PDA

View Full Version : Even peilen naar institutionele wens...


Tantist
7 augustus 2004, 11:14
Nog even peilen naar wat jullie opinie is over het institutionele kader waar we in moeten (volgens u)...

De keuze gaat tussen:


Een echt federaal model in België, gebaseerd op een aantal deelstaten (2, 3, 4 of meer) die volwaardig zijn, voldoende autonomie hebben en geen de facto gedecentraliseerd systeem dat men federalistisch noemt zoals nu het geval is.
Een confederaal Belgisch model.
Vlaanderen als apart land, al dan niet in de EU (knipoog naar Pelgrim)
Vlaanderen en Nederland worden herenigd, Wallonië wordt onafhankelijk/breekt in verschillende delen (o.a. door Luxemburg opgeslorpt)/wordt geannexeerd door Frankrijk --> Groot-Nederland, in unitaire, federale of confederale context
België en Nederland worden herenigd, al dan niet met Luxemburg. Verschillende contexten mogelijk: 3 lidstaten, 4, 5 of meer... Unitair, federaal of confederaal --> Heel-Nederland
Ander... Te specificeren, anders is het maar flauw hoor ;-)

DaBlacky
7 augustus 2004, 12:11
Bedoel je terwijl ik nog in leven ben? :)

Ik denk niet dat ik het nog ooit zal meemaken dat Vlaanderen bij Nederland zal komen. Ook niet in een minimale confederatie. Dit hoeft ook van mij niet, ik ben al blij als de Vlaming zelf over zijn lot mag beslissen.

Ik heb confederaal Belgisch model gekozen, omdat we vanaf dan zelf mogen beslissen. Ik ben er redelijk zeker van dat vanaf we confederaal zijn, het een kwestie is van (korte) tijd en we zijn onafhankelijk. Dan hebben we dat namelijk zelf voor het zeggen. Eigenlijk is (in de komende 70 jaar, dus nog tijdens mijn leven (hopelijk)) mijn einddoel Vlaanderen onafhankelijk, maar ik ben al tevreden als we confederaal zijn (omwille van het zelfbeschikkingsrecht).

Tantist
7 augustus 2004, 13:19
Bedoel je terwijl ik nog in leven ben? :)

Ik denk niet dat ik het nog ooit zal meemaken dat Vlaanderen bij Nederland zal komen. Ook niet in een minimale confederatie.
Nochtans is dit eigenlijk al in zéér minimale vorm aanwezig. Vergeet de Taalunie niet, de GENT akkoorden en het feit dat de Belgische (zeg maar Vlaamse aangezien Walllonië geen zee heeft) marine samen werkt met de Nederlandse, en dan weet je dat die confederatie eigenlijk wel snel kan volgen...

C uit W
7 augustus 2004, 13:34
Waar staat het Groot-Germaans reich? :p

DaBlacky
7 augustus 2004, 13:41
Nochtans is dit eigenlijk al in zéér minimale vorm aanwezig. Vergeet de Taalunie niet, de GENT akkoorden en het feit dat de Belgische (zeg maar Vlaamse aangezien Walllonië geen zee heeft) marine samen werkt met de Nederlandse, en dan weet je dat die confederatie eigenlijk wel snel kan volgen...

cool :p

maar ik wil niet ontgoocheld worden. Daarom dat ik ook confederaal Belgisch model aanduide. Ik zet mijn verwachtingen van anderen altijd zo laag mogelijk. Kan ik minder snel ontgoocheld worden en is het feest des te groter als ik meer krijg :)

Tantist
7 augustus 2004, 13:48
Waar staat het Groot-Germaans reich? :p
Bij "anders"...

Rock Against Communism
7 augustus 2004, 14:20
Een onafhankelijk Vlaanderen is de eerste en meest realistische optie (ik geloof er sterk in dat belgië binnen twintig jaar uit elkaar ligt). Daarna pleit ik voor een confederatie met Nederland, maar het is begrijpelijk dat dat wat meer tijd zal vergen, ook al omdat in Nederland het hof vrij populair is, en er niet veel sprake is van "republikanisering" van het land, wat ondertussen met Vlaanderen wel het geval zou moeten zijn.

