PDA

View Full Version : Scheiding der machten in Mechelen niet zo nauw genomen...


Eyjafjallajökull
5 oktober 2012, 11:33
http://www.gva.be/regio-mechelen/mechelen/korpschef-stuurt-vertrouwelijke-mail-over-tine-van-den-brande-naar-pers.aspx

Wat heeft een flik informatie mbt een overtreding naar zijn burgemeester te sturen ? Door het rood rijden, en dat dan nog onder invloed, dient gewoon voor de politierechtbank behandeld te worden, zoals bij iedere andere burger het geval zou zijn...

Wat dacht de korpschef ? Misschien kan mijn burgemeester wel zijn voordeel doen met deze informatie als hij ooit iets moet gedaan krijgen van Gennez ?

Stemmenverlies voor zowel ovld als spa, het had erger gekund...

Athelas
5 oktober 2012, 11:37
Per ongeluk naar de verkeerde persoon... waarom werd die mail tout court opgesteld? Ontslag is de enige juiste reactie.

Wiley E Coyote
5 oktober 2012, 12:03
Dit heeft inderdaad een reukje, te meer het dan nog gaat om iemand die op een met de burgemeester concurrerende lijst staat... Operatie Beschadiging?

Amon_Re
5 oktober 2012, 12:06
Ik heb die per ongeluk naar de pers gestuurd

ROFL :D

gertc
5 oktober 2012, 12:06
Per ongeluk naar de verkeerde persoon... waarom werd die mail tout court opgesteld? Ontslag is de enige juiste reactie.
Ik hoor net op de radio dat de korpschef inderdaad een stap opzij zou zetten.

gertc
5 oktober 2012, 12:08
Wat heeft een flik informatie mbt een overtreding naar zijn burgemeester te sturen ? Door het rood rijden, en dat dan nog onder invloed, dient gewoon voor de politierechtbank behandeld te worden, zoals bij iedere andere burger het geval zou zijn...

De vraag is nu, hoeveel van dergelijke mailtjes zijn er de afgelopen jaren niét naar de pers gestuurd?

Distel
5 oktober 2012, 12:10
ROFL :D

:-D

Verbazend toch hoe ne mens kan uitschuiven en al vallend per ongeluk in zijn adresboek een hele perslijst kan aanklikken he.

Eyjafjallajökull
5 oktober 2012, 12:18
De vraag is nu, hoeveel van dergelijke mailtjes zijn er de afgelopen jaren niét naar de pers gestuurd?

Uiteraard is dat inderdaad dé hamvraag.

En Bart Somers nu maar de vermoorde onschuld spelen...

Anselmo
5 oktober 2012, 12:58
Uiteraard is dat inderdaad dé hamvraag.

En Bart Somers nu maar de vermoorde onschuld spelen...
Hier werd, toevallig, een tipje van de sluier opgelicht.
Het gaat dus om het topje van de ijsberg.
De Vlaamse kiezer heeft geen idee hoe het er achter de schermen aan toe gaat.
Diegenen die dit aanklagen worden eerst belachlijk gemaakt of paranoïa verweten.
Soms kan het nog erger zoals de klokkenluiders van de politiezone Hasselt.
Dat er zou geknoeid zou kunnen worden met b.v. de verkiezingsresultaten wordt ook in dezelfde zak gestoken.
Voor wat hoort wat en de ene hand wast de andere.
Wie of wat kan daar een eind aan stellen ?

Scherven A. Mok
5 oktober 2012, 13:54
Per ongeluk naar de verkeerde persoon... waarom werd die mail tout court opgesteld? Ontslag is de enige juiste reactie.

2

Krijgt de burgervader een mail met naam en toenaam telkens één van zijn inwoners te hard rijdt of een beetje te diep in het glas gekeken heeft.
Secretaresse :
Bart, vandaag hebben we de Jomme van 't theater, Dirk De Deurdere van de Kozijnstraat, Veronique Rikketikke uit de papierwijk en Didier Vande keurslaghere uit de Byzanthijnse dreef geflitst. Loe Van de Ijver en Brigitte De Peuzelaere werden betrapt met een glaasje teveel op.
Bedankt Nadine. Ik zal ze eens persoonlijk aanspreken op het bal van de burgemeester.

