PDA

View Full Version : Franstaligen in Vlaanderen


Eberhard Leclerc
26 september 2012, 22:35
Ter herinnering nog wat kengetallen.

Allereerst de Union, ook wel Union des Francophones in 2000 en 2006:



Beersel (als UF) 2.776; 18,59%; 6 zetels 3.116; 19,99%; 5 zetels
Dilbeek (als UF) 3.698; 14,27%; 5 zetels 3.990; 14,79%; 4 zetels
Grimbergen (als UF) 2.836; 12,82%; 4 zetels 2.991; 13,1%; 4 zetels
Kraainem (als Union) 3.403; 50,69%; 12 zetels * 5.385; 76,4%; 18 zetels
Meise (als Union) 728; 5,85%; geen zetel niet opgekomen
Overijse (als Union) 3.700; 27,65%; 9 zetels 1.780; 12,68%; 3 zetels
Sint-Pieters-Leeuw (als PF) 3.264; 17,27%; 5 zetels 4.186; 21,21%; 7 zetels
Tervuren (als Union) 1.819; 16,81%; 4 zetels 2.347; 20,7%; 6 zetels
Wezembeek-Oppem (als LB-UF en LB-Union) 4.275; 57,81%; 16 zetels 5.855; 75,97%; 18 zetels
Zaventem (als UF) 2.546; 16,11%; 5 zetels 3.295; 19,73%; 6 zetels

fonne
26 september 2012, 22:44
Ter herinnering nog wat kengetallen.

Allereerst de Union, ook wel Union des Francophones in 2000 en 2006:



Beersel (als UF) 2.776; 18,59%; 6 zetels 3.116; 19,99%; 5 zetels
Dilbeek (als UF) 3.698; 14,27%; 5 zetels 3.990; 14,79%; 4 zetels
Grimbergen (als UF) 2.836; 12,82%; 4 zetels 2.991; 13,1%; 4 zetels
Kraainem (als Union) 3.403; 50,69%; 12 zetels * 5.385; 76,4%; 18 zetels
Meise (als Union) 728; 5,85%; geen zetel niet opgekomen
Overijse (als Union) 3.700; 27,65%; 9 zetels 1.780; 12,68%; 3 zetels
Sint-Pieters-Leeuw (als PF) 3.264; 17,27%; 5 zetels 4.186; 21,21%; 7 zetels
Tervuren (als Union) 1.819; 16,81%; 4 zetels 2.347; 20,7%; 6 zetels
Wezembeek-Oppem (als LB-UF en LB-Union) 4.275; 57,81%; 16 zetels 5.855; 75,97%; 18 zetels
Zaventem (als UF) 2.546; 16,11%; 5 zetels 3.295; 19,73%; 6 zetels

Tijd dat de onaanpasbaren van de Union Fasciste opkrassen.

Eberhard Leclerc
26 september 2012, 23:05
Maar wie zijn het?

Wat laat ze tikken?

http://i48.tinypic.com/elcj8m.jpg

http://i47.tinypic.com/5dovwl.jpg

http://i48.tinypic.com/r8yyb8.jpg

Eberhard Leclerc
26 september 2012, 23:09
http://i47.tinypic.com/116tmbp.jpg

En tot diep in Vl Br

Eberhard Leclerc
26 september 2012, 23:15
Volgens de UF ( PS + MR + CDH + FDF):


La crainte flamande de francisation de la Périphérie, ce que nous annonçons depuis belle
lurette, conformément �* l’expansion inéluctable des métropoles du monde entier vers leur Périphérie.


Selon les chiffres de Kind en gezin, 35% des mères dans le Rand ont une autre nationalité que belge.
37 % seulement des mères parlent le néerlandais �* leurs enfants (�* comparer aux 75 % pour la Région flamande et 14 % dans les communes �* facilités) ;
33% parlent français et 30% une autre langue.


http://www.uniondesfrancophones.be/bulletinuf/UF-septembre_2012.pdf

Vlaanderen Boven
26 september 2012, 23:17
Ja, dat moet wel voor de provincieraadsverkiezingen. Alleen vraag ik mij af hoe ze in Diest mensen vinden om op hun lijst te staan.

Vlaanderen Boven
26 september 2012, 23:19
www.carrefour.be is overigens ook heel leerrijk.

sepper
26 september 2012, 23:33
Op die lijsten staan blijkbaar niemand met een echt beroep. Ik zie enkel mensen die ofwel al voor de overheid werken, ofwel gepensioneerd zijn, ofwel student, ofwel gewoonweg niets ?? . Eén persoon die verantwoordelijk marketing is, wat een bloedzuigerberoep van jewelste is.
Als franstalige is het dus niet nodig echt te werken...

Eberhard Leclerc
27 september 2012, 00:03
Op die lijsten staan blijkbaar niemand met een echt beroep. ...


Het bekende domme gelul.

En waar leid jij dat uit af?

fbpolitics
27 september 2012, 00:09
Net zoals BDW het had voorspeld...
Oh ja, niet te vergeten: het zal dus ook weer de fout zijn van de NVA?

quercus
27 september 2012, 07:15
Het bekende domme gelul.

En waar leid jij dat uit af?

En waarom heb jij je nog niet op de lijst van die dikkenekken gezet?

ViveLaBelgique
27 september 2012, 08:49
Tijd dat de onaanpasbaren van de Union Fasciste opkrassen.

Hoeveel boten heb je daar voor nodig ?

ViveLaBelgique
27 september 2012, 08:52
Tijd dat de onaanpasbaren van de Union Fasciste opkrassen.

Hoeveel boten heb je daar voor nodig ?8O:-D:-o:?:twisted::evil:8-)

sepper
27 september 2012, 09:27
Het bekende domme gelul.

En waar leid jij dat uit af?

Het staat erbij, te lui om te lezen?

Athelas
27 september 2012, 10:01
Maar wie zijn het?

Wat laat ze tikken?


Het zijn mensen die liever opkomen voor persoonlijke belangen want ze zijn te lui om nederlands te leren en zich op nl lijsten te zetten en dus moet het dorp maar verfransen en aanpassen. Het type voorbeeld van een politieker die niet dicht bij zijn of haar gemeente staat dus.

Bad Attila
27 september 2012, 10:10
Het zijn mensen die liever opkomen voor persoonlijke belangen want ze zijn te lui om nederlands te leren en zich op nl lijsten te zetten en dus moet het dorp maar verfransen en aanpassen. Het type voorbeeld van een politieker die niet dicht bij zijn of haar gemeente staat dus.

Die lijsten zijn NL.

Athelas
27 september 2012, 11:01
Die lijsten zijn NL.

Union des francophones. Klinkt inderdaad erg NL. Hun foldertjes zijn tevens franstalig. Verder nog argumenten?

Bad Attila
27 september 2012, 11:03
Union des francophones. Klinkt inderdaad erg NL. Hun foldertjes zijn tevens franstalig. Verder nog argumenten?

UF komt op in Vlaanderen en is dus een Vlaamse partij. De partij beschikt zelfs over een Vlaams parlementslid.

Athelas
27 september 2012, 11:09
UF komt op in Vlaanderen en is dus een Vlaamse partij. De partij beschikt zelfs over een Vlaams parlementslid.

Serieus gast, ik heb het over TAAL, niet over gebied. Al die leden zijn Franstalig, de lijst is franstalig en hun drukwerk is dat ook.

Bad Attila
27 september 2012, 11:16
Serieus gast, ik heb het over TAAL, niet over gebied. Al die leden zijn Franstalig, de lijst is franstalig en hun drukwerk is dat ook.

En dan?

Athelas
27 september 2012, 11:36
En dan?

En dan? Wel, Halle is dat niet. St Pieters Leeuw is dat niet. Verder verwijs ik je door naar mijn eerste post waar je op hebt geantwoord.

Mr. Orange
27 september 2012, 11:57
Zolang Nederlandstaligen niet met eigen lijsten opkomen in Wallonië is dit pure provocatie.

Er zijn Franstaligen die op Vlaamse lijsten staan, en die zich willen aanpassen. Union of UF griezels willen dat niet...

roger verhiest
27 september 2012, 12:13
Welke aantallen "anderstaligen" staan er op diverse lijsten in alle belgische gemeenten ?
Het is een "probleem" van dezelfde orde als italiaanstaligen op sloveense kieslijsten, russischtaligen op litouwse lijsten enz...

Hoog tijd om wat Mandarijns te leren ....

het vingertje
27 september 2012, 12:17
Welke aantallen "anderstaligen" staan er op diverse lijsten in alle belgische gemeenten ?
Het is een "probleem" van dezelfde orde als italiaanstaligen op sloveense kieslijsten, russischtaligen op litouwse lijsten enz...

Hoog tijd om wat Mandarijns te leren ....

Als het aan u lag sprak men hier waarschijnlijk reeds lang geen Nederlands meer?

Bad Attila
27 september 2012, 12:21
Zolang Nederlandstaligen niet met eigen lijsten opkomen in Wallonië is dit pure provocatie.

Er zijn Franstaligen die op Vlaamse lijsten staan, en die zich willen aanpassen. Union of UF griezels willen dat niet...

Dus gebruik maken van een democratisch basisrecht is volgens u een "provocatie"?

Bad Attila
27 september 2012, 12:24
En dan? Wel, Halle is dat niet. St Pieters Leeuw is dat niet. Verder verwijs ik je door naar mijn eerste post waar je op hebt geantwoord.

Dan moet je het maar verbieden, hé. :roll:

Nyquist
27 september 2012, 12:44
Ik moet Atilla hier gelijk geven hoor. Mensen die op een lijst willen gaan staan mogen toch de taal spreken die ze willen?

De taalwetgeving is ook niet van toepassing op verkiezingsdrukwerk.

Athelas
27 september 2012, 13:21
Dan moet je het maar verbieden, hé. :roll:

Zeg lees jij mijn posts eigenlijk wel. Ik heb geantwoord op de vraag: wie zijn zij of whatever. Ik heb duidelijk gesteld wat hun natuur is en waarom het niet in ieders belang is om op hen te stemmen. Meer niet. Als je niet op die inhoud kan antwoorden, negeer dan in het vervolg mij posts of blok mij, goed?

fonne
27 september 2012, 13:22
Hoeveel boten heb je daar voor nodig ?

Een zo'n grote baggerboot van De Nul.

Athelas
27 september 2012, 13:25
Ik moet Atilla hier gelijk geven hoor. Mensen die op een lijst willen gaan staan mogen toch de taal spreken die ze willen?

De taalwetgeving is ook niet van toepassing op verkiezingsdrukwerk.

Idd, het is hun goed recht op dit moment. Het is niet door de wet verboden en ze spreken de taal die ze willen en doen dat ook op hun drukwerk. Maar het geeft wel aan dat zij de lijst aanvoeren die opkomt voor het niet integreren en nederlands leren. Daar ben ik principieel tegen en mijn gemeente (Halle) ook.

Mensen als deze kan je missen als de pest in een gemeente.

Bolleke Wol
27 september 2012, 13:45
Ik heb het al eens gezegd lang geleden: naar machtspolitiek gekeken is heel België eigenlijk noord-Frankrijk en dus per definitie verloren gebied.

Het enige wat de Nederlandstalige aanwezigheid hier op lange termijn kan redden is de rechtstreekse opname in de staat Nederland. Desnoods gemeente per gemeente annexeren.

Eberhard Leclerc
27 september 2012, 13:47
Maar het geeft wel aan dat zij de lijst aanvoeren die opkomt voor het niet integreren en nederlands leren. Daar ben ik principieel tegen en mijn gemeente (Halle) ook.



Waarom moeten Franstaligen zich integreren in Halle? Behalve op het gemeentehuis kun je overal prima terecht met Frans.
De noodzaak Nederlands te leren ontbreekt geheel.

Athelas
27 september 2012, 13:55
Waarom moeten Franstaligen zich integreren in Halle? Behalve op het gemeentehuis kun je overal prima terecht met Frans.
De noodzaak Nederlands te leren ontbreekt geheel.

Omdat Halle een nederlandstalige stad is. Je hebt franstalige faciliteiten om je te helpen bij technisch moelijkere zaken. Het doel is niet om iedereen franstalig te houden. Ik neem ook aan dat een persoon die een beetje sociaal is, ook de taal leert van waar hij of zij zich vestigt.

Tuurlijk kan je overal prima terecht in het Frans. Vlamingen leren namelijk frans op school.

Bolleke Wol
27 september 2012, 14:01
Omdat Halle een nederlandstalige stad is.

Nee. Halle is een Vlomse stad.

SDG
27 september 2012, 14:05
Tuurlijk kan je overal prima terecht in het Frans. Vlamingen leren namelijk verplicht frans op school.

Hier ligt het probleem.

quercus
27 september 2012, 14:15
Waarom moeten Franstaligen zich integreren in Halle? Behalve op het gemeentehuis kun je overal prima terecht met Frans.
De noodzaak Nederlands te leren ontbreekt geheel.

Het wordt hoog tijd dat jij je ook leert wat beter te integreren in plaats van hier uitdagend francofiele publiciteit te maken voor jouw UF-vriendjes.

Het gaat hier doodeenvoudig om franstaligen die niet willen erkennen dat ze in Vlaanderen wonen en die niet willen ook maar iets te maken hebben met de taal van Vlaanderen, het Nederlands. Die vinden dat Vlaamse politici zich beneden hun waardigheid vinden. Bijgevolg sluiten ze zich af van het normale democratische leven en willen ze voor zichzelf apartheid. Dit getuigt van incivisme. En al wie met dergelijk asociaal volkje meeloopt en er publiciteit voor maakt is met dezelfde kwaal besmet. Eberhard Leclerc inbegrepen.

Bad Attila
27 september 2012, 15:09
Idd, het is hun goed recht op dit moment. Het is niet door de wet verboden en ze spreken de taal die ze willen en doen dat ook op hun drukwerk. Maar het geeft wel aan dat zij de lijst aanvoeren die opkomt voor het niet integreren en nederlands leren. Daar ben ik principieel tegen en mijn gemeente (Halle) ook.

Mensen als deze kan je missen als de pest in een gemeente.

Eerste kandidaat lijst UF in Halle voor provincieraad:Sophie STONE-WILMÈS

"Gezien mijn man oorspronkelijk uit Australië komt, spreken we Engels en Frans thuis. De kinderen springen gemakkelijk van een taal naar de andere. Onze meisjes gaan naar een Vlaamse school: wij denken dat drietalig zijn een pluspunt is. Daarom hebben wij ervoor gekozen om zeer vroeg met hen te beginnen (vanaf de kleuterschool)."

http://www.sophiewilmes.be/index.cfm?PAGE=523&ln=NL&

Bad Attila
27 september 2012, 15:11
Zeg lees jij mijn posts eigenlijk wel. Ik heb geantwoord op de vraag: wie zijn zij of whatever. Ik heb duidelijk gesteld wat hun natuur is en waarom het niet in ieders belang is om op hen te stemmen. Meer niet. Als je niet op die inhoud kan antwoorden, negeer dan in het vervolg mij posts of blok mij, goed?

Zie voorgaande post.

Eberhard Leclerc
27 september 2012, 15:48
Tuurlijk kan je overal prima terecht in het Frans. Vlamingen leren namelijk frans op school.

Precies dezelfde reden waarom de Vlaming in Congo geen Lingala leert. Waarom zou hij?


Het wordt hoog tijd dat jij je ook leert wat beter te integreren in plaats van hier uitdagend francofiele publiciteit te maken voor jouw UF-vriendjes.



Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85% Engelstalig

Kennelijk vindt de Vlaamse politiek zelf de eigen taal ongeschikt voor cultuur.
Voorts stelt zij zelf het Frans verplicht voor al haar inwoners.

En nu komen janken dat Franstaligen zich niet aanpassen....

Ik wens daar niet in te integreren. Jij wel?

Jacob Van Artevelde
27 september 2012, 15:58
Het wordt hoog tijd dat jij je ook leert wat beter te integreren in plaats van hier uitdagend francofiele publiciteit te maken voor jouw UF-vriendjes.
Het gaat hier doodeenvoudig om franstaligen die niet willen erkennen dat ze in Vlaanderen wonen en die niet willen ook maar iets te maken hebben met de taal van Vlaanderen, het Nederlands. Die vinden dat Vlaamse politici zich beneden hun waardigheid vinden. Bijgevolg sluiten ze zich af van het normale democratische leven en willen ze voor zichzelf apartheid. Dit getuigt van incivisme. En al wie met dergelijk asociaal volkje meeloopt en er publiciteit voor maakt is met dezelfde kwaal besmet. Eberhard Leclerc inbegrepen.
Eberhard is geïntegreerd is want hij beheerst het Nederlands perfekt. Maar hij komt enkel uitdagend over, en dat omdat hij kurkdroog de vinger op de zere plek legt.
Wat hij eigenlijk zegt is dat de feitelijke situatie zo zou moeten zijn dat de franstaligen de noodzaak zouden voelen om zich te integreren. Nu is die er niet wegens het probleem in zie post 35. Een aanklacht dus tegen het feit dat de Vlamingen in Halle en elders graag Frans spreken.

Maar ik begrijp Uw opwinding natuurlijk wel, maar intussen gniffelt hij natuurlijk, laat u dus niet vangen....;-)

quercus
27 september 2012, 16:03
Eberhard is geïntegreerd is want hij beheerst het Nederlands perfekt. Maar hij komt enkel uitdagend over, en dat omdat hij kurkdroog de vinger op de zere plek legt.
Wat wat hij eigenlijk zegt is dat de feitelijke situatie zo zou moeten zijn dat de franstaligen de noodzaak zouden voelen om zich te integreren. Nu is die er niet wegens het probleem in zie post 35.
Maar ik begrijp Uw opwinding natuurlijk wel....;-)

Ik ben het daar niet mee eens. E. Leclerc is de facto een franstalige die zich dolgraag komt moeien met de Vlamingen en zich geweldig vermaakt in het jennen. Die "zere plek" kennen wij ook wel: de Vlaamse middenstand die, van het ogenblik dat er twee franstaligen zich ergens in een of ander Vlaams boeregat vestigen, het nodig vinden van over te schakelen op het Frans. Onder het vals voorwendsel "klant is koning".

quercus
27 september 2012, 16:14
Precies dezelfde reden waarom de Vlaming in Congo geen Lingala leert. Waarom zou hij?





Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85% Engelstalig

Kennelijk vindt de Vlaamse politiek zelf de eigen taal ongeschikt voor cultuur.
Voorts stelt zij zelf het Frans verplicht voor al haar inwoners.

En nu komen janken dat Franstaligen zich niet aanpassen....

Ik wens daar niet in te integreren. Jij wel?

Om te beginnen dat is volstrekt niet waar. Je pompt het geweldig graag op. Ook op de RTBF-radio hoor je heel frekwent Amerikaanse pop.

Verder, als de VRT programma's uitzendt van vreemde origine, dan heb ik nog liever dat het Engelstalige zijn dan Franse. En verder, de Waalse TV zendt evenzeer Britse en Amerikaanse series uit. Het enige verschil is dat jullie francofonen die dubben. Omdat de francofonen te dom zijn om het Engels te volgen. Wel de Vlamingen willen dat volstrekt niet. Als ik kijk naar Midsummer Murders dat zich afspeelt op het Engelse platteland dan wil ik daarin het Engels horen. Als de francofonen zo eng zijn dat ze zich daardoor zouden gechoqueerd voelen, dan is dat hun zaak.

Ernst Niessen
27 september 2012, 16:18
UF komt op in Vlaanderen en is dus een Vlaamse partij. De partij beschikt zelfs over een Vlaams parlementslid.

Gelul.

Een anti-democratische, autoritaire partij wordt ook niet democratisch genoemd als zij deelneemt aan democratische verkiezingen.

UF fungeert hier als een ordinaire vijfde colonne.

Bad Attila
27 september 2012, 16:23
Gelul.

Een anti-democratische, autoritaire partij wordt ook niet democratisch genoemd als zij deelneemt aan democratische verkiezingen.

UF fungeert hier als een ordinaire vijfde colonne.

En wat ga je ertegen doen, brave jongen? In een cordon sanitaire steken? ... oei, het zit er al in. :lol:

Ernst Niessen
27 september 2012, 16:25
Ik heb het al eens gezegd lang geleden: naar machtspolitiek gekeken is heel België eigenlijk noord-Frankrijk en dus per definitie verloren gebied.

Het enige wat de Nederlandstalige aanwezigheid hier op lange termijn kan redden is de rechtstreekse opname in de staat Nederland. Desnoods gemeente per gemeente annexeren.

Annexeren - een term die nogal wat belgicisten en neo-flaminganten gevoelig in de oortjes klinkt - is niet eens nodig.

Ziehier: het plan van Matthias Storme (http://baarlewerkgroep.org/nl/visie/staatkundige-inrichting/70-een-plan-n-voor-vlaanderen-en-brussel-).

Le Téméraire
27 september 2012, 16:29
En wat ga je ertegen doen, brave jongen? In een cordon sanitaire steken? ... oei, het zit er al in. :lol:

Daar hebben ze nu toch echt wel zelf voor gezorgd ook.

Athelas
27 september 2012, 16:31
Eerste kandidaat lijst UF in Halle voor provincieraad:Sophie STONE-WILMÈS

"Gezien mijn man oorspronkelijk uit Australië komt, spreken we Engels en Frans thuis. De kinderen springen gemakkelijk van een taal naar de andere. Onze meisjes gaan naar een Vlaamse school: wij denken dat drietalig zijn een pluspunt is. Daarom hebben wij ervoor gekozen om zeer vroeg met hen te beginnen (vanaf de kleuterschool)."

http://www.sophiewilmes.be/index.cfm?PAGE=523&ln=NL&


Mja, makkelijk natuurlijk hé: ik stuur mijn kinderen naar een Vlaamse school. Als je ziet waar ze heeft gewerkt en waar ze nu toch al even woont volgens haar profiel, zou ze perfect nl moeten kunnen. Indien niet kunnen we dit gedeelte van haar pamflet rechtstreeks nr de vuilinsbak verhuizen. Sorry hoor dat ik skeptisch ben tegenover verkiezingsfoldertjes en beloftes van politiekers.

Bad Attila
27 september 2012, 16:36
Mja, makkelijk natuurlijk hé: ik stuur mijn kinderen naar een Vlaamse school. Als je ziet waar ze heeft gewerkt en waar ze nu toch al even woont volgens haar profiel, zou ze perfect nl moeten kunnen. Indien niet kunnen we dit gedeelte van haar pamflet rechtstreeks nr de vuilinsbak verhuizen. Sorry hoor dat ik skeptisch ben tegenover verkiezingsfoldertjes en beloftes van politiekers.

Ik heb geen flauw idee hoe goed of slecht zij Nederlands spreekt. U wel?

stropdrager
27 september 2012, 16:52
Ja, dat moet wel voor de provincieraadsverkiezingen. Alleen vraag ik mij af hoe ze in Diest mensen vinden om op hun lijst te staan.

De lijsttrekker voor de UF-lijst in het kanton Diest is Eric Libert, FDF-schepen in Sint-Genesius-Rode. Voor de provincieraadsverkiezingen hoef je blijkbaar niet te wonen in het kanton waar je opkomt. Het volstaat dat je in de provincie zelf woont.

In het kanton Tienen, staan er wel 2 inwoners van Tienen op de UF-lijst.

Le Téméraire
27 september 2012, 16:53
Ik heb geen flauw idee hoe goed of slecht zij Nederlands spreekt. U wel?

Al kon ze enkel "goedendag" en "ja" "nee" zeggen, dat is het punt niet. Het punt is dat mevrouw op komt voor een partij die als doel heeft vanuit een superioreitsgevoel de realiteit van België met 50 jaar terug te draaien.

stropdrager
27 september 2012, 16:56
Gelul.

Een anti-democratische, autoritaire partij wordt ook niet democratisch genoemd als zij deelneemt aan democratische verkiezingen.

UF fungeert hier als een ordinaire vijfde colonne.

Het UF is eigenlijk geen partij, maar een verbond tussen verschillende Franstalige partijen. Op de UF-lijsten staan personen van zowat alle belangrijke Franstalige partijen: MR, FDF, PS, CDH, Ecolo en onafhankelijken.

stropdrager
27 september 2012, 17:07
Al kon ze enkel "goedendag" en "ja" "nee" zeggen, dat is het punt niet. Het punt is dat mevrouw op komt voor een partij die als doel heeft vanuit een superioreitsgevoel de realiteit van België met 50 jaar terug te draaien.

Ik geef je gelijk. Of iemand goed Nederlands spreekt of niet is in deze discussie eigenlijk niet relevant. Wat wel relevant is, is het standpunt dat iemand inneemt. Ik heb meer respect voor een Franstalige die geen woord Nederlands spreekt, maar wel de grenzen van het Vlaams gewest aanvaardt; dan voor een Franstalige, die perfect Nederlands kan, maar intussen wel ijvert voor de annexatie van zijn/haar gemeente bij Franstalig België.

SDG
27 september 2012, 17:11
Ik geef je gelijk. Of iemand goed Nederlands spreekt of niet is in deze discussie eigenlijk niet relevant. Wat wel relevant is, is het standpunt dat iemand inneemt. Ik heb meer respect voor een Franstalige die geen woord Nederlands spreekt, maar wel de grenzen van het Vlaams gewest aanvaardt; dan voor een Franstalige, die perfect Nederlands kan, maar intussen wel ijvert voor de annexatie van zijn/haar gemeente bij Franstalig België.

Ik heb eigenlijk nog een grotere minachting voor Vlaamse politici die door hun toegeeflijkheid/onderdanigheid een dergelijke annexatie mogelijk maken dan voor die Franstaligen zelf.

Bad Attila
27 september 2012, 17:16
Al kon ze enkel "goedendag" en "ja" "nee" zeggen, dat is het punt niet. Het punt is dat mevrouw op komt voor een partij die als doel heeft vanuit een superioreitsgevoel de realiteit van België met 50 jaar terug te draaien.

