PDA

View Full Version : Als Baskenland onafhankelijk wordt, is het hek van de dam


El Cid
18 augustus 2004, 10:54
De Baskische minister-president is een separatist. Zoveel is duidelijk. Hij stuurt nu aan op een "vrije associatie" van Baskenland met Spanje. Naar aanleiding van dit plan konden de terroristen van de ETA het niet laten om hun bommencampagne te hervatten.

Als Baskenland werkelijk onafhankelijk wordt, is dat een ramp voor Europa. Deze irredentisten zullen ook in Frankrijk "hun" Baskenland claimen. Maar vooral voor België zou dit rampzalig zijn, want het zou een precedent zijn dat een lidstaat van de EU splitst. In elke lange discussie met vlaamsnationalisten verwijzen ze graag naar Czechoslovakije, maar die splitsing gebeurde voor hun toetreding tot de EU.

Het hek zal helemaal van de dam zijn als Baskenland onafhankelijk wordt. Dat kunnen we niet laten gebeuren. Laten we een petitie starten.

Brabo
18 augustus 2004, 11:19
Als Baskenland werkelijk onafhankelijk wordt, is dat een ramp voor Europa. Deze irredentisten zullen ook in Frankrijk "hun" Baskenland claimen. Maar vooral voor België zou dit rampzalig zijn, want het zou een precedent zijn dat een lidstaat van de EU splitst.

Wat is er mis mee dat wanneer de meeste personen in een regio een andere staatsvorm willen, ze die ook krijgen? Of zijn staatsstructuren er niet om de mensen te dienen, maar zijn de mensen er om de staatsstructuur te dienen?

Clio
18 augustus 2004, 11:22
@ El Cid: Je bericht geeft enkel aan dat je niets snapt van de geschiedenis van Baskenland. Bovendien is de Baskische regering, die inderdaad naar onafhankelijkheid streeft, de grootste tegenstander van de ETA, of beter gezegd van de splintergroepen die menen de zinloze strijd van de ETA te moeten verderzetten.

Gora Euskadi Askatuta!

VlaamseBelg
18 augustus 2004, 13:01
Dat separatisme is precies waarom Europa een mislukt experiment zal blijken. In plaats van eenheid te krijgen, zullen we met nog kleinere stukjes eindigen. In Spanje wilt elk boerendorpje onafhankelijk worden, er is gelukkig nog niemand anders op het idee gekomen van met bommen te spelen.

Ik wacht op de dag dat de Europese Unie wordt ontbonden vanwege onwerkbaar. Of misschien worden we nog eens overrompeld door de Hunnen. ;-)

Dimitri
18 augustus 2004, 13:28
Alsof de gemiddelde Europeaan wakker ligt van Baskische onafhankelijkheid. Alsof er één regering is die zal zeggen: als Baskenland onafhankelijk wordt stappen wij uit de EU.

Als de Basken onafhankelijk willen worden en de meerderheid stemt daar in een referendum mee in: prima. Hebben we er weer een EU-lidstaat bij. Geen enkel probleem. Behalve dan voor de ouderwetse staatsnationalisten in Spanje en Frankrijk natuurlijk, en die in België blijkbaar.

VlaamseBelg
18 augustus 2004, 13:35
Vlaanderen, Friesland, Catalonie, Normandie, ... Er zijn er nog maar ik ben alleen zeker van de deze. In al deze regio's zitten vandaag de dag politici en mensen met vaak dubieuze belangen luidop te dromen van onafhankelijkheid, en om dat te krijgen zwepen ze het volk op met idiote slogans en goedkope nonsens.

Als Baskenland onafhankelijk wordt is het trouwens nog maar de vraag of ze nog bij Europa willen horen, de ETA is een echte maffiabende geworden die ook baskische bedrijfsleiders afperst. Misschien willen ze het helemaal op hun eentje doen?

Zelfs het regionaliseren (ja ja, ik weet wel van welke partij dat komt) gaat volgens mij te ver.

Dimitri
18 augustus 2004, 13:45
Vlaanderen, Friesland, Catalonie, Normandie, ... Er zijn er nog maar ik ben alleen zeker van de deze. In al deze regio's zitten vandaag de dag politici en mensen met vaak dubieuze belangen luidop te dromen van onafhankelijkheid, en om dat te krijgen zwepen ze het volk op met idiote slogans en goedkope nonsens.

Als Baskenland onafhankelijk wordt is het trouwens nog maar de vraag of ze nog bij Europa willen horen, de ETA is een echte maffiabende geworden die ook baskische bedrijfsleiders afperst. Misschien willen ze het helemaal op hun eentje doen?

Zelfs het regionaliseren (ja ja, ik weet wel van welke partij dat komt) gaat volgens mij te ver.In Friesland is er in ieder geval geen onafhankelijkheidsbeweging, laat staan dat er een meerderheid voor onafhankelijkheid zou zijn. Er is niet eens een meerderheid voor meer autonomie!

Als er in andere gebieden wel een meerderheid voor bestaat: het zij zo. Maar ik moet dat nog zien, want ik denk dat het aantal gebieden waar de meerderheid zich daadwerkelijk wil afscheiden bijzonder klein is.

Overigens is het niet de ETA die Baskenland regeert, maar de Baskische Nationale Partij. Dat is een christendemocratische, dus centrumrechtse partij, terwijl ETA extreemlinks is.
Ik denk dat het voorstel van een vrije associatie nu juist de mogelijkheid biedt voor Baskenland om zichzelf te bewijzen op alle terreinen (ook politie en justitie), zonder dat het volledig wordt losgekoppeld van Spanje.

VlaamseBelg
18 augustus 2004, 13:56
http://www.fnp.nl

In 't fries en al. Maar blijkbaar wordt ook buiten friesland gepraat over een afscheiding, omdat de autonomie die ze nu genieten handenvol geld kost.

Dimitri
18 augustus 2004, 14:58
http://www.fnp.nl (http://www.fnp.nl/)

In 't fries en al. Maar blijkbaar wordt ook buiten friesland gepraat over een afscheiding, omdat de autonomie die ze nu genieten handenvol geld kost.Blijkbaar heb je het partijprogramma niet gelezen. Nergens staat er iets over onafhankelijkheid.

Overigens heeft Friesland momenteel geen bijzondere autonomie: het is een provincie als elke andere. Het enige verschil met de andere Nederlandse provincies is de tweetaligheid.

Clio
18 augustus 2004, 15:02
@ Vlaamse Belg: Blijkbaar volg jij zelfs de werking van je eigen partij niet al te goed, als ik er mag van uitgaan dat je avatar je partijvoorkeur duidelijk maakt. Spirit steunt - op papier althans - via de EVA die regionalistische en nationalistische bewegingen die jij hier eventjes komt afmaken...

S.
18 augustus 2004, 15:08
De Baskische minister-president is een separatist. Zoveel is duidelijk. Hij stuurt nu aan op een "vrije associatie" van Baskenland met Spanje. Naar aanleiding van dit plan konden de terroristen van de ETA het niet laten om hun bommencampagne te hervatten.

Als Baskenland werkelijk onafhankelijk wordt, is dat een ramp voor Europa. Deze irredentisten zullen ook in Frankrijk "hun" Baskenland claimen. Maar vooral voor België zou dit rampzalig zijn, want het zou een precedent zijn dat een lidstaat van de EU splitst. In elke lange discussie met vlaamsnationalisten verwijzen ze graag naar Czechoslovakije, maar die splitsing gebeurde voor hun toetreding tot de EU.

Het hek zal helemaal van de dam zijn als Baskenland onafhankelijk wordt. Dat kunnen we niet laten gebeuren. Laten we een petitie starten.

Wat een realpolitiek: De eisen van de Basken afwijzen omwille van problemen in eigen land zonder ook maar enige uitspraak te doen over de gerechtvaardigheid van de eisen van de Basken.

