PDA

View Full Version : Viaduct Gentbrugge


PeterCC
31 januari 2014, 22:38
Vandaag in DS: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140130_00956009


Snelheidsbeperking op E17 in Gentbrugge lost volgens buurtbewoners geluidshinder niet op
Nieuw buurtcomité vraagt stiller viaduct

31/01/2014 | rtl

Een aantal bewoners die in Gentbrugge in de ruime omgeving van het E17-viaduct wonen, organiseren zich in een comité. De trajectcontrole en snelheidsbeperking leverden dan wel een veiliger verkeer en een pak boetegeld op, maar het oorspronkelijke doel, de geluidshinder beperken, is volgens de buurtbewoners lang niet bereikt.
Nieuw buurtcomité vraagt stiller viaduct Na de snelheidsbeperking van negentig kilometer per uur daalde de geluidshinder slechts beperkt. fvv

Het is niet de eerste keer dat Gentbrugge zich tegen de hinder van de E17 keert. Bijna tien jaar geleden verenigden omwonenden zich in het actiecomité E17lawaai en dat leidde tot een rechtszaak die ruim zeven jaar aansleepte. Onder meer door een gebrek aan wetgeving op vlak van verkeerslawaai werden de klachten toen afgewezen.

Een en ander had wel tot gevolg dat de snelheid op het viaduct beperkt werd tot negentig kilometer per uur, omdat men ervan uitging dat daardoor de geluidshinder zou verminderen. Sommigen beweerden toen zelfs dat er vier keer minder lawaai zou zijn.

Volgens de buurt missen de snelheidsbeperking en de schermen het verhoopte effect. Dat zou onder meer komen omdat vrachtwagens acht keer meer lawaai veroorzaken dan personenwagens. En uit vroeger onderzoek zou blijken dat vrachtwagens overdag dertig procent van het debiet vertegenwoordigen, ’s nachts is dat zelfs veel meer. ‘Zolang men de snelheid van de vrachtwagens niet beperkt, zal er nauwelijks iets veranderen’, klinkt het.

Bij de dienst Wegen en Verkeer bevestigt Sylvie Syryn dat uit de metingen, die ten tijde van de rechtszaak werden gedaan, bleek dat de geluidshinder na de snelheidsbeperking tot negentig kilometer per uur daalde, ‘maar dat was een beperkte daling’, zegt Syryn. Ze voegt eraan toe dat het viaduct nog in voldoende goede staat is en dat Wegen en Verkeer er het nodige onderhoud aan doet.

Wim Desmedt, die op 350 meter van het viaduct woont: ‘Overdag, als de radio speelt, hoor je bovenop de radio gerommel, maar als je buiten gaat en de wind komt uit een bepaalde richting, is het alsof ze een emmer lawaai over je hoofd gieten. We zitten hier in een situatie waarbij veel mensen de neiging hebben te berusten, omdat er toch niets aan te doen is. Maar ondertussen is het Europese beleid op vlak van verkeershinder aangepast en een aantal mensen verenigt zich nu om de zaak aan de kaak te stellen. Op een infomoment met de stad hebben we een symbolische actie gevoerd, maar daar laten we het niet bij.’

De zinloosheid van die 90, hier al ettelijke keren vooropgesteld, komt eindelijk aan de oppervlakte.
Maar wat zal er nu als oplossing worden uitgewerkt? Wordt die dwaze 90 opgeheven?
Ik denk het niet. Ik vrees het ergste.
Ik zie het zo al aankomen. Waarschijnlijk zal het erop uitdraaien dat de snelheid van vrachtwagens zal worden beperkt tot 70. Met een nieuwe berg ongevallen tot gevolg.

Jan van den Berghe
31 januari 2014, 22:43
De zinloosheid van die 90, hier al ettelijke keren vooropgesteld, komt eindelijk aan de oppervlakte.
Maar wat zal er nu als oplossing worden uitgewerkt? Wordt die dwaze 90 opgeheven?

90 is niet zinloos, daar het de lawaaihinder al enigszins beperkt. Schijnbaar nog niet genoeg.

Jan van den Berghe
31 januari 2014, 22:44
Ik denk het niet. Ik vrees het ergste.
Ik zie het zo al aankomen. Waarschijnlijk zal het erop uitdraaien dat de snelheid van vrachtwagens zal worden beperkt tot 70. Met een nieuwe berg ongevallen tot gevolg.

