PDA

View Full Version : Is Beieren Duitsland?


Elegast
1 september 2012, 15:04
Gehört Bayern zu Deutschland, das ist die Frage.

Volgens sommige stemmen zou Beieren niet tot Duitsland behoren en bijgevolg moet Beieren een onafhankelijke staat vormen. Maar waarom zou Beieren niet tot Duitsland behoren? Waarom horen andere gebieden dan wel tot Duitsland, of moet elk gebied een eigen land gaan vormen.

Wat is er onduits aan de inwoners van Beieren?

87508

poekieJ
1 september 2012, 15:12
Waar gaat dit nu over? Worden er nu al topics geopend over 'dingen' die 'mensen' zeggen? De meeste mensen leuteren een eind weg, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Dat is hier net zo zeer het geval.


Persoonlijk ben ik van mening dat elk door Duitsers bewoond gebied bij Duitsland kan/mag horen. Zoals Oostenrijk, Südtirol etc.

De enige reden waarom Duitsland is zoals het nu is, is omdat de geallieerden na wereldoorlog één en twee de Europese landkaart hertekend hebben en alzo de vorm van Duitsland boetseerden. Alle Duitsers die ergens anders woonden, moesten binnen deze staat hun weg maar vinden.

Elegast
1 september 2012, 15:21
Dingen die mensen zeggen? Er zijn evenzeer partijen die ijveren voor een afscheuring, maar mijn Duits en zeker Beiers is niet goed genoeg om te begrijpen wat de redenen zijn. Ik vraag me af wat de mensen hier denken en of er ook personen zijn die iets meer over dit onderwerp weten/kunnen vertellen.

Ik ben daar niet voor, vandaar ook mijn vraagstelling.
Ik weet er gewoon te weinig over, en het interesseert me wel.

Zucht
1 september 2012, 15:52
Is het niet eerder de gewone gang van zaken ? Welke landen kennen geen regio's die willen afscheuren ?
België : duidelijk.
Spanje : Tja.
Italië : Lega Nord
Groot Britannië : Schotland.
Frankrijk : Vraag het eens aan een Corsicaan.

Dat is een dynamiek die altijd in Europa heeft bestaan heeft en veel oorlogen veroorzaakt heeft. Gelukkig zoekt men nu meer vredelievende oplossingen, maar die historische erfenis blijft bestaan.

Elegast
1 september 2012, 15:57
Het Baskenland is voor mij dan ook niet 'Spaans'. In het geval van Beieren stel ik mij sterk de vraag wat het verschil zou zijn. Net zoals voor Catalanen en Spanjaarden.

Doa
1 september 2012, 16:09
Het Baskenland is voor mij dan ook niet 'Spaans'. In het geval van Beieren stel ik mij sterk de vraag wat het verschil zou zijn. Net zoals voor Catalanen en Spanjaarden.

catalanen spreken geen spaans als moedertaal in tegenstelling tot de basken.

Scherven A. Mok
1 september 2012, 16:19
Landen zijn arbitrair.

Jan van den Berghe
1 september 2012, 22:40
Gehört Bayern zu Deutschland, das ist die Frage.


Dat is helemaal geen vraag. Beieren is Duitsland en zo wordt het ook aangevoeld door de inwoners.

Jan van den Berghe
1 september 2012, 22:42
Dingen die mensen zeggen? Er zijn evenzeer partijen die ijveren voor een afscheuring, maar mijn Duits en zeker Beiers is niet goed genoeg om te begrijpen wat de redenen zijn. Ik vraag me af wat de mensen hier denken en of er ook personen zijn die iets meer over dit onderwerp weten/kunnen vertellen.

Ik ben daar niet voor, vandaar ook mijn vraagstelling.
Ik weet er gewoon te weinig over, en het interesseert me wel.

Welke partij in Duitsland wil Beieren als onafhankelijke staat los van Duitsland?

In Beieren heeft men soms zo zijn eigen opvattingen - waarmee het trouwens niet alleen staat, want in Duitsland bestaat er ook een sterk particularisme - en uit men soms wel eens kritiek op de bestaande Bondsregeling, maar dat houdt niet in dat men Duitsland als dusdanig in vraag stelt.

