PDA

View Full Version : Hij meent het ook!


Maikel Joosten
3 oktober 2012, 13:12
‘N-VA is een open doos waar iedereen mag binnenlopen'

HASSELT - Cineast Stijn Coninx is een echte Limburger. Geboren in Neerpelt, maar hij stemt volgende week in Zonhoven. En hij maakt zich zorgen over de uitslag.


Waar in Limburg woont u?

‘Ik woon sinds ruim drie jaar in Zonhoven. Nog niet zo lang, maar het valt uitstekend mee. Oorspronkelijk kom ik uit Neerpelt, en ik heb ook in Opwijk gewoond. Maar door privéomstandigheden zijn we naar Zonhoven verhuisd.'

U bent als filmmaker misschien weinig in Limburg?

‘Toevallig draai ik mijn eerste speelfilm in de mijnstreek, Marina, een film over het leven van Rocco Granata. Maar dat mijn werk zo dichtbij is, is wel uitzonderlijk. Soms ga ik alleen naar huis om te slapen.' (lacht)

Wat denkt u over de gemeentepolitiek in Zonhoven?

‘Ik woon er nog niet lang genoeg om er een evaluatie van te kunnen maken. Ik ken de lokale politiek weinig. Ik ken wel een aantal mensen, maar niet in die mate dat ik een goed zicht heb op het beleid van de gemeente. Ik woon dan ook niet in centrum. Eerder woonden we in het centrum van het dorp, en toen heb ik de snelheid van het verkeer al eens aangekaart. Maar dat is volgens mij een klassiek gegeven.'

Bent u met de verkiezingen bezig?

‘Ik ben er zeker mee bezig, maar dan eerder op nationaal vlak. Heel de recente evolutie in Vlaanderen interesseert me geweldig. Ik vind het behoorlijk belangrijk wat er nu aan het gebeuren is. En tegelijk hou ik een beetje mijn hart vast voor het mogelijk ongenuanceerde stemgedrag dat we nu zullen zien.'

Hebt u het over de mogelijke opkomst van de N-VA?

‘Om er geen doekjes om te winden: het gevaar bestaat dat er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen de ‘verandering' of Vlaams Belang. Dat is mijn ongerustheid. Ik ben nooit ongerust geweest als het gaat over de SP.A, Open VLD of CD&V. En in theorie ook niet over de N-VA. Maar ik maakte me vroeger wel absoluut zorgen over Vlaams Belang. En nu vraag ik me af waar de lijn ligt. Ik denk dat velen die bezorgdheid delen.'

U houdt niet van de Vlaamse ruk naar rechts?

‘Ik denk dat mijn geest open genoeg is om de mensen te zeggen dat ze hun gevoel moeten volgen. En ik wil ook niet schieten op de N-VA. Ik weet met pertinente zekerheid dat er in veel partijen veel goede mensen zitten. Wie ben ik om zwart-wit te denken? Maar ik huiver van mensen die zwart-wit denken. Die hebben altijd in die extreme hoek gezeten, en dreigen andere mensen in een partij mee te sleuren. Dat vind ik problematisch.'

Verwacht u grote winst voor de N-VA?

‘Lokaal heeft politiek veel te maken met de mensen in de gemeente zelf, eerder dan met de partij. Daarom verschilt het ook zo vaak van gemeente tot gemeente. Soms heeft de partij er maar weinig mee te maken, en gaat het eerder over families en tradities. Misschien is dat wel typisch Vlaams.'

Denkt u dat de N-VA zal scoren in Zonhoven?

‘Ik kan daar geen intelligent antwoord op geven. Al denk ik niet dat de N-VA daar de doorslag zal geven. En ik zeg het nog eens: ik heb geen probleem met de N-VA, maar wel dat het een open doos is, waar iedereen kan binnenlopen. Iedereen kan zich aansluiten onder de noemer ‘Ik ben Vlaams'. Ik ben ook Vlaming in hart en nieren. Maar toch eerder Europeaan. Ik denk verder dan de haag van de buren. Dat is voor veel mensen zo, denk ik. Ik vind de lokale politiek belangrijk, maar het totaalplaatje is belangrijker.'


We weten in ieder geval hoe hij gaat stemmen! :|

Johan217
3 oktober 2012, 13:19
Monsieur le baron heeft gesproken.

quercus
3 oktober 2012, 13:21
We weten in ieder geval hoe hij gaat stemmen! :|

Het is met onze artistieke zelfverklaard "progressieve" BVtjes toch altijd hetzelfde.:roll:

Ik ben ook Vlaming in hart en nieren. Maar toch eerder Europeaan. Ik denk verder dan de haag van de buren. Dat is voor veel mensen zo, denk ik. Ik vind de lokale politiek belangrijk, maar het totaalplaatje is belangrijker.'

