PDA

View Full Version : Beter alleen dan met België aan ons been!


VL
5 februari 2003, 22:16
Beter alleen dan met België aan ons been!

België draait vierkant. Vlaanderen onafhankelijk. Met het eerste zijn velen het eens, het tweede ligt al wat moeilijker. Het Vlaming-zijn wordt al te vaak geassocieerd met het extreem-rechts gedachtengoed. Ten onrechte, want het Vlaams gevoel gaat uit van een Vlaamse identiteit. Die identiteit manifesteert zich onder andere in een eigen symboliek (vlag en volkslied), de Nederlands taal, een grote bevolkingsdichtheid, een KMO-klimaat, een groot aanpassingsvermogen, een hoge scholing,... Veel van deze elementen vinden we niet terug in Wallonië. Van een Belgische identiteit kunnen we dan ook moeilijk spreken.

Die verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië uiten zich in het bestuur van België. De 'compromissencultuur' die er al decennialang heerst, is zwaar in het nadeel van de Vlamingen. Steeds weer worden toegevingen gedaan. Buiten het feit dat België een contraproductieve en kunstmatige overkoepelende constructie is die twee volkeren onder één dak huisvest, zijn er nog veel andere argumenten die een Vlaamse autonomie staven. Op het gebied van onderwijs is Vlaanderen kwalitatief in de wereldtop terug te vinden, allonië doet het stukken minder. Economisch gezien hebben we een gelijkaardig verschijnsel. Vlaanderen doet het heel goed, Wallonië (waar 40% van de actieve bevolking in de openbare dienst werkt, het hoogste cijfer van Europa!) holt hopeloos achter de feiten aan. Ook op politiek vlak krijgt Vlaanderen niet wat het verdient. De 60/40 meerderheid wordt- en paars-groen heeft op een pijnlijke manier bewezen hoe ver je daar in kan gaan- in de realiteit niet gerespecteerd. Vlaamse ministers plooien systematisch voor hun Waalse collega's. Voorbeelden zijn er bij de vleet. De Lambermont- en Lombardakkoorden, waar de Vlamingen hun grootste troef uit handen gaven, de dubbele meerderheid in elk van de taalgroepen, in ruil voor meer plaatsjes in her Brussels Hoofstedelijke Raad. Er stemde overigens geen enkele Franstalige tegen het akkoord... Het taalhoffelijkheidsakkoord dat het mogelijk maakt om in Brussel ééntalig Franssprekenden aan te werven. Met alle schrijnende gevolgen vandien, onder andere in de Brusselse ziekenhuizen. De wapenleveringen aan Nepal, het rapport Nabholz-Haidegger, het afzetten van een Vlaamsegezinde pastoor in een Vlaamse gemeente, onder druk van de Walen, die zich weigerden te integreren,... Veel meer redenen dan de jaarlijkse geldstromen naar Wallonië dus!

Dat een zelfstandig Vlaanderen te klein zou zijn om te kunnen overleven is een fabel. Qua bevolking staat Vlaanderen op wereldschaal halverwege, en bekleedt het in het Europa van de 25 de 13de plaats. Conclusie: Vlaanderen bevindt zich in een goede vorm maar in een slechte staat! Vlaanderen moét onder het Belgische juk vandaan komen, dan pas zal het zich ten volle kunnen ontplooien. Vlaanderen moét als zelfstandige natie verder kunnen evolueren in het nieuwe Europa van de 21ste eeuw! En dat is nu precies waar de N-VA voor staat en voor gaat. In het belang van zes miljoen Vlamingen!


VL

Knuppel
5 februari 2003, 22:32
Helemaal akkoord.
En de N-VA gaat dat helemaal alleen verwezenlijken?

VL
5 februari 2003, 22:41
Daar zal de kiezer over beslissen. Als ze de N-VA in het parlement stemmen, dan zal de N-VA zijn huid duur verkopen. Ze zullen het onderste uit de kan halen.

Want Vlaanderen verdient beter.

Zeno!
5 februari 2003, 22:44
Ook helemaal akkoord!! Of wat dacht je? 8)

VL
5 februari 2003, 22:52
Ik sta open voor kritiek!

Zolang die wat redelijk blijft.

