PDA

View Full Version : Truckersrijbewijs voor 80€ ...


Universalia
28 januari 2014, 16:17
Bron (http://www.vandaag.be/buitenland/144570_truckersrijbewijs-te-koopt-voor-80-euro-in-litouwen.html)

Detail tekst:

In Litouwen kan je met de juiste connecties een rijbewijs voor het besturen van een vrachtwagen kopen voor tachtig euro. Dat meldt de Noorse krant Verdens Gang en de Nederlandse Telegraaf. Rijlessen volgen of een examen afleggen zijn niet nodig.

Nu snap ik dat ook dat die totaal geen weet hebben de verkeersregels die gelden, waar dan ook in Europa.

Snelheidsovertredingen, uiterst linkse rijbaan gebruiken en ga zomaar verder ... :roll:

pdm
31 januari 2014, 19:48
Nu snap ik dat ook dat die totaal geen weet hebben de verkeersregels die gelden, waar dan ook in Europa.

Snelheidsovertredingen, uiterst linkse rijbaan gebruiken en ga zomaar verder ...
Ja daar kan ik me iets bij voorstellen. Kom ze onder werktijd ook tegen. En vorig weekend dat gemerkt toen ik richting Antwerpen moest vanuit Eindhoven.
Komt er me een Roemeen voorbij scheuren aan ongeveer 120+ km met aanhanger. Constant op linkerrijstrook en inhalen maar. Terwijl ik dankzij het goede wegdek in Belgie net op de 90km bleef.
Het leek daar meer op komijnekaas met pitjes en gaten.

Johan Daelemans
31 januari 2014, 20:38
Nu snap ik dat ook dat die totaal geen weet hebben de verkeersregels die gelden, waar dan ook in Europa.


Je vergeet dat er nog ontelbare Belgen rondrijden met een gekregen rijbewijs.
Beweren dat die de verkeersregels niet kennen is er eveneens fel over.
Het ene is niet noodzakelijk gekoppeld aan het tweede.

Het betekend eveneens dat een rijbewijs niet garant staat voor een correct rijgedrag. Puur qua verkeersveiligheid is ook de verplichte verzekering een negatieve factor. Doe maar stommiteiten, de verzekering betaalt wel.
De autoverzekering is een noodzakelijk kwaad maar dient helemaal hervormd te worden.

Nog erger is het gesteld met de bestuurders van bedrijfswagens.
Let op, het gaat hier over een kleine minderheid.
Het gedrag van een minderheid waar de meerderheid voor moet opdraaien.

Hoe groot was het bedrag weer dat ze hebben losgepeuterd van de autobestuurder? Richting 0.5 miljard?
Hoeveel boetes zijn dat? 10 miljoen? Voor 650 verkeersdoden waarvan een zeker aantal zelfmoorden.
Het aantal zelfdodingen zit boven de 5000 per jaar. Beweren dat hier geen enkele zijn wagen of motorfiets gebruikt is ronduit onzin.

De laatste 10 jaar is het aantal slachtoffer gedaald van 880 naar 650.
Ondertussen zijn vele zwarte punten op het wegennet aangepakt en zijn de wagens uitgerust met ontelbare airbags en hebben een ongekend veiligheidsniveau bereikt, voor bestuurder EN voor de zwakke weggebruiker.

Nu mag hier elke verkeersboete-extremist eens uitleggen welke maatregelen
voor welke daling hebben gezorgd.
500 miljoen aan verkeersboetes en/of wegwerken zwarte punten op het wegennet en/of veiligere wagens en/of rijbewijs opleidingen...

Doen zou ik zeggen!

lohabra
31 januari 2014, 21:57
Je vergeet dat er nog ontelbare Belgen rondrijden met een gekregen rijbewijs.
Beweren dat die de verkeersregels niet kennen is er eveneens fel over.
Het ene is niet noodzakelijk gekoppeld aan het tweede.

Het betekend eveneens dat een rijbewijs niet garant staat voor een correct rijgedrag.

Gelukkig zeg je het in je tweede alinea zélf.

Een rijbewijs, betekent nog bijlange na niet, dat de verkeersregels voldoende gekend zijn, laat staan ook nog gerespecteerd worden.

De franstalige term "un permis de conduire", is dan ook een vlag die de lading veel beter dekt. Een rijbewijs, bewijst vaak helemaal niks. Veeleer is het een persoonlijk document, dat de houder toelaat om welbepaalde categorie(ën) motorvoertuig(en) te besturen op de openbare weg.

Johan Daelemans
1 februari 2014, 13:28
Nu mag hier elke verkeersboete-extremist eens uitleggen welke maatregelen voor welke daling hebben gezorgd.
500 miljoen aan verkeersboetes en/of wegwerken zwarte punten op het wegennet en/of veiligere wagens en/of rijbewijs opleidingen...

Doen zou ik zeggen!

