PDA

View Full Version : Voor de liefhebbers : peiling LLB


abramis brama
21 februari 2014, 17:35
Uit een peiling van La Libre en RTBF blijkt dat N-VA de grootste partij in Vlaanderen blijft, met 32,3 procent van de stemmen. Daarmee steekt de partij met kop en schouders uit boven CD&V (17,6%), SP.a (14,6%) en Open VLD (12,8%). Vlaams Belang gaat niet meer boven de 10 procent.

In Wallonië gaan de PS en het CDH in het rood. De PS gaat naar 28 procent (een verlies van 2,3 procent). De MR gaat dan weer 2 procent omhoog naar 14,1 procent. cdH duikelt naar 10,1 procent, een verlies van 2,5 procent. Ecolo gaat over het CDH met 10,6 procent. Het PTB-GO!, de Franstalige tegenhanger van de PVDA+ is dat, haalt 7,6 procent. De PP flirt met de kiesdrempel op 6 procent.


Opvallend is de overeenstemming met de peiling die eerder werd uitgevoerd door Le Soir-RTL-VTM-De Rioolkrant waarin N-VA exact evenveel haalde (32,3%). De trado's halen hier met zijn drieën samen exact 45 % wat ook maar 0,1 % scheelt met die andere peiling (45,1 %).

Ook in buurland Wallonië zien we zeer gelijkaardige tendenzen terugkeren met een PS die zware klappen krijgt van PTB, dat met 7,6 % de extreem-linkervleugel van de PS leegrooft.

Goudbever
21 februari 2014, 17:38
Di. Rupo II dus :-)

Antoon
21 februari 2014, 17:40
Ik ben voor het eerst in mijn leven blij dat een extreem linkse partij aan stemmen wint. Die Waalse PTB-GO! mag voor, mijn part 10% halen ook.

Antoon
21 februari 2014, 17:42
Di. Rupo II dus :-)

Uiteraard. De Waalse regeringspartijen halen samen nog steeds een meerderheid van 52% en wat er in Vlaanderen gebeurt is van geen tel.

abramis brama
21 februari 2014, 17:43
Di. Rupo II dus :-)

Logica op zijn Goudbevers :

De partij van Di Rupo is de grootste verliezer van allemaal, dus Di Rupo II is de meest voor de hand liggende keuze.

Braaf, jongen. Braaf. 8-)

Vrijheideerst
21 februari 2014, 17:55
Opvallend is de overeenstemming met de peiling die eerder werd uitgevoerd door Le Soir-RTL-VTM-De Rioolkrant waarin N-VA exact evenveel haalde (32,3%). De trado's halen hier met zijn drieën samen exact 45 % wat ook maar 0,1 % scheelt met die andere peiling (45,1 %).

Ook in buurland Wallonië zien we zeer gelijkaardige tendenzen terugkeren met een PS die zware klappen krijgt van PTB, dat met 7,6 % de extreem-linkervleugel van de PS leegrooft.

Deze peiling is mij altijd de betrouwbaarste.

Hoeveel halen AGALEV & PVDA hier? ;-)

abramis brama
21 februari 2014, 17:57
Deze peiling is mij altijd de betrouwbaarste.

Hoeveel halen AGALEV & PVDA hier? ;-)

Morgen pas worden alle resultaten bekend gemaakt in de weekend-editie van LLB.

pajoske
21 februari 2014, 18:00
Vergeleken met 2010 slorpt NVA de verloren stemmen van VB op. Niet veel verandering dus.

abramis brama
21 februari 2014, 18:05
Vergeleken met 2010 slorpt NVA de verloren stemmen van VB op. Niet veel verandering dus.

Desalniettemin een erg mooi uitgangspunt om aan een gepolariseerde anti-PS-campagne te beginnen. In de campagneweken van april en mei vallen er nog veel zieltjes te winnen. :-D

Antoon
21 februari 2014, 18:09
Vergeleken met 2010 slorpt NVA de verloren stemmen van VB op. Niet veel verandering dus.

Maakt niets uit. Of N-VA nu op 32.2% zit of op 39.5% is van geen tel.

De Waalse regeringspartijen halen samen een meerderheid van 52.2%, dat is het enige waar rekening mee wordt gehouden. Eigenlijk zouden de Federale verkiezingen in Vlaanderen mogen worden afgeschaft.

Anselmo
21 februari 2014, 18:13
Uit de laatste peiling (niet de allerlaatste!) , nu van de Libre en de RTBF die in't verleden relatief correct waren, blijkt dat N-VA de grootste partij in Vlaanderen blijft, met 32,3 procent van de stemmen.
Vermits dit resultaat dicht bij de vorige lag (De Morgen) mag men er stilaan vanuit gaan dat de N-VA haar doel van 30% zal kunnen bereiken.
Of het genoeg zal zijn ....?


http://www.hln.be/hln/nl/17781/Verkiezingen-2014/article/detail/1798415/2014/02/21/Peiling-N-VA-blijft-grootste-Vlaams-Belang-duikt-onder-10.dhtml

N-VA blijft grootste, Vlaams Belang duikt onder 10%

Uit een nieuwe peiling van La Libre en RTBF blijkt dat N-VA de grootste partij in Vlaanderen blijft, met 32,3 procent van de stemmen. Daarmee steekt de partij met kop en schouders uit boven CD&V (17,6%), SP.a (14,6%) en Open Vld (12,8%).
Vlaams Belang gaat niet meer boven de 10 procent.

In Wallonië gaan de PS en het cdH in het rood. De PS gaat naar 28 procent (een verlies van 2,3 procent). De MR gaat dan weer 2 procent omhoog naar 14,1 procent. cdH duikelt naar 10,1 procent, een verlies van 2,5 procent. Ecolo gaat over het CDH met 10,6 procent. Het PTB-GO!, de Franstalige tegenhanger van de PVDA+ is dat, haalt 7,6 procent. De PP flirt met de kiesdrempel op 6 procent

abramis brama
21 februari 2014, 18:14
Deze peiling is mij altijd de betrouwbaarste.

Hoeveel halen AGALEV & PVDA hier? ;-)

Toch nog iets gevonden :

"Code rood voor de PS", titelt de Franse openbare omroep boven de resultaten. De PS moet in Wallonië 2,3 procentpunten terrein prijsgeven, terwijl de MR twee procentpunten winst boekt en zo de kloof verkleint tot nog 4,1 procent. Ecolo en CDH volgen op ruime afstand met 10,6 en 10,2 procent. Het extreemlinkse PVDA verdubbelt bijna ten aanzien van de vorige peiling, tot 7,6 procent. In Vlaanderen blijft de PVDA steken op 3,7 procent.

N-VA blijft in Vlaanderen onbetwist de grootste met 32,3 procent. CD&V (17,6%), SP.A (14,6%) en Open VLD (12,8%) halen samen nauwelijks meer. Vlaams Belang en Groen blijven met 9,8 en 7,3 procent steken onder de tienprocentdrempel. De schommelingen ten opzichte van de vorige peiling blijven zeer beperkt. Behalve voor LDD, dat compleet van de radar verdwijnt.

Goudbever
21 februari 2014, 18:15
Maakt niets uit. Of N-VA nu op 32.2% zit of op 39.5% is van geen tel.

De Waalse regeringspartijen halen samen een meerderheid van 52.2%, dat is het enige waar rekening mee wordt gehouden. Eigenlijk zouden de Federale verkiezingen in Vlaanderen mogen worden afgeschaft.

Een stem op NVA is dus nutteloos dat roep ik hier al maanden

Henri1
21 februari 2014, 18:15
Uit de laatste peiling (niet de allerlaatste!) , nu van de Libre en de RTBF die in't verleden relatief correct waren, blijkt dat N-VA de grootste partij in Vlaanderen blijft, met 32,3 procent van de stemmen.
Vermits dit resultaat dicht bij de vorige lag (De Morgen) mag men er stilaan vanuit gaan dat de N-VA haar doel van 30% zal kunnen bereiken.
Of het genoeg zal zijn ....?


http://www.hln.be/hln/nl/17781/Verkiezingen-2014/article/detail/1798415/2014/02/21/Peiling-N-VA-blijft-grootste-Vlaams-Belang-duikt-onder-10.dhtml

Afin, het Vlaams Belang wordt nog meer uitgedund door n-va.

Een broedermoord is het.

Boduo
21 februari 2014, 18:15
Maakt niets uit. Of N-VA nu op 32.2% zit of op 39.5% is van geen tel.

De Waalse regeringspartijen halen samen een meerderheid van 52.2%, dat is het enige waar rekening mee wordt gehouden. Eigenlijk zouden de Federale verkiezingen in Vlaanderen mogen worden afgeschaft.

Op 25 mei worden de prijzen uitgedeeld...

:rofl::rofl::rofl:

Anselmo
21 februari 2014, 18:16
Net gemerkt, dat het onderwerp ook in de rubriek "Binnenland" staat.

Antoon
21 februari 2014, 18:18
Een stem op NVA is dus nutteloos dat roep ik hier al maanden

Een stem in Vlaanderen is sowieso nutteloos. Dat roep ik hier ook al maanden.

De schoofzak
21 februari 2014, 18:24
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140221_00991486


Volgens een peiling van La Libre Belgique en RTBF haalt de N-VA bij de komende verkiezingen 32,3% van de stemmen. Dat is 1,5 procent meer dan bij de vorige peiling. In Wallonië zou de PS 2,3% van de stemmen moeten inleveren.

N-VA blijft volgens de jongste peiling van La Libre Belgique en RTBF afgetekend de grootste partij in Vlaanderen. De partij haalt 32,3 procent van de stemmen. CD&V (17,6%), SP.A (14,6) en Open VLD (12,8%) volgen verderop.

Vlaams Belang en Groen blijven met 9,8 en 7,3 procent steken onder de tienprocentdrempel. De schommelingen ten opzichte van de vorige peiling blijven zeer beperkt. Behalve voor LDD, dat compleet van de radar verdwijnt. PVDA blijft in Vlaanderen steken op 3,7 procent.

In Wallonië valt vooral het verlies van de PS en cDH op. De partij van Elio Di Rupo zakt 2,3 procent tot 28 procent en ziet de MR van Didier Reynders naderen. Die partij boekt 2 procent winst en stijgt naar 24,1 procent.

Ook cDH verliest 2,5% en houdt 10,2 procent over. PTB, de Waalse tegenhanger van de PVDA, haalt 7,6 procent, terwijl de PP lijkt te profiteren van de aanwezigheid van de populaire weerman Luc Trullemans. De partij van Hendrik Modrikamen haalt bijna 6 procent.

In Brussel blijft MR de grootste partij (21,8%). Ook hier verliest de PS meer dan 2% (18,1), net als het FDF (10,4%). cDH (12,5%) en Ecolo (10,1%) gaan licht vooruit. Ook hier gaat PTB fors vooruit: de linkse partij stijgt 4,2% en zou kunnen rekenen op 6,5% van de Brusselse stemmen.

Onder Vlaamse partijen is Open Vld met 3,6 procent het populairst bij de Brusselse ondervraagden, gevolgd door Groen (2,9%), N-VA (2,7%), CD&V (1,6%), sp.a (1%) en Vlaams Belang (1%).

De schoofzak
21 februari 2014, 18:27
Een stem op NVA is dus nutteloos dat roep ik hier al maanden

Iets dat plezant is, is nooit nutteloos.

.

Anselmo
21 februari 2014, 18:31
Een stem op NVA is dus nutteloos dat roep ik hier al maanden

Door de onderlinge afspraken tussen de traditionele partijen vooraf, is stemmen in België zo goed als nutteloos.
Maar een stem voor N-VA is dat zeker niet, zowel op korte als lange termijn gezien.

Vigilant
21 februari 2014, 18:38
Opvallend is de overeenstemming met de peiling die eerder werd uitgevoerd door Le Soir-RTL-VTM-De Rioolkrant waarin N-VA exact evenveel haalde (32,3%). De trado's halen hier met zijn drieën samen exact 45 % wat ook maar 0,1 % scheelt met die andere peiling (45,1 %).

Ook in buurland Wallonië zien we zeer gelijkaardige tendenzen terugkeren met een PS die zware klappen krijgt van PTB, dat met 7,6 % de extreem-linkervleugel van de PS leegrooft.

Ik vind dat de Spa nog veel haalt, 14%.
Zitten ze al aan zo'n hoog percentage geimporteerde steuntrekkers ...euh kiezers?

Knuppel
21 februari 2014, 18:40
Afin, het Vlaams Belang wordt nog meer uitgedund door n-va.

Een broedermoord is het.

Vlaams Belang en Groen blijven met 9,8 en 7,3 procent steken onder de tienprocentdrempel.


Samen halen de Vlaams-nationalisten dus (volgens de peiling) ruim 42%.

system
21 februari 2014, 18:41
Afin, het Vlaams Belang wordt nog meer uitgedund door n-va.

Een broedermoord is het.

Wat er al lang zat aan te komen, lijkt zich te voltrekken. De NVA zit aan haar electoraal plafond. Het enige wat ze nu nog kan is extreem-rechttse rakkers van het VB te lokken en doen overlopen, zodat de NVA nog rechtser wordt dan ze nu al is. Alhoewel, zoveel rechtser is dat nu ook weer niet meer.

system
21 februari 2014, 18:42
Afin, het Vlaams Belang wordt nog meer uitgedund door n-va.

Een broedermoord is het.

Wat er al lang zat aan te komen, lijkt zich te voltrekken. De NVA zit aan haar electoraal plafond. Het enige wat ze nu nog kan, is extreem-rechttse rakkers van het VB te lokken en doen overlopen, zodat de NVA nog rechtser wordt dan ze nu al is. Alhoewel, zoveel rechtser is dat nu ook weer niet meer. En dat zullen de gematigde kiezers van de NVA vlug merken.

Knuppel
21 februari 2014, 18:43
En van BUB, de partij die België wil redden is geen sprake.

reservespeler
21 februari 2014, 18:50
Maakt niets uit. Of N-VA nu op 32.2% zit of op 39.5% is van geen tel.

De Waalse regeringspartijen halen samen een meerderheid van 52.2%, dat is het enige waar rekening mee wordt gehouden. Eigenlijk zouden de Federale verkiezingen in Vlaanderen mogen worden afgeschaft.

Hebben ze genoeg om een regering te vormen?
Er moet een meerderheid zijn!, met deze score lijkt het me moeilijk!

