PDA

View Full Version : Geef de wagen terug haar verdiende plaats


Moor
12 december 2013, 21:39
Ik ben het grondig kotsbeu met die files van tegenwoordig in Belgie overal files, ring van antwerpen,

Zelfs om 22 uur aan de Kennedy Tunnel files, het is gewoon godgeklaagd, wat is er aan de hand met die fucking politiekers, zijn ze aan het slapen of zo?


Ze zitten de automobilisten te pesten met allerlei wetjes, een persoon die een accident heeft begaan, wordt erger dan een crimineel gezien, terwijl echte moordenaars gewoon vrij en ongestraft rondlopen dit kan toch zo niet meer verder


Crevits wil zelfs de maximum snelheid begrenzen tot 70 Kms per uur, alé joeng, dit is toch gewoon een schande, hoe lager de snelheid hoe hoger de kans op boetes op te leggen en te innen om de bodemloze schatkist te vullen, bende zakkenvullers,

In plaats van een prioriteit te maken van de "filebestrijding" neen juffrouw Crevitske zit gewoon te lullen op televisie en gewoon onzin te verkopen


Hebben jullie de toestanden gezien op de grote wegen en op de regionale wegen, gewoon een lachertje, waar is al het geld om de wegen te onderhouden, wij betalen voor niks belasting? Of wa?

Geld vergokt bij Dexia en Arcopar ?



En het openbaar vervoer zoals trein en bussen, echt belachelijk haha, en hun arrogante houding, hebben jullie gezien hoe arrogant, treinpersoneel is, je probeer te vluchten van de files op de baan, en zoek je uitweg bij de treinen maar daar is het zelfs nog erger...dus je zit vast, moet je met de fiets dan van thuis naar het werk?


Ze willen dat mensen minder de wagen willen nemen maar hoe kan je dat doen, als je constant vertragingen hebt en constant afgelaste treinen hebt?

Is dit de hoofdstad van Europa? Belgie moest zich doodschamen, haha,

Wat is er aan de hand met de burgers, zo laf en zo tam, waar is Touring? Waar is de grens?

De mensen moeten beseffen dat het onmogelijk is om alle verkeersdoden te bannen uit deze wereld, je mag zeggen wat je wilt en je mag het keren en draaien hoe je het wilt maar er zullen altijd verkeersdoden zijn,


Wat Crevits moet doen is stoppen met het pesten van de automobilisten, en ook de burgemeesters van de gemeenten en steden PUSHEN om hun wegen te herstellen en met betere kwaliteit herstellen

Hoeveel geld verliest de Belgische economie aan de files, wanneer auto's vastzitten en wanneer er geen vloeiende en gemakkelijke doorstroming is van de wagens dan is het alsof de motor stilvalt, en hoe minder files hoe beter alles verloopt en hoe minder stress en hoe minder zieken enzo


De Belgen en al de burgers moeten echt in opstand komen en moeten op straat komen, het wordt tijd

smiley
12 december 2013, 21:46
Tja we zijn al met 11 miljoen en er komen dank zij 'progressieve' politici steeds maar meer 'Belgen' bij in dit kleine landje. En die willen allemaal een auto hebben en voldoende ruimte.

Moor
12 december 2013, 22:03
Tja we zijn al met 11 miljoen en er komen dank zij 'progressieve' politici steeds maar meer 'Belgen' bij in dit kleine landje. En die willen allemaal een auto hebben en voldoende ruimte.


Ik begrijp het niet, er zijn zoveel technocraten, zoveel zogezegde slimme mensen, konden zij dit niet weten?

Toen zij de autosnelwegen bouwden hadden zij gewoon 5 rijstroken moeten bouwen en hadden zij stoplichten anders moeten aanpakken, gewoon meer kleine brugskes zodat je niet telkens gepest wordt door de stoplichten die vol flitsers zijn


En ik vind dat de maximum snelheid naar 140 kilometer moet verhoogd worden op de autosnel wegen

Ofwel verhoog je de maximum snelheid ofwel laat je al de auto's BEGRENZEN NIET HYPOCRIET ZIJN WEES GEWOON EERLIJK


IK HERHAAL OFWEL VERHOGEN MAXIMUM SNELHEID OFWEL AUTO'S VOLLEDIG BEGRENZEN TOT 120 kilometer per uur waarom LAAT BELGIE DE WAGEN CONSTRUCTEURS WAGENS MAKEN MET SNELHEDEN DIE TOT 300 kilometers gaan en dan DOEN ZE ALSOF ER IK WEET NIET WAT IS GEBEURD WANNEER IEMAND GEPAKT IS MET EEN HOGE SNELHEID BEGRENS DAN DE WAGENS VERDOMME BEGRENS DE WAGENS PUNT AAN DE LIJN MAAR JA DAT KAN BELGIE NIET OMDAT DE SCHATKIST GELD NODIG HEEFT BENDE DIEVEN

VERBIED DAN DE LAMBORGHINIS EN PORSCHE WAGENS, verbied dan de productie van wagens met hoge snelheden, maak enkel een wagen dat maximaal tot 140 duizend kilometer gaat, en zorg voor een wagen dat op de één of andere manier enkel kan rijden wanneer je nuchter bent, de TECHNOLOGIE IS ER , maar de POLITICI WILLEN GELD om de bodemloze put te vullen....

Hypochonder
12 december 2013, 22:07
Denk je dat het Crevits of Wathelet ook maar één bal kan schelen dat we met zijn allen zo lang in de file staan, dat we ons blauw betalen om met de auto te rijden en daar bovenop nog eens volledig worden uitgeperst met boetes en onnozele regeltjes allerhande?

De Belgische wegen liggen bezaaid met potholes en Crevits komt doodleuk op tv vertellen hoeveel de wegen verbeterd zouden zijn... De gemeentes hebben verder geen rotte cent over om wegen te vernieuwen dus daar zou ik zeker niet op hopen.

Het feit dat dit land uit twee verschillende stukken bestaat en geregeerd wordt door partijen en mensen die enkel in zichzelf geïnteresseerd zijn helpt ook al niet.

Moor
12 december 2013, 22:09
Denk je dat het Crevits of Wathelet ook maar één bal kan schelen dat we met zijn allen zo lang in de file staan, dat we ons blauw betalen om met de auto te rijden en daar bovenop nog eens volledig worden uitgeperst met boetes en onnozele regeltjes allerhande?

De Belgische wegen liggen bezaaid met potholes en Crevits komt doodleuk op tv vertellen hoeveel de wegen verbeterd zouden zijn... De gemeentes hebben verder geen rotte cent over om wegen te vernieuwen dus daar zou ik zeker niet op hopen.

Het feit dat dit land uit twee verschillende stukken bestaat en geregeerd wordt door partijen en mensen die enkel in zichzelf geïnteresseerd zijn helpt ook al niet.

Dan wordt het tijd voor een CLAXONSTAKING iedereen vollen bak claxxoneren iedereen in elke stad,

Inderdaad de Belgische wegen liggen bezaaid met putten, enzo, en dit is zogezegd de hoofdstad van Europa, ik vind dat men die politiekers eens bij hun oren moeten vastpakken,


Bende apen

Moor
12 december 2013, 22:10
Er zijn tal van maatregelen en dingens die kunnen uitgevoerd worden om de files te vermijden maar daar wordt niks aan gedaan

zoals werken van thuisuit enzo

Micele
12 december 2013, 22:16
http://www.gva.be/regio-waas/waasmunster/vlaanderen-voor-rechter-voor-dodelijk-ongeval-door-put-in-weg.aspx

Vlaanderen voor rechter voor dodelijk ongeval door put in weg

Volgens de verdediging van de vrachtwagenbestuurder verloor de man de controle over het stuur toen hij in een put in het wegdek reed, en had een ambtenaar van Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen de put eerder al moeten laten herstellen.

Het ongeval gebeurde op 4 april 2011 op de N446 in Waasmunster. Een vrachtwagen die in de richting van Dendermonde reed, week af van zijn rijvak en botste frontaal op een tegenligger. De bestuurder van het aangereden voertuig raakte zwaargewond en moest bevrijd worden door de hulpdiensten. Die probeerden de man nog te reanimeren, maar hij overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.

Het parket van Dendermonde stelde een verkeersdeskundige aan, en die bevestigde dat het ongeval te wijten is door een put van 10 centimeter diep en 1 meter lang.

Moor
12 december 2013, 22:23
VERBIED DAN DE LAMBORGHINIS EN PORSCHE WAGENS, verbied dan de productie van wagens met hoge snelheden, maak enkel een wagen dat maximaal tot 140 duizend kilometer gaat, en zorg voor een wagen dat op de één of andere manier enkel kan rijden wanneer je nuchter bent, de TECHNOLOGIE IS ER , maar de POLITICI WILLEN GELD om de bodemloze put te vullen....

Havanna
12 december 2013, 22:25
De vrachtwagenbestuurder zelf reed te snel op het ogenblik van het ongeval en wordt beschuldigd van onopzettelijke doding
Je moet ten allen tijde je voertuig kunnen controleren en aanpassen aan de omstandigheden

Micele
12 december 2013, 22:27
Het parket van Dendermonde stelde een verkeersdeskundige aan, en die bevestigde dat het ongeval te wijten is door een put van 10 centimeter diep en 1 meter lang.

smiley
12 december 2013, 22:35
Ik begrijp het niet, er zijn zoveel technocraten, zoveel zogezegde slimme mensen, konden zij dit niet weten?