Ik stemde dus voor Vlaanderen onafhankelijk.

Philips Inc.
8 augustus 2004, 10:45
Waar staat het Groot-Germaans reich? :p:-)

Pelgrim
9 augustus 2004, 09:11
Ik denk dat we in de eerste plaats eens moeten de vraag stellen hoe we Vlaanderen zelf zien. Een confederaal Vlaanderen lijkt volgens mij het beste.
Daaruit volgt eigenlijk al op zich dat Vlaanderen kan meewerken aan een verdere confederale structuur in Europa.

Maar ik maak me geen illusies. In eerste instantie zullen we voor de volledige onafhankelijkheid moeten gaan anders blijven we de speelbal van de Belgische en Europese politiek. Vlaanderen kan overigens niet als land overleven als de rest van Europa meer en meer de unitaire toer op gaat. We zullen dan ook actief een ander Europa moeten bepleiten, waar de kleinere landen ook ademruimte hebben. In die zin is samenwerking met die anderen (bvb Nederland) wel te overwegen, al zou ik zeker geen unitair Groot Nederland willen.

Maar we beginnen misschien het beste bij het begin, nietwaar.

jOOSt
9 augustus 2004, 10:34
Ik heb op drie gestemd, maar ik ben infeite voorstander van vier. Maar zelf zie ik ook in dat dit te utopisch is. Bovendien, moet Nederland Beatrix en haar roedel eruit gooien en dat zie ik ook zo snel niet gebeuren. U sprak ook niet over Frans-Vlaanderen....

Kluizenaar
9 augustus 2004, 11:24
Onafhankelijk Vlaanderen, dat lijkt mij de optie die het makkelijkst zal te bereiken zijn en de optie met de minste problemen achteraf. Alhoewel denk ik dat dat resultaat niet meer zal meegemaakt worden door om het even wie hier...

Tantist
9 augustus 2004, 11:32
Ik heb op drie gestemd, maar ik ben infeite voorstander van vier. Maar zelf zie ik ook in dat dit te utopisch is.
Met alle respect -echt waar!- maar als iedereen zo denkt, is het inderdaad utopisch, dat is een self fulfilling prophecy... Ik heb speciaal meerdere keuzes toegelaten, opdat zo'n dillemma's als de jouwe niet zouden moeten, maar niemand maakt daar echt gebruik van. Tant pis...

Ik heb zelf Vl onaf, Gr ned en heel-ned aangeklikt, omdat al deze 3 opties leiden naar hetzelfde: dat wij Vlamingen in een Nederlandse natiestaat zouden kunnen leven, waar we onszelf kunnen zijn.


Bovendien, moet Nederland Beatrix en haar roedel eruit gooien en dat zie ook zo snel niet gebeuren.
Neen. In tegenstelling tot de parvenus van Laken, zijn de Oranjes idd vrij populair. Begrijpelijk, ze hebben altijd de kant van hun volk gekozen (of ze lieten het althans zo uitschijnen).

Tant pis. Ik ben ook republikein, maar als toegift voor de Nederlandse eenmaking wil ik best wel de Oranjes aanvaarden. Monarchie is geworteld in walgelijke principes als de ongelijkheid van de mensen, en zelfs bloed en bodem, maar door de constitutionele krachten is monarchie gelukkig gekortwiekt en herleid tot een symbooldossier. Veel impact heeft het niet om die Oranjekliek buiten te smijten, het zou enkel een bekroning (no pun intended) zijn van de Nederlandse samenleving, waarmee ze de stap naar het realisme, de moderne tijd en het algemeen belang zullen zetten...

U sprak ook niet over Frans-Vlaanderen....
Dat is folklore... Als u vindt van niet, is dat uw goed recht, maar Frans-Vlaanderen is enkel cultureel interessant... op dit moment. Momenteel is er enkel werk voor culturele verenigingen als Zannekin etc...

Misschien zal een sterke Groot-Nederlandse staat een culturele heropleving teweeg brengen in Frans-Vlaanderen, die uiteindelijk uitmondt in hernieuwde politieke interesse, maar voorlopig is Zuid-Vlaanderen even interessant als Burkina Faso...

