PDA

View Full Version : 7de dag: Koen Geens wil openstelling artikel 195 2014-2019


ViveLaBelgique
9 februari 2014, 15:41
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/dezevendedag/EP_140209_DZD?video=1.1868026

Als je zijn uitleg analyseert wil Koen Geens grondwetsartikel 195 voor herziening vatbaar verklaren op het einde van deze legislatuur. Dit zet de poort open voor het parlement van 2014-2019 om de grondwet te behandelen als een vodje papier.

Het excuus dat Koen Geens hanteert is dat de komende legislatuur "de souplesse" dient te hebben om de grondwet aan te passen op eventuele vragen van Europa.

Vrijheideerst
9 februari 2014, 15:53
Zo'n onnozel, leep figuur minister, dat kan alleen maar in belgique.

De afgang in het Dexia-topmanager debat bewijst genoeg.

ViveLaBelgique
19 april 2014, 15:37
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/VK14/belga_20140418_meerderheid_vindt_geen_akkoord_over

Voorlopig is er nog geen akkoord binnen de regering over de lijst van te herziene grondswetsartikels. Als je de VRT mag geloven zouden Open VLD, CD&V en Sp.a willen meestappen in het mogelijk maken gefoefel met artikel 195 voor de nakende legislatuur ?

Qué ?

Ik dacht dat Open VLD het "confederalisme" had afgezworen ?

Paasmaandag zou de regering hier terug over onderhandelen. Dat ze de lijst van grondwetsartikels gewoon laat voor wat ze is; vijgen na Pasen.

Eduard Khil
19 april 2014, 15:39
http://www.tijd.be/nieuws/opinie_column/Artikel_195_de_laatste_afrit.9491650-7116.art

Eduard Khil
19 april 2014, 15:42
Qué ?

Ik dacht dat Open VLD het "confederalisme" had afgezworen ?

.

dat heeft daar niets mee te maken. Als ze 195 voor wijziging vatbaar verklaren is dat in hoofdzaak een tactiek, niets meer dan dat.

ViveLaBelgique
21 april 2014, 22:41
http://www.lesoir.be/525640/article/actualite/belgique/elections-2014/2014-04-21/constitution-accord-sur-liste-des-articles-reviser

Elio Di Rupo I zegt NEEN tegen mogelijk misbruik van artikel 195 tijdens de volgende legislatuur.

fonne
21 april 2014, 22:43
http://www.lesoir.be/525640/article/actualite/belgique/elections-2014/2014-04-21/constitution-accord-sur-liste-des-articles-reviser

Elio Di Rupo I zegt NEEN tegen mogelijk misbruik van artikel 195 tijdens de volgende legislatuur.
Misbruik van artikel 195 was alleen toegestaan als het francofonia goed uitkwam.

ViveLaBelgique
21 april 2014, 22:47
Misbruik van artikel 195 was alleen toegestaan als het francofonia goed uitkwam.

Dus jij keurt misbruik van artikel 195 goed ? Je bent al even hypocriet als Koen Geens.

fonne
21 april 2014, 22:53
Dus jij keurt misbruik van artikel 195 goed ? Je bent al even hypocriet als Koen Geens.

Als Vlaanderen daarmee onafhankelijk kan worden mag dat. Ze mogen de Grondvod ook gewoon buiten werking stellen. Wat hebben we aan een Grondvod die ongestraft door de francofonen met de voeten mag getreden worden?

ViveLaBelgique
21 april 2014, 22:57
Als Vlaanderen daarmee onafhankelijk kan worden mag dat. Ze mogen de Grondvod ook gewoon buiten werking stellen. Wat hebben we aan een Grondvod die ongestraft door de francofonen met de voeten mag getreden worden?

Dergelijke uitlatingen maken jou niet beter dan de "francofonen".

marie daenen
21 april 2014, 23:04
Dergelijke uitlatingen maken jou niet beter dan de "francofonen".

Wie maalt er nog om om beter te zijn dan de francofonen, waartoe dient dat?

ViveLaBelgique
21 april 2014, 23:10
Wie maalt er nog om om beter te zijn dan de francofonen, waartoe dient dat?

