PDA

View Full Version : Remmen met de auto is schadelijk voor de gezondheid


Blue Sky
10 februari 2014, 13:09
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1790505/2014/02/10/Remmen-schaadt-de-gezondheid.dhtml

Uit onderzoek blijkt dat liefst 20 procent van de schadelijke emissies in het verkeer afkomstig is van het remmen. "Het koper in de remschijven slijt af en komt in de lucht terecht", zegt Tim Nawrot, milieu-*epidemioloog aan de UHasselt. "Het gaat om *grotere partikels dan het fijn stof afkomstig van uitlaatgassen, maar ze zijn even zeer schadelijk."

maddox
10 februari 2014, 13:17
?? Koper in remschijven? Ik weet niet in welke eeuw die man leeft, maar koper was het materiaal van de allereerste REMBLOKKEN. Later werd er asbest bij gebruikt, maar ook dat is al lang uit de mode.

Een normale remschijf nu is staal of gietijzer. Duurdere modellekes zijn roestvast staal of zelfs carbon/keramisch.

Micele
10 februari 2014, 13:54
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1790505/2014/02/10/Remmen-schaadt-de-gezondheid.dhtml

Uit onderzoek blijkt dat liefst 20 procent van de schadelijke emissies in het verkeer afkomstig is van het remmen. "Het koper in de remschijven slijt af en komt in de lucht terecht", zegt Tim Nawrot, milieu-*epidemioloog aan de UHasselt. "Het gaat om *grotere partikels dan het fijn stof afkomstig van uitlaatgassen, maar ze zijn even zeer schadelijk."
Maar dat is toch al lang geweten.

Milieustudies spreken altijd van uitlaat-emissies en niet-uitlaat-emissies.

Hier vind je in fig 1 page 3 een duidelijke balkengrafiek FIJNSTOF per personenkilometer:
http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/120308persberichtdef.pdf
Gemiddelde fijn stof emissies per personenkm personenvervoer

fijn stof niet uitlaat
fijn stof uitlaat

Figuur 1: Gemiddelde fijn stof emissie per personenkm (TREMOVE, EMMOSS, MIRA2006, eigen berekeningen)

Waaruit globaal blijkt dat het openbaar vervoer (bus zeker , zelfs trein niet-uitlaat ...) fijnstofvervuilender is als de benzineauto zelfs per personenkilometer !
Maar dat mag men niet aan de grote klok hangen foei ! :twisted:
En de benzineauto betaald het meeste accijns en belastingen van alle motorvoertuigen... Oh die groene hypocriete zeveraars toch met hun CO2 vlaggetje zwaaiend.

De overstap van de benzineauto naar het openbaar vervoer is zelfs nadelig voor het milieu als je de grafieken goed bekijkt op page 3 van die studie.

Qua roetfilterblabla voor de dieselmotor is die oude studie ondertussen achterhaald (PM 0,1 metingen begonnen pas in 2011), ook een roetfilter doet nauwelijks iets af aan het giftig ultrafijn fijnstof = roetdeeltjes kleiner als 100 nanometer (PM 0,1) uit de uitlaat (vooral diesels vanaf euronorm 3), het is de kleinheid en het aantal dat de schadelijkheid bepaald en niet zozeer de massa (PM 10 is een nietszeggende totaal verkeerde maat).

Ook opmerkelijk is dat de CNG-bus er heel goed uitkomt qua fijnstof ( beter als de benzineauto ) en wat doet achterlijk Belgie ? Dieselbussen aankopen !
En voor de CNG auto´s meer populair te maken doet de overheid ook nougabollen (veel te weinig CNG-tankmogelijkheden)

Distel
10 februari 2014, 14:16
Daar staat ge nu schoon te blinken met uw drempels, wegversmallingen en eindeloze reeksen rode lichten.

Sonny Crockett
10 februari 2014, 14:17
Daar staat ge nu schoon te blinken met uw drempels, wegversmallingen en eindeloze reeksen rode lichten.

Ik heb zo het gevoel dat Jan Van Den Berghe weer veel 'nuttigs' zal te zeggen hebben.

Blue Sky
10 februari 2014, 19:59
Daar staat ge nu schoon te blinken met uw drempels, wegversmallingen en eindeloze reeksen rode lichten.

Snelheidsremmers zijn er éénmaal nodig om de veiligheid te garanderen en dat gaat inderdaad gepaard met extra vervuiling.

Maar als u inzit met de vervuiling hebt u zelf de keuze om eens niet die vervuilende auto te nemen hé.

Meestal wordt dit argument echter misbruikt door mensen die er niets om geven, maar er enkel op uit zijn zo snel mogelijk van A naar B te vlammen.