-Jo-
1 september 2012, 23:22
Uiteraard is Beieren een deel van Duitsland, net zoals Oostenrijk dat zou moeten zijn. En VL en NL ook.

Aligator
1 september 2012, 23:34
Is het niet eerder de gewone gang van zaken ? Welke landen kennen geen regio's die willen afscheuren ?
België : duidelijk.
Spanje : Tja.
Italië : Lega Nord
Groot Britannië : Schotland.
Frankrijk : Vraag het eens aan een Corsicaan.

Dat is een dynamiek die altijd in Europa heeft bestaan heeft en veel oorlogen veroorzaakt heeft. Gelukkig zoekt men nu meer vredelievende oplossingen, maar die historische erfenis blijft bestaan.

België : duidelijk.
Spanje : Tja. Catalogna. Baskenland
Italië : Lega Nord
Groot Britannië : Schotland.
Frankrijk : Vraag het eens aan een Corsicaan. En aan een Bask. Een Bretoen.

Aligator
1 september 2012, 23:39
catalanen spreken geen spaans als moedertaal in tegenstelling tot de basken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Baskisch
Het Baskisch (in het Baskisch Euskara of Euskera) is een van de weinige niet-Indo-Europese talen van Europa. Het wordt gesproken in Baskenland, het Spaans-Franse grensgebied aan de westkust, en door emigranten uit dit gebied elders in de wereld. Baskisch is de moedertaal van wereldwijd ongeveer 800.000 mensen. Daarvan wonen er 700.000 in Baskenland zelf, waar zij een kwart van de bevolking vormen. Het totaal aantal mensen dat het Baskisch actief of passief beheerst, wordt geschat op bijna 2 miljoen.

Aligator
1 september 2012, 23:44
Uiteraard is Beieren een deel van Duitsland, net zoals Oostenrijk dat zou moeten zijn. En VL en NL ook.

Vlaanderen ? Nederland ? Die spreken geen Duits. Het is niet omdat Nederlands een Germaanse taal is, dat wij Duitsers zijn.
Anders moet je van de Latijnse taalgroep ( Italië, Roemenië, Italië, Spanje, Portugal en Frankrijk ) ook één land maken.

Jan van den Berghe
1 september 2012, 23:51
Vlaanderen ? Nederland ? Die spreken geen Duits. Het is niet omdat Nederlands een Germaanse taal is, dat wij Duitsers zijn.
Anders moet je van de Latijnse taalgroep ( Italië, Roemenië, Italië, Spanje, Portugal en Frankrijk ) ook één land maken.

Dat bedoelt hij ook niet.

-Jo-
2 september 2012, 00:00
Vlaanderen ? Nederland ? Die spreken geen Duits. Het is niet omdat Nederlands een Germaanse taal is, dat wij Duitsers zijn.
Anders moet je van de Latijnse taalgroep ( Italië, Roemenië, Italië, Spanje, Portugal en Frankrijk ) ook één land maken.

Zoals Jan VdB aanhaalt, bedoel ik dit niet, het gaat niet om een taalkundige unie. Er kan perfect culturele autonomie gegeven worden aan VL en NL zodat het Nederlands / Vlaams verder kan blijven. Het gaat om de opname in een noord-west Europees Rijk olv het (potentieel) machtigste land erbinnen, met de bedoeling een continetale macht op te bouwen die enerzijds etnische eigenheid kan beschermen en benadrukken en anderzijds een deftige onafhankelijke sociaal-economische politiek kan voeren die breekt met het misdadig financieel kapitalisme.

Sjaax
2 september 2012, 07:54
In ieder geval is iedereen uit alle aangehaalde voorbeelden Europeaan. :-)

LiberaalNL
2 september 2012, 16:56
Dingen die mensen zeggen? Er zijn evenzeer partijen die ijveren voor een afscheuring, maar mijn Duits en zeker Beiers is niet goed genoeg om te begrijpen wat de redenen zijn. Ik vraag me af wat de mensen hier denken en of er ook personen zijn die iets meer over dit onderwerp weten/kunnen vertellen.