Vlaanderen Boven
5 oktober 2012, 14:04
Ik denk dat in principe zowel de burgemeester als de politie tot de uitvoerende macht behoren. Ik weet dus niet of de scheiding der machten hierdoor echt geschonden is. Mogelijk wel de neutraliteit van de openbare diensten.

De schoofzak
5 oktober 2012, 14:23
Zeer goed dat er een klacht neergelegd wordt.

Men moet nu grondig onderzoeken in alle mails tussen die flik en die burgemeester, of er niet meer van dat soort zaken tussen zitten.

En dan zal misschien blijken dat die burgemeester medeplichtig is aan een georganiseerd opzetten van schenden van het beroepsgeheim.
De burgemeester als administratief hoofd van de politie, heeft nul komma nul uitstaans met individuele gerechtelijke zaken.
En als die burgemeester zo al tien 'verkeerde' mails binnenkreeg, dan is hij medeplichtig.

.

Eyjafjallajökull
5 oktober 2012, 14:25
Ik denk dat in principe zowel de burgemeester als de politie tot de uitvoerende macht behoren. Ik weet dus niet of de scheiding der machten hierdoor echt geschonden is. Mogelijk wel de neutraliteit van de openbare diensten.

Mij gaat het er om dat blijkbaar Bart Somers als eerste (vóór de procureur) op de hoogte moet gesteld worden van de overtreding.

Hilarisch is ook de reactie van BS waar hij stelt dat het inderdaad onvergeeflijk is dat deze e-mail verstuurd werd naar alle perscontacten. Waar hij uiteraard niet op ingaat is het feit of dergelijk e-mail verkeer tussen korpschef en burgemeester wel zo kies is... Let op het informele karakter van die e-mail, wat doet vermoeden dat dergelijke e-mails dus wel vaker gewisseld werden. Let ook op het woordje "helaas", wat de bedoeling van deze e-mail meer dan duidelijk maakt (doofpotoperatie).

BS heeft hier meer boter op zijn hoofd dan hij wil laten uitschijnen...

Jantje
5 oktober 2012, 15:03
Ik denk dat in principe zowel de burgemeester als de politie tot de uitvoerende macht behoren. Ik weet dus niet of de scheiding der machten hierdoor echt geschonden is. Mogelijk wel de neutraliteit van de openbare diensten.

De minister van justitie is hoofd van de rechtbanken, de minister van binnenlandse zaken, hoofd van alle burgemeesters en de premier hoofd van ministerraad.
Toch mag een rechter niet gaan vragen aan de minister welke uitspraak hij moet doen in welk dossier. Er mag zelfs niet eens contact zijn tussen een minister en de rechtbanken over dossiers.

Een burgemeester is trouwens enkel het politieke hoofd van het gemeentelijk politiekorps. Hij kan dus beslissen dat het korps ergens word ingezet bij problemen en uit hoeveel mensen zijn korps mag bestaan en welke middelen het terbeschikking krijgt.
Maar verder heeft hij niets te maken of te zeggen over dat korps en mag dat korps zelfs met niets gelinkt zijn aan het burgemeesterambt.
Een politieagent mag zelfs geen lid zijn van een politieke partij en moet ver weg blijven van de politiek, dit is zelfs bij wet bepaald.
De burgemeester is net als de minister een opdrachtgevende macht en geen uitvoerende macht.
En elke agent is verbonden aan een eed van geheimhouding die hij enkel mag verbreken bij verplichting door een rechtbank. Een agent mag zelfs niet tegen zijn/haar partner zeggen wie er gepakt is voor een overtreding, noch wie er betrokken is bij een onderzoek.

Moest dit gebeuren bij een minister dan eist iedereen dat deze zijn/haar verantwoordelijkheid neemt en aftreed, ook al kan hij/zij er niets aandoen en gaat het echt om een menselijke fout.

De schoofzak
5 oktober 2012, 16:41
De minister van justitie is hoofd van de rechtbanken, de minister van binnenlandse zaken, hoofd van alle burgemeesters en de premier hoofd van ministerraad.
Toch mag een rechter niet gaan vragen aan de minister welke uitspraak hij moet doen in welk dossier. Er mag zelfs niet eens contact zijn tussen een minister en de rechtbanken over dossiers.

