PDA

View Full Version : Rekeningrijden: eerste idee over tarieven


Pagina's : [1] 2

PeterCC
7 februari 2014, 22:49
Vandaag in een aantal kranten waaronder in DS:

Kost rit Gent-Brussel binnenkort 3 euro?

Vandaag om 13:33 | Bron: VMMA

Over twee weken start het langverwachte proefproject van rekeningrijden voor personenwagens. Een rit in stedelijke gebieden kan in de toekomst 9 eurocent per kilometer kosten. Voor de autosnelweg wordt 5 cent aangerekend, voor andere wegen 6,5 cent. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws. Voor een autorit van Mechelen naar Brussel betaal je dan zo'n 1,7 euro. Wie dagelijks van Gent naar Brussel rijdt moet rekenen op een kost van 30 euro per week.

Later op de dag:

Hoeveel zou kilometerrijden u kosten?

Vandaag om 17:45 door Eveline Vergauwen, Bart D'haenens

Geen vaste verkeersbelasting meer, maar betalen voor de kilometers die u rijdt. Dat is de essentie van 'slim rekeningrijden'. Vlaanderen, Brussel en Wallonië starten over twee weken met een proefproject in en rond Brussel. Niets staat vast, ook de tarieven niet. Maar wat als het er in heel België zou komen, met de voorgestelde tarieven? Bereken het hier.

De tarieven van het proefproject variëren afhankelijk van welke weg u neemt, en op welk tijdstip. Tijdens de spitsuren (7 tot 9 uur en 16 tot 18 uur) kost autorijden dubbel zo veel als tijdens de rest van de dag. Tussen 22u en en 05u rijdt u 'gratis'.

Autosnelwegen

5 eurocent per kilometer tijdens de spits (2,5 daarbuiten)

Stadswegen (elke autoweg binnen stadskern)

9 eurocent per kilometer tijdens de spits (4,5 daarbuiten)

Gewestwegen (alle overige wegen)

6,5 eurocent tijdens de spits (3,25 daarbuiten)

Op dit moment loopt het project in Brussel en in een straal van twintig kilometer rond de hoofdstad. Maar wat als deze tarieven nu al in heel België zouden gelden? Bereken het met onze tool.


Minister Crevits stelde deze morgen op Radio 1 dat het de bedoeling is om met de kilometerheffing de verkeersbelasting en de BIV te vervangen en dat daarnaast ook de buitenlanders moeten betalen.

Dus heb ik opgezocht wat de overheid aan inkomsten int uit de verkeersbelasting en de BIV.
Volgens de data van Febiac over 2012 ( http://www.febiac.be/public/statistics.aspx?FID=23&lang=NL ) bedragen de inkomsten uit de verkeersbelasting 1.51 miljard € en de inkomsten uit de BIV 407.8 miljoen €.
Samen dus 1.92 miljard €.

Vervolgens heb ik opgezocht hoeveel kilometers we met zijn allen samen rijden op de site van het NIS ( http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/afstand/#.UvVM87QR6NM ).
Autovoertuigen hebben in 2012 in totaal 79.15 miljard km voertuigkm gereden.

Deel die 2 door elkaar en je komt uit op een gemiddelde belasting per km van 2.43 eurocent / km.

Lees er de voorgestelde tarieven op na.
Bedenk dat in dit land ongeveer 30% van de km op autowegen wordt verreden, ongeveer 30% op gewestwegen en ongeveer 30% op gemeente- of stads wegen en wellicht zal je net zoals ik vaststellen dat met die tarieven de belastingen minstens zullen verdubbelen.
Dat is nog zonder rekening te houden met de bijdrage die de buitenlanders zouden moeten gaan betalen.

Alleen een volslagen idioot kan dit plan steunen. We zijn nog niet eens begonnen en we worden al bedrogen.

Jantje
8 februari 2014, 08:37
Vandaag in een aantal kranten waaronder in DS:

Later op de dag:


Minister Crevits stelde deze morgen op Radio 1 dat het de bedoeling is om met de kilometerheffing de verkeersbelasting en de BIV te vervangen en dat daarnaast ook de buitenlanders moeten betalen.

Dus heb ik opgezocht wat de overheid aan inkomsten int uit de verkeersbelasting en de BIV.
Volgens de data van Febiac over 2012 ( http://www.febiac.be/public/statistics.aspx?FID=23&lang=NL ) bedragen de inkomsten uit de verkeersbelasting 1.51 miljard € en de inkomsten uit de BIV 407.8 miljoen €.
Samen dus 1.92 miljard €.

Vervolgens heb ik opgezocht hoeveel kilometers we met zijn allen samen rijden op de site van het NIS ( http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/afstand/#.UvVM87QR6NM ).
Autovoertuigen hebben in 2012 in totaal 79.15 miljard km voertuigkm gereden.

Deel die 2 door elkaar en je komt uit op een gemiddelde belasting per km van 2.43 eurocent / km.

Lees er de voorgestelde tarieven op na.
Bedenk dat in dit land ongeveer 30% van de km op autowegen wordt verreden, ongeveer 30% op gewestwegen en ongeveer 30% op gemeente- of stads wegen en wellicht zal je net zoals ik vaststellen dat met die tarieven de belastingen minstens zullen verdubbelen.
Dat is nog zonder rekening te houden met de bijdrage die de buitenlanders zouden moeten gaan betalen.

Alleen een volslagen idioot kan dit plan steunen. We zijn nog niet eens begonnen en we worden al bedrogen.

Je vergeet dan nog de verplichte aankoop van het kastje om te kunnen rekening rijden.

Ik heb het even uitgetelt voor mij als ik volgens dat systeem moet gaan rijden, dan mag ik enkele om te gaan werken zo'n 150€ per maand betalen.
Voor mijn ex-schoonzuster, die werk met dienstencheques komen de kosten dan op 250€ per maand aan rekeningrijden.

Het rekeningrijden is dus een perfect middel om onze economie nog sneller te vernielen.

Ik heb al paard en kar klaar staan om die te gaan gebruiken als vervoersmiddel.

JimmyB
8 februari 2014, 09:19
Je vergeet dan nog de verplichte aankoop van het kastje om te kunnen rekening rijden.

Ik heb het even uitgetelt voor mij als ik volgens dat systeem moet gaan rijden, dan mag ik enkele om te gaan werken zo'n 150€ per maand betalen.
Voor mijn ex-schoonzuster, die werk met dienstencheques komen de kosten dan op 250€ per maand aan rekeningrijden.

Het rekeningrijden is dus een perfect middel om onze economie nog sneller te vernielen.

Ik heb al paard en kar klaar staan om die te gaan gebruiken als vervoersmiddel.

Goed voor jou. Ik ben ik elk geval voorstander. Het past in het principe "de gebruiker betaalt". Let wel, ik vind ook dat het enkel over een belastingsverschuiving mag gaan, niet over een belastingsverhoging.

non-conformist
8 februari 2014, 09:59
Als men het een belastingsverschuiving wil maken dan moet men ook de inkomstenbelastingen verlagen, gezien de impact die het hierop zal hebben.

Degenen die denken dat dit effectief een kif kif situatie zal zijn, die zijn naïef.

M.a.w. het zal de economie negatief beïnvloeden wegens (i) de vermindering van de koopkracht en (ii) wegens de verminderde mobiliteit die het onvermijdelijk met zich meebrengt.

Wat mij betreft zijn ze gewoon gek geworden.

JimmyB
8 februari 2014, 10:10
Als men het een belastingsverschuiving wil maken dan moet men ook de inkomstenbelastingen verlagen, gezien de impact die het hierop zal hebben.

Degenen die denken dat dit effectief een kif kif situatie zal zijn, die zijn naïef.

M.a.w. het zal de economie negatief beïnvloeden wegens (i) de vermindering van de koopkracht en (ii) wegens de verminderde mobiliteit die het onvermijdelijk met zich meebrengt.

Wat mij betreft zijn ze gewoon gek geworden.

Waarom zou dit geen kif kif situatie kunnen zijn? Niet voor iedereen, inderdaad. Maar het motto is, de gebruiker betaalt. In zeker zin gebeurt dit reeds vandaag via de accijnzen maar deze houden geen rekening met de waarde van het rijden in functie van bepaalde plaatsen en bepaalde momenten en rekeningrijden doet dit wel.

Indien technisch haalbaar ben ik 100% pro.

Pas op, er zijn zeker punten van aandacht. Zoals bvb fraude. Hoe gaat men ervoor zorgen dat iedereen wel zo'n bakske heeft en wat indien het defect geraakt?

Wat doet men met de buitenlanders, moeten zij zo'n bakske kopen enkel om door België te rijden?

Voor mij is dit meer een probleem. Ik acht het plaatsen van tolpunten op wegen die regelmatig vastzitten meer realistisch, mits er dan een oplossing gevonden wordt voor de sluipwegen uiteraard. Maar ook daar is een mouw aan te passen tegenwoordig.

non-conformist
8 februari 2014, 10:22
Waarom zou dit geen kif kif situatie kunnen zijn? Niet voor iedereen, inderdaad. Maar het motto is, de gebruiker betaalt. In zeker zin gebeurt dit reeds vandaag via de accijnzen maar deze houden geen rekening met de waarde van het rijden in functie van bepaalde plaatsen en bepaalde momenten en rekeningrijden doet dit wel.

Indien technisch haalbaar ben ik 100% pro.

Pas op, er zijn zeker punten van aandacht. Zoals bvb fraude. Hoe gaat men ervoor zorgen dat iedereen wel zo'n bakske heeft en wat indien het defect geraakt?

Wat doet men met de buitenlanders, moeten zij zo'n bakske kopen enkel om door België te rijden?

Voor mij is dit meer een probleem. Ik acht het plaatsen van tolpunten op wegen die regelmatig vastzitten meer realistisch, mits er dan een oplossing gevonden wordt voor de sluipwegen uiteraard. Maar ook daar is een mouw aan te passen tegenwoordig.

Dus dat dit de economie zal aantasten, arbeidsplaatsen kosten etc. dat zal U worst wezen ? Zo kennen we de groene jongens wel weer.

JimmyB
8 februari 2014, 11:06
Dus dat dit de economie zal aantasten, arbeidsplaatsen kosten etc. dat zal U worst wezen ? Zo kennen we de groene jongens wel weer.

Hahaha, ik ben zelfs geen groene jongen. En de economie aantasten? Helemaal niet, het zal de economie ten goede komen.

Denk je dat al die files de economie niet aantasten?

Vrijheideerst
8 februari 2014, 11:08
Dus: de inschijvingstaks, de jaarlijkse verkeersbelasting en de taks op brandstof zijn bij deze afgeschaft.

Johan Daelemans
8 februari 2014, 11:09
Ik hoop dat de mensen die de aankoop van een elektrische wagen overwegen nu slim genoeg zijn om enkele jaren die evolutie van rekeningrijden af te wachten.
Opladen in het stopcontact....goedkoop rijden... vergeet het!
Voor de overheid een win/win, voor het millieu en economie een verlies/verlies situatie.

giserke
8 februari 2014, 11:11
Hahaha, ik ben zelfs geen groene jongen. En de economie aantasten? Helemaal niet, het zal de economie ten goede komen.

Denk je dat al die files de economie niet aantasten?

De belastinghervorming (lees verhoging) voor bedrijfswagens heeft naar schatting 15.000 arbeidsplaatsen gekost.

Wanneer dit plan zich doorzet, is dit een economische ramp voor buiten liggende provincies.

Vrijheideerst
8 februari 2014, 11:14
De belastinghervorming (lees verhoging) voor bedrijfswagens heeft naar schatting 15.000 arbeidsplaatsen gekost.

Wanneer dit plan zich doorzet, is dit een economische ramp voor buiten liggende provincies.

Maar alle, snap je het dan niet?

Men heeft opnieuw een middel gevonden om de automobilist te pesten, terwijl men maar blijft geld verkwisten aan een openbaar vervoer dat niet stipt, veilig en "proper" is. :magniet:

kelt
8 februari 2014, 11:21
Het gaat effectief nog maar om een proef...om een "gevoel" te krijgen hoe zoiets uitgebaat moet worden,en om,inderdaad,een idee te krijgen wat de kost voor de automobilist,en de opbrengst voor een wegbeheerder zal zijn en kijk....het "middenveld" (deze keer vertegenwoordigers van de autolobby) beginnen al te teuten en te leuten.....


Een demonstratie van HET probleem in Belgie....het land van de "middenvelden" waardoor ALLES maar "middelmatig" is....

Het lokt diegenen aan die in landen wonen die "LAAG"' zitten,maar het jaagt diegenen weg die enige ambitie hebben......

komaan.....wie problemen veroorzaakt (economisch vernietigende files) moet bijbetalen,zoals geleidelijk aan iedereen anders in alle andere facetten van de samenleving.Voordeel is dat je het KUNT vermijden.....maar dan moet je wel ZELF die kilo hersenen gebruiken .

Vrijheideerst
8 februari 2014, 11:22
Autolobby? :roll: U bent er zeker nog zo ene die nog steeds vindt dat de auto "koning" is, zeker?

Zullen we het maar niet hebben over de openbaar vervoer-lobby?

Ik ben niet tegen rekeningrijden, maar niet zoals het nu is: zonder alle andere taksen af te schaffen. En wat ze zelf veroorzaken: een klein beetje lezen leert u dat belgië bijna letterlijk het énige land is dat geen nieuwe wegen aangelegd heeft de laatste pakweg 10 jaar. En dan bedoel ik niet wat verlengingkjes hier en daar. :roll:

kelt
8 februari 2014, 11:27
Autolobby? :roll: U bent er zeker nog zo ene die nog steeds vindt dat de auto "koning" is, zeker?

Zullen we het maar niet hebben over de openbaar vervoer-lobby?

Ik ben niet tegen rekeningrijden, maar niet zoals het nu is: zonder alle andere taksen af te schaffen. En wat ze zelf veroorzaken: een klein beetje lezen leert u dat belgië bijna letterlijk het énige land is dat geen nieuwe wegen aangelegd heeft de laatste pakweg 10 jaar. En dan bedoel ik niet wat verlengingkjes hier en daar. :roll:

iemand anders merkte al in een aanverwant draadje (omtrent de immo) op dat de bevolking van Belgie de laatste 10 jaar met 10% aangegroeid is,en dat deze waanzin niet zal stoppen lijkt het wel?

Denkt U dat het verkeer daarvan los gezien wordt?
Gaan we alles dan maar asfalteren?
Of gaan we roeien met de riemen die we hebben(bvb wat duurder maken) en onze maatschappij,en onze methoden eens omschakelen...

Maar kom....Belgie zal geen uitzondering zijn in de EU,er KOMT een of andere vorm van rekeningrijden.Er is geen keus meer.Niemand woont ondertussen verder dan 100 meter van een stuk beschadigd wegdek.....snappie?
Zoals de Congolezen 50 jaar geleden teren we onze eigen infrastruktuur op en noemen het "onafhankelijkheid"

Vrijheideerst
8 februari 2014, 11:32
Ja zenne :roll:

Jantje
8 februari 2014, 12:43
iemand anders merkte al in een aanverwant draadje (omtrent de immo) op dat de bevolking van Belgie de laatste 10 jaar met 10% aangegroeid is,en dat deze waanzin niet zal stoppen lijkt het wel?

Denkt U dat het verkeer daarvan los gezien wordt?
Gaan we alles dan maar asfalteren?
Of gaan we roeien met de riemen die we hebben(bvb wat duurder maken) en onze maatschappij,en onze methoden eens omschakelen...

Maar kom....Belgie zal geen uitzondering zijn in de EU,er KOMT een of andere vorm van rekeningrijden.Er is geen keus meer.Niemand woont ondertussen verder dan 100 meter van een stuk beschadigd wegdek.....snappie?
Zoals de Congolezen 50 jaar geleden teren we onze eigen infrastruktuur op en noemen het "onafhankelijkheid"
Het rekeningrijden zal ons terug in de tijd werpen.

Om je daar bewust van te maken.
4 jongeren willen op een zaterdag naar een pretpark.
Rit heen en terug 200km.
Waarvan 20km op secundaire wegen en 180km op snelwegen.
Het is mooie weer daus iedereen wil wel ergens naartoe.
Er zijn dus filles op dee snelwegen.
Dus 20km aan 0.09 euro en 180km aan 0.05 euro, dit komt neer op een extra kost van 10.8 euro plus de kosten aan inkom en eten en drinken daar.
De zondag willen ze naar zee, opnieuw 200km heen en terug.
Ze zijn opnieuw 10.8 euro kwijt om daar te geraken, maar mogen nog eens 30km rondrijden om een parking te vinden. er komt dus nog eens 2.7 euro bij.

Daarnaast mogen ze nog eens 20euro ophoesten voor de parkeermeter.
In de week gaat de jongen werken als jobstudent en moet daarvoor 50km per dag afleggen op secundaire wegen. Opnieuw is hij 4.50 euro per dag kwijt voor het gebruik van zijn auto.
Op een maand is hij dus voor 2 uitstapjes en 20 dagen gaan werken 111,6 euro kwijt om met zijn wagen te mogen rijden.
Tijdens het schooljaar legt hij 60km per dag af om naar school te gaan.
Daar mag hij dus opnieuw 5,4 euro per dag betalen, wat neerkomt op 1080 euro per jaar om naar school te gaan.

Dit komt dus neer op een belastingsverhoging van 1080euro -56 euro wegentaks = 1024€ per jaar.

En dan mag de jongeren zijn auto niet gebruiken om in het weekend uit te gaan.

Je kan er dus zeker van zijn dat het onze economie zal vernielen.
Jongeren zullen minder uitgaan en minder uitstapjes naar pretparken en concerten maken.

Openbaar vervoer moeten ze niet op rekenen, want dat rijd niet naar de plaatsen waar zij willen zijn op de uren dat zij er heen gaan. Als er al openbaar vervoer is.
Daarnaast kost een rit en terug van Antwerpen naar Oostende met de NMBS hen 20€ per persoon.
Voor een gezin met 2 kinderen boven de 12 jaar komt dat zelfs op 36,50€uro per volwassenen en 20 euro per kind. We spreken dus over 113 euro voor een gezin om een dagje vanuit Antwerpen naar Oostende te gaan, dit wel te verstaan enkel voor de trein, daar moeten de kosten voor tram of bus nog bij geteld worden.

Jantje denkt er dus sterk aan om op pensioen te gaan en Europa te verlaten.
Want dit is gewoon niet houdbaar, noch voor de burgers, noch voor de bedrijven in dit land.

Niemand woont ondertussen verder dan 100 meter van een stuk beschadigd wegdek.....snappie?
De Vlaamse regering is dan ook 20 jaar bezig geweest met de Oosterweel verbinden, een traject om het Olympisch dorp te verbinden met de statia op het Eilandje en in Mechelen, voor Somers zijn Olympische spelen in Vlaanderen, in plaats van de wegen te onderhouden.

Vandaag zijn ze trouwens opnieuw bezig de wegen overal open te breken om de dubbele riolering aan te leggen, iets waarvoor ze opnieuw geld nodig hebben.

JimmyB
8 februari 2014, 12:45
Voor zover ik weet mag het recreatief verkeer op de filevorming niet onderschat worden.

Ik ben op deze nota gestoten:

RECREATIEF VERKEER IN VLAANDEREN (http://www.vsv.be/sites/default/files/nota_vsv-tvl_recreatief_verkeer.pdf)

Recreatief verkeer blijkt een economisch belangrijk gegeven maar langs de andere kant moet dit in het perspectief geplaatst worden van andere economische nadelen dat het veroozaakt.

Rekeningrijden is een middel bij uitstek om de juiste balans te vinden.

Jantje
8 februari 2014, 13:38
Voor zover ik weet mag het recreatief verkeer op de filevorming niet onderschat worden.

Ik ben op deze nota gestoten:

RECREATIEF VERKEER IN VLAANDEREN (http://www.vsv.be/sites/default/files/nota_vsv-tvl_recreatief_verkeer.pdf)

Recreatief verkeer blijkt een economisch belangrijk gegeven maar langs de andere kant moet dit in het perspectief geplaatst worden van andere economische nadelen dat het veroozaakt.

Rekeningrijden is een middel bij uitstek om de juiste balans te vinden.

Rekeningrijden is enkel een middel om de staatskas te vullen.
Niks meer, niks minder.

Libro
8 februari 2014, 14:03
Het past in het principe "de gebruiker betaalt".

"De gebruiker betaalt" en "de vervuiler betaalt" zijn niet meer dan excuses om de toegang tot openbare diensten belachelijk duur te maken, met als gevolg dat sommige gezinnen elementaire zaken zoals vervoer of huisvuilophaling eigenlijk niet meer kunnen betalen.

Libro
8 februari 2014, 14:07
Het gaat effectief nog maar om een proef...om een "gevoel" te krijgen hoe zoiets uitgebaat moet worden,en om,inderdaad,een idee te krijgen wat de kost voor de automobilist,en de opbrengst voor een wegbeheerder zal zijn en kijk....het "middenveld" (deze keer vertegenwoordigers van de autolobby) beginnen al te teuten en te leuten.....


Die proef organiseren ze voor hun plezier of zo? Hier gaat een systeem van rekeningrijden uit voortkomen en dat moet in de kiem gesmoord worden. Je moet niet tot de autolobby behoren om te zien op welke economische en grondwettelijke nachtmerrie we afstevenen.

Vrijheideerst
8 februari 2014, 14:08
Die proef organiseren ze voor hun plezier of zo? Hier gaat een systeem van rekeningrijden uit voortkomen en dat moet in de kiem gesmoord worden. Je moet niet tot de autolobby behoren om te zien op welke economische en grondwettelijke nachtmerrie we afstevenen.

I'm proud to be a member of the Car Lobby. :magniet:

maddox
8 februari 2014, 14:43
Ik zie 2 methodes om dat "te controleren".

1)Nummerplaatherkenning dmv camera's, waarbij het niet uitmaakt dat het een oldtimer is, of een garageplaatdragende wagen, elke legale nummerplaat heeft een betalend iets of iemand erachter.

2) Big brother inbouwen. Dit is te omzeilen door het gebruik van oudere en/of minder zuinige voertuigen.

In geval 1 gaan we een wildgroei zien van buitenlandse, gestolen en/of valse nummerplaten. In geval 2 is het oldtimers to the rescue.

Jantje
8 februari 2014, 14:46
Het gaat effectief nog maar om een proef...om een "gevoel" te krijgen hoe zoiets uitgebaat moet worden,en om,inderdaad,een idee te krijgen wat de kost voor de automobilist,en de opbrengst voor een wegbeheerder zal zijn en kijk....het "middenveld" (deze keer vertegenwoordigers van de autolobby) beginnen al te teuten en te leuten.....


Een demonstratie van HET probleem in Belgie....het land van de "middenvelden" waardoor ALLES maar "middelmatig" is....

Het lokt diegenen aan die in landen wonen die "LAAG"' zitten,maar het jaagt diegenen weg die enige ambitie hebben......

komaan.....wie problemen veroorzaakt (economisch vernietigende files) moet bijbetalen,zoals geleidelijk aan iedereen anders in alle andere facetten van de samenleving.Voordeel is dat je het KUNT vermijden.....maar dan moet je wel ZELF die kilo hersenen gebruiken .

Even voor de voorstanders van rekeningrijden.

Een persoon woont in een buitenwijk Berendrecht en gaat met zijn gezin op bezoek bij zijn familielid die woonachtig in een buitenwijk is Essen.
Afstand 30km rijdtijd met de auto +/-30 minuten.
Met het openbaar vervoer, eerst 2uur op voorhand bellen om te horen of er een belbus beschikbaar is, om vanuit de buitenwijk aan de dichtsbijzijnde bushalte te geraken. Dan wachten op de bus en een rit vanuit Stabroek naar Antwerpen centrum maken. Vanuit Antwerpen centrum met de trein naar Essen, daar opnieuw op de belbus stappen. Duur van de hele rit + 2 uur 30 minuten en een afstand van +120km afleggen. 's Avonds terug naar huis, opnieuw een rit van 2uur en 30 minuten.
Deze persoon is dus 5 uur onderweg om een afstand van 30km te kunnen overbruggen met het openbaar vervoer.
Kostprijs, 1 euro per persoon per rit met de belbus, voor een gezin met 2 kinderen dus 4*4 euro= 16 euro.
De rit met de trein kost 8euro per persoon heen en terug = 32euro
32€ + 16€ = 48€ om op bezoek te gaan bij familie.

Files vermijden???
Vertel dat eens aan de overheden.
Alle kantoren buiten de grote steden worden gesloten en de ambtenaren moeten maar naar de grote steden gaan werken.

70% van de mensen die in de files staan van en naar Brussel zijn ambtenaren die verplicht worden in Brussel te werken.

In Antwerpen staat men in de file omdat alle wegen naar hetzelfde punt leiden.
Zelfs wie vanuit Kortrijk via de Liefkenshoek tunnel naar de Antwerpse haven wil rijden, moet eerst tot aan de Kennedy tunnel rijden om dan de afslag juist voor de Kennedy tunnel naar de Liefkenshoek tunnel te kunnen nemen.

Geloof het maar, het rekeningrijden gaat de files niet oplossen, de files brengen de overheid te veel geld op.

Jantje
8 februari 2014, 15:11
Ik zie 2 methodes om dat "te controleren".

1)Nummerplaatherkenning dmv camera's, waarbij het niet uitmaakt dat het een oldtimer is, of een garageplaatdragende wagen, elke legale nummerplaat heeft een betalend iets of iemand erachter.

2) Big brother inbouwen. Dit is te omzeilen door het gebruik van oudere en/of minder zuinige voertuigen.

In geval 1 gaan we een wildgroei zien van buitenlandse, gestolen en/of valse nummerplaten. In geval 2 is het oldtimers to the rescue.

Nee, zelfs met een oude wagen zal je een controle kastje moeten aanboord hebben. Met een old-timer rijden zal je dus geld blijven kosten.

Draai en keer het zoals je wil, het rekeningrijden in voeren is een belastingsverhoging invoeren. Hoe mooi men het ook verpakt en welke reden men er ook aan geeft.

En eens de mensen terug hun fiets gaan gebruiken voor kleine afstanden word de fietsplaat terug ingevoerd.
Want het gebruik van de fiets beschadigd het fietspad en men moet steeds meer fietspaden aan leggen, dus moet de gebruiker maar opdraaien voor de kosten.
De werkelijke reden dat het gebruik van de fiets geen geld voor de overheid opbrengt zullen ze niet gebruiken.
Ze zouden zelfs niet verlegen zijn om het rekeningrijden voor fietsen in te voeren.

JimmyB
8 februari 2014, 15:30
Even voor de voorstanders van rekeningrijden.

Een persoon woont in een buitenwijk Berendrecht en gaat met zijn gezin op bezoek bij zijn familielid die woonachtig in een buitenwijk is Essen.
Afstand 30km rijdtijd met de auto +/-30 minuten.
Met het openbaar vervoer, eerst 2uur op voorhand bellen om te horen of er een belbus beschikbaar is, om vanuit de buitenwijk aan de dichtsbijzijnde bushalte te geraken. Dan wachten op de bus en een rit vanuit Stabroek naar Antwerpen centrum maken. Vanuit Antwerpen centrum met de trein naar Essen, daar opnieuw op de belbus stappen. Duur van de hele rit + 2 uur 30 minuten en een afstand van +120km afleggen. 's Avonds terug naar huis, opnieuw een rit van 2uur en 30 minuten.
Deze persoon is dus 5 uur onderweg om een afstand van 30km te kunnen overbruggen met het openbaar vervoer.
Kostprijs, 1 euro per persoon per rit met de belbus, voor een gezin met 2 kinderen dus 4*4 euro= 16 euro.
De rit met de trein kost 8euro per persoon heen en terug = 32euro
32€ + 16€ = 48€ om op bezoek te gaan bij familie.

Files vermijden???
Vertel dat eens aan de overheden.
Alle kantoren buiten de grote steden worden gesloten en de ambtenaren moeten maar naar de grote steden gaan werken.

70% van de mensen die in de files staan van en naar Brussel zijn ambtenaren die verplicht worden in Brussel te werken.

In Antwerpen staat men in de file omdat alle wegen naar hetzelfde punt leiden.
Zelfs wie vanuit Kortrijk via de Liefkenshoek tunnel naar de Antwerpse haven wil rijden, moet eerst tot aan de Kennedy tunnel rijden om dan de afslag juist voor de Kennedy tunnel naar de Liefkenshoek tunnel te kunnen nemen.

Geloof het maar, het rekeningrijden gaat de files niet oplossen, de files brengen de overheid te veel geld op.

Ik begrijp jou punt totaal niet.

Integendeel. Veronderstel iemand die slechts sporadisch met de auto rijdt, dan zal hij met het rekeningrijden profijt doen.

En wat betreft uw andere argumenten, deze slaan niet op rekeningrijden maar op de aanpak van de mobiliteit in het algemeen.

JimmyB
8 februari 2014, 15:32
Nee, zelfs met een oude wagen zal je een controle kastje moeten aanboord hebben. Met een old-timer rijden zal je dus geld blijven kosten.

Draai en keer het zoals je wil, het rekeningrijden in voeren is een belastingsverhoging invoeren. Hoe mooi men het ook verpakt en welke reden men er ook aan geeft.

En eens de mensen terug hun fiets gaan gebruiken voor kleine afstanden word de fietsplaat terug ingevoerd.
Want het gebruik van de fiets beschadigd het fietspad en men moet steeds meer fietspaden aan leggen, dus moet de gebruiker maar opdraaien voor de kosten.
De werkelijke reden dat het gebruik van de fiets geen geld voor de overheid opbrengt zullen ze niet gebruiken.
Ze zouden zelfs niet verlegen zijn om het rekeningrijden voor fietsen in te voeren.

Je bent in het algemeen aan het argumenteren tegen belastingen en je hebt gelijk, de belastingsdruk in ons land is veel te hoog. Maar dit heeft opnieuw niets met het principe van het rekeningrijden te maken.

Jantje
8 februari 2014, 16:20
Ik begrijp jou punt totaal niet.


Begrijp ik, je woont dan ook in een stad op enkele meters van je werk en van een winkelcentrum





Integendeel. Veronderstel iemand die slechts sporadisch met de auto rijdt, dan zal hij met het rekeningrijden profijt doen.

Iemand die een auto bezit om enkel in het weekend rond te rijden, noemen wij zondagrijders en die doen veel meer profijt door geen auto te bezitten.







En wat betreft uw andere argumenten, deze slaan niet op rekeningrijden maar op de aanpak van de mobiliteit in het algemeen.

Ga je heel Belgie vol leggen met trein en tramsporen?
Of ga je overal om de 30 minuten een bus laten rijden?
Een lijnbus verstookt +/- 40 liter diesel per 100 km en weegt zo'n 20 ton verdeelt over 6 wielen.
Mijn auto verstookt 4 liter bio-benzine op 100km en weegt 900kg verdeelt over 4 wielen.
Wie vervuilt er het meest en wie vernielt er het meest?
De lijnbussen die nodig zijn om de trip tussen Berendrecht en Essen te kunnen maken, of mijn auto om die trip te kunnen maken?

Ja, een lijnbus kan 100 mensen tegelijk vervoeren, mijn auto slechts 5 mensen.
Ik heb dus 20 wagens nodig om 100 mensen te kunnen vervoeren.
20 maal 900 kg is 18000kg of 18 ton verdeelt over 20 maal 4 wielen is dus 80 wielen.
20 maal 4 liter bio-benzine komt op 80 liter bio-benzine.
Dus opnieuw de vraag, wie vervuilt en vernielt er het meeste?

Laat in de zomer iedereen met de bus naar Bobbejaanland rijden en je krijgt op de E 34 een file van bussen om U tegen te zeggen.
En de mensen die langst de route van de snelweg naar het pretpark wonen, zullen U dankbaar zijn, voor de vele uitlaatgassen van de zware dieselmotoren.
We spreken op topdagen over 10.000 bezoekers. Dus 100 lijnbussen, met 40 zitplaatsen en 60 staanplaatsen.
Trouwens veel plezier in het pretpark na enkele uren te hebben recht te staan op de rijdende bus.

maddox
8 februari 2014, 16:35
Jantje, U kan ook de nieuwe trend van de 6 en 7 zitter personenwagens aanhalen.
Da's 5 liter per 100 km voor 7 mensen.

kelt
8 februari 2014, 16:39
Even voor de voorstanders van rekeningrijden.

Een persoon woont in een buitenwijk Berendrecht en gaat met zijn gezin op bezoek bij zijn familielid die woonachtig in een buitenwijk is Essen.
Afstand 30km rijdtijd met de auto +/-30 minuten.
Met het openbaar vervoer, eerst 2uur op voorhand bellen om te horen of er een belbus beschikbaar is, om vanuit de buitenwijk aan de dichtsbijzijnde bushalte te geraken. Dan wachten op de bus en een rit vanuit Stabroek naar Antwerpen centrum maken. Vanuit Antwerpen centrum met de trein naar Essen, daar opnieuw op de belbus stappen. Duur van de hele rit + 2 uur 30 minuten en een afstand van +120km afleggen. 's Avonds terug naar huis, opnieuw een rit van 2uur en 30 minuten.
Deze persoon is dus 5 uur onderweg om een afstand van 30km te kunnen overbruggen met het openbaar vervoer.
Kostprijs, 1 euro per persoon per rit met de belbus, voor een gezin met 2 kinderen dus 4*4 euro= 16 euro.
De rit met de trein kost 8euro per persoon heen en terug = 32euro
32€ + 16€ = 48€ om op bezoek te gaan bij familie.

Files vermijden???
Vertel dat eens aan de overheden.
Alle kantoren buiten de grote steden worden gesloten en de ambtenaren moeten maar naar de grote steden gaan werken.

70% van de mensen die in de files staan van en naar Brussel zijn ambtenaren die verplicht worden in Brussel te werken.

In Antwerpen staat men in de file omdat alle wegen naar hetzelfde punt leiden.
Zelfs wie vanuit Kortrijk via de Liefkenshoek tunnel naar de Antwerpse haven wil rijden, moet eerst tot aan de Kennedy tunnel rijden om dan de afslag juist voor de Kennedy tunnel naar de Liefkenshoek tunnel te kunnen nemen.

Geloof het maar, het rekeningrijden gaat de files niet oplossen, de files brengen de overheid te veel geld op.

Als we allemaal evenveel blijven rijden is er inderdaad geen enkele mogelijkheid ,geen enkele hoop om de files te doen verminderen.

Het zit in het koppeke.....men kan schreeuwen,men kan ontkennen,men kan "anderen" blameren,maar het begint in ons aller koppeke....

maddox
8 februari 2014, 16:46
Als we allemaal evenveel blijven rijden is er inderdaad geen enkele mogelijkheid ,geen enkele hoop om de files te doen verminderen.

Het zit in het koppeke.....men kan schreeuwen,men kan ontkennen,men kan "anderen" blameren,maar het begint in ons aller koppeke....

Eigenlijk, kan het me weinig schelen dat de roverheid de auto meer belast als ie gebruikt wordt. Dan gebruik ik de mijne gewoon nog minder.
Er zijn alternatieven, die files herleiden tot een minimaal tijdsverlies. Ge moet alleen tegen weer en wind kunnen.

JimmyB
8 februari 2014, 18:03
Trouwens veel plezier in het pretpark na enkele uren te hebben recht te staan op de rijdende bus.

Ik zou het vooral leuk vinden indien er minder volk naar de pretparken gaat. Dan moet ik niet in de file aanschuiven aan de attracties.

Jantje
8 februari 2014, 18:16
Ik zou het vooral leuk vinden indien er minder volk naar de pretparken gaat. Dan moet ik niet in de file aanschuiven aan de attracties.

Als de pretparken minder bezoekers krijgen, dan moeten ze hun prijzen verhogen of hun deuren sluiten.

Minder volk betekend dus minder pretparken en dus minder werkgelegenheid.

JimmyB
8 februari 2014, 19:02
Als de pretparken minder bezoekers krijgen, dan moeten ze hun prijzen verhogen of hun deuren sluiten.

Minder volk betekend dus minder pretparken en dus minder werkgelegenheid.

Werkgelegenheid? Dit is gewoon broekzak-vestzak operatie. Het geld dat de mensen uitsparen door niet naar pretparken te gaan kunnen ze aan lokale recreatie spenderen. Dat is dan goed voor de lokale werkgelegenheid.

Ik zou toch eens afkomen met sterkere argumenten.

PeterCC
8 februari 2014, 22:47
(...)
Ik ben ik elk geval voorstander. Het past in het principe "de gebruiker betaalt". Let wel, ik vind ook dat het enkel over een belastingsverschuiving mag gaan, niet over een belastingsverhoging.

Uit de eerste informatie omtrent de geplande tarieven blijkt duidelijk dat het om een belastingsverhoging gaat. Dat zou jouw steun toch al direct stevig aan het wankelen moeten brengen?

Of denk je echt dat onze overheid een zo complex en duur systeem in elkaar zal steken om een schamele 2 miljard € per jaar op te halen?
Bovendien is er niemand die enige zekerheid heeft over wat de tarieven over 5 jaar of 10 jaar zullen zijn.

Welke stimulans heeft onze overheid nog om de verkeersstroom vlot te trekken als ze files als argument kan gebruiken om de tarieven te verhogen, zogezegd om de files te bestrijden, maar er op die manier plat gewoon meer geld uit haalt?

Ik bedoel maar, Jimmy, hoe naïef kan je zijn.

PeterCC
8 februari 2014, 22:51
(...)
Ik heb al paard en kar klaar staan om die te gaan gebruiken als vervoersmiddel.
Dat zal niet helpen. Zelfde kilometerheffing.

PeterCC
8 februari 2014, 23:02
Dus: de inschijvingstaks, de jaarlijkse verkeersbelasting en de taks op brandstof zijn bij deze afgeschaft.
De taks op brandstof uiteraard niet. Accijnzen + BTW op brandstoffen voor het autoverkeer brengen te veel op: jaarlijks 7.2 miljard €.
Dat is meer dan 3 keer wat de BIV + de verkeersbelasting opbrengen.

PeterCC
8 februari 2014, 23:21
Ik hoop dat de mensen die de aankoop van een elektrische wagen overwegen nu slim genoeg zijn om enkele jaren die evolutie van rekeningrijden af te wachten.
Opladen in het stopcontact....goedkoop rijden... vergeet het!
Voor de overheid een win/win, voor het millieu en economie een verlies/verlies situatie.
Daar zit hem de echte reden waarom de overheid een kilometerheffing wil invoeren. Om voorbereid te zijn op een toekomst waarin de massale inkomsten uit belasting op fossiele brandstoffen (7.2 miljard € in 2012) zouden kunnen wegvallen.
Ik ben pessimistisch: het komt er en we zullen overgeleverd zijn aan een overheid die haar nieuw verworven monopolie zal misbruiken op kosten van de gemeenschap.

PeterCC
8 februari 2014, 23:26
De belastinghervorming (lees verhoging) voor bedrijfswagens heeft naar schatting 15.000 arbeidsplaatsen gekost.
(...)
Heb je daar bronnen voor? Kan je dat onderbouwen?
Het is zeker zo dat de nieuwe regels de waarde van de automarkt in het land hebben verminderd, wat zeker arbeidsplaatsen heeft gekost, maar ik heb nergens getallen gezien hoeveel arbeidsplaatsen het heeft gekost, dus graag jouw onderbouwing.

PeterCC
8 februari 2014, 23:36
Het gaat effectief nog maar om een proef...om een "gevoel" te krijgen hoe zoiets uitgebaat moet worden,en om,inderdaad,een idee te krijgen wat de kost voor de automobilist,en de opbrengst voor een wegbeheerder zal zijn en kijk....het "middenveld" (deze keer vertegenwoordigers van de autolobby) beginnen al te teuten en te leuten.....
(...)

Zo een test is doorgestoken kaart. De doelstelling is om een maatschappelijk draagvlak te creëren.

Uiteraard zullen de resultaten van de test uiterst positief zijn.
De files zullen enorm verminderen, de deelnemers zijn geweldig enthousiast, enz. Enfin, de gekende onzin.
Dat moet dan dienen om ons wijs te maken dat we het zelf willen.

PeterCC
8 februari 2014, 23:47
Ik begrijp jou punt totaal niet.

Integendeel. Veronderstel iemand die slechts sporadisch met de auto rijdt, dan zal hij met het rekeningrijden profijt doen.
(...)

Dat argument wordt gebruikt om de massa te overtuigen. Meer dan de helft van de mensen rijdt minder dan gemiddeld en zou zogezegd profijt doen.
Ze worden blaasjes wijsgemaakt.

Libro
8 februari 2014, 23:56
Franstalige petitie of niet: ik teken http://www.petitions24.net/non_a_la_taxe_kilometrique

PeterCC
9 februari 2014, 00:04
Franstalige petitie of niet: ik teken http://www.petitions24.net/non_a_la_taxe_kilometrique
'k Heb hem ook al getekend, alhoewel de argumentatie niet klopt. Je verplaatsen kost altijd geld.

non-conformist
9 februari 2014, 00:06
Het lijkt me tijd te worden om zo'n signaalstoorder aan te schaffen.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 00:06
"De gebruiker betaalt" en "de vervuiler betaalt" zijn niet meer dan excuses om de toegang tot openbare diensten belachelijk duur te maken, met als gevolg dat sommige gezinnen elementaire zaken zoals vervoer of huisvuilophaling eigenlijk niet meer kunnen betalen.

Diezelfde gezinnen die dan wel geld hebben om een nieuwe Smartphone of een grote tv met flatscreen te kopen...

non-conformist
9 februari 2014, 00:09
Diezelfde gezinnen die dan wel geld hebben om een nieuwe Smartphone of een grote tv met flatscreen te kopen...

Vertel mij eens mijnheer Van Den Berghe, worden er toevallig meer flatscreens of smartphones gekocht.

Trouwens, je kan niets anders meer kopen dan een flatscreen. Dat wist U waarschijnlijk wel, maar toch wilde U hier nog wat komen doordrammen zoals gewoonlijk.

maddox
9 februari 2014, 00:11
Getekend.

non-conformist
9 februari 2014, 00:15
getekend

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 00:30
Vertel mij eens mijnheer Van Den Berghe, worden er toevallig meer flatscreens of smartphones gekocht.

Trouwens, je kan niets anders meer kopen dan een flatscreen. Dat wist U waarschijnlijk wel, maar toch wilde U hier nog wat komen doordrammen zoals gewoonlijk.

Al meer dan eens hebben we op school te maken gehad met ouders die kwamen klagen dat ze de schoolrekeningen niet konden betalen ("Ach, mijnheer, we hebben het zo moeilijk..."), maar tegelijkertijd zag ik bij een huisbezoek een mooie, nieuwe hifi-installatie en fraaie televisie.

maddox
9 februari 2014, 00:31
Al meer dan eens hebben we op school te maken gehad met ouders die kwamen klagen dat ze de schoolrekeningen niet konden betalen ("Ach, mijnheer, we hebben het zo moeilijk..."), maar tegelijkertijd zag ik bij een huisbezoek een mooie, nieuwe hifi-installatie en fraaie televisie.

Nu niet veralgemenen hoor. Mogen de anderen ook niet he.

non-conformist
9 februari 2014, 00:31
Al meer dan eens hebben we op school te maken gehad met ouders die kwamen klagen dat ze de schoolrekeningen niet konden betalen ("Ach, mijnheer, we hebben het zo moeilijk..."), maar tegelijkertijd zag ik bij een huisbezoek een mooie, nieuwe hifi-installatie en fraaie televisie.

Ja ... als leraar doet U regelmatig huisbezoeken na de uren :rofl: We zullen U maar geloven.

Libro
9 februari 2014, 09:25
Diezelfde gezinnen die dan wel geld hebben om een nieuwe Smartphone of een grote tv met flatscreen te kopen...

Denk je dat echt Jan? Kom eens uit je ivoren toren van anti-consumentisme en smell the coffee. Ik heb het voorbeeld al ontelbare keren gegeven (niet alleen hier): toen er hier in het dorp het huisvuil nog in zakken werd opgehaald, dan konden de sukkelaars die geen rol vuilniszakken konden kopen losse zakken bij het OCMW halen. We spreken hier over rolletjes vuilniszakken van 15 euro. Hoe moeten die mensen voorschotten van 100 tot 200 euro betaald krijgen voor DIeFTAR? Wie niet kan betalen, blijft met zijn vuilnis zitten! Proper allemaal, zeker in hartje zomer. Met rekeningrijden is het net hetzelfde: iedereen heeft het recht een auto te hebben en ermee te rijden, zeker voor noodzakelijke verplaatsingen waarvoor het openbaar vervoer geen alternatief biedt. Iedereen terug onder zijn kerktoren? Eens te meer het bewijs dat een groen beleid ons terug naar de oertijd katapulteert en asociaal is, ook al doen de groenen zich heel sociaal voor.

En aan de ondertekenaars: een dikke vette MERCI!

Libro
9 februari 2014, 09:45
Dat argument wordt gebruikt om de massa te overtuigen. Meer dan de helft van de mensen rijdt minder dan gemiddeld en zou zogezegd profijt doen.
Ze worden blaasjes wijsgemaakt.

Je hebt gelijk. De meeste chauffeurs gaan meer betalen, ook al rijden ze minder dan gemiddeld.

GandalftheGrey
9 februari 2014, 10:12
Waarom zou dit geen kif kif situatie kunnen zijn? Niet voor iedereen, inderdaad. Maar het motto is, de gebruiker betaalt. In zeker zin gebeurt dit reeds vandaag via de accijnzen maar deze houden geen rekening met de waarde van het rijden in functie van bepaalde plaatsen en bepaalde momenten en rekeningrijden doet dit wel.

Indien technisch haalbaar ben ik 100% pro.

Pas op, er zijn zeker punten van aandacht. Zoals bvb fraude. Hoe gaat men ervoor zorgen dat iedereen wel zo'n bakske heeft en wat indien het defect geraakt?

Wat doet men met de buitenlanders, moeten zij zo'n bakske kopen enkel om door België te rijden?

Voor mij is dit meer een probleem. Ik acht het plaatsen van tolpunten op wegen die regelmatig vastzitten meer realistisch, mits er dan een oplossing gevonden wordt voor de sluipwegen uiteraard. Maar ook daar is een mouw aan te passen tegenwoordig.

Als ik vanaf volgende maand m'n brutoloon nettoloon wordt, dan ben ik bereid alles zelf te betalen wat ik gebruik/verbruik.
Niet alleen deze km heffing maar ook terugbetaling doktersrekeningen&medicijnen, wettelijk pensioen, afvalvw ...
Wedden dat ik meer overhoud dan wat de staat nu doet ?

Micele
9 februari 2014, 11:22
getekend.

Jantje
9 februari 2014, 11:28
Als we allemaal evenveel blijven rijden is er inderdaad geen enkele mogelijkheid ,geen enkele hoop om de files te doen verminderen.

Het zit in het koppeke.....men kan schreeuwen,men kan ontkennen,men kan "anderen" blameren,maar het begint in ons aller koppeke....

Kijk, toen Jantje zou oud was als zijn kinderen nu ,
had elk dorp zijn eigen filmzaal,
had elke gehucht zijn bakker,
had elke gehucht zijn beenhouwer,
had elke gehucht zijn kruidenier
had elk gehucht zijn dokter en apotheek,
per 3 �* 4 dorpen had je een ziekenhuis met een busdienst van het dorp naar het ziekenhuis,
had elk dorp zijn discotheek,
onze moeders waren huisvrouwen en gingen niet werken of toch niet buiten de schooluren.
werken deze we bij de plaatselijke zelfstandigen en kmo's,
onze kleren maakte we zelf met goedkope stofjes die we vonden in de plaatselijke stoffen winkel, of we kocht ze bij de plaatselijke kleinhandel.
Veel van onze spullen kochten we op de plaatselijke (rommel)markt.
Ons pretpark was de jaarlijkse plaatselijke kermis.
We gingen naar de kleuterschool en lagere school om de hoek, secundair deden we in de grote school van het dorp,
bijna ieder dorp had zijn eigen plaatselijk zwembad,
bijna ieder gehucht had zijn plaatselijk sportveld en fitometer
TV kijken deden we via een antenne, die gekocht werd bij een plaatselijke zelfstandige
elk gehucht had zijn bank,
met onze fietsen reden we vaak langst zandbaantjes en kinderkoppen, asvalt was enkel te vinden in de steden en op drukke wegen,
De E313, de Boudewijn snelweg, had de bijnaam de abortusweg, die gewoon omdat deze weg zo slecht was dat je er niet sneller dan 90 moest rijden, of je wagen , zelfs een nieuw, daverde uit elkaar. Zwangere vrouwen kregen er spontaan harde buiken.