Pertinente vraag. Ik kan daar enkel voor mijzelf op antwoorden. Ik vind de francophone cultuur te veel chauvinistische navelstaarderij.

BWarrior
21 april 2014, 23:13
dat heeft daar niets mee te maken. Als ze 195 voor wijziging vatbaar verklaren is dat in hoofdzaak een tactiek, niets meer dan dat.

Ze spelen dus geen tactische spelletjes.

marie daenen
21 april 2014, 23:25
Ze spelen dus geen tactische spelletjes.

De Vlamingen in de regering die nog tactische spelletjes spelen?

Ze spelen gewoonweg geen enkel spelletje meer, ze zijn uitgeteld en totaal buiten spel gezet.

Ik vraag mij echt af waarom ze nog al die moeite doen om opnieuw verkozen te worden?
Ze gaan allemaal voor een vorming van EDRII.
En daar hebben ze niets, maar dan ook totaal niets meer te zeggen en zitten ze er voor spek en bonen bij.

Waarom al hun inspanningen om Vlaanderen zo geketend te houden in la Belgique?
In ieder geval is die oplossing voor Vlaanderen totaal katastrofaal want la Belgique heeft de totale afbouw van Vlaanderen in de stijgers gezet.

Hoera
21 april 2014, 23:28
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/VK14/belga_20140418_meerderheid_vindt_geen_akkoord_over

Voorlopig is er nog geen akkoord binnen de regering over de lijst van te herziene grondswetsartikels. Als je de VRT mag geloven zouden Open VLD, CD&V en Sp.a willen meestappen in het mogelijk maken gefoefel met artikel 195 voor de nakende legislatuur ?

Qué ?

Ik dacht dat Open VLD het "confederalisme" had afgezworen ?

Paasmaandag zou de regering hier terug over onderhandelen. Dat ze de lijst van grondwetsartikels gewoon laat voor wat ze is; vijgen na Pasen.


Als puntje bij paaltje komt, zien zelfs de VLD'ers in dat niets meer werkt in den Belgique... ze durven het alleen niet zeggen

marie daenen
21 april 2014, 23:30
Als puntje bij paaltje komt, zien zelfs de VLD'ers in dat niets meer werkt in den Belgique... ze durven het alleen niet zeggen

Ze hebben niets meer te zeggen.

omaplop
22 april 2014, 08:47
Allemaal te veel schrik voor de lijken in de kast!! Kast, eerder een groot appartementsgebouw , vrees ik!!

fonne
22 april 2014, 18:25
Dergelijke uitlatingen maken jou niet beter dan de "francofonen".
Ik heb altijd de stelling verdedigd dat Vlaamse politiekers zich moeten spiegelen aan het gedrag van de Franstalige politiekers. Dan houdt België binnen de twee jaar op te bestaan. Propre Peuple d'Abord, keihard gespeeld langs beide kanten dus.

ViveLaBelgique
22 april 2014, 20:34
Ik heb altijd de stelling verdedigd dat Vlaamse politiekers zich moeten spiegelen aan het gedrag van de Franstalige politiekers. Dan houdt België binnen de twee jaar op te bestaan. Propre Peuple d'Abord, keihard gespeeld langs beide kanten dus.

Stel dat jij ooit jouw doel bereikt, wil je dan een grondwet die met respect wordt behalend ? Of ben jij gewoon een anarchist.

Vrijheideerst
22 april 2014, 20:40
Ze spelen dus geen tactische spelletjes.

De BUB nationaliseert alle banken en verplicht ze om een franstalige naam te hebben. KBC & Argenta worden gesloten.

fbpolitics
23 april 2014, 00:36
Als je zijn uitleg analyseert wil Koen Geens grondwetsartikel 195 voor herziening vatbaar verklaren op het einde van deze legislatuur. Dit zet de poort open voor het parlement van 2014-2019 om de grondwet te behandelen als een vodje papier.

