PDA

View Full Version : Inbreken met of zonder verkiezingen?


giserke
4 september 2004, 12:56
Beste collega’s.
Uit het interview met Leterme in Polspoel en Besmet is ook weer eens gebleken dat er wellicht een einde zal komen aan de paarse regering op federaal niveau, na de najaarse onderhandelingen tussen de gewesten en de federale regering.
En niet alleen voor communautaire kwesties.
Het is vooral het asymmetrisch bestuur tussen het Vlaams gewest en de federale regering die de doorslaggevende factor wordt en de PS dwars zit.
Nu wordt er door de pers doorgedramd op het al of niet inreken van de CD&V in de federale regering.
Je kan dit met of zonder verkiezingen doen.
Hier aan Vlaamse zijde wordt geopperd (vooral in SPA-SPIRIT kringen) om dit te doen zonder verkiezingen, in een depanage structuur van de CD&V.
Maar de PS in Wallonië wil geen depanage maar regelrechte verkiezingen.
En wel om volgende reden (volgens mij):
- Telkenmale als het Blok wint, wint de PS op de MR en CDH
- Wanneer er nu terug verkiezingen komen, zal de PS (alla Vancauwenberghe) nog meer kunnen profiteren van het bang maken van Walen tav Vlaanderen, ivm het Vlaams Blok.

Wanneer het Blok in de federale regering terecht komt of groeit naar de grootste partij, kunnen wij zeker een kruis maken over de communautaire onderhandelingen.

Philips Inc.
4 september 2004, 19:57
De PS probeert een compromis te vinden met paars. Zo ook de invitatie bij Di Rupo thuis en het initiatief van Verhofstadt ter zake.

Ze willen zo het Vlaamse front breken, want ze weten dat Verhofstadt zijn broek ferm wil afsteken om 1e minister te blijven.

vrijevlaming
5 september 2004, 07:00
niet inbreken! Feit is dat leterme het hard kan spelen zoals het nu is: geen verplichtingen tov de federale regering, want we zitten er niet in. We kunnen volop gaan voor de uitvoering van het vlaams regeerakkoord, want wat gaan de paarsen doen? De vlaamse regering laten vallen? Die kan helemaal niet vallen, zodus waar zit het probleem. De bal ligt nog altijd in het kamp van cd&v: houden ze hun woord en geven ze niet toe, dan pas gaan we een enorme stap vooruit zetten in de staatshervorming.
Probleem is dat ik bang ben dat cd&v wel gaat toegeven.... Ik hoop van niet, maar ergens heb ik nog altijd niet veel vertrouwen in wat die tsjeven doen.

Piet Hein
5 september 2004, 12:53
O.K. maar dan met nieuwe verkiezingen.

jan hyoens
6 september 2004, 09:34
Wanneer het Blok in de federale regering terecht komt of groeit naar de grootste partij, kunnen wij zeker een kruis maken over de communautaire onderhandelingen.
Juist! Want dan moeten we spreken van interstatelijke onderhandelingen!8)

Betweter
6 september 2004, 15:06
Wanneer het Blok in de federale regering terecht komt of groeit naar de grootste partij, kunnen wij zeker een kruis maken over de communautaire onderhandelingen.
Het Vlaams Blok kan reeds het meest aantal kiezers achter zijn naam zetten.

ps: Het Vlaams Blok gaat enkel in een federale regering als dit m.i. de laatste is.
Ik zie dus niet goed der relevantie...

giserke
6 september 2004, 16:33
Het Vlaams Blok kan reeds het meest aantal kiezers achter zijn naam zetten.

ps: Het Vlaams Blok gaat enkel in een federale regering als dit m.i. de laatste is.
Ik zie dus niet goed der relevantie...dus, wanneer het Blok volgende verkiezingen (wanneer de federale regering valt) vb 30% haalt en de grootste formatie is, zal ze niet in de regering stappen? Weet u wat er dan hoe uw kiezers zullen reageren? :lol: Ik weet het wel!
Ik geef u de raad, DOE DIT AUB.