VlaamseBelg
18 augustus 2004, 15:12
@ Vlaamse Belg: Blijkbaar volg jij zelfs de werking van je eigen partij niet al te goed, als ik er mag van uitgaan dat je avatar je partijvoorkeur duidelijk maakt. Spirit steunt - op papier althans - via de EVA die regionalistische en nationalistische bewegingen die jij hier eventjes komt afmaken...
Ik heb echt wel gezocht naar een partij die 100% overeen komt met mijn politieke visie, dichterbij dan Spirit kwam er geen enkele. Ik ga niet akkoord met heel hun programma, dat hoeft ook niet. Ik ben ook niet gelukkig met het soms kinderachtige getouwtrek binnen de partij, dat ik trouwens in elke partij zie, en dat hoeft ook niet.

Ik heb trouwens zelf geschreven dat ik wel weet waar dat regionalisme vandaan komt.

VlaamseBelg
18 augustus 2004, 15:18
Blijkbaar heb je het partijprogramma niet gelezen. Nergens staat er iets over onafhankelijkheid.

Overigens heeft Friesland momenteel geen bijzondere autonomie: het is een provincie als elke andere. Het enige verschil met de andere Nederlandse provincies is de tweetaligheid.
Als je partij "Friessche Nationale Partij" noemt, is dat niet om een provincie te blijven, dunkt me. Wat ik wil zeggen dat er in heel Europa potentiele onafhankelijkheidskandidaten zitten, en dat dat volgens mij een struikelblok wordt in de toekomst. Heb ik ongelijk dan is dat heel goed, ik zal met plezier fout zijn.

eno2
18 augustus 2004, 15:33
Het hek zal helemaal van de dam zijn als Baskenland onafhankelijk wordt. Dat kunnen we niet laten gebeuren. Laten we een petitie starten.[/QUOTE]__________

Dat is beter dan honderd politici omver schieten.

Eno2

Clio
18 augustus 2004, 15:51
Als je partij "Friessche Nationale Partij" noemt, is dat niet om een provincie te blijven, dunkt me. Wat ik wil zeggen dat er in heel Europa potentiele onafhankelijkheidskandidaten zitten, en dat dat volgens mij een struikelblok wordt in de toekomst. Heb ik ongelijk dan is dat heel goed, ik zal met plezier fout zijn.
Veel plezier dan. Als er nu een partij is die niet streeft naar onafhankelijkheid, dan is het de FNP wel: een voorbeeld van een nationalistische partij die niet streeft naar een onafhankelijke staat maar wel naar meer culturele autonomie, vooral in Europees perspectief.

Distel
18 augustus 2004, 16:01
Als Baskenland werkelijk onafhankelijk wordt, is dat een ramp voor Europa. Deze irredentisten zullen ook in Frankrijk "hun" Baskenland claimen. Maar vooral voor België zou dit rampzalig zijn, want het zou een precedent zijn dat een lidstaat van de EU splitst. In elke lange discussie met vlaamsnationalisten verwijzen ze graag naar Czechoslovakije, maar die splitsing gebeurde voor hun toetreding tot de EU.
Ik zie niet in waarom dat een probleem voor Europa zou moeten zijn. We zitten intussen toch met een situatie waar beslissingen met consensus onwerkbaar zijn geworden, dus die paar nieuwe staten kunnen er nog wel bij.

Het hek zal helemaal van de dam zijn als Baskenland onafhankelijk wordt. Dat kunnen we niet laten gebeuren. Laten we een petitie starten.
Waarom zouden wij ons moeten gaan moeien?