Een burgemeester is trouwens enkel het politieke hoofd van het gemeentelijk politiekorps. Hij kan dus beslissen dat het korps ergens word ingezet bij problemen en uit hoeveel mensen zijn korps mag bestaan en welke middelen het terbeschikking krijgt.
Maar verder heeft hij niets te maken of te zeggen over dat korps en mag dat korps zelfs met niets gelinkt zijn aan het burgemeesterambt.
Een politieagent mag zelfs geen lid zijn van een politieke partij en moet ver weg blijven van de politiek, dit is zelfs bij wet bepaald.
De burgemeester is net als de minister een opdrachtgevende macht en geen uitvoerende macht.
En elke agent is verbonden aan een eed van geheimhouding die hij enkel mag verbreken bij verplichting door een rechtbank. Een agent mag zelfs niet tegen zijn/haar partner zeggen wie er gepakt is voor een overtreding, noch wie er betrokken is bij een onderzoek.

Moest dit gebeuren bij een minister dan eist iedereen dat deze zijn/haar verantwoordelijkheid neemt en aftreed, ook al kan hij/zij er niets aandoen en gaat het echt om een menselijke fout.

Bravo jongen, een tekst met meer halve leugens, kwartjes waarheden en hele duimzuigingen.

.

Jantje
5 oktober 2012, 16:59
Bravo jongen, een tekst met meer halve leugens, kwartjes waarheden en hele duimzuigingen.

.

Leer je wetten kennen en je zal minder onzin komen verkopen.
Elk politiek mandaat in Belgie is opdracht en wetgevend en moet zich verder onthouden van contact en inmening met de uitvoerende macht.
En iedereen binnen de uitvoerende macht is gebonden aan een strikte geheimhouding van zijn onderzoeken en vaststellingen tegen derde.
Een agent mag zelfs nog niet tegen de ouders van een inwonend kind vertellen dat hij dit kind op een overtreding heeft betrapt, laat staan tegen een wildvreemde, ook al is die burgemeester.

En een burgmeester kan zijn politiekorps opdrachten geven, maar heeft verder niets te zeggen over de manier waarop die worden uitgevoerd, ook al is hij eindverantwoordelijke en draait hij op voor de fouten van zijn korps.
En dit geld ook voor het gemeentelijke brandweerkorps.
Sommige taken van deze beide korpsen zijn wettelijk vast gelegd, andere worden door de burgemeester bepaald, maar hij heeft niets te zeggen over de manier waarop deze worden uitgevoerd.
Deze bepaling geld trouwens ook voor de OCMW's van gemeentes, waar zelfs de bestuursraden geen inzage hebben in de dossiers.
De voorzitter van een OCMW is net als de burgmeester een verkozen politicus en heeft enkel een opdrachtgevende functie.

Wiley E Coyote
5 oktober 2012, 17:26
2

Krijgt de burgervader een mail met naam en toenaam telkens één van zijn inwoners te hard rijdt of een beetje te diep in het glas gekeken heeft.
Secretaresse :
Bart, vandaag hebben we de Jomme van 't theater, Dirk De Deurdere van de Kozijnstraat, Veronique Rikketikke uit de papierwijk en Didier Vande keurslaghere uit de Byzanthijnse dreef geflitst. Loe Van de Ijver en Brigitte De Peuzelaere werden betrapt met een glaasje teveel op.
Bedankt Nadine. Ik zal ze eens persoonlijk aanspreken op het bal van de burgemeester.

Een goed punt. Ik vind op dat vlak het zelfs eigenlijk erger dat die mail uberhaupt verstuurd is dan dat hij uitgelekt is. Voor de coiffeur op de hoek die door het rood rijdt zal dit niet gebeuren. Dit was waarschijnlijk bedoeld om Bartje een wapen te geven.

Another Jack
5 oktober 2012, 18:08
Bravo jongen, een tekst met meer halve leugens, kwartjes waarheden en hele duimzuigingen.

.

Som de halve leugens en kwart waarheden eens op?

De schoofzak
5 oktober 2012, 18:49
Som de halve leugens en kwart waarheden eens op?

De farfelue uitspraken van hardnekkig Jantje, die de klokken hoort luiden, maar de klepel niet weet hangen.

De minister van justitie is hoofd van de rechtbanken, de minister van binnenlandse zaken, hoofd van alle burgemeesters en de premier hoofd van ministerraad.
Toch mag een rechter niet gaan vragen aan de minister welke uitspraak hij moet doen in welk dossier. Er mag zelfs niet eens contact zijn tussen een minister en de rechtbanken over dossiers.

