PDA

View Full Version : Nederlandse troepen terug uit Irak?!?


Chipie
3 september 2004, 08:43
(Gezien ik dit topic niet meer terugvind, plaats ik dit hier opnieuw)

Enkele dagen geleden, na de dood van de Nederlandse soldaat in Irak, wilde de Nederlandse Defensie extra troepen naar Irak sturen. Familieleden vroegen juist om de terugkeer van de militairen. En werd toen in de (uiteraard Nederlandse) kranten gevraagd wat de Nederlandse Irakezen ervan dachten (hier is zoiets bijna onvoorstelbaar. Wie vraagt nu een Irakees zijn gedacht?!).
Tijdens mijn verlof kon ik enkel 'beroep' doen op onze Vlaamse 'populaire' kranten (?). Vanzelfsprekend was er over de Iraakse problemen weeral niets te vinden (zelfs niet tijdens de Najaf-crisis)... O jawel, er stond in een krant (en dat was ook werkelijk het enige) vermeld dat 22-jarige Irakese voetballer in Athene had vermeld: "Wat hebben die Amerikanen in Irak te zoeken?"... en dat was het, maar ja, die stijl van Vlaamse (objectieve, hmm) berichtgeving die zullen de meesten wel al gewoon zijn...
Over andere binnenlandse en buitenlandse politieke 'zaken' was er trouwens ook niets te vinden (wel wat enorme foto's van een woning die tijdens renovatiewerken gescheurd was enz). Gelukkig kon ik me ook enkele Nederlandse kranten aanschaffen, zodat ik toch iets 'neutraals' vernam.
En wat kon ik ondermeer lezen?

Shezzad Abbas, uitgeprocedeerde asielzoeker uit Grijpskerk die met vrouw en vier kinderen wacht op uitzetting naar Irak:
'Wat een gek land is dit. Wij worden teruggestuurd naar Irak omdat het volgens jullie daar veilig is, Intussen roepen jullie dat de Nederlandse soldaten naar huis moeten komen omdat het in Irak te gevaarijk is.'Iskander Salman van het Iraaks Democratisch Centrum:
'Ik heb het idee dat de Nederlandse militairen niet eens zichzelf kunnen beschermen. Hoe moeten ze de Irakezen dan veiligheid bieden ?
Hoe moeten ze met de wederopbouw helpen? Op dit moment hebben de Nederlanders in Irak niks te zoeken.'

Chipie
3 september 2004, 09:13
Shlimo Haddad, lid van de Dutch Asyrian Society:
'De Nederlandse militairen moeten blijven. Ook al is de situatie er nu eentje van vuur en vlam. Als de Nederlanders uit Irak weggaan, loopt de zaak helemaal uit de hand. Deze gevaarlijke situatie duurt nog maar kort. Nog enkele extremisten in Najaf en Karbala uitschakelen en dan keert de rust weer terug. Geloof me, de grote schoonmaak in Irak is bijna voltooid.'

Mahmoud Murat, lid Koerdische Verenigfingen Midia (Noord-Irak):
'Nederland strijdt namens de coalitie tegen het terrorisme.
Die strijd is nu in Irak gaandè en die moeten we daar ook winnen. Ik snap dat familieleden bang zijn voor de veiligheid van hun geliefden. Maar als Nederland zich terugtrekt, krijgen de terroristen vrij spel. Dat is slecht voor de Iraakse bevolking en uiteindelijk slecht voor de hele wereld.'

Nasser: 'Ik snap dat jullie zenuwachtig worden als een Islamitische groepering als Tawhid met aanslagen dreigt als Nederland zijn militairen niet terughaalt.
Maar terreur bedreigt alle mensen waar ook ter wereld. Daar heeft de Nederlandse aanwezigheid in Irak echt niks mee te maken.'

Mariewan Kanie, Iraaks-Koerdische journalist en columnist:
'Nederlandse aanwezigheid, de internationale aanwezigheid in Irak is belangrijk voor de lokale bevolking en het politieke proces. Deze week nog hebben de Irakezen een eigen parlement gekozen. Een enorme politieke winst die nauwelijks aandacht heeft gekregen vanwege de gesneuvelde Nederlandse militair. Het is heel erg dat hij dood is, maar we moeten niet denken dat ze nu allemaal het slachtoffer worden. Het zijn professionele soldaten die hebbel geleerd risico's te mijden. Ik begrijp de angst onder de familieleden van de soldaten. Maar de huidige wereld kun je niet vanuit de gevoelens van familieleden benaderen. Hoe rechtvaardig die ook zijn. Vanuit het gevoel had ik nooit uit Irak moeten vluchten. Dan had ik bij mijn vier zussen en zes broers moeten blijven. Politici dienen strategischer naar zaken te kijken.'

Faisal Nasser, voorzitter van het Iraaks Platform in Nederland:
'Irak verdient na jaren van dictatuur onder Saddam Hussein een democratische toekomst. Een kleine minderheid van Saddamaanhangers, extremisten en terroristen, probeert nu te voorkomen dat Irak een democratie wordt. Nederland moet zijn verantwoordelijkheid dragen en het Iraakse volk beschermen. Laat ze nu niet in de steek.'

