PDA

View Full Version : "Binnen drie jaar Iraanse atoombom"


Rechtsliberaal
21 augustus 2004, 23:12
"Binnen drie jaar Iraanse atoombom "
Bron: Gazet van Antwerpen, 20 augustus 2004

De Iraanse regering heeft in contacten met Duitse, Franse, en Britse regeringsfunctionarissen gezegd binnen drie jaar een atoombom te kunnen bouwen. Dat heeft de Amerikaanse onderminister van buitenlandse zaken John Bolton donderdag gezegd.

"Door de uitlatingen van Iraanse functionarissen is duidelijk geworden dat de stelling van Teheran dat het slechts voor vreedzame doeleinden werkt aan de ontwikkeling van kernenergie, niet klopt", aldus Bolton, die belast is met het coördineren van de Amerikaanse inspanningen om te voorkomen dat Iran de beschikking krijgt over atoomwapens.

Volgens Bolton uit Iran achter gesloten deuren ook bedreigingen aan de internationale gemeenschap om geen stappen tegen het land te ondernemen die de bouw van Iraanse kerncentrales kunnen frustreren.
De VS zijn bezig in de Veiligheidsraad steun te mobiliseren voor een veroordeling van het Iraanse nucleaire programma. Het Internationaal Atoomenergie Agentschap van de VN (IAEA) komt op 13 september bijeen in Wenen en zal zich onder meer buigen over het Iraanse nucleaire programma. De afgelopen jaren heeft het IAEA Iran in verscheidene tussenrapportages bekritiseerd wegens het bezit van door het non-proliferatieverdrag verboden technologie en de vondst van sporen van hoogverrijkt uranium in een van de nucleaire onderzoekscentra.

Iran liet begin deze maand weten dat het door zal gaan met de ontwikkeling van kernenergie en zich daarbij niet door het westen allerlei beperkingen op zal laten leggen. Iraanse regeringsvertegenwoordigers hebben de afgelopen weken in Parijs met Duitse, Franse en Britse regeringsvertegenwoordigers gesproken over het Iraanse atoomprogramma. Tijdens die gesprekken zouden de donderdag door Bolton naar buiten gebrachte uitspraken zijn gedaan. De drie betreffende landen hebben nog niet gereageerd op de uitlatingen van de Amerikaanse onderminister.

___


Na Pakistan alweer een achterlijk islamitisch land met een atoombom?! Tijd dat Bush en consorten alvast plannen maken om in te grijpen.....

Pietje
21 augustus 2004, 23:21
8) Tja, de VS heeft tientallen atoombommen........Israël heeft er ook.......so what's the big deal ????8)

maddox
21 augustus 2004, 23:37
Waarom het een "Big Deal" is. Christen fundamentalisten plegen geen zelfmoord om sneller in het paradijs te geraken. Moslim fundamentalisten wel.

En dan een land geleid door zulke grapjurken, ik was al bang dat Pakistan raar ging doen, maar dat word een beetje in toom gehouden door Indië.
Maar Iran heeft, dankzij de knoeierij van de "coalition of the willing" geen militaire tegenhanger meer.

Dus , indien en als, een heilige oorlog tegen het heidense westen, gesteund met een paar bommetjes hoog in de atmosfeer, en we worden hier effectief terug gebracht naar de jaren 50. EMP. Moeten geen doden bij vallen, maar alle electronica van niet militair caliber rookt gewoon op.DAAAAG westerse maatschappij.

senator
21 augustus 2004, 23:59
8) Tja, de VS heeft tientallen atoombommen........Israël heeft er ook.......so what's the big deal ????8)
Wat heeft dat er nu mee te maken?
De USA zijn onze vriendjes, samen met hen en een aantal andere gelijkaardige landen vormen wij "het Westen".
Het is goed wanneer "het Westen"(dat zijn wij) veel atoombommen heeft, dat is een goed finaal argument op de onderhandelingstafel met minder goeie vriendjes.
Logisch gezien is het dus niet goed wanneer landen als Iran (het "niet-Westen") ook atoombommen hebben. Stel je voor dat die landen ook nog eens een andere kijk hebben op het gebruik van kernwapens...

Face it, het komt ons ook beter uit dat Iran geen atoomprogramma opzet.

/\|cazar
22 augustus 2004, 00:09
simplisme, zowel bij jan met de pet als piet met de hoed !



:-)

senator
22 augustus 2004, 00:20
simplisme, zowel bij jan met de pet als piet met de hoed !



:-)
Noem het wat je wilt, maar geef me dan ook een motivatie waarom een Iraans Kernwapenprogramma mij, de Belgische jan met de pet, wel goed zou uitkomen.

groentje
22 augustus 2004, 00:35
U heeft gelijk. Het komt mij niet goed uit, dat Iran een kernwapen aan het ontwikkelen is. U gaat er echter vanuit, dat het mij wel uitkomt, dat de VS, Frankrijk, het VK, Israël, Rusland en nog enkele naties al over een of meerdere kernwapens beschikken. Het zal u misschien verwonderen, maar dat doet het niet. Ik hou absoluut niet van deze nieuwe verspreiding van kernwapens, maar ik kan het eigenlijk wel begrijpen van Iran. Tenslotte kunnen zij nu elk moment van de aardbodem worden weggevaagd, als er maar een gek aan de macht zou komen in Israël of de VS. Andere kernmogendheden zijn voor het Westen veel gevaarlijker dan Iran.

Pietje
22 augustus 2004, 00:39
Wat heeft dat er nu mee te maken?
De USA zijn onze vriendjes, samen met hen en een aantal andere gelijkaardige landen vormen wij "het Westen".
Het is goed wanneer "het Westen"(dat zijn wij) veel atoombommen heeft, dat is een goed finaal argument op de onderhandelingstafel met minder goeie vriendjes.
Logisch gezien is het dus niet goed wanneer landen als Iran (het "niet-Westen") ook atoombommen hebben. Stel je voor dat die landen ook nog eens een andere kijk hebben op het gebruik van kernwapens...

Face it, het komt ons ook beter uit dat Iran geen atoomprogramma opzet.
De enige veilige wereld, is een kernvrije wereld. En ik betrouw zomin de VS en Israël als Iran of Pakistan.

senator
22 augustus 2004, 01:43
Ik vind het inderdaad raar dat jullie ook tegen onze kernwapens zijn.

De Westerse naties zijn altijd zeer voorzichtig geweest met massavernietigingswapens. Nochtans hebben we voor zeer hete vuren gestaan. Er zijn sinds de tweede wereldoorlog genoeg mogelijkheden geweest waar het gebruik van "tactical nukes" handig was. Maar toch hebben alle westerse landen er steeds van afgezien.
In volle koude oorlog hebben de soviets en de amerikanen een rits beslissingen om het risico op een nucleaire oorlog te verminderen (de hotline, bans op verschillende vormen van kernproeven, SALT, START).

Je kan het niet met mij eens zijn, maar gewoon om hun houding tov kernwapens door de jaren heen heb ik vertrouwen in de Westerse kernmogendheden (USA, de europese landen, ...) Ik ben er dan ook vast van overtuigd dat ze die nooit zonder ECHT goeie, en dan bedoel ik een ECHT goeie, reden gaan gebruiken. Daarom heb ik er geen bezwaar tegen dat we ons arsenaal behouden, wie weet komen er geen vleesetende aliens of een metorietenstorm of iets dergelijks.

Een westers land denkt ook twee keer na om een ander westers land met kernwapens aan te vallen, dus je kan zelfs stellen dat kernwapens de vrede bewaren en leiden tot het gebruik van diplomatie, waar men anders al op de vuist zou gaan. Nu met alle respect voor sommige niet-westerse landen, maar bij een "als ik doodga ga ik naar het paradijs" mentaliteit werkt dit niet.

We kunnen trouwens ook niet eenzijdig ontwapenen, dat zou regelrecht idioot zijn, dan kan het kleinste land dat in het geheim kernwapens heeft bemachtigd elk ander land tot de overgave dwingen (tenzij de leiders van het ander land een zelfmoordcultus hebben). Daarom is een wereld met kernwapens bij de juiste landen (landen die ze hebben, maar enkel in extreme noodgevallen zouden gebruiken) veiliger dan een wereld zonder kernwapens (zonder officiële kernwapens dan, want uit wantrouwen van landen tegenover elkaar zullen de verschillende landen wel iets achter de hand houden).

Er is natuurlijk het risico op een gek die aan de macht komt, maar die kans is groter bij "minder" democratische landen. Ik denk ook dat als je bvb presidentkandidaat wordt, dat je dan gezond bent bevonden door je partijgenoten in de loop der jaren. En dan mag die presidentskandidaat een puppet zijn van één of andere duistere of minder duistere groep achter de schermen, die groep is ook niet gebaat bij een gek aan het roer.

Bij het lukraak gebruik van kernwapens is in de verste verten niemand gebaat.
Allé ja, dat is toch de visie van ons westerlingen en dat hebben onze leiders sinds de tweede wereldoorlog bewezen. Misschien dat men in andere delen van de wereld daar anders over denkt. Dat maakt het hele verschil.

Leviathan
22 augustus 2004, 10:24
8) Tja, de VS heeft tientallen atoombommen........Israël heeft er ook.......so what's the big deal ????8)

The big deal? Dat de VS en Israel niet vlug geneigd zullen zijn atoombommen uit te delen aan terroristen, dat is the big deal!

PAJOT
22 augustus 2004, 10:33
Het wordt dus de hoogste tijd dat ook de Nederlanden een eigen kernarsenaal uitbouwen.

Dimitri
22 augustus 2004, 11:11
U heeft gelijk. Het komt mij niet goed uit, dat Iran een kernwapen aan het ontwikkelen is. U gaat er echter vanuit, dat het mij wel uitkomt, dat de VS, Frankrijk, het VK, Israël, Rusland en nog enkele naties al over een of meerdere kernwapens beschikken. Het zal u misschien verwonderen, maar dat doet het niet.Mij ook niet, maar het is wel een stok achter de deur tegen landen als Iran en Noord-Korea.
Ik hou absoluut niet van deze nieuwe verspreiding van kernwapens, maar ik kan het eigenlijk wel begrijpen van Iran. Tenslotte kunnen zij nu elk moment van de aardbodem worden weggevaagd, als er maar een gek aan de macht zou komen in Israël of de VS.In Iran en Noord-Korea ZIJN er nu gekken aan de macht. De kans dat er gekken (d.w.z. regeringen die bereid zijn atoombommen offensief te gebruiken) aan de macht komen in westerse landen lijkt mij vrij klein.
Andere kernmogendheden zijn voor het Westen veel gevaarlijker dan Iran.Zoals?

Flippend Rund
22 augustus 2004, 11:11
Iran heeft moeten toezien hoe twee islamitische buurlanden zijn veroverd door Westerse aggressie. Ontwikkeling van kernwapens is gewoon een rationele respons daarop. Hoe zou je zelf zijn?

Flippend Rund
22 augustus 2004, 11:26
In Iran ZIJN er nu gekken aan de macht.
En waarop baseer je die conclusie? Omdat ze lange baarden hebben en rare zwarte jurken dragen?

Dimitri
22 augustus 2004, 11:29
En waarop baseer je die conclusie? Omdat ze lange baarden hebben en rare zwarte jurken dragen?Omdat het moslimfundamentalisten zijn en omdat er nog steeds mensen moeten vluchten uit dat land.

gm10
22 augustus 2004, 11:41
"Binnen drie jaar Iraanse atoombom "
Bron: Gazet van Antwerpen, 20 augustus 2004

De Iraanse regering heeft in contacten met Duitse, Franse, en Britse regeringsfunctionarissen gezegd binnen drie jaar een atoombom te kunnen bouwen. Dat heeft de Amerikaanse onderminister van buitenlandse zaken John Bolton donderdag gezegd.

"Door de uitlatingen van Iraanse functionarissen is duidelijk geworden dat de stelling van Teheran dat het slechts voor vreedzame doeleinden werkt aan de ontwikkeling van kernenergie, niet klopt", aldus Bolton, die belast is met het coördineren van de Amerikaanse inspanningen om te voorkomen dat Iran de beschikking krijgt over atoomwapens.

Volgens Bolton uit Iran achter gesloten deuren ook bedreigingen aan de internationale gemeenschap om geen stappen tegen het land te ondernemen die de bouw van Iraanse kerncentrales kunnen frustreren.
De VS zijn bezig in de Veiligheidsraad steun te mobiliseren voor een veroordeling van het Iraanse nucleaire programma. Het Internationaal Atoomenergie Agentschap van de VN (IAEA) komt op 13 september bijeen in Wenen en zal zich onder meer buigen over het Iraanse nucleaire programma. De afgelopen jaren heeft het IAEA Iran in verscheidene tussenrapportages bekritiseerd wegens het bezit van door het non-proliferatieverdrag verboden technologie en de vondst van sporen van hoogverrijkt uranium in een van de nucleaire onderzoekscentra.

Iran liet begin deze maand weten dat het door zal gaan met de ontwikkeling van kernenergie en zich daarbij niet door het westen allerlei beperkingen op zal laten leggen. Iraanse regeringsvertegenwoordigers hebben de afgelopen weken in Parijs met Duitse, Franse en Britse regeringsvertegenwoordigers gesproken over het Iraanse atoomprogramma. Tijdens die gesprekken zouden de donderdag door Bolton naar buiten gebrachte uitspraken zijn gedaan. De drie betreffende landen hebben nog niet gereageerd op de uitlatingen van de Amerikaanse onderminister.

___


Na Pakistan alweer een achterlijk islamitisch land met een atoombom?! Tijd dat Bush en consorten alvast plannen maken om in te grijpen.....
een vraag aan les flamingants: wat gebeurt met de belgische kernwapens onder jullie "droomscenario" van een splitsing van belgie?

Flippend Rund
22 augustus 2004, 11:44
Omdat het moslimfundamentalisten zijn en omdat er nog steeds mensen moeten vluchten uit dat land.
Er zijn veel landen waaruit mensen moeten vluchten. Worden al die landen bestuurd door gekken?

Koriander
22 augustus 2004, 11:48
binnen 3 jaar, europa, racistische woestenij met zombie-gepensioneerden.

Ke Nan
22 augustus 2004, 12:17
Tot dusver zijn de Verenigde Staten de enigen geweest die ze ook daadwerkelijk en meervoudig hebben ingezet. Dit is een feit. Daar kan je niet omheen. Je kan het proberen te verantwoorden met het argument dat het de oorlog vroegtijdig beëindigd heeft en vele levens(Amerikaanse) gered heeft. Iedere gruweldaad is te verantwoorden. Zelfs de Holocaust. Een verantwoording is echter subjectief en de overwinnaar bepaalt of het terecht was.
Zelfs vandaag de dag gebruiken de Amerikanen nucleaire technologie bij hun oorlogsvoering. Ik verwijs hierbij naar de munitie verrijkt met uranium en plutoniumd, de "dirty bomb" van de Amerikanen.
De Sovjet-Unie was ook niet bepaald een democratie. De Russen hadden in 1949 hun eerste bom. Stalin(volgens sommigen een gek) was nog steeds in charge. Je zou denken van iemand die de dood van één man een tragedie noemt en de dood van miljoenen slechts als een statistiek bestempelt geen bezwaar zal hebben om een atoombom in te zetten. Nooit gebeurd voor zover ik weet. Een echte gek komt trouwens nooit aan de macht maar beland eerder in een instelling.
Ik denk ook zoals Flippend Rund dat de enige reden voor Iran om een atoomwapen te bezitten, is bedoeld als afschrikking tegen agressors. Iran heeft trouwens ook nooit een agressieve expansiedrift getoond, behalve in de Oudheid.