Dimitri
18 augustus 2004, 16:05
Als je partij "Friessche Nationale Partij" noemt, is dat niet om een provincie te blijven, dunkt me. Wat ik wil zeggen dat er in heel Europa potentiele onafhankelijkheidskandidaten zitten, en dat dat volgens mij een struikelblok wordt in de toekomst. Heb ik ongelijk dan is dat heel goed, ik zal met plezier fout zijn.Wat jou dunkt is niet zo van belang. Het gaat erom wat de partij er zelf van vindt. Als je het partijprogramma had gelezen (er is nota bene een Nederlandse versie!) vind je daarin als eerste actiepunt:

Fryslân moet een zelfstandige provincie blijven met meer bevoegdheden dan tegenwoordig.
Lijkt me duidelijk, niet? Men is alleen voor meer bevoegdheden, maar door decentralisatie krijgen de provincies ook steeds meer bevoegdheden.

Overigens is dit dan nog de mening van een minderheid van de Friezen. De partij behaalde bij de laatste Statenverkiezingen in 2003 13,4% van de stemmen.

El Cid
19 augustus 2004, 14:15
Wat is er mis mee dat wanneer de meeste personen in een regio een andere staatsvorm willen, ze die ook krijgen? Of zijn staatsstructuren er niet om de mensen te dienen, maar zijn de mensen er om de staatsstructuur te dienen?
Dit zal dienen om iets dat niets met Baskenland te maken heeft, de communautaire kwesties tussen Vlamingen en Walen, weer op te rakelen. Dat is immoreel!

El Cid
19 augustus 2004, 14:19
Dat separatisme is precies waarom Europa een mislukt experiment zal blijken. In plaats van eenheid te krijgen, zullen we met nog kleinere stukjes eindigen. In Spanje wilt elk boerendorpje onafhankelijk worden, er is gelukkig nog niemand anders op het idee gekomen van met bommen te spelen.

Ik wacht op de dag dat de Europese Unie wordt ontbonden vanwege onwerkbaar. Of misschien worden we nog eens overrompeld door de Hunnen. ;-)
U bent zeer intelligent. Europa is een geschenk voor de separatisten. U moet maar hun argumentatie er op nalezen: België zou verdampen, u kent dat wel.

Wie voor de EU is en tegelijk zegt dat hij voor België is, is ofwel een leugenaar, ofwel een dwaas.

Distel
19 augustus 2004, 14:36
Dit zal dienen om iets dat niets met Baskenland te maken heeft, de communautaire kwesties tussen Vlamingen en Walen, weer op te rakelen. Dat is immoreel!
1. Je kan alleen maar zaken oprakelen die naar de achtergrond verdwenen zijn.

2. Zelfs al zou een onafhankelijkheid van Baskenland de communautaire tegenstellingen in België een extra duw geven, zie ik niet wat daar immoreel aan is. Actie voeren tegen het onafhankelijkheidsstreven van een regio waar je eigenlijk niks mee te maken hebt, enkel omdat dat uw persoonlijke politieke agenda ten goede komt, lijkt mij al veel immoreler...

Distel
19 augustus 2004, 14:49
U bent zeer intelligent. Europa is een geschenk voor de separatisten. U moet maar hun argumentatie er op nalezen: België zou verdampen, u kent dat wel.

Wie voor de EU is en tegelijk zegt dat hij voor België is, is ofwel een leugenaar, ofwel een dwaas.
Ik heb de BUB er ook al op gewezen dat ze de voorstanders van het unitaristische Europa beter uit hun rangen zouden weren, aangezien ze de "bedreiging voor het voortbestaan van België" gebruiken als reden om Vlaams-Nationalistische partijen hun financiering te willen ontzeggen....

El Cid
20 augustus 2004, 09:56
1. Je kan alleen maar zaken oprakelen die naar de achtergrond verdwenen zijn.

2. Zelfs al zou een onafhankelijkheid van Baskenland de communautaire tegenstellingen in België een extra duw geven, zie ik niet wat daar immoreel aan is. Actie voeren tegen het onafhankelijkheidsstreven van een regio waar je eigenlijk niks mee te maken hebt, enkel omdat dat uw persoonlijke politieke agenda ten goede komt, lijkt mij al veel immoreler...
Iets willen splisten wat de meerderheid van de bevolking bij elkaar wil houden, dat is immoreel, stomme koe!