In het artikel wordt dat aangegeven:

‘Zolang men de snelheid van de vrachtwagens niet beperkt, zal er nauwelijks iets veranderen’, klinkt het.

Kortom, de snelheidsbeperking heeft weldegelijk een invloed op de geluidsoverlast.

Johnny Blaze
1 februari 2014, 04:21
Egaal, wa maakt da uit. Wanneer komt ge daar? Misschien eens ene keer int jaar als ge naar zee gaat, met een dikke ALS.

stropke
1 februari 2014, 07:53
In het artikel wordt dat aangegeven:

Kortom, de snelheidsbeperking heeft weldegelijk een invloed op de geluidsoverlast.
En de snelheidsbeperking wordt ook beïnvloed door de kwaliteit van het wegdek.
Ben daar ooit overheen gereden richting Kortrijk....man man man, miserie, miserie (Kostermans) Precies een spoorbaan: kdong..kdong enz. Dan ga ik geen 90km doen de 70\80 was genoeg.

parcifal
1 februari 2014, 09:40
En de snelheidsbeperking wordt ook beïnvloed door de kwaliteit van het wegdek.
Ben daar ooit overheen gereden richting Kortrijk....man man man, miserie, miserie (Kostermans) Precies een spoorbaan: kdong..kdong enz. Dan ga ik geen 90km doen de 70\80 was genoeg.

Tja, je zit daar nu eenmaal met serieuze uitzetvoegen tussen de wegdekdelen.
Als je daar 70/80 doet wordt je voorbijgestoken door een colonne vrachtwagens, ik zou het je niet aanraden. ;-)

Een bijkomende snelheidsvertraging zal misschien de overlast nog wat doen dalen maar stil (genoeg?) zal het nooit worden he. Ze kunnen er uiteindelijk toch moeilijk een zone-30 van maken.
Op lange termijn (20 jaar) kunnen ze misschien denken over alternatieven. Een tunnel misschien? ;-)
Ze gingen toch ook de fly-over van de e17 naar gent centrum afbreken en vervangen door een grote parking onder het zuidpark? (Ideetje van matthias declercq dacht ik)

Aha yep. http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetstraat/article/detail/1407218/2012/03/12/Gent-droomt-van-een-Central-Park.dhtml

Henri1
1 februari 2014, 10:48
90 is niet zinloos, daar het de lawaaihinder al enigszins beperkt. Schijnbaar nog niet genoeg.

50 per uur dan. Vrachtwagens omleiden.

metten
1 februari 2014, 13:48
Ik woon in vogelvlucht op een afstand van iets meer dan 1000 meter van de E19. 80% van de tijd dat ik in mijn tuin kom wordt je overvallen door het niet aflatend geraas van het verkeer, ondanks geluidsschermen en een zgn groene buffer. 's Avonds en 's nachts is het net of je staat in de middenberm van de snelweg. Als wij in de zomer met bezoek op het terras zitten is het al gebeurd dat onze bezoekers (stadsmensen) vragen om naar binnen te gaan omdat zij het op hun zenuwen krijgen van het kabaal.

Micele
1 februari 2014, 15:24
Vlaanghanistan: verkeerdrempels en plateaus (in klinkers) en klinkers (ook fietspaden) en kasseien worden ook aangelegd om de geluidslast te verhogen vooral waar er mensen wonen (bebouwde kom).

Was dat niet de bedoeling van dat "Afghaans viaduct" ?
Wanneer gaat men er eigenlijk drempels leggen ? :-D

http://www.dalfsennet.nl/nieuws/234950/verkeersdrempels-en-druppels-bij-kruisingen-een-bron-van-lawaai.html

HOONHORST – De verkeersdrempels en de druppels die er in verschillende plaatsen liggen veroorzaken een enorme bron van lawaai ook in Hoonhorst. Vooral de drempel en de druppel in de Zwarteweg / Kerkstraat in Hoonhorst veroorzaakt ontzettend veel lawaaioverlast. Afgelopen voorjaar was het vaak tot diep in de nacht dat grote vrachtwagens met losse containers door Hoonhorst denderden. Zelfs zo erg dat de woningen in de omgeving stonden te trillen op de fundamenten.