Tja, zij schrijft op haar officiële site, waar zelfs Franstaligen op kunnen, dat zij wilt dat haar kinderen drietalig zijn en dus dat zij hen naar een Vlaamse (en geen Franstalige) school stuurt.

Een mooi staaltje van arrogantie, minachting voor het Nederlands, en zelfs imperialisme, moet ik zeggen. :evil:

stropdrager
27 september 2012, 17:16
Ik heb eigenlijk nog een grotere minachting voor Vlaamse politici die door hun toegeeflijkheid/onderdanigheid een dergelijke annexatie mogelijk maken dan voor die Franstaligen zelf.

Uiteraard. De Franstaligen zetten de annexatie van de verschillende gemeenten nog steeds op tafel omdat ze heel goed weten dat er nog steeds heel wat Vlaamse politici bereid zijn om heel wat toegevingen te doen.

Eberhard Leclerc
27 september 2012, 17:16
Ook op de RTBF-radio ....

Waarom begin je over de RTBF (20 % Engels) , als ik gewoon rustig vaststel dat de Vlaamse radio geen geloof heeft in haar eigen taal. Niet geschikt voor cultuur?

Een ongemakkelijke waarheid?


O Het enige verschil is dat jullie francofonen die dubben. Omdat de francofonen te dom zijn om het Engels te volgen. Wel de Vlamingen willen dat volstrekt niet.

Hoe geruststellend moet dat niet zijn voor je om francophonen voor lui en dom te houden.

O ja, dubben is de norm is deze wereld, ondertitelen gebeurt in slechts een paar landen.

Maar misschien zijn wij in Vlaanderen wel héel slim en de rest van de wereld te dom.

Als de francofonen zo eng zijn dat ze zich daardoor zouden gechoqueerd voelen, dan is dat hun zaak.

Misschien willen erg veel mensen naar de tv kijken ipv deze te lezen. Het is maar een gokje natuurlijk.

quercus
27 september 2012, 17:40
Waarom begin je over de RTBF (20 % Engels) , als ik gewoon rustig vaststel dat de Vlaamse radio geen geloof heeft in haar eigen taal. Niet geschikt voor cultuur?

Een ongemakkelijke waarheid?




Hoe geruststellend moet dat niet zijn voor je om francophonen voor lui en dom te houden.

O ja, dubben is de norm is deze wereld, ondertitelen gebeurt in slechts een paar landen.

Maar misschien zijn wij in Vlaanderen wel héel slim en de rest van de wereld te dom.

Misschien willen erg veel mensen naar de tv kijken ipv deze te lezen. Het is maar een gokje natuurlijk.

Hoe is het mogelijk om zulke onnozelheden uit je toetsenbord te kloppen.? Wordt ons TV-nieuws soms in het Engels gepresenteerd? Zijn onze TV-amuzementsprogramma's soms in het Engels? Je bent doodeenvoudig kwaadwillig.

Wat het dubben betreft: je bent bezig met nog eens de waarheid geweld aan te doen. Het dubben komt eenvoudigweg erop neer dat men niet open staat voor een andere taal. Men wil ze zelfs niet horen! De Vlamingen hebben het geluk (of is het misschien hun ongeluk?) van toch wat meer open en verdraagzamer te zijn. Dat dubben "de norm" is, is misschien zo voor uw geliefd La France en voor de Duitsers. Het is niet het geval voor de Scandinavische landen. Ik ben héél blij dat er bij ons niet gedubt wordt. Ik zou er mij aan doodergeren. Inderdaad, op dat vlak zijn wij, samen met Nederland en Scandinavië een stuk slimmer.

Bad Attila
27 september 2012, 17:52
Wat het dubben betreft: je bent bezig met nog eens de waarheid geweld aan te doen. Het dubben komt eenvoudigweg erop neer dat men niet open staat voor een andere taal. Men wil ze zelfs niet horen! De Vlamingen hebben het geluk (of is het misschien hun ongeluk?) van toch wat meer open en verdraagzamer te zijn. Dat dubben "de norm" is, is misschien zo voor uw geliefd La France en voor de Duitsers. Het is niet het geval voor de Scandinavische landen. Ik ben héél blij dat er bij ons niet gedubt wordt. Ik zou er mij aan doodergeren. Inderdaad, op dat vlak zijn wij, samen met Nederland en Scandinavië een stuk slimmer.

En vooral onvoldoende getalenteerd om goede dubbers te hebben. :lol:

quercus
27 september 2012, 17:57
En vooral onvoldoende getalenteerd om goede dubbers te hebben. :lol:

Voor het Engels? Neen hoor! Voor alle Scandinaven is het Engels een tweede taal die ze zéér vroeg aanleren.

Ik denk dat het bekijken van filmen in de oorspronkelijke taal doodeenvoudig een gewoonte is. Ik heb toch nog niet gehoord dat in Vlaanderen veel mensen er zich zouden aan storen.

Bad Attila
27 september 2012, 18:06
Ik denk dat het bekijken van filmen in de oorspronkelijke taal doodeenvoudig een gewoonte is. Ik heb toch nog niet gehoord dat in Vlaanderen veel mensen er zich zouden aan storen.

Hier kunnen wij het mee eens zijn. ;-)

Vito
27 september 2012, 18:09
Serieus gast, ik heb het over TAAL, niet over gebied. Al die leden zijn Franstalig, de lijst is franstalig en hun drukwerk is dat ook.

Franstalig kan per definitie niet Vlaams zijn? Is het dat?

Als Vlaanderen morgen onafhankelijk wordt en Brussel als hoofdstad heeft, zal je toch eens moeten nadenken over die 15% van de Vlaamse republiek. Ofwel los je dat op met genocide, ofwel deportatie, ofwel een minderhedenbeleid, ofwel een zeer agressieve vernederlandsingspolitiek. Een andere mogelijkheid zie ik niet.

Wat zal het zijn, Koningskruid?

peter1962
27 september 2012, 18:13
Ik moet Atilla hier gelijk geven hoor. Mensen die op een lijst willen gaan staan mogen toch de taal spreken die ze willen?

De taalwetgeving is ook niet van toepassing op verkiezingsdrukwerk.

juist. Zolang ze de wet toepassen moeten we nu ook niet gaan zagen omdat die mensen hun kiezers aanspreken in hun eigen taal. De kloterij van st genesius rode is van een heel andere orde. Dat is een middenvinger opsteken naar de wet en naar de overheid die die wet wil laten toepassen. Ik denk dat men zich vergist van vijand als men een lijst van franstaligen wil bekampen puur omdat die franstalige stemmen ronselt zonder de taalwetgeving te overtreden.

En ik begrijp totaal niet waarom zowel in vlaanderen als in wallonië de betrokken partij afdelingen daar niet op inspelen door zelf enkele kandidaten van de andere taalrol op de lijst te zetten. Zolang die zich op de gemeenteraad strikt aan de taalwet houden kan daar toch geen probleem mee zijn ? Zodoende kan men tenminste partieel de wind uit de zeilen halen van partijen zoals FDF.

Bad Attila
27 september 2012, 18:39
juist. Zolang ze de wet toepassen moeten we nu ook niet gaan zagen omdat die mensen hun kiezers aanspreken in hun eigen taal. De kloterij van st genesius rode is van een heel andere orde. Dat is een middenvinger opsteken naar de wet en naar de overheid die die wet wil laten toepassen. Ik denk dat men zich vergist van vijand als men een lijst van franstaligen wil bekampen puur omdat die franstalige stemmen ronselt zonder de taalwetgeving te overtreden.

En ik begrijp totaal niet waarom zowel in vlaanderen als in wallonië de betrokken partij afdelingen daar niet op inspelen door zelf enkele kandidaten van de andere taalrol op de lijst te zetten. Zolang die zich op de gemeenteraad strikt aan de taalwet houden kan daar toch geen probleem mee zijn ? Zodoende kan men tenminste partieel de wind uit de zeilen halen van partijen zoals FDF.

In dit kader is er een zeer interessante vraag die zich in 2014 gaat stellen. Nu dat BHV gesplitst is, hoe zullen de Franstaligen opkomen in Vlaams-Brabant? Elk met hun eigen partij of in de UF? Want ook niet vergeten dat het om Vlaamse zetels gaan, van de Nederlandstalige taalrol in de Kamer.

In die zin kunnen de gemeenteraadsverkiezingen een indicatie zijn.

van Maerlant
27 september 2012, 18:43
Nee. Halle is een Vlomse stad.

Wat is dat?

peter1962
27 september 2012, 18:49
Ik heb het al eens gezegd lang geleden: naar machtspolitiek gekeken is heel België eigenlijk noord-Frankrijk en dus per definitie verloren gebied.

Het enige wat de Nederlandstalige aanwezigheid hier op lange termijn kan redden is de rechtstreekse opname in de staat Nederland. Desnoods gemeente per gemeente annexeren.

Mijn goedendag staat al klaar in de gang om het vaderland te beschermen tegen de invasie. Doet me eraan denken dat ik nog wel munitie moet gaan kopen voor mijn kalashnikov.

peter1962
27 september 2012, 18:51
Waarom moeten Franstaligen zich integreren in Halle? Behalve op het gemeentehuis kun je overal prima terecht met Frans.
De noodzaak Nederlands te leren ontbreekt geheel.

Eberhard, dat is opgelost in twintig jaar : het verplichte vak frans afschaffen in vlaanderen en vervangen door extra uren nederlands en engels. Zou jij daarvoor pleiten ?

edit : verplicht

quercus
27 september 2012, 19:04
Eberhard, dat is opgelost in twintig jaar : het verplichte vak frans afschaffen in vlaanderen en vervangen door extra uren nederlands en engels. Zou jij daarvoor pleiten ?

edit : verplicht

Dat zou inderdaad wel eens een verstandige keuze blijken te zijn. Uiteindelijk is een kennis van het Frans voor ons geen kwestie van leven of dood. Met Engels geraak je nagenoeg overal. In elk geval toch verder dan met Frans. Veel Duitsers kennen ook geen Frans en het is de leidende Europese natie. Ik denk niet dat kanselier Angela Merkel veel Frans kent. Overigens, als het erop aankomt schakelen de Fransen ook over op het Engels. Kijk maar naar de ex-baas van de ECB, de Fransman Trichet. Idem voor de geniale (maar met een stout pietje) Strauss-Kahn.

Bad Attila
27 september 2012, 19:06
Dat zou inderdaad wel eens een verstandige keuze blijken te zijn. Uiteindelijk is een kennis van het Frans voor ons geen kwestie van leven of dood. Met Engels geraak je nagenoeg overal. In elk geval toch verder dan met Frans. Veel Duitsers kennen ook geen Frans en het is de leidende Europese natie. Ik denk niet dat kanselier Angela Merkel veel Frans kent. Overigens, als het erop aankomt schakelen de Fransen ook over op het Engels. Kijk maar naar de ex-baas van de ECB, de Fransman Trichet. Idem voor de geniale (maar met een stout pietje) Strauss-Kahn.

Weet je, dat is een beslissing die Vlaanderen zelf moet nemen, hoor. Franstaligen hebben hier niks over te zeggen.

Bolleke Wol
27 september 2012, 19:07
Wat is dat?

Da'k het niet weet, maar de meeste Vlamingen zeggen dat toch, dat ze Vloms klappen.

Als Antwerpenaar vind ik dat redelijk bizar, aangezien mijn dialect dichter bij pakweg het Eindhovens ligt dan bij het Oostends, maar ja, 182 jaar aan anti-Ollandse regimepropaganda krijg je niet gemakkelijk uitgeroeid.

Vlamingen wentelen zich veel te graag in hun provincialistische kleinzerigheid en daarom geloof ik eigenlijk ook niet in een onafhankelijk Vlaanderen. Als dat er ooit komt dan zal het zonder Brussel en ruime rand zijn want die provincialistische Vlaming wil daar liever van af. En als dat er niet van komt, dan gaat de verfransing gewoon verder want dit pseudovolk heeft simpelweg geen enkele nationale trots. De keuze is simpel: Den Haag of Parijs. Want op zichzelf redt dit grensgebied tussen Frankrijk en Nederland het niet.

Bolleke Wol
27 september 2012, 19:09
Het echte Vlams van over 't water vind ik trouwens een geweldig dialect.

Bolleke Wol
27 september 2012, 19:11
Mijn goedendag staat al klaar in de gang om het vaderland te beschermen tegen de invasie. Doet me eraan denken dat ik nog wel munitie moet gaan kopen voor mijn kalashnikov.

Da's niet nodig hoor, we zijn 1302 niet meer. Het volstaat dat we deel uitmaken van een sterke, economisch sociaal en politiek eengemaakte Nederlandstalige ruimte. Met het gewicht van 23 miljoen mensen staan we sterker.

Shadowke
27 september 2012, 19:15
Da'k het niet weet, maar de meeste Vlamingen zeggen dat toch, dat ze Vloms klappen.

Als Antwerpenaar vind ik dat redelijk bizar, aangezien mijn dialect dichter bij pakweg het Eindhovens ligt dan bij het Oostends, maar ja, 182 jaar aan anti-Ollandse regimepropaganda krijg je niet gemakkelijk uitgeroeid.

Vlamingen wentelen zich veel te graag in hun provincialistische kleinzerigheid en daarom geloof ik eigenlijk ook niet in een onafhankelijk Vlaanderen. Als dat er ooit komt dan zal het zonder Brussel en ruime rand zijn want die provincialistische Vlaming wil daar liever van af. En als dat er niet van komt, dan gaat de verfransing gewoon verder want dit pseudovolk heeft simpelweg geen enkele nationale trots. De keuze is simpel: Den Haag of Parijs. Want op zichzelf redt dit grensgebied tussen Frankrijk en Nederland het niet.

dan liever Den Haag dan Parijs.
wij zijn géén Fransen!

SDG
27 september 2012, 19:17
Eberhard, dat is opgelost in twintig jaar : het verplichte vak frans afschaffen in vlaanderen en vervangen door extra uren nederlands en engels. Zou jij daarvoor pleiten ?

edit : verplicht

Die absolute verplichting is ook één van de voornaamste redenen, zoniet de hoofdreden voor de verfransing in Vlaanderen. Ik heb hier al herhaaldelijk uitgelegd hoe het systeem werkt:

- het zorgt ervoor dat iedere Vlaming iedere Franstalige in zijn eigen taal kan bedienen
- het creëert bij Vlamingen een soort van Stockholmsyndroom t.o.v. het Frans en de Franstalige Belgen
- het helpt de Vlamingen onbewust en geruisloos om hen in hun tweederangsrol binnen het Belgische systeem te laten glijden. Het is ook als geen ander de katalysator voor het gegeven dat de Vlaamse meerderheid in België zich nog steeds als een politieke minderheid gedraagt.

Shadowke
27 september 2012, 19:18
Die absolute verplichting is ook één van de voornaamste redenen, zoniet de hoofdreden voor de verfransing in Vlaanderen. Ik heb hier al herhaaldelijk uitgelegd hoe het systeem werkt:

- het zorgt ervoor dat iedere Vlaming iedere Franstalige in zijn eigen taal kan bedienen
- het creëert bij Vlamingen een soort van Stockholmsyndroom t.o.v. het Frans en de Franstalige Belgen
- het helpt de Vlamingen onbewust en geruisloos om hen in hun tweederangsrol binnen het Belgische systeem te laten glijden. Het is ook als geen ander de katalysator voor het gegeven dat de Vlaamse meerderheid in België zich nog steeds als een politieke minderheid gedraagt.

de traditionelen idd, niet de rest.

peter1962
27 september 2012, 19:41
dan liever Den Haag dan Parijs.
wij zijn géén Fransen!

we zijn géén fransen, en al evenzeer nederlanders. Het is geen kwestie van keuze.

Shadowke
27 september 2012, 21:28
we zijn géén fransen, en al evenzeer nederlanders. Het is geen kwestie van keuze.

Vlamingen zijn Nederlanders.
zelfs al eeuwen wonen er Vlamingen in Nederland.

de huidige Walen, de echte Walen wonen al lang in Nederland èn Vlaanderen, zijn Fransen.

Vito
27 september 2012, 21:57
Vlamingen zijn Nederlanders.
zelfs al eeuwen wonen er Vlamingen in Nederland.

de huidige Walen, de echte Walen wonen al lang in Nederland èn Vlaanderen, zijn Fransen.

Ik ben het eens met je eens. Dat had je niet verwacht he?

Ik zie hier wel geen argumenten in om in één staat te gaan wonen per volk. Volkenkunde is slechts één aspect van natievorming. Er spelen ook historische, economische,... aspecten mee. Het beste voorbeeld is Duitsland-Oostenrijk of ook Roemenië-Moldavië.

De schoofzak
27 september 2012, 22:05
Die absolute verplichting is ook één van de voornaamste redenen, zoniet de hoofdreden voor de verfransing in Vlaanderen. Ik heb hier al herhaaldelijk uitgelegd hoe het systeem werkt:

- het zorgt ervoor dat iedere Vlaming iedere Franstalige in zijn eigen taal kan bedienen
- het creëert bij Vlamingen een soort van Stockholmsyndroom t.o.v. het Frans en de Franstalige Belgen
- het helpt de Vlamingen onbewust en geruisloos om hen in hun tweederangsrol binnen het Belgische systeem te laten glijden. Het is ook als geen ander de katalysator voor het gegeven dat de Vlaamse meerderheid in België zich nog steeds als een politieke minderheid gedraagt.

Sorry, maar zelfs de meeste universitaire studenten kunnen dit niet meer.

Ik heb over dit fenomeen (dat onze jeugd geen Frans meer kent) een apart draadje geopend, omdat ik voorspel dat de recrutering van tweetalige Vlaamse federale politiekers een groot probleem wordt.

Oh, Mathiaske De Clercq van Gent en van de VLD zal thuis wel veel Frans gehoord hebben, maar voor de rest ...

.

Eberhard Leclerc
27 september 2012, 22:31
Wordt ons TV-nieuws soms in het Engels gepresenteerd? Zijn onze TV-amuzementsprogramma's soms in het Engels?

Het Vlaamse nieuws is nog in het Nederlands?....Zooooo.

De kinderhand is nu vol zeker.

Ik ben héél blij dat er bij ons niet gedubt wordt. Ik zou er mij aan doodergeren.

Oh?

Ten eerste wordt nu in navolging van Nederland en Scandinavie vrijwel alle tv tegenwoordig voor de jeugd tot 12 jaar gedubd. Oók (zelfs) in Vlaanderen.

Verder komen we regelmatig exotische films tegen (Tjechie of China bv) die in het Engels gedubd zijn. En in het NL gesubd.
De VRT heeft daar nooooooit een klacht over gehad.


Het dubben komt eenvoudigweg erop neer dat men niet open staat voor een andere taal.

Die 98 % van de wereldbevolking toch.....allemaal bekrompen geesten!

Bolleke Wol
27 september 2012, 22:43
we zijn géén fransen, en al evenzeer nederlanders. Het is geen kwestie van keuze.

Allee de keuze is drievoudig. Den Haag, Parijs of Berlijn.

SDG
28 september 2012, 04:09
Sorry, maar zelfs de meeste universitaire studenten kunnen dit niet meer.

Ik heb over dit fenomeen (dat onze jeugd geen Frans meer kent) een apart draadje geopend, omdat ik voorspel dat de recrutering van tweetalige Vlaamse federale politiekers een groot probleem wordt.

Oh, Mathiaske De Clercq van Gent en van de VLD zal thuis wel veel Frans gehoord hebben, maar voor de rest ...

.

De meeste Vlamingen kennen net genoeg Frans om een basisgesprek te voeren en het gesprek te ondergaan. Een van de redenen ook waarom de Vlaamse politici aan de onderhandelingstafel met de Franstaligen altijd weer aan het kortste eind trekken. Ook het gevolg van het feit dat de meeste Vlamingen dat Frans in het dagelijks leven nauwelijks gebruiken. In verhouding met de vele uren die ze er op school aan spenderen is hun kennis dan ook ondermaats. Ofwel zorg je er dus voor dat de Vlamingen het Frans meer gaan gebruiken in hun dagelijkse leven, ofwel pas je het onderwijs aan aan de realiteit en de noden, en begin je alvast met die absolute verplichting om Frans te leren af te schaffen en de Vlaming vrij te laten in de keuze van vreemde talen die hij wil aanleren.

peter1962
28 september 2012, 05:55
Allee de keuze is drievoudig. Den Haag, Parijs of Berlijn.

Iedereen mag van mijn part zijn wensdromen hebben, het heeft echter niets met de realiteit te maken.

speurneus
28 september 2012, 07:52
Tijd dat de onaanpasbaren van de Union Fasciste opkrassen.
De schuld ligt voor een groot deel bij de Vlamen zelf want destijds hebben heel wat de burgemeesters uit de rand in de Brusselse Franstalige streekkrant VLAN met paginagrote reclames de Franstalige Brusselaars met allerlei beloften naar de rand gelokt. Ironie van het lot is dat bepaalde van die Nederlandstalige burgemeesters vandaag vervangen zijn door een Franstalig exemplaar.:-D

speurneus
28 september 2012, 07:57
Union des francophones. Klinkt inderdaad erg NL. Hun foldertjes zijn tevens franstalig. Verder nog argumenten?
NVA komt in Dilbeek ook op met een Franstalig foldertje. Weggegooid geld natuurlijk alsof er één Francofoon op de separatisten zou stemmen.

speurneus
28 september 2012, 07:58
Serieus gast, ik heb het over TAAL, niet over gebied. Al die leden zijn Franstalig, de lijst is franstalig en hun drukwerk is dat ook.
En wat is jou probleem?

speurneus
28 september 2012, 08:01
Zolang Nederlandstaligen niet met eigen lijsten opkomen in Wallonië is dit pure provocatie.

Er zijn Franstaligen die op Vlaamse lijsten staan, en die zich willen aanpassen. Union of UF griezels willen dat niet...
Zeg kereltje wat weerhoudt Nederlandstalige partijen op te komen in Wallonie?

vlijmscherp
28 september 2012, 08:18
Zeg kereltje wat weerhoudt Nederlandstalige partijen op te komen in Wallonie?

hun wil om te integreren.

Athelas
28 september 2012, 09:11
NVA komt in Dilbeek ook op met een Franstalig foldertje. Weggegooid geld natuurlijk alsof er één Francofoon op de separatisten zou stemmen.

Correctie: meertalig foldertje waarbij de meertaligheid gebruikt wordt om op te roepen het nederlands te respecteren in deze Vlaamse stad.

Athelas
28 september 2012, 09:11
En wat is jou probleem?

Heb ik uitgelegd in de eerste post.

Athelas
28 september 2012, 09:16
1) Franstalig kan per definitie niet Vlaams zijn? Is het dat?

Als Vlaanderen morgen onafhankelijk wordt en Brussel als hoofdstad heeft, zal je toch eens moeten nadenken over die 15% van de Vlaamse republiek. Ofwel los je dat op met genocide, ofwel deportatie, ofwel een minderhedenbeleid, ofwel een zeer agressieve vernederlandsingspolitiek. Een andere mogelijkheid zie ik niet.

Wat zal het zijn, Koningskruid?

Lees mijn eerste post eens. Ik heb het over Vlaamse gemeentes zoals een Halle, Sint-Pieters Leeuw en dergelijke waar Franstaligen die zich daar gevestigd hebben en al enige tijd wonen, hun wil tonen om zich niet te integreren en NL te leren door op te komen met een franstalige lijst, campagne en dergelijke meer. Ja, daar heb ik een probleem mee. Ik vind dat een totaal gebrek aan respect. Brussel is een ander geval. Dat is een officieel tweetalig gebied.

Eberhard Leclerc
28 september 2012, 09:26
....waar Franstaligen die zich daar gevestigd hebben en al enige tijd wonen, hun wil tonen om zich niet te integreren en NL te leren door op te komen met een franstalige lijst, campagne en dergelijke meer. Ja, daar heb ik een probleem mee. Ik vind dat een totaal gebrek aan respect.


Over respect gesproken:

Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85% Engelstalig

Kennelijk vindt de Vlaamse politiek zelf de eigen taal ongeschikt voor cultuur.
Dat mag.


Dat maakt wel dat elke wanhopige oproep aan onze Franstalige landgenoten om ''zich aan te passen'' aan een taal, waar kennelijk de Vlaamse politiek zelf niet meer in gelooft, iets heel triests heeft.

Waarom een ''product'' proberen op te dringen, waarvan je zelf vindt dat het slechts beperkt bruikbaar is? Waar je zelf nauwelijks liefde voor hebt.


Dat gaat dus niet werken. En dat is precies hetgeen we zien.

Athelas
28 september 2012, 09:47
Over respect gesproken:

Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85% Engelstalig

Kennelijk vindt de Vlaamse politiek zelf de eigen taal ongeschikt voor cultuur.
Dat mag.


Dat maakt wel dat elke wanhopige oproep aan onze Franstalige landgenoten om ''zich aan te passen'' aan een taal, waar kennelijk de Vlaamse politiek zelf niet meer in gelooft, iets heel triests heeft.

Waarom een ''product'' proberen op te dringen, waarvan je zelf vindt dat het slechts beperkt bruikbaar is? Waar je zelf nauwelijks liefde voor hebt.


Dat gaat dus niet werken. En dat is precies hetgeen we zien.

Alles wat op televisie komt in en waar Engels in gesproken wordt, wordt ook vertaald naar het nl via ondertitels. Alles wat we zelf maken is in het Vlaams. Wat de radio betreft: die is volledig nederlandstalig op de liedjes na.

Als ik naar een serie kijk in het Engels, zie ik die zonder ondertitels. Maar dat heeft geen zier te maken met mijn respect naar het nederlands maar met mijn respect naar de persoon die het product gemaakt heeft. Er gaat namelijk veel verloren in vertalingen.