Tantist
9 augustus 2004, 11:34
Onafhankelijk Vlaanderen, dat lijkt mij de optie die het makkelijkst zal te bereiken zijn en de optie met de minste problemen achteraf. Alhoewel denk ik dat dat resultaat niet meer zal meegemaakt worden door om het even wie hier...
Hmmm, pas daar maar mee op. Begin 1991 had zelfs de CIA en de KGB het einde van de Sovjetunie niet zien aankomen. Het kan allemaal snel gaan.

En watchers van over de hele wereld zien België zijn 200e verjaardag niet halen. Dat wil enorm veel zeggen...

Pelgrim
9 augustus 2004, 13:13
En watchers van over de hele wereld zien België zijn 200e verjaardag niet halen.
da's 't eerste dat ik daar van hoor maar ik hoop alleszins dat het waar is.

Cyperken
9 augustus 2004, 13:34
Onafhankelijk Vlaanderen, dat lijkt mij de optie die het makkelijkst zal te bereiken zijn en de optie met de minste problemen achteraf. Alhoewel denk ik dat dat resultaat niet meer zal meegemaakt worden door om het even wie hier...
Wees daar maar niet zo zeker van. De Vlaamse beweging is enorm toegenomen de laatste jaren...één groot pijnpunt is wel dat er nogal wat interne strubbelingen zijn.

jOOSt
9 augustus 2004, 14:05
Beste tantist, goed dat er positievelingen zijn zoals u onder de vlaams-nationalisten. Maar toch moet u zelf inzien dat de herenigde Nederlanden een utopie is. Ik sprak over Beatrix, geloofd u echt dat de vlamingen deze dame met open armen zal ontvangen. We sturen de Saxen-Coburgers weg en we nemen Oranjes binnen....dat geloof ik dus niet. En we hebben dan ook nog de culturele (religieuze) verschillen die, denk ik, na 174 jaar scheiding nog moeilijker te overbruggen zullen zijn. Dan heb ik ook nog de hamvraag: willen de nederlanders er ons wel bij?

Pelgrim
9 augustus 2004, 14:11
Ik dacht ooit gehoord te hebben dat sinds kort er meer katholieken dan protestanten waren in Nederland. Daar heb ik echter geen bevestiging van.

jOOSt
9 augustus 2004, 14:37
Dat kan zijn, maar het calvinistische gedachtengoed zit er heel diep ingeworteld.

Piet Hein
9 augustus 2004, 17:14
Wees daar maar niet zo zeker van. De Vlaamse beweging is enorm toegenomen de laatste jaren...één groot pijnpunt is wel dat er nogal wat interne strubbelingen zijn.
En de grootste vergissing was trouwens elke keer het vlaams blok uitsluiten.

Cyperken
9 augustus 2004, 17:30
En de grootste vergissing was trouwens elke keer het vlaams blok uitsluiten.
Iets wat nog zal gebeuren in de toekomst, vrees ik voor. Stel dat het Vlaams Blok bij de volgende vlaamse verkiezingen (2009) 36 zetels haalt - formaterende partij - iets wat dit jaar ook kon gebeuren maar het vlaamse kartel heeft dit nipt kunnen voorkomen met een klein verschil. Een regering kan niet gevormd worden aangezien alle andere partijen vastzitten aan het cordon...enig idee naar de consequenties, een glazen bol iemand?

Piet Hein
9 augustus 2004, 17:37
Ik ben die zever rond het cordon sanitiare handhaven en het vlaams blok zo beu als koude pap. Ik zie persoonlijk een samenwerking wel zitten. eigenlijk moets deze vlaamse regering bestaan uit CD&V/N-VA en Vlaams Blok.

DaBlacky
9 augustus 2004, 18:49
Iets wat nog zal gebeuren in de toekomst, vrees ik voor. Stel dat het Vlaams Blok bij de volgende vlaamse verkiezingen (2009) 36 zetels haalt - formaterende partij - iets wat dit jaar ook kon gebeuren maar het vlaamse kartel heeft dit nipt kunnen voorkomen met een klein verschil. Een regering kan niet gevormd worden aangezien alle andere partijen vastzitten aan het cordon...enig idee naar de consequenties, een glazen bol iemand?

consequenties: nul.
Tzelfde als afgelopen verkiezingen.