Universalia
2 februari 2014, 17:45
Bedrijven proberen in het land te houden en ze niet naar andere landen laten uitwijken zou misschien het vrachtverkeer al een beetje verminderen of is dat nu wishful thinking? :cheer:

Ik doe dat traject vrij regelmatig en daar aan de 'Brug der Zuchten' komen de vrachtwagens vlotjes voorbij als je de opgelegde 90km/u aan het rijden bent. (PL, NL, GB, LT daar gelden andere verkeersreglementen denk ik :roll:)

Maar zoals ik in een andere draad al wist aan te halen dat er landen zijn waar je voor 80€ een rijbewijs kan krijgen om met een vrachtwagen de baan op te mogen, verschiet je daar niet meer van dacht ik.

Jan van den Berghe
2 februari 2014, 19:08
50 per uur dan. Vrachtwagens omleiden.

Weet u wel waarover u spreekt? "Vrachtwagens omleiden"... Waarnaar dan wel? Door hartje Gentbrugge?

non-conformist
2 februari 2014, 23:05
90 is niet zinloos, daar het de lawaaihinder al enigszins beperkt. Schijnbaar nog niet genoeg.

Ja mijnheer Van Den Berghe, het is natuurlijk beter het autoverkeer volledig af te schaffen nietwaar ?

fbpolitics
3 februari 2014, 01:41
De kleine man weet dat de trajectcontrole er enkel is om boetes te kunnen innen (cfr het artikel dat er in de eerste maand reeds 1 miljoen Euro boetes waren uitgeschreven).
De politici blijven dit ontkennen.

Dat de vermindering van snelheid ook een vermindering van het lawaai tot gevolg heeft: akkoord, met de politieke hypocrisie in acht nemende.

Indien de bewoners zeggen dat het effect onvoldoende is, moet er een oplossing komen, hetgeen geld kost. Flitsen daarentegen brengt geld op.

parcifal
3 februari 2014, 08:45
Indien de bewoners zeggen dat het effect onvoldoende is, moet er een oplossing komen, hetgeen geld kost. Flitsen daarentegen brengt geld op.

Iedereen kent uiteraard de oplossing : geen woonzone een kilometer rond die viaduct. Alleen zijn de huidige vewoners daar nog niet mee akkoord.

vlijmscherp
3 februari 2014, 08:48
uiteindelijk is het probleem daar het wegdek. Er is iets misgelopen bij de aanleg, de stukken beton liggen niet goed aan elkaar en daardoor heb je constant dat lawaai. Laat er een glad wegdek liggen en de lawaaioverlast zal al serieus beperkt worden.

Maar waarom de vrachtwagens daar ook 90 km/u mogen, dat snap ik niet goed.

Blue Sky
3 februari 2014, 09:17
Ik woon in vogelvlucht op een afstand van iets meer dan 1000 meter van de E19. 80% van de tijd dat ik in mijn tuin kom wordt je overvallen door het niet aflatend geraas van het verkeer, ondanks geluidsschermen en een zgn groene buffer. 's Avonds en 's nachts is het net of je staat in de middenberm van de snelweg. Als wij in de zomer met bezoek op het terras zitten is het al gebeurd dat onze bezoekers (stadsmensen) vragen om naar binnen te gaan omdat zij het op hun zenuwen krijgen van het kabaal.

Lang leve de autocultuur in Vlaanderen! Een echte zegen!

giserke
3 februari 2014, 09:39
Weet u wel waarover u spreekt? "Vrachtwagens omleiden"... Waarnaar dan wel? Door hartje Gentbrugge?

neen via R4

vlijmscherp
3 februari 2014, 10:00
neen via R4

dan gaat die toch ook zeer snel vastslibben.

en dan nog, hoe ga je dat organiseren???

De schoofzak
3 februari 2014, 10:41
Voor de zoveelste keer over dat brugje in Gentbrugge:
- men zou het volledige brugdek moeten vervangen, maar dat kost stukken van mensen, en veel verkeershinder, dus opteert men voorlopig om de blutsen met de builen te nemen;
- er is voldoende op voorhand aangeduid dat er een trajectcontrole is. Wie zich dan nog geroepen voelt om een vrijwillige bijdrage aan de staatskas te leveren, moet niet komen zagen.
- over die enkele kilometers eventjes vertragen, dat zal je geen twee minuten tijd kosten. Waar zagen jullie eigenlijk over ?
- bij de aanleg van de e3 destijds had men kunnen opteren om verder van Gent weg te blijven. Dat is nu niet meer recht te trekken.
- al degenen die zeveren over 'koning auto' en teveel auto's of teveel verkeer, wens ik terug naar de Middeleeuwen.

.

