PDA

View Full Version : Vuye veegt de vloer aan met de traditionelen in DZD


Pagina's : [1] 2

Pjotr 2691
9 februari 2014, 11:41
Zojuist heeft kandiaat-parlementslid voor N-VA en prof staatrecht, Hendrik Vuye, op een serene manier de vloer aangeveegd met de traditionele partijen en hun visie.
Zodra het online komt, zal ik het gesprek online zetten. Vadderke leek een boyscoutinterviewer. Hij werd klaar en duidelijk van antwoord gediend. Vuye is een man die weet waarover hij spreekt, in tegenstelling tot De Gucht en andere Quickies en Tobbacken.

Sonny Crockett
9 februari 2014, 11:43
Zojuist heeft kandiaat-parlementslid voor N-VA en prof staatrecht, Hendrik Vuye, op een serene manier de vloer aangeveegd met de traditionele partijen en hun visie.
Zodra het online komt, zal ik het gesprek online zetten. Vadderke leek een boyscoutinterviewer. Hij werd klaar en duidelijk van antwoord gediend. Vuye is een man die weet waarover hij spreekt, in tegenstelling tot De Gucht en andere Quickies en Tobbacken.

Hij was inderdaad to the point. Vadderke zijn poging om het gesprek van de essentie af te wenden, werd meteen in de kiem gesmoord.

Zeus
9 februari 2014, 11:51
Bij Geens had De Vadder ook niet veel te zeggen. Eigenlijk zouden ze die 2 eens tegenover elkaar moeten zetten.

Van Vuye heb ik nog niet genoeg gezien om er iets zinnig over te zeggen, maar Geens heeft zich in een paar maanden tijd van jurist-academicus imo ontpopt tot de beste Vlaamse politicus in interviews, aalglad, maar wel steeds gefundeerd en genuanceerd (in de zin van politicus als métier)

Pjotr 2691
9 februari 2014, 11:56
Hier de link naar het gesprek met professor Vuye.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/dezevendedag/EP_140209_DZD?video=1.1868077

Remspoortobback
9 februari 2014, 12:03
VLD door de vleesmolen gehaald

Mooi

Fiscoman
9 februari 2014, 12:03
Bwa den hendrik is een toffe peer (nog les gehad van zijn lieftallige vrouw, sophie stijns), maar echt sterk vond ik hem nu niet echt.

Ontwijkt de vragen nogal goedkoop en kon vooral geen inzichten in het confederalisme meegeven. Blijft, zoals het geboden is, herhalen dat iedereen op hun moet stemmen om de ps-staat weg te krijgen.

Opgewarmde kost dus.

Els D.
9 februari 2014, 12:06
Bij Geens had De Vadder ook niet veel te zeggen. Eigenlijk zouden ze die 2 eens tegenover elkaar moeten zetten.

Van Vuye heb ik nog niet genoeg gezien om er iets zinnig over te zeggen, maar Geens heeft zich in een paar maanden tijd van jurist-academicus imo ontpopt tot de beste Vlaamse politicus in interviews, aalglad, maar wel steeds gefundeerd en genuanceerd (in de zin van politicus als métier)

Geens is u-bij mij uitgegroeid tot een zeer gevaarlijk man.
Glad is hij alleszins... en een zekerheid voor de Arco beleggers.

Pjotr 2691
9 februari 2014, 12:09
Edit

peter1962
9 februari 2014, 12:12
Bijzonder interessant interview, een plezier om naar te kijken. Vuye heeft dat zeer sterk gedaan. Ik vind wel dat er nodeloos op 'vadderke' is geschoten hier. Het is me niet duidelijk wat hij verkeerd zou hebben gedaan. Anders moet je maar pleiten om af te glijden naar het onbestaande niveau van een danny verstraeten bij vtm. In essentie is dat : 'bedankt voor uw komst, vertel maar even wat u graag kwijt wil'.

Hypochonder
9 februari 2014, 12:16
Bwa den hendrik is een toffe peer (nog les gehad van zijn lieftallige vrouw, sophie stijns), maar echt sterk vond ik hem nu niet echt.

Ontwijkt de vragen nogal goedkoop en kon vooral geen inzichten in het confederalisme meegeven. Blijft, zoals het geboden is, herhalen dat iedereen op hun moet stemmen om de ps-staat weg te krijgen.

Opgewarmde kost dus.

Dat doet hij net niet. Hij legt klaar en duidelijk uit hoe het allemaal in zijn werk kan gaan en antwoordt to the point. Ik had Vuye nog nooit aan het woord gehoord en moet zeggen dat ik hem zeer goed vind. Marjonet De Vadder sprong van de hak op de tak om toch maar niet te moeten doorgaan op de thema's waar hij keer op keer bakzeil haalde.

peter1962
9 februari 2014, 12:17
Bwa den hendrik is een toffe peer (nog les gehad van zijn lieftallige vrouw, sophie stijns), maar echt sterk vond ik hem nu niet echt.

Ontwijkt de vragen nogal goedkoop en kon vooral geen inzichten in het confederalisme meegeven. Blijft, zoals het geboden is, herhalen dat iedereen op hun moet stemmen om de ps-staat weg te krijgen.

Opgewarmde kost dus.

Wat mij opvalt is dat hij al als neofiet in de politiek het klappen van de zweep schijnt te kennen. Wie in een interview van slechts enkele minuten lang en waar het format gewoonweg van je eist dat je met korte antwoorden werkt zich gaat vastrijden in diepgravende juridische definities van confederalisme zit zijn spreektijd te verspillen. Wat opviel is dat de vadder totaal niet kon inspelen toen Vuye zijn handigheidje boven haalde door te zeggen dat het een 'belgicisme' betreft. Handig van hem, en de discussie was gesloten. En nu weet ik ook van wie dit idee komt, dat Ben Weyts ook al eens gebruikte.

Pjotr 2691
9 februari 2014, 12:19
Bijzonder interessant interview, een plezier om naar te kijken. Vuye heeft dat zeer sterk gedaan. Ik vind wel dat er nodeloos op 'vadderke' is geschoten hier. Het is me niet duidelijk wat hij verkeerd zou hebben gedaan. Anders moet je maar pleiten om af te glijden naar het onbestaande niveau van een danny verstraeten bij vtm. In essentie is dat : 'bedankt voor uw komst, vertel maar even wat u graag kwijt wil'.

Vadderke heeft niks verkeerd gedaan. Hij heeft in het begin gepoogd van Vuye in een hoekje te drummen maar is toen wijselijk in zijn mand gekropen, waarschijnlijk omdat hij vlug besefte dat hij met 'gene simpele' te maken had.

Hypochonder
9 februari 2014, 12:23
Bijzonder interessant interview, een plezier om naar te kijken. Vuye heeft dat zeer sterk gedaan. Ik vind wel dat er nodeloos op 'vadderke' is geschoten hier. Het is me niet duidelijk wat hij verkeerd zou hebben gedaan.

Vadderke is een marjonet van de traditio's. Zo is het met vrijwel alle VRT journalisten.

nabat54
9 februari 2014, 12:33
Bij Geens had De Vadder ook niet veel te zeggen. Eigenlijk zouden ze die 2 eens tegenover elkaar moeten zetten.

Van Vuye heb ik nog niet genoeg gezien om er iets zinnig over te zeggen, maar Geens heeft zich in een paar maanden tijd van jurist-academicus imo ontpopt tot de beste Vlaamse politicus in interviews, aalglad, maar wel steeds gefundeerd en genuanceerd (in de zin van politicus als métier)

Alle politiekers zijn "aalglad"....maar de tjeven , de liberalen en de sossen iets gladder....

Boduo
9 februari 2014, 12:34
Vadderke heeft niks verkeerd gedaan. Hij heeft in het begin gepoogd van Vuye in een hoekje te drummen maar is toen wijselijk in zijn mand gekropen, waarschijnlijk omdat hij vlug besefte dat hij met 'gene simpele' te maken had.

Als NVA nog enkele Vuyes kan binnen brengen, ziet het er goed uit voor NVA maar minder goed voor VRT.

Pjotr 2691
9 februari 2014, 12:37
Vanovertvelt en De Roover overstijgen ook qua inhoud en competetie de meesten van de huidige politici.

Sonny Crockett
9 februari 2014, 12:41
Vanovertvelt en De Roover overstijgen ook qua inhoud en competetie de meesten van de huidige politici.

Als nu ook de 'gemiddelde' kiezer dat zou willen/kunnen inzien, ... dan is het goed.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 12:48
Het blijft eigenaardig dat de N-VA fanclub een debat als een strijd ziet.

Ik heb snel door het debat gezapt. Blijkbaar is Vuye nogal voorstander van coalities met CD&V. Dit liet hij horen door confederalisme en positief in dezelfde zin te gebruiken. Hij geeft ook af op Open VLD. Het is dus een linkie-winkie anti-liberaal. Geen wonder dat hij in Namen welkom is als prof.

fonne
9 februari 2014, 12:55
Het blijft eigenaardig dat de N-VA fanclub een debat als een strijd ziet.

Ik heb snel door het debat gezapt. Blijkbaar is Vuye nogal voorstander van coalities met CD&V. Dit liet hij horen door confederalisme en positief in dezelfde zin te gebruiken. Hij geeft ook af op Open VLD. Het is dus een linkie-winkie anti-liberaal. Geen wonder dat hij in Namen welkom is als prof.
Hoe kan je door af te geven op een linkie-winkie anti-liberale partij gelijk de Ø-VLD eigenlijk zelf een linkie-winkie anti-liberaal worden?

Pjotr 2691
9 februari 2014, 12:59
Het blijft eigenaardig dat de N-VA fanclub een debat als een strijd ziet.

Ik heb snel door het debat gezapt. Blijkbaar is Vuye nogal voorstander van coalities met CD&V. Dit liet hij horen door confederalisme en positief in dezelfde zin te gebruiken. Hij geeft ook af op Open VLD. Het is dus een linkie-winkie anti-liberaal. Geen wonder dat hij in Namen welkom is als prof.

Ik meende nochtans dat hij ook het positief confederalisme å la CD&V met de grond gelijk maakte. Dat u dat zo niet begreep, kan ik begrijpen, als u zapt maar niet luistert.

Het Oosten
9 februari 2014, 13:02
Vanovertvelt en De Roover overstijgen ook qua inhoud en competetie de meesten van de huidige politici.

De Roover? Dat is maar weinig soeps. Veel clichés en slechts weinig inhoud. En de andere, Johan Vanovertvelt, is nog minder waard. Als journalist trok hij al op niet veel.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 13:04
Hoe kan je door af te geven op een linkie-winkie anti-liberale partij gelijk de Ø-VLD eigenlijk zelf een linkie-winkie anti-liberaal worden?

Open VLD is geen ideologisch zuivere partij. De liberale ideologie is in ons land het sterkst vertegenwoordigd bij Open VLD.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 13:06
Ik meende nochtans dat hij ook het positief confederalisme å la CD&V met de grond gelijk maakte. Dat u dat zo niet begreep, kan ik begrijpen, als u zapt maar niet luistert.

Ik heb inderdaad niet het volledige interview beluistert. Nu als Vuye het CD&V positief confederalisme niet ziet zitten wie zijn dan zijn dan de politieke partners van N-VA ?

Pjotr 2691
9 februari 2014, 13:07
De Roover? Dat is maar weinig soeps. Clichés en weinig inhoud. En de andere, Johan Vanovertvelt, is nog minder waard. Als journalist trok hij al op niet veel.

Waarom verwondert mij dat nu niet?
We zullen wel zien hoe de Vlaming daarover denkt.
Vereeck moest al leugens als argumentatie gebruiken. Trouwens dat fabeltje van die jobkorting is ook al zo afgezaagd als maar kan.

R.Verhiest
9 februari 2014, 13:09
Weer wat bijgeleerd:
Facilités francophones = frans toilet
Confederalisme = is een vies belgisch, maar een mooi vlaams woord dat eigenlijk en "belgische" betekenis heeft.

Een belgische betekenis zou dan wel iets surrealistisch moeten zijn.

Pjotr 2691
9 februari 2014, 13:11
Ik heb inderdaad niet het volledige interview beluistert. Nu als Vuye het CD&V positief confederalisme niet ziet zitten wie zijn dan zijn dan de politieke partners van N-VA ?

Hoe kon hij het positief confederalisme van CD&V zien zitten als het niet eens confederalisme is? Allez, het positief confederalisme zoals ze dat noemen, is even geheim als de code om kernraketten te kunnen lanceren.

Remspoortobback
9 februari 2014, 13:12
Verhiest uw geloofwaardigheid staat diep onder nul, hoopt gij nog serieus genomen te worden door eender wie?

Komt ervan als ge al enkele keren op flagrante leugens betrapt zijt eh man

Remspoortobback
9 februari 2014, 13:14
Hoe kon hij het positief confederalisme van CD&V zien zitten als het niet eens confederalisme is? Allez, het positief confederalisme zoals ze dat noemen, is even geheim als de code om kernraketten te kunnen lanceren.

Het is niet positief en het is geen federalisme
Le nouveau CVP est arrive

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 13:26
Hoe kon hij het positief confederalisme van CD&V zien zitten als het niet eens confederalisme is? Allez, het positief confederalisme zoals ze dat noemen, is even geheim als de code om kernraketten te kunnen lanceren.

Bedankt voor de verduidelijking. Het zal nog afwachten zijn voor we te weten komen in welk decennium Vuye zijn N-VA confederalisme gaat realiseren en door welke politieke partijen dat zal gebeuren.

De code om kernraketten te kunnen lanceren is "123698745". Dat is een publiek geheim. Dat je dat niet wist !

Pjotr 2691
9 februari 2014, 13:38
Weer wat bijgeleerd:
Facilités francophones = frans toilet
Confederalisme = is een vies belgisch, maar een mooi vlaams woord dat eigenlijk en "belgische" betekenis heeft.

Een belgische betekenis zou dan wel iets surrealistisch moeten zijn.

Verhiest, zoek eens op wat in de taalkunde de definitie voor belgicisme is. Dan kunt u terug komen meepraten.

Jan Meuleman
9 februari 2014, 13:38
Ik heb inderdaad niet het volledige interview beluistert. Nu als Vuye het CD&V positief confederalisme niet ziet zitten wie zijn dan zijn dan de politieke partners van N-VA ?

Hoe dom kan men zijn om commentaar te geven op wat men niet gehoord heeft.

Jan Meuleman
9 februari 2014, 13:40
Verhiest, zoek eens op wat in de taalkunde de definitie voor belgicisme is. Dan kunt u terug komen meepraten.
Viveke kent ook de betekenis niet en discuteert hier toch ook.

Pjotr 2691
9 februari 2014, 13:43
Viveke kent ook de betekenis niet en discuteert hier toch ook.

Leve België is dan ook een fenomeen dat niemand nog serieus neemt.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 13:46
Hoe dom kan men zijn om commentaar te geven op wat men niet gehoord heeft.

Ik ben door het interview gezapt en heb de recentie op www.knack.be gelezen.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/n-va-is-niet-tegen-compromissen-hendrik-vuye/article-normal-128105.html

Blijkbaar is het ook niet de moeite om het interview te bekijken aangezien er op eenvoudige vragen geen antwoord komen. Het is het volste grondwettelijk recht van Hendrick Vuye om de calimero uit te hangen. Hij hoeft niet op eenvoudige vragen klare antwoorden te geven als het zijn belangen niet dient.

Zeus
9 februari 2014, 13:47
Hoe kan je door af te geven op een linkie-winkie anti-liberale partij gelijk de Ø-VLD eigenlijk zelf een linkie-winkie anti-liberaal worden?

In de KULeuven studie waarnaar u zelf verwijst in de draad over kiezersprofielen (http://forum.politics.be/showthread.php?t=198168) wordt O-VLD nochtans aangeduid als de meest liberale partij.

Everytime
9 februari 2014, 13:47
Het blijft eigenaardig dat de N-VA fanclub een debat als een strijd ziet.

Ik heb snel door het debat gezapt. Blijkbaar is Vuye nogal voorstander van coalities met CD&V. Dit liet hij horen door confederalisme en positief in dezelfde zin te gebruiken. Hij geeft ook af op Open VLD. Het is dus een linkie-winkie anti-liberaal. Geen wonder dat hij in Namen welkom is als prof.

Hij is er welkom omdat hij als een uitstekende professor beschouwd is en dat is alles wat voor hen telt. De meeste Franstaligen zijn totaal onverschillig en onbewust tegenover wat er in Vlaanderen leeft. De Vlaams-Nationalisten zijn de eersten te zeggen dat "beide gemeenschappen niets meer met elkaar te hebben", dat "Franstaligen en Vlamingen in twee verschillende werelden leven" of voor sommigen dat "ze Franstaligen niet graag hebben" maar tegelijkertijd wonen er toch heel veel Franstaligen in Vlaanderen, zijn er meer dan 50.000 Walen die naar Vlaanderen komen werken, zijn er heel veel Franstaligen in Brussel die naar Vlaamse scholen gaan, bezoeken de meeste Franstaligen nog steeds Vlaanderen. En laten we eerlijk zijn : het kan al die Franstaligen helemaal niet schelen wat de Vlamingen van hen denken.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 13:50
Viveke kent ook de betekenis niet en discuteert hier toch ook.

Volgens de definitie van Hendrik Vuye betekent Belgicisme een vorm van vergaande federalisering. Dat is de zoveelste eigengereide definitie van dat woord. Het is spijtig dat Hendrik Vuye zijn academische waarden achterlaat en onmiddellijk in politieke logica stapt om zelf begrippen te definiëren.

Pjotr 2691
9 februari 2014, 13:52
Hij is er welkom omdat hij als een uitstekende professor beschouwd is en dat is alles wat voor hen telt. De meeste Franstaligen zijn totaal onverschillig en onbewust tegenover wat er in Vlaanderen leeft. De Vlaams-Nationalisten zijn de eersten te zeggen dat "beide gemeenschappen niets meer met elkaar te hebben", dat "Franstaligen en Vlamingen in twee verschillende werelden leven" of voor sommigen dat "ze Franstaligen niet graag hebben" maar tegelijkertijd wonen er toch heel veel Franstaligen in Vlaanderen, zijn er meer dan 50.000 Walen die naar Vlaanderen komen werken, zijn er heel veel Franstaligen in Brussel die naar Vlaamse scholen gaan, bezoeken de meeste Franstaligen nog steeds Vlaanderen. En laten we eerlijk zijn : het kan al die Franstaligen helemaal niet schelen wat de Vlamingen van hen denken.

Dus zijn de Franstaligen op zichzelf teruggeplooid en is er gee enkele reden waarom Franstaligen e Nederlandstaligen onder eenzelfde dak, België , wonen. Bedankt om het zo duidelijk weer te geven

Pjotr 2691
9 februari 2014, 13:55
Volgens de definitie van Hendrik Vuye betekent Belgicisme een vorm van vergaande federalisering. Dat is de zoveelste eigengereide definitie van dat woord. Het is spijtig dat Hendrik Vuye zijn academische waarden achterlaat en onmiddellijk in politieke logica stapt om zelf begrippen te definiëren.

Neen, Vuye zegt dat afhankelijk van wie het komt, het woord confederalisme anders ingevuld wordt om de mistcerrond te bestendigen. Trouwens voor federalisme bestaan er ook verschillende definities en invullingen, afhankelijk van waar het wordt toegepast en wievhet gebruikt.

Jan Meuleman
9 februari 2014, 13:59
Dus zijn de Franstaligen op zichzelf teruggeplooid en is er gee enkele reden waarom Franstaligen e Nederlandstaligen onder eenzelfde dak, België , wonen. Bedankt om het zo duidelijk weer te geven
Maar ze willen wel de 16 miljard van de Vlamingen.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 14:00
Leve België is dan ook een fenomeen dat niemand nog serieus neemt.

Het forum biedt de mogelijkheid om mij te blokkeren. Ik maak daar zelf handig gebruik van. Persoonlijk waardeer ik jouw bijdragen hier op dit forum. Bovenstaande bijdrage is onder jouw gebruikelijk niveau.

Jan Meuleman
9 februari 2014, 14:00
Volgens de definitie van Hendrik Vuye betekent Belgicisme een vorm van vergaande federalisering. Dat is de zoveelste eigengereide definitie van dat woord. Het is spijtig dat Hendrik Vuye zijn academische waarden achterlaat en onmiddellijk in politieke logica stapt om zelf begrippen te definiëren.
Neen, Vuye zegt precies wat het is: een belgicisme. Maar dat past niet in uw kraam.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 14:06
Neen, Vuye zegt dat afhankelijk van wie het komt, het woord confederalisme anders ingevuld wordt om de mistcerrond te bestendigen. Trouwens voor federalisme bestaan er ook verschillende definities en invullingen, afhankelijk van waar het wordt toegepast en wievhet gebruikt.

Ik heb nooit anders beweerd. Om mij te begrijpen dien je in staat te zijn om uit jouw geïndoctrineerde logica te stappen en open te staan voor academische benadering. Patrick Vuye speelt het spel dat hij aanklaagt zelf mee door het een belgicisme te noemen. Een woord waar hij zelf zijn eigengereide definitie aan geeft.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 14:08
Neen, Vuye zegt precies wat het is: een belgicisme. Maar dat past niet in uw kraam.

Wat is dat dan volgens jou "een belgicisme" ?

Het kan jou misschien verbazen maar het is de eerste maal dat er gesproken wordt op dit forum over "een belgicisme". Als er een bepaald belgicisme is dan zijn er ook andere belgicismen.

Pjotr 2691
9 februari 2014, 14:11
Ik heb nooit anders beweerd. Om mij te begrijpen dien je in staat te zijn om uit jouw geïndoctrineerde logica te stappen en open te staan voor academische benadering. Patrick Vuye speelt het spel dat hij aanklaagt zelf mee door het een belgicisme te noemen. Een woord waar hij zelf zijn eigengereide definitie aan geeft.

Dringend een cursus taalkunde volgen. Een goede raad van tante Kaat.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 14:16
Dringend een cursus taalkunde volgen. Een goede raad van tante Kaat.

Graag een link naar een goede cursus "taalkunde" van tante Kaat.

Pjotr 2691
9 februari 2014, 14:20
Graag een link naar een goede cursus "taalkunde" van tante Kaat.

Probeer eens een goede hogeschool of unief. Internet staat vol leugens en onwaarheden.

Everytime
9 februari 2014, 14:23
Dus zijn de Franstaligen op zichzelf teruggeplooid en is er gee enkele reden waarom Franstaligen e Nederlandstaligen onder eenzelfde dak, België , wonen. Bedankt om het zo duidelijk weer te geven

Ik zou niet zeggen dat ze op zichzelf teruggeplooid zijn maar liever dat ze geen boodschap tegenover de gevoeligheden van de Vlamingen hebben. De Franstaligen die u aan de Kust tijdens de zomer zal zien, zijn er omdat het prachtig weer is, voor de zee, voor de strand, voor de wandelingen op de dijken, om mini-golf te spelen, enz.................. Denkt u dat ze maar een seconde denken aan wat de Vlamingen van hun aanwezigheid denken? Helemaal niet!

Pjotr 2691
9 februari 2014, 14:29
Ik zou niet zeggen dat ze op zichzelf teruggeplooid zijn maar liever dat ze geen boodschap tegenover de gevoeligheden van de Vlamingen hebben. De Franstaligen die u aan de Kust tijdens de zomer zal zien, zijn er omdat het prachtig weer is, voor de zee, voor de strand, voor de wandelingen op de dijken, om mini-golf te spelen, enz.................. Denkt u dat ze maar een seconde denken aan wat de Vlamingen van hun aanwezigheid denken? Helemaal niet!

Op vakantie is iedereen 'op vakantie', ook in de Ardennen.
Maar u geeft perfect de Franstalige mentaliteit weer:als ze niet meegaan in onze gedachten en ideeën bestaan de Vlamingen voor ons niet.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 14:34
Probeer eens een goede hogeschool of unief. Internet staat vol leugens en onwaarheden.

Ik opteer om te profiteren van de academische kennis van de andere forumleden alhier die wel goede hogescholen of unief hebben genoten in taalkunde.

Alle reacties ad hominem wijzen op ongemak.

Athelas
9 februari 2014, 14:35
Open VLD is geen ideologisch zuivere partij. De liberale ideologie is in ons land het sterkst vertegenwoordigd bij Open VLD.

De Open VLD is Maggie De Block. Neem die weg en de VLD bestaat niet meer. Ideologisch gezien heeft ze geen enkele bestaansreden.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 14:37
De Open VLD is Maggie De Block. Neem die weg en de VLD bestaat niet meer. Ideologisch gezien heeft ze geen enkele bestaansreden.

Dat komt omdat in Vlaanderen er weinig draagvlak is voor een grote liberale partij. Vlaanderen is voornamelijk links.

Pjotr 2691
9 februari 2014, 14:37
Ik opteer om te profiteren van de academische kennis van de andere forumleden alhier die wel goede hogescholen of unief hebben genoten in taalkunde.

Alle reacties ad hominem wijzen op ongemak.

Waar leest u een ad hominem? Ik raad u gewoon aan taalkundecte studeren als u er problemen mee heeft om de terminologievte snappen. Daar is niets kwaads me bedoeld , integendeel zelfs.

Remspoortobback
9 februari 2014, 14:37
Maggie de block is een 1 hit wonder
Stel haar een algemene vraag en ze begint te stotteren
Wij vragen ons af of ze al eens een boek leest

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 14:39
Waar leest u een ad hominem?

Hier:

Ik raad u gewoon aan taalkunde te studeren als u er problemen mee heeft om de terminologie snappen. Daar is niets kwaads me bedoeld , integendeel zelfs.

Remspoortobback
9 februari 2014, 14:40
Calimero

Pjotr 2691
9 februari 2014, 14:42
Een keer Maggie in debat met de andere grote 'kanonnen' en de hype is over. Ziet Maggie nu ergens het O-VLD-standpunt komen verdedigen? Men wil de 'maagd' zolang mogelijk 'ongeschonden' houden.

Zipper
9 februari 2014, 14:42
Maggie de block is een 1 hit wonder
Stel haar een algemene vraag en ze begint te stotteren
Wij vragen ons af of ze al eens een boek leest

dat heb ik mij in uw geval ook al meermaals afgevraagd

HRobin
9 februari 2014, 14:44
De Roover? Dat is maar weinig soeps. Veel clichés en slechts weinig inhoud. En de andere, Johan Vanovertvelt, is nog minder waard. Als journalist trok hij al op niet veel.

En dan nog overstijgen ze een hele resem andere politici, straf

Remspoortobback
9 februari 2014, 14:45
dat heb ik mij in uw geval ook al meermaals afgevraagd

Geen probleem

Pjotr 2691
9 februari 2014, 14:45
Hier:

http://melodymusic.nl/wp-content/uploads/langetenen.png

Athelas
9 februari 2014, 15:01
Dat komt omdat in Vlaanderen er weinig draagvlak is voor een grote liberale partij. Vlaanderen is voornamelijk links.

Zever. VLD is gewoon niet meer liberaal en heeft een totaal gebrek aan standvastigheid.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 15:10
Zever. VLD is gewoon niet meer liberaal en heeft een totaal gebrek aan standvastigheid.

Ik heb nooit anders beweerd. Open VLD is wel de meest liberale partij. Dat Open VLD electoraal weinig betekent wijst er op dat Vlaanderen overwegend links is.

quercus
9 februari 2014, 15:14
Bwa den hendrik is een toffe peer (nog les gehad van zijn lieftallige vrouw, sophie stijns), maar echt sterk vond ik hem nu niet echt.

Ontwijkt de vragen nogal goedkoop en kon vooral geen inzichten in het confederalisme meegeven. Blijft, zoals het geboden is, herhalen dat iedereen op hun moet stemmen om de ps-staat weg te krijgen.

Opgewarmde kost dus.

Komaan Dikkertje, Vuye heeft De Vadder geen enkele kans gegeven om een bananenschil te gooien. De man was rustig en helder in zijn uiteenzetting. Kortom een man die weet waarover hij praat. De Vadder hoopte blijkbaar hem klem te zetten met het cliché dat op dit forum bij de Belgicisten evenzeer met enthousiasme wordt gehanteerd. Met name het afgezaagde refreintje "Jamaar, confederalisme is een overeenkomst tussen 'onafhankelijke' staten...". En Vuye duwde hem met zijn neus op een ander verschijnsel, o zo typisch voor la Belgique: het manipuleren van begrippen.

Athelas
9 februari 2014, 15:15
Maggie de block is een 1 hit wonder
Stel haar een algemene vraag en ze begint te stotteren
Wij vragen ons af of ze al eens een boek leest

Maggie is ondertussen haar eigen ondergang aan het voorbereiden. Zeggen dat ze haar huidige job na de verkiezingen niet wil voortzetten, de rol waarvoor ze net gelauwerd wordt, is waanzinnig. Verdere intervieuws hieromtrent tonen ook mooi aan waarom:

De redenen waarvoor ze gelauwerd wordt, worden nu ook neutraler bekeken en ze voert simpelweg de wet uit. Ze biedt geen meerwaarde. Je kan er eender wie zetten die simpelweg de wetten uit voert. Ze heeft haar in recordtijd ingewerkt, dat wel, en is tot de conclusie gekomen dat de wetten volgen, een aantal tientallen miljoen per jaar oplevert. Maar de bedoeling als minister, is dat je je budget nuttig gebruikt en dit besteed waar nodig. Ze zegt zelf dat na haar niemand haar job zal willen overnemen omdat het een ramp/puinhoop is. Ze ziet het dus wel in maar is onbekwaam om er wat aan te doen en ze probeert het dus ook niet. Ondanks het feit dat ze geld over heeft om er wat aan te doen.

Moet je dan een dikke pree uitgeven aan zo iemand? Neen. Ze wil dus wel minister worden, maar op een makkelijker departement, waar ze even weinig kan doen. Een luizenjobke dus. Dat leidt ik uit haar intervieuws af.

quercus
9 februari 2014, 15:20
De Roover? Dat is maar weinig soeps. Veel clichés en slechts weinig inhoud. En de andere, Johan Vanovertvelt, is nog minder waard. Als journalist trok hij al op niet veel.

:lolabove:


Mooi voorbeeld van maagzuur-opstoot en nijdige pissigheid...

Athelas
9 februari 2014, 15:20
Ik heb nooit anders beweerd. Open VLD is wel de meest liberale partij. Dat Open VLD electoraal weinig betekent wijst er op dat Vlaanderen overwegend links is.

Neen, dat bewijst dat zelfs de liberaal ingestelde medemensen niet meer gedient zijn met de partij hun constant mee draaien met de wind voor ministerjobkes. VLD heeft in het verleden best mooie resultaten weten te halen. Maar mensen stemmen niet meer op labeltjes die nvt zijn. Veel mensen die links zijn, stemmen zodoende niet meer op de sp.a maar gaan alternatieven zoeken.

Witte Kaproen
9 februari 2014, 15:23
Ik heb nooit anders beweerd. Open VLD is wel de meest liberale partij. Dat Open VLD electoraal weinig betekent wijst er op dat Vlaanderen overwegend links is.


Open-VLD heeft nu nog zo weinig te betekenen omdat ze hun laatste greintje Vlaamsgezindheid terug ingewisseld hebben voor het Belgicisme.

Henri1
9 februari 2014, 15:23
Zojuist heeft kandiaat-parlementslid voor N-VA en prof staatrecht, Hendrik Vuye, op een serene manier de vloer aangeveegd met de traditionele partijen en hun visie.
Zodra het online komt, zal ik het gesprek online zetten. Vadderke leek een boyscoutinterviewer. Hij werd klaar en duidelijk van antwoord gediend. Vuye is een man die weet waarover hij spreekt, in tegenstelling tot De Gucht en andere Quickies en Tobbacken.

De verkiezingen zijn al op voorhand gewonnen.

Nu zorgen dat het resulteert in deelname en veranderingen.

Henri1
9 februari 2014, 15:24
Waarom verwondert mij dat nu niet?
We zullen wel zien hoe de Vlaming daarover denkt.
Vereeck moest al leugens als argumentatie gebruiken. Trouwens dat fabeltje van die jobkorting is ook al zo afgezaagd als maar kan.

Wie is "De vlaming" ?

fonne
9 februari 2014, 15:26
Dat komt omdat in Vlaanderen er weinig draagvlak is voor een grote liberale partij. Vlaanderen is voornamelijk links.

LeveDeOnzin:lol:

fonne
9 februari 2014, 15:29
De verkiezingen zijn al op voorhand gewonnen.

Nog een paar keer de familie De Klucht op TV, en N-VA haalt een absolute meerderheid:lol:

Nu zorgen dat het resulteert in deelname en veranderingen.


“Men dient namelijk voor de ogen te houden dat niets qua voorbereiding moeilijker, qua succes twijfelachtiger en qua uitwerking gevaarlijker is dan zich opwerpen als iemand die vernieuwingen wil doorvoeren. Want hij die dat doet, heeft hen die van de oude toestand profiteren tot vijanden, terwijl hij slechts lauwe verdedigers vindt in hen die van de nieuwe toestand zouden kunnen profiteren: een lauwheid die gedeeltelijk voortkomt uit vrees voor de tegenstanders, die immers de wet aan hun kant hebben, en gedeeltelijk uit het wantrouwen van de mensen, die in feite pas geloven aan vernieuwing als zij deze in de werkelijkheid ervaren hebben.”

Niccolò Machiavelli (1469-1527), Il Principe (De Heerser) blz 83 (geschreven in 1513, uitgegeven in 1532)

quercus
9 februari 2014, 15:35
Hij is er welkom omdat hij als een uitstekende professor beschouwd is en dat is alles wat voor hen telt. De meeste Franstaligen zijn totaal onverschillig en onbewust tegenover wat er in Vlaanderen leeft. De Vlaams-Nationalisten zijn de eersten te zeggen dat "beide gemeenschappen niets meer met elkaar te hebben", dat "Franstaligen en Vlamingen in twee verschillende werelden leven" of voor sommigen dat "ze Franstaligen niet graag hebben" maar tegelijkertijd wonen er toch heel veel Franstaligen in Vlaanderen, zijn er meer dan 50.000 Walen die naar Vlaanderen komen werken, zijn er heel veel Franstaligen in Brussel die naar Vlaamse scholen gaan, bezoeken de meeste Franstaligen nog steeds Vlaanderen. En laten we eerlijk zijn : het kan al die Franstaligen helemaal niet schelen wat de Vlamingen van hen denken.

Inderdaad, Every. En laat uitgerekend dat nu het probleem zijn. De Belgische francofonie, vooral dan de "Bruxellois", zijn zodanig ingenomen met zichzelf, zodanig overtuigd van hun "il va de soi que..." dat ze zich van een Vlaamse eigen publieke opinie zelfs niet bewust lijken te zijn. Voor hen geldt onverkort: "Nous sommes quand même en Belgique, non?", waar ze zich in Vlaanderen ook mogen bevinden. Met alle gevolgen van dien. Net zoals ze het ook maar "évident" vinden dat de Vlamingen ad vitam aeternam hun financiële tekorten met transfers moeten bijpassen.

Ze zullen dan ook wel pijnlijk ontwaken...

peter1962
9 februari 2014, 15:39
Maggie de block is een 1 hit wonder
Stel haar een algemene vraag en ze begint te stotteren
Wij vragen ons af of ze al eens een boek leest

kleine, je gaat weer naast je schoenen beginnen lopen, je praat alweer in de pluralis majestatis.
Doe maar gewoon.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 15:45
En Vuye duwde hem met zijn neus op een ander verschijnsel, o zo typisch voor la Belgique: het manipuleren van begrippen.

Een goede samenvatting. Hendrik Vuye zette dat nog eens extra in de verf met zijn eigengereide definitie van "een belgicisme".

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 15:48
LeveDeOnzin:lol:

Door op de man te spelen zet je het weergegeven feit nog eens extra in de verf. Ik denk niet dat jij er een traan voor laat dat er geen plaats is voor een grote liberale partij in Vlaanderen.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 15:50
Open-VLD heeft nu nog zo weinig te betekenen omdat ze hun laatste greintje Vlaamsgezindheid terug ingewisseld hebben voor het Belgicisme.

Hendrik Vuye spreekt van "een belgicisme" en jij spreekt van "het Belgicisme". Politiek is de kunst om woorden een andere betekenis te geven en om nieuwe woorden uit te vinden. In een mondige maatschappij zoals de onze gebruiken de politici deze truc om niet op hun woord gepakt te worden.

Vrijheideerst
9 februari 2014, 15:51
kleine, je gaat weer naast je schoenen beginnen lopen, je praat alweer in de pluralis majestatis.
Doe maar gewoon.

Zo lang hij maar geen nek van hier tot in Tokio krijgt gelijk Babytobback is het goed.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 15:54
Neen, dat bewijst dat zelfs de liberaal ingestelde medemensen niet meer gedient zijn met de partij hun constant mee draaien met de wind voor ministerjobkes. VLD heeft in het verleden best mooie resultaten weten te halen. Maar mensen stemmen niet meer op labeltjes die nvt zijn. Veel mensen die links zijn, stemmen zodoende niet meer op de sp.a maar gaan alternatieven zoeken.

Het is inderdaad zo dat er liberaal ingestelden nu niet meer op Open VLD stemmen. Het percentage van liberaal ingestelde Vlamingen is niet zo groot. Zelfs Guy Verhofstadt diende zijn partij te verruimen met sujetten ex-VU, ex-CVP, ex-BV, ex-media en ex-judo om een electoraal draagvlak te hebben.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 15:58
Zever. VLD is gewoon niet meer liberaal en heeft een totaal gebrek aan standvastigheid.

Ik heb nooit iets anders beweerd. Toch zijn er geen andere partijen in Vlaanderen die het liberalisme beter vertegenwoordigen dan Open VLD.

Knuppel
9 februari 2014, 16:19
De Roover? Dat is maar weinig soeps. Veel clichés en slechts weinig inhoud. En de andere, Johan Vanovertvelt, is nog minder waard. Als journalist trok hij al op niet veel.

Je hebt niet alleen Vuye, maar zelfs Gwylan al N-VA-partijslaven genoemd.

Wat System uit het Oosten uitkraamt, daar kunnen geen Van Overtveldt of Vuye tegenop.

Knuppel
9 februari 2014, 16:22
Zever. VLD is gewoon niet meer liberaal en heeft een totaal gebrek aan standvastigheid.

Zo is het.

Trouwens, de N-VA wordt wél als liberaal afgeschilderd in de media, en toch trekt ze veruit de meeste kiezers.

Everytime
9 februari 2014, 16:32
Inderdaad, Every. En laat uitgerekend dat nu het probleem zijn. De Belgische francofonie, vooral dan de "Bruxellois", zijn zodanig ingenomen met zichzelf, zodanig overtuigd van hun "il va de soi que..." dat ze zich van een Vlaamse eigen publieke opinie zelfs niet bewust lijken te zijn. Voor hen geldt onverkort: "Nous sommes quand même en Belgique, non?", waar ze zich in Vlaanderen ook mogen bevinden. Met alle gevolgen van dien. Net zoals ze het ook maar "évident" vinden dat de Vlamingen ad vitam aeternam hun financiële tekorten met transfers moeten bijpassen.

Ze zullen dan ook wel pijnlijk ontwaken...

Het is dieper dan dat. Heel veel Franstaligen denken nog dat het communautair alleen "iets politieks" is en dat "de Vlaamse bevolking geen problemen zoekt". En aangezien "de Vlaamse bevolking geen problemen zoekt", moet u niet verbaasd zijn als u ziet dat zoveel Franstaligen in Vlaanderen komen werken en/of wonen, zonder zich af te vragen wat hun Vlaamse collega's/Vlaamse buren van hen zullen vinden. Ja, ze weten dat er Vlaams-Nationalisten bestaan maar "dat is een piepkleine minderheid".

Knuppel
9 februari 2014, 16:43
Ik zou niet zeggen dat ze op zichzelf teruggeplooid zijn maar liever dat ze geen boodschap tegenover de gevoeligheden van de Vlamingen hebben. De Franstaligen die u aan de Kust tijdens de zomer zal zien, zijn er omdat het prachtig weer is, voor de zee, voor de strand, voor de wandelingen op de dijken, om mini-golf te spelen, enz.................. Denkt u dat ze maar een seconde denken aan wat de Vlamingen van hun aanwezigheid denken? Helemaal niet!

Veel inspiratie heb jij precies niet want je zegt altijd hetzelfde.
We weten intussen dat de Franstaligen zich jouw Vlaamshatende raad ter harte hebben genomen.

Negeer de Vlamingen.
Doe alsof ze lucht zijn.
Weiger hun taal te leren maar eis dat zij Frans spreken.
Profiteer van hun land, hun zee en hun solidariteit, en kijk als dank hooghartig op hen neer.
Trek u geen seconde aan wat zij daarvan denken. Het zijn immers maar Vlaamse kiekens die op de onderste stek thuishoren.

Knuppel
9 februari 2014, 17:04
Everytime vergeet voor het gemak voor welke partijen 40% van de Vlamingen stemmen.

Voor het gemak vergeet Everytime ook dat hij tot een "piepkleine minderheid" van 40% Franstaligen behoort. Aan het meerderwaardigheidscomplex dat hij niet kan nalaten tentoon te spreiden is echter niet te merken dat hij tot een minderheid behoort die niet eens in staat is om op eigen benen te staan. Een minderheid die zich als een omhooggevallen meerderheid gedraagt maar die zonder de Vlamingen waar zo op wordt neergekeken allang van honger was omgekomen.

