PDA

View Full Version : 30 augustus, Overwinningsdag in Turkije


Ke Nan
30 augustus 2004, 11:29
Vandaag, 30 augustus, wordt een cruciaal moment in de onafhankelijkheidstrijd van de Turken herdacht. Het invasieleger van de Grieken werd op 30 augustus 1922 in Afyon een beslissende slag toegediend. Negen dagen later was de Griekse militaire aanwezigheid in Anatolië slechts een vage herinnering. Het verzekerde tevens het voortbestaan van de Turkse identiteit ten koste van het Megali Idea, de Griekse droom van een Groot-Griekenland.

Victory Day - August 30 1922


Ottoman Empire fought the WWI on the same side with Germany and ended up signing the Mondros Cease-fire Treaty on 30 October 1918 with the Allied Powers. Taking advantage of the weak Ottoman Government in Istanbul, the Allied Forces started to occupy parts of Anatolia; South Eastern Anatolia by the British and French, Southern Anatolia by the Italians and Istanbul, the capital of the Empire, by all the Allied countries. Supported by the Allied Forces, Greece started to occupy Western Anatolia by landing on Izmir on 15 May 1919. As the Ottoman Government was unable and unwilling to resist these occupations, people started to form resistance groups under the leadership of Mustafa Kemal (Ataturk), the legendary hero of the Gallipoli War. Kemal started to tour parts of Anatolia not yet under the control of the Allied Forces, organised "people’s conventions" and elections. The inaugural meeting of the elected representatives was held on 23 April 1920 and Kemal was elected as the Speaker of the House and the Head of the newly formed Government. The main task of the government was to form a regular army to stop the advancing Greek Army. Guns and ammunition were in short supply as the Ottoman Army was under the control of the Allied Forces. The newly formed Turkish Army had its first test in the 1st Battle of Inonu on 10 January 1921 which ended with a victory despite being outnumbered and outgunned by the enemy. This is followed by the victories in the 2nd Battle of Inonu on 31 March 1921 and the Battle of Sakarya, which lasted for 22 days from 23 August to 13 September 1921. These victories forced the Greek Army to change tactics to be defensive rather than offensive.

Due to the recent battles the gun power of the Turkish Army was extremely low and therefore Kemal had to wait for another year for his final offensive on the Greek Army. The "Great Attack" of the Turkish Army started on 26 August 1922 and finished with a victory on 30 August 1922 during which the majority of the Greek Army was annihilated. The final battle on 30 August is also known as the "Battle of the Commander-in-Chief" and 30 August is celebrated as Victory Day in Turkiye and within the Turkish communities throughout the World.

The occupation of Anatolia by the Greek Army has ended on 9 September 1922 when Turkish Army entered Izmir. This resulted the collapse of Lloyd George’s "Greeks in Anatolia" policy and forced him to resign who was replaced by Bonar Law as the new Prime Minister of Great Britain. Lord Kinross, the biographer of Ataturk, said: "The Turk, considered a rebel, after three years of struggle was able to force the collapse of the British Government and oust its prominent Prime Minister. The romantic man faded away in front of the realist man".

Having the upper hand after victory, Ataturk forced the occupying forces of England, France, Italy and Greece to sign the Cease-fire Treaty of Mudanya on 11 October 1922. According to the British historian Arnold Toynbee: "The Treaty of Mudanya, under the pressure of Kemalists, meant the surrender of the Allied Forces".
http://www.atmg.org/
Een belangrijke dag voor de Turken dus. Ik ben dan ook trots van afkomst Turk te zijn. Fier op de rol die de Turken gespeeld hebben van pakweg het begin tot het einde van het vorige millenium. Iedere keer wanneer de eerste tonen van de Turkse hymne weerklinken, krijg ik kippevel. Ik erken echter ook het onrecht aangedaan door de Turken. Helaas is er geen enkel volk dat zich niet aan onrecht bezondigd heeft.
Fierheid en trots zijn evenwel slechts gevoelens zoals haat en nijd. Ik waak er dan ook over om mij niet te laten leiden door sentiment. De realiteit is dat ik in België of zeg maar Vlaanderen ben geboren en getogen. Mijn empatisch vermogen laat mij zelfs toe met tijden een Vlaming of Belg te zijn, trots te zijn op sommige vlaamse en/of belgische verwezenlijkingen. Ik kan ontzettend genieten van de vlaamse(of nederlandse) literatuur en andere culturele creaties maar ook van de turkse en zelfs de engelse letterkunde. Waarom? Omdat liefde, verdriet, hoop,geluk en haat in ieder mens aanwezig is ongeacht hun taal of woonplaats op deze aardbol.
Loyaliteit t.o.v. Turkije of Vlaanderen als natie wens ik niet te hebben. De enigen die op mijn loyaliteit kunnen rekenen zijn mezelf en mijn naasten,de mensen die ik tot mijn familie of vriendenkring reken of mensen die hulp nodig hebben. Godsdienst(bengelt voor mij ergens helemaal onderaan mijn lijst) zal nooit een barrière zijn voor mij om iemand als mens te aanschouwen.
Maar al het voorgaande vervalt in het niet wanneer je jezelf in de eerste plaats als inwoner van de Aarde beschouwt, een wereldburger dus. Al de rest is nonsens.


Happy Victory Day!

Zafer bayraminiz kutlu olsun!

JusticeLover
30 augustus 2004, 14:26
Een grote dag is het zeker. Hoe hebben we de grieken de weg wijs gemaakt:-D

Hepimizin zafer bayrami kutlu olsun!

Ke Nan
30 augustus 2005, 00:28
Bump :mrgreen:
Edit:After edit by Ke Nan on 30-08-2005 at 01:28
Reason:
--------------------------------

Bump :mrgreen:

Before any edits, post was:
--------------------------------

Bump :mgreen:

JusticeLover
30 augustus 2005, 06:47
Op elke 30 augustus was ik zo trots op men voorouders en op men eigen natuurlijk :). Maar deze keer is het toch anders. :-(

Telkens als ik lees in welke omstandigheden, ons grootouders strijd hebben gevoerd. Op hun blote voeten hebben ze gevochten tegen de vijanden, met stenen in hun handen hebben ze strijd gevoerd, soldaten hadden geen helmen op hun kop, er was zelfs hongersnood. Toch hebben ze dapper strijd gevoerd tegen de imperialisten. De imperialisten kwamen met zen allen Turkse (toen Osmaanse) grondgebied inpalmen. Ze waren er in geslaagd. Britten, Fransen, Italianen, Grieken en Russen (die Russen, die de Armeniërs hebben bedrogen om in opstand te komen) hadden alle aanspraak op Turkse bodem.

De toenmalige Sultan liet zich overgeven (verdrag van Sèvres geaccepteerd), in ruil dat ze hem niet aanraakten. Toen kwam Mustafa Kemal Atatürk aan de macht met zijn volgelingen. Ze gingen eerst steun zoeken bij het volk. Hij heeft toespraken gehouden in Samsun, Sivas, .. Hij wist heel goed dat hij eerst het volk moest overtuigen. Na zijn toespraken, heeft de bevolking ook zijn rug de sultan toegekeerd. Honderdduizenden vrijwilligers (Turken,Koerden,Lazen en in mindere mate de Arabieren,...) joinden de troepen van Atatürk, nl de Kuvayi Milliye beweging was opgericht en vijanden werden één per één verslagen.

Hoe ziet het land van Atatürk nu eruit?

Een land dat aan de Joodse lobby in Amerika jaarlijks miljoenen weggeeft om de wet op Armeense genocide niet te laten erkennen. Als ze dat geld, nu aan de Armeniërs zouden geven, om de goede wil te tonen of (indien het zo is) als schuldbekentenis, dan hoefden ze nu geen cent weg te geven aan de Joden in Amerika, die op smerige wijze misbruik maken van de situatie. Beschudlig me nu aub niet van racisme!!!!

De reden waarom ze Koerdische burgers het leven zuur maken, begrijp ik nog steeds niet. De Koerden hebben met ons gevochten tegen de vijand.

Wat de onderhandelingen met de EU betreft. Ik ben principieel voor de toetreding. Maar niet met de mentaliteit gelijk ze nu hebben. Ze gaan ons 'rijk maken','we gaan de wereld verkennen dankzij de EU','Ze gaan ons helpen met doorvoeren van hervormingen'. Kunnen we echt niet zonder de Magic Stick? Zijn wij de Turken, die nooit in de geschiedenis verdrukt zijn geweest? Moeten wij fier zijn op ons voorouders? Ik zeg dan, wij hebben geen karakter! Ik pleeg liever zelfmoord dan afhankelijk te zijn van een ander.

Hoe nederig de Turkse diplomaten zijn tegenover hun Europese collegas. Hoe Atatürk en zijn vrienden zich gedroegen bij Lausanne Congres, moeten we heel goed bekijken. Toen waren ze straatarm. Maar ze hielden hun hoofd recht en eisten waar ze recht op hadden. Toen verwachtten ze geen steun van een andere!!!

Of de rol die Turkije op het internationale vlak speelt. Turkije dat zijn rechten nooit heeft kunnen verdedigen. Toen de Grieks-Cyprioten onder leiding van Makarios, de Turkse minderheid geslacht hebben, waren ze weer stom op internationaal vlak. Ik stel me nu de vragen van, kunnen de Turkse diplomaten wel Engels spreken? Indien Turkije in 1974 Cyprus niet binnenviel, dan leefden er nu op het eiland geen enkel Turk (sommigen zouden dat wel graag hebben).

Dit allemaal weet ik als Turk wel ... Maar wat weten de anderen? Turken zijn de barbaren, bezetten een Europees land.

De Turken in Turkije kunnen niet makkelijk denken. Ze worden al van het begin gemanipuleerd. De 'Kemalisten' maken misbruik van Atatürk. In Turkije veranderen er regeringen,premiers,presidenten maar het ondemocratisch karakter van Turkije zal nooit veranderen, tenzij die mensen verwijdert worden.

Ik zeg nu tegen mijn eigen, waarom houd ik me in godsnaam met al dit gezever bezig? Ik ben toevallig geboren in één van de meest welvarende gebied in de wereld. Het zijn die, die in Turkije wonen die in opstand moeten komen, en niet mezelf. Wie gaat nu stop zeggen tegen de Turkse pers (tv,krant,radio) die elke dag brainwashen. Er zijn aantal uitzonderingen natuurlijk. Maar dat zijn dan meestal mensen zonder poen.

Iedereen die tegen de Turkse staat strijdt, is mijn vriend. Of het nu een Turk, een Armeniër, een Koerd, een Griek is maakt mij eigenlijk niet (meer) uit.

Zolang de bevolking in Turkije niet in opstand komt, heb ik het recht niet om in opstand te komen. Tenzij, God nu tegen mij zegt van, jij bent de redder :-) :-(.

Dit bericht kan mijn laatste posting zijn op politics.be! ;-)

Ik ga straks (als we het weer van gisteren hebben) naar Sint-Anneke. Ik ga zonnen. Vorig jaar, zou ik de viering gevolgd hebben op tv en uit volle borst het Turkse volkslied gezongen hebben.
Edit:After edit by EL TURCO on 30-08-2005 at 08:13
Reason:
--------------------------------

Op elke 30 augustus was ik zo trots op men voorouders en op men eigen natuurlijk :). Maar deze keer is het toch anders. :-(

Telkens als ik lees in welke omstandigheden, ons grootouders strijd hebben gevoerd. Op hun blote voeten hebben ze gevochten tegen de vijanden, met stenen in hun handen hebben ze strijd gevoerd, soldaten hadden geen helmen op hun kop, er was zelfs hongersnood. Toch hebben ze dapper strijd gevoerd tegen de imperialisten. De imperialisten kwamen met zen allen Turkse (toen Osmaanse) grondgebied inpalmen. Ze waren er in geslaagd. Britten, Fransen, Italianen, Grieken en Russen (die Russen, die de Armeniërs hebben bedrogen om in opstand te komen) hadden alle aanspraak op Turkse bodem.

De toenmalige Sultan liet zich overgeven (verdrag van Sèvres geaccepteerd), in ruil dat ze hem niet aanraakten. Toen kwam Mustafa Kemal Atatürk aan de macht met zijn volgelingen. Ze gingen eerst steun zoeken bij het volk. Hij heeft toespraken gehouden in Samsun, Sivas, .. Hij wist heel goed dat hij eerst het volk moest overtuigen. Na zijn toespraken, heeft de bevolking ook zijn rug de sultan toegekeerd. Honderdduizenden vrijwilligers (Turken,Koerden,Lazen en in mindere mate de Arabieren,...) joinden de troepen van Atatürk, nl de Kuvayi Milliye beweging was opgericht en vijanden werden één per één verslagen.

Hoe ziet het land van Atatürk nu eruit?

Een land dat aan de Joodse lobby in Amerika jaarlijks miljoenen weggeeft om de wet op Armeense genocide niet te laten erkennen. Als ze dat geld, nu aan de Armeniërs zouden geven, om de goede wil te tonen of (indien het zo is) als schuldbekentenis, dan hoefden ze nu geen cent weg te geven aan de Joden in Amerika, die op smerige wijze misbruik maken van de situatie. Beschudlig me nu aub niet van racisme!!!!

De reden waarom ze Koerdische burgers het leven zuur maken, begrijp ik nog steeds niet. De Koerden hebben met ons gevochten tegen de vijand.

Wat de onderhandelingen met de EU betreft. Ik ben principieel voor de toetreding. Maar niet met de mentaliteit gelijk ze nu hebben. Ze gaan ons 'rijk maken','we gaan de wereld verkennen dankzij de EU','Ze gaan ons helpen met doorvoeren van hervormingen'. Kunnen we echt niet zonder de Magic Stick? Zijn wij de Turken, die nooit in de geschiedenis verdrukt zijn geweest? Moeten wij fier zijn op ons voorouders? Ik zeg dan, wij hebben geen karakter! Ik pleeg liever zelfmoord dan afhankelijk te zijn van een ander.

Hoe nederig de Turkse diplomaten zijn tegenover hun Europese collegas. Hoe Atatürk en zijn vrienden zich gedroegen bij Lausanne Congres, moeten we heel goed bekijken. Toen waren ze straatarm. Maar ze hielden hun hoofd recht en eisten waar ze recht op hadden. Toen verwachtten ze geen steun van een andere!!!

Of de rol die Turkije op het internationale vlak speelt. Turkije dat zijn rechten nooit heeft kunnen verdedigen. Toen de Grieks-Cyprioten onder leiding van Makarios, de Turkse minderheid geslacht hebben, waren ze weer stom op internationaal vlak. Ik stel me nu de vragen van, kunnen de Turkse diplomaten wel Engels spreken? Indien Turkije in 1974 Cyprus niet binnenviel, dan leefden er nu op het eiland geen enkel Turk (sommigen zouden dat wel graag hebben).

Dit allemaal weet ik als Turk wel ... Maar wat weten de anderen? Turken zijn de barbaren, bezetten een Europees land.

De Turken in Turkije kunnen niet makkelijk denken. Ze worden al van het begin gemanipuleerd. De 'Kemalisten' maken misbruik van Atatürk. In Turkije veranderen er regeringen,premiers,presidenten maar het ondemocratisch karakter van Turkije zal nooit veranderen, tenzij die mensen verwijdert worden.

Ik zeg nu tegen mijn eigen, waarom houd ik me in godsnaam met al dit gezever bezig? Ik ben toevallig geboren in één van de meest welvarende gebied in de wereld. Het zijn die, die in Turkije wonen die in opstand moeten komen, en niet mezelf. Wie gaat nu stop zeggen tegen de Turkse pers (tv,krant,radio) die elke dag brainwashen. Er zijn aantal uitzonderingen natuurlijk. Maar dat zijn dan meestal mensen zonder poen.

Iedereen die tegen de Turkse staat strijdt, is mijn vriend. Of het nu een Turk, een Armeniër, een Koerd, een Griek is maakt mij eigenlijk niet (meer) uit.

Zolang de bevolking in Turkije niet in opstand komt, heb ik het recht niet om in opstand te komen. Tenzij, God nu tegen mij zegt van, jij bent de redder :-) :-(.

Dit bericht kan mijn laatste posting zijn op politics.be! ;-)

Ik ga straks (als we het weer van gisteren hebben) naar Sint-Anneke. Ik ga zonnen. Vorig jaar, zou ik de viering gevolgd hebben op tv en uit volle borst het Turkse volkslied gezongen hebben.
Edit:After edit by EL TURCO on 30-08-2005 at 07:55
Reason:
--------------------------------

Op elke 30 augustus was ik zo trots op men voorouders en op men eigen natuurlijk :). Maar deze keer is het toch anders. :-(

Telkens als ik lees in welke omstandigheden, ons grootouders strijd hebben gevoerd. Op hun blote voeten hebben ze gevochten tegen de vijanden, met stenen in hun handen hebben ze strijd gevoerd, soldaten hadden geen helmen op hun kop, er was zelfs hongersnood. Toch hebben ze dapper strijd gevoerd tegen de imperialisten. De imperialisten kwamen met zen allen Turkse (toen Osmaanse) grondgebied inpalmen. Ze waren er in geslaagd. Britten, Fransen, Italianen, Grieken en Russen (die Russen, die de Armeniërs hebben bedrogen om in opstand te komen) hadden alle aanspraak op Turkse bodem.

De toenmalige Sultan liet zich overgeven (verdrag van Sèvres geaccepteerd), in ruil dat ze hem niet aanraakten. Toen kwam Mustafa Kemal Atatürk aan de macht met zijn volgelingen. Ze gingen eerst steun zoeken bij het volk. Hij heeft toespraken gehouden in Samsun, Sivas, .. Hij wist heel goed dat hij eerst het volk moest overtuigen. Na zijn toespraken, heeft de bevolking ook zijn rug de sultan toegekeerd. Honderdduizenden vrijwilligers (Turken,Koerden,Lazen en in mindere mate de Arabieren,...) joinden de troepen van Atatürk, nl de Kuvayi Milliye beweging was opgericht en vijanden werden één per één verslagen.

Hoe ziet het land van Atatürk nu eruit?

Een land dat aan de Joodse lobby in Amerika jaarlijks miljoenen weggeeft om de wet op Armeense genocide niet te laten erkennen. Als ze dat geld, nu aan de Armeniërs zouden geven, om de goede wil te tonen of (indien het zo is) als schuldbekentenis, dan hoefden ze nu geen cent weg te geven aan de Joden in Amerika, die op smerige wijze misbruik maken van de situatie. Beschudlig me nu aub niet van racisme!!!!

De reden waarom ze Koerdische burgers het leven zuur maken, begrijp ik nog steeds niet. De Koerden hebben met ons gevochten tegen de vijand.

Wat de onderhandelingen met de EU betreft. Ik ben principieel voor de toetreding. Maar niet met de mentaliteit gelijk ze nu hebben. Ze gaan ons 'rijk maken','we gaan de wereld verkennen dankzij de EU','Ze gaan ons helpen met doorvoeren van hervormingen'. Kunnen we echt niet zonder de Magic Stick? Zijn wij de Turken, die nooit in de geschiedenis verdrukt zijn geweest? Moeten wij fier zijn op ons voorouders? Ik zeg dan, wij hebben geen karakter! Ik pleeg liever zelfmoord dan afhankelijk te zijn van een ander.

Hoe nederig de Turkse diplomaten zijn tegenover hun Europese collegas. Hoe Atatürk en zijn vrienden zich gedroegen bij Lausanne Congres, moeten we heel goed bekijken. Toen waren ze straatarm. Maar ze hielden hun hoofd recht en eisten waar ze recht op hadden. Toen verwachtten ze geen steun van een andere!!!

Of de rol die Turkije op het internationale vlak speelt. Turkije dat zijn rechten nooit heeft kunnen verdedigen. Toen de Grieks-Cyprioten onder leiding van Makarios, de Turkse minderheid geslacht hebben, waren ze weer stom op internationaal vlak. Ik stel me nu de vragen van, kunnen de Turkse diplomaten wel Engels spreken? Indien Turkije in 1974 Cyprus niet binnenviel, dan leefden er nu op het eiland geen enkel Turk (sommigen zouden dat wel graag hebben).

Dit allemaal weet ik als Turk wel ... Maar wat weten de anderen? Turken zijn de barbaren, bezetten een Europees land.

De Turken in Turkije kunnen niet makkelijk denken. Ze worden al van het begin gemanipuleerd. De 'Kemalisten' maken misbruik van Atatürk. In Turkije veranderen er regeringen,premiers,presidenten maar het ondemocratisch karakter van Turkije zal nooit veranderen, tenzij die mensen verwijdert worden.

Ik zeg nu tegen mijn eigen, waarom houd ik me in godsnaam met al dit gezever bezig? Ik ben toevallig geboren in één van de meest welvarende gebied in de wereld. Het zijn die, die in Turkije wonen die in opstand moeten komen, en niet mezelf. Wie gaat nu stop zeggen tegen de Turkse pers (tv,krant,radio) die elke dag brainwashen. Er zijn aantal uitzonderingen natuurlijk. Maar dat zijn dan meestal mensen zonder poen.

Iedereen die tegen de Turkse staat strijdt, is mijn vriend. Of het nu een Turk, een Armeniër, een Koerd, een Griek is maakt mij eigenlijk niet (meer) uit.

Zolang de bevolking in Turkije niet in opstand komt, heb ik het recht om in opstand te komen. Tenzij, God nu tegen mij zegt van, jij bent de redder :-) :-(.

Dit bericht kan mijn laatste posting zijn op politics.be! ;-)

Ik ga straks (als we het weer van gisteren hebben) naar Sint-Anneke. Ik ga zonnen. Vorig jaar, zou ik de viering gevolgd hebben op tv en uit volle borst het Turkse volkslied gezongen.
Edit:After edit by EL TURCO on 30-08-2005 at 07:53
Reason:
--------------------------------

Op elke 30 augustus was ik zo trots op men voorouders en op men eigen natuurlijk :). Maar deze keer is het toch anders. :-(

Telkens als ik lees in welke omstandigheden, ons grootouders strijd hebben gevoerd. Op hun blote voeten hebben ze gevochten tegen de vijanden, met stenen in hun handen hebben ze strijd gevoerd, soldaten hadden geen helmen op hun kop, er was zelfs hongersnood. Toch hebben ze dapper strijd gevoerd tegen de imperialisten. De imperialisten kwamen met zen allen Turkse (toen Osmaanse) grondgebied inpalmen. Ze waren er in geslaagd. Britten, Fransen, Italianen, Grieken en Russen (die Russen, die de Armeniërs hebben bedrogen om in opstand te komen) hadden alle aanspraak op Turkse bodem.

De toenmalige Sultan liet zich overgeven (verdrag van Sèvres geaccepteerd), in ruil dat ze hem niet aanraakten. Toen kwam Mustafa Kemal Atatürk aan de macht met zijn volgelingen. Ze gingen eerst steun zoeken bij het volk. Hij heeft toespraken gehouden in Samsun, Sivas, .. Hij wist heel goed dat hij eerst het volk moest overtuigen. Na zijn toespraken, heeft de bevolking ook zijn rug de sultan toegekeerd. Honderdduizenden vrijwilligers (Turken,Koerden,Lazen en in mindere mate de Arabieren,...) joinden de troepen van Atatürk, nl de Kuvayi Milliye beweging was opgericht en vijanden werden één per één verslagen.

Hoe ziet het land van Atatürk nu eruit?

Een land dat aan de Joodse lobby in Amerika jaarlijks miljoenen weggeeft om de wet op Armeense genocide niet te laten erkennen. Als ze dat geld, nu aan de Armeniërs zouden geven, om de goede wil te tonen of (indien het zo is) als schuldbekentenis, dan hoefden ze nu geen cent weg te geven aan de Joden in Amerika, die op smerige wijze misbruik maken van de situatie. Beschudlig me nu aub niet van racisme!!!!

De reden waarom ze Koerdische burgers het leven zuur maken, begrijp ik nog steeds niet. De Koerden hebben met ons gevochten tegen de vijand.

Wat de onderhandelingen met de EU betreft. Ik ben principieel voor de toetreding. Maar niet met de mentaliteit gelijk ze nu hebben. Ze gaan ons 'rijk maken','we gaan de wereld verkennen dankzij de EU','Ze gaan ons helpen met doorvoeren van hervormingen'. Kunnen we echt niet zonder de Magic Stick? Zijn wij de Turken, die nooit in de geschiedenis verdrukt zijn geweest? Moeten wij fier zijn op ons voorouders? Ik zeg dan, wij hebben geen karakter! Ik pleeg liever zelfmoord dan afhankelijk te zijn van een ander.

Hoe nederig de Turkse diplomaten zijn tegenover hun Europese collegas. Hoe Atatürk en zijn vrienden zich gedroegen bij Lausanne Congres, moeten we heel goed bekijken. Toen waren ze straatarm. Maar ze hielden hun hoofd recht en eisten waar ze recht op hadden. Toen verwachtten ze geen steun van een andere!!!

Of de rol die Turkije op het internationale vlak speelt. Turkije dat zijn rechten nooit heeft kunnen verdedigen. Toen de Grieks-Cyprioten onder leiding van Makarios, de Turkse minderheid geslacht hebben, waren ze weer stom op internationaal vlak. Ik stel me nu de vragen van, kunnen de Turkse diplomaten wel Engels spreken? Indien Turkije in 1974 Cyprus niet binnenviel, dan leefden er nu op het eiland geen enkel Turk (sommigen zouden dat wel graag hebben).

Dit allemaal weet ik als Turk wel ... Maar wat weten de anderen? Turken zijn de barbaren, bezetten een Europees land.

De Turken in Turkije niet makkelijk denken. Ze worden al van het begin gemanipuleerd. De 'Kemalisten' maken misbruik van Atatürk. In Turkije veranderen er regeringen,premiers,presidenten maar het ondemocratisch karakter van Turkije zal nooit veranderen, tenzij die mensen verwijdert worden.

Ik zeg nu tegen mijn eigen, waarom houd ik me in godsnaam met al dit gezever bezig? Ik ben toevallig geboren in één van de meest welvarende gebied in de wereld. Het zijn die, die in Turkije wonen die in opstand moeten komen, en niet mezelf. Wie gaat nu stop zeggen tegen de Turkse pers (tv,krant,radio) die elke dag brainwashen. Er zijn aantal uitzonderingen natuurlijk. Maar dat zijn dan meestal mensen zonder poen.

Iedereen die tegen de Turkse staat strijdt, is mijn vriend. Of het nu een Turk, een Armeniër, een Koerd, een Griek is maakt mij eigenlijk niet (meer) uit.

Zolang de bevolking in Turkije niet in opstand komt, heb ik het recht om in opstand te komen. Tenzij, God nu tegen mij zegt van, jij bent de redder :-) :-(.

Dit bericht kan mijn laatste post zijn op politics.be! ;-)

Ik ga straks (als we het weer van gisteren hebben) naar Sint-Anneke. Ik ga zonnen. Vorig jaar, zou ik de viering gevolgd hebben op tv en uit volle borst het Turkse volkslied gezongen.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Op elke 30 augustus was ik zo trots op men voorouders en op men eigen natuurlijk :). Maar deze keer is het toch anders. :-(

Telkens als ik lees in welke omstandigheden, ons grootouders strijd hebben gevoerd. Op hun blote voeten hebben ze gevochten tegen de vijanden, met stenen in hun handen hebben ze strijd gevoerd, soldaten hadden geen helmen op hun kop, er was zelfs hongersnood. Toch hebben ze dapper strijd gevoerd tegen de imperialisten. De imperialisten kwamen met zen allen Turkse (toen Osmaanse) grondgebied inpalmen. Ze waren er in geslaagd. Britten, Fransen, Italianen, Grieken en Russen (die Russen, die de Armeniërs hebben bedrogen om in opstand te komen) hadden alle aanspraak op Turkse bodem.

De toenmalige Sultan liet zich overgeven (verdrag van Sèvres geaccepteerd), in ruil dat ze hem niet aanraakten. Toen kwam Mustafa Kemal Atatürk aan de macht met zijn volgelingen. Ze gingen eerst steun zoeken bij het volk. Hij heeft toespraken gehouden in Samsun, Sivas, .. Hij wist heel goed dat hij eerst het volk moest overtuigen. Na zijn toespraken, heeft de bevolking ook zijn rug de sultan toegekeerd. Honderdduizenden vrijwilligers (Turken,Koerden,Lazen en in mindere mate de Arabieren,...) joinden de troepen van Atatürk, nl de Kuvayi Milliye beweging was opgericht en vijanden werden één per één verslagen.

Hoe ziet het land van Atatürk nu eruit?

Een land dat aan de Joodse lobby in Amerika jaarlijks miljoenen weggeeft om de wet op Armeense genocide niet te laten erkennen. Als ze dat geld, nu aan de Armeniërs zouden geven, om de goede wil te tonen of (indien het zo is) als schuldbekentenis, dan hoefden ze nu geen cent weg te geven aan de Joden in Amerika, die op smerige wijze misbruik maken van de situatie. Beschudlig me nu aub niet van racisme!!!!

De reden waarom ze Koerdische burgers het leven zuur maken, begrijp ik nog steeds niet. De Koerden hebben met ons gevochten tegen de vijand.

Wat de onderhandelingen met de EU betreft. Ik ben principieel voor de toetreding. Maar niet met de mentaliteit gelijk ze nu hebben. Ze gaan ons 'rijk maken','we gaan de wereld verkennen dankzij de EU','Ze gaan ons helpen met doorvoeren van hervormingen'. Kunnen we echt niet zonder de Magic Stick? Zijn wij de Turken, die nooit in het geschiedenis verdrukt zijn geweest? Moeten wij fier zijn op ons voorouders? Ik zeg dan, wij hebben geen karakter! Ik pleeg liever zelfmoord dan afhankelijk te zijn van een ander.

Hoe nederig de Turkse diplomaten zijn tegenover hun Europese collegas. Hoe Atatürk en zijn vrienden zich gedroegen bij Lausanne Congres, moeten we heel goed bekijken. Toen waren ze straatarm. Maar ze hielden hun hoofd recht en eisten waar ze recht op hadden. Toen verwachten ze geen steun van een andere!!!

Of de rol die Turkije op het internationale vlak speelt. Turkije dat zijn rechten nooit heeft kunnen verdedigen. Toen de Grieks-Cyprioten onder leiding van Makarios, de Turkse minderheid geslacht hebben, waren ze weer stom op internationaal vlak. Ik stel me nu de vragen van, kunnen de Turkse diplomaten wel Engels spreken? Indien Turkije in 1974 Cyprus niet binnenviel, dan leefden er nu op het eiland geen enkel Turk (sommigen zouden dat wel graag hebben).

Dit allemaal weet ik als Turk wel ... Maar wat weten de anderen? Turken zijn de barbaren, bezetten een Europees land.

De Turken in Turkije niet makkelijk denken. Ze worden al van het begin gemanipuleerd. De 'Kemalisten' maken misbruik van Atatürk. In Turkije veranderen er regeringen,premiers,presidenten maar het ondemocratisch karakter van Turkije zal nooit veranderen, tenzij die mensen verwijdert worden.

Ik zeg nu tegen mijn eigen, waarom houd ik me in godsnaam met al dit gezever bezig? Ik ben toevallig geboren in één van de meest welvarende gebied in de wereld. Het zijn die, die in Turkije wonen die in opstand moeten komen, en niet mezelf. Wie gaat nu stop zeggen tegen de Turkse pers (tv,krant,radio) die elke dag brainwashen. Er zijn aantal uitzonderingen natuurlijk. Maar dat zijn dan meestal mensen zonder poen.

Iedereen die tegen de Turkse staat strijdt, is mijn vriend. Of het nu een Turk, een Armeniër, een Koerd, een Griek is maakt mij eigenlijk niet (meer) uit.

Zolang de bevolking in Turkije niet in opstand komt, heb ik het recht om in opstand te komen. Tenzij, God nu tegen mij zegt van, jij bent de redder :-) :-(.

Dit bericht kan mijn laatste post zijn op politics.be! ;-)

Ik ga straks (als we het weer van gisteren hebben) naar Sint-Anneke. Ik ga zonnen. Vorig jaar, zou ik de viering gevolgd hebben op tv en uit volle borst het Turkse volkslied gezongen.

k9
30 augustus 2005, 12:26
Hoe ziet het land van Atatürk nu eruit?

Een land dat aan de Joodse lobby in Amerika jaarlijks miljoenen weggeeft om de wet op Armeense genocide niet te laten erkennen. Als ze dat geld, nu aan de Armeniërs zouden geven, om de goede wil te tonen of (indien het zo is) als schuldbekentenis, dan hoefden ze nu geen cent weg te geven aan de Joden in Amerika, die op smerige wijze misbruik maken van de situatie. Beschudlig me nu aub niet van racisme!!!!

Er is natuurlijk het probleem dat de turkse regering (en veel turken) nog ontkennen dat dat ooit bestaan heeft.



De reden waarom ze Koerdische burgers het leven zuur maken, begrijp ik nog steeds niet. De Koerden hebben met ons gevochten tegen de vijand.

Koerden zijn geen turken, koerden willen andere zaken als turken, turken willen dat niet geven, gevolg conflict.



Wat de onderhandelingen met de EU betreft. Ik ben principieel voor de toetreding. Maar niet met de mentaliteit gelijk ze nu hebben. Ze gaan ons 'rijk maken','we gaan de wereld verkennen dankzij de EU','Ze gaan ons helpen met doorvoeren van hervormingen'. Kunnen we echt niet zonder de Magic Stick? Zijn wij de Turken, die nooit in de geschiedenis verdrukt zijn geweest? Moeten wij fier zijn op ons voorouders? Ik zeg dan, wij hebben geen karakter! Ik pleeg liever zelfmoord dan afhankelijk te zijn van een ander.