De snelwegen zijn aangelegd in de nog goede jaren 70 toen het bevolkingsaantal dalende was. Slimme mensen rekenden toen uit dat de Belgische bevolking de kaap van 9 miljoen nooit zouden bereiken. Die slimme mensen konden echter niet voorspellen dat vroeg of laat 'progressieve' politici de zaken zouden veranderen met alle negatieve gevolgen vandien.

Lukkas
12 december 2013, 22:57
30 jaar geleden was er maximaal één auto per gezin. Nu heeft een gezin soms 3 auto's. Voor het minste neemt men hun blikken dozeke en rijden 15 km ver, omdat daar de asperges 1,5 euro goedkoper zijn. Stop al eens met dat nutteloos rondrijden. En denk er ook eens aan dat de auto het milieu zwaar belast: uitlaatgassen, lawaai en ongevallen. Er bollen veel te veel auto's in België, zo simpel is dat. Moeten zij dan heel België gaan asfalteren?

Micele
12 december 2013, 23:50
30 jaar geleden was er maximaal één auto per gezin. Nu heeft een gezin soms 3 auto's. Voor het minste neemt men hun blikken dozeke en rijden 15 km ver, omdat daar de asperges 1,5 euro goedkoper zijn. Stop al eens met dat nutteloos rondrijden. En denk er ook eens aan dat de auto het milieu zwaar belast: uitlaatgassen, lawaai en ongevallen. Er bollen veel te veel auto's in België, zo simpel is dat. Moeten zij dan heel België gaan asfalteren?

Hoeveel % asfalt/beton of verhard wegennet ligt er dan in België denk je ?

In Vlaanderen is het 4,3 % van de oppervlakte.

http://forum.politics.be/showpost.php?p=6885537&postcount=26

Moor
12 december 2013, 23:57
Ik wordt eerlijk gezegd gek van die files

Ik heb vandaag constant in de files gezeten, je kan gewoon niet meer ontsnappen aan die files, van Antwerpen naar Brussel, ik had 45 minuten nodig om eindelijk de E19 te bereiken dan wanneer ik vanuit Brussel terug richting Antwerpen wil oprijden op de E19, werd een rijstrook door zo'n camionnetje van de brandweer versperd, het was een rode wagen, en het was ergens in Mechelen, en tegelijk zag ik politiewagens de pechtstrook afschuimen, ik heb nergens werken gezien, nergens een autoöngeval, dit noem ik een "rondje de automobilist pesten"

Dus om van Brussel stad naar E19 had ik 20 min nodig dan aangekomen op de E19 met de hoop eindelijk eens door te trekken moet je ineens aanschuiven op de E19, du JAMAIS VU, daar waar je 20 minuutjes over doet van Brussel naar Antwerpen heb ik er zeker 40 minuten over gedaan, rondje pesten noem ik dat


Indien men de files wilt aanpakken moet men gewoon een stapje verder gaan met zaken die er al zijn zoals, zoals "wettelijk verplichten of zo" ik weet niet maar doe gewoon iets bende luiepolitici,


-Thuiswerk stimuleren en financieel aantrekkelijk maken
-Treintickets en abonnementen verlagen
-Bustickets verlagen
-Meer en grotere bussen
-Fietsen aantrekkelijker maken (extra fietsvergoeding)
-Glijdende uren overal invoeren


In Brazilie werd hoofstad Brasilia from scratch gebouwd en werd alles tot in de puntjes gebouwd, en men heeft ook gelet op de demografische ontwikkeling enzo, waarom kan dat hier niet in Belgie?

Zo'n files kunnen echt een domper in je dagelijkse routine zijn en op je gemoed, het is zelfs zo erg geworden dat mensen hun dagindeling afstemmen op de files...


Als ik soms pendelaars zo heel braafjes zie aanschuiven in de files dan vraag ik me af waarom ze zo slaafs zijn geworden.....

Moor
12 december 2013, 23:58
De snelwegen zijn aangelegd in de nog goede jaren 70 toen het bevolkingsaantal dalende was. Slimme mensen rekenden toen uit dat de Belgische bevolking de kaap van 9 miljoen nooit zouden bereiken. Die slimme mensen konden echter niet voorspellen dat vroeg of laat 'progressieve' politici de zaken zouden veranderen met alle negatieve gevolgen vandien.

Laten we aub hier weeral geen "immigratie" onderwerp van maken

en trouwens in de jaren 70 was de immigratie al begonnen

Micele
13 december 2013, 00:04
Amai, toch weinig mensen hier die de wegenaanleggeschiedenis van Be kennen:
(zijn wslk alemaal na de oliecrisis van 1973 geboren ? )

veel leesplezier:

http://wegen-routes.be/hist/histn.html

verschiet niet bij deze planningskaart van 1973:

http://wegen-routes.be/hist/prog1973.gif

Zoek de verschillen met het Belgisch snelwegnet van 40 jaar later...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/Autosnelwegen_Belgi%C3%AB.svg/500px-Autosnelwegen_Belgi%C3%AB.svg.png
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_autosnelwegen

freespirit
13 december 2013, 00:08
De meeste zaken die ik wilde aanhalen zijn hier al geopperd om het fileleed te beperken (beter en goedkoper openbaar vervoer, thuiswerk stimuleren, ...). En mensen moeten wel degelijk minder met de auto gaan rijden.

Toch zal men pas echt een gedragsverandering teweeg kunnen brengen als men de mensen in hun portefeuille gaat zitten. Dat is jammer maar helaas de barre realiteit. Enkel maar 'stimulerende' maatregelen nemen om andere vervoersvormen te promoten en te optimaliseren zal de meeste mensen er nog niet toe nopen hun wagen aan de kant te laten. Er is ook financiële 'ontmoediging' nodig, bijvoorbeeld door een tweede of derde auto binnen hetzelfde gezin veel zwaarder te gaan belasten. Een beetje naar analogie van een 'tweede verblijfstaks'. In de invoering van een eventuele kilometerheffing kan men beter ook een onderscheid gaan maken tussen chauffeurs die de auto instappen omdat ze die echt nodig hebben (bijvoorbeeld om naar hun afgelegen werk te gaan) en chauffeurs die de auto puur als luxe gebruiken (bijvoorbeeld om op daguitstap te gaan of omdat men het vertikt het OV te gebruiken zelfs indien er goede verbindingen aanwezig zijn). Ik zie bijvoorbeeld niet in waarom een werknemer die woont in Antwerpen Centrum met de auto naar het werk in het centrum van Brussel zou moeten rijden, daar zijn immers treinen voor.

In plaats van de wagen 'haar verdiende plaats' (?) terug te geven, pleit ik voor een respectvol verkeer waarin alle gangbare vervoersmiddelen hun plaats kunnen opeisen. Als iedereen wat meer de regeltjes zou volgen en wat hoffelijker naar de andere toe zou zijn (niet enkel auto's, maar dus ook fietsers, voetgangers, bromfietsen, trams/bussen, ...), zou er al veel opgelost kunnen worden.

Moor
13 december 2013, 00:19
Amai, toch weinig mensen hier die de wegenaanleggeschiedenis van Be kennen:
(zijn wslk alemaal na de oliecrisis van 1973 geboren ? )

veel leesplezier:

http://wegen-routes.be/hist/histn.html

verschiet niet bij deze planningskaart van 1973:

http://wegen-routes.be/hist/prog1973.gif

Zoek de verschillen met het Belgisch snelwegnet van 40 jaar later...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/Autosnelwegen_Belgi%C3%AB.svg/500px-Autosnelwegen_Belgi%C3%AB.svg.png
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_autosnelwegen



Geen verschil inderdaad

Ze zijn nog steeds aan het talmen met die Oosterweel en Meccano dingens, komaan jongens toch, alé joeng is dat na zo moeilijk om gewoon een tunnel of een brug te bouwen, ze moesten er ondertussen al 2 gebouwd hebben stelletje LAMZAKKEN, echt scheve politici


Antwerpen is gewoon een RAMP, het is gewoon een KWELLING om in de Antwerpse Ring vast te komen zitten, ik vermijd de Antwerpse ring gelijk de pest

Wanneer ik in de file vastzit dan krijg ik claustrofobische neigingen en wordt ik gewoon ni goed,

Micele
13 december 2013, 10:14
Geen verschil inderdaad
Cynisch bedoelt neem ik aan, of je zijt blind voor de groene lijnen.

Ze zijn nog steeds aan het talmen met die Oosterweel en Meccano dingens, komaan jongens toch,
Stond er in 1973 al op, ook het doortrekken van Ranst tot achter St-Niklaas ten zuiden van Antwerpen.

De noordelijke overbrugging van Leuven en Brussel staat er ook op tot achter Aalst.

Daarnaast nog 3 of 4 N-Z snelwegen die nooit begonnen zijn, of waar er een paar restantjes liggen onder de vrom van expresswegen-autoweg 2+2 middenberm (o.a stukje autoweg Noord-Zuid in Limburg (~ Hechtel tot aan de NL-grens)

Waren de plannen van 1973 ook maar voor 30 % uitgevoerd vooral de Oost-West-snelwegen rondom Antwerpen en Bxl-Leuven (moesten er al lang liggen), dan hadden we nu quasi geen files, simpel as that. Ook de as Bxl-Mechelen-Antwerpen tel ik daarbij die er niet ligt.