De plaatselijle filmzalen zijn verdwenen, opgekocht en gesloten door multinationals.
de bakker moest sluiten, want hij kan niet opboksen tegen de fabrieksbakkerijen,
de beenhouwers moest sluiten, want hij voldeed niet aan de moderne wetgeving,
de kruideniers sloot, want hij kan niet op tegen de Aldi en Colruyt,
de dokter en apotheek moesten weg door de vestigingswet,
de ziekenhuizen werden gesloten door de nieuwe regels rond ziekenhuizen, nog 1 groot ziekenhuis per 250.000 burgers.
de plaatselijke zelfstandigen en KMO's moesten verhuizen vaak zelfs meer dan 30km verder, want ze waren naar meer dan 50 en sommige zelfs 100 jaar op dezelfde plaats gevestigd te zijn, plots zone-vreemd.
Vele werden opgekocht door multinationals en gesloten om concurrentie uit de markt te halen of sloten hun deuren wegens geldgebrek voor een nieuwe vestiging en de verhuis.
Sommige verdwenen omdat ze door de vestigingswet te dicht tegen elkaar kwamen te liggen.
Andere verdwenen omdat ze niet meer konden opboksen tegen de goedkope producten en omdat herstellingen aan de toestellen duurder werden dan de toestellen zelf.
De stoffenwinkels zijn uit het straatbeeld verdwenen, net als de naaiwinkels, ze konden immers niet meer concureren met de goedkope Zeeman, JBC en C&A, de kleerwinkels werden verbannen naar winkelcentra
De (rommel)markten zijn verdwenen, wegens te hoog staangeld of omdat het marktplein werd heraangelegd en er geen plaats meer was voor de markt.
Met de kermissen gebeurde hetzelfde.
De plaaselijke discotheken werden gesloten, wegens overlast of omdat ze niet voldeden aan de nieuwe veiligheidsnormen.
De zwembaden worden een voor een gesloten wegens het niet voldoen aan de nieuwe gezondheidswetgeving,
de sportvelden en fitometers werden woonwijken, wegens zone-vreemd, men moet maar naar de fitnes gaan,
De antenne werd verboden bij wet, we moesten maar de betalende kabel-TV gebruiken, de plaatselijke handelaar verdween door de concurentie van Eldi en Van den borre en de hoger kostprijs voor herstellingen tegenover de aankoopprijzen bij deze winkels.
De zandbaantje werden asvalt wegen en langst die wegen werd alles volgebouwd.
Kinderkoppen werden als te gevaarlijk voor auto's bestempeld en vervangen door asvalt.
Fietspadden, ja, daar al 40 jaar over gesproken, maar zijn nog steeds enkel te vinden in onze dromen.
De abortusweg is een racebaan geworden, zelfs in Zolder zijn ze er jaloers op.
Door de hervormingen in het onderwijs, verdwenen veel plaatselijke scholen of moesten scholen opleidingen afstoten. Kinderen moeten vandaag soms meer dan 50km verder naar school gaan om de gewenste opleiding te kunnen volgen.
De plaatselijke busverbindingen tussen de dorpen verdwenen, want die werden te duur bevonden door de Belgische en later Vlaamse overheden.
Banken werden gesloten, wegens te duur en onrendabel volgens de aandeelhouders.
Moeder de vrouw had een eigen tweede wagen nodig om nog naar de winkels te kunnen.
Plots, door al de opgelegde veranderingen kwam een gezin niet meer toe met 1 inkomen en moest moeder de vrouw mee gaan werken. Maar zij kon enkel nog werk vinden in een bedrijf op kilometers afstand.
Het werd dus eenverplichting om de kleine kinderen naar de creche te brengen, die vaak niet eens in het dorp gevestigd is.


He, het is blijkbaar niet de burger zijn schuld dat hij zoveel rond rijd met zijn wagen, hij werd er toe gedwongen door de overheden en door de multinationals.
Nu komt diezelfde overheid er achter dat het gebruik van de auto kan uitgemolken worden, de mensen kunnen die immers niet missen, want daar heeft de overheid samen met de multinationals voor gezorgd.

Moet ik nog verder gaan of begin je het te begrijpen.

Jantje
9 februari 2014, 11:47
Dat argument wordt gebruikt om de massa te overtuigen. Meer dan de helft van de mensen rijdt minder dan gemiddeld en zou zogezegd profijt doen.
Ze worden blaasjes wijsgemaakt.


100€ wegentaks / 0.09€ rekeningrijden = 1111km dat er per jaar gereden kan worden om geen verlies te doen met een zwaardere wagen.
De gemiddelde wagen betaald echter slechts 56€ wegentaks per jaar, want neer komt op 622 km per jaar om geen belastigsverhoging te hebben.
Laten we even de duurdere wagens nemen met een wegentaks van 500€ per jaar. dan kom je nog maar aan 5555km per jaar op secundaire wegen.
gemiddeld rijden wagens in Belgie 15000km per jaar, waarvan 1/2 op secundaire wegen. Dit komt op 675€ voor de secundaire wegen en 375€ voor de snelwegen of een gemiddelde van 1050€ per wagen.
Dit terwijl men gemiddeld 100€ wegentaks betaald, een verschil van 905€ per jaar.
Let wel, mensen die met een kleine auto van 800kg rijden moeten evenveel betalen als mensen die met een wagen van 3495kg rijden.

Zij die dus geloven dat het rekeningrijden enkel dient om het autorijden te ontmoedigen, geloven in sprookjes, het is een zuivere belastingsverhoging.

Micele
9 februari 2014, 11:59
De petitie loopt in overdrive en gaat zeker vandaag nog boven de 100.000
de teller loopt -kwartier geleden- op met ca. + 5 handtekeningen per seconde.

Ze zullen hun staart wel intrekken de 17 februari...

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1534106/online-petitie-tegen-rekeningrijden-telt-bijna-37-000-handtekeningen.aspx

08/02 BINNENLAND Een online petitie die vrijdagochtend werd gelanceerd tegen het project van rekeningrijden telde zaterdagavond om 21 uur bijna 37.000 ondertekenaars.

Even dubbelchecken per minuut:

http://www.petitions24.net/non_a_la_taxe_kilometrique

Signer cette pétition Signatures (71 175)

na 1 minuut:
Signer cette pétition Signatures (71 271)

na edit: Signer cette pétition Signatures (71 862) Ah ´t eten staat klaar... :-)

JimmyB
9 februari 2014, 12:09
Als ik vanaf volgende maand m'n brutoloon nettoloon wordt, dan ben ik bereid alles zelf te betalen wat ik gebruik/verbruik.
Niet alleen deze km heffing maar ook terugbetaling doktersrekeningen&medicijnen, wettelijk pensioen, afvalvw ...
Wedden dat ik meer overhoud dan wat de staat nu doet ?

Wel, ik ben blij dat je het zo stelt.

Eigenlijk is de kilometerheffing geen belasting.

Een belasting is iets wat je moet betalen zonder dat je er iets kunt aan doen behalve minder verdienen.

Hier heeft men de keuze al dan niet te rijden.

Ik begrijp al die tegenstand niet.

Zijn er ook petities tegen gasmeters, electriciteitsmeters, watermeters? Ik denk het niet.

Kijk naar Diftar, een tijd terug ingevoerd in onze gemeente. Prachtige dienstverlening zonder veel extra kost.

Micele
9 februari 2014, 12:16
Ik begrijp al die tegenstand niet.

Aanvaard het maar, de petitieteller is al verdubbeld en het is pas zondagmiddag. :-)

non-conformist
9 februari 2014, 12:47
Wel, ik ben blij dat je het zo stelt.

Ik begrijp al die tegenstand niet.



Leer er maar mee leven dat niet iedereen jouw mening deelt en dat het groene gedachtengoed niet boven alles staat.

Libro
9 februari 2014, 12:48
Wel, ik ben blij dat je het zo stelt.

Eigenlijk is de kilometerheffing geen belasting.

Een belasting is iets wat je moet betalen zonder dat je er iets kunt aan doen behalve minder verdienen.

Hier heeft men de keuze al dan niet te rijden.

Ik begrijp al die tegenstand niet.

Zijn er ook petities tegen gasmeters, electriciteitsmeters, watermeters? Ik denk het niet.

Kijk naar Diftar, een tijd terug ingevoerd in onze gemeente. Prachtige dienstverlening zonder veel extra kost.

Kilometerheffing is inderdaad meer een retributie. Dat minder verdienen is voor mij een probleem, en voor veel mensen ook. Diftar zonder veel extra kost? Hier in het dorp zijn de kosten 3 tot 4 keer duurder geworden t.o.v. het gebruik van vuilniszakken. Het is trouwens niet alleen het kostenplaatje dat van belang is: niemand wordt graag constant gemonitord.

Libro
9 februari 2014, 12:51
100€ wegentaks / 0.09€ rekeningrijden = 1111km dat er per jaar gereden kan worden om geen verlies te doen met een zwaardere wagen.
De gemiddelde wagen betaald echter slechts 56€ wegentaks per jaar, want neer komt op 622 km per jaar om geen belastigsverhoging te hebben.
Laten we even de duurdere wagens nemen met een wegentaks van 500€ per jaar. dan kom je nog maar aan 5555km per jaar op secundaire wegen.
gemiddeld rijden wagens in Belgie 15000km per jaar, waarvan 1/2 op secundaire wegen. Dit komt op 675€ voor de secundaire wegen en 375€ voor de snelwegen of een gemiddelde van 1050€ per wagen.
Dit terwijl men gemiddeld 100€ wegentaks betaald, een verschil van 905€ per jaar.
Let wel, mensen die met een kleine auto van 800kg rijden moeten evenveel betalen als mensen die met een wagen van 3495kg rijden.

Zij die dus geloven dat het rekeningrijden enkel dient om het autorijden te ontmoedigen, geloven in sprookjes, het is een zuivere belastingsverhoging.

Stel, je hebt een Fiat Punto twinair met 900 cc motor. Jaarlijkse rijtaks is ongeveer 95 euro. Aan 0.09 euro per kilometer kun je iets meer dan 1000 km/jaar rijden om geen belastingverhoging te hebben. Zelfs als je maar 5000 km/jaar in stedelijk gebied rijdt, betaal je bijna 500 euro taks. Da's meer dan we nu voor onze Saab betalen.

JimmyB
9 februari 2014, 13:19
niemand wordt graag constant gemonitord.

Daar heb je een punt van aandacht en dit is ook mijn bezordheid rond het systeem dat momenteel wordt voorgesteld.

Indien niet goed uitgewerkt kan het een rechtreekse aanval op de privacy zijn. Voor mensen met een bedrijfwagen kan men onmiddelijk ook elke gereden kilometer doorrekenen en dan wordt het opnieuw een extra belasting op het loon.

Verder zijn er nog een aantal bedenkingen zoals:

1. Wat zal de kost zijn van het GPS toestel en de infrastructuur en hoe staat deze in verhouding tot het geïnde bedrag?
2. Wat met defecten en hoe defecten en fraude uit elkaar te halen?

Dit zijn echter bedenkingen rond de technische haalbaarhaarheid en niet rond het principe zelf.

JimmyB
9 februari 2014, 13:20
Leer er maar mee leven dat niet iedereen jouw mening deelt en dat het groene gedachtengoed niet boven alles staat.

Ik heb dit al gesteld, ik ben geen groene jongen maar een liberaal en dit past perfect in het liberaal gedachtengoed, namelijk je betaalt voor de diensten die je krijgt.

JimmyB
9 februari 2014, 13:22
Aanvaard het maar, de petitieteller is al verdubbeld en het is pas zondagmiddag. :-)

Pure paniekzaaierij.

non-conformist
9 februari 2014, 13:36
Ik heb dit al gesteld, ik ben geen groene jongen maar een liberaal en dit past perfect in het liberaal gedachtengoed, namelijk je betaalt voor de diensten die je krijgt.

Jij een liberaal ? Laat me niet lachen. Hoe was die term ook al weer die iemand hiervoor gebruikt heeft : een salonliberaal. Een echte liberaal is iemand die zich verzet tegen overheidsinmenging en die vindt dat burgers en bedrijven zelf hun zaken moeten regelen. Dit voorstel is wel het totaal omgekeerde van liberalisme. Maar dat wist U ongetwijfeld wel.

Voor de minieme diensten die wij krijgen (slechte wegen) betalen we nu al royaal voor via wegenbelastingen, accijnzen etc. Dus uw argument houdt geen steek.

Jantje
9 februari 2014, 13:59
Wel, ik ben blij dat je het zo stelt.

Eigenlijk is de kilometerheffing geen belasting.

Een belasting is iets wat je moet betalen zonder dat je er iets kunt aan doen behalve minder verdienen.

Hier heeft men de keuze al dan niet te rijden.

Ik begrijp al die tegenstand niet.

Zijn er ook petities tegen gasmeters, electriciteitsmeters, watermeters? Ik denk het niet.

Kijk naar Diftar, een tijd terug ingevoerd in onze gemeente. Prachtige dienstverlening zonder veel extra kost.

JimmyB,
Wij kunnen er niet aandoen dat jij achterlijk bent en niet kan inzien welke gevolgen het rekeningrijden heeft voor de burger en de economie.
Er zijn niet het verleden trouwens acties geweest tegen watermeters, electriciteitsmeters en gasmeters.
Vroeger betaalde men voor veel huizen water per kraan en gebruikte men meer de waterpomp dat de kraan. Veel woningen waren zelfs niet aangesloten op het waternet.
Gas werd pas echt ingebruik genomen na de vele acties tegen steenkool en stookolie.

En Diftar, is iets dat ons opnieuw word opgedrongen.
Toen ik zo oud als mijn kinderen nu was, werd er bijna niets voorverpakt, frisdrank zat in glazenflesjes die je terug moest inleveren en je kreeg dan statiegeld terug.
Mijn ouders hadden met 9 kinderen minder afval dan een gezin nu met 2 kinderen.

Jantje
9 februari 2014, 14:16
Pure paniekzaaierij.

Ik heb je de cijfers en oorzaken gegeven op deze draad en jij blijft spreken over paniekzaaierij.

Geloof het of niet, maar het rekeningrijden zal ons terug naar de jaren 50/60 van vorige eeuw sturen.
En na korte tijd zal de economie hier helemaal verdwenen zijn en zitten we terug in de jaren 90 van de 19de eeuw.
Een periode waarin enkel de rijke industrielen en adel met een auto reden en de werknemer enkel werk vond in de plaatselijke fabriek.
Herstellingen aan toestellen in het huishouden zullen eerst uitgesteld en daarna afgesteld worden, wegen te hoge verplaatsingskosten.
Herstellingen aan nutsvoorzieningen worden uitgesteld wegens te hoge transportkosten.

Je hebt dus totaal geen inzicht van welke impact het rekeningsrijden heeft op het dagelijkse leven van de burger en de werking van de bedrijven.

Athelas
9 februari 2014, 14:20
Ik heb dit al gesteld, ik ben geen groene jongen maar een liberaal en dit past perfect in het liberaal gedachtengoed, namelijk je betaalt voor de diensten die je krijgt.

Als je een liberaal bent dan ben je tegen dit plan omwille van twee redenen:

de staat stuurt en zegt je waar en wanneer je moet rijden, zijnde autostrades buiten de piekuren.

ten tweede omdat de staat tenminste te weten komt wanneer je op welke type weg gereden hebt.

Micele
9 februari 2014, 14:40
Wel, ik ben blij dat je het zo stelt.

Eigenlijk is de kilometerheffing geen belasting.

Een belasting is iets wat je moet betalen zonder dat je er iets kunt aan doen behalve minder verdienen.

Hier heeft men de keuze al dan niet te rijden.

Ik begrijp al die tegenstand niet.

Dus de kilometerheffing zou dan in de plaats van de BIV en de jaarlijkse wegenbelasting komen. Interessant voor rijke mensen met enkele garages waar ze naargelang weer, terrein, en of hun gemoed hun dikke bak dito cabrio kiezen (ook vrouwlief) voor een trip of een ritje (liefst zonder files)

Even uitrekenen voor "Lowie Van der Rijken en vrouwlief":

4 auto´s aan 30 fiscale PK elk kost € 3030* x 4 = 12120 € jaarlijkse wegenbelastinhg per jaar, die valt dan weg.
* https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top

Koopt Lowie eens een nieuwe Ferrari of Bentley valt ook telkens die eenmalige ~ 10.400 € BIV-geindexeerd weg.

En wie gaat dat# betalen ? De pendelaars# met hun 7-11 PKtjes die genoodzaakt moeten pendelen naar Brussel of Antwerpen om brood op te plank te krijgen voor zijn familie.
# edit, en dit plebs # was ik vergeten:
Stel, je hebt een Fiat Punto twinair met 900 cc motor. Jaarlijkse rijtaks is ongeveer 95 euro# . Aan 0.09 euro per kilometer kun je iets meer dan 1000 km/jaar rijden om geen belastingverhoging te hebben. Zelfs als je maar 5000 km/jaar in stedelijk gebied rijdt, betaal je bijna 500 euro taks. Da's meer dan we nu voor onze Saab betalen.

Tja Lowie en zijn vrouw begrijpen echt die tegenstand niet. Die pendelaar kan toch voor bus en trein kiezen zodat hij enkel maar thuis is voor te slapen... ;-)

In elk geval als het rekeningrijden er ooit komt zal ik niet meer moeten wachten op een 25 jarige wagen om die dure verkeerstaks te kunnen betalen.

Een 30 fiscale PK (5000 cc) kan ik me dan ook veel jonger kopen. :-D
Mmmh een Porsche 911 (3600-3800 cc) wordt dan plots een heel pak goedkoper.

Jantje
9 februari 2014, 14:43
Als je een liberaal bent dan ben je tegen dit plan omwille van twee redenen:

de staat stuurt en zegt je waar en wanneer je moet rijden, zijnde autostrades buiten de piekuren.

ten tweede omdat de staat tenminste te weten komt wanneer je op welke type weg gereden hebt.

Niet enkel wanneer je op welk soort weg rijd. Ze weten zelfs op welke weg je rijd, want je word gevolgd met een GPS-systeem. Ze kunnen dus niet enkel zien waar en wanneer je ergens rijd, maar ook hoe snel je rijd.

Libro
9 februari 2014, 14:55
Ik heb dit al gesteld, ik ben geen groene jongen maar een liberaal en dit past perfect in het liberaal gedachtengoed, namelijk je betaalt voor de diensten die je krijgt.

Voor een liberaal is privacy geen hol begrip én we betalen al voor het gebruik van de weg onder vorm van wegenbelasting en accijnzen (en we krijgen er verdomd weinig voor terug).

Libro
9 februari 2014, 14:57
Niet enkel wanneer je op welk soort weg rijd. Ze weten zelfs op welke weg je rijd, want je word gevolgd met een GPS-systeem. Ze kunnen dus niet enkel zien waar en wanneer je ergens rijd, maar ook hoe snel je rijd.

En die data zijn allesbehalve veilig voor misbruik, integendeel. En ik bedenk me ineens, dat in mijn geval (ambtenaar bij de Vlaamse Overheid) het mijn werkgever is die die data verzamelt. Dan kunnen sommige van mijn collega's of mijn leidinggevenden mijn verplaatsingen nagaan, al was het voor de lol. "Dictaturen en de hel hebben één ding gemeen: de weg ernaar is geplaveid met goede bedoelingen."

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 14:57
Nu niet veralgemenen hoor. Mogen de anderen ook niet he.

Natuurlijk niet, maar ik geef maar aan dat we een beetje voorzichtig moeten zijn. Ik heb al wat gezien in mijn onderwijsloopbaan...

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 14:58
Ja ... als leraar doet U regelmatig huisbezoeken na de uren :rofl: We zullen U maar geloven.

Regelmatig? Neen, wel gebeurde dat tot voor kort nog. Sedert enige tijd is binnen de nieuwe scholengroep evenwel afgesproken dat niet meer te doen.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 14:59
Als ik vanaf volgende maand m'n brutoloon nettoloon wordt, dan ben ik bereid alles zelf te betalen wat ik gebruik/verbruik.
Niet alleen deze km heffing maar ook terugbetaling doktersrekeningen&medicijnen, wettelijk pensioen, afvalvw ...
Wedden dat ik meer overhoud dan wat de staat nu doet ?

Die kans is inderdaad groot. Een slankere overheid en een grotere persoonlijke verantwoordelijkheden van de burger zouden ongetwijfeld kunnen leiden tot een groter nettobedrag.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 15:02
De gemiddelde wagen betaald echter slechts 56€ wegentaks per jaar, ...

Dat lijkt me toch niet juist, hoor. Misschien gaat dit op voor een lichte vracht, maar voor een gemiddelde gezinswagen betaal je toch algauw tweehonderd of meer euro per jaar aan belasting.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 15:03
Let wel, mensen die met een kleine auto van 800kg rijden moeten evenveel betalen als mensen die met een wagen van 3495kg rijden.

Wel zal iemand met zo'n wagen flink meer betalen bij de inschrijving.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 15:05
Aanvaard het maar, de petitieteller is al verdubbeld en het is pas zondagmiddag. :-)

Is België dan weer unitair geworden nadat daar eens een grote betoging pro-België werd gehouden?

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 15:07
Stel, je hebt een Fiat Punto twinair met 900 cc motor. Jaarlijkse rijtaks is ongeveer 95 euro. Aan 0.09 euro per kilometer kun je iets meer dan 1000 km/jaar rijden om geen belastingverhoging te hebben. Zelfs als je maar 5000 km/jaar in stedelijk gebied rijdt, betaal je bijna 500 euro taks. Da's meer dan we nu voor onze Saab betalen.

Is de Fiat Punto dan een referentiewagen die behoort tot de best verkopende auto's in dit land?

Micele
9 februari 2014, 15:07
Wel zal iemand met zo'n wagen flink meer betalen bij de inschrijving.

Maar niets aan jaarlijkse verkeersbelasting.

Libro
9 februari 2014, 15:08
Is België dan weer unitair geworden nadat daar eens een grote betoging pro-België werd gehouden?

Dat heeft er hier niets mee te maken, tenzij je kan aantonen dat enkel franstaligen die petitie hebben ondertekend. En dan nog.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 15:09
Jij een liberaal ? Laat me niet lachen. Hoe was die term ook al weer die iemand hiervoor gebruikt heeft : een salonliberaal. Een echte liberaal is iemand die zich verzet tegen overheidsinmenging en die vindt dat burgers en bedrijven zelf hun zaken moeten regelen. Dit voorstel is wel het totaal omgekeerde van liberalisme. Maar dat wist U ongetwijfeld wel.

Voor de minieme diensten die wij krijgen (slechte wegen) betalen we nu al royaal voor via wegenbelastingen, accijnzen etc. Dus uw argument houdt geen steek.

Al eerder stelde ik de vraag, maar tot op heden ging niemand erop in. Wie kan mij de cijfers geven: inkomsten uit autobelasting versus kosten van wegenaanleg en -onderhoud voor alle niveaus (gemeenten, provincies, gewest en andere operatoren, bijvoorbeeld havenbedrijven)? Dan pas zullen we weten of uw bewering wel klopt.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 15:10
Dat heeft er hier niets mee te maken, tenzij je kan aantonen dat enkel franstaligen die petitie hebben ondertekend. En dan nog.

Daar gaat het ook niet over. Wel dat protest niet noodzakelijk leidt tot verandering van een politieke principebeslissing.

Micele
9 februari 2014, 15:10
Is België dan weer unitair geworden nadat daar eens een grote betoging pro-België werd gehouden?
Nee, waarom ?

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 15:11
Maar niets aan jaarlijkse verkeersbelasting.

Dat is inderdaad het basisprincipe: geen verkeersbelasting, wel kilometerheffing. Heel logisch als we uitgaan van de kost die autorijden met zich meebrengt. De verbruiker betaalt. Heel logisch.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 15:12
Nee, waarom ?

http://forum.politics.be/showpost.php?p=7008933&postcount=84

Micele
9 februari 2014, 15:14
Is de Fiat Punto dan een referentiewagen die behoort tot de best verkopende auto's in dit land?
Relevantie ?

voor een 7 PK betaal je € 181 jaarlijkse verkeersbelasting.
voor een 9 PK betaal je € 266 jaarlijkse verkeersbelasting.

voor een 30 PK betaal je € 3030 jaarlijkse verkeersbelasting.

Bij rekeningrijden zou die belasting wegvallen.
Met welk voertuig zou de doorsnee-pendelaar naar zijn werk rijden ?

Jantje
9 februari 2014, 15:15
Daar heb je een punt van aandacht en dit is ook mijn bezordheid rond het systeem dat momenteel wordt voorgesteld.