Micele
3 februari 2014, 10:51
Volgens de buurt missen de snelheidsbeperking en de schermen het verhoopte effect. Dat zou onder meer komen omdat vrachtwagens acht keer meer lawaai veroorzaken dan personenwagens. En uit vroeger onderzoek zou blijken dat vrachtwagens overdag dertig procent van het debiet vertegenwoordigen, ’s nachts is dat zelfs veel meer. ‘Zolang men de snelheid van de vrachtwagens niet beperkt, zal er nauwelijks iets veranderen’, klinkt het.

Kan men die vrachtwagens dan niet laten afrijden daarmee ze beneden door de bebouwde kom daveren aan 30 en 50 kmh ?
Het lekker extra fijnstof is meegenomen. :roll:

Maar ondertussen is het Europese beleid op vlak van verkeershinder aangepast en een aantal mensen verenigt zich nu om de zaak aan de kaak te stellen. Op een infomoment met de stad hebben we een symbolische actie gevoerd, maar daar laten we het niet bij.’
Idd klaag dat jarenlang gepruts maar aan in Straatsburg (ook het giftig ultra-fijnstof), dat 90 kmh-symptoomgepruts is al sinds 2006. En doet niets af.

http://www.belgium.be/nl/justitie/Organisatie/internationale_instanties/europees_hof_voor_de_rechten_van_de_mens/
Procedure

Elk individu of land, elke groep of organisatie die meent het slachtoffer te zijn van een schending van het Verdrag kan een klacht indienen tegen een lidstaat. U mag dus zelf een klacht richten tot het Hof, maar het is toch aangewezen om juridische bijstand te vragen.

De officiële talen van het Hof zijn Engels en Frans, maar inleidende verzoekschriften mogen in elk van de officiële talen van de Verdragsluitende Staten worden ingediend. Vanaf het ogenblik dat een verzoekschrift ontvankelijk is verklaard, bent u verplicht om voor het Engels of het Frans te kiezen.

Bevoegdheden

Het Europees Hof voor de Rechten van de mens beoordeelt verzoekschriften van individuen, organisaties en landen tegen lidstaten van de Raad van Europa. Het Hof kan bijvoorbeeld een boete opleggen. De uitspraken van het Hof zijn definitief (dat wil zeggen dat er geen beroep meer mogelijk is) en bindend voor de betrokken staten.

Voordat een klacht door het Europees Hof in behandeling wordt genomen, moet voldaan zijn aan een aantal voorwaarden:

De persoon of groep personen die de klacht indient moet persoonlijk en direct het slachtoffer zijn van een schending van een fundamenteel recht dat is vastgelegd in het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens.

De klacht moet gericht zijn tegen een publieke instantie (de wetgever, een administratieve overheid, een rechterlijke instantie). Klachten tegen personen of een particuliere organisatie behandelt het Hof niet.

Het Hof van de Rechten van de Mens is bedoeld als laatste redmiddel. Het Hof neemt een verzoekschrift alleen in behandeling als alle nationale rechtsmiddelen zijn uitgeput.

Het verzoekschrift moet binnen de zes maanden na de definitieve nationale beslissing bij het Hof worden ingediend.

fox
3 februari 2014, 13:55
Dat viaduct ligt daar al 45 jaar. Hoeveel van de klagende bewoners wonen daar al langer dan 45 jaar?

maddox
3 februari 2014, 14:25
Da's niet bepaald een eerlijke vergelijking.
45 jaar geleden was de verkeersdrukte helemaal niet wat die nu is.

Maar U hebt wel een punt, vele van die klagers zullen het geluidsargument wel gebruikt hebben op't moment ze de woning aan't kopen waren.

giserke
3 februari 2014, 14:28
Als ik me niet vergis, zijn de geluidsproblemen veel erger geworden na een renovatie 10-15 jaar geleden.
Die brug heeft duidelijk constructie fouten.

Jan van den Berghe
3 februari 2014, 16:25
Als ik me niet vergis, zijn de geluidsproblemen veel erger geworden na een renovatie 10-15 jaar geleden.
Die brug heeft duidelijk constructie fouten.

Dat klopt. Alles heeft te maken met de laatste grondige opknapbeurt. Als ik mij niet vergis, is de verantwoordelijke firma later in faling gegaan.

Micele
3 februari 2014, 18:20
Dat viaduct ligt daar al 45 jaar. Hoeveel van de klagende bewoners wonen daar al langer dan 45 jaar?

