PDA

View Full Version : Nummerplaatscanning tbv het innen van boetes, nogal zware maatregelen...


Dower
20 december 2013, 08:59
T feit dat men aan nummerplaatscanning doet vind ik op zich een goed initiatief: http://www.intoverkeersrecht.be/news/73/198/Onbetaalde-boetes-worden-massaal-geind-met-nummerplaatscan.html

Maar is de regelgeving niet een beetje te strict? Neem nu een doodbrave burger waarvan de boete nooit is toegekomen of per ongeluk vergeten te betalen heeft en die op het moment van controle geen geld bij zich heeft... Die wordt zonder verdere argumentering gewoon weg gesleept. Is dat niet wat te gek?

Havanna
20 december 2013, 09:47
T feit dat men aan nummerplaatscanning doet vind ik op zich een goed initiatief: http://www.intoverkeersrecht.be/news/73/198/Onbetaalde-boetes-worden-massaal-geind-met-nummerplaatscan.html

Maar is de regelgeving niet een beetje te strict? Neem nu een doodbrave burger waarvan de boete nooit is toegekomen of per ongeluk vergeten te betalen heeft en die op het moment van controle geen geld bij zich heeft... Die wordt zonder verdere argumentering gewoon weg gesleept. Is dat niet wat te gek?
1st wielklem
En na X aantal aanmaningen

zonbron
20 december 2013, 11:38
License plate readers used to record attendees at political rallies (http://rt.com/usa/license-lpr-obama-palin-675/)

Boston Police halt license scanning program (http://www.bostonglobe.com/metro/2013/12/14/boston-police-suspend-use-high-tech-licence-plate-readers-amid-privacy-concerns/B2hy9UIzC7KzebnGyQ0JNM/story.html)

Ondernemerke
20 december 2013, 11:44
Ze mogen dat pas nadat er een uitspraak is!

- Je krijgt een boete in de bus en betaalt die niet.
- Je krijgt een eerste herinnering maar betaalt niet.
- Je krijgt een schrijven van het parket voor betaling.
- Je krijgt een eerste herinnering van het parket voor betaling.
- Je krijgt een dagvaarding voor de politierechtbank.
- Je zaak komt voor op de politierechtbank.

Tot deze dag betwist je de boete en zolang er geen uitspraak door de politierechter is is er ook geen reden waarom ze uw wagen zouden mogen wegslepen of een wielklem plaatsen. Ik heb het zelf nooit mogen meemaken en gezien de nog maar enkel dagen in België en zelfs al autoloos zal ik het ook nooit meemaken. Maar de eerste ambtenaar die dat zou gedaan hebben had een dikke klacht aan zijn broek. Daar betaalde ik met veel plezier een advocaat fortuinen voor.

De schoofzak
20 december 2013, 13:17
Ze mogen dat pas nadat er een uitspraak is!

- Je krijgt een boete in de bus en betaalt die niet.
- Je krijgt een eerste herinnering maar betaalt niet.
- Je krijgt een schrijven van het parket voor betaling.
- Je krijgt een eerste herinnering van het parket voor betaling.
- Je krijgt een dagvaarding voor de politierechtbank.
- Je zaak komt voor op de politierechtbank.

Tot deze dag betwist je de boete en zolang er geen uitspraak door de politierechter is is er ook geen reden waarom ze uw wagen zouden mogen wegslepen of een wielklem plaatsen. Ik heb het zelf nooit mogen meemaken en gezien de nog maar enkel dagen in België en zelfs al autoloos zal ik het ook nooit meemaken. Maar de eerste ambtenaar die dat zou gedaan hebben had een dikke klacht aan zijn broek. Daar betaalde ik met veel plezier een advocaat fortuinen voor.

Ik denk dat je verder mag gaan:
- je gaat in beroep tegen de beslissing van de politierechtbank
- uitspraak van correct beroep
- de termijn om in castratie te kunnen gaan, verloopt
- de ontvanger van domeinen stuurt je de 'factuur'
en die betaal je dan niet.