Oeps.... de antwoorden blijven weg...
Ik ga nog een hint geven.
Alle nieuwe wagens van de laatste 4/5 jaar zijn uitgerust met de laatste snufjes op gebied van veiligheid. Hier zijn dus geen grote 'revoluties' meer te verwachten zoals de 16 airbags en automatisch veiligheidsriem spanners.
Het aantal slachtoffers op de weg zal dus ook niet meer dalen, zie de cijfers van de laatste 3 jaar.

Het is onzin te stellen dat het verlagen van de snelheid automatisch leidt tot minder slachtoffers. Het enige resultaat zijn meer centen in de zak van de overheid. (zie ook de cijfers van de laatste jaren).

De oorzaak van een ongeval is het verkeerd inschatten van een situatie en dit heeft weinig te maken met snelheid. Ergens gaan we de kaap passeren waarbij we meer aandacht moeten besteden aan informatie die we moeten verwerken dan bezig te zijn met wat er in het verkeer rondom ons gebeurd.

maddox
1 februari 2014, 13:45
Ik weet niet, een hoop nieuwe snufjes zijn onderweg.
All-round sensoren die dodehoekdetectie doen, onderlinge en dus remafstand bepalenn en zelfs actief ingrijpen, om maar 1 voorbeeld te geven.
Natuurlijk kunnen deze systemen geen kamelenjockey veranderen in een voorbeeldig bestuurder, daarvoor moet men nog een stapje verder gaan, en die stap staat ook in de boeken.

Ik zie het zo aankomen. Eerst "autonome" auto's, die zelf kunnen rijden, een gadget in de duurdere luxewagens. Dat sijpeld door naar de meer betaalbare middenklassers, en uiteindelijk wordt het verplicht in alle wagens (die dan al lang niet meer betaalbaar zijn voor iedereen). Om dan het heft helemaal uit handen te nemen, en automatische piloot verplicht te maken, om zo het zwakke stukje uit het verkeer te halen, de debiel achter het stuur.

Micele
1 februari 2014, 14:07
Ziet er iemand een verband tussen een "snelheidsbeleid (f) aantal flitspalen/inwoners" en het aantal verkeersdoden/inwoners in de EU-landen ?

Oordeel zelf:

https://imagizer.imageshack.us/v2/1108x557q90/11/qqjc.png

De onderste rij: bvb rode cijfers betekent x % slechter als het EU-landcijfergemiddelde (EU-2012 = 60 verkeersdoden/milj inw.), voor 2012 was dat voor BE 15,9 % slechter, 2011 zelfs 19,9%.
Zo kan men zien waarvan we komen relatief tov de andere EU-landen, namelijk zowat het EU-gemiddelde of iets beter, in elk geval zwarte -cijfers of minder als het ~ EU-landcijfer.

De jaarkolommen beginnen na de val van het ijzeren gordijn (statist.-1991), 1998 was het eerste flitspaaljaar in BE (vooral VL toen). Af en toe staat een tussenstand erachter in extra kolom (vet).

Men kan bvb de Scandinavische landen Zweden, Denemarken en Finland ook apart nemen. Hoe komt dat DK het zo goed doet (f) amper flitspalen, en Finland met 100 x meer flitspalen het slechtste ?

Men kan de grote landen ook apart nemen.
Men kan de dichtbevolkte relatief kleinere landen ook apart nemen.

Kijk ook wat bepaalde landen als Spanje een vooruitgang gemaakt hebben, maar houdt ook rekening met de EU-eenmaking-veilige wegeninfra wat men overigens kan aflezen in het aantal kms snelwegen, waar BE vroeger zeker bij de eerste 3 stond qua snelwegkms per miljoen inwoners staan we nu op de 10-11e plaats (NL zal nu wel 10e staan).

(In 2008-2009 waren er (lichte) extra schommelingen door de bankencrisis die vooral in bepaalde landen minder vtgkms gaf)

BE heeft alleszins een sterke, zoniet de sterkste focussering op snelheid, ook met de vele 70/50/30 kmh zowat doorgaans de laagste limieten in Europa (ook 90 kmh op 2+2 middenberm is lager als in de meeste landen);
en ondanks het voordeel een dichtbevolkt land te zijn (meer OV-gebruik) zien we dat helemaal niet terug in de cijfers verkeersdoden/miljoen inwoners.

Of met afstand het relatief onveiligste land van de "West_EU-landen", quasi gemiddeld Oostblokniveau... :oops:

Voor de flitspalen gehomologeerd waren vóór 98 en toen de 70 kmh weinig te zien was, stonden we nog relatief 12 de, nu zijn we gezakt tot 19e plaats met een 20-21-19e plaats de laatste 3 jaren.

Tsjechie en Portugal gaat ons wslk volgend jaar voorbijsteken, Kroatie is ook EU-land en gaat met wslk 65 verkeersdoden/milj inwoners in 2013 (3 kwartaal) Be ook voorgaan in de tabel, het kan dus zijn dat we in 2013 naar de 22e plaats afzakken op dan 28 landen.