PDA

View Full Version : Alle NMBS-treinen uitgerust met TBL1+


Descartes Jr
22 december 2013, 10:51
Nu Jo Cornu het spoor mag mennen
zal men minder zagen en memmen.
Volgens zijn nieuw script
vertrekt de trein stipt
en kan hij zelfs ook op tijd remmen !

http://static3.demorgen.be/static/photo/2013/7/13/13/20131218215301/media_xl_6343138.jpg

De Morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1760624/2013/12/18/Automatisch-remsysteem-op-alle-NMBS-treinen.dhtml)

Scherven A. Mok
22 december 2013, 11:47
Spijtig dat de locs die ik bestuur geleased zijn.

fonne
22 december 2013, 14:29
Nu Jo Cornu het spoor mag mennen
zal men minder zagen en memmen.
Volgens zijn nieuw script
vertrekt de trein stipt
en kan hij zelfs ook op tijd remmen !

http://static3.demorgen.be/static/photo/2013/7/13/13/20131218215301/media_xl_6343138.jpg

De Morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1760624/2013/12/18/Automatisch-remsysteem-op-alle-NMBS-treinen.dhtml)

En dan beginnen we nu met dat er allemaal terug uit te gooien en te vervangen door het ondertussen 10 jaar oude ETCS.

Micele
22 december 2013, 14:42
En dan beginnen we nu met dat er allemaal terug uit te gooien en te vervangen door het ondertussen 10 jaar oude ETCS.
rond 2022:
http://nl.wikipedia.org/wiki/TBL_1%2B

TBL 1+ wordt vanaf 2008 ingevoerd. Na het treinongeval bij Buizingen is de invoering van TBL 1+ versneld, en wordt in 2015 afgerond. Rond 2022 zal het ERTMS op het hele Belgische spoorwegnet zijn geïnstalleerd. TBL 1+ is dan niet meer nodig. De eurobalises zullen vanaf 2025 enkel nog ERTMS-informatie aan de treinen doorgeven.

Descartes Jr
22 december 2013, 20:51
En dan beginnen we nu met dat er allemaal terug uit te gooien en te vervangen door het ondertussen 10 jaar oude ETCS.Ik had begrepen dat er aan het TBL1+ op het treinstel niets diende te veranderen, maar dat de ETCS-upgrade aan de sporen diende te gebeuren. Of is dat fout ?

DewareJakob
22 december 2013, 21:12
Ik had begrepen dat er aan het TBL1+ op het treinstel niets diende te veranderen, maar dat de ETCS-upgrade aan de sporen diende te gebeuren. Of is dat fout ?

fout. Ook voor TBL1+ moet de lijn aangepast worden.
ETCS maakt de 'laterale signalisatie' overbodig. een beetje zoals TBL2 en het Franse TVM-systemen, snelheden en andere opdrachten worden weergegeven in de stuucabine. Op de lijn staan enkel de 'repère'-panelen die de referentie geven van waar de beperking geldt.

Micele
22 december 2013, 21:27
Ik had begrepen dat er aan het TBL1+ op het treinstel niets diende te veranderen, maar dat de ETCS-upgrade aan de sporen diende te gebeuren. Of is dat fout ?
In Wiki staat alles utgelegd:
TBL 1+
http://nl.wikipedia.org/wiki/TBL_1%2B