Micele
10 februari 2014, 20:34
Snelheidsremmers zijn er éénmaal nodig om de veiligheid te garanderen
Totale onzin de verkeersveiligste landen hebben helemaal geen drempels of plateaus buiten de bebouwde kom. BE is een van de onveiligste landen in Europa, zowat gemiddeld Oostblokniveau.

en dat gaat inderdaad gepaard met extra vervuiling.
Dus nog idioter. Onveiliger en vervuilender.

Maar als u inzit met de vervuiling hebt u zelf de keuze om eens niet die vervuilende auto te nemen hé.
Wat ook gedaan wordt. Maar spijtig genoeg subsidieert de overheid de vervuilendste brandstof (diesel) en promoot dus de dieselwagens, ze koopt zelfs dieselbussen aan zodat de stadbewoners nog meer roet moeten slikken. Ik vraag me af waarom die busgebruikers niet de fiets nemen of nog beter te voet gaan. Ze hebben toch de keuze. :roll:

Meestal wordt dit argument echter misbruikt door mensen die er niets om geven, maar er enkel op uit zijn zo snel mogelijk van A naar B te vlammen.
Wat weet gij nu van vlammen ? Aha je bedoelt al die haastige fietsers die zelfs geen geduld hebben aan het roodlicht ? tttt triestig toch hé.

Johan Daelemans
10 februari 2014, 23:01
?? Koper in remschijven? Ik weet niet in welke eeuw die man leeft, maar koper was het materiaal van de allereerste REMBLOKKEN. Later werd er asbest bij gebruikt, maar ook dat is al lang uit de mode.

Een normale remschijf nu is staal of gietijzer. Duurdere modellekes zijn roestvast staal of zelfs carbon/keramisch.

Ik vermoed dat ze het koper in de remblokken bedoelen.
De koperdraden die verwerkt zijn in de remvoering dient om de warmte die wordt opgewekt sneller te verdelen over het materiaal en richting remtang af te leiden.
Journalisten zijn een beetje zoals onze beleidsmensen. Niet echt op de hoogte en de ene flater na de andere.

Johan Daelemans
10 februari 2014, 23:03
Snelheidsremmers zijn er éénmaal nodig om de veiligheid te garanderen

Ik heb een kennis met zijn motor nog weten verongelukken op zo'n snelheidsremmer. Je zal nu wel antwoorden dat de verkeersremmer zijn werk goed doet...

cookie monster
11 februari 2014, 00:26
Remmen met de auto is schadelijk voor de gezondheid ??

Vertel dat eens aan de meneer die destijds op onze auto reed ,
die heeft zelfs niet geremd , dus .... 8O

Peche
11 februari 2014, 11:16
Allez gij!
Asbest is fijn stof, een heel KB rond!
Afremmen zorgt dat bij de wrijving ervan een fijne stofmassa vrijkomt.
Olieuitstoot van hetzelfde.

Maar de auto's rijden nog steeds niet op luchtdruk, en ze remmen nog steeds met die oude remblokken.
Jahh..... kapitalisme!
Serving the easier good.

plakker
11 februari 2014, 11:17
?? Koper in remschijven? Ik weet niet in welke eeuw die man leeft, maar koper was het materiaal van de allereerste REMBLOKKEN. Later werd er asbest bij gebruikt, maar ook dat is al lang uit de mode.

Een normale remschijf nu is staal of gietijzer. Duurdere modellekes zijn roestvast staal of zelfs carbon/keramisch.

Die nieuwkes maken nu wel wat meer lawaai, het lijkt alsof je remmen op zijn.
Maar goed, voor de rest heb je compleet gelijk

Distel
11 februari 2014, 11:49
Snelheidsremmers zijn er éénmaal nodig om de veiligheid te garanderen en dat gaat inderdaad gepaard met extra vervuiling.

Alleen garanderen ze de veiligheid helemaal niet. Zo zullen hardrijders slechts vlak voor een drempel in de ankers gaan en vlak erna weer op het gas stampen. Met mogelijk alle frustraties vandien. Het zou mij niet verwonderen mochten die ondingen netto zelfs een negatief effect op de veiligheid hebben.

Maar als u inzit met de vervuiling hebt u zelf de keuze om eens niet die vervuilende auto te nemen hé.

Altijd leuk wanneer wereldverbeteraars beginnen te moraalpreken tegen mensen waarvan ze helemaal niet weten hoe ze zich gedragen.

Meestal wordt dit argument echter misbruikt door mensen die er niets om geven, maar er enkel op uit zijn zo snel mogelijk van A naar B te vlammen.

Stropoppen worden dan weer gebruikt door mensen zonder argumenten.

Vrijheideerst
11 februari 2014, 12:18
Ik heb zo het gevoel dat Jan Van Den Berghe weer veel 'nuttigs' zal te zeggen hebben.

Stoute autoojtjes :magniet: