PDA

View Full Version : moslims pleeg aanslagen op kerkjes


Mitgard
1 augustus 2004, 21:48
01/08 Doden bij aanslagen op kerken in Bagdad en Mosoel

http://assets.rug.be/img_art/site/images/8b0edd8f-c0ec-4a63-8e1c-fb7be875261a.jpg
De Iraakse steden Bagdad en Mosoel zijn zondagavond haast gelijktijdig getroffen door een nog onduidelijk aantal bomaanslagen - minstens vijf - tegen christelijke kerken en een klooster. Voorlopig is sprake van minstens zes doden.
In de buurt van twee kerken, een Armeens en een Syrische, in de hoofdstedelijke wijk Karrada ontploften met een interval van een half uur twee bomauto's. Volgens de Arabische nieuwszender al-Jazeera eisten de ontploffingen vijf doden en een twintigtal gewonden. De zender toonde beelden van overlevenden die tussen het puin en brandende auto's veiligheid zochten. Boven de plaats van de aanslag stegen dikke zwarte rookwolken op. De aanslagen vonden plaats op het moment dat er in de kerken een misviering werd gehouden.
Ook een Chaldeïsch klooster in het zuiden van Bagdad bleef niet gespaard. Daar ontplofte een bom binnenin het gebouw.

In Mosoel, in het noorden van Irak, ontploften ongeveer terzelfdertijd twee bommen voor de christelijke kerk Mar Polis. Balans daar, volgens al-Jazeera: één dode en vijftien gewonden.

Het gaat om de eerste aanslagen in Irak sedert de VS-invasie zestien maanden geleden die specifiek tegen de christelijke minderheid zijn gericht. Van de ongeveer 24 miljoen Irakezen belijden er zo'n 800.000 het christelijke geloof.

Sam
1 augustus 2004, 22:33
Tja de stille aanloop van een christen-moslim oorlog?

De derde wereldoorlog etterbuil zit te steken, nu alleen maar wachten tot ze uitbarst. Stinken zal ze in ieder geval :(

justme
2 augustus 2004, 18:20
hoezo , is dit niet onmogelijk om daar aanslagen te plegen op kerken ?

Telkens het over moskeeën in België gaat , hoor ik hier mensen: "De moslims moeten in eigen land blijven. En ze moeten zich aanpassen. Ze moeten hier geen moskeeën bouwen. Wij mogen daar ook geen kerken bouwen." Dus tiens, eerst geloven die mensen niet dat er daar in het midden-oosten kerken staan, tot het moment dat er eens een aanslag op eentje gepleegd wordt, dan is het plots wel waar :roll:

Sam
2 augustus 2004, 18:24
hoezo , is dit niet onmogelijk om daar aanslagen te plegen op kerken ?

Telkens het over moskeeën in België gaat , hoor ik hier mensen: "De moslims moeten in eigen land blijven. En ze moeten zich aanpassen. Ze moeten hier geen moskeeën bouwen. Wij mogen daar ook geen kerken bouwen." Dus tiens, eerst geloven die mensen niet dat er daar in het midden-oosten kerken staan, tot het moment dat er eens een aanslag op eentje gepleegd wordt, dan is het plots wel waar :roll:
Dus alle bezoekers van de kerken in Irak zijn buitenlanders ?

En aanslagen op moskeën in België, huh?

Aanslagen op synachogen door moslims, ja dat wel...

justme
2 augustus 2004, 18:25
Bomaanslagen tegen christelijke kerken in Irak

zo 01/08/04 - In Irak zijn minstens tien doden en vijftig gewonden gevallen bij een reeks bomaanslagen tegen christelijke kerken. In Bagdad waren drie kerken en een seminarie het doelwit, onder meer een Armeense en een katholieke kerk. In de meeste gevallen is een bomauto tot ontploffing gebracht. De systematische aanslagen zijn opmerkelijk.

Het ging duidelijk om een goed gecoördineerde reeks aanslagen. De aanslagen vonden niet toevallig plaats op zondag, op een ogenblik dat veel kerken gevuld waren voor het avondgebed.