Stefanie
5 februari 2003, 22:52
Jamaar, ja. 4.9 % = 0 zetels. Hoeveel zetels is 5 of 6 % dan?

VL
5 februari 2003, 22:59
Hoeveel zetels zijn 5 of 6%? Dat is niet echt duidelijk te zeggen, omdat dat afhangt van de score van andere partijen. Als er bijvoorbeeld drie partijen zijn, de ene haalt 47%, de tweede 46% en de derde 7%, dan zal het aantal zetels van de partij van 7% veel kleiner zijn dan in een plaats waar er vijf partijen zijn.

Niet gemakkelijk om uit te leggen, maar een stem voor de N-VA is zeker geen verloren stem!!!

Stefanie
5 februari 2003, 23:03
Jamaar, een partij die maar één zetel heeft kan niet zoveel doen, hee?

zorroaster
5 februari 2003, 23:47
Jamaar, een partij die maar één zetel heeft kan niet zoveel doen, hee?

De N-V-parlementairen zijn met stip de ijverigste werkers van het parlement. Eén zetel zou dus al het nodige verschil maken dunkt me!

alpina
5 februari 2003, 23:58
Ook helemaal akkoord met de bovenstaande tekst! :o

Knuppel
6 februari 2003, 11:44
Ik ontken niet dat Bourgeois één van de ijverigst denkbare parlementairen is maar voor het BROV zal hij NIET ijveren, integendeel...
En toevallig sta ik daar geen klein beetje op.
Het gaat hem dus niet enkel om te ijveren voor datgene dat de parlementair als belangrijk ervaart maar ook voor datgene dat de kiezer als een vanzelfsprekend, democratisch recht ziet.

alpina
6 februari 2003, 12:23
Ik zal nu waarschijnlijk wel overkomen als een halvegare nietswetende wereldvreemde idioot maar wat is in godsnaam het BROV??? :oops: Graag een antwoord zodat ik mij wat minder wereldvreemd kan gedragen.

Bobke
6 februari 2003, 12:32
http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=894&highlight=brov

Tjolder
6 februari 2003, 12:35
BROV

Dat is een dinges waarbij de mensen kunnen stemmen over een bepaald ding.
En de uitslag van dat dinges is bindend. :wink:


Het was een stokpaardje van de Guy. Om de burger dichter bij de politiek te brengen.

Rarara wat is het ?

VL
6 februari 2003, 12:58
De N-VA-parlementairen zijn met stip de ijverigste werkers van het parlement. Eén zetel zou dus al het nodige verschil maken dunkt me!

Dat is een feit. En moest iedere parlementair zo werken, dan denk ik dat heel wat mensen heel wat minder terug gingen grijpen naar het BROV. Ze willen zelf meer macht omdat ze het vertrouwen in de politici kwijt zijn. Dus is het de rol van diezelfde politici om waar te maken wat ze beloofd hebben. Om te hen te vertegenwoordigen die hen verkozen hebben.

alpina
6 februari 2003, 15:00
Na gelezen te hebben wat het BROV inhoudt sluit ik mij volledig aan bij de mening van VL.

VL
6 februari 2003, 16:28
Akkoord alpina!

En daarom heb ik eens opgezocht hoe het nu met de werkkracht van de verschillende parlementairen zit. Die kun je lezen op: http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=2002


Aan zij die hun job wél serieus menen, daar geef ik met plezier mijn stem aan!

Henri1
26 oktober 2009, 12:26
Beter alleen dan met België aan ons been!

België draait vierkant. Vlaanderen onafhankelijk. Met het eerste zijn velen het eens, het tweede ligt al wat moeilijker. Het Vlaming-zijn wordt al te vaak geassocieerd met het extreem-rechts gedachtengoed. Ten onrechte, want het Vlaams gevoel gaat uit van een Vlaamse identiteit. Die identiteit manifesteert zich onder andere in een eigen symboliek (vlag en volkslied), de Nederlands taal, een grote bevolkingsdichtheid, een KMO-klimaat, een groot aanpassingsvermogen, een hoge scholing,... Veel van deze elementen vinden we niet terug in Wallonië. Van een Belgische identiteit kunnen we dan ook moeilijk spreken.