En Schoofie begrijpt dan niet waarom men passief wacht tot ge met uwen auto voorbij komt gereden.
Waarom stuurt men geen gerechtsdeurwaarder, douanier of wie dan ook naar de bank - on line, niet fystiek, van de overtreder, om de rekening in beslag te nemen, het nodige geld er af te halen, en dan het beslag te beëindigen ?

Te simpel zeker?
Dan zou men ambtenaren minder nodig hebben zeker ?

.

Jan van den Berghe
20 december 2013, 18:58
Maar is de regelgeving niet een beetje te strict? Neem nu een doodbrave burger waarvan de boete nooit is toegekomen of per ongeluk vergeten te betalen heeft en die op het moment van controle geen geld bij zich heeft... Die wordt zonder verdere argumentering gewoon weg gesleept. Is dat niet wat te gek?

Je krijgt toch altijd nog een herinnering?

lohabra
20 december 2013, 20:03
Ik denk dat hier een aantal mensen de nieuwe procedure, reeds van kracht sedert 1 januari 2013, over 't hoofd zien :

http://www.intoverkeersrecht.be/u-wordt-gedagvaard/de-procedure/bevel-tot-betaling-nieuwe-procedure.html#.UrST7PTuKoA

De schoofzak
21 december 2013, 09:38
Ik denk dat hier een aantal mensen de nieuwe procedure, reeds van kracht sedert 1 januari 2013, over 't hoofd zien :

http://www.intoverkeersrecht.be/u-wordt-gedagvaard/de-procedure/bevel-tot-betaling-nieuwe-procedure.html#.UrST7PTuKoA

Ik heb het niet helemaal gelezen, maar jij zal ons wel kunnen antwoorden: is de douane bevoegd om op basis van deze procedure een auto in beslag te nemen?

.

Micele
21 december 2013, 12:06
Ik heb het niet helemaal gelezen, maar jij zal ons wel kunnen antwoorden: is de douane bevoegd om op basis van deze procedure een auto in beslag te nemen?

.
Niet op basis van die nieuwe "bevel tot betalings- of inningsprocedure" maar op basis van deze wet is de douane bevoegd een auto te ïmmobiliseren:

http://wegcode.be/wetteksten/secties/wetten/w170613/1978-art1-2

17 JUNI 2013. - Wet houdende betere inning van penale boeten.
(B.S. 28.06.2013)

Artikel 1

Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 77 van de Grondwet.

Artikel 2

§ 1. Indien tijdens een controle op de openbare weg door ambtenaren van de administratie bevoegd voor de douane en accijnzen de niet betaling wordt vastgesteld van geldsommen die werden opgelegd in een uitvoerbaar geworden bevel tot betalen of in een in kracht van gewijsde getreden rechterlijke beslissing inzake overtredingen van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, van de wet van 18 februari 1969 betreffende de maatregelen ter uitvoering van de internationale verdragen en akten inzake vervoer over zee, over de weg, de spoorweg of de waterweg, van de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, van de wet van 3 mei 1999 betreffende het vervoer van zaken over de weg, van de besluitwet van 30 december 1946 betreffende het bezoldigd vervoer van personen over de weg met autobussen en met autocars of van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen en hun uitvoeringsbesluiten, moet de bestuurder de geldsommen in handen van deze ambtenaren betalen op het ogenblik van de vaststelling.

§ 2. Ingeval van niet betaling van de in § 1 bedoelde geldsommen kan het voertuig worden geïmmobiliseerd. De immobilisering wordt ten vroegste opgeheven op de dag van volledige betaling van de geldsommen en van de kosten.

Het voertuig wordt geïmmobiliseerd op kosten en risico van de eigenaar van het voertuig.

Hij die gebruik maakt of aan een derde toelaat gebruik te maken van een voertuig waarvan hij weet dat het geïmmobiliseerd is, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van 100 euro tot 1.000 euro of met een van die straffen alleen.