Op de Nederlandse TV heb ik reeds diverse malen van Irakezen kunnen horen dat de toestand er bijlange zo erg niet is als de linkse journalisten het volk willen doen geloven (hier krijgen die mensen natuurlijk niet de kans hun mening te vertolken. Ja, we hadden hier vroeger wel een zekere Maria, een Vlaamse die met een Saddam-aanhanger was getrouwd en die er vroeger zo gelukkig was. Tja...).
Dit heb ik trouwens verleden zondag ook op BBC World (Hardtalk) gehoord van de Irakese ambassadeur in Engeland... "Niemand wil de verbeteringen zien, omdat het niet past in de strategie van de linksen... (Bijna) Niemand heeft de toestand ter plaatse (in heel het land) onderzocht... en toch maar negatieve kritiek uitspuwen... ".

Sinistra
3 september 2004, 12:27
Shlimo Haddad, lid van de Dutch Asyrian Society:
'De Nederlandse militairen moeten blijven. Ook al is de situatie er nu eentje van vuur en vlam. Als de Nederlanders uit Irak weggaan, loopt de zaak helemaal uit de hand. Deze gevaarlijke situatie duurt nog maar kort. Nog enkele extremisten in Najaf en Karbala uitschakelen en dan keert de rust weer terug. Geloof me, de grote schoonmaak in Irak is bijna voltooid.'

Mahmoud Murat, lid Koerdische Verenigfingen Midia (Noord-Irak):
'Nederland strijdt namens de coalitie tegen het terrorisme.
Die strijd is nu in Irak gaandè en die moeten we daar ook winnen. Ik snap dat familieleden bang zijn voor de veiligheid van hun geliefden. Maar als Nederland zich terugtrekt, krijgen de terroristen vrij spel. Dat is slecht voor de Iraakse bevolking en uiteindelijk slecht voor de hele wereld.'

Nasser: 'Ik snap dat jullie zenuwachtig worden als een Islamitische groepering als Tawhid met aanslagen dreigt als Nederland zijn militairen niet terughaalt.
Maar terreur bedreigt alle mensen waar ook ter wereld. Daar heeft de Nederlandse aanwezigheid in Irak echt niks mee te maken.'

Mariewan Kanie, Iraaks-Koerdische journalist en columnist:
'Nederlandse aanwezigheid, de internationale aanwezigheid in Irak is belangrijk voor de lokale bevolking en het politieke proces. Deze week nog hebben de Irakezen een eigen parlement gekozen. Een enorme politieke winst die nauwelijks aandacht heeft gekregen vanwege de gesneuvelde Nederlandse militair. Het is heel erg dat hij dood is, maar we moeten niet denken dat ze nu allemaal het slachtoffer worden. Het zijn professionele soldaten die hebbel geleerd risico's te mijden. Ik begrijp de angst onder de familieleden van de soldaten. Maar de huidige wereld kun je niet vanuit de gevoelens van familieleden benaderen. Hoe rechtvaardig die ook zijn. Vanuit het gevoel had ik nooit uit Irak moeten vluchten. Dan had ik bij mijn vier zussen en zes broers moeten blijven. Politici dienen strategischer naar zaken te kijken.'

Faisal Nasser, voorzitter van het Iraaks Platform in Nederland:
'Irak verdient na jaren van dictatuur onder Saddam Hussein een democratische toekomst. Een kleine minderheid van Saddamaanhangers, extremisten en terroristen, probeert nu te voorkomen dat Irak een democratie wordt. Nederland moet zijn verantwoordelijkheid dragen en het Iraakse volk beschermen. Laat ze nu niet in de steek.'

Op de Nederlandse TV heb ik reeds diverse malen van Irakezen kunnen horen dat de toestand er bijlange zo erg niet is als de linkse journalisten het volk willen doen geloven (hier krijgen die mensen natuurlijk niet de kans hun mening te vertolken. Ja, we hadden hier vroeger wel een zekere Maria, een Vlaamse die met een Saddam-aanhanger was getrouwd en die er vroeger zo gelukkig was. Tja...).
Dit heb ik trouwens verleden zondag ook op BBC World (Hardtalk) gehoord van de Irakese ambassadeur in Engeland... "Niemand wil de verbeteringen zien, omdat het niet past in de strategie van de linksen... (Bijna) Niemand heeft de toestand ter plaatse (in heel het land) onderzocht... en toch maar negatieve kritiek uitspuwen... ".
Gelijk heb je Chipie. Links in Vlaanderen overleeftdankzij haar grote aandeel in de massamedia, haar manipulaties door journalisten enz.. Moest links niet zo massaal zijn vertegenwoordigd zijn in de media dan haalden ze in Vlaanderen al lang géén 10% méér.

Tommy_
3 september 2004, 12:32
Het probleem is denk ik dat de meeste journalisten a)politiek correct moeten denken of b)de journalisten zelf links zijn. Er is in Vlaanderen geen evenwicht daarin.