Die verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië uiten zich in het bestuur van België. De 'compromissencultuur' die er al decennialang heerst, is zwaar in het nadeel van de Vlamingen. Steeds weer worden toegevingen gedaan. Buiten het feit dat België een contraproductieve en kunstmatige overkoepelende constructie is die twee volkeren onder één dak huisvest, zijn er nog veel andere argumenten die een Vlaamse autonomie staven. Op het gebied van onderwijs is Vlaanderen kwalitatief in de wereldtop terug te vinden, allonië doet het stukken minder. Economisch gezien hebben we een gelijkaardig verschijnsel. Vlaanderen doet het heel goed, Wallonië (waar 40% van de actieve bevolking in de openbare dienst werkt, het hoogste cijfer van Europa!) holt hopeloos achter de feiten aan. Ook op politiek vlak krijgt Vlaanderen niet wat het verdient. De 60/40 meerderheid wordt- en paars-groen heeft op een pijnlijke manier bewezen hoe ver je daar in kan gaan- in de realiteit niet gerespecteerd. Vlaamse ministers plooien systematisch voor hun Waalse collega's. Voorbeelden zijn er bij de vleet. De Lambermont- en Lombardakkoorden, waar de Vlamingen hun grootste troef uit handen gaven, de dubbele meerderheid in elk van de taalgroepen, in ruil voor meer plaatsjes in her Brussels Hoofstedelijke Raad. Er stemde overigens geen enkele Franstalige tegen het akkoord... Het taalhoffelijkheidsakkoord dat het mogelijk maakt om in Brussel ééntalig Franssprekenden aan te werven. Met alle schrijnende gevolgen vandien, onder andere in de Brusselse ziekenhuizen. De wapenleveringen aan Nepal, het rapport Nabholz-Haidegger, het afzetten van een Vlaamsegezinde pastoor in een Vlaamse gemeente, onder druk van de Walen, die zich weigerden te integreren,... Veel meer redenen dan de jaarlijkse geldstromen naar Wallonië dus!

Dat een zelfstandig Vlaanderen te klein zou zijn om te kunnen overleven is een fabel. Qua bevolking staat Vlaanderen op wereldschaal halverwege, en bekleedt het in het Europa van de 25 de 13de plaats. Conclusie: Vlaanderen bevindt zich in een goede vorm maar in een slechte staat! Vlaanderen moét onder het Belgische juk vandaan komen, dan pas zal het zich ten volle kunnen ontplooien. Vlaanderen moét als zelfstandige natie verder kunnen evolueren in het nieuwe Europa van de 21ste eeuw! En dat is nu precies waar de N-VA voor staat en voor gaat. In het belang van zes miljoen Vlamingen!


VL

Bestaat vlaanderen nog ?

quercus
26 oktober 2009, 13:02
Beter alleen dan met België aan ons been!

België draait vierkant. Vlaanderen onafhankelijk. Met het eerste zijn velen het eens, het tweede ligt al wat moeilijker. Het Vlaming-zijn wordt al te vaak geassocieerd met het extreem-rechts gedachtengoed. Ten onrechte, want het Vlaams gevoel gaat uit van een Vlaamse identiteit. Die identiteit manifesteert zich onder andere in een eigen symboliek (vlag en volkslied), de Nederlands taal, een grote bevolkingsdichtheid, een KMO-klimaat, een groot aanpassingsvermogen, een hoge scholing,... Veel van deze elementen vinden we niet terug in Wallonië. Van een Belgische identiteit kunnen we dan ook moeilijk spreken.