§ 3. Indien de schuldenaar de verschuldigde geldsommen en kosten niet heeft betaald binnen 30 dagen na de datum waarop het voertuig werd geïmmobiliseerd, kan de ontvanger bevoegd voor de invordering van de penale boeten, na bekrachtiging door de beslagrechter van het ambtsgebied waarin zich het kantoor bevindt waar de inning moet worden uitgevoerd, laten overgaan tot de gedwongen verkoop van het voertuig, op voorwaarde dat het voertuig de eigendom is van de schuldenaar. De procedure wordt ingeleid op eenzijdig verzoekschrift. De beslissing van de beslagrechter is uitvoerbaar bij voorraad.

Hier ook nog eens samengevat:
http://wegcode.be/actueel/recente-wijzigingen/1977-douane-kan-voertuig-immobiliseren-bij-onbetaalde-verkeersboetes

Douane kan voertuig immobiliseren bij onbetaalde verkeersboetes

GEPUBLICEERD OP 08 JULI 2013. SECTIE RECENTE WIJZIGINGEN

Douaniers die tijdens een wegcontrole een voertuig detecteren waarvan de eigenaar nog een openstaande verkeersboete heeft, kunnen het voertuig voortaan aan de kant houden wanneer de bestuurder het verschuldigde bedrag niet onmiddellijk wil betalen. Wie zijn schuld daarna niet binnen de 30 dagen vereffent, riskeert zijn voertuig voorgoed kwijt te spelen.
Met de maatregel wil de federale overheid de inning van penale boeten verbeteren. Concreet wordt het toepassingsgebied van de ANPR-toestellen of nummerplaatscanners uitgebreid naar het opsporen van voertuigen waarvan de juridische eigenaars voorkomen in de databank van de FOD Financiën en die nog achterstallige verkeersboetes moeten betalen. Hierbij gaat het om geldsommen die werden opgelegd in een uitvoerbaar geworden bevel tot betalen of in een kracht van gewijsde getreden rechterlijke beslissing m.b.t. overtredingen van de

Wegverkeerswet;
Wet tot uitvoering van de verdragen vervoer;
Wet op de technische eisen voor voertuigen;
Wet op het goederenvervoer over de weg;
Besluitwet bezoldigd personenvervoer; of de
Wet op de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorvoertuigen;
en hun uitvoeringsbesluiten.

Momenteel gebruiken de ambtenaren van douane en accijnzen de toestellen onder meer al voor het opsporen van personen die hun verkeersbelastingen (nog) niet hebben betaald.

De eigenaar van het voertuig draagt de kosten én de risico’s verbonden aan de immobilisering. Voertuigen blijven aan de kant tot de achterstallige sommen én de kosten volledig zijn betaald. Gebeurt dat niet binnen de 30 dagen na de datum waarop het voertuig werd geïmmobiliseerd, dan kan de ontvanger bevoegd voor de invordering van de penale boeten beslissen om over te gaan tot de gedwongen verkoop van het voertuig. Die beslissing moet wel worden bekrachtigd door de beslagrechter van het ambtsgebied waarin zich het kantoor bevindt waar de inning moet worden uitgevoerd. Bovendien moet vaststaan dat het voertuig de eigendom is van de schuldenaar.

Wie gebruik maakt van een voertuig of een derde toelaat gebruik te maken van een voertuig waarvan hij weet dat het geïmmobiliseerd is, wordt gestraft met een gevangenisstraf van 8 dagen tot 6 maanden en met een geldboete van 100 tot 1.000 euro (of met één van deze straffen).
De wet van 17 juni 2013 treedt in werking op 8 juli 2013.

Bron:
Wet van 17 juni 2013 houdende betere inning van penale boeten, BS 28 juni 2013.

Extra informatie:
Wetsontwerp houdende fiscale en financiële bepalingen en bepalingen betreffende de duurzame ontwikkeling, Parl. St. Kamer 2013, nr. 53K2756/001.

De schoofzak
21 december 2013, 12:14
Ik blijf bij mijn vraag: waarom wachten tot hij met zijn auto toevallig voorbij komt gereden?

