PDA

View Full Version : Iedereen een Ford kopen


DewareJakob
10 januari 2014, 11:57
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140109_00920003

Danny'ke
10 januari 2014, 12:09
Al geen dashcams meer nodig. Nog even en de politie krijgt constant alles via de wagens zelf door. Alle moraalridders tevreden. Big brother is watching you, 24/24 :(

Al een reden meer om al zeker geen ford te kopen. Of beter geen wagen waar al die zaken als GPS in zit. Geef mij maar een gewone wagen zonder GPS of andere prullen. Ik zal wel een tomtom tegen de voorruit plakken als ik een GPS nodig heb. Ook geen smartphone voor mij. Een toestel van 19 euro dat kan bellen. Daar dient een GSM tenslotte voor. Ik lees mijn mails thuis of op het werk wel.

Anna List
10 januari 2014, 12:23
Al geen dashcams meer nodig. Nog even en de politie krijgt constant alles via de wagens zelf door. Alle moraalridders tevreden. Big brother is watching you, 24/24 :(

Al een reden meer om al zeker geen ford te kopen. Of beter geen wagen waar al die zaken als GPS in zit. Geef mij maar een gewone wagen zonder GPS of andere prullen. Ik zal wel een tomtom tegen de voorruit plakken als ik een GPS nodig heb. Ook geen smartphone voor mij. Een toestel van 19 euro dat kan bellen. Daar dient een GSM tenslotte voor. Ik lees mijn mails thuis of op het werk wel.

alsof dat iets van Ford alleen is ... als je zo op je privacy gesteld bent, zal je binnenkort je wagen in de garage moeten laten staan.

jij kan mss de bus nemen dan ... ik heb zo'n vermoeden dat t verkeer daar ook veiliger door zou worden.

De schoofzak
11 januari 2014, 17:49
Dat de technologie bestaat, dat weet ik maar al te goed.
(je hebt van die anti-diefstal systemen, maar daarvoor moet je zendapparatuur, vb een gsm met sim-kaartje, laten inbouwen en zorgen dat je af en toe betaalt)

Toch vraag ik me af welke technologie Ford daarvoor gebruikt.

Ik vermoed ten stelligste een ernstige vertaal- of interpretatiefout van de journalist.

.

Johan Bollen
11 januari 2014, 18:01
Al geen dashcams meer nodig. Nog even en de politie krijgt constant alles via de wagens zelf door. Alle moraalridders tevreden. Big brother is watching you, 24/24 :(

Al een reden meer om al zeker geen ford te kopen. Of beter geen wagen waar al die zaken als GPS in zit. Geef mij maar een gewone wagen zonder GPS of andere prullen. Ik zal wel een tomtom tegen de voorruit plakken als ik een GPS nodig heb. Ook geen smartphone voor mij. Een toestel van 19 euro dat kan bellen. Daar dient een GSM tenslotte voor. Ik lees mijn mails thuis of op het werk wel.Probleem is dat men je zal verhinderen te kiezen. Je zal bv. de GPS in je wagen niet mogen desactiveren (of men zal een GPS in je verplichte identiteitskaart inbouwen). De overheid mag al je gegevens bijhouden. Wat me stoort echter is dat je het zelf niet mag. Waarom bestaan er bv. geen GSM's 8voor zover ik weet) die de telefoongesprekken die je voert bijhouden zodat je die naderhand opnieuw kan beluisteren. waarom is deze evidente en handige standaardfunctie er niet? Let, het gaat hier om je eigen gesprekken hé. De overheid mag die opslaan. Maar jij niet. Dat is waar we naar toe gaan. Moest die openheid van informatie nu nog voor iedereen gelden...maar nee. Het is enkel een oprukkende dictatuur die we hier in actie zien, een dictatuur waar overheid en corporaties hand in hand gaan.

Hypochonder
11 januari 2014, 18:26
Iedere Ford met GPS in de metaalpers. En de eigenaar erbij.

Micele
11 januari 2014, 18:45
Al geen dashcams meer nodig. Nog even en de politie krijgt constant alles via de wagens zelf door. Alle moraalridders tevreden. Big brother is watching you, 24/24 :(

Al een reden meer om al zeker geen ford te kopen. Of beter geen wagen waar al die zaken als GPS in zit. Geef mij maar een gewone wagen zonder GPS of andere prullen. Ik zal wel een tomtom tegen de voorruit plakken als ik een GPS nodig heb. Ook geen smartphone voor mij. Een toestel van 19 euro dat kan bellen. Daar dient een GSM tenslotte voor. Ik lees mijn mails thuis of op het werk wel.

Als ik me niet vergis gebruikt Ford Tomtom. Voordeel bij een raamplakker die kan men echt uitschakelen.