Die verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië uiten zich in het bestuur van België. De 'compromissencultuur' die er al decennialang heerst, is zwaar in het nadeel van de Vlamingen. Steeds weer worden toegevingen gedaan. Buiten het feit dat België een contraproductieve en kunstmatige overkoepelende constructie is die twee volkeren onder één dak huisvest, zijn er nog veel andere argumenten die een Vlaamse autonomie staven. Op het gebied van onderwijs is Vlaanderen kwalitatief in de wereldtop terug te vinden, allonië doet het stukken minder. Economisch gezien hebben we een gelijkaardig verschijnsel. Vlaanderen doet het heel goed, Wallonië (waar 40% van de actieve bevolking in de openbare dienst werkt, het hoogste cijfer van Europa!) holt hopeloos achter de feiten aan. Ook op politiek vlak krijgt Vlaanderen niet wat het verdient. De 60/40 meerderheid wordt- en paars-groen heeft op een pijnlijke manier bewezen hoe ver je daar in kan gaan- in de realiteit niet gerespecteerd. Vlaamse ministers plooien systematisch voor hun Waalse collega's. Voorbeelden zijn er bij de vleet. De Lambermont- en Lombardakkoorden, waar de Vlamingen hun grootste troef uit handen gaven, de dubbele meerderheid in elk van de taalgroepen, in ruil voor meer plaatsjes in her Brussels Hoofstedelijke Raad. Er stemde overigens geen enkele Franstalige tegen het akkoord... Het taalhoffelijkheidsakkoord dat het mogelijk maakt om in Brussel ééntalig Franssprekenden aan te werven. Met alle schrijnende gevolgen vandien, onder andere in de Brusselse ziekenhuizen. De wapenleveringen aan Nepal, het rapport Nabholz-Haidegger, het afzetten van een Vlaamsegezinde pastoor in een Vlaamse gemeente, onder druk van de Walen, die zich weigerden te integreren,... Veel meer redenen dan de jaarlijkse geldstromen naar Wallonië dus!

Dat een zelfstandig Vlaanderen te klein zou zijn om te kunnen overleven is een fabel. Qua bevolking staat Vlaanderen op wereldschaal halverwege, en bekleedt het in het Europa van de 25 de 13de plaats. Conclusie: Vlaanderen bevindt zich in een goede vorm maar in een slechte staat! Vlaanderen moét onder het Belgische juk vandaan komen, dan pas zal het zich ten volle kunnen ontplooien. Vlaanderen moét als zelfstandige natie verder kunnen evolueren in het nieuwe Europa van de 21ste eeuw! En dat is nu precies waar de N-VA voor staat en voor gaat. In het belang van zes miljoen Vlamingen!

Een goed geformuleerd standpunt. Daar sta ik achter.

quercus
26 oktober 2009, 13:07
Bestaat vlaanderen nog ?

Kruip eens uit dat Waals gat en kom kijken.
En, terloops even, de Walen, dus jij ook, zouden Vlaanderen best met een hoofdletter schrijven.

LiberaalNL
26 oktober 2009, 13:09
Bestaat vlaanderen nog ?
Belgie bestaat enkel nog op papier.

Vette Pois(s)on
26 oktober 2009, 13:15
Belgie bestaat enkel nog op papier.

Vooral op onze belastingsbrief :-(

Renesse
26 oktober 2009, 13:36
Bestaat vlaanderen nog ?

Zit je aan de bedelstaf? Nee? Ewel, dan had je empirisch kunnen vaststellen dat Vlaanderen nog bestaat, Luikenaar.

Henri1
26 oktober 2009, 14:08
Zit je aan de bedelstaf? Nee? Ewel, dan had je empirisch kunnen vaststellen dat Vlaanderen nog bestaat, Luikenaar.

Pikt het zo hard dat een Luikenaar nederlands spreekt en schrijft ?

Hendrik de Stoute
26 oktober 2009, 14:33
Beter alleen dan met België aan ons been!

België draait vierkant. Vlaanderen onafhankelijk. Met het eerste zijn velen het eens, het tweede ligt al wat moeilijker. Het Vlaming-zijn wordt al te vaak geassocieerd met het extreem-rechts gedachtengoed. Ten onrechte, want het Vlaams gevoel gaat uit van een Vlaamse identiteit. Die identiteit manifesteert zich onder andere in een eigen symboliek (vlag en volkslied), de Nederlands taal, een grote bevolkingsdichtheid, een KMO-klimaat, een groot aanpassingsvermogen, een hoge scholing,... Veel van deze elementen vinden we niet terug in Wallonië. Van een Belgische identiteit kunnen we dan ook moeilijk spreken.

