PDA

View Full Version : Nederland wordt duurste autoland


stropke
11 december 2013, 09:04
wo 11 dec 2013, 05:30 | 95 reacties
| Nederland wordt duurste autoland
Gijsbert Termaat

DEN HAAG -
Nederland wordt het duurste autoland van Europa als het plan voor het verhogen van de aanschafbelasting (bpm) wordt uitgevoerd. En elke automobilist gaat daar aan mee betalen.

Kamerlid Omtzigt …slechte grap…
Dat stellen ANWB, Bovag en RAI Vereniging woedend vast. De belangenorganisaties zijn dan ook furieus over de mogelijkheid dat het financiële gat voor de pensioenplannen van het kabinet gevuld wordt door nog meer bpm te gaan heffen.

„Dit plan kunnen we niet serieus nemen en lijkt een slechte vervroegde 1 aprilgrap. Het is absurd en we manen het kabinet om de problemen binnen het dossier ’werk en inkomen’ op te lossen en niet wederom lukraak in de portemonnee van rijdend Nederland te graaien”, vat Tom Huyskens van de Bovag de boosheid samen. „Zo’n voorstel is buiten alle proportie, aangezien de bpm vanaf 2015 al met 200 miljoen euro wordt verhoogd als gevolg van het Herfstakkoord tussen VVD, PvdA, D66, ChristenUnie en SGP”, klaagt Huyskens. Ook de ANWB voelt niks voor een bpm-verhoging. „Deze maatregel zou niet alleen de kopers van een nieuwe auto, maar iedereen raken”, aldus een zegsman. Dit komt doordat kopers van een tweedehands auto mee zouden gaan betalen aan de afschrijving van de bpm. Het kabinet onderhandelt al weken met regeringspartijen VVD en PvdA en oppositiepartijen CDA, D66, GroenLinks, CU en GL over de pensioenen. Het kabinet zoekt naar honderden miljoenen en binnen het pensioendossier zijn deze lastig te vinden. Vandaar dat verhoging van de bpm ook voorzichtig op tafel is gelegd. Maar de VVD heeft zich binnenskamers tegen plannen gekeerd en ook oppositiepartijen CDA en SGP zijn fel tegen.

„Dit soort grappen is niet aan ons besteed. De auto is al de melkkoe van het kabinet”, aldus CDA-Kamerlid Omtzigt. „De autobelastingen zijn al genoeg omhooggegaan. Wij zijn tegen verdere verhoging”, stelt SGP-Kamerlid Dijkgraaf. Andere partijen willen niet reageren zolang de onderhandelingen nog lopen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22129329/__NL_wordt_duurste_autoland__.html

Rutte had beter boer kunnen worden, had de hele dag kunnen melken en uitzuigen. Als het zo doorgaat zitten we straks weer op paard en wagen.
Gauw opzouten met de VVD en wordt die snel gereduceerd tot een lokale "boerenpartij" bij nieuwe verkiezingen.
http://imganuncios.mitula.net/suzuki_wagon_r_99044851929239505.jpg
Boe Rutte boe, ik ben geen koe. :x

Blue Sky
11 december 2013, 12:50
-

Blue Sky
11 december 2013, 12:50
Tja ... ze moeten toch al die extra wegen die ze willen bijmaken kunnen bekostigen hé.

De auto's in Nederland zijn nu bij aankoop al een pak duurder dan bij ons, vandaar dat je er ook veel meer "kleintjes" ziet rondrijden.

Het bezit van een auto zou niet prioritair getaxeerd moeten worden, wel het gebruik ervan om mensen te ontraden de auto te gebruiken en ze te doen nadenken over alternatieven.

Micele
11 december 2013, 15:35
http://nl.wikipedia.org/wiki/Belasting_van_personenauto%27s_en_motorrijwielen#B PM_omstreden_in_de_EU_en_Nederland

BPM omstreden in de EU en Nederland

De BPM-regeling is in Nederland omstreden en niet geliefd. Het Europees Parlement wil dat de BPM op termijn wordt afgeschaft, maar de regeringen van Groot-Brittannië en Nederland willen vasthouden aan de BPM. Het Europees Parlement kan de lidstaten niet dwingen tot afschaffing.
Volgens het Europese Parlement zou de BPM-regeling binnen tien jaar geleidelijk moeten worden afgeschaft en plaats maken voor belastingheffing op basis van de CO2-uitstoot van auto’s. In sommige landen als België is dit al in voege.[2] Dit moet de automobilist stimuleren om zuinigere en milieuvriendelijkere auto's aan te schaffen. Het parlement wil ook het brandstofverbruik en andere verontreinigende uitstoot van auto’s betrekken bij de belastingen.
Het Europese Hof deed onlangs een uitspraak over het huren van een auto in België of Luxemburg om de volledige Nederlandse BPM te ontlopen en dit is volgens het Europese Hof legaal. Het hof oordeelde dat het tot het vrije verkeer van goederen en diensten behoort wanneer een inwoner van een EU-land in een huurauto van een ander land rijdt. Er hoeft dan geen volledige BPM te worden betaald omdat slechts kort in Nederland gebruik wordt gemaakt van de weg met deze auto. Het Nederlandse Ministerie van Financiën heeft de wet inmiddels op dit punt gewijzigd: ter zake van de 'export' kan men de reeds betaalde BPM terugvragen.
Een onderdeel van de wet, die bepaalt dat ook over tweedehands geïmporteerde auto’s BPM wordt berekend, is de BPM-afschrijvingstabel voor import-auto’s. Men kan ervoor kiezen om voor de waarde-bepaling van het voertuig gebruik te maken van deze forfaitaire tabel. Als basis voor de afschrijving geldt echter de werkelijk waarde. Die kan men bepalen aan de hand van bijvoorbeeld een in de handel gebruikelijke koerslijst of een taxatierapport.