Zeg eens Everytime, waarom kom jij in Vlaanderen je kostje bijeen scharrelen als je dat evengoed in Brussel, Wallonië of Frankrijk zou kunnen? Tussen soortgenoten die naar je eigen beeld en gelijkenis zijn geschapen. Is dat uit arren moede, omdat je al overal behalve door de lankmoedige Vlamingen bent buitengesjot wegens je neerbuigende en aanmatigende attitude?

quercus
9 februari 2014, 17:19
Het is dieper dan dat. Heel veel Franstaligen denken nog dat het communautair alleen "iets politieks" is en dat "de Vlaamse bevolking geen problemen zoekt". En aangezien "de Vlaamse bevolking geen problemen zoekt", moet u niet verbaasd zijn als u ziet dat zoveel Franstaligen in Vlaanderen komen werken en/of wonen, zonder zich af te vragen wat hun Vlaamse collega's/Vlaamse buren van hen zullen vinden. Ja, ze weten dat er Vlaams-Nationalisten bestaan maar "dat is een piepkleine minderheid".

De overgrote meerderheid van de Vlamingen heeft er nog nooit graten in gezien als een Waal of een francofone Brusselaar zich de moeite getroost om in Vlaanderen te komen werken. Wat evenwel steeds minder vanzelfsprekend wordt gevonden is een franstalige die het "normaal" vindt dat hij/zij in Vlaanderen zich van het Frans bedient.

marie daenen
9 februari 2014, 17:30
Het is dieper dan dat. Heel veel Franstaligen denken nog dat het communautair alleen "iets politieks" is en dat "de Vlaamse bevolking geen problemen zoekt". En aangezien "de Vlaamse bevolking geen problemen zoekt", moet u niet verbaasd zijn als u ziet dat zoveel Franstaligen in Vlaanderen komen werken en/of wonen, zonder zich af te vragen wat hun Vlaamse collega's/Vlaamse buren van hen zullen vinden. Ja, ze weten dat er Vlaams-Nationalisten bestaan maar "dat is een piepkleine minderheid".

Het is zeker omdat het een piepkleine minderheid is dat de franstalige pers er bol van staat? U begint uw discour al danig aan te passen. Eerst de franstalige liever lief campagne; nu de franstalige, wij weten van niets campagne.

Everytime
9 februari 2014, 17:52
Veel inspiratie heb jij precies niet want je zegt altijd hetzelfde.
We weten intussen dat de Franstaligen zich jouw Vlaamshatende raad ter harte hebben genomen.

Negeer de Vlamingen.
Doe alsof ze lucht zijn.
Weiger hun taal te leren maar eis dat zij Frans spreken.
Profiteer van hun land, hun zee en hun solidariteit, en kijk als dank hooghartig op hen neer.
Trek u geen seconde aan wat zij daarvan denken. Het zijn immers maar Vlaamse kiekens die op de onderste stek thuishoren.

Wat is er Vlaamshatend met het feit dat Franstaligen zich in Vlaanderen vestigen, dat ze Vlaanderen bezoeken of dat ze er werken? Er is helemaal geen kwestie de Vlamingen te negeren, hun taal weigeren te leren en eisen dat de Vlamingen in het Frans spreken. "Het zijn immers maar................"? Mensen zijn vrij zich te verplaatsen en zich te vestigen waar ze willen. Als Franstaligen in uw buurt willen komen wonen, is dat hun volste recht en het is helemaal niet belangrijk te weten als u of andere Vlamingen van uw buurt Franstaligen graag of niet graag hebben. Voor de Franstaligen verandert het helemaal niets.

Everytime
9 februari 2014, 18:00
Everytime vergeet voor het gemak voor welke partijen 40% van de Vlamingen stemmen.

Voor het gemak vergeet Everytime ook dat hij tot een "piepkleine minderheid" van 40% Franstaligen behoort. Aan het meerderwaardigheidscomplex dat hij niet kan nalaten tentoon te spreiden is echter niet te merken dat hij tot een minderheid behoort die niet eens in staat is om op eigen benen te staan. Een minderheid die zich als een omhooggevallen meerderheid gedraagt maar die zonder de Vlamingen waar zo op wordt neergekeken allang van honger was omgekomen.

Zeg eens Everytime, waarom kom jij in Vlaanderen je kostje bijeen scharrelen als je dat evengoed in Brussel, Wallonië of Frankrijk zou kunnen? Tussen soortgenoten die naar je eigen beeld en gelijkenis zijn geschapen. Is dat uit arren moede, omdat je al overal behalve door de lankmoedige Vlamingen bent buitengesjot wegens je neerbuigende en aanmatigende attitude?

Waarin is het belangrijk te weten voor wie ze stemmen? Waarom werk ik in Vlaanderen? Omdat ik er werk gevonden heb. Waar ik werk, werken ook andere Franstalige Brusselaars, Walen en Franstaligen die in Vlaanderen leven. Pendelaars die zich niet de vraag stellen te weten of Vlamingen hen graag of niet graag hebben aangezien het niet belangrijk is. We hebben een job en dat is alles wat telt.

Everytime
9 februari 2014, 18:04
Het is zeker omdat het een piepkleine minderheid is dat de franstalige pers er bol van staat? U begint uw discour al danig aan te passen. Eerst de franstalige liever lief campagne; nu de franstalige, wij weten van niets campagne.

Wie leest nog die Franstalige pers? Franstaligen kijken al minder en minder naar "Mise au point" en "Controverse" (de equivalenten van "De Zevende Dag").....................

vlijmscherp
9 februari 2014, 18:44
Wie leest nog die Franstalige pers? Franstaligen kijken al minder en minder naar "Mise au point" en "Controverse" (de equivalenten van "De Zevende Dag").....................

Hoeveel zijn er die Lesoir, La Libre of le Vif lezen?

Pjotr 2691
9 februari 2014, 18:58
Wie is "De vlaming" ?

De mensen die in Vlaanderen wonen. En ik weet maar al te goed dat die niet allemaal dezelfde mening hebben, maar ik weet ook dat er velen niet meer dezelfde mening hebben al pakweg 10 jaar geleden.

Everytime
9 februari 2014, 19:01
Hoeveel zijn er die Lesoir, La Libre of le Vif lezen?

Minder dan vroeger, zowiezo.

Pjotr 2691
9 februari 2014, 19:02
Een goede samenvatting. Hendrik Vuye zette dat nog eens extra in de verf met zijn eigengereide definitie van "een belgicisme".

Vuye heeft het woord 'belgicisme'niet gedefinieerd, maar er een voorbeeld van aangehaald.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 20:39
Vuye heeft het woord 'belgicisme'niet gedefinieerd, maar er een voorbeeld van aangehaald.

Klopt. Confederalisme is volgens Hendrik Vuye een voorbeeld van een Belgicisme. Dat brengt ons tot een vraag over 's lands meest geroemde confederalist:

Is Bart De Wever een Belgicist ?

Die vraag is het onderwerp van een jaren oud debat op dit forum:

http://www.fora.be/showthread.php?t=171730
Is Bart De Wever een Belgicist ?

Pjotr 2691
9 februari 2014, 20:45
Klopt. Confederalisme is volgens Hendrik Vuye een voorbeeld van een Belgicisme. Dat brengt ons tot een vraag over 's lands meest geroemde confederalist:

Is Bart De Wever een Belgicist ?

Die vraag is het onderwerp van een jaren oud debat op dit forum:

http://www.fora.be/showthread.php?t=171730
Is Bart De Wever een Belgicist ?

Neen, want confederalisme is een tussenstap, ook voor De Wever.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 20:49
Neen, want confederalisme is een tussenstap, ook voor De Wever.

Als confederalisme een een belgicisme is en aanzien wordt als een tussenstap dan luidt de vraag:

http://www.fora.be/showthread.php?t=176852
Is Bart De Wever een nep-Belgicist ?

Pjotr 2691
9 februari 2014, 20:52
Als confederalisme een een belgicisme is en aanzien wordt als een tussenstap dan luidt de vraag:

http://www.fora.be/showthread.php?t=176852
Is Bart De Wever een nep-Belgicist ?

Neen, om dezelfde reden als hierboven.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 21:01
Neen, om dezelfde reden als hierboven.

Ik zal de vraag dan anders stellen: Als confederalisme een belgicisme is klopt het dan dat Bart De Wever een tussentijdse Belgicist is ?

Pjotr 2691
9 februari 2014, 21:05
Ik zal de vraag dan anders stellen: Als confederalisme een belgicisme is klopt het dan dat Bart De Wever een tussentijdse Belgicist is ?

Neen, om dezelfde reden als hierboven.

ViveLaBelgique
9 februari 2014, 21:23
Neen, om dezelfde reden als hierboven.

Als het antwoord neen is dan betekent dit dat Bart De Wever niet streeft naar een belgicisme. Aangezien confederalisme volgens Hendrik Vuye een belgicisme is streeft Bart De Wever niet naar confederalisme als tussenstap.

Pjotr 2691
9 februari 2014, 21:37
Als het antwoord neen is dan betekent dit dat Bart De Wever niet streeft naar een belgicisme. Aangezien confederalisme volgens Hendrik Vuye een belgicisme is streeft Bart De Wever niet naar confederalisme als tussenstap.

Neen, om dezelfde reden als hierboven.

Remspoortobback
9 februari 2014, 22:03
De essentie is dat nummer zoveel op de NVA lijst alle VLD debielen overklast

Anselmo
10 februari 2014, 01:34
Een aanwinst voor N-VA, die Vuye.

peter1962
10 februari 2014, 01:42
Een aanwinst voor N-VA, die Vuye.

Dat is zeker zo.

Henri1
10 februari 2014, 07:00
De mensen die in Vlaanderen wonen. En ik weet maar al te goed dat die niet allemaal dezelfde mening hebben, maar ik weet ook dat er velen niet meer dezelfde mening hebben al pakweg 10 jaar geleden.

Die zijn naar mijn weten niet allemaal aanhanger van De Wever. Hooguit 30%.

Pjotr 2691
10 februari 2014, 07:13
Die zijn naar mijn weten niet allemaal aanhanger van De Wever. Hooguit 30%.

U begrijpt geen Nederlands?

Henri1
10 februari 2014, 07:15
U begrijpt geen Nederlands?

Ik had je post gelezen, maar ik smeer het er extra in voor alle duidelijkheid. Snappie ?

Pjotr 2691
10 februari 2014, 07:27
U maakt ee grote fout door de kiezers van VB en LDD over het hoofd te zien.

Bad Attila
10 februari 2014, 08:02
Een aanwinst voor N-VA, die Vuye.

Inderdaad. Welbespraakt en overtuigend.

ViveLaBelgique
10 februari 2014, 09:37
Neen, om dezelfde reden als hierboven.

Om de reden die jij hierboven gaf verklaar jij dat Bart De Wever een nep-belgicist is.

Boduo
10 februari 2014, 11:00
Inderdaad. Welbespraakt en overtuigend.

Overtuigend !
We zullen die man nog meer horen & zien in de media.
Goed zo !

quercus
10 februari 2014, 11:57
Overtuigend !
We zullen die man nog meer horen & zien in de media.
Goed zo !

Ik vind die man ook geschikt om op een gegeven ogenblik zelfs BDW op te volgen als voorzitter.

De schoofzak
10 februari 2014, 12:20
Stel je eens voor dat deze man premier zou worden.

.

peter1962
10 februari 2014, 12:26
:lol: wel grappig. Quercus ziet hem al als voorzitter, Schoof zelfs als premier en dat allemaal op basis van één interview in de zevende dag. Beetje overdreven, niet ?

Another Jack
10 februari 2014, 12:27
:lol: wel grappig. Quercus ziet hem al als voorzitter, Schoof zelfs als premier en dat allemaal op basis van één interview in de zevende dag. Beetje overdreven, niet ?

Niet als je hun huidige ondervoorzitter bekijkt...

peter1962
10 februari 2014, 12:29
Niet als je hun ondervoorzitter bekijkt...

Oké, sterk argument trouwens. De partij stuurt hem trouwens niet dikwijls meer naar debatten hee sinds hij eens een flink pak verbale rammel heeft gekregen van Bart Somers.

Another Jack
10 februari 2014, 12:33
Oké, sterk argument trouwens. De partij stuurt hem trouwens niet dikwijls meer naar debatten hee sinds hij eens een flink pak verbale rammel heeft gekregen van Bart Somers.

Arme Ben, ik krijg steeds meer en meer medelijden wanneer ik hem zie...

Els D.
10 februari 2014, 13:51
De volgende premier zal waarschijnlijk een zwaargewicht worden.

Maggie De Block komt meer en meer in het vizier (dat zal dan well een heel breed vizier moeten zijn), nu zelfs Elio haar een score gaf die amper onder de zijn lag.
Ze heeft er trouwens ook alle kwaliteiten voor, want ze voert enkel de wet uit, en dat was in dit land onvoorstelbaar.
Bovendien is ze er in geslaagd een perfect geïntegreerde migrant terug naar een oorlogsgebied te sturen. Wat uiteraard een moedige en bekwame daad was.

Fiscoman
10 februari 2014, 13:55
Geens wordt premier.

Boduo
10 februari 2014, 13:57
Stel je eens voor dat deze man premier zou worden.

.

Een zéér goed idee ! ! !

:rofl:

Boduo
10 februari 2014, 13:59
Geens wordt premier.

Geens is geen politieker.
+ NVA wordt waarschijnlijk de grootste partij van Belgie. Die "levert" de premier.

robert t
10 februari 2014, 14:08
Arme Ben, ik krijg steeds meer en meer medelijden wanneer ik hem zie...Een hoogvlieger is Weyts zeker niet. Doet me een beetje denken aan de jonge veulens van jouw partij. Jean-Jacques, Mathias De Clercq en Schiltz. Stuk voor stuk sukkelaars die nog niets gerealiseerd hebben voor de maatschappij. Jean-Jacques houdt zich onledig met de ethische problemen, euthanasie voor kinderen van tien jaar dus. That's it. De rest van het zootje is niet beter. Hetgeen zij uitspoken is een zeer goed bewaard geheim.

Tussen haakjes. Hebben jullie wel een ondervoorzitter of is het de moeite niet?

Anna List
10 februari 2014, 14:32
Geens is geen politieker.
+ NVA wordt waarschijnlijk de grootste partij van Belgie. Die "levert" de premier.

correctie grootste 'politieke familie' levert de premier in B ...

vlaams minister president is uiteraard wel een zekerheid voor N-VA als ze de coalitie vd VL reg halen.

Anna List
10 februari 2014, 14:34
Een hoogvlieger is Weyts zeker niet. Doet me een beetje denken aan de jonge veulens van jouw partij. Jean-Jacques, Mathias De Clercq en Schiltz. Stuk voor stuk sukkelaars die nog niets gerealiseerd hebben voor de maatschappij. Jean-Jacques houdt zich onledig met de ethische problemen, euthanasie voor kinderen van tien jaar dus. That's it. De rest van het zootje is niet beter. Hetgeen zij uitspoken is een zeer goed bewaard geheim.

Tussen haakjes. Hebben jullie wel een ondervoorzitter of is het de moeite niet?

jean jacques heeft zich ook een tijdje ledig gehouden met cultuur ... is zijn interesse daarvoor al weg dan ? ...

Bad Attila
10 februari 2014, 15:00
Ik vind die man ook geschikt om op een gegeven ogenblik zelfs BDW op te volgen als voorzitter.

Als papegaai van de voorzitter is hij in ieder geval zéér geschikt. Nog een beetje oefenen, en hij zal als dubbelganger kunnen fungeren tijdens de interviews.

ViveLaBelgique
10 februari 2014, 15:05
correctie grootste 'politieke familie' levert de premier in B ...

vlaams minister president is uiteraard wel een zekerheid voor N-VA als ze de coalitie vd VL reg halen.

De grootste politieke familie in ons land is Vlaams Belang + N-VA. Deze familie is groter dan Sp.a + PS.

Anna List
10 februari 2014, 15:06
De grootste politieke familie in ons land is Vlaams Belang + N-VA. Deze familie is groter dan Sp.a + PS.

lol, goeike ViveLa ! :-)

touché !

Zipper
10 februari 2014, 15:07
Een hoogvlieger is Weyts zeker niet. Doet me een beetje denken aan de jonge veulens van jouw partij. Jean-Jacques, Mathias De Clercq en Schiltz. Stuk voor stuk sukkelaars die nog niets gerealiseerd hebben voor de maatschappij. Jean-Jacques houdt zich onledig met de ethische problemen, euthanasie voor kinderen van tien jaar dus. That's it. De rest van het zootje is niet beter. Hetgeen zij uitspoken is een zeer goed bewaard geheim.

Tussen haakjes. Hebben jullie wel een ondervoorzitter of is het de moeite niet?

Wat heeft Weyts of De Wever dan wel al gerealiseerd voor de maatschappij ??

Anna List
10 februari 2014, 15:14
Wat heeft Weyts of De Wever dan wel al gerealiseerd voor de maatschappij ??

was het niet Patrick Janssens die stelde dat hij zijn succes ging meten aan het terugdringen van de score van het Vlaams Belang ?

... me dunkt dat BDW op dat vlak toch al een behoorlijk parcours aflegde ten gunste van de zo geroemde democratie en democratische partijen, niet ?

robert t
10 februari 2014, 15:22
jean jacques heeft zich ook een tijdje ledig gehouden met cultuur ... is zijn interesse daarvoor al weg dan ? ...Cultuur? De man weet nauwelijks wat dit begrip betekent. Jommeke en suske en wiske kent hij...misschien.

Knuppel
10 februari 2014, 15:32
was het niet Patrick Janssens die stelde dat hij zijn succes ging meten aan het terugdringen van de score van het Vlaams Belang ?

... me dunkt dat BDW op dat vlak toch al een behoorlijk parcours aflegde ten gunste van de zo geroemde democratie en democratische partijen, niet ?

Dat was Verhofstadt.

Janssens beweert dat De Wever zijn programma uitvoert.

robert t
10 februari 2014, 15:35
Wat heeft Weyts of De Wever dan wel al gerealiseerd voor de maatschappij ??Daar is de wederkerigheidsvraag weer. Weyts is lid van het federaal parlement. De N-VA maakt bij mijn weten geen deel uit van de federale roversbende, dus kan hij weinig of niets gerealiseerd hebben. BDW daarentegen is lid van het Vlaams parlement maar vooral burgemeester van Antwerpen, de grootste Vlaamse stad. Geen kattepis. Voor jou vermoedelijk geen verdienste of verwezenlijking, de bewuste Vlamingen denken daar met reden helemaal anders over.

Anna List
10 februari 2014, 15:36
Dat was Verhofstadt.

Janssens beweert dat De Wever zijn programma uitvoert.

just, mijn uitschuiver, soit ... het argument blijft wel recht, geloof ik zo ... al die traditionelen is toch één pot nat ... :-)

Knuppel
10 februari 2014, 15:38
Een hoogvlieger is Weyts zeker niet. Doet me een beetje denken aan de jonge veulens van jouw partij. Jean-Jacques, Mathias De Clercq en Schiltz. Stuk voor stuk sukkelaars die nog niets gerealiseerd hebben voor de maatschappij. Jean-Jacques houdt zich onledig met de ethische problemen, euthanasie voor kinderen van tien jaar dus. That's it. De rest van het zootje is niet beter. Hetgeen zij uitspoken is een zeer goed bewaard geheim.

Tussen haakjes. Hebben jullie wel een ondervoorzitter of is het de moeite niet?


AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA RUTTEN!

Je hoeft de reacties van de mensen in de media maar te lezen op de uitspraken van La Rutten om te weten waarom die marionet met grote zorgvuldigheid buiten beeld wordt gehouden.

Anna List
10 februari 2014, 15:39
Cultuur? De man weet nauwelijks wat dit begrip betekent. Jommeke en suske en wiske kent hij...misschien.

howhow ... rustig ... niet dat hij een al te diepe indruk naliet bij zijn bezoeken aan cultuur, maar toch, hij hield zich tamelijk staande ... trouwens welke politieker wel hé ...

maar t valt me op dat hij zijn interesseveld blijkbaar verlegd heeft ? ...

quercus
10 februari 2014, 16:08
Een hoogvlieger is Weyts zeker niet. Doet me een beetje denken aan de jonge veulens van jouw partij. Jean-Jacques, Mathias De Clercq en Schiltz. Stuk voor stuk sukkelaars die nog niets gerealiseerd hebben voor de maatschappij. Jean-Jacques houdt zich onledig met de ethische problemen, euthanasie voor kinderen van tien jaar dus. That's it. De rest van het zootje is niet beter. Hetgeen zij uitspoken is een zeer goed bewaard geheim.

Tussen haakjes. Hebben jullie wel een ondervoorzitter of is het de moeite niet?

:thumbsup:

Het Oosten
10 februari 2014, 16:17
Cultuur? De man weet nauwelijks wat dit begrip betekent. Jommeke en suske en wiske kent hij...misschien.
U lijkt deze personages ook zeer goed te kennen.

ViveLaBelgique
10 februari 2014, 16:18
was het niet Patrick Janssens die stelde dat hij zijn succes ging meten aan het terugdringen van de score van het Vlaams Belang ?

... me dunkt dat BDW op dat vlak toch al een behoorlijk parcours aflegde ten gunste van de zo geroemde democratie en democratische partijen, niet ?

Het was in ieder geval Bart De Wever die stelde dat hij te weinig gefeliciteerd werd om het feit dat de N-VA het Vlaams Belang electoraal verlies bezorgde.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20121215_019

HRobin
10 februari 2014, 16:19
U lijkt deze personages zeer goed te kennen.

Als robert t een generatie-genoot is van mezelf, dan waren die personages de enige die we mochten in huis halen van onze ouders.

Ook zowat de enige stripverhalen die openlijk te vinden waren in onze lokale krantenwinkel.

Ik heb lang moeten sparen vooraleer ik de weekbladen Kuifje & Robbedoes in huis mocht halen.

Knuppel
10 februari 2014, 16:20
:lol: wel grappig. Quercus ziet hem al als voorzitter, Schoof zelfs als premier en dat allemaal op basis van één interview in de zevende dag. Beetje overdreven, niet ?

Ik herinner me nochtans niet één interview van Peeters in de zevende dag voor hij minister-president werd.

Alhoewel er nog in geen enkele media over wordt gepiept herhaal ik bij deze wel nog eens dat ik ervan overtuigd ben dat Geens de ambitie heeft om premier te worden.

Knuppel
10 februari 2014, 16:22
Ik vind die man ook geschikt om op een gegeven ogenblik zelfs BDW op te volgen als voorzitter.

Dat heb je goed gezien.
Aan de overkant van de taalgrens combineert er trouwens ook iemand het voorzitterschap van de PS en een universitaire baan zoals die van Vuye.

Knuppel
10 februari 2014, 16:23
Geens wordt premier.

Als hij de kans krijgt toch.

Knuppel
10 februari 2014, 16:41
Geens is geen politieker.
+ NVA wordt waarschijnlijk de grootste partij van Belgie. Die "levert" de premier.

Peeters was evenmin politieker toen hij minister-president werd.

En sinds de N-VA te groot geworden hoeft zelfs de helft van de Vlaamse meerderheid niet meer vertegenwoordigd te worden in de federale regering.

Zeus
10 februari 2014, 16:49
Geens wordt premier.

Ik denk dat Geens liever blijft waar hij is, financiën is zijn métier. Het zou zonde zijn om een briljante geest als Geens voor de leeuwen te gaan gooien. Het premierschap is weggelegd voor politici, niet voor technocraten.

De schoofzak
10 februari 2014, 16:49
Stel je voor dat hij premier wordt ...
... en dat na een paar speechkes en een paar toelichtingen van zijn beleid, .... hij bij de Franstalige kiezers even populair wordt als bij zijn Franstalige studenten in Namur ....

...

peter1962
10 februari 2014, 16:51
[QUOTE=Knuppel;7010960]Ik herinner me nochtans niet één interview van Peeters in de zevende dag voor hij minister-president werd.

nu je het zegt, ik ook niet.

Alhoewel er nog in geen enkele media over wordt gepiept herhaal ik bij deze wel nog eens dat ik ervan overtuigd ben dat Geens de ambitie heeft om premier te worden.
Als cd&v het premierschap kan claimen zal hij idd zeker op de eerste rij staan. Ik vind hem voor de korte tijd dat we hem kennen wel een sterke minister. Hij zit nu natuurlijk wel vooral binnen zijn vakgebied te werken, waarin hij een van de sterksten is in belgie. Zou hij ook een goede generalist zijn ? Dat is nog onbekend. Ik denk net als jij dat hij de ambitie zeker heeft.

Knuppel
10 februari 2014, 17:17
[QUOTE]

nu je het zegt, ik ook niet.


Als cd&v het premierschap kan claimen zal hij idd zeker op de eerste rij staan. Ik vind hem voor de korte tijd dat we hem kennen wel een sterke minister. Hij zit nu natuurlijk wel vooral binnen zijn vakgebied te werken, waarin hij een van de sterksten is in belgie. Zou hij ook een goede generalist zijn ? Dat is nog onbekend. Ik denk net als jij dat hij de ambitie zeker heeft.

Geen hééft het premierschap al geclaimd. Toch in die zin dat hij publiekelijk heeft laten horen dat er volgende keer een Vlaming premier moet worden. Geens zegt dat niet met De Wever in gedachten.

Els D.
10 februari 2014, 17:20
Ik denk dat Geens liever blijft waar hij is, financiën is zijn métier. Het zou zonde zijn om een briljante geest als Geens voor de leeuwen te gaan gooien. Het premierschap is weggelegd voor politici, niet voor technocraten.

Het ACW zal hem alleszins niet graag zien vertrekken op 'zijn' ministerie.

Knuppel
10 februari 2014, 17:35
Het ACW zal hem alleszins niet graag zien vertrekken op 'zijn' ministerie.
Leterme en Vanackere zijn nochtans ook vertrokken.
Voor het ACW volstaat het dat de CD&V aan de macht blijft om de vuile ACW-Arco-Dexia postjes gedekt te houden.

Boduo
10 februari 2014, 20:44
Ik denk dat Geens liever blijft waar hij is, financiën is zijn métier. Het zou zonde zijn om een briljante geest als Geens voor de leeuwen te gaan gooien. Het premierschap is weggelegd voor politici, niet voor technocraten.

Er zijn nog veel andere briljante geesten hoor !
De premier moet inderdaad een politieker zijn.

Boduo
10 februari 2014, 20:47
[QUOTE]

nu je het zegt, ik ook niet.


Als cd&v het premierschap kan claimen zal hij idd zeker op de eerste rij staan. Ik vind hem voor de korte tijd dat we hem kennen wel een sterke minister. Hij zit nu natuurlijk wel vooral binnen zijn vakgebied te werken, waarin hij een van de sterksten is in belgie. Zou hij ook een goede generalist zijn ? Dat is nog onbekend. Ik denk net als jij dat hij de ambitie zeker heeft.

Inderdaad : één v.d. sterksten.

Henri1
10 februari 2014, 21:09
De overgrote meerderheid van de Vlamingen heeft er nog nooit graten in gezien als een Waal of een francofone Brusselaar zich de moeite getroost om in Vlaanderen te komen werken. Wat evenwel steeds minder vanzelfsprekend wordt gevonden is een franstalige die het "normaal" vindt dat hij/zij in Vlaanderen zich van het Frans bedient.

Natuurlijk niet.
Stuurs aangekeken en onbehulpzame benadering door die paar vlaamsnationalisten nemen ze er maar gewoon bij.

Henri1
10 februari 2014, 21:10
Wat is er Vlaamshatend met het feit dat Franstaligen zich in Vlaanderen vestigen, dat ze Vlaanderen bezoeken of dat ze er werken? Er is helemaal geen kwestie de Vlamingen te negeren, hun taal weigeren te leren en eisen dat de Vlamingen in het Frans spreken. "Het zijn immers maar................"? Mensen zijn vrij zich te verplaatsen en zich te vestigen waar ze willen. Als Franstaligen in uw buurt willen komen wonen, is dat hun volste recht en het is helemaal niet belangrijk te weten als u of andere Vlamingen van uw buurt Franstaligen graag of niet graag hebben. Voor de Franstaligen verandert het helemaal niets.

Deze forummer doet er werkelijk alles aan om de andere Belgische bevolkingsgroep te demoniseren. Hij heeft het ook voortdurend over vlaamse centen die in wallonië verbrast worden en meer van die onzin.
Meer moet je daar niet achter zoeken.

Sonny Crockett
10 februari 2014, 21:35
Natuurlijk niet.
Stuurs aangekeken en onbehulpzame benadering door die paar vlaamsnationalisten nemen ze er maar gewoon bij.

Een 'correcte' link naar een bron (bijvoorbeeld krantenartikel) daarvoor Henri1?

quercus
10 februari 2014, 21:39
Natuurlijk niet.
Stuurs aangekeken en onbehulpzame benadering door die paar vlaamsnationalisten nemen ze er maar gewoon bij.

Ik weet dat u dat niet graag leest. Maar dat "stuurs aankijken enz." doet zich evenzeer voor in andere staten waar meer dan een taal wordt gesproken. Een francofone Zwitser moet er niet erg op rekenen dat hij/zij in Duitstalig Zwitserland zijn "français" zal kunnen gebruiken.

Waarom zou dat hier anders moeten?

fonne
10 februari 2014, 21:56
Ik herinner me nochtans niet één interview van Peeters in de zevende dag voor hij minister-president werd.

Alhoewel er nog in geen enkele media over wordt gepiept herhaal ik bij deze wel nog eens dat ik ervan overtuigd ben dat Geens de ambitie heeft om premier te worden.
Geens wordt door het ACW gedwongen om die ambitie te hebben. Want noch Kris Peeters, noch Pieter de Crem kunnen genade vinden in de ogen van de ACW-bonzen. En Beekske stelt niets voor, Leterme wil niet meer.

fonne
10 februari 2014, 22:16
Inderdaad : één v.d. sterksten.

Ik begrijp niet waarom men Geens sterk zou noemen. Hij kan beter liegen dan Vanackere, dat staat vast. Maar ik kan alleen maar naar de objectieve prestaties kijken om mijn oordeel te vellen:

Begrotingstekort 2013: >2,7% terwijl 2,1% beloofd was aan de EU
Begrotingstekort 2014: >2.5%, terwijl 1,15% beloofd was aan de EU
Schuldgraad 2013: 103%, gedaald naar 100% dank zij een pakket eenmalige maatregelen die op termijn veel geld gaan kosten
Schuldgraad 2014: 101%, mits gunstige herberekening van het BBP
Groei 2013: 0%
Groei 2014: 1% extern geïnduceerde groei te danken aan Duitsland en de heropstanding van Zuid-Europa, vergelijkbaar met de bevolkingsgroei
Tewerkstelling 2013: 30.000 jobs vernietigd (zowat de eerste keer in de geschiedenis dat de reêle tewerkstelling daalt in België), werkloosheid 8,5%
Tewerkstelling 2014: nog eens 30.000 jobs die gaan vernietigd worden, werkloosheid naar >9%, jeugdwerkloosheid naar 30%
Belastingsinkomsten: met 16 miljard gestegen op drie jaar tijd, maar volledig opgeslokt door 4 miljard meer loonskosten in de overheid, en 12 miljard meerkosten van de RSZ. Er is dus NUL besparing geweest op de overheidskosten.
Rentetarieven op staatsschuld: nog steeds 40% boven die van Duitsland. De risicopremie van België daalt niet, het wantrouwen blijft op hetzelfde niveau
Overheidsuitgaven 2013: gedurende 6 weken totaal geblokkeerd, doorgeschoven naar na de verkiezingen van 2014 om de resultaten van het eerste kwartaal nog wat op te fleuren
Index: verregaande manipulaties om de index virtueel laag te houden, doorschuiven van kosten van een BTW-verlaging op elektriciteit naar 2015
Pensioenen: geen enkele echte structurele maatregel
Consumentenvertrouwen: negatief
Ondernemersvertrouwen: negatief


Kortom: ik zie alleen absoluut wanbeleid. Maar volgens sommigen zal het zonder hem zeker nog erger geweest zijn. Met Freya Vandenbossche of Guy Mathot bijvoorbeeld.

Boduo
11 februari 2014, 09:11
Ik begrijp niet waarom men Geens sterk zou noemen. Hij kan beter liegen dan Vanackere, dat staat vast. Maar ik kan alleen maar naar de objectieve prestaties kijken om mijn oordeel te vellen:

Begrotingstekort 2013: >2,7% terwijl 2,1% beloofd was aan de EU
Begrotingstekort 2014: >2.5%, terwijl 1,15% beloofd was aan de EU
Schuldgraad 2013: 103%, gedaald naar 100% dank zij een pakket eenmalige maatregelen die op termijn veel geld gaan kosten
Schuldgraad 2014: 101%, mits gunstige herberekening van het BBP
Groei 2013: 0%
Groei 2014: 1% extern geïnduceerde groei te danken aan Duitsland en de heropstanding van Zuid-Europa, vergelijkbaar met de bevolkingsgroei
Tewerkstelling 2013: 30.000 jobs vernietigd (zowat de eerste keer in de geschiedenis dat de reêle tewerkstelling daalt in België), werkloosheid 8,5%
Tewerkstelling 2014: nog eens 30.000 jobs die gaan vernietigd worden, werkloosheid naar >9%, jeugdwerkloosheid naar 30%
Belastingsinkomsten: met 16 miljard gestegen op drie jaar tijd, maar volledig opgeslokt door 4 miljard meer loonskosten in de overheid, en 12 miljard meerkosten van de RSZ. Er is dus NUL besparing geweest op de overheidskosten.
Rentetarieven op staatsschuld: nog steeds 40% boven die van Duitsland. De risicopremie van België daalt niet, het wantrouwen blijft op hetzelfde niveau
Overheidsuitgaven 2013: gedurende 6 weken totaal geblokkeerd, doorgeschoven naar na de verkiezingen van 2014 om de resultaten van het eerste kwartaal nog wat op te fleuren
Index: verregaande manipulaties om de index virtueel laag te houden, doorschuiven van kosten van een BTW-verlaging op elektriciteit naar 2015 Pensioenen: geen enkele echte structurele maatregel
Consumentenvertrouwen: negatief
Ondernemersvertrouwen: negatief


Kortom: ik zie alleen absoluut wanbeleid. Maar volgens sommigen zal het zonder hem zeker nog erger geweest zijn. Met Freya Vandenbossche of Guy Mathot bijvoorbeeld.

Hoe heeft hij de index gemanipuleerd ?

fonne
12 februari 2014, 19:56
Hoe heeft hij de index gemanipuleerd ?

indexmanipulatie kost 2% loon (http://forum.politics.be/showthread.php?t=198311)

HRobin
12 februari 2014, 20:24
Deze forummer doet er werkelijk alles aan om de andere Belgische bevolkingsgroep te demoniseren. Hij heeft het ook voortdurend over vlaamse centen die in wallonië verbrast worden en meer van die onzin.
Meer moet je daar niet achter zoeken.

Waarom spreek jij hier over jezelf in de derde persoonsvorm ?

Boduo
14 februari 2014, 00:01
indexmanipulatie kost 2% loon (http://forum.politics.be/showthread.php?t=198311)

Nu horen we de blauwselventen niet...

Knuppel
14 februari 2014, 15:54
Geens wordt door het ACW gedwongen om die ambitie te hebben. Want noch Kris Peeters, noch Pieter de Crem kunnen genade vinden in de ogen van de ACW-bonzen. En Beekske stelt niets voor, Leterme wil niet meer.

Geens is niet het soort dat zich tot iets laat dwingen dat hij niet zelf wil.
Ik heb hem trouwens nog niet één keer horen zeggen dat hij de ambitie heeft om premier te worden. Dat hij het premierschap claimt voor een "Vlaming" zegt echter genoeg.
Vermits De Wever zelfs weinig kans maakt om in de federale regering te geraken, en de kans klein is dat iemand uit de paarse prutspartijtjes die job gegund wordt, maakt Geens het meeste kans op de post van premier. Bovendien in het een tsjeef en dus bereid om Vlaanderen duur te laten betalen voor de eer die hem te beurt valt.

Boduo
14 februari 2014, 18:12
Geens is niet het soort dat zich tot iets laat dwingen dat hij niet zelf wil.
Ik heb hem trouwens nog niet één keer horen zeggen dat hij de ambitie heeft om premier te worden. Dat hij het premierschap claimt voor een "Vlaming" zegt echter genoeg.
Vermits De Wever zelfs weinig kans maakt om in de federale regering te geraken, en de kans klein is dat iemand uit de paarse prutspartijtjes die job gegund wordt, maakt Geens het meeste kans op de post van premier. Bovendien in het een tsjeef en dus bereid om Vlaanderen duur te laten betalen voor de eer die hem te beurt valt.

Knuppel, Geens is géén politieker !!!
Hoe lang is het geleden dat een niet-politieker premier werd ?

Het Oosten
14 februari 2014, 18:15
Zojuist heeft kandiaat-parlementslid voor N-VA en prof staatrecht, Hendrik Vuye, op een serene manier de vloer aangeveegd met de traditionele partijen en hun visie.
Zodra het online komt, zal ik het gesprek online zetten. Vadderke leek een boyscoutinterviewer. Hij werd klaar en duidelijk van antwoord gediend. Vuye is een man die weet waarover hij spreekt, in tegenstelling tot De Gucht en andere Quickies en Tobbacken.

Ja maar Vuye... wie neemt die nog ernstig. De slaafse lakei van de NVA.

Boduo
14 februari 2014, 18:23
Ja maar Vuye... wie neemt die nog ernstig. De slaafse lakei van de NVA.

Dat is de mening v.h. oosten.
In het westen bekijken ze het �*nders.

Het Oosten
14 februari 2014, 18:26
Dat is de mening v.h. oosten.
In het westen bekijken ze het �*nders.

Een knikkende lakei blijft een knikkende lakei. In het Westen of in het Oosten.

The Bold Revenger
14 februari 2014, 18:27
Over Geens kunnen we nog zeggen dat hij in zijn lessen fiscaal recht bijna wekelijks uithaalde naar de laffe ministers die de kadastrale inkomens niet durfden herbekijken. Een schande, noemde hij het. Was hij toen al een hypocriete tjeef of gaat hij binnenkort de huurmarkt opblazen?

Het Oosten
14 februari 2014, 18:30
Over Geens kunnen we nog zeggen dat hij in zijn lessen fiscaal recht bijna wekelijks uithaalde naar de laffe ministers die de kadastrale inkomens niet durfden herbekijken. Een schande, noemde hij het. Was hij toen al een hypocriete tjeef of gaat hij binnenkort de huurmarkt opblazen?

Tjeef of niet, Geens krijgt van mij groen licht. We kunnen hem altijd op tijd en stond terugfluiten. Maar al bij al vind ik hem (niettegenstaande zijn zekere leeftijd, alhoewel...) toch een verfissend geluid in de politiek. Een aangename, bekwame, en vrij humoristische persoonlijkheid.

Boduo
14 februari 2014, 18:32
Over Geens kunnen we nog zeggen dat hij in zijn lessen fiscaal recht bijna wekelijks uithaalde naar de laffe ministers die de kadastrale inkomens niet durfden herbekijken. Een schande, noemde hij het. Was hij toen al een hypocriete tjeef of gaat hij binnenkort de huurmarkt opblazen?

Juist: hij was & is een hypocriet tsjeef.
De tsjeven delven hun eigen graf.
"Heer, vergeef het hen, ze weten niet wat ze doen".

HRobin
14 februari 2014, 18:39
Tjeef of niet, Geens krijgt van mij groen licht. We kunnen hem altijd op tijd en stond terugfluiten. Maar al bij al vind ik hem (niettegenstaande zijn zekere leeftijd, alhoewel...) toch een verfissend geluid in de politiek. Een aangename, bekwame, en vrij humoristische persoonlijkheid.

En hoe kan "we" dat doen?
Draden openen op een of ander politiek getint forum?
Naïef als je denkt dat dat veel zoden aan de dijk gaat brengen.

En hoe frequent zie jij die "tijd en stond"?
Zo tegen verkiezingstijd?
Naïef als je denkt dat dat veel zoden aan de dijk gaat brengen.

Het Oosten
14 februari 2014, 18:41
En hoe kan "we" dat doen?Draden openen op een of ander politiek getint forum?
Naïef als je denkt dat dat veel zoden aan de dijk gaat brengen.

En hoe frequent zie jij die "tijd en stond"?
Zo tegen verkiezingstijd?
Naïef als je denkt dat dat veel zoden aan de dijk gaat brengen.

Dat hebben we al gedaan.

Knuppel
15 februari 2014, 00:08
Een knikkende lakei blijft een knikkende lakei. In het Westen of in het Oosten.

Over knikkende lakeien kunnen knikkende lakeien beter heel hard zwijgen.

Hendrik Vuye daarentegen is evenmin iemands lakei als een Franse dame een N-VA partijslaaf kan zijn.
Hendrik Vuye vervoegt de N-VA uit eerlijke overtuiging. Een goed betaalde job hééft hij al, dus daar hoefde hij het niet voor te doen.

Gezien het demoniseren van de N-VA door het regime (en zijn aanhangers) alsook de kans die Hendrik Vuye liep om zijn job te verliezen, was er meer moed nodig voor de prof uit Namur dan een zekere Vereeck uit Limburg er tentoon spreide om ergens, waar dan ook, onder de pannen te geraken. Vereeck hengelde zowel bij de N-VA, als de CD&V, als de SP.A, maar kon ten langen leste alleen terecht bij de partij die hij eerder de rug toekeerde wegens niet liberaal genoeg.

Dat soort flierefluiters en postjesjagers verdedig jij alsof je leven ervan afhangt terwijl je iedereen die voor de N-VA kiest voor een knikkende lakei of partijslaaf uitscheldt, en je jezelf nooit anders dan als een kritiekloze regimesoldaat laat kennen.

Pjotr 2691
15 februari 2014, 00:12
Over knikkende lakeien kunnen knikkende lakeien beter heel hard zwijgen.

