PDA

View Full Version : Eeuwige Strijd


Bruno*
2 februari 2003, 01:56
Sedert het begin van de mensheid, of toch vanaf het einde van het Romeinse Rijk voeren Germanen en Romanen oorlog. Deze strijd werd verdergezet in de Middeleeuwen waarin 1302 een kristallisatiepunt vormde in de Vlaamse ontvoogdinggsstrijd. Zelfbewust gingen de Vlamingen sedertdien de strijd aan met Spaanse,Oostenrijkse en Franse bezetters. Het Germaanse volk van de Nederlanden dat gul heerste vanaf 1815-1830 werd door Romaans-Franse kruiperijen omvergeworpen. Sedert 1830 bezet Belgie Vlaanderen. Het federalisme is een systeem uitgevonden door La Belgique �* papa om de Vlamingen koest te houden. Separatistische partijen keren als enige terug naar de eeuwenoude Waals-Vlaamse dialectiek

Dit gelooft u toch ook?

Tantist
2 februari 2003, 10:48
Ik wil geen "strijd" tussen Germanen en Romanen, maar ik zal even Charles Rogier laten spreken, de Franse "Belg" en founding father van den Belziek:

"de taal van de Vlamingen moet worden uitgeroeid"
"het Germaanse element in België moet worden vernietigd."

Maar dat niet alleen:

"La Belgique sera latine, ou elle ne sera pas"

En deze van Joseph Lebeau:

"De bajonetten hebben gesproken"
"Deze terreur is, hoe betreurenswaardig ook, noodzakelijk om onze vijanden (=de orangisten) te beteugelen van de openbare orde"

De Vlamingen willen geen strijd, wij zijn pacifisten. Daarom: Vlaanderen, aparte lidstaat van de EU!!!

Bruno*
2 februari 2003, 12:52
De Vlamingen willen geen strijd, wij zijn pacifisten.

Behalve als ze kunnen meeheulen met de bezetter, natuurlijk :lol:

Fredje
2 februari 2003, 14:29
En daar gaan we weer :roll: :roll: .
Ridiculariseren als je niets zinnigs meer te vertellen hebt, maar toch graag wat aandacht wilt ... .
Is dit de wijze waarop BUB zich wil profileren?? :lol: :lol:

Tantist
2 februari 2003, 18:03
De Vlamingen willen geen strijd, wij zijn pacifisten.

Behalve als ze kunnen meeheulen met de bezetter, natuurlijk :lol:

Over dat meeheulen met de bezetter hebben de belgicisten de flaminganten geen lessen te geven: heel Wallonië staat vol met fransgezinde monumenten. (http://www.secessie.nu/pdf/10-3.pdf)

Of over hoe het Belzieke Establishment heulde met de nazi's (http://www.secessie.nu/pdf/7-3.pdf)

Maar ja, je kent je vaderlandse geschiedenis toch niet, dat weten wij al langer...

Stefanie
2 februari 2003, 18:56
De Vlamingen willen geen strijd, wij zijn pacifisten.

Behalve als ze kunnen meeheulen met de bezetter, natuurlijk :lol:


:roll: :evil: In Wallonië waren er ook collaborators. Het is walgelijk te zien hoe ze dat nu wegsteken.

Bruno*
2 februari 2003, 19:11
Heb ik dat ooit ontkend?

Tantist
2 februari 2003, 19:44
De Vlamingen willen geen strijd, wij zijn pacifisten.

Behalve als ze kunnen meeheulen met de bezetter, natuurlijk :lol:


:roll: :evil: In Wallonië waren er ook collaborators. Het is walgelijk te zien hoe ze dat nu wegsteken.

Ter vergelijking: (http://www.skalman.nu/third-reich/ss-foreign-stat.htm)

Vlaamse Waffen-SS vrijwilligers: 23.000
Waalse Waffen-SS vrijwilligers: 15.000

Een mooie 60/40 verhouding, vive la Belziek!!!

(Enne, Wallonië heeft ook nog met een andere vijand gecollaboreerd: de Fransen, kijk maar eens op de verwijzing die ik supra gepost heb)

Patriot!
2 februari 2003, 19:46
Enne, Wallonië heeft ook nog met een andere vijand gecollaboreerd: de Fransen, kijk maar eens op de verwijzing die ik supra gepost heb

In welke oorlog?

Tantist
2 februari 2003, 19:47
Enne, Wallonië heeft ook nog met een andere vijand gecollaboreerd: de Fransen, kijk maar eens op de verwijzing die ik supra gepost heb

In welke oorlog?

Oei, gaat je geschiedeniskennis maar tot 1830?

Patriot!
2 februari 2003, 19:50
In welke oorlog?

Tantist
2 februari 2003, 20:00
In welke oorlog?

Zoek eens op: een "oorlog" van 1789 tot 1815, annexatie van jouw geliefde België (Verenigde Belgische Staten/Verenigde Nederlandse Staten) van 1794 tot 1815...

Is het echt ZOOO erg gesteld met je geschiedeniskennis :lol:

Stefanie
2 februari 2003, 22:01
1789... De bestorming van de bastille, niet?

Bruno*
2 februari 2003, 22:51
Enne, Wallonië heeft ook nog met een andere vijand gecollaboreerd: de Fransen, kijk maar eens op de verwijzing die ik supra gepost heb

Wallonië bestond nog niet eens. Heeft Vlaanderen in het Mesozoicum met stammen van Eurazie gecollaboreerd? :roll:

Stefanie
2 februari 2003, 22:58
Heeft Vlaanderen in het Mesozoicum met stammen van Eurazie gecollaboreerd?