Nederlands is niet beperkt bruikbaar: ik gebruik het de hele dag om te communiceren. En dan nog, ik dring het niet op hé. Franstaligen of anderstaligen die zich in Halle komen vestigen, mogen van mij onder elkaar spreken waar ze zin in hebben, maar het zou toch vriendelijk overkomen dat ze het nederlands leren en gebruiken als ze met de lokale bevolking wensen te spreken. En al zeker als ze willen deelnemen aan het bestuur van de gemeente.

vlijmscherp
28 september 2012, 09:51
blijkbaar kan enkel ik volgende programma's bekijken:
De slimste mens
komen eten
Vermist
Code 37
De kruitfabriek
man bijt hond
familie
thuis
Dagelijkse kost
Blokken
Plan B
Goe gebakken
Iedereen beroemd
Aspe
....

quercus
28 september 2012, 09:55
Over respect gesproken:

Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85% Engelstalig

Kennelijk vindt de Vlaamse politiek zelf de eigen taal ongeschikt voor cultuur.
Dat mag.


Dat maakt wel dat elke wanhopige oproep aan onze Franstalige landgenoten om ''zich aan te passen'' aan een taal, waar kennelijk de Vlaamse politiek zelf niet meer in gelooft, iets heel triests heeft.

Waarom een ''product'' proberen op te dringen, waarvan je zelf vindt dat het slechts beperkt bruikbaar is? Waar je zelf nauwelijks liefde voor hebt.


Dat gaat dus niet werken. En dat is precies hetgeen we zien.

Leclerc, je zit hier eenvoudigweg te liegen.

Hou je voortaan enkel bezig met pop, daar ben je blijkbaar goed in. Maar dan liefst op een ander forum.

Je zit hier, ten behoeve van je franstalig nest daar in "Crainhem", opzettelijk propaganda te verkopen.

Voortaan zal ik jou geslijm koudweg ignoreren.

robert t
28 september 2012, 10:02
Over respect gesproken:

Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85% Engelstalig

Kennelijk vindt de Vlaamse politiek zelf de eigen taal ongeschikt voor cultuur.
Dat mag.


Dat maakt wel dat elke wanhopige oproep aan onze Franstalige landgenoten om ''zich aan te passen'' aan een taal, waar kennelijk de Vlaamse politiek zelf niet meer in gelooft, iets heel triests heeft.

Waarom een ''product'' proberen op te dringen, waarvan je zelf vindt dat het slechts beperkt bruikbaar is? Waar je zelf nauwelijks liefde voor hebt.


Dat gaat dus niet werken. En dat is precies hetgeen we zien.Je bent een vulgaire leugenaar. Ik heb je dit reeds een paar maal gezegd.

Van de Vlaamse radiozenders is alleen Studio Brussel overwegend Engelstalig. De zender heeft slechts een beperkt luisterpubliek. De andere zenders zijn de meest gediversifieerde van Europa. Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans en een rist andere talen komen regelmatig aan bod. Op de belgische franstalige zenders wordt ongeveer 70 % Frans, 20 % Engels, 5 % Italiaans en 5 % Spaans gedraaid. Nooit Nederlands. Van cultuurbarbaren gesproken.

Op gebied van TV sla je bal eveneens mis. Een engelstalige film, serie of documentaire beschouw je als Engels omdat we ondertitelen, de enige correcte manier van programmatie. Alleen animatiefilms voor kinderen worden terecht gedubt. Kenners zullen nooit dubbing aanbevelen, het gedubde product verliest 90 % van zijn waarde. Alweer een grote tegenstelling met de franstalige zenders die alleen gedubte programma's aanbieden die totaal waardeloos zijn.

Besluit : wij respecteren onze cultuur én deze van de andere volkeren.

Jullie franstaligen doen het tegenovergestelde, jullie vermoorden de culturen, de Franse uitgezonderd. En jij wil ons de les komen spellen? Iemand die van cultuur absoluut niets afweet zou best een beetje bescheidenheid aan de dag leggen.

quercus
28 september 2012, 10:06
Je bent een vulgaire leugenaar. Ik heb je dit reeds een paar maal gezegd.

Van de Vlaamse radiozenders is alleen Studio Brussel overwegend Engelstalig. De zender heeft slechts een beperkt luisterpubliek. De andere zenders zijn de meest gediversifieerde van Europa. Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans en een rist andere talen komen regelmatig aan bod. Op de belgische franstalige zenders wordt ongeveer 70 % Frans, 20 % Engels, 5 % Italiaans en 5 % Spaans gedraaid. Nooit Nederlands. Van cultuurbarbaren gesproken.

Op gebied van TV sla je bal eveneens mis. Een engelstalige film, serie of documentaire beschouw je als Engels omdat we ondertitelen, de enige correcte manier van programmatie. Alleen animatiefilms voor kinderen worden terecht gedubt. Kenners zullen nooit dubbing aanbevelen, het gedubde product verliest 90 % van zijn waarde. Alweer een grote tegenstelling met de franstalige zenders die alleen gedubte programma's aanbieden die totaal waardeloos zijn.

Besluit : wij respecteren onze cultuur én deze van de andere volkeren.

Jullie franstaligen doen het tegenovergestelde, jullie vermoorden de culturen, de Franse uitgezonderd. En jij wil ons de les komen spellen? Iemand die van cultuur absoluut niets afweet zou best een beetje bescheidenheid aan de dag leggen.

Blij dat ik niet de enige ben die deze mening is toegedaan.

Laat deze francofone pop-DJ zich bezig houden met zijn "plotjes".

Eberhard Leclerc
28 september 2012, 10:09
Alles wat we zelf maken is in het Vlaams.

Daar gáán we al.

Hoezo ''Vlaams''. Sinds wanneer is dat een taal?

Welk respect heb je voor een taal als je de naam niet eens kent?


Alles wat op televisie komt in en waar Engels in gesproken wordt, wordt ook vertaald naar het nl via ondertitels.


Als ik naar een serie kijk in het Engels, zie ik die zonder ondertitels. Maar dat heeft geen zier te maken met mijn respect naar het nederlands maar met mijn respect naar de persoon die het product gemaakt heeft.


Mag ik hier de conclusies trekken dat:

a) De Vlaamse tv slechts beperkt geschikt is voor je?
b) Dat degenen die naar ondertitels koekeloeren weinig respect hebben voor de makers van het product?


Wat de radio betreft: die is volledig nederlandstalig op de liedjes na.



En die zijn dus voor >90 % in het Engels.

Eigen taal ongeschikt misschien?

Tot zover ''respect'' voor de eigen taal.




Franstaligen of anderstaligen die zich in Halle komen vestigen, mogen van mij onder elkaar spreken waar ze zin in hebben, maar het zou toch vriendelijk overkomen dat ze het nederlands leren en gebruiken als ze met de lokale bevolking wensen te spreken.


Nee, er is geen enkele reden om aan te nemen dat Franstaligen zich aan zullen passen aan een cultuur die niet eens in zichzelf gelooft.

En dankzij het Vlaamse onderwijssysteem (hoi NVA, etc) kunnen Franstaligen gewoon in hun eigen taal met de lokale bevolking spreken.

En dat is precies wat er gebeurt.

Eberhard Leclerc
28 september 2012, 10:13
Kenners zullen nooit dubbing aanbevelen,


O ja, dubben is de norm is deze wereld, ondertitelen gebeurt in nog slechts een paar landen. Het feit dat jij dat niet eens weet, heeft óók weer met ons medialandschap te maken.

Maar Vlaanderen zal het wel beter weten zeker? Allemaal ''kenners"". Vandaar ook dat Vlaams Brabant vernederlandst (sic).


Besluit : wij respecteren onze cultuur én deze van de andere volkeren.



Oh?

Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85% Engelstalig

In Vlaanderen wordt vooral de commerce gerespecteerd. Niet de eigen cultuur. Dat mag hoor. Ik stel het alleen maar vast.

Op de belgische franstalige zenders wordt ongeveer 70 % Frans, 20 % Engels, 5 % Italiaans en 5 % Spaans gedraaid.

Het cijfer voor Franstalig ligt op 76 %, maar bon.

Het is inderdaad zeer merkwaardig dat die daar zoveel aan Franse cultuur doen. Dat zou je niet verwachten.

robert t
28 september 2012, 10:21
Laat deze francofone pop-DJ zich bezig houden met zijn "plotjes".Zelfs op dat domein faalt hij. Ik zie in K&K alleen ellenlange lijsten van Nederlandstalige rap waarvan geen kat ooit gehoord heeft. Deze rommel kan alleen van Youtube komen. Hij stelt ze echter voor als een soort "hitparade" wat onzin is, niets ongewoon voor hem.

Le Téméraire
28 september 2012, 10:21
Nee, er is geen enkele reden om aan te nemen dat Franstaligen zich aan zullen passen aan een cultuur die niet eens in zichzelf gelooft.

En dankzij het Vlaamse onderwijssysteem (hoi NVA, etc) kunnen Franstaligen gewoon in hun eigen taal met de lokale bevolking spreken.

En dat is precies wat er gebeurt.

Allez, een franstalige Vlaming komt hier argumenteren dat de gemiddelde Vlaming niet in zijn eigen cultuur gelooft?

Goed jongen, er is een deel Vlamingen dat uit misplaatste schaamte niet in hun eigen cultuur gelooft omdat ze er van overtuigd zijn dat alles wat Vlaams is gelijkstaat aan eng nationalisme of zelfs fascisme. Als dat deel van de Vlamingen daarvoor kiest of daar niet buiten kan kijken, is dat hun probleem. Maar het is zeker geen maat voor heel Vlaanderen.

Athelas
28 september 2012, 10:34
Daar gáán we al.

Hoezo ''Vlaams''. Sinds wanneer is dat een taal?

Welk respect heb je voor een taal als je de naam niet eens kent?


2Vlaams (het; o) 1het Nederlands zoals dat in Vlaanderen gesproken wordt

bron: http://www.vandale.be/opzoeken?pattern=vlaams&lang=nn


Mag ik hier de conclusies trekken dat:

a) De Vlaamse tv slechts beperkt geschikt is voor je?
b) Dat degenen die naar ondertitels koekeloeren weinig respect hebben voor de makers van het product?


Jij trekt toch wel erg rare conclusies hoor. Je mag concluderen dat ondanks er engelstalige programma's op uitgezonden worden, ik toch de inhoud zal verstaan via ondertitels. Maar als ik engels versta, toch de boodschap kan verstaan door het programma simpelweg in het engels te horen.


Eigen taal ongeschikt misschien?

Tot zover ''respect'' voor de eigen taal.


Kom ni zeveren he. Er zijn meer dan genoeg programma's in het nederlands. Maar iedereen weet ook wel dat grote americaanse en britse shows kijkers lokken vanwege de kwaliteit van hun programma's. Als zenders deze niet uitzenden, zullen ze kijkers verliezen en dus inkomsten. Dit is geen kwestie van respect maar zuiver financieel.


Nee, er is geen enkele reden om aan te nemen dat Franstaligen zich aan zullen passen aan een cultuur die niet eens in zichzelf gelooft.

En dankzij het Vlaamse onderwijssysteem (hoi NVA, etc) kunnen Franstaligen gewoon in hun eigen taal met de lokale bevolking spreken.


Dus jij trekt de conclusie dat wij niet in het nl geloven omdat de media niet constant in het nl uitzendt? Kwa kortzichtingheid kan dit wel tellen. Maar neen, er is geen reden om aan te nemen dat franstaligen zich zullen aanpaasen zolang wij frans tegen hen spreken.

Desalnietemin is het spreken van meerdere talen een plus punt. Mss moeten we frans wel eens vervangen door duits of spaans.

Gwylan
28 september 2012, 11:24
Over respect gesproken:

Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85% Engelstalig

Kennelijk vindt de Vlaamse politiek zelf de eigen taal ongeschikt voor cultuur.
Dat mag.......

Ik heb geen idee hoeveel engelstalige muziek de "Vlaamse radiozenders" programmeren, maar dat dit ongetwijfeld in ruime mate gebeurt is bijlange geen uitzondering in Europa (zeg maar : in de wereld) en heeft, voor wat “cultuur” aangaat, te maken met het feit dat de Britse en vooral Noord-Amerikaanse muziekindustrie nu eenmaal al tientallen jaren globaal de lijnen uitzet voor wat populaire muziek betreft, een enkele poging van het Japanse Sony niet te na gesproken.

Overigens, daar waar de locale cultuur, meer specifiek een taalregio voldoende groot is en derhalve voldoende vraag kan scheppen om een economisch verantwoord aanbod te leveren in “de eigen taal”, speelt de muziekindustrie daar ook voor een deel op in.

Ik kan mij goed inbeelden dat Vlaanderen als taalgebied te klein is, en daarenboven op het vlak van de muziekmarkt te weinig verbonden is met Nederland, om dergelijk lokaal aanbod in ruimere zin rendabel te kunnen maken. Het logisch gevolg daarvan is dat auteurs, artiesten, producenten, uitgevers en distributeurs hun afzetmogelijkheden trachten te vergroten door zich niet enkel op de eigen markt doch evenzeer en zelfs in grotere mate op andere afzetgebieden te richten, en dat kan uiteraard enkel als hun producten in de taal van het specifiek doelgebied en/of in het universeler Engels worden aangeboden.

Voorbeelden ter staving van voormelde cultuur-economische evidentie zijn er genoeg : de enige Vlaamse cq. Nederlandstalige artiesten die ruimere bekendheid (en dus ruimere afzetmogelijkheden) genieten dan enkel in Vlaanderen of in het Nederlands taalgebied, zijn deze die hun producten in het Frans of het Engels aanbieden.

U blijkt weinig of geen onderscheid te kunnen maken tussen enerzijds een locale taal of cultuur en anderzijds de muziekindustrie. Het gros van de muziek die u – waar dan ook ter wereld – op de radio kunt beluisteren, zijn in feite “mechanisch gereproduceerde” muzikale producties, die meer als (minstens onderdeel van) een te verkopen consumptieproduct dienen te worden gezien dan als een cultuuruiting. Het maken van dergelijke producten vergt investering en kost dus geld, en heeft uiteraard als bedoeling dat er potentiëel winst mee kan worden gegenereerd, dus is het nogal wiedes dat de muziekindustrie liever geen geld en moeite stopt in producten waarvoor er sowieso onvoldoende afzetmarkt is.

U blijkt tevens een fel overdreven belang te hechten aan wat u “hits” noemt, zegge aan het aantal keren dat men op Youtube of andere sites naar een muziekfilmpje heeft gekeken of een muziekwerkje heeft beluisterd. Op zich heeft één en ander weinig of niets met de muziekindustrie te maken, en is het in ieder geval niet van aard om die industrie een cent op te brengen, wel integendeel.

Een muziekwerkje spelen of een liedje zingen, eventueel in de eigen taal, is op zich “cultuur”. Maar een te verhandelen cq. te verkopen muzikaal product maken is business, mijnheer Leclerc. Wat u waar dan ook op de radio beluistert valt voor quasi 100% onder die laatste noemer, en volgt uiteraard de economische wetmatigheden van de muziekindustrie. Derhalve zijn uw argumenten waar u lokale (taal)-cultuur verwart met wat radiozenders u als muzikale producten laten horen volstrekt onzinnig.

ViveLaBelgique
28 september 2012, 11:43
@gwylan

http://www.radioviainternet.be/?gclid=CP_Il-qK2LICFQfKtAodRgsAGg

Hier kan U genieten van ons radio-aanbod en dat is toch altijd plezanter dan er ijle opinies over ter berde te brengen.

morte-vivante
28 september 2012, 12:15
Over respect gesproken:

Vlaamse tv > 85% Engelstalig

Kennelijk vindt de Vlaamse politiek zelf de eigen taal ongeschikt voor cultuur.
Dat mag.


Dat maakt wel dat elke wanhopige oproep aan onze Franstalige landgenoten om ''zich aan te passen'' aan een taal, waar kennelijk de Vlaamse politiek zelf niet meer in gelooft, iets heel triests heeft.

Waarom een ''product'' proberen op te dringen, waarvan je zelf vindt dat het slechts beperkt bruikbaar is? Waar je zelf nauwelijks liefde voor hebt.


Dat gaat dus niet werken. En dat is precies hetgeen we zien.

De vlaamse politiek? Ge doelt dus op de VRT. Even de proef op de som nemen en eens kijk naar gisterenavond, van 18 to 23 uur, prime time, de tijd dat normale mensen voor de buis hangen. En eens zien:

EEN: 30 mintuen over Marilyn Monroe, de rest NL. Das 90%
Canvas: 92 min EN, 50 min NL focumentaire, 30 min Fr documentaire, de rest NL. Procentueel: 57,3% NL, 16,6% NL (die ollandse documentaire), 10% FR, 16% EN.

Hmm. Ver verwijderd van die 85%.
Andere zenders:
VTM: 100% Ntalig
VIER: 83,3% NL
2BE: 0% NL, 100% EN (Jarhead was trouwens ne goeie film)
VIJF: 13,3%

Gemiddelde van deze zenders: 58% NL-talig
Een klein verschil met de 85% EN dat onze vriend hier claimt.

vlijmscherp
28 september 2012, 12:19
De vlaamse politiek? Ge doelt dus op de VRT. Even de proef op de som nemen en eens kijk naar gisterenavond, van 18 to 23 uur, prime time, de tijd dat normale mensen voor de buis hangen. En eens zien:

EEN: 30 mintuen over Marilyn Monroe, de rest NL. Das 90%
Canvas: 92 min EN, 50 min NL focumentaire, 30 min Fr documentaire, de rest NL. Procentueel: 57,3% NL, 16,6% NL (die ollandse documentaire), 10% FR, 16% EN.

Hmm. Ver verwijderd van die 85%.
Andere zenders:
VTM: 100% Ntalig
VIER: 83,3% NL
2BE: 0% NL, 100% EN (Jarhead was trouwens ne goeie film)
VIJF: 13,3%

Gemiddelde van deze zenders: 58% NL-talig
Een klein verschil met de 85% EN dat onze vriend hier claimt.

hij denkt dat de meerderheid van de mensen naar MTV kijkt of JIM ofzo.

quercus
28 september 2012, 12:21
De vlaamse politiek? Ge doelt dus op de VRT. Even de proef op de som nemen en eens kijk naar gisterenavond, van 18 to 23 uur, prime time, de tijd dat normale mensen voor de buis hangen. En eens zien:

EEN: 30 mintuen over Marilyn Monroe, de rest NL. Das 90%
Canvas: 92 min EN, 50 min NL focumentaire, 30 min Fr documentaire, de rest NL. Procentueel: 57,3% NL, 16,6% NL (die ollandse documentaire), 10% FR, 16% EN.

Hmm. Ver verwijderd van die 85%.
Andere zenders:
VTM: 100% Ntalig
VIER: 83,3% NL
2BE: 0% NL, 100% EN (Jarhead was trouwens ne goeie film)
VIJF: 13,3%

Gemiddelde van deze zenders: 58% NL-talig
Een klein verschil met de 85% EN dat onze vriend hier claimt.

"Onze vriend" :roll: liegt dat hij zwart ziet. Verschillende forumgenoten met een goede inborst hebben het nog steeds niet door. Maar hij is de facto een spreekbuis en een propaganda-machine voor de francofonen uit de Vlaamse Rand. Het is er hem alles aan gelegen om het zelfvertrouwen van de Vlamingen aan te tasten.

Gwylan
28 september 2012, 12:24
@gwylan

http://www.radioviainternet.be/?gclid=CP_Il-qK2LICFQfKtAodRgsAGg

Hier kan U genieten van ons radio-aanbod en dat is toch altijd plezanter dan er ijle opinies over ter berde te brengen.

Dank voor de link, mijnheer.

Als ik ooit eens de behoefte voel om naar het radio-aanbod van uw Vlaanderenland te luisteren, zal ik dat doen. Hoewel, in meer praktische zin ligt het hoe dan ook een beetje moeilijk : de enige keren dat ik naar de radio luister, en dan nog slechts tussen twee handenvrije telefoongesprekken in, is als ik in de auto zit. En uiteraard kan ik dan enkel naar ons eigen radio-aanbod luisteren, hetgeen ik overigens al ruim voldoende vind.

Terzijde : het komt mij voor dat uzelf ook niet zo dikwijls naar het Vlaams radio-aanbod luistert, vermits u hier, grotendeels in een poging tot projectie van uw ijle opinie op anderen, het gros van uw tijd verbeuzelt met het opvoeren van een kennelijk nooit eindigende stroom aan bijzonder onzinnige enquêtes, genre "Is Bart De Wever een xxxxxx ?" en dergelijke.

Bolleke Wol
28 september 2012, 12:44
Iedereen mag van mijn part zijn wensdromen hebben, het heeft echter niets met de realiteit te maken.

Dat is inderdaad mijn punt. Dromen van een Belgische of Vlaamse onafhankelijke staat is leuk voor romantische nationalisten van beide soort, maar gaat volledig voorbij aan de reële machtsverhoudingen op dit continent. Ook al zijn er administratieve grenzen en een papiertje dat men grondwet noemt, we zullen het hinterland blijven van een van de machtspolen in de omgeving: Duitsland, Frankrijk of Nederland.

Mijn keuze is dan snel gemaakt.

Eberhard Leclerc
28 september 2012, 14:22
De vlaamse politiek? Ge doelt dus op de VRT. Even de proef op de som nemen en eens kijk naar gisterenavond, van 18 to 23 uur, prime time, de tijd dat normale mensen voor de buis hangen. En eens zien:


Gemiddelde van deze zenders: 58% NL-talig


Kijk daar heb ik nu respect voor. Iemand die gewoon gaat turven. Ipv gillen.

Dat is al iets.

Ik heb dat óók gedaan. En wat uitgebreider. van 0.00 tot 24.00 uur over álle Vlaamse zenders.

En ik kwam op een 85% Engels voor de tv.

En op 90 % Engels voor de radio.


Zegt wel genoeg denk ik.

Bolleke Wol
28 september 2012, 14:32
2Vlaams (het; o) 1het Nederlands zoals dat in Vlaanderen gesproken wordt

bron: http://www.vandale.be/opzoeken?pattern=vlaams&lang=nn



Welk Vlaanderen?
Taalkundig gezien is het Vlaams de verzameling van dialecten/streektalen die in voornamelijk West-Vlaams gesproken worden.
Antwerps valt daar alvast niet onder: mijn dialect is meer verwant aan dat van Breda of Eindhoven dan dat van Oostende of Brugge.
En in Limburg spreken ze al helemaal geen "Vlaams".

vlijmscherp
28 september 2012, 14:55
Kijk daar heb ik nu respect voor. Iemand die gewoon gaat turven. Ipv gillen.

Dat is al iets.

Ik heb dat óók gedaan. En wat uitgebreider. van 0.00 tot 24.00 uur over álle Vlaamse zenders.

En ik kwam op een 85% Engels voor de tv.

En op 90 % Engels voor de radio.


Zegt wel genoeg denk ik.

en kan je dat ook eens vergelijken met de kijkcijfers?

een programma in het Engels waar geen kat naar kijkt vergelijken met een Nederlangstalig programma met 1 miljoen kijkers is niet echt een goede vergelijking, niet?

Bolleke Wol
28 september 2012, 15:07
Kijk daar heb ik nu respect voor. Iemand die gewoon gaat turven. Ipv gillen.

Dat is al iets.

Ik heb dat óók gedaan. En wat uitgebreider. van 0.00 tot 24.00 uur over álle Vlaamse zenders.

En ik kwam op een 85% Engels voor de tv.

En op 90 % Engels voor de radio.


Zegt wel genoeg denk ik.

Ik denk dat je iets te eenzijdig kijkt en geen rekening houdt met een aantal factoren. De kijkcijfers om te beginnen al zoals Vlijmscherp aanhaalde.
Ten tweede zou je steekproeven moeten houden op verschillende dagen, en nog best alle dagen van de week, op een zeer ruim aanbod van zenders.

Nu het klopt wel dat het Engels lang disproportioneel aan bod is gekomen op de grote media, maar er is eigenlijk al een goed decennium een trend bezig naar producties van eigen bodem. Niet altijd even kwaliteitsvol maar 't gaat om het bereik ervan. De programma's die meer dan een miljoen aan kijkers scoren zijn quasi altijd eigen (Nederlandstalige) producties.

Nu, voor de volledigheid even melden dat ik al ruim acht jaar geen tv meer heb thuis. :-P

Bolleke Wol
28 september 2012, 15:11
Overigens is het beleid van bepaalde media niet altijd conform de vraag er naar. Om maar iets te zeggen, de enorme vlucht van heel het balfolkgebeuren sinds de oprichting van Boombal in 2000 zorgt voor bomvolle balzalen en een ongeziene bloei van een hele nieuwe generatie jonge folkmuzikanten.

Maar zelfs gevestigde waarden als Kadril komen amper aan bod op radio en tv.

vlijmscherp
28 september 2012, 15:11
Ik denk dat je iets te eenzijdig kijkt en geen rekening houdt met een aantal factoren. De kijkcijfers om te beginnen al zoals Vlijmscherp aanhaalde.
Ten tweede zou je steekproeven moeten houden op verschillende dagen, en nog best alle dagen van de week, op een zeer ruim aanbod van zenders.

Nu het klopt wel dat het Engels lang disproportioneel aan bod is gekomen op de grote media, maar er is eigenlijk al een goed decennium een trend bezig naar producties van eigen bodem. Niet altijd even kwaliteitsvol maar 't gaat om het bereik ervan. De programma's die meer dan een miljoen aan kijkers scoren zijn quasi altijd eigen (Nederlandstalige) producties.

Nu, voor de volledigheid even melden dat ik al ruim acht jaar geen tv meer heb thuis. :-P

Wel, we worden de laatste jaren, en zeker met de komst van VIER, echt gebombardeerd door Nederlandstalige programma's. Wat niet wilt zeggen dat de kwaliteit er altijd op vooruit gaat.....

Bolleke Wol
28 september 2012, 15:17
Dat is op zich ook niet echt nodig, het moet vooral een ruim aanbod zijn. Van de lompste sitcoms tot de beste documentaires of dramareeksen.

En daar wordt wel degelijk aan gewerkt.

