PDA

View Full Version : Wie tekent deze petitie tegen kilometerheffing ? (tweetalig)


Micele
9 februari 2014, 15:44
http://www.petitions24.net/non_a_la_taxe_kilometrique
e-mail adres niet vergeten.

Er is al heelwat gedisccusieer in de media, Zevende Dag , kranten enz...
iedereen kan zich informeren wie de voor en tegenstanders zijn.

vb zelfs de Sp.a is er tegen:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1790288/2014/02/09/Sp-a-tegen-rekeningrijden.dhtml

"onze familie" heeft allemaal getekend. :-D

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 15:48
Ik teken niet...

... omdat ik voorstander ben van het principe "de gebruiker betaalt".

Micele
9 februari 2014, 15:53
Ik teken niet...

... omdat ik voorstander ben van het principe "de gebruiker betaalt".

Ik ben daar ook voorstander van, maar de gebruiker betaald al genoeg.

maddox
9 februari 2014, 15:54
Maar Jan, U gaat toch meebetalen hoor.
Denkt U nu echt dat de handelaars de extra kost niet direct doorrekenen bij elke citroen die U koopt?

omaplop
9 februari 2014, 16:03
Ik teken WEL!j

Libro
9 februari 2014, 16:08
Ik heb getekend.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 16:21
Maar Jan, U gaat toch meebetalen hoor.
Denkt U nu echt dat de handelaars de extra kost niet direct doorrekenen bij elke citroen die U koopt?

Bij mijn weten betalen de vrachtwagens al een tijdje wanneer ze over de autosnelwegen rijden.

maddox
9 februari 2014, 16:57
Bij mijn weten betalen de vrachtwagens al een tijdje wanneer ze over de autosnelwegen rijden.

Niet per kilometer voor zover ik weet. En daar draait het nu even om.
Tenzij U de taks op brandstof gaat meetellen.

Die citroen die U te voet gaat halen bij de kruidenier op de hoek, heeft wel die kilometers gedaan.
Denkt U echt dat de kruidenier op de hoek een boterham minder wil eten omdat U anti-auto bent?

non-conformist
9 februari 2014, 21:33
Bij mijn weten betalen de vrachtwagens al een tijdje wanneer ze over de autosnelwegen rijden.

Niet op deze manier. U gaat dus ook betalen.

Micele
9 februari 2014, 22:23
Signatures (109 087)

Gaat vlot naar 120.000, vandaag nog.

Topic kan al dicht. :-D

Tegen 17 februari kan dat namelijk 400.000 worden.

Ik denk dat enkel Groen nog voor is, gaat hun een dik procent aan stemmen kosten.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 22:34
Niet per kilometer voor zover ik weet. En daar draait het nu even om.
Tenzij U de taks op brandstof gaat meetellen.

Die citroen die U te voet gaat halen bij de kruidenier op de hoek, heeft wel die kilometers gedaan.
Denkt U echt dat de kruidenier op de hoek een boterham minder wil eten omdat U anti-auto bent?

Verkeerde redenering en bijgevolg ook verkeerde conclusie. Ik ben helemaal niet tegen de wagen. Alleen gebruiken wij die voor onze grotere verplaatsingen. Als we jaarlijks naar Zwitserland trekken. Of naar mijn Oostenrijkse familie. Of ergens anders op lange afstand.

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 22:35
Niet op deze manier. U gaat dus ook betalen.

Als we tot een andere mobiliteit komen, waarom niet?! We kunnen er als gemeenschap maar beter van worden.

Johan Daelemans
9 februari 2014, 22:55
Ik ben daar ook voorstander van, maar de gebruiker betaald al genoeg.

2

JimmyB
9 februari 2014, 23:05
Ik teken niet...

... omdat ik voorstander ben van het principe "de gebruiker betaalt".

Toch één punt waar we het over eens zijn :).

Jan van den Berghe
9 februari 2014, 23:11
Toch één punt waar we het over eens zijn :).

Zo zie maar: het zit soms in verbazende hoekjes...!

pintjeeuh
9 februari 2014, 23:19
Ik teken niet omdat ik een hekel heb aan petities.
Rekeningrijden zou goed zijn met een vorm van peages en geen verkeersbelasting meer tenzij je voor een heel jaar intekent.

Micele
9 februari 2014, 23:32
Signatures (113 002)

Savatage
10 februari 2014, 09:32
Ik teken niet...

... omdat ik voorstander ben van het principe "de gebruiker betaalt".

²

Savatage
10 februari 2014, 09:33
Signatures (113 002)

Maakt weinig uit als ze er niets mee gaan doen he? In het verleden hebben die online peilingen nog maar zelden een invloed gehad op het beslissingsproces.

Micele
10 februari 2014, 13:10
Maakt weinig uit als ze er niets mee gaan doen he? In het verleden hebben die online peilingen nog maar zelden een invloed gehad op het beslissingsproces.

Geef eens een voorbeeld ?

In elk geval is Nederland ons al vele jaren geleden voorafgegaan met 2 serieuze pogingen (1999 en 2005), daar kwam het toen ook niet, en nu nog altijd niet, door de vele kritiek. Geen politieke meerderheid, simpel toch ? (wslk waren er toen ook petities)

Ondanks 2 pogingen was het weggesmeten geld. :-D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekeningrijden#Plan_Rekeningrijden_.281999_t.2Fm_2 001.29

Plan Rekeningrijden (1999 t/m 2001)

Rekeningrijden was de naam van een elektronisch tolsysteem van de toenmalige Nederlandse minister Tineke Netelenbos van Verkeer en waterstaat. Het plan werd uiteindelijk in 2001 ter zijde gelegd.
Het plan, een gecombineerde spitsheffing en kilometerheffing, heeft [B]de staat 200 miljoen gulden gekost aan de voorbereidingen voor het innen van de tolgelden, en het ontwikkelen van de techniek voor de tolheffing, het aanbesteden van het project en de proeven met het systeem.

# Plan Anders Betalen voor Mobiliteit (2005 tot nu)

In 2005 werd het plan rekeningrijden opnieuw overwogen onder de naam 'kilometertarief'. Een brede commissie (Nationaal Platform Anders Betalen voor Mobiliteit) bestaande uit ANWB, werkgevers en werknemers, de gemeenten en de milieubeweging hebben een advies aan het kabinet opgesteld.

Het kabinet-Rutte heeft in het regeerakkoord opgenomen dat [B]wordt gestopt met Anders Betalen voor Mobiliteit# . Het voornemen was om, uiterlijk in 2016, een vaste heffing per kilometer in te voeren die afhankelijk zou zijn van komen afhankelijk van tijd, plaats, verbruik en vervuiling van de auto.

Door de vaste kosten voor de aanschaf en gebruik van de auto te verminderen (wegenbelasting en de aanschafbelasting op auto's BPM) zouden de uiteindelijk kosten voor automobilisten die circa 18.000 km per jaar rijden, en dit verbruik conform de verwachting zouden verminderen naar circa 16.000, gelijk blijven. Let wel: automobilisten die een gelijk aantal kilometers zouden blijven rijden gaan meer betalen.
Hierbij treden echter wel grote verschuivingseffecten op. Automobilisten die vaak (bijvoorbeeld om het jaar) een nieuwe, dure auto aanschaffen profiteren sterk van het afschaffen van de BPM. Automobilisten die in een oude auto rijden, en deze nog lang willen blijven gebruiken, hebben geen enkel BPM-voordeel. Zij zijn aanzienlijker duurder uit. De SP heeft het afschaffen van de BPM dan ook een 'limousine-subsidie' genoemd.
Op 30 november 2007 maakte minister van verkeer Camiel Eurlings bekend dat vanaf 2012 de kilometerheffing wordt ingevoerd voor vrachtauto's en vanaf eind 2012 voor personenauto's. In 2018 had het hele systeem ingevoerd moeten worden, zonder tolpoortjes, maar gebruikmakend van een satellietsysteem.[3]

De ANWB noemt dit concept kilometerprijs om onderscheid te maken met het eerdere concept rekeningrijden waar de autoclub zich sterk tegen had verzet in 2005. Het ministerie van V&W noemt het aangenomen plan voluit Anders Betalen voor Mobiliteit[4] en gebruikt in de communicatie naar buiten ook de term kilometerprijs.

# http://nl.wikipedia.org/wiki/Anders_Betalen_voor_Mobiliteit

Anders Betalen voor Mobiliteit is de officiële benaming van het advies dat het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit in mei 2005 aanbood aan de ministers Peijs (Verkeer en Waterstaat) en Zalm (Financien). Over het advies was door het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit onder leiding van voorzitter mr. P.A. (Paul) Nouwen (secretaris L.H.M. Osterholt) negen maanden intensief overlegd. Het Advies werd in grote mate door het Kabinet overgenomen en vastgelegd in de Planologische Kernbeslissingversie van de Nota Mobiliteit (Rijksbeleid tot 2020).

Anders Betalen voor Mobiliteit regelt de invoering van de kilometerprijs (een heffing voor het gebruik van weginfrastructuur naar tijd en plaats, ook bekend onder de naam van een vergelijkbaar eerder plan: rekeningrijden).

Planning en uitstel

De oorspronkelijke planning was dat vanaf 2011 de eerste weggebruikers (vrachtwagens) te maken kregen met de kilometerprijs, en in 2016 zou naar verwachting het hele systeem operationeel zijn.
In april 2009 maakte minister Eurlings bekend dat de invoering van de heffing voor vrachtwagens is uitgesteld tot na de kabinetsperiode kabinet-Balkenende IV.[1]
In november 2009 werd in het kabinet een akkoord bereikt over de kilometerprijs. Bij invoering van de kilometerheffing gaat de automobilist gemiddeld een tarief betalen van 3 eurocent per gereden kilometer, oplopend tot gemiddeld 6,7 cent in 2018.[2]

Op 18 maart 2010 heeft het CDA tijdens een spoeddebat van het demissionaire kabinet haar steun aan het voorstel ingetrokken[3]. Hierdoor is er geen meerderheid meer in de Tweede Kamer voor het voorstel. De voorbereidingen voor de invoering zijn hierop [B]gestopt.

ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilometerheffing_(Nederland)

Al in 1993 werd er over kilometerheffing in Nederland gesproken. Toentertijd werd echter de benaming 'spitsvignet' gebruikt.

En wat heeft NL ondertussen gedaan ? Zijn files gehalveerd op minder als 10 jaar, ook door meer en betere vlotte weginfra en het wegwerken van de knelpunten. Googlen en je vindt het.

Micele
10 februari 2014, 13:44
vervolg vorige post: hier kun je lezen dat - in Nederland toch - de burger toch nog wat te zeggen heeft:
http://vorige.nrc.nl/binnenland/article2506457.ece/Kilometerheffing_ver_weg_na_draai_van_CDA

Den Haag, 18 maart. Het CDA wil af van de kilometerheffing. Volgens Tweede Kamerlid Ger Koopmans is het huidige wetsvoorstel „niet de juiste weg. Deze kilometerheffing hoeft van ons niet door te gaan.” Daarmee is er in de Tweede Kamer geen meerderheid meer voor invoering van heffing.

Dat bleek vanochtend tijdens een spoeddebat over de kilometerheffing. Koopmans zei dat een briefing van ambtenaren over de heffing tot „grote twijfels” heeft geleid. Het systeem is volgens het CDA „heel ingewikkeld.” Daarnaast is er volgens de partij grote maatschappelijke weerstand tegen een onderdeel van de heffing: het tijdelijk verhogen van de motorrijtuigenbelasting in samenhang met het afschaffen van de aanschafbelasting BPM. „Dat wordt in de samenleving niet begrepen”, aldus Koopmans. „Ik heb niemand kunnen overtuigen dat het een goed idee is. De burger redeneert: ik heb al BPM betaald, nu komt daar een hogere motorrijtuigenbelasting bovenop.”