Tomtom is bij mijn weten ook de enige die gps-data van hun gebruikers opslaat:
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/brussel-meest-filegevoelige-stad-volgens-verkeersdata-tomtom/article-4000273903071.htm
04/04/2013

Brussel meest filegevoelige stad volgens verkeersdata TomTom

Uit de verkeersdata van TomTom uit 2012, blijkt dat Brussel (nog steeds) de meest filegevoelige stad van België is. Wie op 30 kilometer van de hoofdstad woont en er dagelijks naartoe moet, is jaarlijks 101 uren van zijn tijd kwijt.

Gps-fabrikant TomTom heeft zijn jaarlijkse Congestion Index vrijgegeven, gebaseerd op de verkeersdata van 2012. Deze index is naar eigen zeggen de meest accurate ter wereld voor verkeersopstoppingen in steden, omdat ze – als enige - gebaseerd is op de daadwerkelijke reistijden van auto’s.

En het berekenen van reistijden betekent ook momentane snelheid, want elke "GPS"- kent ook de plaatselijke snelheidsbeperkingen, maw elke snelheidsovertreding kan ook afgeroepen worden. Ook het inrijden van verboden rijbanen, het 180°-keren op verboden plaatsen en wie weet nog iets. Voorrangsnegatie kan ik me al veel moeilijker voorstellen, enkel als diegene die voorrang heeft ook zijn tomtom-raamplakker heeft opstaan...

En bij de automerken die het tomtomsysteem standaard vast ingebouwd hebben - zoals Ford# - is de vraag of die wel volledig afstaan (geheugen) of kunnen afgezet worden. Wslk niet, of men moet een bepaalde zekering verwijderen maar dan valt wslk nog meer uit...

# http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/tomtom/article21875633.ece

ma 09 sep 2013, 09:31

'Tomtom krijgt belangrijk contract Ford'

AMSTERDAM (AFN) -

TomTom heeft een belangrijk contract van Ford in de wacht gesleept. Dat stelt analist Martijn den Drijver van SNS Securities maandag in een rapport.

Den Drijver baseert zich op de aankondiging van Ford dat de nieuwe versie van Ford Sync wordt uitgerust met AppLink, dat bestuurders in staat stelt apps te bedienen via stemherkenning. Daartoe behoort ook een navigatieapp van TomTom. Volgens Den Drijver is TomTom de aangewezen navigatiepartner voor Sync.
Ford verkoopt ongeveer 1 miljoen auto's per jaar in Europa en wil Sync uiteindelijk in alle modellen integreren. Daarmee kan de overeenkomst zorgen voor een aanzienlijke omzet voor TomTom, aldus SNS
Nieuws
Den Drijver wees ook op minder positief nieuws voor het Nederlandse navigatiebedrijf. Telenav voert zijn investeringen in Open Street Map (OSM) op, met als doel om OSM in al zijn producten te gaan gebruiken. Volgens de analist bestaat de mogelijkheid dat OSM kaarten gaat maken die in auto's zijn te gebruiken. Dat zou kunnen betekenen dat TomTom Telenav als klant verliest.
Het aandeel TomTom noteerde maandag vlak na opening 0,4 procent hoger op 4,81 euro.
Ford Sync : http://corporate.tomtom.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=789672

Renault R-link ook: http://corporate.tomtom.com/releasedetail.cfm?releaseid=789622

Mercedes: http://corporate.tomtom.com/releasedetail.cfm?releaseid=789673

Tomtom speed info: http://corporate.tomtom.com/releasedetail.cfm?releaseid=789674

enz « Previous Release | Next Release » klikken...

Micele
11 januari 2014, 19:20
vervolg:
of deze link alle releases van Tomtom: (ook de apps van smartphones, tablets enz...)
http://corporate.tomtom.com/releases.cfm

non-conformist
12 januari 2014, 18:34
Onbegrijpelijk dat dit toegestaan wordt.

Men heeft wetgeving rond privacy, maar ze is blijkbaar niets waard.

Al goed dat ik geen Ford meer koop en werk met een los gps apparaat, waarvan ze zelfs niet weten wie hem gekocht heeft.

reservespeler
12 januari 2014, 18:36
alsof dat iets van Ford alleen is ... als je zo op je privacy gesteld bent, zal je binnenkort je wagen in de garage moeten laten staan.

jij kan mss de bus nemen dan ... ik heb zo'n vermoeden dat t verkeer daar ook veiliger door zou worden.

In de bussen worden camera's geplaatst.

reservespeler
12 januari 2014, 18:39
Iedereen die met een GPS rijdt heeft een bepaalde communicatie met minstens 1 satelliet. Het is eigenlijk een koud kunstje om snelheidsovertreders (die met GPS rijden) uit het verkeer te halen.

Vrijheideerst
12 januari 2014, 18:54
Die Amerikaanse Fords zijn wel top, maar waarom wij hier bijna twee jaar moesten wachten op de Mondeo (Fusion) kan ik nog altijd niet begrijpen.

Micele
12 januari 2014, 18:57
Iedereen die met een GPS rijdt heeft een bepaalde communicatie met minstens 1 satelliet. Het is eigenlijk een koud kunstje om snelheidsovertreders (die met GPS rijden) uit het verkeer te halen.
Voor een minimum aan precisie voor de plaatsbepaling zijn minstens 3 satellieten nodig. Met de meeste GPS kan men het aantal satellieten aflezen, meestal zijn dat er 6 tot 9 (bij normale ontvangst).

Johnny Blaze
12 januari 2014, 19:20
Iedereen die met een GPS rijdt heeft een bepaalde communicatie met minstens 1 satelliet. Het is eigenlijk een koud kunstje om snelheidsovertreders (die met GPS rijden) uit het verkeer te halen.

Ik betwijfel sterk dat consumenten speeltjes een signaal meer dan 20000 km ver (geostationaire baan) kunnen zenden.

Micele
12 januari 2014, 19:35
Ik betwijfel sterk dat consumenten speeltjes een signaal meer dan 20000 km ver (geostationaire baan) kunnen zenden.
... die speeltjes hebben enkel een GPS-ontvanger.

wslk brengt de media soms "verwarrende" berichten...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Global_positioning_system#Misverstand

Misverstand

Hoewel in nieuwsberichten soms wordt gesuggereerd dat gps-ontvangers een locatiesignaal uitzenden en derhalve volgbaar zijn, is dit onjuist. Er zijn wel gespecialiseerde volgsystemen met zenders die gebruikmaken van gps, maar bij verreweg de meeste ontvangers is dit niet het geval. In moderne smartphones bevindt zich tegenwoordig zowel een gps-ontvanger als een internetkoppeling, waardoor deze combinatie een basis is voor het volgen van personen.
Bij gps geldt dus: de satelliet is altijd de zender, de gps-ontvanger is altijd de ontvanger (op aarde). Gps kan dus niet iemand volgen, net zomin als een radiozender iemand kan volgen die een radio-ontvanger bij zich heeft. Volgen wordt pas mogelijk wanneer aan gps een vorm van zender gekoppeld wordt. Verschillende technologieën zijn daartoe in gebruik, waarbij de zogenaamde push-technologie, in de vorm van een sms-zender, het meest verbreid is. Galileo waaraan in opdracht van de Europese commissie gewerkt wordt, zal echter bidirectioneel (zowel zenden als ontvangen) zijn.

Plaatsbepaling
Gps gebruikt 32 (bij opstart 24) verschillende satellieten die elk in een van de zes banen op 20.200 km hoogte cirkelen. Deze banen zijn zodanig samengesteld dat vanaf elke plaats op aarde altijd minstens vier satellieten waarneembaar zijn.
Het meetprincipe van het Global Positioning System is gebaseerd op de afstandsmeting tussen satelliet en ontvanger en het bekend zijn van de positie van de satelliet. De afstanden tussen de satelliet en de ontvanger worden uit de gemeten looptijden van radiogolven afgeleid.

Johnny Blaze
12 januari 2014, 22:01
... die speeltjes hebben enkel een GPS-ontvanger.

wslk brengt de media soms "verwarrende" berichten...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Global_positioning_system#Misverstand

Inderdaad. Wat het wel weer verontrustend maakt (zeker met de huidige NSA toestanden) is dat deze gegevens dus lokaal opgeslagen worden en dan later vrij lokaal gedownload worden naar een centrale database. Enkele mogelijkheden zijn via edge, gprs of lte. Bij de gewone TomTom units is het voor de hand liggend. Bij elke update wordt je data geüpload, maar hoe ze het bij ford buiten uw weten doen is voor mij op dit moment een mysterie. Ik ben ook niet vertrouwd met de gps toestellen van ford (liever te voet dan een ford) maar zou wel graag eens willen weten hoe ze de informatie stelen.

De schoofzak
15 januari 2014, 11:05
Daar zitten hier toch mensen bij die ofwel technische uilskuikens zijn, ofwel verlamd van de angst voor het exotische bigbrotherachtige van die privacy toestanden

Als ik naar radio 2 luister in mijn auto, dan ben ik in verbinding met de bRT. En die vertrouw ik nu eens voor geen haar.

Net zomin als uw radio, is uw gps een 'zender-ontvanger'. Het is alleen maar een ontvanger.

Je gps-fabrikant kan, zoals ik het nu kan inschatten, maar op één manier aan je gegevens komen. En dat is als je een verbinding maakt met je pc, om dan het logboek te downloaden, om dan dat logboek te mailen naar de server van de fabrikant.

Of weet iemand iets meer, maar dan echt weten, over de technische kant van de zaak?
Ik blijf bij de mogelijkheid dat een journalist van mijn voeten een uiterst grote vertaalfout gemaakt heeft.