Tot nu toe waren kerken en kloosters buiten het vizier van de terroristen gebleven, maar de christelijke gemeenschappen zijn meteen wel erg hard getroffen.

Het is een nieuwe poging van de terreur om de bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten en Irak nog meer te destabiliseren.

Er waren de voorbije weken al aanslagen gepleegd tegen verkopers van alcoholhoudende dranken en dat zijn in het islamitische Irak bijna allemaal mensen van christelijke origine.



Christenen vormen een kleine minderheid

Christenen vormen in Irak een kleine minderheid, maar ze zijn toch met naar schatting 800.000. Er zijn onder meer katholieken bij, assyrische christenen, Armeense en Syrische orthodoxen.

De christenen wonen vooral in Bagdad en ook in Mosul in het noorden, de twee steden die hard werden getroffen. Dat christenen in het islamitische Irak goed geïntegreerd zijn en het ver kunnen schoppen, bewees Tareq Aziz, de man die onder Saddam Hoessein vice-premier was.

Starlight
2 augustus 2004, 18:34
Dus alle bezoekers van de kerken in Irak zijn buitenlanders ?

En aanslagen op moskeën in België, huh?

Aanslagen op synachogen door moslims, ja dat wel...

Dat beweert justme allemaal niet. Hij of zij merkt gewoon op dat er dus wel degelijk kerken bestaan in 'moslimlanden'.
En de gematigde moslim daar zit er zeker niet achter. Anders zou je al vroeger van zo'n aanslagen gehoord hebben. Waarschijnlijk leven de mensen daar verdraagzaam samen en zal het wel een extemistiche groepering geweest zijn (Al Q) die er achter zit.

justme
2 augustus 2004, 18:38
Dat beweert justme allemaal niet. Hij of zij merkt gewoon op dat er dus wel degelijk kerken bestaan in 'moslimlanden'.
En de gematigde moslim daar zit er zeker niet achter. Anders zou je al vroeger van zo'n aanslagen gehoord hebben. Waarschijnlijk leven de mensen daar verdraagzaam samen en zal het wel een extemistiche groepering geweest zijn (Al Q) die er achter zit.
voila, toch iemand die leest wat er staat ;)

Dat is wat ik bedoel. Het is een feit dat die moslimlanden veel strenger zijn, veel meer aan hun houdsdienst houden en zo. Maar het is evenzeer zo dat vreemde religies daar een kans krijgen (ondanks ook wrevel), en zelfs -zoals het latere artikel- hoge posities krijgen. Ik wil hiermee die landen niet ophemelen, ik wil gewoon dat de mensen niet met oogkleppen naar "de islam" kijken, maar beseffen dat die wereld even verscheiden is als de onze , en dat er daar dus voor meer plaats in dan de clichébeelden ;)

Tacitus
3 augustus 2004, 02:45
voila, toch iemand die leest wat er staat ;)

Dat is wat ik bedoel. Het is een feit dat die moslimlanden veel strenger zijn, veel meer aan hun houdsdienst houden en zo. Maar het is evenzeer zo dat vreemde religies daar een kans krijgen (ondanks ook wrevel), en zelfs -zoals het latere artikel- hoge posities krijgen. Ik wil hiermee die landen niet ophemelen, ik wil gewoon dat de mensen niet met oogkleppen naar "de islam" kijken, maar beseffen dat die wereld even verscheiden is als de onze , en dat er daar dus voor meer plaats in dan de clichébeelden ;)
Lijkt me correct. Het Nabije Oosten is altijd een "melting pot" van religies geweest, al sinds de Oudheid. Christenen van allerlei slag, moslims van allerlei komaf en joden hebben er altijd betrekkelijk vreedzaam naast elkaar geleefd. De Iraakse moslims hebben overigens hun afschuw uitgesproken over de recente aanslagen op de kerken. Niet alle moslims zijn dus fundamentalisten, integendeel - dat is ook een nuchtere vaststelling die je kan maken. Al dat fundamentalisme maskeert bovendien vooral politieke motieven, en teert op sociaal-economische onvrede bij bepaalde lagen van de bevolking. Het religieuze aspect is slechts de saus ... Die aanslagen zijn dus vooral provocatief, niet in het minst vanuit politiek oogpunt.