Ik ben daar niet voor, vandaar ook mijn vraagstelling.
Ik weet er gewoon te weinig over, en het interesseert me wel.
Dat heeft voornamelijk met het verleden te maken. Beieren sloot zich pas tijdens de Frans-Duitse oorlog aan bij Pruisen, een stuk later dan andere gebieden van de Duitse staat. Bovendien werd het Duitse Keizerrijk overheerst door het protestante Pruisen, terwijl in Beieren voornamelijk Katholieken wonen.

LiberaalNL
2 september 2012, 16:57
catalanen spreken geen spaans als moedertaal in tegenstelling tot de basken.
Dat is onjuist. Minimaal een derde van de Catalanen spreekt Spaans als moedertaal. In Barcelona praat zelfs de helft het als moedertaal.

Doa
2 september 2012, 16:58
http://nl.wikipedia.org/wiki/Baskisch

oh thx weer iets bijgeleerd :)

Aligator
2 september 2012, 23:51
Zoals Jan VdB aanhaalt, bedoel ik dit niet, het gaat niet om een taalkundige unie. Er kan perfect culturele autonomie gegeven worden aan VL en NL zodat het Nederlands / Vlaams verder kan blijven. Het gaat om de opname in een noord-west Europees Rijk olv het (potentieel) machtigste land erbinnen, met de bedoeling een continetale macht op te bouwen die enerzijds etnische eigenheid kan beschermen en benadrukken en anderzijds een deftige onafhankelijke sociaal-economische politiek kan voeren die breekt met het misdadig financieel kapitalisme.

Ik ben voor een Europees Rijk. En tégen misdadig financiel kapitalisme. Maar onder de leiding der Duitsers ? En zonder Zuid Europa erbij ? Nee danku.

Aligator
2 september 2012, 23:54
Dat is onjuist. Minimaal een derde van de Catalanen spreekt Spaans als moedertaal. In Barcelona praat zelfs de helft het als moedertaal.

Spaans Catalogna heeft Catalaans als officiële taal. Op het gerecht, op de burgerlijke stand, op school,op straat, overal.

Elegast
3 september 2012, 11:16
De schreeuw van de Basken begrijp ik. Ik denk dat er wel wat verschil bestaat met de rest van Spanje, ze spreken dan ook geen Indo-Germaanse taal. Catalanen spreken Catalaans, net als Spaans een Romaanse taal. Is er dan zoveel verschil tussen die talen? En is er verschil tussen Catalanen en Spanjaarden (Castillianen)..

Elegast
3 september 2012, 11:19
Welke partij in Duitsland wil Beieren als onafhankelijke staat los van Duitsland?

In Beieren heeft men soms zo zijn eigen opvattingen - waarmee het trouwens niet alleen staat, want in Duitsland bestaat er ook een sterk particularisme - en uit men soms wel eens kritiek op de bestaande Bondsregeling, maar dat houdt niet in dat men Duitsland als dusdanig in vraag stelt.

87533

quercus
3 september 2012, 11:55
Het Baskenland is voor mij dan ook niet 'Spaans'. In het geval van Beieren stel ik mij sterk de vraag wat het verschil zou zijn. Net zoals voor Catalanen en Spanjaarden.

Het voornaamste verschil is volgens mij het historische feit dat Beieren, zoals zoveel andere Duitse regio's ooit een onafhankelijk vorstendom (de Wittelsbach-dynastie) was. Vergeet niet dat de Duitse éénmaking pas erg laat werd gerealizeerd toen in 1871, na de briljante overwinning op Frankrijk, het Duitse ééngemaakte Reich werd uitgeroepen (in de spiegelzaal van het kasteel van Versailles) en de koning van Pruisen (Hohenzollern) werd aanvaard als keizer van Duitsland. Maar op zichzelf kunnen de andere Duitse regio's net zogoed op onafhankelijkheid aanspraak maken. In Beieren heeft dat streven nog eens kortstondig de kop opgestoken bij de Duitse nederlaag in 1945.