De BPM levert de staatskas 3,2 miljard euro per jaar op.

En voor de NL-graaiers is 3,2 miljard euro nog niet genoeg, lees als je niet weet waar het geld te halen haal het bij diegenen die voldoende mobiel willen blijven, eender hoe:
is er een probleem door de dalende snelheidsbelastingen - lees struikroversinkomsten ? Past het niet dat steeds meer bestuurders snelheidsboetes trachten te vermijden (ook door zich aan de snelheid te houden)
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/nieuws/2013/02/28/aantal-verkeersboetes-in-2012-bijna-gelijk-aan-2011.html
http://www.flitsers.nl/boete
Het aantal verkeersboetes is in 2012 nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van een jaar eerder. In 2012 zijn 9.661.094 verkeersboetes opgelegd voor onder meer het overtreden van de maximumsnelheid, rijden door rood licht, fout parkeren, het niet dragen van een gordel of helm, handheld bellen en het ontbreken van fietsverlichting. Dat is 0,7 procent, ofwel 67.724 boetes, minder dan in 2011. Dat blijkt vandaag uit het jaaroverzicht verkeersboetes 2012.

Het merendeel van de verkeersboetes wordt opgelegd wegens het overschrijden van de maximumsnelheid; in totaal 7.600.173 boetes. Net als in de voorgaande jaren is in 2012 het grootste deel van de snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom geconstateerd: 45,2 procent van het totaal aantal boetes. Op de provinciale wegen buiten de bebouwde kom is 23 procent van de bonnen uitgeschreven en op de autosnelwegen 31,8 procent.

Trajectcontroles
Het totaal aantal opgelegde verkeersboetes via de trajectcontroles bedroeg in 2012 1.450.522, tegen 740.102 in 2011. Deze geheel geautomatiseerde systemen die altijd aanstaan, staan op wegen waar veel verkeer passeert, daardoor constateren de trajectcontroles relatief veel snelheidsovertredingen.

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/09/05/verhoging-boetetarieven.html
dringt zich weer een verhoging-verdubbelling van de snelheidsboetetarieven op ? Een achtergestelde superindexatie ? (grijns).
A ratio van fixe 7-8 miljoen snelheidsboetes (zie 2005 grafisch) kan dat de snelheidskassa verdubbelen.

http://www.flitsservice.nl/images/boetes2005.gif

Snelheid, snelheid, de rest is bijvangst.

http://www.flitsservice.nl/algemeen/flitsservice.php

Brood en spelen: :roll:
http://www.stand.nl/stellingen/Binnenland/Verkeersboetes-moeten-inkomensafhankelijk-worden

Geplaatst op 06 juni 2013 in binnenland
Verkeersboetes moeten inkomensafhankelijk worden
52% eens (173)
48% oneens (162)

jajaja... toch weer meer kassa-kassa wie weet op weg naar 10 miljoen snelheidsovertredingen ?:
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/05/30/meer-snelheidsovertredingen-geconstateerd-met-nieuwe-trajectcontroles.html

Meer snelheidsovertredingen geconstateerd met nieuwe trajectcontroles
Nieuwsbericht | 30-05-2013

In de eerste 4 maanden van 2013 zijn meer verkeersovertredingen geconstateerd ten opzichte van dezelfde periode in 2012.

In totaal zijn 3.757.525 verkeersboetes opgelegd voor onder meer het overtreden van de maximumsnelheid, rijden door rood licht, fout parkeren, het niet dragen van een gordel of helm, handheld bellen en het ontbreken van fietsverlichting. In dezelfde periode in 2012 ging het om 2.884.915 verkeersboetes.

Dat blijkt uit het eerste tertiaaloverzicht verkeersboetes 2013. De stijging komt vooral door de instelling van nieuwe trajectcontroles: op de A2 (Amsterdam-Utrecht) per 23 juli 2012, de A58 per 11 februari 2013 en de A4 bij Leidschendam per 4 maart 2013.
Het merendeel van de verkeersboetes wordt opgelegd wegens het overschrijden van de maximumsnelheid: in totaal 3.080.762 in de eerste 4 maanden van 2013. Hiervan zijn 812.731 opgelegd na constatering van een overtreding van de maximumsnelheid middels een trajectcontrole. Dat is een behoorlijke stijging ten opzichte van een jaar eerder. In de eerste 4 maanden van 2012 werden 268.447 boetes opgelegd via trajectcontrole.
Trajectcontrolesystemen zijn geheel geautomatiseerde systemen die in principe altijd aan staan, vaak op wegen waar veel verkeer passeert en constateren daardoor relatief veel snelheidsovertredingen. De wegbeheerder en politie adviseren het Openbaar Ministerie (OM) over de locaties waar er trajectcontroles worden ingezet.
Verder geldt vanaf 1 september 2012 op een groot deel van de autosnelwegen de nieuwe maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Op de trajecten waar de nieuwe maximumsnelheid geldt, werd deze 12.096 keer overschreden in de eerste 4 maanden van 2013. Dit is 0,4% van het totaal aantal boetes voor overtreding van de maximumsnelheid in het eerste tertiaal van dit jaar.

Het overzicht van de verkeersboetes wordt samengesteld door het ministerie van Veiligheid en Justitie, Nationale Politie, het CJIB en het Openbaar Ministerie – Landelijk Parket Team Verkeer (OM - LPTV). Met ingang van 2013 wordt viermaandelijks, ofwel per tertiaal, informatie verstrekt over de ontwikkelingen in het verkeersdomein.

Volkskassajobs bij de Politie !