De kiekens deden in hun broek voor een half jaar oliecrisis en nu hebben ze nog altijd geen verse onderbroek aan (grijns).
Wat in andere landen geen discussie is en op 3-5 jaren aangelegd wordt, in da-kan-nie-Belgie-Vlaanderen moeten we er blijkbaar eeuwig mee leven.
Mooie filerecords weer van het achterlijke stilstandland-BE of nu -VL.

Lukkas
13 december 2013, 10:20
Hoeveel % asfalt/beton of verhard wegennet ligt er dan in België denk je ?

In Vlaanderen is het 4,3 % van de oppervlakte.

http://forum.politics.be/showpost.php?p=6885537&postcount=26

Is dat niet genoeg? Of wilt u nog een weg links, rechts en achter uw huis?

Er moet gewoon een mentaliteitswijziging komen bij de mensen. De meesten willen ook in een rustige buurt, op het platteland, wonen. Voor het minste hebben zij echter hun auto nodig. Schatje, ik pak even de auto want ik moet nog een brood gaan halen. Een uur later springen zij terug in hun auto om een pakje boter te aan kopen. Een uur later springen zij nog eens in de auto om naar de fitness te rijden. Hadden zij twee uur daarvoor met de fiets een brood gaan halen, dan was die fitness overbodig geweest.

Jan van den Berghe
13 december 2013, 10:25
Ze willen dat mensen minder de wagen willen nemen maar hoe kan je dat doen, als je constant vertragingen hebt en constant afgelaste treinen hebt?


U staat liever in de file?

Ondernemerke
13 december 2013, 10:35
IK HERHAAL OFWEL VERHOGEN MAXIMUM SNELHEID OFWEL AUTO'S VOLLEDIG BEGRENZEN TOT 120 kilometer per uur waarom LAAT BELGIE DE WAGEN CONSTRUCTEURS WAGENS MAKEN MET SNELHEDEN DIE TOT 300 kilometers gaan en dan DOEN ZE ALSOF ER IK WEET NIET WAT IS GEBEURD WANNEER IEMAND GEPAKT IS MET EEN HOGE SNELHEID BEGRENS DAN DE WAGENS VERDOMME BEGRENS DE WAGENS PUNT AAN DE LIJN MAAR JA DAT KAN BELGIE NIET OMDAT DE SCHATKIST GELD NODIG HEEFT BENDE DIEVEN
Mooi in theorie maar dat zal nooit gebeuren want dan verliezen ze weer een grote inkomstenbron. En wagens maken die niet snel meer kunnen rijden? Geef dan ineens iedereen de keuze tussen een witte dacia duster of een witte dacia logan :D Lang leve het communisme en het grijs overheidsapparaat. Plus stel er wordt een snelle wagen geflitst. Wagen staat op naam van het bedrijf. Wie rijdt er dan? De grootmoeder van de Zaakvoerder? Een werknemer? Waarom moet dan een wagen waar iedereen kan mee rijden een snelheidsbegrenzer krijgen? Dat zou vonken geven in de rechtbanken :D

VERBIED DAN DE LAMBORGHINIS EN PORSCHE WAGENS, verbied dan de productie van wagens met hoge snelheden, maak enkel een wagen dat maximaal tot 140 duizend kilometer gaat, en zorg voor een wagen dat op de één of andere manier enkel kan rijden wanneer je nuchter bent, de TECHNOLOGIE IS ER , maar de POLITICI WILLEN GELD om de bodemloze put te vullen....
Omdat jij dat niet kunt betalen maar verbieden :D
Al eens uitgerekend wat die wagens aan de staat opbrengen?
21% BTW op 150.000 tot 350.000 euro - 10.000 euro BIV in Vlaanderen - Jaarlijkse rijbelasting op een zware motor is +2000 euro/jaar - hoog benzineverbruik is meer accijnzen op brandstof - dure omniumverzekering waar ook taksen op betaald moeten worden - is het een bedrijfswagen dan een pokkedure en schandalige VAA er op - elke boete is extra kassa kassa ... De politiekers hebben niets liever dan dat er dure en snelle wagens worden verkocht.

Micele
13 december 2013, 10:39
Is dat niet genoeg?
Wat een vraag ? Be heeft toch de recordfiles in Europa ! Al jaáren, en na 15-20 jaar verwoede pogingen, vooral veel gezaag en geleuter en de schuld steeds opnieuw bij de mensen te leggen, worden ze steeds maar langer !

Natuurlijk is dat bijlange niet genoeg als men van 4,3 % naar amper 4,5 % of 0,2 % bijlegt zijn de Vlaamse strukturele files gegarandeerd weg. (verbredingen + 3,5 meter (x2) hé, en flessehalsen weg).

Qua hoofdwegen-rijstrookcapaciteit/km² heeft de Vlaamse ruit maar 1/3 vergeleken met Randstad-NL en Duits Roergebied, dat zijn FEITEN.

Of wilt u nog een weg links, rechts en achter uw huis?
Maar hoe kom je nu daarbij ? Sinds wanneer liggen er huizen op 5 meter van de snelweg of geplande expressweg ? Heb jij daar gebouwd zonder bouwvergunning ofzo ? :lol:

Bij de geplande snelwegen (en hun voorziene uitbreidingen) is dat prutsje ruimte toch vrijgehouden, in een niet-achterlijk land toch. ;-) (grijns)

Al eens op bepaalde snelwegen in BE gereden ? daar moet zelfs geen ruimte voor afgestaan worden want op de minstens 8-10 meter brede middenberm is plaats genoeg voor 2 (of meer) extra rijstroken van amper 2 x 3,5 meter voor beide richtingen. Aie uwe veranda ligt wslk daar niet ? ;-)

Er moet gewoon een mentaliteitswijziging komen bij de mensen.
Die is er heel lang, al lang afgezaagd dat deuntje. Weet je wel wat brandstof kost tegenwoordig tov vroegere jaren ? Wist jij dat er werkende families zijn die in armoede leven ?
http://www.vacature.com/blog/arm-met-een-job#
4% van Belgische werkenden leeft onder armoedegrens

Een baan hebben en de touwtjes niet aaneen kunnen knopen: het lijkt een onwaarschijnlijke combinatie, maar toch leeft 4 procent van de Belgische actieve bevolking onder de armoedegrens. Professor Ive Marx onderzocht het fenomeen van de ‘werkende armen’, het laatste taboe op de arbeidsmarkt?

De meesten willen ook in een rustige buurt, op het platteland, wonen. Voor het minste hebben zij echter hun auto nodig. Schatje, ik pak even de auto want ik moet nog een brood gaan halen. Een uur later springen zij terug in hun auto om nog een pakje boter te aan kopen.
Neen schatje ik pak de fiets, want de autoruiten zijn toegevroren heet het hier.

De meesten ? Vlaanderen heeft vooral een stadsbevolking. En omdat de bevolking steeds maar blijft groeien mogen die toch ergens betaalbaar kunnen wonen of niet ? Hebben ze daar geen recht op ? Hebben die geen recht op mobiliteit ?

Shit, de bevolking groeit en die moeten maar met de fiets rijden of te voet gaan, hun kinderen op hunne rug. (grijns)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2c/Belgium_demography.svg/800px-Belgium_demography.svg.png
Maar wie gaat de toekomstige pensioenen nu betalen ? Onze kinderen ?

En de massale files in Vlaanderen die staan vooral op de weg van het plattelandshuis tot aan de bakker, tiens dat wist ik niet. Heb je daar een bron van ? :lol:

Op deze filekaart Belgie heb ik nog nooit files gevonden op de weg van thuis naar de bakker of naar de winkel in het dorp, of hun stadje in de buurt:
http://www.verkeerscentrum.be/verkeersinfo/kaart

http://www.verkeerscentrum.be/map_html/images/transparentPixel.gif

Als ik ergens al een korte file zie in een stadje voor een rood licht of voor een rotonde is het spitsverkeer van mensen die van hun werk terugkomen en zonder auto geen leven zouden hebben.

Btw jij weet toch ook wel dat men zonder auto soms zelfs geen job vastkrijgt ? (er staan er genoeg dat wel te doen)
http://www.jobat.be/nl/artikels/kan-ik-verplaatsingen-voor-het-werk-met-mijn-eigen-wagen-weigeren/

Kan ik verplaatsingen voor het werk met m’n eigen wagen weigeren?

Mijn werkgever verwacht dat ik verplaatsingen maak voor het werk met mijn eigen wagen. Kan ik dat weigeren?

Als het gebruik van je eigen wagen voor professionele verplaatsingen uitdrukkelijk voorzien werd bij het sluiten van je arbeidsovereenkomst, kan je in principe niet weigeren je met je eigen wagen te verplaatsen. Indien dit echter niet overeengekomen was, zou je kunnen zeggen dat je niet bereid bent je eigen wagen te gebruiken, zeker als je dikwijls op verplaatsing moet of als je lange afstanden moet afleggen. Hou hier dus rekening mee wanneer je afspraken maakt met je (toekomstige) werkgever.