Cultureel en taalkundig zijn er in feite geen ernstige redenen voor de Beieren om zich niet als Duitsers te beschouwen. En eigenlijk zijn de Oostenrijkers evenzeer als Duitsers te beschouwen. Maar dan duikt het historische probleem op van de Duits-Duitse dualiteit. En die was louter toe te schrijven aan de rivaliteit tussen twee adelijke geslachten, met name de Pruisische Hohenzollern en de Oostenrijkse Habsburgers.

Derk de Tweede
3 september 2012, 13:38
Pruisen hoort bij Nederland. 8-)
Nee, geheel Duitsland,

Kallikles
3 september 2012, 14:19
Pruisen hoort bij Nederland. 8-)
Nee, geheel Duitsland,

De hereniging van Duitsland en de Benelux moet inderdaad weer op de agenda.

De Brabander
3 september 2012, 15:13
Wat betekent: "Wollt ihr nocht auch die Bayern loswerden?"

Kallikles
3 september 2012, 15:23
Wat betekent: "Wollt ihr nocht auch die Bayern loswerden?"

Uw kennis van een van de landstalen laat te wensen over?

De Brabander
3 september 2012, 17:46
Nee, maar de affiche is niet logisch want als de uitspraak is "Wil u ook niet van de Beieren afgeraken?" dan stem je toch niet op de Bayernpartei aangezien die logischerwijze niet buiten Bayern opkomt. :-P

Jorge13
4 september 2012, 09:54
Ik heb een opmerking: In beieren zelf is ook een separatistische beweging aan de gang die, naar ik vermoed, sterker is dan deze die hier besproken wordt. In Beieren wonen veel Franken die hun eigen bondsland willen. Neurenberg zou dan de hoofdstad zijn. Als Beieren inderdaad onafhankelijkheid zou willen bereiken, zou dit zonder de Franken moeten zijn. Al ben ik eerder voor een groter Duitsland dan een kleiner.


http://i46.tinypic.com/wlentk.png

De Brabander
4 september 2012, 10:00
Ja, ik heb in de Süddeutsche Zeitung ook al iets gelezen over politieke rivaliteit tussen Franken en Schwaben in Beieren, ook in de traditionele partijen. Ik weet niet hoe ver die rivaliteit reikt.

Elegast
4 september 2012, 10:36
Nee, maar de affiche is niet logisch want als de uitspraak is "Wil u ook niet van de Beieren afgeraken?" dan stem je toch niet op de Bayernpartei aangezien die logischerwijze niet buiten Bayern opkomt. :-P

De affiches werden buiten Beieren opgehangen, onder andere in Berlijn. Hun succes in Beieren is gering en daarom besloten ze om aan de andere Duitsers te vragen of zij een Duitsland zonder Beieren zouden willen. Vandaar ook de vraag 'Wil u niet van Beieren af?'.

Aligator
4 september 2012, 22:57
De hereniging van Duitsland en de Benelux moet inderdaad weer op de agenda.

En den Adolf moet herrijzen zeker ?:roll:

Jan van den Berghe
4 september 2012, 22:58
En hoeveel stemmen haalt deze partij ?

87533

Jan van den Berghe
4 september 2012, 23:00
Ja, ik heb in de Süddeutsche Zeitung ook al iets gelezen over politieke rivaliteit tussen Franken en Schwaben in Beieren, ook in de traditionele partijen. Ik weet niet hoe ver die rivaliteit reikt.

Net zo'n rivaliteit als tussen Duitsers uit andere streken. In die zin weinig dat een gevaar zo vormen voor Duitslands eenheid.

Adam Smith
4 september 2012, 23:42
Beieren is net zo Duits als de rest van Duitsland, uiteraard heb je verschillen tussen Nedersaksen en Beieren, maar een Fransman uit Lille (Rijssel) verschilt ook van Fransman uit Marseille en zelfs op kleinere schaal een Fries is ook geen Limburger.

Sterker Beieren en Baden-Württemberg behoren zelfs tot de economische motoren van de Bondsrepubliek.