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3509285/2013/09/14/Politie-passeert-Defensie-als-grootste-werkgever.dhtml

Politie passeert Defensie als grootste werkgever

Door: Wilco Dekker en Xander van Uffelen − 14/09/13

Niet langer het leger, maar de politie is de grootste werkgever van Nederland. De sterke arm, die bij de miljardenbezuinigingen wordt ontzien, zag het werknemersbestand ondanks de crisis vorig jaar met ruim vijfhonderd mensen groeien en is nu goed voor 63.778 volledige banen. Dat zijn er tweeduizend meer dan Defensie, vorig jaar nog de grootste werkgever. De bezuinigingen kostten de krijgsmacht echter bijna 1.800 banen.

Van het leger naar de flitspolitie ? (grijns)

Jan van den Berghe
11 december 2013, 22:40
Tja ... ze moeten toch al die extra wegen die ze willen bijmaken kunnen bekostigen hé.

De auto's in Nederland zijn nu bij aankoop al een pak duurder dan bij ons, vandaar dat je er ook veel meer "kleintjes" ziet rondrijden.

Het bezit van een auto zou niet prioritair getaxeerd moeten worden, wel het gebruik ervan om mensen te ontraden de auto te gebruiken en ze te doen nadenken over alternatieven.

Wat trouwens vergeten wordt, is dat de maatschappelijke kost van de auto enorm is. De infrastructuur kosten handen vol geld. De negatieve invloeden als lawaaihinder, vervuiling, ruimte-inpalming... wegen zwaar.

Micele
11 december 2013, 23:21
Wat trouwens vergeten wordt, is dat de maatschappelijke kost van de auto enorm is. De infrastructuur kosten handen vol geld. De negatieve invloeden als lawaaihinder, vervuiling, ruimte-inpalming... wegen zwaar.
Vergeten ? :lol:
En heel lange geeuw... :


http://www.autoblog.nl/nieuws/overheid-haalt-bijna-20-miljard-euro-op-bij-weggebruikers-61833
20-09-2013

Overheid haalt bijna 20 miljard euro op bij weggebruikers

Automobilisten voelen zich vaak de melkkoe van de overheid en dankzij nieuwe cijfers van BOVAG en RAI Vereniging hebben we eindelijk inzicht in hoeveel geld weggebruikers jaarlijks betalen. Afgelopen jaar was dat namelijk 19,7 miljard euro, terwijl de uitgaven van het Rijk voor verkeersvoorzieningen slechts 5,2 miljard euro waren. En dat is inclusief werk aan het spoor.

Zo’n 17,6 miljard euro wordt door de Rijksoverheid opgehaald aan accijns op brandstoffen, assurantiebelasting op autoverzekeringen, motorrijtuigenbelasting (MRB), verkeersboetes en BTW op brandstof, reparatie, onderhoud en verkeersopleidingen. Inkomsten uit de fiscale bijtelling voor de auto van de zaak zitten daar nog niet eens bij.

Provincies haalden vorig jaar bijna 1,5 miljard euro op aan opcenten in de motorrijtuigenbelasting en gemeenten wisten ruim 600 miljoen euro binnen te harken aan parkeergelden.

In Nederland hebben we ruim 9,2 miljoen geregistreerde personen- en bedrijfsauto’s en als je daar 19,7 miljard euro over verdeeld dan kom je uit op een gemiddelde bijdrage van 2.141 euro per voertuig per jaar.

Uit de cijfers blijkt ook dat de prijs van een liter benzine in de periode 2002 tot en met 2012 met 54% is gestegen. Toch fors, maar gelukkig rijden we tegenwoordig allemaal in lekkere zuinige muesliauto’s.

Leaseauto’s

Leasecontracten bezorgen de Nederlandse Staat zo’n 2,2 miljard euro op jaarbasis. Dat komt neer op gemiddeld ruim 12.000 euro per leasecontract. De vier belangrijkste posten daarbij zijn:

1. Belastingen op personenauto’s en motorrijwielen (BPM): € 900.000.000
2. Accijns: € 800.000.000
3. De motorrijtuigenbelasting (MRB): € 450.000.000
4. WA premie: € 40.000.000



En dom zijn ze ook nog: (of eerder voor post @Blue Sky)
Het bezit van een auto zou niet prioritair getaxeerd moeten worden, wel het gebruik ervan om mensen te ontraden de auto te gebruiken en ze te doen nadenken over alternatieven.Zo? :
http://www.autoblog.nl/nieuws/voorgenomen-accijnsverhoging-diesellpg-gaat-door-61745

Voorgenomen accijnsverhoging diesel/LPG gaat door

16-09-2013

Hoeveel autoruiten moet Geert Wilders nog wassen alvorens ons kabinet van mening verandert over een nieuwe verhoging van de brandstofaccijnzen?

We hebben in Nederland de duurste benzine van de EU, en in Europa, ja zelfs wereldwijd, is alleen Noorwegen duurder, maar daar hebben ze ook (behoorlijk) wat meer te besteden dan hier.

Kennelijk is het de ambitie om ook op diesel- en LPG-vlak deze ranglijst aan te voeren, want per 2014 worden de accijnzen met respectievelijk 3 cent en 7 cent per liter opgeschroefd. Dit is op zichzelf (heel) oud nieuws, want dit was vorig jaar al in het regeerakkoord opgenomen, maar in het licht van de actuele discussie over accijnzen en de hiermee gepaard gaande tankvlucht in de grensstreken halen we het nog een keer aan.

Want als je in Duitsland tankt, dan koop je daar ook meteen je kratje goedkoper (en lekkerder) bier, en als roker wellicht ook je kankerstaafjes. Al met al levert dit een aardig risico op een averrechts effect op, waardoor de overheid geen extra inkomsten genereert, maar juist belastinginkomsten misloopt. Schattingen van de BOVAG zitten momenteel op #1,1 miljard euro derving per jaar.
#
http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-economie-binnenland/nid17371-bovag-tanktoerisme-schaadt-pomphouders-n-schatkist.html
9 augustus 2013

Bovag: tanktoerisme schaadt pomphouders én schatkist

De recente verhoging van de btw en de brandstofaccijnzen heeft volgens de brancheorganisaties Bovag en NOVE "desastreuze" gevolgen voor honderden pomphouders in de grensstreek.