Sinds dat het viaduct er ligt (1970) is het aantal inwoners in Gentbrugge alleszins aan ´t dalen geraakt, de stijging op het einde zal wel mss met relatief goedkopere huizen te doen hebben...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/timeline/6b10156e3c2606ce4d66ea871f3d953f.png
Bronnen: NIS en Stad Gent - Opm:1806 t/m 1970=volkstellingen; 1976, 1990, 2000 en 2007=inwonertal op 31 december

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gentbrugge

http://nl.wikipedia.org/wiki/Viaduct_van_Gentbrugge
Het viaduct van Gentbrugge is een liggerbrug ...
Bouwjaar 1969
Ingebruikname 1970

non-conformist
3 februari 2014, 23:21
Lang leve de autocultuur in Vlaanderen! Een echte zegen!

Inderdaad, zonder al die industrie zaten we hier allemaal nog op klompen in onze hof te werken in de hoop in de winter wat groenten over te houden om van te leven.

fbpolitics
4 februari 2014, 02:32
Voor de zoveelste keer over dat brugje in 1) men zou het volledige brugdek moeten vervangen, maar dat kost stukken van mensen, en veel verkeershinder, dus opteert men voorlopig om de blutsen met de builen te nemen;
2) er is voldoende op voorhand aangeduid dat er een trajectcontrole is. Wie zich dan nog geroepen voelt om een vrijwillige bijdrage aan de staatskas te leveren, moet niet komen zagen.
3) over die enkele kilometers eventjes vertragen, dat zal je geen twee minuten tijd kosten. Waar zagen jullie eigenlijk over ?
4) bij de aanleg van de e3 destijds had men kunnen opteren om verder van Gent weg te blijven. Dat is nu niet meer recht te trekken.
5) al degenen die zeveren over 'koning auto' en teveel auto's of teveel verkeer, wens ik terug naar de Middeleeuwen.
1) Wat houdt de politici tegen om de brug te herstellen? De trajectcontrole is nu er +-9 maanden (begin april 2013). Opbrengst 1e maand = meer dan 1 miljoen Euro. Hoe lang heeft men deze spijziging van de staatskas nodig om een permanente oplossing hiervoor te zoeken? -> Er is geen politieke wil, want het brengt geen geld op als men een herstelling doet.
2) Er is geen enkel argument dat je kan inbrengen op een rechtbank indien je niet akkoord bent met de boete, simpelweg omdat de staat is nooit in fout.
Dus uw argument is irrelevant.
3) Het is een autosnelweg, geen "autotraagweg". Het feit dat je maar 120 mag ipv 130 zoals de omliggende landen met als flauw excuus dat het doorgaand verkeer het wegdek beschadigt, maakt:
- de incompetentie van de politici nog duidelijker;
- het feit dat het geld moet opbrengen ook duidelijk.
4) Akkoord.
5) De bewoners klagen over 'koning auto' om goedkoop huizen te krijgen, en daarna moet de rest wijken (cfr Zaventem). Maar hier gaat het niet over in eerste instantie, maar wel het slecht wegdek.


PS: en daarna valt er nog een dode, waarbij de politici toevallig snel het putje dicht maken, en hiermede bewust bewijs vernietigen. Je zou dit maar eens als kleine man moeten proberen om iets achter te houden of te vernietigen...
En hierover meende ik geen topic te hebben gezien in dit forum. Ook toeval, zoals ik reeds stelde?

De schoofzak
4 februari 2014, 08:22
1) Wat houdt de politici tegen om de brug te herstellen?
....


Keuzes maken welke andere autosnelwegen dan niet eindelijk verlost kunnen worden van diepe putten ?
Face it: de vorige regeringen hebben de boel wat te lang laten rotten ....

.

fox
4 februari 2014, 10:56
Keuzes maken welke andere autosnelwegen dan niet eindelijk verlost kunnen worden van diepe putten ?
Face it: de vorige regeringen hebben de boel wat te lang laten rotten ....

.

Als je ziet welke inhaalbeweging Crevits gemaakt heeft in haar termijn, dan hebben de voorgaande regeringen inderdaad serieus wat boter op het hoofd.

De schoofzak
4 februari 2014, 16:19
Als je ziet welke inhaalbeweging Crevits gemaakt heeft in haar termijn, dan hebben de voorgaande regeringen inderdaad serieus wat boter op het hoofd.

Ik weiger dit op het conto van Crevits te zetten.