Nu is't wel zo dat het filmwereldje in Vlaanderen nog te veel een ons-kent-ons-milieu is (ik kan er ook van meespreken), maar dat breekt stilaan wel open. De Denen kunnen het dus waarom wij niet. Al is een veel nauwere samenwerking met Nederland wel nodig.

vlijmscherp
28 september 2012, 15:20
Dat is op zich ook niet echt nodig, het moet vooral een ruim aanbod zijn. Van de lompste sitcoms tot de beste documentaires of dramareeksen.

En daar wordt wel degelijk aan gewerkt.

Nu is't wel zo dat het filmwereldje in Vlaanderen nog te veel een ons-kent-ons-milieu is (ik kan er ook van meespreken), maar dat breekt stilaan wel open. De Denen kunnen het dus waarom wij niet. Al is een veel nauwere samenwerking met Nederland wel nodig.

dat wou ik juist zeggen. mochten we nu wat meer samenwerken met de Nederlanders hé...

maar ook hier wordt er kwaliteitsvol gewerkt hoor, soms. veel Vlaamse programma's krijgen prijzen en worden gecopieerd in het buitenland.

ma goed, dat zal voor sommigen uiteraard niet genoeg zijn....

Bolleke Wol
28 september 2012, 15:25
Dat is voor mij ook niet genoeg, nee.

Ik ben veeleisend 8-)

Ik heb op de filmacademie gezeten en ik heb gezien wat mijn medestudenten in hun mars hadden. Er is enorm veel potentieel onbenut. Maar de 27ste heruitzending van De Kampioenen is nu eenmaal goedkoper.

Boduo
28 september 2012, 15:34
:offtopic::offtopic::offtopic:Dat is voor mij ook niet genoeg, nee.

Ik ben veeleisend 8-)

Ik heb op de filmacademie gezeten en ik heb gezien wat mijn medestudenten in hun mars hadden. Er is enorm veel potentieel onbenut. Maar de 27ste heruitzending van De Kampioenen is nu eenmaal goedkoper.

:offtopic::offtopic::offtopic:

Bolleke Wol
28 september 2012, 15:58
Zaag.

speurneus
28 september 2012, 16:05
hun wil om te integreren.
Waarom komt het VB dan op in Wallonie?

HRobin
28 september 2012, 16:20
Kijk daar heb ik nu respect voor. Iemand die gewoon gaat turven. Ipv gillen.

Dat is al iets.

Ik heb dat óók gedaan. En wat uitgebreider. van 0.00 tot 24.00 uur over álle Vlaamse zenders.

En ik kwam op een 85% Engels voor de tv.

En op 90 % Engels voor de radio.


Zegt wel genoeg denk ik.

Ik wil wel eens weten hoe je dat geflikt hebt.
Op basis van het programma-blad?
Of echt gekeken?

Je smijt hier maar wat cijfertjes neer zonder verdere detailleringen.

Dan heb ik toch meer vertrouwen in de iets uitgebreidere analyze & werkwijze van morte-vivante.

Voor de rest wens ik je veel plezier met het noteren van het aantal views op youtube van wat videoclipjes van opkomend talent

quercus
28 september 2012, 17:42
Ik wil wel eens weten hoe je dat geflikt hebt.
Op basis van het programma-blad?
Of echt gekeken?

Je smijt hier maar wat cijfertjes neer zonder verdere detailleringen.

Dan heb ik toch meer vertrouwen in de iets uitgebreidere analyze & werkwijze van morte-vivante.

Voor de rest wens ik je veel plezier met het noteren van het aantal views op youtube van wat videoclipjes van opkomend talent

Maar hij zou er beter aan doen anderen daarmee te teisteren, op een ander forum. Niet op politics.be.

Boduo
28 september 2012, 20:16
Waarom komt het VB dan op in Wallonie?

Dat moet je vragen aan de voorzitter van het VB.

Vlaanderen Boven
28 september 2012, 20:24
Waarom komt het VB dan op in Wallonie?

Ja, een extreem-rechtse partij die tijdens de federale verkiezingen van 2003 eenmalig en uit protest een lijst indient in een Waalse provincie is exact hetzelfde als een kartellijst bestaande uit alle Franstalige partijen die al decennialang voor elk mogelijk niveau opkomt in Vlaanderen. Goed opgemerkt.

Eberhard Leclerc
28 september 2012, 23:44
Ik denk dat je iets te eenzijdig kijkt en geen rekening houdt met een aantal factoren. De kijkcijfers om te beginnen al zoals Vlijmscherp aanhaalde.



en kan je dat ook eens vergelijken met de kijkcijfers?



Van jullie verwacht ik eigenlijk dat je de draad volgt.




Het ging over respect voor onze taal. Respect dat Franstaligen niet hebben. Niet hoeven te hebben. Een respect dat de Vlaamse beleidsmakers, zie ons medialandschap, óók niet hebben. De cijfers zijn helder.


Natuurlijk worden Nederlandstalige programmaas beter bekeken dan Engelstalige. Logisch. Maar daar ging het hier niet over. Het gaat over wat er aangeboden wordt. Het gaat om de sturing die politici hier geven. Dezelfde politici die wanhopig en woedend, in verkiezingstijd, staan te krijsen dat Franstaligen zich ''aan moeten passen''. Het gaat om het beeld dat er bestaat van de Vlaamse media. Het gaat om de minachting van de bestuurders voor de eigen taal. Het gaat om de vraag waarom de Nederlandse taal voor deze mensen niet geschikt is voor ''hun'' radiostations. Waarom Nederlandse cultuurproducten niet over de volle breedte worden doorgegeven? Waarom Nederlandstalige tvstations worden geweerd, terwijl alle Franstalige stations wél welkom zijn in Vlaanderen.

Dáár gaat het om.


We hebben het in deze draad namelijk niet over waar het klootjesvolk in prime time naar kijkt, maar over het karige en armoedige Nederlandstalige aanbod op de Vlaamse media en de negatieve, tegenstrijdige en/of lethargische rol van de Vlaamse politici en bestuurders hierin.

Die armzalige, eigentaal-minachtende, liefdeloze en statusverlagende Vlaamse radio en tv speelt nauwelijks een rol in Turnhout. Weest niet bezorgd. Maar in deze draad gaat het over Vlaams Brabant. Daar waar er gewoon keihard geconcurreerd moet worden met een andere taal.

Een taal die media-technisch zijn zaakjes wél op orde heeft.

Dát is het verhaal.

Gwylan
29 september 2012, 00:30
Van jullie verwacht ik eigenlijk dat je de draad volgt.




Het ging over respect voor onze taal. Respect dat Franstaligen niet hebben. Niet hoeven te hebben. Een respect dat de Vlaamse beleidsmakers, zie ons medialandschap, óók niet hebben. De cijfers zijn helder.


Natuurlijk worden Nederlandstalige programmaas beter bekeken dan Engelstalige. Logisch. Maar daar ging het hier niet over. Het gaat over wat er aangeboden wordt. Het gaat om de sturing die politici hier geven. Dezelfde politici die wanhopig en woedend, in verkiezingstijd, staan te krijsen dat Franstaligen zich ''aan moeten passen''. Het gaat om het beeld dat er bestaat van de Vlaamse media. Het gaat om de minachting van de bestuurders voor de eigen taal. Het gaat om de vraag waarom de Nederlandse taal voor deze mensen niet geschikt is voor ''hun'' radiostations. Waarom Nederlandse cultuurproducten niet over de volle breedte worden doorgegeven? Waarom Nederlandstalige tvstations worden geweerd, terwijl alle Franstalige stations wél welkom zijn in Vlaanderen.

Dáár gaat het om.


We hebben het in deze draad namelijk niet over waar het klootjesvolk in prime time naar kijkt, maar over het karige en armoedige Nederlandstalige aanbod op de Vlaamse media en de negatieve, tegenstrijdige en/of lethargische rol van de Vlaamse politici en bestuurders hierin.

Die armzalige, eigentaal-minachtende, liefdeloze en statusverlagende Vlaamse radio en tv speelt nauwelijks een rol in Turnhout. Weest niet bezorgd. Maar in deze draad gaat het over Vlaams Brabant. Daar waar er gewoon keihard geconcurreerd moet worden met een andere taal.

Een taal die media-technisch zijn zaakjes wél op orde heeft.

Dát is het verhaal.

Dat is uw verhaal, mijnheer Leclerc. U haalt overigens andermaal een aantal dingen door elkaar.

Maar meer algemeen : als ik uw bijdrage lees lijkt het dat u er van uitgaat dat de Vlaamse radio- en TV zenders in Vlaams Brabant zouden moeten cq. kunnen “concurreren” met de Franstalige zenders.
Bedoelt u daarmee dat indien die Vlaamse radio-en TV zenders meer Nederlandstalig werk zouden brengen, zij meer bekeken en beluisterd zouden worden ? En zo ja, door de Vlamingen of door de Franstaligen, of door beide ? Wat bedoelt u overigens met “Nederlandse cultuurproducten” die “ niet over de volle breedte worden doorgegeven” ? Over welke “Nederlandse cultuurproducten” gaat het ?

En tenslotte : is het werkelijk juist dat Nederlandstalige TV-stations worden geweerd in Vlaanderen ?

Eberhard Leclerc
29 september 2012, 01:39
U haalt overigens andermaal een aantal dingen door elkaar.



Ik verbind een aantal dingen met elkaar. Dat is iets anders.

Maar meer algemeen : als ik uw bijdrage lees lijkt het dat u er van uitgaat dat de Vlaamse radio- en TV zenders in Vlaams Brabant zouden moeten cq. kunnen “concurreren” met de Franstalige zenders.


Ik stelde het iets generaler.

In Vlaams Brabant concurreren momenteel twee talen hevig met elkaar.

Zoals dat ooit in Brussel het geval was.

Om te elaboreren: Het is mogelijk idd om de media in te zetten in deze strijd. Sterker: Onze Franstalige vrienden hebben dat ook voluit gedaan. De Vlaamse media zijn hoofdzakelijk een doorgeefluikje van en voor de Angelsaksische cultuur.


Hoe succesvol dat evt is , kunnen we op 14 oktober weer meten in Vlaamse Brabant.



Dat is uw Bedoelt u daarmee dat indien die Vlaamse radio-en TV zenders meer Nederlandstalig werk zouden brengen, zij meer bekeken en beluisterd zouden worden ?

Het gaat in de eerste plaats om respect, beschikbaarheid, status, steun uitstraling, liefde en trots met betrekking tot de eigentaal.

Voorts stel ik vast dat de 10 meestbekeken tvprogrammaas vrijwel altijd Nederlandstalig zijn.



Wat bedoelt u overigens met “Nederlandse cultuurproducten” die “ niet over de volle breedte worden doorgegeven” ? Over welke “Nederlandse cultuurproducten” gaat het ?


Vermits dat we het hier over tv en radio hadden bedoel ik daar Nederlandstalige film , tv en muziek mee. Waar dat ook vandaan moge kome.
Met ''de volle breedte'' wordt bedoeld de cultuurproductie die niet binnen de bekende netwerken (EMI, Warner, bevriende artiesten etc) valt.

Veel van deze producten worden niet doorgegeven door de Vlaamse media. Om allerlei redenen.

Als ik wat tijd vind zal ik daar eens een uitgebreid essay over publiceren. En deze aan jou specifiek voorleggen. Gezien je uitvoerige voorvorige post heb je daar wel recht op.
Het reilen en zeilen, de politieke connecties, de financiele belangen, de manier waarop de hazen lopen en het comfortabele juridische badje van de Vlaamse media verdienen een epistel in extenso.




En tenslotte : is het werkelijk juist dat Nederlandstalige TV-stations worden geweerd in Vlaanderen ?


De Nederlandse commerciele netten hebben geen toegang tot Belgie. De Franstalige wél.
Dat is zo ja.

SDG
29 september 2012, 07:20
En dankzij het Vlaamse onderwijssysteem (hoi NVA, etc) kunnen Franstaligen gewoon in hun eigen taal met de lokale bevolking spreken.


Zo is het gewoon. Om het even of de enige officiële taal in Vlaanderen nu het Nederlands is of niet, de achterliggende boodschap die aan anderstaligen meegegeven wordt door de verplichte lessen Frans voor iedere Vlaming is: 'hier spreekt men Frans'.

En daar kan geen VVB, TAK of ander Randkomitee iets aan veranderen.

Vito
29 september 2012, 10:50
Lees mijn eerste post eens. Ik heb het over Vlaamse gemeentes zoals een Halle, Sint-Pieters Leeuw en dergelijke waar Franstaligen die zich daar gevestigd hebben en al enige tijd wonen, hun wil tonen om zich niet te integreren en NL te leren door op te komen met een franstalige lijst, campagne en dergelijke meer. Ja, daar heb ik een probleem mee. Ik vind dat een totaal gebrek aan respect. Brussel is een ander geval. Dat is een officieel tweetalig gebied.

U heeft daar problemen mee, wat is uw oplossing dan?

Vito
29 september 2012, 10:55
Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85% Engelstalig

Op de belgische franstalige zenders wordt ongeveer 70 % Frans, 20 % Engels, 5 % Italiaans en 5 % Spaans gedraaid.

Waar komen die cijfertjes allemaal vandaan? Het zijn toch niet die 80% van de statistieken die ter plekke uit de duim worden gezogen?

Burry
29 september 2012, 13:53
Die lijsten zijn NL.

De lijst is niet Nederlandstalig, dat hoeft ze ook niet te zijn. Het indien-proces is Nederlands, en als er verkozenen zijn in de niet-faciliteitsgemeente of provincie zal de verkozene Nederlands moeten spreken, maar het hoeft geen Nederlandstalige lijst te zijn hé.

Burry
29 september 2012, 14:08
we zijn géén fransen, en al evenzeer nederlanders. Het is geen kwestie van keuze.

Geloof je dan in het 'lot'?

We hebben keuzes, en soms - je kan het erg vinden of niet - word je gedwongen om keuzes te maken of iemand anders maakt ze voor je.

peter1962
29 september 2012, 15:37
Maar hij zou er beter aan doen anderen daarmee te teisteren, op een ander forum. Niet op politics.be.


Waarom ? Er zijn zelfs forumleden die ons teisteren met hun ditjes en datjes over een onbestaand en ongewenst groot nederland. Ook dat moet kunnen op politics.be

peter1962
29 september 2012, 15:46
Geloof je dan in het 'lot'?

We hebben keuzes, en soms - je kan het erg vinden of niet - word je gedwongen om keuzes te maken of iemand anders maakt ze voor je.

Het is niet omdat een bepaalde groep, hoe groot ze ook mag zijn van oordeel is dat het land moet gesplitst worden dat dat ook zal gebeuren. En dromerijen over een anschluss met parijs of den haag of duitsland hebben geen enkel draagvlak. Om te beginnen niet bij die drie landen, tenzij jij daar tekenen toe ziet ? Ook niet bij een meerderheid van de eigen bevolking. En in de EU staat men zeer huiverig tegenover alles wat separatisme betreft.
Wat rest er nog ? Voorpost :silly: het vlaams blok die echter een tandenloze leeuw is geworden en zich concentreert op belangrijker zaken zoals boerka's, en dat is het dan zo ongeveer. Behalve... inderdaad de oude VU leden die inderdaad wel de harde kern vormen van n-va maar zeker niet de meerderheid vormen van haar elektoraat. (cfr de studie van prof swyngedouw van 2010 die dat zeer duidelijk aantoont).

Ik heb niks tegen een romantisch getint streven naar regionalisering, dromen van betere tijden in een nieuw land na een onafhankelijkheid, enz. Maar het heeft allemaal heel weinig met realiteit te maken. Behalve dat een groep politici haar carrière kan bouwen op het kanaliseren van die gevoelens. Just my opinion.

ViveLaBelgique
29 september 2012, 15:57
Dank voor de link, mijnheer.

Als ik ooit eens de behoefte voel om naar het radio-aanbod van uw Vlaanderenland te luisteren, zal ik dat doen. Hoewel, in meer praktische zin ligt het hoe dan ook een beetje moeilijk : de enige keren dat ik naar de radio luister, en dan nog slechts tussen twee handenvrije telefoongesprekken in, is als ik in de auto zit. En uiteraard kan ik dan enkel naar ons eigen radio-aanbod luisteren, hetgeen ik overigens al ruim voldoende vind.

Via internetradio kan U ons aanbod beluisteren. Een absolute noodzaak om mee te kunnen praten.

Terzijde : het komt mij voor dat uzelf ook niet zo dikwijls naar het Vlaams radio-aanbod luistert, vermits u hier, grotendeels in een poging tot projectie van uw ijle opinie op anderen, het gros van uw tijd verbeuzelt met het opvoeren van een kennelijk nooit eindigende stroom aan bijzonder onzinnige enquêtes, genre "Is Bart De Wever een xxxxxx ?" en dergelijke.

Laat die commentaar maar ter zijde in de betreffende topics en het liefst zonder die vooringenomenheid.

Eberhard Leclerc
29 september 2012, 17:10
En dromerijen over een anschluss met parijs of den haag of duitsland hebben geen enkel draagvlak.

Oh?


Uit een onderzoek blijkt dat Nederlanders dat niet eens zo’n gek idee vinden. Het lijkt maar liefst 77 procent van de Nederlanders best gezellig als Vlaanderen zich bij Nederland aansluit. Maar de Vlamingen zien een aansluiting niet zo zitten. Uit een poll van de Vlaamse krant De Gazet van Antwerpen blijkt dat ongeveer 58 procent van de Vlamingen geen zin heeft om zich samen te voegen met Nederland.

Mais les sondages sont l�* : si la Belgique venait �* disparaître, les Wallons choisiraient �* 49 % l’option française "
Les derniers sondages démontrent qu’�* 66 % - le pourcentage passe �* 73 % dans les régions limitrophes - les Français seront ravis d’accueillir leurs amis wallons, s’ils le demandent." L’adhésion populaire existe.



Het is niet omdat een bepaalde groep, hoe groot ze ook mag zijn van oordeel is dat het land moet gesplitst worden dat dat ook zal gebeuren.

Is dat niet een essentie van democratie, dat de meerderheid van de populatie iets beslist?

En in de EU staat men zeer huiverig tegenover alles wat separatisme betreft.


Oh? Vaslt wel mee hoor.

Volgens mij zijn Tjechie en Slowakije gewoon EU leden. De drie Baltische staten.

En Slovenie en Kroatie worden het.



Ik heb niks tegen een romantisch getint streven naar regionalisering, dromen van betere tijden in een nieuw land na een onafhankelijkheid, enz. Maar het heeft allemaal heel weinig met realiteit te maken.

Tjechie, Slowakije , Estland, Letland, Slovenie, Kroatie...........maar een gesplitst Belgie zou plotsklaps niet meer kunnen?

Peter, Peter, wie heeft je dat toch wijsgemaakt.

Perzik
29 september 2012, 18:06
Ter herinnering nog wat kengetallen.

Allereerst de Union, ook wel Union des Francophones in 2000 en 2006:



Beersel (als UF) 2.776; 18,59%; 6 zetels 3.116; 19,99%; 5 zetels
Dilbeek (als UF) 3.698; 14,27%; 5 zetels 3.990; 14,79%; 4 zetels
Grimbergen (als UF) 2.836; 12,82%; 4 zetels 2.991; 13,1%; 4 zetels
Kraainem (als Union) 3.403; 50,69%; 12 zetels * 5.385; 76,4%; 18 zetels
Meise (als Union) 728; 5,85%; geen zetel niet opgekomen
Overijse (als Union) 3.700; 27,65%; 9 zetels 1.780; 12,68%; 3 zetels
Sint-Pieters-Leeuw (als PF) 3.264; 17,27%; 5 zetels 4.186; 21,21%; 7 zetels
Tervuren (als Union) 1.819; 16,81%; 4 zetels 2.347; 20,7%; 6 zetels
Wezembeek-Oppem (als LB-UF en LB-Union) 4.275; 57,81%; 16 zetels 5.855; 75,97%; 18 zetels
Zaventem (als UF) 2.546; 16,11%; 5 zetels 3.295; 19,73%; 6 zetels

Niet echt een zinnige post he. Wat random getallen posten.
Dus 29.045 mensen stemmen op UF in vlaanderen? (ookwel zo'n 0.48% van de bevolking?) En ze vertegenwoordigen 19.57% van de inwoners van de door u opgenomen gemeenten (29.045/148.428)

peter1962
29 september 2012, 18:45
Oh?


Uit een onderzoek blijkt dat Nederlanders dat niet eens zo’n gek idee vinden. Het lijkt maar liefst 77 procent van de Nederlanders best gezellig als Vlaanderen zich bij Nederland aansluit. Maar de Vlamingen zien een aansluiting niet zo zitten. Uit een poll van de Vlaamse krant De Gazet van Antwerpen blijkt dat ongeveer 58 procent van de Vlamingen geen zin heeft om zich samen te voegen met Nederland.

Mais les sondages sont l�* : si la Belgique venait �* disparaître, les Wallons choisiraient �* 49 % l’option française "
Les derniers sondages démontrent qu’�* 66 % - le pourcentage passe �* 73 % dans les régions limitrophes - les Français seront ravis d’accueillir leurs amis wallons, s’ils le demandent." L’adhésion populaire existe.





Is dat niet een essentie van democratie, dat de meerderheid van de populatie iets beslist?



Oh? Vaslt wel mee hoor.

Volgens mij zijn Tjechie en Slowakije gewoon EU leden. De drie Baltische staten.

En Slovenie en Kroatie worden het.




Tjechie, Slowakije , Estland, Letland, Slovenie, Kroatie...........maar een gesplitst Belgie zou plotsklaps niet meer kunnen?

Peter, Peter, wie heeft je dat toch wijsgemaakt.

Eberhard, als we "best gezellig" als maatstaf gaan nemen om dergelijke zaken te meten, dan vervallen we in de prietpraat op niveau facebook en andere toestanden. Dat is niet ernstig.

Ook vraagstellingen van de aard van wat een waal zou kiezen mocht belgië komen te vervallen lossen niets op. De vraag is of hij nu wil dat belgië stopt met te bestaan, splitst, oplost, verdampt en al de andere retoriek die daar rond bestaat.


Verder noem je allemaal voorbeelden van landen die wij na het afbreken van het ijzeren gordijn erbij genomen hebben, bijna allemaal landen die zelfs de russen nog met moeite konden in één federatie of één land houden. Het schoolvoorbeeld is jougoslavië, waar zowat elk volk zijn buren haat.
Sorry, maar dat heeft totaal niets te zien met de kernlanden van de EU.

Ik wil het nog zien, een onafhankelijkheid van de corsicanen, de schotten, de catalanen, de noord-italianen enz. Nog in geen honderd jaar zal men dat toelaten.

SDG
29 september 2012, 19:03
Ik wil het nog zien, een onafhankelijkheid van de corsicanen, de schotten, de catalanen, de noord-italianen enz. Nog in geen honderd jaar zal men dat toelaten.

Wie zijn die 'men'? En aan wat had je dan gedacht dat 'men' zou doen om dat te verhinderen eens één van die regio's zich onafhankelijk zou verklaren? Een militaire interventie met een internationale troepenmacht?

peter1962
29 september 2012, 19:29
Wie zijn die 'men'? En aan wat had je dan gedacht dat 'men' zou doen om dat te verhinderen eens één van die regio's zich onafhankelijk zou verklaren? Een militaire interventie met een internationale troepenmacht?

Die "men" is in eerste instantie de staat zelf. Geloof je bv dat frankrijk er zomaar akte van zou nemen dat corsica zich onafhankelijk verklaart ?

Derk de Tweede
29 september 2012, 21:36
Stukje wikipedia

Inmiddels woont in de gemeente ook een aanzienlijk aantal Nederlanders. Tot op heden worden geen Nederlandse taalfaciliteiten verleend. De Nederlanders komen hoofdzakelijk uit (Zuid-)Limburg en spreken doorgaans Limburgs met de bevolking, waardoor geen taalproblemen ontstaan.

Stel dat dat in de toekomst (zoals in Voeren) wel het geval zou zijn ?
Stel dat die Nederlandse immigranten de kans hadden om op een Vlaamse partij te stemmen zoals in Voerstreek gebeurd is.
Stel dat de Ardennen verder verder vernederlandsen.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=74957
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blieberg

Derk de Tweede
29 september 2012, 21:41
Worden er Nederlandse liedjes en popsongs uitgezonden bij de RTBF en die hits worden?
Afgelopen twee jaar gebeurde dat alleen met Friestalige nummers.
Wêr bist tu van Twarres en De Kast met In Nije dei

http://www.youtube.com/watch?v=366zTb-2VbI
http://www.youtube.com/watch?v=XxfSnwomt7E

Eberhard Leclerc
29 september 2012, 23:32
Worden er Nederlandse liedjes en popsongs uitgezonden bij de RTBF en die hits worden?
Afgelopen twee jaar gebeurde dat alleen met Friestalige nummers.
Wêr bist tu van Twarres en De Kast met In Nije dei



Nee, ook de door jou genoemde liedjes zijn nooit een hit geweest in Wallonie. Wel zijn ze beide wel eens op de Franse radio geweest. Wat tot grote opwinding leidde bij sommigen in Vlaanderen. Maar een hit? Nee hoor.

Wat wél een hitje is in Wallonie is dit Nederlandstalige liedje:

http://www.youtube.com/watch?v=SWDcseOzZSc
DE PITABOYS - WAAR IS DA FEESTJE (1.550.000 hits) 2010


De aanhang van voetbalclub Excelsior Mouscron en die van Tubize gebruikt dit liedje al bijna een jaar als hymne.

Héél bijzonder.



Eberhard, als we "best gezellig" als maatstaf gaan nemen om dergelijke zaken te meten, ....

Ik dacht dat je de portee van de boodschap wel zou begrijpen.

Nog even in Jip & Janneke taal: Zeggen dat er geen enkel draagvlak zou zijn voor een afsplitsing en aansluitingen met buurlanden van de beide landsdelen van Belgie, wordt evenvoudigweg gelogenstraft door (oa) des sondages.