Bedrijfswagen verplicht

Indien het maken van veelvuldige verplaatsingen inherent is aan je functie, kan je werkgever in bepaalde gevallen zelfs verplicht worden om je een wagen ter beschikking te stellen. De wetgeving voorziet immers dat de werkgever je de nodige arbeidsmiddelen ter beschikking moet stellen om je werk naar behoren te kunnen uitoefenen.

Zelfs als dit niet het geval is, loont het misschien wel de moeite om aan je werkgever te vragen dat hij jou een bedrijfswagen ter beschikking stelt. Deze formule is ook voor hem interessant. Het voordeel dat voortvloeit uit het privégebruik van een bedrijfswagen kent immers een gunstige sociale en fiscale behandeling. Veel werkgevers optimaliseren op die manier het loon van hun werknemers.

Ondernemerke
13 december 2013, 10:48
Is dat niet genoeg? Of wilt u nog een weg links, rechts en achter uw huis?

Er moet gewoon een mentaliteitswijziging komen bij de mensen. De meesten willen ook in een rustige buurt, op het platteland, wonen. Voor het minste hebben zij echter hun auto nodig. Schatje, ik pak even de auto want ik moet nog een brood gaan halen. Een uur later springen zij terug in hun auto om een pakje boter te aan kopen. Een uur later springen zij nog eens in de auto om naar de fitness te rijden. Hadden zij twee uur daarvoor met de fiets een brood gaan halen, dan was die fitness overbodig geweest.
Als ik 2 kilometer naar de bakker moet rijden is dat zonder file. Idem met een pakje boter. Maar als mensen er elke dag een helse rit voor over hebben om naar hun werk te geraken dan zoeken ze dat zelf. Iedereen wil in Brussel of Antwerpen werken omdat ze daar enkele honderden euro's meer kunnen verdienen en een mooiere titel krijgen. Maar ze staan er wel dagelijks uren voor in de files.

Plus al eens gezien hoe groeiend het vrachtwagenverkeer geworden is? Een overvloed aan Buitenlandse vrachtwagens die alle verkeersregels aan hun laars lappen. Is er een file door een ongeval wees er dan al maar bijna zeker van dat er een vrachtwagen bij is betrokken.

Ik heb al regelmatig op verschillende forums mijn punten geplaatst. En jaren voor aan het lobbyen geweest. Punten zoals een totaal inhaalverbod voor vrachtwagens en camionetten (alle LV) begrenzen + verbod op linkse autosnelwegvakken. Maar hier in België zijn ze zo stom en kortzichtig dat ze alles maar op hun beloop laten.

Distel
13 december 2013, 11:38
Is dat niet genoeg? Of wilt u nog een weg links, rechts en achter uw huis?

Er moet gewoon een mentaliteitswijziging komen bij de mensen. De meesten willen ook in een rustige buurt, op het platteland, wonen. Voor het minste hebben zij echter hun auto nodig. Schatje, ik pak even de auto want ik moet nog een brood gaan halen. Een uur later springen zij terug in hun auto om een pakje boter te aan kopen. Een uur later springen zij nog eens in de auto om naar de fitness te rijden. Hadden zij twee uur daarvoor met de fiets een brood gaan halen, dan was die fitness overbodig geweest.

Enerzijds heb je daarin gelijk. Maar anderzijds zijn diegenen die met de auto naar de bakker rijden niet de oorzaak van de files...

Moor
13 december 2013, 11:48
De politici zijn lamzakken en kakken in hun broek that's it, in plaats van autosnelwegen bij te bouwen zitten ze gewoon te lullen op TV met hun onnozole glimlach, ze kunnen autosnelwegen verbreden, kleine brugjes bouwen op elke kruispunt zoals bijvoorbeeld in de Italielei naast de meir, maar dat brugje werd ontmanteld,

De overheid wilt liever dat mensen goed in de file staan zodat er meer verbruik is van diesel en meer verbuik van accijnzen en verder heeft de overheid er alle baat bij dat er putten zijn in de wegen want da's ook weeral goed voor de garages zo kunnen ze BTW innen, als de wagens er tiptop in orde bij staan, dan hebben de wagens minder problemen met hun veringen, banden en ophanging enzo....

Brugjes en tunneltjes bouwen overal in elke kruispunt, zodat auto's niet meer hoeven te stoppen aan de stoplichten om het andere verkeer door te laten, en extra snelwegen bouwen overal dit kan enkel de economie ten goede komen, beter voor de bouwindustrie enzo

Het kan toch niet waar zijn dat je soms anderhalf uur soms een uur nodig hebt om een afstand af te leggen waar je een 5 tal jaren terug een 20 tal minuten voor nodig had

Anna List
13 december 2013, 11:50
Ik ben het grondig kotsbeu met die files van tegenwoordig in Belgie overal files, ring van antwerpen,

Zelfs om 22 uur aan de Kennedy Tunnel files, het is gewoon godgeklaagd, wat is er aan de hand met die fucking politiekers, zijn ze aan het slapen of zo?


Ze zitten de automobilisten te pesten met allerlei wetjes, een persoon die een accident heeft begaan, wordt erger dan een crimineel gezien, terwijl echte moordenaars gewoon vrij en ongestraft rondlopen dit kan toch zo niet meer verder


Crevits wil zelfs de maximum snelheid begrenzen tot 70 Kms per uur, alé joeng, dit is toch gewoon een schande, hoe lager de snelheid hoe hoger de kans op boetes op te leggen en te innen om de bodemloze schatkist te vullen, bende zakkenvullers,

In plaats van een prioriteit te maken van de "filebestrijding" neen juffrouw Crevitske zit gewoon te lullen op televisie en gewoon onzin te verkopen


Hebben jullie de toestanden gezien op de grote wegen en op de regionale wegen, gewoon een lachertje, waar is al het geld om de wegen te onderhouden, wij betalen voor niks belasting? Of wa?

Geld vergokt bij Dexia en Arcopar ?



En het openbaar vervoer zoals trein en bussen, echt belachelijk haha, en hun arrogante houding, hebben jullie gezien hoe arrogant, treinpersoneel is, je probeer te vluchten van de files op de baan, en zoek je uitweg bij de treinen maar daar is het zelfs nog erger...dus je zit vast, moet je met de fiets dan van thuis naar het werk?


Ze willen dat mensen minder de wagen willen nemen maar hoe kan je dat doen, als je constant vertragingen hebt en constant afgelaste treinen hebt?

Is dit de hoofdstad van Europa? Belgie moest zich doodschamen, haha,

Wat is er aan de hand met de burgers, zo laf en zo tam, waar is Touring? Waar is de grens?

De mensen moeten beseffen dat het onmogelijk is om alle verkeersdoden te bannen uit deze wereld, je mag zeggen wat je wilt en je mag het keren en draaien hoe je het wilt maar er zullen altijd verkeersdoden zijn,


Wat Crevits moet doen is stoppen met het pesten van de automobilisten, en ook de burgemeesters van de gemeenten en steden PUSHEN om hun wegen te herstellen en met betere kwaliteit herstellen

Hoeveel geld verliest de Belgische economie aan de files, wanneer auto's vastzitten en wanneer er geen vloeiende en gemakkelijke doorstroming is van de wagens dan is het alsof de motor stilvalt, en hoe minder files hoe beter alles verloopt en hoe minder stress en hoe minder zieken enzo


De Belgen en al de burgers moeten echt in opstand komen en moeten op straat komen, het wordt tijd

de auto heeft zijn plaats al : in de file.

neem de fiets.

Anna List
13 december 2013, 11:52
...
Het kan toch niet waar zijn dat je soms anderhalf uur soms een uur nodig hebt om een afstand af te leggen waar je een 5 tal jaren terug een 20 tal minuten voor nodig had

uw voorbeeld is (!niet toevallig!) er één van een perfect fietsbare afstand.

zoals 90% van de auto verplaatsingen in ons land ...



een betere wereld begint bij jezelf.

Moor
13 december 2013, 11:54
de auto heeft zijn plaats al : in de file.

neem de fiets.

de fiets van Antwerpen naar Brussel? No thanks but thanks


Ik vind dat de auto de koningin van de autoweg is punt aan de lijn, ze mogen zoveel zeggen wat ze willen maar je zal nooit of te nooit een persoon scheiden van z'n wagen, dat is iets menselijks en de overheid moet zich daarbij neerleggen

In plaats van die natuurlijke en menselijke reflex tegen te werken en te beknotten dienen ze mee te gaan in die reflex, en moeten ze juist de wagen CENTRAAL zetten en niet de onnozole trambestuurders met hun arogante houding of de taxi's of de treinen,

Wat ik nu zie in het dagelijkse leven is dat het openbaar vervoer op z'n zachtst uitgedrukt heeel schandalig bezig is, en totaal niet in staat is om de files te bestrijden,

Moor
13 december 2013, 11:55
Als ik 2 kilometer naar de bakker moet rijden is dat zonder file. Idem met een pakje boter. Maar als mensen er elke dag een helse rit voor over hebben om naar hun werk te geraken dan zoeken ze dat zelf. Iedereen wil in Brussel of Antwerpen werken omdat ze daar enkele honderden euro's meer kunnen verdienen en een mooiere titel krijgen. Maar ze staan er wel dagelijks uren voor in de files.

Plus al eens gezien hoe groeiend het vrachtwagenverkeer geworden is? Een overvloed aan Buitenlandse vrachtwagens die alle verkeersregels aan hun laars lappen. Is er een file door een ongeval wees er dan al maar bijna zeker van dat er een vrachtwagen bij is betrokken.

Ik heb al regelmatig op verschillende forums mijn punten geplaatst. En jaren voor aan het lobbyen geweest. Punten zoals een totaal inhaalverbod voor vrachtwagens en camionetten (alle LV) begrenzen + verbod op linkse autosnelwegvakken. Maar hier in België zijn ze zo stom en kortzichtig dat ze alles maar op hun beloop laten.

Wat moeten we dan doen? Doppen ofwat? Je moet toch werken voor je brood?

Anna List
13 december 2013, 11:58
de fiets van Antwerpen naar Brussel? No thanks but thanks


...

waarom haal je ineens een ander voorbeeld aan ?
daarnet had je het over een afstand die je vroeger in 20 minuten deed...

schrik dat ik gewoon gelijk had ?

Moor
13 december 2013, 12:00
30 jaar geleden was er maximaal één auto per gezin. Nu heeft een gezin soms 3 auto's. Voor het minste neemt men hun blikken dozeke en rijden 15 km ver, omdat daar de asperges 1,5 euro goedkoper zijn. Stop al eens met dat nutteloos rondrijden. En denk er ook eens aan dat de auto het milieu zwaar belast: uitlaatgassen, lawaai en ongevallen. Er bollen veel te veel auto's in België, zo simpel is dat. Moeten zij dan heel België gaan asfalteren?

Je moet de problemen aanpakken waar ze zijn, op de autosnelwegen,

Als ze willen dat wij de fiets nemen, dan dienen ze ook deftige fietspaden te plaatsen, ik praat hier over afstanden van 50 a 40 kilometers, doet da maar eens met de fiets? Tenzij je een koersfiets neemt en met zo'n strakke short en jouw dikke kont laat zien aan al de bestuurders op de weg neen dank u ik pass, ik blijf liever m'n wagen gebruiken...

Moor
13 december 2013, 12:01
waarom haal je ineens een ander voorbeeld aan ?
daarnet had je het over een afstand die je vroeger in 20 minuten deed...

schrik dat ik gewoon gelijk had ?

Van Brussel naar Antwerpen ==> E19, 20 minuutjes deed ik erover

Anna List
13 december 2013, 12:04
Van Brussel naar Antwerpen ==> E19, 20 minuutjes deed ik erover

tegen 150km/u ... dat is nooit toegelaten geweest hoor.

Micele
13 december 2013, 12:19
tegen 150km/u ... dat is nooit toegelaten geweest hoor.
Toch wel, vóór 1974.

Bij mijn weten is Bxl-Antwerpen zowat 44 km, opgelet van *centrum naar centrum.
*Edit: de google-routeplanner geeft 44,8 km afgelegd in 41 minuten (en die houdt rekening met alle Vmax)

Dus is het ook aan max 120 kmh (+ flitsmarge) mogelijk van Antwerpen-rand naar Brussel-ergens die afstand in minder dan een halfuur af te leggen, goede omstandigheden zijn natuurlijk vereist.

Aan 120 kmh legt men 1 km af in 30 seconden, 44 km = 22 minuten.

Anna List
13 december 2013, 12:28
Toch wel, vóór 1974.

die 74 was NL dacht ik


niet dat er voor die periode zo giga-veel auto's waren die veel sneller konden ...

Klein Licht
13 december 2013, 12:37
Enerzijds heb je daarin gelijk. Maar anderzijds zijn diegenen die met de auto naar de bakker rijden niet de oorzaak van de files...

Kijk en huiver (http://www.duurzame-mobiliteit.be/artikel/recreatief-verkeer-het-miskende-verplaatsingsmotief)

http://www.duurzame-mobiliteit.be/sites/default/files/campagne/hw/art1gr3.jpg

Micele
13 december 2013, 12:39
die 74 was NL dacht ik
De oliecrisis was in gans Europa hoor, tijdens de oliecrisis was er idd een korte tijd waar je in D maar 100 kmh mocht, in NL onbegrenst (een 3tal maanden) en in BE weer begrenst met zeer hoge boetes. Ik reed toen elk WE naar D en terug en moest een stukje door NL-Limburg. Toen voerde NL ook 100 kmh in zoals de andere landen, die hebben ze zelfs nog behouden tot 1988... maar iedereen negeerde ze.

Na de oliecrisis hebben bijna alle EU-landen hun snelheidsbeperking gehouden of maar lichtjes aangepast, enkel Duitsland heeft de uitdaging aangegaan een aanbevolen 130 kmh in te voeren en zich op de echte verkeersveiligheid te focussen, daardoor - onder druk van vooral de Duitse automerken - maakte de auto een veel snellere veiligheidsevolutie mee, passieve en aktieve veiligheid.

niet dat er voor die periode zo giga-veel auto's waren die veel sneller konden ...
Gigaveel niet, maar met mijn 100 PK haalde ik toch vlotjes 170 kmh hoor.

Op de Be-snelwegen werd toen -ik spreek van 71-73 eigen ervaring- doorgaans toch 110-130 kmh gereden hoor, op het linkervak echter moest je best al >150 kmh doen of je werd naar het rechtervak gewezen.

Anna List
13 december 2013, 12:44
Enerzijds heb je daarin gelijk. Maar anderzijds zijn diegenen die met de auto naar de bakker rijden niet de oorzaak van de files...

dat is zo'n cliché ook hé

... ja ik neem de auto naar de bakker, zonder scrupules, zonder schuldgevoel ... omdat dat op zaterdag en zondagmorgen gewoon kan zonder extra stress, in alle luxe

maar tegelijk doe ik mijn woon/werk met de fiets ... 200km/week

zonder file, ook stressvrij.

nog efkes, en iedereen gaat stillaan beseffen dat spitsverplaatsingen onder de 20 km ... luxueuzer met de fiets gebeuren ...

da's voor mij een realiteit ...

volgens mij ligt ze echter buiten het voorstellingsvermogen van velen

Anna List
13 december 2013, 12:45
Kijk en huiver (http://www.duurzame-mobiliteit.be/artikel/recreatief-verkeer-het-miskende-verplaatsingsmotief)

http://www.duurzame-mobiliteit.be/sites/default/files/campagne/hw/art1gr3.jpg

heel leerrijk ! maar ik ben er eigenlijk ni op uit om motieven v verplaatsing van mensen te beoordelen of veroordelen ... iedereen heeft recht op zijn/haar leven.

heb je toevallig ook zo'n taartjes over hoeveel van die verplaatsingen er alleen in de wagen gebeuren en met een afstand van <20 km ?

Moor
13 december 2013, 12:46
videoclip met beelden over de Belgische wegen

echt lamentabel

http://www.youtube.com/watch?v=h1JwMfXeGXA

Micele
13 december 2013, 12:50
Kijk en huiver (http://www.duurzame-mobiliteit.be/artikel/recreatief-verkeer-het-miskende-verplaatsingsmotief)
Huiver ? :lol:

Daar ligt niemand van wakker hé, en al zeker de Staat niet die heeft niets liever dat je onnodig veel accinzen en btw betaald hoe meer hoe liever.

Tenslotte moeten wegen ook voldoende rendement hebben hé.
Stel voor rijbanen die er totaal verlaten bijliggen omdat iedereen met de fiets over het fietspad rijdt. LOL.
Als er onkruid op de rijbanen groeit dat is om te huiveren.

Moor
13 december 2013, 12:57
Huiver ? :lol:

Daar ligt niemand van wakker hé, en al zeker de Staat niet die heeft niets liever dat je onnodig veel accinzen en btw betaald hoe meer hoe liever.

Inderdaad u hebt gelijk, bedankt voor de cijfers en grafieken, zeer interessant,

Ik vind dat men de politiekers hierop moet oordelen, en afrekenen tijdens de verkiezingen,

De manier waarop de politici bezig zijn met mobiliteit moet beoordeeld en bekeken worden, op dit moment doen de politiekers heel weinig

Het enigste wat ze doen op dit moment is waarschijnlijk schransen en fretten ergens in een restaurant....

Klein Licht
13 december 2013, 13:27
heb je toevallig ook zo'n taartjes over hoeveel van die verplaatsingen er alleen in de wagen gebeuren en met een afstand van <20 km ?

Hiero (http://lmgtfy.com/?q=verkeer+belgie+korte+verplaatsing+wagen)

Micele
14 december 2013, 20:57
Is dat niet genoeg? Of wilt u nog een weg links, rechts en achter uw huis?

Hier nog een vb van het in gebruik nemen van asfalt wat-er-al-ligt.

De eerste spitsstook van BE in 2011, is wel al > 2 jaar oud maar de resultaten kun je hieronder lezen:

http://www.vab.be/nl/nieuws/2011/6/27/evaluatie-spitsstrook-e313

Eerste evaluatie door VAB: spitsstrook op E313 halveert reistijd

In de avondspits is de reistijd gehalveerd voor wie de Kennedytunnel neemt richting Nederland en de E313 oprijdt.