Volgens Koopmans heeft de hele Tweede Kamer, inclusief alle brancheorganisaties, zich achter de verhoging van de motorrijtuigenbelasting geschaard: „Dat wil de burger niet. Dat heeft iedereen onderschat.”

Beprijzen niet uitsluiten

Hij zei „een vorm van beprijzen” in de komende tientallen jaren niet uit te sluiten. Over wanneer dat moet komen en hoe dat eruit moet zien, liet hij zich niet uit. Hij verwees daarvoor naar het nieuwe verkiezingsprogramma. Wel stelde Koopmans dat extra investeringen in wegen en openbaar vervoer de komende tijd belangrijk zijn.

Het CDA sluit zich daarmee aan bij andere tegenstanders van de kilometerheffing VVD, SP, en PVV. Hiermee verdwijnt opnieuw een plan voor rekeningrijden in de prullenbak. Vijf eerdere verkeersministers probeerden de laatste 22 jaar vergeefs een vorm van rekeningrijden in te voeren. Iedere keer ontbrak het aan politiek of maatschappelijk draagvlak. Demissionair minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) was de eerste die, eind vorig jaar, met een concreet wetsvoorstel kwam.

Het CDA was de afgelopen jaren juist altijd voorstander van de kilometerheffing. De Tweede Kamer reageerde dan ook geïrriteerd dat de partij het wetsvoorstel met de verkiezingen in aantocht aan de kant schuift. „Het kabinet is nog niet gevallen of u zet het op sterk water. Opzichtig en schijnheilig”, aldus Ineke van Gent (GroenLinks). Ernst Cramer (ChristenUnie) stelde vast dat het CDA de kilometerheffing „ten grave heeft gedragen zonder een andere oplossing te bieden. Ik ben verbijsterd.” Lia Roefs (PvdA): „De heer Koopmans is de weg kwijt.”

PvdA en GroenLinks stelden dat ook zij kritiek hebben op het wetsvoorstel, maar dat dat voorstel nog kan worden aangepast tijdens de behandeling.

Signatures (139 671)
en het gaat maar door, het zou ook niet de enige petitie zijn in BE.
Overal duiken er petities op (ook op Facebook)

De politieke partij die absoluut de kilometerheffing - of zelfs maar de testcase - wil doorduwen voor de verkiezingen van mei ... is .... ... ... ... ;-)

Sonny Crockett
10 februari 2014, 13:45
Ik teken niet...

... omdat ik voorstander ben van het principe "de gebruiker betaalt".

En dat u een afkeer heeft van gemotoriseerde weggebruikers, weten we ook.

Dutch_Strawberry
10 februari 2014, 13:49
Verkeerde redenering en bijgevolg ook verkeerde conclusie. Ik ben helemaal niet tegen de wagen. Alleen gebruiken wij die voor onze grotere verplaatsingen. Als we jaarlijks naar Zwitserland trekken. Of naar mijn Oostenrijkse familie. Of ergens anders op lange afstand.

Typische praat van iemand die het geluk heeft gehad een jobke dicht bij zijn huis te kunnen veroveren. Het zal u misschien verwonderen, maar niet iedereen heeft datzelfde geluk. Maar ga gerust door met uw kleingeestige mening door te drammen.

Dutch_Strawberry
10 februari 2014, 13:53
Ik heb getekend.

Ik ook. Dat rekeningrijden is gewoon weer eens een ander krankzinnig idee om de weggebruiker extra uit te melken. En op het openbaar vervoer hoeven we ook niet te rekenen. Althans ik niet. Bij mij thuis komen er maar twee bussen per uur langs, en dan moet ik nog het geluk hebben dat ze op tijd komen en wel degelijk aan de haltes stoppen. Dan zijn er ook nog de notoire 'Geen dienst' bussen. Op zaterdag komt er hier maar 1 bus per uur langs en op zondag helemaal geen. Welk alternatief heb ik dan? Juist, de auto. Als ik met mijn fietske naar 't school wil rijden, kan ik best drie uur eerder opstaan. En geen enkele mens met wat gezond verstand doet dat. Jan zou dat waarschijnlijk wel doen, ik echter niet.

Ik ga vaak op vakantie in het buitenland. En als ik daar het openbaar vervoer zie, kan ik het haast niet geloven hoe efficienter dat daar in elkaar zit. De infrastructuur in Nederland staat ver boven de onze. Zelfs in Slovenie is het openbaar vervoer beter geregeld dan in dit apenland!

Sonny Crockett
10 februari 2014, 13:57
Typische praat van iemand die het geluk heeft gehad een jobke dicht bij zijn huis te kunnen veroveren. Het zal u misschien verwonderen, maar niet iedereen heeft datzelfde geluk. Maar ga gerust door met uw kleingeestige mening door te drammen.

Die vent is niet te schatten. Als hij werkelijk is wat hij zegt te zijn (onderwijzer), dan beklaag ik zijn leerlingen. Totaal wereldvreemd is die man.

Blue Sky
10 februari 2014, 14:01
Ik ben daar ook voorstander van, maar de gebruiker betaald al genoeg.

Dat is nochtans niet te zien aan zijn autogebruik wat er duidelijk op wijst dat het autogebruik thans veel te goedkoop is. Weinig tegen in te brengen.

Vlaming kruipt voor bijna élke verplaatsing in auto (http://www.standaard.be/cnt/dmf20130917_075)

Micele
10 februari 2014, 14:27
Dat is nochtans niet te zien aan zijn autogebruik wat er duidelijk op wijst dat het autogebruik thans veel te goedkoop is. Weinig tegen in te brengen.
"zijn" autogebruik... "het" autogebruik veel te goedkoop ?
En waaruit blijkt dat ? Omdat het OV-gebruik nog duurder en zotter is ?

Wat heb je dan in te brengen dat het autogebruik te goedkoop is ?