Eenderwie, elke aap met een hoed op, die als minister die bevoegd is voor de wegen, en die een degelijke budgetverhoging zou krijgen, zou een inhaalbeweging �* la Crevits teweeg gebracht hebben.

Het is slechts een pure schande dat de vorige regeringen de situatie zo hebben laten verrotten.
Had men steeds tijdig een fatsoenlijk onderhoud voorzien, dan hadden de kosten nu niet zo opgelopen. Als je een klein putteke met een kostprijs van pakweg 200 euro dit jaar niet laat herstellen, dan zit je volgend jaar met een putteke dat pakweg 600 euro kost.

.

Klein Licht
4 februari 2014, 16:49
1) Wat houdt de politici tegen om de brug te herstellen?

Kris Clooney is nog bezig met zijn evaluatie

2006 (http://www.gva.be/archief/guid/proef-met-snelheidsbeperking-tot-90-km-u-op-viaduct-e17-gentbrugge.aspx?artikel=e64ffab0-e71d-4ca6-9448-abaa1b1c01a7)

2007 (http://www.standaard.be/cnt/dmf17012007_070)

(lees zeker ook de laatste zin van dat laatste artikel voor een extra giecheltje ;-) )


Opbrengst 1e maand = meer dan 1 miljoen Euro. Hoe lang heeft men deze spijziging van de staatskas nodig om een permanente oplossing hiervoor te zoeken? -> Er is geen politieke wil, want het brengt geen geld op als men een herstelling doet.

Volgens de cdenv brengt het mét trajectcontrole een pak minder op dan ervoor. BRON (http://dinamo.cdenv.be/actua/trajectcontrole-viaduct-e17-gentbrugge-voor-meer-verkeersveiligheid)

Op het viaduct geldt een snelheidsbeperking van 90 km per uur. Momenteel ligt het aantal overtredingen per dag op 1600. Voor de installatie van de trajectcontrole bedroeg het aantal overtredingen op ongeveer 7000 per dag.

Jan van den Berghe
4 februari 2014, 17:31
Ik weiger dit op het conto van Crevits te zetten.

Eenderwie, elke aap met een hoed op, die als minister die bevoegd is voor de wegen, en die een degelijke budgetverhoging zou krijgen, zou een inhaalbeweging �* la Crevits teweeg gebracht hebben.

Het is slechts een pure schande dat de vorige regeringen de situatie zo hebben laten verrotten.
Had men steeds tijdig een fatsoenlijk onderhoud voorzien, dan hadden de kosten nu niet zo opgelopen. Als je een klein putteke met een kostprijs van pakweg 200 euro dit jaar niet laat herstellen, dan zit je volgend jaar met een putteke dat pakweg 600 euro kost.

.

Gewoon een vraagje voor u: sedert wanneer werd wegeninfrastructuur naar de gewesten overgeheveld en kon de gewestelijke overheid haar bevoegdheid daadwerkelijk uitoefenen?

PeterCC
7 februari 2014, 23:41
Als je ziet welke inhaalbeweging Crevits gemaakt heeft in haar termijn, dan hebben de voorgaande regeringen inderdaad serieus wat boter op het hoofd.
Volgens Crevits op haar eigen website: ( http://www.hildecrevits.be/nl/23-grote-werven-goed-voor-137-km-vernieuwde-autosnelweg )


(...)
Vlaams minister Hilde Crevits: “Ook dit jaar houden we inspanningen vol om de autosnelwegen tegen eind 2015 in orde te brengen en de verkeersveiligheid te verhogen. We vernieuwen in 2014 137 km autosnelwegen en werken aan 5 bruggen. De investering wordt nog eens met 22 miljoen euro opgetrokken tot bijna 110 miljoen euro.
(...)

110 miljoen € is een verwaarloosbare 0.7% van de 15.8 miljard € inkomsten die de overheid haalt uit het autoverkeer ( http://www.febiac.be/public/statistics.aspx?FID=23&lang=NL ).

Micele
7 februari 2014, 23:55
Volgens Crevits op haar eigen website: ( http://www.hildecrevits.be/nl/23-grote-werven-goed-voor-137-km-vernieuwde-autosnelweg )


110 miljoen € is een verwaarloosbare 0.7% van de 15.8 miljard € inkomsten die de overheid haalt uit het autoverkeer ( http://www.febiac.be/public/statistics.aspx?FID=23&lang=NL ).

voor fietspaden geeft men al 100 miljoen per jaar uit...