Met je voorouders te herdenken haal je de economie niet uit het slop . De enige manier dat turkije heeft om de "boot" niet compleet te missen is met de EU. De VS heeft het met NATO ten dele geprobeerd maar dat is mislukt en de VS wil er nu vanaf, gevolg ze promoten turkije hevig bij de EU.



Hoe nederig de Turkse diplomaten zijn tegenover hun Europese collegas. Hoe Atatürk en zijn vrienden zich gedroegen bij Lausanne Congres, moeten we heel goed bekijken. Toen waren ze straatarm. Maar ze hielden hun hoofd recht en eisten waar ze recht op hadden. Toen verwachtten ze geen steun van een andere!!!

En waar heeft het geleid ? Economisch is turkije een achtergesteld gebied, qua macht al niet veel beter, geen invloed en geen hoop op beterschap in de toekomst alleen.

Indien je wanhopig iets wil kan je je beter nederig gedragen dan het te eisen. Alhoewel ik de turkse onderhandelaars niet zo nederig vind als jij wel denkt en dat feit alleen al toont aan dat er later serieuze conflicten zullen komen.


Of de rol die Turkije op het internationale vlak speelt. Turkije dat zijn rechten nooit heeft kunnen verdedigen. Toen de Grieks-Cyprioten onder leiding van Makarios, de Turkse minderheid geslacht hebben, waren ze weer stom op internationaal vlak.

Ze waren idd stom om cyprus te bezetten om een denkbeeldige slachtpartij en dan er zelf ook 1 te doen.


Ik stel me nu de vragen van, kunnen de Turkse diplomaten wel Engels spreken? Indien Turkije in 1974 Cyprus niet binnenviel, dan leefden er nu op het eiland geen enkel Turk (sommigen zouden dat wel graag hebben).

Onzin.

solidarnosc
30 augustus 2005, 12:30
Het Osmaanse rijk was uiteraard niet imperialistisch. ;)

Shizie
30 augustus 2005, 12:50
nuke istambul en ankara.

Shizie
30 augustus 2005, 12:54
Hopelijk realiseren de meeste forumgangers hier dat er geen reden tot vreugde is.. de turken zijn nog slechter dan israeliers in dit geval. ze bezitten grieks grond en denk aan massale slachting van armeniers.

someone plz nuke turkije

tomm
30 augustus 2005, 13:00
Spijtig dat de Megali Idea mislukt is en de Grieken etnisch werden gezuiverd uit Turkije zoals later de Palestijnen uit Israel. Constantinopel als hoofdstad van een Grieks rijk en verplichte hellenisatie en kerstening van de Turken... (een beetje provoceren mag toch hé ;-) )

kelt
30 augustus 2005, 19:08
Spijtig dat de Megali Idea mislukt is en de Grieken etnisch werden gezuiverd uit Turkije zoals later de Palestijnen uit Israel. Constantinopel als hoofdstad van een Grieks rijk en verplichte hellenisatie en kerstening van de Turken... (een beetje provoceren mag toch hé ;-) )

foei foei tomm :-)


In Joegoslavie werd ons herinnerd,op een kleinere schaal weliswaar,dat het een slecht idee is een grens te verschuiven en meteen de mensen ook.......


En wat Turkije en Griekenland betreft,ach,deze twee NATO-"bondgenoten" houden elkaar fit te land ter zee en in de lucht.......
De anderen zijn vermoedelijk stikjaloers op de vrijwel dagelijkse "spannende" oefeningen die de strijdkrachten van beide landen elkaar bekokstoven.. :-P

tomm
30 augustus 2005, 21:43
foei foei tomm :-)


In Joegoslavie werd ons herinnerd,op een kleinere schaal weliswaar,dat het een slecht idee is een grens te verschuiven en meteen de mensen ook.......


En wat Turkije en Griekenland betreft,ach,deze twee NATO-"bondgenoten" houden elkaar fit te land ter zee en in de lucht.......
De anderen zijn vermoedelijk stikjaloers op de vrijwel dagelijkse "spannende" oefeningen die de strijdkrachten van beide landen elkaar bekokstoven.. :-P

Ja maar dat is juist wat Attaturk heeft gedaan, hij heeft Grieken etnisch gezuiverd uit streken waar een meerderheid van Grieken woonde.

Ik denk niet dat "anderen" stikjaloers zijn op de lange legerplicht in Griekenland of Turkije en het gigantische percentage van het budget besteed aan defensie in beide landen...
Edit:After edit by tomm on 30-08-2005 at 22:48
Reason:
--------------------------------

foei foei tomm :-)


In Joegoslavie werd ons herinnerd,op een kleinere schaal weliswaar,dat het een slecht idee is een grens te verschuiven en meteen de mensen ook.......


En wat Turkije en Griekenland betreft,ach,deze twee NATO-"bondgenoten" houden elkaar fit te land ter zee en in de lucht.......
De anderen zijn vermoedelijk stikjaloers op de vrijwel dagelijkse "spannende" oefeningen die de strijdkrachten van beide landen elkaar bekokstoven.. :-P

Ja maar dat is juist wat Attaturk heeft gedaan, hij heeft Grieken etnisch gezuiverd uit streken waar een meerderheid van Grieken woonde.

Ik denk niet dat "anderen" stikjaloers zijn op de lange legerplicht in Griekenland of Turkije en het gigantische percentage van het budget besteed aan defensie in beide landen...

Before any edits, post was:
--------------------------------

foei foei tomm :-)


In Joegoslavie werd ons herinnerd,op een kleinere schaal weliswaar,dat het een slecht idee is een grens te verschuiven en meteen de mensen ook.......


En wat Turkije en Griekenland betreft,ach,deze twee NATO-"bondgenoten" houden elkaar fit te land ter zee en in de lucht.......
De anderen zijn vermoedelijk stikjaloers op de vrijwel dagelijkse "spannende" oefeningen die de strijdkrachten van beide landen elkaar bekokstoven.. :-P

Ja maar dat is juist wat Attaturk heeft gedaan, hij heeft Grieken etnisch gezuiverd uit streken waar een meerderheid van Grieken woonde. Ik denk niet dat "anderen" stikjaloers zijn op de lange legerplicht in Griekenland of Turkije en het gigantische percentage van het budget besteed aan defensie in beide landen...

Ke Nan
30 augustus 2005, 22:04
Ja maar dat is juist wat Attaturk heeft gedaan, hij heeft Grieken etnisch gezuiverd uit streken waar een meerderheid van Grieken woonde.

Ik denk niet dat "anderen" stikjaloers zijn op de lange legerplicht in Griekenland of Turkije en het gigantische percentage van het budget besteed aan defensie in beide landen...

Ik vind het wel opvallend dat men steeds 'vergeet' te vermelden dat de Grieken ook etnische zuiveringen hebben uitgevoerd. Het merendeel van die wederzijdse zuiveringen was zelfs afgesproken onder elkaar in de vorm van een bevolkingsruil.

C uit W
30 augustus 2005, 22:33
Ik vind het wel opvallend dat men steeds 'vergeet' te vermelden dat de Grieken ook etnische zuiveringen hebben uitgevoerd. Het merendeel van die wederzijdse zuiveringen was zelfs afgesproken onder elkaar in de vorm van een bevolkingsruil.
Euhm, geef ook eens de verhoudingen...

Ke Nan
30 augustus 2005, 22:38
Euhm, geef ook eens de verhoudingen...

Is dat van belang? Men heeft indertijd niet eens gekeken naar de afkomst(in beide landen). De selectie werd vooral op basis van religie gemaakt. Autochtone Grieken die Moslim waren en Turken heeft men richting Turkije gestuurd en omgekeerd deden de Turken hetzelfde met autochtone Turken die Christenen waren en Grieken.

Misschien vind ik ooit wel eens cijfers ervan en dan zal ik ze posten.
Edit:After edit by Ke Nan on 30-08-2005 at 23:39
Reason:
--------------------------------

Euhm, geef ook eens de verhoudingen...

Is dat van belang? Men heeft indertijd niet eens gekeken naar de afkomst(in beide landen). De selectie werd vooral op basis van religie gemaakt. Autochtone Grieken die Moslim waren en Turken heeft men richting Turkije gestuurd en omgekeerd deden de Turken hetzelfde met autochtone Turken die Christenen waren en Grieken.

Misschien vind ik ooit wel eens cijfers ervan en dan zal ik ze posten.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Euhm, geef ook eens de verhoudingen...

Is dat van belang? Men heeft indertijd niet eens gekeken naar de afkomst(in beide landen). De selectie werd vooral op basis van religie gemaakt. Autochtone Grieken die Moslim waren en Turken heeft men richting Turkije gestuurd en omgekeerd deden de Turken hetzelfde met autochtone Turken en Grieken.

Misschien vind ik ooit wel eens cijfers ervan en dan zal ik ze posten.

Mephisto
30 augustus 2005, 22:49
Ke Nan, dank voor uw post.
een riem onder het hart, zal ik maar zeggen.. ;-)

Mephisto
30 augustus 2005, 22:52
Voor mij als Nederlandstalige, levend in Vlaanderen, blanke huidskleur en dat soort onzin, wel te verstaan! ~in het kader van de zeikende Vlaams-orthodoxen~, zal ik maar zeggen..
ps. Nu niet vervallen in Turks nationalisme & Allah heeft 70 maagden, hè?
:lol:
Edit:After edit by Mephisto on 30-08-2005 at 23:57
Reason:
--------------------------------

Voor mij als Nederlandstalige, levend in Vlaanderen, blanke huidskleur en dat soort onzin, wel te verstaan! ~in het kader van de zeikende Vlaams-orthodoxen~, zal ik maar zeggen..
ps. Nu niet vervallen in Turks nationalisme & Allah heeft 70 maagden, hè?
:lol:

Before any edits, post was:
--------------------------------

Voor mij als Nederlandstalige, levend in Vlaanderen, blanke huidskleur en dat soort onzin, wel te verstaan! ~in het kader van de zeikende Vlaams-orthodoxen~, zal ik maar zeggen..

Ke Nan
30 augustus 2005, 23:03
Euhm, geef ook eens de verhoudingen...

Volgens Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Greco-Turkish_War_(1919-1922)) werden 1250000 Grieken naar Griekenland en 500000 Turken naar Turkije verscheept.

Ke Nan
30 augustus 2005, 23:08
Voor mij als Nederlandstalige, levend in Vlaanderen, blanke huidskleur en dat soort onzin, wel te verstaan! ~in het kader van de zeikende Vlaams-orthodoxen~, zal ik maar zeggen..

Ik ben niet helemaal mee. Wat wil je eigenlijk zeggen? Het lijkt me positief maar... En ik ga er nochtans prat op dat ik het nederlands nagenoeg perfect beheers.:oops:

ps. Nu niet vervallen in Turks nationalisme & Allah heeft 70 maagden, hè?
:lol:

Mijn nationalistische gevoelens zijn niet meer dan romantische en verwaarloosbare sentimenten. Ik ben niet religieus maar zie meerderjarige maagden wel zitten. :mrgreen:

Mephisto
31 augustus 2005, 00:35
Ik ben niet helemaal mee. Wat wil je eigenlijk zeggen? Het lijkt me positief maar... En ik ga er nochtans prat op dat ik het nederlands nagenoeg perfect beheers.:oops:

Mijn nationalistische gevoelens zijn niet meer dan romantische en verwaarloosbare sentimenten. Ik ben niet religieus maar zie meerderjarige maagden wel zitten. :mrgreen:Neen, mijn dank. Ging enkel om enkele rare, waarschijnlijk discriminerende sentimenten hier in dit topic, die ik nu niet meer weet te hervinden. Ging niet om u. Het gevoel dat u overhield aan post 1, is wat ik bedoelde als reactie. En vervolgens las ik weer een reactie van een reactionair, waartegen ik wilde ingaan.

Ke Nan
31 augustus 2005, 10:44
Neen, mijn dank. Ging enkel om enkele rare, waarschijnlijk discriminerende sentimenten hier in dit topic, die ik nu niet meer weet te hervinden. Ging niet om u. Het gevoel dat u overhield aan post 1, is wat ik bedoelde als reactie. En vervolgens las ik weer een reactie van een reactionair, waartegen ik wilde ingaan.

Okidoki. :)

Mijn overheersende motivatie om hier dingen over Turkije of het Ottomaanse Rijk te posten is bedoeld als tegengewicht tegen de nogal eenzijdige interpretatie van de geschiedenis. Je zou haast denken dat men met opzet maar het halve verhaal vertelt. Eerlijkheid is een obstakel als je je gelijk wilt halen. Men licht alleen enkele negatieve aspecten eruit en gebruikt die om een hele groep te brandmerken. De achtergrond en onstaan van gebeurtenissen worden doodweg genegeerd.
In veel van mijn posts betreffende Turken of Ottomanen kun je zelfs een ondertoon van zelfspot bespeuren. Bij de meesten hier ontbreekt elk spoor hiervan. Relativering is een zeldzame eigenschap op dit forum.
De opgang en uitbreiding van het Ottomaanse Rijk was niet ongewoner dan andere in die periode. De meest succesvolle waren de Engelsen en Spanjaarden. De Fransen hadden ook hun expansiedrift. Zelfs de Nederlanders waren hier bedreven in. Meer zelfs, het gebeurde in de zelfde tijdspanne. En allemaal, zonder uitzondering, waren ze geen lieverdjes. De meest moorddadige waren de Angelsaksen die twee continenten nagenoeg uitgeroeid hebben.
Gelukkig is niets in deze wereld oneindig. Luc de Vos(Gorki) weet het mooi te verwoorden. "Sterren komen, sterren gaan. Alleen Elvis blijft bestaan."

Apocalyps
31 augustus 2005, 10:50
Nuke the immigrant Shizie and his family.

Ke Nan
30 augustus 2006, 06:30
http://www.konyaalti.bel.tr/resimler/ataturk.jpg

Lof der Zotheid
30 augustus 2006, 08:27
http://www.konyaalti.bel.tr/resimler/ataturk.jpg

Is 't weer zo ver:lol: ?

Ke Nan
30 augustus 2006, 11:25
Is 't weer zo ver:lol: ?

Ja! Ieder jaar weer, tot in de oneindigheid! :-D

Vlaams-nationalist
30 augustus 2006, 11:28
Toch vreemd dat "jullie" onafhankelijkheidsstrijd gevierd wordt maar dat elke poging tot onafhankelijk voor anderen gewelddadidg (ja zelfs met genocide) de kop wordt ingedrukt. Gelijkheid is iets wat Turken niet kennen?

Ke Nan
30 augustus 2006, 11:31
Toch vreemd dat "jullie" onafhankelijkheidsstrijd gevierd wordt maar dat elke poging tot onafhankelijk voor anderen gewelddadidg (ja zelfs met genocide) de kop wordt ingedrukt. Gelijkheid is iets wat Turken niet kennen?

De onafhankelijkheid van de Turken is de onafhankelijkheid van de Turkse Koerden. Iedere inwoner van Turkije is een Turkse staatsburger en zodoende een Turk met alle rechten en plichten. Simpel. ;-)

Vlaams-nationalist
30 augustus 2006, 11:34
De onafhankelijkheid van de Turken is de onafhankelijkheid van de Turkse Koerden. Iedere inwoner van Turkije is een Turkse staatsburger en zodoende een Turk met alle rechten en plichten. Simpel. ;-)

Euhm neen. Een Koerd is een Koerd en geen Turk of Bergturk of wat dan ook en dient niet in een land te wonen dat zijn strijd geweldadig onderdrukt.
Waarom word je niet gewoon lid van de BUB, helemaal jouw partij als je het mij vraagt; volkeren hun eigen staat weigeren.

Ke Nan
30 augustus 2006, 11:40
Euhm neen. Een Koerd is een Koerd en geen Turk of Bergturk of wat dan ook en dient niet in een land te wonen dat zijn strijd geweldadig onderdrukt.

Een Koerd in Turkije heeft de Turkse nationaliteit. Je zou er versteld van staan hoeveel Turkse Koerden zich Turk voelen. De Koerden die zich geweldadig manifesteren zijn een absolute minderheid en worden zeker niet ondersteund door de meerderheid van de Turkse Koerden.

Waarom word je niet gewoon lid van de BUB, helemaal jouw partij als je het mij vraagt; volkeren hun eigen staat weigeren.

Neen, de vergelijking met België is verkeerd. Er is meer gelijkenis met de VS. Een hele hoop etniciteiten onder een vlag.

genehunter
30 augustus 2006, 11:41
Zeg, wat is het nu eigenlijk, zijn jullie nu Turk of Belg?

Wacht, voor de sociale verworvenheden en ziektezorg Belg, voor de legerdienst Turk, voor de vrije meningsuiting Belg, voor de voetbal Turk, en voor de feestdagen allebei?

Kan ik ook ergens Turk worden?

Vlaams-nationalist
30 augustus 2006, 11:42
Neen, de vergelijking met België is verkeerd.

Helemaal niet, een volk dat opgesloten zit in een land waar het van af wilt... perfekte vergelijking!