In principe akkoord maar we hebben wel een tekst nodig die wat meer wervend is. Eerlijk gezegd als je het hebt over "een KMO-klimaat", "een grote bevolkingsdichtheid" of een "eigen vlag en volkslied" dan gaat mijn hart daar echt niet sneller van slaan. Ook in het vervolg van je tekst leg je te sterk de nadruk op dat Vlaanderen het allemaal beter doet dan Wallonië maar eerlijk gezegd dat komt toch wel een beetje arrogant en neerbuigend over en daaruit put je geen eigen identiteit. Ook al niet wervend wat mij betreft. Als we meer en beter aan een eigen Vlaams project willen werken dan moeten we ook oog hebben voor de fouten die Vlaanderen nu al maakt. De stedebouwkundige moord op onze kustlijn is van Vlaamse makelij. Het opofferen van Doel ook. De arrogantie van BAM idem. Vlaanderen moet sterk opletten dat het geen België wordt in het klein. Een eigen Vlaams project moet met andere woorden veel verder kijken. Als we niet opletten wordt Vlaanderen gewoon bestuurd als een KMO waar dorpen, natuur en levenskwaliteit opgeofferd worden aan kortzichtige economische doelstellingen. Als we niet opletten wordt Vlaanderen 1 grote megaverkaveling. Vlaanderen onafhankelijk : ja! Maar dan wel als natie van 6 miljoen wakkere burgers die kiezen voor een socialer, ecologischer, democratischer en creatiever Vlaanderen. Dat zijn we verplicht aan onszelf en aan al die duizenden mensen die in de loop der tijden Vlaanderen hebben meegeëmancipeerd. En wanneer we even zonder inspiratie zitten laat ons dan even terugdenken aan inspirerende voorvechters van meer Vlaams zelfbestuur zoals wijlen Maurits Coppieters ( gewezen voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging en parlementslid van de vroegere Volksunie) :

75 jaar werd Maurits Coppieters, en hij bleef ijveren voor zijn droom: een bundeling van de progressieve krachten. ,,De breuk tussen de Vlaamse en de sociale emancipatiestrijd en de bijna-apartheid van de ecologische beweging, kwamen mij over als ondraaglijk'', zei hij daarover in mei 1996 in deze krant. ,,De neoliberale ontvettingsideeën, de sociale afbraak, de dreiging van extreem-rechts, zijn signalen die ik niet langer kon negeren.'' - http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=gagk842u

Henri1
26 oktober 2009, 14:35
Ik zou maar ophouden met de topicstarter te citeren hoor.

De man is sinds hij zijn openingspost schreef allang verdwenen.

Wellicht koos hij ervoor een "echt" leven te beginnen. ;-)

Renesse
26 oktober 2009, 16:19
Pikt het zo hard dat een Luikenaar nederlands spreekt en schrijft ?

Het pikt blijkbaar bij u als je dit schrijft.

stab
27 oktober 2009, 06:17
Pikt het zo hard dat een Luikenaar nederlands spreekt en schrijft ?Wat is er zo speciaal aan (en wat zou het bij ons 'pikken') dat een Limburger die met een Waalse getrouwd is en in Luik woont Nederlands spreekt en schrijft?

Henri1
27 oktober 2009, 15:26
Wat is er zo speciaal aan (en wat zou het bij ons 'pikken') dat een Limburger die met een Waalse getrouwd is en in Luik woont Nederlands spreekt en schrijft?

Ik stel alleen maar vast, meer moet U daar niet achter zoeken.

stropke
27 oktober 2009, 17:42
Bestaat vlaanderen nog ?

Gij zijt ook de plezantste thuis zekrs?? Du-uh!!! :roll:

Ernst Niessen
27 oktober 2009, 18:10
Gij zijt ook de plezantste thuis zekrs?? Du-uh!!! :roll:
Ergens heeft Henri gelijk, stropke. Ja ja. Vlaanderen bestaat uit de Zuid-Nederlandse provincies Vlaanderen, Brabant en Limburg. De Vlaamse identiteit bestaat dus ook niet, omdat zij deel uitmaakt van de Nederlandse identiteit, die op haar beurt een deel is van de Europese identiteit.

Henri1
27 oktober 2009, 18:26
Ergens heeft Henri gelijk, stropke. Ja ja. Vlaanderen bestaat uit de Zuid-Nederlandse provincies Vlaanderen, Brabant en Limburg. De Vlaamse identiteit bestaat dus ook niet, omdat zij deel uitmaakt van de Nederlandse identiteit, die op haar beurt een deel is van de Europese identiteit.

Die op haar beurt deel uit maakt van de wereld.
Dat op haar beurt deel uitmaakt van het heelal.

Wat is uw punt alweer ?