C uit W
6 september 2004, 18:48
dus, wanneer het Blok volgende verkiezingen (wanneer de federale regering valt) vb 30% haalt en de grootste formatie is, zal ze niet in de regering stappen? Weet u wat er dan hoe uw kiezers zullen reageren? :lol: Ik weet het wel!
Ik geef u de raad, DOE DIT AUB.1) U onderschat de Blok top
2) U onderschat de haat die de Waalse hoge pieten hebben voor het Blok. (en de angst)

giserke
6 september 2004, 18:55
1) U onderschat de Blok top
2) U onderschat de haat die de Waalse hoge pieten hebben voor het Blok. (en de angst)de Waalse hoge pieten, hebben geen haat of angst van het Blok. Jullie zijn hun levensverzekering!!

Betweter
7 september 2004, 07:39
dus, wanneer het Blok volgende verkiezingen (wanneer de federale regering valt) vb 30% haalt en de grootste formatie is, zal ze niet in de regering stappen? Weet u wat er dan hoe uw kiezers zullen reageren? :lol: Ik weet het wel!
Ik geef u de raad, DOE DIT AUB.
Dan zal het Vlaams Blok enkel in de regering stappen als dit de laatste federale regering is. Dat heeft het Vlaams Blok duidelijk gezegd.

ps: het is VLAAMS Blok. 'Vlaams' is geen vies woord hoor...

Betweter
7 september 2004, 07:40
de Waalse hoge pieten, hebben geen haat of angst van het Blok. Jullie zijn hun levensverzekering!!
Voor een medewerker van Bourgeois, moet je toch nog veel leren hoor... Je begrijpt dat wel als je een tijdje rondhangt in de politiek ;)

C uit W
8 september 2004, 19:46
de Waalse hoge pieten, hebben geen haat of angst van het Blok. Jullie zijn hun levensverzekering!!:lol: Wie is er hier wiens levensverzekering??

giserke
9 september 2004, 00:19
Voor een medewerker van Bourgeois, moet je toch nog veel leren hoor... Je begrijpt dat wel als je een tijdje rondhangt in de politiek ;)ik denk dat jij enkele dingen niet snapt. Hoe meer jullie stemmen halen (hoewel nu gaat het spel beginnen met Deman en konsoorten) hoe meer de PS anti vlaamse stemmen haalt.

Betweter
9 september 2004, 07:39
ik denk dat jij enkele dingen niet snapt. Hoe meer jullie stemmen halen (hoewel nu gaat het spel beginnen met Deman en konsoorten) hoe meer de PS anti vlaamse stemmen haalt.
Helemaal niet, hoor.

Ps: ben je zo zeker dat het spel gaat beginnen? Ik lach er eens goed mee :-D

Van strategie hebben ze bij de N-VA niet veel kaas gegeten hé :-P

giserke
9 september 2004, 16:32
Helemaal niet, hoor.

Ps: ben je zo zeker dat het spel gaat beginnen? Ik lach er eens goed mee :-D

Van strategie hebben ze bij de N-VA niet veel kaas gegeten hé :-Phet is ondertussen al aan het rommelen over de ijzerwake binnen het Blok.
Eerst over de verandering en verzachting van de partijstandpunten, nu de ijzerwake onder vuur, morgen zullen sommige Blok mandatarissen een robbertje "ik" uitvechten.
Wat heb ik jullie gezegd, en paar maanden geleden? Jullie verruimingsgroep (morel, verstrepen enz..) is uw partij aan het uithollen.

The Blackadder
10 september 2004, 12:48
morgen zullen sommige Blok mandatarissen een robbertje "ik" uitvechten.
hoor ik daar tussen de regels een lekker geslaagde sarcastische verwijzing naar rob klop? :-P :-D

Betweter
10 september 2004, 19:32
het is ondertussen al aan het rommelen over de ijzerwake binnen het Blok.
Eerst over de verandering en verzachting van de partijstandpunten, nu de ijzerwake onder vuur, morgen zullen sommige Blok mandatarissen een robbertje "ik" uitvechten.
Wat heb ik jullie gezegd, en paar maanden geleden? Jullie verruimingsgroep (morel, verstrepen enz..) is uw partij aan het uithollen.
Je zegt enkel The Piano na!

Het rommelt helemaal niet. Dat zul je morgen wel zien ;)

Uw dromen niet voor werkelijkheid houden hé ;)

ps: @blackadder: ik ken ook enkele N_VA'ers hoor met een niet zo fris verleden. Echtern; uit respect voor hen vertel ik dit niet... Denk er dus eens over na.

giserke
11 september 2004, 00:06
Je zegt enkel The Piano na!

Het rommelt helemaal niet. Dat zul je morgen wel zien ;)

Uw dromen niet voor werkelijkheid houden hé ;)

ps: @blackadder: ik ken ook enkele N_VA'ers hoor met een niet zo fris verleden. Echtern; uit respect voor hen vertel ik dit niet... Denk er dus eens over na.the piano heeft hier de ballen mee te maken.

Betweter
11 september 2004, 09:41
the piano heeft hier de ballen mee te maken.
Als medewerker van Bourgeois in het Vlaams Parlement heb je toch enige politieke voeling? Althans dat vermoed ik toch. Dan weet je toch ook hoe de zaken staan hé.

giserke
11 september 2004, 09:56
Als medewerker van Bourgeois in het Vlaams Parlement heb je toch enige politieke voeling? Althans dat vermoed ik toch. Dan weet je toch ook hoe de zaken staan hé.ik werk niet voor G in het parlement.
Maar ben wel zeer nauw betrokken in zijn onmiddellijke omgeving.
G heeft wel gevraagd of ik op zijn kabinet wouw werken, maar heb dit afgestaan. (gelukkig)

Bolter
12 september 2004, 08:53

Bolter
12 september 2004, 08:56
We moeten gewoon een goed beleid voeren op Vlaams niveau en goede oppositie op federaal niveau...
We moeten niet navelstaren op het inbreken op dit of dat niveau..

Van een goed beleid, of goede oppositie, komt gewoon een verder of opnieuw deelnemen aan het beleid.

Verdere strategische spelletjes zijn waardeloos..

giserke
12 september 2004, 14:52
We moeten gewoon een goed beleid voeren op Vlaams niveau en goede oppositie op federaal niveau...
We moeten niet navelstaren op het inbreken op dit of dat niveau..

Van een goed beleid, of goede oppositie, komt gewoon een verder of opnieuw deelnemen aan het beleid.

Verdere strategische spelletjes zijn waardeloos..ben ik volledig me akkoord.
Maar momenteel is het democratisch nationalisme maar met 1 zitje in de kamer, en 0 in de senaat aanwezig, om de Vlaamse belangen te verdedigen. Met nieuwe verkiezingen, zou dit wel eens kunnen veranderen

Betweter
12 september 2004, 15:59
ben ik volledig me akkoord.
Maar momenteel is het democratisch nationalisme maar met 1 zitje in de kamer, en 0 in de senaat aanwezig, om de Vlaamse belangen te verdedigen. Met nieuwe verkiezingen, zou dit wel eens kunnen veranderen
Dus, als ik het goed begrijp, noem jij het Vlaams Blok ondemocratisch?

giserke
12 september 2004, 16:09
Dus, als ik het goed begrijp, noem jij het Vlaams Blok ondemocratisch?als ik zo de partijhiërarchie bezie ja.

Betweter
12 september 2004, 16:24
als ik zo de partijhiërarchie bezie ja.
Het hoogste gezagsorgaan is de partijraad die het partijbestuur samenstelt. Zij beslist over de dagelijkse werking.

Is dit bij de N_VA dan anders?

Mag ik vragen of de N_VA uw mening deelt dat het Vlaams Blok ondemocratisch is?

giserke
12 september 2004, 16:39
Het hoogste gezagsorgaan is de partijraad die het partijbestuur samenstelt. Zij beslist over de dagelijkse werking.

Is dit bij de N_VA dan anders?

Mag ik vragen of de N_VA uw mening deelt dat het Vlaams Blok ondemocratisch is?wanneer de voorzitter zal worden verkozen in het Blok (en niet met 1 kandidaat) ben ik daar persoonlijk zeker van.

Ik spreek in eigen naam.

giserke
14 september 2004, 23:58
Net op het Nieuws: Verhofstadt zit muurvast! Hij heeft nog 6 dagen om een uitweg te vinden voor DHL en de communautaire dossiers.

Deze federale regering moet weg!!

Tzuvar Raemborr
15 september 2004, 07:04
Net op het Nieuws: Verhofstadt zit muurvast! Hij heeft nog 6 dagen om een uitweg te vinden voor DHL en de communautaire dossiers.

Deze federale regering moet weg!!
Als je inbreekt is ze toch niet weg, enkel uitgebreid?

vrijevlaming
15 september 2004, 09:23
ze moet vallen, en cd&v moet niet gewoon gaan depaneren zonder nieuwe verkiezingen. Nieuwe verkiezingen zijn het best: vld krijgt nogmaals op hun bakkes en liggen uit de regering, blok wint opnieuw wat de druk tot hervormingen op communautair vlak nog hoger drijft, wij hebben een betere vertegenwoordiging in het parlement, enzovoort.

Maarja, zal het zover komen vaneigens...

Tzuvar Raemborr
18 september 2004, 00:01
ze moet vallen, en cd&v moet niet gewoon gaan depaneren zonder nieuwe verkiezingen. Nieuwe verkiezingen zijn het best: vld krijgt nogmaals op hun bakkes en liggen uit de regering, blok wint opnieuw wat de druk tot hervormingen op communautair vlak nog hoger drijft, wij hebben een betere vertegenwoordiging in het parlement, enzovoort.

Maarja, zal het zover komen vaneigens...Klinkt nochtans goed :) Vlaams Blok als de grote bedreiging aan de horizon waarnaar NVA kan wijzen om haar eisen gerealiseerd te krijgen... Dan moet de NVA het nog wel durven en doen...

Want geef toe, tot nu is er niet veel in huis gekomen van de stoere NVA praat... Maar ik geef jullie nog even krediet. Totdat bekend wordt wat er nu juist met BHV gaat gebeuren. Ik persoonlijk aanvaard geen enkel voorstel dat een Vlaamse "wederdienst" inhoudt. Ik hoop dat jullie daar ook zo over denken en desnoods eerder bereid zijn CD&V te laten vallen en uit de regering te stappen dan jullie gedachtengoed te verraden.

giserke
18 september 2004, 11:48
Klinkt nochtans goed :) Vlaams Blok als de grote bedreiging aan de horizon waarnaar NVA kan wijzen om haar eisen gerealiseerd te krijgen... Dan moet de NVA het nog wel durven en doen...

Want geef toe, tot nu is er niet veel in huis gekomen van de stoere NVA praat... Maar ik geef jullie nog even krediet. Totdat bekend wordt wat er nu juist met BHV gaat gebeuren. Ik persoonlijk aanvaard geen enkel voorstel dat een Vlaamse "wederdienst" inhoudt. Ik hoop dat jullie daar ook zo over denken en desnoods eerder bereid zijn CD&V te laten vallen en uit de regering te stappen dan jullie gedachtengoed te verraden.het is zeker lang geleden dat jij het nieuws gevolgd hebt?

Tzuvar Raemborr
19 september 2004, 00:26
het is zeker lang geleden dat jij het nieuws gevolgd hebt?
Nogal. Zeg het 'ns?