Wiley E Coyote
11 september 2012, 10:34
Het voornaamste verschil is volgens mij het historische feit dat Beieren, zoals zoveel andere Duitse regio's ooit een onafhankelijk vorstendom (de Wittelsbach-dynastie) was. Vergeet niet dat de Duitse éénmaking pas erg laat werd gerealizeerd toen in 1871, na de briljante overwinning op Frankrijk, het Duitse ééngemaakte Reich werd uitgeroepen (in de spiegelzaal van het kasteel van Versailles) en de koning van Pruisen (Hohenzollern) werd aanvaard als keizer van Duitsland. Maar op zichzelf kunnen de andere Duitse regio's net zogoed op onafhankelijkheid aanspraak maken. In Beieren heeft dat streven nog eens kortstondig de kop opgestoken bij de Duitse nederlaag in 1945.

Cultureel en taalkundig zijn er in feite geen ernstige redenen voor de Beieren om zich niet als Duitsers te beschouwen. En eigenlijk zijn de Oostenrijkers evenzeer als Duitsers te beschouwen. Maar dan duikt het historische probleem op van de Duits-Duitse dualiteit. En die was louter toe te schrijven aan de rivaliteit tussen twee adelijke geslachten, met name de Pruisische Hohenzollern en de Oostenrijkse Habsburgers.

Inderdaad. Duitsland als geopolitieke entiteit is eigenlijk staatkundig heel jong. Het eerdere Heilige Roomse Rijk was immers eerder een losse confederatie en na het opdoeken en mediatiseren ervan werden het onafhankelijke koninkrijken (Pruisen, Beieren, Wurttemberg, Saksen en Hannover), (groot-)hertogdommen enz... die slechts los met elkaar verbonden waren via een tandenloze Oostenrijks geleide confederatie en een Pruissich geleide douane-unie (Deutscher Bund en het Zollverein). Het is pas de Duitse eenmaking onder Pruissiche hegemonie (in stappen van 1866-1871) maar met respect voor de lokale potentaten (behalve de Hannoverianen) die er één federale staat van maakte.

Wiley E Coyote
11 september 2012, 10:45
De hereniging van Duitsland en de Benelux moet inderdaad weer op de agenda.

Benelux en Duitsland zijn nooit verenigd geweest... vergeet niet dat historisch gezien de grens van het Heilige Roomse Rijk langs de Schelde (van daar het onderscheid tussen Kroon-Vlaanderen en Rijks-Vlaanderen) liep en dat dus het grootste deel van het graafschap Vlaanderen deel van het koninkrijk Frankrijk was. En na de losmaking van Vlaanderen van Frankrijk onder de Habsburgers was het een personele unie van Karel V en zijn nazaten maar geen deel van Duitsland/HRR.

Ook later was er geen overlap: in de tijd van het Koninkrijk de Nederlanden maakten Belgie en Nederland geen deel uit van, maar Nederlands Limburg Luxemburg wel deel uit van de Duitse bond en dit tot aan hun ontbinding in 1867. Daarna werd Limburg volledig geintegreerd in Nederland en werd het groothertogdom Luxemburg lid van het Zollverein en dit tot 1919.

De Brabander
11 september 2012, 10:57
Net zo'n rivaliteit als tussen Duitsers uit andere streken. In die zin weinig dat een gevaar zo vormen voor Duitslands eenheid.

Zoals in België dus, met dat grote verschil dat het conflict door de media niet tot groteske proporties wordt uitvergroot.

Vito
11 september 2012, 11:29
Gehört Bayern zu Deutschland, das ist die Frage.

Volgens sommige stemmen zou Beieren niet tot Duitsland behoren en bijgevolg moet Beieren een onafhankelijke staat vormen. Maar waarom zou Beieren niet tot Duitsland behoren? Waarom horen andere gebieden dan wel tot Duitsland, of moet elk gebied een eigen land gaan vormen.

Wat is er onduits aan de inwoners van Beieren?

87508

Beieren en Oostenrijk zijn Duits, net als wij Nederlands zijn. Of dit staatskundig zo moet vertaald worden, dat is een andere vraag. Er kunnen historische, politieke en economische redenen zijn waarom dit niet wenselijk of aan de orde is.

Laat de Beiers en de Duitsers daar maar zelf over beslissen.

Vito
11 september 2012, 11:41
Zoals in België dus, met dat grote verschil dat het conflict door de media niet tot groteske proporties wordt uitvergroot.

Die media toch he. Eerst uw partij discrimineren, nu dit weer.