Blok is nu trouwens ook grootste partij, aangezien N-VA aparte fractie vormt. Ge ziet wat het resultaat is.

Cyperken
9 augustus 2004, 20:54
consequenties: nul.
Tzelfde als afgelopen verkiezingen.

Blok is nu trouwens ook grootste partij, aangezien N-VA aparte fractie vormt. Ge ziet wat het resultaat is.Nul, net als afgelopen verkiezingen?? CD&V/N-VA was de formaterende partij, moesten het initiatief nemen...ik denk niet dat het resultaat op hetzelfde zou neerkomen moest het Vlaams Blok in 2007 plots het initiatiefrecht krijgen!

Cyperken
9 augustus 2004, 20:56
Ik ben die zever rond het cordon sanitiare handhaven en het vlaams blok zo beu als koude pap. Ik zie persoonlijk een samenwerking wel zitten. eigenlijk moets deze vlaamse regering bestaan uit CD&V/N-VA en Vlaams Blok.
Dat was eenvoudig geweest en vrij logisch ook maarja, Leterme was van het gedacht 'moeilijk kan ook', denk ik.

DaBlacky
9 augustus 2004, 23:39
Nul, net als afgelopen verkiezingen?? CD&V/N-VA was de formaterende partij, moesten het initiatief nemen...ik denk niet dat het resultaat op hetzelfde zou neerkomen moest het Vlaams Blok in 2007 plots het initiatiefrecht krijgen!

In se had het VB het initiatiefrecht aangezien zij de grootste fractie zijn.

Maar De Winter is zolang dat cordon sanitair bestaat op 15 minuutjes rond. Overal krijgt hij njet.

Zelfde scenario als afgelopen verkiezingen.

Cyperken
10 augustus 2004, 11:11
In se had het VB het initiatiefrecht aangezien zij de grootste fractie zijn.

Maar De Winter is zolang dat cordon sanitair bestaat op 15 minuutjes rond. Overal krijgt hij njet.

Zelfde scenario als afgelopen verkiezingen.
De andere partijen wachten lieven tot de Vlaams Blok fractie alleen de meerderheid haalt...? Slim gezien eigenlijk.

Piet Hein
10 augustus 2004, 11:16
ik vindt ook dat de winter misschien wel minster kan worden maar laat hem A.U.B. de onderhandelingen niet leiden voor Het Vlaams Blok Ik dat bv. Annemans of Van hecke daar meer geschit voor zijn want een regering vormen is nog altijd en kwestie van geven en nemen door beide partijen.

Tantist
10 augustus 2004, 11:59
Beste tantist, goed dat er positievelingen zijn zoals u onder de vlaams-nationalisten. Maar toch moet u zelf inzien dat de herenigde Nederlanden een utopie is.
Kom zeg, u lijkt wel de Luc van der Kelen van de flaminganten. ;-)
Die man is belgicist, maar gelooft zelf niet meer in België.

Zoals ik reeds zei: als zelfs de voorstanders geen moeite meer doen voor hun ideaal, dan zullen ze met hun idee dat het onhaalbaar is ook nog gelijk krijgen...

Ik sprak over Beatrix, geloofd u echt dat de vlamingen deze dame met open armen zal ontvangen. We sturen de Saxen-Coburgers weg en we nemen Oranjes binnen....dat geloof ik dus niet.
Ik ook niet direct hoor. Al zou je daar van serieus op kunnen kijken. Algemeen maakt men de opmerking dat Maxima wél snel Nederlands heeft geleerd itt Mathilde... En gezien volgens de dwazen van de BUB de meeste mensen royalistisch zijn, zou het best nog wel eens kunnen -als ze voor ene keer gelijk hebben- dat de Oranjes een mooie keus zijn voor de troon van Vlaanderen. Uit die personele unie, samen met de quasi-gelijke culturele, sociale en economische achtergrond, voort bouwend op de bestaande samenwerkingen, kan dan meer groeien.

Ik heb de Oranjes ook liever niet als koningen, ik verkies nog altijd een zeer zwak staatshoofd op jaarlijkse basis zoals in Zwitserland, maar we moeten met alle opties rekening houden.