Tacitus
3 augustus 2004, 02:48
Tja de stille aanloop van een christen-moslim oorlog?

De derde wereldoorlog etterbuil zit te steken, nu alleen maar wachten tot ze uitbarst. Stinken zal ze in ieder geval :(
Dat is dus wat ik bedoel als ik het heb over een simplistische analyse. Die aanslagen hebben dus niets te maken met een "derde wereldoorlog" of een "clash of civilizations"; wel met politiek extremisme en opportunisme.

tomm
3 augustus 2004, 06:09
Het christendom is geen vreemde religie in het Midden-Oosten, het was reeds de overwegende religie in het Midden-Oosten toen wij nog heidenen waren.

De enige conclusie die men kan maken is dat christenen goed beschermd en geïntegreerd waren, zelfs gepriviligeerd, onder het regime van Saddam houssein, en dat ze sinds de Amerikaanse invasie een doelwit vormen, onderdrukt worden en ernstig gevaar lopen. Jaja, nog zo'n grote verwezenlijking van Bush...

kelt
3 augustus 2004, 07:14
Niet alles komt in het nieuws.....

Moskeeen zijn al aangevallen door extremisten van een "andere" strekking.(overigens..in Pakistan is dat wekelijkse kost).
Politici zijn neergeschoten door extremisten van andere bevolkingsgroepen.
En nu worden ook de Christelijke strekkingen aangepakt..

Allemaal om te verhinderen dat er,na een eventueel vertrek van de Amerikanen een soort "samenwerkend" Irak ontstaat,een soort regering van mensen die tenminste nog willen proberen samen te werken....

Meer specifiek,alle Iraqi's die connecties hebben met het buitenland(hetgeen bij Christelijke Arabieren,Joden,Ismaelieten,Zoroasteranen en bij kleinere etnische groepen als Armeniers,Koerden,Turkmenen
,sowiezo het geval is) moeten er uit.

Want in het land der blinden is eenoog koning.....zo redeneneren de extremisten...

Herr Flick
3 augustus 2004, 07:36
hoezo , is dit niet onmogelijk om daar aanslagen te plegen op kerken ?

Telkens het over moskeeën in België gaat , hoor ik hier mensen: "De moslims moeten in eigen land blijven. En ze moeten zich aanpassen. Ze moeten hier geen moskeeën bouwen. Wij mogen daar ook geen kerken bouwen." Dus tiens, eerst geloven die mensen niet dat er daar in het midden-oosten kerken staan, tot het moment dat er eens een aanslag op eentje gepleegd wordt, dan is het plots wel waar :roll:
Mag ik er u even op wijzen dat het christendom al 600 jaar bestond nog voor er van ene Mohamed sprake was ,...

Die Christelijke geloofsgemeenschappen zijn er dus al langer als dat er moslims zijn...

Dat het hier om heel oude geloofsgemeenschappen gaat kan je net afleiden omdat het hier over Arameense kerken en de Syrische kerk gaat. Een oosterse vorm van ons geloof zeg maar.

Herr Flick
3 augustus 2004, 07:39
Dat is dus wat ik bedoel als ik het heb over een simplistische analyse. Die aanslagen hebben dus niets te maken met een "derde wereldoorlog" of een "clash of civilizations"; wel met politiek extremisme en opportunisme.

Het kan er wel van komen het Tacticus en als er een derde wereld komt, dan zou juist dit wel eens een van de redenen kunnen zijn, ...

Islam tegen de rest van de wereld...

justme
3 augustus 2004, 20:05
Mag ik er u even op wijzen dat het christendom al 600 jaar bestond nog voor er van ene Mohamed sprake was ,...

Die Christelijke geloofsgemeenschappen zijn er dus al langer als dat er moslims zijn...

Dat het hier om heel oude geloofsgemeenschappen gaat kan je net afleiden omdat het hier over Arameense kerken en de Syrische kerk gaat. Een oosterse vorm van ons geloof zeg maar. so ? De Zoroastrianisten waren er nog vroeger dan christenen, etc...