PDA

View Full Version : Wat denken die wel zomaar op onze wegen te rijden ?


Micele
18 februari 2014, 11:48
Nieuw Vlaams (politiek) systeem: vrachtwagensluizen

http://www.gva.be/regio-kempen/hoogstraten/extra-camera-s-om-vrachtverkeer-uit-dorpscentra-te-weren.aspx

Vrachtwagens weg uit centra Noorderkempen

HOOGSTRATEN (2320) De politiezone Noorderkempen wil dit jaar extra camera's om vrachtverkeer uit de dorpscentra te weren. Het proefproject start in Hoogstraten. Later zou het project in héél de Noorderkempen navolging krijgen.
De politiezone Noorderkempen plaatste onlangs al drie nummerplaatlezers (ANPR-camera's). Niet meteen voor trajectcontrole of controle zwaar vervoer, maar vooral voor controle van nummerplaten met het oog op oplossen van misdrijven. Nu wil Hoogstraten nog een drietal extra camera's plaatsen maar dan vooral met de bedoeling om zwaar verkeer te weren uit in eerste instantie de dorpskernen van Meer, Minderhout en Hoogstraten.

De camera's krijgen dan vooral de functie van vrachtwagensluis. Het principe is hetzelfde als trajectcontrole. Wanneer een vrachtwagen voorbij punt A passeert start de controle. Bij punt B wordt opnieuw de nummerplaat gecontroleerd. Als dan blijkt dat de vrachtwagen zonder te stoppen van punt A naar B is gereden, volgt een boete. Bedoeling is om vrachtwagens zo te dwingen vooral de snelwegen of hoofdwegen te gebruiken als ze niet in de dorpskernen moeten zijn maar vooral lokale wegen gebruiken om van de E19 naar de E34 te rijden. Als extra controle wordt nog wel een manuele controle gedaan om zeker te zijn dat de vrachtwagen zeker niet geladen of gelost heeft. Het systeem wordt het systeem 'vrachtwagensluizen' genoemd.

Dorpskernen

"De dorpskernen kreunen al langer onder het toenemende vrachtverkeer", zegt zonechef Marc Snels. "Neem bijvoorbeeld de Vrijheid in Hoogstraten zelf. Tellingen hebben uitgewezen dat daar dagelijks tot 2.000 vrachtwagens passeren. We schrokken zelf van dat aantal. Maar het geeft wel aan dat er iets moet gebeuren. Zeker omdat er jaarlijks ruim 40 ongevallen met vrachtwagens in onze zone gebeuren."

Naast de camera's zullen ook verkeersborden de tonnagebeperking aanduiden (met uitzonderingen voor plaatselijk verkeer). Voor hulpdiensten en bussen wordt uiteraard een uitzondering gemaakt. Zij zullen opgenomen worden in een speciale 'white list'. Dat is een vaste lijst van nummerplaten die wél mag passeren voorbij de 'vrachtwagensluizen'.

Extra

De extra nummerplaatlezers zouden komen aan de Loenhoutseweg (Hoogstraten) en aan Het Lak (Meer). Mogelijk komen er nog twee of drie bij. Op lange termijn is het de bedoeling dat heel de zone en bij uitbreiding heel de Noorderkempen wordt voorzien van vrachtwagensluizen. Dat kadert in het grote mobiliteitsplan Noorderkempen.

"Maar dan moeten sommige omleidingswegen nog wel aangepast worden om zwaarder verkeer te kunnen opvangen", zegt Snels nog. De toewijzing kan mogelijk nog dit jaar gebeuren. Het plaatsen en in gebruik nemen is voorzien voor 2015. De politie benadrukt ook dat er voor de start nog uitvoerig zal gecommuniceerd worden met bedrijven in Hoogstraten.

Of het blijven vertikken doordachte doorstroomwegen rondom dorpskernen aan te leggen. (die industriegebieden -ook op kleine schaal- verbinden).

Laat het zwaar verkeer maar omwegen doen, ergens zullen er wel alternatieve dorpswegen te vinden zijn. :roll:

België heeft inderdaad behoorlijk wat snelwegen, maar wanneer je opnieuw enkel het gebied van de Vlaamse Ruit neemt, blijkt de dichtheid van het lokale hoofdwegennet (uitgedrukt in rijstrookkilometers/1000 km2) significant kleiner (216) dan in Rhein-Ruhr (630) en de Randstad (901). Ook voor de lengte van het hoofdwegennet per 1000 inwoners scoort de Vlaamse Ruit lager (0,04) dan de andere regio’s (allebei 0,12).

Belangrijke oorzaken voor het Antwerpse fileprobleem moeten worden gezocht in de hierboven geschetste combinatie van de ruimtelijke structuur die autoafhankelijkheid bevordert en een relatief tekort aan snelwegcapaciteit in vergelijking met andere West-Europese verstedelijkte regio’s.

http://www.ademloos.be/forum-2020

Qua snelwegcapaciteit is Belgie naar middelmaat in de EU-27 landen afgezakt, ja je leest goed, er zijn moderne Oostbloklanden die zelfs qua snelwegcapaciteit beter scoren dan "logistieke poort België", of was het Vlaanderen ? Van wie was die mop alweer ? 8O

Wordt eindelijk wakker !

lohabra
18 februari 2014, 19:11
Weer typisch Belziek ....

* Eerst die dwaze lintbebouwing
* Het dan vierkant vertikken om wegen aan te leggen rond de dorpskernen, want tja: aan den boer z'n veld mag immers niet geraakt worden
* Daarna industrieterreinen aantrekken, want de landbouw is toch op sterven na dood

* En dan nu .... staan bleiten dat er teveel vrachtverkeer door 't dorp komt ...


Achterlijk land !