Knuppel
21 februari 2014, 18:51
Wat er al lang zat aan te komen, lijkt zich te voltrekken. De NVA zit aan haar electoraal plafond. Het enige wat ze nu nog kan is extreem-rechttse rakkers van het VB te lokken en doen overlopen, zodat de NVA nog rechtser wordt dan ze nu al is. Alhoewel, zoveel rechtser is dat nu ook weer niet meer.

Juist....
Extreem rechtse rakkers zoals Johan Van Overtveldt, Hendrik Vuye en Annick de Ridder. Allemaal extreem rechtse waterdragers van de N-VA.

En als het aan Lode Vereeck gelegen had was hij eveneens waterdrager van de N-VA geweest. Vereeck draagt nu emmertjes water naar de zee voor de VLD. Zijn oude liefde is immers "liberaler" geworden na drie opeenvolgende regeringen bij de rooien te hebben geslapen.

reservespeler
21 februari 2014, 18:51
Een stem op NVA is dus nutteloos dat roep ik hier al maanden

Ze halen toch niet genoeg.

Knuppel
21 februari 2014, 18:53
Uiteraard. De Waalse regeringspartijen halen samen nog steeds een meerderheid van 52% en wat er in Vlaanderen gebeurt is van geen tel.

En daar komen goudbevers zo te zien van klaar.

system
21 februari 2014, 18:54
Juist....
Extreem rechtse rakkers zoals Johan Van Overtveldt, Hendrik Vuye en Annick de Ridder. Allemaal extreem rechtse waterdragers van de N-VA.

En als het aan Lode Vereeck gelegen had was hij eveneens waterdrager van de N-VA geweest. Vereeck draagt nu emmertjes water naar de zee voor de VLD. Zijn oude liefde is immers "liberaler" geworden na drie opeenvolgende regeringen bij de rooien te hebben geslapen.
U hebt toch ogen in uw kop veronderstel ik. Dan ziet u toch ook dat hetgeen de NVA wint, dat dit ten koste gaat van het VB, en niet meer ten koste van de traditionele partijen. En meer valt er niet over te zeggen.

Knuppel
21 februari 2014, 18:55
Vergeleken met 2010 slorpt NVA de verloren stemmen van VB op. Niet veel verandering dus.

Vergeleken met de vorige peiling gaat het VB er nochtans weer op vooruit.
Waar haalt de N-VA haar stemmen dan?

Knuppel
21 februari 2014, 19:09
U hebt toch ogen in uw kop veronderstel ik. Dan ziet u toch ook dat hetgeen de NVA wint, dat dit ten koste gaat van het VB, en niet meer ten koste van de traditionele partijen. En meer valt er niet over te zeggen.


Ik heb ogen in mijn kop, ja. En zelfs hersens in plaats van zagemeel. Ik kan zelfs rekenen.

Volgens de peiling van 13 februari haalde de N-VA 32,3%

CD&V 18,5 %

SP.a 13,3 %

VLD 13,3 %

Vlaams Belang 7,6%

Groen 8,4 %

http://www.slideshare.net/hoegin/peiling-van-le-soir


Als de N-VA evenveel haalt als vorige keer en het Vlaams Belang er 2,2 % op vooruit gaat, waar komen DIE stemmen dan vandaan?

Knuppel
21 februari 2014, 19:12
Hebben ze genoeg om een regering te vormen?
Er moet een meerderheid zijn!, met deze score lijkt het me moeilijk!

Dreigen om het cordon sanitaire in de vuilbak te zwieren volstaat om de verliezers tot rede te dwingen.

Anselmo
21 februari 2014, 19:16
Samen halen de Vlaams-nationalisten dus (volgens de peiling) ruim 42%.

Belangrijk is ook dat de CD&V nog altijd niet hersteld is van haar opdoffer in 2010.
Met 17,6 % haalt zij precies hetzelfde catastrofaal resultaat als in 2010.
Dit resultaat was het laagste uit haar bestaan.
Normaliter mocht men zich verwachten aan een herstel.
Niet dus. Ook geen Kris Peeters effect te merken, dat toch ook federaal zou moeten doorsijpelen.
Het zal nog een probleem worden om de vooropgestelde 20% te halen.
Voor deze toestand is in feite Wouter Beke verantwoordelijk.
(denk aan zijn triomfantisme na het BHV debacle)
Kan hij voorzitter blijven als dit resultaat blijft ?
Met Vandeurzen zou N-VA beter kersen kunnen eten.

Gwyndion
21 februari 2014, 19:16
U hebt toch ogen in uw kop veronderstel ik. Dan ziet u toch ook dat hetgeen de NVA wint, dat dit ten koste gaat van het VB, en niet meer ten koste van de traditionele partijen. En meer valt er niet over te zeggen.

Gezien het VB nooit in de 40% gehaald heeft, laat staan dat deze overtuigde VB'ers waren ipv foert stemmen, kan je moeilijk beweren dat alle N-VA'ers VB'ers zijn. Wie zegt overigens dat er geen stemmen van het VB naar andere partijen gaan :P?

Knuppel
21 februari 2014, 19:22
Belangrijk is ook dat de CD&V nog altijd niet hersteld is van haar opdoffer in 2010.
Met 17,6 % haalt zij precies hetzelfde catastrofaal resultaat als in 2010.
Dit resultaat was het laagste uit haar bestaan.
Normaliter mocht men zich verwachten aan een herstel.
Niet dus. Ook geen Kris Peeters effect te merken, dat toch ook federaal zou moeten doorsijpelen.
Het zal nog een probleem worden om de vooropgestelde 20% te halen.
Voor deze toestand is in feite Wouter Beke verantwoordelijk.
(denk aan zijn triomfantisme na het BHV debacle)
Kan hij voorzitter blijven als dit resultaat blijft ?
Met Vandeurzen zou N-VA beter kersen kunnen eten.

Ik volg, alhoewel niet helemaal.

Als er geen Peeters-effect is ligt de lage score van de tsjeven niet alleen aan beke maar ook aan Peeters.

En wat Vandeurzen betreft. Heb je je les nog niet geleerd na Leterme en Peeters?

Knuppel
21 februari 2014, 19:25
Gezien het VB nooit in de 40% gehaald heeft, laat staan dat deze overtuigde VB'ers waren ipv foert stemmen, kan je moeilijk beweren dat alle N-VA'ers VB'ers zijn. Wie zegt overigens dat er geen stemmen van het VB naar andere partijen gaan :P?

Ik heb in die zin al uitgebreid gereageerd, maar System "ziet" alleen wat hij wil zien.

Anselmo
21 februari 2014, 19:26
Ik volg, alhoewel niet helemaal.

Als er geen Peeters-effect is ligt de lage score van de tsjeven niet alleen aan beke maar ook aan Peeters.

En wat Vandeurzen betreft. Heb je je les nog niet geleerd na Leterme en Peeters?

Wat betreft het Peeters effect moet het resultaat federaal - gewest vergeleken worden, wat met deze peilingen niet kan.
Wat er ook van zij, N-VA zal met de CD&V moeten verhandelen, hoe onbetrouwbaar dezen ook zijn.