Het excuus dat Koen Geens hanteert is dat de komende legislatuur "de souplesse" dient te hebben om de grondwet aan te passen op eventuele vragen van Europa.
Als ik grondwetsartikel 195 goed heb begrepen, handelt dit over de 2/3 meerderheid die nodig is.
Indien dit inderdaad over de 2/3 meerderheid handelt, is de ware bedoeling toch duidelijk:
1) de traditionele Vlaamse volksverraders hebben schrik van de verkiezingsuitslag;
2) de bevolking -althans mezelf- heeft het gevoel dat de staatsschuld en de aanpak ervan in een veel nijpendere situatie zit dan dat de politici laten uitschijnen;

1 + 2: men wil de NVA wederom buiten de regering houden, en kan via wijziging van grondwetsartikel 195 vooralsnog regeren -en daarna de overwinning claimen.

Dit stelt ook dat de formatie nu al vastligt.

Ik heb altijd de stelling verdedigd dat Vlaamse politiekers zich moeten spiegelen aan het gedrag van de Franstalige politiekers. Dan houdt België binnen de twee jaar op te bestaan. Propre Peuple d'Abord, keihard gespeeld langs beide kanten dus.
Stel dat jij ooit jouw doel bereikt, wil je dan een grondwet die met respect wordt behalend ? Of ben jij gewoon een anarchist.
Zeer goede telling van fonne, en om me daarbij aan te sluiten: als de splitsing een feit is, dan zullen de superieure (grond)rechten van de Walen niet meer bestaan, en is de wet gelijk voor éénieder, hetgeen een goede grondslag is voor respect.


.

daiwa
23 april 2014, 01:32
Stel dat jij ooit jouw doel bereikt, wil je dan een grondwet die met respect wordt behalend ?

Dat zou dan nieuw zijn in Belgie !

Skobelev
23 april 2014, 05:46
Dat zou dan nieuw zijn in Belgie !

Hier moet je zelfs niet verkozen worden om minister te mogen spelen....zelfs Peeters is zo begonnen.

ViveLaBelgique
23 april 2014, 09:35
Als ik grondwetsartikel 195 goed heb begrepen, handelt dit over de 2/3 meerderheid die nodig is.
Indien dit inderdaad over de 2/3 meerderheid handelt, is de ware bedoeling toch duidelijk:
1) de traditionele Vlaamse volksverraders hebben schrik van de verkiezingsuitslag;
2) de bevolking -althans mezelf- heeft het gevoel dat de staatsschuld en de aanpak ervan in een veel nijpendere situatie zit dan dat de politici laten uitschijnen;

1 + 2: men wil de NVA wederom buiten de regering houden, en kan via wijziging van grondwetsartikel 195 vooralsnog regeren -en daarna de overwinning claimen.

Je snapt er niets van. N-VA heeft het gefoefel met artikel 195 voor de Europese raad gebracht. Daarom dat deze legislatuur dit artikel niet meer voor herziening vatbaar verklaard. Het is trouwens een artikel dat niet kan herzien worden door partijen die lak hebben aan democratie.

ViveLaBelgique
23 april 2014, 09:36
Dat zou dan nieuw zijn in Belgie !

Inderdaad. Je kan je echter wel de vraag stellen of partijen die de grondwet met de voeten treden de mogelijk mogen krijgen om een grondwet op te stellen die gerespecteerd dient te worden.

Pandareus
23 april 2014, 10:48
Als ik grondwetsartikel 195 goed heb begrepen, handelt dit over de 2/3 meerderheid die nodig is.
Indien dit inderdaad over de 2/3 meerderheid handelt, is de ware bedoeling toch duidelijk:
1) de traditionele Vlaamse volksverraders hebben schrik van de verkiezingsuitslag;
2) de bevolking -althans mezelf- heeft het gevoel dat de staatsschuld en de aanpak ervan in een veel nijpendere situatie zit dan dat de politici laten uitschijnen;

1 + 2: men wil de NVA wederom buiten de regering houden, en kan via wijziging van grondwetsartikel 195 vooralsnog regeren -en daarna de overwinning claimen.


.

Kun je dat eens toelichten ?

