PDA

View Full Version : christendom versus islam


aqua
19 juli 2004, 23:45
zelf ben ik nogal een neutraal persoon op godsdienstgebied
(disclaimer)

ik zie enkel volgende verschillen :

christendom

scheiden toegelaten
vrouw mag buitenlopen andere man zoeken (de gedachte de uitdaging het kunnen is al genoeg, begin van het einde)

zie ik prostitutie
zie ik hun vrouwen verkopen op dvd en sexindustrie
zie ik alleenstaande moeders met in beste geval maar 1 kind
zie ik pedofielen
zie ik incest
zie ik veel ziektes (soas aids en andere)

mag ik bijna zeggen

zwak vlees , die door alles wordt verleid

zie ik junkies met naalden en cokaine etc

enfin zie ik oorlog over geld en olie

zie ik eigenlijk niet echt iets goeds

dit in tegenstelling tot islam

waar de man altijd voor zijn vrouw 'zorgt'
haar beschermt tegen alle geweld van de wereld
scheiden is niet meer mogelijk, buiten komen zelfs ook niet
zie ik weinig kinderen die misbruikt worden
zie ik drastische straffen

dutroux in islam = lul af

je neemt een appel = hand af logica

dat is beter

dutroux mag vrij rondlopen bij wijze van spreken zonder een geslachtsorgaan

maar dit wijkt terug af van de topic

dus doe eens wat research

lees eens al de kinderverhaaltjes van islam (asia)
en al de sprookjes van christendom (europa)

je zal zien DE RODE LIJN IS ALTIJD ZELFDE

doch mooier en dieper en liever verteld meer MENSELIJKHEID (soms ook strenger)

klein vbje voor mensen die nog altijd lezen ;)

* godsdienst ergens iets van zoon krijgt zijn huwelijksschat bruidschat en vertrekt van huis (alle geld erdoorjagen alles op enfin u kent het verhaal wel) -> bijbel ! zoon keert terug en VADER KENT GENADE !! <- dit komt weinig voor in islam

zelfde verhaal maar :

* zoon geeft geld aan
1 een hond die ze aan doodslaan zijn, dus mens geld hond blijft leven
idem met ene kat en ene vogel

bon, zoon ook al zijn geld op mag niet terugkereen
is schande voor familie

maar de dieren komen tot leven ;) en spreken
of ze wijzen hem de weg (is beeldspreek uiteraard)

door de dieren te volgen vind hij dan

a) een mooie vrouw

b) die nog rijkere was dan zijn familie ook

allez zo zie je maar zonder genade is het niet altijd slechter

voor mensen die nog meer literatuur willen

lees eens DECAMERONE.

Rock Against Communism
20 juli 2004, 00:12
één zeer groot verschil is dat in de christelijke landen Kerk en Staat totaal gescheiden zijn. Je zegt dat christenen mogen scheiden. Dat is niet waar, de Kerk verbiedt dat nog altijd, maar er is evenwel geen probleem voor de mensen die dat willen doen aangezien de Staat een hoger gezag heeft. Bij vele islamlanden is die staat doordrongen van de islam, of erger nog, de sharia. Neem daarbij het feit dat de Koran aanzet tot geweld en haat, en je weet meteen waar het meeste terrorisme vandaan komt, en waarom wij hier in vrijheid leven terwijl de vrouw daar soms niet meer waard wordt geacht dan de geit die buiten aan een paal vast zit.

aqua
20 juli 2004, 00:19
die predikt kwaad lijkt me het cliché zinnetje dat hier of daar eens gehoord is.

'het kwaad' zijn mensen om het met namen te doen fourniret dutroux bv

als wij binnen blijven in ons huisje tuintje met de koran en we geloven (zoals ooit een christenen zijn vrouw had wijsgemaakt dat een atoombom gevallen was en de vrouw 20 jaar lang in zijn kelder had opgesloten) dat wij goed zijn en al de rest SLECHT.

dat is ons goed recht, als dat gepredikt wordt dat gans de wereld slecht is dan klopt de koran meer anno 2000 en lijkt de bijbel dan wat verouderd ?

de bijbel kent veel te veel genade, ik zeg het nogmaals genade genade
als fourniret geen genade gekend had, leefden nog veel meisjes !

snap je het nu ?

ik vind dat strenge regime zeker niet zo slecht

zouden om te beginnen alvast de legerdienst terug kunnen invoeren bv;
daar heeft iedereen deugd van.

gm10
20 juli 2004, 00:24
één zeer groot verschil is dat in de christelijke landen Kerk en Staat totaal gescheiden zijn. Je zegt dat christenen mogen scheiden. Dat is niet waar, de Kerk verbiedt dat nog altijd, maar er is evenwel geen probleem voor de mensen die dat willen doen aangezien de Staat een hoger gezag heeft. Bij vele islamlanden is die staat doordrongen van de islam, of erger nog, de sharia. Neem daarbij het feit dat de Koran aanzet tot geweld en haat, en je weet meteen waar het meeste terrorisme vandaan komt, en waarom wij hier in vrijheid leven terwijl de vrouw daar soms niet meer waard wordt geacht dan de geit die buiten aan een paal vast zit.
?????????????????
wie is het hoofd van de britse anglicaanse kerk? de queen
wie is het britse staatshoofd? de queen

(idem voor Denemarken en andere protestantse monarchieen)

dit gezegd zijnde zijn er vele verschillen tussen islam en christendom
in de praktijk komt het momenteel wel neer op dit denk ik: de koran is het woord van god (en dus onaantastbaar), de bijbel is neergeschreven door mensen (en alle rommel die daarbij komt kijken ;-))
zolang de islam de koran niet ziet als een document neergepend door een mens (eentje die graag allerlei wetten maakte), zal islam radicaal blijven in onze ogen

Tzuvar Raemborr
20 juli 2004, 00:30
zelf ben ik nogal een neutraal persoon op godsdienstgebied
(disclaimer)Dat trek ik toch in twijfel, gezien de rest van uw post.

scheiden toegelaten
vrouw mag buitenlopen andere man zoeken (de gedachte de uitdaging het kunnen is al genoeg, begin van het einde)Eigenlijk mag dit strikt religieus gezien niet van het Christendom, dit is integendeel een verworvenheid van een cultuur die al wat verder gevorderd is dan blindelingse gehoorzaamheid aan een godsdienst.

zie ik prostitutie
zie ik hun vrouwen verkopen op dvd en
sexindustrie En die hoeren zijn Christenen :roll:

zie ik alleenstaande moeders met in beste geval maar 1 kindVaak mishandeld door ex-man lief. Daar hadden ze dan maar bij moeten blijven?

zie ik pedofielenzie onder, bij de bespreking van uw "neutrale" commentaar op de Islam.

zie ik incestDie zeer zwaar veroordeeld wordt in het geval van minderjarigen en zo goed als niet voorkomt in het geval van meerderjarigen. Als u dit soort praktijken echt "gezien" hebt, dan is er met uw familie of kenissenkring iets grondig mis.

zie ik veel ziektes (soas aids en andere)Ik dacht dat je maar aids kreeg als je overspel begint te plegen, wat volgens het Christendom niet mag. Of je moet natuurlijk al héél veel pech hebben met je eerste en enige partner.

zie ik junkies met naalden en cokaine etcHoe dikwijls per dag bidden die?

enfin zie ik oorlog over geld en olieLos van Bush's echte motieven zie ik het nog altijd als een oorlog die gestreden moest worden, een duidelijk signaal tegen islamterroristen dat gegeven diende worden.

waar de man altijd voor zijn vrouw 'zorgt'Met een voorgeschreven pak slaag per dag, een clitorisamputatie en een door de staat goedgekeurde moord als ze iets ongepast doet.

haar beschermt tegen alle geweld van de wereldBehalve het geweld in het gezin?

scheiden is niet meer mogelijk, buiten komen zelfs ook niet Eindelijk iets dat wel juist is.

zie ik weinig kinderen die misbruikt wordenJe ziet ze enkel niet, want dat is daar heel gewoon en daar wordt verder geen ophef over gemaakt.

zie ik drastische straffenToch één ding dat ze op ons voorhebben. Als het goed is mag het ook gezegd worden.

dutroux in islam = lul afNee, dutroux in islam = Mohammed de Profeet.

je neemt een appel = hand af logica
dat is beter Je meent het nog ook. Beängstigend.

aqua
20 juli 2004, 00:31
neen neen ze gebruiken meer het woord god zoals wij christendom altijd nemen: hun god is net zoals onze god een mens, maar hun god is zoals onze nietzsche zijn ubermensch. (omdat hier veel mensen niet geloven dat zelfs jezus bestaan heeft)

helaas wel jammer dat onze jezus geboren is uit een verkrachting ( de heilige geest )
twas dat, of zeggen mijn vrouw is verkracht, dan werd ze gestenigd of verbannen

nu was het de zoon van god lol

en daarpas had ik dan nog dit willen extra zetten ;)

ps ik denk dat we vaak een meningsverschil kunnen hebben omdat ik vaak het verkeerde 'woord' gebruik nog zoiets in het WESTERS bedoelde ik ipv christen , ik zie het meer zwart wit, westers / oosters.

bon woorden dus, ja, woorden, in azie kunnen de mensen zich dooddenken ;-)
denken is belangrijker dan woorden met je ogen kan je vertellen wat je voelt zingt stef bos in een liedje over zijn vader, dus met enkel de ogen en de rest bedekt vind ik goed

trouwens hier doen we dat ook

mensen die assertief (en mooi) zijn -> kunnen zichzelf 'bloot' geven

ben je echter niet assertief (en lelijk) -> dan ga je al meer 'bedekken'

infeite is hier ergens een racisme bezig en dat zien we aan de vele complexen bij onze westerse vrouwen, geloof me, de 1e die geen complex heeft of iets wil verander (complex misschien te zwaar uitgedrukt ;) woordspeling zwaar, bon dus hier zien ze automatisch de verschillen, de mensen, en ze krijging wroeging willen er OOK zo uitzien

infeite slechte mensen en godsdienst levenswizje (ik vind godsdisent zijn invloed niet zo groot als entourage mensen vrienden kennissen maar bon) dus de televisie en media bv das de godsdienst DE KERK infeite ja

dus : hier allemaal op tv tonen de mooiste zie je daar, maar asia dan terug bedekt

magook niet vergeten dat in veel van die landen het zeer warm is en dat het logischer is dat je ze daar draagt

tegenwoordig spelen de vrouwen islam er mee, net zoals ze hier ook met alles spelen, die hoofddoek gebruiken ze nu wanneer het hen uitkomt. heb ik al genoeg gezien

als ze je aanspreekt doet ze hem zelfs af, verpruts je in verloop gesprek gans het gesprek dan doet ze haar hoofddoek aan, precies het begin van een strippoker een gesprek met een gesluierde vrouw

nu heb ik nog geen ervaring met multi culturle mix

meestal beperk ik mij tot 1 cultuur per keer

smeltkroegen als brussel wil ik beter leren kenne om te zien hoe afrikanen op indiers of moslims of joden reageren en omgekeerd hier waar ik woon hebben we trager die indruppeling van nieuwe kleurtjes -< die ik trouwens ZALIG Vind

ik heb het niet breed, dus kan niet op reis, het is leuk als afrika of china of india naar hier komt, ik voel me soms precies op vakantie als ik in gent in een negerwijk passeer

maar ik kan begrijpen dat sommige mensen een gevoel hebben , nu wordt ik vermoord

ik heb dat eerder als ik langs jongeren van 14 - 18 jaar DIE BLANK zijn passeer

maar soit.

aqua
20 juli 2004, 00:36
idem voor u ik had het meer over de westerse gedachte (of dit nu christendom inspirered is of niet)

van die vrouw die erbij ging en dan geslagen word, ja ze kwam toch zelf ernaar toe, maar 2 keer moeten nadenken, ipv nu ah we kunnen toch weg, moest ze niet weg kunnen, had ze nooit geslagen geweest want ze ging er nooit gebleven zijn

kunt kiezen he

cru gezegd

zal het altijd iets zijn (lastig geval jij :p)

geweld in de wereld ja, of geweld in gezin, hmm ruwe sex ofzo kweenie

precies of ze slaan daar alle vrouwen dood

in afrika verkrachten ze nu de vrouwen systematisch tijdens oorlog das nog veel erger 24/24 uur verkacht worden en de benen breken

ik zie weinig vrouwen met gebroken benen daar hoor, ze wandelden mooi op het dak van hun riante villa in de woestijn (televisie reportage canvas eergisteren ofzo)

maar ik zie al van zodra ik iets meen dat dat raar wordt bekeken
en ik vraag me af of dit nog in strook is met de vrije meningsuiting

ik zal maar afsluiten met

CHRISTENDOM IS GOED - WORDT VLUG PRIESTER (knelpuntberoep)

Rock Against Communism
20 juli 2004, 00:50
?????????????????
wie is het hoofd van de britse anglicaanse kerk? de queen
wie is het britse staatshoofd? de queen

(idem voor Denemarken en andere protestantse monarchieen)
och, je weet goed genoeg wat ik bedoel. De Queen heeft geen bal te zeggen als jij wil scheiden. Er is de vrijheid om niet te gehoorzamen aan God's wil ok, is het nu goed geformuleerd??

de mestkever
20 juli 2004, 01:12
zelf ben ik nogal een neutraal persoon op godsdienstgebied
(disclaimer)

ik zie enkel volgende verschillen :

christendom

scheiden toegelaten
vrouw mag buitenlopen andere man zoeken (de gedachte de uitdaging het kunnen is al genoeg, begin van het einde)