Indien niet goed uitgewerkt kan het een rechtreekse aanval op de privacy zijn. Voor mensen met een bedrijfwagen kan men onmiddelijk ook elke gereden kilometer doorrekenen en dan wordt het opnieuw een extra belasting op het loon.

Verder zijn er nog een aantal bedenkingen zoals:

1. Wat zal de kost zijn van het GPS toestel en de infrastructuur en hoe staat deze in verhouding tot het geïnde bedrag?
2. Wat met defecten en hoe defecten en fraude uit elkaar te halen?

Dit zijn echter bedenkingen rond de technische haalbaarhaarheid en niet rond het principe zelf.

De technologie bestaat reeds al meerder jaren is word door steeds meer autoproducenten direct ingebouwd, ook in kleine wagens.
Sommige merken kunnen zelfs vanop afstand controleren wie er in de wagen zit.
Veel bedrijven hebben zelfs al een autotrackingsysteem in hun bedrijfswagens staan. En kunnen zelfs van op het kantoor zien waar de wagen is en zelfs of de motor draait of niet.

Het komt zelfs goedkoper uit dan het huidige trajectcontrole-systeem.
De technische haalbaarheid en er aan verbonden kosten zijn dus zeker het probleem niet.

Libro
9 februari 2014, 15:15
Is de Fiat Punto dan een referentiewagen die behoort tot de best verkopende auto's in dit land?

Mijn voorbeeld illustreert de absurde gevolgen van het rekeningrijden: je gaat voor een zuinige stadswagen tig keer meer betalen, zelfs als je veel minder rijdt. Op den duur betaal je voor dat Fiatje evenveel als voor een Rolls Royce. Waar er bij DIFTAR en rekeningrijden aan voorbij wordt gegaan, is het feit dat het over openbare diensten gaat die door iedereen gelijk moeten kunnen worden gebruikt. Daarom worden er belastingen geïnd waarmee in gelijke dienstverlening voor iedere burger wordt voorzien (=solidariteit). Die diensten laten vergoeden aan kostprijs gaat hier lijnrecht tegenin.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 15:20
Relevantie ?

voor een 7 PK betaal je € 181 jaarlijkse verkeersbelasting.
voor een 9 PK betaal je € 266 jaarlijkse verkeersbelasting.

voor een 30 PK betaal je € 3030 jaarlijkse verkeersbelasting.

Bij rekeningrijden zou die belasting wegvallen.
Met welk voertuig zou de doorsnee-pendelaar naar zijn werk rijden ?

Geen idee? Zijn er statistieken, onderzoeken... die een profiel geven van de "doorsnee pendelaar"?

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 15:22
Mijn voorbeeld illustreert de absurde gevolgen van het rekeningrijden: je gaat voor een zuinige stadswagen tig keer meer betalen, zelfs als je veel minder rijdt. Op den duur betaal je voor dat Fiatje evenveel als voor een Rolls Royce.

Ja, dat is ook logisch. Voor het gebruik betaal je immers. Daar is bijgevolg niets absurd aan. Ik betaal voor de vuilniszakken ook evenveel als mijn buurman-kasteelheer.

Libro
9 februari 2014, 15:24
Ja, dat is ook logisch. Voor het gebruik betaal je immers. Daar is bijgevolg niets absurd aan. Ik betaal voor de vuilniszakken ook evenveel als mijn buurman-kasteelheer.

En wat antwoord je op de rest van mijn betoog? Als ik voor het gebruik moet betalen, dan mogen ze wat mij betreft alle wegen privatiseren zodat ik de mogelijkheid heb de meest voordelige wegbeheerder te kiezen.

Libro
9 februari 2014, 15:29
Daar gaat het ook niet over. Wel dat protest niet noodzakelijk leidt tot verandering van een politieke principebeslissing.

Daar kan Weekers over meespreken: zijn MRB-regeling voor oldtimers gaat volgens mij afgaan als een gieter, wat hij had kunnen vermijden had hij gewoon de argumenten van de oldtimerlobby in overweging genomen. Gelukkig is die halve zool ondertussen opgestapt, slachtoffer van zijn eigen onbekwaamheid.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 15:31
En wat antwoord je op de rest van mijn betoog? Als ik voor het gebruik moet betalen, dan mogen ze wat mij betreft alle wegen privatiseren zodat ik de mogelijkheid heb de meest voordelige wegbeheerder te kiezen.

In Frankrijk bijvoorbeeld kan je kiezen tussen péage en de nationales.

Hoe u het ook draait of keert, het principe "de verbruiker betaalt" is logisch. Wie bijgevolg maar zelden met de auto op weg gaat, hoeft niet evenveel te betalen als iemand die iedere dag meerdere uren over de weg rijdt.

Wie door zijn levensstijl veel afval "produceert", zal ook veel vuilniszakken moeten aankopen. Wie het anders aanpakt, zal minder uitgeven. Ook hier zou een forfaitaire belasting onlogisch zijn.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 15:33
Daar kan Weekers over meespreken: zijn MRB-regeling voor oldtimers gaat volgens mij afgaan als een gieter, wat hij had kunnen vermijden had hij gewoon de argumenten van de oldtimerlobby in overweging genomen. Gelukkig is die halve zool ondertussen opgestapt, slachtoffer van zijn eigen onbekwaamheid.

Oldtimers. Wetgeving voor een heel beperkt groepje. Weinig relevant in deze context.

Jantje
9 februari 2014, 15:35
Relevantie ?

voor een 7 PK betaal je € 181 jaarlijkse verkeersbelasting.
voor een 9 PK betaal je € 266 jaarlijkse verkeersbelasting.

voor een 30 PK betaal je € 3030 jaarlijkse verkeersbelasting.

Bij rekeningrijden zou die belasting wegvallen.
Met welk voertuig zou de doorsnee-pendelaar naar zijn werk rijden ?

Met een 150 pk want die gaat sneller en is veel stoerder om mee te rijden.

Hoewel een jaar na de invoering zullen weinige nog rondrijden.
Hier rijden de mensen immers gemiddeld zo'n 30.000km per jaar om te kunnen gaan werken.
Een vriend van mijn zoon is havenarbeider en rijd per jaar gemiddeld zo'n 50.000km om te kunnen gaan werken.
Dit komt neer op 4500€ per jaar of 409€ per maand.
Tel daar de kosten voor aankoop, onderhoud en verzekering bij en hij is per maand zo'n kleine 1000€ per maand om te gaan werken.
Met een nettoloon van +/-2100€ per maand, houd hij als gezinshoofd meer over met te gaan doppen. Dan krijgt hij ( bedrag gegeven door Demon) 1300€ per maand plus verhoogd kindergeld en hogere schooltoelagen.
Zijn vakantiegeld en dertiende maand zijn verwaarloosbaar tegenover wat hij verliest door dan nog te gaan werken. We spreken over 10.000 per jaar zonder de brandstof te rekenen en zonder de toltunnel.
Deze persoon is één van de havenarbeiders die met de regelmaat van de klok, wagens van de schepen op de treinen rijd om ze naar de hoofdverdelers te krijgen.

Maar of de man nog veel zal moeten werken is een andere vraag.
Want de Europese invoerders zullen snel verhuizen naar havens in landen zoals Duitsland waar de geen kilometervergoeding moeten betalen voor het transport van hun producten over de weg.
Zelfs de havens in Spanje en Italie zullen genieten van de invoering van het rekeningrijden.

Libro
9 februari 2014, 15:36
Oldtimers. Wetgeving voor een heel beperkt groepje. Weinig relevant in deze context.

Het voorbeeld is net héél relevant: Weekers veegde ook vierkant zijn voeten aan het massale protest en de goed onderbouwde argumenten van de oldtimerlobby, maar de Nederlandse staat zal er op termijn het gelag voor betalen.

Libro
9 februari 2014, 15:50
In Frankrijk bijvoorbeeld kan je kiezen tussen péage en de nationales.

Hoe u het ook draait of keert, het principe "de verbruiker betaalt" is logisch. Wie bijgevolg maar zelden met de auto op weg gaat, hoeft niet evenveel te betalen als iemand die iedere dag meerdere uren over de weg rijdt.

Wie door zijn levensstijl veel afval "produceert", zal ook veel vuilniszakken moeten aankopen. Wie het anders aanpakt, zal minder uitgeven. Ook hier zou een forfaitaire belasting onlogisch zijn.

En ik vind het niet meer dan logisch dat belangrijke openbare dienstverlening voor iedereen vrij en gelijk toegankelijk is en dat dat gefinancierd wordt met een "abstracte" en solidaire vorm van belastingheffing.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 16:08
Het voorbeeld is net héél relevant: Weekers veegde ook vierkant zijn voeten aan het massale protest en de goed onderbouwde argumenten van de oldtimerlobby, maar de Nederlandse staat zal er op termijn het gelag voor betalen.

Welk gelag? Door dat handjevol oldtimers...?!

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 16:09
En ik vind het niet meer dan logisch dat belangrijke openbare dienstverlening voor iedereen vrij en gelijk toegankelijk is en dat dat gefinancierd wordt met een "abstracte" en solidaire vorm van belastingheffing.

Op geen enkele wijze wordt de openbare dienstverlening hier beperkt. Je betaalt er wel voor op basis van je eigen gebruik. Dat gebeurt ook met drinkwater. Of gaat u er ook vanuit dat iedereen maar iets forfaitair hoort te betalen ongeacht het aantal kub dat we verbruiken?

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 16:12
Want de Europese invoerders zullen snel verhuizen naar havens in landen zoals Duitsland waar de geen kilometervergoeding moeten betalen voor het transport van hun producten over de weg.

Bij mijn weten moet er meerdere jaren betaald worden als je met een vrachtwagen over de Duitse autosnelwegen rijdt. Net als in Zwitserland en Oostenrijk trouwens.

Libro
9 februari 2014, 16:16
Welk gelag? Door dat handjevol oldtimers...?!

Steek uw hoofd maar rustig in het zand als het over hobby's en passies gaat die u niet interesseren. In Nederland rijdt er meer dan een "handjevol oldtimers" rond hoor. Dat "handjevol oldtimers" levert rechtstreeks en onrechtstreeks werk aan enkele duizenden mensen, waarvan er nu veel gaan mogen afvloeien omdat de Nederlanders hun oldtimers massaal uitvoeren en er hoe langer hoe meer bedrijven in die branche in de problemen komen. Door die export gaat de geplande meeropbrengst op de MRB ook nog eens dik tegenvallen. En als de regeling ook nog eens door de rechter onderuit wordt gehaald (wat ik verwacht), is Nederland nog meer opbrengsten kwijt én riskeert het een massa aan schadevergoedingen te zullen moeten betalen.

Libro
9 februari 2014, 16:17
Op geen enkele wijze wordt de openbare dienstverlening hier beperkt. Je betaalt er wel voor op basis van je eigen gebruik. Dat gebeurt ook met drinkwater. Of gaat u er ook vanuit dat iedereen maar iets forfaitair hoort te betalen ongeacht het aantal kub dat we verbruiken?

:rofl: Jij bent echt wel ongelooflijk. Autorijden wordt onbetaalbaar maar de openbare dienstverlening (vrije en gelijke toegang tot het wegennet) wordt niet beperkt???? Dat forfait is misschien niet ideaal of helemaal logisch, maar is toch het minst erge van twee kwaden. Drinkwater wordt btw niet onbetaalbaar door dat systeem, autorijden wel.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 16:22
Steek uw hoofd maar rustig in het zand als het over hobby's en passies gaat die u niet interesseren. In Nederland rijdt er meer dan een "handjevol oldtimers" rond hoor. Dat "handjevol oldtimers" levert rechtstreeks en onrechtstreeks werk aan enkele duizenden mensen, waarvan er nu veel gaan mogen afvloeien omdat de Nederlanders hun oldtimers massaal uitvoeren en er hoe langer hoe meer bedrijven in die branche in de problemen komen. Door die export gaat de geplande meeropbrengst op de MRB ook nog eens dik tegenvallen. En als de regeling ook nog eens door de rechter onderuit wordt gehaald (wat ik verwacht), is Nederland nog meer opbrengsten kwijt én riskeert het een massa aan schadevergoedingen te zullen moeten betalen.

Geef eens wat cijfers in plaats van veronderstellingen. Om hoeveel ingeschreven oldtimers spreken we hier?

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 16:24
:rofl: Jij bent echt wel ongelooflijk. Autorijden wordt onbetaalbaar maar de openbare dienstverlening (vrije en gelijke toegang tot het wegennet) wordt niet beperkt???? Dat forfait is misschien niet ideaal of helemaal logisch, maar is toch het minst erge van twee kwaden.

Welneen, autorijden wordt niet onbetaalbaar als je een beetje de zaken goed weet te gebruiken. Als je natuurlijk systematisch ervoor kiest tijdens de spits op de Brusselse ring te rijden, ga je flink dokken. Dat lijkt me echter maar normaal.

Dit gaat dus niet over algemene zaken, maar om een specifieke regeling bij een welbepaald probleem.

Libro
9 februari 2014, 16:33
Geef eens wat cijfers in plaats van veronderstellingen. Om hoeveel ingeschreven oldtimers spreken we hier?

In 2010 zou het gaan om 410.000 voertuigen: http://www.oldtimernieuws.nl/2011/09/15/aantal-oldtimers-de-laatste-10-jaar-verdubbeld/ Recentere cijfers heb ik nog niet gevonden.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 16:36
In 2010 zou het gaan om 410.000 voertuigen: http://www.oldtimernieuws.nl/2011/09/15/aantal-oldtimers-de-laatste-10-jaar-verdubbeld/ Recentere cijfers heb ik nog niet gevonden.

Is een voertuig uit 1980 al een oldtimer en valt de inschrijving onder dit statuut?

Libro
9 februari 2014, 16:37
Welneen, autorijden wordt niet onbetaalbaar als je een beetje de zaken goed weet te gebruiken. Als je natuurlijk systematisch ervoor kiest tijdens de spits op de Brusselse ring te rijden, ga je flink dokken. Dat lijkt me echter maar normaal.

Dit gaat dus niet over algemene zaken, maar om een specifieke regeling bij een welbepaald probleem.

Zie mijn voorbeeld van de Fiat Punto. Na 1000 km zit je al aan het bedrag van de huidige rijtax, na 5000 km (wat extreem weinig is) aan bijna 500, na 10.000 km aan 1.000 euro. Als de gemiddelde Vlaming zich dat bedrag kon veroorloven, dan reed iedereen rond met drielitermotoren. Je kan het zonlicht blijven ontkennen, maar rekeningrijden gaat een sociaal, economisch en grondwettelijk kerkhof veroorzaken.

Libro
9 februari 2014, 16:38
Is een voertuig uit 1980 al een oldtimer en valt de inschrijving onder dit statuut?

Je kan een auto inschrijven als oldtimer zodra hij ten volle 26 jaar is.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 16:39
Je kan een auto inschrijven als oldtimer zodra hij ten volle 26 jaar is.

Hieruit besluit ik dat niet iedere auto van die 410.000 als oldtimer staat ingeschreven.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 16:41
Zie mijn voorbeeld van de Fiat Punto. Na 1000 km zit je al aan het bedrag van de huidige rijtax, na 5000 km (wat extreem weinig is) aan bijna 500, na 10.000 km aan 1.000 euro. Als de gemiddelde Vlaming zich dat bedrag kon veroorloven, dan reed iedereen rond met drielitermotoren. Je kan het zonlicht blijven ontkennen, maar rekeningrijden gaat een sociaal, economisch en grondwettelijk kerkhof veroorzaken.

Ja, ik ontken dat, om de eenvoudige reden dat je een bepaald bedrag alleen betaalt tijdens een welbepaalde tijdsperiode en slechts op bepaalde wegen. Voor de meeste mensen - tenslotte werkt er toch maar een minderheid van de Vlamingen in Brussel - zal het dus goedkoper uitkomen. Wie naar Brussel moet, zal misschien nu eens gaan nadenken over alternatieven.

Libro
9 februari 2014, 16:49
Ja, ik ontken dat, om de eenvoudige reden dat je een bepaald bedrag alleen betaalt tijdens een welbepaalde tijdsperiode en slechts op bepaalde wegen. Voor de meeste mensen - tenslotte werkt er toch maar een minderheid van de Vlamingen in Brussel - zal het dus goedkoper uitkomen. Wie naar Brussel moet, zal misschien nu eens gaan nadenken over alternatieven.

Als je enkel op de snelweg zou rijden buiten de spitsuren, dan zit je voor mijn voorbeeldfiat al op ongeveer 3600 km/jaar aan het huidige bedrag van rijtax... Voor mij zou het geen verschil uitmaken, als ik enkel op de snelweg zou rijden buiten de spitsuren (wat dus zeker niet het geval is). En ik neem de laatste tijd nochtans zeer veel de trein en de bus. En het feit blijft dat je verplaatsingen permanent geregistreerd worden.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 16:50
Als je enkel op de snelweg zou rijden buiten de spitsuren, dan zit je voor mijn voorbeeldfiat al op ongeveer 3600 km/jaar aan het huidige bedrag van rijtax...

Alleen zal er enkel moeten worden betaald op bepaalde stukken van de autosnelweg. Niet over heel het net.

Micele
9 februari 2014, 16:57
Je kan een auto inschrijven als oldtimer zodra hij ten volle 26 jaar is.

Euhm > 25 jaar datum van eerste inschrijving:
http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?fid=162

Oldtimers

Voor personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen die bij het ontstaan van de belastingschuld voor de verkeersbelasting sedert meer dan 25 jaar in het verkeer zijn gebracht wordt de forfaitaire verkeersbelasting aangerekend. Bij de bepaling van de ouderdom van het voertuig is de datum van eerste inschrijving bepalend en niet het bouwjaar van het voertuig.

Libro
9 februari 2014, 16:59
Alleen zal er enkel moeten worden betaald op bepaalde stukken van de autosnelweg. Niet over heel het net.

Dus iedereen zoveel mogelijk de gemeentewegen nemen? BTW Jan, ik word zeeziek van al uw gekronkel.

Libro
9 februari 2014, 16:59
Euhm > 25 jaar datum van eerste inschrijving:

Dus het kan nog vroeger? Maar in Nederland is het dacht ik 26 jaar.

maddox
9 februari 2014, 17:01
Alleen zal er enkel moeten worden betaald op bepaalde stukken van de autosnelweg. Niet over heel het net.

Tijdens de testfase.... als het opbrengt , zal onze roverheid niet lang twijfelen hoor.
Als het verkeer te hard terugvalt in deze test, gaan ze het wel op een andere manier doen.

Misschien wel met een positief versterkend clique-systeem, elke verhoging in brandstofprijs wordt dubbel doorgerekend, en elke daling genegeerd.

Micele
9 februari 2014, 17:06
Dus het kan nog vroeger? Maar in Nederland is het dacht ik 26 jaar.

In NL is het nu 30 jaar met ...

Lees maar:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oldtimer_(voertuig)

non-conformist
9 februari 2014, 17:10
88797 and counting.

JimmyB
9 februari 2014, 17:15
Als je een liberaal bent dan ben je tegen dit plan omwille van twee redenen:

de staat stuurt en zegt je waar en wanneer je moet rijden, zijnde autostrades buiten de piekuren.

ten tweede omdat de staat tenminste te weten komt wanneer je op welke type weg gereden hebt.

De staat zegt niet waar we moeten rijden. het staat je vrij te rijden waar je wil, maar de prijs hangt wel af van jouw eigen keuze.

Het tweede punt is een terechte bekommernis die ik deel en die ik reeds aangegeven heb. Maar dit is een punt voor de uitwerking en niet betreffende het principe.

Libro
9 februari 2014, 17:22
88797 and counting.

:cheer:

Het Oosten
9 februari 2014, 17:33
Vandaag in een aantal kranten waaronder in DS:

Later op de dag:


Minister Crevits stelde deze morgen op Radio 1 dat het de bedoeling is om met de kilometerheffing de verkeersbelasting en de BIV te vervangen en dat daarnaast ook de buitenlanders moeten betalen.

Dus heb ik opgezocht wat de overheid aan inkomsten int uit de verkeersbelasting en de BIV.
Volgens de data van Febiac over 2012 ( http://www.febiac.be/public/statistics.aspx?FID=23&lang=NL ) bedragen de inkomsten uit de verkeersbelasting 1.51 miljard € en de inkomsten uit de BIV 407.8 miljoen €.
Samen dus 1.92 miljard €.

Vervolgens heb ik opgezocht hoeveel kilometers we met zijn allen samen rijden op de site van het NIS ( http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/afstand/#.UvVM87QR6NM ).
Autovoertuigen hebben in 2012 in totaal 79.15 miljard km voertuigkm gereden.

Deel die 2 door elkaar en je komt uit op een gemiddelde belasting per km van 2.43 eurocent / km.

Lees er de voorgestelde tarieven op na.
Bedenk dat in dit land ongeveer 30% van de km op autowegen wordt verreden, ongeveer 30% op gewestwegen en ongeveer 30% op gemeente- of stads wegen en wellicht zal je net zoals ik vaststellen dat met die tarieven de belastingen minstens zullen verdubbelen.
Dat is nog zonder rekening te houden met de bijdrage die de buitenlanders zouden moeten gaan betalen.

Alleen een volslagen idioot kan dit plan steunen. We zijn nog niet eens begonnen en we worden al bedrogen.

Eigenlijk ben ik voorstander van het rekeningrijden. Indien het systeem naar behoren wordt bedacht en uitgewerkt, is het een zeer rechtvaardig systeem.

maddox
9 februari 2014, 17:34
De staat zegt niet waar we moeten rijden.
Niet te hard roepen.
het staat je vrij te rijden waar je wil
Nope, toch niet. Je mag rijden waar dat mag, binnen de regels opgelegd.
maar de prijs hangt wel af van jouw eigen keuze.
Ik woon in die GEN zone. Dus als ik niet wil rekeningrijden, zal ik maar thuisblijven. Awel, laat die werkloosheidsuitkering maar komen grietje.

Athelas
9 februari 2014, 18:27
De staat zegt niet waar we moeten rijden. het staat je vrij te rijden waar je wil, maar de prijs hangt wel af van jouw eigen keuze.

Het tweede punt is een terechte bekommernis die ik deel en die ik reeds aangegeven heb. Maar dit is een punt voor de uitwerking en niet betreffende het principe.

Ja en de staat zegt ook niet dat we niet meer mogen roken alleen is de plaats waar we dat mogen serieus beperkt en is 2/3 van de prijs door hen bepaald. Wreed liberaal allemaal.

't Zelfde met waar we mogen rijden. Dorpen en hun kernen zetten ze van alle obstakels op de weg om het verkeer te hinderen. Ze hebben zelf toegegeven dat ze rode lichten af stellen zodat je zowat elk licht moogt stoppen. Rekening rijden is er ook het duurst. Wat probeer je jezelf eigenlijk wijs te maken? In sommige steden is de auto verboden.

Vrijheideerst
9 februari 2014, 18:29
Welk gelag? Door dat handjevol oldtimers...?!

Wat hebt u toch tegen de auto, herr VBer?

non-conformist
9 februari 2014, 18:35
Al eerder stelde ik de vraag, maar tot op heden ging niemand erop in. Wie kan mij de cijfers geven: inkomsten uit autobelasting versus kosten van wegenaanleg en -onderhoud voor alle niveaus (gemeenten, provincies, gewest en andere operatoren, bijvoorbeeld havenbedrijven)? Dan pas zullen we weten of uw bewering wel klopt.

Jij bent juist degene die nooit met concrete cijfers komt en wel ondertussen probeert te trollen.

Ga je beweren dat de wagens niets in de staatskas brengen of minder dan wat aan wegen wordt uitgegeven. Laat me niet lachen. Circa de helft van de brandstofprijs alleen al bestaat uit accijnzen. Dan hebben we het nog niet gehad over BIV, jaarlijkse verkeersbelastingen, taksen op de verzekeringen, BTW op aankoop, BTW op herstellingen/onderhoud.

Laat daar nog een paar miljard per jaar aan wegentaksen tegenover staan dan bent U er nog niet.

U bent dan wel leraar, maar U geeft hier een duidelijk staaltje van weinig verstand weer als je zelfs dat nog niet weet zonder concrete cijfers.

Maar zoals altijd mijnheer Van Den Berghe bent U weer netjes aan het trollen.

non-conformist
9 februari 2014, 18:35
Wat hebt u toch tegen de auto, herr VBer?

Hij is gewoon een trol niet meer niet minder.

JimmyB
9 februari 2014, 18:45
Nope, toch niet. Je mag rijden waar dat mag, binnen de regels opgelegd.

Dit heb ik nergens gelezen noch gehoord. Waar staat zoiets vermeld?

maddox
9 februari 2014, 23:17
Dit heb ik nergens gelezen noch gehoord. Waar staat zoiets vermeld?

Zulks noemen ze het verkeersreglement, de afspraken die men moet naleven op de openbare weg.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 23:45
Vandaag in een aantal kranten waaronder in DS:

Later op de dag:


Minister Crevits stelde deze morgen op Radio 1 dat het de bedoeling is om met de kilometerheffing de verkeersbelasting en de BIV te vervangen en dat daarnaast ook de buitenlanders moeten betalen.

Dus heb ik opgezocht wat de overheid aan inkomsten int uit de verkeersbelasting en de BIV.
Volgens de data van Febiac over 2012 ( http://www.febiac.be/public/statistics.aspx?FID=23&lang=NL ) bedragen de inkomsten uit de verkeersbelasting 1.51 miljard € en de inkomsten uit de BIV 407.8 miljoen €.
Samen dus 1.92 miljard €.

Vervolgens heb ik opgezocht hoeveel kilometers we met zijn allen samen rijden op de site van het NIS ( http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/afstand/#.UvVM87QR6NM ).
Autovoertuigen hebben in 2012 in totaal 79.15 miljard km voertuigkm gereden.

Deel die 2 door elkaar en je komt uit op een gemiddelde belasting per km van 2.43 eurocent / km.

Lees er de voorgestelde tarieven op na.
Bedenk dat in dit land ongeveer 30% van de km op autowegen wordt verreden, ongeveer 30% op gewestwegen en ongeveer 30% op gemeente- of stads wegen en wellicht zal je net zoals ik vaststellen dat met die tarieven de belastingen minstens zullen verdubbelen.
Dat is nog zonder rekening te houden met de bijdrage die de buitenlanders zouden moeten gaan betalen.

Alleen een volslagen idioot kan dit plan steunen. We zijn nog niet eens begonnen en we worden al bedrogen.

Uw berekening is volkomen onjuist, omdat rekeningrijden niet toegepast wordt over heel het wegennet, maar alleen op bepaalde plaatsen en dit tijdens bepaalde periodes.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 23:46
Ik woon in die GEN zone. Dus als ik niet wil rekeningrijden, zal ik maar thuisblijven. Awel, laat die werkloosheidsuitkering maar komen grietje.

Naar u in een andere draad aangaf, bedraagt de afstand 6,6 km. Een haalbare afstand voor een fietser.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 23:47
Jij bent juist degene die nooit met concrete cijfers komt en wel ondertussen probeert te trollen.

Welke cijfers wenst u dan van mij te ontvangen?

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 23:48
Ga je beweren dat de wagens niets in de staatskas brengen of minder dan wat aan wegen wordt uitgegeven. Laat me niet lachen. Circa de helft van de brandstofprijs alleen al bestaat uit accijnzen. Dan hebben we het nog niet gehad over BIV, jaarlijkse verkeersbelastingen, taksen op de verzekeringen, BTW op aankoop, BTW op herstellingen/onderhoud.

Laat daar nog een paar miljard per jaar aan wegentaksen tegenover staan dan bent U er nog niet.

Daarmee hebben we nog steeds geen totaal cijfer en al evenmin weten we hoeveel al de overheden of bedrijven uitgeven voor wegenaanleg en -onderhoud.

maddox
9 februari 2014, 23:54
Naar u in een andere draad aangaf, bedraagt de afstand 6,6 km. Een haalbare afstand voor een fietser.

Da's voor 1 specifieke situatie, een situatie vanuit centrum vilvoorde naar een plek tussen 2 woonkernen in.

En niet iedereen is een fietser. Gezondheid is een groot iets, en zij die gezond zijn beseffen dat niet.

maddox
10 februari 2014, 00:00
Daarmee hebben we nog steeds geen totaal cijfer en al evenmin weten we hoeveel al de overheden of bedrijven uitgeven voor wegenaanleg en -onderhoud.

Alsof dat cijfer enige realiteitszin weergeeft.

Hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Grands_travaux_inutiles)een link naar de realiteit in Blegië

freespirit
10 februari 2014, 00:05
Deze kilometerheffing schiet totaal haar doel voorbij. Het zullen de werkende niet al te hoge inkomensklassen zijn die het gelag zullen betalen en fameus gaan verarmen. Zijnde werknemers die te laag op de ladder staan in het bedrijf of de organisatie om een bedrijfswagen te onderhandelen, maar vaak wel een eigen wagen nodig hebben voor hun woon-werkverkeer. De kader- en directieleden met hun firmawagens zullen eraan ontsnappen en het nauwelijks voelen.

Wil men toch een kilometerheffing invoeren, graag met de volgende premissen:

- een zeer laag bedrag voor de 'gewone' werkmens die zelf hun (bescheiden) auto'tje moeten onderhouden, maar dit nodig hebben om vlot op hun werk te geraken. Maximum enkele tientallen euro's per maand. Nu gaan mensen met een ver traject tot wel 200 euro in de maand kwijt zijn.
- een hoger bedrag voor firmawagens en een absoluut verbod om deze kilometers fiscaal aftrekbaar te maken.
- een zwaardere kilometerheffing voor vervuilende luxewagens (type SUV, jeep en nutteloze sportwagens)
- een onderscheid maken tussen werkgerelateerde verplaatsingen en 'vrijetijdsverkeer'
- buitenlandse chauffeurs meer belasten voor doorgang dan Belgen. Maar dat mag niet meer van onze boze stiefmoeder 'Europa' zeker ?
- de kilometerheffing ook voor een gedeelte inkomensgerelateerd maken

Met de invoering van deze maatregelen zou het al een stuk democratischer en eerlijker zijn. Ik vrees echter dat het dus de bescheiden middenklasse zal zijn die het het meeste zullen voelen en dus zullen 'verarmen'. De prullenmand in met het huidige voorstel voor rekeningrijden !

Jan van den Berghe
10 februari 2014, 00:06
Da's voor 1 specifieke situatie, een situatie vanuit centrum vilvoorde naar een plek tussen 2 woonkernen in.

En niet iedereen is een fietser. Gezondheid is een groot iets, en zij die gezond zijn beseffen dat niet.

Voor 6,6 km hoef je echt geen geweldige gezondheid te hebben en al evenmin een geroutineerd fietser te zijn.

Alleen, als je dagelijks een dergelijke afstand doet, gaat je gezondheid er wel op vooruit en raak je in een volkomen routine.

Gewoon willen en eraan beginnen.

maddox
10 februari 2014, 00:20
Voor 6,6 km hoef je echt geen geweldige gezondheid te hebben en al evenmin een geroutineerd fietser te zijn.

Alleen, als je dagelijks een dergelijke afstand doet, gaat je gezondheid er wel op vooruit en raak je in een volkomen routine.

Gewoon willen en eraan beginnen.

En dus is het openbaar vervoer, dat al die miljarden € opsloprt eigenlijk nutteloos. EEn GTI in uitvoering.

Jan van den Berghe
10 februari 2014, 00:26
En dus is het openbaar vervoer, dat al die miljarden € opsloprt eigenlijk nutteloos. EEn GTI in uitvoering.

Waarom dan wel? Er is een heel goede treinverbinding tussen Waregem en Antwerpen, maar als ik om twee 's nachts wil starten in Antwerpen dan kan ik het OV niet nemen. Het OV heeft nu eenmaal ook zijn beperkingen. Of denkt u dat men een trein zal inleggen om twee, drie of vier mensen van Waregem naar Antwerpen te sporen?

maddox
10 februari 2014, 00:42
Waarom dan wel? Er is een heel goede treinverbinding tussen Waregem en Antwerpen, maar als ik om twee 's nachts wil starten in Antwerpen dan kan ik het OV niet nemen. Het OV heeft nu eenmaal ook zijn beperkingen. Of denkt u dat men een trein zal inleggen om twee, drie of vier mensen van Waregem naar Antwerpen te sporen?

Om 2u 's nacht is er ook geen reden om rekeningrijden in te voeren om files terug te dringen.
De enige reden voor rekeningrijden is zakkenvullerij op de kap van de werkende mensen.

Jan van den Berghe
10 februari 2014, 00:48
Om 2u 's nacht is er ook geen reden om rekeningrijden in te voeren om files terug te dringen.
De enige reden voor rekeningrijden is zakkenvullerij op de kap van de werkende mensen.

Er zal daar ook geen rekeningrijden van toepassing zijn. Op de RTBF werd een mooi voorbeeld gegeven van iemand die uit Waals-Brabant naar Brussel rijdt. Daarbij werd vermeld: wie 's nachts rijdt, betaalt niets.

maddox
10 februari 2014, 00:54
Er zal daar ook geen rekeningrijden van toepassing zijn.
Nu nog niet, maar U snapt wel, als het kan, gaat men meer graaien.
Op de RTBF werd een mooi voorbeeld gegeven van iemand die uit Waals-Brabant naar Brussel rijdt. Daarbij werd vermeld: wie 's nachts rijdt, betaalt niets.
Om 2u 's nachts zijn er niet al te veel mensen die voor hun job op de baan willen zijn.

Jantje
10 februari 2014, 06:12
Waarom dan wel? Er is een heel goede treinverbinding tussen Waregem en Antwerpen, maar als ik om twee 's nachts wil starten in Antwerpen dan kan ik het OV niet nemen. Het OV heeft nu eenmaal ook zijn beperkingen. Of denkt u dat men een trein zal inleggen om twee, drie of vier mensen van Waregem naar Antwerpen te sporen?

Er is een goede treinverbinding tussen veel steden, maar de dorpen zijn hun stations kwijt en dan moet je nog aan die stations geraken.

Je moet eens opzoeken waar de industrieparken van de gemeente Kapellen in Antwerpen liggen en hoe je er kan geraken vanaf het NMBS-station Kapellen!!!
Je begint met de vroege shif om 6 uur en mag om 14uur vertrekken op het bedrijf. De week daarop mag je om 14uur beginnen en om 2200uur vertrekken.

Graag de volledige beschrijving van de route met uren en alle overstappen.
Je vertrekpunt is Kalmthout, kerk-Nieuwmoer.
Kapellen en Kalmthout zijn buurtgemeentes.

GEERTGEERTGEERT
10 februari 2014, 08:22
het openbaar vervoer is goed geregeld in de steden , eens erbuiten op het platteland of in de kleine gemeentes beland je in een dropzone , in het weekend geraak je praktisch nergens .Rekeningrijden is nog eens uitgevonden voor de rijken(en politici) , de kleine man moet met z'n auto wegblijven uit de steden zodat ze meer plaats hebben ,en wie een firmawagen heeft zal de rekening doorschuiven naar zijn baas , dus nog meer lasten voor de bedrijven die dan weer zullen moeten besparen.Of beeld je eens in een mama uit een kleine gemeente met 3 tieners die ze elk aan hun school moet gaan afzetten en dan doorrijden naar haar werk wat gaat dat dan uiteindelijk kosten ??en de heren in hun dikke bakken maar lachen dat zij evenveel mee moet betalen met een klein autootje.

JimmyB
10 februari 2014, 08:55
Deze kilometerheffing schiet totaal haar doel voorbij. Het zullen de werkende niet al te hoge inkomensklassen zijn die het gelag zullen betalen en fameus gaan verarmen. Zijnde werknemers die te laag op de ladder staan in het bedrijf of de organisatie om een bedrijfswagen te onderhandelen, maar vaak wel een eigen wagen nodig hebben voor hun woon-werkverkeer. De kader- en directieleden met hun firmawagens zullen eraan ontsnappen en het nauwelijks voelen.

Wil men toch een kilometerheffing invoeren, graag met de volgende premissen:

- een zeer laag bedrag voor de 'gewone' werkmens die zelf hun (bescheiden) auto'tje moeten onderhouden, maar dit nodig hebben om vlot op hun werk te geraken. Maximum enkele tientallen euro's per maand. Nu gaan mensen met een ver traject tot wel 200 euro in de maand kwijt zijn.
- een hoger bedrag voor firmawagens en een absoluut verbod om deze kilometers fiscaal aftrekbaar te maken.
- een zwaardere kilometerheffing voor vervuilende luxewagens (type SUV, jeep en nutteloze sportwagens)
- een onderscheid maken tussen werkgerelateerde verplaatsingen en 'vrijetijdsverkeer'
- buitenlandse chauffeurs meer belasten voor doorgang dan Belgen. Maar dat mag niet meer van onze boze stiefmoeder 'Europa' zeker ?
- de kilometerheffing ook voor een gedeelte inkomensgerelateerd maken

Met de invoering van deze maatregelen zou het al een stuk democratischer en eerlijker zijn. Ik vrees echter dat het dus de bescheiden middenklasse zal zijn die het het meeste zullen voelen en dus zullen 'verarmen'. De prullenmand in met het huidige voorstel voor rekeningrijden !

Hupla, daar gaan we weer. Opnieuw de zaken complexer maken dan ze al zijn.

Een auto die op de baan rijdt is een auto die op de baan rijdt, punt. Onafhankelijk van wie ermee rijdt.

Het enige wat men kan doen is de km vergoeding fiscaal aftrekbaar maken voor beroepsverplaatsingen, inclusief woon-werk verkeer. Men moet dit niet meer ontmoedigen omdat men een km heffing heeft en de ontmoediging via deze heffing verloopt.

Op deze manier wordt het economisch belang van de km in rekening gebracht.

Libro
10 februari 2014, 10:08
Er is een goede treinverbinding tussen veel steden, maar de dorpen zijn hun stations kwijt en dan moet je nog aan die stations geraken.

Je moet eens opzoeken waar de industrieparken van de gemeente Kapellen in Antwerpen liggen en hoe je er kan geraken vanaf het NMBS-station Kapellen!!!
Je begint met de vroege shif om 6 uur en mag om 14uur vertrekken op het bedrijf. De week daarop mag je om 14uur beginnen en om 2200uur vertrekken.

Graag de volledige beschrijving van de route met uren en alle overstappen.
Je vertrekpunt is Kalmthout, kerk-Nieuwmoer.
Kapellen en Kalmthout zijn buurtgemeentes.

1.Die reis duurt 1u47.
2.Voor 6 uur 's morgens is er geen trein, je moet de vorige avond om 22u00 de bus nemen en, dan de trein en dan terug de bus om rond middernacht aan te komen, anders raak je daar niet.

non-conformist
10 februari 2014, 11:46
Nu nog niet, maar U snapt wel, als het kan, gaat men meer graaien.

Om 2u 's nachts zijn er niet al te veel mensen die voor hun job op de baan willen zijn.

Alle argumenten zijn goed voor mijnheer Van Den Berghe, ook al zijn ze niet realistisch.

non-conformist
10 februari 2014, 11:47
het openbaar vervoer is goed geregeld in de steden , eens erbuiten op het platteland of in de kleine gemeentes beland je in een dropzone , in het weekend geraak je praktisch nergens .Rekeningrijden is nog eens uitgevonden voor de rijken(en politici) , de kleine man moet met z'n auto wegblijven uit de steden zodat ze meer plaats hebben ,en wie een firmawagen heeft zal de rekening doorschuiven naar zijn baas , dus nog meer lasten voor de bedrijven die dan weer zullen moeten besparen.Of beeld je eens in een mama uit een kleine gemeente met 3 tieners die ze elk aan hun school moet gaan afzetten en dan doorrijden naar haar werk wat gaat dat dan uiteindelijk kosten ??en de heren in hun dikke bakken maar lachen dat zij evenveel mee moet betalen met een klein autootje.

X2

stefY
10 februari 2014, 14:09
Er zal daar ook geen rekeningrijden van toepassing zijn. Op de RTBF werd een mooi voorbeeld gegeven van iemand die uit Waals-Brabant naar Brussel rijdt. Daarbij werd vermeld: wie 's nachts rijdt, betaalt niets.

U lijkt mij een verstandig man om beleefd te blijven,

U zegt dat u in het onderwijs staat of gewerkt hebt dan kent U goed genoeg hoe het werkt met niet benoemde leerkrachten deze worden door gans hun streek en verder gestuurd om vervangingen te doen van leerkrachten die niet aanwezig kunnen zijn.

Ik ken zo twee personen en die rijden kilometers met de hopen alleen om hun job uit te oefenen.
Ik zelf ben geen leerkracht maar mil en veel van mijn collega's moeten ontzettend veel kilometers afleggen om op hun werk te geraken idem bij de politie als hulp agent alleen mogelijk in de grootsteden en aan een matige wedde en onregelmatige uren.
Dan zwijgen we nog maar van de verwachtingen van werkgever in de privé.

De alternatieven, U heeft al meerdere malen gezien dat OV niet en zelfs in bijna geen elk geval een oplossing bied en dit niet uit luiheid maar uit noodzaak. Ik kan mijn kinderen niet gaan afhalen op de naschoolse opvang met OV omdat ik dan te laat ben en deze opvang al gesloten is.enz

Ik versta echter niet zoals u goed op de hoogte bent over hoe het werkt met kinderen (school,hobby's,verjaardagfeestjes,enz) u achter deze maatregel kunt blijven staan. Ontken dat weer de gewone werkmens en gezin hier het slachtoffer van is en niet het hoofd van een bedrijf en de welgestelde burgers van dit land.

Ik rij niet voor mijn plezier 100 km per dag je moet het niet geloven.
Een wagen is geen overbodige luxe meer en de huidige maatschappij is daar volledig op gebaseerd.
En wees niet naïeve als dit in voegen gaat zal het voor overal zijn de gemeentes zullen niet lang achter blijven.

Too late to roll back without massacre :( . (voor alle duidelijkheid als we terug moeten gaan naar de weg en de wagen is alleen voor de rijken ...)

Almost forgot ik zou van 210 euro naar 1800 euro gaan in het beste geval met de nu bekende tarieven. En dan heb ik mijn vrouw haar werk nog niet geteld.

140000 and counting.

Jan van den Berghe
10 februari 2014, 16:32
Er is een goede treinverbinding tussen veel steden, maar de dorpen zijn hun stations kwijt en dan moet je nog aan die stations geraken.

Je moet eens opzoeken waar de industrieparken van de gemeente Kapellen in Antwerpen liggen en hoe je er kan geraken vanaf het NMBS-station Kapellen!!!
Je begint met de vroege shif om 6 uur en mag om 14uur vertrekken op het bedrijf. De week daarop mag je om 14uur beginnen en om 2200uur vertrekken.

Graag de volledige beschrijving van de route met uren en alle overstappen.
Je vertrekpunt is Kalmthout, kerk-Nieuwmoer.
Kapellen en Kalmthout zijn buurtgemeentes.

Maar man toch, over hoeveel kilometer spreken we hier maar eigenlijk?! Dan neemt een gezond iemand toch gewoon de fiets?!

Jan van den Berghe
10 februari 2014, 16:33
Kortom, de vrijetijdsritjes worden gratis en de werk/woonverkeer wordt extra belast...en u vind dit logisch ?

Werkt dan iedereen in Brussel?

Jan van den Berghe
10 februari 2014, 16:34
U lijkt mij een verstandig man om beleefd te blijven,

U zegt dat u in het onderwijs staat of gewerkt hebt dan kent U goed genoeg hoe het werkt met niet benoemde leerkrachten deze worden door gans hun streek en verder gestuurd om vervangingen te doen van leerkrachten die niet aanwezig kunnen zijn.

Ik ken zo twee personen en die rijden kilometers met de hopen alleen om hun job uit te oefenen.
Ik zelf ben geen leerkracht maar mil en veel van mijn collega's moeten ontzettend veel kilometers afleggen om op hun werk te geraken idem bij de politie als hulp agent alleen mogelijk in de grootsteden en aan een matige wedde en onregelmatige uren.
Dan zwijgen we nog maar van de verwachtingen van werkgever in de privé.


De eerste, twee jaar na mijn afstuderen heb ik al mijn verplaatsingen voor mijn interims met het OV gedaan. Of met de fiets.

Jan van den Berghe
10 februari 2014, 16:36
De alternatieven, U heeft al meerdere malen gezien dat OV niet en zelfs in bijna geen elk geval een oplossing bied en dit niet uit luiheid maar uit noodzaak. Ik kan mijn kinderen niet gaan afhalen op de naschoolse opvang met OV omdat ik dan te laat ben en deze opvang al gesloten is.enz

Ik versta echter niet zoals u goed op de hoogte bent over hoe het werkt met kinderen (school,hobby's,verjaardagfeestjes,enz) u achter deze maatregel kunt blijven staan. Ontken dat weer de gewone werkmens en gezin hier het slachtoffer van is en niet het hoofd van een bedrijf en de welgestelde burgers van dit land.

Nogmaals: rijdt dan iedereen iedere dag naar Brussel? Blijkbaar willen sommigen maar niet inzien dat niet alle gebruik van wegen en al evenmin autosnelwegen betalend zal worden. Enkel bepaalde zones en tijdens welbepaalde uren.

Jantje
10 februari 2014, 16:38
1.Die reis duurt 1u47.
2.Voor 6 uur 's morgens is er geen trein, je moet de vorige avond om 22u00 de bus nemen en, dan de trein en dan terug de bus om rond middernacht aan te komen, anders raak je daar niet.

Leuk he, je mag op straat overnachten om optijd op je werk te geraken.
Met je wagen ben je binnen de 30 minuten op één van beide industrieparken.
Met je bus ben je trouwens op het verkeerde industriepark terecht gekomen, je bedrijf is gelegen op het industrieterrein de Bosduin in Kapellen.

Ik geloof dat je de industrieparken van kapellen bij Antwerpen niet weet liggen.
Maar ik wil het je nog gemakkelijker maken.
Je moet om 6uur beginnen bij Oud Papier Michel Brasschaatsteenweg 300, 2920 Kalmthout. Je vertrekpunt is Kalmthoutse steenweg 124 Wuustwezel.
Afstand tussen de twee punten is via de weg 30km, rijtijd met een auto 30minuten. Fiets is geen optie wegens geen fietspad langst een deel van de regionale wegen die je moet gebruiken.

Ik heb er trouwens nog ééntje, zoek maar eens uit hoe je vanuit Bazel op de terreinen van DEME Antwerpen Linkeroever geraakt met het openbaar vervoer.

Jantje
10 februari 2014, 17:02
Nogmaals: rijdt dan iedereen iedere dag naar Brussel? Blijkbaar willen sommigen maar niet inzien dat niet alle gebruik van wegen en al evenmin autosnelwegen betalend zal worden. Enkel bepaalde zones en tijdens welbepaalde uren.

En gij geloof da !!!!

Jij denkt dat ze de rest gratis gebruik gaan laten maken van de wegen.

Als ze enkel de drukke wegen betalend maken, dan gaat iedereen andere wegen gebruiken en verschuift de drukte naar andere wegen.

Trouwens als enkel drukken wegen betalend worden, waarom hebben ze dan tarieven voor snelwegen, regionale wegen en dorpskommen?

Ik woon vlak tegen een N-weg en kan geen kant op of ik moet die N-weg gebruiken, doe ik dat niet dan kan ik enkel richting Nederland rijden via sluipwegen en smokkelpadjes.
Trouwens wat is een drukke weg, een baan waar alle uren tijd 20 wagens door rijden of een baan waar op 1 uur tijd 150 wagens doorrijden maar dit slechts 4 maal per dag?
Of is een weg pas druk als er 1000 wagens per dag doorrijden?
En een drukke snelweg wat is dat een de ring rond Antwerpen en Brussel, of is de A12 tussen Merksen en Breda ook een drukke snelweg.
Op de Route de Wallonie staan staan zo zelden files, enkel tijdens de vakantieperiodes, als iedereen op vakantie vertrekt.

Je laat je dus vangen door het feit dat ze de testen doen op heel drukke stukken snelweg, maar ze gaan je echt niet gratis gebruiken laten maken van de wegen en nog minder gaan ze verlies aan inkomsten lijden.
De politici hebben geld geroken en willen dat nu verzilveren.

Jantje
10 februari 2014, 17:32
Maar man toch, over hoeveel kilometer spreken we hier maar eigenlijk?! Dan neemt een gezond iemand toch gewoon de fiets?!

Dag Jan, ik wist dat je met die opmerking ging afkomen.
Daarom dat ik de afstand juist binnen fietsbereik heb gehouden.
We spreken over afstanden van tussen de +25km en -30km voor beide industrieterreinen.