Mobiliteitsclub VAB onderzocht de effecten van de nieuw aangelegde spitsstrook op de avondfiles op de ring Antwerpen richting Nederland en op de E313 richting Hasselt. Ze liet daarvoor 10 automobilisten voor én na de ingebruikname van de spitsstrook op de E313 hun reistijd noteren.
De vergelijking leert dat het effect van de eerste spitsstrook overeenstemt met de inschatting die VAB vooraf gemaakt had. VAB voorzag dat de reistijd zou halveren. Na verloop van tijd zou dit kunnen terugvallen tot 35% als de verkeersstromen zich heroriënteren. Dit gebeurt wanneer de automobilisten die nu het secundair weggennet gebruiken, terugkeren naar de ring omwille van de verminderde files.

Automobilisten besparen 50% reistijd

VAB gebruikte ‘roadguards’ bij het in kaart brengen van de effecten van de spitsstrook. Zij rijden op vaste tijdstippen eenzelfde traject en kunnen daarmee reistijden en verkeerssituaties zeer goed vergelijken.

De metingen:

Deze gebeurden in volle avondspits tussen 17u en 18u.
Het traject loopt van Zwijndrecht E17 via Kennedytunnel tot Wommelgem E313.
De invloed van incidenten of het weer wordt weggefilterd, waardoor het resultaat een gemiddelde is.
Gemiddeld daalt de reistijd van dit traject tijdens de avondspits met 50%. Afhankelijk van de lengte van het afgelegde traject betekent dit een dagelijkse tijdswinst van 20 tot 30 minuten.

VAB spreekt van een groot succes, temeer omdat we in oktober een stijging van de files en dus verliestijd mochten verwachten in vergelijking met september (referentiemaand voor het onderzoek). Metingen van het Vlaams Verkeerscentrum wijzen uit dat oktober 2010 nog erger was dan september 2010 qua files in de regio Antwerpen. VAB concludeert hieruit dat zonder spitsstrook dit verschil nog groter zou zijn.

De ‘roadguards’ stellen dat de weggebruikers ondertussen gewoon zijn geraakt aan de nieuwe verkeerssituatie. Ter hoogte van de Kennedytunnel en het knooppunt Antwerpen-Oost (verbinding E313) is het nu vlot rijden. Vroeger was daar tijdens de spits zeer traag rijdend verkeer. Enkel het knooppunt Antwerpen-Zuid (verbinding A12 en E19) veroorzaakt nog stremmend verkeer.

VAB vraagt dringend meer spitsstroken

Nederland heeft in twee jaar tijd 16 dergelijke spitsstroken gerealiseerd, waardoor plaatselijk de files met 38 tot 68% afgenomen zijn. Vlaanderen bewijst met zijn eerste spitsstrook op de E313 richting Hasselt dat het systeem ook hier werkt. :roll::roll:

VAB vraagt dan ook aan minister Crevits om op verschillende locaties versneld werk te maken van bijkomende spitsstroken die de avondspits vanuit Brussel of Antwerpen kunnen verlichten.

VAB suggereert in dit verband alvast het effect van volgende spitsstroken te bestuderen:

E40 van Groot-Bijgaarden tot Aalst
E40 van Sterrebeek tot Heverlee
E314 van Leuven tot Aarschot
E19 van Antwerpen tot Sint-Job
VAB beklemtoont wel dat het belangrijk is vooraf de effecten grondig te bestuderen. Het heeft geen zin een spitsstrook aan te leggen en daardoor de files enkel te verplaatsen.

De eerste spitsstrook is een schot in de roos, net zoals VAB had voorspeld. VAB vraagt daarom aan minister Crevits om, in navolging van Nederland en het succes van deze eerste spitsstrook, eveneens een programma op te stellen voor de aanleg van spitsstroken voor het wegwerken van knelpunten.

- juni 2011 -
En wat een winst voor het milieu ! Als men bedenkt dat ca 70.000 voertuigen per jaar de Kennedytunnel in die richting passeren. Ook de mensen die extra omwegen rijden om de fileverkeer te vermijden doen een goede zaak als ze terugkeren, en anderen die daar al op die secundaire wegen reden profiteren er ook van.

En zeggen dat die spitstroken er met "tientallen" liggen in onze buurlanden en dit al 10-15 jaar eerder. Waarom konden die dat in die tijd en wij niet ?

Wat hadden die kiekens gedacht, dat het in BE niet zou werken ? Zijn wij een speiciale mensensoort ofzo die de kar voor het paard spant ? Die kiekens hebben het licht gezien... wat Nederland al 15 jaar eerder gezien had.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spitsstrook#Nederland

De eerste spitsstrook, op de A28 tussen Den Dolder en De Uithof, werd in 1996 geopend.

Met intervallen van 500 tot 1000 meter zijn pechhavens aangelegd die de functie van vluchtstrook overnemen. Ook zijn spitsstroken voorzien van camera's waarmee vanuit de Verkeerscentrales van Rijkswaterstaat pechgevallen en ongevallen snel kunnen worden gedetecteerd. Voor alle spitsstroken zijn 'Calamiteitenplannen op Maat' geschreven, waarin wordt aangegeven welke voorzieningen voor de veiligheid en afhandeling van incidenten zijn getroffen. Hiertoe behoren o.a. ook het aanbrengen van een elektronisch detectiesysteem voor stilvallende voertuigen en procedures voor hulpdiensten om naar de plaats van het incident te rijden. In de meeste gevallen zal, bij een tijdige detectie van het incident, de Verkeerscentrale, de spitsstrook kunnen sluiten en vrij kunnen maken van verkeer voordat de hulpdiensten passeren. In een aantal gevallen zal dat niet (meer) kunnen. In die gevallen kunnen hulpdiensten tussen het gewone verkeer door rijden.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Spitsstrook.jpeg/800px-Spitsstrook.jpeg

vb van een recente aanleg richting München, met alle details, incl. compleet dynamisch verkeersmanagement, lengte 2 richtingen, bouwtijd, prijs van alles enzo.
http://www.abdsb.bayern.de/imperia/md/content/stbv/abdsb/projekte/fertiggestellt/a9_sba_tsf_1ba.pdf
echt een koopje als men de baten weet.

Bad Tölz
14 december 2013, 21:56
De Vlaming kruipt voor bijna elke verplaatsing in de wagen.

"Voor al onze kleine verplaatsingen van 1 tot 3 kilometer nemen we in twee op de drie gevallen de auto. Ondanks alle campagnes voor ‘groener’ en duurzamer vervoer, blijven we dus verslaafd aan de wagen. "

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130917_00746957

Als je moet pendelen: Neem dan verdorie de trein. Dat is fiscaal heel voordelig en bespaart je heel wat fileleed. En ja, treinen hebben geregeld vertraging. En nee, zo verschrikkelijk als sommigen het voorstellen zijn die vertragingen nu ook weer niet.

six
14 december 2013, 22:00
De Vlaming kruipt voor bijna elke verplaatsing in de wagen.



http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130917_00746957

Als je moet pendelen: Neem dan verdorie de trein. Dat is fiscaal heel voordelig en bespaart je heel wat fileleed. En ja, treinen hebben geregeld vertraging. En nee, zo verschrikkelijk als sommigen het voorstellen zijn die vertragingen nu ook weer niet.

Ik heb ook een wagen tegenwoordig.

Bad Tölz
14 december 2013, 22:04
Ik heb ook een wagen tegenwoordig.

Ok. Voor wat gebruik je die zoal?

six
14 december 2013, 22:05
Ok. Voor wat gebruik je die zoal?

Vervoer naar niet vlot bereikbare plaatsen, of het hossen van zware goederen.

Bad Tölz
14 december 2013, 22:06
Vervoer naar niet vlot bereikbare plaatsen, of het hossen van zware goederen.

Dat lijkt me nog vrij redelijk.

Micele
14 december 2013, 22:08
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130917_00746957
Ondanks alle campagnes voor ‘groener’ en duurzamer vervoer, blijven we dus verslaafd aan de wagen. ‘Maar er is beterschap, vooral in de grote steden’, zegt minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).

Typisch # ongeloofwaardig gedoe van de overheid, helpt amper iets, ze zeggen het zelf.

Van verslaafd gesproken, naar analogie van:
http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1038595/1-op-5-vlamingen-drinkt-teveel.aspx

1 op de 5 Vlamingen drinkt teveel


# En moest iedereen echt zijn verplaatsingen van 1 tot 5 km met de fiets doen dat veranderd er nog geen sikkepit aan de files op de snelweg.

Bad Tölz
14 december 2013, 22:09
Typisch ongeloofwaardig gedoe van de overheid, helpt niets.

Wat is er ongeloofwaardig aan? Als ik even kijk naar de mensen in mijn omgeving met een wagen, neemt de meerderheid ook de auto voor de meest banale verplaatsingen.

Micele
14 december 2013, 22:13
Wat is er ongeloofwaardig aan? Als ik even kijk naar de mensen in mijn omgeving met een wagen, neemt de meerderheid ook de auto voor de meest banale verplaatsingen.

De files zijn op de autosnelweg.

Het zijn de pendelaars die > 40 km rijden die in autosnelwegfile zitten, niet diegene die banale < 5 km met de auto doen.

