PDA

View Full Version : Elke dag 200 ongevallen met vluchtmisdrijf


Blue Sky
12 februari 2014, 09:54
Oesje. Ik dacht dat het in de orde van 20 per dag was. Zit er toch niet ver van buiten één kleine 0.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1792012/2014/02/12/Elke-dag-200-ongevallen-met-vluchtmisdrijf.dhtml

Waarden en normen, schuld, geweten.

Micele
12 februari 2014, 10:58
Tja wslk rijden er ook miljoenen bestuurders rond zonder verzekering.
Die gaan zich zeker niet melden.

pdm
12 februari 2014, 11:00
Waarden en normen, schuld, geweten.
Speelt allemaal en grote rol.
Maar er zijn gevallen die deze zaken nog in het vaandel hebben.
Zo vertelde een kennis ooit dat de over-overbuurvrouw in de bocht was doorgegleden (winter met sneeuw) tegen zijn geparkeerde auto: kunststof bumper afgebroken. De dame had keurig een briefje tussen ruitwisser gelegd en zo kon de schade prima geregeld worden.

plǝɹǝʍ ǝp
12 februari 2014, 11:05
Strengere straffen opleggen. Misschien gaan de mensen dan hun primitieve paniekreacties kunnen onderdrukken.

Micele
12 februari 2014, 11:10
Speelt allemaal en grote rol.
Maar er zijn gevallen die deze zaken nog in het vaandel hebben.
Zo vertelde een kennis ooit dat de over-overbuurvrouw in de bocht was doorgegleden (winter met sneeuw) tegen zijn geparkeerde auto: kunststof bumper afgebroken. De dame had keurig een briefje tussen ruitwisser gelegd en zo kon de schade prima geregeld worden.

Idd, zo zie ik het ook.

Men schat het aantal ongevallen met verzekerde voertuigen ( witte cijfers Assuralia + niet aangegeven zwarte) op minstens 500.000, wie weet zelfs 750.000 en steeds verder stijgend, 2,5 maal sneller als het wagenpark zelfs (witte cijfers):
http://assuraliaatschool.wordpress.com/2011/04/01/aantal-ongevallen-stijgt-25-keer-sneller-dan-wagenpark/

Aantal ongevallen stijgt 2,5 keer sneller dan wagenpark
[...]

http://assuraliaatschool.files.wordpress.com/2011/04/ba-toerisme.png?w=455
http://assuraliaatschool.files.wordpress.com/2011/04/evolutie-schadegevallen.png?w=455&h=296

Trek de cijfers en de grafiek door naar 2012 en tel er al de ongevallen bij die in de minne geregeld of niet geregeld worden (ook de vluchtmisdrijven).

78.000 "geregistreerde" vluchtmisdrijven van "bestuurders" lijkt dan weer heel wat minder imposant, aangezien bij die 78.000 vluchtmisdrijven ook alle onverzekerde voertuigen (dus ook een groot deel van de talrijke fietsers > 7 miljoen* ) moeten meegeteld worden.

* http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/article/detail/1254193/2011/04/22/Zeven-miljoen-fietsen-in-Belgie.dhtml 2011 Zeven miljoen fietsen in België

Of bij die topiccijfers ook vandalisme van voetgangers meegeteld wordt is niet duidelijk. Als er vluchtmisdrijf is (en geen getuigen) kan men (politie ? ) aan de schade toch niet opmaken welke weggebruiker het deed en met wat.
Een voetganger is geen bestuurder maar een fietser wel, en een fiets is ook een voertuig. Tja zonder getetailleerde cijfers of studie kan men weinig uit dat krantenbericht concluderen.

Men ziet trouwens aan de grafieken van Assuralia ook verzekerde tweewielers:

http://assuraliaatschool.files.wordpress.com/2011/04/schadefrequentie.png?w=455&h=299

De categorie ‘Toerisme en zaken’ kende in 2010 een schadefrequentie van 7,24 %, de hoogste van de afgelopen jaren. Dit percentage werd berekend uitgaande van een steekproef van 81 % van het totaal aantal personenwagens.

Het aantal schadegevallen kent een duidelijk stijgende lijn. Terwijl het aantal schadegevallen in 2006 geschat wordt op 328.900 voor ‘Toerisme en zaken’, wordt het aantal in 2010 op 379.700 geschat. Omgerekend gebeurden er in 2006 gemiddeld 900 ongevallen per dag. Dat aantal is in 2010 toegenomen tot gemiddeld 1.040. Dit betekent dat er op vier jaar tijd 140 ongevallen per dag meer gebeuren.
In 2010 waren er 15,4 % meer schadegevallen dan vier jaar voordien. Deze stijging wordt deels verklaard door de uitbreiding van het wagenpark met 6,0 % in de afgelopen vier jaren.

Bij de analyse van de schadefrequentie van de andere categorieën van voertuigen, valt onmiddellijk de hoge schadefrequentie van ‘Autobussen en autocars’ en ‘Taxi’s en huurrijtuigen’ op.

In 2010 is de schadefrequentie bij ‘Taxi’s en huurrijtuigen’ nog steeds het hoogst van alle categorieën en bedraagt 34,45 %. De schadefrequentie voor de categorie ‘Autobussen en autocars’ ligt niet alleen hoog maar neemt jaar na jaar toe: van 26,41 % in 2006 naar 29,64 % in 2009. Bij vervoer van zaken van meer dan 3,5 ton daalt de schadefrequentie in de periode 2006-2010 van 19,54 % naar 15,77 %. Sinds 2006 daalt de kans dat een vrachtwagen een ongeval veroorzaakt,terwijl een autobus of autocar in vergelijking met vier jaar geleden een beduidend grotre kans heeft om een ongeval te veroorzaken.

Nja wslk is voor Blue Sky toch altijd "de auto" dé zondebok (aandeel slechts 7,24 % ? ), maar goed dat zulke cijfers van andere (zware) voertuigen ook eens getoond worden.