Ik zie niets, geen bron, geen cijfers, niets. Warrige prietpraat zoals gewoonlijk.

Bij Febiac vind je nochtans rap de miljardencijfers hoe men de autogebruikers uitmelkt.

maddox
10 februari 2014, 14:34
Dat is nochtans niet te zien aan zijn autogebruik wat er duidelijk op wijst dat het autogebruik thans veel te goedkoop is. Weinig tegen in te brengen.

Vlaming kruipt voor bijna élke verplaatsing in auto (http://www.standaard.be/cnt/dmf20130917_075)

Het enige wat dat bewijst is dat de Vlaming weinig keuze heeft.

Durft U een antwoord te geven op de simpele vraag waar Jan zo rond de pot voor draait.

Bushalte Jan Portaels in Vilvoorde naar halte Potaarde Grimbergen, aankomst voor 5u45... U mag alle vormen van openbaar vervoer gebruiken.

Wat moet een persoon doen om dat voor elkaar te krijgen?

Anna List
10 februari 2014, 14:40
Ik teken niet...

... omdat ik voorstander ben van het principe "de gebruiker betaalt".

in principe ik ook ... maar dit is Belgie ...


wist je dat die nieuwe belasting voor bedrijfswagens voor 90% in Vlaanderen geïnd wordt ?

ik vermoed dat het met deze taks ook wel zoiets zal zijn ...


niet dat het verder aanbelangt, wanneer ik in Brussel kom, dan is het met de trein ...


maar dit zal wsl ook wel weer een nieuwe communautaire transfer betekenen.

Blue Sky
10 februari 2014, 14:43
"zijn" autogebruik... "het" autogebruik veel te goedkoop ?
En waaruit blijkt dat ? Omdat het OV-gebruik nog duurder en zotter is ?

Wat heb je dan in te brengen dat het autogebruik te goedkoop is ?

Ik zie niets, geen bron, geen cijfers, niets. Warrige prietpraat zoals gewoonlijk.

Bij Febiac vind je nochtans rap de miljardencijfers hoe men men de autogebruikers uitmelkt.

Geen prietpraat, is stel enkel feitelijk vast;

1/ Dat de Vlaming zijn auto idioot veel gebruikt, zelfs voor de meest belachelijke verplaatsingen. Zie ook link vorige artikel.

2/ Dat men de auto minder gaat gebruiken en gaat nadenken over zijn mobiliteit als men het autogebruik duurder maakt.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/vlaming-ziet-af-van-autogebruik-vanwege-milieu-en-portemonnee.aspx

Micele
10 februari 2014, 14:48
Geen prietpraat, is stel enkel feitelijk vast;

1/ Dat de Vlaming zijn auto idioot veel gebruikt, zelfs voor de meest belachelijke verplaatsingen. Zie ook link vorige artikel.
De Vlaming doet met zijn auto wat hij wil, hij betaald er genoeg voor. Zelfs als die stilstaat lopen de kosten door. En wie halfweg de maand in negatief gaat en wie weet aan zijn eten en kleding moet ontberen zal heus geen overbodige kms doen om wat brandstof te verspillen.

2/ Dat men de auto minder gaat gebruiken en gaat nadenken over zijn mobiliteit als men het autogebruik duurder maakt.
Dat heeft men al gedaan, heb je dat gemist ?

Dutch_Strawberry
10 februari 2014, 14:49
Die vent is niet te schatten. Als hij werkelijk is wat hij zegt te zijn (onderwijzer), dan beklaag ik zijn leerlingen. Totaal wereldvreemd is die man.

Het argument 'woon waar je werk is' gaat tevens evenmin op. Want wat als je je job verliest? Verhuizen dan maar? Ik zal als jongere al blij mogen zijn dat iemand interesse toont voor mijn CV of sollicitatie. En als jongere en nieuwe medewerker in een bedrijf heb je niets in de pap te brokken. Je mag al blij zijn als je aangenomen wordt. Maar daar heeft Jan natuurlijk niet aan gedacht. 'Hoezo, gij kunt niet wonen waar uw werk is? Hoezo, gij kunt geen 300 kilometerkes fietsen?'

Please. In Belgie is het hebben van een rijbewijs van onschatbare waarde. Het is zelfs meer waard dan heel uw CV bijeen.

Dutch_Strawberry
10 februari 2014, 14:55
2/ Dat men de auto minder gaat gebruiken en gaat nadenken over zijn mobiliteit als men het autogebruik duurder maakt.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/vlaming-ziet-af-van-autogebruik-vanwege-milieu-en-portemonnee.aspx

Och zever niet, man. Niet iedereen kan met zijn fiets naar het werk of kan met diezelfde fiets boodschappen doen. Al eens geprobeerd voor een gezin van vijf inkopen te gaan doen in een supermarkt, dat alles in te laden op het achterstel van uw fietske? Ik zie u al evenmin met vijf bomvolle zakken sjouwen op de bus of tram. Dat moet toch lekker gemakkelijk zijn, he, zo tijdens die spitsuren wanneer de trammen en bussen overvol zitten? De mensen zullen u dankbaar zijn voor al uw plastieken zakskes waar ze met moeite overheen kunnen stappen. En het openbaar vervoer? Bij mij komt dat nauwelijks langs. Twee keer per uur. Voor de besparingen was dat nog drie keer per uur. Ik ken landen waar er om de vijf minuten een bus langskomt aan de haltes. Laat me niet lachen, jong!

Blue Sky
10 februari 2014, 15:11
De Vlaming doet met zijn auto wat hij wil, hij betaald er genoeg voor. Zelfs als die stilstaat lopen de kosten door. En wie halfweg de maand in negatief gaat en wie weet aan zijn eten en kleding moet ontberen zal heus geen overbodige kms doen om wat brandstof te verspillen.

Het grote probleem van de auto is dat de gebruiker lekker comfortabel in zijn ledere zetel zit met een leuk achtergrond muziekje ( de baten dus ), maar dat hij de anderen in maatschappij met de negatieve gevolgen opzadelt ( de kosten ). Lawaai, vervuiling, ongevallen, …

De stelling “ de Vlaming doet wat hij wil met zijn auto” gaat dus omwille van die reden zeker niet op, hoewel sommigen – zoals u blijkbaar - dat anders zien. Vandaar dat de overheid dient in te grijpen en het kader dient te creëren dat de mensen aanzit om verantwoord met de wagen om te gaan.

Dat heeft men al gedaan, heb je dat gemist ?

Dat doet men nog niet of nog onvoldoende, maar wil men wel gaan doen. Je hebt nog steeds een hele hoop vaste, niet gebruiksafhankelijke kosten. Die zou men moeten afschaffen en de gebruiksafhankelijke component verhogen. Op die manier worden mensen nog meer aangezet om op een bewuste en verantwoorde manier te verplaatsen in plaats van AUTOmatisch in de auto te ploffen.

Micele
10 februari 2014, 15:23
Het grote probleem van de auto is

En nu wil ik eens van jou de baten van de auto horen, je kunt het.

Maw zet uw zaagplaat is af, en leg een andere op. :-)

De stelling “ de Vlaming doet wat hij wil met zijn auto” gaat dus omwille van die reden zeker niet op, hoewel sommigen – zoals u blijkbaar - dat anders zien. Vandaar dat de overheid dient in te grijpen en het kader dient te creëren dat de mensen aanzit om verantwoord met de wagen om te gaan.
Zet een petitie op "wie is er voorstander van de autogebruiker nog meer uit te melken".

Dat doet men nog niet of nog onvoldoende, maar wil men wel gaan doen. Je hebt nog steeds een hele hoop vaste, niet gebruiksafhankelijke kosten. Die zou men moeten afschaffen en de gebruiksafhankelijke component verhogen. Op die manier worden mensen nog meer aangezet om op een bewuste en verantwoorde manier te verplaatsen in plaats van AUTOmatisch in de auto te ploffen.
Dat doen ze zeker niet.

Sonny Crockett
10 februari 2014, 15:24
Het grote probleem van de auto is dat de gebruiker lekker comfortabel in zijn ledere zetel zit met een leuk achtergrond muziekje ( de baten dus ), maar dat hij de anderen in maatschappij met de negatieve gevolgen opzadelt ( de kosten ). Lawaai, vervuiling, ongevallen, …



Het grote probleem hier, lijkt mij kinnesinne. [Vergeet ook niet, dat de meeste wagens met lederen zetels, zetelverwarming hebben; nog een reden om jaloers te worden ...]

U heeft het over ongevallen. Mag ik daaruit afleiden, dat in al uw bekrompenheid u van mening bent, dat elk ongeval de fout is van een automobilist? Wanneer een fietser/voetganger de verkeersregels niet respecteert, en bijgevolg (bijvoorbeeld) het rode licht negeert, waardoor deze wordt aangereden, dan is het aldus de fout van de automobilist?

Lawaai en vervuiling. Die dekselse automobilisten toch! Waar halen ze het lef om te gaan werken?




De stelling “ de Vlaming doet wat hij wil met zijn auto” gaat dus omwille van die reden zeker niet op, hoewel sommigen – zoals u blijkbaar - dat anders zien. Vandaar dat de overheid dient in te grijpen en het kader dient te creëren dat de mensen aanzit om verantwoord met de wagen om te gaan.



Schaf wegentaks af; en ik ben akkoord.
Zolang ik wegentaks/inschrijvingstaks/verzekeringspremies en belachelijk hoge accijnzen op brandstof betaal, bepaal ik zelf wel 'wanneer' ik de wagen gebruik en 'hoe vaak' ik de wagen gebruik.

Micele
10 februari 2014, 15:34
Viertalig :

http://www.petitions24.net/non_a_la_taxe_kilometrique

Signer cette pétition Signatures (143 080) Commentaires (18830) Statistiques Plus de visibilité

Non �* la taxe kilométrique - Neen aan de kilometerheffing-

Comme vous le savez, le Gouvernement envisage d'imposer une taxe au kilomètre parcouru en voiture.

Il est inadmissible que nous soyons obligés de payer pour se déplacer au travail ou encore rendre visite �* sa famille, ses proches ou ses amis...

Le projet pilote commence ce 17 février et durera deux mois, nous avons donc ce petit délai pour réagir!!!

Voila pourquoi je vous demande de signer cette pétition afin de tenter d'enrayer cette taxe.

Neen aan de kilometerheffing

zoals u weet, wil de overheid een belasting heffen op het aantal kilometer gereden met uw auto.

Het is ontoelaatbaar dat wij verplicht zouden zijn om te betalen om ons te verplaatsen naar vrienden en familie!

Het pilootproject start op 17 februari en zal twee maanden duren. wij hebben daarom deze korte termijn om te reageren.

Daarom vraag ik u deze petitie te tekenen om deze taks te vermijden.

No to the kilometer Tax

As you know, the Governments is considering new tax on derivers on a per-kilometer-driven-basis.

It is unacceptable that we should be forced to pay to go to work or visit family, relatives or friends...

The pilot project starts on the 17th february and will last for two months, so we only have this small timefme to react!!!

This is why i ask you to sign this petition to stem this tax.

Gegen einer Kilometersteuer (nvdr)

Wie sie wissen plant die Regierung eine für Fahrzeuge vorgesehene Kilometersteuer einzuführen!

Es ist inakzeptabel das wir Bürger in Zukunft bezahlen müssen um zur Arbeit zu fahren oder seine Familie oder Freunde zu besuchen.

Das Pilotprojekt beginnt am 17. Februar und endet voraussichtlich 2 Monate später, was uns eine kurze Frist zu reagieren lässt.
Aus diesem Grunde bitte ich euch die Petition zu unterschreiben um hoffentlich diese Steuer zu untersagen.