Ke Nan
30 augustus 2006, 11:43
Zeg, wat is het nu eigenlijk, zijn jullie nu Turk of Belg?

Wacht, voor de sociale verworvenheden en ziektezorg Belg, voor de legerdienst Turk, voor de vrije meningsuiting Belg, voor de voetbal Turk, en voor de feestdagen allebei?

Kan ik ook ergens Turk worden?

Ik kan alleen voor mijzelf spreken. Ik zal mijzelf maar citeren uit mijn eerste post in deze thread.

Een belangrijke dag voor de Turken dus. Ik ben dan ook trots van afkomst Turk te zijn. Fier op de rol die de Turken gespeeld hebben van pakweg het begin tot het einde van het vorige millenium. Iedere keer wanneer de eerste tonen van de Turkse hymne weerklinken, krijg ik kippevel. Ik erken echter ook het onrecht aangedaan door de Turken. Helaas is er geen enkel volk dat zich niet aan onrecht bezondigd heeft.
Fierheid en trots zijn evenwel slechts gevoelens zoals haat en nijd. Ik waak er dan ook over om mij niet te laten leiden door sentiment. De realiteit is dat ik in België of zeg maar Vlaanderen ben geboren en getogen. Mijn empatisch vermogen laat mij zelfs toe met tijden een Vlaming of Belg te zijn, trots te zijn op sommige vlaamse en/of belgische verwezenlijkingen. Ik kan ontzettend genieten van de vlaamse(of nederlandse) literatuur en andere culturele creaties maar ook van de turkse en zelfs de engelse letterkunde. Waarom? Omdat liefde, verdriet, hoop,geluk en haat in ieder mens aanwezig is ongeacht hun taal of woonplaats op deze aardbol.
Loyaliteit t.o.v. Turkije of Vlaanderen als natie wens ik niet te hebben. De enigen die op mijn loyaliteit kunnen rekenen zijn mezelf en mijn naasten,de mensen die ik tot mijn familie of vriendenkring reken of mensen die hulp nodig hebben. Godsdienst(bengelt voor mij ergens helemaal onderaan mijn lijst) zal nooit een barrière zijn voor mij om iemand als mens te aanschouwen.
Maar al het voorgaande vervalt in het niet wanneer je jezelf in de eerste plaats als inwoner van de Aarde beschouwt, een wereldburger dus. Al de rest is nonsens.

Ke Nan
30 augustus 2006, 11:45
Helemaal niet, een volk dat opgesloten zit in een land waar het van af wilt... perfekte vergelijking!

Omdat één miljoen Vlamingen een onafhankelijk Vlaanderen wil niet zeggen dat de andere drie of vier miljoen Vlamingen dat ook willen.

Het merendeel van de Koerden is tevreden in Turkije.

genehunter
30 augustus 2006, 11:51
Ik kan alleen voor mijzelf spreken. Ik zal mijzelf maar citeren uit mijn eerste post in deze thread.

Je stelt niet loyaal te willen zijn aan een natie, maar loopt wel hoog op met de militaire verwezenlijkingen ervan? Is dat niet een beetje hypocriet?

Vlaams-nationalist
30 augustus 2006, 11:53
Omdat één miljoen Vlamingen een onafhankelijk Vlaanderen wil niet zeggen dat de andere drie of vier miljoen Vlamingen dat ook willen.

Het merendeel van de Koerden is tevreden in Turkije.

Ik ben het niet met je eens, maar je spreekt jezelf tegen. Je stelt dat net zoals in Vlaanderen ("slechts" 1 miljoen) in Turkije er ook slecht een minderheid voor onafhankelijkheid is... perfekt vergelijkbaar dus?

Ke Nan
30 augustus 2006, 11:57
Je stelt niet loyaal te willen zijn aan een natie, maar loopt wel hoog op met de militaire verwezenlijkingen ervan? Is dat niet een beetje hypocriet?

Lees die tekst iets nauwkeuriger. De geschiedenis van de Turken is voor mij niet meer dan romantisch sentiment die mijn daden dus absoluut niet beïnvloeden.

genehunter
30 augustus 2006, 11:59
Maar al het voorgaande vervalt in het niet wanneer je jezelf in de eerste plaats als inwoner van de Aarde beschouwt, een wereldburger dus. Al de rest is nonsens.

Dat is lovenswaardig, maar hypothetisch, als iedereen op dezelfde manier zou denken is er geen probleem, maar er zijn gewoon reële verschillen (al dan niet geconstitutionaliseerd) zoals staatsvormen, religie, taal, gewoontes, gebruiken, visies op vanalles en nog wat. Het concept wereldburger krijgt pas vorm als iedereen dezelfde richting inkijk. En dat zal nooit gebeuren, gezien de inherente eigenschappen van het mensdier. De mens is en blijft een kuddedier, hij heeft een groep, een specifieke, in omvang beperkte sociale structuur nodig.

Ke Nan
30 augustus 2006, 12:00
Ik ben het niet met je eens, maar je spreekt jezelf tegen. Je stelt dat net zoals in Vlaanderen ("slechts" 1 miljoen) in Turkije er ook slecht een minderheid voor onafhankelijkheid is... perfekt vergelijkbaar dus?

Waar spreek ik mijzelf tegen? Natuurlijk zijn er Turkse Koerden die een onafhankelijk Koerdistan willen maar die zijn in een beduidende minderheid.

genehunter
30 augustus 2006, 12:00
die mijn daden dus absoluut niet beïnvloeden

Is het posten op een forum dan geen 'daad'?

Vlaams-nationalist
30 augustus 2006, 12:04
Waar spreek ik mijzelf tegen? Natuurlijk zijn er Turkse Koerden die een onafhankelijk Koerdistan willen maar die zijn in een beduidende minderheid.

:roll: Je zegt dat zowel over Vlaanderen als over Koerdistan en dat is dan de reden waarom het niet te vergelijken is.

Ke Nan
30 augustus 2006, 12:04
Dat is lovenswaardig, maar hypothetisch, als iedereen op dezelfde manier zou denken is er geen probleem, maar er zijn gewoon reële verschillen (al dan niet geconstitutionaliseerd) zoals staatsvormen, religie, taal, gewoontes, gebruiken, visies op vanalles en nog wat. Het concept wereldburger krijgt pas vorm als iedereen dezelfde richting inkijk. En dat zal nooit gebeuren, gezien de inherente eigenschappen van het mensdier. De mens is en blijft een kuddedier, hij heeft een groep, een specifieke, in omvang beperkte sociale structuur nodig.

Het is een individuele keuze die je moet maken. Het klopt dat heden het gros van de mensen zich niet los kan maken van die beperkingen.

Ke Nan
30 augustus 2006, 12:06
Is het posten op een forum dan geen 'daad'?

Onder daad versta ik een fysieke handeling. Woorden zijn maar woorden.

Basy Lys
30 augustus 2006, 12:07
Vandaag, 30 augustus, wordt een cruciaal moment in de onafhankelijkheidstrijd van de Turken herdacht. ...
Dank voor deze zeer mooie en zeer gedegen, volwassen, post, Ke Nan!

Ik zal het (als vanzelfsprekend) grondig met je oneens zijn wat betreft de Grieks-Turkse kwestie, maar dat verhindert me niet van een grote achting en een diepe vriendschap te koesteren voor vele Turken. Jij bent erin geslaagd van die achting nog op te krikken. Voor vriendschap moet men elkaar persoonlijk kennen, wat op een forum nu eenmaal onmogelijk is.

Dank.

Ke Nan
30 augustus 2006, 12:12
Dank voor deze zeer mooie en zeer gedegen, volwassen, post, Ke Nan!

Ik zal het (als vanzelfsprekend) grondig met je oneens zijn wat betreft de Grieks-Turkse kwestie, maar dat verhindert me niet van een grote achting en een diepe vriendschap te koesteren voor vele Turken. Jij bent erin geslaagd van die achting nog op te krikken. Voor vriendschap moet men elkaar persoonlijk kennen, wat op een forum nu eenmaal onmogelijk is.

Dank.

Graag gedaan. Ik ben blij dat er tenminste enkelen zijn die doorhebben waar ik naartoe wil.

Lof der Zotheid
30 augustus 2006, 12:39
Ja! Ieder jaar weer, tot in de oneindigheid! :-D

Wel dan: Zafer bayraminiz kutlu olsun!;-)

Ke Nan
31 augustus 2006, 08:34
Wel dan: Zafer bayraminiz kutlu olsun!;-)

Laten we er op klinken!

http://www.saunalahti.fi/~marian1/gourmet/pic/raki.jpg

kelt
31 augustus 2006, 18:27
Laten we er op klinken!

http://www.saunalahti.fi/%7Emarian1/gourmet/pic/raki.jpg


oeps....weeral een jaar later 8O

nou.....proost dan maar ;-)

Ploertendoder
31 augustus 2006, 19:58
Vandaag, 30 augustus, wordt een cruciaal moment in de onafhankelijkheidstrijd van de Turken herdacht. Het invasieleger van de Grieken werd op 30 augustus 1922 in Afyon een beslissende slag toegediend. Negen dagen later was de Griekse militaire aanwezigheid in Anatolië slechts een vage herinnering. Het verzekerde tevens het voortbestaan van de Turkse identiteit ten koste van het Megali Idea, de Griekse droom van een Groot-Griekenland.


Een belangrijke dag voor de Turken dus. Ik ben dan ook trots van afkomst Turk te zijn. Fier op de rol die de Turken gespeeld hebben van pakweg het begin tot het einde van het vorige millenium. Iedere keer wanneer de eerste tonen van de Turkse hymne weerklinken, krijg ik kippevel. Ik erken echter ook het onrecht aangedaan door de Turken. Helaas is er geen enkel volk dat zich niet aan onrecht bezondigd heeft.
Fierheid en trots zijn evenwel slechts gevoelens zoals haat en nijd. Ik waak er dan ook over om mij niet te laten leiden door sentiment. De realiteit is dat ik in België of zeg maar Vlaanderen ben geboren en getogen. Mijn empatisch vermogen laat mij zelfs toe met tijden een Vlaming of Belg te zijn, trots te zijn op sommige vlaamse en/of belgische verwezenlijkingen. Ik kan ontzettend genieten van de vlaamse(of nederlandse) literatuur en andere culturele creaties maar ook van de turkse en zelfs de engelse letterkunde. Waarom? Omdat liefde, verdriet, hoop,geluk en haat in ieder mens aanwezig is ongeacht hun taal of woonplaats op deze aardbol.
Loyaliteit t.o.v. Turkije of Vlaanderen als natie wens ik niet te hebben. De enigen die op mijn loyaliteit kunnen rekenen zijn mezelf en mijn naasten,de mensen die ik tot mijn familie of vriendenkring reken of mensen die hulp nodig hebben. Godsdienst(bengelt voor mij ergens helemaal onderaan mijn lijst) zal nooit een barrière zijn voor mij om iemand als mens te aanschouwen.
Maar al het voorgaande vervalt in het niet wanneer je jezelf in de eerste plaats als inwoner van de Aarde beschouwt, een wereldburger dus. Al de rest is nonsens.


Happy Victory Day!

Zafer bayraminiz kutlu olsun!

Ik wens alle Turken de pest, aids en de zondvloed toe!

Ploertendoder
31 augustus 2006, 20:01
foei foei tomm :-)


In Joegoslavie werd ons herinnerd,op een kleinere schaal weliswaar,dat het een slecht idee is een grens te verschuiven en meteen de mensen ook.......


En wat Turkije en Griekenland betreft,ach,deze twee NATO-"bondgenoten" houden elkaar fit te land ter zee en in de lucht.......
De anderen zijn vermoedelijk stikjaloers op de vrijwel dagelijkse "spannende" oefeningen die de strijdkrachten van beide landen elkaar bekokstoven.. :-P

In Turkestan is er plaats genoeg voor alle Turken.

Lof der Zotheid
1 september 2006, 09:12
Laten we er op klinken!

http://www.saunalahti.fi/~marian1/gourmet/pic/raki.jpg

Schollekes!

Ke Nan
1 september 2006, 11:37
Ik wens alle Turken de pest, aids en de zondvloed toe!

Ik hou ook van jou, mijn broeder. :-D

1handclapping
1 september 2006, 12:04
In de nasleep van WO I was etnische zuivering nogal populair -
recordhouder is de heer Stalin, die zijn sovjet-Unie netjes in etnische gebieden �* la carte onderverdeelde en ten slotte naar aanleiding van zijn
akkoord met Herr Hitler een paar miljoen Polen naar Siberië "herhuisvestte".

"Turkije" is een uitvinding van Mijnheer Kemal - het is een stukje van een voordien redelijk functionerend Ottomaans rijk, dat via zijn roemrijke overwinnigen in WO I aan diggelen geslagen was. Teneinde zijn geesteskind "Turkije" te kunnen stichten dacht mr. Kemal dat hij Anatolië moest "Etnisch zuiveren" - ik wil het hem niet verijten : het was gewoon de tijdsgeest warin ook Zionisme, Pangermanisme, Panslavisme etc..
welig tierde onder het adagium "Voor elk volk een eigen staat".

De bezigheid "Etnisch zuiveren" kon Kemal niet alleen aan : daartoe had hij Koerdische assistentie nodig. Werd aan de Koerden iets beloofd ? wie zal het zeggen ? Deze kwestie ligt echter als een vloek op Turkije..
een kwestie die ze moeten regelen... zoals ook andere EU leden bepaalde
kwesties "met spoed, onverwijld" te regelen hebben. Op dit "oude" continent leven inmiddels honderden volkeren samengevoegd in een 40tal staten, die misschien op een of andere manier hun eigenheid zouden kunnen bewaren en hun vreedzaam samenleven met de volkeren rondom hen kunnen blijven beleven zonder toe te geven aan een illusie van "soevereine staat" wat eigenlijk eerder neerkomt op een systeem van lijfeigenschap. Of wil er iemand terug naar "De duistere Middeleeuwen" ?

Samuray
5 september 2006, 00:57
Ze waren idd stom om cyprus te bezetten om een denkbeeldige slachtpartij en dan er zelf ook 1 te doen.

Nou ja denkbeeldig, laten we kijken wat westerse media berichtten:
*31 December 1963 -The Guardian:
“Het is absurd te beweren, zoals de Grieks-Cyprioten doen, dat alle slachtoffers vielen door onderlinge strijd.
Op kerstmisavond werden veel Turks-Cyprioten aangevallen en op beestachtige wijze vermoord in hun huizen aan de voorsteden, waaronder de vrouw en kinderen van een dokter –naar men zegt door een groep van 40 man, velen met legerlaarzen en overjassen.”

*Op 14 Januari 1964 berichtte The Daily Telegraph dat de Turks-Cypriotische inwoners van Ayios Vassilios waren afgeslacht op 26 december 1963 en dat de opgraving van hun massagraf plaatsvond onder toezicht van het Rode Kruis.

*Op 16 februari 1964 berichtte The Observer over verdere slachtingen op Turkse-Cyprioten in Limasol.

*14 januari 1964 -IL Giorno:
“In Cyprus duurt de terreur voort. We zijn nu getuige van de exodus van Turken uit hun dorpen. Duizenden mensen verlaten hun huizen, grond en vee: het Grieks terrorisme is meedogenloos. Deze keer is de retoriek van de Hellenen en de bustes van Plato niet voldoende om hun barbaarse en woeste gedrag te verhullen. Om 16 uur is de avondklok ingesteld in de Turkse dorpen. Dreigementen, schietpartijen en pogingen tot brandstichting begonnen nadat het donker inviel. Na de slachtingen van afgelopen kerst waarbij vrouwen noch kinderen werden gespaard, is het moeilijk om enig verzet te bieden..”

*2 april 1988 berichtte The Guardian een verslag van commandant Packard die in 1963-64 een hooggeplaatste Britse officier in Cyprus was:
”Een van Packards taken was om uit te zoeken wat er met de Turkse ziekenhuispatiënten was gebeurd. Geheime besprekingen vonden plaats met een Griekse minister van de gevallen regering. Na een korte ondervraging bevestigde hij de lokale geruchten. Het bleek dat het Griekse medische staf de kelen van de patiënten die in hun bed lagen had doorgesneden. Hun lichamen werden geladen in een vrachtwagen en gereden naar een boerderij in het noorden van de stad waar ze in mechanische snijders/hakkers werden gegooid en daarna over de aarde geworpen.”

*22 juli 1974 -The London Times:
“Op het eiland werden duizenden Turken als gijzelaars vastgehouden. Turkse vrouwen werden verkracht en Turkse kinderen vermoord in de straten. De Turkse wijk in Limasol is platgebrand. Deze voorvallen zijn bevestigd door Grieks-Cyprioten.”

*23 juli 1974 -United Press International:
“…de Grieken vermoordden vele vrouwen en kinderen in Limasol. Ik heb de lichamen van 20 kinderen op de weg gezien…sommige waren gewond en huilden…Griekse soldaten wachten op hun beurt om Turkse huizen binnen te vallen en de vrouwen te vermoorden…”

*29 juli 1974 -NBC:
“…In het Turkse dorp Aleminio werden de Turken bijeengedreven voor een muur en het Griekse leger schoot ze allen en doodde ze zonder onderscheid…”

Samuray
5 september 2006, 00:58
Hopelijk realiseren de meeste forumgangers hier dat er geen reden tot vreugde is.. de turken zijn nog slechter dan israeliers in dit geval. ze bezitten grieks grond en denk aan massale slachting van armeniers.

someone plz nuke turkije Turken heersen er ongeveer 1000 jaar. Je kan nu wel roepen dat ze “Grieks grond” bezitten. Welke grieks grond? Sinds het jaar 500 voor christus (dus 2,5 millenia terug) hebben de Grieken niks te zeggen over Anatolië.
Wat betreft “armeense slachting”: dit is een ongefundeerde bewering (http://forum.politics.be/showthread.php?t=52359&page=15)

Samuray
5 september 2006, 00:59
Spijtig dat de Megali Idea mislukt is en de Grieken etnisch werden gezuiverd uit Turkije zoals later de Palestijnen uit Israel. Constantinopel als hoofdstad van een Grieks rijk en verplichte hellenisatie en kerstening van de Turken... (een beetje provoceren mag toch hé ;-)) Ik moet je teleurstellen:
Istanbul was geen hoofdstad van een “Grieks rijk”. Het was hoofdstad van een afsplitste deel van Romeinse rijk, het Oost-romeinse rijk.

Samuray
5 september 2006, 01:00
Toch vreemd dat "jullie" onafhankelijkheidsstrijd gevierd wordt maar dat elke poging tot onafhankelijk voor anderen gewelddadidg (ja zelfs met genocide) de kop wordt ingedrukt. Gelijkheid is iets wat Turken niet kennen? Het betrof een strijd tegen kolonisatie kern Ottomaanse rijk tegen Europese imperialisten en hun vazallen (de Grieken en armenen). Turken waren er 1000 jaar de baas, legitiem om dan je natie te verdedigen. Andere volkeren die er een staat willen, hebben eeuwen en eeuwen geen eigen staat meer gehad. Dan normaal zoals met strijd in 1920’s hier geen medewerking aan te verlenen. Na 1000 jaar over een gebied heersen en het niet laten afpakken is normaal.
Wat betreft die “genocide”-beschuldiging: ongefundeerd:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=52359&page=15

Samuray
5 september 2006, 01:05
In de nasleep van WO I was etnische zuivering nogal populair -
recordhouder is de heer Stalin, die zijn sovjet-Unie netjes in etnische gebieden �* la carte onderverdeelde en ten slotte naar aanleiding van zijn
akkoord met Herr Hitler een paar miljoen Polen naar Siberië "herhuisvestte".

"Turkije" is een uitvinding van Mijnheer Kemal - het is een stukje van een voordien redelijk functionerend Ottomaans rijk, dat via zijn roemrijke overwinnigen in WO I aan diggelen geslagen was. Teneinde zijn geesteskind "Turkije" te kunnen stichten dacht mr. Kemal dat hij Anatolië moest "Etnisch zuiveren" - ik wil het hem niet verijten : het was gewoon de tijdsgeest warin ook Zionisme, Pangermanisme, Panslavisme etc..
welig tierde onder het adagium "Voor elk volk een eigen staat".
? Turkije is een restant van Ottomaanse Rijk die kolonisatiepoging Europees imperialisme neersabelde en onafhankelijkheid behield. Andere restanten Ottomaanse Rijk kunnen dat niet zeggen, zij werden de slaven (direct of indirect) van de Europeanen zoals Jordanië, Irak, enz.
“Etnisch zuiveren” is niet aan de orde:
Toen de Turken op rand van afgrond stonden waren verraders die bloed roken en hun kans grepen (normale reactie overigens). Aan zijde van hun europese meesters dachten ze hun karwei te klaren.
Werd een fiasco voor deze landverraders. Wat doen landverraders als hun meesters in de pan worden gehakt? Zij nemen de benen.
Zie ook de nazihelpende sudeten-duitsers: na WO2 moesten 2,5 mln van ze uit Tsjecho-Slowakije vertrekken.
Wanneer men zich inlaat met dergelijke praktijken dan ook de consequenties dragen. Eigen keuze dus. Dat is geen etnische zuivering.

Ke Nan
30 augustus 2007, 17:53
Laten we deze glorieuze traditie ook op dit forum in ere houden. Zafer bayraminiz kutlu olsun! :-D

kelt
30 augustus 2007, 17:55
Laten we deze glorieuze traditie ook op dit forum in ere houden. Zafer bayraminiz kutlu olsun! :-D


Zafer bay...euh..............gelukgewenst dan! ;-)

willem1940NLD
30 augustus 2007, 18:08
Zeg, wat is het nu eigenlijk, zijn jullie nu Turk of Belg?

Wacht, voor de sociale verworvenheden en ziektezorg Belg, voor de legerdienst Turk, voor de vrije meningsuiting Belg, voor de voetbal Turk, en voor de feestdagen allebei?

Kan ik ook ergens Turk worden?
Misschien Burk of Telg.

migrantenjong
30 augustus 2007, 18:15
Mooie post. Ben blij dat je de cultuur kan relativeren om toe te geven dat je een mens bent. Want dat zijn wij uiteindelijk ook.

De persoonlijkheid van een mens heeft voorrang op zijn cultuur.

En lang leve de geest van Kemal Ataturk.

1handclapping
30 augustus 2007, 18:29
Turkije is een restant van Ottomaanse Rijk die kolonisatiepoging Europees imperialisme neersabelde en onafhankelijkheid behield. Andere restanten Ottomaanse Rijk kunnen dat niet zeggen, zij werden de slaven (direct of indirect) van de Europeanen zoals Jordanië, Irak, enz.
“Etnisch zuiveren” is niet aan de orde:
Toen de Turken op rand van afgrond stonden waren verraders die bloed roken en hun kans grepen (normale reactie overigens). Aan zijde van hun europese meesters dachten ze hun karwei te klaren.
Werd een fiasco voor deze landverraders. Wat doen landverraders als hun meesters in de pan worden gehakt? Zij nemen de benen.
Zie ook de nazihelpende sudeten-duitsers: na WO2 moesten 2,5 mln van ze uit Tsjecho-Slowakije vertrekken.
Wanneer men zich inlaat met dergelijke praktijken dan ook de consequenties dragen. Eigen keuze dus. Dat is geen etnische zuivering.
Je doet wat alle "nationalisten" doen : veralgemenen. De griekssprekende ottomaniërs, de armenisc sprekende ottomaniërs waren niet allemaal plotsklaps anti-turks geworden. Een gedeelte zal wel een ideaal voor ogen gehad hebben in de trant van een "groot-griekenland" of "groot-armenië"
maar ter wille van de toenmalige voorkeur voor "nationale staten"
is er een "etnische zuivering" op gang gekomen. Die was wreed en misschien zelfs onnodig, maar we mogen het gerust in zijn historisch perspectief plaatsen. Daarmee is Turkije overigens ook een drager van de europese lasten uit het verleden. Duitsland bv; heeft geen enkele behoefte om "de klok terug te draaien" ivm de verloren gebieden in het Oosten (Polen, Rusland en Tsjechië) We moeten in europa een systeem huldigen van respect voor minderheden (Occitaniërs, Catalanen, Basken enz..)

Daarom is het misschien wel nuttig dat een Islamietisch democratische partij een streep zet onder "de erfenis" en een meer democratisch geïnspireerde politiek zal voeren ; het zou alleszins fraai zijn een islamietisch partij die aansluit bij de EVP (wat logisch zou zijn).

Ke Nan
30 augustus 2008, 05:08
Hey hey hey, zafer bayraminiz kutlu olsun! :-D

kelt
30 augustus 2008, 07:06
kijk eens aan,dit is beslist de enige thread op het forum met een "traditie"!


Gelukkige feestdag ;-)

Chipie
30 augustus 2008, 08:26
²

Jazeker
30 augustus 2008, 08:35
zafer bayraminiz kutlu olsun! :-D

Ik heb gisteren ook wat veel gedronken, maar kotsen moet ik precies niet deze ochtend. Ik voel me zelfs goed.

Jozef Ostyn
30 augustus 2008, 09:14
Binnen enkele weken kunnen we dan de vernietiging van Smyrna herdenken. Het hoogtepunt van een Turkse orgie van moorden en plunderen die resulteerde in de volledige etnische zuivering van Klein-Azië en het wegvagen van een duizenden jaren oude beschaving.

Samuray
30 augustus 2008, 16:00
Binnen enkele weken kunnen we dan de vernietiging van Smyrna herdenken. Het hoogtepunt van een Turkse orgie van moorden en plunderen die resulteerde in de volledige etnische zuivering van Klein-Azië en het wegvagen van een duizenden jaren oude beschaving.
Jaja, de zoveelste doorzichtige Griekse leugen.
Welk leger steekt de fik in hun stad die ze heroveren op hun opponenten in de brand?
voorbeeld:
de Fransen veroveren op de Duitsers Parijs en steken het in fik.
zulke logica hebben lieden met verstoorde logica.

Turkse Nederlander
30 augustus 2008, 16:58
Hey hey hey, zafer bayraminiz kutlu olsun! :-D
Happy victory day!

piraat
31 augustus 2008, 17:14
Vandaag, 30 augustus, wordt een cruciaal moment in de onafhankelijkheidstrijd van de Turken herdacht. Het invasieleger van de Grieken werd op 30 augustus 1922 in Afyon een beslissende slag toegediend. Negen dagen later was de Griekse militaire aanwezigheid in Anatolië slechts een vage herinnering. Het verzekerde tevens het voortbestaan van de Turkse identiteit ten koste van het Megali Idea, de Griekse droom van een Groot-Griekenland.


Een belangrijke dag voor de Turken dus. Ik ben dan ook trots van afkomst Turk te zijn. Fier op de rol die de Turken gespeeld hebben van pakweg het begin tot het einde van het vorige millenium. Iedere keer wanneer de eerste tonen van de Turkse hymne weerklinken, krijg ik kippevel. Ik erken echter ook het onrecht aangedaan door de Turken. Helaas is er geen enkel volk dat zich niet aan onrecht bezondigd heeft.
Fierheid en trots zijn evenwel slechts gevoelens zoals haat en nijd. Ik waak er dan ook over om mij niet te laten leiden door sentiment. De realiteit is dat ik in België of zeg maar Vlaanderen ben geboren en getogen. Mijn empatisch vermogen laat mij zelfs toe met tijden een Vlaming of Belg te zijn, trots te zijn op sommige vlaamse en/of belgische verwezenlijkingen. Ik kan ontzettend genieten van de vlaamse(of nederlandse) literatuur en andere culturele creaties maar ook van de turkse en zelfs de engelse letterkunde. Waarom? Omdat liefde, verdriet, hoop,geluk en haat in ieder mens aanwezig is ongeacht hun taal of woonplaats op deze aardbol.
Loyaliteit t.o.v. Turkije of Vlaanderen als natie wens ik niet te hebben. De enigen die op mijn loyaliteit kunnen rekenen zijn mezelf en mijn naasten,de mensen die ik tot mijn familie of vriendenkring reken of mensen die hulp nodig hebben. Godsdienst(bengelt voor mij ergens helemaal onderaan mijn lijst) zal nooit een barrière zijn voor mij om iemand als mens te aanschouwen.
Maar al het voorgaande vervalt in het niet wanneer je jezelf in de eerste plaats als inwoner van de Aarde beschouwt, een wereldburger dus. Al de rest is nonsens.

Happy Victory Day!

Zafer bayraminiz kutlu olsun!
Als iedereen zo eenvoudig was , zou het best leuk zijn op aarde. Helaas...

Jozef Ostyn
31 augustus 2008, 23:54
Jaja, de zoveelste doorzichtige Griekse leugen.
Welk leger steekt de fik in hun stad die ze heroveren op hun opponenten in de brand?
voorbeeld:
de Fransen veroveren op de Duitsers Parijs en steken het in fik.
zulke logica hebben lieden met verstoorde logica.

Smyrna was wel een stad vol Grieken (en andere minderheden). Dat u historische feiten wenst te ontkennen is uw probleem. Maar ook uw logica slaat nergens op.

Turkse Nederlander
1 september 2008, 01:00
Smyrna was wel een stad vol Grieken (en andere minderheden). Dat u historische feiten wenst te ontkennen is uw probleem. Maar ook uw logica slaat nergens op.

Er woonden ook veel Turken in Izmir. Je kunt redeneren dat de Grieken de stad niet aan de Turken wilden achterlaten en dus de stad in brand hebben gestoken. Het is een soort welles nietes spelletje geworden tussen de Turken en de Grieken.

Jozef Ostyn
1 september 2008, 07:16
Er woonden ook veel Turken in Izmir. Je kunt redeneren dat de Grieken de stad niet aan de Turken wilden achterlaten en dus de stad in brand hebben gestoken. Het is een soort welles nietes spelletje geworden tussen de Turken en de Grieken.

De historische feiten zijn vrij duidelijk. De stad werd trouwens pas platgebrand toen hij al in Turkse handen was. De wijze waarop de Turken te keer gingen in Smyrna is trouwens voldoende gedocumenteerd.

Samuray
2 september 2008, 00:47
De historische feiten zijn vrij duidelijk. De stad werd trouwens pas platgebrand toen hij al in Turkse handen was. De wijze waarop de Turken te keer gingen in Smyrna is trouwens voldoende gedocumenteerd.
Fransen veroveren Parijs op de Duitsers en steken het in de fik.
kom op, zet je hersenen aan het werk.

Ke Nan
30 augustus 2009, 06:10
Tradities zijn er om in ere gehouden te worden, niet waar?

Zafer bayraminiz kutlu olsun ! :-D

Gorkum
30 augustus 2009, 10:15
Tradities zijn er om in ere gehouden te worden, niet waar?

Zafer bayraminiz kutlu olsun ! :-D


Vier je ook ANZAC-day en gedenk je 10 november ?

F.Lurk
30 augustus 2009, 10:44
http://i253.photobucket.com/albums/hh64/LOLITAQ/HELLAS/elas1titanalexpx3.jpg

http://comps.fotosearch.com/comp/UNT/UNT347/young-woman-beach_~u24110628.jpg

kelt
30 augustus 2009, 12:42
Tradities zijn er om in ere gehouden te worden, niet waar?

Zafer bayraminiz kutlu olsun ! :-D

Inderdaad 8-)

Pieter B
30 augustus 2009, 14:48
Wat een trieste dag.

Ke Nan
30 augustus 2009, 20:01
Vier je ook ANZAC-day en gedenk je 10 november ?

Ik vier geen ANZAC-day en ik gedenk het ook niet. Het is altijd erg als jonge mensen moeten sneuvelen in een oorlog die niet de hunne is. Als het al op de een of andere manier ter mijn attentie wordt gebracht dan denk ik aan al de gevallenen van beide kampen.

Ik ben me niet altijd bewust van 10 november maar indien wel dan houd ik om vijf minuten na negen uur s'morgens enkele ogenblikken stilte ter nagedachtenis van Atatürk.

Ke Nan
30 augustus 2009, 20:03
http://i253.photobucket.com/albums/hh64/LOLITAQ/HELLAS/elas1titanalexpx3.jpg

http://comps.fotosearch.com/comp/UNT/UNT347/young-woman-beach_~u24110628.jpg

Hopa !!!

Ke Nan
30 augustus 2009, 20:04
Inderdaad 8-)

;)

Ke Nan
30 augustus 2009, 20:05
Wat een trieste dag.

Verkeerde been uit bed gestapt?

Koerd
30 augustus 2009, 22:27
En omdat het Turkse leger maar niet weet van ophouden én blijft oorlogvoeren tegen de Koerdische strijders in de bergen, zijn er vandaag 4 soldaten gesneuveld...

Wat een fijne feestdag hoor

Turkse Nederlander
1 september 2009, 22:36
En omdat het Turkse leger maar niet weet van ophouden én blijft oorlogvoeren tegen de Koerdische strijders in de bergen, zijn er vandaag 4 soldaten gesneuveld...

Wat een fijne feestdag hoor

Die Turkse soldaten zijn omgekomen toen Turkse soldaten aan het patrouilleren waren door een IED die PKK terroristen op afstand tot ontploffing hebben gebracht. Niet omdat ze PKK strijders aan het aanvallen waren.

Ik begrijp niet waarom die PKK zo ondankbaar is. De Ottomanen hebben de Koerden beschermd tegen Shah Ismail in de 16 eeuw en het Zuidoosten van Anatolie aan de Koerden overgelaten. Daarna hebben ze de Koerden tijdens WO I gered van Armeense moordpartijen. Als de Turken niets hadden gedaan zouden de Armeniers oost Turkije etnisch gezuiverd hebben. Toen Saddam Koerden aan het afslachten was heeft Turkije zijn deuren voor 800.000 vluchtende Koerden geopend.