We spreken over N-wegen waar geen fietspad aanwezig is, noch een voetpad.
Het dodental van fietsers op die wegen ligt vrij hoog tegenover het aantal fietsers dat het aandurft die wegen te gebruiken. En er zitten op die banen veel vrachtverkeer en landbouwvoertuigen.


Trouwens niet iedereen is in de mogelijkheid een fiets te gebruiken.
Zelf ben ik een invalide en is het niet verantwoord dat ik een fiets gebruik.
Ik kan namelijk niet meer recht fietsen.
Met de fiets gaan werken is voor mij en mijn mede-invaliden dus geen optie.

Moeten mensen gestraft worden omdat ze invalide zijn?
Ik wil anders direct wisselen, jij mijn invaliditeit en het behorende kapitaal en ik jou gezondheid.

Ik kan je echter direct vertellen, dat je mag stoppen met lesgeven, want ik word gek als er meerdere mensen tegelijk door elkaar praten.
Wat dus ook een probleem oplevert bij het gebruik van openbaar vervoer.

Jantje
10 februari 2014, 17:36
De eerste, twee jaar na mijn afstuderen heb ik al mijn verplaatsingen voor mijn interims met het OV gedaan. Of met de fiets.

De eerste 20 jaar na mijn afstuderen, verbleef ik zelfs op mijn werk.
Maar hier woont een leerkracht lager onderwijs, op nog geen 100 meter van de school waar ze les geeft, maar ze mag alle dagen met haar auto rondrijden om haar kinderen naar de creche te krijgen.

JimmyB
10 februari 2014, 18:11
Zulks noemen ze het verkeersreglement, de afspraken die men moet naleven op de openbare weg.

Ja, ok, maar men zegt niet dat je niet in de stad mag rijden maar één of andere, minder efficiente weg moet nemen.

Dit heef trouwens niets met rekeningrekenen te maken, dit is nu al zo.

stefY
10 februari 2014, 20:26
Over de 151000 laat dit nog maar een tijdje doorgaan. Zouden ze dan eindelijk eens luisteren naar het volk op wie moeten we nog stemmen het alternatief van de traditionele partijen die ons in deze positie zetten NVA tot ik dit vond http://www.n-va.be/nieuws/opinie/slimme-kilometerheffing-voor-vracht-en-personenwagens niet dus. Er schiet niet veel meer over de SPA draait met de wind. mmmm apenland. Blijven tekenen zou ik zeggen en de gezinnen moeten ze gerust laten het is al moeilijk genoeg rond te geraken in deze tijd.
Ik druk mij verkeerd uit, dit kan natuurlijk voor niemand niet en nog minder voor de alleenstaande ouders en de mensen die moeten rondkomen met 1 laag loon enz.
Ik vind het nog steeds een schande. :( Wie wilt werken word nog meer in de shit gezogen.

Micele
10 februari 2014, 20:38
Over de 151000 laat dit nog maar een tijdje doorgaan. Zouden ze dan eindelijk eens luisteren naar het volk op wie moeten we nog stemmen het alternatief van de traditionele partijen die ons in deze positie zetten NVA tot ik dit vond http://www.n-va.be/nieuws/opinie/slimme-kilometerheffing-voor-vracht-en-personenwagens niet dus. Er schiet niet veel meer over de SPA draait met de wind. mmmm apenland. Blijven tekenen zou ik zeggen en de gezinnen moeten ze gerust laten het is al moeilijk genoeg rond te geraken in deze tijd.

Jan Peumans uit Riemst hoekske ZO-Limburg. :-)
Neen, die zal er zeker geen last van hebben.

Jan van den Berghe
10 februari 2014, 22:39
We spreken over N-wegen waar geen fietspad aanwezig is, noch een voetpad.


U gaat me toch niet vertellen dat u niet weet dat er een heel veilig alternatief ligt langs de spoorweg...?

Daarnaast is de aanleg van een vrijliggend fietspad langs bijvoorbeeld de N122, N111 en N117 voorzien, gedeeltelijk al planmatig uitgewerkt of uitgevoerd. Ik heb niet onmiddellijk zicht op wat er ter plaatse al is verwezenlijkt.

Sonny Crockett
10 februari 2014, 22:42
U gaat me toch niet vertellen dat u niet weet dat er een heel veilig alternatief ligt langs de spoorweg...?

Daarnaast is de aanleg van een vrijliggend fietspad langs bijvoorbeeld de N122, N111 en N117 voorzien. Planning is nog niet uitgewerkt, omdat men eerst verder wil werken aan de optimalisatie van de verbinding langs de spoorweg.

Bewijzen graag.
U kan dat ook aantonen?

Jan van den Berghe
10 februari 2014, 22:49
Bewijzen graag.
U kan dat ook aantonen?

Ja, de zogenaamde fiets-o-strade Essen-Antwerpen loopt voorbij de besproken gemeenten. Op grondgebied Kapellen en Kalmthout is het grootste deel gerealiseerd. Binnenkort zal begonnen worden aan het ontbrekend stuk in Kapellen. Voor Kalmthout zit het dossier nu in de fase van studie en planning.

http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/fietsostrades/antwerpen-essen/index.jsp

Johan Daelemans
10 februari 2014, 22:51
Nu komt diezelfde overheid er achter dat het gebruik van de auto kan uitgemolken worden, de mensen kunnen die immers niet missen, want daar heeft de overheid samen met de multinationals voor gezorgd.

Moet ik nog verder gaan of begin je het te begrijpen.

Overduidelijk zou ik zeggen.
Hieruit volgt ook dat de vorige generaties politici mentaal achterlijk waren en niettegenstaande dat wij die steeds hebben herkozen.

six
10 februari 2014, 23:02
Soms vraag je je toch af hoe wereldvreemd onze beleidsmakers zijn... In het buitenland lacht men zich een breuk om dit voorstel.

In Zwitserland?

Jan van den Berghe
10 februari 2014, 23:04
Soms vraag je je toch af hoe wereldvreemd onze beleidsmakers zijn... In het buitenland lacht men zich een breuk om dit voorstel.

In welke buitenland dan wel?

Sonny Crockett
10 februari 2014, 23:07
In welke buitenland dan wel?

Waregem / Sprookjesland / Het Beloofde land / Jannekesland

Johan Bollen
10 februari 2014, 23:08
Geen vaste verkeersbelasting meer, maar betalen voor de kilometers die u rijdt.Wedden dat ze daar een minimumbedrag aan gaan koppelen, zodat deze uitspraak eigenlijk een leugen zal blijken te zijn. Degenen die denken goedkoper af te zijn zullen bedrogen uitkomen zegt mijn pink.

Jan van den Berghe
10 februari 2014, 23:09
Het buitenland met de concurrerende economieën.

Dan moet u zich toch ergens baseren op berichtgeving in buitenlandse kranten. Welke dan wel?

Libro
10 februari 2014, 23:15
Nogmaals: rijdt dan iedereen iedere dag naar Brussel? Blijkbaar willen sommigen maar niet inzien dat niet alle gebruik van wegen en al evenmin autosnelwegen betalend zal worden. Enkel bepaalde zones en tijdens welbepaalde uren.

Het proefproject loopt nu wel rond Brussel maar het is wel de bedoeling dat rekeningrijden over het hele land wordt ingevoerd. En de belaste wegen en de belaste periodes zijn net die waar en wanneer het gros van de pendelaars MOETEN buitenkomen. Uw redeneringen blijken van elk realiteitsbesef gespeend.

Jan van den Berghe
10 februari 2014, 23:20
Het proefproject loopt nu wel rond Brussel maar het is wel de bedoeling dat rekeningrijden over het hele land wordt ingevoerd.

Waaruit moet blijken dat rekening rijden over heel het wegennet van België zal worden ingevoerd?

Graag citaat.

Micele
10 februari 2014, 23:28
Waaruit moet blijken dat rekening rijden over heel het wegennet van België zal worden ingevoerd?

Graag citaat.
Is toch evident, als het in de plaats van de jaarlijkse verkeersbelasting komt, minstens dat. Andere voorstellen gaan nog verder (ook BIV en ...) :
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1476190/biv-en-verkeersbelasting-vervangen-door-slimme-kilometerheffing.aspx

De Limburgers en West-Vlamingen gaan anders lachen, ze betalen geen verkeersbelasting en mijden gewoon het GEN of de Vlaamse ruit ofzo als ze daar niet werken.

Men spreekt van algemene Belgische wegen, dus alle wegen.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1865068

Crevits benadrukt wel dat het nog niet beslist is of die heffing ook effectief wordt ingevoerd. "Ik ga geen uitspraken doen over het feit of die heffing er al dan niet komt en wat de eventuele tarieven daarvoor zouden zijn. Als de heffing er komt, dan zou het wel de bedoeling zijn dat de kilometerheffing de bestaande verkeersbelastingen vervangt. Voor buitenlanders die de Belgische wegen gebruiken zou nog aan een systeem gewerkt worden.

Dit is nog duidelijker:
http://www.vlaamsparlement.be/vp/informatie/pi/informatiedossiers/slimme_kilometerheffing.html#2

Vlaanderen
Op 24 september 2010 keurde de Mobiliteitsraad van Vlaanderen zijn tweede advies over de kilometerheffing voor vrachtvervoer goed. In dit advies geeft de MORA aan onder welke voorwaarden er draagvlak bestaat voor het invoeren van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen. Ze stelt een systeem voor dat van toepassing is op een beperkt wegennet en slechts beperkte tariefvariaties kent. Dit systeem wijkt af van het voorstel van de Vlaamse Regering die onder meer een toepassing van de kilometerheffing voorziet op alle wegen.

En Voka wil het zelfs voor alle weggebruikers... euhm fietsers en voetgangers zijn dat ook. Wat een mop.
Hilarisch. Of Voka weet niet wat weggebruikers inhoudt.
http://www.voka.be/nieuws/2013/7/voka-vraagt-kilometerheffing-voor-alle-weggebruikers/

Voka vraagt kilometerheffing voor alle weggebruikers

Het Planbureau bestudeerde de effecten van de invoering van een kilometerheffing in twee scenario’s. Het ene scenario simuleerde de kilometerheffing uitsluitend voor vrachtwagens, het andere voor alle weggebruikers. ‘Daaruit blijkt dat een kilometerheffing voor vrachtwagens niet voor een vermindering van de verkeersverstopping of voor een daling van de impact van het wegverkeer op het milieu zorgt. Het totaal wegverkeer zou dalen met 0,3 procent tijdens de daluren en 2,9 procent tijdens de spitsuren. Dat is onvoldoende om de verkeersproblematiek aan te pakken. Om het fileprobleem effectief op te lossen, is er een kilometerheffing voor alle weggebruikers nodig. Het Planbureau... :lol: Ook voetgangers die kilometerheffing betalen... files in voetgangerszones ?

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/104-art7

Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers

7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

Jan van den Berghe
11 februari 2014, 00:25
Dit is nog duidelijker:

Dat was drie jaar geleden. De vraag is echter wat uiteindelijk de consensus is geworden.

Micele
11 februari 2014, 00:27
Dat was drie jaar geleden. De vraag is echter wat uiteindelijk de consensus is geworden.

Ik heb ook een bron van 7 feb 2014 geciteerd, het zou de jaarlijkse verkeersbelasting vervangen. Hoe zou dat volgens jou gaan als dit niet voor iedereen en niet voor alle wegen geldt ?

Micele
11 februari 2014, 00:58
en nog een bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140207_026

Geen vaste verkeersbelasting meer, maar betalen voor de kilometers die u rijdt. Dat is de essentie van 'slim rekeningrijden'. Vlaanderen, Brussel en Wallonië starten over twee weken met een proefproject in en rond Brussel. Niets staat vast, ook de tarieven niet. Maar wat als het er in heel België zou komen, met de voorgestelde tarieven? Bereken het hier.

Jantje
11 februari 2014, 06:05
U gaat me toch niet vertellen dat u niet weet dat er een heel veilig alternatief ligt langs de spoorweg...?

Daarnaast is de aanleg van een vrijliggend fietspad langs bijvoorbeeld de N122, N111 en N117 voorzien, gedeeltelijk al planmatig uitgewerkt of uitgevoerd. Ik heb niet onmiddellijk zicht op wat er ter plaatse al is verwezenlijkt.

Ik heb je dus reeds gepost, dat de fietspadden hier reeds meer dan 40 jaar besproken en gepland worden, maar dat ze enkel in dromen voorkomen.

Ja, de zogenaamde fiets-o-strade Essen-Antwerpen loopt voorbij de besproken gemeenten. Op grondgebied Kapellen en Kalmthout is het grootste deel gerealiseerd. Binnenkort zal begonnen worden aan het ontbrekend stuk in Kapellen. Voor Kalmthout zit het dossier nu in de fase van studie en planning.

En de industrieterreinen van de drie genoemde gemeenten liggen niet langs de spoorlijn. Maar op meer dan 10km van de spoorweg verwijderd.

De aanleg van de voorgenoemde fietspadden worden voor een deel nu uitgevoerd samen met de aanleg van de dubbele riolering. En ander deel is doorgeschoven naar de volgende regering en een deel ligt op de rechtbank.
Dit omdat ze door natuurreservaat lopen en men dus niet zomaar een fietspad kan aanleggen.

De dienst wegen en verkeer is naar de rechtbank gemoeten, omdat de dienst stedenbouw de bouwvergunningen heeft geweigerd, na een negatief advies van de diensten milieu en bosbeheer.
De fiets -o-strade begint trouwens pas op het grondgebied Kalmhout-centrum en stopt in Kalmhout-Heide, om dat opnieuw te herbeginnen voorbij het statioen Kapellen-dorp en op te houden in Ekeren-Mariaburg.

Ge staat hier dus te roepen en tieren dat men veilig met de fiets overal kan geraken, maar eigenlijk weet je er geen kloten van.

JimmyB
11 februari 2014, 08:29
en nog een bron:

Er staat wel: niets staat vast, ook de tarieven niet.

Dus men moet zich daar nu nog niet druk om maken.

Micele
11 februari 2014, 10:33
Er staat wel: niets staat vast, ook de tarieven niet.

Dus men moet zich daar nu nog niet druk om maken.

Idd, maar als het in de plaats van de algemene wegentaks komt die voor elke autobestuurder geldt, dan geldt een eventuele kilometerheffing ook voor gans Belgie. Anders is het discriminatie en sowieso niet uitvoerbaar.

Volgens mij komt het proefproject er zelfs niet, anders gaan de regeringspartijen stemmen verliezen omdat ze honderden miljoenen in het zand gezet hebben. Google maar op rekeningrijden Nederland, alleen bij de eerste planning 1999-2001 heeft men al 200 miljoen Gulden verspilt, naast de vele werkuren waar men veel nuttigers kan doen. Of is het bezigheidstherapie ? Heeft BE geld teveel ?

Veel hogere brandstofaccijnzen heeft ook niets veranderd, en dat is 100 % kilometerheffing voor iedereen.
Iedereen weet wat zijn auto méér verbruikt per 100 km in fileverkeer of bij stilstand = liter/uur zonder afstand af te leggen... file is ook directe extra-kassa voor de staat.

Kritiek op kilometerheffing

Het argument dat de files korter zouden worden, zodat er reistijdwinst is, is omstreden. In Nederland, maar ook in andere Europese landen, heeft de enorme stijging in de brandstofprijzen niet kunnen voorkomen dat de filedruk vooral rond de grote steden flink is toegenomen. De achterliggende reden zou kunnen zijn dat de werknemers nu eenmaal naar hun werk moeten reizen, hoe zwaar een overheid dit ook belast. Hieraan draagt bij dat openbaar vervoer vaak geen sluitende oplossing biedt en verhuizen vaak geen optie is (gezin, beschikbaarheid van woningen, grondprijs, rust, persoonlijke voorkeur, groenvoorzieningen). Ook bestaat het risico dat door het goedkoper wordende autobezit het binnenstedelijk verkeer toeneemt doordat het aantal kilometers daar gering is.

Kilometerheffing Nederland (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilometerheffing_(Nederland))

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekeningrijden#Plan_Rekeningrijden_.281999.29_t.2F m_.282001.29

Plan Rekeningrijden (1999 t/m 2001)

Rekeningrijden was de naam van een elektronisch tolsysteem van de toenmalige Nederlandse minister Tineke Netelenbos van Verkeer en waterstaat. Het plan werd uiteindelijk in 2001 ter zijde gelegd.
Het plan, een gecombineerde spitsheffing en kilometerheffing, heeft de staat [B]200 miljoen gulden gekost aan de voorbereidingen voor het innen van de tolgelden, en het ontwikkelen van de techniek voor de tolheffing, het aanbesteden van het project en de proeven met het systeem.

Risicofactoren

De belangrijkste risicofactoren voor de invoering van beprijzing:

- Verwachte effecten: of beprijzen effectief is om de gewenste doelstellingen te bereiken is ongewis;
- Inkomenseffecten: kans dat autobezit en gebruik voor de lagere inkomens onbetaalbaar wordt en ongewenste sociale effecten; de provincies zullen een provinciebelasting gaan invoeren;
- Politiek draagvlak: goed inzicht nodig in gevolgen voor economie en gebruiker;
- Privacygevoeligheden: rekeningrijden door middel van het 'Kastje van Camiel' levert de overheid een zeer goed inzicht in de verplaatsingen van haar burgers;
- Juridische onzekerheid: een verloren rechtszaak kan het systeem elk moment stilzetten [B]waarbij de hoge kosten van invoering verloren gaan;
- Handhavingskosten te hoog (Londen): de verwachte opbrengsten voor de overheid worden niet gehaald;
- Wetgeving vraagt forse aanpassing.

Peche
11 februari 2014, 10:36
Ik snap dat niet.
Onze wegentaks is erbarmelijk hoog.
Toch treffen we OM DE 50M een wegverzakking of put.

Ik kom het plaatje "Nederland" tegen en ik zweef over de baan. Geen geschok meer. Ik moet hier kaseien vermijden omdat mijn vriendin daar op den duur pijn van krijgt in de borststreek. Drempels waar ge tegen 10 per uur moet over rijden of ge kunt jaarlijks achter nieuwe schockdemper.
Ge kunt nog geen filles oplossen en gaat ons dan maar wat hoger belasten?
Viaducten en tunnels bouwen is er teveel aan zeker?
De liefkeshoektunnel tolvrij maken is er ook teveel aan zeker?

Wat gaat het opbrengen die taks? Minder verkeer? LOL TOCH!
Wegen, tunnels en viaducten zorgen voor vlotter verkeer, geen taksen.
Oelewappers! Wie zijn idee was dat eigenlijk?

Jan van den Berghe
11 februari 2014, 12:39
Ik heb je dus reeds gepost, dat de fietspadden hier reeds meer dan 40 jaar besproken en gepland worden, maar dat ze enkel in dromen voorkomen.


Schijnbaar niet, want een eenvoudige zoekopdracht leert me dat er bij die drie wegen ondertussen al op zekere plaatsen fietspaden werden aangelegd.

Jan van den Berghe
11 februari 2014, 12:39
En de industrieterreinen van de drie genoemde gemeenten liggen niet langs de spoorlijn. Maar op meer dan 10km van de spoorweg verwijderd.

Over welke industrieterreinen hebben we hier dan wel?

Jan van den Berghe
11 februari 2014, 12:43
De fiets -o-strade begint trouwens pas op het grondgebied Kalmhout-centrum en stopt in Kalmhout-Heide, om dat opnieuw te herbeginnen voorbij het statioen Kapellen-dorp en op te houden in Ekeren-Mariaburg.


Euh, ik beschreef in mijn vorig bericht al de twee ontbrekende stukken in de twee besproken gemeentes. Met verwijzing trouwens.

Jan van den Berghe
11 februari 2014, 12:45
Ge staat hier dus te roepen en tieren dat men veilig met de fiets overal kan geraken, maar eigenlijk weet je er geen kloten van.

Natuurlijk kan je op heel veel plaatsen redelijk veilig met de fietsen. Of het altijd even veilig aanvoelt, is een andere zaak. Ik zelf moet bijvoorbeeld iedere dag een klein stukje een secundaire weg op met vrij veel verkeer. Pas ten vroegste in 2015 is daar een fietspad gepland. Dat weerhoudt me evenwel niet er te rijden.

Jan van den Berghe
11 februari 2014, 12:46
Ik snap dat niet.
Onze wegentaks is erbarmelijk hoog.

Ja, in vergelijking met Frankrijk.

Niet in vergelijking met Nederland.

Jan van den Berghe
11 februari 2014, 12:48
en nog een bron:

Als bron heb ik toch liever een officiële bron, zoals die uit 2010.

Libro
11 februari 2014, 12:59
Waaruit moet blijken dat rekening rijden over heel het wegennet van België zal worden ingevoerd?

Graag citaat.

Doe niet zo onnozel, Jan: er lopen alleen snelwegen en gewestwegen in Brussel of zo? Wanneer antwoord je eens op mijn vraag of jij weet waar de gemeentewegen liggen om het rekeningrijden te vermijden? En je bent weer selectief in het beantwoorden van mijn argumenten.

Peche
11 februari 2014, 13:09
Ja, in vergelijking met Frankrijk.

Niet in vergelijking met Nederland.

Dat men dan een voorbeeld neemt aan Nederland in plaats van voor alles taksen te verzinnen.

JimmyB
11 februari 2014, 15:29
Idd, maar als het in de plaats van de algemene wegentaks komt die voor elke autobestuurder geldt, dan geldt een eventuele kilometerheffing ook voor gans Belgie. Anders is het discriminatie en sowieso niet uitvoerbaar.

Volgens mij komt het proefproject er zelfs niet, anders gaan de regeringspartijen stemmen verliezen omdat ze honderden miljoenen in het zand gezet hebben. Google maar op rekeningrijden Nederland, alleen bij de eerste planning 1999-2001 heeft men al 200 miljoen Gulden verspilt, naast de vele werkuren waar men veel nuttigers kan doen. Of is het bezigheidstherapie ? Heeft BE geld teveel ?

Veel hogere brandstofaccijnzen heeft ook niets veranderd, en dat is 100 % kilometerheffing voor iedereen.
Iedereen weet wat zijn auto méér verbruikt per 100 km in fileverkeer of bij stilstand = liter/uur zonder afstand af te leggen... file is ook directe extra-kassa voor de staat.

Wel, het is sowieso niet nuttig om mensen brandstof te laten verbruiken zomaar. Het kost import (we moeten de olie nog altijd invoeren en dit is geopolitiek niet interessant) en het is schadelijk voor de omgeving.

Ik moet wel toegeven dat ik twijfel aan de praktische uitwerking zoals deze momenteel ter tafel ligt.

Maar dit doet niets af aan het principe. Nu betaalt men met tijd en gezondheid en via het rekeningrijden betaalt men met geld.

Ik vind trouwens ook niet dat dit overal moet gelden. Op plaatsen waar men weinig of geen last heeft van files is er geen reden om dit in te voeren.

Johan Daelemans
11 februari 2014, 16:16
Ja, in vergelijking met Frankrijk.

Niet in vergelijking met Nederland.

Wegentaks in Frankrijk = nul en de wegen zijn in perfecte staat.

giserke
11 februari 2014, 16:35
Er staat wel: niets staat vast, ook de tarieven niet.

Dus men moet zich daar nu nog niet druk om maken.

Neen? Als we er ons niet druk over maakten, werd het gestemd in alle stilte om de uitvoering ervan over te brengen bij de nieuwe bestuursploeg.

Jantje
11 februari 2014, 16:45
Schijnbaar niet, want een eenvoudige zoekopdracht leert me dat er bij die drie wegen ondertussen al op zekere plaatsen fietspaden werden aangelegd.

IK rij bijna dagelijks over die wegen.
Jij gaat mij dus vertellen hoe het in elkaar steekt en dat ik niet weet wat ik met eigen ogen dagelijks zie.

Maar ja, jij ben leerkracht he!!!
Zo één van die personen die aan jongeren wijsmaakt dat ze met hun A2 geen jobs moeten aannemen onder de 2500€ per maand, want dat ze dat gemakkelijk kunnen verdienen met hun A2.
En de jongeren de eerste jaren na het beëindigen van hun secundair maar zoeken achter die jobs en ondertussen maar doppen, wegens gebrek aan dergelijke jobs.

Micele
11 februari 2014, 17:10
Wel, het is sowieso niet nuttig om mensen brandstof te laten verbruiken zomaar. Het kost import (we moeten de olie nog altijd invoeren en dit is geopolitiek niet interessant) en het is schadelijk voor de omgeving.