Ik lees:
‘Maar er is beterschap, vooral in de grote steden’, zegt minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).
De bakker, de supermarkt, het stadhuis, ons werk: als ze verder liggen dan net achter de hoek van de straat waar we wonen, dan gaan we er met de auto naartoe. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar het verplaatsingsgedrag van de Vlamingen.

Verplaatsingen van minder dan 1 kilometer ver doen we nog in de helft van de gevallen te voet. Maar in meer dan een kwart van de gevallen doen we ook die al met de auto (als bestuurder of passagier). ‘En vanaf 1 kilometer neemt de auto de bovenhand’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).

Bad Tölz
14 december 2013, 22:17
De files zijn op de autosnelweg.

Zelfs op secundaire wegen zie je tegenwoordig veel files. De hele zuidrand van Antwerpen bijvoorbeeld is oververzadigd. Tijdens de spits zie je in gemeentes zoals Hove, Kontich, Edegem en Mortsel hele rijen wagens aanschuiven in de dorpscentra.

Bad Tölz
14 december 2013, 22:17
Het zijn de pendelaars die > 40 km rijden die in autosnelwegfile zitten, niet diegene die banale < 5 km met de auto doen.

Neem dan de trein. Relatief goedkoop door het gunstige fiscale regime en werkgeversbijdragen.

Micele
14 december 2013, 22:22
Zelfs op secundaire wegen zie je tegenwoordig veel files. De hele zuidrand van Antwerpen bijvoorbeeld is oververzadigd. Tijdens de spits zie je in gemeentes zoals Hove, Kontich, Edegem en Mortsel hele rijen wagens aanschuiven in de dorpscentra.

Sorry maar die gazettepraat vind ik ongeloofwaardig, als ik weet dat ik naar de bakker rij -2 straten verder- met de auto om 8h30 dat ik dan dan in de file zit dan neem ik de auto gewoon niet, omdat ik met de fiets veel sneller terug thuis ben.

Micele
14 december 2013, 22:22
Neem dan de trein. Relatief goedkoop door het gunstige fiscale regime en werkgeversbijdragen.

Hier rijden geen treinen. ;-)

‘En vanaf 1 kilometer neemt de auto de bovenhand’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).
En ons Hilde controleert de kofferbak van al die auto´s of ze wel iets geladen hebben dat te voet of met de fiets niet ging.

Rijdt Hilde of laat ze zich nog rijden met die BMW 730 LD ?
Waarom neemt ze het OV niet ? (grijns)
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.625145

Wagenpark Vlaamse regering te vervuilend

Dienstwagens Vlaamse ministers - van proper tot vuil

HILDE CREVITS minister van Mobiliteit en Openbare Werken (CD&V)

Rijdt met: BMW 730 LD

Ecoscore: 58

Huurprijs per maand: 1.763 euro

Overgenomen van: behouden uit vorige regering
En dan nog een ultrafijnstofspuwer.

Bad Tölz
14 december 2013, 22:39
Hier rijden geen treinen. ;-)


En ons Hilde controleert de kofferbak van al die auto´s of ze wel iets geladen hebben dat te voet of met de fiets niet ging.

Rijdt Hilde of laat ze zich nog rijden met die BMW 730 LD ?
Waarom neemt ze het OV niet ? (grijns)
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.625145

Neem dan de auto naar het dichtste station. ;-)

Wat Hilde al of niet doet is irrelevant. Vooruitgang begint bij jezelf.

Bad Tölz
14 december 2013, 22:39
Sorry maar die gazettepraat vind ik ongeloofwaardig, als ik weet dat ik naar de bakker rij -2 straten verder- met de auto om 8h30 dat ik dan dan in de file zit dan neem ik de auto gewoon niet, omdat ik met de fiets veel sneller terug thuis ben.

Veel mensen denken helaas niet zo.

Micele
14 december 2013, 22:42
Neem dan de auto naar het dichtste station. ;-)
De auto ? Allez gij.
Daarbij is/was er geen dichtste station op mijn weg naar het werk (in het verleden). ;-)

Wat Hilde al of niet doet is irrelevant. Vooruitgang begint bij jezelf.
Dat klopt, ik kom niet uit mijn zetel. ;-)

Micele
14 december 2013, 22:43
Veel mensen denken helaas niet zo.

Tja helaas, zoals de politiekers ook niet zo denken.

FIK
15 december 2013, 12:33
De files zijn op de autosnelweg.
In grote steden zoals Brussel en Antwerpen is het onderliggend wegennet ook zwaar verzadigd tijdens de spitsuren.

Micele
15 december 2013, 14:35
In grote steden zoals Brussel en Antwerpen is het onderliggend wegennet ook zwaar verzadigd tijdens de spitsuren.

De Vlaamse ruit heeft nu eenmaal # maar ca. 24 �* 30 % hoofdwegrijstrookcapaciteit /1000 km² tov van vergelijkbare gebieden zoals Randstad en Roergebied.
Dus het verkeer is verplicht uit te wijken naar het onderliggend wegennet, ja zelfs secundair wegennet, en andersom terug naar de volle snelwegen wie zoekt die vindt....

Van alleen "iets meer naar de bakker te rijden" is het dus niet hé.

Knelpunt Antwerpse ring: een analyse (best de ganse link lezen)
...

En toch is er een groot mobiliteitsprobleem, zeker in en rondom de stedelijke gebieden.

Daar zijn vele verklaringen voor. Een belangrijk oorzaak schuilt in het specifieke karakter van onze ruimtelijke ordening. Wie Vlaanderen zegt, zegt versnipperd ruimtegebruik, lintbebouwing, verdunde stedelijkheid. Of met een moderner taalgebruik: nevelstad, diffuse stad. Het Vlaamse wegennet is zo fijnmazig omdat Vlaanderen nauwelijks nog ‘lege’ ruimte heeft: bijna elke vierkante kilometer is met een straat ontsloten en overal wordt gewoond. Vooral binnen de zogenaamde Vlaamse Ruit (Gent/Antwerpen/Leuven/Brussel) lijkt Vlaanderen soms een uitgesmeerde aaneenschakeling van voorsteden en randverkavelingen. Dat gedeconcentreerde woonpatroon genereert heel wat verkeer, want wonen, werken, winkelen of naar school gaan gebeurt vaak telkens op een andere locatie. Het Vlaamse wegennet bestaat dan ook vooral uit lokale wegen en autosnelwegen die als lokale wegen worden gebruikt. Voor een regio die logistieke poort wil zijn (visie Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen) is deze vorm van ruimtegebruik problematisch, want het personenverkeer rijdt overal in de weg van het goederenverkeer.

Niet toevallig noteert de Vlaamse Ruit in vergelijking met vergelijkbare regio’s in Duitsland of Nederland het hoogste aantal met de auto afgelegde kilometers per persoon per dag: 23,9 km tegenover 19,4 km in het Rijn-Ruhrgebied en 14,1 km in de Randstad.

De Vlaamse Ruit telt ook meer personenauto’s per duizend inwoners (534) dan Rijn-Ruhr (507) of de Randstad (424), en een groter aandeel autogebruik (66%) in het totale aantal verplaatsingen dan beide andere regio’s (60%, 47%).

België heeft inderdaad behoorlijk wat snelwegen, maar wanneer je opnieuw enkel het gebied van de Vlaamse Ruit neemt, blijkt de dichtheid van het lokale hoofdwegennet (uitgedrukt in rijstrookkilometers/1000 km2) significant kleiner (216) dan in Rhein-Ruhr (630) en de Randstad (901). Ook voor de lengte van het hoofdwegennet per 1000 inwoners scoort de Vlaamse Ruit lager (0,04) dan de andere regio’s (allebei 0,12).

Belangrijke oorzaken voor het Antwerpse fileprobleem moeten worden gezocht in de hierboven geschetste combinatie van de ruimtelijke structuur die autoafhankelijkheid bevordert en een relatief tekort aan snelwegcapaciteit in vergelijking met andere West-Europese verstedelijkte regio’s.

http://www.ademloos.be/forum-2020

Even op een rijtje:

Vergelijkbare Regio´s: Vlaamse ruit|Roergebied|Randstad
1. autogebruik:
- autokms/persoon/dag: 23,9 km | 19,4 km | 14,1 km
- pw per 1000 inwoners : 534 pw | 507 pw | 424 personenwagens
- aandeel autogebruik/totaal: 66% | 60% | 47%

Het aanbod aan OV (en kwaliteit) zal aan die %-autogebruik ook significant een rol spelen

2. beschikbare hoofdwegcapaciteit:
- hoofdwegennet,
rijstrookkilomtrs /1000 km²: 216 km | 630 km | 901 km
- lengte hfdwegen/1000 inw: 0,04 | 0,12 | 0,12

Nordrhein-Westfalen (34088 km²) heeft 526 inwoners/km² -> Roergebied*X
Vlaanderen (13522 km²) heeft 456 inwoners/km² -> Vlaamse Ruit*X
Nederland (41528 km²) heeft 397 inw/km² -> Randstad *X

reservespeler
15 december 2013, 16:03
Ik begrijp het niet, er zijn zoveel technocraten, zoveel zogezegde slimme mensen, konden zij dit niet weten?