En we hebben dan ook nog de culturele (religieuze) verschillen die, denk ik, na 174 jaar scheiding nog moeilijker te overbruggen zullen zijn.
Ik heb al veel discussies gevoerd over deze zogezegde verschillen. En in al die discussies (het zijn er al verzekers meer dan 20) is er nog nooit iemand in geslaagd om een kenmerk van belang te geven van Nederland in zijn totaliteit tov Vlaanderen in zijn totaliteit. Nog niemand is daar in geslaagd. Iedereen haalt wel bv. de religie aan, maar al die vooroordelen zijn zo makkelijk te ontmantelen (zoals bv. dat de religieuze grens niet samen valt met de staatsgrens, maar met de Grote Rivieren, of dat er meer katholieken(30%) dan protestanten(20%) zijn,...) dat het saai wordt. Niemand heeft dat gekunnen, tenzij terug te vallen op staatkundige principes, en die willen we juist aanpassen aan de socio-economische en politiek-culturele werkelijkheid.


Dan heb ik ook nog de hamvraag: willen de nederlanders er ons wel bij?

Een kennis van me heeft dat eens gaan vragen aan de Nederlandse partijen. Ik zou het nog eens moeten vragen, maar het kwam er op neer dat er geen enkele partij radicale tegenstander was, dat de SP wel argwanend was, dat de PvdA en CDA de kwestie nog niet aan de orde vond, maar in principe geen tegenstander was, dat VVD het niet de moeite vond te antwoorden en dat D66 wel voorstander was, moest Vlaanderen het initiatief nemen. Maar ik zou het Wim nog eens moeten vragen voor de exacte details...

Maar om terug te komen op de kwestie: ik vind het jammer dat iemand als jij die voorstander is van Groot-Nederland, deze kwestie bij voorbaat al uitsluit. Een beetje meer zelfvertrouwen kan geen kwaad, zeker als je weet dat een groot deel (en dan bedoel ik echt een massaal deel, meer dan de helft) van de Vlaamse beweging pro Nederland is. Niet radicaal, vaak niet luid en duidelijk, maar toch onderhuids. Surf maar eens naar de website van het OVV (http://www.ovv.info) en overtuig jezelf (je moet wel goed modaliteiten kunnen aanvoelen).

Ik begrijp anders wel best dat je sommige opties onmogelijk vindt. Zo ben ik in principe voor een Benelux-federatie, maar door Waalse anti-Nederlandse sentimenten ben ik al daarvan afgestapt...

Kluizenaar
10 augustus 2004, 13:29
Is de doorsnee Vlaming wel opgezet met het feit dat Vlaanderen en Nederland goed zouden kunnen samengaan? Met de doorsnee Vlaming bedoel ik mensen die hun oordeel vellen op basis van België vs. Holland, mensen die denken: "Ik ben ne Vlaming en das nen Hollander". Ik denk dat de meesten een samensmelting van de Nederlanden absoluut niet zouden willen.

Cyperken
10 augustus 2004, 13:34
Is de doorsnee Vlaming wel opgezet met het feit dat Vlaanderen en Nederland goed zouden kunnen samengaan? Met de doorsnee Vlaming bedoel ik mensen die hun oordeel vellen op basis van België vs. Holland, mensen die denken: "Ik ben ne Vlaming en das nen Hollander". Ik denk dat de meesten een samensmelting van de Nederlanden absoluut niet zouden willen.
Ik denk niet dat het aangewezen is (althans niet voor mij) om Vlaanderen en Nederland onder één centraal gezag te brengen. Wel ben ik voorstander van een economische en maatschappelijke samenwerking, ook op het vlak van de verdediging van het Nederlands als officiële taal binnen de EU ook zo voor gemeenschappelijke belangen en de positie van kleinere lidstaten.