Vlotte mobiliteit kost nu eenmaal brandstof, men moet de milieuvriendelijkste brandstof stimuleren, niet de vervuilendste (diesel) wat Be al pakweg 20 jaar doet en nog altijd doet, ondanks vele studies over Fijnstof en NOx en ondanks Europese richtlijnen sinds de 1980´s. Ook huisverwarming op aardgas heeft men nooit gestimuleerd meen ik.

Iedereen ziet die kankervlek van vooral dieselroet, niet ?
Kaart is van 2000, toen had BE een personenwagens dieselaandeel van 39 %. In 2014 hebben we een dieselaandeel-pw van 63 % en nog stijgend. Heb je iets gevonden in dat rekeningrijdenproject om het dieselaandeel terug te dringen ? Noppens.

http://www.environment.no/PageFiles/1069/part_matt_00_en.gif


Ik moet wel toegeven dat ik twijfel aan de praktische uitwerking zoals deze momenteel ter tafel ligt.

Maar dit doet niets af aan het principe. Nu betaalt men met tijd en gezondheid en via het rekeningrijden betaalt men met geld.
Het rekeningrijden gaat niets veranderen aan het milieu en aan de files al zeker niet of verwaarloosbaar, men spreekt van zeer optimistische 10 %.
Tja als men de Liefkenshoektunnel tolvrij maakt haalt men die 10 % mss ook op de R1 Antwerpen. De baten zouden 4x hoger liggen als de ontgaande tolopbrengst.

Denk gewoon eens wat verder na. Stel gewoon eens dat 200.000 pendelaars het OV dagelijks gaan willen gebruiken in de spitsuren moest dat rekeningrijden er echt komen (ik geloof er niet aan), kunnen het OV gebruiken is nog wat anders.

Waar is die capaciteit van het OV in de spitsuren, wie gaat die meercapaciteit organiseren en betalen ? (het OV dat ook niet persé milieuvriendelijker is als de auto).

Wie gaat dat gat in de brandstofkas opvullen. Als de staat 10 % minder inkomsten haalt uit de autoinkomsten is dit pakweg al 1,6 miljard € per jaar.

Ik vind trouwens ook niet dat dit overal moet gelden. Op plaatsen waar men weinig of geen last heeft van files is er geen reden om dit in te voeren.
Geef eens een praktisch vb.
Stel voor dat de werknemers van de verder geleden provincies in eigen provincie werk hebben of ergens gaan vinden, dus die vallen daar niet onder, dus die gaan geen verkeerstaks meer betalen en ook geen kilometerheffing. Wie gaat dit financieel gat opvullen ?.

Broekzak-klein vestzak operatie en veel geld verspillen dat gaan ze doen ja.

Nederland had 15 jaar geleden het dubbele aan filedruk als BE en wou dus in 1999-2001 het eerste maal rekeningrijden invoeren (planning al vanaf 1993), in 2005 het tweede maal, het is er nooit van gekomen.

Nu heeft Nederland de helft van de filedruk als BE zonder rekeningrijden gerealiseerd door allerlei andere maatregelen, dat heeft natuurlijk ook geld gekost, maar het lijkt me alleszins veel duurzamer in de weginfra te investeren als met die theorietjes van rekeningrijden.

Jan van den Berghe
11 februari 2014, 17:27
Wegentaks in Frankrijk = nul en de wegen zijn in perfecte staat.

Wel hebben ze daar al vele jaren heel wat autosnelwegen waarvoor je moet betalen.

maddox
11 februari 2014, 17:36
Wel hebben ze daar al vele jaren heel wat autosnelwegen waarvoor je moet betalen.

Er is wel een verschil. Op zo'n peage zijn er iets minder op en afritten.

In België lijkt het erop dat elk dorp en gehucht waar een graaiend politicus woonde tijdens de constructie van de snelwegen een eigen op- en afrit kreeg.

Micele
11 februari 2014, 17:37
Wel hebben ze daar al vele jaren heel wat autosnelwegen waarvoor je moet betalen.
Ook de buitenlanders. En wat zei # Crevits 2 dagen geleden over de buitenlanders qua kilometerheffing ? Juist. Maar dat begrijp je echt niet hé.
Buitenlanders die vliegen met hun auto tot Leuven en betalen daar pas. :lol: :roll:

# ook topicstarter: Minister Crevits stelde deze morgen op Radio 1 dat het de bedoeling is om met de kilometerheffing de verkeersbelasting en de BIV te vervangen en dat daarnaast ook de buitenlanders moeten betalen.

De Duitsers rijden niet meer naar de kust of naar de Vlaamse steden, die verblijven nu in Limburg, Limburg wordt nog rijk door de toeristen die de kilometerheffing willen ontlopen. :roll:

freespirit
11 februari 2014, 18:55
Hupla, daar gaan we weer. Opnieuw de zaken complexer maken dan ze al zijn.

Een auto die op de baan rijdt is een auto die op de baan rijdt, punt. Onafhankelijk van wie ermee rijdt.

Het enige wat men kan doen is de km vergoeding fiscaal aftrekbaar maken voor beroepsverplaatsingen, inclusief woon-werk verkeer. Men moet dit niet meer ontmoedigen omdat men een km heffing heeft en de ontmoediging via deze heffing verloopt.

Op deze manier wordt het economisch belang van de km in rekening gebracht.

U vindt het dus fair dat pakweg een lagere secretaresse die 1500 euro in de maand verdient evenveel moet betalen als een dikbetaalde manager die 5000 euro krijgt ? Allicht heeft die laatste dan nog een bedrijfswagen en zit die met een onderhandelingsmarge om deze kilometerheffing ook nog voor hem te laten betalen. Die simpele secretaresse niet. Heel ons solidariteitssysteem is gebaseerd op de progressieve belasting van inkomen en kapitaal. Waarom dan deze kilometerheffing niet ?

Losstaand daarvan blijf ik het rekeningrijden als principe een verwerpelijk idee vinden.

maddox
11 februari 2014, 19:02
De Duitsers rijden niet meer naar de kust of naar de Vlaamse steden, die verblijven nu in Limburg, Limburg wordt nog rijk door de toeristen die de kilometerheffing willen ontlopen. :roll:

Ik ben benieuwd hoe pakembeet een doorsnee Bulgaar gaat reageren als ie te horen krijgt dat zijn wagen voorzien moet worden van een stuk electronica dat duurder is dan zijn auto...

Micele
11 februari 2014, 19:36
Ik ben benieuwd hoe pakembeet een doorsnee Bulgaar gaat reageren als ie te horen krijgt dat zijn wagen voorzien moet worden van een stuk electronica dat duurder is dan zijn auto...

Orakel Crevits zal dat wel in het Bulgaars uitleggen.

JimmyB
11 februari 2014, 22:45
U vindt het dus fair dat pakweg een lagere secretaresse die 1500 euro in de maand verdient evenveel moet betalen als een dikbetaalde manager die 5000 euro krijgt ?


Ja


Allicht heeft die laatste dan nog een bedrijfswagen en zit die met een onderhandelingsmarge om deze kilometerheffing ook nog voor hem te laten betalen.

Ja

Die simpele secretaresse niet.

Neen



Heel ons solidariteitssysteem is gebaseerd op de progressieve belasting van inkomen en kapitaal. Waarom dan deze kilometerheffing niet ?

Dit is geen belasting maar een verbruik.

Losstaand daarvan blijf ik het rekeningrijden als principe een verwerpelijk idee vinden.

Ik dus niet.

Johan Daelemans
11 februari 2014, 22:51
Wel hebben ze daar al vele jaren heel wat autosnelwegen waarvoor je moet betalen.

En die je ook perfect kan negeren.
De 'nationals' zijn daar nog echte verbindingswegen.
Hier vindt je bijna geen 'verbindingsweg' meer zonder snelheidsremmer en/of 30km/uur zone.

stefY
12 februari 2014, 08:03
Ik heb het gevoel dat hier rond de pot word gedraaid en dat er zo nooit een deftig resultaat komt, stel even dat we het beste van twee mogelijk maken voor iedereen.
Zoals de verzekeringen doen met kilometer verzekering.
Voor wie weinig kilometers aflegt het rekening rijden als optie geven (installeer u een bakske in de auto en u kan goedkoper rond rijden).
Voor deze die veel kilometers moeten en of willen rijden het forfaitair gelijk het nu bestaat, zeker niet duurder want dan komen er veel gezinnen en alleenstaande niet meer.
Maar dit zal dan zeker de staatskas niet spijzen en de files niet oplossen maar als er dan toch word gedebatteerd dat die die weinig rijden niet zo veel zouden moeten betalen als deze die veel rijden is dit wel een oplossing.

Even naar het huidige voorstel.
Fiscaal aftrekbaar NIET interessant als je het eerst moet voorschieten en twee jaar later pas terug ziet voor veel mensen NIET haalbaar.
Werkgelegenheid vervoer vergoeding sollicitatie "meneer u voldoet compleet aan onze verwachtingen en profiel maar sorry u woont te ver dat kost ons te veel " ziet ge het al gebeuren.

maddox
12 februari 2014, 08:43
Orakel Crevits zal dat wel in het Bulgaars uitleggen.

Kortom, tenzij ome bulgaar/pool/whatever eens bij een controle door de mand valt, kan ie zonder enig gezever en continue rekeningen rondtuffen.

Micele
12 februari 2014, 10:46
Kortom, tenzij ome bulgaar/pool/whatever eens bij een controle door de mand valt, kan ie zonder enig gezever en continue rekeningen rondtuffen.

Idd hoe absurder de (r)overheid des te meer de kans dat niet betaald wordt, dat is bij snelheidsboetes zo en zal bij andere boetes ook zo zijn, dit bij buitenlanders of bij diegenen die geen belastingsbrief indienen.

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/1787146/2014/02/04/Strafrechterlijke-boetes-blijven-onbetaald.dhtml
4/02/14 - 11u23 Bron: Belga

Strafrechterlijke boetes blijven onbetaald

UPDATE De federale regering moet dringend concrete maatregelen nemen om de uitvoering van penale boetes te verbeteren. Dat zegt het Rekenhof in een vernietigende audit. Het is niet de eerste keer dat het Rekenhof de gebrekkige uitvoering van penale geldboetes aankaart. Zo was er onder meer in 2007 al een erg kritische audit.
"Maar er werd geen enkel structureel initiatief genomen om de strategie, de coördinatie of de rapportering te verbeteren op het gebied van de uitvoering van de veroordeling tot een geldboete", zo staat te lezen in de opvolgingsaudit van het Rekenhof. Volgens minister van Financiën Koen Geens staat er vrijdag een actieplan over de kwestie op de agenda van de ministerraad.

Het is sinds 2000 de derde keer dat het Rekenhof het probleem onder de loep neemt. En nieuw is het probleem ook niet. Veel boetes die worden opgelegd door de strafrechter, blijven onbetaald, en de celstraffen die op het weigeren van een betaling staan, worden niet uitgevoerd.

Uit het Rekenhof-rapport van 2007 bleek al dat de helft tot 75 procent van de boetes die door rechters worden uitgesproken, onbetaald blijven. Het zou gaan om een bedrag van 50 miljoen euro. Ook in de eerste audit van 2000 stelde het Rekenhof al aan de kaak dat er een en ander schortte aan de uitvoering van de boetes.

Maar anno 2014 is er weinig tot niets veranderd, zo blijkt uit een nieuwe opvolgingsaudit van het Rekenhof. "De engagementen die de ministers van Justitie en Financiën in 2007 zijn aangegaan, zijn niet gerealiseerd", luidt het.

"Er werd nog steeds geen strategie ingevoerd voor de verbetering en coördinatie tussen de FOD Financiën en de FOD Justitie. De tenuitvoerlegging van de veroordeling, de invordering van de boetes en de toepassing van de vervangende straffen worden onvoldoende beheerst. Deze situatie plaatst de effectiviteit van de straffen en de gelijkheid tussen burgers op de helling", luidt het.

De (r)overheid is ook een zeer slechte betaler...
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Economie/article/detail/660323/2009/02/02/Overheid-is-zeer-slechte-betaler.dhtml

"Overheid is zeer slechte betaler"

De overheid is een zeer slechte betaler. Dat blijkt uit een enquête van de Confederatie Bouw. In bijna 87 procent van de gevallen is er betalingsachterstand.

Uit een rondvraag door Confederatie Bouw blijkt dat de betalingstermijn voor voorschotten van werken slechts in 15 procent van de gevallen wordt gerespecteerd door de aanbestedende besturen. In 73 procent gebeurt dit soms. Twaalf procent krijgt de voorschotten nooit binnen de wettelijke termijn.

De betaling van de saldo gebeurt evenmin binnen de wettelijke periode: slechts 13 procent van de bouwbedrijven krijgt het saldo tijdig betaald, in 87 procent is er betalingsachterstand.

Opmerkelijk, aldus Confederatie Bouw, is dat alle aanbestedende overheden laattijdige betalers zijn. De confederatie vraagt met aandrang dat alle overheden de aannemers correct en tijdig betalen, zeker in tijden van crisis. (belga/ka)

Jan van den Berghe
12 februari 2014, 12:15
U vindt het dus fair dat pakweg een lagere secretaresse die 1500 euro in de maand verdient evenveel moet betalen als een dikbetaalde manager die 5000 euro krijgt ?

Natuurlijk. Diezelfde twee mensen betalen toch ook evenveel voor hun vuilzakken? En ze betalen ook al evenveel voor dezelfde hoeveelheid water. Enzovoort. Meer zelfs, als ze beiden in de Colruyt staan, kost dezelfde fles wijn evenveel. En ook hetzelfde WC-papier gaat aan dezelfde prijs over de toonbank. Voor het pakje Magnums moeten beiden evenveel betalen.

Ook allemaal discriminatie?

Jan van den Berghe
12 februari 2014, 12:16
Even naar het huidige voorstel.
Fiscaal aftrekbaar NIET interessant als je het eerst moet voorschieten en twee jaar later pas terug ziet voor veel mensen NIET haalbaar.

Dat is toch voor beroepskosten altijd het geval. En dus wel haalbaar.

Sonny Crockett
12 februari 2014, 12:38
Natuurlijk. Diezelfde twee mensen betalen toch ook evenveel voor hun vuilzakken? En ze betalen ook al evenveel voor dezelfde hoeveelheid water. Enzovoort. Meer zelfs, als ze beiden in de Colruyt staan, kost dezelfde fles wijn evenveel. En ook hetzelfde WC-papier gaat aan dezelfde prijs over de toonbank. Voor het pakje Magnums moeten beiden evenveel betalen.

Ook allemaal discriminatie?

Hoe zit het met kinderopvang Jan?

Naar mijn weten, is dat zo een systeem, waarbij het tarief wordt bepaald aan de hand van het inkomen.

Jan van den Berghe
12 februari 2014, 12:59
Hoe zit het met kinderopvang Jan?

Naar mijn weten, is dat zo een systeem, waarbij het tarief wordt bepaald aan de hand van het inkomen.

Dat is niet algemeen. Opvang door zelfstandigen kan ook gebeuren op basis van tariefering los van het inkomen. De bestaande regelgeving voorziet beide systemen. Volledig naast elkaar.

JimmyB
12 februari 2014, 13:39
Economie is een wetenschap die zich bezighoudt met de productie, consumptie en distributie van schaarse goederen en diensten.

Het beschikbaar stellen van een goed ingerichte autoweg is een dienst. Meestal wordt deze dienst aangeboden door de overheid, soms door een privé onderneming.

Op bepaalde momenten kan er schaarste optreden. Dit betekent dat er te weinig beschikbare infrastructuur is voor de vraag. De vraag overstijgt dus op dergelijke momenten het aanbod wat kan opgelost worden door een aanpassing van de prijs.

Dit is iets wat we constant meemaken in het dagelijkse leven, electriciteit is bvb duurder in de piekuren dan in de daluren.

De vraag is uiteraard, wat is de prijselasticiteit van de vraag? Het aanbod staat zowat vast dus moeten we deze vraag niet stellen.

Indien de prijselasticiteit van de vraag laag blijkt te zijn, dan is het rekeningrijden een maat voor niets. In het andere geval kan het wel degelijk een oplossing bieden voor het fileprobleem.

Het bepalen van de prijselasticiteit van de vraag is een onderdeel van het huidige experiment.

stefY
12 februari 2014, 21:39
Dat is toch voor beroepskosten altijd het geval. En dus wel haalbaar.

Ok voor kleine aankopen. Maar aan de tarieven die goed gekeurd zijn door gewesten moet ik bijna twee maandlonen gaan afdokken terwijl wij er nu nog maar juist komen, ik sta verstelt dat sommige mensen denken dat iedereen zomaar 250 euro per maand kan missen. Zijn er dan zoveel mensen vergeten dat er lage of gematigde lonen bestaan dat het eten verzekeringen school opvang elektriciteit water hypotheek mazout (centrale verwarming) diesel en ja lening voor de wagen enz moeten betaald worden. Wij zijn al zo één van de gezinnen die nooit op reis gaan omdat het niet te betalen is. Werkelijk wij werken ons kloten af om ons te laten bestelen door mensen met gedachten stellingen gelijk de uwe.
We betalen meer als genoeg het duurt niet lang dat de mensen die moedwillig (niet over de genoodzaakte) thuis doppen meer overhouden dan wij. Wij willen werken met alle gevolgen stress ,fenomenaal drukte en nodige organisatie om het allemaal draaiende te houden. Ik baal :evil: en noem dit asociaal gedrag vergelijk maar met de sociale zekerheid, ziekteverzekering moeten we deze dan ook maar afschaffen sommige mensen worden meer ziek als andere zullen we dit dan aanrekenen als verbruikte uren bij de dokter of ziekenhuizen. Ik moet wel toegeven dat er voor ziekte nog een kleiner marge is voor alternatieven tot geen maar het is het princiepen van asociaal gedrag dat ik wil stellen. Ik betaal nu 220 euro voor mijn Dacia 1.5cdi en al moest ik maar 5 km rijden ben ik berijd dit nog te betalen maar ja deze met 2.5 3.0 L BMW MERC die over de 700 euro zitten dat is een ander verhaal koop u dan een Dacia als je het niet kunt of wil betalen. En de files droom verder die worden hier niet door opgelost de mensen moeten toch op hun werk geraken daar veranderd juist niets aan.

Groeten,

164265 and counting, Jan van den Berghe hier een link voor U http://www.petities24.com/signatures/stem_ja_voor_rekeningrijden_belgie/.

Jan van den Berghe
12 februari 2014, 21:48
En die je ook perfect kan negeren.
De 'nationals' zijn daar nog echte verbindingswegen.
Hier vindt je bijna geen 'verbindingsweg' meer zonder snelheidsremmer en/of 30km/uur zone.

Wel, ik raad u aan, zoals wij enige tijd geleden deden, langs de nationales vanuit Kortrijk naar Reims te rijden. Tegenwoordig zult u zien dat er overal snelheidsbeperkingen zijn en dat er daar heel veel flitspalen staan.

Jan van den Berghe
12 februari 2014, 21:50
Ok voor kleine aankopen.

Neen. Kijk maar eens naar de forfaitaire aftrek. Als u alleen maar kleine aankopen hebt die als beroepskosten moeten doorgaan, dan leunt het de moeite niet. Pas als je grote sommen moet neertellen en je die ook fiscaal kunt inbrengen wordt het interessant je daadwerkelijke beroepskosten aan te geven en geen gebruik te maken van de forfaitaire aftrek.

Johan Daelemans
12 februari 2014, 23:25
Wel, ik raad u aan, zoals wij enige tijd geleden deden, langs de nationales vanuit Kortrijk naar Reims te rijden. Tegenwoordig zult u zien dat er overal snelheidsbeperkingen zijn en dat er daar heel veel flitspalen staan.

Jan, U bent een leugenaar.

Lijst Flitsers departement Nord - Pas de Calais (12444 km²)
http://www.controleradar.org/nord.html

En hier de lijst voor Vlaams Brabant (2106km²)
http://flits.bnet.be/controles/pdl_list.php?prov=3

Ik wil er ook nog bijzeggen dat ze in Frankrijk voorafgegaan worden door waarschuwingsborden.

Jan van den Berghe
12 februari 2014, 23:28
Jan, U bent een leugenaar.

Lijst Flitsers departement Nord - Pas de Calais (12444 km²)
http://www.controleradar.org/nord.html


Sedert wanneer ligt Reims in le Nord of in Pas de Calais?

Johan Daelemans
12 februari 2014, 23:33
Sedert wanneer ligt Reims in le Nord of in Pas de Calais?

En ook een zeveraar. Moet ik alle departementen opnoemen die jij op je weg naar Reims passeert?
Of raken uw wielen de grond niet in 'Nord - Pas de Calais'?

Jan van den Berghe
12 februari 2014, 23:36
En ook een zeveraar. Moet ik alle departementen opnoemen die jij op je weg naar Reims passeert?
Of raken uw wielen de grond niet in 'Nord - Pas de Calais'?

Ik heb inderdaad niet langs Frankrijk gereden, beste vriend. Ik had immers nog een ommetje te maken.

Johan Daelemans
12 februari 2014, 23:47
Ik heb inderdaad niet langs Frankrijk gereden, beste vriend. Ik had immers nog een ommetje te maken.

Nu nog straffer, je bent van Kortrijk naar Reims gereden, je hebt daar ontelbare flitspalen gezien en je bent niet langs Frankrijk gereden?

Jan van den Berghe
12 februari 2014, 23:55
Nu nog straffer, je bent van Kortrijk naar Reims gereden, je hebt daar ontelbare flitspalen gezien en je bent niet langs Frankrijk gereden?

Inderdaad, we hadden eerst nog een tussenstop in Doornik. Vandaar zijn we langs de E42 gereden, om dan richting Laon te rijden. Pas daarna richting Reims.

Wel op de nationales daar stonden er flink wat flitspalen opgesteld.

Jantje
13 februari 2014, 03:51
Inderdaad, we hadden eerst nog een tussenstop in Doornik. Vandaar zijn we langs de E42 gereden, om dan richting Laon te rijden. Pas daarna richting Reims.

Wel op de nationales daar stonden er flink wat flitspalen opgesteld.

Er staan nergens meer flitspalen en mobiele snelheidsmeters dan in Vlaanderen.
Er zijn zelfs reeds meer trajectcontroles in Vlaanderen, dan filtspalen in Wallonie.
Op het stuk Noorderlaan vanaf de Groenedaallaan tot aan de politieschool in Antwerpen, heb je al meer flitspalen dan in heel Wallonie.

Trouwens ik dacht dat jij overtal geraakte met de fiets en het openbaar vervoer.
Trouwens dat ritje langst de nationals kost je met het rekeningrijden 0.04euro per km extra tegenover de snelwegen.

Gamla
13 februari 2014, 05:21
Op het stuk Noorderlaan vanaf de Groenedaallaan tot aan de politieschool in Antwerpen, heb je al meer flitspalen dan in heel Wallonie.

Je komt uit de richting Italiëlei. En dan zie je ineens, onverhoeds, een dievenbende met zwaailichten staan.
Moet je nog aan de kant gaan staan ook. En dat vernederende blazen!

Micele
13 februari 2014, 12:38
Er staan nergens meer flitspalen en mobiele snelheidsmeters dan in Vlaanderen.
Klopt een goede 80 % van de flitspalen incl trajectcontroles staan in Vlaanderen. Rest of kleine 20 % in Wallonie en Brussel. Maar daarmee ligt W en Bxl (~ 74 flitspalen/miljoen inw.) nog altijd boven het niveau van een gemiddeld EU-land (56 flitspalen per miljoen), Vlaanderen verpulvert natuurlijk alle records met 242/miljoen inw.

En het helpt niets, integendeel de dwaze focussering op niets dan snelheid werkt vermoedelijk contraproductief, want veel belangrijke ongevaloorzaken (zoals afstand, voorrang, rijgedrag) worden verwaarloosd en verwaarloosbaar gehandhaafd.

volgens http://www.scdb.info/nl/statistik/

BE: 1874 deze site wordt regelmatig ververst.
Ik schat nu 250 in Wallonie, in 10/2012 waren het er al 230: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1519113/2012/10/17/Wallonie-telt-al-930-flitsers.dhtml
-
Ik schat een goede 100 in Brussel (ook te vinden).
-
Rest Vlaanderen: ~ 1524

Vergelijk Denemarken: 10 flitspalen in heel DK voor 5,6 miljoen inwoners.
DK heeft 32 verkeersdoden per miljoen inwoners. (4e EU-27 landen)
BE heeft 70 verkeersdoden per miljoen inwoners. (19e EU-27 landen)


Er zijn zelfs reeds meer trajectcontroles in Vlaanderen, dan filtspalen in Wallonie.
Is natuurlijk onzin als men een beetje moeite doet en surft.