Toen zij de autosnelwegen bouwden hadden zij gewoon 5 rijstroken moeten bouwen en hadden zij stoplichten anders moeten aanpakken, gewoon meer kleine brugskes zodat je niet telkens gepest wordt door de stoplichten die vol flitsers zijn


En ik vind dat de maximum snelheid naar 140 kilometer moet verhoogd worden op de autosnel wegen

Ofwel verhoog je de maximum snelheid ofwel laat je al de auto's BEGRENZEN NIET HYPOCRIET ZIJN WEES GEWOON EERLIJK


IK HERHAAL OFWEL VERHOGEN MAXIMUM SNELHEID OFWEL AUTO'S VOLLEDIG BEGRENZEN TOT 120 kilometer per uur waarom LAAT BELGIE DE WAGEN CONSTRUCTEURS WAGENS MAKEN MET SNELHEDEN DIE TOT 300 kilometers gaan en dan DOEN ZE ALSOF ER IK WEET NIET WAT IS GEBEURD WANNEER IEMAND GEPAKT IS MET EEN HOGE SNELHEID BEGRENS DAN DE WAGENS VERDOMME BEGRENS DE WAGENS PUNT AAN DE LIJN MAAR JA DAT KAN BELGIE NIET OMDAT DE SCHATKIST GELD NODIG HEEFT BENDE DIEVEN



VERBIED DAN DE LAMBORGHINIS EN PORSCHE WAGENS, verbied dan de productie van wagens met hoge snelheden, maak enkel een wagen dat maximaal tot 140 duizend kilometer gaat, en zorg voor een wagen dat op de één of andere manier enkel kan rijden wanneer je nuchter bent, de TECHNOLOGIE IS ER , maar de POLITICI WILLEN GELD om de bodemloze put te vullen....

Ze hadden misschien ook beter de grenzen gesloten voor de vele verijkers die ons land arm is.

Het is eigen aan een land waar welvaart heerst dat er minder kinderen geboren worden. Deze leegte opvullen met nieuwkomers allerhande is de grootste fout die er ooit gemaakt kon worden.

reservespeler
15 december 2013, 16:05
VERBIED DAN DE LAMBORGHINIS EN PORSCHE WAGENS, verbied dan de productie van wagens met hoge snelheden, maak enkel een wagen dat maximaal tot 140 duizend kilometer gaat, en zorg voor een wagen dat op de één of andere manier enkel kan rijden wanneer je nuchter bent, de TECHNOLOGIE IS ER , maar de POLITICI WILLEN GELD om de bodemloze put te vullen....

Een wagen die 140.000 km/u gaat is volgens mij levensgevaarlijk

Havanna
15 december 2013, 16:22
Een wagen die 140.000 km/u gaat is volgens mij levensgevaarlijk

met ABS en airbags valt dat nog goed mee.

Micele
15 december 2013, 16:29
Een wagen die 140.000 km/u gaat is volgens mij levensgevaarlijk

Ik lees 140.000 km. ;-)

... maak enkel een wagen dat maximaal tot 140 duizend kilometer gaat, ..]

Moor
15 december 2013, 18:34
Ze hadden misschien ook beter de grenzen gesloten voor de vele verijkers die ons land arm is.

Het is eigen aan een land waar welvaart heerst dat er minder kinderen geboren worden. Deze leegte opvullen met nieuwkomers allerhande is de grootste fout die er ooit gemaakt kon worden.

Beste vriend,

Dit werd allemaal gedaan om de vergrijzing aan te pakken, en voor een deel werd de vergijzing ook effectief aangepakt door het aantrekken van jonge arbeiders uit Noord-Afrika en Turkije en die landen waren ook bondgenoten tegen het communisme

En trouwens als de politici willen, kunnen zij in één klap gewoon onmiddellijk de immigratie stoppen, maar zij lieten het oogluikend toe omdat immigratie de economie helpt, hoe meer zielen, hoe meer consumptie, hoe meer belastingen, ...

En trouwens de 2de generatie emigranten krijgen nu evenveel kinderen als de autochtonen, dus Europa zal haar heil moeten zoeken bij andere middelen om de vergrijzing aan te pakken,

Duitsland is zelfs van plan om 40.000 Marokkanen aan te trekken om de economie te versterken

Joachim Chiller
15 december 2013, 18:37
1. werklozen mogen alleen op de baan van 9 tot 15u

Micele
16 december 2013, 20:58
1. werklozen mogen alleen op de baan van 9 tot 15u
En diegene met pensioen ?
Wat met studenten ? enz...
2.
3.
4.

Hoe stel je dan de handhaving voor ? ;-)

Peche
17 december 2013, 05:16
Liever een paar vliegtuigen extra, het luchtruim vraagt geen wegen.

Micele
17 december 2013, 15:03
Liever een paar vliegtuigen extra, het luchtruim vraagt geen wegen.
Zal verwaarloosbaar zijn, daarbij niet realiseerbaar in de praktijk en sowieso te duur voor korte verplaatsingen.
Tenzij men pendelhelicopters op grote schaal inzet voor "de rijken".

Beter, veiliger en sneller als de auto bestaat nog altijd niet, dan mag men in het fileverkeer zelfs dubbel zoveel tijd verliezen (in de toekomst)

Wat wel realiseerbaar is de povere autobezettingsgraad van zowat 1,04 (volgens OVG 4.1 # ) gemiddeld per pendelauto sterk verhogen, daar zit duidelijk nog rek op.

Wie weet kunnen functionele carpoolparkings de autobezettingsgraad significant verhogen. Nu nog de individuele autobestuurder zover krijgen.

# http://www.duurzame-mobiliteit.be/artikel/hilde-crevits-plant-21-bijkomende-carpoolparkings-vlaanderen

Hilde Crevits plant 21 bijkomende carpoolparkings in Vlaanderen

Op dit ogenblik zijn er al 71 carpoolparkings: 17 in Antwerpen, 5 in Limburg, 17 in Oost-Vlaanderen, 25 in Vlaams-Brabant en 18 in West-Vlaanderen. De gemiddelde bezettingsgraad van alle carpoolparkings (en Park & Rides) schommelde in 2009 rond de 65%. “Dit cijfer is echter weinig sprekend”, aldus Crevits, “omdat er belangrijke verschillen bestaan tussen de bezettingsgraad van de parkings onderling.”

De bezettingsgraad loopt inderdaad sterk uiteen van 8% (Halle afrit 22 van de A8) tot 155% in Landen aan afrit 28 van de E40. Voor een aantal carpoolparkings (hoofdzakelijk nieuwe) zijn nog geen bezettingsgraden berekend en voor een aantal carpoolparkings zijn er enkel cijfers uit 2007. Crevits: “Een bezettingsgraad van 80 �* 90 % per parking wordt optimaal bevonden, omdat dit wijst op een goede benutting, met weinig kans op tijdelijke overbezetting. Afhankelijk van het groeiritme voor deze bezetting dienen uiteraard tijdige maatregelen genomen voor uitbreiding of ontdubbeling.”

Dat de linkerhand niet altijd weet wat de rechterhand doet blijkt uit de voorgestelde maatregelen om de onderbenutte carpoolparkings te promoten “bvb. in Uitweg en/of op de affiches langs de grote wegen”. Uitweg werd eind 2009 omwille van de besparingen voor onbepaalde tijd opgeschort en de affiches langs de grote wegen worden tijdelijk alleen nog ingevuld door het BIVV (in plaats van de gebruikelijke half om half verdeling met de Vlaamse overheid).

Een bijkomende kanttekening is dat volgens het recente OVG 4.1 de gemiddelde bezettingsgraad van een personenwagen tijdens een woon-werkverplaatsing slechts 1,04 is.

Als uitsmijter het lijstje met de geplande carpoolparkings:

Antwerpen (4): Geel-West (E313), Herentals-Oost (E313), Rumst-Duffel (E19) en Zandhoven (N14)
Limburg (4): Halen (E314), Ham (E313), Hasselt-Zuid (E313 thv N80) en Tongeren (E313 thv N79)
Oost-Vlaanderen (8): Aalst (E40 thv N45), Aalter (E40), Destelbergen (R4), Erpe-Mere (E40), Lokeren (E17), Nazareth (E17), Nevele (E40) en Wetteren (E40).
Vlaams-Brabant (2): Meise (A12) en Zemst-Hofstade (E19)
West-Vlaanderen (3): Deerlijk (E403), Oostkamp (E40) en Veurne (E40)
Lees ook: het onderzoeksrapport carpoolparkings Vlaanderen (maart 2009)
Ondertussen heeft Limburg 8 carpoolparkings**.

Waar per Provincie, alle details : http://www.wegenenverkeer.be/taken-en-bevoegdheden/weginfrastructuur/carpool-parkings-en-park-a-ride.html ; **vb onderlink Limburg: http://www.wegenenverkeer.be/taken-en-bevoegdheden/weginfrastructuur/carpool-parkings-en-park-a-ride/limburg.html

vb. zoeken + aanmelden: http://www.carpool.be/vlaanderen/particulieren/partners/index.shtml

Stingray
17 december 2013, 20:45
Een wagen die 140.000 km/u gaat is volgens mij levensgevaarlijk

Het is vooral duidelijk dat je er dus geen zak van kent.