PDA

View Full Version : Israëlische raketaanval eist veertien levens


Sinistra
7 september 2004, 21:06
Volgens ooggetuigen waren alle doden lid of sympathisant van de gewapende tak van de radicale Hamas-beweging. Het Israëlische leger verklaarde dat de luchtmacht een aanval had uitgevoerd op een trainingsveld van de Hamas, vlakbij de grens met Israël. De afgelopen dagen zou Hamas daar onder meer een grote bom en bomvesten hebben gemaakt.

Strijders van Hamas schreeuwden direct om wraak. Een Hamas-woordvoerder ontkende dat het open veld waar de explosies zich voordeden werd gebruikt voor terreurtrainingen. Volgens hem houden Palestijnse jongeren er zomerkampen

http://idfmodelling.free.fr/ref_air_pictures/cobra/wwwm7103.jpg

Kort gezegd: :twisted: Opgeruimd staat netjes

JusticeLover
7 september 2004, 21:33
Volgens ooggetuigen waren alle doden lid of sympathisant van de gewapende tak van de radicale Hamas-beweging. Het Israëlische leger verklaarde dat de luchtmacht een aanval had uitgevoerd op een trainingsveld van de Hamas, vlakbij de grens met Israël. De afgelopen dagen zou Hamas daar onder meer een grote bom en bomvesten hebben gemaakt.

Strijders van Hamas schreeuwden direct om wraak. Een Hamas-woordvoerder ontkende dat het open veld waar de explosies zich voordeden werd gebruikt voor terreurtrainingen. Volgens hem houden Palestijnse jongeren er zomerkampen

http://idfmodelling.free.fr/ref_air_pictures/cobra/wwwm7103.jpg

Kort gezegd: :twisted: Opgeruimd staat netjes
Waarom zijn de berichtgevingen door een jood altijd zo zionistisch? Waarom ben je extra-subjectief? Als er een jood was gemold had je hier foto's en tekst geplaats maar ja palestijnen hebben geen leven hé. Wie weet dat ze hamas-leden zijn?

Shizie
7 september 2004, 21:37
Waarom zijn de berichtgevingen door een turk altijd zo pro-turks? Waarom ben je extra-subjectief? Als er een turk was gemold had je hier foto's en tekst geplaats maar ja koerden/armeniers/christenen hebben geen leven hé.
En el turco, uw avatar spreekt voor zichzelf he...

JusticeLover
7 september 2004, 22:32
Waarom zijn de berichtgevingen door een turk altijd zo pro-turks? Waarom ben je extra-subjectief? Als er een turk was gemold had je hier foto's en tekst geplaats maar ja koerden/armeniers/christenen hebben geen leven hé.
En el turco, uw avatar spreekt voor zichzelf he...Wut??? Look naar topics over Albanezen, nepalezen, italianen en ontvoerde fransen!!! Er is nog altijd verschil tussen koerden,christenen en armeniers hé. Wat is er weer mis mijn avatar???

shizie tegen jou wil ik dit zeggen vraag de vertaling maar aan iemand anders.

BIR TÜRK DÜNYA'YA BEDELDIR! TÜRK ISEN ÖGÜN DEGIL ISEN ITAAT ET!

nadine
7 september 2004, 22:36
Dat deze "el turco" liever nazisme heeft dan zionisme is wel te verstaan. De nazi's hebben zich op de genocide van de armeniers geïnspireerd en zijn dus in zekere mate zijn volgelingen waar hij nu voorbeeld aan neemt.

Wel raar dat de mods zoiets toelaten op het forum. Zijn ze er soms mee akkoord?

JusticeLover
7 september 2004, 22:38
Dat deze "el turco" liever nazisme heeft dan zionisme is wel te verstaan. De nazi's hebben zich op de genocide van de armeniers geïnspireerd en zijn dus in zekere mate zijn volgelingen waar hij nu voorbeeld aan neemt.

Wel raar dat de mods zoiets toelaten op het forum. Zijn ze er soms mee akkoord?
Ik heb geen klachten gekregen hoor. En ik heb veel ergere dingens gehoord hoor over profeet Mohammed en moslims. Dus als ze daartegen niets doen waarom wel voor ZIONISTISCHE joden (tegen normale gematigde joden heb ik geen haat) !!!

ingenious
7 september 2004, 22:40
Dat deze "el turco" liever nazisme heeft dan zionisme is wel te verstaan. De nazi's hebben zich op de genocide van de armeniers geïnspireerd en zijn dus in zekere mate zijn volgelingen waar hij nu voorbeeld aan neemt.