Philips Inc.
20 augustus 2004, 13:13
Dat separatisme is precies waarom Europa een mislukt experiment zal blijken. In plaats van eenheid te krijgen, zullen we met nog kleinere stukjes eindigen. In Spanje wilt elk boerendorpje onafhankelijk worden, er is gelukkig nog niemand anders op het idee gekomen van met bommen te spelen.

Ik wacht op de dag dat de Europese Unie wordt ontbonden vanwege onwerkbaar. Of misschien worden we nog eens overrompeld door de Hunnen. ;-)Democratie en vrijheid zegt u waarchijnlijk ook niets ... grote megalomane staten als de VS en China zijn meer iets voor u zeker ...

Philips Inc.
20 augustus 2004, 13:16
Iets willen splisten wat de meerderheid van de bevolking bij elkaar wil houden, dat is immoreel, stomme koe!
U snapt het niet: een staat bestaat om de inwoners te dienen, niet omgekeerd. Bij verlies van nut, dient zij te verdwijnen.

VlaamseBelg
20 augustus 2004, 13:41
Democratie en vrijheid zegt u waarschijnlijk ook niets ...
Toch wel, maar ik geloof niet in eerst roepen dat we ons moeten verenigen, om dan te roepen dat we onszelf moeten opsplitsen. Het is voor mij eerder een kwestie van logica.

Ik ben fier op mijn vlaamse identiteit, maar ik ben ook fier op mijn belgische en Europese identiteit, en het is vooral dat laatste dat de bovenhand zou moeten krijgen.

Distel
20 augustus 2004, 14:58
Iets willen splisten wat de meerderheid van de bevolking bij elkaar wil houden, dat is immoreel, stomme koe!
Het ging over Baskenland, niet over een meerderheid waarvan het bestaan nog nooit is aangetoond. Wat een agressief taalgebruik, overigens. Zit u nu al zonder argumenten?

Distel
20 augustus 2004, 15:19
Wie voor de EU is en tegelijk zegt dat hij voor België is, is ofwel een leugenaar, ofwel een dwaas.
En dan zet je het op de Europese vlag geïnspireerde logo van de pro-Europese BUB in je onderschrift. Stomme koe zei je? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

El Cid
20 augustus 2004, 22:30
En dan zet je het op de Europese vlag geïnspireerde logo van de pro-Europese BUB in je onderschrift. Stomme koe zei je? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Waarover heb je het?

Vlaanderen Boven
21 augustus 2004, 03:07
Waarover heb je het?
Distel had het over die BUB-banner die je in je onderschrift had tot je in de plaats daarvan een Liberaal Appel-banner zette.

Distel
21 augustus 2004, 11:48
Waarover heb je het?

Die BUB-banner die je intussen veranderd hebt in een LA-banner. Blijkbaar was mijn opmerking goed raak. 8)

ICE-MAN
21 augustus 2004, 14:13
probeer eerst en vooral de kieskring BHV te splitsen,

en als dat lukt mag je aan de rest beginnen !;-)

Pelgrim
26 augustus 2004, 10:10
Hoe meer er tegen de unitaire staten geageerd wordt hoe beter. Hopelijk zijn ze in Baskenland ook slim genoeg om tegelijk Europa in vraag te durven stellen.

Weg met de ondemocratische staten. Als de basken onafhankelijk willen hebben zij daar recht op, dat heet immers democratie.

Jan van den Berghe
26 augustus 2004, 10:13
Het hek zal helemaal van de dam zijn als Baskenland onafhankelijk wordt. Dat kunnen we niet laten gebeuren. Laten we een petitie starten.
Bij mijn weten zijn dat uw zaken niet. Willen de Basken onafhankelijkheid, wel dan is dat hun beslissing. Ik dacht dat de volkssoevereiniteit iets betekende.