P.S. Mijn gelukwensen, Rechtsliberaal. Je hebt je copy/paste-artikel van commentaar voorzien. Houden zo!;-)

Dimitri
22 augustus 2004, 12:32
Er zijn veel landen waaruit mensen moeten vluchten. Worden al die landen bestuurd door gekken?In veel gevallen wel, ja. Als je moet vluchten uit een land, is er toch duidelijk iets mis met de regering of de sociale situatie lijkt me.

Darwin
22 augustus 2004, 12:33
Nu hebben de Iraniërs toch ook al "Weapons of Mass Destruction" zeker!


Nu zal Kerry niet anders meer kunnen dan ten strijde trekken, niet omdat hij dat "wil" maar omdat hij het "moet".

;-)

senator
22 augustus 2004, 12:40
Zelfs vandaag de dag gebruiken de Amerikanen nucleaire technologie bij hun oorlogsvoering. Ik verwijs hierbij naar de munitie verrijkt met uranium en plutoniumd, de "dirty bomb" van de Amerikanen.

Dat is het eerste dat ik daarvan hoor. Bij mijn weten gebruiken ze in conventionele wapens alleen verarmd uranium, dat zelfs minder radioactief is dan natuurlijk uranium. Maar het is giftig, niet om zen radioactieve eigenschappen, maar omdat het een zwaar metaal is. Daarom is er een evolutie in het amerikaanse arsenaal op gang gekomen om bij sommige wapens het gebruik van verarmd uranium te vervangen door wolfraam. Denk dan maar aan het GAU-8 avenger kanon van de A10 thunderbolt.

Dat de Amerikanen vandaag de dag munitie met verrijkte radioactieve materialen gebruiken is bullshit, tenzij ge bewijzen hebt om uw stelling te staven natuurlijk.

Ke Nan
22 augustus 2004, 12:43
Nu hebben de Iraniërs toch ook al "Weapons of Mass Destruction" zeker!


Nu zal Kerry niet anders meer kunnen dan ten strijde trekken, niet omdat hij dat "wil" maar omdat hij het "moet".

;-)
Iran is niet Irak. Het aantal bodybags dat terug naar Amerika zal vliegen zal een veelvoud zijn. De Amerikanen blijven netjes in Irak.
Misschien dat ze Syrië binnenvallen. Dat kunnen ze nog aan.
Iran is een ander scenario. Hier zullen sluwe underground-operaties toegepast worden. Het huidige bewind in Iran ten val laten brengen en dan een US-gezinde marionet aan het hoofd.

Tommy_
22 augustus 2004, 12:45
We moeten nog zien of ze dat gaan kunnen, een a-bom in elkaar steken is moeilijker dan mensen denken. Dus of de Iraniers het gaan kunnen valt nog te zien.

Ke Nan
22 augustus 2004, 12:48
Dat is het eerste dat ik daarvan hoor. Bij mijn weten gebruiken ze in conventionele wapens alleen verarmd uranium, dat zelfs minder radioactief is dan natuurlijk uranium. Maar het is giftig, niet om zen radioactieve eigenschappen, maar omdat het een zwaar metaal is. Daarom is er een evolutie in het amerikaanse arsenaal op gang gekomen om bij sommige wapens het gebruik van verarmd uranium te vervangen door wolfraam. Denk dan maar aan het GAU-8 avenger kanon van de A10 thunderbolt.

Dat de Amerikanen vandaag de dag munitie met verrijkte radioactieve materialen gebruiken is bullshit, tenzij ge bewijzen hebt om uw stelling te staven natuurlijk.Ik zeg dus munitie verrijkt met uranium en niet munitie met verrijkt uranium(Verarmd of verrijkt is niet van belang. Het blijft rotzooi).
Ze hebben die trouwens ook ingezet tijdens de eerste golfoorlog. Ooit gehoord van het golfsyndroom? Of gehoord van de gevolgen voor de Iraakse bevolking door het gebruik van dit soort munitie?

Tommy_
22 augustus 2004, 12:53
Wel men heeft het zelfs gebruikt in Bosnie. En bij mij weten leveren de Iraniers ook zo'n afgeleid type van raketen aan de libanezen. Wel er bestaan foto's van Iraakse tanks waar je duidelijk het verschil kan zien wat conventionele en die speciale muntie kan doen.

senator
22 augustus 2004, 15:03
Ik zeg dus munitie verrijkt met uranium en niet munitie met verrijkt uranium(Verarmd of verrijkt is niet van belang. Het blijft rotzooi).
Ze hebben die trouwens ook ingezet tijdens de eerste golfoorlog. Ooit gehoord van het golfsyndroom? Of gehoord van de gevolgen voor de Iraakse bevolking door het gebruik van dit soort munitie?
Als ge een klompke verrijkt uranium in uw pollen hebt ligt ge een half uur later uw ziel uit te kotsen en te bloeden uit elke lichaamsopening om een uur later het loodje te leggen.

Verarmd uranium is gewoon een zwaar metaal met een lage radioactiviteit, in de natuur vind je ertsen die zwaarder radioactief zijn. Het is dan ook enkel giftig om zen eigenschappen als zwaar metaal, net zoals lood (dat vroeger in benzine zat) bijvoorbeeld ook giftig is. De amerikanen hun eigen mensen hebben ook geen hazmat pakken aan om een kanon te laden hé. Dus zo extreem gevaarlijk is die munitie niet. Ze gebruiken verarmd uranium ook niet omdat het giftig is, het is gewoon toeval dat verarmd uranium excellente eigenschappen heeft om door pantserplaten te dringen, beter zelfs nog dan bvb wolfraam.

Als ge met een uranium penetrator schiet dan gaan er fijne deeltjes in de lucht terechtkomen en die zijn giftig als je ze inademt, net als lood of andere zware metalen. Nu niet dat je ervan doodvalt, maar op langere termijn heeft dat zen gevolgen.
De amerikanen beseffen dat ook en er is een evolutie bezig naar een verminderd gebruik van verarmd uranium ten voordele van wolfraamlegeringen.
En inderdaad het is rotzooi om ermee te schieten, maar dat heeft niets met radioactiviteit of kernwapens te maken.

bruut geweld
22 augustus 2004, 16:02
Als ge een klompke verrijkt uranium in uw pollen hebt ligt ge een half uur later uw ziel uit te kotsen en te bloeden uit elke lichaamsopening om een uur later het loodje te leggen.

Verarmd uranium is gewoon een zwaar metaal met een lage radioactiviteit, in de natuur vind je ertsen die zwaarder radioactief zijn. Het is dan ook enkel giftig om zen eigenschappen als zwaar metaal, net zoals lood (dat vroeger in benzine zat) bijvoorbeeld ook giftig is. De amerikanen hun eigen mensen hebben ook geen hazmat pakken aan om een kanon te laden hé. Dus zo extreem gevaarlijk is die munitie niet. Ze gebruiken verarmd uranium ook niet omdat het giftig is, het is gewoon toeval dat verarmd uranium excellente eigenschappen heeft om door pantserplaten te dringen, beter zelfs nog dan bvb wolfraam.

Als ge met een uranium penetrator schiet dan gaan er fijne deeltjes in de lucht terechtkomen en die zijn giftig als je ze inademt, net als lood of andere zware metalen. Nu niet dat je ervan doodvalt, maar op langere termijn heeft dat zen gevolgen.
De amerikanen beseffen dat ook en er is een evolutie bezig naar een verminderd gebruik van verarmd uranium ten voordele van wolfraamlegeringen.
En inderdaad het is rotzooi om ermee te schieten, maar dat heeft niets met radioactiviteit of kernwapens te maken.je bewering over verarmd uranium is niet correct.

Verarmd wil hier gewoon zeggen : restprodukt bij de productie van kernwapenmateriaal/kernenergie.
het is nog wel degelijk radioaktief en dit hoger dan het normaal gewonnen uraniumoxide. tegenover verrijkt uranium is het dan wel vrij zwak, verrijkt maakt zoals je juist stelt vrij snel korte metten met je, en dit zuiver door straling, zonder inademen van stofpartikeltjes.

het verarmd uranium is vrij ongevaarlijk zolang je het niet IN je lichaam krijgt.

als je het echter in een wapen gebruikt, wordt het dus ergens tegenaan geschoten, dit doet natuurlijk reeds miscroskopische fragmentjes ontstaan die ingeademd kunnen worden..(dit wordt als voornaamste oorzaak van golfsyndroom aangevoerd). deze partikeltjes zijn dus relatief zwak radioaktief, maar komen WEL rechtstreeks in de longen of op de huid, wondjes etc.
het is dus wel degelijk de straling van die verarmd ura partikeltjes die je lichaam kapot maakt , en oa kanker doet onstaan. het is niet hetzelfde als accumulatie van zware metalen in je lichaam door bijv loodvergiftiging of zoveel andere , die op hun beurt ook kanker kunnen doen ontstaan
als je de keuze hebt tussen 1 week blootgesteld staan zware metalen in geringe concentraties in de lucht/drinkwater , of 1dag geringe concentraties verarmd ura in de lucht/drinkwater, raad ik je ten stelligste het eerste aan als veruit het minst slechte van de twee..

groentje
22 augustus 2004, 17:25
Dimitri, je kent mijn mening over 'Dubya', en persoonlijk vind ik die al vrij gek. De VS lijken me dus al goed op weg, om ooit eens een leuke aanval te doen. Denk ook aan de nieuwe doctrine: voordien zou men nooit als eerste kernwapens gebruiken, nu wordt daar toch al een achterpoortje open gelaten. Het arsenaal hebben ze toch al.

VS en USSR hebben inderdaad een stukje van hun respectieve arsenalen afgebouwd, maar lang niet zoveel als zou moeten, en zelfs niet zoveel als ze eerder hadden afgesproken. Voornamelijk omdat de voormalige USSR nog steeds op een deel compensaties wacht, die de VS hadden beloofd. Met wat de VS nu nog ter zijner beschikking hebben, kunnen ze nog steeds een aantal keren de wereld 'bevrijden' van zijn menselijke bevolking.

Persoonlijk vind ik de wapens van Israël ook zeer problematisch, omdat Israël nog steeds geen inspecteurs van het Internationaal Atoomagentschap toelaat, eigenlijk ook nog steeds niet wil toegeven wat en hoeveel ze hebben aan nucleaire wapens, en het non-proliferatieverdrag weigeren te ondertekenen. Dat betekent, dat ook Israël als dat wil nucleaire technologie kan vermarkten en verkopen aan de hoogstbiedende, inclusief terroristische groepen. De USSR is ingestort, ook daar kunnen heel wat mensen met slechte bedoelingen terecht op de zwarte markt. Iran is maar een peuleschil, en vooral geen direct gevaar.

Waar het gevaar dan wel zit, lijkt mij inderdaad het door jou genoemde Noord-Korea, hoewel ook China niet ongevaarlijk is, en de voormalige Sovjetstaten mij ook niet extreem veilig lijken.

Dimitri
22 augustus 2004, 18:37
Dimitri, je kent mijn mening over 'Dubya', en persoonlijk vind ik die al vrij gek. De VS lijken me dus al goed op weg, om ooit eens een leuke aanval te doen. Denk ook aan de nieuwe doctrine: voordien zou men nooit als eerste kernwapens gebruiken, nu wordt daar toch al een achterpoortje open gelaten. Het arsenaal hebben ze toch al.Ik denk niet dat de VS ooit atoombommen offensief zullen gebruiken. Ze zullen dat alleen doen als de VS zelf aangevallen worden, defensief dus.

VS en USSR hebben inderdaad een stukje van hun respectieve arsenalen afgebouwd, maar lang niet zoveel als zou moeten, en zelfs niet zoveel als ze eerder hadden afgesproken. Voornamelijk omdat de voormalige USSR nog steeds op een deel compensaties wacht, die de VS hadden beloofd. Met wat de VS nu nog ter zijner beschikking hebben, kunnen ze nog steeds een aantal keren de wereld 'bevrijden' van zijn menselijke bevolking.

Persoonlijk vind ik de wapens van Israël ook zeer problematisch, omdat Israël nog steeds geen inspecteurs van het Internationaal Atoomagentschap toelaat, eigenlijk ook nog steeds niet wil toegeven wat en hoeveel ze hebben aan nucleaire wapens, en het non-proliferatieverdrag weigeren te ondertekenen. Dat betekent, dat ook Israël als dat wil nucleaire technologie kan vermarkten en verkopen aan de hoogstbiedende, inclusief terroristische groepen. De USSR is ingestort, ook daar kunnen heel wat mensen met slechte bedoelingen terecht op de zwarte markt. Iran is maar een peuleschil, en vooral geen direct gevaar.

Waar het gevaar dan wel zit, lijkt mij inderdaad het door jou genoemde Noord-Korea, hoewel ook China niet ongevaarlijk is, en de voormalige Sovjetstaten mij ook niet extreem veilig lijken.Het grote verschil tussen de VS, Israël, Frankrijk, enz. enerzijds en Noord-Korea, Iran e.d. anderzijds is dat de eerste landen stabiele democratieën zijn en de tweede dubieuze dictaturen. Die zijn per definitie onbetrouwbaar en gevaarlijk als ze massavernietigingswapens hebben. Israël zal echt niet zomaar een atoombom gebruiken, en zeker niet tegen westerse landen, maar bij Iran en Noord-Korea ben ik daar niet zo zeker van. Zowel de fundamentalistische moslims in Iran als de Stalinistische communisten in Noord-Korea voelen zich bedreigd en de bekende kat in het nauw maakt rare sprongen. Als er een revolutie zou ontstaan die het regime in die landen omverwerpt, zouden die wapens ook nog eens in verkeerde handen kunnen vallen. Dat zag (zie?) je ook met de wapens van de Sovjet-Unie gebeuren, die ineens niet meer zo goed opgeborgen zijn.

Het gevaar van kernwapens lijkt me dus het grootst als ze in handen vallen van dubieuze regimes en ik vind Iran net zo dubieus als Noord-Korea.

kelt
22 augustus 2004, 19:21
Dat is het eerste dat ik daarvan hoor. Bij mijn weten gebruiken ze in conventionele wapens alleen verarmd uranium, dat zelfs minder radioactief is dan natuurlijk uranium. Maar het is giftig, niet om zen radioactieve eigenschappen, maar omdat het een zwaar metaal is. Daarom is er een evolutie in het amerikaanse arsenaal op gang gekomen om bij sommige wapens het gebruik van verarmd uranium te vervangen door wolfraam. Denk dan maar aan het GAU-8 avenger kanon van de A10 thunderbolt.

Dat de Amerikanen vandaag de dag munitie met verrijkte radioactieve materialen gebruiken is bullshit, tenzij ge bewijzen hebt om uw stelling te staven natuurlijk.

Misschien heeft Ke'nan zich wat ongelukkig uitgedrukt.

Betreffende anti-tankgranaten zijn,om een groter energetisch effect te bekomen verzwaard met zogenaamde "depleted uranium".(uranium is een zeer zwaar metaal,"depleted" wil zeggen,niet meer stralend op een "gevaarlijk" niveau)
Om kort te zijn,het straalt zo weinig dat je er niet onmiddelijk van dood gaat.

Probleem is, dat bij gebruik tegen "stevige doelwitten",zoals T-62 en T-72 tanks die projektielen geheel of gedeeltelijk verpulverd zijn(en de tank overigens een gat vertoond dat niet door de Russische ontwerpers bedoeld was).
Het is dat fijne stof nu,dat in Zuid-Irak vooral na de vorige golfoorlog massaal aanwezig was in de lucht en in het water(de geaalieerden hebben in die regio honderden Iraakse tanks en pantsers vernietigd met die munitie).En al die kleine deeltjes zitten nu in de longen en lever, en nieren,en weet ik waar nog allemaal, van tienduizenden mensen,groot en klein,Iraqi- en geallieerde veteraan.Langzaam en onstopbaar geven ze hun geringe straling vrij,dag na dag,jarenlang.....

kelt
22 augustus 2004, 19:29
Ik hou van evenwicht in de wereld.
Ik kijk dus reikhalzend uit naar de eerste demonstratie van een werkende Iraanse atoombom...... 8)

Het bewijs dat "wetenschap en technologie" een minimum niveau bereikt hebben in Iran....

Het bewijs dat enkele duizenden mensen tesamen kunnen werken naar een doel in de toekomst,en niet in het verleden.....

Ik weet het,atoombommen maken is niet echt een "nuttige" bezigheid,maar ach....velen zijn Iran voorafgegaan,ze bevinden zich dus in voortreffelijk gezelschap. :roll:

groentje
22 augustus 2004, 19:42
Ik twijfel daar soms aan. Indertijd werden de VS in bedwang gehouden door een sterke USSR (en omgekeerd, trouwens), met de huidige president lijkt het er soms op, dat Amerikaans eigenbelang boven alles gaat. Maar ik zie het ook niet onmiddelijk gebeuren, dat de VS een ander land zullen aanvallen met kernwapens. De doctrine is echter zo gewijzigd, dat het geen ander kernwapen meer hoeft te zijn, waarmee de VS wordt aangevallen, maar gelijk welk conventioneel wapen, om een 'stralende' reactie te verdienen.

Ook hebben we een meningsverschil over Iran. Iran mag dan wel beheerst worden door ayatollahs, Iran is geen zuivere dictatuur. Daarom geeft Iran mij meer zekerheid dan Noord-Korea. Er gebeuren onfrisse zaken, maar die gebeuren ook in westerse landen, en aanverwanten. Rusland heeft nog steeds geen schitterend imago, Turkije vertoont ook tekortkomingen, en zelfs binnen de EU is niet alles even correct, hoewel natuurlijk niet te vergelijken. Iran heeft een democratisch gehalte, dat mij voldoende garantie biedt, om Iran niet onmiddelijk op een hitlist te zetten. Ook niet als ze werken aan een kernwapen.

Mustapha
22 augustus 2004, 19:44
Niemand haalt hier argumenten aan met een bepaalde inhoud.
Allemaal staren ze naar de entiteit Iran.
Moest Iran de naam Spanje gehad hebben waren we allemaal trotse mongolen.

Nu Iran is in sneltempo bezig aan een inhaalbeweging tegenover de entiteit "westen".
Ze hebben 2 machtige vrienden, nl Rusland en China.
Geld hebben ze ook, dus machtige vrienden knijpen af en toe een oogje toe.
Natuurlijke bronnen hebben ze ook op overschot, af en toe kunnen ze de economische curve destabiliseren.
Kortom, Iran is en zal in de toekomst de eerste Islamitische land zijn waarmee niet meer gespot kan worden.
Iraniërs zijn bezig aan satelietontwikkeling, geheel op eigen technologie.
De dag dat die technologie ontwikkeld is, hebben ze hun machtige vriendjes niet meer nodig, dan sturen ze hun eigen satelieten de lucht in.
Nog meer, de shabab-raketten waarmee ze alle grote steden in Israel kunnen treffen is gedeeltelijk op eigen technologie gebouwd, weliswaar met hulp van buitenaf maar kom, je hebt een voorzetje nodig om een goal te maken.

Komt daarbij dat Iran voor +90% sji'ietisch is, een machtigere wapen is er niet.
Ayatollah moet knippen met z'n vingers en elke sji'iet zal vechten tot de dood.
Een klein voorbeeldje is Muqtada al Sadr. Met een klein militielegertje dat van de ene op de andere dag is opgezet heeft de machtigste op aarde problemen.
Laat staan serieus getrainde Iraanse paracommandos die dag in dag uit trainen.
Een klein detailtje (misschien voor jullie te verwaarlozen), maar ayatollah khomeini heeft +/-2miljoen eigen soldaten, zonder het Iraanse leger erbij te tellen.
Dat zijn 2miljoen mensen die een contract hebben getekend dat ze zullen strijden tot de dood. Vergelijk zo'n strijder met een strijder die geilt op een medaille en we zijn er.

De generaals van Iraans leger, ook aardige kerels. geen simpele zielen.
Ze zeggen niks voor niks "niet alleen de Amerikanen zitten overal, wij zitten ook overal en kunnen elk moment van binnenuit toeslaan".
Iran kan nu morgen als het wilt, heel Irak destabiliseren en lamleggen.
De connecties van chalabi met Iran, verbaast me dus totaal niet.

Iran is een landje met toekomst.
Het heeft een doel en zal dat doel kost wat kost bereiken.

bruut geweld
22 augustus 2004, 20:03
Ik hou van evenwicht in de wereld.
Ik kijk dus reikhalzend uit naar de eerste demonstratie van een werkende Iraanse atoombom...... 8)

Het bewijs dat "wetenschap en technologie" een minimum niveau bereikt hebben in Iran....

Het bewijs dat enkele duizenden mensen tesamen kunnen werken naar een doel in de toekomst,en niet in het verleden.....

Ik weet het,atoombommen maken is niet echt een "nuttige" bezigheid,maar ach....velen zijn Iran voorafgegaan,ze bevinden zich dus in voortreffelijk gezelschap. :roll:zoals die mustahph reeds hier zegt, Isran is niet zo low tech als we denken. het tegendeel blijkt waar. voor wat hun militaire capaciteit toch betreft.
zoals in andere thread reeds gezegd : heb op nieuws een goede week geleden een iraanse ingenieur gezien die een jachtvliegtuig had ontwikkeld (lesversie eigenlijk) voor iraanse jachtpiloten...en het was een vrouw.

Hoeveel supersonische vliegtuigen hebben wij vlamingen reeds ontwikkeld ? geen , bij mijn weten. we kunnen ze dan ook kopen...maar stel dat er een embargo was en dat zoiets niet mogelijk zou zijn. we zouden het ongetwijfeld wel kunnen, maar zekr niet onmiddelijk. en dat is niet alleen een kwestie van de materialen produceren maar ook van de opleiding/omscholing van onze technici. iran is dus zker boven het minimum van technologie...ook al ze voornamelijk militair.

groentje
22 augustus 2004, 20:05
Iran is ook nog steeds een land met een grote kloof tussen rijk en arm, vooral op het platteland. Technologie is een ding, maar in mijn ogen maakt een land zich er niet populairder op, dat gebeurt door voldoende sociale maatregelen.
Dat Iran dan nog geen andere landen dermate heeft gedestabiliseerd, gewoon omdat ze dat kunnen -laat ons even uitgaan van deze hypothese-, dan strekt dat Iran wat mij betreft tot eer. Ik heb er niettemin mijn twijfels over, maar goed.
Ik sta niet te springen op wederom een nieuwe kernbom, maar niet Iran is hier het probleem, dat is die kernbom. Evenals de kernkoppen in Israël, de VS, China, Europa en elders.

senator
23 augustus 2004, 01:08
je bewering over verarmd uranium is niet correct.

Verarmd wil hier gewoon zeggen : restprodukt bij de productie van kernwapenmateriaal/kernenergie.
het is nog wel degelijk radioaktief en dit hoger dan het normaal gewonnen uraniumoxide. tegenover verrijkt uranium is het dan wel vrij zwak, verrijkt maakt zoals je juist stelt vrij snel korte metten met je, en dit zuiver door straling, zonder inademen van stofpartikeltjes.

het verarmd uranium is vrij ongevaarlijk zolang je het niet IN je lichaam krijgt.

als je het echter in een wapen gebruikt, wordt het dus ergens tegenaan geschoten, dit doet natuurlijk reeds miscroskopische fragmentjes ontstaan die ingeademd kunnen worden..(dit wordt als voornaamste oorzaak van golfsyndroom aangevoerd). deze partikeltjes zijn dus relatief zwak radioaktief, maar komen WEL rechtstreeks in de longen of op de huid, wondjes etc.
het is dus wel degelijk de straling van die verarmd ura partikeltjes die je lichaam kapot maakt , en oa kanker doet onstaan. het is niet hetzelfde als accumulatie van zware metalen in je lichaam door bijv loodvergiftiging of zoveel andere , die op hun beurt ook kanker kunnen doen ontstaan
als je de keuze hebt tussen 1 week blootgesteld staan zware metalen in geringe concentraties in de lucht/drinkwater , of 1dag geringe concentraties verarmd ura in de lucht/drinkwater, raad ik je ten stelligste het eerste aan als veruit het minst slechte van de twee.
Natuurlijk Uranium bestaat uit twee isotopen, het relatief stabiele Uranium 238(99,27%) en het onstabiele Uranium 235(0,73%). Het onstabiele karakter van U235 maakt het zo geschikt om kettingreacties te ontketenen.
Daarom is U235 één van de belangrijke nucleaire brandstoffen. Om eraan te komen wordt natuurlijk Uranium genomen en daaruit wordt het U235 gehaald. Wat overblijft is (bijna) puur U238 en dit is het zogenaamd verarmd uranium.
Straling komt vrij bij het "uiteenvallen" van atomen. Onstabiele atomen zijn net die atomen die het meest geneigd zijn tot "uiteenvallen", daarom ook de term onstabiel. Logischerwijs is verarmd uranium dus minder radioactief dan natuurlijk uranium, het is namelijk niets anders dan natuurlijk uranium met de onstabielste isotoop er grotendeels uitgehaald.

Maar goed wat overblijft (U238 en een minieme hoeveelheid U235) blijft zen natuurlijke radioactiviteit behouden. En zoals bij natuurlijk uranium en analoog bij zware metalen is dit "niet gevaarlijk behalve wanneer het zich in het lichaam bevindt".
Over het effect van die radioactiviteit is veel inkt gevloeid. Het is een wirwar van artikels, rapporten en getuigen die elkaar tegenspreken.
Volgens sommige bronnen zou de impact van het gebruik van DU in de balkan groter zijn geweest dan Tschernobyl op de omgevingsradioactiviteit.
Volgens anderen is het volstrekt ongevaarlijk behalve dan om zen zware metaal eigenschappen.

Of het nu al dan niet gevaarlijk radioactief is of niet, dat kan niemand met zekerheid zeggen. Niemand weet ook waar de grens met gevaarlijk ligt, elke dag krijgen we radioactiveit binnen. Vooral sinds de Tschernobyl ramp is de radioactiviteit in onze omgeving toegenomen. Ik wil maar zeggen, bestraling is niet zwart-wit. Iedereen wordt dagelijks bestraald en een verhoogde bestraling levert een verhoogd risico op kanker. Net zoals veel met de auto rijden een verhoogd risico op een auto ongeluk levert. Mensen die in bepaalde zones van kernreactoren werken worden ook meer blootgesteld aan straling dan de gemiddelde mens. Dokters en verpleegsters die regelmatig Röntgenfotos nemen ook. Zeker als je van jezelf een Röntgenfoto laat nemen krijg je een hoeveelheid hoog energetische straling door je lijf. En zoals gezegd, een hogere blootstelling aan straling veroorzaakt een hogere kans op kankers, maar daarom nog geen zekerheid dat je een kanker gaat ontwikkelen.
Hoe zwaar nu die extra bestraling is door contact met DU en wat de gevolgen zijn van een bestraling in die mate is nog steeds onderwerp van discussie. Iedereen gelooft wat ie wil geloven basicly, voor iederen zen mening is wel ergens een goed onderbouwd artikel te vinden, je moet niet eens lang zoeken.

Maar ik zie niet in waarom de discussie altijd maar over die dubieuze radioactiviteit moet gaan. DU is ontegensprekenlijk een gevaarlijk zwaar metaal en als de amerikanen bezine met lood verbieden moeten ze consequent zijn en ook kogels met DU verbieden.

groentje
23 augustus 2004, 09:37
Dank je voor je uiteenzetting. Ik weet niet hoe gevaarlijk DU is, ik ben geen chemicus. Ik weet ook alleen maar wat ik haal en begrijp uit de populaire wetenschappelijke magazines als Eos.

Ik deel je mening, dat DU niet noodzakelijk door zijn radioactiviteit gevaarlijk is, maar het blijft duidelijk een vuiligheid. En opnieuw spreekt het niet voor Amerikanen, dat zij die vuiligheid jarenlang in hun wapens hebben gebruikt. Dergelijke onderzoeken, die aantonen hoe gevaarlijk het wel is/kan zijn, zullen wel al enige tijd bestaan, niet?

Ik ben dan ook duidelijk niet alleen tegen kernwapens. Soms blijkt geweld noodzakelijk, een conflict zoals in BHZ zou niet zo snel tot een oplossing/status quo gekomen zijn, zonder het militair ingrijpen van de VN. Maar het maakt ook duidelijk, dat geweld alleen geen kracht heeft, en dat de diplomatie een steeds belangrijker rol krijgt.

maddox
23 augustus 2004, 09:39
Maar ik zie niet in waarom de discussie altijd maar over die dubieuze radioactiviteit moet gaan. DU is ontegensprekenlijk een gevaarlijk zwaar metaal en als de amerikanen bezine met lood verbieden moeten ze consequent zijn en ook kogels met DU verbieden.

En dat beaam ik Senator.Dood door een U238 penetrator of een Wolfram versie, dood blijf je.

VlaamseBelg
23 augustus 2004, 12:11
We moeten nog zien of ze dat gaan kunnen, een a-bom in elkaar steken is moeilijker dan mensen denken. Dus of de Iraniers het gaan kunnen valt nog te zien.
Men neme uranium, verrijkt het tot op het punt dat het onstabiel begint te worden, jaagt er een kogel door en voila: Hiroshima revisited.

Dat verrijken is ook geen raketwetenschap, je moet er wel het juiste materiaal voor hebben. Als het Uranium te onstabiel wordt vlieg je zelf de lucht in.

maddox
23 augustus 2004, 12:42
http://people.howstuffworks.com/nuclear-bomb.htm

alles wat je wil weten over de basis van atoomwapens.
Uitgelegd dat zelfs een doorsnee VS inwoner het nog begrijpt.Ik hoop dat onze standaard VB bashers en Linkiewinkies dat dan ook doen.

Nu moet ik wel toevoegen dat enkele details moedwillig verdraait zijn, of duister gehouden.

maar ja, Atoombommetjes maken is niet moeilijk.

De gemakkelijke truk. neme 1 kernreactor, laat die wat inefficient werken, en van de redelijk onbruikbare U238 maak je vrolijk plutonium. Veel gemakkelijker om een atoombommetje van te maken.En veel gemakelijker om te scheiden van de rest.
Om Uranium te verrijken kan je namelijk geen chemisch proces gebruiken daar alle isotopen dezelfde chemische eigenschappen hebben.Je moet het dus doen door middel van mechanische middelen, spelende op het echt minime gewichtsverschil tussen beide isotopen- namelijk 3 neutronen.

Och kom, het is niet het hebben van een wapen dat gevaarlijk is, maar het gebruiken.En laat nu Midden oosterse fanatici sneller de wraak van Allah oproepen-is dat nu met 20/21 eeuwse heidense technologie, of een steen

JoeQpublic
23 augustus 2004, 14:34
Probleem is, dat bij gebruik tegen "stevige doelwitten",zoals T-62 en T-72 tanks die projektielen geheel of gedeeltelijk verpulverd zijn
Het is dat fijne stof nu,dat in Zuid-Irak vooral na de vorige golfoorlog massaal aanwezig was in de lucht en in het water(de geaalieerden hebben in die regio honderden Iraakse tanks en pantsers vernietigd met die munitie). En al die kleine deeltjes zitten nu in de longen en lever, en nieren, en weet ik waar nog allemaal, van tienduizenden mensen, groot en klein, Iraqi- en geallieerde veteraan. Langzaam en onstopbaar geven ze hun geringe straling vrij, dag na dag, jarenlang...correct kelt. Helaas zullen de VS en UK niet zo rap toegeven dat ze al in '90-'91 op de hoogte waren van de schadelijke gevolgen voor de menselijke gezondheid want dan betalen ze zich paars aan schadeclaims van Golf-veteranen.
Gulf-syndrome is nog steeds niet erkend, allerlei experts beweren om allerlei redenen dat er allerlei oorzaken zijn...

Ivm nucleair Iran:
allez, een tweede land met kernwapens in het Midden-Oosten, jochei! 8O
Wacht misschien toch nog even met uwe schuilkelder te graven, ze hebben immers de capaciteit niet om dat tuig tot bij ons (laat staan bij de Yankee doodle dandies) te krijgen. Intercontinentale raketten, lange-afstands-bommenwerpers en onderzeëers ontbreken uit hun arsenaal.
Enige die met de poepers zitten, zijn de Israeliërs, what else is new...

Iran zit nu tussen de twee nieuwste Amerikaanse Club Med's, invasie om wat voor reden dan ook zit er niet aan te komen, ook al worden de sabres zoals vanouds duchtig gerattled...
Misschien kopen ze Teheran wel gewoon af zoals ze eerder al deden met het tweede lid van de 'axis of evil' :lol:

Shizie
23 augustus 2004, 14:57
hopelijk ondernemen onze Israelische vrienden iets om te zorgen dat Iran nooit over een nuke beschikt... gewoon platbombarderen.

Darwin
23 augustus 2004, 20:41
Iran is niet Irak. Het aantal bodybags dat terug naar Amerika zal vliegen zal een veelvoud zijn. De Amerikanen blijven netjes in Irak.
Misschien dat ze Syrië binnenvallen. Dat kunnen ze nog aan.
Iran is een ander scenario. Hier zullen sluwe underground-operaties toegepast worden. Het huidige bewind in Iran ten val laten brengen en dan een US-gezinde marionet aan het hoofd.Jij onderschat de Fransen, die hebben zeker weer één of andere Khomeini klaar zitten in een tentje van één of andere Parijse voorstad.

:-o

senator
24 augustus 2004, 00:40
Men neme uranium, verrijkt het tot op het punt dat het onstabiel begint te worden, jaagt er een kogel door en voila: Hiroshima revisited.

Dat verrijken is ook geen raketwetenschap, je moet er wel het juiste materiaal voor hebben. Als het Uranium te onstabiel wordt vlieg je zelf de lucht in.
Als ge Uranium weet te verkrijgen met een voldoende hoog percentage U235 isotoop, dan heb je een mogelijke brandstof voor een atoombom. Nu, U235 is onderhevig aan verval, omdat het zo onstabiel is. Hierbij kunnen neutronen vrijkomen. Als zo een neutron(of een neutron dat van buitenaf komt) wordt opgenomen door een andere U235 kern, dan wordt die zeer onstabiel en splitst die, waarbij 3 neutronen vrijkomen en veel energie. Als die neutronen op hun beurt U235 kernen laten splijten, dan krijg je een onstuitbare kettingreactie.
Nu logischerwijs moet van die 3 neutronen dan 1tje telkens een andere U235 kern vinden om de kettingreactie gaande te houden. Dat kan pas als er genoeg U235 voorhanden is. Er is dan ook een drempelwaarde, de zogeheten kritische massa, voor U235 is dat bijvoorbeeld een 50kg.
Eenmaal je die massa bereikt, ontploft het spel. Maar wat ontploft, vliegt weg. En wat wegvliegt heeft niet meer de kritische massa om op zichzelf een kettingreactie te beginnen. Je moet er dus in slagen om genoeg Uranium samen te houden in de fractie van een seconde dat de reactie plaatsvindt.
Dat gebeurt bijvoorbeeld door 2 subkritische massas samen te schieten met een kanon. Of door allemaal subkritische delen te omgeven door een mantel van conventionele explosieven, zodat ze imploderen.

En daar ligt al één van de technische moeilijkheden, zo had de bom van hiroshima bijvoorbeeld maar een rendement van een kleine 20%. De rest van het uranium is niet eens gesplitst. Tis allemaal zo simpel niet hoor.

JusticeLover
24 augustus 2004, 01:49
Niemand haalt hier argumenten aan met een bepaalde inhoud.
Allemaal staren ze naar de entiteit Iran.
Moest Iran de naam Spanje gehad hebben waren we allemaal trotse mongolen.

Nu Iran is in sneltempo bezig aan een inhaalbeweging tegenover de entiteit "westen".
Ze hebben 2 machtige vrienden, nl Rusland en China.
Geld hebben ze ook, dus machtige vrienden knijpen af en toe een oogje toe.
Natuurlijke bronnen hebben ze ook op overschot, af en toe kunnen ze de economische curve destabiliseren.
Kortom, Iran is en zal in de toekomst de eerste Islamitische land zijn waarmee niet meer gespot kan worden.
Iraniërs zijn bezig aan satelietontwikkeling, geheel op eigen technologie.
De dag dat die technologie ontwikkeld is, hebben ze hun machtige vriendjes niet meer nodig, dan sturen ze hun eigen satelieten de lucht in.
Nog meer, de shabab-raketten waarmee ze alle grote steden in Israel kunnen treffen is gedeeltelijk op eigen technologie gebouwd, weliswaar met hulp van buitenaf maar kom, je hebt een voorzetje nodig om een goal te maken.

Komt daarbij dat Iran voor +90% sji'ietisch is, een machtigere wapen is er niet.
Ayatollah moet knippen met z'n vingers en elke sji'iet zal vechten tot de dood.
Een klein voorbeeldje is Muqtada al Sadr. Met een klein militielegertje dat van de ene op de andere dag is opgezet heeft de machtigste op aarde problemen.
Laat staan serieus getrainde Iraanse paracommandos die dag in dag uit trainen.
Een klein detailtje (misschien voor jullie te verwaarlozen), maar ayatollah khomeini heeft +/-2miljoen eigen soldaten, zonder het Iraanse leger erbij te tellen.
Dat zijn 2miljoen mensen die een contract hebben getekend dat ze zullen strijden tot de dood. Vergelijk zo'n strijder met een strijder die geilt op een medaille en we zijn er.

De generaals van Iraans leger, ook aardige kerels. geen simpele zielen.
Ze zeggen niks voor niks "niet alleen de Amerikanen zitten overal, wij zitten ook overal en kunnen elk moment van binnenuit toeslaan".
Iran kan nu morgen als het wilt, heel Irak destabiliseren en lamleggen.
De connecties van chalabi met Iran, verbaast me dus totaal niet.

Iran is een landje met toekomst.
Het heeft een doel en zal dat doel kost wat kost bereiken.
Goede tekst. Daarom ook geen tegenargument.

VlaamseBelg
24 augustus 2004, 08:24
hopelijk ondernemen onze Israelische vrienden iets om te zorgen dat Iran nooit over een nuke beschikt... gewoon platbombarderen.
Platbombarderen is nooit "gewoon". Israel moet trouwens niet bang zijn voor een nucleaire aanval, het land is niet groot genoeg om de schade enkel binnen Israel te houden, er is nog zoiets als fallout waar de buurlanden (en misschien Iran zelf) mee te maken zou krijgen, en er staan nog te veel gebouwen die moslims veel waard zijn.

Volgens mij zoeken ze gewoon een afschrikmiddel voor de VS, een troef voor bij onderhandelingen. De gemiddelde mens zit nu eenmaal zo in mekaar.

Trouwens, bedankt voor die uitleg van U-253 en zo, nu snap ik er helemaal niks meer van. ;-)

TomB
24 augustus 2004, 14:35
Iran is niet Irak. Het aantal bodybags dat terug naar Amerika zal vliegen zal een veelvoud zijn. De Amerikanen blijven netjes in Irak.
Misschien dat ze Syrië binnenvallen. Dat kunnen ze nog aan.
Iran is een ander scenario. Hier zullen sluwe underground-operaties toegepast worden. Het huidige bewind in Iran ten val laten brengen en dan een US-gezinde marionet aan het hoofd.

Pfft, in 1991 zeiden de mensen dat ook over Irak. Derde grootste militaire macht te wereld, dat gaat nog 10 keer erger zijn als Vietnam. Een paar weken luchtaanvallen later was het gedaan. Vergelijk de budgetten, en je weet dat je hier op een muis aan het wedden bent die tegen een olifant moet vechten.

Ke Nan
24 augustus 2004, 14:52
Pfft, in 1991 zeiden de mensen dat ook over Irak. Derde grootste militaire macht te wereld, dat gaat nog 10 keer erger zijn als Vietnam. Een paar weken luchtaanvallen later was het gedaan. Vergelijk de budgetten, en je weet dat je hier op een muis aan het wedden bent die tegen een olifant moet vechten.
Het binnentrekken van Iran zal geen probleem zijn. Ik vermoed dat er iets meer tegenstand zal zijn dan in Irak in de eerste fase van de oorlog. Strijdlust van de Irakezen was te verwaarlozen zowel in de eerste als tweede Golfoorlog. Die laatste is trouwens nog altijd bezig ondanks de verklaring van Bush vorig jaar.
Tijdens de golfoorlog tussen Irak en Iran konden de Iranezen de Irakezen op een afstand houden door hun miljoenen fanatieke strijders alhoewel de Irakezen over moderner wapentuig beschikten.
Vermoedelijk zal Iran de Amerikanen dus "rustig" laten binnenwandelen om dan met een guerrillaoorlog te beginnen. Min of meer hetzelfde scenario dus als in Irak. Maar mijn dikke teen vertelt me dat het verzet in Iran veel heviger zal zijn.

TomB
24 augustus 2004, 15:30
Het binnentrekken van Iran zal geen probleem zijn. Ik vermoed dat er iets meer tegenstand zal zijn dan in Irak in de eerste fase van de oorlog. Strijdlust van de Irakezen was te verwaarlozen zowel in de eerste als tweede Golfoorlog. Die laatste is trouwens nog altijd bezig ondanks de verklaring van Bush vorig jaar.
Tijdens de golfoorlog tussen Irak en Iran konden de Iranezen de Irakezen op een afstand houden door hun miljoenen fanatieke strijders alhoewel de Irakezen over moderner wapentuig beschikten.
Vermoedelijk zal Iran de Amerikanen dus "rustig" laten binnenwandelen om dan met een guerrillaoorlog te beginnen. Min of meer hetzelfde scenario dus als in Irak. Maar mijn dikke teen vertelt me dat het verzet in Iran veel heviger zal zijn.

In die optiek heb je gelijk.

Vandaar dat ik het veel verantwoorder vind om gewoon de oliebronnen in te palmen terwijl je de rest onder de knoet houdt vanuit de lucht. Op die manier zorg je dat die mannen geen inkomen meer hebben buiten hun middeleeuwse handelspraktijken. Aan de daaruit volgende burgeroorlog kunt ge dan ook nog het een en het ander verdienen als ge het slim aanpakt.

Mitgard
24 augustus 2004, 15:46
"Binnen drie jaar Iraanse atoombom "
Bron: Gazet van Antwerpen, 20 augustus 2004

De Iraanse regering heeft in contacten met Duitse, Franse, en Britse regeringsfunctionarissen gezegd binnen drie jaar een atoombom te kunnen bouwen. Dat heeft de Amerikaanse onderminister van buitenlandse zaken John Bolton donderdag gezegd.

"Door de uitlatingen van Iraanse functionarissen is duidelijk geworden dat de stelling van Teheran dat het slechts voor vreedzame doeleinden werkt aan de ontwikkeling van kernenergie, niet klopt", aldus Bolton, die belast is met het coördineren van de Amerikaanse inspanningen om te voorkomen dat Iran de beschikking krijgt over atoomwapens.

Volgens Bolton uit Iran achter gesloten deuren ook bedreigingen aan de internationale gemeenschap om geen stappen tegen het land te ondernemen die de bouw van Iraanse kerncentrales kunnen frustreren.
De VS zijn bezig in de Veiligheidsraad steun te mobiliseren voor een veroordeling van het Iraanse nucleaire programma. Het Internationaal Atoomenergie Agentschap van de VN (IAEA) komt op 13 september bijeen in Wenen en zal zich onder meer buigen over het Iraanse nucleaire programma. De afgelopen jaren heeft het IAEA Iran in verscheidene tussenrapportages bekritiseerd wegens het bezit van door het non-proliferatieverdrag verboden technologie en de vondst van sporen van hoogverrijkt uranium in een van de nucleaire onderzoekscentra.

Iran liet begin deze maand weten dat het door zal gaan met de ontwikkeling van kernenergie en zich daarbij niet door het westen allerlei beperkingen op zal laten leggen. Iraanse regeringsvertegenwoordigers hebben de afgelopen weken in Parijs met Duitse, Franse en Britse regeringsvertegenwoordigers gesproken over het Iraanse atoomprogramma. Tijdens die gesprekken zouden de donderdag door Bolton naar buiten gebrachte uitspraken zijn gedaan. De drie betreffende landen hebben nog niet gereageerd op de uitlatingen van de Amerikaanse onderminister.

___


Na Pakistan alweer een achterlijk islamitisch land met een atoombom?! Tijd dat Bush en consorten alvast plannen maken om in te grijpen.....

blanke technologie was beter in blanke handen gebleven.
we hadden nooit onze kennis mogen delen met andere volkeren.
maarja, spionage etc...

Shizie
24 augustus 2004, 15:58
blanke technologie was beter in blanke handen gebleven.
we hadden nooit onze kennis mogen delen met andere volkeren.
maarja, spionage etc...
Inderdaad, en niet enkel over nukes... Alle blanke technologie was beter in blanke handen gebleven... Dan hadden de iraniers geen auto's, vliegtuigen, niets..
same for turken :)

Flippend Rund
24 augustus 2004, 16:24
Inderdaad, en niet enkel over nukes... Alle blanke technologie was beter in blanke handen gebleven... Dan hadden de iraniers geen auto's, vliegtuigen, niets..
same for turken :)
We hebben enkel auto's en vliegtuigen omdat de Irakezen het wiel uitvonden.

Flippend Rund
24 augustus 2004, 16:28
In die optiek heb je gelijk.

Vandaar dat ik het veel verantwoorder vind om gewoon de oliebronnen in te palmen terwijl je de rest onder de knoet houdt vanuit de lucht. Op die manier zorg je dat die mannen geen inkomen meer hebben buiten hun middeleeuwse handelspraktijken. Aan de daaruit volgende burgeroorlog kunt ge dan ook nog het een en het ander verdienen als ge het slim aanpakt.
Leuk idee, maar Amerikanen zouden zich nooit verlagen tot zo'n flagrant cynisch plan.