Eduard Khil
23 april 2014, 10:55
Kun je dat eens toelichten ?

ik versta er ook geen bal van. Lijkt me vergezocht.

daiwa
23 april 2014, 19:34
Inderdaad. Je kan je echter wel de vraag stellen of partijen die de grondwet met de voeten treden de mogelijk mogen krijgen om een grondwet op te stellen die gerespecteerd dient te worden.

Wat mij betreft zouden de 3 tradionele partijen daarvoor de kans niet meer mogen krijgen.

marie daenen
23 april 2014, 19:46
Wat mij betreft zouden de 3 tradionele partijen daarvoor de kans niet meer mogen krijgen.

Natuurlijk krijgen de drie Vlaamse klassieke partijen daar de kans niet meer voor; de franstaligen willen toch niet.
Bovendien vraag ik mij af voor wat ze nog wel de kans krijgen buiten te knikken en te buigen voor hun franstalige dictaten.

ViveLaBelgique
23 april 2014, 23:11
Wat mij betreft zouden de 3 tradionele partijen daarvoor de kans niet meer mogen krijgen.

Denk jij dat N-VA als ze aan de federale macht zijn Artikel 195 niet gaan openstellen voor de legislatuur na hen ?

daiwa
23 april 2014, 23:15
Denk jij dat N-VA als ze aan de federale macht zijn Artikel 195 niet gaan openstellen voor de legislatuur na hen ?

Dat blijft afwachten.
Van de andere partijen weten we uit ondervinding al zeker dat ze de grondwet als een vodje papier beschouwen als het hen goed uitkomt.

Eduard Khil
23 april 2014, 23:22
Denk jij dat N-VA als ze aan de federale macht zijn Artikel 195 niet gaan openstellen voor de legislatuur na hen ?

Als N-VA de kans krijgt om hun economisch programma door te voeren, zal het zelf zover niet komen. De PS zal dat verhinderen

ViveLaBelgique
24 april 2014, 09:17
Dat blijft afwachten.
Van de andere partijen weten we uit ondervinding al zeker dat ze de grondwet als een vodje papier beschouwen als het hen goed uitkomt.

Wat doet je twijfelen aan de N-VA ?

ViveLaBelgique
24 april 2014, 09:18
Als N-VA de kans krijgt om hun economisch programma door te voeren, zal het zelf zover niet komen. De PS zal dat verhinderen

Het economisch programma van N-VA wordt uitgevoerd door Elio Di Rupo I. Zie ook het Plan V van N-VA dat nog meer fantasie aan de dag legt in overheidssaneringen dat PS².

Eduard Khil
24 april 2014, 09:20
Het economisch programma van N-VA wordt uitgevoerd door Elio Di Rupo I. Zie ook het Plan V van N-VA dat nog meer fantasie aan de dag legt in overheidssaneringen dat PS².

:rofl:
:silly:

fbpolitics
25 april 2014, 01:50
Als ik grondwetsartikel 195 goed heb begrepen, handelt dit over de 2/3 meerderheid die nodig is.
...
1 + 2: men wil de NVA wederom buiten de regering houden, en kan via wijziging van grondwetsartikel 195 vooralsnog regeren -en daarna de overwinning claimen.
Kun je dat eens toelichten ?
Toen er sprake was over artikel 195 en bijhorende gevolgen voor de plannen van de NVA, heb ik 195 opgezocht en proberen vatten. Ik meende dat het hem puur ging over de nood om een 2/3 meerderheid nodig te hebben om een grondwet te kunnen wijzigen.

Mijn punt was: de traditionele Vlaamse volksverraders zouden 195 aanpassen dat er minder dan een 2/3 meerderheid nodig is om een grondwet te kunnen wijzigen, bv 51% (niet gelijk aan de helft + 1). Dit omdat de NVA zodanig groot is dat er nooit een 2/3 kan worden gevonden, en dus via wijziging 195, 51% volstaat. Hierdoor zouden de traditionele Vlaamse volksverraders de 6e staatshervorming erdoor kunnen drukken, en daarna de overwinning claimen (lees: goed nieuws show 2).

Maar ik moet 195 niet goed hebben begrepen zoals ViveLaBelgique het zei. Dus kan iemand beknopt 195 toelichten aub.