Hendrik Vuye daarentegen is evenmin iemands lakei als een Franse dame een N-VA partijslaaf kan zijn.
Hendrik Vuye vervoegt de N-VA uit eerlijke overtuiging. Een goed betaalde job hééft hij al, dus daar hoefde hij het niet voor te doen.

Gezien het demoniseren van de N-VA door het regime (en zijn aanhangers) alsook de kans die Hendrik Vuye liep om zijn job te verliezen, was er meer moed nodig voor de prof uit Namur dan een zekere Vereeck uit Limburg er tentoon spreide om ergens, waar dan ook, onder de pannen te geraken. Vereeck hengelde zowel bij de N-VA, als de CD&V, als de SP.A, maar kon ten langen leste alleen terecht bij de partij die hij eerder de rug toekeerde wegens niet liberaal genoeg.

Dat soort flierefluiters en postjesjagers verdedig jij alsof je leven ervan afhangt terwijl je iedereen die voor de N-VA kiest voor een knikkende lakei of partijslaaf uitscheldt, en je jezelf nooit anders dan als een kritiekloze regimesoldaat laat kennen.

De Het-Oosten-mentaliteit is tot ver buiten onze contreien gekend. :lol:

Zucht
15 februari 2014, 00:19
De Het-Oosten-mentaliteit is tot ver buiten onze contreien gekend. :lol:

Als Bart De Wever zou beweren dat de zon in het oosten opkomt dan zou Oosten hier komen schrijven dat de zon een N-VA lakei is, en dat ze bovendien in het westen opkomt.

HRobin
15 februari 2014, 08:27
Dat hebben we al gedaan.

Dat is geen antwoord op de vraag:

En hoe kan "we" dat doen?

Ik vraag niet "Hebben we dat dan al gedaan", het sleutelwoord in mijn vraag is Hoe ;-)

Het Oosten
15 februari 2014, 09:11
Over knikkende lakeien kunnen knikkende lakeien beter heel hard zwijgen.

Hendrik Vuye daarentegen is evenmin iemands lakei als een Franse dame een N-VA partijslaaf kan zijn.
Hendrik Vuye vervoegt de N-VA uit eerlijke overtuiging. Een goed betaalde job hééft hij al, dus daar hoefde hij het niet voor te doen.

Gezien het demoniseren van de N-VA door het regime (en zijn aanhangers) alsook de kans die Hendrik Vuye liep om zijn job te verliezen, was er meer moed nodig voor de prof uit Namur dan een zekere Vereeck uit Limburg er tentoon spreide om ergens, waar dan ook, onder de pannen te geraken. Vereeck hengelde zowel bij de N-VA, als de CD&V, als de SP.A, maar kon ten langen leste alleen terecht bij de partij die hij eerder de rug toekeerde wegens niet liberaal genoeg.

Dat soort flierefluiters en postjesjagers verdedig jij alsof je leven ervan afhangt terwijl je iedereen die voor de N-VA kiest voor een knikkende lakei of partijslaaf uitscheldt, en je jezelf nooit anders dan als een kritiekloze regimesoldaat laat kennen.


U scheldt nooit, dat weten we.

Het Oosten
15 februari 2014, 09:13
Dat is geen antwoord op de vraag:



Ik vraag niet "Hebben we dat dan al gedaan", het sleutelwoord in mijn vraag is Hoe ;-)

Dat lijkt me een vrij inhoudsloze opmerking. Als we het al gedaan hebben, dan weten we natuurlijk ook 'hoe' we het moeten doen.

HRobin
15 februari 2014, 09:32
Dat lijkt me een vrij inhoudsloze opmerking. Als we het al gedaan hebben, dan weten we natuurlijk ook 'hoe' we het moeten doen.

Gelukkig is het maar "dat lijk me" anders was het weer een persoonlijke aanval.

En weer geef je geen antwoord op mijn - toch duidelijke - vraag.
Stel dat iemand niet weet dat "we het al gedaan hebben", die kan dan ook niet weten "hoe we het moeten doen".

Dus ik herhaal:

En hoe kan "we" dat doen?

Dit enkel vanwege m'n nieuwgierigheid en mijn drang om bij te leren, waarvoor dank ;-)

Het Oosten
15 februari 2014, 09:43
Gelukkig is het maar "dat lijk me" anders was het weer een persoonlijke aanval.

En weer geef je geen antwoord op mijn - toch duidelijke - vraag.
Stel dat iemand niet weet dat "we het al gedaan hebben", die kan dan ook niet weten "hoe we het moeten doen".

Dus ik herhaal:



Dit enkel vanwege m'n nieuwgierigheid en mijn drang om bij te leren, waarvoor dank ;-)

U moog veel weten, maar niet alles. Ongezonde nieuwgierigheid kan de gezondheid schaden. Het antwoord op uw vraag is nochtans niet zo moeilijk. Herinner u wat er gebeurd is toen Geens veranderingen wilde aanbrengen aan het spaarsysteem van de spaarboekjes van de mensen.

Knuppel
15 februari 2014, 09:44
U scheldt nooit, dat weten we.

Als ik jou als een kritiekloze regimesoldaat bestempel dan is dat niet zonder grond.

Als jij iedereen, zelfs een Franse dame een N-VA-partijslaafje vindt dan mist dat elke grond.

Dat is het verschil tussen mijn "schelden" en dat van jou.

Het Oosten
15 februari 2014, 09:49
Als ik jou als een kritiekloze regimesoldaat bestempel dan is dat niet zonder grond.
Als jij iedereen, zelfs een Franse dame een N-VA-partijslaafje vindt dan mist dat elke grond.

Dat is het verschil tussen mijn "schelden" en dat van jou.
Dat denkt u dan maar. Wanneer ik u een 'partijslaafje' noem, dan is dit niet alleen terecht maar zéér terecht. En wat die Franse dame betreft. Aan haar bijdragen te lezen, is het nog maar de vraag of ze zo 'Frans' is.

Knuppel
15 februari 2014, 09:50
Om terug te komen op het onderwerp.
Herdrik Vuye veegt vandaag de vloer aan met Di Rupo.

Lezen en bewaren!




Hendrik Vuye
Professor Staatsrecht (Universiteit Namen) en kandidaat op de Kamerlijst in Vlaams-Brabant voor N-VA
'Machtspartij PS en Elio Di Rupo zijn Belgisch, maar als het beter uitkomt confederalistisch'
14/02/2014 om 07:00

'De PS is een absolute machtspartij. Indien het ze goed uitkomt is ze Belgisch, indien het nog beter uitkomt is ze wel degelijk confederalistisch. Zelfs Elio Di Rupo', zo schrijft Hendrik Vuye (N-VA), die in de parlementaire geschiedenis dook.

'Machtspartij PS en Elio Di Rupo zijn Belgisch, maar als het beter uitkomt confederalistisch'

http://www.knack.be/medias/1316/674233.jpg
Elio Di Rupo (PS) in 1997. © BELGA

Wie heeft het confederalisme op de politieke agenda gezet? Op 11 januari 1993 verklaart minister-president Luc Van den Brande (CD&V) in La Libre Belgique dat de staatshervorming van 1993 slechts een tussenstap is naar confederalisme. Prompt wordt hij ontboden door koning Boudewijn die 'not amused' is. Of is het vernieuwer Guy Verhofstadt (Open VLD) die in zijn tweede burgermanifest van 1991 een radicaal confederaal model voorstaat? Hij schrijft onder meer: 'In plaats van van bovenaf bevoegdheden, instellingen en administratieve overheden steeds verder op te splitsen, moeten de beide grote gemeenschappen in ons land aan tafel gaan zitten, nagaan wat ze met elkaar nog willen doen en hoe'. Of is het Bert Anciaux (SP.A) die in 1996 met de toenmalige Volksunie van het confederalisme een speerpunt maakt in het 'Tienpuntenplan over de Vlaamse staatshervorming'?

Neen hoor, het is een jong parlementslid dat op 14 mei 1988 voor het eerst de Kamer toespreekt. Dit parlementslid is verkozen bij de verkiezingen van 13 december 1987. Zijn leeftijd: 37 jaar. Zijn thuishaven: Bergen. Zijn partij: de Parti Socialiste (PS). Zijn naam: Elio Di Rupo.

Op de dag des Heren 14 mei 1988 betreedt Elio Di Rupo het spreekgestoelte van de Kamer voor zijn maidenspeech. Het debat gaat over de regeerverklaring van Martens VIII. De regering is er gekomen na een crisis van 148 dagen, toen de langste regeringsvorming ooit. Na jaren oppositie zit de PS terug in de regering.

Namens zijn partij verklaart Elio Di Rupo in het Frans (ik vertaal): 'Zoals Jules Destrée het stelde, wij worden geconfronteerd met een grote waarheid: er zijn geen Belgen, dit wil zeggen dat België een politieke staat is, maar geen nationaliteit. Twee gemeenschappen negeren elkaar of ze staan lijnrecht tegenover elkaar en het gebruik van een verschillende taal is het fundamenteel substraat van deze situatie.


Het standbeeld van Jules Destrée in Charleroi wordt ingehuldigd door koning Boudewijn, 23 juni 1957.
Het standbeeld van Jules Destrée in Charleroi wordt ingehuldigd door koning Boudewijn, 23 juni 1957. © BelgaImage

Een citaat uit de brief van Jules Destrée aan de koning leert: 'Er is iets mysterieus aan de gehechtheid aan een taal, want het heeft minder van doen met de mens als denkend wezen dan met het diepe onderbewuste. En het is maar wanneer men deze problematiek zo benadert, wanneer men denkt aan dat miljoen wortels die diep verankerd zitten tot in het verste verleden, dat men het sacrale karakter van de taal begrijpt en hoe delicaat en onoplosbaar door de rede, de problemen zijn die het gebruik van een taal oproept'

En dan vervolgt Elio Di Rupo over het België waarvan hij nu stelt dat het hem 'o zo dierbaar' is:

'Het samengaan van Vlamingen en Walen, artificieel gerealiseerd in 1831, is na verloop van tijd een heterocliet geheel gebleken, zelfs een explosief geheel. Het is volstrekt nutteloos om het behoud van die eenheid na te streven.

Daarentegen zal de oprichting van een evenwichtig en stabiel federaal of confederaal België beantwoorden aan de verzuchtingen van beide gemeenschappen. Elkeen zal op die manier op een efficiënte wijze voordeel halen uit de culturele en economische verschillen.'

Het is algemeen bekend dat Franstalig België niet wil weten van een België op grond van de Gemeenschappen. Franstalig België, de PS op kop, wil een België op grond van de Gewesten. Het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest moet, volgens de Franstalige eisen, een 'région �* part entière' zijn. Meer nog, eigenlijk behandelen de Franstaligen Brussel net alsof het een Franstalig taalgebied is. Voor hen is Brussel een onderdeel van de beruchte Wallo-Brux.

Dit blijkt, zoals Bart Maddens reeds meermaals heeft beklemtoond, uit het op 19 september 2013 afgesloten 'Accord de la Sainte Emilie'. Hiermee willen de Franstalige partijvoorzitters het beleid van de naar de Gemeenschappelijke gemeenschapscommissie (GGC) overgehevelde gemeenschapsbevoegdheden (onder meer gezinsbijslag) zoveel mogelijk afstemmen op het beleid van het Waalse Gewest. Dat er in de GGC ook Vlamingen zetelen, werd hierbij even 'vergeten'.

Franstalig België breekt aldus eenzijdig met een basisregel, namelijk de gelijkheid en gelijkwaardigheid van beide taalgemeenschappen in België en in Brussel.

Vandaag argumenteert de PS dat federalisme (of confederalisme) met twee Gemeenschappen een onmogelijke zaak is. Echt onmogelijk? Heel echt onmogelijk?

Hoe dacht Elio Di Rupo daar over in zijn maidenspeech? Hij poneert:

'Sommigen zeggen dat het federalisme met twee Gemeenschappen onmogelijk is en aanleiding zal zijn tot een nieuwe confrontatie.Ik deel deze mening niet. Bovendien hebben we geen andere keuze. De unitaire staat bestaat niet meer. Mocht een doordacht en constructief federalisme onmogelijk zijn, dan zullen we ongetwijfeld geconfronteerd worden met een eventueel separatisme. (...) Een afwachtende houding ten overstaan van het noodzakelijk geworden federalisme, is irrationeel.'

Op het VVV-congres van N-VA citeerde congresvoorzitter Ben Weyts een korte passage uit de toespraak van Elio Di Rupo. Het werd een historisch moment: applaus voor Elio Di Rupo vanwege meer dan 4.000 enthousiaste N-VA'ers.

Elio Di Rupo, verdediger van een doorgedreven federalisme of confederalisme op basis van beide Gemeenschappen. Wie had dat gedacht? En bovendien heeft hij groot gelijk!

Met verwijzing naar Jules Destrée, argumenteert de jonge Di Rupo dat het volstrekt zinloos is om de eenheid van België na te streven. Jules Destrée, de man die in 1912 al schreef dat er geen Belgen zijn, maar Vlamingen en Walen. In zijn boeiend boek over Destrée schrijft Rik Van Cauwelaert dat de PS altijd de regionalistische kaart trekt wanneer deze partij in de oppositie zit. Zit de partij in de meerderheid, dan gaat de PS op stalinistische wijze de unitaire toer op. Onder Di Rupo is dit niet anders, besluit Van Cauwelaert.

Elio Di Rupo, Belgicist 'pour les besoins de la cause socialiste'. De man die nu steevast met een Belgische pins rondloopt en die overal rondbazuint dat België hem alles heeft gegeven. Se non è vero, è ben trovato!

En toch schrijven vele opiniemakers dat er met de PS nooit sprake zal zijn van confederalisme. Ze vergeten één ding. De PS is een absolute machtspartij. Indien het de PS goed uitkomt is de PS Belgisch, indien het nog beter uitkomt is de PS wel degelijk confederalistisch. Zelfs Elio Di Rupo!

http://www.knack.be/nieuws/belgie/machtspartij-ps-en-elio-di-rupo-zijn-belgisch-maar-als-het-beter-uitkomt-confederalistisch/article-opinion-128807.html?nb-handled=true&utm_source=Newsletter-14/02/2014&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-



Wie de maidenspeech van Elio Di Rupo wil nalezen kan dat hier.

http://www3.dekamer.be/digidocanha/K0086/K00861439/K00861439.PDF

HRobin
15 februari 2014, 09:52
U moog veel weten, maar niet alles. Ongezonde nieuwgierigheid kan de gezondheid schaden. Het antwoord op uw vraag is nochtans niet zo moeilijk. Herinner u wat er gebeurd is toen Geens veranderingen wilde aanbrengen aan het spaarsysteem van de spaarboekjes van de mensen.

En jij bepaalt of mijn vraag al dan niet ongezonde nieuwsgierigheid is?
Daar kan ik zelf wel over oordelen.
Laat dat oordeel maar over aan de mensen zelf, want bemoeizucht - al dan niet goed bedoeld - kan namelijk ook ongezonde vormen aannemen.

Maar de kern van de zaak is deze : nogmaals geeft u geen antwoord op mijn vraag, de reden is me compleet onduidelijk.

Van die veranderingen waar jij over spreekt kan ik me jammer genoeg niets van herinneren.
Verlicht me (zoals een forumvriend van jou zou schrijven) : Hoe reageerde "we" toen?

ViveLaBelgique
15 februari 2014, 10:09
Over knikkende lakeien kunnen knikkende lakeien beter heel hard zwijgen.

Hendrik Vuye daarentegen is evenmin iemands lakei als een Franse dame een N-VA partijslaaf kan zijn.
Hendrik Vuye vervoegt de N-VA uit eerlijke overtuiging. Een goed betaalde job hééft hij al, dus daar hoefde hij het niet voor te doen.

Gezien het demoniseren van de N-VA door het regime (en zijn aanhangers) alsook de kans die Hendrik Vuye liep om zijn job te verliezen, was er meer moed nodig voor de prof uit Namur dan een zekere Vereeck uit Limburg er tentoon spreide om ergens, waar dan ook, onder de pannen te geraken. Vereeck hengelde zowel bij de N-VA, als de CD&V, als de SP.A, maar kon ten langen leste alleen terecht bij de partij die hij eerder de rug toekeerde wegens niet liberaal genoeg.

Dat soort flierefluiters en postjesjagers verdedig jij alsof je leven ervan afhangt terwijl je iedereen die voor de N-VA kiest voor een knikkende lakei of partijslaaf uitscheldt, en je jezelf nooit anders dan als een kritiekloze regimesoldaat laat kennen.

Volgens Hendrik Vuye is Bart De Wever een Belgicist. Volgens hem is confederalisme een belgicisme. Dat belgicisme kent Bart De Wever als grootste nastrever.

ViveLaBelgique
15 februari 2014, 10:14
Dat het voltallige N-VA congres eensgezind applaudisseert als wordt voorgelezen uit een heilig schrift van Elio Di Rupo valt niet te verbazen. Het is de N-VA die Elio De Rupo als marionet aan de macht heeft gezet om het linkse N-VA programma uit te voeren.

Knuppel
15 februari 2014, 10:24
Dat denkt u dan maar. Wanneer ik u een 'partijslaafje' noem, dan is dit niet alleen terecht maar zéér terecht. En wat die Franse dame betreft. Aan haar bijdragen te lezen, is het nog maar de vraag of ze zo 'Frans' is.

Noppes.
In tegenstelling tot een regimesoldaat ben ik in staat om de kleine kantjes van "de grote leider" van de N-VA niet onder stoelen en banken te steken maar om ze integendeel in de kijker te zetten. Ik deed dit al meer dan één keer, maar vreemd genoeg reageert daar vriend noch vijand op. Ze kunnen het simpelweg niet plaatsen dat iemand onbeschaamd toegeeft Vlaams-nationalist te zijn en toch de mindere kantjes van leidinggevende Vlaams-nationalisten durft te benoemen.
Jij neemt onveranderlijk de verdediging op je van �*lle regimepartijen en hun politici. Kritiekloos, zelfs zonder je vooraf een heel klein beetje te informeren. Zo iemand noem ik een regimesoldaat. Of jij dat wel of niet terecht vindt zal mij worst wezen.

Wat Gwylan betreft, dat is wel degelijk een Franse vrouw. Een Franse vrouw van hogere afkomst zelfs, maar die niet, zoals de meeste Franstalige Belgen, neerkijkt op de Vlamingen en hun taal. Ze waardeert en onderhoudt het Nederlands wegens haar (gedeeltelijke) afkomst. Gwylan heeft dat onder haar beide nicks meermaals kenbaar gemaakt. Jij, die hier tienduizenden posts neerpootte hebt dat, gedreven door je haat voor alles wat in jouw ogen te "Vlaams" is, niet eens opgemerkt. Je sopt alleen datgene op waarmee je je haat kan voeden. Gwylan die het nooit opneemt voor de N-VA, maar die haar kritiek niet spaart op de politieke gang van zaken in dit apenland, wordt daarom door regimesoldaat System uit het Oosten een N-VA-partijslaaf genoemd.
Voor simpele geesten geldt blijkbaar: Wie niet pro het regime is, is een N-VA-slaafje.

Het Oosten
15 februari 2014, 10:53
Noppes.
In tegenstelling tot een regimesoldaat ben ik in staat om de kleine kantjes van "de grote leider" van de N-VA niet onder stoelen en banken te steken maar om ze integendeel in de kijker te zetten. Ik deed dit al meer dan één keer, maar vreemd genoeg reageert daar vriend noch vijand op. Ze kunnen het simpelweg niet plaatsen dat iemand onbeschaamd toegeeft Vlaams-nationalist te zijn en toch de mindere kantjes van leidinggevende Vlaams-nationalisten durft te benoemen.
Jij neemt onveranderlijk de verdediging op je van �*lle regimepartijen en hun politici. Kritiekloos, zelfs zonder je vooraf een heel klein beetje te informeren. Zo iemand noem ik een regimesoldaat. Of jij dat wel of niet terecht vindt zal mij worst wezen.

Wat Gwylan betreft, dat is wel degelijk een Franse vrouw. Een Franse vrouw van hogere afkomstzelfs, maar die niet, zoals de meeste Franstalige Belgen, neerkijkt op de Vlamingen en hun taal. Ze waardeert en onderhoudt het Nederlands wegens haar (gedeeltelijke) afkomst. Gwylan heeft dat onder haar beide nicks meermaals kenbaar gemaakt. Jij, die hier tienduizenden posts neerpootte hebt dat, gedreven door je haat voor alles wat in j ouw ogen te "Vlaams" is, niet eens opgemerkt. Je sopt alleen datgene op waarmee je je haat kan voeden. Gwylan die het nooit opneemt voor de N-VA, maar die haar kritiek niet spaart op de politieke gang van zaken in dit apenland, wordt daarom door regimesoldaat System uit het Oosten een N-VA-partijslaaf genoemd.
Voor simpele geesten geldt blijkbaar: Wie niet pro het regime is, is een N-VA-slaafje.

Een vrouw van hogere afkomst...ts...ts.. . Bespeur ik hier weer de onderdanige Vlaming van weleer? Het is weer van dat. Ik ken geen 'hogere' afkomst . Knoop dat maar goe in uw oren.

Knuppel
15 februari 2014, 11:02
En jij bepaalt of mijn vraag al dan niet ongezonde nieuwsgierigheid is?
Daar kan ik zelf wel over oordelen.
Laat dat oordeel maar over aan de mensen zelf, want bemoeizucht - al dan niet goed bedoeld - kan namelijk ook ongezonde vormen aannemen.

Maar de kern van de zaak is deze : nogmaals geeft u geen antwoord op mijn vraag, de reden is me compleet onduidelijk.

Van die veranderingen waar jij over spreekt kan ik me jammer genoeg niets van herinneren.
Verlicht me (zoals een forumvriend van jou zou schrijven) : Hoe reageerde "we" toen?

De maatregel van Geens had tot doel het de brave spaarder onmogelijk te maken om belastingen op zijn spaargeld te vermijden. Een regimesoldaat houdt zich liever van de domme dan de regering, waar Geens deel van uitmaakt, tegen het licht te houden als een belastingregering.

Dit is waar "we" van in onze pin gebeten zijn. Tenminste de "we" die meer dan één spaarboekje hebben bij meer dan één bank.

Wie vanaf 2015 nog van de fiscale vrijstelling wil genieten, zal zijn bank toestemming moeten geven om de renteopbrengst en andere informatie door te geven aan de fiscus. Doet men dit niet, dan zal de bank vanaf de eerste euro rente 15% roerende voorheffing inhouden. De spaarder kan wel via de belastingaangifte deze roerende voorheffing proberen te recupereren.

Wie liever volledige anonimiteit verkiest omtrent de opbrengst van zijn spaarboekje(s), zal hiervoor dus een prijs moeten betalen. Concreet betekent dit dus dat men de fiscale vrijstelling verliest, oftewel 282 euro per spaarboekje (15% roerende voorheffing op 1880 euro).

http://www.spaargids.be/sparen/algemeen-nieuws/geens-wil-ontwijking-roerende-voorheffing-op-spaarboekjes-aanpakken.html

De fiscus weet precies hoeveel spaargeld de Belgen hebben en weet ook hoe ze hun spaargeld voor de hebberige Belgische fiscus probeerden af te schermen. Het was Geens' bedoeling om "de praktijk" aan te pakken waarmee de sparende belastingbetaler de fiscus ontloopt.

De gewone spaarder geniet momenteel een fiscale vrijstelling op de eerste 1880 euro aan intresten op zijn spaarboekje. Komt de renteopbrengst hoger uit, dan betaalt men daar 15% belastingen op.

Spaarrekeninghouders die bijna aan die grens zitten openen dan vaak een tweede rekening om zo een tweede keer van die fiscale vrijstelling te genieten.

Knuppel
15 februari 2014, 11:45
Een vrouw van hogere afkomst...ts...ts.. . Bespeur ik hier weer de onderdanige Vlaming van weleer? Het is weer van dat. Ik ken geen 'hogere' afkomst . Knoop dat maar goe in uw oren.

En weer bewijs je dat je alleen datgene leest waarmee je je onverholen haat voedt.

Ik zou niet weten waarom ik iemand's baarlijke nonsens in mijn oren zou moeten knopen. Wetend hoe pover en selectief jouw kunst van het "bespeuren" is laten me ook de onnozelheden waar jij je benen over breekt siberisch koud.

Ik erken Gwylan als een dame met klasse, intelligentie én standing. Kortom, het is een wijze vrouw die zich de moeite doet om de taal die ze meekreeg van een van haar voorouders op een zinnige manier te onderhouden. Door dit forum met dat doel uit te kiezen bewijst ze niet alleen haar pretentieloosheid, ze ondervindt bovendien wat er steeds meer Vlamingen beroert, op het hart ligt, dwars zit. En waarom zij via politieke fora hun ongenoegen uiten.

Enfin, ik heb weer iets om in te kaderen.

System "bespeurt" dat iemand die hoogstaande mensen herkent en erkent een "onderdanige Vlaming van weleer" is. Ondanks zijn speurtalent herkent noch erkent hij hoogstaande mensen, noch hun hogere afkomst.
Behalve natuurlijk als ze tot de hogere regionen behoren van het regime waar hij als trouwe soldaat zorgvuldig over waakt.
Of zou System uit Het Oosten Flipperke le roi en majesteit Mathilde als zijn gelijke beschouwen?

Knuppel
15 februari 2014, 11:46
De maatregel van Geens had tot doel het de brave spaarder onmogelijk te maken om belastingen op zijn spaargeld te vermijden. Een regimesoldaat houdt zich liever van de domme dan de regering, waar Geens deel van uitmaakt, tegen het licht te houden als een belastingregering.

Dit is waar "we" van in onze pin gebeten zijn. Tenminste de "we" die meer dan één spaarboekje hebben bij meer dan één bank.



http://www.spaargids.be/sparen/algemeen-nieuws/geens-wil-ontwijking-roerende-voorheffing-op-spaarboekjes-aanpakken.html

De fiscus weet precies hoeveel spaargeld de Belgen hebben en weet ook hoe ze hun spaargeld voor de hebberige Belgische fiscus probeerden af te schermen. Het was Geens' bedoeling om "de praktijk" aan te pakken waarmee de sparende belastingbetaler de fiscus ontloopt.

De gewone spaarder geniet momenteel een fiscale vrijstelling op de eerste 1880 euro aan intresten op zijn spaarboekje. Komt de renteopbrengst hoger uit, dan betaalt men daar 15% belastingen op.

Spaarrekeninghouders die bijna aan die grens zitten openen dan vaak een tweede rekening om zo een tweede keer van die fiscale vrijstelling te genieten.

Knuppel
15 februari 2014, 11:54
Noppes.
In tegenstelling tot een regimesoldaat ben ik in staat om de kleine kantjes van "de grote leider" van de N-VA niet onder stoelen en banken te steken maar om ze integendeel in de kijker te zetten. Ik deed dit al meer dan één keer, maar vreemd genoeg reageert daar vriend noch vijand op. Ze kunnen het simpelweg niet plaatsen dat iemand onbeschaamd toegeeft Vlaams-nationalist te zijn en toch de mindere kantjes van leidinggevende Vlaams-nationalisten durft te benoemen.
Jij neemt onveranderlijk de verdediging op je van �*lle regimepartijen en hun politici. Kritiekloos, zelfs zonder je vooraf een heel klein beetje te informeren. Zo iemand noem ik een regimesoldaat. Of jij dat wel of niet terecht vindt zal mij worst wezen.

Wat Gwylan betreft, dat is wel degelijk een Franse vrouw. Een Franse vrouw van hogere afkomst zelfs, maar die niet, zoals de meeste Franstalige Belgen, neerkijkt op de Vlamingen en hun taal. Ze waardeert en onderhoudt het Nederlands wegens haar (gedeeltelijke) afkomst. Gwylan heeft dat onder haar beide nicks meermaals kenbaar gemaakt. Jij, die hier tienduizenden posts neerpootte hebt dat, gedreven door je haat voor alles wat in jouw ogen te "Vlaams" is, niet eens opgemerkt. Je sopt alleen datgene op waarmee je je haat kan voeden.
Gwylan die het nooit opneemt voor de N-VA, maar die haar kritiek niet spaart op de politieke gang van zaken in dit apenland, wordt daarom door regimesoldaat System uit het Oosten een N-VA-partijslaaf genoemd.
Voor simpele geesten geldt blijkbaar: Wie niet pro het regime is, is een N-VA-slaafje.

Het Oosten
15 februari 2014, 11:58
En weer bewijs je dat je alleen datgene leest waarmee je je onverholen haat voedt.

Ik zou niet weten waarom ik iemand's baarlijke nonsens in mijn oren zou moeten knopen. Wetend hoe pover en selectief jouw kunst van het "bespeuren" is laten me ook de onnozelheden waar jij je benen over breekt siberisch koud.

Ik erken Gwylan als een dame met klasse, intelligentie én standing. Kortom, het is een wijze vrouw die zich de moeite doet om de taal die ze meekreeg van een van haar voorouders op een zinnige manier te onderhouden. Door dit forum met dat doel uit te kiezen bewijst ze niet alleen haar pretentieloosheid, ze ondervindt bovendien wat er steeds meer Vlamingen beroert, op het hart ligt, dwars zit. En waarom zij via politieke fora hun ongenoegen uiten.

Enfin, ik heb weer iets om in te kaderen.

System "bespeurt" dat iemand die hoogstaande mensen herkent en erkent een "onderdanige Vlaming van weleer" is. Ondanks zijn speurtalent herkent noch erkent hij hoogstaande mensen, noch hun hogere afkomst.
Behalve natuurlijk als ze tot de hogere regionen behoren van het regime waar hij als trouwe soldaat zorgvuldig over waakt.
Of zou System uit Het Oosten Flipperke le roi en majesteit Mathilde als zijn gelijke beschouwen?

Nu dat u toch zo bezig bent, waarom zou u niet meteen een boek schrijven over dames 'van hogere afkomst'.

Knuppel
15 februari 2014, 12:14
Nu dat u toch zo bezig bent, waarom zou u meteen geen boek schrijven over dames 'van hogere klasse'.

Omdat ik het verspilde moeite en verloren tijd acht om boeken te schrijven over de omhoog gevallen " hogere klasse" die met "majesteit" wil aangesproken worden door het personeel waar ze op neerkijkt.

Als alles behalve onderdanige Vlaming van weleer verkies ik het mijn tijd te besteden aan het onderhouden van fijne relaties met échte hoogstaande mensen.

Het Oosten
15 februari 2014, 12:22
Omdat ik het verspilde moeite en verloren tijd acht om boeken te schrijven over de omhoog gevallen " hogere klasse" die met "majesteit" wil aangesproken worden door het personeel waar ze op neerkijkt.

Als alles behalve onderdanige Vlaming van weleer verkies ik het mijn tijd te besteden aan het onderhouden van fijne relaties met échte hoogstaande mensen.

Dan zult u toch moeten leren wat minder te schelden op uw 'échte' hoogstaande mensen al dan niet 'van hogere afkomst'.

Jan Meuleman
15 februari 2014, 12:44
Dan zult u toch moeten leren wat minder te schelden op uw 'échte' hoogstaande mensen al dan niet 'van hogere afkomst'.

Op uwe kop vallen is erg, maar blijven botsen nog veel erger hé system uit het oosten.

De schoofzak
15 februari 2014, 14:35
Volgens Hendrik Vuye is Bart De Wever een Belgicist. Volgens hem is confederalisme een belgicisme. Dat belgicisme kent Bart De Wever als grootste nastrever.

Wat een warrige zin is dat !
Ik kan er alleen maar een touw aanknopen, als ik moet aannemen dat jij het verschil niet kent tussen een belgicisme (een begrip uit de wereld van de taal) en een belgicist (een mens ... nou ja ...)

.

Knuppel
15 februari 2014, 14:52
Dan zult u toch moeten leren wat minder te schelden op uw 'échte' hoogstaande mensen al dan niet 'van hogere afkomst'.

Jij leert het ook nooit, hé?

Moeten staat op stal, System!

Bovendien bepaal niet JIJ maar IK wie ik tot hoogstaande mensen reken.
Dat k�*n iemand van “hogere afkomst” zijn, maar alleen onder welbepaalde voorwaarden.
Aan die voorwaarden voldoen degenen van “hogere afkomst'”waar jij je broek voor afsteekt niet.

ViveLaBelgique
15 februari 2014, 15:01
Wat een warrige zin is dat !
Ik kan er alleen maar een touw aanknopen, als ik moet aannemen dat jij het verschil niet kent tussen een belgicisme (een begrip uit de wereld van de taal) en een belgicist (een mens ... nou ja ...)

Leg uit. Wat is het verschil ?

Knuppel
15 februari 2014, 15:03
Nog dit als toemaatje, System.

In tegenstelling tot jou heb ik nooit op de hoogstaande Gwylan van “hogere afkomst” gescholden.
Ik maak trouwens geen onderscheid tussen mensen van hogere of lagere afkomst maar wel tussen hoogstaande mensen en mensen die ik zeer laag inschat.

Tijd om je goede raad zélf op te volgen, zou ik zeggen.

Knuppel
15 februari 2014, 15:11
Leg uit. Wat is het verschil ?

Een belgicist is een nationalist.

Een belgicisme is een begrip dat, zoals zoveel dat typisch Belgisch is, op verschillende manier wordt uitgelegd naargelang wie er gebruik van maakt.

ViveLaBelgique
15 februari 2014, 16:40
Een belgicist is een nationalist.

qed. Bart De Wever en zijn bende zijn belgicisten. Meer bepaald belgicisten die het belgicisme confederalisme nastreven.

HRobin
15 februari 2014, 17:00
qed. Bart De Wever en zijn bende zijn belgicisten. Meer bepaald belgicisten die het belgicisme confederalisme nastreven.

Onbegrijpelijk dat de andere politici dit niet willen inzien.

ViveLaBelgique
15 februari 2014, 17:21
Onbegrijpelijk dat de andere politici dit niet willen inzien.

De andere politici zien dat volgens mij allemaal in. Ken jij één politicus die dat niet inziet ?

Knuppel
15 februari 2014, 18:31
qed. Bart De Wever en zijn bende zijn belgicisten. Meer bepaald belgicisten die het belgicisme confederalisme nastreven.

Waar staat dat De Wever en zijn bende Belgisch-nationalisten zijn?

Het zijn trouwens de Belgisch-nationalisten die (vandaag de dag) geen pap lusten van het confederalisme. Nochtans zijn het wel degelijk Belgisch-nationalisten die als eersten de uitweg naar het confederalisme zagen én aanprezen.

'Machtspartij PS en Elio Di Rupo zijn Belgisch, maar als het beter uitkomt confederalistisch'
14/02/2014 om 07:00
'De PS is een absolute machtspartij. Indien het ze goed uitkomt is ze Belgisch, indien het nog beter uitkomt is ze wel degelijk confederalistisch. Zelfs Elio Di Rupo'


Wie heeft het confederalisme op de politieke agenda gezet? Op 11 januari 1993 verklaart minister-president Luc Van den Brande (CD&V) in La Libre Belgique dat de staatshervorming van 1993 slechts een tussenstap is naar confederalisme. Prompt wordt hij ontboden door koning Boudewijn die 'not amused' is.

Of is het vernieuwer Guy Verhofstadt (Open VLD) die in zijn tweede burgermanifest van 1991 een radicaal confederaal model voorstaat? Hij schrijft onder meer: 'In plaats van van bovenaf bevoegdheden, instellingen en administratieve overheden steeds verder op te splitsen, moeten de beide grote gemeenschappen in ons land aan tafel gaan zitten, nagaan wat ze met elkaar nog willen doen en hoe'.

Neen hoor, het is een jong parlementslid dat op 14 mei 1988 voor het eerst de Kamer toespreekt. Dit parlementslid is verkozen bij de verkiezingen van 13 december 1987. Zijn leeftijd: 37 jaar. Zijn thuishaven: Bergen. Zijn partij: de Parti Socialiste (PS). Zijn naam: Elio Di Rupo.

Op de dag des Heren 14 mei 1988 betreedt Elio Di Rupo het spreekgestoelte van de Kamer voor zijn maidenspeech.
Namens zijn partij verklaart Elio Di Rupo in het Frans : 'Zoals Jules Destrée het stelde, wij worden geconfronteerd met een grote waarheid: er zijn geen Belgen, dit wil zeggen dat België een politieke staat is, maar geen nationaliteit. Twee gemeenschappen negeren elkaar of ze staan lijnrecht tegenover elkaar en het gebruik van een verschillende taal is het fundamenteel substraat van deze situatie.

En dan vervolgt Elio Di Rupo over het België waarvan hij nu stelt dat het hem 'o zo dierbaar' is:

'Het samengaan van Vlamingen en Walen, artificieel gerealiseerd in 1831, is na verloop van tijd een heterocliet geheel gebleken, zelfs een explosief geheel. Het is volstrekt nutteloos om het behoud van die eenheid na te streven.

Daarentegen zal de oprichting van een evenwichtig en stabiel federaal of confederaal België beantwoorden aan de verzuchtingen van beide gemeenschappen. Elkeen zal op die manier op een efficiënte wijze voordeel halen uit de culturele en economische verschillen.'

Vandaag argumenteert de PS dat federalisme (of confederalisme) met twee Gemeenschappen een onmogelijke zaak is. Echt onmogelijk? Heel echt onmogelijk?

Hoe dacht Elio Di Rupo daar over in zijn maidenspeech? Hij poneert:

'Sommigen zeggen dat het federalisme met twee Gemeenschappen onmogelijk is en aanleiding zal zijn tot een nieuwe confrontatie.Ik deel deze mening niet. Bovendien hebben we geen andere keuze. De unitaire staat bestaat niet meer. Mocht een doordacht en constructief federalisme onmogelijk zijn, dan zullen we ongetwijfeld geconfronteerd worden met een eventueel separatisme. (...)

Elio Di Rupo, verdediger van een doorgedreven federalisme of confederalisme op basis van beide Gemeenschappen. Wie had dat gedacht?

Met verwijzing naar Jules Destrée, argumenteert de jonge Di Rupo dat het volstrekt zinloos is om de eenheid van België na te streven. Jules Destrée, de man die in 1912 al schreef dat er geen Belgen zijn, maar Vlamingen en Walen.

In zijn boeiend boek over Destrée schrijft Rik Van Cauwelaert dat de PS altijd de regionalistische kaart trekt wanneer deze partij in de oppositie zit. Zit de partij in de meerderheid, dan gaat de PS op stalinistische wijze de unitaire toer op. Onder Di Rupo is dit niet anders, besluit Van Cauwelaert.

Indien het de PS goed uitkomt is de PS Belgisch, indien het nog beter uitkomt is de PS wel degelijk confederalistisch. Zelfs Elio Di Rupo!

http://www.knack.be/nieuws/belgie/machtspartij-ps-en-elio-di-rupo-zijn-belgisch-maar-als-het-beter-uitkomt-confederalistisch/article-opinion-128807.html?nb-handled=true&utm_source=Newsletter-

Het lijkt er op dat de N-VA héél goed weet waarom ze de PS uit de federale regering wil krijgen. In de meerderheid gaat de PS immers op stalinistische wijze de unitaire toer op, terwijl ze de regionalistische kaart trekt als ze in de oppositie zit.

ViveLaBelgique
15 februari 2014, 21:51
Waar staat dat De Wever en zijn bende Belgisch-nationalisten zijn?

Ik weet niet waar jij het haalt dat De Wever en zijn bende Belgisch-nationalisten zouden zijn.

Volgens Vuy is confederalisme een belgicisme. Dat N-VA het conferderalisme nastreeft kan je terugvinden in de N-VA congresteksten.

Het zijn trouwens de Belgisch-nationalisten die (vandaag de dag) geen pap lusten van het confederalisme. Nochtans zijn het wel degelijk Belgisch-nationalisten die als eersten de uitweg naar het confederalisme zagen én aanprezen.

Het lijkt er op dat de N-VA héél goed weet waarom ze de PS uit de federale regering wil krijgen. In de meerderheid gaat de PS immers op stalinistische wijze de unitaire toer op, terwijl ze de regionalistische kaart trekt als ze in de oppositie zit.

Ik heb het artikel gelezen. Het gaat niet over Belgisch-nationalisten. Het gaat over separatisten.

Knuppel
15 februari 2014, 22:02
Ik weet niet waar jij het haalt dat De Wever en zijn bende Belgisch-nationalisten zouden zijn.

Ik post 202. Belgicisten zijn Belgisch-nationalisten.

Volgens Vuy is confederalisme een belgicisme. Dat N-VA het conferderalisme nastreeft kan je terugvinden in de N-VA congresteksten.

En?

Ik heb het artikel gelezen. Het gaat niet over Belgisch-nationalisten. Het gaat over separatisten.


De enige separatisten die ik ken zijn die van 1830. En dat waren géén Vlaams-nationalisten want die bestonden toen nog niet eens.

De rode draad in Vuyes artikel kan je maar beter letterlijk nemen vermits het gaat over Di Rupo die 24 jaar geleden al het confederalisme bepleitte.

Di Rupo is trouwens ook de enige die een referendum voorstelde over "Het voortbestaan van België". Dat was op het congres van de PS in 2005.

fonne
15 februari 2014, 22:03
qed. Bart De Wever en zijn bende zijn belgicisten. Meer bepaald belgicisten die het belgicisme confederalisme nastreven.