TBL 1+ is een Belgisch treinbeïnvloedingssysteem gebaseerd op een baken tussen de rails dat is uitgevoerd als transponder. Nadat de transponder door een radiosignaal vanuit de locomotief wordt 'aangestraald' reageert hij met het uitzenden van een radiosignaal dat wordt opgevangen door een antenne onder de locomotief. TBL 1+ is, net als TBL 1 in hoofdzaak een systeem dat het seinbeeld van seinen in de cabine herhaalt. TBL 1 voorkomt niet dat een trein een rood sein passeert, maar het activeert wel de noodrem van een trein als deze onverhoopt een rood sein passeert. Bij TBL 1+ wordt er bij belangrijke seinen 300 meter opwaarts van het sein een bijkomend baken geplaatst. Dit informatiepunt controleert of de aankomende trein het rode sein wel degelijk aan een verminderde snelheid nadert (minder dan 40 km/h). Deze verminderde snelheid is een essentiële voorwaarde om bij het naderen van een rood sein op korte afstand te kunnen stoppen. Indien de trein op 300 meter afstand van het rode sein dus nog harder dan 40 km/h rijdt, zal het systeem automatisch een noodremming uitvoeren om de trein tot stilstand te brengen. Net zoals bij TBL 1, zorgt het informatiepunt aan de voet van het sein ervoor dat de trein die toch voorbij het rode sein zou rijden, automatisch door een noodremming tot stilstand wordt gebracht.
Een nadeel van TBL 1+ is dat de aard van de beweging niet meer aangeduid wordt op de stuurpost. Dit in tegenstelling tot het oude TBL-systeem. Hierdoor kan de trein in grote beweging nog steeds door een sein rijden dat een stop oplegt in kleine beweging.

ERTMS
http://nl.wikipedia.org/wiki/European_Rail_Traffic_Management_System

http://nl.wikipedia.org/wiki/European_Rail_Traffic_Management_System#Het_ERTMS_ in_Belgi.C3.AB

Het ERTMS in België[bewerken]

In België zijn inmiddels vijf trajecten uitgerust met het ERTMS. Eén daarvan heeft, in combinatie met een Nederlands traject, een wereldprimeur. De HSL-Zuid / HSL4 is het eerste ERTMS-traject waarvan de baanapparatuur door meerdere leveranciers is geleverd, want de baanapparatuur in het Belgische deel is geleverd door Alstom en die in het Nederlandse deel door Thales en Siemens. Dit was het eerste traject waarvan de baanapparatuur van de ene leverancier moest gaan samenwerken met de baanapparatuur van de andere leverancier.

Naar aanleiding van een treinongeval bij Buizingen besprak de Kamer van Volksvertegenwoordigers op 4 november 2011 een 'Masterplan ETCS'. Op basis van dit plan geeft de NMBS 1,7 miljard euro uit om alle treinen uiterlijk in 2025 uit te rusten met ERTMS. Spoorbeheerder Infrabel besteedt 2 miljard euro om alle spoorlijnen in België uiterlijk in 2022 uit te rusten met het ERTMS. Infrabel installeert ERTMS niveau 2 op de belangrijkste, hoogwaardige vervoersassen en ERTMS niveau 1 op de grote knooppunten en op nog enkele andere lijnen. Regionale spoorlijnen worden voorzien van ERTMS niveau 1 limited supervision. Om de veiligheid sneller te verbeteren wordt als tussenstap het systeem TBL 1+ tot en met 2015 op vrijwel het gehele spoorwegnet geïnstalleerd en zal dan tot in 2025 in gebruik blijven. Het streven na 2025 in een periode van tien jaar het ERTMS op het hele net te gaan standaardiseren op niveau 2.[33][34]

Overzicht ERTMS-trajecten in Nederland en België
[...]

Scherven A. Mok
22 december 2013, 21:40
Ik had begrepen dat er aan het TBL1+ op het treinstel niets diende te veranderen, maar dat de ETCS-upgrade aan de sporen diende te gebeuren. Of is dat fout ?

Het is omgekeerd. De bakens in de sporen kunnen voor beide gebruikt worden.

DewareJakob
23 december 2013, 14:49
In Wiki staat alles utgelegd:
TBL 1+


ERTMS
http://nl.wikipedia.org/wiki/European_Rail_Traffic_Management_System

Het is altijd een risico van de absolute juistheid van Wikipedia uit te gaan, Micele.

voorbeeld:
Hierdoor kan de trein in grote beweging nog steeds door een sein rijden dat een stop oplegt in kleine beweging.

Een trein in 'grote beweging' moet niet stoppen voor een sein 'kleine beweging' dat het stoppen oplegt.

DewareJakob
23 december 2013, 14:55
Spijtig dat de locs die ik bestuur geleased zijn.

Dat hebt ge met de 'private operatoren'.

Micele
24 december 2013, 14:28
Het is altijd een risico van de absolute juistheid van Wikipedia uit te gaan, Micele.
idd