Travis66
21 februari 2014, 19:31
Belangrijk is ook dat de CD&V nog altijd niet hersteld is van haar opdoffer in 2010.
Met 17,6 % haalt zij precies hetzelfde catastrofaal resultaat als in 2010.
Dit resultaat was het laagste uit haar bestaan.
Normaliter mocht men zich verwachten aan een herstel.
Niet dus. Ook geen Kris Peeters effect te merken, dat toch ook federaal zou moeten doorsijpelen.
Het zal nog een probleem worden om de vooropgestelde 20% te halen.
Voor deze toestand is in feite Wouter Beke verantwoordelijk.
(denk aan zijn triomfantisme na het BHV debacle)
Kan hij voorzitter blijven als dit resultaat blijft ?
Met Vandeurzen zou N-VA beter kersen kunnen eten.

Klopt, deze peiling is verdomd goed nieuws. Het blijft een peiling, maar de partijen gaan hun strategie erop bouwen.
PS kan alleen aan stemmen terugwinnen als ze uitgebreid vertellen dat ze de enige zijn die tussen N-VA en separatisme staan. -> stemmen extra voor N-VA
De Vlaamse regeringspartijen, inclusief groen gaan proberen zich op de borst te slaan met de "splitsing" van BHV -> stemmen extra voor N-VA.
En allemaal samen gaan ze N-VA demoniseren :) -> extra stemmen N-VA.

Ze gaan nog hoger uitkomen.

De schoofzak
21 februari 2014, 19:33
Is er nu echt niemand die argumenten ziet om te stellen dat bij de eerstvolgende peiling nu, de nva zeker en vast stevig bergaf gaat? Recht de dieperik in ?

.

vlijmscherp
21 februari 2014, 19:34
U hebt toch ogen in uw kop veronderstel ik. Dan ziet u toch ook dat hetgeen de NVA wint, dat dit ten koste gaat van het VB, en niet meer ten koste van de traditionele partijen. En meer valt er niet over te zeggen.

Maar ondanks een zeer sterke regering met veel goede maatregelen komen de traditionele partijen ook geen stap dichter. Meer valt daar ook niet over te zeggen.

Knuppel
21 februari 2014, 19:36
Wat betreft het Peeters effect moet het resultaat federaal - gewest vergeleken worden, wat met deze peilingen niet kan.
Wat er ook van zij, N-VA zal met de CD&V moeten verhandelen, hoe onbetrouwbaar dezen ook zijn.

Edoch...

Indien Peeters EFFECT had zou dat op elk niveau zichtbaar zijn.

De N-VA zal aan de tsjeven alleen niet genoeg hebben.

Anderzijds hebben de tsjeven blauw, rood én groen nodig om een coalitie te kunnen vormen, en dan geraken ze nog maar net met de hakken over de sloot.

peter1962
21 februari 2014, 19:40
Vergeleken met 2010 slorpt NVA de verloren stemmen van VB op. Niet veel verandering dus.

Belangrijk is om te zien of ook dit peilingbureau aan een score van slechts 7,6% voor het blok komt net zoals Ipsos dat had waargenomen in haar peiling voor De Morgen en Le Soir. Als dat zo zou zijn, is het een teken aan de wand dat het blok alvast op weg is om haar europese zetel te verliezen.
Ik ga morgen voor de verandering eens de Libre kopen. :-)

Remspoortobback
21 februari 2014, 19:48
Bij de spa zijn de remsporen niet te tellen nu met het vooruitzicht op een pak slaag

heerlijk

peter1962
21 februari 2014, 19:49
Dreigen om het cordon sanitaire in de vuilbak te zwieren volstaat om de verliezers tot rede te dwingen.

:-D ik kan niet wachten op tot de dag dat ze die enormiteit zouden begaan. Liever vandaag dan morgen. Make it happen !

abramis brama
21 februari 2014, 19:49
Wat er al lang zat aan te komen, lijkt zich te voltrekken. De NVA zit aan haar electoraal plafond. Het enige wat ze nu nog kan is extreem-rechttse rakkers van het VB te lokken en doen overlopen, zodat de NVA nog rechtser wordt dan ze nu al is. Alhoewel, zoveel rechtser is dat nu ook weer niet meer.

Aan de rechterzijde heeft de N-VA inderdaad het plafond bereikt. Wie nu nog VB stemt, doet dat zeer waarschijnlijk omwille van het vreemdelingenthema.
Nu de campagne op losbarsten staat, kan de recrutering aan de centrumzijde beginnen. In de komende maanden moeten alle CD&v-, O-bLD en SPA-kiezers losgeweekt worden die positie willen innemen tegen Di Rupo. Als de campagnelieden van de N-VA het goed blijven aanpakken zit er zeker nog 4 �* 5 % groeipotentieel in.

Remspoortobback
21 februari 2014, 19:52
Patje janssens (den bleiter) is nu ook niet helemaal achterlijk
ocharme carolien

peter1962
21 februari 2014, 19:52
Hum. Ondertussen gelezen dat de bruine familie volgens deze peiling toch nog 9,8% zou halen. Véél te veel...

Remspoortobback
21 februari 2014, 19:53
:-D ik kan niet wachten op tot de dag dat ze die enormiteit zouden begaan. Liever vandaag dan morgen. Make it happen !

doe nog eens een voorspelling

pleeeaaaase

Knuppel
21 februari 2014, 19:55
Hum. Ondertussen gelezen dat de bruine familie volgens deze peiling toch nog 9,8% zou halen. Véél te veel...

Ik h�*d daar nochtans al op gewezen.

Waar recupereerde het Vlaams Belang die stemmen als het niet bij de N-VA is?

pajoske
21 februari 2014, 19:58
Maar ondanks een zeer sterke regering met veel goede maatregelen komen de traditionele partijen ook geen stap dichter. Meer valt daar ook niet over te zeggen.

Mij verbaast vooral dat NVA niet meer winst puurt uit het feit dat ze als oppositiepartij langs de kant kan staan roepen terwijl de regeringspartijen verantwoordelijkheid opnemen en de daarmee gepaard gaande onpopulaire maatregelen in moeilijke tijden.

abramis brama
21 februari 2014, 19:59
U hebt toch ogen in uw kop veronderstel ik. Dan ziet u toch ook dat hetgeen de NVA wint, dat dit ten koste gaat van het VB, en niet meer ten koste van de traditionele partijen. En meer valt er niet over te zeggen.

Rare jongen. Het VB blijft status quo ten opzichte van de vorige peiling van LLB, en de N-VA gaat 2 % vooruit ten opzichte van diezelfde vorige peiling. Hoe kan de vooruitgang ten koste gaan van de stilstand van VB ? Leg me dat eens haarfijn uit.

abramis brama
21 februari 2014, 20:01
Gezien het VB nooit in de 40% gehaald heeft, laat staan dat deze overtuigde VB'ers waren ipv foert stemmen, kan je moeilijk beweren dat alle N-VA'ers VB'ers zijn. Wie zegt overigens dat er geen stemmen van het VB naar andere partijen gaan :P?

Doet me denken aan dat onderzoek naar de kiezersstromen in de richting van het VB in de groeiperiode van die partij.

Toen bleek dat het VB uitgerekend het sterkst kiezers wegtrok bij .... de socialisten. :mrgreen:

abramis brama
21 februari 2014, 20:02
Is er nu echt niemand die argumenten ziet om te stellen dat bij de eerstvolgende peiling nu, de nva zeker en vast stevig bergaf gaat? Recht de dieperik in ?

.

System/Het Oosten

abramis brama
21 februari 2014, 20:03
Maar ondanks een zeer sterke regering met veel goede maatregelen komen de traditionele partijen ook geen stap dichter. Meer valt daar ook niet over te zeggen.

???

vlijmscherp
21 februari 2014, 20:03
Mij verbaast vooral dat NVA niet meer winst puurt uit het feit dat ze als oppositiepartij langs de kant kan staan roepen terwijl de regeringspartijen verantwoordelijkheid opnemen en de daarmee gepaard gaande onpopulaire maatregelen in moeilijke tijden.

De 3 traditionele partijen hadden in 2014 een historisch lage score, ze winnen nauwelijks ondanks de vele hoera-berichten en het gedemoniseer van de N-VA door die partijen.

vlijmscherp
21 februari 2014, 20:05
???

Toch volgens hen hé

hollande
21 februari 2014, 20:05
de media is bezig met
na 25 Mei is het nog 12%

Travis66
21 februari 2014, 20:06
Mij verbaast vooral dat NVA niet meer winst puurt uit het feit dat ze als oppositiepartij langs de kant kan staan roepen terwijl de regeringspartijen verantwoordelijkheid opnemen en de daarmee gepaard gaande onpopulaire maatregelen in moeilijke tijden.

Verantwoordelijkheid opnemen? Als in "we draaien BHV in de Vlaming zijne nek en dan gaan we roepen dat het nu geen probleem meer is."?

En als jij de living opruimt dan ligt ook al het stof onder de mat zeker?

Knuppel
21 februari 2014, 20:06
Doet me denken aan dat onderzoek naar de kiezersstromen in de richting van het VB in de groeiperiode van die partij.

Toen bleek dat het VB uitgerekend het sterkst kiezers wegtrok bij .... de socialisten. :mrgreen:

Dat vergeten ze natuurlijk.

abramis brama
21 februari 2014, 20:06
:-D ik kan niet wachten op tot de dag dat ze die enormiteit zouden begaan. Liever vandaag dan morgen. Make it happen !

Zo dom zullen ze nooit zijn. Het zou onvergeeflijk zijn.

Tenzij het op een kantelmoment is waarbij de doodsteek kan gegeven worden aan het belgisch gedrocht. In dat geval zou het onvergeeflijk zijn om het niet te doen. Maar daarvoor moeten beide partijen samen nog minstens 8 % stemmen bijwinnen. Dat zal dus nog niet voor dees jaar zijn.

fonne
21 februari 2014, 20:11
Hum. Ondertussen gelezen dat de bruine familie volgens deze peiling toch nog 9,8% zou halen. Véél te veel...

De bloedroden halen zelfs nog meer dan 12%. Een regelrecht schandaal.

peter1962
21 februari 2014, 20:12
Ik h�*d daar nochtans al op gewezen.

Waar recupereerde het Vlaams Belang die stemmen als het niet bij de N-VA is?

Ik probeer nooit om me in de denkwereld van een blokker te wagen, daarvoor is mijn walging te absoluut.

Knuppel
21 februari 2014, 20:12
Mij verbaast vooral dat NVA niet meer winst puurt uit het feit dat ze als oppositiepartij langs de kant kan staan roepen terwijl de regeringspartijen verantwoordelijkheid opnemen en de daarmee gepaard gaande onpopulaire maatregelen in moeilijke tijden.

Misschien omdat de regeringspartijen die onpopulaire maatregelen namen nog véél harder geroepen hebben dat alles verskrikkelik koet kaat?

Hopelijk voor jou verbaast de verkiezingsuitslag in mei je minder dan de zoveelste peiling waarin de N-VA je teleur stelt.....

abramis brama
21 februari 2014, 20:13
Mij verbaast vooral dat NVA niet meer winst puurt uit het feit dat ze als oppositiepartij langs de kant kan staan roepen terwijl de regeringspartijen verantwoordelijkheid opnemen en de daarmee gepaard gaande onpopulaire maatregelen in moeilijke tijden.

Zowat alle hete aardappelen, alle echt ingrijpende structurele veranderingen werden vakkundig vooruit geschoven naar de volgende regering. Of had je dat gemist ?

En wees gerust, de campagne moet nog beginnen. Wat we nu weten is de trend bij de reeds besliste kiezers. Ik ben er tamelijk gerust in dat de nog-onbesliste-Vlaamse-kiezer (die traditioneel nogal eens verantwoordelijk is voor de grote verschuivingen) na een gepolariseerde N-VA-vs-PS-campagne nog in rijkelijke drommen richting N-VA zal schuiven.

Net zoals de andere partijen destijds vermorzeld werden tijdens de kanseliersverkiezingen tussen Onderlijfke en FDW, en later opnieuw tussen Onderlijfke en BDW, zo zullen de trado's nu steeds meer bloeden naarmate de strijd tussen BDW en Di Rupo feller oplaait. Ik heb daar zeer goede hoop op. Als twee olifanten vechten, wordt het gras vertrappeld.

abramis brama
21 februari 2014, 20:14
Toch volgens hen hé

Ah ! Ik dacht al dat het nog wat te vroeg was voor een zonnesteek. ;)

Knuppel
21 februari 2014, 20:20
Ik probeer nooit om me in de denkwereld van een blokker te wagen, daarvoor is mijn walging te absoluut.

Wie vroeg je dan om je in de denkwereld van een blokker te wagen?

Om het met de woorden van System te zeggen: je hebt toch ogen in je kop?
Je hebt zélf vastgesteld dat het VB 2,2 % terug wint vergeleken met de vorige peiling . Waar is dat percentage vandaag gekomen als de N-VA precies hetzelfde haalt als de vorige peiling?

Remspoortobback
21 februari 2014, 20:24
Wie vroeg je dan om je in de denkwereld van een blokker te wagen?

Om het met de woorden van System te zeggen: je hebt toch ogen in je kop?
Je hebt zélf vastgesteld dat het VB 2,2 % terug wint vergeleken met de vorige peiling . Waar is dat percentage vandaag gekomen als de N-VA precies hetzelfde haalt als de vorige peiling?

knuppel geen te moeilijke vragen stellen
het is een spaer

Remspoortobback
21 februari 2014, 20:27
Ik probeer nooit om me in de denkwereld van een blokker te wagen, daarvoor is mijn walging te absoluut.

het zal wel wederzijds zijn
En nu?

Vrijheideerst
21 februari 2014, 20:39
Ik probeer nooit om me in de denkwereld van een blokker te wagen, daarvoor is mijn walging te absoluut.

Ja Bruno, we weten het al. Ten dele kan ik u volgen, maar toch.

peter1962
21 februari 2014, 20:53
Wie vroeg je dan om je in de denkwereld van een blokker te wagen?

Om het met de woorden van System te zeggen: je hebt toch ogen in je kop?
Je hebt zélf vastgesteld dat het VB 2,2 % terug wint vergeleken met de vorige peiling . Waar is dat percentage vandaag gekomen als de N-VA precies hetzelfde haalt als de vorige peiling?

De vergelijking loopt mank. Je kunt geen peilingen van verschillende bureau's vergelijken. Zou terug moeten opzoeken of de 9,8% bij het bureau dat peilde voor LLB hoger of lager is dan hun vorige peiling. Bij Ipsos die peilt voor DM was er een duidelijke daling tegenover hun vorige peiling. Indien dat niet het geval zou zijn in de peiling van LLB dan kunnen we ons vragen stellen over de kwaliteit van minstens één van die twee peilingsbureau's.

looneytoon1975
21 februari 2014, 21:27
Zo lang een Waalse stem voor 1,3 telt van een Vlaamse Stem, weiger ik dit land een democratie noemen. Dus stemmen in dit communistisch land is gewoon hypocrisie ten top.