Waarom niet een mailke naar de bank (mits voorafgaand een wetteke daarover natuurlijk) zoals ik al eer beschreef, of een bezoekje aan zijn woonplaats ?

.

Micele
21 december 2013, 12:43
Ik blijf bij mijn vraag: waarom wachten tot hij met zijn auto toevallig voorbij komt gereden?
Omdat de bevoegde personen enkel daar - op de openbare weg - bevoegd zijn, en omdat ze daar het voertuig ook werkelijk kunnen immobiliseren.

* verschil tussen immobiliseren en in beslag nemen: http://www.cass.be/parket/leuven/verkeer_maatregelen_voertuig.html

Waarom niet een mailke naar de bank (mits voorafgaand een wetteke daarover natuurlijk) zoals ik al eer beschreef, of een bezoekje aan zijn woonplaats ?
Dat moet er al een serieus nieuw wetteke komen me dunkt.

Ik ken weinig van justitie, maar dan heb je al een gerechterlijk huisdoorzoekingsbevel nodig denk ik, en dan ben je nog niet zeker de auto daar aan te treffen, en als die auto daar al zonder nummerplaten staat wat dan ? Nummerplaten zoeken ofzo? :?
Kan men een voertuig immobiliseren-takelen op private grond?

Indien de auto in *beslag genomen mag worden - wat helemaal wat anders is - zie hier :
http://www.eerstehulpbijschulden.be/schulden-wat-nu/wat-kan-een-schuldeiser-doen/beslag/beslag-op-roerende-goederen

Beslag op roerende goederen

Bij beslag op onroerende goederen kan je schuldeiser beslag leggen op je meubels, je auto, je TV... Ze kunnen dan verkocht worden en met de opbrengst van die verkoop kan dan de schuldeiser betaald worden. Beslag op roerende goederen is een dwangmaatregel die kan voorkomen bij een gerechtelijke invordering. Een gerechtsdeurwaarder zorgt voor de uitvoering van het beslag.

Ondernemerke
21 december 2013, 14:49
Dus de douane mag een wagen immobiliseren of je moet direct betalen als je nog een boete niet hebt betaald? Ook al protesteer je die boete en moet de zaak nog voor een politierechtbank komen?

Of cru gezegd : je wordt van moord verdacht. Dus de elektrische stoel op en als je tijdens de Rechtszaak onschuldig wordt bevonden, pech gehad dan?

Wat is het volgende in ons (jullie) mooi apenland? Iedereen betaalt 100.000 euro belastingen en als achteraf blijkt dat je teveel hebt betaald dan gaan ze het verschil terug storten :D

Micele
21 december 2013, 15:08
Dus de douane mag een wagen immobiliseren of je moet direct betalen als je nog een boete niet hebt betaald? Ook al protesteer je die boete en moet de zaak nog voor een politierechtbank komen?
Neen, je moet het wel lezen hé.

... waarvan de juridische eigenaars voorkomen in de databank van de FOD Financiën en die nog achterstallige verkeersboetes moeten betalen. Hierbij gaat het om geldsommen die werden opgelegd in een uitvoerbaar geworden bevel tot betalen of in een kracht van gewijsde getreden rechterlijke beslissing m.b.t. overtredingen van de

Wegverkeerswet;
Wet tot uitvoering van de verdragen vervoer;
Wet op de technische eisen voor voertuigen;
Wet op het goederenvervoer over de weg;
Besluitwet bezoldigd personenvervoer; of de
Wet op de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorvoertuigen;
en hun uitvoeringsbesluiten.

Je leest goed: in databank FOD belastingen.
M.a.w. voor diegene die belastingen betalen of geld terugkrijgen wordt dat sowieso verrrekend (als er een defintieve gerechtsuitspraak is):
http://www.knack.be/nieuws/belgie/onbetaalde-verkeersboetes-worden-verrekend-via-belastingen/article-normal-59628.html

De schoofzak
21 december 2013, 15:23
...

Ik ken weinig van justitie, maar ...
...