Nee, juist niet, in Christelijke landen worden godsdienst en staat gescheiden gehouden. U verwart de staat met de Christelijke Kerk. Scheiden staat helemaal niet in de Bijbel! Waarom zegt een bruidskoppel anders voor men gaat trouwen: "zult gij bij mij blijven in goede en kwade dagen?".

zie ik prostitutie
zie ik hun vrouwen verkopen op dvd en sexindustrie
zie ik alleenstaande moeders met in beste geval maar 1 kind
zie ik pedofielen
zie ik incest
zie ik veel ziektes (soas aids en andere)

Geef mij eens één zinnetje uit de Bijbel waar staat dat prostitutie en pedofile e.d. meer toegelaten zijn?
Akkoord, er zijn heel wat schandalen rond pedofiele priesters, maar moet je daarom het Christendom viseren? In de Bijbel staat niet geschreven dat pedofilie en iinsest wordt goedgekeurd. Integendeel zelfs! Dat zijn doodzondes!
Ik begrijp echt niet dat dit uw visie over het Christendom is.
Akkoord, het gebeurt in de wereld, maar dat wil toch niet zeggen dat dat het beeld is van het Christendom.

mag ik bijna zeggen

zwak vlees , die door alles wordt verleid

zie ik junkies met naalden en cokaine etc

enfin zie ik oorlog over geld en olie

zie ik eigenlijk niet echt iets goeds

Dit in verband brengen met het Christendom is een zonde! Er staat toch niet in de Bijbel geschreven dat men moet snuiven a volonté? Heeft Christus ooit eens opgeroepen tot oorlog, heeft Christus ooit geld geëist van zijn mirakel?
Niet echt goeds?
Denk je dat Christus deze wereld zo voor ogen had gezien? Neen, integendeel, hij had het Christendom veel liever anders zien uitgroeien.
Je moet de huidige wereld niet als voorbeeld nemen van het Christelijke beeld he!

dit in tegenstelling tot islam

waar de man altijd voor zijn vrouw 'zorgt'
haar beschermt tegen alle geweld van de wereld
scheiden is niet meer mogelijk, buiten komen zelfs ook niet
zie ik weinig kinderen die misbruikt worden
zie ik drastische straffen

De vrouw wordt door mannelijke moslims gewoonweg mishandeld. Ze krijgen geen rechten, ze worden als slaaf behandeld. In de koran staat trouwens dat er een ongelijkheid is tussen man en vrouw.
En dat is niet de enige ongelijkheid die vermeld staat in de koran. Zo ook dat iedereen zich aan de islam moet onderwerpen. Diegenen die niet islamiet zijn, worden als vijand beschouwd.
Waarom denk je dat die fundamentalisten zo tegen het Westen zijn?
In de islam beschouwt men de vrouw als een ding. Dat wordt geconcludeerd wanneer de koran wordt gelezen.

dutroux in islam = lul af

je neemt een appel = hand af logica



dat is beter

Ja, het zijn zware, maar wel rechtvaardige straffen.


De islam is een godsdienst die deeltelijk gebaseerd is op het Christendom en het Jodendom, maar vooral op natuurgodsdiensten en godsdiensten zoals het Hindoeïsme.

Het Christendom is een godsdienst die genoemd is naar Christus omdat Hij de Zoon van God is en onze Messias is.

andev
20 juli 2004, 03:14
die predikt kwaad lijkt me het cliché zinnetje dat hier of daar eens gehoord is.

'het kwaad' zijn mensen om het met namen te doen fourniret dutroux bv

als wij binnen blijven in ons huisje tuintje met de koran en we geloven (zoals ooit een christenen zijn vrouw had wijsgemaakt dat een atoombom gevallen was en de vrouw 20 jaar lang in zijn kelder had opgesloten) dat wij goed zijn en al de rest SLECHT.

dat is ons goed recht, als dat gepredikt wordt dat gans de wereld slecht is dan klopt de koran meer anno 2000 en lijkt de bijbel dan wat verouderd ?

de bijbel kent veel te veel genade, ik zeg het nogmaals genade genade
als fourniret geen genade gekend had, leefden nog veel meisjes !

snap je het nu ?

ik vind dat strenge regime zeker niet zo slecht

zouden om te beginnen alvast de legerdienst terug kunnen invoeren bv;
daar heeft iedereen deugd van.Zou het niet beter zijn de bijbel en de koran te gooien waar ze thuis horen, in onze 21ste eeuw, nml in de vuilbak??? Hou toch eens op met die eeuwige prietpraat als model te stellen voor de manier waarop mensen nu moeten leven en laten leven. Hoe achterlijk en ge-indoctrineert kan men toch zijn...
De meeste mensen uit die "bijbel-gebieden" hebben tenminste de mogelijkheid en zeker het recht om die prietpraat links te laten liggen. Veel mensen uit de "koran-gebieden" moeten nog doen (en doen nog) alsof hun leven van die prietpraat afhangt.
Zou de wereld nu beter of slechter af zijn zonder godsdiensten? De vraag stellen is ze beantwoorden, dacht ik... En ja, er is goed en slecht in de wereld, maar er zijn wetten en rechtbanken om daarover te oordelen.Over het terug invoeren van de legerdienst kan ik je wel een stuk volgen. Al was het maar als een vorm van burgerdienst voor delinquenten.