Knuppel
21 februari 2014, 21:33
De vergelijking loopt mank. Je kunt geen peilingen van verschillende bureau's vergelijken. Zou terug moeten opzoeken of de 9,8% bij het bureau dat peilde voor LLB hoger of lager is dan hun vorige peiling. Bij Ipsos die peilt voor DM was er een duidelijke daling tegenover hun vorige peiling. Indien dat niet het geval zou zijn in de peiling van LLB dan kunnen we ons vragen stellen over de kwaliteit van minstens één van die twee peilingsbureau's.

Stel je dan maar vragen, want De Morgen peilt in de regel lager voor de Vlaams-nationalisten dan La Libre.

Vermits alle peilingen niet meer zijn dan dat, peilingen, neem ik mij de vrijheid om ze te behandelen alsof ze allemaal uit dezelfde bron ontspruiten. Wat min of meer ook zo is want het zijn allemaal regimemedia die er achter zitten.

Als ik de peiling van twee weken geleden vergelijk met die van vandaag, en ik zoek naar de partijen die stemmen verloren aan de partij waar jij zo van walgt, dan kom ik tot de volgende conclusie:

groen (min 1,1%)

CD&V (min 0,9%)

VLD (min 0,5%) zijn.

Samen is dat 2,5%, terwijl het VB slechts 2,2% terug wint.

Maar de SP.a gaat er (volgens de twee laatste peilingen) 1,3% op vooruit.
Gezien de recente heibel in eigen SP.a-rangen zet ik vraagtekens bij die winst.

En er is mij nog iets opgevallen....

De populariteit van Maggi De Block....

Er kunnen drie verklaringen zijn voor het halve procent verlies van haar partij.

-Ofwel haalt Maggi haar partij niet uit de zeik met haar populariteit.
-Ofwel is de populariteit van Maggi nep.
-Ofwel zou de VLD zonder Maggi nog meer verliezen.

Knuppel
21 februari 2014, 21:39
Zo lang een Waalse stem voor 1,3 telt van een Vlaamse Stem, weiger ik dit land een democratie noemen. Dus stemmen in dit communistisch land is gewoon hypocrisie ten top.

Reden te meer om je stem voor één keer goed te gebruiken en ze aan de partij te geven die ernaar streeft om de "communisten" buiten spel te zetten.

peter1962
21 februari 2014, 21:44
Stel je dan maar vragen, want De Morgen peilt in de regel lager voor de Vlaams-nationalisten dan La Libre.

Vermits alle peilingen niet meer zijn dan dat, peilingen, neem ik mij de vrijheid om ze te behandelen alsof ze allemaal uit dezelfde bron ontspruiten. Wat min of meer ook zo is want het zijn allemaal regimemedia die er achter zitten.

Als ik de peiling van twee weken geleden vergelijk met die van vandaag, en ik zoek naar de partijen die stemmen verloren aan de partij waar jij zo van walgt, dan kom ik tot de volgende conclusie:

groen (min 1,1%)

CD&V (min 0,9%)

VLD (min 0,5%) zijn.

Samen is dat 2,5%, terwijl het VB slechts 2,2% terug wint.

Maar de SP.a gaat er (volgens de twee laatste peilingen) 1,3% op vooruit.
Gezien de recente heibel in eigen SP.a-rangen zet ik vraagtekens bij die winst.

En er is mij nog iets opgevallen....

De populariteit van Maggi De Block....

Er kunnen drie verklaringen zijn voor het halve procent verlies van haar partij.

-Ofwel haalt Maggi haar partij niet uit de zeik met haar populariteit.
-Ofwel is de populariteit van Maggi nep.
-Ofwel zou de VLD zonder Maggi nog meer verliezen.


Het stoort mij totaal niet dat jij je de vrijheid neemt om peilingen van verschillende bureau's te vergelijken hoor. Maar ik ga zeker niet mee redeneren op die basis. Omdat het zinloos is. Neem eens een boek over statistiek door, dan zul je dat zeker niet meer willen doen.

Remspoortobback
21 februari 2014, 21:47
Het stoort mij totaal niet dat jij je de vrijheid neemt om peilingen van verschillende bureau's te vergelijken hoor. Maar ik ga zeker niet mee redeneren op die basis. Omdat het zinloos is. Neem eens een boek over statistiek door, dan zul je dat zeker niet meer willen doen.

De statisticus :-D

Antoon
21 februari 2014, 21:58
Wat er al lang zat aan te komen, lijkt zich te voltrekken. De NVA zit aan haar electoraal plafond. Het enige wat ze nu nog kan, is extreem-rechttse rakkers van het VB te lokken en doen overlopen, zodat de NVA nog rechtser wordt dan ze nu al is. Alhoewel, zoveel rechtser is dat nu ook weer niet meer. En dat zullen de gematigde kiezers van de NVA vlug merken.

Ja die plafond verhalen zijn ook een terugkomend gelul van de anti's. Volgens mij zittend e traditionele partijen met hun gecumuleerde minderheid in Vlaanderen aan hun plafond.

Maar goed, dat maakt allemaal niet uit, want het is de meerderheid in Wallonië dat telt. De Vlaamse stem is van geen tel.

Knuppel
21 februari 2014, 22:16
Het stoort mij totaal niet dat jij je de vrijheid neemt om peilingen van verschillende bureau's te vergelijken hoor. Maar ik ga zeker niet mee redeneren op die basis. Omdat het zinloos is. Neem eens een boek over statistiek door, dan zul je dat zeker niet meer willen doen.

Ik heb geen boeken over statistiek nodig om te weten dat peilingen hoe dan ook niet meer zijn dan dat: peilingen. Iedereen legt ze op zijn manier uit, en wie er mee verveeld zit geeft er zo weinig mogelijk commentaar op....of doet er het zwijgen toe. :-D

Deze reacties waren bijvoorbeeld een slag in het water:

http://forum.politics.be/showpost.php?p=7027479&postcount=43

http://forum.politics.be/showpost.php?p=7027507&postcount=48

http://forum.politics.be/showpost.php?p=7027298&postcount=14

http://forum.politics.be/showpost.php?p=7027349&postcount=24

http://forum.politics.be/showpost.php?p=7027378&postcount=30

Knuppel
21 februari 2014, 22:19
Zo dom zullen ze nooit zijn. Het zou onvergeeflijk zijn.

Tenzij het op een kantelmoment is waarbij de doodsteek kan gegeven worden aan het belgisch gedrocht. In dat geval zou het onvergeeflijk zijn om het niet te doen. Maar daarvoor moeten beide partijen samen nog minstens 8 % stemmen bijwinnen. Dat zal dus nog niet voor dees jaar zijn.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Knuppel
21 februari 2014, 22:28
Ja die plafond verhalen zijn ook een terugkomend gelul van de anti's. Volgens mij zittend e traditionele partijen met hun gecumuleerde minderheid in Vlaanderen aan hun plafond.

Maar goed, dat maakt allemaal niet uit, want het is de meerderheid in Wallonië dat telt. De Vlaamse stem is van geen tel.

Zolang de traditionele partijen blijven toelaten dat de Vlaamse stem van geen tel is zullen ze kiezers blijven verliezen.

Nochtans WISTEN zowel Verhofstadt als Leterme héél goed wat ze moesten doen om de verkiezingen te winnen: de Vlaamse kaart trekken.
En dat déden ze.....met de mond maar niet met de daad.

Eens de verkiezingsoverwinning binnen staken ze hun Vlaamse kiezers het zoveelste belgicistische mes in de rug.
Het resultaat is er dan ook naar. De grootste verliezers van de verkiezingen zijn, keer op keer, de CD&V en de VLD.

Supe®Staaf
21 februari 2014, 23:19
Zolang de traditionele partijen blijven toelaten dat de Vlaamse stem van geen tel is zullen ze kiezers blijven verliezen.
De realiteit geeft u ongelijk.
De CD&V was in 2010 de grote kazakdraaier die de Vlaamsnationale stemmers het nakijken gaf en zonder de N-Va in Di Rupo I stapte.
In de huidige peilingen blijft de CD&V onverstoorbaar op de 2e plaats staan, en stevent zelfs af op een dikke 20% van de stemmers...

daiwa
21 februari 2014, 23:29
Doet me denken aan dat onderzoek naar de kiezersstromen in de richting van het VB in de groeiperiode van die partij.

Toen bleek dat het VB uitgerekend het sterkst kiezers wegtrok bij .... de socialisten. :mrgreen:

En plots waren die trouwe partijsoldaten marginalen volgens de sossen. :-D

Knuppel
21 februari 2014, 23:33
De realiteit geeft u ongelijk.
De CD&V was in 2010 de grote kazakdraaier die de Vlaamsnationale stemmers het nakijken gaf en zonder de N-Va in Di Rupo I stapte.
In de huidige peilingen blijft de CD&V onverstoorbaar op de 2e plaats staan, en stevent zelfs af op een dikke 20% van de stemmers...

Afstevenen op een dikke 20% van de stemmers?

Zakken onder de 20% zal je bedoelen. :lol:

Knuppel
21 februari 2014, 23:38
Onverstoorbaar op de tweede plaats....met nog een goeie 17% van de stemmen in de laatste peiling, terwijl de N-VA ruim 32% haalt.

Hopelijk wordt mij dat soort "onverstoorbaarheid" bespaard als ik de pijp uit ga.

Knuppel
22 februari 2014, 00:03
Op zondag 13 juni 2010 vonden er federale verkiezingen plaats. 7.767.552 kiezers trokken naar de stembus. De verkiezingen zorgden voor een politieke aardverschuiving: de Vlaams-nationalistische partij N-VA, geleid door Bart De Wever, haalde in Vlaanderen 28,2% van de stemmen voor de Kamer en 31,7% voor de Senaat, en werd hiermee de grootste partij van Vlaanderen en België.

De N-VA haalde in de kamer 1.135.617 stemmen of 28,2%

De CD&V haalde 707.986 stemmen,of 17,6%. Leterme haalde op zijn eentje bijna 100.000 stemmen meer bij de vorige verkiezingen.

In de senaat haalde de N-VA 1.268.894 stemmen

De CD&V 646.371. De helft van de N-VA dus.

De CD&V haalt vandaag in de peiling, ondanks dat ze haar verantwoordelijkheid nam en “goed bestuurde”, precies evenveel als in het jaar dat ze haar grootste nederlaag ooit leed. 17,6%

De N-VA gaat er nog vier volle procenten op vooruit in vergelijking met haar glorierijke verkiezingsoverwinning in 2010.

Weet je écht niks beters, Staaf?

abramis brama
22 februari 2014, 00:18
De vergelijking loopt mank. Je kunt geen peilingen van verschillende bureau's vergelijken. Zou terug moeten opzoeken of de 9,8% bij het bureau dat peilde voor LLB hoger of lager is dan hun vorige peiling. Bij Ipsos die peilt voor DM was er een duidelijke daling tegenover hun vorige peiling. Indien dat niet het geval zou zijn in de peiling van LLB dan kunnen we ons vragen stellen over de kwaliteit van minstens één van die twee peilingsbureau's.

Dat staat hierboven al ergens.

Ten opzichte van de vorige LLB-peiling blijft VB ter plaatse trappelen, en gaat N-VA 2 % vooruit.

je blijft dus met hetzelfde probleem zitten. Netto heeft N-VA géén stemmen uit het VB weggehaald. Van waar dan wel ?

abramis brama
22 februari 2014, 00:21
De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Ik hoop met jou op dat wonder. Maar ik reken er niet op. Ik vrees dat we het via de lange route van het confederalisme zullen moeten doen als we de kop van de slang er willen afhakken. Allemaal zinloos tijdverlies. Maar 't kan blijkbaar niet anders... :(

Brakelaar
22 februari 2014, 00:27
Dat staat hierboven al ergens.

Ten opzichte van de vorige LLB-peiling blijft VB ter plaatse trappelen, en gaat N-VA 2 % vooruit.

je blijft dus met hetzelfde probleem zitten. Netto heeft N-VA géén stemmen uit het VB weggehaald. Van waar dan wel ?

Dat lezen ze niet graag hoor, dat de N-VA erop vooruitgaat, al die moeite voor niets, dat steekt tegen den duur! :-)

abramis brama
22 februari 2014, 00:28
De realiteit geeft u ongelijk.
De CD&V was in 2010 de grote kazakdraaier die de Vlaamsnationale stemmers het nakijken gaf en zonder de N-Va in Di Rupo I stapte.
In de huidige peilingen blijft de CD&V onverstoorbaar op de 2e plaats staan, en stevent zelfs af op een dikke 20% van de stemmers...

Waar zie jij die dikke 20 % ??

Ik heb zelfs in geen enkele PEILING een MAGERE 20 % gezien. Laat staan een DIKKE 20 % in 't echt ?

Noteer gerust : de tjeven halen hun 20 % NOOIT. Ze gaan vertrappeld worden onder het gedreun van BDW en Elio die de échte tweestrijd gaan uitvechten.

Overigens waren het inderdaad de tjeven die mee verantwoordelijk waren voor de uitsluiting van de N-VA uit de federale regeringsonderhandelingen, maar anderzijds waren het ook de tjeven die in Antwerpen de dolk in Onderlijfkes rug hebben gedreven ten voordele van Bart De Wever.
Ik concludeer daaruit dat de tjeven niks tegen de Vlaamsnationalisten hebben. Ik concludeer daaruit dat de tjeven zoals altijd gewoon hun vaan keren naar de wind, en kiezen voor die partner die hen de meeste/beste postjes biedt. Geen enkele partij zal de tjeven meer te bieden hebben dan de N-VA. Ik ben dus tamelijk gerust in de tjeven.
Doch dit alles geheel terzijde. Ik wou eigenlijk gewoon even laten weten dat je die dikke 20 % gedroomd hebt. Die is niet echt. Zal niet echt worden ook.

nabat54
22 februari 2014, 00:39
De realiteit geeft u ongelijk.
De CD&V was in 2010 de grote kazakdraaier die de Vlaamsnationale stemmers het nakijken gaf en zonder de N-Va in Di Rupo I stapte.
In de huidige peilingen blijft de CD&V onverstoorbaar op de 2e plaats staan, en stevent zelfs af op een dikke 20% van de stemmers...

Lang termijn denken is absoluut niet aan u besteed.....op politiek vlak.