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130617_00625598

Crevits: ‘Jaarlijks 100 miljoen euro voor fietsinfrastructuur’

17/06/2013 om 12:57 door jta | Bron: Belga

De CD&V-minister wijst op de grote achterstand die er in Vlaanderen is op het vlak van fietsinfrastructuur. ‘Die achterstand werk je niet op een-twee-drie weg’, klinkt het. Maar volgens het kabinet is er een grote inhaaloperatie aan de gang en wordt er jaarlijks gemiddeld 100 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe of vernieuwde fietspaden.

pdm
8 februari 2014, 00:09
Volgens Crevits op haar eigen website: ( http://www.hildecrevits.be/nl/23-grote-werven-goed-voor-137-km-vernieuwde-autosnelweg )

Mooi zo, ga die website van jullie minister ook eens doornemen, na wek vandaag. Hopelijk niet druk kunnen we uurtje eerder gaan.

stropke
9 februari 2014, 23:43
Mooi zo, ga die website van jullie minister ook eens doornemen, na wek vandaag. Hopelijk niet druk kunnen we uurtje eerder gaan.
Met doornemen komt ge niet ver. Ga die tante eens schrijven of bellen dat ze eens wat gaat ondernemen.
Hoef ik niet meer over die hobbelpaardweg als ik eventueel volgende keer die kant op moet.

Universalia
22 februari 2014, 16:28
Ik doe het traject Antwerpen/kust met de regelmaat van de klok en wat mij opvalt is dat er naast de autostrade redelijk wat nieuwbouw staat her en der.

Nu als ik geen lawaai wil ga ik mij echt niet settelen naast een druk bereden autostrade hoor.

De bouwgrond zal daar goedkoper zijn waarschijnlijk :lol:

Zelfde 'probleem' met diegenen die aan een luchthaven gaan wonen en na twee dagen zagen dat er teveel lawaai is.

(Joeg men uit België eens geen bedrijf weg omdat er teveel gezaag en gezever was qua lawaai van vliegtuigen? DHL)

Boven een café gaan wonen en zagen dat er teveel lawaai is ... en ga zomaar verder :roll:

Klein Licht
24 februari 2014, 14:46
Een correctere vergelijking is misschien: boven een café gaan wonen en zagen als ze er plots een afterclub van maken

Henri1
24 februari 2014, 17:56
Dat viaduct ligt daar al 45 jaar. Hoeveel van de klagende bewoners wonen daar al langer dan 45 jaar?

Hetzelfde kan je over de buurtbewoners van de luchthaven van Zaventem zeggen.

Eerst kopen ze spotgoedkoop een huis en dan gaan ze janken over geluidsoverlast......

non-conformist
24 februari 2014, 22:05
Hetzelfde kan je over de buurtbewoners van de luchthaven van Zaventem zeggen.

Eerst kopen ze spotgoedkoop een huis en dan gaan ze janken over geluidsoverlast......

hetzelfde als die villa's in de buurt van het circuit van Zolder.

Jan van den Berghe
24 februari 2014, 23:50
voor fietspaden geeft men al 100 miljoen per jaar uit...

Voor heel Vlaanderen.

metten
25 februari 2014, 12:34
hetzelfde als die villa's in de buurt van het circuit van Zolder.
Idem de woonwijken die rond het Groot Schietveld van Brasschaat als paddenstoelen uit de grond rezen vanaf het midden van de jaren '70 van vorige eeuw.

Micele
25 februari 2014, 21:30
Voor heel Vlaanderen.
Wat anders ?
17/06/2013 om 12:57 door jta | Bron: Belga

De CD&V-minister wijst op de grote achterstand die er in Vlaanderen is op het vlak van fietsinfrastructuur. ‘Die achterstand werk je niet op een-twee-drie weg’, klinkt het. Maar volgens het kabinet is er een grote inhaaloperatie aan de gang en wordt er jaarlijks gemiddeld 100 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe of vernieuwde fietspaden.