Tantist
10 augustus 2004, 16:32
Ik denk dat de meesten een samensmelting van de Nederlanden absoluut niet zouden willen.
Waarom niet?

jOOSt
10 augustus 2004, 16:49
Is de doorsnee Vlaming wel opgezet met het feit dat Vlaanderen en Nederland goed zouden kunnen samengaan? Met de doorsnee Vlaming bedoel ik mensen die hun oordeel vellen op basis van België vs. Holland, mensen die denken: "Ik ben ne Vlaming en das nen Hollander". Ik denk dat de meesten een samensmelting van de Nederlanden absoluut niet zouden willen.Voor jan-met-de-pet zal dit inderdaad niet makkelijk zijn. Jaren kreeg hij door de belgicisten ingedokterd dat Hollanders dit en dat zijn. Het zal een streven van generaties zijn, maar is de onafhankelijkstrijd dit ook niet? En ja, ik geef Tantist gelijk, nu dat we de eindstreep naderen van de onafhankelijkheid, kunnen we de herenigingsgedachte weer beginnen op te warmen.
Mag ik opnieuw stemmen? :-)

Tantist
10 augustus 2004, 17:20
Voor jan-met-de-pet zal dit inderdaad niet makkelijk zijn. Jaren kreeg hij door de belgicisten ingedokterd dat Hollanders dit en dat zijn. Het zal een streven van generaties zijn, maar is de onafhankelijkstrijd dit ook niet? En ja, ik geef Tantist gelijk, nu dat we de eindstreep naderen van de onafhankelijkheid, kunnen we de herenigingsgedachte weer beginnen op te warmen.
Mag ik opnieuw stemmen? :-)
Van mij wel, maar van het forum niet ;-)

Ik denk wel dat het Groot-Nederlandse streven pas echt van de grond zal komen na de onafhankelijkheid. Vergeet niet dat zowat alle Groot-Nederlanders politiek zich scharen in het independistische kamp.

jOOSt
10 augustus 2004, 17:26
Van mij wel, maar van het forum niet ;-)

Ik denk wel dat het Groot-Nederlandse streven pas echt van de grond zal komen na de onafhankelijkheid. Vergeet niet dat zowat alle Groot-Nederlanders politiek zich scharen in het independistische kamp.
En houden zo, want wat we niet nodig hebben is nog meer scheuringen.

kempenaar
10 augustus 2004, 17:40
Principieel koos ik voor een Groot - Nederland.

Natuurlijk moeten we eerst werken aan onze onafhankelijkheid die er veel sneller zal zijn dan de meesten denken.

Daarna kan een mogelijke hereniging bekeken worden.
Maar hoe die staat er dan moet uitzien? Vlaams - Nederlands confederatie ?

Met concrete samenwerking op bepaalde domeinen zou ik ook al tevreden zijn.

kempenaar
10 augustus 2004, 17:45
Dan heb ik ook nog de hamvraag: willen de nederlanders er ons wel bij?
Ja! De Nederlanders willen Vlaanderen "terug".

Ik was al verschillende keren op "Vlaamse actie" in Nederland en vele mensen spraken me spontaan aan over een hereniging...

Jordi
10 augustus 2004, 21:28
Wordt Vlaanderen dan een provincie van Nederland of een deelstaat?

jOOSt
11 augustus 2004, 10:51
Wordt Vlaanderen dan een provincie van Nederland of een deelstaat?Vlaanderen een provincië? Dat zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn. Nederland heeft 16 miljoen inwoners,Vlaanderen 6, meer dan een vierde van de inwoners zou in één provincie wonen. Vlaanderen opsplitsen zou waarschijnlijk een beter idee zijn West, Oost en Zeeuws Vlaanderen terug samen; de Limburgse en de Brabantse provincies herenigen en Antwerpen, ja, dat zou een geval apart zijn...

Clio
11 augustus 2004, 12:42
Een onafhankelijk Vlaanderen, lidstaat van de Europese Unie. Dat is hoe ik de staatkundige toekomst van Vlaanderen zie.

Tantist
11 augustus 2004, 18:17
Ja! De Nederlanders willen Vlaanderen "terug".

Ik was al verschillende keren op "Vlaamse actie" in Nederland en vele mensen spraken me spontaan aan over een hereniging...
Zo gelukkig ben ik nog niet geweest. Naar wat ik heb gemerkt, liggen de Nederlanders even wakker van hun institutionele instellingen als de Vlamingen: niet dus. Ze vinden het een raar idee, maar 't kan geen kwaad. Als je dan hun een beetje verder laat denken over de mogelijkheden (de haven van Europa, de positie van het Nederlands in Europa, economische voordelen, een gezamelijk transportnetwerk, een betere gezondheidszorg,...), dan verandert die passieve houding meestal spontaan in een enthousiasme dat je alleen verwacht van een kind op de avond van 5 december...