Ik ben evenmin jurist en ken er de botten van.
Maar dat zou net een voordeel moeten zijn.

Waarover praten we?
Niet over de doodstraf of over enkele jaren dwangarbeid.

Wel over een verkeersovertreding, waarvoor via geijkte procedures een geldboete is voor opgelegd.

Het is niet goed voor de verkeersveiligheid, niet goed voor de staat, niet goed voor de overtreden .... voor niemand is het goed,
als stoutmoedige mensen het zodanig kunnen rekken dat de kosten om de boete te innen, een veelvoud gaan worden van de opbrengst.

De staat is het aan ons, en aan zichzelf, verplicht om, na ernstige mogelijkheden van beroep, een ernstige komaf te maken met de historie van de overtreding, en met een korte en harde ingreep wijs te maken aan de overtreder dat het gedaan is met zeveren.

Bekijk het vanuit helikopterzicht:
wat is dat nu voor iets: de staat gaat daar wachten om een "definitief bepaalde" boete te innen, tot dat de overtreder per ongeluk eens voorbij rijdt aan een post waar ze per hemels toeval een modern toestel van nummerplaatherkenning hebben.

.

Micele
21 december 2013, 15:29
Ik ben evenmin jurist en ken er de botten van.
Maar dat zou net een voordeel moeten zijn.

Waarover praten we?
Niet over de doodstraf of over enkele jaren dwangarbeid.

Wel over een verkeersovertreding, waarvoor via geijkte procedures een geldboete is voor opgelegd.

Het is niet goed voor de verkeersveiligheid, niet goed voor de staat, niet goed voor de overtreden .... voor niemand is het goed,
als stoutmoedige mensen het zodanig kunnen rekken dat de kosten om de boete te innen, een veelvoud gaan worden van de opbrengst.

De staat is het aan ons, en aan zichzelf, verplicht om, na ernstige mogelijkheden van beroep, een ernstige komaf te maken met de historie van de overtreding, en met een korte en harde ingreep wijs te maken aan de overtreder dat het gedaan is met zeveren.

Bekijk het vanuit helikopterzicht:
wat is dat nu voor iets: de staat gaat daar wachten om een "definitief bepaalde" boete te innen, tot dat de overtreder per ongeluk eens voorbij rijdt aan een post waar ze per hemels toeval een modern toestel van nummerplaatherkenning hebben.

.
Tja, de staat wil aan zijn geld geraken en als er pakweg 20 % zijn die het vertikken van hun verkeersboetes te betalen via de bestaande wetten dan nemen ze maatregelen en passen ze die wetten navenant aan.

Wat zou jij doen moest je de macht hebben en je hebt nog enkele duizenden euro´s tegoed van iemand ?

http://www.knack.be/nieuws/belgie/onbetaalde-verkeersboetes-worden-verrekend-via-belastingen/article-normal-59628.html

Volgens de VRT-radio blijven in ons land jaarlijks voor 37 miljoen euro boetes onbetaald.Of moet de staat de verkeersboetes nog eens verhogen voor het brave plebs dat altijd zijn verkeersboetes betaald ?

Kijk op deze manier kunnen ze zeker een (klein) deel van die 37 miljoen € recupereren, de auto´s verkopen na 30 dagen.
De eigenaar van het voertuig draagt de kosten én de risico’s verbonden aan de immobilisering. Voertuigen blijven aan de kant tot de achterstallige sommen én de kosten volledig zijn betaald. Gebeurt dat niet binnen de 30 dagen na de datum waarop het voertuig werd geïmmobiliseerd, dan kan de ontvanger bevoegd voor de invordering van de penale boeten beslissen om over te gaan tot de gedwongen verkoop van het voertuig. Die beslissing moet wel worden bekrachtigd door de beslagrechter van het ambtsgebied waarin zich het kantoor bevindt waar de inning moet worden uitgevoerd. Bovendien moet vaststaan dat het voertuig de eigendom is van de schuldenaar.

Wie gebruik maakt van een voertuig of een derde toelaat gebruik te maken van een voertuig waarvan hij weet dat het geïmmobiliseerd is, wordt gestraft met een gevangenisstraf van 8 dagen tot 6 maanden en met een geldboete van 100 tot 1.000 euro (of met één van deze straffen).
De wet van 17 juni 2013 treedt in werking op 8 juli 2013.

wat is dat nu voor iets: de staat gaat daar wachten om een "definitief bepaalde" boete te innen, tot dat de overtreder per ongeluk eens voorbij rijdt aan een post waar ze per hemels toeval een modern toestel van nummerplaatherkenning hebben.
Per toeval ? :?

Volgens mij gaat dat binnenkort bijna elke dienstwagen van de politie, ... , of douane hebben.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1745103/2013/11/22/Nummerplaatherkenning-in-Kortrijk-succesvol-tegen-grenscriminaliteit.dhtml

En de camera´s van de trajectcontroles kunnen dat zéér wslk ook, idd.
http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/verkeer/trajectcontrole

Trajectcontrole werkt met nummerplaatherkenning. Rijdt u aan een te hoge gemiddelde snelheid tussen de meetpunten, dan stuurt het systeem de gegevens door naar de federale politie. Daarnaast detecteert de installatie ook geseinde wagens en pechstrookrijders.

En als het nu nog in de nieuwe digitale flitspalen komt (vermoedelijk zitten er al in) dan heeft BE er zowat xx00 extra (die ronde groene palen in Brussel).

En dan heb je nog deze die al verspreid worden sinds 2011.
23 voor Mechelen alleen, per toeval zei je ?
http://www.gva.be/regio-mechelen/mechelen/camera-s-bijna-klaar-voor-nummerplaatherkenning.aspx

http://www.gva.be/ahimgpath/assets_img_gva/2011/07/18/1924680/camera-s-bijna-klaar-voor-nummerplaatherkenning-id1890979-620x400.jpg

18/07/'11 MECHELEN (2800)

Wie in Mechelen met de wagen rondrijdt, ziet overal nieuwe camera's opduiken. Het zijn de veelbesproken nummerplaatlezers van de politie. Binnen enkele weken is het systeem helemaal klaar.
De aannemer is volop bezig met het uitvoeren van zijn opdracht. Met de regelmaat van de klok verschijnen er nieuwe camera's met nummerplaatherkenning langs de weg. In totaal komen er op een 23-tal plaatsen camera's.

De Mechelse politie verwacht heel veel van het nieuwe systeem. Dankzij de gegevens zullen wagens met gestolen nummerplaten en niet-verzekerde voertuigen automatisch gemeld worden vanaf het moment dat ze langs de lens rijden. Als ultieme wapen zullen ook mobiele camera's worden ingezet. Iemand die dus in of uit de stad wil rijden met een gestolen wagen, loopt dus altijd het risico om gesnapt te worden.

Thuleander
21 december 2013, 17:26
Meer camera's, meer overheidsspionage, meer controle en macht over het gepeupel.

En het gepeupel facebookte voort.

Micele
21 december 2013, 18:24
T feit dat men aan nummerplaatscanning doet vind ik op zich een goed initiatief: http://www.intoverkeersrecht.be/news/73/198/Onbetaalde-boetes-worden-massaal-geind-met-nummerplaatscan.html

Maar is de regelgeving niet een beetje te strict?

Neem nu een doodbrave burger waarvan de boete nooit is toegekomen of per ongeluk vergeten te betalen heeft en die op het moment van controle geen geld bij zich heeft...
Waar staat dat ?

Die wordt zonder verdere argumentering gewoon weg gesleept. Is dat niet wat te gek?
War staat dat ? Best eens lezen waarover het juist gaat in de posten hierboven. Je spreekt van de regelgeving, heb je ze ook gelezen ?

Een burger die met een auto rijdt heeft ook geld bij zich, ttz tenminste een bankkaart. Hoe zou hij anders tanken ? Of betaald die daar ook niet ? :twisted: