PDA

View Full Version : als Baskenland onafhankelijk wordt


Koriander
18 augustus 2004, 13:07
De Baskische minister-president is een separatist. Zoveel is duidelijk. Hij stuurt nu aan op een "vrije associatie" van Baskenland met Spanje. Naar aanleiding van dit plan konden de terroristen van de ETA het niet laten om hun bommencampagne te hervatten.

Als Baskenland werkelijk onafhankelijk wordt, is dat een ramp voor Europa. Deze irredentisten zullen ook in Frankrijk "hun" Baskenland claimen. Maar vooral voor België zou dit rampzalig zijn, want het zou een precedent zijn dat een lidstaat van de EU splitst. In elke lange discussie met vlaamsnationalisten verwijzen ze graag naar Czechoslovakije, maar die splitsing gebeurde voor hun toetreding tot de EU.

Het hek zal helemaal van de dam zijn als Baskenland onafhankelijk wordt. Dat kunnen we niet laten gebeuren. Laten we een petitie starten.

Tzuvar Raemborr
18 augustus 2004, 13:14
Een petitie? Zielig :lol: De weldenkenden van dit vierkant draaiend kikkerpoeltje zullen wel eens zeggen wat de Basken moeten doen of laten! Louis Michel zou zo trots zijn.

jOOSt
18 augustus 2004, 13:42
En gaat u de Tjechen weer bij de Slovaken steken? Dan kunnen we net zo goed de Belgen weer bij de Nederlanders steken....doen zou ik zeggen! :thumbsup:

jules
18 augustus 2004, 15:03
En gaat u de Tjechen weer bij de Slovaken steken? Dan kunnen we net zo goed de Belgen weer bij de Nederlanders steken....doen zou ik zeggen! :thumbsup:
ik blijf het herhalen en herhalen tot het doordringt : De meerderheid van de Slovaken is alvast gewonnen voor het idee van een hereniging. (Van de Tsjechen weet ik het zo niet). Die splitsing was niet het uitvoeren van de wil van de Tsjechoslowaakse bevolking, maar puur een politiek spelletje

Patriot!
18 augustus 2004, 16:29
ik blijf het herhalen en herhalen tot het doordringt : De meerderheid van de Slovaken is alvast gewonnen voor het idee van een hereniging.
Inderdaad, een zeer grote meerderheid!!

JusticeLover
18 augustus 2004, 16:45
Met dit mentaliteit komt nooit een gezamelijke europese-front. Als de Basken een landje krijgen, gaan vlamingen het meer willen, friezen, lappen,.. wie weet later ook nog migrantjes!! Dan kan ik de conclusies trekken dat men in één land niet samen kan overeenkomen laat staan in een Grote Europa.

Distel
18 augustus 2004, 17:07
Met dit mentaliteit komt nooit een gezamelijke europese-front. Als de Basken een landje krijgen, gaan vlamingen het meer willen, friezen, lappen,.. wie weet later ook nog migrantjes!! Dan kan ik de conclusies trekken dat men in één land niet samen kan overeenkomen laat staan in een Grote Europa.
Of je kan het ook anders bekijken: als een splitsing tot minder lokale problemen leidt, kan er meer energie in Europa gestoken worden. Of anders gezegd: het streven naar separatisme op locaal niveau zegt helemaal niets over de slaagkansen van Europa. Bovendien maak ik de bedenking dat Europa niet de heilige graal is. Als inderdaad zou blijken dat dat "Grote Europa" niet haalbaar is, dan is dat maar zo. Niet de (supra)staat, maar wel de bevolking komt op de eerste plaats.

jOOSt
18 augustus 2004, 18:27
En de Ieren willen die weer bij de Engelsen?

jOOSt
18 augustus 2004, 18:27
Of de Kroaten bij de Serven?

El Cid
19 augustus 2004, 14:14
Koriander, waarom heb je dit gestart?