Toch merkwaardig nietwaar. Voor die pipo's kun je perfect "Belg" en "Belgicistisch"zijn, maar tegelijk ook "Europeaan". Maar wanneer je overtuigd Vlaamsgezind bent dan toeteren ze naar alle kanten dat het in dat geval onmogelijk is om je Europeaan te voelen, want dan staat er "een haag" in de weg. Hoe komt het dan toch dat die zogezegde haag Vlaanderen nog nooit belet heeft om 83 % van de Belgische export voor haar rekening te nemen?

Maikel Joosten
3 oktober 2012, 13:24
Toch merkwaardig nietwaar. Voor die pipo's kun je perfect "Belg" en "Belgicistisch"zijn, maar tegelijk ook "Europeaan". Maar wanneer je overtuigd Vlaamsgezind bent dan toeteren ze naar alle kanten dat het in dat geval onmogelijk is om je Europeaan te voelen, want dan staat er "een haag" in de weg. Hoe komt het dan toch dat die zogezegde haag Vlaanderen nog nooit belet heeft om 83 % van de Belgische export voor haar rekening te nemen?

dikke 2!:thumbsup::thumbsup:

ViveLaBelgique
3 oktober 2012, 13:30
@quercus

Waar zegt Stijn Coninx dat hij "Belg" of "Belgicisitisch" is ?

SDG
3 oktober 2012, 13:37
Het is met onze artistieke zelfverklaard "progressieve" BVtjes toch altijd hetzelfde.:roll:



Toch merkwaardig nietwaar. Voor die pipo's kun je perfect "Belg" en "Belgicistisch"zijn, maar tegelijk ook "Europeaan". Maar wanneer je overtuigd Vlaamsgezind bent dan toeteren ze naar alle kanten dat het in dat geval onmogelijk is om je Europeaan te voelen, want dan staat er "een haag" in de weg. Hoe komt het dan toch dat die zogezegde haag Vlaanderen nog nooit belet heeft om 83 % van de Belgische export voor haar rekening te nemen?

Ja, we kennen ze, dat soort mensen dat internationalist en tegen grenzen is, tot ze opeens aan de Belgisch-Nederlandse grens staan, haha...

vrijevlaming
3 oktober 2012, 14:16
oh jah, stijn coninckx: een op de lange lijst van collabo's . Niets om echt mee in te zitten. Ze worden van langsom wanhopiger. Kijk naar Lanoye deze week, zelfde zever, ander gezicht

Meuh
3 oktober 2012, 19:10
Mag niet gewoon ieder zijn mening hebben en verkondigen?

Txiki
3 oktober 2012, 19:13
Mag niet gewoon ieder zijn mening hebben en verkondigen?

Nee, niet ieder mag dat. Alleen "bekende" in te schakelen regimelakeien mogen dat.

Meuh
3 oktober 2012, 19:27
Nee, niet ieder mag dat. Alleen "bekende" in te schakelen regimelakeien mogen dat.

"Artiesten" zijn nu immers dikwijls links en er is vrijheid van meningsuiting, dus ik zie echt het probleem niet.
Ik vind Stijn Coninx een goede filmmaker, maar zijn mening over politiek zal mijn mening absoluut niet beïnvloeden, net zo min als die van Arno, Bart Peeters,... Je mag de mensen niet onderschatten, ze apen niet zomaar na wat een "bekend" persoon zegt.
En Jan Verheyen bijv, die mag toch ook zijn mening geven, ook als is die rechtser van aard?

In mijn vriendenkring en familie zitten trouwens ook veel mensen met veel verschillende meningen, dat wil toch ook niets zeggen.

Txiki
3 oktober 2012, 19:27
"Artiesten" zijn nu immers dikwijls links en er is vrijheid van meningsuiting, dus ik zie echt het probleem niet.
Ik vind Stijn Coninx een goede filmmaker, maar zijn mening over politiek zal mijn mening absoluut niet beïnvloeden, net zo min als die van Arno, Bart Peeters,... Je mag de mensen niet onderschatten, ze apen niet zomaar na wat een "bekend" persoon zegt.
En Jan Verheyen bijv, die mag toch ook zijn mening geven, ook als is die rechtser van aard?

Dat ze allemaal hun kop houden en doen waar ze goed in zijn: acteren.

fox
4 oktober 2012, 08:14
"Artiesten" zijn nu immers dikwijls links en er is vrijheid van meningsuiting, dus ik zie echt het probleem niet.
Ik vind Stijn Coninx een goede filmmaker, maar zijn mening over politiek zal mijn mening absoluut niet beïnvloeden, net zo min als die van Arno, Bart Peeters,... Je mag de mensen niet onderschatten, ze apen niet zomaar na wat een "bekend" persoon zegt.
En Jan Verheyen bijv, die mag toch ook zijn mening geven, ook als is die rechtser van aard?

In mijn vriendenkring en familie zitten trouwens ook veel mensen met veel verschillende meningen, dat wil toch ook niets zeggen.