Jeroen
20 juli 2004, 03:16
Gelieve de forumindeling te respecteren en dus in de juiste forumkatern te posten en niet zomaar in het eerste forum die je tegenkomt ;)

andev
20 juli 2004, 03:41
Mocht die opmerking slaan op mijn posting (andev) over mijn persoonlijke mening ivm christendom, islam ea, Jeroen, dan begrijp ik die reactie niet goed. Ik heb dit echt niet zomaar "in de eerste posting die ik tegenkwam" gezet... Het is wel zo dat ik identiek hetzelfde kan neerzetten bij heel wat discussies in het forum waar het begrip "godsdienst" aan te pas komt... Mocht het te wijten zijn aan de term "delinquenten" of zo, ga het dan niet zoeken in "een bepaalde richting" of tegen "specifieke groepen", het is echt zeer algemeen bedoeld.Misschien een woordje uitleg indien je tijd hebt?

Jeroen
20 juli 2004, 03:50
Het slaat op dit onderwerp dat verkeerd geplaatst werd.
Het stond in Politiek Binnenland, terwijl ik toch wel enigszins de binnenlands politiek mis in dit topic ;-)

Rock Against Communism
20 juli 2004, 08:56
die predikt kwaad lijkt me het cliché zinnetje dat hier of daar eens gehoord is.
.http://www.faithfreedom.org/Quran.htm
Ok, het is in het Engels, maar dat mag normaal geen problemen opleveren. Voila, een staaltje van oorlogszuchtige, imperialistische praat in de Koran. Toch een licht verschil met de bijbel, niet?

labyrinth
20 juli 2004, 09:39
Neem daarbij het feit dat de Koran aanzet tot geweld en haat, en je weet meteen waar het meeste terrorisme vandaan komt, en waarom wij hier in vrijheid leven terwijl de vrouw daar soms niet meer waard wordt geacht dan de geit die buiten aan een paal vast zit.Hoeveel is de vrouw waard als ze wordt uitgehuwelijkt?
Hoeveel is de vrouw waard als ze wordt verminkt?
Hoeveel is de vrouw waard als ze zich niet mag ontplooien?
Hoeveel is de vrouw waard als ze zich niet mag tonen?

Hoeveel is de vrouw waard die wordt gedumpt met haar kroost?
Hoeveel is de vrouw waard die wordt afgetroefd door haar dronken partner?
Hoeveel is de vrouw waard die de volledige huistaak op zich moet nemen naast een voltijdse baan?
Hoeveel is de vrouw waard als de kinderen die ze heeft geen toekomst hebben?

Hoeveel is ze waard als ze zo beestachtig wordt behandeld?

gm10
20 juli 2004, 09:51
http://www.faithfreedom.org/Quran.htm
Ok, het is in het Engels, maar dat mag normaal geen problemen opleveren. Voila, een staaltje van oorlogszuchtige, imperialistische praat in de Koran. Toch een licht verschil met de bijbel, niet?
dan moet je toch eens de bijbel herlezen, daar staan ook onfraaie dingen in

gm10
20 juli 2004, 09:55
och, je weet goed genoeg wat ik bedoel. De Queen heeft geen bal te zeggen als jij wil scheiden. Er is de vrijheid om niet te gehoorzamen aan God's wil ok, is het nu goed geformuleerd??
da's in elk geval al helemaal iets anders dan "kerk en staat zijn volledig gescheiden in de westerse wereld"

het is trouwens geen onbelangrijk gegeven, het verklaart bv waarom de engelsen totaal verbaasd waren over het verbieden van religieuze symbolen bij franse ambtenaren, terwijl wij belgen dat over het algemeen wel kunnen begrijpen

Eternity
20 juli 2004, 10:06
dan moet je toch eens de bijbel herlezen, daar staan ook onfraaie dingen in
Inderdaad, vooral in het oude testament komt "God" over als wraakzuchtig, eerzuchtig, jaloers, alleen op de Joden gesteld, en tegen iedereen anders.

Rock Against Communism
20 juli 2004, 10:16
Inderdaad, vooral in het oude testament komt "God" over als wraakzuchtig, eerzuchtig, jaloers, alleen op de Joden gesteld, en tegen iedereen anders.Ok, maar het is niet voor niets een CHRISTENdom, dus de Christus en zijn boodschap is de basis. Vele malen heeft Christus in het NT dingen weerlegd en gewoon tegengesproken wat er in het OT (dat voor de Joden wel een basis vormt) staat. Het OT is niet meer dan een vervollediging van de schrift, maar buiten de 10 geboden moeten we het zeker niet aannemen als geloofsleer.

labyrinth
20 juli 2004, 10:40
Het laatste gebod van het Christendom..... het tiende!

Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.

We zijn toch goed bezig niet ;-)

Thomas Hx
20 juli 2004, 10:44
één zeer groot verschil is dat in de christelijke landen Kerk en Staat totaal gescheiden zijn. Je zegt dat christenen mogen scheiden. Dat is niet waar, de Kerk verbiedt dat nog altijd, maar er is evenwel geen probleem voor de mensen die dat willen doen aangezien de Staat een hoger gezag heeft. Bij vele islamlanden is die staat doordrongen van de islam, of erger nog, de sharia. Neem daarbij het feit dat de Koran aanzet tot geweld en haat, en je weet meteen waar het meeste terrorisme vandaan komt, en waarom wij hier in vrijheid leven terwijl de vrouw daar soms niet meer waard wordt geacht dan de geit die buiten aan een paal vast zit.
Hier wordt weeral christelijk en katholiek door mekaar gehaald. Ongelooflijk toch...

labyrinth
20 juli 2004, 10:49
Een geheugensteuntje ...... de 10 geboden........

Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden. Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken, want de Here zal niet onschuldig houden wie Zijn naam ijdel gebruikt. Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt, zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de Here, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de Here de sabbatdag en heiligde die. Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de Here, uw God, u geven zal. Gij zult niet doodslaan. Gij zult niet echtbreken. Gij zult niet stelen. Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste. Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.

circe
20 juli 2004, 10:56
Tiens labyrinth, waar haal jij die tien geboden vandaan? ik heb die indertijd helemaal anders geleerd.

Rock Against Communism
20 juli 2004, 11:05
1. Gij zult geen afgoden vereren maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
2. Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
3. Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
4. Eer uw vader en uw moeder.
5. Gij zult niet doden.
6. Gij zult geen onkuisheid doen.
7. Gij zult niet stelen.
8. Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
9. Gij zult geen onkuisheid begeren.
10.Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoor

voila se, dat zijn de tien geboden.

Rock Against Communism
20 juli 2004, 11:07
Hier wordt weeral christelijk en katholiek door mekaar gehaald. Ongelooflijk toch...Je hebt gelijk. Maar katholieken spreken dikwijls over christenen als het over zichzelf gaat, net zoals anglicanen en protestanten dat doen. Mijn punt is gewoon dat in heel het christendom (--> christelijke landen) er vrijheid heerst, de vrijheid om te doen en te laten wat men wil in het privé leven zonder dat godsdienst een rol móet spelen.

Thomas Hx
20 juli 2004, 11:16
Je hebt gelijk. Maar katholieken spreken dikwijls over christenen als het over zichzelf gaat, net zoals anglicanen en protestanten dat doen. Mijn punt is gewoon dat in heel het christendom (--> christelijke landen) er vrijheid heerst, de vrijheid om te doen en te laten wat men wil in het privé leven zonder dat godsdienst een rol móet spelen.
Daar heb je een punt.

Eternity
20 juli 2004, 13:07
Ok, maar het is niet voor niets een CHRISTENdom, dus de Christus en zijn boodschap is de basis. Vele malen heeft Christus in het NT dingen weerlegd en gewoon tegengesproken wat er in het OT (dat voor de Joden wel een basis vormt) staat. Het OT is niet meer dan een vervollediging van de schrift, maar buiten de 10 geboden moeten we het zeker niet aannemen als geloofsleer.
Inderdaad, en moest de kerk daarrond draaien, rond de boodschap van Jezus Christus, in de plaats van in een sfeer van geslotenheid, conservativiteit, regelgeving, etc gedompeld te zijn, dan zou het Katholieke geloof niet zo afgedaan hebben bij de jeugd ....

Maar langs de andere kant, zeggen dat de Islam beter is dan het Katholieke geloof, op basis van ENKELE punten, vind ik (sorry ma ...) idioot

Geloof is een kwestie van persoonlijke overtuiging, en de invulling die jij wilt geven aan dat geloof, geloof (geloven - geloofs ??) vergelijken is puur tijdverspilling.

Pelgrim
20 juli 2004, 13:32
Trek de islam en het christendom door de plee, dat we er van af zijn, en vervang ze door humanisme.

Eternity
20 juli 2004, 14:04
Trek de islam en het christendom door de plee, dat we er van af zijn, en vervang ze door humanisme.
Het is uw goed recht om godsdiensten "slecht" te vinden en te willen afschaffen, maar laat andere mensen aub de vrije keus ;-)

Pelgrim
20 juli 2004, 14:06
Uiteraard, ik wou alleen ook eens de extremist uithangen;)

labyrinth
20 juli 2004, 14:30
Tiens labyrinth, waar haal jij die tien geboden vandaan? ik heb die indertijd helemaal anders geleerd.Van Mozes die ze van de Heere kreeg op de Sinaï ;-)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tien_geboden

Maar ze kunnen ook anders zoals boven vermeld.....


Andere versies

Een andere versie is:

Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
Gij zult de Naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
Eer uw vader en uw moeder.
Gij zult niet doden.
Gij zult geen onkuisheid doen.
Gij zult niet stelen.
Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
Gij zult geen onkuisheid begeren.
Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.
In versvorm klinkt het zo:

Bovenal bemin één God
Zweer niet ijdel, vloek noch spot
Heilig steeds de dag des heren
Vader moeder zult gij eren
Dood niet, geef geen ergernis
Doe niet wat onkuisheid is
Vlucht het stelen en bedriegen
Ook de achterklap en het liegen
Wees steeds kuis in uw gemoed
Begeer nooit andermans goed
Altijd goed om te weten !:-)

Bestaat er zoiets in de Koran ? Ben nieuwsgierig.........

Thomas Hx
20 juli 2004, 14:43
Uiteraard, ik wou alleen ook eens de extremist uithangen;)
Is je dan heerlijk gelukt :)

Dinosaurus
20 juli 2004, 15:07
Bestaat er zoiets in de Koran ? Ben nieuwsgierig.........

Ik denk dat ze daar maar één steen kregen (alleen de eerste 4 geboden) ;-)

Pietje
20 juli 2004, 21:21
Trek de islam en het christendom door de plee, dat we er van af zijn, en vervang ze door humanisme.

8) Hier krijg ik geen speld meer tussen 8)

labyrinth
20 juli 2004, 21:43
Ik denk dat ze daar maar één steen kregen (alleen de eerste 4 geboden) ;-)Tijd voor wat cultuur...... van eigen bodem ;-)

WILLEM VERMANDERE
DE HISTORIE VAN STEENTJE
Ik hadde nen vriend in Noord-Canada
'k zeg nen vriend, 't was een broere, een vader
In 't land van d' indianen, Alberta
Roger Vandersteene was daar pater

Kinders zit stille en hort naar mijn lied
'k vertel u d' historie van Steentje
Ie had vrouwe noch kinders en geld ook al niet
Zelfs nie kloek van posteure, 't was een kleintje

Maar ie had in zijn herte een groot gedacht
'k ga d' indianen van Jezus leren
Maar dat was boven Steentje zijn macht
Geen één die zich wilde bekeren

Daar stond zijn barrakke bie de rivier
En ie moeste vissen en jagen
En barre winters zonder eten of vier
Ie schreef in zijn brief 'k mag nie klagen'

Ie smoorde zijn pupe en luisterde goed
Naar oeroude indianeverhalen
Van de grote geest die 't al leven doet
En van de dood die ons komt halen

De rivier is ne levenslangen tocht
En iederen kronkel doet groeien
Makt da'j gereed zijt bie de latsten bocht
Om de grote zee op te roeien

En ze gingen op jacht, anders ga je daar dood
Voor dagen met honden en sleden
Want 't vel van den beer is warm en groot
En zijn vet en zijn vlees goed om 't eten

Ie schreef op hulder tale woord voor woord
En al hulder wondre gedachten
Van bergen en bossen had ie toeren g'hoord
En den hemel die we meugen verwachten

En Steentje wierd opperhoofd Krie-indiaan
'Aimo Weno' met de geest kost ie spreken
Ie had ook den totem voor zijn tente staan
Want dat is daar 't heilige teken

Van de Buffalokopheuvels tot in Wabasca
Met de kariboebergen in de verte
En rond 't grote meer van Athabasca
Noemden z'hem kleine man met 't groot herte

Maar nu is't ie weg voor zijn latsten tocht
Met zijn kano de zee opgevaren
Ie was gereed bie de latsten bocht
Ie zei: Je moe mie hier begraven

'k vertel het mijn kinders met mijn simpel lied
D' historie van Roger Vandersteene
Ie had vrouwe noch kinders en geld ook al niet
Ie is dood bie d' indianen, heel allene

Pietje
20 juli 2004, 21:54
8) Ik hou meer van "Blanche en zijn peerd" :-P ;-)

labyrinth
21 juli 2004, 10:47
Trek de islam en het christendom door de plee, dat we er van af zijn, en vervang ze door humanisme.
Wat is humaan?