Jan van den Berghe
10 februari 2014, 16:24
Typische praat van iemand die het geluk heeft gehad een jobke dicht bij zijn huis te kunnen veroveren. Het zal u misschien verwonderen, maar niet iedereen heeft datzelfde geluk. Maar ga gerust door met uw kleingeestige mening door te drammen.

Wat beschouwt u als "dicht bij huis"?

Sonny Crockett
10 februari 2014, 16:26
Wat beschouwt u als "dicht bij huis"?

Hier, de man die vragen stelt, maar zelf vragen van anderen negeert.

Blue Sky
10 februari 2014, 19:40
En nu wil ik eens van jou de baten van de auto horen, je kunt het.

De auto heeft zeker baten en kan een geschenk zijn, alleen zijn de mensen hier niet in staat om er op een verantwoorde manier mee om te gaan en wordt het eerder een vergiftigd geschenk. Verder dan "ik" en "betalen" gaat hun redenering niet; wel pak ze dan maar op hun geld, dan zullen ze hun gedrag wel aanpassen.

Maw zet uw zaagplaat is af, en leg een andere op. :-)


Tja de waarheid kwetst en mensen horen die liever niet. Ze willen liever niet ergens met een schuldgevoel geconfronteerd worden en vallen dan al snel terug op de ontkenning.


Zet een petitie op "wie is er voorstander van de autogebruiker nog meer uit te melken".

Het hoeft niet eens om de auto te gaan. Laten we een petitie opstarten "wie is er voorstander van meer belastingen" en het resultaat zal hetzelfde zijn. Mensen zijn bezeten van geld. Frauderen, vervuilen, moorden, drugs, prostitutie, oplichten, ... wordt allemaal gedaan voor grof geld. Vandaar dat belastingen ook zo goed werken, dan kan men ze raken in de universele taal die ze spreken, die ze allemaal begrijpen ( zelf de domste ) en zullen ze hun gedrag aanpassen. Vandaar dat een systeem van financieel stimuleren / taxeren zo uitstekend werkt.


Dat doen ze zeker niet.

Dat doen ze zeker wel. De Belgen zijn er wereldwijd bekend voor.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1645045/2013/06/03/Geen-Europeaan-rijdt-meer-met-auto-dan-de-Belg.dhtml

non-conformist
10 februari 2014, 19:41
Meer dan 149000 mensen tekenden al. Ik vind het subliem.

Micele
10 februari 2014, 19:56
Dat doen ze zeker wel. De Belgen zijn er wereldwijd bekend voor.
Echt ? :lol: Toon me eens die wereldwijde studie.

Die stoute Belgen toch.

Wslk omdat ze het traagste van de wereld moeten rijden en het wereldrecord aan pesterijen hebben.

Micele
10 februari 2014, 20:02
Meer dan 149000 mensen tekenden al. Ik vind het subliem.

Idd nu nog naar de 500.000 binnen 7 dagen.
150 642 personnes ont signé cette pétition. Les signatures proviennent de 120 194 adresses IP différentes.

En de petitie van de kilometerheffing is nog altijd hét topic hier.

Blue Sky
10 februari 2014, 20:10
Echt ? :lol: Toon me eens die wereldwijde studie.

Die stoute Belgen toch.

Wslk omdat ze het traagste van de wereld moeten rijden en het wereldrecord aan pesterijen hebben.

Denk eerder dat het met bekrompenheid en dommigheid te maken heeft. De Nederlanders bijvoorbeeld zijn veel pramatischer en staan veel meer open voor verandering en vernieuwing. Dat uit zich ook op de manier waarop ze zich verplaatsen, pragmatisch, terwijl de Belg zich vastklampt aan zijn auto.

Micele
10 februari 2014, 20:19
Denk eerder dat het met bekrompenheid en dommigheid te maken heeft. De Nederlanders bijvoorbeeld zijn veel pramatischer en staan veel meer open voor verandering en vernieuwing. Dat uit zich ook op de manier waarop ze zich verplaatsen, pragmatisch, terwijl de Belg zich vastklampt aan zijn auto.

De auto bewijst hiermee zijn baten voor de Belgische ruimtelijke wanorde te omzeilen (met de nodige omwegen natuurlijk, goed voor het milieu (cynisch)).

Waar blijft nu die wereldwijde studie ?

Micele
10 februari 2014, 20:23
Er lopen online bevragingen waar 80 % tegen de kilometerheffing is.

Schelfie
12 februari 2014, 10:49
Ben net nummer 162 665 geworden die de petitie heeft getekend. :)

Jan van den Berghe
12 februari 2014, 12:11
Meer dan 149000 mensen tekenden al. Ik vind het subliem.

In Bangladesh kan je voor een luttele vijf tot twintig euro een paar duizend stemmen kopen.

Micele
12 februari 2014, 12:21
In Bangladesh kan je voor een luttele vijf tot twintig euro een paar duizend stemmen kopen.
Waar ligt die Belgische gemeente ?


Het stemmingstempo zwakt wel serieus af, lijkt wel of 250.000 zeer optimistisch wordt tegen 17/02/14. Nja 200.000 is ook al enorm.

Aandeel volgens de stad/gemeente:
Totaal (162 967) Liège-Luik wel samentellen (bijna 10.000) Brussel lijkt me heel logisch op 1 te staan, andere gemeentes in Gewest Brussel staan ook afzonderlijk.
Vlaamse steden ontgoochelen enorm, ook wslk wegens het Fransgetinte ontwerp. Tjonge toch.