Als je een moslim bent raad ik je aan de volgende Koran vers te lezen:

Ey inananlar! Sizden kim, dininden dönerse bilsin ki Allah, yakında öyle bir kavim (millet) getirir ki Allah onları sever, onlar da onu severler... Bütün inananlara karşı alçakgönüllü inanmayanlara karşıysa onurlu ve yüce gönüllüdürler. Allah yolunda çaba verir, savaşırlar… Hiçbir kınayıcının kınamasından korkmazlar… Bu, Allah’ın bir lütfudur... Onu, dilediğine verir... Allah geniş ihsan sahibidir, her şeyi çok iyi bilendir…
(Maide Suresi 5/54)

SHAKIR: O you who believe! whoever from among you turns back from his religion, then Allah will bring a people, He shall love them and they shall love Him, lowly before the believers, mighty against the unbelievers, they shall strive hard in Allah's way and shall not fear the censure of any censurer; this is Allah's Face, He gives it to whom He pleases, and Allah is Ample-giving, Knowing.
Quran 5:54

YUSUFALI: O ye who believe! if any from among you turn back from his Faith, soon will Allah produce a people whom He will love as they will love Him,- lowly with the believers, mighty against the rejecters, fighting in the way of Allah, and never afraid of the reproaches of such as find fault. That is the grace of Allah, which He will bestow on whom He pleaseth. And Allah encompasseth all, and He knoweth all things.
Quran 5:54

De Turken hebben de islam beschermt vanaf de 9e eeuw (het leger van de Mamelukken) tot aan begin 20e eeuw (ondergang van het Ottomaanse rijk).

Turkse Nederlander
1 september 2009, 22:39
http://www.fethiyeyachting.com/ataturk1.jpg

webzwerver
2 september 2009, 08:30
nuke istambul en ankara.
Her-doop Istambul tot Constantinopel, en geef het terug aan de Grieken.

Koerd
3 september 2009, 23:36
HAAAAAAAAA nu moeten we de turken dankbaar zijn??? Haha, wereld op zijn kop...Weet je, als de turkse staat vandaag stopt met AANVALLEN, inderdaad, zij vallen aan in de zin van dat ze blijven oorlog voeren terwijl er al maanden een eenzijdige vraag is om te stoppen met oorlog, dan vallen er geen doden meer. 40 000 duizend doden, waarvan de meeste Koerd, is nog niet genoeg voor turkije. En dan nog de palestijnen verdedigen tov israel. Hoe hypocriet kan je zijn... Om uit te lachen gewoon. En dan zeggen dat we de Turken dankbaar moeten zijn.. Get real. Geef de Koerden waar ze recht op hebben, en je hebt een veel sterker Turkije. Ieder mens met ietwat hersenen weet dit. STOP GEWOON MET TE ONDERDRUKKEN!! Vandaag nog zijn er Koerdische kinderen tot 10 jaar cel veroordeeld.. En waarom, omdat ze aan het protesteren waren en 'stenen hebben gegooid naar de lieve politiemannen.' Te triest voor woorden...

Turkse Nederlander
3 september 2009, 23:48
Koerd,

Die 40.000 doden is relatief niet veel vergeleken met de 800.000 Koerden die Turkije heeft gered uit handen van Saddam Hoessein. Die 40.000 doden zijn overigens voor het merendeel PKK terroristen en een groot deel van de burgerslachtoffers zijn slachtoffers van de PKK. De Turken hebben de Koerden van vernietiging gered toen de Armeniers als beesten tekeer gingen in Oost Turkije. Vergeet dit niet. De Koerden hebben voor een groot deel hun BESTAAN te danken aan de Turken. Wees niet zo ondankbaar.

Joriske
4 september 2009, 13:29
Koerd,

Die 40.000 doden is relatief niet veel vergeleken met de 800.000 Koerden die Turkije heeft gered uit handen van Saddam Hoessein. Die 40.000 doden zijn overigens voor het merendeel PKK terroristen en een groot deel van de burgerslachtoffers zijn slachtoffers van de PKK. De Turken hebben de Koerden van vernietiging gered toen de Armeniers als beesten tekeer gingen in Oost Turkije. Vergeet dit niet. De Koerden hebben voor een groot deel hun BESTAAN te danken aan de Turken. Wees niet zo ondankbaar.

Oh ja, de Turken zijn de grote uebermenschen die de arme Koerdjes hebben gered. Zoals in 1926, toen er ongeveer 30,000 over de kling werden gejaagd door de troepen van vadertje Ataturk. Nu moeten ze als slaven stilzitten en hun mond houden, ah ja, want zij schulden de grote Turkse natie zoveel.

De uit het buitenland gesmokkelde prostituee moet de mensensmokkelaar ook eeuwig dankbaar zijn: ah ja, want zonder hem zou zij nooit in het Westen zijn geraakt. Dus is het meer dan normaal dat zij jarenlang een schuld afbetaald als sexslaaf van een mensensmokkelaar. Ongeveer dezelfde denktrant.

Laten we de Koerden zelf uitmaken wat de Turken voor hen hebben gedaan. Het overgrote deel van de Koerden aanvaardt zelf openlijk dat zij door de Turken zijn misbruikt om the Armeniers in Oost-Anatolie uit te moorden.

F.Lurk
5 september 2009, 10:32
Turken zijn een asociaal volk. Ze komen met geen enkele van hun buren goed overeen.

Heel-Nederlander
5 september 2009, 17:27
Koerd,

Die 40.000 doden is relatief niet veel vergeleken met de 800.000 Koerden die Turkije heeft gered uit handen van Saddam Hoessein. Die 40.000 doden zijn overigens voor het merendeel PKK terroristen en een groot deel van de burgerslachtoffers zijn slachtoffers van de PKK. De Turken hebben de Koerden van vernietiging gered toen de Armeniers als beesten tekeer gingen in Oost Turkije. Vergeet dit niet. De Koerden hebben voor een groot deel hun BESTAAN te danken aan de Turken. Wees niet zo ondankbaar.

Hun bestaan te danken aan de Turken? De Turken hebben de Koerden tot een minderwaardig bergvolkje onderworpen. Goed, ze hebben ook een paar goede dingen gedaan voor de Koerden (je verhaal over Saddam is waar) ... maar de PKK snap ik best. Een Autonome Republiek Koerdistan zou al heel veel helpen, maar een zo westerse denkwijze zal in Turkije nog niet zijn doorgedrongen denk ik.

Ke Nan
29 augustus 2010, 22:08
Nou, kijk eens aan. Weer mag Turkije deze roemrijke feestdag aan de teller toevoegen. Hopelijk komt hier pas een einde aan als de Melkweg en het sterrenstelsel Andromeda tegen elkaar knallen. Zafer Bayraminiz kutlu olsun! :cheer:

Ke Nan
30 augustus 2010, 10:46
Niemand die een belangrijke militaire bondgenoot en handelspartner feliciteert? Snif snif. :-(

kelt
30 augustus 2010, 13:15
Niemand die een belangrijke militaire bondgenoot en handelspartner feliciteert? Snif snif. :-(

Oei oei oei Gelukkige Feestdag aan de Turken!




(was even aan het navelstaren omtrent onze pre-formatie besognes...en dat voor iemand die op de nominatie stond een gouverneur in het Rijk Turan te worden :oops::oops::oops::oops:.)

D'ARTOIS
30 augustus 2010, 14:35
Ik geloof niet dat Turkije - in welke hoedangheid dan ook - de EU nodig heeft voor haar bestaan.
Integendeel: het lidmaatschap van de EU kent nauwelijks enig voordeel. Maar een bende nadelen.
Van alle landen met een overwegend islamitische religie staat Turkije veruit bovenaan. Turken zijn geen Arabieren en dat is zeer goed merkbaar. En daar ligt ook het ultieme verschil waarom Turkije veruit superieur is aan de overige islamitische landen die uitsluitend stompzinnige terreur weten te prediken maar van enig economisch beleid nog nooit hebben gehoord.
Iran zou Turkije op de voet hebben kunnen volgen ware het niet dat een aantal middeleeuwse prelaten het land terug de middeleeuwen injagen met hun onzinnige religieuze staatsideologie.
Onzinnig omdat ze zich terug laten brengen tot het uitschot van de wereld terwijl dat zo heel anders had kunnen zijn.
In alle gevallen is het belangrijk dat Turkije haar huidige status quo handhaaft en onafhankelijk is van de islamitische dogmatische relipolitiek alswel het dominante gebeuren binnen de EU.

Ke Nan
30 augustus 2010, 19:28
Oei oei oei Gelukkige Feestdag aan de Turken!




(was even aan het navelstaren omtrent onze pre-formatie besognes...en dat voor iemand die op de nominatie stond een gouverneur in het Rijk Turan te worden :oops::oops::oops::oops:.)


Tja, de laatste jaren is politiek inderdaad een kluchtvertoning geworden in België en omstreken. Het failliet van de Westerse Democratie.
Het navelstaren is je vergeven en vergeet die onbenullige besognes. In het Tweede Ottomaanse Rijk is dat allemaal niet meer van belang. De gouverneurstitel staat nog steeds op jouw naam. Ik heb het volste vertrouwen dat je als gouverneur van Vlaanderen orde op zaken zult stellen. :mrgreen:

Ke Nan
30 augustus 2010, 19:29
Ik geloof niet dat Turkije - in welke hoedangheid dan ook - de EU nodig heeft voor haar bestaan.
Integendeel: het lidmaatschap van de EU kent nauwelijks enig voordeel. Maar een bende nadelen.
Van alle landen met een overwegend islamitische religie staat Turkije veruit bovenaan. Turken zijn geen Arabieren en dat is zeer goed merkbaar. En daar ligt ook het ultieme verschil waarom Turkije veruit superieur is aan de overige islamitische landen die uitsluitend stompzinnige terreur weten te prediken maar van enig economisch beleid nog nooit hebben gehoord.
Iran zou Turkije op de voet hebben kunnen volgen ware het niet dat een aantal middeleeuwse prelaten het land terug de middeleeuwen injagen met hun onzinnige religieuze staatsideologie.
Onzinnig omdat ze zich terug laten brengen tot het uitschot van de wereld terwijl dat zo heel anders had kunnen zijn.
In alle gevallen is het belangrijk dat Turkije haar huidige status quo handhaaft en onafhankelijk is van de islamitische dogmatische relipolitiek alswel het dominante gebeuren binnen de EU.

Volledig mee eens. Ik ben benieuwd naar de uitslag van het referendum dat op 12 september gehouden zal worden. Het betreft hier grondwetswijzigingen waarbij het leger en het constitutionele hof minder macht zouden krijgen. Ik heb er een wrang gevoel bij. Ik zie het niet graag dat er aan de huidige lekenstaat getornd word.

Ke Nan
3 september 2010, 18:15
Voordat ik het vergeet... Tot volgend jaar!!! :mrgreen:

Hoogmoed
3 september 2010, 18:33
http://www.fethiyeyachting.com/ataturk1.jpg


Voor vele Turken in Turkije een hypocriet, die zo snel mogelijk vergeten zou moeten worden.

styllo_ben
4 september 2010, 15:35
Voor vele Turken in Turkije een hypocriet, die zo snel mogelijk vergeten zou moeten worden.

als je dit zegt, snap je gewoon niks van turkije en de turken.

Wat de turken wel hypocriet vinden, dat is de elite die zich beroept op Ataturk maar ondertussen het land luigzuigen en zich alle privileges toekennen. Aan ataturk zelf wordt niet geraakt.

Antoon
8 september 2010, 16:32
Euhm neen. Een Koerd is een Koerd en geen Turk of Bergturk of wat dan ook en dient niet in een land te wonen dat zijn strijd geweldadig onderdrukt.
Waarom word je niet gewoon lid van de BUB, helemaal jouw partij als je het mij vraagt; volkeren hun eigen staat weigeren.

Als België splitst en de Brusselaars onafhankelijk willen worden van Vlaanderen, staat u het de Brusselaars dan toe?

Ke Nan
30 augustus 2011, 15:24
Victorie! Victorie!

donzigschaap
30 augustus 2011, 16:44
:cheer::cheer::cheer:

Johan Bollen
30 augustus 2011, 17:03
Vorige week nog afstammelingen van katholieke Libanezen getroffen wiens voorouders naar Bolivia gekomen zijn op vlucht van de Ottomanen.

Jozef Ostyn
30 augustus 2011, 17:06
Vorige week nog afstammelingen van katholieke Libanezen getroffen wiens voorouders naar Bolivia gekomen zijn op vlucht van de Ottomanen.

Het Ottomaanse Rijk was geen pretje, maar die overwinningsdag refereert naar de post-Ottomaanse periode (het was toen overigens ook geen pretje).

Ke Nan
30 augustus 2012, 14:42
:cheer: :cheer: :cheer:

Piero
22 augustus 2013, 20:53
Dit jaar is er niet zo veel reden tot vreugde. De waarde van TRY daalt snel. In vier weken weer 5% omlaag.

http://dchart.charting.eurobench.nl/tchart/tchartcached.aspx?user=Mistermedia&format=image/gif&issue=190015656&width=495&height=200&enddate=today&startdate=3m&layout=SimpleGreenD3&res=endofday

tomm
24 augustus 2013, 20:31
Vandaag, 30 augustus, wordt een cruciaal moment in de onafhankelijkheidstrijd van de Turken herdacht. Het invasieleger van de Grieken werd op 30 augustus 1922 in Afyon een beslissende slag toegediend. Negen dagen later was de Griekse militaire aanwezigheid in Anatolië slechts een vage herinnering. Het verzekerde tevens het voortbestaan van de Turkse identiteit ten koste van het Megali Idea, de Griekse droom van een Groot-Griekenland.


Een belangrijke dag voor de Turken dus. Ik ben dan ook trots van afkomst Turk te zijn. Fier op de rol die de Turken gespeeld hebben van pakweg het begin tot het einde van het vorige millenium. Iedere keer wanneer de eerste tonen van de Turkse hymne weerklinken, krijg ik kippevel. Ik erken echter ook het onrecht aangedaan door de Turken. Helaas is er geen enkel volk dat zich niet aan onrecht bezondigd heeft.
Fierheid en trots zijn evenwel slechts gevoelens zoals haat en nijd. Ik waak er dan ook over om mij niet te laten leiden door sentiment. De realiteit is dat ik in België of zeg maar Vlaanderen ben geboren en getogen. Mijn empatisch vermogen laat mij zelfs toe met tijden een Vlaming of Belg te zijn, trots te zijn op sommige vlaamse en/of belgische verwezenlijkingen. Ik kan ontzettend genieten van de vlaamse(of nederlandse) literatuur en andere culturele creaties maar ook van de turkse en zelfs de engelse letterkunde. Waarom? Omdat liefde, verdriet, hoop,geluk en haat in ieder mens aanwezig is ongeacht hun taal of woonplaats op deze aardbol.
Loyaliteit t.o.v. Turkije of Vlaanderen als natie wens ik niet te hebben. De enigen die op mijn loyaliteit kunnen rekenen zijn mezelf en mijn naasten,de mensen die ik tot mijn familie of vriendenkring reken of mensen die hulp nodig hebben. Godsdienst(bengelt voor mij ergens helemaal onderaan mijn lijst) zal nooit een barrière zijn voor mij om iemand als mens te aanschouwen.
Maar al het voorgaande vervalt in het niet wanneer je jezelf in de eerste plaats als inwoner van de Aarde beschouwt, een wereldburger dus. Al de rest is nonsens.


Happy Victory Day!

Zafer bayraminiz kutlu olsun!

Eigenlijk herdenk je de genocide en etnische zuivering van Grieken en ArmeniËrs, die een groot deel van wat vandaag turkije genoemd werd bewoonden. Daarnaast herdenk je dat Turken zowat 80%¨van hun cultuur van deze en andere volkeren overgenomen hebben. Echte Turken ken ik maar al te goed, Kyrgyzstan ben ik uiteraard al veel geweest, en die hebben weinig tot niets te zien met het oost-mediterraanse half-Europese half- Midden Oosten volk dat zichzelf Turken noemen, omdat ze toevallig een turkse taal spreken.

tomm
24 augustus 2013, 20:36
Heel interessant in dit opzicht is het Pontische gebied (Zwarte Zee gebied), waar talloze Grieken verdreven werden of vermoord. De lokale Turken dansen echter op exact dezelfde muziek als de verdreven Grieken die nog dansen op die muziek in Rusland of Griekenland. Zou het kunnen, zou het eventueel kunnen, dat die lokale Turken nazaten zijn van Grieken die zich bekeerden en overtschakelden op het turks? Ze zien er alleszins exact hetzelfde uit, en cultureel merkt een buitenstaander ook geen enkel verschil. Als zoiets kan in Brussel op een generatie, zou je toch wel denken dat zoiets kan in het Zwarte Zee gebied op verschillende generaties, nee?

http://www.youtube.com/watch?v=H40Pjaq3hPM
http://www.youtube.com/watch?v=0c8N4eX0SCA

Ke Nan
24 augustus 2013, 20:55
Eigenlijk herdenk je de genocide en etnische zuivering van Grieken en ArmeniËrs, die een groot deel van wat vandaag turkije genoemd werd bewoonden. Daarnaast herdenk je dat Turken zowat 80%¨van hun cultuur van deze en andere volkeren overgenomen hebben. Echte Turken ken ik maar al te goed, Kyrgyzstan ben ik uiteraard al veel geweest, en die hebben weinig tot niets te zien met het oost-mediterraanse half-Europese half- Midden Oosten volk dat zichzelf Turken noemen, omdat ze toevallig een turkse taal spreken.

Behalve het gebrabbel over genocide en etnische zuivering ben ik het volledig eens met deze post.

Ke Nan
24 augustus 2013, 20:56
Heel interessant in dit opzicht is het Pontische gebied (Zwarte Zee gebied), waar talloze Grieken verdreven werden of vermoord.

Zzzzzzzzzzz...

De lokale Turken dansen echter op exact dezelfde muziek als de verdreven Grieken die nog dansen op die muziek in Rusland of Griekenland. Zou het kunnen, zou het eventueel kunnen, dat die lokale Turken nazaten zijn van Grieken die zich bekeerden en overtschakelden op het turks? Ze zien er alleszins exact hetzelfde uit, en cultureel merkt een buitenstaander ook geen enkel verschil. Als zoiets kan in Brussel op een generatie, zou je toch wel denken dat zoiets kan in het Zwarte Zee gebied op verschillende generaties, nee?

http://www.youtube.com/watch?v=H40Pjaq3hPM
http://www.youtube.com/watch?v=0c8N4eX0SCA

Het zou kunnen, tomm. Meer nog, ik ben ervan overtuigd dat de meerderheid van de inwoners van Turkije locals zijn uit de Balkan en Klein-Azië.

tomm
24 augustus 2013, 21:18
Ik heb enkele weken geleden Armenië en Nagorno Karabakh bezocht. Wat opvalt, behalve dat het een extreem interessant land is met extreem eerlijke en gastvrije mensen, dat ze niet echt een haat hebben tegen Turken, of zelfs Azeri. Het was het noodlot, zeggen ze, de omstandigheden maakten ons vijanden. Sommige ArmeniËrs gaan in Turkije gaan werken, gezien de slechte economische toestand in Armenië niet abnormaal, ze zeggen "het zijn eigenlijk mensen zoals wij, behalve dat ze meer westers zijn" (en daarmee bedoelen ze dat ze net als westerlingen profijt boven eer en gastvrijheid stellen, wat voor een ex-sovjet burger ongehoord is).

Yarisken
24 augustus 2013, 23:18
Heel interessant in dit opzicht is het Pontische gebied (Zwarte Zee gebied), waar talloze Grieken verdreven werden of vermoord. De lokale Turken dansen echter op exact dezelfde muziek als de verdreven Grieken die nog dansen op die muziek in Rusland of Griekenland. Zou het kunnen, zou het eventueel kunnen, dat die lokale Turken nazaten zijn van Grieken die zich bekeerden en overtschakelden op het turks? Ze zien er alleszins exact hetzelfde uit, en cultureel merkt een buitenstaander ook geen enkel verschil. Als zoiets kan in Brussel op een generatie, zou je toch wel denken dat zoiets kan in het Zwarte Zee gebied op verschillende generaties, nee?

http://www.youtube.com/watch?v=H40Pjaq3hPM
http://www.youtube.com/watch?v=0c8N4eX0SCA

Het zijn ook grieken maar ze werden gespaard en niet vermoord of uitgewezen omdat ze zich al tot de islam hadden bekeerd. In de bergen rond "pontus" wordt nog altijd een grieks dialect gesproken.

Het is zoals je zegt, de "echte" turken zijn misschien 10% van de huidige bevolking van Anatolie. Ze hebben een zware assimilatie doorgevoerd maar met de koerden is dit toch niet helemaal gelukt :-). Ook zijn er nog heel veel alevieten wat in de statistieken terecht komt als een vorm van islam maar dat is het helemaal niet :p. Turkije is helemaal niet zo homogeen als ze ons willen laten geloven.

Turkije is op dit moment een heel smerig spel aan het spelen door al nusra te steunen tegen de Syrische koerden. Dit wekt enorm veel haat op bij de koerdische gemeenschappen in Syrie, Iran, Irak en Turkije.
Da's weer goed voor een decennia van aanslagen en oorlog in de grensgebieden.

tomm
25 augustus 2013, 00:07
Behalve het gebrabbel over genocide en etnische zuivering ben ik het volledig eens met deze post.

nochtans is dat genocide en etnische zuiveringsaspect erkennen vrij cruciaal om tot verzoening te komen in de regio, tussen volkeren die uiteindelijk erg veel met elkaar gemeen hebben.

Volgens mij zouden Grieken zelfs kunnen helpen om Turken algemeen aanvaard te laten maken als Europees volk, dat ze (gedeeltelijk) toch zijn.

tomm
25 augustus 2013, 00:11
Zzzzzzzzzzz...

vervelend voor jullie, maar toch een onaangenaam moment in de geschiedenis die je zult moeten erkennen om serieus genomen te worden.



Het zou kunnen, tomm. Meer nog, ik ben ervan overtuigd dat de meerderheid van de inwoners van Turkije locals zijn uit de Balkan en Klein-Azië.

dat is uiteraard zo, je weet al genoeg als je een dag in Istanbul rondloopt. Hoeveel mensen spraken mij niet in het Turks aan en vroegen een of ander adres? De voormalige Sovjet-Unie en Turkije delen heel wat "genen", en ook cultuur, meer dan ze zelf graag willen toegeven. En de gelijkenissen et Balkan landen en dan vooral Griekenland zijn nog veel groter.

tomm
25 augustus 2013, 00:18
Yarisken

Het zijn ook grieken maar ze werden gespaard en niet vermoord of uitgewezen omdat ze zich al tot de islam hadden bekeerd. In de bergen rond "pontus" wordt nog altijd een grieks dialect gesproken.

idd
Nu worden ze beschouwd als Turken maar ooit waren het Grieken, dat geldt voor een niet onaanzienlijk deel van de Turkse bevolking trouwens.

Het is zoals je zegt, de "echte" turken zijn misschien 10% van de huidige bevolking van Anatolie. Ze hebben een zware assimilatie doorgevoerd maar met de koerden is dit toch niet helemaal gelukt :-). Ook zijn er nog heel veel alevieten wat in de statistieken terecht komt als een vorm van islam maar dat is het helemaal niet :p. Turkije is helemaal niet zo homogeen als ze ons willen laten geloven.

klopt, het Turkse nationalisme is uiteindelijk vrij artificieel, omdat iedereen weet dat Turken niet de echte Turken zijn uit Siberië en Centraal-AziË. (die op hun beurt de laatste eeuwen zwaar gerussificeerd werden)


Turkije is op dit moment een heel smerig spel aan het spelen door al nusra te steunen tegen de Syrische koerden. Dit wekt enorm veel haat op bij de koerdische gemeenschappen in Syrie, Iran, Irak en Turkije.
Da's weer goed voor een decennia van aanslagen en oorlog in de grensgebieden.[

Klopt, behave verdeeldheid tussen Turken en Koerden zorgt het ook voor verdeeldheid tussen Russen en Turken. Ik denk dat veel Turken het niet met Erdogan eens zijn. Hij is een nieuwe dictator geworden, volgende verkiezingen ben ik eens benieuwd...

tomm
25 augustus 2013, 13:06
Telkens als ik lees in welke omstandigheden, ons grootouders strijd hebben gevoerd. Op hun blote voeten hebben ze gevochten tegen de vijanden, met stenen in hun handen hebben ze strijd gevoerd, soldaten hadden geen helmen op hun kop, er was zelfs hongersnood. Toch hebben ze dapper strijd gevoerd tegen de imperialisten. De imperialisten kwamen met zen allen Turkse (toen Osmaanse) grondgebied inpalmen. Ze waren er in geslaagd. Britten, Fransen, Italianen, Grieken en Russen (die Russen, die de Armeniërs hebben bedrogen om in opstand te komen) hadden alle aanspraak op Turkse bodem.

De toenmalige Sultan liet zich overgeven (verdrag van Sèvres geaccepteerd), in ruil dat ze hem niet aanraakten. Toen kwam Mustafa Kemal Atatürk aan de macht met zijn volgelingen. Ze gingen eerst steun zoeken bij het volk. Hij heeft toespraken gehouden in Samsun, Sivas, .. Hij wist heel goed dat hij eerst het volk moest overtuigen. Na zijn toespraken, heeft de bevolking ook zijn rug de sultan toegekeerd. Honderdduizenden vrijwilligers (Turken,Koerden,Lazen en in mindere mate de Arabieren,...) joinden de troepen van Atatürk, nl de Kuvayi Milliye beweging was opgericht en vijanden werden één per één verslagen.

Attaturk had gelijk de Turken de behoeden voor kolonisatie, maar de fout die hij beging was gebieden waar Turken niet in de meerderheid waren in te lijven, en de etnische zuivering die in die gebieden al door de Ottomaanse overheid was begonnen verder te zetten. Smyrna was grotendeels Grieks, net als het Zwarte Zee gebied, en een groot deel van Noord-Oost Turkije was Armeens. Ofwel had hij die gebieden ingelijfd, en van Turkije een multinationale staat gemaakt, ofwel voor een kleiner maar wel echt Turks Turkije kunnen gaan. Wat de ArmeniËrs en Grieken aangedaan werd was gewoon onrechtvaardig, en te vergelijken met wat de Israeli de Palestijnen aangedaan hebben. Niet alleen werden deze mensen verdreven, ook werden duizenden kerken verwoest. Nog recent zelfs, in de jaren 90, werden middeleeuwse Armeense kerken door Turken gevandaliseerd. Op die manier ging ook veel intellect verloren voor Turkije, want veel verdreven ArmeniËrs en Grieken maakten carrière in het Westen, de Sovjet-Unie of Griekenland.
Als multinationale staat, met een grote christelijke minderheid, zou de Turkse aansluiting bij het Westen beter verlopen zijn.
Turkije kon zich dan omvormen tot een soort Sovjet-Unie, met Armeense, Griekse, Turkse, Koerdische en Arabische autonome republieken binnen de confederale republiek Turkije. Wie weet zouden andere volkeren met een sterke binding met Turkije, zoals Macedonië en Albanië, zich daar dan vrijwillig bij hebben aangesloten.







Hoe ziet het land van Atatürk nu eruit?

Een land dat aan de Joodse lobby in Amerika jaarlijks miljoenen weggeeft om de wet op Armeense genocide niet te laten erkennen. Als ze dat geld, nu aan de Armeniërs zouden geven, om de goede wil te tonen of (indien het zo is) als schuldbekentenis, dan hoefden ze nu geen cent weg te geven aan de Joden in Amerika, die op smerige wijze misbruik maken van de situatie. Beschudlig me nu aub niet van racisme!!!!

De reden waarom ze Koerdische burgers het leven zuur maken, begrijp ik nog steeds niet. De Koerden hebben met ons gevochten tegen de vijand.

Wat de onderhandelingen met de EU betreft. Ik ben principieel voor de toetreding. Maar niet met de mentaliteit gelijk ze nu hebben. Ze gaan ons 'rijk maken','we gaan de wereld verkennen dankzij de EU','Ze gaan ons helpen met doorvoeren van hervormingen'. Kunnen we echt niet zonder de Magic Stick? Zijn wij de Turken, die nooit in de geschiedenis verdrukt zijn geweest? Moeten wij fier zijn op ons voorouders? Ik zeg dan, wij hebben geen karakter! Ik pleeg liever zelfmoord dan afhankelijk te zijn van een ander.

Hoe nederig de Turkse diplomaten zijn tegenover hun Europese collegas. Hoe Atatürk en zijn vrienden zich gedroegen bij Lausanne Congres, moeten we heel goed bekijken. Toen waren ze straatarm. Maar ze hielden hun hoofd recht en eisten waar ze recht op hadden. Toen verwachtten ze geen steun van een andere!!!

Vergelijk Turkije met de Sovjet-Unie: in 1918 stonden beide economisch ongeveer op hetzelfde niveau.(Turkije iets beter). De Sovjet-Unie moderniseerde en industrialiseerde in snel tempo vanaf de jaren 30, Turkije bleef doodarm tot zeker de jaren 80. Ook verliep de secularisatie veel sneller in alle uithoeken van de Sovjet-Unie, in turkije bleef de secularisatie beperkt tot de elite. In de dorpen in Oost-Turkije veranderde niets. Het zijn deze mensen die Erdogan aan de macht brachten. Het Turkse onderwijs was ook enkel goed in de grote steden, in de dorpen stelde het niet veel voor, zelfs nu nog kan 10% van de vrouwen niet lezen of schrijven. In de Sovjet-Unie kon iedereen lezen en schrijven vanaf eind jaren 30, tot in de verste uithoeken zoals Kyrgyzstan, waar voor 1918 niemand kon lezen of schrijven. De modernisatie van Attaturk beperkte zich tot de grote steden in West-Turkije en de betere klassen.







Iedereen die tegen de Turkse staat strijdt, is mijn vriend. Of het nu een Turk, een Armeniër, een Koerd, een Griek is maakt mij eigenlijk niet (meer) uit.

Wat denk je van Devrimci sol?

Ke Nan
29 augustus 2013, 21:53
Geen duizend Erdogan's houden dit tegen. (http://www.youtube.com/watch?v=OnCOe5Y3p-0)

http://www.seymen.net/images/30-agustos-zafer-bayrami.png

Lof der Zotheid
30 augustus 2013, 10:32
dat is uiteraard zo, je weet al genoeg als je een dag in Istanbul rondloopt. Hoeveel mensen spraken mij niet in het Turks aan en vroegen een of ander adres? De voormalige Sovjet-Unie en Turkije delen heel wat "genen", en ook cultuur, meer dan ze zelf graag willen toegeven. En de gelijkenissen et Balkan landen en dan vooral Griekenland zijn nog veel groter.

Pure nieuwsgierigheid, u kunt dit ook per PM beantwoorden, als dit te persoonlijk is, maar bent u ethnisch Russisch?

mvd
30 augustus 2013, 10:41
Ik heb enkele weken geleden Armenië en Nagorno Karabakh bezocht. Wat opvalt, behalve dat het een extreem interessant land is met extreem eerlijke en gastvrije mensen, dat ze niet echt een haat hebben tegen Turken, of zelfs Azeri. Het was het noodlot, zeggen ze, de omstandigheden maakten ons vijanden. Sommige ArmeniËrs gaan in Turkije gaan werken, gezien de slechte economische toestand in Armenië niet abnormaal, ze zeggen "het zijn eigenlijk mensen zoals wij, behalve dat ze meer westers zijn" (en daarmee bedoelen ze dat ze net als westerlingen profijt boven eer en gastvrijheid stellen, wat voor een ex-sovjet burger ongehoord is).

Is dat gemakkelijk te bezoeken? Een tijd geleden dreigde dat conflict terug te escaleren.. Klopt het dat daar zoveel Syrische Armeniërs zijn komen wonen (vluchtelingen die daar land krijgen van de Armeense staat)?

mvd
30 augustus 2013, 10:41
Ik heb enkele weken geleden Armenië en Nagorno Karabakh bezocht. Wat opvalt, behalve dat het een extreem interessant land is met extreem eerlijke en gastvrije mensen, dat ze niet echt een haat hebben tegen Turken, of zelfs Azeri. Het was het noodlot, zeggen ze, de omstandigheden maakten ons vijanden. Sommige ArmeniËrs gaan in Turkije gaan werken, gezien de slechte economische toestand in Armenië niet abnormaal, ze zeggen "het zijn eigenlijk mensen zoals wij, behalve dat ze meer westers zijn" (en daarmee bedoelen ze dat ze net als westerlingen profijt boven eer en gastvrijheid stellen, wat voor een ex-sovjet burger ongehoord is).

Is dat gemakkelijk te bezoeken? Een tijd geleden dreigde dat conflict terug te escaleren.. Klopt het of heb je gemerkt dat daar zoveel Syrische Armeniërs zijn komen wonen (vluchtelingen die daar land krijgen van de Armeense staat)?

Ke Nan
30 augustus 2014, 09:19
2014 ook behaald! Op naar 2015! Ne mutlu Türküm diyene! :cheer:

Antoon
1 september 2014, 11:27
2014 ook behaald! Op naar 2015! Ne mutlu Türküm diyene! :cheer:

Wat behaald?

Ke Nan
30 augustus 2015, 12:30
Vanavond drinken wij hier een glaasje Raki op. Zafer bayraminiz kutlu olsun! :cheer:

djoebidoebidoe
30 augustus 2015, 19:44
Vanavond drinken wij hier een glaasje Raki op. Zafer bayraminiz kutlu olsun! :cheer:
U bent een fijne vent, maar voor de rest is er hier niemand geïnteresseerd in die turkse feestdag. Tijd om er een punt achter te zetten :-D:-D:-D

SDX
30 augustus 2015, 19:48
Vanavond drinken wij hier een glaasje Raki op. Zafer bayraminiz kutlu olsun! :cheer:
Şerefe!

http://sirkecirestaurants.com/wp-content/uploads/2012/04/IMG_9745-580x333.jpg

Maak 't niet te laat en niet te zat, dat ik geen klachten hoor.

Guinevere
31 augustus 2015, 11:33
Vanavond drinken wij hier een glaasje Raki op. Zafer bayraminiz kutlu olsun! :cheer:

Lol, ik dacht altijd dat de Grieken zich van de Turken hadden bevrijdt :-P

Ke Nan
30 augustus 2016, 16:05
Het is de laatste tijd wat ruw in Turkse wateren maar Turkije is nog springlevend! Zafer bayramimiz kutlu olsun! :cheer:

zonbron
30 augustus 2016, 17:02
Het is de laatste tijd wat ruw in Turkse wateren maar Turkije is nog springlevend! Zafer bayramimiz kutlu olsun! :cheer:

Zeldim şimdi bunu kutlamak!

https://www.youtube.com/watch?v=8sJ9p7XtGBk :cheer:
https://www.youtube.com/watch?v=EEuDvAJanwI
https://www.youtube.com/watch?v=EEuDvAJanwI&list=RDEEuDvAJanwI

djoebidoebidoe
30 augustus 2016, 17:03
U bent een fijne vent, maar voor de rest is er hier niemand geïnteresseerd in die turkse feestdag. Tijd om er een punt achter te zetten :-D:-D:-D
Wedden dat er ook dit jaar geen kat geïnteresseerd zal zijn in die feestdag?:-D

Ke Nan
30 augustus 2016, 20:59
Zeldim şimdi bunu kutlamak!

https://www.youtube.com/watch?v=8sJ9p7XtGBk :cheer:
https://www.youtube.com/watch?v=EEuDvAJanwI
https://www.youtube.com/watch?v=EEuDvAJanwI&list=RDEEuDvAJanwI

Ayata Festival (http://www.ayatafestival.com/)

https://www.youtube.com/watch?v=Ue_jn2ux0kQ

Zipper
30 augustus 2016, 21:58
Het is de laatste tijd wat ruw in Turkse wateren maar Turkije is nog springlevend! Zafer bayramimiz kutlu olsun! :cheer:

logisch met zo'n louche maffiatype als Erdogan

Tavek
30 augustus 2016, 23:36
Het is de laatste tijd wat ruw in Turkse wateren maar Turkije is nog springlevend! Zafer bayramimiz kutlu olsun! :cheer:

Ja academici, advocaten, rechters, journalisten, enz...in de bak steken omwille van hun politieke ideologie, dat is echt het werk van een democratie.

Turkije een bananenrepubliek geworden van de bovenste plank. Wat ik nog het ergste vindt is dat niemand zich in Turkije zich daar vragen bij stelt. Allen voor Erdogan !

tomm
31 augustus 2016, 07:59
Ja academici, advocaten, rechters, journalisten, enz...in de bak steken omwille van hun politieke ideologie, dat is echt het werk van een democratie.

Turkije een bananenrepubliek geworden van de bovenste plank. Wat ik nog het ergste vindt is dat niemand zich in Turkije zich daar vragen bij stelt. Allen voor Erdogan !

Heel veel Turken stellen zich daar vragen bij. Maar je moet weten dat Turkije nooit een echte democratie was. Ook toen het leger het voor het zeggen had verdwenen academici, advocaten, rechters, journalisten, etc. in de bak of erger.
Erdogan vult gewoon het gat dat ontstond door het leger van de macht te verdrijven. Een democraat is die vent absoluut niet, en veel progressieve Turken ergeren zich blauw aan die vent.
Het probleem is dat Attaturk en co. vergeten zijn het arme Turkse platteland te moderniseren. Daar haalt Erdogan z'n stemmen, nog steeds trouwens.

cato
31 augustus 2016, 08:18
Heel veel Turken stellen zich daar vragen bij. Maar je moet weten dat Turkije nooit een echte democratie was. Ook toen het leger het voor het zeggen had verdwenen academici, advocaten, rechters, journalisten, etc. in de bak of erger.
Erdogan vult gewoon het gat dat ontstond door het leger van de macht te verdrijven. Een democraat is die vent absoluut niet, en veel progressieve Turken ergeren zich blauw aan die vent.
Het probleem is dat Attaturk en co. vergeten zijn het arme Turkse platteland te moderniseren. Daar haalt Erdogan z'n stemmen, nog steeds trouwens.

In feite is Turkije een moslimstaat, waar de moslims door het leger zijn onderdrukt en zijn gedwongen om in een seculiere staat te leven.
Erdogan luistert naar het volk en geeft het volk de moslimstaat die ze wenst.
Het probleem is dat er soorten moslims zijn en dat de Gullen moslims worden opgepakt en verdreven als aangewezen daders van de coup.

cato
31 augustus 2016, 08:18
Heel veel Turken stellen zich daar vragen bij. Maar je moet weten dat Turkije nooit een echte democratie was. Ook toen het leger het voor het zeggen had verdwenen academici, advocaten, rechters, journalisten, etc. in de bak of erger.
Erdogan vult gewoon het gat dat ontstond door het leger van de macht te verdrijven. Een democraat is die vent absoluut niet, en veel progressieve Turken ergeren zich blauw aan die vent.
Het probleem is dat Attaturk en co. vergeten zijn het arme Turkse platteland te moderniseren. Daar haalt Erdogan z'n stemmen, nog steeds trouwens.

In feite is Turkije een moslimstaat, waar de moslims door het leger zijn onderdrukt en zijn gedwongen om in een seculiere staat te leven.
Erdogan luistert naar het volk en geeft het volk de moslimstaat die ze wenst.
Het probleem is dat er soorten moslims zijn en dat de Gullen moslims worden opgepakt en verdreven als aangewezen daders van de coup.

TheFourHorsemen
31 augustus 2016, 08:40
Hopelijk kunnen we ooit de dag vieren dat Constantinopel terug Grieks is.

zonbron
31 augustus 2016, 15:08
Ayata Festival (http://www.ayatafestival.com/)

https://www.youtube.com/watch?v=Ue_jn2ux0kQ

:thumbsup:

tomm
31 augustus 2016, 22:30
In feite is Turkije een moslimstaat, waar de moslims door het leger zijn onderdrukt en zijn gedwongen om in een seculiere staat te leven.
Erdogan luistert naar het volk en geeft het volk de moslimstaat die ze wenst.
Het probleem is dat er soorten moslims zijn en dat de Gullen moslims worden opgepakt en verdreven als aangewezen daders van de coup.

Lang niet alle Turken willen een moslimstaat, laat staan de Shariah. Velen steunden Erdogan in het begin vanwege de strijd tegen corruptie en economische herverdeling, maar dat ligt nu achter de rug. Je zag dat Erdogan vorig jaar z'n meerderheid verloor, nu kan hij even teren op z'n "heldhaftig" optreden tijdens de coup, maar dat zal niet blijven duren, net als de economie zal z'n populariteit afkalven, daarom wil hij zo vlug mogelijk een echte dictator worden en de oppositie het zwijgen opleggen.

tomm
31 augustus 2016, 22:32
Hopelijk kunnen we ooit de dag vieren dat Constantinopel terug Grieks is.

Zal helaas nooit gebeuren. Wel zie je dat veel Grieken naar Turkije reizen of er zelfs naar verhuizen, en zie je een zekere culturele toenadering, ze beseffen dat ze erg veel gemeenschappelijk hebben, en nu de Cyprus kwestie stilaan opgelost raakt, is ook politieke toenadering mogelijk.

Ke Nan
31 augustus 2016, 22:33
Heel veel Turken stellen zich daar vragen bij. Maar je moet weten dat Turkije nooit een echte democratie was. Ook toen het leger het voor het zeggen had verdwenen academici, advocaten, rechters, journalisten, etc. in de bak of erger.
Erdogan vult gewoon het gat dat ontstond door het leger van de macht te verdrijven. Een democraat is die vent absoluut niet, en veel progressieve Turken ergeren zich blauw aan die vent.
Het probleem is dat Attaturk en co. vergeten zijn het arme Turkse platteland te moderniseren. Daar haalt Erdogan z'n stemmen, nog steeds trouwens.

Correct.

Ke Nan
31 augustus 2016, 22:34
In feite is Turkije een moslimstaat, waar de moslims door het leger zijn onderdrukt en zijn gedwongen om in een seculiere staat te leven.
Erdogan luistert naar het volk en geeft het volk de moslimstaat die ze wenst.
Het probleem is dat er soorten moslims zijn en dat de Gullen moslims worden opgepakt en verdreven als aangewezen daders van de coup.

Erdogan luistert niet naar het volk maar doet wat elke populist doet nl. het volk, althans een deel ervan, doen geloven dat wat Erdogan vertelt ook is wat zij willen.

cato
1 september 2016, 07:02
Erdogan luistert niet naar het volk maar doet wat elke populist doet nl. het volk, althans een deel ervan, doen geloven dat wat Erdogan vertelt ook is wat zij willen.

Het volk loopt achter Erdogan en praat de zuiveringen goed.
Ook de Turken in Europa doen dat en ze vormen op dit moment het grootste probleem in de EU.

cato
1 september 2016, 07:05
Zal helaas nooit gebeuren. Wel zie je dat veel Grieken naar Turkije reizen of er zelfs naar verhuizen, en zie je een zekere culturele toenadering, ze beseffen dat ze erg veel gemeenschappelijk hebben, en nu de Cyprus kwestie stilaan opgelost raakt, is ook politieke toenadering mogelijk.

Grieks en Turken vormen al eeuwen haat en nijd.
Ik zie dat niet snel veranderen.
Zeker niet met Erdogan die het Ottomaanse rijk in ere wil herstellen.

tomm
1 september 2016, 07:08
Grieks en Turken vormen al eeuwen haat en nijd.
Ik zie dat niet snel veranderen.
Zeker niet met Erdogan die het Ottomaanse rijk in ere wil herstellen.

Heeft niets met politiek te zien, alles met internet. Grieken en Turken zien op het net dat hun culturen bijna identiek zijn.

Ke Nan
30 augustus 2017, 08:03
Ik blijf erin geloven! Zafer bayramimiz kutlu olsun!

http://www.beo.org.tr/image/4I3fx4-tkqGdm-Y,/500/342

Skobelev
30 augustus 2017, 08:56
't Zou een fijne dag zijn om te beginnen met, manu militari, Cyprus weer Turk-vrij te maken.

tomm
30 augustus 2017, 11:42
't Zou een fijne dag zijn om te beginnen met, manu militari, Cyprus weer Turk-vrij te maken.

Nee hoor, ik ben er zeker van dat voor de kwestie Cyprus een diplomatieke oplossing gevonden wordt. Turks-Cyprioten zijn heel gematigd en geen Erdogan-fans (anders dan de Belgische Turken). Het zijn eigenlijk de Grieks-Cyprioten die nu de klootzak uithangen. Ze weten dat de Turks-Cyprioten een oplossing willen, maar voelen zich de sterkste partij, en willen het onderste uit de kan.

Skobelev
30 augustus 2017, 12:13
Nee hoor, ik ben er zeker van dat voor de kwestie Cyprus een diplomatieke oplossing gevonden wordt. Turks-Cyprioten zijn heel gematigd en geen Erdogan-fans (anders dan de Belgische Turken). Het zijn eigenlijk de Grieks-Cyprioten die nu de klootzak uithangen. Ze weten dat de Turks-Cyprioten een oplossing willen, maar voelen zich de sterkste partij, en willen het onderste uit de kan.

Als Nederland straks Vlaanderen zou binnenvallen, ga je dan na 40 jaar ook zeggen dat ze het mogen hebben? Of de Krim en Oekraïne? Buiten moeten die invasieve, smerige Turken.

Zeus
30 augustus 2017, 12:45
Als Nederland straks Vlaanderen zou binnenvallen, ga je dan na 40 jaar ook zeggen dat ze het mogen hebben? Of de Krim en Oekraïne? Buiten moeten die invasieve, smerige Turken.

Die inval was wel een reactie op de staatsgreep en poging tot annexatie door de Griekse junta.

Elio di Supo
30 augustus 2017, 12:51
Die inval was wel een reactie op de staatsgreep en poging tot annexatie door de Griekse junta.

Een Griekse god die de zijde van de Turken kiest. t' Is weer eens wat anders.

Skobelev
30 augustus 2017, 20:16
Die inval was wel een reactie op de staatsgreep en poging tot annexatie door de Griekse junta.

Zoek enosis maar eens op.

Skobelev
30 augustus 2017, 20:16
Een Griekse god die de zijde van de Turken kiest. t' Is weer eens wat anders.

't Zal een nva-er zijn zeker? :?

praha
30 augustus 2017, 23:59
Zoek enosis maar eens op.
... dat hoeft niet daar dat niet echt een argument is om dat door die staatsgreep manu miltari te gaan bewerkstelligen... het Turkse bevolkingsdeel kon net zo goed zo redeneren ...tenslotte was het een Britse kolonie
Nu ja de éénzijdige uitroeping van het Turkse gedeelte was er ook over. (dat heeft voor de opdeling gezorgd )

Pluspunt was de val van dat kolonelsregime en het herstel van de democratie voor Griekenland...maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat we daarin verschillen van mening

Skobelev
31 augustus 2017, 06:13
... dat hoeft niet daar dat niet echt een argument is om dat door die staatsgreep manu miltari te gaan bewerkstelligen... het Turkse bevolkingsdeel kon net zo goed zo redeneren ...tenslotte was het een Britse kolonie
Nu ja de éénzijdige uitroeping van het Turkse gedeelte was er ook over. (dat heeft voor de opdeling gezorgd )

Pluspunt was de val van dat kolonelsregime en het herstel van de democratie voor Griekenland...maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat we daarin verschillen van mening

Je zou u ook kunnen vergissen. Het stukje anarchist in mij is pro volksdemocratie, wat echter absoluut niet de "democratie" is wat we vandaag moeten ondergaan.

tomm
4 september 2017, 12:19
Als Nederland straks Vlaanderen zou binnenvallen, ga je dan na 40 jaar ook zeggen dat ze het mogen hebben? Of de Krim en Oekraïne? Buiten moeten die invasieve, smerige Turken.

Die Turken wonen er al honderden jaren. Niemand zegt dat ze buiten moeten. De discussies gaan over de Turkse militaire basis, die willen de Grieken weg.

cato
4 september 2017, 20:10
Die Turken wonen er al honderden jaren. Niemand zegt dat ze buiten moeten. De discussies gaan over de Turkse militaire basis, die willen de Grieken weg.

Gewoon splitsen in twee staten ,dat is de beste oplossing.
Voor België geldt hetzelfde.

djoebidoebidoe
31 augustus 2018, 06:52
Ik blijf erin geloven! Zafer bayramimiz kutlu olsun!

http://www.beo.org.tr/image/4I3fx4-tkqGdm-Y,/500/342
U gelooft er niet meer in zeker? Ook dit jaar wordt het niet het jaar van Turkije hè?:-P

Ke Nan
31 augustus 2018, 11:43
U gelooft er niet meer in zeker? Ook dit jaar wordt het niet het jaar van Turkije hè?:-P

Ik geloof er nog altijd in maar had andere katten te geselen de voorbije dagen. Dat komt goed. Eventjes geduld, a.u.b.

Zafer bayramimiz kutlu olsun! :-)

https://iasbh.tmgrup.com.tr/cf1d12/0/0/0/0/0/0?u=http://i.sabah.com.tr/sb/album/2017/08/29/ataturkun-sozleriyle-30-agustos-zafer-bayraminin-anlami-1504013898906.jpg&mw=752&mh=700

XenApp
31 augustus 2018, 12:19
30 augustus, Overwinningsdag in Turkije

Wordt op deze dag de gratis jaarlijkse € 750.000.000 van de EU gestort?

Zipper
31 augustus 2018, 13:08
Wanneer wordt de genocide op de Armeniërs herdacht ???

Elio di Supo
31 augustus 2018, 21:07
Wanneer wordt de genocide op de Armeniërs herdacht ???

Tijdens de jaarlijke ramadan.

praha
1 september 2018, 20:09
Je zou u ook kunnen vergissen.
laat me hopen ;-)


Het stukje anarchist in mij is pro volksdemocratie, wat echter absoluut niet de "democratie" is wat we vandaag moeten ondergaan.
We, in dat geval zie ik nog minder nut in je eerdere reactie om het dan maar manu militari 'terug' in Griekse handen te geven daar er geen sprake is van enig 'teruggeven' zonder de enosis-doctrine die net een duwtje in de rug kreeg door dat kolonel-regime

praha
1 september 2018, 20:12
Wanneer wordt de genocide op de Armeniërs herdacht ???
Tjah, ge hebt gelijk de Turks-Cyprioten zijn daar rechtstreeks verantwoordelijk voor :roll:

dpg
1 september 2018, 20:36
Wanneer wordt de genocide op de Armeniërs herdacht ???

28 december.