FDM
28 oktober 2009, 11:33
wat Kosovo kan , kunne wij beter

Henri1
31 oktober 2009, 12:19
wat Kosovo kan , kunne wij beter

Grootheidswaanzin noem ik dat.

De schoofzak
31 oktober 2009, 12:47
Pikt het zo hard dat een Luikenaar nederlands spreekt en schrijft ?

Ik vergelijk een Luikenaar met een Duitser die dichtbij de Nederlands-Duitse grens woont, daar redelijk in het Noorden van die grens; maar wel aan de Duitse kant;

en ik vergelijk hem ook met een Duitser die dichtbij de Duits-Waalse grens woont, niet zo heel ver van Luksemburg; maar wel aan de Duitse kant;

en ik vergelijk hem ook met een Fransman die dichtbij de Frans-Vlaamse grens woont, niet zover van De Panne, maar wel aan de Franse kant;


die mensen hebben het volgende gemeen: ze hebber er niet veel belang bij om Nederlands te leren of te kennen; tenzij een paar uitzonderingen.

Ik ben hevig flamingant, maar op dit gebied toch erg realist.




Heel anders is iemand die in een twee- of drietalig land, minister wil spelen over alle landgenoten; of ondemokratisch staatshoofd wil blijven; of ... vul maar aan;

Hee anders ook in een offisieel tweetalige stad: hoe organizeer je dat als burgemeester ...


(daarom is het ook zo pervers dat die Waalse werklozen kunnen blijven profiteren van het manna van de Vlaamse bijdragen tot de sosiale zekerheid ...
er zit daar maar één ding op: Walenland en Vlaanderen vrij en onafhankelijk)

Ernst Niessen
31 oktober 2009, 22:12
Vrij te zijn, herenigd land,
't Land waar jaren werd geleden
En voor vrijheid werd gestreden,
Nimmer was zo sterk de band
Met 't herenigde land.

Vrij te zijn, herenigd land,
'k Denk aan duizenden die vielen,
Voor geen Walen wilden knielen,
Zij toch bleven trouw gestand,
Aan hun herenigd land.

Vrij te zijn, herenigd land,
't Is om nauw'lijks te geloven,
Niets of niemand zal ooit doven
't Vuur dat in ons harte brandt
Voor ons Vaderland!

system
31 oktober 2009, 22:18
Vrij te zijn, herenigd land,
't Land waar jaren werd geleden
En voor vrijheid werd gestreden,
Nimmer was zo sterk de band
Met 't herenigde land.

Vrij te zijn, herenigd land,
'k Denk aan duizenden die vielen,
Voor geen Walen wilden knielen,
Zij toch bleven trouw gestand,
Aan hun herenigd land.

Vrij te zijn, herenigd land,
't Is om nauw'lijks te geloven,
Niets of niemand zal ooit doven
't Vuur dat in ons harte brandt
Voor ons Vaderland!

U zingt dat zeker luidop in uw bad.

system
31 oktober 2009, 22:46
Ergens heeft Henri gelijk, stropke. Ja ja. Vlaanderen bestaat uit de Zuid-Nederlandse provincies Vlaanderen, Brabant en Limburg. De Vlaamse identiteit bestaat dus ook niet, omdat zij deel uitmaakt van de Nederlandse identiteit, die op haar beurt een deel is van de Europese identiteit.

Had Hitler het ook niet over de Reischgau Flandern? En waren Vlamingen ook geen Germanen?

Hertog Joost
31 oktober 2009, 22:47
Had Hitler het ook niet over de Reischgau Flandern? En waren Vlamingen ook geen Germanen?
Wat is je punt? probeer je nu een Godwin uit te lokken?:lol:

system
31 oktober 2009, 22:55
In principe akkoord maar we hebben wel een tekst nodig die wat meer wervend is. Eerlijk gezegd als je het hebt over "een KMO-klimaat", "een grote bevolkingsdichtheid" of een "eigen vlag en volkslied" dan gaat mijn hart daar echt niet sneller van slaan. Ook in het vervolg van je tekst leg je te sterk de nadruk op dat Vlaanderen het allemaal beter doet dan Wallonië maar eerlijk gezegd dat komt toch wel een beetje arrogant en neerbuigend over en daaruit put je geen eigen identiteit. Ook al niet wervend wat mij betreft. Als we meer en beter aan een eigen Vlaams project willen werken dan moeten we ook oog hebben voor de fouten die Vlaanderen nu al maakt. De stedebouwkundige moord op onze kustlijn is van Vlaamse makelij. Het opofferen van Doel ook. De arrogantie van BAM idem. Vlaanderen moet sterk opletten dat het geen België wordt in het klein. Een eigen Vlaams project moet met andere woorden veel verder kijken. Als we niet opletten wordt Vlaanderen gewoon bestuurd als een KMO waar dorpen, natuur en levenskwaliteit opgeofferd worden aan kortzichtige economische doelstellingen. Als we niet opletten wordt Vlaanderen 1 grote megaverkaveling. Vlaanderen onafhankelijk : ja! Maar dan wel als natie van 6 miljoen wakkere burgers die kiezen voor een socialer, ecologischer, democratischer en creatiever Vlaanderen. Dat zijn we verplicht aan onszelf en aan al die duizenden mensen die in de loop der tijden Vlaanderen hebben meegeëmancipeerd. En wanneer we even zonder inspiratie zitten laat ons dan even terugdenken aan inspirerende voorvechters van meer Vlaams zelfbestuur zoals wijlen Maurits Coppieters ( gewezen voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging en parlementslid van de vroegere Volksunie) :

75 jaar werd Maurits Coppieters, en hij bleef ijveren voor zijn droom: een bundeling van de progressieve krachten. ,,De breuk tussen de Vlaamse en de sociale emancipatiestrijd en de bijna-apartheid van de ecologische beweging, kwamen mij over als ondraaglijk'', zei hij daarover in mei 1996 in deze krant. ,,De neoliberale ontvettingsideeën, de sociale afbraak, de dreiging van extreem-rechts, zijn signalen die ik niet langer kon negeren.'' - http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=gagk842u

Coppieters was wel een mens van mijn hart. Dat moet ik toegeven.

Henri1
31 oktober 2009, 23:22
U zingt dat zeker luidop in uw bad.

Neen, op de gezamelijke WC. Zon' ding met een groen deurtje met een hartje erin. ;-)

LiberaalNL
31 oktober 2009, 23:27
Had Hitler het ook niet over de Reischgau Flandern? En waren Vlamingen ook geen Germanen?
Erg pijnlijk voor jou, maar Hitler was fel tegenstander van een vereniging van Vlaanderen en Nederland en voorstander van een unitair Belgie.

Ernst Niessen
31 oktober 2009, 23:49
Neen, op de gezamelijke WC. Zon' ding met een groen deurtje met een hartje erin. ;-)

Zo'n hartje zoals in uw vlag? Gilt u rustig 'op uw gemak' ;-) de Brabançonne doorheen uw hartje en sluimer daarna zacht. Laat Leterme met u meezingen. Hij kent het lied immers uitstekend. :lol:

Henri1
1 november 2009, 03:31
Zo'n hartje zoals in uw vlag? Gilt u rustig 'op uw gemak' ;-) de Brabançonne doorheen uw hartje en sluimer daarna zacht. Laat Leterme met u meezingen. Hij kent het lied immers uitstekend. :lol:

Leterme was grote fan van een staatshervorming.
Wist U weer niet ?

system
1 november 2009, 10:18
Erg pijnlijk voor jou, maar Hitler was fel tegenstander van een vereniging van Vlaanderen en Nederland en voorstander van een unitair Belgie.

Dat weten we niet. U vertelt dingen die u niet weet. Hitler liet niet in zijn kaarten kijken. Voor hem was dat een ondergeschikt probleem. Eerst moest de oorlog gewonnen worden. Wat zeker niet uitgesloten was en in de lijn der verwachtingen lag (Hitler deed dit ook met andere veroverde gebieden), was dat Vlaanderen als Reichsgau Flandern 'eingeschaltet' zou worden bij grossdeutschland net als Nederland. Dat er bovendien zeker geen sprake zou zijn geweest van Vlaamse onafhankelijkheid. En meer dan waarschijnlijk zou dan Jef Van de Wiele, alias Jef Cognac, van DeVlag één van de grote mijnheren (lees: Vlaamse SS-collaborateurs) geworden zijn in Vlaanderen.