Dit was ook voor heel Vlaanderen, maar 2,8 maal meer:
http://www.standaard.be/cnt/b20739590071205

05/12/2007 om 00:00 door BELGA | Bron: BELGA

Vlaanderen investeert 280 miljoen in gewestwegen

(Belga) De Vlaamse overheid investeert volgend jaar ruim 280 miljoen euro in de gewestwegen. Tot 2010 bedraagt het budget meer dan 720 miljoen. Voor de E313 is er 6,5 miljoen beschikbaar. Dat schrijven Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad en Het Volk woensdag.
De Vlaamse minister van Openbare Werken, Hilde Crevits, diende in het parlement haar meerjarenplan voor openbare werken in. Voor de Antwerpse gewestwegen is er de komende drie jaar 165 miljoen beschikbaar. Ter vergelijking: voor de Limburgse gewestwegen is er 125 miljoen; Vlaams-Brabant scoort het best met 214 miljoen. Opvallend is dat er bijna 40 miljoen gaat naar de aanpassing van de verkeerslichten en verlichting langs de gewestwegen. (DWM)

En dat komt ervan (volgens data):

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid912983/massa-meer-schadeclaims-door-slechte-wegen.aspx

Massa meer schadeclaims door slechte wegen

23/03/'10 BINNENLAND Het aantal schadeclaims tegen de Vlaamse overheid door de slechte staat van de wegen explodeert. In januari en februari dit jaar werden al 569 claims ingediend tegen 853 voor heel 2009. Als dit tempo aanhoudt, worden dat over heel 2010 vier keer meer claims dan in 2009, wat de Vlaamse overheid ongeveer 1,2 miljoen euro zou kosten.
Voor de 853 schadeclaims van 2009 moest de Vlaamse overheid 313.000 euro betalen. Vooral putten en gaten in de door het winterweer beschadigde wegen zorgen voor brokken, met name schade aan banden en velgen. De cijfers zijn afkomstig van minister van mobiliteit en openbare werken Hilde Crevits.

Rechtsbijstand

De claims voor schade opgelopen op snelwegen en gewestwegen kunnen worden ingediend bij het departement mobiliteit en openbare werken van de Vlaamse overheid. Uiteraard kunnen ook motorrijders, fietsers en voetgangers geleden schade verhalen op de wegbeheerder. Veel chauffeurs hebben bij hun autoverzekering een gratis rechtsbijstand. Ze kunnen via hun verzekeringsmakelaar zonder extra kosten een claim indienen.

Vlaams parlementslid Liesbeth Homans (N-VA), die de cijfers bij minister Crevits opvroeg, pleit voor een efficiënter beheer van de wegen omdat het Vlaams Gewest nu dubbel betaalt, voor herstellingen én voor schadeclaims. Zij wil dat de procedures om herstellingswerken te laten uitvoeren aangepast worden zodat men sneller kan optreden.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/steeds-meer-vlaamse-wegen-in-slechte-staat/article-normal-46186.html

Steeds meer Vlaamse wegen in slechte staat

12/01/2012 om 16:54 - Bijgewerkt op 15/08/2013 om 19:49

Er blijven steeds meer Vlaamse snelwegen in slechte staat bijkomen. Vooral in Antwerpen en West-Vlaanderen ligt het wegdek er belabberd bij.

Het aantal snelwegen dat in zeer slechte staat verkeert, is gestegen tot 14,1 procent. Dat blijkt uit het rapport over de toestand van ons wegennet, dat minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) voorstelde in de Commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement.

De minister heeft naar eigen zeggen een dubbel gevoel bij het rapport. Enerzijds is het aantal snelwegen in slechte staat gestegen, maar ook het aantal wegen in goede staat ging omhoog, tot 53,1 procent. Het is de eerste keer sinds 2004 dat meer dan de helft van de autostrades in goede staat verkeert.

Naar provincies uitgesplitst zijn Antwerpen en West-Vlaanderen er het slechtst aan toe, met meer dan 17 procent snelwegkilometers in zeer slechte staat. De minister waarschuwde in de commissie dat het nog lang niet gedaan is met de grote hoeveelheid wegenwerken. "Dit jaar worden bijna twee keer zo veel snelwegen aangepakt als in 2011", aldus Crevits. "Het zal daarbij vooral om langere werven gaan". Om de onderhoudsachterstand op de Vlaamse snelwegen, zoals gepland, tegen 2015 weg te werken is 232 miljoen euro nodig. (Belga/INM)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1391317/2012/02/07/Voor-2-4-miljoen-euro-aan-schadeclaims-wegens-slechte-staat-Vlaamse-wegen.dhtml

Voor 2,4 miljoen euro aan schadeclaims wegens slechte staat Vlaamse wegen

7/02/12

Het afgelopen jaar hebben 2.337 bestuurders een klacht ingediend omdat ze schade aan hun voertuig hebben opgelopen door de slechte staat van de Vlaamse wegen. Dat is een kwart meer dan in 2010.