PDA

View Full Version : 'jacht' op buitenlandse nummerplaten ...


Universalia
12 januari 2014, 11:15
Bron (http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/1772548/2014/01/12/Vlaanderen-opent-jacht-op-buitenlandse-nummerplaten.dhtml)

Detail

De Vlaamse overheid plant regelmatige, grootschalige controles op autobestuurders die met een buitenlandse nummerplaat proberen de inschrijvingstaks en verkeersbelasting te ontwijken. Dat schrijft Het Nieuwsblad op Zondag.

Zal dat eens geen tijd worden.

En ik hoop niet alleen dat, inschrijvingstaks en verkeersbelasting, maar die buitenlandse nummerplaten die het niet zo nauw nemen met het huidig geldende verkeersreglement in België /Europa (waar stond dat ook weeral voor dat Verenigde Europa??), ook die 'buitenlanders' de 'mogelijk' opgelopen boetes (meestal snelheidsovertredingen) eens thuis te bezorgen of ze gelijk 'boter bij de vis' te gaan incasseren.

De 'lege' staatskas kan er maar gezonden van worden of niet? :cheer:

Micele
12 januari 2014, 12:14
Betreft firmawagens: indien die auto´s in het buitenland ingeschreven zijn betalen ze daar inschrijvingstaks en navenant ook daar hun wegentaks.

Dubbele autotaksen betalen in Europa gaat niet. Daar zijn EU-richtlijnen van.

En betreft andere auto´s is het domicileringsadres bepalend.

Hypochonder
12 januari 2014, 12:45
Het is dan ook enkel in Vlaanderen dat ze dit doen, in Wallonië zijn ze er gerust in. Dat ze de verkeersbelasting voor moderne, zuinige wagens eens fors naar beneden halen in plaats van te kwakkelen.

Tavek
13 januari 2014, 01:25
Betreft firmawagens: indien die auto´s in het buitenland ingeschreven zijn betalen ze daar inschrijvingstaks en navenant ook daar hun wegentaks.

Dubbele autotaksen betalen in Europa gaat niet. Daar zijn EU-richtlijnen van.

En betreft andere auto´s is het domicileringsadres bepalend.

Het is net daar waar er gefoefeld mee wordt...het domicili.

maddox
13 januari 2014, 03:32
Stel U nu voor. Ik mag de 2de auto van mijn vader gebruiken. Maar die woont wel in Nederland. Wat dan?

Hypochonder
13 januari 2014, 04:57
Dan moet je toch verkeersbelasting betalen in België.

maddox
13 januari 2014, 14:06
Dan moet je toch verkeersbelasting betalen in België.

Op een wagen waarvoor in Nederland al betaald is?

Micele
13 januari 2014, 15:46
Het is net daar waar er gefoefeld mee wordt...het domicili.

1 op 4 zou niet in orde zijn volgens nieuwsberichten.

Waaronder die bepaalde voertuigen waar de nodige documenten in de auto ontbraken.

Mambo
13 januari 2014, 23:34
Stel U nu voor. Ik mag de 2de auto van mijn vader gebruiken. Maar die woont wel in Nederland. Wat dan?

Dan rij je gewoon met iemand anders zijn auto hé.
Kosten en lasten zijn voor de eigenaar, niet de chauffeur.

Jan van den Berghe
14 januari 2014, 00:24
Het is dan ook enkel in Vlaanderen dat ze dit doen, in Wallonië zijn ze er gerust in. Dat ze de verkeersbelasting voor moderne, zuinige wagens eens fors naar beneden halen in plaats van te kwakkelen.

Dat denkt u maar... Het Vlaamse voorbeeld werd aanstekelijk. Sedert heel kort is men in Wallonië ook begonnen met nummerplaatcontrole en het uitschrijven van boetes. Het kan het Waals Gewest een smak geld opleveren, vooral als ze jacht gaan maken op al die wagens van Fransen die wel in België wonen maar nog steeds met hun Franse nummerplaat blijven rijden. Dat valt zo op als je eens door de Waalse grensdorpen rijdt: op veel opritten en onder carports staan wagens met Franse nummerplaat.

Jan van den Berghe
14 januari 2014, 00:26
Stel U nu voor. Ik mag de 2de auto van mijn vader gebruiken. Maar die woont wel in Nederland. Wat dan?

Ik betwijfel of je dit wel op permanente wijze kunt doen, hoor.

Jan van den Berghe
14 januari 2014, 00:32
Betreft firmawagens: indien die auto´s in het buitenland ingeschreven zijn betalen ze daar inschrijvingstaks en navenant ook daar hun wegentaks.


't Zit toch iets anders in elkaar:

http://www.vacature.com/carriere/wat-als-je-met-een-buitenlandse-nummerplaat-in-belgie-rondrijdt

maddox
14 januari 2014, 03:59
Ik betwijfel of je dit wel op permanente wijze kunt doen, hoor.

Welke wetgeving voorkomt zulke zaken?

Uw link naar de SDworks pagina geeft aan dat er voor bedrijfmatige situaties met buitenlandse wagens bepaalde BTW en inschrijvingsplichten zijn.

Maar dat geeft geen verheldering voor niet bedrijfsactiviteitsgebonden of privé situaties.

Zo kan men ook de vraag stellen, waarom een verzekering in België afsluiten, als een Poolse of Griekse firma voor een lagere prijs uw noden kan invullen?

Mambo
14 januari 2014, 23:43
Ik betwijfel of je dit wel op permanente wijze kunt doen, hoor.

En waarom zou je dat niet permanent kunnen doen?

non-conformist
14 januari 2014, 23:44
Het is net daar waar er gefoefeld mee wordt...het domicili.

Het wordt inderdaad bijvoorbeeld interessant om een domicili bijvoorbeeld in Wallonië te hebben als je een zware wagen wil inschrijven.