Wat betreft "eigen gewin" zal je wel goed scoren, want zelfs de O- VLD zijn geen "liberalen" meer ;-)

Knuppel
22 februari 2014, 00:51
Ik hoop met jou op dat wonder. Maar ik reken er niet op. Ik vrees dat we het via de lange route van het confederalisme zullen moeten doen als we de kop van de slang er willen afhakken. Allemaal zinloos tijdverlies. Maar 't kan blijkbaar niet anders... :(

Je kan gelijk hebben. Ik weet het niet. Het enige dat ik wel weet is dat er verrassingen zouden kunnen inzitten die niemand op voorhand heeft zien aankomen.

abramis brama
22 februari 2014, 00:55
Je kan gelijk hebben. Ik weet het niet. Het enige dat ik wel weet is dat er verrassingen zouden kunnen inzitten die niemand op voorhand heeft zien aankomen.

Jah... De zwevende ofte onbesliste kiezer durft zo in het heetste van de strijd nogal eens keet schoppen. Ik denk dat het op dat type kiezer is dat we onze hoop moeten stellen als we Vlaanderen inderdaad snél willen genezen van de aanslepende belgicitis. Maar ik durf er in alle geval niet op te rekenen.

Knuppel
22 februari 2014, 01:05
Jah... De zwevende ofte onbesliste kiezer durft zo in het heetste van de strijd nogal eens keet schoppen. Ik denk dat het op dat type kiezer is dat we onze hoop moeten stellen als we Vlaanderen inderdaad snél willen genezen van de aanslepende belgicitis. Maar ik durf er in alle geval niet op te rekenen.

Verrassingen zijn....verrassingen. Het kan dus van alles zijn....behalve wat er verwacht wordt.

In alle geval zal er nooit meer op een eenvoudige manier een regering kunnen gevormd worden. Dat zal bij elke verkiezing moeilijker worden.
Om van een werkbare regering niet te spreken....

abramis brama
22 februari 2014, 01:07
Klopt. Ook dat is hoopgevend. Onbestuurbaarheid is het mooiste bewijs dat een "land" geen echt land is.

Geen toeval dat we op dat vlak officieel wereldkampioen zijn. :mrgreen:

giserke
22 februari 2014, 01:09
Een stem op NVA is dus nutteloos dat roep ik hier al maanden

Ik denk het niet.
Je zou verbaast zijn hoeveel mensen springen als je wat snoepjes op de grond strooit.
Waarom zou CD&V zoveel loyaliteit tonen aan VLD en SPA?

giserke
22 februari 2014, 01:11
Wat er al lang zat aan te komen, lijkt zich te voltrekken. De NVA zit aan haar electoraal plafond. Het enige wat ze nu nog kan is extreem-rechttse rakkers van het VB te lokken en doen overlopen, zodat de NVA nog rechtser wordt dan ze nu al is. Alhoewel, zoveel rechtser is dat nu ook weer niet meer.

Als N-VA dit zou kunnen, (dus het percentage van het VB bijtellen bij N-VA) is het gedaan met België.

Het beste wat VBers kunnen doen als ze België willen splitsen is hun partij opheffen en N-VA stemmen.

Knuppel
22 februari 2014, 01:15
Als N-VA dit zou kunnen, (dus het percentage van het VB bijtellen bij N-VA) is het gedaan met België.

Het beste wat VBers kunnen doen als ze België willen splitsen is hun partij opheffen en N-VA stemmen.

Of de N-VA die het cordon sanitaire opheft.

abramis brama
22 februari 2014, 01:17
Of de N-VA die het cordon sanitaire opheft.

Dat zou politieke zelfmoord zijn. Jammer genoeg...

Anselmo
22 februari 2014, 01:19
Als N-VA dit zou kunnen, (dus het percentage van het VB bijtellen bij N-VA) is het gedaan met België.

Het beste wat VBers kunnen doen als ze België willen splitsen is hun partij opheffen en N-VA stemmen.
Het is goed dat beide partijen apart blijven bestaan.
Zo heeft de Vlaming verder de keuze voor zowel methode (strategie) als stijl.

Knuppel
22 februari 2014, 01:28
Ik denk het niet.
Je zou verbaast zijn hoeveel mensen springen als je wat snoepjes op de grond strooit.
Waarom zou CD&V zoveel loyaliteit tonen aan VLD en SPA?

Je bedoelt zeker hoeveel mensen het regime steunen ter wille van hun postje?

Voor het geval je het nog niet wist: die postjes hébben ze al, en die postjes zetten ze liever niet op het spel.

Dat is ook de reden waarom de CD&V zo loyaal is tegenover de andere traditionele partijen. Zij willen allemaal hetzelfde: Vlaanderen in België gevangen houden want zonder Vlaanderen IS er geen België meer.
In België kunnen de kabinetten van zes regeringen bezet en bevolkt worden. Als België ophoudt te bestaan nog twee.

Je onderschat het aantal mensen dat zelfs in crisistijd nog altijd voordeel uit België haalt.

Knuppel
22 februari 2014, 01:39
Dat zou politieke zelfmoord zijn. Jammer genoeg...

Niet als ze samen genoeg stemmen zouden halen om de traditionele partijen voor het blok te kunnen zetten: ofwel wordt er OOK, en in de eerste plaats, aan de wensen van de winnaar van de verkiezingen tegemoet gekomen ipv andersom, ofwel zetten ze hun voeten zo tussen de deur dat ze alleen nog met geweld dicht kan.

Robinus V
22 februari 2014, 02:35
Als de N-VA evenveel haalt als vorige keer en het Vlaams Belang er 2,2 % op vooruit gaat, waar komen DIE stemmen dan vandaan?

LDD. Komt nog maar in één provincie op.

abramis brama
22 februari 2014, 09:44
ofwel zetten ze hun voeten zo tussen de deur dat ze alleen nog met geweld dicht kan.

Dat is nu net wat ik niet vertrouw. Ik ben er tamelijk zeker van dat er bij de traditionele partijen, en dan zeker aan Waalse zijde , voldoende haat zit om effectief voor geweld te kiezen.

abramis brama
22 februari 2014, 09:44
LDD. Komt nog maar in één provincie op.

Die waren de vorige keer óók al verschrompeld.

warpozio
22 februari 2014, 20:53
Een stem op NVA is dus nutteloos dat roep ik hier al maanden

45% van de stemmen aan vlaamse kant en 52% aan waalse kant zou wel eens een heel nipte meerderheid kunnen worden

Svennies
22 februari 2014, 22:26
Dat is nu net wat ik niet vertrouw. Ik ben er tamelijk zeker van dat er bij de traditionele partijen, en dan zeker aan Waalse zijde , voldoende haat zit om effectief voor geweld te kiezen.

Zo,en dan,schrikt u dat af...

Zo ja ,waarom?...

Ze mogen het proberen,europa zal dan in dat geval kennis mogen maken met het ware gelaat dat er achter schuil gaat...

Mooi toch dat het masker op zulk een manier zou vallen....

Knuppel
23 februari 2014, 10:44
Dat is nu net wat ik niet vertrouw. Ik ben er tamelijk zeker van dat er bij de traditionele partijen, en dan zeker aan Waalse zijde , voldoende haat zit om effectief voor geweld te kiezen.

Daar heb ik al tot in den treure op gewezen.

Een nep nieuwsuitzending van de RTBF volstond al om de eerste "verzetsstrijders" in Brussel en Antwerpen op straat te krijgen.