Johan Daelemans
13 februari 2014, 17:32
Inderdaad, we hadden eerst nog een tussenstop in Doornik. Vandaar zijn we langs de E42 gereden, om dan richting Laon te rijden. Pas daarna richting Reims.

Wel op de nationales daar stonden er flink wat flitspalen opgesteld.

Wat zit je nu allemaal te zeveren?
Je bent dus door volgende departementen gereden:
Nord - Pas de Calais en Picardie

Om compleet te zijn zal ik er de lijst van flitspalen van het departement Picardie bijvoegen, het zijn er iets meer dan 50!
Picardie is 1,5 keer gans Vlaanderen.

http://www.controleradar.org/picardie.html

Vrijheideerst
13 februari 2014, 21:07
Wat zit je nu allemaal te zeveren?
Je bent dus door volgende departementen gereden:
Nord - Pas de Calais en Picardie

Om compleet te zijn zal ik er de lijst van flitspalen van het departement Picardie bijvoegen, het zijn er iets meer dan 50!
Picardie is 1,5 keer gans Vlaanderen.

http://www.controleradar.org/picardie.html

Je moet eens discussiëren met een politieman over dat hemeltergende geflits.

Micele
13 februari 2014, 21:23
Je moet eens discussiëren met een politieman over dat hemeltergende geflits.
Met deze ? ;-)http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130827_00709880

Hoofdcommissaris geflitst met 190 km/u

dinsdag 27 augustus 2013

Btw in Frankrijk staan per miljoen inwoners ca. 5 maal minder flitspalen als in Vlaanderen, en zowat 3 maal minder als België. Link heb ik al gegeven.

In Frankrijk worden daarenboven die flitsdingen aangekondigd (men wou ze weghalen maar dat is niet doorgegaan).

@ Johan Daelemans, Reims ligt wel in Champagne-Ardenne ttz nog 20 km nationale weg (D 944) aldaar. Maar daar staan geen flitspalen: http://www.controleradar.org/champagne.html mss wel radar mobiles...

ook: http://www.radars-auto.com/carte-radar/champagne-ardenne/

PeterCC
14 februari 2014, 23:11
(...)
Ik begrijp al die tegenstand niet.

Zijn er ook petities tegen gasmeters, electriciteitsmeters, watermeters? Ik denk het niet.

Kijk naar Diftar, een tijd terug ingevoerd in onze gemeente. Prachtige dienstverlening zonder veel extra kost.
We betalen vandaag al grotendeels per kilometer.
Van de totale som aan belastingen die autogebruikers betalen ligt vandaag het aandeel van variabele, kilometergebonden belastingen al op een 70%. Vaste belastingen zijn vandaag al in de minderheid.
De kilometerheffing zou in de plaats moeten komen van de verkeersbelasting en de BIV. Die 2 belastingen samen (1.9 miljard € in 2012) vertegenwoordigen maar een 12% van de belastingen die de overheid int uit het autoverkeer (15.8 miljard € in 2012).

De vergelijking met Diftar is interessant. Diftar moet kostendekkend zijn, niet meer, niet minder. Dat creëert een referentiekader en het maakt de tarieven redelijk.

Bij de belasting op het autoverkeer is dat totaal anders. Er is geen enkele relatie tussen de belastinginkomsten en welke kosten die de overheid maakt dan ook.
Alleen al de accijnzen en de BTW op de brandstoffen (7.2 miljard € in 2012) zijn al minstens het dubbele van de reële kosten verbonden aan het wegverkeer (geschat tussen 2 en 3 miljard € per jaar).

Onze overheid weet dat autoverkeer voor de overgrote meerderheid onder ons onmisbaar is en dat we (weliswaar knarsetandend) bereid zijn om daar een hoge prijs voor te betalen omdat we niet anders kunnen noch willen.

In dat kader moet je eens nadenken over een kilometerheffing en welk misbruik een overheid daarvan kan, en zal maken.

PeterCC
14 februari 2014, 23:40
Dus de kilometerheffing zou dan in de plaats van de BIV en de jaarlijkse wegenbelasting komen. Interessant voor rijke mensen met enkele garages waar ze naargelang weer, terrein, en of hun gemoed hun dikke bak dito cabrio kiezen (ook vrouwlief) voor een trip of een ritje (liefst zonder files)

Even uitrekenen voor "Lowie Van der Rijken en vrouwlief":

4 auto´s aan 30 fiscale PK elk kost € 3030* x 4 = 12120 € jaarlijkse wegenbelastinhg per jaar, die valt dan weg.
* https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top

Koopt Lowie eens een nieuwe Ferrari of Bentley valt ook telkens die eenmalige ~ 10.400 € BIV-geindexeerd weg.

En wie gaat dat# betalen ? De pendelaars# met hun 7-11 PKtjes die genoodzaakt moeten pendelen naar Brussel of Antwerpen om brood op te plank te krijgen voor zijn familie.
(...)

Daar heb je zeker een punt.
Daarom is het geen slecht idee om ook een vaste kost te hebben zoals de verkeersbelasting.
Wie zich een echt dikke bak kan permitteren mag daar ook iets meer voor betalen.
Wellicht zal de verkeersbelasting na de invoering van een kilometerheffing niet verdwijnen.

PeterCC
14 februari 2014, 23:52
Al eerder stelde ik de vraag, maar tot op heden ging niemand erop in. Wie kan mij de cijfers geven: inkomsten uit autobelasting versus kosten van wegenaanleg en -onderhoud voor alle niveaus (gemeenten, provincies, gewest en andere operatoren, bijvoorbeeld havenbedrijven)? Dan pas zullen we weten of uw bewering wel klopt.
De inkomsten zijn goed bekend. In 2012 ging het om 15.8 miljard € inkomsten voor de overheid. De cijfers zijn terug te vinden op de site van Febiac ( http://www.febiac.be/public/statistics.aspx?FID=23&lang=NL en scroll naar sectie D: fiscaliteit)

Over de kosten voor de overheid is er een tijd geleden een discussie geweest hier op het forum. Ik zal proberen die terug te vinden, niet zo makkelijk op deze site.

Conclusie was dat we ergens tussen de 2 en de 3 miljard € uitkwamen, als ik het me goed herinner.
In ieder geval veel en veel minder dan wat de overheid aan inkomsten uit het autoverkeer int.

Jan van den Berghe
14 februari 2014, 23:53
De inkomsten zijn goed bekend. In 2012 ging het om 15.8 miljard € inkomsten voor de overheid. De cijfers zijn terug te vinden op de site van Febiac ( http://www.febiac.be/public/statistics.aspx?FID=23&lang=NL en scroll naar sectie D: fiscaliteit)

Over de kosten voor de overheid is er een tijd geleden een discussie geweest hier op het forum. Ik zal proberen die terug te vinden, niet zo makkelijk op deze site.

Conclusie was dat we ergens tussen de 2 en de 3 miljard € uitkwamen, als ik het me goed herinner.
In ieder geval veel en veel minder dan wat de overheid aan inkomsten uit het autoverkeer int.

Graag cijfers die enige betrouwbaarheid hebben.

Micele
15 februari 2014, 01:10
Conclusie was dat we ergens tussen de 2 en de 3 miljard € uitkwamen, als ik het me goed herinner.

Dat lijkt me zelfs veel, vergeet ook niet dat ze ook veel geld verspillen aan wegen (zoals verhoogde inrichtingen en bomen gevaarlijk kort aan de rijbaanrand planten).

Volgens Touring is het maar een klein miljard € voor de drie Gewesten.

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1468110/2012/07/11/Ongevallen-in-verkeer-kosten-6-8-miljard.dhtml

Dat is een veelvoud van de ruim 900 miljoen euro die de drie gewesten in de wegen investeren.

Ik heb het ook ergens in een jaarverslag 2012 gezien, men moest wel cijfers bijeentellen.
Hier Gewest Vlaanderen jaarverslag 2012 Cijfers zie page 68 (klikken en bladeren):
http://www.wegenenverkeer.be/over-awv/jaarverslag.html

Budgetten: Vast onderhoud programma wegen + Infrastructuurfonds deel Agentschap Wegen en Verkeer:

2012: 167 + 446 milj = 613 miljoen
2011: 163 + 397 milj = 560 miljoen
2010: 163 + 387 milj = 550 miljoen

En daar zit ook die 100 miljoen per jaar in die ze enkel voor fietpaden uitgeven !
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130617_00625598

‘De Vlaamse regering maakt jaarlijks 100 miljoen euro vrij voor nieuwe fietsinfrastructuur. Dat is ook het bedrag dat de Fietsersbond in het verleden heeft gevraagd. Met die bedragen leggen we deze legislatuur 1.750 kilometer nieuwe fietspaden aan, goed voor de afstand Brussel-Porto. We zitten momenteel al in het Baskenland’, zo zegt het kabinet-Crevits in een reactie op een enquête van VAB-Fietsbijstand.

Dus die ruim 900 miljoen uit demorgen.be -voor de 3 Gewesten dan- zal wslk kloppen.

De schoofzak
15 februari 2014, 09:57
Daar heb je zeker een punt.
Daarom is het geen slecht idee om ook een vaste kost te hebben zoals de verkeersbelasting.
Wie zich een echt dikke bak kan permitteren mag daar ook iets meer voor betalen.
Wellicht zal de verkeersbelasting na de invoering van een kilometerheffing niet verdwijnen.

Als twee mensen een gelijk inkomen hebben, en de ene heeft een bepaald hobby waar hij graag zijn centen aan uitgeeft zoals vb. postzegels verzamelen of ict-apparatuur edm, en de andere zijn hobby is een exclusievere auto,
dan zie ik niet in waarom voor dat enkele feit hij meer belasting zou moeten betalen.
Tenzij jalousie als argument mee mag tellen.

.

De schoofzak
15 februari 2014, 09:59
Daar heb je zeker een punt.
Daarom is het geen slecht idee om ook een vaste kost te hebben zoals de verkeersbelasting.
Wie zich een echt dikke bak kan permitteren mag daar ook iets meer voor betalen.
Wellicht zal de verkeersbelasting na de invoering van een kilometerheffing niet verdwijnen.

Ik ken de geldhonger van de staat,
maar verder, op wat baseer je je eigenlijk ?

.

PeterCC
15 februari 2014, 12:05
(...)
Volgens Touring is het maar een klein miljard € voor de drie Gewesten.

(...)


Dat klopt wel, wat de gewesten betreft.

Daarnaast besteden de gemeenten ook nog middelen aan aanleg en onderhoud van hun wegen.

De moeilijkheid in de oude discussie was om in te schatten wat de gemeenten besteden. Bij de heraanleg van een weg worden er dikwijls ook meteen extra nutsvoorzieningen voorzien of worden de bestaande nutsvoorzieningen heraangelegd. Ook allerlei verfraaiingen in het straatbeeld, nieuwe verkavelingen en het onderhoud van alle onbevaarbare waterlopen is inbegrepen in het gemeentelijk budget openbare werken.

Ik herinner me dat we toen konden besluiten dat alle gemeenten samen wellicht meer besteden dan de gewesten aan onderhoud en aanleg van wegen ten behoeve van het autoverkeer, maar wellicht niet dubbel zoveel. Vandaar de geschatte 2 �* 3 miljard €.

Micele
15 februari 2014, 13:04
Dat klopt wel, wat de gewesten betreft.

Daarnaast besteden de gemeenten ook nog middelen aan aanleg en onderhoud van hun wegen.
OK, maar daar betaal ik ook aparte gemeentebelasting voor, 9 % voor mijn gemeente elk jaar, daar kan men dan een deel bij die 16 Mrd bijtellen.

Ik herinner me dat we toen konden besluiten dat alle gemeenten samen wellicht meer besteden dan de gewesten aan onderhoud en aanleg van wegen ten behoeve van het autoverkeer, maar wellicht niet dubbel zoveel. Vandaar de geschatte 2 �* 3 miljard €.
De gemeentes hebben vooral in het verleden onwettige drempels en plateaus aangelegd... en de hoge kosten voor die aan te passen komt ook op onze nek terecht.

Je spreekt altijd van het "motorvoertuigenverkeer" en hun inkomsten, maar Gewesten en Gemeentes steken ook veel geld in voorzieningen voor kwetsbare weggebruikers (voetpaden, trottoirs, pleinen, fietspaden...)

Om een vb te geven: 1 nieuwe "fietsbrug" over het Albertkanaal in Antwerpen (BAM) kost al € 15-16 miljoen.
http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/antwerpen-noord/antwerpen-krijgt-grootste-fietsbrug-van-vlaanderen.aspx

De nieuwe fietsbrug zal tussen de 482 en 490 meter lang zijn en wordt zo de langste van Vlaanderen. Op dit moment is dat nog de Diabolo-fietsbrug in Machelen over de E19.

Ook de IJzerlaan wordt ingrijpend aangepakt. Zo zullen de Slachthuislaan en de IJzerlaan naadloos op elkaar aansluiten. Een opvallend element in het nieuwe ontwerp is een elf meter breed kanaal dat het Lobroekdok verbindt met het Asiadok.

Aan heel het project hangt een prijskaartje. De IJzerlaan met kanaal en fietsbrug is een investering van 45 miljoen euro, waarvan 10 miljoen euro van de stad komt. De rest wordt gefinancierd door BAM. De fietsbrug kost 15 tot 16 miljoen euro en wordt betaald door BAM.

Ook in Limburg worden regelmatig aparte fietsbruggen aangelegd (over kanaal of doorstroomweg), ook fietstunnels hebben een hoog prijskaartje.
Fietspaden zijn duurder als men denkt (ook door de onteigeningen)

HOUZEE !
17 februari 2014, 21:32
Ik ben één van de 1200 proefkonijnen. :-) Omdat je er geld mee kan verdienen hé :p

Maar eerlijk gezegd, ik ga mijn rijgedrag niet aanpassen omdat ik op die manier een beetje meer kan verdienen met het project. Ik heb mijn auto nodig wanneer ik hem gebruik, zo simpel is dat. Eveneens kan ik mijn gps niet gebruiken als het toestelletje in de aansteker zit. Dan vliegt dat toestelletje gewoon aan kant he seg. Aan mijn gegevens zullen ze denk ik al niet veel hebben. ;-)

Tevens, wie nuttige tips heeft om dit project stokken in de wielen te steken : geef maar door. :-)

non-conformist
17 februari 2014, 23:28
Ik ben één van de 1200 proefkonijnen. :-) Omdat je er geld mee kan verdienen hé :p

Maar eerlijk gezegd, ik ga mijn rijgedrag niet aanpassen omdat ik op die manier een beetje meer kan verdienen met het project. Ik heb mijn auto nodig wanneer ik hem gebruik, zo simpel is dat. Eveneens kan ik mijn gps niet gebruiken als het toestelletje in de aansteker zit. Dan vliegt dat toestelletje gewoon aan kant he seg. Aan mijn gegevens zullen ze denk ik al niet veel hebben. ;-)

Tevens, wie nuttige tips heeft om dit project stokken in de wielen te steken : geef maar door. :-)

Kies constant de kortste weg ipv de snelste. Hetgeen wat iedereen effectief zal doen eens dit in voegen treedt.

Zucht
17 februari 2014, 23:40
Ik ben één van de 1200 proefkonijnen. :-) Omdat je er geld mee kan verdienen hé :p

Maar eerlijk gezegd, ik ga mijn rijgedrag niet aanpassen omdat ik op die manier een beetje meer kan verdienen met het project. Ik heb mijn auto nodig wanneer ik hem gebruik, zo simpel is dat. Eveneens kan ik mijn gps niet gebruiken als het toestelletje in de aansteker zit. Dan vliegt dat toestelletje gewoon aan kant he seg. Aan mijn gegevens zullen ze denk ik al niet veel hebben. ;-)

Tevens, wie nuttige tips heeft om dit project stokken in de wielen te steken : geef maar door. :-)

Wat is dat voor whatthefuckkutjohnnysysteem ? :twisted:8O:roll:

non-conformist
18 februari 2014, 14:47
Graag cijfers die enige betrouwbaarheid hebben.

En nog altijd achter bewijzen en cijfertjes vragen, terwijl U zelf nooit iets bewijst. Luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden denken we dan maar.

maddox
18 februari 2014, 15:52
Ik ben één van de 1200 proefkonijnen. :-) Omdat je er geld mee kan verdienen hé :p

Maar eerlijk gezegd, ik ga mijn rijgedrag niet aanpassen omdat ik op die manier een beetje meer kan verdienen met het project. Ik heb mijn auto nodig wanneer ik hem gebruik, zo simpel is dat. Eveneens kan ik mijn gps niet gebruiken als het toestelletje in de aansteker zit. Dan vliegt dat toestelletje gewoon aan kant he seg. Aan mijn gegevens zullen ze denk ik al niet veel hebben. ;-)

Tevens, wie nuttige tips heeft om dit project stokken in de wielen te steken : geef maar door. :-)

Ooit al een gehoord van multistekkers voor de wagen? Zijn beschikbaar in zowat elk deftig benzinestation, voor een te hoge prijs, of via het internet, voor een aalmoes.

Maar u hebt gelijk, dat rekeningrijden zou dwars door de aars van elke politicus geramd moeten worden die pro is.

Jan van den Berghe
18 februari 2014, 17:17
OK, maar daar betaal ik ook aparte gemeentebelasting voor, 9 % voor mijn gemeente elk jaar, daar kan men dan een deel bij die 16 Mrd bijtellen.


Neen, daar die inkomsten voor de meeste gemeenten lang niet volstaan. Vandaar bestaat er zoiets als het gemeentefonds. Heel veel Vlaamse gemeenten halen een groot deel van hun middelen uit wat ze van de Vlaamse overheid krijgen toegeschoven.

Micele
18 februari 2014, 18:27
Neen, daar die inkomsten voor de meeste gemeenten lang niet volstaan.

Lijkt evident, ik heb al talrijke bronnen gegeven dat de meeste gemeentes in de schulden zitten.

Maar toch graag cijfers van jou over die inkomsten van de meeste gemeenten die enige betrouwbaarheid hebben.

Vandaar bestaat er zoiets als het gemeentefonds. Heel veel Vlaamse gemeenten halen een groot deel van hun middelen uit wat ze van de Vlaamse overheid krijgen toegeschoven.

Weet ook iedereen.

Maar ik had weer graag cijfers van jouw beweringen die enige betrouwbaarheid hebben. :-)

Jan van den Berghe
18 februari 2014, 22:18
Lijkt evident, ik heb al talrijke bronnen gegeven dat de meeste gemeentes in de schulden zitten.

Maar toch graag cijfers van jou over die inkomsten van de meeste gemeenten die enige betrouwbaarheid hebben.



Weet ook iedereen.

Maar ik had weer graag cijfers van jouw beweringen die enige betrouwbaarheid hebben. :-)

U vindt de nodige cijfers bij het VVSG. Daar ziet u een verdeling per inwoner en per gemeente.

Micele
18 februari 2014, 22:21
U vindt de nodige cijfers bij het VVSG. Daar ziet u een verdeling per inwoner en per gemeente.
Geef ze eens, enkel het totaal van alle gemeentes is genoeg.

Jan van den Berghe
18 februari 2014, 22:29
Geef ze eens, enkel het totaal van alle gemeentes is genoeg.

Voor 2014 is in het begrotingsontwerp van Waregem een raming van het Gemeentefonds ingeschreven ter hoogte van iets meer dan 8 miljoen (!) euro, terwijl de raming voor de inkomsten uit de personenbelasting lager staat. Dit zegt dus wel iets over de verhoudingen waarmee menig gemeente moet omgaan. Waregem is dan nog een vrij welvarende stad met een vrij uitgebreide industrie.

Stel je eens voor dat dit moet zijn voor een plattelandsgemeente...

lohabra
18 februari 2014, 22:32
Voor 2014 is in het begrotingsontwerp van Waregem een raming van het Gemeentefonds ingeschreven ter hoogte van iets meer dan 8 miljoen (!) euro, terwijl de raming voor de inkomsten uit de personenbelasting lager staat. Dit zegt dus wel iets over de verhoudingen waarmee menig gemeente moet omgaan. Waregem is dan nog een vrij welvarende stad met een vrij uitgebreide industrie.

Stel je eens voor dat dit moet zijn voor een plattelandsgemeente...

En nu nog de vraag van Micele beantwoorden als je kan:

Geef ze eens, enkel het totaal van alle gemeentes is genoeg.

mét een verwijzing naar je bron aub.

Jantje
19 februari 2014, 07:43
Neen, daar die inkomsten voor de meeste gemeenten lang niet volstaan. Vandaar bestaat er zoiets als het gemeentefonds. Heel veel Vlaamse gemeenten halen een groot deel van hun middelen uit wat ze van de Vlaamse overheid krijgen toegeschoven.

De kosten voor aanleg en onderhoud van wegen door de gemeentes waarvoor de gewesten tussenkomen, is reeds opgenomen in het bedrag dat de gewesten uitgeven aan wegen en verkeer.

Buiten het wegverkeer, hebben de gewesten trouwens nog bronnen van inkomsten uit de transport, namelijk het vervoer over water.
Daar betaald men per ton en per afgelegde km en de schepen betalen ook nog eens registratierechten en liggeld.

Vliegtuigen betalen landingsrechten, doorvlucht kosten en registratiekosten.

Registratiekosten zijn afhankelijk van het feit of het over een 1ste inschrijving op die naam is of een herbevestiging van de bestaande registratie, deze moet jaarlijks hernieuwd worden.

Ik ken de geldhonger van de staat,
maar verder, op wat baseer je je eigenlijk ?

Als we naar die twee transportmiddelen kijken, dan weet je direct dat ze daar reeds dubbel rekenen aan de Belgische vaartuigen en vliegtuigen.
En als je weet dat ze altijd eerst een overgangsperiode gebruiken voor ze een oud systeem afschaffen, weet je direct dat je zal mogen blijven wegentaks en inschrijving blijven betalen, na de invoering van de kilometerheffing.

Zo is ook het kijk en luistergeld afgeschaft in Vlaanderen, wel te verstaan, de factuur die de overheid naar elke burger stuurt, wat dat word nu geïnt via de kabelbedrijven.

non-conformist
19 februari 2014, 10:25
Neen, daar die inkomsten voor de meeste gemeenten lang niet volstaan. Vandaar bestaat er zoiets als het gemeentefonds. Heel veel Vlaamse gemeenten halen een groot deel van hun middelen uit wat ze van de Vlaamse overheid krijgen toegeschoven.

De grootste problemen van de gemeente zijn de pensioenen van ambtenaren zoals U en de OCMW's in bepaalde gemeenten met veel migranten.

Jantje
19 februari 2014, 10:43
De grootste problemen van de gemeente zijn de pensioenen van ambtenaren zoals U en de OCMW's in bepaalde gemeenten met veel migranten.

Dat van die pensioenen voor gemeentelijke ambtenaren is pas een probleem geworden na het aantreden van de regering Di Rupo, die heeft bij de staatshervorming beslist, dat elk niveau en elke instelling voortaan zelf moet opdraaien voor de uitgestelde lonen van de oprustgestelde ambtenaren en niet meer door de federale overheid worden bekostigd.

Leeflonen worden door de federale overheidsdiensten bekostigd, de gemeentelijke OCMW's moeten ze enkel voorschieten.

Jan van den Berghe
19 februari 2014, 21:15
De kosten voor aanleg en onderhoud van wegen door de gemeentes waarvoor de gewesten tussenkomen, is reeds opgenomen in het bedrag dat de gewesten uitgeven aan wegen en verkeer.

Dat is een bewering die ik nergens gestaafd zie.

Jan van den Berghe
19 februari 2014, 21:18
Buiten het wegverkeer, hebben de gewesten trouwens nog bronnen van inkomsten uit de transport, namelijk het vervoer over water.
Daar betaald men per ton en per afgelegde km en de schepen betalen ook nog eens registratierechten en liggeld.

En die gelden moeten besteed worden aan allerlei werken aan kanalen en rivieren of die ermee verbonden zijn: onderhoud waterwegen en wegenissen (jaagpaden), bruggen, sluizen, verbreding...

Kijk maar eens wat er aan het Alberkanaal gebeurt en over welke bedragen we het daar hebben. Net zo met het Schipdonkkanaal in Deinze, Nevele en binnenkort Harelbeke. Of binnenkort de grote werken in Halle.

Henri1
19 februari 2014, 21:19
Wat is het standpunt van n-va inzake rekeningrijden ?