.

ViveLaBelgique
25 april 2014, 09:33
Ik citeer even het huidig artikel 195:

Art. 195

De federale wetgevende macht heeft het recht te verklaren dat er redenen zijn tot herziening van zodanige grondwettelijke bepaling als zij aanwijst.

Na deze verklaring zijn beide Kamers van rechtswege ontbonden.

Twee nieuwe Kamers worden overeenkomstig artikel 46 bijeengeroepen.

Deze Kamers beslissen, in overeenstemming met de Koning, over de punten die aan herziening zijn onderworpen.

In dit geval mogen de Kamers niet beraadslagen wanneer niet ten minste twee derden van de leden waaruit elke Kamer bestaat, aanwezig zijn; en een verandering is alleen dan aangenomen, indien zij ten minste twee derden van de stemmen heeft verkregen.


Overgangsbepaling

Evenwel kunnen de Kamers, samengesteld ingevolge de vernieuwing van de Kamers van 13 juni 2010, in overeenstemming met de Koning, beslissen over de herziening van de volgende bepalingen, artikelen en groeperingen van artikelen, uitsluitend in de hierna aangeduide zin :

1° de artikelen 5, tweede lid, 11bis, 41, vijfde lid, 159 en 190 om de volledige uitoefening van de autonomie van de gewesten te garanderen ten aanzien van de provincies zonder afbreuk te doen aan de huidige specifieke bepalingen van de wet van 9 augustus 1988 tot wijziging van de gemeentewet, de gemeentekieswet, de organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de provinciewet, het Kieswetboek, de wet tot regeling van de provincieraadsverkiezingen en de wet tot regeling van de gelijktijdige parlements- en provincieraadsverkiezingen en aan die met betrekking tot de functie van de gouverneurs, en om de betekenis van het in de Grondwet gebruikte woord "provincie" te beperken tot zijn louter territoriale betekenis, los van elke institutionele betekenis;

2° artikel 23 om het recht op kinderbijslag te waarborgen;

3° titel III om een bepaling in te voegen om te verbieden om de kieswetgeving te wijzigen op minder dan een jaar voor de geplande datum van de verkiezingen;

4° de artikelen 43, § 1, 44, tweede lid, 46, vijfde lid, 69, 71, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83 en 168 om de hervorming van het tweekamerstelsel uit te voeren en de residuaire wetgevende bevoegdheden aan de Kamer van volksvertegenwoordigers toe te vertrouwen;

5° de artikelen 46 en 117 om te bepalen dat de federale wetgevende verkiezingen op dezelfde dag zullen plaatsvinden als de verkiezingen voor het Europese Parlement en dat in geval van voortijdige ontbinding de nieuwe federale zittingsperiode maar zal duren tot de dag van de verkiezingen voor het Europese Parlement die op deze ontbinding volgen, alsook om een wet aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid toe te staan de gemeenschappen en de gewesten de bevoegdheid toe te kennen om bij bijzonder decreet of bijzondere ordonnantie de duur van de zittingsperiode van hun parlementen te regelen en de datum van de verkiezingen ervoor vast te stellen, en om te bepalen dat een wet aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid de datum van inwerkingtreding van de nieuwe, in dit punt aangehaalde regels inzake verkiezingen regelt;

6° artikel 63, § 4, om een lid toe te voegen waarin bepaald wordt dat, voor de verkiezingen voor de Kamer van volksvertegenwoordigers, de wet voorziet in bijzondere modaliteiten om de gewettigde belangen van de Nederlandstaligen en de Franstaligen in de vroegere provincie Brabant te vrijwaren, en dat de regels tot vaststelling van die bijzondere modaliteiten slechts kunnen worden gewijzigd bij een wet die is aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid;

7° titel III, hoofdstuk IV, afdeling II, onderafdeling III, om een artikel in te voegen waarin wordt bepaald dat een wet aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid, voor het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad, aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevoegdheden kan toekennen die niet toegewezen zijn aan de gemeenschappen voor de aangelegenheden bedoeld in artikel 127, § 1, eerste lid, 1° en, voor wat betreft de aangelegenheden bedoeld in 1°, 3°;