Nu 53 procent van de inwoners van het grensgebied tankt in België of Duitsland, loopt de Nederlandse overheid jaarlijks ook nog eens ruim 1 miljard euro mis aan inkomsten. Onderzoek van Bovag en NOVE, in samenwerking met Trendbox, zou uitwijzen dat 53 procent van de mensen die maximaal twintig kilometer van de Duitse of Belgische grens wonen, regelmatig in het buurland gaat tanken. In geval van een volgende prijsverhoging zegt twee derde over de grens te gaan tanken.
De grensstreek is goed voor 1,5 miljoen personenauto's. Bijna 1,2 miljard liter brandstof tanken Nederlandse automobilisten in België of Duitsland, wat de schatkist bijna 820 miljoen euro kost aan gederfde accijns en ruim 344 miljoen aan misgelopen btw. "De overheid zet bovendien de werkgelegenheid van duizenden mensen op het spel." Bovag en NOVE roepen het kabinet daarom op de voorgenomen accijnsverhogingen per 1 januari te schrappen, om het automatisme van de jaarlijkse accijnsindexatie te heroverwegen en om veel meer rekening te houden met de negatieve effecten voor ondernemers in grensstreken bij het bepalen van fiscaal beleid. Op langere termijn moet het kabinet blijven aandringen op Europese harmonisatie van accijnzen en - zolang dat niet volledig lukt - daarover met de buurlanden afspraken maken.

Wat trouwens vergeten wordt :lol:

De Nederlanders die in D gaan tanken geven ook nog daarnaast nog wat uit aan andere zaken... tja hoe dom kan men zijn ?

Jan van den Berghe
11 december 2013, 23:34
Vergeten ? :lol:
En heel lange geeuw... :


Weer eens het zoveelste bedrieglijke plaatje. Zoals ik reeds aanstipte, hebben auto's een veel grotere impact dan alleen de weginfrastructuur.

Micele
11 december 2013, 23:44
Weer eens het zoveelste bedrieglijke plaatje. Zoals ik reeds aanstipte, hebben auto's een veel grotere impact dan alleen de weginfrastructuur.
Niets bedrieglijk, het zijn feiten.

Niemand gelooft jouw slaapwekkende onzin, daarbij zonder enige bron.

Er rijden niet alleen auto´s op openbare wegen hé, wanneer gaat dat er nu eindelijk bij jou in ? De benzine-auto is namelijk het mileuvriendelijkste transportmiddel na de fiets. Bron kan ik je geven. :-D

Zoek best eens naar de enorme baten van mobiliteit, zonder voldoende mobiliteit is een land namelijk failliet. Kosten-baten toch al van gehoord hoop ik ?

vb Vervoerd gewicht door wegtransporteurs uit de Europese Unie (x 1000 tonnen)
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=81423NED&D1=0&D2=0,4,7,16&D3=0,4,7,16&D4=0,4,7,16&D5=5-6&VW=T

Jan van den Berghe
12 december 2013, 00:00
Niets bedrieglijk, het zijn feiten.

Welneen, de maatschappelijke kost die de auto met zich meebrengt, is niet te beperken tot enkel weginfrastructuur. Denken we nog alleen maar aan de vervuiling van ons milieu. Alleen al daarom zou de wagen nog harder belast moeten worden.

Micele
12 december 2013, 00:03
Welneen, de maatschappelijke kost die de auto met zich meebrengt, is niet te beperken tot enkel weginfrastructuur. Denken we nog alleen maar aan de vervuiling van ons milieu. Alleen al daarom zou de wagen nog harder belast moeten worden.
De benzine-auto is reeds het milieuvriendelijkste motorvoertuig, zelfs het milieuvriendelijkste na de fiets, maar daar kun je geen miljoenen tonnen mee vervoeren. :-)

* TRANSPORT & MOBILITY LEUVEN page 72-73
http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/rapport170408.pdf

[...
a. Emissies van polluenten

Fijn stof passagiersvervoer

Fietsen en stappen zijn “zero” emission vervoerswijzen. Zij beïnvloeden de luchtkwaliteit niet negatief.
De huidige gemiddelde bussen stoten het minst fijn stof uit per pkm in vergelijking met trein of auto.
De emissies van bussen per persoonkm zijn wel sterk afhankelijk van de bezettingsgraad. In de tabel rekenden we met een bezettingsgraad van 14 personen. Moest de bezettingsgraad verlagen naar bijvoorbeeld 7, dan verdubbelen de emissies per persoonkm. Op dat ogenblijk heeft de bus geen
noemenswaardig voordeel meer ten opzichte van de wagen. Daarnaast spreekt de literatuur ook over een omwegfactor van 1.3 voor busverkeer. Een omwegfactor slaat op het feit dat een bus niet altijd de kortste weg voor de verplaatsing van de busreiziger neemt. De bus wil vooral zoveel mogelijk
attractiepolen aandoen. Een omwegfactor van 1.3 houdt dan in dat een busreis gemiddeld 30% langer is dan de reis die men te voet, per fiets of met de wagen zou maken. Het cijfer in de tabel houdt geen rekening met deze omwegfactor.
De huidige gemiddelde auto en passagierstrein stoten ongeveer evenveel fijn stof uit per pkm. Voor de auto gaat het om een uitlaat en niet-uitlaatemissies. Voor de trein gaat het nagenoeg uitsluitend om niet-uitlaatemissies.

De gemiddelde auto en gemiddelde bus verbergen echter een meer genuanceerde realiteit. Een benzine en een LPG-auto zijn veel properder dan een dieselwagen en ook properder dan een dieselbus.

De benzinewagen is op de fiets na het properste vervoermiddel. Dit komt omdat de verbranding van diesel
(in een auto en een bus) steeds gepaard gaat met de uitstoot van fijn stof en NOx. [...]

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=81423NED&D1=0&D2=0,4,7,16&D3=0,4,7,16&D4=0,4,7,16&D5=5-6&VW=T

Jan van den Berghe
12 december 2013, 00:05
De benzine-auto is reeds het milieuvriendelijkste motorvoertuig, zelfs het milieuvriendelijkste na de fiets, maar daar kun je geen miljoenen tonnen mee vervoeren. :-)

Toch gooit iedere auto nog flink wat schadelijke stoffen in ons milieu. De fiets alvast niet.

Micele
12 december 2013, 00:11
Toch gooit iedere auto nog flink wat schadelijke stoffen in ons milieu. De fiets alvast niet.
Neen de fiets niet, en te voet verslijt je alleen je schoenen. :roll:

Het productieproces van schoenen is wel veel milieuvriendelijker als de fiets, voor de fiets is er daarnaast ook veel meer infrastructuur nodig.

* TRANSPORT & MOBILITY LEUVEN page 72-73
http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/rapport170408.pdf
( toch best de ganse context lezen; specifiek betreft benzine(auto) geef ik een kleurtje ;-) )

[...
a. Emissies van polluenten

Fijn stof passagiersvervoer

Fietsen en stappen zijn “zero” emission vervoerswijzen. Zij beïnvloeden de luchtkwaliteit niet negatief.
De huidige gemiddelde bussen stoten het minst fijn stof uit per pkm in vergelijking met trein of auto.
De emissies van bussen per persoonkm zijn wel sterk afhankelijk van de bezettingsgraad. In de tabel rekenden we met een bezettingsgraad van 14 personen. Moest de bezettingsgraad verlagen naar bijvoorbeeld 7, dan verdubbelen de emissies per persoonkm. Op dat ogenblijk heeft de bus geen
noemenswaardig voordeel meer ten opzichte van de wagen. Daarnaast spreekt de literatuur ook over een omwegfactor van 1.3 voor busverkeer. Een omwegfactor slaat op het feit dat een bus niet altijd de kortste weg voor de verplaatsing van de busreiziger neemt. De bus wil vooral zoveel mogelijk
attractiepolen aandoen. Een omwegfactor van 1.3 houdt dan in dat een busreis gemiddeld 30% langer is dan de reis die men te voet, per fiets of met de wagen zou maken. Het cijfer in de tabel houdt geen rekening met deze omwegfactor.
De huidige gemiddelde auto en passagierstrein stoten ongeveer evenveel fijn stof uit per pkm. Voor de auto gaat het om een uitlaat en niet-uitlaatemissies. Voor de trein gaat het nagenoeg uitsluitend om niet-uitlaatemissies.

De gemiddelde auto en gemiddelde bus verbergen echter een meer genuanceerde realiteit. Een benzine en een LPG-auto zijn veel properder dan een dieselwagen en ook properder dan een dieselbus.

De benzinewagen is op de fiets na het properste vervoermiddel. Dit komt omdat de verbranding van diesel (in een auto en een bus) steeds gepaard gaat met de uitstoot van fijn stof en NOx. [...]

Jan van den Berghe
12 december 2013, 13:33
Neen de fiets niet, en te voet verslijt je alleen je schoenen. :roll:

Het productieproces van schoenen is wel veel milieuvriendelijker als de fiets, voor de fiets is er daarnaast ook veel meer infrastructuur nodig.


Uiteindelijk slechts een fractie van wat er allemaal moet geïnvesteerd worden voor het gemotoriseerd verkeer.

stropke
12 december 2013, 14:13
De Nederlanders die in D gaan tanken geven ook nog daarnaast nog wat uit aan andere zaken...
...shoppen bij de Aldi of Lydl o.a

Micele
12 december 2013, 14:32
Uiteindelijk slechts een fractie van wat er allemaal moet geïnvesteerd worden voor het gemotoriseerd verkeer.
En wat zijn de baten ?

In Vlaanderen hebben ze bijna meer in fietspaden geinvesteerd als in onderhoud en aanleg van weginfra voor gemotoriseerd verkeer. Nu had ik nog graag de baten van die investering voor die fietspaden, Jan.

Elk jaar verliest Vlaanderen namelijk honderden miljoenen door veel te weinig te investeren in missing links en vlottere wegen (flessehalsen wegwerken).
Dat is algemeen geweten en behoeft geen links of een tekeninkje.

Ik zou toch maar schrik hebben voor je pensioen hoor als ze zo met hun domheid verder doen.

Hier kun je de utopische illusies van Vlaanderen lezen:
http://www.mobiliteitsplanvlaanderen.be/brochure.pdf

wetende dat nu in NL (die veel verder staat als VL) nog altijd 78 % van de mobiliteit- uitgedrukt in miljarden kms - door het gemotoriseerd verkeer gebeurt. (cijfers cbs.nl)

Micele
12 december 2013, 14:49
...shoppen bij de Aldi of Lydl o.a

Dat al in elk geval, en een koffietje kan er minstens ook vanaf.
De Belgen doen dat trouwens ook, daarnaast kopen ze dikwijls ook nog kleding en-of schoenen. Vraag maar eens na in Aachen als " aie, die Belgier(Wallonen) sind wieder da"

Jan van den Berghe
12 december 2013, 23:13
En wat zijn de baten ?

In Vlaanderen hebben ze bijna meer in fietspaden geinvesteerd als in onderhoud en aanleg van weginfra voor gemotoriseerd verkeer. Nu had ik nog graag de baten van die investering voor die fietspaden, Jan.

Veilige fietskilometers. Dat is het enorme gewin, waardoor we eindelijk de schrikwekkende achterstand ten opzichte van Nederland een beetje weten in te halen.