Eternity
21 juli 2004, 10:50
Wat is humaan?
ipv God, de mens centraal stellen.

Deze stroming heeft zijn eerste echt grote opgang gekregen tijdens de renaissance.

Thomas Hx
21 juli 2004, 10:58
ipv God, de mens centraal stellen.

Deze stroming heeft zijn eerste echt grote opgang gekregen tijdens de renaissance.
Idd, onder het christendom :)

labyrinth
21 juli 2004, 11:02
ipv God, de mens centraal stellen.

Deze stroming heeft zijn eerste echt grote opgang gekregen tijdens de renaissance.
http://humanisme.pagina.nl/

Je vindt er allerlei informatie over het humanisme en interessante humanisten van Darwin en Einstein over Jean-Paul Sartre tot ........

Wat kan Internet toch boeiend zijn! Vroeger moest je naar de bibliotheek eindeloos zoeken nu is kennis bijna te gemakkelijk ( met google natuurlijk... wat een zoekmachine :-) )

Pelgrim
21 juli 2004, 14:51
Idd, onder het christendom :)
correctie: als reactie tegen het katholieke totalitarisme.

skaldis
21 juli 2004, 15:43
christenDOM / isLAM / huMANISme / KathOLIEK
niets gezond aan

Thomas Hx
21 juli 2004, 17:09
correctie: als reactie tegen het katholieke totalitarisme.
Zo verwoord u het, de eerste humanisten waren priesters + het humanisme is prima verenigbaar met het christendom.

Pietje
21 juli 2004, 17:14
Zo verwoord u het, de eerste humanisten waren priesters + het humanisme is prima verenigbaar met het christendom.
8) Sta mij toe daaraan te twijfelen, humanisten herkennen geen dogma's 8)

Thomas Hx
21 juli 2004, 17:18
8) Sta mij toe daaraan te twijfelen, humanisten herkennen geen dogma's 8)
U haalt de verlichting en het humanisme door mekaar. Licht wel een eeuw verschil tussen maar kom 8)

U haalt ook weer het katholiek en christelijk door mekaar 8)

Dies
21 juli 2004, 17:51
Zo verwoord u het, de eerste humanisten waren priesters + het humanisme is prima verenigbaar met het christendom.Het humanisme is een niet-godsdienstige levensvisie die de mens en de rede centraal stelt in haar wereldbeeld. Hoe verenig je dergelijke opvattingen met het geloof in God van het Christendom?

Thomas Hx
21 juli 2004, 18:31
Het humanisme is een niet-godsdienstige levensvisie die de mens en de rede centraal stelt in haar wereldbeeld. Hoe verenig je dergelijke opvattingen met het geloof in God van het Christendom?
Ben ik blij dat ik mijn geschiedenisboeken nog niet heb verkocht.

bron: historia 4

de humanisten propageerden het beschavings en opvoedingsideaal van de studia humanitatis: de studie van dat wat de mens tot een menselijker wezen maakt. Humanisten beschouwen immers "de mens als maat van alle dingen" ( =antropocentrisme ) Het antropocentrisme vertrong het theocentrisme en het individualisme de gemeenschapszin.

De humanisten wilden CHRISTELIJKE romeinen zijn, maaar werden zich ervan bewust dat ze de Oudheid niet genoeg kenden. Zij wilden dan ook terug naar de bronnen. ( de bijbel o.a. )

Het humanisme stelde zich onder andere vraagtekens over de Kerk, zij vergeleken de christen van nu met de christen van 1400 jaar geleden en merkte dat de Kerk sereuis was afgeweken van de Schrift.
Humanisten hadden een algemeen kritische houding.

besluit: Het humanisme ontpopte zich in de 15 en 16 eeuw in de hele Latijnse christenheid tot de dominante intellectuele beweging. het verwierp kennis omwille van de kennis, maar stelde zich tot doel bij te dragen tot een authentieke christelijke levenswandel en praktische levenswijsheid.



Ik heb de geschiedenis niet gemaakt... Velen verwarren hier humanisme met de verlichtingsideeën die maar pas in de 18de eeuw ontstonden onder Voltaire, Rousseau, Locke en Montesque.

mvg,

Thomas Heynderickx