PDA

View Full Version : uitslagen peilingen, maar deelnemen?


plakker
13 februari 2014, 06:31
Ik zie overal uitslagen van peilingen uit de grond springen.
Maar nergens kan ik deelnemen aan peiingen.
Niet op straat, noch online.
Bestaat daar geen website voor die alle peilingen groepeert?

peter1962
13 februari 2014, 07:02
Ik zie overal uitslagen van peilingen uit de grond springen.
Maar nergens kan ik deelnemen aan peiingen.
Niet op straat, noch online.
Bestaat daar geen website voor die alle peilingen groepeert?

Logisch. Je kunt niet zelf kiezen om deel te nemen aan een peiling. Moest dat wel mogelijk zijn zou het te peilen staal niet representatief zijn. En hier hangt dan weer in belangrijke mate de betrouwbaarheid van de peiling aan vast.

plakker
13 februari 2014, 07:30
Logisch. Je kunt niet zelf kiezen om deel te nemen aan een peiling. Moest dat wel mogelijk zijn zou het te peilen staal niet representatief zijn. En hier hangt dan weer in belangrijke mate de betrouwbaarheid van de peiling aan vast.

Vreemd, als iemand mij op straat aanspreekt mag ik toch ook kiezen al dan niet deel te nemen?

peter1962
13 februari 2014, 09:58
Vreemd, als iemand mij op straat aanspreekt mag ik toch ook kiezen al dan niet deel te nemen?

Het spreekt vanzelf dat de persoon die in de te peilen groep zit zijn deelname kan weigeren. Dat is ook het geval voor een zeker percentage in zowat alle peilingen en is niet meer dan normaal.

Aan bv een internet poll zoals de kranten websites organiseren kan iedereen deelnemen. Peilingen vereisen een heel specifieke methodiek om vanuit een beperkt staalname uiteindelijk conclusies te kunnen trekken die van toepassing zijn op de totale populatie. Daarom werkt men met een groep die men als representatief voor de populatie kan beschouwen.