Jan van den Berghe
12 december 2013, 23:14
Elk jaar verliest Vlaanderen namelijk honderden miljoenen door veel te weinig te investeren in missing links en vlottere wegen (flessehalsen wegwerken).
Dat is algemeen geweten en behoeft geen links of een tekeninkje.


Loze bewering.

Micele
12 december 2013, 23:21
Veilige fietskilometers. Dat is het enorme gewin, waardoor we eindelijk de schrikwekkende achterstand ten opzichte van Nederland een beetje weten in te halen.
De fiets is enkel voor relatief zeer korte afstanden en geen echt alternatief.
Natuurlijk hoe meer autobestuurders met de fiets gaan rijden hoe beter (ontlast het verkeer), maar ik zie weinig mensen die regelmatig de autosnelweg op moeten voor vlot te pendelen dan de fiets nemen. De files zijn vooral op de autosnelweg en hoofddoorstroomwegen hé.

Hier heb je de evolutie Vlaanderen 2000-2011: (de tekst is duidelijk)
http://www.milieurapport.be/nl/feitencijfers/mira-t/sectoren/transport/activiteiten-van-transport/personenkilometers-van-personenvervoer/

Modale aandeel van auto/moto daalde niet verder de laatste jaren

Het totaal aantal personenkilometers (privé en openbaar vervoer) afgelegd in Vlaanderen bleef het laatste decennium stijgen. In 2011 lag het 15 % hoger dan in 2000 en bedroeg 81,84 miljard pkm.

In 2011 was de modale verdeling van het personenvervoer:
81 % voor de auto en moto
6 % voor de lijnbus en tram
8 % voor de trein
5% voor de autocar

In 2000 was de modale verdeling van het personenvervoer:
84 % voor de auto en moto
4 % voor de lijnbus en tram
6 % voor de trein
6% voor de autocar

Het openbaar vervoer realiseerde wel een beperkte modale verschuiving, maar de auto is nog steeds het favoriete vervoermiddel. In de periode 2000-2007 daalde het modale aandeel van de auto/moto, maar de laatste jaren wijzigde dat aandeel bijna niet meer.

http://www.mobiliteitsplanvlaanderen.be/brochure.pdf

Het Mobiliteitsplan Vlaanderen is niet zomaar een vrijblijvend
toekomstbeeld: het legt concrete doelstellingen vast. Minstens 40%
van de woon-werkverplaatsingen moet in 2030 met het openbaar
vervoer, te voet of per fiets gebeuren.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1685887/2013/08/13/Vlaanderen-krijgt-te-weinig-pendelaars-uit-de-auto.dhtml

13/08/13

Het Vlaamse Pendelfonds heeft te weinig pendelaars uit de auto gehaald en weegt niet op een duurzamer woon-werkverkeer. Dat staat in een evaluatie van de Mobiliteitsraad, één van de adviesraden van de Vlaamse regering, zo schrijft De Tijd vandaag.
Volgens de Mobiliteitsraad zijn de individuele projecten van het fonds wel succesvol, maar is het bereik te klein. Vooral kmo's vinden te moeilijk de weg naar de subsidies. De werking van het fonds moet daarom dringend verbeteren, luidt het.

De Vlaamse regering beloofde al eerder het Pendelfonds te evalueren, maar loste die belofte nog niet in. "Het klopt dat de evaluatie verschrikkelijk lang duurt", zei Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) eind mei in het Vlaams parlement.

Het Pendelfonds werd in 2007 opgericht om bedrijven te subsidiëren die hun werknemers stimuleerden om niet met de auto naar het werk te komen. Het had een budget van tien miljoen euro per jaar.

De Vlaamse overheid wil dat tegen 2020 40 procent van de woon-werkverplaatsingen te voet, per fiets of met het openbaar of collectief vervoer gebeurt. In 2011 ging 72,4 procent van de Vlamingen met de auto naar het werk.
blabla...

Jan van den Berghe
12 december 2013, 23:28
De fiets is enkel voor relatief zeer korte afstanden en geen echt alternatief.

De fiets is welzeker een valabel alternatief, daar in België enorm veel verplaatsingen met de wagen slechts over een beperkt aantal kilometer gaan, nl. twaalf kilometer als gemiddelde afstand.

Jan van den Berghe
12 december 2013, 23:31
Natuurlijk hoe meer autobestuurders met de fiets gaan rijden hoe beter (ontlast het verkeer), maar ik zie weinig mensen die regelmatig de autosnelweg op moeten voor vlot te pendelen dan de fiets nemen. De files zijn vooral op de autosnelweg en hoofddoorstroomwegen hé.


Uit het gebruik van de fietssnelweg tussen Brussel en Leuven blijkt weldegelijk dat mensen - een keer er een goede infrastructuur voorhanden is - naar de fiets grijpen. Ook voor langere afstanden. Dat is tegenwoordig zelfs vrij gemakkelijk, sedert de elektrische fiets massaal en goedkoop op de markt is gekomen.

Micele
12 december 2013, 23:32
De fiets is welzeker een valabel alternatief, daar in België enorm veel verplaatsingen met de wagen slechts over een beperkt aantal kilometer gaan, nl. twaalf kilometer als gemiddelde afstand.

Ik kende sportieve fietsers die reden zelfs 30 km naar hun werk. En dan ?
(ja, die hadden een mooie fietsvergoeding)

Wat Crevits in gedachten heeft is utopie, ofwel moet er een mirakel gebeuren en het openbaar vervoer moet bijna verdrievoudigen in het aanbieden van capaciteit tijdens de ruime spitsuren. Weet je, ik reken gewoon. De cijfers zijn gekend.

Trein tram en bus zijn op 11 jaar met

Jan van den Berghe
12 december 2013, 23:36
Ik kende sportieve fietsers die reden zelfs 30 km naar hun werk. En dan ?
(ja, die hadden een mooie fietsvergoeding)


Net zoals ik ook luie fietsers ken die zulke afstanden afleggen: met een elektrische fiets.