Had dus veel meer kunnen zijn (dubbele? ), bij een beter opgezette petitie.
Ville Signatures
1.
Belgique Bruxelles
13 367 8.2 %
2.
Belgique Liège
3 420 2.1 %
3.
Belgique Liège
2 907 1.78 %
4.
Belgique Namur
2 691 1.65 %
5.
Belgique liege
2 399 1.47 %
6.
Belgique Charleroi
2 226 1.37 %
7.
Belgique Mons
1 898 1.16 %
8.
Belgique Antwerpen
1 692 1.04 %
9.
Belgique Tournai
1 251 0.77 %
10.
Belgique la louviere
1 076 0.66 %
11.
Belgique WAVRE
1 052 0.65 %
12.
Belgique Gent
997 0.61 %
13.
Belgique Seraing
964 0.59 %
14.
Belgique Nivelles
960 0.59 %
15.
Belgique Waterloo
938 0.58 %
16.
Belgique Verviers
929 0.57 %
17.
Belgique Arlon
762 0.47 %
18.
Belgique Mouscron
728 0.45 %
19.
Belgique Gembloux
724 0.44 %
20.
Belgique Tubize
723 0.44 %
21.
Belgique La Louvière
709 0.44 %
22.
Belgique Ath
687 0.42 %
23.
Belgique huy
670 0.41 %
24.
Belgique Andenne
664 0.41 %
25.
Belgique Herstal
617 0.38 %
26.
Belgique vilvoorde
584 0.36 %
27.
Belgique Hannut
574 0.35 %
28.
Belgique anderlecht
569 0.35 %
29.
Belgique courcelles
564 0.35 %
30.
Belgique Binche
549 0.34 %
31.
Belgique dilbeek
548 0.34 %
32.
Belgique Waremme
510 0.31 %
33.
Belgique mechelen
492 0.3 %
34.
Belgique Soignies
486 0.3 %
35.
Belgique Braine l'Alleud
480 0.29 %
36.
Belgique Uccle
478 0.29 %
37.
Belgique Brugge
459 0.28 %
38.
Belgique ciney
454 0.28 %
39.
Belgique jumet
451 0.28 %
40.
Belgique Dour
447 0.27 %
41.
Belgique Manage
442 0.27 %
42.
Belgique jodoigne
440 0.27 %
43.
Belgique Braine-l'Alleud
437 0.27 %
44.
Belgique overijse
425 0.26 %
45.
Belgique Rixensart
421 0.26 %
46.
Belgique bastogne
421 0.26 %
47.
Belgique Frameries
415 0.25 %
48.
Belgique Leuven
407 0.25 %
49.
Belgique Dinant
405 0.25 %
# Ville Signatures
50.
Belgique Grimbergen
401 0.25 %
51.
Belgique chatelet
399 0.24 %
52.
Belgique Colfontaine
398 0.24 %
53.
Belgique sambreville
392 0.24 %
54.
Belgique Fleurus
391 0.24 %
55.
Belgique AALST
391 0.24 %
56.
Belgique marcinelle
390 0.24 %
57.
Belgique Flémalle
384 0.24 %
58.
Belgique Lessines
381 0.23 %
59.
Belgique Hasselt
380 0.23 %
60.
Belgique Spa
368 0.23 %
61.
Belgique Wemmel
362 0.22 %
62.
Belgique Quaregnon
357 0.22 %
63.
Belgique amay
357 0.22 %
64.
Belgique Oostende
356 0.22 %
65.
Belgique Ottignies
340 0.21 %
66.
Belgique enghien
338 0.21 %
67.
Belgique rebecq
337 0.21 %
68.
Belgique Oupeye
331 0.2 %
69.
Belgique Ecaussinnes
328 0.2 %
70.
Belgique BOUSSU
327 0.2 %
71.
Belgique Flemalle
324 0.2 %
72.
Belgique Gilly
320 0.2 %
73.
Belgique Anderlues
318 0.2 %
74.
Belgique Zaventem
318 0.2 %
75.
Belgique perwez
318 0.2 %
76.
Belgique morlanwelz
317 0.19 %
77.
Belgique ans
315 0.19 %
78.
Belgique Couvin
313 0.19 %
79.
Belgique Genappe
310 0.19 %
80.
Belgique Theux
303 0.19 %
81.
Belgique Soumagne
300 0.18 %
82.
Belgique sprimont
300 0.18 %
83.
Belgique jette
295 0.18 %
84.
Belgique Tienen
295 0.18 %
85.
Belgique gerpinnes
293 0.18 %
86.
Belgique Aywaille
284 0.17 %
87.
Belgique Lasne
283 0.17 %
88.
Belgique wanze
283 0.17 %
89.
Belgique grez-doiceau
279 0.17 %
90.
Belgique Malmedy
277 0.17 %
91.
Belgique Schaerbeek
277 0.17 %
92.
Belgique mettet
276 0.17 %
93.
Belgique Libramont
274 0.17 %
94.
Belgique Jambes
272 0.17 %
95.
Belgique kortrijk
271 0.17 %
96.
Belgique Halle
271 0.17 %
97.
Belgique Braine-Le-Comte
270 0.17 %

Autres villes 90794 55.713 %

Jacob kreuzfeld
12 februari 2014, 22:54
Mijn hart is met droefheid gevuld. De steeds zeldzamere groep mensen de nog inkomen genereren worden zwaarder en zwaarder belast. Proficiat aan alle visionairen van groen en CD&V. Goe bezig ons land terug te katapulteren naar de middeleeuwen. Toen moest er ook betaald worden voor elke passage van een brug, weg of poort. Hopelijk trek de kiezer zijn conclusies!.

De schoofzak
13 februari 2014, 18:12
Ik heb pro rekeningrijden gestemd.
Omdat ik tegen een jaarlijkse verkeerstaks ben.

Dat rekeningrijden zal er komen. Uit pure noodzaak.
En enkele jaren later, gaan de mensen zich verwonderd afvragen hoe het in godsnaam mogelijk was dat zo'n blinde taks ooit mogelijk was.
Een oudere gepensioneerde die zijn auto één keer per twee weken gebruikte voor een kort ritje moest evenveel betalen als iemand die dagelijks wel 100 km deed ... ????

Dat domme blinde systeem doet me zelfs denken aan een belasting op het bezit/gebruik van een ..... fiets !!

Let wel, ik pleit niet voor een verhoging van de belastingsdruk. Integendeel. Ten eerste een globale vermindering van belastingsdruk; vervolgens gecombineerd met een verschuiving van last op arbeid naar last op weluitgekozen andere zaken.

Toch triest dat er zoveel mensen zijn die zo kortzichtig kunnen zijn. Okee, verzachtende omstandigheid: wij hebben een (r)overheid die ons al vaak bij ons pietje gehad heeft.
Maar toch.

.

Micele
13 februari 2014, 20:38
Ik heb pro rekeningrijden gestemd. Bestaat eigenlijk al, namelijk al de belastingen op brandstof.
Omdat ik tegen een jaarlijkse verkeerstaks ben.
Wie niet. Maar die brengt jaarlijks wel 1,51 Miljard € # op.

Als je die wil afschaffen moeten de belastingen op brandstof wat omhoog, ik schat 25 cent/liter om het gemakkelijk te maken, pakweg 8 liter/100 km gemiddeld verbruik = 2 € /100 km meer, of afgelegde afstand personenwagens 79.150.000.000 km * 2 € /100 km = 1,583 miljard €/jaar.
Of deze berekening # http://forum.politics.be/showpost.php?p=7006406&postcount=1(wel zonder BIV) dan kom je op 1,9 €/100 km (€ 1,51 mrd/ 79,15 mrd km */* 100 = 1,9 €/100 km).

Veel belastingsruimte is er nog bij diesel vooral wegens hun uiterst schadelijk en kankerverwekkend ultrafijnstof, de media smijt ermee.
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/1482269/2012/08/07/Fijn-stof-grote-boosdoener-voor-onze-gezondheid.dhtml
Drie kwart van alle gezondheidsschade

Vooral fijn stof is een boosdoener voor onze gezondheid, zo blijkt uit het onderzoek. Het is goed voor 79.424 DALY's, of ongeveer drie kwart van alle gezondheidsschade die veroorzaakt wordt door de onderzochte milieufactoren. Tiens en waar zien we die sturing in het geplande rekeningrijden ? nergens, zien we het bij de brandstofaccijns ? zelfs integendeel, hoe kan dat nu ? Waar zitten de Groenen nu ?

De meest milieuonvriendelijkste brandstof diesel moet toch duurder zijn en niet 24 cent en meer minder als de benzine zoals het al jarenlang is, wordt hóóg tijd dat dit eens verandert niet ?

Volgens de dieselprijzen Europa is daar zelfs tot 25 cent mogelijk, komen we op hetzelfde niveau van Italië en UK:
http://www.clever-tanken.de/statistik/europapreise

Dieselwagens leggen ~ 80 % van al de kms af van alle personenwagens, nog een paar cent extra belasting op superbenzine en die ompoling van jaarlijkse verkeerstaks naar brandstofprijs is een voldongen feit. Of het betere rekeningrijden dat echt met de gezondheid rekening houdt.
Dan kost de diesel ongeveer evenveel als de benzine (nu is het verschil 24 cent in het nadeel van de benzine, zie link)

Knips en het is gebeurd. Geen zotte geldverspliingen aan studies en projecten. Wie weet gaat die 25 cent duurdere diesel ook al de files wat verminderen, pendelaars kopen nu eenmaal 95/100 dieselvoertuigen. Wie weet carpoolen er dan x-meer, enz....

En dat is een poepsimpele maatregel die niets kost aan de overheid, integendeel tot het rekeningrijden die ook omwille van de complexiteit (iedereen een GPS-kastje ? gratis ? ) en financiele onzekerheid niet doorgegaan is in Nederland.

En daar heeft men de files gehalveerd zonder rekeningrijden, terwijl de berekeningen hier hooguit van 10 % minder files spreken.

Dat domme blinde systeem doet me zelfs denken aan een belasting op het bezit/gebruik van een ..... fiets !!
Tja er worden wel 100 miljoen € per jaar uitgegeven aan nieuwe fietspaden en het onderhoud ervan, een taksplaatje kan oplossing brengen.
De gebruiker betaald :-D

Euhm en een hondentaks zoals in het buitenland is ook nog een idee.
De vervuiler betaald.

Toch triest dat er zoveel mensen zijn die zo kortzichtig kunnen zijn. Okee, verzachtende omstandigheid: wij hebben een (r)overheid die ons al vaak bij ons pietje gehad heeft.
Maar toch..
Tja die toch is nochtans simpel.

Adam Smith
18 januari 2015, 03:00
Een bekend concept, daar zijn ook hier aan de andere kant van de grens discussies over. Anderzijds zijn jullie en de Duitsers dan ook weer voor een wegenvignet, wat een belemmering is voor Europese basisvrijheden.

Blue Sky
18 januari 2015, 18:33
Ik heb pro rekeningrijden gestemd.
Omdat ik tegen een jaarlijkse verkeerstaks ben.

Dat rekeningrijden zal er komen. Uit pure noodzaak.
En enkele jaren later, gaan de mensen zich verwonderd afvragen hoe het in godsnaam mogelijk was dat zo'n blinde taks ooit mogelijk was.
Een oudere gepensioneerde die zijn auto één keer per twee weken gebruikte voor een kort ritje moest evenveel betalen als iemand die dagelijks wel 100 km deed ... ????

Dat domme blinde systeem doet me zelfs denken aan een belasting op het bezit/gebruik van een ..... fiets !!

Let wel, ik pleit niet voor een verhoging van de belastingsdruk. Integendeel. Ten eerste een globale vermindering van belastingsdruk; vervolgens gecombineerd met een verschuiving van last op arbeid naar last op weluitgekozen andere zaken.

Toch triest dat er zoveel mensen zijn die zo kortzichtig kunnen zijn. Okee, verzachtende omstandigheid: wij hebben een (r)overheid die ons al vaak bij ons pietje gehad heeft.
Maar toch.

.

Voila, zo is dat. Een logische en objectieve analyse en conclusie.

reservespeler
18 januari 2015, 18:35
Ik teken niet...

... omdat ik voorstander ben van het principe "de gebruiker betaalt".

Uw goed recht.
Alleen is het niet de gebruiker die zal betalen.