:?: :?: :?: Wat heeft dat ermee te maken??? 1789 is vrij kort voor 1830, en dus wél degelijk relevant.

zorroaster
2 februari 2003, 23:08
Enne, Wallonië heeft ook nog met een andere vijand gecollaboreerd: de Fransen, kijk maar eens op de verwijzing die ik supra gepost heb

Wallonië bestond nog niet eens. Heeft Vlaanderen in het Mesozoicum met stammen van Eurazie gecollaboreerd? :roll:

Lijkt me vrij sterk, want in het Mesozoïcum (Jura+Krijt) leefden er nog niet eens mensen op aarde.

Tantist
3 februari 2003, 12:04
Enne, Wallonië heeft ook nog met een andere vijand gecollaboreerd: de Fransen, kijk maar eens op de verwijzing die ik supra gepost heb

Wallonië bestond nog niet eens. Heeft Vlaanderen in het Mesozoicum met stammen van Eurazie gecollaboreerd? :roll:

België bestond nog niet eens, het waren de Verenigde Nederlandse Staten (in het Frans: Etats Belgique Unis), het "België" van 1789 is in niets te vergelijken met dat van 1830. Daarna kreeg Jozef II weer greep op de Zuidelijke Nederlanden en hadden we nog een drietal jaar een Oostenrijks bewind, tot 1794.

Vanuit die voormalige VNS waren de Franssprekende Zuid-Nederlanders meer "meegaand" (om eens een eufemisme te gebruiken 8) ) met de Franse bezetter dan de Nederlandstaligen. Een duidelijke barometer was de zogeheten boerenkrijg. In de Franstalige streken daarentegen werden er her en der Jacobijnse clubs opgericht. Om het contrast maar eens te verduidelijken.

Nogmaals: ken uw geschiedenis.

Tantist
3 februari 2003, 12:24
Enne, Wallonië heeft ook nog met een andere vijand gecollaboreerd: de Fransen, kijk maar eens op de verwijzing die ik supra gepost heb

Wallonië bestond nog niet eens. Heeft Vlaanderen in het Mesozoicum met stammen van Eurazie gecollaboreerd? :roll:

Hiermee bewijst u dat u een politieke dinosaurus bent :lol:

Tantist
3 februari 2003, 12:33
Heeft Vlaanderen in het Mesozoicum met stammen van Eurazie gecollaboreerd?


:?: :?: :?: Wat heeft dat ermee te maken??? 1789 is vrij kort voor 1830, en dus wél degelijk relevant.

In die mate dat de Zuid-Nederlandse identiteit op die 20 jaar bezetting heeft vervangen door een mislukte Franse identiteit. Ga maar na, de Belgische Revolutie is uitgelokt door Franse agenten én de leiders van de Revolutie waren bijna allemaal Fransen (Gendebien, Rogier,...). Ze evolueerden tijdens de opstand van rattachisten naar belgicisten (buiten Gendebien), omdat de grote mogendheden rattachisme niet toelieten.

Het lied uit de Stomme van Portici "Amour sacrée de la Patrie" dat de opstandelingen zongen, ging niet over België, maar Frankrijk...

Verder citeer ik nog een stukje van de webstek van de RUG (http://simsim.rug.ac.be/courses/NL2000/Belgi%91/Belgi%911.html), dat ik zelf niet beter had kunnen zeggen...

Natievorming

De Belgische staat wordt doorgaans gezien als zeer kunstmatig, als een "historisch accident" (Eppink 1996). Ook op de Internationale Conferentie van London, waar op voorstel van Engeland tot de onafhankelijkheid van België beslist werd, was vooral aan machtsevenwichten gedacht, niet aan een zelfstandige 'natie' die recht had op een eigen staat (Reynebeau 1995). Het nieuwe koninkrijk België was bijgevolg als een lege doos die nog moest opgevuld worden.

"Er brak een periode aan waarin het cultuurnationalisme, dat wilde zorgen voor een etnisch-culturele invulling van de Belgische identiteit, hoogtij vierde. Het kwam er op aan te bewijzen dat België oude wortels had. Er moest een nationale geschiedenis worden gecreëerd, maar ook een nationale kunst, een nationale literatuur, in één woord: een heel eigen cultuur die de emanatie was van de intussen al politiek bevestigde Belgische eigenheid" (Vos 1994: 127).

Zo 'ontdekte' Henri Pirenne, de auteur van een 7-delige geschiedenis van België, een 'Belgische ziel' die al meer dan tweeduizend jaar oud was. Een typisch element van de Belgische eigenheid was dat er "twee nationale talen waren, en dat de confrontatie van Germaanse en Romaanse cultuur in België een nieuwe synthese had gevonden" (Vos 1994: 127). Tot voor 1914 kon dit nog probleemloos gezegd worden; er bestond inderdaad weinig tegenstelling tussen het Belgische nationalisme enerzijds, en het Vlaamse en Waalse anderzijds.

Bruno*
3 februari 2003, 13:14
Het lied uit de Stomme van Portici "Amour sacrée de la Patrie" dat de opstandelingen zongen, ging niet over België, maar Frankrijk...

Het ging over een revolutie tegen de gevestigde orde.

Bruno*
3 februari 2003, 13:15
Enne, Wallonië heeft ook nog met een andere vijand gecollaboreerd: de Fransen, kijk maar eens op de verwijzing die ik supra gepost heb


Wallonië bestond nog niet eens. Heeft Vlaanderen in het Mesozoicum met stammen van Eurazie gecollaboreerd?


België bestond nog niet eens,

En Wallonië wel?