Micele
12 december 2013, 23:42
Ik nodig je uit de cijfers in te vullen voor 2020 of 2030:
wetende dat na inspanningen van de NMBS, De Lijn , het carpoolen, fietsvergoedingen, enz... het aandeel auto en moto amper 3 % gedaald is op 11 jaar.

2020/ 2030 is de modale verdeling van het personenvervoer:
... % / ... % voor de auto en moto
... % / ... % voor de lijnbus en tram
... % / ... % voor de trein
... % / ... % voor de autocar


In 2011 was de modale verdeling van het personenvervoer:
81 % voor de auto en moto
6 % voor de lijnbus en tram
8 % voor de trein
5% voor de autocar

In 2000 was de modale verdeling van het personenvervoer:
84 % voor de auto en moto
4 % voor de lijnbus en tram
6 % voor de trein
6% voor de autocar

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1602441/2013/03/25/Slecht-rapport-voor-De-Lijn-minder-reizigers-meer-vertragingen.dhtml

Slecht rapport voor De Lijn: minder reizigers, meer vertragingen

25/03/13

Sinds de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn fors moest besparen, gaat het bergaf met de resultaten. Er rijden niet alleen minder bussen en trams, ze rijden ook minder stipt en zitten vaker overvol. Voor het tweede jaar op rij daalt het aantal reizigers dan ook. En zij zijn minder tevreden dan voorheen. Dat schrijven de Coreliokranten op basis van de jaarlijkse evaluatie van het beheerscontract dat de Lijn met de Vlaamse regering afsloot en de tweejaarlijkse tevredenheidsenquête die De Lijn uitvoert.
De Lijn moest vorig jaar 60 miljoen euro besparen, wat leidde tot een kleiner aanbod. De nachtbussen in Gent en Antwerpen sneuvelden, er rijden minder bussen en trams op de extreme uren en ook in het weekendschema werd geschrapt. Dat blijft niet zonder gevolgen, blijkt uit de jaarlijkse evaluatie van het beheerscontract dat de Lijn met de Vlaamse regering afsloot. Voor het tweede jaar op rij daalt het aantal reizigers. Procentueel lijkt het verlies met 0,92 procent verwaarloosbaar te zijn, maar het gaat wel om 5 miljoen minder ritten.

De 544 miljoen keer dat reizigers wel De Lijn gebruikten, moesten ze voor lief nemen dat bussen en trams overvol zaten en dat ze minder stipt op hun bestemming gebracht werden. Uit de tweejaarlijkse tevredenheidsenquête die De Lijn uitvoert, blijkt overigens ook dat er minder tevreden en meer ontevreden tram- en busgebruikers zijn. De alarmerende cijfers komen er net nu de Vlaamse regering tegen eind deze week moet beslissen over de tarieven van De Lijn.

Deze link had ik al gegeven:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1685887/2013/08/13/Vlaanderen-krijgt-te-weinig-pendelaars-uit-de-auto.dhtml

Vlaanderen krijgt te weinig pendelaars uit de auto

13/08/13 -

Met de NMBS wacht ik nog even (grijns)

Jan van den Berghe
13 december 2013, 10:19
Ik nodig je uit de cijfers in te vullen voor 2020 of 2030:
wetende dat na inspanningen van de NMBS, De Lijn , het carpoolen, fietsvergoedingen, enz... het aandeel auto en moto amper 3 % gedaald is op 11 jaar.


Daarmee bevestigt u de noodzaak dat de overheid hier een auto-ontradende politiek voert.

Micele
13 december 2013, 11:44
Daarmee bevestigt u de noodzaak dat de overheid hier een auto-ontradende politiek voert.

En dat doen ze al hoeveel járen ? En helpt het ?

Neem aan dat er nog 6 %-punten hun auto opgeven in de volgende 11 jaar of het dubbele van de evolutie 2000-2011 (was maar 3 % op 11 jaar en sinds 2007 amper nog stijgend)

Hoe groot is de bevolkinsgaangroei op die 11 jaar ? Dus ook die zeer optimistische 6 % zal NIETS significants afdoen. Dan mogen ze nog tientallen miljarden in de quasi bodemloze putten van het OV pompen. Wat ze niet doen want daar besparen ze, dus capaciteit blijft eerder stabiel of wordt afgebouwd. Dus die pakweg 4 miljarden voertuigkms zullen dan 4 miljarden fietskms moeten worden per jaar.

Dat zijn 1 miljoen - bijkomende - fietsers -méér dan nu- die dan 4000 km afleggen per jaar, en dat voor die schamele 6 % te halen. Soit, even meedenken vanuit die redenering.

Er zijn 5.5 miljoen personenwagens, 4,5 miljoen werknemers zijn er ongeveer, nemen we aan dat er 3 miljoen met de auto gaat werken dan zou 1/3 van de werkpendelaars moeten overstappen op de fiets, grof gerekend.
http://www.belgium.be/nl/over_belgie/land/bevolking/

De werkende bevolking zou dan nog stabiel moeten blijven ondanks de bevolkingsaangroei hieronder... (wat natuurlijk nefast is voor de economiebalans, ik hoop toch dat die nog navenant stijgt)

De momentele bevolkinsgaangroei is ~ 750.000 meer per 10 jaar, uiteraard zou het werkend deel daarvan (250.000 ?) ook alle de fiets moeten nemen naar het werk. Wil men de pensioenleeftijd verhogen naar 67 jaar of algemeen de mensen veel langer aan het werk houden, dan komen er nog xx.000 bij die dan euhm... de electrische fiets naar het werk nemen als ze werk hebben op pakweg minder dan 15 km van hun woning snel uitgerekend. Dit bij weer en wind winter of zomer. Is het weer te slecht nemen ze de bus en-of de trein die er mss niet meer is...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2c/Belgium_demography.svg/800px-Belgium_demography.svg.png

Libro
13 december 2013, 12:28
Wat trouwens vergeten wordt, is dat de maatschappelijke kost van de auto enorm is. De infrastructuur kosten handen vol geld. De negatieve invloeden als lawaaihinder, vervuiling, ruimte-inpalming... wegen zwaar.