De mensen denken er niet over na, maar als ze verder durven denken dan hun neus lang is, zijn ze meestal voorstander.

kempenaar
12 augustus 2004, 14:14
Zo gelukkig ben ik nog niet geweest. Naar wat ik heb gemerkt, liggen de Nederlanders even wakker van hun institutionele instellingen als de Vlamingen: niet dus. Ze vinden het een raar idee, maar 't kan geen kwaad. Als je dan hun een beetje verder laat denken over de mogelijkheden (de haven van Europa, de positie van het Nederlands in Europa, economische voordelen, een gezamelijk transportnetwerk, een betere gezondheidszorg,...), dan verandert die passieve houding meestal spontaan in een enthousiasme dat je alleen verwacht van een kind op de avond van 5 december...

De mensen denken er niet over na, maar als ze verder durven denken dan hun neus lang is, zijn ze meestal voorstander.
Je moet maar eens een keer met een Vlaamse vlag in een (noord) Nederlandse winkelstraat gaan staan. Je zal zeker enkele reacties krijgen! :-)

DaBlacky
12 augustus 2004, 15:01
Vlaanderen een provincië? Dat zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn. Nederland heeft 16 miljoen inwoners,Vlaanderen 6, meer dan een vierde van de inwoners zou in één provincie wonen. Vlaanderen opsplitsen zou waarschijnlijk een beter idee zijn West, Oost en Zeeuws Vlaanderen terug samen; de Limburgse en de Brabantse provincies herenigen en Antwerpen, ja, dat zou een geval apart zijn...

Ik dacht dat Antwerpen ook een Brabantse provincie was?

Piet Hein
12 augustus 2004, 16:38
ik zal dit weekend niets van mij laten horen want ik ben op verlof in duitsland

Pelgrim
12 augustus 2004, 18:50
ik zal dit weekend niets van mij laten horen want ik ben op verlof in duitsland
'verlof' in duitsland? Ah zo. Nazi:lol:

jOOSt
13 augustus 2004, 11:07
Ik dacht dat Antwerpen ook een Brabantse provincie was?Voelen de Antwerpenaren zich brabanders? Ik heb ooit eens ergens gelezen dat na de val van Napoleon (daar ben ik niet zeker van...) er een plan was om de Nederlanden op te splitsen op de volgende manier. De zuidelijkste provincies (de waalse) naar Frankrijk, West en Oost-Vlaanderen bij Nederland, Limburg (Nederlands en Belgisch) bij Duitsland en Antwerpen een soort vrijstaat en protectoraat van Engeland.

Pelgrim
13 augustus 2004, 11:14
vrijstaat zou ik zien zitten ;)
Maar protectoraat van Engeland???

jOOSt
13 augustus 2004, 11:37
vrijstaat zou ik zien zitten ;)
Maar protectoraat van Engeland???Dat was een plan, hé. Dat wil niet zeggen dat ik er voorstander van ben, ik wou alleen maar zeggen dat er toen al een verschil was tussen Brabant en Antwerpen.

Pelgrim
13 augustus 2004, 13:38
Maar op zich zou een confederaal Vlaanderen van autonome steden en gemeenten wel interessant zijn denk ik.

Tantist
13 augustus 2004, 22:40
Wordt Vlaanderen dan een provincie van Nederland of een deelstaat?
Vlaanderen zal dan geen provincie, maar 5 provincies zijn hoor...

Ik gok eerder op een confederatie (embryo's daarvan zijn nu al aanwezig), die op termijn kan uitgroeien tot een federatie. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een Groot-Nederlandse eenheidsstaat willen, mezelf incluis...

Ik zie een eerste stap gebeuren doordat Vlaanderen in het koninkrijk der Nederlanden stapt, en de 4e partner wordt in het huwelijk Aruba, Nederland en Nederlandse Antillen. Door zijn positie en karakter zal dat een ideale positie zijn om verder te groeien. Persoonlijk heb ik die Oranjekliek liever weg, maar als ze handig kunnen zijn tot dan ;-)

Het kan natuurlijk ook anders verlopen op basis van zoveel bilaterale akkoorden dat men zegt van: "eigentlijk? Als ze daar nu eens een confederaal kader voor scheppen".