Een burgemeester is trouwens enkel het politieke hoofd van het gemeentelijk politiekorps. Hij kan dus beslissen dat het korps ergens word ingezet bij problemen en uit hoeveel mensen zijn korps mag bestaan en welke middelen het terbeschikking krijgt.
Maar verder heeft hij niets te maken of te zeggen over dat korps en mag dat korps zelfs met niets gelinkt zijn aan het burgemeesterambt.
Een politieagent mag zelfs geen lid zijn van een politieke partij en moet ver weg blijven van de politiek, dit is zelfs bij wet bepaald.
De burgemeester is net als de minister een opdrachtgevende macht en geen uitvoerende macht.
En elke agent is verbonden aan een eed van geheimhouding die hij enkel mag verbreken bij verplichting door een rechtbank. Een agent mag zelfs niet tegen zijn/haar partner zeggen wie er gepakt is voor een overtreding, noch wie er betrokken is bij een onderzoek.

Moest dit gebeuren bij een minister dan eist iedereen dat deze zijn/haar verantwoordelijkheid neemt en aftreed, ook al kan hij/zij er niets aandoen en gaat het echt om een menselijke fout.

fbpolitics
6 oktober 2012, 03:17
En de gewone kleine man zal het altijd maar blijven ondergaan...

Another Jack
6 oktober 2012, 09:10
De farfelue uitspraken van hardnekkig Jantje, die de klokken hoort luiden, maar de klepel niet weet hangen.

De minister van justitie is hoofd van de rechtbanken, de minister van binnenlandse zaken, hoofd van alle burgemeesters en de premier hoofd van ministerraad.
Toch mag een rechter niet gaan vragen aan de minister welke uitspraak hij moet doen in welk dossier. Er mag zelfs niet eens contact zijn tussen een minister en de rechtbanken over dossiers.

Een burgemeester is trouwens enkel het politieke hoofd van het gemeentelijk politiekorps. Hij kan dus beslissen dat het korps ergens word ingezet bij problemen en uit hoeveel mensen zijn korps mag bestaan en welke middelen het terbeschikking krijgt.
Maar verder heeft hij niets te maken of te zeggen over dat korps en mag dat korps zelfs met niets gelinkt zijn aan het burgemeesterambt.
Een politieagent mag zelfs geen lid zijn van een politieke partij en moet ver weg blijven van de politiek, dit is zelfs bij wet bepaald.
De burgemeester is net als de minister een opdrachtgevende macht en geen uitvoerende macht.
En elke agent is verbonden aan een eed van geheimhouding die hij enkel mag verbreken bij verplichting door een rechtbank. Een agent mag zelfs niet tegen zijn/haar partner zeggen wie er gepakt is voor een overtreding, noch wie er betrokken is bij een onderzoek.

Moest dit gebeuren bij een minister dan eist iedereen dat deze zijn/haar verantwoordelijkheid neemt en aftreed, ook al kan hij/zij er niets aandoen en gaat het echt om een menselijke fout.

"Hoofd" is juridisch gezien even relevant als kalfskop.

Jantje
6 oktober 2012, 10:41
"Hoofd" is juridisch gezien even relevant als kalfskop.

't Ja, zij zijn burgelijk eindverantwoordelijke.
Zij bepalen de opdrachten en de middelen.

Maar zij hebben er verder niets mee te maken en mogen zich nergens mee bemoeien.

En hoofd is misschien een foute uitdrukking, maar een omschrijving die voor iedereen begrijpbaar is.

En ja, een agent mag wel lid zijn en partij, maar mag geen activiteiten uitvoeren binnen de politiek. Wat dus vrij vertaald op hetzelfde neer komt.

NathanClothes
9 oktober 2012, 17:59
Is het eens niet tijd dat dit soort van communicatie digitaal de pas afgesneden werd?
Hoe kunnen we toestaan dat in een democratie met scheiding van machten onze informatiesystemen uberhaupt (zonder publieke inzage) gebruikt worden voor zulke doeleinden?

Ik kan me aardig inbeelden dat vrij verkeer van communicatie tussen uitvoerende en bestuurs-macht wel wat ingeperkt kan worden met wat eenvoudige email/pbx regeltjes :)