8° titel III, hoofdstuk IV, afdeling II, onderafdeling III, om toe te staan dat een wet aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid, de samenwerkingsprocedures tussen de entiteiten vereenvoudigt;

9° artikel 143 om een paragraaf toe te voegen die de belangenconflictenprocedure uitsluit ten aanzien van een wet of een beslissing van de federale overheid die wijzigingen aanbrengt aan de belastbare grondslag, het belastingtarief of de vrijstellingen of aan elk ander element dat tussenkomt in de berekening van de personenbelasting;

10° titel III, hoofdstuk VI, om een bepaling in te voegen om erin te voorzien dat geen wijziging kan worden aangebracht aan de essentiële elementen van de hervorming met betrekking tot het gebruik der talen in gerechtszaken in het gerechtelijk arrondissement Brussel alsook aan de ermee overeenstemmende aspecten inzake het parket, de zetel en het rechtsgebied, dan bij een wet, aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid;

11° artikel 144 om te bepalen dat de Raad van State en, in voorkomend geval, federale administratieve rechtscolleges zich kunnen uitspreken over de privaatrechtelijke gevolgen van hun beslissingen;

12° artikel 151, § 1, om te bepalen dat de gemeenschappen en de gewesten in de aangelegenheden die tot hun bevoegdheid behoren, beschikken over het recht om de vervolging te bevelen, via de federale Minister van Justitie die de uitvoering onmiddellijk verzekert, en om toe te staan dat een wet, aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid, in de deelname voorziet van de gemeenschappen en de gewesten, in de aangelegenheden die tot hun bevoegdheid behoren, wat betreft het opsporings- en vervolgingsbeleid van het openbaar ministerie, de bindende richtlijnen van het strafrechtelijke beleid, de vertegenwoordiging in het College van procureurs-generaal en de kadernota Integrale veiligheid en het Nationaal Veiligheidsplan;

13° artikel 160 om een lid toe te voegen dat bepaalt dat geen wijziging kan worden aangebracht aan de nieuwe bevoegdheden en regels van de beraadslaging van de algemene vergadering van de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, dan bij een wet, aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid;

14° titel IV om een artikel in te voegen dat bepaalt dat voor de verkiezingen voor het Europese Parlement de wet voorziet in bijzondere modaliteiten teneinde de gewettigde belangen van de Nederlandstaligen en de Franstaligen in de vroegere provincie Brabant te vrijwaren, en dat de regels tot vaststelling van de bijzondere modaliteiten slechts kunnen worden gewijzigd bij een wet, aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid;

15° artikel 180 om te bepalen dat de vergaderingen die wetgevend optreden bij wege van een decreet of een in artikel 134 bedoelde regel, het Rekenhof opdrachten kunnen toevertrouwen, in voorkomend geval tegen betaling.

Over de punten bedoeld in het eerste lid mogen de Kamers niet beraadslagen wanneer niet ten minste twee derden van de leden waaruit elke Kamer bestaat, aanwezig zijn; en een verandering is alleen dan aangenomen, indien zij ten minste twee derden van de stemmen heeft verkregen.

Deze overgangsbepaling is geen verklaring in de zin van artikel 195, tweede lid.

De huidige legislatuur heeft het artikel 195 misbruikt om grondwetsartikels te herzien die niet voor herziening verklaard waren. Ze heeft deze wel laten stemmen in het parlement met een bijzondere 2/3 meerderheid.

Wat de separatisten van plan waren is afhankelijk van in welke Francorchamp bocht ze zich bevinden. Het is vooral veel blabla van N-VA. Ze hebben het meest gedetailleerde sociaaleconomisch verkiezingsprogramma van alle politieke partijen. Ze hebben echter geen alternatieve uitgewerkte lijst van grondwetsartikels die zij wensen te herzien.

fox
25 april 2014, 09:40
Pertinente vraag. Ik kan daar enkel voor mijzelf op antwoorden. Ik vind de francophone cultuur te veel chauvinistische navelstaarderij.

En toch blijven dwepen met Belgie. Il faut le faire.