Tantist
13 augustus 2004, 22:48
Maar op zich zou een confederaal Vlaanderen van autonome steden en gemeenten wel interessant zijn denk ik.
Ik zou dan wel opteren om dan ook voldoende tussenniveaus te voorzien, waarbij de eigenlijke soevereiniteit bij de gemeenten ligt.

Wat dacht je van: Vlaanderen - streken - gemeenten - deelgemeenten - wijken?

Gemeenten kunnen zo als federaties gelden, die op hun beurt deel uitmaken van een confederatie van een landstreek (Waasland, Meetjesland, Groene Gordel, Maasland, Vlaamse Ardennen,...), die de deelstaten vormen van Vlaanderen.

Een unitair Vlaanderen teken ik alleen voor als noodoplossing...

Pelgrim
14 augustus 2004, 08:38
Ik zou dan wel opteren om dan ook voldoende tussenniveaus te voorzien, waarbij de eigenlijke soevereiniteit bij de gemeenten ligt.

Wat dacht je van: Vlaanderen - streken - gemeenten - deelgemeenten - wijken?

Gemeenten kunnen zo als federaties gelden, die op hun beurt deel uitmaken van een confederatie van een landstreek (Waasland, Meetjesland, Groene Gordel, Maasland, Vlaamse Ardennen,...), die de deelstaten vormen van Vlaanderen.

Een unitair Vlaanderen teken ik alleen voor als noodoplossing...
Perfect:thumbsup:

Tantist
14 augustus 2004, 13:03
Voelen de Antwerpenaren zich brabanders? Ik heb ooit eens ergens gelezen dat na de val van Napoleon (daar ben ik niet zeker van...) er een plan was om de Nederlanden op te splitsen op de volgende manier. De zuidelijkste provincies (de waalse) naar Frankrijk, West en Oost-Vlaanderen bij Nederland, Limburg (Nederlands en Belgisch) bij Duitsland en Antwerpen een soort vrijstaat en protectoraat van Engeland.
Aha, het plan van Talleyrand. Dat was niet bij de val van Napoleon, maar bij de Belgische Revolutie van 1830. En een duidelijk teken dat het niet echt een spontane reactie was om België onafhankelijk te maken. Dat gebeurde pas nadat de grootmachten -vooral Engeland- hun njet gaven tegen rattachisme.

De grenzen van dat plan waren helemaal niet ingedeeld volgens provincies, maar op de klassieke Franse manier van denken: via rivieren.

De Schelde was de grens van Vlaanderen (op de rechteroever na in Antwerpen), zoals het was ten tijde van het Heilige Roomse Rijk, voor de Pragmatieke Sanctie. Dit was (samen met Zeeuw-Vlaanderen dus) de Vrijstaat Antwerpen.

De Maas was de grens van Duitsland/Pruisen (von der Maas bis an die Memel ;-) ). Dat was niet zo schokkend, want Limburg en Luxemburg behoorden immers ook tot het de Duitse Confederatie. Dat raakte dan wel een deel van Nederlands Limburg en heel Vlaams Limburg kwijt, maar dat werd gecompenseerd met een stuk Luik en Namen.

De grens van Nederland was dan de Demer. Al de rest zou door Frankrijk ingepakt worden.

Het plan faalde...

Maar Antwerpen is een Brabantse provincie hoor. Pas in 1795 werd een scheiding ingevoerd door de Fransen...

PAJOT
16 augustus 2004, 21:09
http://img.photobucket.com/albums/v180/ranta/klein.jpg

Zeno!
16 augustus 2004, 21:27
Ik ben nog steeds voorstander van een Vlaamse staat (met of zonder Brussel, kan me eigenlijk weinig schelen), als volwaardige lidstaat van de EU. Ik zie echt de noodzaak van een "hereniging" met NL niet in. Althans voorlopig niet. Het schrikt daarenboven veel Vlamingen af om voluit voor de splitsing te kiezen.