Maar daarom mag jij jouw koning en vlag best blijven verdedigen hoor.




Verder noem je allemaal voorbeelden van landen die wij na het afbreken van het ijzeren gordijn erbij genomen hebben, ...

Ja, en?

Je mag alleen als land splitsen als je ná 1991 toetreedt?

Waarom dan precies?



Ik wil het nog zien, een onafhankelijkheid van .... Nog in geen honderd jaar zal men dat toelaten.

Het bekende dreigende toontje. Waarom toch Peter? Die EU was er toch voor de burgers, nietwaar?

Als de Franstaligen bij Frankrijk willen, dan gáán ze naar Frankrijk. Zo simpel is het.

Net zo goed als dat de hereniging van Oost en West Duitsland gewoon plaatsgreep. Met goedkeuring van de EU.

speurneus
30 september 2012, 08:54
Wie zijn die 'men'? En aan wat had je dan gedacht dat 'men' zou doen om dat te verhinderen eens één van die regio's zich onafhankelijk zou verklaren? Een militaire interventie met een internationale troepenmacht?

Om historische redenen haten de Schotten de Engelsen, veel meer dan Vlamingen Walen haten, maar niet tegenstaande vele pogingen raakt Schotland niet uit de UK.

peter1962
30 september 2012, 09:25
Ik dacht dat je de portee van de boodschap wel zou begrijpen.

Nog even in Jip & Janneke taal: Zeggen dat er geen enkel draagvlak zou zijn voor een afsplitsing en aansluitingen met buurlanden van de beide landsdelen van Belgie, wordt evenvoudigweg gelogenstraft door (oa) des sondages.

Maar daarom mag jij jouw koning en vlag best blijven verdedigen hoor.




Ja, en?

Je mag alleen als land splitsen als je ná 1991 toetreedt?

Waarom dan precies?




Het bekende dreigende toontje. Waarom toch Peter? Die EU was er toch voor de burgers, nietwaar?

Als de Franstaligen bij Frankrijk willen, dan gáán ze naar Frankrijk. Zo simpel is het.

Net zo goed als dat de hereniging van Oost en West Duitsland gewoon plaatsgreep. Met goedkeuring van de EU.

citaat uit het artikel uit Le Soir over die sondage : Les Wallons apparaissent toutefois comme nettement moins favorables �* un rattachement de leur région �* la France. S’ils sont une majorité (60 %) �* qualifier de « très grave » la crise institutionnelle que traverse la Belgique, ils ne sont plus que 39 % �* être favorables �* un rattachement (13 % « tout �* fait favorables » et 26 % simplement « favorables »), contre 49 % en juillet 2008.

39% en een daling van 10% in twee jaar...

http://www.lesoir.be/actualite/belgique/elections_2010/2011-07-30/les-wallons-moins-tentes-par-le-rattachement-avec-la-france-854006.php

hier nog een citaat uit een artikel op wiki over rattachisme als beweging : Les rattachistes mettent en valeur les résultats du sondage IFOP33, 34 publié le 29 juillet 2008 dans le quotidien belge Le Soir et dans celui du Nord-Pas-de-Calais La Voix du Nord, qui révèle qu'en cas d'indépendance de la Flandre, 49 % des francophones de Belgique deviendraient favorables �* un rattachement �* la France de même que 60 % des Français, alors que le personnel politique des deux côtés de la frontière est extrêmement minoritaire �* partager ce point de vue. Ces chiffres atteignent l�* un nouveau record. Il est rappelé que ces mêmes Francophones souhaitent que la Flandre ne prenne pas son indépendance et que la Belgique survive. Dans une interview publiée le même jour sur Le Figaro.fr35, Pascal Delwit, professeur en science politique �* l'ULB, explique que « la société belge est aux antipodes du modèle français », mais en admettant que « culturellement le rapprochement est évident ». Par ailleurs, le journal satirique Pan n'hésite pas �* qualifier ce sondage de canular, tout en faisant remarquer qu'il a été effectué par et publié dans un journal français, et qu'avec un échantillon de 500 personnes il ne semble pas pouvoir être considéré comme représentatif par la législation belge en matière de sondages36.

Un sondage, réalisé par Dedicated Research pour Le Soir et la RTBF du 5 au 10 septembre 2008, révèle que 9 % des Wallons souhaitent que la Région wallonne soit progressivement rattachée �* la France ; 15 % pensent que cette possibilité a le plus de chance de se réaliser dans les 15 ans �* venir37.

Un autre sondage IFOP réalisé après les élections belges de 2010 auprès de 502 Wallons de plus de 18ans, révèle que 32 % des sondés sont favorables au rattachement de la Wallonie �* la France en cas d'éclatement de la Belgique38.

Een peiling van 2008 spreekt dan weer over 9%, nog een andere peiling van 2010 spreekt van 32 % :? En het gaat over peilingen bij 500 respondenten, wat eigenlijk te weinig is om betrouwbare resultaten te bekomen.
Ik zie hier alvast geen groot draagvlak in.


Hoe zwaar het in vlaanderen en nederland op de besluitvorming weegt is mooi te illustreren met dit antwoord dat Geert Wilders kreeg toen hij vragen stelde in de tweede kamer aan Balkenende : http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2008/05/22/antwoord-op-kamervragen-over-een-fusie-van-nederland-en-vlaanderen.html Als afwijzing kan dat tellen volgens mij.
Hoe reageerde men bij ons ? : http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/920846/2008/06/13/Yves-Leterme-fusie-met-Nederland-lsquo-science-fiction-rsquo.dhtml

Iedereen mag er het zijne uit besluiten hoor, maar ik ben echt niet onder de indruk.

Everytime
30 september 2012, 10:27
Hier ligt het probleem.

Waar ligt het probleem?

Everytime
30 september 2012, 10:43
Worden er Nederlandse liedjes en popsongs uitgezonden bij de RTBF en die hits worden?
Afgelopen twee jaar gebeurde dat alleen met Friestalige nummers.
Wêr bist tu van Twarres en De Kast met In Nije dei

http://www.youtube.com/watch?v=366zTb-2VbI
http://www.youtube.com/watch?v=XxfSnwomt7E

Die van Twarres was wel een hit. Die van De Kast zegt me helemaal niets. Nederlandstalige liedjes worden nooit op de Franstalige media gedraaid. Het is wel eens gebeurd dat een Vlaamse kindergroep in het Frans zong, om success op de Franstalige kant te hebben :
http://www.youtube.com/watch?v=go1sTvQTJA8

Everytime
30 september 2012, 10:53
Waarom moeten Franstaligen zich integreren in Halle? Behalve op het gemeentehuis kun je overal prima terecht met Frans.
De noodzaak Nederlands te leren ontbreekt geheel.

Omdat ze in Vlaanderen leven, zo simpel is het. Onder elkaar, thuis spreken ze de taal die ze willen en wees er maar zeker dat ze er Frans spreken en dat ze vooral naar de Franstalige TV-zenders kijken. Maar bij het gemeentehuis, in winkels of als ze gewoon met de Vlamingen van Halle willen spreken, lijkt het me logisch dat ze dan Nederlands spreken.

Everytime
30 september 2012, 10:54
dan liever Den Haag dan Parijs.
wij zijn géén Fransen!

En ook geen Nederlanders. Wat is uw keuze dan?

SDG
30 september 2012, 11:07
Omdat ze in Vlaanderen leven, zo simpel is het. Onder elkaar, thuis spreken ze de taal die ze willen en wees er maar zeker dat ze er Frans spreken en dat ze vooral naar de Franstalige TV-zenders kijken. Maar bij het gemeentehuis, in winkels of als ze gewoon met de Vlamingen van Halle willen spreken, lijkt het me logisch dat ze dan Nederlands spreken.

Waarom is dat logisch? Iedere Vlaming van De Panne tot Voeren en van Poppel tot Tienen heeft immers toch een basiskennis Frans. Waarom dan nog tijd steken in Nederlands leren?

Bolleke Wol
30 september 2012, 20:39
Die "men" is in eerste instantie de staat zelf. Geloof je bv dat frankrijk er zomaar akte van zou nemen dat corsica zich onafhankelijk verklaart ?

Ja, wat als Corsica dat zou doen? Wat gaat Frankrijk doen? Het leger sturen?

En Corsica is nog klein bier vergeleken met Catalonië, dat goed op weg is naar onafhankelijkheid, veel meer dan Corsica trouwens.

Shadowke
30 september 2012, 20:42
En ook geen Nederlanders. Wat is uw keuze dan?

Nederlanders en Vlamingen vormen beiden De Nederlanden.

DucDEnghien
30 september 2012, 20:59
Ja, wat als Corsica dat zou doen? Wat gaat Frankrijk doen? Het leger sturen?

En Corsica is nog klein bier vergeleken met Catalonië, dat goed op weg is naar onafhankelijkheid, veel meer dan Corsica trouwens.

Gezien de fenomale subsidies die Parijs steekt in Corsica waar ze liever lui dan moe zijn, kan ik je uit ervaring zeggen dat de Fransen de Corsicanen liever kwijt zijn. Kunnen ze zich rustig verder uitmoorden zoals ze al generaties bezig zijn.

Eberhard Leclerc
30 september 2012, 23:18
Union des Francophones (UF) komt in de negen gemeenten van de keiskring Tienen op met een lijst voor de provincie.
We stellen u voor aan: Edgard Lemmens, wapenhandelaar aan de Bostsestraat, Tirlemont, hij is lijsttrekker. Zijn winkel heet Arsenal. Keurig Frans dus.


Deze meneer, met de Nederlandse achternaam (sic), houdt er interessante rassentheorieen op na. We lezen mee (1994, Lesoir):

Pour la Flandre belgique, au dernier recensement linguistique, nous étions plus de 12 % de fransquillons, ce qui fait plus de 700.000 francophones, dont 120.000 uniquement dans la périphérie bruxelloise. Sans oublier les 850.000 francophones de Bruxelles, capitale de Flandre.
C'est-�*-dire qu'en Grande Flandre, il y a quasiment parité linguistique entre néerlandophones et francophones.
Mes ancêtres Celtes gallo-romains parlaient bas-latin, déj�* assez proche du vieux français. Ce n'est que plus tard, avec les invasions barbares et l'immigration massive de tributs germaniques (Alamands, Francs, Vandales, Ostrogoths, etc.) que les Flamands sont devenus majoritaires au nord de la route Cologne-Bavais.
Nous Eburons et Ménapiens romanisés sommes devenus minoritaires en nos terres. La pression germanique n'a jamais cessé. Nous avons subi Mâtines brugeoises, bataille des Eperons d'or, assassinats et déportations entre 1940-1945, suppression de nos écoles et universités depuis 1963, ratonnades, fusillades et humiliations ensuite.
De tout ceci il ressort, que la Flandre est biculturelle. Composée de Flamands thiois et de Flamands romans.

Depuis les léliards du Moyen Age jusqu'aux fransquillons d'aujourd'hui, la Flandre a toujours connu une importante minorité francophone en son sein. Nous avons toujours fait partie intégrante de la vie quotidienne flamande.
C'est déj�* bien avant les matines brugeoises, que notre présence est signalée au Plat Pays. Toute l'histoire de Flandre est marquée et imprégnée de cette cohabitation romane. La Flandre est dès ses origines biculturelle : thioise et romane.
Mais, c'est depuis les lois linguistiques de 1963 que s'est accéléré le lent détricotage. (...)
Dans un tel contexte, comment peut-on s'intégrer dans une communauté qui refuse toute reconnaissance légale et qui vous supprime toutes accommodations et facilités ?

Bolleke Wol
30 september 2012, 23:22
En ook geen Nederlanders. Wat is uw keuze dan?

Dan rest enkel Duitsland.
Wir sind allen ein Berliner.

Gwylan
1 oktober 2012, 01:57
Waarom is dat logisch? Iedere Vlaming van De Panne tot Voeren en van Poppel tot Tienen heeft immers toch een basiskennis Frans. Waarom dan nog tijd steken in Nederlands leren?

Hetgeen mijnheer Everytime stelt in post 148, als reactie op de vraag “Waarom moeten Franstaligen zich integreren in Halle?...etc…” van mijnheer Leclerc in post 32, is volkomen logisch. Bovendien wijs ik er graag op dat die logica u wordt voorgelegd door iemand die zelf Franstalig is.

Uw “logica” ontgaat mij daarentegen volkomen. Zelfs als het juist zou zijn dat “iedere Vlaming” een basiskennis Frans heeft, lijkt mij dat volstrekt geen reden opdat Belgische Franstaligen zouden moeten nalaten om de taal van de meerderheidsbevolkingsgroep in hun land te leren, en lijkt het mij zo mogelijk nog minder een reden opdat Franstaligen zich niet minstens qua taal moeten integreren als zij in Vlaanderen gaan wonen.

Evenwel, als u werkelijk vindt dat het onzinnig is dat Belgische Franstaligen de Nederlandse taal zouden aanleren en/of zich integreren als zij in Vlaanderen gaan wonen, dan lijkt het mij dat u net zo goed kunt aanvaarden dat België dan maar helemaal een Franstalig land wordt, hetgeen overigens de Vlamingen “van De Panne tot Voeren en van Poppel tot Tienen” niet moet beletten om nog zowat een generatie lang thuis de taal te spreken die zij willen. Ik heb echter een stil vermoeden dat u dat helemaal niet zou aanvaarden…

Waarom dan uw eigenaardige “logica” ?

Ik meen te weten dat u, zoals zo dikwijls voorheen op dit forum, uw stelling als een argument ziet tegen de (verplichte) studie van de Franse taal in uw scholen. Ik zeg u, mijnheer : dat is een totaal onnuttig en zelfs volstrekt onzinnig argument, dat enkel en uitsluitend te plaatsen is in een vernauwd nationalistisch denkbeeld. Dat het Frans als verplichte tweede of derde taal wordt onderwezen in uw scholen brengt geen enkel (ik herhaal : geen enkel) nadeel met zich mee voor de Vlamingen, wel integendeel. Het levert het in ruimere zin immens voordeel op dat Vlamingen, minstens in theorie, drietalig zijn : Nederlands, Engels en Frans.

Laten we eventjes rationeel wezen : met enkel het Nederlands loopt u de wereld niet rond, maar de bijkomende kennis van het Engels en het Frans opent voor de Vlamingen niet enkel deuren in het grootste deel van de wereld, en laat hen op lokaal vlak bovendien toe om met hun Franstalige landgenoten (en Franse buren) te communiceren.

Ik meen tevens te begrijpen welke, in wat bredere zin, uw onderliggende visie is : alle onheil dat Vlaanderen ooit is overkomen, is de schuld van de Franstaligen cq. zelfs de Fransen zelve, en derhalve is alles wat ook maar het minste Frans reukje heeft slecht en te verwerpen. Ik heb hier op dit forum reeds meermaals aangegeven dat welkdanig onheil waaronder Vlaanderen en/of de Vlamingen zouden lijden, louter en alleen hun eigen schuld is. Ik zal deze pertinentie nu niet nogmaals in extenso uiteenzetten, maar slechts in enkele zinnen, beginnend met een nooit uit het oog te verliezen basis-evidentie :

DE VLAMINGEN ZIJN DE VERUIT GROOTSTE BEVOLKINGSGROEP IN BELGIE

Ergo : de Vlamingen hebben veruit de meeste vertegenwoordigers in uw als democratisch bedoelde Belgische wetgevende instelling, in casu in het parlement. Geen enkele federale wet, laat staan uw grondwet, kan tot stand komen, en geen enkele federale regeringsmeerderheid cq. geen enkele Belgische federale regering is mogelijk zonder de wil en de steun van een voldoende aantal der vertegenwoordigers van uw veruit grootste bevolkingsgroep, met name der Vlamingen.

Met andere woorden, de Vlamingen, als meerderheidsbevolkingsgroep in België, hebben de democratische macht om te beslissen wat er in en met België gebeurt op eender welk vlak, het weze constitutioneel, staatkundig, wettelijk, politiek, maatschappelijk, economisch, etc…

Kom mij derhalve niet vertellen of suggereren dat het de fout of de schuld van de Belgische Franstaligen (laat staan van de Fransen) is als die meerderheidsbevolkingsgroep dat, middels haar verkozen vertegenwoordigers des volks, NIET doet, of als blijkt dat deze er voor hebben gezorgd dat in de Belgische grondwet aan de Belgische Franstaligen de mogelijkheid wordt verleend om als minderheid de wil van de zelfs zeer ruime meerderheid te blokkeren.

Ik zeg u : als de Nederlandstalige Belgen er niet in slagen om over hun lot en leven te beschikken, is dat uitsluitend hun eigen schuld, en onder andere het niet meer onderwijzen van het Frans als tweede of derde taal in hun scholen kan daar op geen enkele manier in gunstige zin verandering in brengen, wel integendeel.

Vlaanderen Boven
1 oktober 2012, 06:21
Union des Francophones (UF) komt in de negen gemeenten van de keiskring Tienen op met een lijst voor de provincie.
We stellen u voor aan: Edgard Lemmens, wapenhandelaar aan de Bostsestraat, Tirlemont, hij is lijsttrekker. Zijn winkel heet Arsenal. Keurig Frans dus.

Ik ben ook ooit eens een antiekwinkel binnengegaan in Leuven waar een oude mevrouw stond die enkel Frans sprak. Ze zei dat ze iemand ging halen die wel Nederlands sprak, maar ik ben gewoon terug weggegaan. Het bestaat dus nog altijd, anno 2012.

Maar we hoeven echt geen schrik te hebben van die piepkleine, uitstervende groep franstalige bourgeois die nog overblijft in Vlaanderen. Dat is meer iets om eens smakelijk mee te lachen. Die Edgar Lemmens had bij de vorige verkiezingen welgeteld 42 voorkeurstemmen. De vele jonge, welgestelde Franstalige gezinnen in Sint-Genesius-Rode en andere randgemeenten zijn daarentegen een veel meer fundamentele bedreiging.

SDG
1 oktober 2012, 06:59
Hetgeen mijnheer Everytime stelt in post 148, als reactie op de vraag “Waarom moeten Franstaligen zich integreren in Halle?...etc…” van mijnheer Leclerc in post 32, is volkomen logisch. Bovendien wijs ik er graag op dat die logica u wordt voorgelegd door iemand die zelf Franstalig is.

Uw “logica” ontgaat mij daarentegen volkomen. Zelfs als het juist zou zijn dat “iedere Vlaming” een basiskennis Frans heeft, lijkt mij dat volstrekt geen reden opdat Belgische Franstaligen zouden moeten nalaten om de taal van de meerderheidsbevolkingsgroep in hun land te leren, en lijkt het mij zo mogelijk nog minder een reden opdat Franstaligen zich niet minstens qua taal moeten integreren als zij in Vlaanderen gaan wonen.

Evenwel, als u werkelijk vindt dat het onzinnig is dat Belgische Franstaligen de Nederlandse taal zouden aanleren en/of zich integreren als zij in Vlaanderen gaan wonen, dan lijkt het mij dat u net zo goed kunt aanvaarden dat België dan maar helemaal een Franstalig land wordt, hetgeen overigens de Vlamingen “van De Panne tot Voeren en van Poppel tot Tienen” niet moet beletten om nog zowat een generatie lang thuis de taal te spreken die zij willen. Ik heb echter een stil vermoeden dat u dat helemaal niet zou aanvaarden…

De vraag was dan ook retorisch bedoeld. Je bent vertrouwd met dit concept, mag ik aannemen?

Ik meen te weten dat u, zoals zo dikwijls voorheen op dit forum, uw stelling als een argument ziet tegen de (verplichte) studie van de Franse taal in uw scholen. Ik zeg u, mijnheer : dat is een totaal onnuttig en zelfs volstrekt onzinnig argument, dat enkel en uitsluitend te plaatsen is in een vernauwd nationalistisch denkbeeld. Dat het Frans als verplichte tweede of derde taal wordt onderwezen in uw scholen brengt geen enkel (ik herhaal : geen enkel) nadeel met zich mee voor de Vlamingen, wel integendeel. Het levert het in ruimere zin immens voordeel op dat Vlamingen, minstens in theorie, drietalig zijn : Nederlands, Engels en Frans.

Ik denk dat het voor jou als buitenstaander onmogelijk is om je te verplaatsen in de psyche en de gedachtegang van de Vlamingen om te beseffen welk psychologisch effect die absolute verplichting voor de meerderheid van de bevolking van een land heeft om de taal van de minderheid te leren, terwijl omgekeerd de minderheid die verplichting niet heeft. Het beïnvloedt bovendien niet enkel de gewone Vlaming; wat de gevolgen op het politieke vlak hiervan zijn, kunnen we telkens weer aanschouwen wanneer de Vlaamse politici met hun Franstalige tegenhangers moeten onderhandelen.

Laten we eventjes rationeel wezen : met enkel het Nederlands loopt u de wereld niet rond, maar de bijkomende kennis van het Engels en het Frans opent voor de Vlamingen niet enkel deuren in het grootste deel van de wereld, en laat hen op lokaal vlak bovendien toe om met hun Franstalige landgenoten (en Franse buren) te communiceren.

Leren alle Nederlanders dan verplicht de taal van hun grootste buurland? En heeft dit bij de doorsnee Nederlander voor een bekrompen, enggeestige visie op de wereld gezorgd? Nee, nogmaals, ik vrees dat jouw visie op dit probleem te gekleurd en te subjectief is omdat je jezelf als Franstalige hierdoor persoonlijk geviseerd ziet.


Ik meen tevens te begrijpen welke, in wat bredere zin, uw onderliggende visie is : alle onheil dat Vlaanderen ooit is overkomen, is de schuld van de Franstaligen cq. zelfs de Fransen zelve, en derhalve is alles wat ook maar het minste Frans reukje heeft slecht en te verwerpen. Ik heb hier op dit forum reeds meermaals aangegeven dat welkdanig onheil waaronder Vlaanderen en/of de Vlamingen zouden lijden, louter en alleen hun eigen schuld is. Ik zal deze pertinentie nu niet nogmaals in extenso uiteenzetten, maar slechts in enkele zinnen, beginnend met een nooit uit het oog te verliezen basis-evidentie :


Indien je dat werkelijk denkt, dan heb je mijn teksten totaal verkeerd begrepen. Ik zeg hier immers al sedert jaar en dag dat de Vlamingen zélf verantwoordelijk zijn voor hun huidige positie. Alles wat ervoor gezorgd heeft dat ze in de Belgische constructie met ondemocratische pariteiten en grendels opgescheept zitten, hebben ze mee aan zichzelf te danken.

en derhalve is alles wat ook maar het minste Frans reukje heeft slecht en te verwerpen.

Voor de honderdduizendste keer: ik wil het Frans in Vlaanderen helemaal niet 'verbannen'. Ik wil enkel maar dat de Vlaming zélf de keuze heeft om al dan niet Frans te leren.

DE VLAMINGEN ZIJN DE VERUIT GROOTSTE BEVOLKINGSGROEP IN BELGIE

Er zijn nog steeds te veel Vlamingen die dit feit nog steeds weigeren onder ogen te zien. Het Belgische concept heeft de democratische reflex van veel Vlamingen zodanig vertroebeld dat ze de huidige scheeftrekkingen in dit opzicht niet alleen volstrekt normaal vinden, maar bovendien ook te allen prijze zullen verdedigen.

Ergo : de Vlamingen hebben veruit de meeste vertegenwoordigers in uw als democratisch bedoelde Belgische wetgevende instelling, in casu in het parlement. Geen enkele federale wet, laat staan uw grondwet, kan tot stand komen, en geen enkele federale regeringsmeerderheid cq. geen enkele Belgische federale regering is mogelijk zonder de wil en de steun van een voldoende aantal der vertegenwoordigers van uw veruit grootste bevolkingsgroep, met name der Vlamingen.


Met andere woorden, de Vlamingen, als meerderheidsbevolkingsgroep in België, hebben de democratische macht om te beslissen wat er in en met België gebeurt op eender welk vlak, het weze constitutioneel, staatkundig, wettelijk, politiek, maatschappelijk, economisch, etc…

Kom mij derhalve niet vertellen of suggereren dat het de fout of de schuld van de Belgische Franstaligen (laat staan van de Fransen) is als die meerderheidsbevolkingsgroep dat, middels haar verkozen vertegenwoordigers des volks, NIET doet, of als blijkt dat deze er voor hebben gezorgd dat in de Belgische grondwet aan de Belgische Franstaligen de mogelijkheid wordt verleend om als minderheid de wil van de zelfs zeer ruime meerderheid te blokkeren.

Zie hierboven.

Ik zeg u : als de Nederlandstalige Belgen er niet in slagen om over hun lot en leven te beschikken, is dat uitsluitend hun eigen schuld, en onder andere het niet meer onderwijzen van het Frans als tweede of derde taal in hun scholen kan daar op geen enkele manier in gunstige zin verandering in brengen, wel integendeel.


Omdat het niet genoeg herhaald kan worden: je beseft gewoon niet welk psychologisch effect die absolute verplichting voor de meerderheid van de bevolking van een land heeft om de taal van de minderheid te leren, terwijl omgekeerd de minderheid die verplichting niet heeft. Zolang iedere Vlaming verplicht Frans dient te leren, zal de verfransing derhalve gewoon blijven doorgaan. En daar kan geen enkele Vlaams-nationalistische actiegroep iets aan veranderen. Gewoon omdat die verfransing door de Vlamingen - al dan niet onbewust - namelijk zélf gewild is.

ViveLaBelgique
1 oktober 2012, 09:06
Hetgeen mijnheer Everytime stelt in post 148, als reactie op de vraag “Waarom moeten Franstaligen zich integreren in Halle?...etc…” van mijnheer Leclerc in post 32, is volkomen logisch. Bovendien wijs ik er graag op dat die logica u wordt voorgelegd door iemand die zelf Franstalig is.

Uw “logica” ontgaat mij daarentegen volkomen. Zelfs als het juist zou zijn dat “iedere Vlaming” een basiskennis Frans heeft, lijkt mij dat volstrekt geen reden opdat Belgische Franstaligen zouden moeten nalaten om de taal van de meerderheidsbevolkingsgroep in hun land te leren, en lijkt het mij zo mogelijk nog minder een reden opdat Franstaligen zich niet minstens qua taal moeten integreren als zij in Vlaanderen gaan wonen.

Ga je ook argumentatie aanbrengen waarom ? België heeft de meest liberale wetgeving ter wereld en de vrijheid van taal is grondwettelijk.

Dat U daar in Frankrijk jaloers op bent begrijpen wij volkomen. Dat wil helemaal niet zeggen dat wij het waarderen dat U Uw Frans taalimperalisme hier aan ons komt opleggen. In Belgisch Vlaanderen hebben de Vlamingen zich kunnen ontvoogden. In Frankrijk werd dat niet toegestaan in Frans-Vlaanderen.

Evenwel, als u werkelijk vindt dat het onzinnig is dat Belgische Franstaligen de Nederlandse taal zouden aanleren en/of zich integreren als zij in Vlaanderen gaan wonen, dan lijkt het mij dat u net zo goed kunt aanvaarden dat België dan maar helemaal een Franstalig land wordt, hetgeen overigens de Vlamingen “van De Panne tot Voeren en van Poppel tot Tienen” niet moet beletten om nog zowat een generatie lang thuis de taal te spreken die zij willen. Ik heb echter een stil vermoeden dat u dat helemaal niet zou aanvaarden…

In Frans Vlaanderen zitten ze met de problematiek dat ze daar melancholie hebben naar een taal die de Franse autoriteiten nooit hebben toegestaan om schriftelijk onderricht te worden. Elke poging tot standaardisatie en de verheffing uit het dialect werd tegengegaan. Dus echt, we kunnen Uw raad uit Frankrijk missen.



DE VLAMINGEN ZIJN DE VERUIT GROOTSTE BEVOLKINGSGROEP IN BELGIE

Ergo : de Vlamingen hebben veruit de meeste vertegenwoordigers in uw als democratisch bedoelde Belgische wetgevende instelling, in casu in het parlement. Geen enkele federale wet, laat staan uw grondwet, kan tot stand komen, en geen enkele federale regeringsmeerderheid cq. geen enkele Belgische federale regering is mogelijk zonder de wil en de steun van een voldoende aantal der vertegenwoordigers van uw veruit grootste bevolkingsgroep, met name der Vlamingen.

Met andere woorden, de Vlamingen, als meerderheidsbevolkingsgroep in België, hebben de democratische macht om te beslissen wat er in en met België gebeurt op eender welk vlak, het weze constitutioneel, staatkundig, wettelijk, politiek, maatschappelijk, economisch, etc…

Bent U jaloers dat wij calimero's kunnen kiezen en U enkel kan kiezen op "ernstige" kandidaten ?

peter1962
1 oktober 2012, 16:21
Union des Francophones (UF) komt in de negen gemeenten van de keiskring Tienen op met een lijst voor de provincie.
We stellen u voor aan: Edgard Lemmens, wapenhandelaar aan de Bostsestraat, Tirlemont, hij is lijsttrekker. Zijn winkel heet Arsenal. Keurig Frans dus.


Deze meneer, met de Nederlandse achternaam (sic), houdt er interessante rassentheorieen op na. We lezen mee (1994, Lesoir):

Pour la Flandre belgique, au dernier recensement linguistique, nous étions plus de 12 % de fransquillons, ce qui fait plus de 700.000 francophones, dont 120.000 uniquement dans la périphérie bruxelloise. Sans oublier les 850.000 francophones de Bruxelles, capitale de Flandre.
C'est-�*-dire qu'en Grande Flandre, il y a quasiment parité linguistique entre néerlandophones et francophones.
Mes ancêtres Celtes gallo-romains parlaient bas-latin, déj�* assez proche du vieux français. Ce n'est que plus tard, avec les invasions barbares et l'immigration massive de tributs germaniques (Alamands, Francs, Vandales, Ostrogoths, etc.) que les Flamands sont devenus majoritaires au nord de la route Cologne-Bavais.
Nous Eburons et Ménapiens romanisés sommes devenus minoritaires en nos terres. La pression germanique n'a jamais cessé. Nous avons subi Mâtines brugeoises, bataille des Eperons d'or, assassinats et déportations entre 1940-1945, suppression de nos écoles et universités depuis 1963, ratonnades, fusillades et humiliations ensuite.
De tout ceci il ressort, que la Flandre est biculturelle. Composée de Flamands thiois et de Flamands romans.

Depuis les léliards du Moyen Age jusqu'aux fransquillons d'aujourd'hui, la Flandre a toujours connu une importante minorité francophone en son sein. Nous avons toujours fait partie intégrante de la vie quotidienne flamande.
C'est déj�* bien avant les matines brugeoises, que notre présence est signalée au Plat Pays. Toute l'histoire de Flandre est marquée et imprégnée de cette cohabitation romane. La Flandre est dès ses origines biculturelle : thioise et romane.
Mais, c'est depuis les lois linguistiques de 1963 que s'est accéléré le lent détricotage. (...)
Dans un tel contexte, comment peut-on s'intégrer dans une communauté qui refuse toute reconnaissance légale et qui vous supprime toutes accommodations et facilités ?

:lol: niet te geloven... dat er nog zulke anachronismes rondlopen is echt te gek voor woorden.

peter1962
1 oktober 2012, 16:32
Dan rest enkel Duitsland.
Wir sind allen ein Berliner.

Jaja... ich bin ein berliner http://www.youtube.com/watch?v=hH6nQhss4Yc

oder... ich bin ein döner ? : http://www.youtube.com/watch?v=aJDr95C5oNI

Hmmm.... nein danke, ik zal toch maar liever belg blijven 8-)

Raven
1 oktober 2012, 16:42
Il faut que vous soyez tolerant! Les union de francophones ont le droigt de parler leur langue et donner leur foutre vers l'integration même dans la Flandre, simplement parce que ce serais une opinion "sale" (lire: trop d'N-VA) de faire opposition contre ça.

Bad Attila
1 oktober 2012, 17:06
Il faut que vous soyez tolerant! Les union de francophones ont le droigt de parler leur langue et donner leur foutre vers l'integration même dans la Flandre, simplement parce que ce serais une opinion "sale" (lire: trop d'N-VA) de faire opposition contre ça.

Google translate, saylemal, zoals zij zouden schrijven.

Of bedoel je echt dat Franstaligen hun sperma moeten gaan geven om zich te integreren? :lol:

Hollander
1 oktober 2012, 21:15
Het UF is eigenlijk geen partij, maar een verbond tussen verschillende Franstalige partijen. Op de UF-lijsten staan personen van zowat alle belangrijke Franstalige partijen: MR, FDF, PS, CDH, Ecolo en onafhankelijken.

Kortom, meen heeft geen gemeenschappelijke standpunten anders dan het zogezegde 'opkomen voor Franstaligen'.

lekker eenzijdige politiek....

Hollander
1 oktober 2012, 21:18
"Onze vriend" :roll: liegt dat hij zwart ziet. Verschillende forumgenoten met een goede inborst hebben het nog steeds niet door. Maar hij is de facto een spreekbuis en een propaganda-machine voor de francofonen uit de Vlaamse Rand. Het is er hem alles aan gelegen om het zelfvertrouwen van de Vlamingen aan te tasten.

Welnee, hij poert net zo lang met zijn vinger in jullie wond totdat er iemand opstaat die zegt 'GENOEG'

en dat duurt bij jullie Vlamingen verrekte lang. Dat heeft ook een goede, zachtaardige kant. Maar in een geopolitiek spel dat de Franstaligen spelen, laat je je van tafel spelen en eindig je de avond als hapjes en drankjes rondbrenger voor de spelers.

Behalve als je je voldoende laat irriteren door zijn vinger.

Vlaanderen Boven
2 oktober 2012, 03:42
Kortom, meen heeft geen gemeenschappelijke standpunten anders dan het zogezegde 'opkomen voor Franstaligen'.

lekker eenzijdige politiek....

Het is een zuiver etnische lijst, niet meer en niet minder.

SDG
2 oktober 2012, 06:55
Welnee, hij poert net zo lang met zijn vinger in jullie wond totdat er iemand opstaat die zegt 'GENOEG'

en dat duurt bij jullie Vlamingen verrekte lang. Dat heeft ook een goede, zachtaardige kant. Maar in een geopolitiek spel dat de Franstaligen spelen, laat je je van tafel spelen en eindig je de avond als hapjes en drankjes rondbrenger voor de spelers.

Behalve als je je voldoende laat irriteren door zijn vinger.

Sommige zaken die voor buitenlanders glashelder zijn zien vele Vlamingen ondertussen ook gewoon niet meer omdat ze er te dicht met hun neus opstaan.

vlijmscherp
2 oktober 2012, 07:04
Welnee, hij poert net zo lang met zijn vinger in jullie wond totdat er iemand opstaat die zegt 'GENOEG'

en dat duurt bij jullie Vlamingen verrekte lang. Dat heeft ook een goede, zachtaardige kant. Maar in een geopolitiek spel dat de Franstaligen spelen, laat je je van tafel spelen en eindig je de avond als hapjes en drankjes rondbrenger voor de spelers.

Behalve als je je voldoende laat irriteren door zijn vinger.

nope, hij is gewoon een provocateur die blind rond zich slaat, in alle richtingen.

dat hij af en toe iets raakt, is evident. Maar zijn bedoeling is niet om de Nederlandstaligen in België te helpen of wakker te maken. Neen, zijn bedoeling is om zijn eigen superioriteitsgevoel bot te kunnen vieren. Dat hij dat dan nog doet met leugens en overdrijvingen, zegt meer over hem zelf dan over Vlaanderen, de Vlaming of de Nederlandstaligen hoor.

Vlaanderen Boven
2 oktober 2012, 07:10
Dat is het probleem met Eberhard. Hij overdrijft zo hard dat het eerder bedoeld lijkt om een gevoel van fatalisme op te wekken dan om de mensen wakker te schudden. Zeggen dat Ronse weldra in handen van de Franstaligen zal vallen, bijvoorbeeld, is niet realistisch. En uiteindelijk komt hij toch steeds terug op zijn obsessie met de 'anglofiele' Vlaamse media (niet geheel onterecht, maar de plaat blijft hangen).

SDG
2 oktober 2012, 07:19
Dat is het probleem met Eberhard. Hij overdrijft zo hard dat het eerder bedoeld lijkt om een gevoel van fatalisme op te wekken dan om de mensen wakker te schudden. Zeggen dat Ronse weldra in handen van de Franstaligen zal vallen, bijvoorbeeld, is niet realistisch. En uiteindelijk komt hij toch steeds terug op zijn obsessie met de 'anglofiele' Vlaamse media (niet geheel onterecht, maar de plaat blijft hangen).

Als je ziet hoe de Vlaamse traditionelen momenteel mee aan het gaan zijn met institutionele wijzigingen die op termijn héél Vlaams-Brabant uit Vlaanderen kunnnen losrukken, dan is dat idee dat Ronse ooit verloren zou kunnen gaan minder vergezocht dan het lijkt.

vlijmscherp
2 oktober 2012, 07:24
Als je ziet hoe de Vlaamse traditionelen momenteel mee aan het gaan zijn met institutionele wijzigingen die op termijn héél Vlaams-Brabant uit Vlaanderen kunnnen losrukken, dan is dat idee dat Ronse ooit verloren zou kunnen gaan minder vergezocht dan het lijkt.

dat is waar, maar op den duur wordt dat een zichzelf waarmakende voorspelling.

en behalve wat gescheld op alles wat naar "Vlaam" riekt, zie ik geen opbouwende kritiek van Eberhard.

Vlaanderen Boven
2 oktober 2012, 07:31
Nee, want de sociologische dynamiek is daar totaal anders. De enige Franstaligen die daar binnenkomen zijn ofwel allochtonen uit Brussel, ofwel marginale Walen van net over de taalgrens. De overgebleven Franstalige liberale bourgeoisie moet niets van die mensen weten en spreekt zich zelfs uit tegen die immigratie.

Op die manier creëert men de illusie dat verfransing nu eenmaal een natuurwet is en dat het zinloos is om ons daartegen te verzetten. Het is op geen enkele manier productief. Franstaligen zijn geen übermensen die als enigen op deze planeet kunnen weerstaan aan alle externe prikkels. Als er verfransing is in de Rand, komt dat door de specifieke condities daar (met name suburbanisatie en de nabijheid van Brussel). Bij het overwegen van tegenmaatregelen moeten we ons realistisch gezien van die condities bewust zijn zonder in fatalisme te vervallen.

SDG
2 oktober 2012, 07:49
nope, hij is gewoon een provocateur die blind rond zich slaat, in alle richtingen.

dat hij af en toe iets raakt, is evident. Maar zijn bedoeling is niet om de Nederlandstaligen in België te helpen of wakker te maken. Neen, zijn bedoeling is om zijn eigen superioriteitsgevoel bot te kunnen vieren. Dat hij dat dan nog doet met leugens en overdrijvingen, zegt meer over hem zelf dan over Vlaanderen, de Vlaming of de Nederlandstaligen hoor.

Ik heb het hier al herhaaldelijk geschreven: uit zijn posts filter ik enkel hetgeen ik nuttig acht voor eigen gebruik. Dat zijn posts vaak provocatief overkomen, OK, maar het heeft nu eenmaal geen zin om met sommige mensen in discussie te treden omdat ze zodanig vastgeroest zitten in hun ideeën dat je hen toch niet van het tegendeel kunt overtuigen. Ik bedoel maar, je gaat toch ook niet proberen om mensen als Max Van Dietschland, system of Shadowke op andere gedachten te brengen?

Vlaanderen Boven
2 oktober 2012, 07:54
Ik bedoel maar, je gaat toch ook niet proberen om mensen als Max Van Dietschland, system of Shadowke op andere gedachten te brengen?

Juist, maar ook in hun geval straalt het gebrek aan nuancering negatief af op hun overtuigingen. Het is tof om ergens heel sterk van overtuigd te zijn, als een soort hobbyclub, maar als er geen aansluiting is met de rest van de maatschappij kom je geen stap vooruit.

Bolleke Wol
2 oktober 2012, 11:15
Jaja... ich bin ein berliner http://www.youtube.com/watch?v=hH6nQhss4Yc

oder... ich bin ein döner ? : http://www.youtube.com/watch?v=aJDr95C5oNI

Hmmm.... nein danke, ik zal toch maar liever belg blijven 8-)

op je identiteitskaart zal je Belg zijn.

In de realiteit ben je nu al een halve Fransman. En als dit papieren land blijft bestaan, zullen je achterkleinkinderen wellicht ook effectief Frans spreken.

SDG
2 oktober 2012, 11:21
op je identiteitskaart zal je Belg zijn.

In de realiteit ben je nu al een halve Fransman. En als dit papieren land blijft bestaan, zullen je achterkleinkinderen wellicht ook effectief Frans spreken.

Frans, inderdaad. En geen Engels. Die gedachte leeft immers enkel in de hoofden van Vlamingen die dat argument gebruiken om er het feit dat ze eigenlijk stiekem niet houden van het Nederlands mee te verdringen.

Boduo
2 oktober 2012, 17:03
op je identiteitskaart zal je Belg zijn.

In de realiteit ben je nu al een halve Fransman. En als dit papieren land blijft bestaan, zullen je achterkleinkinderen wellicht ook effectief Frans spreken.

Als...
Na 2014 zien we wel...

:cheer::cheer::cheer:

Eberhard Leclerc
3 oktober 2012, 10:01
Omdat ze zo leuk zijn doen we er nog een paar:

http://i46.tinypic.com/27ys7c2.jpg

http://i47.tinypic.com/35aw6yt.jpg

Eberhard Leclerc
5 oktober 2012, 11:25
Hoe zat het ook alweer in de Voerstreek?

De laatste jaren gepacificeerd door de Hollanders.

Meneer Smeets klaagt alvast hardop in de Franstalige media:

José Smeets, le chef de groupe de la liste francophone �* Fourons "Respect, avenir et liberté" et échevin francophone, a, �* 15 jours des élections communales, profité dimanche de la 36e fête du peuple fouronnais pour dénoncer les difficultés auxquelles sont confrontés les francophones dans cette commune.

José Smeets a évoqué l'interdiction de l'emploi du français dans les conseils communaux, du CPAS et consultatifs, l'absence de commissaire adjoint censé être l'interface entre les citoyens et les autorités et la vente des biens immobiliers et des terrains.

"Lorsque l'on parle le français au conseil communal, on nous coupe le micro. C'est considéré comme étant un trouble de l'ordre public", explique José Smeets qui dénonce aussi que "depuis 2007 s'orchestre une flamandisation des noms de rues".

A 15 jours du scrutin communal, José Smeets a appelé les francophones de la commune �* voter massivement pour "Respect, avenir et liberté". "Nous ne laisserons pas les gens de Voor Belang mener la commune comme bon leur semble", a conclu le candidat-bourgmestre.

De laatste resultaten, met als eerste waar de Nederlanders mee mogen doen, en de tweede (CPAS) waar Nederlanders niet mee mogen stemmen.


2006 Gemeente FR> 38,44 % NL > 59,52 %
2006 (CPAS) NL> 49,67 % Fr> 46,90 %


Een enorme invloed door de Hollandse stem dus in Voeren.


http://www.youtube.com/watch?v=zt8pSml1E6g
Fourons: flamandisation des noms de rues (500 hits) 2010

Vlaanderen Boven
5 oktober 2012, 11:31
Dat klopt niet, ook bij de OCMW-verkiezingen haalden de Nederlandstaligen (voor het eerst) de meeste stemmen. Ik denk dat je die percentages moet omdraaien.

Eberhard Leclerc
5 oktober 2012, 12:03
Dat klopt niet, ook bij de OCMW-verkiezingen haalden de Nederlandstaligen (voor het eerst) de meeste stemmen. Ik denk dat je die percentages moet omdraaien.

klopt.

De precieze CPAS getallen>



Nederlandstaligen: 1233
Franstaligen: 1164

Dit is een interessante graadmeter. Zeker gezien het feit dat de Nederlandse immigratie naar Voeren lijkt gestopt, deze immigranten een oudere groep zijn, die of afsterft, of blijft of terugkeert.

Vlaamse migratie naar Voeren lijkt er nauwelijks te zijn.

Vlaanderen Boven
5 oktober 2012, 12:51
Dit is een interessante graadmeter. Zeker gezien het feit dat de Nederlandse immigratie naar Voeren lijkt gestopt, deze immigranten een oudere groep zijn, die of afsterft, of blijft of terugkeert.

Bron?

Vlaamse migratie naar Voeren lijkt er nauwelijks te zijn.

Er is al decennialang een instroom van mensen die in de Nederlandstalige instellingen tewerkgesteld worden. Maar dat is inderdaad een zeer geleidelijk proces. Het openbaar leven is ondertussen wel grotendeels in handen van Vlamingen.

Volgens mij behoudt Voerbelangen met gemak de controle over zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad.

Eberhard Leclerc
5 oktober 2012, 17:17
Volgens mij behoudt Voerbelangen met gemak de controle over zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad.

Ik verwacht voor de gemeenteraad geen problemen, de OMCW zal kantje boord worden.

De verdere toekomst?

Huub Broers gaf zelf al aan±


Ik zal terloops maar eens uitpakken met resultaten: we hebben op 12 jaar tijd slechts 20 bouwverguningen moeten weigeren (daaronder 4 stuks van mijn eigen familie!!!!) en we hebben 1030 vergunningen afgeleverd (grote en kleinere) waarvan meer dan de helft niet-Nederlandstaligen betreft


Of dat verstandig is?


Voor de geinteresseerden: hier: http://fourons.skynetblogs.be/politique/ kun je aardige discussies tussen Huub Broers en de onvermoeibare strijder voor de Franstalige expansie, Jean-Louis Xhonneux, lezen.

Vlaanderen Boven
5 oktober 2012, 17:22
Voeren gaan ze volgens mij nooit meer heroveren. Het grote verschil met de (oostelijke) Rand is dat in Voeren de Franstaligen de marginalen zijn.

pajoske
5 oktober 2012, 17:30
Huub Broers had nog wel meer interessants te vertellen:
Weet je dat iedereen hier vroeger hetzelfde dialect sprak? Toen was er geen enkel probleem. Tijdens de communautaire schermutselingen in de jaren zeventig is dat dialect er wat uit gegaan. Iedereen wilde zich toen profileren met zijn eigen taal. Maar ik merk dat de jongeren het toch ook opnieuw onder de knie krijgen.

M.a.w. toen de flaminganten (NED. taalimperialisten ;-) ) de voerstreek zijn gaan binnendringen is de miserie begonnen. Nu die onnozelaars weg zijn keert de vrede weer.

bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121003_00321394&word=broers

Shadowke
5 oktober 2012, 17:33
Huub Broers had nog wel meer interessants te vertellen:


M.a.w. toen de flaminganten (NED. taalimperialisten ;-) ) de voerstreek zijn gaan binnendringen is de miserie begonnen. Nu die onnozelaars weg zijn keert de vrede weer.

bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121003_00321394&word=broers

wereldvreemd?

Vlaanderen Boven
5 oktober 2012, 17:36
M.a.w. toen de flaminganten (NED. taalimperialisten ;-) ) de voerstreek zijn gaan binnendringen is de miserie begonnen. Nu die onnozelaars weg zijn keert de vrede weer.

Ah, waren dat 'de flaminganten'? Ik kan mij niet herinneren dat die tijdens de Voercrisis een absolute meerderheid hadden langs Vlaamse kant. Tenzij je dat begrip breed definieert, natuurlijk. Met andere woorden: pajoske bevindt zich ongeveer op dezelfde golflengte als de BUB...

...en negeert natuurlijk ook eventjes het feit dat elke zweem van plaatselijk dialect of zelfs accent met wortel en tak zou zijn uitgeroeid moest de verfransing geslaagd zijn. Dat masochisme is echt ongelooflijk.

SDG
5 oktober 2012, 17:53
Huub Broers had nog wel meer interessants te vertellen:


M.a.w. toen de flaminganten (NED. taalimperialisten ;-) ) de voerstreek zijn gaan binnendringen is de miserie begonnen. Nu die onnozelaars weg zijn keert de vrede weer.

bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121003_00321394&word=broers

Ja, blijf het herhalen tot je zelf je eigen leugens gelooft, zou ik zeggen. :roll:


‘Vroeger was dat wel anders, maar de rust is teruggekeerd op het moment dat José Happart Voeren heeft verlaten.'

Of was Happart een flamingant misschien?

Eberhard Leclerc
8 oktober 2012, 10:17
Huub Broers had nog wel meer interessants te vertellen:


M.a.w. toen de flaminganten (NED. taalimperialisten ;-) ) de voerstreek zijn gaan binnendringen is de miserie begonnen. Nu die onnozelaars weg zijn keert de vrede weer.



Volgens een onverdachte bron, de Franstaligen (http://www.ecademy.com/module.php?mod=club&t=1076099) zelf, bracht juist de Franstalige strategie en evolutie slecht nieuws voor jouw geliefde Limburgs:

Les belges francophones représentent actuellement un peu plus de 45% comme le démontrent les élections du CPAS. Comme avant la détermination officielle de la frontière linguistique (1963), le territoire appartenait �* la province de Liège, la population locale parlait le limbourgeois mais avait coutume d'employer le français en parlant avec des francophones et le néerlandais en parlant avec des néerlandophones. En 1963, les Fouronnais maniaient généralement quatre langues (limbourgeois-néerlandais-français-allemand). En 2007, on parle néerlandais, français ou limbourgeois. Du coté des francophones, seules les personnes de plus de 45 ans parlent encore en limbourgeois.


De Franstaligen in Voeren verfransen verder en dieper. Alleen de Nederlandstalige jeugd spreekt nog Limburgs.

Conscience
9 oktober 2012, 09:17
Het ging over respect voor onze taal. Respect dat Franstaligen niet hebben. Niet hoeven te hebben. Een respect dat de Vlaamse beleidsmakers, zie ons medialandschap, óók niet hebben. De cijfers zijn helder.



Ik begrijp niet goed je constante focus van het gebrek aan respect van Franstaligen voor de Vlaamse taal. Moet dat?
In de wereld heeft niemand respekt voor de Franse taal, of voor de Fransen in het algemeen.
Ik zie niet waarom je dat als een soort vuurtoren gebruikt, als een criterium om je eigen positie te beoordelen.

Eberhard Leclerc
9 oktober 2012, 09:27
de Vlaamse taal.

Welke taal is dat precies?


Als je al niet weet hoe je eigen taal heet, besef je hoe verschrikkelijk diep het probleem, en dus het gebrek aan respect voor de eigen taal, zit.

SDG
9 oktober 2012, 09:50
Ik moet de eerste Nederlander die zijn eigen taal het 'Hollands' noemt nog steeds tegenkomen. Of de eerste Waal die van zichzelf zegt dat hij 'Waals' spreekt (daarmee bedoel ik dan 'Belgisch' Frans, en niet die gelijknamige regiotaal in Wallonië).

Conscience
9 oktober 2012, 11:30
Welke taal is dat precies?


Als je al niet weet hoe je eigen taal heet, besef je hoe verschrikkelijk diep het probleem, en dus het gebrek aan respect voor de eigen taal, zit.

Nee, mijn taal is het Vlaams. En daar beslis ik over.:-P

Zo zit dat.

En jij begrijpt die term niet.

Die term drukt namelijk 'succes' uit, iets wat jij in je kleine wereldje met voorgeprogrammeerde doorslagjes uiteraard niet kan voorstellen.
Het is iets als 'Flemish Art', en het drukt in elk gevaluit dat je niks te maken hebt met de losers tussen Rijn en Picardie.

Dat betekent concreet dat iemand die zich conformeert aan alle normen, zoals jij iemand bent,en dus van de standaardtermen een holy grail maakt,
simpelweg een gebrek aan creativiteit, intelligentie en doorzettingsvermogen heeft. Dat heet dan 'Nederlandstalig'.

Intussen antwoord je niet op mijn vraag waarom in de wereld iemand zou moeten wakker liggen als een Franstalige 'geen respect' heeft voor hem, wanneer in de ganse wereld behoorlijk gelachen wordt met Franstaligen.

Ik bedoel, als er een scheet wordt gelaten, en men begint te lachen, wil je toch niet geassocieerd worden met een scheet?

Het was een goeie poging om je gene weg te stoppen.

Bolleke Wol
9 oktober 2012, 12:11
Vlaams klappen ze in de provincies West- en Oost-Vlaanderen.

Gwylan
9 oktober 2012, 13:56
....In de wereld heeft niemand respekt voor de Franse taal, of voor de Fransen in het algemeen.....

Zelfs niet in het niet-beschaafd deel van de wereld ?

U hangt een beetje te veel aan de lippen van uw alter ego Victor Van Aelst, mijnheer : laat uw geest niet ten gronde richten door zijn racistisch gedachtegoed.

Als u zelf Frans of Franstalig zou zijn en regelmatig op diverse plaatsen in de wereld zou vertoeven, of als u bij gebreke daaraan minstens eens de nauwe beslotenheid van uw eigen dorp zou kunnen ontvluchten, zou u uit eigen ervaring weten dat hetgeen u zo gezwind meent te mogen stellen een klinkklare leugen is. Als u van uzelf vindt dat u een man uit één stuk bent, kunt u alvast beginnen met een poging om voor uzelf te bewijzen dat “niemand in de wereld respect heeft voor de Franse taal of voor de Fransen in het algemeen”, en dan vaststellen dat u daar geenszins kunt in slagen.

In ieder geval, als u in de waan verkeert dat uw racistische lulkoek Vlaanderen of de Vlamingen kan dienen of te gunste zijn, vergist u zich in zeer grote mate.

Dit zegt u een Française met respect voor alle mensen en alle taalgroepen ter wereld, en niet in het minst voor de Vlamingen. Daarom doet zij het in uw eigen taal : het Nederlands.

Terzijde : zijn er hier op dit forum dan werkelijk geen rechtgeaarde Vlamingen die voldoende moed kunnen bijeenrapen om uit hun eigen bevolkingsgroep komende racistische bemerkingen zoals deze in citaat met kracht terecht te wijzen, of laat u dat allemaal liever broekschijterig over aan een klein Frans madammeke, om dan achteraf vanuit de luwte van uw vermeende heldhaftigheid te kunnen proclameren dat u door de Fransen onderdrukt wordt of zo ?

peter1962
9 oktober 2012, 15:14
Zelfs niet in het niet-beschaafd deel van de wereld ?

U hangt een beetje te veel aan de lippen van uw alter ego Victor Van Aelst, mijnheer : laat uw geest niet ten gronde richten door zijn racistisch gedachtegoed.

Als u zelf Frans of Franstalig zou zijn en regelmatig op diverse plaatsen in de wereld zou vertoeven, of als u bij gebreke daaraan minstens eens de nauwe beslotenheid van uw eigen dorp zou kunnen ontvluchten, zou u uit eigen ervaring weten dat hetgeen u zo gezwind meent te mogen stellen een klinkklare leugen is. Als u van uzelf vindt dat u een man uit één stuk bent, kunt u alvast beginnen met een poging om voor uzelf te bewijzen dat “niemand in de wereld respect heeft voor de Franse taal of voor de Fransen in het algemeen”, en dan vaststellen dat u daar geenszins kunt in slagen.

In ieder geval, als u in de waan verkeert dat uw racistische lulkoek Vlaanderen of de Vlamingen kan dienen of te gunste zijn, vergist u zich in zeer grote mate.

Dit zegt u een Française met respect voor alle mensen en alle taalgroepen ter wereld, en niet in het minst voor de Vlamingen. Daarom doet zij het in uw eigen taal : het Nederlands.

Terzijde : zijn er hier op dit forum dan werkelijk geen rechtgeaarde Vlamingen die voldoende moed kunnen bijeenrapen om uit hun eigen bevolkingsgroep komende racistische bemerkingen zoals deze in citaat met kracht terecht te wijzen, of laat u dat allemaal liever broekschijterig over aan een klein Frans madammeke, om dan achteraf vanuit de luwte van uw vermeende heldhaftigheid te kunnen proclameren dat u door de Fransen onderdrukt wordt of zo ?


Dat is een terechte vraag, maar als we hier op elke stompzinnige opmerking van dit soort moeten reageren dan kunnen we bezig blijven.

Vlaanderen Boven
9 oktober 2012, 15:47
Ik denk niet dat er hier veel zitten die akkoord gaan met Conscience, noch met zijn opmerkingen over de Fransen, noch met zijn ideeën over de 'Vlaamse' taal. Maar het is zoals peter zegt, als we op elke twijfelachtige opmerking moeten reageren zijn we binnen een jaar nog bezig. Je moet je dat niet aantrekken, Gwylan. *aai*

quercus
9 oktober 2012, 16:36
Nee, mijn taal is het Vlaams. En daar beslis ik over.:-P

Zo zit dat.

En jij begrijpt die term niet.

Die term drukt namelijk 'succes' uit, iets wat jij in je kleine wereldje met voorgeprogrammeerde doorslagjes uiteraard niet kan voorstellen.
Het is iets als 'Flemish Art', en het drukt in elk gevaluit dat je niks te maken hebt met de losers tussen Rijn en Picardie.

Dat betekent concreet dat iemand die zich conformeert aan alle normen, zoals jij iemand bent,en dus van de standaardtermen een holy grail maakt,
simpelweg een gebrek aan creativiteit, intelligentie en doorzettingsvermogen heeft. Dat heet dan 'Nederlandstalig'.

Intussen antwoord je niet op mijn vraag waarom in de wereld iemand zou moeten wakker liggen als een Franstalige 'geen respect' heeft voor hem, wanneer in de ganse wereld behoorlijk gelachen wordt met Franstaligen.

Ik bedoel, als er een scheet wordt gelaten, en men begint te lachen, wil je toch niet geassocieerd worden met een scheet?

Het was een goeie poging om je gene weg te stoppen.

Welk van de vele soorten "Vlaams" spreekt u dan? En als u "Vlaams" spreekt, waarom schrijft u het dan ook niet? Dat zou pas consequent zijn. Nu bent u in uw schrijftaal evenzeer "iemand die zich conformeert aan alle normen" en die "van de standaardtermen een holy grail maakt".

Ik maak zowel van mijn spreek- als schrijftaal een "holy grail" en die heet Nederlands.

DucDEnghien
9 oktober 2012, 19:31
Ik begrijp niet goed je constante focus van het gebrek aan respect van Franstaligen voor de Vlaamse taal. Moet dat?
In de wereld heeft niemand respekt voor de Franse taal, of voor de Fransen in het algemeen.
Ik zie niet waarom je dat als een soort vuurtoren gebruikt, als een criterium om je eigen positie te beoordelen.

De cijfers spreken je tegen. In Europa is na het Engels, het Frans de tweede vreemde taal die de meesten willen leren en er ook voor kiezen.

Eberhard Leclerc
11 oktober 2012, 23:25
In Europa is na het Engels, het Frans de tweede vreemde taal die de meesten willen leren en er ook voor kiezen.

Kiezen?

In Vlaanderen heeft de leerling helemaal niets te kiezen. Frans is daar keihard verplicht. Ook na 182 jaar.

Sinds 1952 treft de Franstaligen daar geen blaam overigens.

Gwylan
12 oktober 2012, 00:54
Kiezen?

In Vlaanderen heeft de leerling helemaal niets te kiezen. Frans is daar keihard verplicht. Ook na 182 jaar.

Sinds 1952 treft de Franstaligen daar geen blaam overigens.

Als u, in plaats van één en ander volstrekt nodeloos te dramatiseren, daadwerkelijk iets wil opsteken in verband met het (al dan niet verplicht) talenonderricht in Europa :
http://www.europolitics.info/pdf/gratuit_en/320869-en.pdf

Eberhard Leclerc
12 oktober 2012, 01:43
Als u, in plaats van één en ander volstrekt nodeloos te dramatiseren, daadwerkelijk iets wil opsteken in verband met het (al dan niet verplicht) talenonderricht in Europa :
http://www.europolitics.info/pdf/gratuit_en/320869-en.pdf

Het EU (sic) document dat het leren van vreemde talen bewierookt, bestaat niet in het Nederlands kennelijk. Misschien was dat er teveel aan?


In the Flemish Community, it is even an obligation to learn French. (p 72)

Let op het woord ''even''.

Bolleke Wol
12 oktober 2012, 11:09
Als u, in plaats van één en ander volstrekt nodeloos te dramatiseren, daadwerkelijk iets wil opsteken in verband met het (al dan niet verplicht) talenonderricht in Europa :
http://www.europolitics.info/pdf/gratuit_en/320869-en.pdf

Dat is naast de kwestie, het blijft een feit dat Frans hier een verplicht vak is.
En Nederlands niet in Wallonië, waarmee Belgique een uniek land is: de meerderheid is verplicht de taal van de minderheid te leren en omgekeerd niet.

SDG
12 oktober 2012, 11:18
Dat is naast de kwestie, het blijft een feit dat Frans hier een verplicht vak is.
En Nederlands niet in Wallonië, waarmee Belgique een uniek land is: de meerderheid is verplicht de taal van de minderheid te leren en omgekeerd niet.

Nog even herhalen wat de concrete gevolgen daarvan zijn:

- het zorgt ervoor dat iedere Vlaming iedere Franstalige in zijn eigen taal kan bedienen
- het creëert bij Vlamingen een soort van Stockholmsyndroom t.o.v. het Frans en de Franstalige Belgen
- het helpt de Vlamingen onbewust en geruisloos om hen in hun ondergeschikte rol binnen het Belgische systeem te laten glijden. Het is ook als geen ander de katalysator voor het gegeven dat de Vlaamse meerderheid in België zich nog steeds als een politieke minderheid gedraagt.

Gwylan
12 oktober 2012, 12:52
Het EU (sic) document dat het leren van vreemde talen bewierookt, bestaat niet in het Nederlands kennelijk. Misschien was dat er teveel aan?


In the Flemish Community, it is even an obligation to learn French. (p 72)

Let op het woord ''even''.

Het is een tactiek als een andere : uit een lijvig document één zinnetje pikken dat volkomen buiten context uw stelling kan dienen, in de hoop dat niemand de moeite zal doen om het document in zijn geheel te bestuderen, en vast te stellen dat België, in casu het Nederlandstalig deel ervan, bijlange niet het enige land(sdeel) is waar het Frans verplicht wordt onderwezen, hetzij als eerste, hetzij als tweede taal.

Ik heb het hier reeds eerder in extenso gesteld : uw stelling als zou het een nadeel zijn voor de Vlamingen om (de basis der) Franse taal aan te leren, omdat zij aldus in de gelegenheid zijn om Franstaligen te woord te staan, is niet enkel totaal onzinnig, maar bovendien een belediging ten aanzien van de Vlamingen. Immers, u blijkt er zelfs in het beste geval van uit te gaan dat de Vlamingen die de Franse taal beheersen verstandelijk niet in staat zijn om zelf in te schatten wanneer zij die kennis al dan niet te nutte mogen maken.

Ik zeg u, mijnheer : de kennis van een taal is nooit een nadeel, en iedereen kan best voor zichzelf uitmaken op welke plaatsen of in welke omstandigheden een taal die men beheerst al dan niet wordt gebruikt.

Er van uitgaan dat de Vlamingen minstens op talengebied dom gemaakt moeten worden, zodat zij niet meer in staat zijn om met hun Franstalige buren te communiceren, en zich derhalve zo mogelijk nog meer in hun eigen klein taalgebied van de buitenwereld moeten afsluiten, is de grootst mogelijke nonsens.

Uiteraard is het zo dat de Vlaamse jongeren, zoals zowat overal elders in Europa, ook het Engels dienen te beheersen, maar dat sluit geenszins de noodzaak uit om tevens de taal van hun buren aan te leren : zelfs een eventueel onafhankelijk Vlaanderen zal hoe dan ook Franstaligen als buren hebben.

Ik ben er mij zeer van bewust dat de Franstalige Belgen (behoudens in Brussel) niet de verplichting hebben om het Nederlands aan te leren, maar ik vind dergelijke domme beslissing hunnerzijds geen reden of argument om even dom te gaan doen.

Ik ben er mij evenzeer van bewust dat de Vlamingen in de regel nu niet bepaald uitblinken in politieke of staatkundige assertiviteit, maar voor dat euvel een oplossing gaan zoeken in het hen mogelijks op talengebied dommer of onbekwamer maken, is volstrekt onzinnig.

vlijmscherp
12 oktober 2012, 13:02
Ik heb het hier reeds eerder in extenso gesteld : uw stelling als zou het een nadeel zijn voor de Vlamingen om (de basis der) Franse taal aan te leren, omdat zij aldus in de gelegenheid zijn om Franstaligen te woord te staan, is niet enkel totaal onzinnig, maar bovendien een belediging ten aanzien van de Vlamingen. Immers, u blijkt er zelfs in het beste geval van uit te gaan dat de Vlamingen die de Franse taal beheersen verstandelijk niet in staat zijn om zelf in te schatten wanneer zij die kennis al dan niet te nutte mogen maken.



dit vind ik een zéér belangrijke uitspraak.

ViveLaBelgique
12 oktober 2012, 13:08
Ik ga de heer Gwylan hier in zijn betoog bijtreden.

Bolleke Wol
12 oktober 2012, 13:23
dit vind ik een zéér belangrijke uitspraak.

Dat argument gaat nochtans in omgekeerde richting op. Blijkbaar zou de Vlaming te dom zijn om zelf talen te leren, hij moet er toe verplicht worden.

In werkelijkheid gaat het hier om niks meer dan een restant van de oude machtsverhoudingen. De Vlaming is een lomp provinciaal boerke dat enkel aansluiting bij de wereld zal vinden als het Frans leert.

vlijmscherp
12 oktober 2012, 13:29
Dat argument gaat nochtans in omgekeerde richting op. Blijkbaar zou de Vlaming te dom zijn om zelf talen te leren, hij moet er toe verplicht worden.

In werkelijkheid gaat het hier om niks meer dan een restant van de oude machtsverhoudingen. De Vlaming is een lomp provinciaal boerke dat enkel aansluiting bij de wereld zal vinden als het Frans leert.

onderwijs is idd verplicht, elk vak daarin. is dus elke persoon te dom om pakweg wiskunde te leren, omdat het verplicht is?

de discussie rond dit topic, het verplicht maken van het Frans als 2e taal in het onderwijs, kan, mag en moet gevoerd worden, maar niet met het argument dat dit te Belgisch zou zijn.

als we willen geëmancipeerd zijn, als Vlaming, zouden we het ons niet mogen aantrekken of we nu in 1 land wonen met Franstaligen of niet. neen, we maken onze eigen keuzes, in dit geval gebaseerd op pedagogische, economische en rationele redenen. niet op emotionele en geo-strategische redenen. de toekomst van onze kinderen is daarvoor belangrijk.

en als blijkt dat het geen enkel nut heeft om het Frans als 2e verplichte taal te onderwijzen, maar als pakweg 3e, dan is het zo, maar ook omgekeerd natuurlijk.

pajoske
12 oktober 2012, 13:33
en als blijkt dat het geen enkel nut heeft om het Frans als 2e verplichte taal te onderwijzen, maar als pakweg 3e, dan is het zo, maar ook omgekeerd natuurlijk.

Frans is een Romaanse taal. Het is dus een eerst stap naar alle andere Romaanse talen. maar ook naar het Engels (=kruising Germaanse en Romaanse taal) dat aan Frans verwant is. Dat lijkt me toch een zeer voornaam pluspunt om Frans als tweede taal te behouden in het onderwijs.

vlijmscherp
12 oktober 2012, 13:42
Frans is een Romaanse taal. Het is dus een eerst stap naar alle andere Romaanse talen. maar ook naar het Engels (=kruising Germaanse en Romaanse taal) dat aan Frans verwant is. Dat lijkt me toch een zeer voornaam pluspunt om Frans als tweede taal te behouden in het onderwijs.

dat kan een zeer belangrijk argument zijn die zeker moet meegerekend worden.

Gwylan
12 oktober 2012, 14:17
Dat argument gaat nochtans in omgekeerde richting op. Blijkbaar zou de Vlaming te dom zijn om zelf talen te leren, hij moet er toe verplicht worden.

In werkelijkheid gaat het hier om niks meer dan een restant van de oude machtsverhoudingen. De Vlaming is een lomp provinciaal boerke dat enkel aansluiting bij de wereld zal vinden als het Frans leert.


Een restant der oude machtsverhoudingen ? Het is eenvoudigweg de realiteit der huidige taalgebieden, mijnheer Wol.

Hier volgen twee mapjes, om u die realiteit te laten zien. Vooraf evenwel dit, voor alle duidelijkheid : het is vanzelfsprekend niet omdat u allen als Nederlandstaligen een klein taalgebied uitmaakt dat u daarom uw eigenheid moet verliezen, maar het is nu eenmaal zo dat wie in een klein taalgebied leeft er alle belang bij heeft om zich niet van de anderstalige omgeving af te sluiten, en dus naast de eigen taal ook deze van het veel groter aanpalend taalgebied te beheersen.


De taalgebieden in Europa (bemerk : het Nederlandstalig Vlaanderen paalt ten zuiden aan het véél groter Frans(talig) gebied) :

87961

De grootte en densiteit der taalgebieden in Europa (Eric Fisher map) :

87962

Vlaanderen Boven
12 oktober 2012, 14:19
Hoe is die laatste figuur samengesteld?

Gwylan
12 oktober 2012, 14:25
Hoe is die laatste figuur samengesteld?

Als ik mij niet vergis gaat het om de taal van het Twitterverkeer en de densiteit daarvan, hetgeen een duidelijk beeld geeft van de taal die in de praktijk in een welbepaald gebied wordt gebruikt.

Bolleke Wol
12 oktober 2012, 14:27
Ik zie eerder een argument om het Frans te vervangen met Duits als tweede taal.

Gwylan
12 oktober 2012, 14:38
Ik zie eerder een argument om het Frans te vervangen met Duits als tweede taal.

U zult mij niet horen zeggen dat een bijkomende kennis van de Duitse taal voor de Vlaamse jongeren onnuttig zou zijn, maar ook dat is geen reden om de Franse taal niet aan te leren.

Overigens – correct me if I’m wrong – lijkt het mij dat Nederlandstaligen sowieso niet zo veel moeite hebben om Duitstaligen te begrijpen en zich te hunner aanzien verstaanbaar te maken.

vlijmscherp
12 oktober 2012, 14:44
U zult mij niet horen zeggen dat een bijkomende kennis van de Duitse taal voor de Vlaamse jongeren onnuttig zou zijn, maar ook dat is geen reden om de Franse taal niet aan te leren.

Overigens – correct me if I’m wrong – lijkt het mij dat Nederlandstaligen sowieso niet zo veel moeite hebben om Duitstaligen te begrijpen en zich te hunner aanzien verstaanbaar te maken.

Duits is echt wel moeilijk, ook voor Nederlandstaligen. het verstaan valt nog relatief mee, het spreken al moeilijker, de juiste grammatica gebruiken bijna onmogelijk zonder serieuze studies.

als er al moet veranderd worden, zou ik Duits als 2e taal onderwijzen, Frans als 3e en Engels als 4e.

pajoske
12 oktober 2012, 14:57
Als ik mij niet vergis gaat het om de taal van het Twitterverkeer en de densiteit daarvan, hetgeen een duidelijk beeld geeft van de taal die in de praktijk in een welbepaald gebied wordt gebruikt.

De officiële schrijftaal dus. Mag ik opmerken dat NEd Limburg aangegeven staat als een zuiver Nederlandstalig gebied. terwijl de omgangstaal verreweg overheersend de Europees erkende Limburgse minderheidstaal is. Een taal die relatief ver van het standaard Nederlands af staat. Het echte Nederlandse (moeder-)taalgebied is dus nog merkelijk kleiner dan u aangeeft.

Eberhard Leclerc
12 oktober 2012, 14:57
....uw stelling als zou het een nadeel zijn voor de Vlamingen om (de basis der) Franse taal aan te leren, omdat zij aldus in de gelegenheid zijn om Franstaligen te woord te staan, ....

Waar stel ik precies dat dat een nadeel zou zijn?

Ik stel alleen vast dat de verplichting op het Frans positief correleert met de verfransing van Brussel en Vlaanderen.

Er zijn voldoende mensen op dit forum te vinden die dit bepaald geen nadeel vinden.



Het is een tactiek als een andere : uit een lijvig document één zinnetje pikken ....en vast te stellen dat België, in casu het Nederlandstalig deel ervan, bijlange niet het enige land(sdeel) is waar het Frans verplicht wordt onderwezen, hetzij als eerste, hetzij als tweede taal.



Dat zinnetje, of liever dat ene woord, zei veel. Erg veel.

Verder stel ik vast dat Vlaanderen de enige niet-Franstalige regio in de EU is waar het Frans voor de gehele bevolking VERPLICHT is.
Met Luxemburg misschien, voor degenen die stellen dat Luxemburg niet-Franstalig is.



Immers, u blijkt er zelfs in het beste geval van uit te gaan dat de Vlamingen die de Franse taal beheersen verstandelijk niet in staat zijn om zelf in te schatten wanneer zij die kennis al dan niet te nutte mogen maken.



Jij mag hier vooral uitleggen waarom Vlamingen niet per individu verstandelijk in staat zouden zijn, itt de rest van Europa, of zij het Frans willen verwerven of niet.
Ik heb , ook in deze draad, nog niemand gevonden die het Frans wil verbieden op Vlaamse scholen.

Waar ben je zo bang voor?

Vlamingen zijn misschien verstandelijk niet in staat hun eigen talenpakket te kiezen?




Ik ben er mij zeer van bewust dat de Franstalige Belgen (behoudens in Brussel) niet de verplichting hebben om het Nederlands aan te leren,

Daar gaan zij zelf over.

En een tuinman in Aarlen vindt misschien wel dat hij zijn tijd beter kan besteden. Gek genoeg.

Hij hééft tenminste die keuze.


..., maar voor dat euvel een oplossing gaan zoeken in het hen mogelijks op talengebied dommer of onbekwamer maken, is volstrekt onzinnig.

Ik zou hélemaal geen tegenstander zijn van een divers talenonderwijs in Vlaanderen. Met Turks, Arabisch, Hindi, Russisch, Spaans, en noem al die grote belangrijke en prachtige talen ,maar op.

Hoe je durft te beweren dat een Vlaming dus dommer zou moeten worden op talengebied na de afschaffing van de VERPLICHTING op het Frans is me een raadsel.

Integendeel, ik zou durven beweren dat een Vlaanderen met een veel heterogener talenonderwijs zoveel sterker en zelfbewuster kan staan in de toekomst. Buiten dat is het de evidentie zelfve dat mensen die eigen keuzes mogen maken zoveel gemotiveerder zijn dan zij die gedwongen worden.

Gwylan
12 oktober 2012, 15:18
Duits is echt wel moeilijk, ook voor Nederlandstaligen. het verstaan valt nog relatief mee, het spreken al moeilijker, de juiste grammatica gebruiken bijna onmogelijk zonder serieuze studies.

als er al moet veranderd worden, zou ik Duits als 2e taal onderwijzen, Frans als 3e en Engels als 4e.

Als u het zegt neem ik het voor waar aan, al blijft een uithoek van mijn hersencelletje het eigenaardig vinden. Ikzelf heb mij nooit op de studie van het Duits toegelegd, maar mijn al bij al niet zo uitgebreide kennis van het Nederlands maakt het mij in de praktijk mogelijk om met Duitstaligen te converseren.

Er moet weliswaar niet aan getwijfeld worden dat ik daarbij fouten maak, maar kennelijk is “mijn” Duits toch voldoende opdat men niet meteen naar het Engels overschakelt.

Mmja, nu ik er aan denk….het is natuurlijk ook mogelijk dat men de manier waarop ik mijn smoeltje in allerlei bochten moet wringen om de sch’s en r’ren eruit te rollen nogal “charmant” vindt, en mij daarom bij wijze van gratis attractie laat verder reutelen...

Voor wat de “verplicht” aan te leren talen betreft lijkt het mij niet zo belangrijk welke taal nu al dan niet de tweede of derde moet zijn, voor zover ze beide even verplicht aangeleerd moeten worden.

Gwylan
12 oktober 2012, 15:20
Waar stel ik precies dat dat een nadeel zou zijn?

Ik stel alleen vast dat de verplichting op het Frans positief correleert met de verfransing van Brussel en Vlaanderen.

Er zijn voldoende mensen op dit forum te vinden die dit bepaald geen nadeel vinden.





Dat zinnetje, over liever dat ene woord, zei veel. Erg veel.

Verder stel ik vast dat Vlaanderen de enige niet-Franstalige regio in de EU is waar het Frans voor de gehele bevolking VERPLICHT is.
Met Luxemburg misschien, voor degenen die stellen dat Luxemburg niet-Franstalig is.



Jij mag hier vooral uitleggen waarom Vlamingen niet per individu verstandelijk in staat zouden zijn, itt de rest van Europa, of zij het Frans willen verwerven of niet.
Ik heb , ook in deze draad, nog niemand gevonden die het Frans wil verbieden op Vlaamse scholen.

Waar ben je zo bang voor?

Vlamingen zijn misschien niet in staat hun eigen talenpakket te kiezen?




Daar gaan zij zelf over.

En een tuinman in Aarlen vindt misschien wel dat hij zijn tijd beter kan besteden. Gek genoeg.

Hij hééft tenminste die keuze.



Ik zou hélemaal geen tegenstander zijn van een divers talenonderwijs in Vlaanderen. Met Turks, Arabisch, Hindi, Russisch, Spaans, en noem al die grote belangrijke en prachtige talen ,maar op.

Hoe je durft te beweren dat een Vlaming dus dommer zou moeten worden op talengebied na de afschaffing van de VERPLICHTING op het Frans is me een raadsel.

Integendeel, ik zou durven beweren dat een Vlaanderen met een veel heterogener talenonderwijs zoveel sterker en zelfbewuster kan staan in de toekomst. Buiten dat is het de evidentie zelfve dat mensen die eigen keuzes mogen maken zoveel gemotiveerder zijn dan zij die gedwongen worden.

Ik heb nu even geen tijd, mijnheer Leclerc : ik moet dringend naar een vergadering vertrekken. Maar bij terugkeer (zeer laat op de avond) zal ik op uw post reageren.

Bolleke Wol
12 oktober 2012, 15:22
U zult mij niet horen zeggen dat een bijkomende kennis van de Duitse taal voor de Vlaamse jongeren onnuttig zou zijn, maar ook dat is geen reden om de Franse taal niet aan te leren.


Ik heb niet gezegd dat er redenen zijn om het Frans niet te leren. Het gaat echter om een verplichting. Die louter is ingegeven omwille van historische machtsverhoudingen.

Bolleke Wol
12 oktober 2012, 15:25
De officiële schrijftaal dus. Mag ik opmerken dat NEd Limburg aangegeven staat als een zuiver Nederlandstalig gebied. terwijl de omgangstaal verreweg overheersend de Europees erkende Limburgse minderheidstaal is. Een taal die relatief ver van het standaard Nederlands af staat. Het echte Nederlandse (moeder-)taalgebied is dus nog merkelijk kleiner dan u aangeeft.

Tuurlijk alle Limburgers schrijven in het Limburgs :lol:

ViveLaBelgique
12 oktober 2012, 15:49
@Gwylan

Als U wil weten waarom de doorsnee Vlaming liever Engels praat met een Duitser bekijk dan het volgende filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=NDf0p4MgFmw

pajoske
12 oktober 2012, 15:53
Tuurlijk alle Limburgers schrijven in het Limburgs :lol:

Neen, niet schrijven, dat is juist mijn punt. Het onderzoek is gebaseerd op louter het gebruik van de schrijftaal. Taal is meer dan schrijven alleen. Taal is vooral het gesproken woord. De conclusies van dat onderzoek geven dus een vertekend beeld.

Ps ikzelf gebruik in de gewone dagelijks omgang zeer weinig AN. In Ned. Limburg is het gebruik van Limburgs nog veel meer verspreid dan in België.

pajoske
12 oktober 2012, 16:14
@Gwylan

Als U wil weten waarom de doorsnee Vlaming liever Engels praat met een Duitser bekijk dan het volgende filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=NDf0p4MgFmw

Limburgers doen dat beter: http://youtu.be/diYkYht5Iyg (vanaf sec 42)

vlijmscherp
12 oktober 2012, 16:24
Als u het zegt neem ik het voor waar aan, al blijft een uithoek van mijn hersencelletje het eigenaardig vinden. Ikzelf heb mij nooit op de studie van het Duits toegelegd, maar mijn al bij al niet zo uitgebreide kennis van het Nederlands maakt het mij in de praktijk mogelijk om met Duitstaligen te converseren.

Er moet weliswaar niet aan getwijfeld worden dat ik daarbij fouten maak, maar kennelijk is “mijn” Duits toch voldoende opdat men niet meteen naar het Engels overschakelt.

Mmja, nu ik er aan denk….het is natuurlijk ook mogelijk dat men de manier waarop ik mijn smoeltje in allerlei bochten moet wringen om de sch’s en r’ren eruit te rollen nogal “charmant” vindt, en mij daarom bij wijze van gratis attractie laat verder reutelen...

Voor wat de “verplicht” aan te leren talen betreft lijkt het mij niet zo belangrijk welke taal nu al dan niet de tweede of derde moet zijn, voor zover ze beide even verplicht aangeleerd moeten worden.

Ik ga regelmatig op reis naar Duitsland en ik communiceer met de Duitsers. Zij spreken Duits en bekijken me met een gezicht van "gaat hij het begrepen hebben?, ik spreek iets dat in de buurt komt van Duits, net genoeg om me verstaanbaar te maken. Maar ik ga zeker niet zeggen dat ik deftig Duits spreek, van de naamvallen bv snap ik niets.

Zucht
12 oktober 2012, 17:11
Ik heb het middelbaar onderwijs gevolgd (de "moderne" wetenschappelijke A) van 1971 tot 1976 en wij hadden toen de keuze tussen Engels en Frans als 2de taal. Dat was toen nieuw. Misschien het 2de jaar dat dat kon. Ik heb voor Engels gekozen, wij waren met een stuk of zes die voor het Engels gekozen hadden in dat jaar.

Dus ooit was Engels als 2de taal mogelijk. Als het nu niet meer kan moet er toch een reden gegeven zijn om dat terug te draaien. Weet niemand wie, wanneer en waarom die keuze dan afgeschaft heeft ?

Gwylan
12 oktober 2012, 22:15
Waar stel ik precies dat dat een nadeel zou zijn?

Ik stel alleen vast dat de verplichting op het Frans positief correleert met de verfransing van Brussel en Vlaanderen.

Er zijn voldoende mensen op dit forum te vinden die dit bepaald geen nadeel vinden.





Dat zinnetje, of liever dat ene woord, zei veel. Erg veel.

Verder stel ik vast dat Vlaanderen de enige niet-Franstalige regio in de EU is waar het Frans voor de gehele bevolking VERPLICHT is.
Met Luxemburg misschien, voor degenen die stellen dat Luxemburg niet-Franstalig is.



Jij mag hier vooral uitleggen waarom Vlamingen niet per individu verstandelijk in staat zouden zijn, itt de rest van Europa, of zij het Frans willen verwerven of niet.
Ik heb , ook in deze draad, nog niemand gevonden die het Frans wil verbieden op Vlaamse scholen.

Waar ben je zo bang voor?

Vlamingen zijn misschien verstandelijk niet in staat hun eigen talenpakket te kiezen?




Daar gaan zij zelf over.

En een tuinman in Aarlen vindt misschien wel dat hij zijn tijd beter kan besteden. Gek genoeg.

Hij hééft tenminste die keuze.



Ik zou hélemaal geen tegenstander zijn van een divers talenonderwijs in Vlaanderen. Met Turks, Arabisch, Hindi, Russisch, Spaans, en noem al die grote belangrijke en prachtige talen ,maar op.

Hoe je durft te beweren dat een Vlaming dus dommer zou moeten worden op talengebied na de afschaffing van de VERPLICHTING op het Frans is me een raadsel.

Integendeel, ik zou durven beweren dat een Vlaanderen met een veel heterogener talenonderwijs zoveel sterker en zelfbewuster kan staan in de toekomst. Buiten dat is het de evidentie zelfve dat mensen die eigen keuzes mogen maken zoveel gemotiveerder zijn dan zij die gedwongen worden.

1. Ik weet niet of u zelf ooit het woord "nadeel" hebt gebruikt, maar het is duidelijk dat u een fevent tegenstander bent of althans minstens beweert te zijn van de Franse taal als de verplichte bijkomende taal in het basisonderwijs in het Nederlandstalig deel van België. Ik neem aan dat u daarvan tegenstander bent omdat u meent dat dit een nadeel is voor de Vlamingen, en niet omdat u van mening bent dat het een voordeel is. Ik stel weliswaar vast dat u uw stelling nu afzwakt door van één en ander, zonder inname van een standpunt, een eenvoudige “vaststelling” te maken : “Ik stel alleen vast dat de verplichting op het Frans positief correleert met de verfransing van Brussel en Vlaanderen”. Ik neem daar akte van.

2. U stelt vast dat Vlaanderen “de enige niet-Franstalige regio in de EU is waar het Frans voor de gehele bevolking verplicht is.” Dat is een schoolvoorbeeld van een operetten-dramatisering : u weet zeer goed dat het Frans helemaal niet voor de gehele bevolking in Vlaanderen verplicht is. Constitutioneel is de officiële taal in de Nederlandstalige provincies van België (= hetgeen wij gemakshalve “Vlaanderen” noemen) het Nederlands, maar behoudens (om het beknopt uit te drukken) in de communicatie met de overheid is elkeen volkomen vrij om de taal spreken en te gebruiken die hij/zij verkiest.

Iets totaal anders is het feit dat er in Vlaanderen, zoals in diverse andere landen en regio’s in Europa en in de wereld, in het onderwijs een verplichting bestaat om een tweede cq. derde taal aan te leren, en meestal zoniet steeds gaat dat om een taal of talen waarvan de kennis het meest nuttig wordt geacht. Aldus is de tweede taal in Vlaanderen het Frans, wegens de geografische positie van Vlaanderen, en meer algemeen om de voor de hand liggende redenen die hier reeds menigmaal zijn uiteengezet, en die uw Vlaamse wetgever juist heeft ingeschat.

Evenwel, en dat is voor Vlaanderen of voor de Vlamingen niet anders dan overal elders in de wereld, is niemand verplicht om nadien van de kennis van welkdanige aangeleerde taal gebruik te maken, nietwaar. Het rekenkundig weten om te gaan met cijfertjes is evenzeer verplichte leerstof, maar niets of niemand wordt na de opleiding verplicht om constant te zitten rekenen, of wel ?

Waar uw “verplichting”-drogredenering in de knoop slaat is NA het verplicht aanleren van het (in casu) Frans als tweede taal : wat elkeen naderhand met die kennis doet moet hij/zij zelf weten, mijnheer Leclerc : iedereen is vrij om zijn/haar kennis van het Frans desgewenst zelfs nooit te gebruiken, al laat ik u zelf inschatten hoe pienter dergelijke houding is.

3. Wil zo fair zijn om mijn argument niet om te draaien : ik vind helemaal NIET dat Vlamingen verstandelijk niet in staat zijn om zelf in te schatten waar of wanneer zij hun kennis van de Franse taal in de praktijk ten nutte kunnen/mogen maken. Wat ik zeg in post 205 is dat U er gezien uw stelling zelfs in het beste geval van uit blijkt te gaan dat de Vlamingen die de Franse taal beheersen verstandelijk niet in staat zijn om zelf in te schatten wanneer zij die kennis al dan niet te nutte mogen maken.

Ik ben overigens nergens bang voor, mijnheer. U kennelijk wel : waarom zou u het anders zo belangrijk vinden dat het onderwijs in Vlaanderen het Frans als verplichte tweede taal niet meer zou onderrichten ? Vreest u dat de Vlaamse jongeren een beetje te taalvaardig zouden zijn ? Wil u ze liever "straattaal-dom" houden ?

4. Ik ben het met u eens als u vindt dat de Franstalige Belgen zelf maar moeten beslissen of zij in hun onderwijs de verplichting voorzien om het Nederlands als tweede taal aan te leren. Ik stel samen met u vast dat zij de keuze hebben gemaakt om dat niet te doen, behoudens in Brussel. Ik vind dat super dom en onverantwoord, en ik vind dat het feit dat zij inderdaad vrij zijn om zo dom te wezen geen reden is om in Vlaanderen dan ook maar even dom te gaan doen. Ik heb domheid, ook wanneer ik die vaststel bij Fransen of Franstaligen, nooit als een na te volgen voorbeeld gezien, vandaar.

5. Ikzelf heb helemaal niets tegen een zo divers mogelijk talenonderwijs, waar en wanneer dan ook. Turks, Arabisch, Hindi, Russisch, Spaans, of Zuidkoeters is voor mij volkomen OK, en ik vind alle talen “belangrijk”, dus ook daar zal het niet aan liggen. Maar het bepalen en volgen van prioriteiten zijn nu eenmaal een deel van een degelijk beleid, en evenzeer van een degelijk onderwijs. U mag voor mijn part gerust het aanleren, al dan niet verplicht, van het Turks, Arabisch, Hindi, Russisch, Spaans, etc… voor de Vlaamse jongeren belangrijker cq. nuttiger cq. meer aangewezen vinden dan de Franse taal, maar ik vind dat helemaal niet en ik prijs u allen gelukkig dat de Vlaamse wetgever dat evenmin vindt. Want laten we duidelijk wezen : de verplichting tot aanleren van het Frans als tweede taal in uw onderwijs in het Nederlandstalig deel van België is geen beslissing van mij, of van de Franstaligen, of van de Fransen, of van andere duivels. Het is een regelgeving (en een goede, bovendien) van uw eigen volksvertegenwoordigers. Overigens, voor zover ik kan nagaan zijn veruit de meeste Vlamingen het met die regelgeving eens, en terecht. Pech voor u, mijnheer Leclerc.

ViveLaBelgique
12 oktober 2012, 22:25
@meneer Gwylan

Vermijdt het gebruik van de woorden "Vlamingen", "verstandelijk" & "in staat zijn" in één zin. Dat gaat veel off-topic relaas besparen.

SDG
12 oktober 2012, 22:30
@meneer Gwylan

Vermijdt het gebruik van de woorden "Vlamingen", "verstandelijk" & "in staat zijn" in één zin. Dat gaat veel off-topic relaas besparen.

Het gaat ook veel off-topic relaas besparen indien je Gwylan niet langer 'meneer' noemt, vermoed ik. ;-)

Johan217
12 oktober 2012, 22:59
Dus ooit was Engels als 2de taal mogelijk. Als het nu niet meer kan moet er toch een reden gegeven zijn om dat terug te draaien. Weet niemand wie, wanneer en waarom die keuze dan afgeschaft heeft ?Ben niet zeker, maar waarschijnlijk net om die opsplitsing in kleine groepen te vermijden wegens te duur. Toen ik op het middelbaar zat (86-92) konden we ook nog kiezen, en voor Engels 2e Taal zaten we zes jaar lang hoogstens met 8 samen.

SDG
12 oktober 2012, 23:13
Ben niet zeker, maar waarschijnlijk net om die opsplitsing in kleine groepen te vermijden wegens te duur. Toen ik op het middelbaar zat (86-92) konden we ook nog kiezen, en voor Engels 2e Taal zaten we zes jaar lang hoogstens met 8 samen.

Hm, ik ben in het middelbaar binnengestapt in '83, maar ik heb nooit de mogelijkheid tot keuze gehad.

Eberhard Leclerc
13 oktober 2012, 15:46
Ik weet niet of u zelf ooit het woord "nadeel" hebt gebruikt, maar het is duidelijk dat u een fevent tegenstander bent of althans minstens beweert te zijn van de Franse taal als de verplichte bijkomende taal in het basisonderwijs in het Nederlandstalig deel van België.

Laten we de discussie zuiver houden.

Ik stel consequent dat de verplichting op het Frans positief correleert met de verfransing van Brussel en Vlaanderen. Ik hoor jou dat niet ontkennen.

Of de verdere verfransing van Brabant een voor- dan wel nadeel is, moet iedereen voor zichzelf weten.

Mij interesseert bovenal de spagaat, hypocrisie zo je wil, en/of ignorantie van prominente Vlaamse beleidsmakers die beweren dat de Nederlandse taal een hoog goed zou zijn, maar anderzijds zelf de facilitering van de voorwaarden van de voortgaande verfransing blijven goedstempelen.



2. U stelt vast dat Vlaanderen “de enige niet-Franstalige regio in de EU is waar het Frans voor de gehele bevolking verplicht is.” Dat is een schoolvoorbeeld van een operetten-dramatisering : u weet zeer goed dat het Frans helemaal niet voor de gehele bevolking in Vlaanderen verplicht is.

Jazeker wel.

De Franse taal wordt verplicht op alle Vlaamse scholen onderwezen.

En dat is uniek in de EU voor een niet-Franstalige regio.




Iets totaal anders is het feit dat er in Vlaanderen, zoals in diverse andere landen en regio’s in Europa en in de wereld, in het onderwijs een verplichting bestaat om een tweede cq. derde taal aan te leren, en meestal zoniet steeds gaat dat om een taal of talen waarvan de kennis het meest nuttig wordt geacht. Aldus is de tweede taal in Vlaanderen het Frans, wegens de geografische positie van Vlaanderen, en meer algemeen om de voor de hand liggende redenen die hier reeds menigmaal zijn uiteengezet, en die uw Vlaamse wetgever juist heeft ingeschat.



De verplichting op lessen in de Franse taal in Vlaanderen is vooral nuttig ter verfransing. Ik ontken dat niet.

Jij mag dat best wenselijk vinden. Je bent niet de enige. Mocht het zo zijn. En het is bovendien een volstrekt legitieme wens.




Evenwel, en dat is voor Vlaanderen of voor de Vlamingen niet anders dan overal elders in de wereld, is niemand verplicht om nadien van de kennis van welkdanige aangeleerde taal gebruik te maken, nietwaar. Het rekenkundig weten om te gaan met cijfertjes is evenzeer verplichte leerstof, maar niets of niemand wordt na de opleiding verplicht om constant te zitten rekenen, of wel ?



Welke taal zouden mensen met elkaar spreken denk je zelf, als beiden één taal gemeenschappelijk hebben? Juist ja.

Buiten dat is er dan nog het effect, dat iemand hier het Stockholm syndroom noemt, dat , juist door die verplichting, er een, vaak, onbewuste hierarchie in taal bestaat in Belgie.

De taalkeuze valt dan op de superieur geachte taal.

Psychologisch allemaal heel verklaarbaar.




Wil zo fair zijn om mijn argument niet om te draaien : ik vind helemaal NIET dat Vlamingen verstandelijk niet in staat zijn om zelf in te schatten waar of wanneer zij hun kennis van de Franse taal in de praktijk ten nutte kunnen/mogen maken. Wat ik zeg in post 205 is dat U er gezien uw stelling zelfs in het beste geval van uit blijkt te gaan dat de Vlamingen die de Franse taal beheersen verstandelijk niet in staat zijn om zelf in te schatten wanneer zij die kennis al dan niet te nutte mogen maken.




De keuze van het wel of niet verwerven van het Frans komt, technisch gezien, vóór de keuze deze wel of niet te gebruiken ná het verwerven van deze taal.

Waarom de Vlaming volgens jou wel in staat zou zijn de tweede keuze te maken, maar niet de eerste leg je nergens uit.


De Vlaming moet eerst verplicht Frans leren, en daarna net doen alsof hij deze taal niet spreekt misschien?






waarom zou u het anders zo belangrijk vinden dat het onderwijs in Vlaanderen het Frans als verplichte tweede taal niet meer zou onderrichten ? Vreest u dat de Vlaamse jongeren een beetje te taalvaardig zouden zijn ? Wil u ze liever "straattaal-dom" houden ?



Oh?

De Vlaamse gemeenschap is met Turks, Arabisch, Hindi, Russisch, Spaans, Potugees, Italiaans en Lingala minder taalvaardig ineens? Het tegendeel lijkt me evident.

Is de kennis van Frans noodzakelijk voor taalvaardigheid misschien? Dat zijn toch echt 19e eeuwse gedachtes uit het brein van Désiré-Joseph Mercier.

Maar misschien vind jij dat hij gelijk had natuurlijk. Dat mag.



Ik ben het met u eens als u vindt dat de Franstalige Belgen zelf maar moeten beslissen of zij in hun onderwijs de verplichting voorzien om het Nederlands als tweede taal aan te leren. ...Ik heb domheid, ook wanneer ik die vaststel bij Fransen of Franstaligen, nooit als een na te volgen voorbeeld gezien, vandaar.



Ik heb nederlandsonkundige Franstaligen nooit als dom beschouwd.
Van de 120 miljoen Franstaligen in deze wereld spreken er iets meer dan een miljoen Nederlands.

En de rest zou dom zijn?




...Want laten we duidelijk wezen : de verplichting tot aanleren van het Frans als tweede taal in uw onderwijs in het Nederlandstalig deel van België is geen beslissing van mij, of van de Franstaligen, of van de Fransen, of van andere duivels. Het is een regelgeving (en een goede, bovendien) van uw eigen volksvertegenwoordigers.

En daar zijn we het elke draad dus weer geheel over eens.

Sinds 1952 ligt de onderwijs curriculum competentie geheel in handen van de Nederlandstalige gemeenschap.

Je zult van mij dus ook nooit of te nimmer in deze het befaamde en goedkope hersenloze gejammer horen over ''die gemene Franstaligen'' , want de keuzes die gemaakt worden liggen gewoon in onze eigen handen.

Everytime
13 oktober 2012, 15:56
Dat is naast de kwestie, het blijft een feit dat Frans hier een verplicht vak is.
En Nederlands niet in Wallonië, waarmee Belgique een uniek land is: de meerderheid is verplicht de taal van de minderheid te leren en omgekeerd niet.

Dat Frans een verplicht vak in Vlaanderen is, is normaal. En ik zou het ook normaal vinden dat Nederlands een verplicht vak in Wallonië wordt. Wat de Vlamingen van de Walen denken - en omgekeerd - is van geen enkel belang.

Everytime
13 oktober 2012, 16:00
Nog even herhalen wat de concrete gevolgen daarvan zijn:

Waarom alles negatief kijken? Elke taalkennis is een verrijking.

SDG
13 oktober 2012, 17:47
Welke taal zouden mensen met elkaar spreken denk je zelf, als beiden één taal gemeenschappelijk hebben? Juist ja.

Buiten dat is er dan nog het effect, dat iemand hier het Stockholm syndroom noemt, dat , juist door die verplichting, er een, vaak, onbewuste hierarchie in taal bestaat in Belgie.

De taalkeuze valt dan op de superieur geachte taal.

Psychologisch allemaal heel verklaarbaar.


Reken daarbij natuurlijk ook nog het niet mis te verstane signaal dat door de verplichte lessen Frans voor iedere Vlaming gegeven wordt aan anderstaligen die naar Vlaanderen komen: 'hier spreekt men Frans'. Waardoor iedereen die zich wil inzetten voor het behoud van het Nederlandstalig karakter van de perifere gebieden in Vlaams-Brabant gewoon achter de feiten blijft aanlopen.

Gwylan
13 oktober 2012, 22:55
Laten we de discussie zuiver houden............




Laten we daar even bij stilstaan : de discussie zuiver houden…

Laat mij zeer duidelijk wezen, mijnheer Leclerc : ik heb een hekel aan mensen die hun argumenten bouwen op flagrante intellectuele oneerlijkheid.

Een voorbeeld :

In mijn post 229 stel ik onder andere :
“Ik ben het met u eens als u vindt dat de Franstalige Belgen zelf maar moeten beslissen of zij in hun onderwijs de verplichting voorzien om het Nederlands als tweede taal aan te leren. Ik stel samen met u vast dat zij de keuze hebben gemaakt om dat niet te doen, behoudens in Brussel. Ik vind dat super dom en onverantwoord, en ik vind dat het feit dat zij inderdaad vrij zijn om zo dom te wezen geen reden is om in Vlaanderen dan ook maar even dom te gaan doen. Ik heb domheid, ook wanneer ik die vaststel bij Fransen of Franstaligen, nooit als een na te volgen voorbeeld gezien, vandaar.”

U maakt daar in uw post 234 van :
“Ik ben het met u eens als u vindt dat de Franstalige Belgen zelf maar moeten beslissen of zij in hun onderwijs de verplichting voorzien om het Nederlands als tweede taal aan te leren. ...Ik heb domheid, ook wanneer ik die vaststel bij Fransen of Franstaligen, nooit als een na te volgen voorbeeld gezien, vandaar.”
en koppelt daaraan uw volgende argument :
“Ik heb nederlandsonkundige Franstaligen nooit als dom beschouwd.
Van de 120 miljoen Franstaligen in deze wereld spreken er iets meer dan een miljoen Nederlands. En de rest zou dom zijn?"

Kortom, wijl u zeer goed weet dat ik het inzake bedoelde "domheid" specifiek heb over de beslissing van de Belgische Franstaligen om in hun onderwijs niet de verplichting te voorzien om het Nederlands als tweede taal aan te leren, laat u dus in het citaat opzettelijk de twee zinnen weg die essentiëel zijn voor die stelling, om aan hetgeen ik stel een totaal andere wending en betekenis te geven (met name dat ik in het algemeen de [nederlandsonkundige] Franstaligen dom zou vinden), waarop u dan triomfantelijk kunt repliceren dat u, zogenaamd in tegenstelling tot ik, nederlandsonkundige Franstaligen nooit als dom hebt beschouwd.

Dat is slechts één voorbeeld van de verwerpelijke wijze die u kennelijk bij de discussie hanteert om een u voorlegde stelling opzettelijk te verdraaien zodat u er zelf een betekenis kunt aan geven die u toelaat om een ogenschijnlijk terecht tegenargument te poneren.

Ik herhaal en bevestig : ik heb een hekel aan dergelijke inherente oneerlijkheid.

Kijk, mijnheer Leclerc, als u daadwerkelijk de discussie zuiver wil houden kunt u, zoals u net als elke andere forumgenoot alhier weet, op mij rekenen. Maar als u vindt dat u het zich bij de discussie kunt veroorloven om eenieder in de maling te nemen met de onder andere uit het bovenstaand voorbeeld blijkende argumentatiemethode, bent u bij mij op het verkeerde adres.

Mocht u ooit tot inkeer komen, dan zetten we de discussie verder. In het andere geval hou ik het gewoonweg bij het reeds gestelde, in de wetenschap dat u er op geen faire manier iets kunt tegen in brengen.

ViveLaBelgique
14 oktober 2012, 09:15
@meneer Gwylan

Dat is geen inherente oneerlijkheid. Dat is pars pro toto argumentatie.

Ik vraag me af op welke basis U zichzelf het recht toe-eigent om beschuldigen van inherente oneerlijkheid uit te spreken. Is het omdat U een hoger waardeoordeel heeft ? Is het omdat U uzelf intelligenter inschat ?

job
14 oktober 2012, 20:39
Frans is een Romaanse taal. Het is dus een eerst stap naar alle andere Romaanse talen. maar ook naar het Engels (=kruising Germaanse en Romaanse taal) dat aan Frans verwant is. Dat lijkt me toch een zeer voornaam pluspunt om Frans als tweede taal te behouden in het onderwijs.
Lulkoek.
Het Engels is een Germaanse taal.