Dus: iemand die gebruik maakt van een gallicisme is een gallicist?

fonne
15 februari 2014, 22:10
Het lijkt er op dat de N-VA héél goed weet waarom ze de PS uit de federale regering wil krijgen. In de meerderheid gaat de PS immers op stalinistische wijze de unitaire toer op, terwijl ze de regionalistische kaart trekt als ze in de oppositie zit.
Toen de PS ten tijde van Martens-V tot VII niet mocht meedoen, stuurde ze haar privé-militie, de groupe Hérisson, naar Voeren om van daaruit het land te destabiliseren. Met succes overigens. De groupe Hérisson was de gewapende arm van de Action Fouronnaise van José Happart.
Er vielen toen regelmatig schoten in Voeren, het is een wonder dat er toen geen Vlaamse martelaars gevallen zijn.
José Happart, een simpele fruitboer, werd achteraf rijkelijk met postjes beloond nadat de PS terug in de regering geraakte.

Gwylan
15 februari 2014, 22:17
Noppes.
In tegenstelling tot een regimesoldaat ben ik in staat om de kleine kantjes van "de grote leider" van de N-VA niet onder stoelen en banken te steken maar om ze integendeel in de kijker te zetten. Ik deed dit al meer dan één keer, maar vreemd genoeg reageert daar vriend noch vijand op. Ze kunnen het simpelweg niet plaatsen dat iemand onbeschaamd toegeeft Vlaams-nationalist te zijn en toch de mindere kantjes van leidinggevende Vlaams-nationalisten durft te benoemen.
Jij neemt onveranderlijk de verdediging op je van �*lle regimepartijen en hun politici. Kritiekloos, zelfs zonder je vooraf een heel klein beetje te informeren. Zo iemand noem ik een regimesoldaat. Of jij dat wel of niet terecht vindt zal mij worst wezen.

Wat Gwylan betreft, dat is wel degelijk een Franse vrouw. Een Franse vrouw van hogere afkomst zelfs, maar die niet, zoals de meeste Franstalige Belgen, neerkijkt op de Vlamingen en hun taal. Ze waardeert en onderhoudt het Nederlands wegens haar (gedeeltelijke) afkomst. Gwylan heeft dat onder haar beide nicks meermaals kenbaar gemaakt. Jij, die hier tienduizenden posts neerpootte hebt dat, gedreven door je haat voor alles wat in jouw ogen te "Vlaams" is, niet eens opgemerkt. Je sopt alleen datgene op waarmee je je haat kan voeden. Gwylan die het nooit opneemt voor de N-VA, maar die haar kritiek niet spaart op de politieke gang van zaken in dit apenland, wordt daarom door regimesoldaat System uit het Oosten een N-VA-partijslaaf genoemd.
Voor simpele geesten geldt blijkbaar: Wie niet pro het regime is, is een N-VA-slaafje.

@ mevrouw Knuppel en mijnheer System/Het Oosten

Vooraf mijn excuses voor mogelijke tikfouten : ik maak van een luwte tijdens een vergadering gebruik om dit kort berichtje snel-snel in mekaar te knutselen op mijn tablet…

Ik schrik een beetje van uw beider discussie mij betreffend. Dat ik, zoals mevrouw Knuppel laat verstaan, inderdaad een telgje ben van één van de zowat 2600 oude traditierijke Franse families betekent enkel dat dergelijke afkomst mij, zoals tienduizenden anderen, verplicht tot een strakkere levensstijl, tot het handhaven van traditionele principes, en vooral tot een voorbeeldige inzet en dienstvaardigheid. Wees er van overtuigd dat ik het niet anders zou willen, en dat ik het als een straf zou ervaren mocht men mij beletten om minstens te pogen aan de vereisten van mijn familietraditie te voldoen, maar wees er evenzeer van overtuigd dat het mij helemaal niet beter, laat staan “hoger” maakt dan eender wie anders.

Sinds bijna anderhalve eeuw heeft bedoelde afkomst in Frankrijk overigens geen wettelijke of maatschappelijke betekenis meer, dus los van onze intern gekoesterde traditie en onze meestal wat langere naam zijn wij doodgewone burgers, en ook dat zou ik niet anders willen. Ik tracht, zoals andere vrouwen, een goede echtgenote en een goede maman te zijn, en ik tracht voor het overige, zoals gelukkig zéér velen, mijn nietig steentje bij te dragen tot het welzijn van de maatschappij waarin ik de tijd van een kort mensenbestaan mag leven.

Het is in niets méér dan dat.

Inmiddels heeft men de eerder bestelde pizza’s binnengebracht, want de vergadering duurt nog wel even. De Cola Light, Perrier en biertjes blijken vergeten te zijn. Zo te zien zal het water van het kraantje worden, uit onze snel gespoelde koffiekopjes. Mijn pizza aux fruits de mer getuigt van het onstuimig stormweer dat ons hier al weken teistert : enkele sinds lang overleden mosselen her en der tussen de overvloedige gesmolten kaas, en voor het overige huilen met de pet op. Nu ja, we hebben tenmiste iets te eten, dus we klagen niet : zo “hoogstaand” zijn we dan weer wel….

I’ll be back als ik de tijd kan vinden ….

Knuppel
15 februari 2014, 22:32
@ mevrouw Knuppel en mijnheer System/Het Oosten

Vooraf mijn excuses voor mogelijke tikfouten : ik maak van een luwte tijdens een vergadering gebruik om dit kort berichtje snel-snel in mekaar te knutselen op mijn tablet…

Ik schrik een beetje van uw beider discussie mij betreffend. Dat ik, zoals mevrouw Knuppel laat verstaan, inderdaad een telgje ben van één van de zowat 2600 oude traditierijke Franse families betekent enkel dat dergelijke afkomst mij, zoals tienduizenden anderen, verplicht tot een strakkere levensstijl, tot het handhaven van traditionele principes, en vooral tot een voorbeeldige inzet en dienstvaardigheid. Wees er van overtuigd dat ik het niet anders zou willen, en dat ik het als een straf zou ervaren mocht men mij beletten om minstens te pogen aan de vereisten van mijn familietraditie te voldoen, maar wees er evenzeer van overtuigd dat het mij helemaal niet beter, laat staan “hoger” maakt dan eender wie anders.

Sinds bijna anderhalve eeuw heeft bedoelde afkomst in Frankrijk overigens geen wettelijke of maatschappelijke betekenis meer, dus los van onze intern gekoesterde traditie en onze meestal wat langere naam zijn wij doodgewone burgers, en ook dat zou ik niet anders willen. Ik tracht, zoals andere vrouwen, een goede echtgenote en een goede maman te zijn, en ik tracht voor het overige, zoals gelukkig zéér velen, mijn nietig steentje bij te dragen tot het welzijn van de maatschappij waarin ik de tijd van een kort mensenbestaan mag leven.

Het is in niets méér dan dat.

Inmiddels heeft men de eerder bestelde pizza’s binnengebracht, want de vergadering duurt nog wel even. De Cola Light, Perrier en biertjes blijken vergeten te zijn. Zo te zien zal het water van het kraantje worden, uit onze snel gespoelde koffiekopjes. Mijn pizza aux fruits de mer getuigt van het onstuimig stormweer dat ons hier al weken teistert : enkele sinds lang overleden mosselen her en der tussen de overvloedige gesmolten kaas, en voor het overige huilen met de pet op. Nu ja, we hebben tenmiste iets te eten, dus we klagen niet : zo “hoogstaand” zijn we dan weer wel….

I’ll be back als ik de tijd kan vinden ….

Je volgt dus de discussies "oversees". :-)
Leuk dat je even de tijd nam om de puntjes op de i te zetten.
Ik heb je gemist. Je bent al weg van rond de jaarwisseling.

Schitterende post weer, zoals we dat van jou gewend zijn.
Prachtige dame ook.
Dit forum mag er trots op zijn dat het door jou bezocht wordt en dat je er zelfs op reageert.

Ik kijk alvast uit naar je terugkeer.

ViveLaBelgique
16 februari 2014, 01:35
Ik post 202. Belgicisten zijn Belgisch-nationalisten.



En?



De enige separatisten die ik ken zijn die van 1830. En dat waren géén Vlaams-nationalisten want die bestonden toen nog niet eens.

De rode draad in Vuyes artikel kan je maar beter letterlijk nemen vermits het gaat over Di Rupo die 24 jaar geleden al het confederalisme bepleitte.

Di Rupo is trouwens ook de enige die een referendum voorstelde over "Het voortbestaan van België". Dat was op het congres van de PS in 2005.

Niet echt. In de maiden speech van Elio Di Rupo gaat het over separatisme. Niet over confederalisme. Elio Di Rupo is geen belgicist zoals Bart De Wever en company. Elio Di Rupo heeft trouwens in 2012 nog eens zijn Vlaamse collega separatisten om een referendum te houden. Hij wacht nog altijd op een antwoord.

ViveLaBelgique
16 februari 2014, 01:36
Dus: iemand die gebruik maakt van een gallicisme is een gallicist?

Neen. Iemand die een gallicisme nastreeft is een gallicist.

peter1962
16 februari 2014, 03:14
@ mevrouw Knuppel en mijnheer System/Het Oosten

Vooraf mijn excuses voor mogelijke tikfouten : ik maak van een luwte tijdens een vergadering gebruik om dit kort berichtje snel-snel in mekaar te knutselen op mijn tablet…

Ik schrik een beetje van uw beider discussie mij betreffend. Dat ik, zoals mevrouw Knuppel laat verstaan, inderdaad een telgje ben van één van de zowat 2600 oude traditierijke Franse families betekent enkel dat dergelijke afkomst mij, zoals tienduizenden anderen, verplicht tot een strakkere levensstijl, tot het handhaven van traditionele principes, en vooral tot een voorbeeldige inzet en dienstvaardigheid. Wees er van overtuigd dat ik het niet anders zou willen, en dat ik het als een straf zou ervaren mocht men mij beletten om minstens te pogen aan de vereisten van mijn familietraditie te voldoen, maar wees er evenzeer van overtuigd dat het mij helemaal niet beter, laat staan “hoger” maakt dan eender wie anders.

Sinds bijna anderhalve eeuw heeft bedoelde afkomst in Frankrijk overigens geen wettelijke of maatschappelijke betekenis meer, dus los van onze intern gekoesterde traditie en onze meestal wat langere naam zijn wij doodgewone burgers, en ook dat zou ik niet anders willen. Ik tracht, zoals andere vrouwen, een goede echtgenote en een goede maman te zijn, en ik tracht voor het overige, zoals gelukkig zéér velen, mijn nietig steentje bij te dragen tot het welzijn van de maatschappij waarin ik de tijd van een kort mensenbestaan mag leven.

Het is in niets méér dan dat.

Inmiddels heeft men de eerder bestelde pizza’s binnengebracht, want de vergadering duurt nog wel even. De Cola Light, Perrier en biertjes blijken vergeten te zijn. Zo te zien zal het water van het kraantje worden, uit onze snel gespoelde koffiekopjes. Mijn pizza aux fruits de mer getuigt van het onstuimig stormweer dat ons hier al weken teistert : enkele sinds lang overleden mosselen her en der tussen de overvloedige gesmolten kaas, en voor het overige huilen met de pet op. Nu ja, we hebben tenmiste iets te eten, dus we klagen niet : zo “hoogstaand” zijn we dan weer wel….

I’ll be back als ik de tijd kan vinden ….

Ik zal het niet snel zeggen, met complimentjes moet men nu eenmaal zuinig omgaan maar dit is echt een pareltje om te lezen en wat mij betreft is het hier 'high fives all around' voor Gwylan. :thumbsup:

De schoofzak
16 februari 2014, 08:58
Neen. Iemand die een gallicisme nastreeft is een gallicist.

Koppigheid is geen aangename karaktertrek, maar kan soms getolereerd of verdedigd worden als super-standvastig.
Koppigheid tesamen met domheid, is altijd zeer problematisch.

Doe toch eens de moeite en zoek eens iets op.
Bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gallicisme

In jouw ogen:
Als ik zeg "auto's kosten te duur",
en jij antwoordt, "dat is een gallicisme, in het Nederlands zeggen wij "auto's zijn duur, of auto's kosten veel" en geen letterlijke vertaling uit het Frans.

Dan ga jij denken dat door mijn uitspraak, door mijn vergissing, ik gallicismen ga nastreven.

Concreet op confederalisme: het woord is slecht gekozen voor de lading die het moet dekken. Dat past in een lange traditie, bijvoorbeeld onze 'faciliteiten'.
Maar het woord is er. Alleen in b. Nergens anders ter wereld. Het is geen correct en logisch Nederlands, maar wij zijn nu eenmaal .... koppig.

.

Knuppel
16 februari 2014, 10:06
Niet echt. In de maiden speech van Elio Di Rupo gaat het over separatisme. Niet over confederalisme. Elio Di Rupo is geen belgicist zoals Bart De Wever en company. Elio Di Rupo heeft trouwens in 2012 nog eens zijn Vlaamse collega separatisten om een referendum te houden. Hij wacht nog altijd op een antwoord.

Noppes.
Di Rupo heeft het wel degelijk over confederalisme in zijn maidenspeech. EN over separatisme in geval er geen werkbaar federalisme of confederalisme zou komen.

Wat die uitnodiging van Di Rupo aan de N-VA betreft om het referendum te houden dat hijzelf 9 jaar geleden niet aandurfde. Het was Di Rupo die nauwelijks een week nadat hij zijn referendumvoorstel deed, het voorstel van Verhofstadt, destijds zijn enige coalitiepartner én de premier, boycotte om de grondwet ter herziening vatbaar te verklaren, zodat er in de toekomst op grondwettelijke basis een bindend referendum KAN gehouden worden.

We zijn intussen bijna tien jaar verder. Di Rupo en zijn partij zijn al die tijd ononderbroken aan de macht geweest. Hij claimt de grootste staatshervorming ooit te hebben verwezenlijkt maar het bindend referendum staat niet alleen nog altijd niet in de grondwet, de grondwet is terzake ook nog steeds niet ter herziening vatbaar verklaard.

En dan heeft de man die voor al deze walgelijke kontendraaierij verantwoordelijk is het lef om de N-VA uit te dagen om een referendum te houden.... :roll:

Stel je even voor. Di Rupo die zijn eigen referendumvoorstel niet durft uit te voeren, terwijl hij er de macht voor heeft, maar die de N-VA, die er niet de macht voor heeft, zou toelaten wél zo'n referendum te houden. Wedden dat het vodje papier dat "De Belgische grondwet" heet opeens weer geherwaardeerd wordt mocht de N-VA in die val trappen?

Het enige zogenaamde "referendum" die er in dit land ooit op nationaal niveau werd gehouden was niet toevallig een plebisciet. Een door overheid ingerichte stemming waarbij de uitslag niet-bindend is. Een plebisciet is bijna hetzelfde als een volksraadpleging, met dat verschil dat een volksraadpleging/referendum ook door burgers kan worden aangevraagd.
We weten wat de uitslag van dat plesbisciet in "the early fifties" van vorige eeuw was, én dat de verliezers hun zin kregen.

Welke oenen probeer jij voor de gek te houden?

ViveLaBelgique
16 februari 2014, 11:44
Koppigheid is geen aangename karaktertrek, maar kan soms getolereerd of verdedigd worden als super-standvastig.
Koppigheid tesamen met domheid, is altijd zeer problematisch.

Doe toch eens de moeite en zoek eens iets op.
Bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gallicisme

In jouw ogen:
Als ik zeg "auto's kosten te duur",
en jij antwoordt, "dat is een gallicisme, in het Nederlands zeggen wij "auto's zijn duur, of auto's kosten veel" en geen letterlijke vertaling uit het Frans.

Dan ga jij denken dat door mijn uitspraak, door mijn vergissing, ik gallicismen ga nastreven.

Helemaal niet. Je bent in dat geval een autofreak omdat je begaan bent met de prijzen van auto's.

Concreet op confederalisme: het woord is slecht gekozen voor de lading die het moet dekken. Dat past in een lange traditie, bijvoorbeeld onze 'faciliteiten'.
Maar het woord is er. Alleen in b. Nergens anders ter wereld. Het is geen correct en logisch Nederlands, maar wij zijn nu eenmaal .... koppig.

.

Open VLD heeft dat duidelijk ingezien. Ze hebben confederalisme dan ook geschrapt. N-VA blijft echter grote nastrever van dat belgicisme. Dat maakt hen belgicisten.

ViveLaBelgique
16 februari 2014, 11:46
Noppes.
Di Rupo heeft het wel degelijk over confederalisme in zijn maidenspeech. EN over separatisme in geval er geen werkbaar federalisme of confederalisme zou komen.

Wat die uitnodiging van Di Rupo aan de N-VA betreft om het referendum te houden dat hijzelf 9 jaar geleden niet aandurfde. Het was Di Rupo die nauwelijks een week nadat hij zijn referendumvoorstel deed, het voorstel van Verhofstadt, destijds zijn enige coalitiepartner én de premier, boycotte om de grondwet ter herziening vatbaar te verklaren, zodat er in de toekomst op grondwettelijke basis een bindend referendum KAN gehouden worden.

We zijn intussen bijna tien jaar verder. Di Rupo en zijn partij zijn al die tijd ononderbroken aan de macht geweest. Hij claimt de grootste staatshervorming ooit te hebben verwezenlijkt maar het bindend referendum staat niet alleen nog altijd niet in de grondwet, de grondwet is terzake ook nog steeds niet ter herziening vatbaar verklaard.

En dan heeft de man die voor al deze walgelijke kontendraaierij verantwoordelijk is het lef om de N-VA uit te dagen om een referendum te houden.... :roll:

Stel je even voor. Di Rupo die zijn eigen referendumvoorstel niet durft uit te voeren, terwijl hij er de macht voor heeft, maar die de N-VA, die er niet de macht voor heeft, zou toelaten wél zo'n referendum te houden. Wedden dat het vodje papier dat "De Belgische grondwet" heet opeens weer geherwaardeerd wordt mocht de N-VA in die val trappen?

Het enige zogenaamde "referendum" die er in dit land ooit op nationaal niveau werd gehouden was niet toevallig een plebisciet. Een door overheid ingerichte stemming waarbij de uitslag niet-bindend is. Een plebisciet is bijna hetzelfde als een volksraadpleging, met dat verschil dat een volksraadpleging/referendum ook door burgers kan worden aangevraagd.
We weten wat de uitslag van dat plesbisciet in "the early fifties" van vorige eeuw was, én dat de verliezers hun zin kregen.

Welke oenen probeer jij voor de gek te houden?

Waarom blijf je negeren dat overtuigd separatist Elio Di Rupo in 2012 opnieuw N-VA en het Vlaams Belang heeft aangespoord een referendum te houden:

http://forum.politics.be/showthread.php?p=7006475
Elio Di Rupo daagt N-VA uit : organizeer referendum over Vlaamse onafhankelijkheid

Knuppel
16 februari 2014, 12:03
Waarom blijf je negeren dat overtuigd separatist Elio Di Rupo in 2012 opnieuw N-VA en het Vlaams Belang heeft aangespoord een referendum te houden:

http://forum.politics.be/showthread.php?p=7006475
Elio Di Rupo daagt N-VA uit : organizeer referendum over Vlaamse onafhankelijkheid

IK negeerde niet alleen niet dat Di Rupo De Wever aanraadde een referendum te houden, ik heb zelfs uitgelegd waarom er grondwettelijk gezien niet eens op kon worden ingegaan. Niet IK maar JIJ negeert dus de FEITEN.

Waarom zou De N-VA op het valse voorstel van Di Rupo ingaan als het Vlaams Belang er in 2005 als de kippen bij was om werk te maken van Di Rupo's plan om een referendum over het voortbestaan van België te houden, maar Di Rupo zijn eigen voorstel al naar de prullenmand verwees nog voor zijn woorden koud waren?

Ga je daarop antwoorden of ga je een nieuwe vraag stellen die nergens op slaat?

ViveLaBelgique
16 februari 2014, 12:07
IK negeerde niet alleen niet dat Di Rupo De Wever aanraadde een referendum te houden, ik heb zelfs uitgelegd waarom er grondwettelijk gezien niet eens op kon worden ingegaan. Niet IK maar JIJ negeert dus de FEITEN.

Waarom zou De N-VA op het valse voorstel van Di Rupo ingaan als het Vlaams Belang er in 2005 als de kippen bij was om werk te maken van Di Rupo's plan om een referendum over het voortbestaan van België te houden, maar Di Rupo zijn eigen voorstel al naar de prullenmand verwees nog voor zijn woorden koud waren?

Ga je daarop antwoorden of ga je een nieuwe vraag stellen die nergens op slaat?

Stop toch eens met N-VA als een excuustruuspartij af te schilderen. Ze zijn niet beroerder dan de huidige coalitie als het er op aankomt om de grondwet als een vodje papier te beschouwen. N-VA heeft van niemand voorstellen nodig.

Het feit dat ze geen antwoord geven op de uitdaging van Elio Di Rupo, die zoals je zelf ten overvloede aanhaalt zelf een separatist is, wijst er op dat N-VA belgicisten zijn. Hendrick Vuye heeft dit onomwonden gesteld door confederalisme als een belgicisme af te doen.

Knuppel
16 februari 2014, 12:36
Stop toch eens met N-VA als een excuustruuspartij af te schilderen. Ze zijn niet beroerder dan de huidige coalitie als het er op aankomt om de grondwet als een vodje papier te beschouwen. N-VA heeft van niemand voorstellen nodig.

Het feit dat ze geen antwoord geven op de uitdaging van Elio Di Rupo, die zoals je zelf ten overvloede aanhaalt zelf een separatist is, wijst er op dat N-VA belgicisten zijn. Hendrick Vuye heeft dit onomwonden gesteld door confederalisme als een belgicisme af te doen.


Liegen en de harde feiten ontkennen helpt je niet.

De dag dat de N-VA, zoals jij zeikt, niet te beroerd is om zoals de huidige coalitie de grondwet aan haar laars te lappen, ontketenen de Franstaligen een burgeroorlog.

Zever liever over Di Rupo die zijn eigen uitdaging niet aandurfde in plaats van door te drammen over een voorstel waar hij met verve van bewezen heeft dat hij er geen snars van meende. Anders had hij het referendum dat hij zélf voorstelde gehouden.
D�*t zijn de feiten.
D�*t is de excuustruuspartij voor wat het houden van referenda betreft.

Di Rupo is degene die de macht heeft om zijn eigen referendumvoorstel tot uitvoering te brengen. Bovendien heeft hij de macht heeft om de voorstellen van de N-VA aan zijn laars te lappen. En hij heeft bewezen dat hij dat ook doet!

Het is dankzij Di Rupo dat er niet eens een grondwettelijk referendum k�*n gehouden worden. Zelfs een plesbisciet durft het regime niet meer aan sinds de koningskwestie.

Hoog tijd dat je stopt met de baarlijkste nonsens te blijven herhalen.

Knuppel
16 februari 2014, 12:56
Ik zal het niet snel zeggen, met complimentjes moet men nu eenmaal zuinig omgaan maar dit is echt een pareltje om te lezen en wat mij betreft is het hier 'high fives all around' voor Gwylan. :thumbsup:

Ik riskeer dat System uit Het Oosten nogmaals een onderdanige Vlaming van weleer in mij bespeurt, en ben het voor een keer helemaal met je eens.

Gwylan's posts zijn in de regel pareltjes om te lezen. En daar bedoel ik niet alleen haar schrijfkunst mee. We hebben met Gwylan een dame in ons midden die hoge klasse uitstraalt.

ViveLaBelgique
16 februari 2014, 13:03
Liegen en de harde feiten ontkennen helpt je niet.

De dag dat de N-VA, zoals jij zeikt, niet te beroerd is om zoals de huidige coalitie de grondwet aan haar laars te lappen, ontketenen de Franstaligen een burgeroorlog.

Bangmakerij helpt niet. Die slaafse gedachte dat jij onderdanig dient te zijn aan de Franstaligen is een manifest teken dat jij lijdt onder het stockholmsyndroom. Je bent bovendien nog schizofreen ook. Elio Di Rupo is wel degelijk een separatist zoals jij ook aanhaalt. Waarom zou Elio Di Rupo of zijn aanhang een burgeroorlog ontketenen als zij hun separatistisch fantasme kunnen waarmaken ?

Zever liever over Di Rupo die zijn eigen uitdaging niet aandurfde in plaats van door te drammen over een voorstel waar hij met verve van bewezen heeft dat hij er geen snars van meende. Anders had hij het referendum dat hij zélf voorstelde gehouden.

Elio Di Rupo vertegenwoordigt slechts een minderheid in ons land. Het referendum zal van de Vlaams-Nationalisten dienen te komen. Elio Di Rupo heeft nooit een voorstel gedaan. Hij heeft een uitdaging gelanceerd aan de Vlaams-Nationalisten om een referendum te houden.


D�*t zijn de feiten.
D�*t is de excuustruuspartij voor wat het houden van referenda betreft.

Di Rupo is degene die de macht heeft om zijn eigen referendumvoorstel tot uitvoering te brengen. Bovendien heeft hij de macht heeft om de voorstellen van de N-VA aan zijn laars te lappen. En hij heeft bewezen dat hij dat ook doet!

Het is dankzij Di Rupo dat er niet eens een grondwettelijk referendum k�*n gehouden worden. Zelfs een plesbisciet durft het regime niet meer aan sinds de koningskwestie.

Hoog tijd dat je stopt met de baarlijkste nonsens te blijven herhalen.

Het zou de N-VA sieren als hun partijtop dergelijk klaar en duidelijk antwoord aan Elio Di Rupo zou geven. Wees maar zeker dat Paul Magnette in debat met Bart De Wever deze misplaatste Vlaamse slaafsheid zal blootleggen.

Knuppel
16 februari 2014, 13:17
Voorzitter Di Rupo van de Waalse socialistische partij PS heeft het referendum zaterdag voorgesteld. Hij verwacht dat een grote meerderheid van de Belgen 'ja' zal stemmen.

PS-voorzitter Elio Di Rupo wil een referendum houden over het voortbestaan van België. Dat liet hij zaterdag verstaan op het PS-congres over de Europese grondwet. In een stemming bleek de meerderheid van de Parti Socialiste voor de Europese grondwet (324 ja, 5 neen en 5 onthoudingen).


http://agripress.be/start/artikel/76019/fr

za 26 feb 2005,
België overweegt referendum over voortbestaan

Belgen kunnen zich wellicht in een referendum uitspreken over het voortbestaan van hun land. Voorzitter Di Rupo van de Waalse socialistische partij PS heeft het referendum zaterdag voorgesteld. Hij verwacht dat een grote meerderheid van de Belgen 'ja' zal stemmen.

De Franstalige politicus komt met het idee vanwege de ontwerp-Europese grondwet. Volgens hem zou een referendum hierover alleen mogelijk zijn als Belgen zich eerst uitspreken of ze voor of tegen splitsing van België zijn.

Het Vlaams Belang steunt het idee voor een referendum. De Vlaams-nationalistische beweging, de tweede partij van Vlaanderen, verwacht juist dat veel Vlamingen zich willen afscheiden van Walloni?, reageerde voorzitter Van Hecke. Het Vlaams Belang wil van Vlaanderen een republiek maken. Ook het kleinere Vlaams-nationalistische N-VA is voor een volksraadpleging.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/20667325/__belgi__overweegt_referendum_over_voortbestaan__. html

Knuppel
16 februari 2014, 13:21
Elio Di Rupo heeft nooit een voorstel gedaan. Hij heeft een uitdaging gelanceerd aan de Vlaams-Nationalisten om een referendum te houden.

ViveLaBelgique
16 februari 2014, 13:27
http://agripress.be/start/artikel/76019/fr



http://www.telegraaf.nl/buitenland/20667325/__belgi__overweegt_referendum_over_voortbestaan__. html

Ik heb het over 2012. Blijkbaar ben jij sinds 2005 niet meer capabel om mee te gaan met je tijd. Ik bewonder de nauwgezetheid waarmee jij jouw relaas onderbouwd. Er zit echter een groot hiaat in jouw dossiers. Je vindt blijkbaar nergens het formele antwoord van N-VA terug op de uitdaging die Elio Di Rupo hen in 2012 gegeven heeft om een referendum te houden.

Het is dus een beetje zielig voor jou aan het worden dat je steeds teruggrijpt naar 2005 ten tijden dat N-VA nog maar een klein verwaarloosbaar VU-legacy prutspartijtje was.

Het Oosten
16 februari 2014, 13:32
Ik zal het niet snel zeggen, met complimentjes moet men nu eenmaal zuinig omgaan maar dit is echt een pareltje om te lezen en wat mij betreft is het hier 'high fives all around' voor Gwylan. :thumbsup:

Wat zou het. Allemaal praat voor de vaak. U laat zich gewoon inpakken. Net als de rest.

Knuppel
16 februari 2014, 16:15
Wat zou het. Allemaal praat voor de vaak. U laat zich gewoon inpakken. Net als de rest.

Vergeleken met het gezeik uit Het Oosten zijn de pareltjes van Gwylan zelfs Cullinan diamanten.

fonne
16 februari 2014, 16:22
Wat zou het. Allemaal praat voor de vaak. U laat zich gewoon inpakken. Net als de rest.

92893

Knuppel
16 februari 2014, 16:30
Ik heb het over 2012. Blijkbaar ben jij sinds 2005 niet meer capabel om mee te gaan met je tijd. Ik bewonder de nauwgezetheid waarmee jij jouw relaas onderbouwd. Er zit echter een groot hiaat in jouw dossiers. Je vindt blijkbaar nergens het formele antwoord van N-VA terug op de uitdaging die Elio Di Rupo hen in 2012 gegeven heeft om een referendum te houden.

Het is dus een beetje zielig voor jou aan het worden dat je steeds teruggrijpt naar 2005 ten tijden dat N-VA nog maar een klein verwaarloosbaar VU-legacy prutspartijtje was.

Het gaat niet over jaartallen, noch over het prutspartijtje dat de N-VA ooit was, maar over het houden van een bindend referendum.

Di Rupo stelde een referendum voor. Hij was ervan overtuigd dat hij dat zou winnen, en kreeg daarbij zelfs ONMIDDELLIJK de steun van ALLE Vlaams-nationalisten. Zo te zien was Di Rupo echter toch niet zo zeker van zijn overwinning want hij trok zijn referendumkeutel niet alleen als de weerlicht weer in, hij maakte het houden van referenda op grondwettelijke basis één week later onmogelijk....en daagde daarna De Wever uit om een referendum te houden.

Van een "uitdaging" gesproken.

Alleen driedubbele debielen lopen daar in.

ViveLaBelgique
16 februari 2014, 22:47
Het gaat niet over jaartallen, noch over het prutspartijtje dat de N-VA ooit was, maar over het houden van een bindend referendum.

Di Rupo stelde een referendum voor. Hij was ervan overtuigd dat hij dat zou winnen, en kreeg daarbij zelfs ONMIDDELLIJK de steun van ALLE Vlaams-nationalisten. Zo te zien was Di Rupo echter toch niet zo zeker van zijn overwinning want hij trok zijn referendumkeutel niet alleen als de weerlicht weer in, hij maakte het houden van referenda op grondwettelijke basis één week later onmogelijk....en daagde daarna De Wever uit om een referendum te houden.

Van een "uitdaging" gesproken.

Alleen driedubbele debielen lopen daar in.

Blijkbaar heb ik iets gemist. Kan je even de persmededling geven van de Vlaams-Nationalisten nadat Elio Di Rupo in 2012 hen had uitgedaagd een referendum te houden ?

Ik waardeer jouw bijdragen op dit forum en wens te profiteren van jouw behulpzaamheid.

Knuppel
17 februari 2014, 00:14
Blijkbaar heb ik iets gemist. Kan je even de persmededling geven van de Vlaams-Nationalisten nadat Elio Di Rupo in 2012 hen had uitgedaagd een referendum te houden ?

Ik waardeer jouw bijdragen op dit forum en wens te profiteren van jouw behulpzaamheid.

Er zitten krassen in je plaat.

Wie niet van de slimsten is mist wel meer dan "iets".

Elio had zijn referendum zelf moeten houden in plaats van degenen uit te dagen die hem onmiddellijk steunden in 2005 zeven jaar later uit te dagen om te doen waar hij zelf te laf voor was, én wat hij voor anderen onmogelijk maakte.

Bovendien had hij beter Verhofstadt gesteund die het referendum in de grondwet wilde doen opnemen ipv het onmogelijk te maken.

En nu ga je weer gezwind mijn negeerbox in want ik ben je belachelijke zever zo beu als koude pap.

Boduo
17 februari 2014, 08:01
Er zitten krassen in je plaat.

Wie niet van de slimsten is mist wel meer dan "iets".

Elio had zijn referendum zelf moeten houden in plaats van degenen uit te dagen die hem onmiddellijk steunden in 2005 zeven jaar later uit te dagen om te doen waar hij zelf te laf voor was, én wat hij voor anderen onmogelijk maakte.

Bovendien had hij beter Verhofstadt gesteund die het referendum in de grondwet wilde doen opnemen ipv het onmogelijk te maken.En nu ga je weer gezwind mijn negeerbox in want ik ben je belachelijke zever zo beu als koude pap.

De nagel op de kop: al dat gelul over een referendum is prietpraat.
Pas op 1/1/2015 zullen de GEWESTEN mogen een referendum organiseren.
Dieroepoo speelde 100 % VALS.
Berlusconi in het klein.

Fiscoman
17 februari 2014, 10:00
Het gaat niet over jaartallen, noch over het prutspartijtje dat de N-VA ooit was, maar over het houden van een bindend referendum.

Di Rupo stelde een referendum voor. Hij was ervan overtuigd dat hij dat zou winnen, en kreeg daarbij zelfs ONMIDDELLIJK de steun van ALLE Vlaams-nationalisten. Zo te zien was Di Rupo echter toch niet zo zeker van zijn overwinning want hij trok zijn referendumkeutel niet alleen als de weerlicht weer in, hij maakte het houden van referenda op grondwettelijke basis één week later onmogelijk....en daagde daarna De Wever uit om een referendum te houden.

Van een "uitdaging" gesproken.

Alleen driedubbele debielen lopen daar in.


Misschien hebben we een ander exemplaar, maar bindende referenda zijn nooit grondwettig geweest.

Knuppel
17 februari 2014, 10:07
Misschien hebben we een ander exemplaar, maar bindende referenda zijn nooit grondwettig geweest.

Wie niet leest wat ik schreef kan er beter niet op reageren.

Volgens de Belgische grondwet bestaan er helemaal géén referenda.
Dus ook geen bindende, en al zeker geen op volksinitiatief zoals in Zwitserland.

Boduo
17 februari 2014, 11:10
Wie niet leest wat ik schreef kan er beter niet op reageren.

Volgens de Belgische grondwet bestaan er helemaal géén referenda.
Dus ook geen bindende, en al zeker geen op volksinitiatief zoals in Zwitserland.

Na de 6de staatshervorming kunnen de GEWESTEN referenda organiseren.
Belangrijk voor een groei naar doorgedreven confederalisme.

:clapping::clapping::clapping:

ViveLaBelgique
17 februari 2014, 11:15
Er zitten krassen in je plaat.

Wie niet van de slimsten is mist wel meer dan "iets".

Elio had zijn referendum zelf moeten houden in plaats van degenen uit te dagen die hem onmiddellijk steunden in 2005 zeven jaar later uit te dagen om te doen waar hij zelf te laf voor was, én wat hij voor anderen onmogelijk maakte.

Bovendien had hij beter Verhofstadt gesteund die het referendum in de grondwet wilde doen opnemen ipv het onmogelijk te maken.

En nu ga je weer gezwind mijn negeerbox in want ik ben je belachelijke zever zo beu als koude pap.

Ik waardeer jouw uitleg. Mijn vraag was echter of je het formele antwoord van de Vlaams-Nationalisten op deze uitdaging van Elio Di Rupo kon geven. Ik heb deze gemist. Graag een doorverwijzing. Ik vermoed dat N-VA en het Vlaams Belang hier op gereageerd hebben maar ik vind het gewoon niet terug op het internet.

ViveLaBelgique
17 februari 2014, 11:21
Misschien hebben we een ander exemplaar, maar bindende referenda zijn nooit grondwettig geweest.

Dat klopt. Ik denk dat de uitdaging van Elio Di Rupo ook bedoeld was om de Vlaams-Nationalisten een niet bindend referendum te doen organiseren.

In de aanloop van het N-VA congres is maandenlang door de gehele achterban van gewerkt aan congresteksten over confederalisme. De academische definitie van confederalisme die een onafhankelijk Vlaanderen inhoudt heeft het niet gehaald in de congresteksten. Hiervoor is een geëmotioneerd strijd gevoerd tussen de radicalen en de gematigden binnen N-VA. Hendrick Vuye rijt de wonde terug open door confederalisme een belgicisme te noemen.

ViveLaBelgique
17 februari 2014, 11:23
Na de 6de staatshervorming kunnen de GEWESTEN referenda organiseren.
Belangrijk voor een groei naar doorgedreven confederalisme.

:clapping::clapping::clapping:

"Doorgedreven confederalisme" ? Welke politieke partij hanteert deze term ?

Pjotr 2691
17 februari 2014, 11:37
Dat klopt. Ik denk dat de uitdaging van Elio Di Rupo ook bedoeld was om de Vlaams-Nationalisten een niet bindend referendum te doen organiseren.

In de aanloop van het N-VA congres is maandenlang door de gehele achterban van gewerkt aan congresteksten over confederalisme. De academische definitie van confederalisme die een onafhankelijk Vlaanderen inhoudt heeft het niet gehaald in de congresteksten. Hiervoor is een geëmotioneerd strijd gevoerd tussen de radicalen en de gematigden binnen N-VA. Hendrick Vuye rijt de wonde terug open door confederalisme een belgicisme te noemen.

U weet gelukkig - of waarschijnlijk ongelukkig misschien - nog altijd niet wat een belgicisme is.
Zoek eens het verschil tussen het telbare en het ontelbare begrip op. Misschien zult u dan wel begrijpen wat Vuye bedoelde. Ik zie heel wat onwil bij u.

Knuppel
17 februari 2014, 11:39
Ik zie heel wat onwil bij u.

En dat is nog zacht uitgedrukt.

Ordinair getrol van een aandachtshoer is het.

Boduo
17 februari 2014, 12:09
"Doorgedreven confederalisme" ? Welke politieke partij hanteert deze term ?

Het gaat hier NIET om een partij.
Het gaat om een gewestelijk referendum.

;-)

ViveLaBelgique
17 februari 2014, 12:56
Er zitten krassen in je plaat.

Wie niet van de slimsten is mist wel meer dan "iets".

Elio had zijn referendum zelf moeten houden in plaats van degenen uit te dagen die hem onmiddellijk steunden in 2005 zeven jaar later uit te dagen om te doen waar hij zelf te laf voor was, én wat hij voor anderen onmogelijk maakte.

Bovendien had hij beter Verhofstadt gesteund die het referendum in de grondwet wilde doen opnemen ipv het onmogelijk te maken.

En nu ga je weer gezwind mijn negeerbox in want ik ben je belachelijke zever zo beu als koude pap.

Ik heb het niet over 2005. Ik heb het over 2012. Graag had ik daar het formele antwoord van N-VA en het Vlaams Belang op de uitdaging.

ViveLaBelgique
17 februari 2014, 12:57
De nagel op de kop: al dat gelul over een referendum is prietpraat.
Pas op 1/1/2015 zullen de GEWESTEN mogen een referendum organiseren.
Dieroepoo speelde 100 % VALS.
Berlusconi in het klein.

Is dat het formele antwoord van N-VA en het Vlaams Belang ? Graag had ik een link naar hun mededeling hierover.

ViveLaBelgique
17 februari 2014, 12:59
U weet gelukkig - of waarschijnlijk ongelukkig misschien - nog altijd niet wat een belgicisme is.
Zoek eens het verschil tussen het telbare en het ontelbare begrip op. Misschien zult u dan wel begrijpen wat Vuye bedoelde. Ik zie heel wat onwil bij u.

Waar kan ik het opzoeken ? Ik denk dat de N-VA fanclub vooral verveeld zit met het feit dat Hendrick Vuye N-VA bestempelt als belgicisten.

Boduo
17 februari 2014, 14:11
Is dat het formele antwoord van N-VA en het Vlaams Belang ? Graag had ik een link naar hun mededeling hierover.

Het gaat hier NIET over NVA of/en VB.
Het gaat over de 6de staatshervorming waar voorzien is dat vanaf 1/1/0215 de GEWESTEN kunnen een referendum organiseren.

ViveLaBelgique
17 februari 2014, 14:20
Het gaat hier NIET over NVA of/en VB.
Het gaat over de 6de staatshervorming waar voorzien is dat vanaf 1/1/0215 de GEWESTEN kunnen een referendum organiseren.

Waren N-VA en het Vlaams Belang daar dan geen vragende partij voor ? Volgens sommigen wouwen ze in 2005 al een referendum organiseren. Nu Elio Di Rupo de N-VA in 2012 concreet uitdaagde om een referendum te houden is het nog altijd wacht op hun formeel antwoord.

Boduo
17 februari 2014, 16:10
Waren N-VA en het Vlaams Belang daar dan geen vragende partij voor ? Volgens sommigen wouwen ze in 2005 al een referendum organiseren. Nu Elio Di Rupo de N-VA in 2012 concreet uitdaagde om een referendum te houden is het nog altijd wacht op hun formeel antwoord.

# 246 lézen !!!
Niet OVERlezen hé !
(2005 & 2012 zijn al voorbij)
Het gaat over 2015.

Pjotr 2691
17 februari 2014, 16:52
Waar kan ik het opzoeken ? Ik denk dat de N-VA fanclub vooral verveeld zit met het feit dat Hendrick Vuye N-VA bestempelt als belgicisten.

Dumb and dumber?

ViveLaBelgique
17 februari 2014, 16:58
# 246 lézen !!!
Niet OVERlezen hé !
(2005 & 2012 zijn al voorbij)
Het gaat over 2015.

Dus de Vlaams-Nationalisten hebben volgens jou de uitdaging van 2012 om een referendum te houden zomaar laten voorbij gaan ?