Maar natuurlijk mag je heel wat mensen onderschatten. Hoe verklaar je het anders dat partijen zoals CD&V, VLD en SP.A nog steeds ruim boven de kiesdrempel geraken. Deze partijen lachen de Vlamingen nu al decennia lang vierkant uit en nog steeds zijn er idioten die daar hun stem aan geven. Ik zou eerder zeggen dat je dergelijke sujetten niet mag overschatten.

giserke
4 oktober 2012, 08:19
Stijn Coninx, is dat niet de voorzitter van Sabam? Die geld achter houdt van auteurs?
En die dan komt janken dat we meer respect moeten hebben voor Sabam?

Antoon
4 oktober 2012, 08:57
Maar natuurlijk mag je heel wat mensen onderschatten. Hoe verklaar je het anders dat partijen zoals CD&V, VLD en SP.A nog steeds ruim boven de kiesdrempel geraken. Deze partijen lachen de Vlamingen nu al decennia lang vierkant uit en nog steeds zijn er idioten die daar hun stem aan geven. Ik zou eerder zeggen dat je dergelijke sujetten niet mag overschatten.

Het is niet omdat ze uw intelligente keuzes niet volgen dat ze idioot zijn, hé? ;-)

Kallikles
4 oktober 2012, 08:59
Toch merkwaardig nietwaar. Voor die pipo's kun je perfect "Belg" en "Belgicistisch"zijn, maar tegelijk ook "Europeaan". Maar wanneer je overtuigd Vlaamsgezind bent dan toeteren ze naar alle kanten dat het in dat geval onmogelijk is om je Europeaan te voelen, want dan staat er "een haag" in de weg. Hoe komt het dan toch dat die zogezegde haag Vlaanderen nog nooit belet heeft om 83 % van de Belgische export voor haar rekening te nemen?

"Ik ben ook Vlaming in hart en nieren. Maar toch eerder Europeaan. Ik denk verder dan de haag van de buren. Dat is voor veel mensen zo, denk ik. Ik vind de lokale politiek belangrijk, maar het totaalplaatje is belangrijker." verschilt niet erg van het "Vlaming zijn om Europeeër te worden" van Vermeylen.

ViveLaBelgique
4 oktober 2012, 09:03
Het is niet omdat ze uw intelligente keuzes niet volgen dat ze idioot zijn, hé? ;-)

Is het dan omdat Fox' keuze volgens jou intelligent is dat andere keuzes volgens jou niet-intelligent zijn ?

Vette Pois(s)on
4 oktober 2012, 09:06
Omhooggevallen scharminkelke wil zijn lintje eer aandoen

schietboog
4 oktober 2012, 09:25
"Artiesten" zijn nu immers dikwijls links en er is vrijheid van meningsuiting, dus ik zie echt het probleem niet.
Ik vind Stijn Coninx een goede filmmaker, maar zijn mening over politiek zal mijn mening absoluut niet beïnvloeden, net zo min als die van Arno, Bart Peeters,... Je mag de mensen niet onderschatten, ze apen niet zomaar na wat een "bekend" persoon zegt.
En Jan Verheyen bijv, die mag toch ook zijn mening geven, ook als is die rechtser van aard?

In mijn vriendenkring en familie zitten trouwens ook veel mensen met veel verschillende meningen, dat wil toch ook niets zeggen.

Als je ziet dat mensen in het verelden op figuren als Margriet Hermans en Phaedra Hoste hebben gestemd, denk ik dat hen onderschatten hier meer dan op zn plaats is.

Natuurlijk mag Stijn Coninx z'n mening geven. Het is echter wel jammer dat er in de pers vrij veel ruimte gegeven wordt aan de politieke mening van BV's, die voor een stuk toch afhangen van subsidies en wiens politieke kennis niet meer of minder is dan die van Jan met de pet.

fox
4 oktober 2012, 09:43
Is het dan omdat Fox' keuze volgens jou intelligent is dat andere keuzes volgens jou niet-intelligent zijn ?

Als je bedrogen wordt en je kiest daarna terug voor die bedriegers, dan ben je niet intelligent. Ofwel weet je niet dat je bedrogen bent, ofwel weet je het wel en verwacht je beterschap. In het eerste geval ben je dom, in het 2e geval ben je dom en naief.

Freddie
4 oktober 2012, 13:58
Die Stijn Coninx zijn politieke mening is uitsluitend in funktie van de subsidies.

Zenit
4 oktober 2012, 19:38
Ja, we kennen ze, dat soort mensen dat internationalist en tegen grenzen is, tot ze opeens aan de Belgisch-Nederlandse grens staan, haha...

Zou hij het "progressieve" project van een verdere mosliminvasie werkelijk zien zitten? Een voorsmaakje uit Spanje. Kijk en huiver :
http://www.youtube.com/watch_popup?v=pOq1gJzJ8cM