Straten moeten er sowieso liggen en leven zonder vervuiling kan niet, zelfs niet met het openbaar vervoer dat qua inspanningen op het vlak van uitstoot achter begint te lopen op de autosector.

Libro
13 december 2013, 12:30
Toch gooit iedere auto nog flink wat schadelijke stoffen in ons milieu. De fiets alvast niet.

Fietsen zorgt niet voor schadelijke uitstoot? Hoeveel energie heeft een mens nodig om te kunnen fietsen? Hoeveel uitstoot wordt er geproduceerd om de voeding hiervoor te voorzien?

stropke
13 december 2013, 16:43
Fietsen zorgt niet voor schadelijke uitstoot? Hoeveel energie heeft een mens nodig om te kunnen fietsen? Hoeveel uitstoot wordt er geproduceerd om de voeding hiervoor te voorzien?
Nog ff niet vermeld de uitstoot tijdens het fietsen. Afhankelijk van wat ik gegeten heb: uien, knoflook of cote'dor puur...:lol:

Jan van den Berghe
13 december 2013, 23:19
Straten moeten er sowieso liggen en leven zonder vervuiling kan niet, zelfs niet met het openbaar vervoer dat qua inspanningen op het vlak van uitstoot achter begint te lopen op de autosector.

Daar hebben we het nieuwe credo: "leven zonder vervuiling kan niet, dus doe maar op..."

Misschien weet u het niet, maar een straat waar er veel en zwaar verkeer door moet, hoort wel een andere, duurdere opbouw te krijgen dan een straat waar slechts licht en weinig verkeer door komt.

Jan van den Berghe
13 december 2013, 23:22
Fietsen zorgt niet voor schadelijke uitstoot? Hoeveel energie heeft een mens nodig om te kunnen fietsen? Hoeveel uitstoot wordt er geproduceerd om de voeding hiervoor te voorzien?

Welke schadelijke stoffen stoot een mens uit tijdens de inspanning van het fietsen? NOx? HC? CO?

Hoeveel meer gaat u eten wanneer u dagelijks pakweg tien of twintig kilometer met de fiets rijdt?

Micele
13 december 2013, 23:31
Misschien weet u het niet, maar een straat waar er veel en zwaar verkeer door moet, hoort wel een andere, duurdere opbouw te krijgen dan een straat waar slechts licht en weinig verkeer door komt.
Die ken ik niet, bussen van de De Lijn of > 10 ton leeg mogen altijd ook over wegen waar de tonnage uitgezonderd plaatselijk verkeer tot 5 ton of minder beperkt is, daarbij eenderwelk plaatselijk verkeer mag daar ook rijden ook 40 tonners. Daarbij is er ook geen kat die het controleert moest het geen plaatselijk verkeer zijn.

Bussen van De Lijn mogen overal door zelfs waar verkeer + 3,5 ton omgeleid wordt:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-J36MLZO4.jpg]http://www.mijnalbum.nl/Foto-J36MLZO4.jpg

Jan van den Berghe
13 december 2013, 23:59
Die ken ik niet, ...

Ik wel, hoor. Hier in de buurt zijn er heel wat wegen die niet echt geschikt zijn voor druk, zwaar verkeer. En als er toch zwaar verkeer begint door te rijden, zoals bij de opstart van een mestverwerkingsinstallatie bij een boerderij, begint de weg te scheuren en in te zakken.

Micele
14 december 2013, 00:24
Ik wel, hoor. Hier in de buurt zijn er heel wat wegen die niet echt geschikt zijn voor druk, zwaar verkeer. En als er toch zwaar verkeer begint door te rijden, zoals bij de opstart van een mestverwerkingsinstallatie bij een boerderij, begint de weg te scheuren en in te zakken.
Nu zeg je net dat er soms wel zwaar verkeer passeert wat is het nu ?
Natuurlijk zijn zulke wegen binnen de kortste keren kapot gereden en wat is nu de oplossing dat de herstelling van die wegen geen weggesmeten geld is ?
Juist, een duurzame weg aanleggen die alle verkeer aankan. ;-)
(wat ze in ons dorp toen gedaan hebben)

Jan van den Berghe
14 december 2013, 00:27
Nu zeg je net dat er soms wel zwaar verkeer passeert wat is het nu ?
Natuurlijk zijn zulke wegen binnen de kortste keren kapot gereden en wat is nu de oplossing dat de herstelling van die wegen geen weggesmeten geld is ?
Juist, een duurzame weg aanleggen die alle verkeer aankan. ;-)

Neen, de beste oplossing is dergelijke verwerkingsinstallatie op een andere plaats aan te leggen, waardoor het vervoer kan gebeuren langs belangrijke secundaire wegen en niet langs kleine, plattelandswegen.

Alles hangt af van onze stedebouw. Ondanks merkelijke verbeteringen, is de oude Belgische ziekte nog niet volledig verdwenen.

Micele
14 december 2013, 00:33
Neen, de beste oplossing is dergelijke verwerkingsinstallatie op een andere plaats aan te leggen, waardoor het vervoer kan gebeuren langs belangrijke secundaire wegen en niet langs kleine, plattelandswegen.

Alles hangt af van onze stedebouw. Ondanks merkelijke verbeteringen, is de oude Belgische ziekte nog niet volledig verdwenen.

Ach so, het gaat over plattelandswegen. Daar rijden bij ons vooral de fietstoeristen.

Henri1
14 december 2013, 09:42
Zie je wel dat alles in Nederland zoveel beter is dan bij ons.