.

Micele
15 januari 2014, 11:16
Je gps-fabrikant kan, zoals ik het nu kan inschatten, maar op één manier aan je gegevens komen. En dat is als je een verbinding maakt met je pc, om dan het logboek te downloaden, om dan dat logboek te mailen naar de server van de fabrikant.

Een gps, smartphone enz... zijn pc´s en er is een internetverbinding (naast TMC ontvanger), je "gps-pc" berekend namelijk snel de alternatieve routes uit en kiest de beste als je een file nadert, zelfs een accidentele file (TMCpro systeem), maar Tomtom gaat nog verder en verzamelt continu alle info van alle tomtomrijders (snelheden/exacte plaats op de map/enz...) en dit wslk ook als de tomtom-navigatie niet aktief is (vast ingebouwde tomtom´s) maar wel van stroom voorzien wordt (ttz de internetverbinding-gps-pc is in de achtergrond aktief), in de regel dan ook tomtom-raamplakkers al liggen ze in het handschoenkastje (wel met voldoende accuspanning).

TomTom beschikt al enige tijd over een gedetailleerde webapp die live weergeeft waar zich files voordoen, en in geval van verkeerschaos alternatieve routes voorschotelt.

In moderne smartphones bevindt zich tegenwoordig zowel een gps-ontvanger als een internetkoppeling, waardoor deze combinatie een basis is voor het volgen van personen.

In de regel is het zelfs mogelijk je up to date snel genoeg te verwittigen als je op de snelweg een spookrijder nadert (met gsm ook met gps). En natuurlijk ook als je zelf de spookrijder uithangt:
http://www.digital-room.de/news/toyota-navi-warnt-geisterfahrer 2011 Toyota
http://www.bz-berlin.de/archiv/mercedes-warnt-vor-geisterfahrt-article1628184.html 2013 Mercedes
http://www.abendblatt.de/ratgeber/auto-motor/article157627/Handy-warnt-vor-Geisterfahrer.html algemeen gsm´s en smartphones met gps-functie.

Alhoewel gps-maps geen zeer grote nauwkeurigheid hebben (~ 10 m) is het blijkbaar toch wslk softwarematig ? mogelijk, die systemen zullen wel duurder zijn.
sorry voor het Duits maar in het Nederlands googlen met spookrijder ... vind ik niets...
edit ! toch iets gevonden: lees best eens door
http://www.spits-project.com/dutch-press/85-auto-waarschuwt-voor-spookrijder-en-scherpe-bochten

Auto waarschuwt voor spookrijder en scherpe bochten

Amstelveen, 18 maart 2010

Eurocommissaris Neelie Kroes en Minister Camiel Eurlings testen slimme auto vol Nederlandse innovaties
'Let op: een spookrijder komt op u af'. Of 'U nadert een school, verlaag uw snelheid'. De slimme auto waarschuwt automobilisten voor naderende gevaren zoals scherpe bochten en spookrijders. Maar ook slimme vrachtwagens kunnen straks de chauffeur attenderen op de rusttijden waarna het navigatiesysteem de dichtstbijzijnde rustplaats aangeeft of bijvoorbeeld aangeeft bij welke snelheid de vrachtwagen kan profiteren van een groene golf. Dankzij Nederlandse innovaties worden de mogelijkheden om auto's en vrachtwagens veiliger en slimmer te maken, enorm vergroot. Op de vakbeurs Intertraffic zijn deze innovaties tussen 23 en 26 maart te zien tijdens een tour van Amsterdam naar Schiphol. Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat en Eurocommissaris Neelie Kroes voor de Digitale Agenda, bezoeken naar verwachting op 24 maart Intertraffic en zullen ook in een van de slimme auto's rijden. Tijdens deze tour ervaren zij hoe ICT het verkeer en vervoer slimmer en veiliger maakt.

De innovaties zijn het resultaat van de samenwerking tussen Nederlandse ondernemingen in het SPITS-project. NXP, Logica, TomTom en TNO hebben samen met een aantal universiteiten en ondernemingen uit het MKB 'meedenkende auto' ontwikkeld. Het consortium zet haar expertise in om auto's (maar ook vrachtwagens) te voorzien van systemen die interactief communiceren met andere weggebruikers, advies geven over het meest zuinige rijgedrag en up-to-date-informatie leveren over werkzaamheden, files, evenementen en bijvoorbeeld beschikbare parkeerplaatsen. Daarmee zet het samenwerkingsverband belangrijke stappen om via high-tech-toepassingen het bestaande wagenpark duurzamer te maken en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan de strijd tegen de files. De eerste resultaten van deze samenwerking worden tijdens de Intertraffic-beurs getoond. Eerder vond een proef plaats op de snelweg A270.