Wel raar dat de mods zoiets toelaten op het forum. Zijn ze er soms mee akkoord?
zioniste, racisten, nazisten, er zitten hier allerlei soorten gekken. vrije meningsuiting, ni meer, ni minder.

Tacitus
7 september 2004, 22:44
Wat een inspirerende discussie over loze symbolen toch weer ... "Noch nazisme, noch zionisme!" ware beter geweest; en die in het rood gekleurde "grijze wolf", tja, daar zou ik me toch echt niet mee tooien.

Seba
7 september 2004, 22:48
Volgens ooggetuigen waren alle doden lid of sympathisant van de gewapende tak van de radicale Hamas-beweging. Het Israëlische leger verklaarde dat de luchtmacht een aanval had uitgevoerd op een trainingsveld van de Hamas, vlakbij de grens met Israël. De afgelopen dagen zou Hamas daar onder meer een grote bom en bomvesten hebben gemaakt.

Strijders van Hamas schreeuwden direct om wraak. Een Hamas-woordvoerder ontkende dat het open veld waar de explosies zich voordeden werd gebruikt voor terreurtrainingen. Volgens hem houden Palestijnse jongeren er zomerkampen

http://idfmodelling.free.fr/ref_air_pictures/cobra/wwwm7103.jpg

Kort gezegd: :twisted: Opgeruimd staat netjes
opgeruimd staat netjes? misschien wel, maar morgen staan er gewoon nieuwe strijders klaar om die 14 doden te wreken. Maw: dit is een zinloze actie van Israel: de wraakzucht van de Palestijnen zal alleen maar toenemen en er zullen neit ineens minder strijders zijn...

Tacitus
7 september 2004, 22:50
opgeruimd staat netjes? misschien wel, maar morgen staan er gewoon nieuwe strijders klaar om die 14 doden te wreken. Maw: dit is een zinloze actie van Israel: de wraakzucht van de Palestijnen zal alleen maar toenemen en er zullen neit ineens minder strijders zijn...
Zoals steeds is het "oplossend" effect van geweld dus zeer beperkt ...

Bobke
7 september 2004, 23:02
Zoals steeds is het "oplossend" effect van geweld dus zeer beperkt ...
Precies, wanneer geen die terroristen dat eens doorkrijgen.

nadine
7 september 2004, 23:08
Ik heb geen klachten gekregen hoor. En ik heb veel ergere dingens gehoord hoor over profeet Mohammed en moslims. Dus als ze daartegen niets doen waarom wel voor ZIONISTISCHE joden (tegen normale gematigde joden heb ik geen haat) !!!
El Turco bevestigd dus zijn verheerlijking van het Nazisme. We weten nu wie de echte neo-nazi's in België zijn!

Dat deze "el turco" liever nazisme heeft dan zionisme is wel te verstaan. De nazi's hebben zich op de genocide van de armeniers geïnspireerd en zijn dus in zekere mate zijn volgelingen waar hij nu voorbeeld aan neemt.

bruut geweld
8 september 2004, 00:16
beperking van de vrije meningsuiting vragen /insinueren op dit forum ten voordeel van joden/zionisten....tiens tiens dat is niet de eerste keer dat zoiets gevraagd wordt..;-)

en toch wel stuitend zeker dat ook die twee beweerden dat de moderatoren antisemitisch/nazistisch zouden zijn wegens de té grote vrijheid van meningsuiting..:oops:

en toch ook verbazingwekkend toevallig dat die nicks geen activiteit vertonen, en er dan steeds weer nieuwe opduiken met hetzelfde discours/stijl, ongeveer zelfde aantal en dat die blijkbaar meteen ook de grote liefde jegens bepaalde forummers voortzetten...en dan ook weer verdwijnen en er weer nieuwe opduiken die net hetzelfde doen. en het aantal blijft meestal constant....

ne mens zou denken dat het steeds dezelfden zijn he ...maar dan kan niet, want ze ontkennen immers:roll:

nadine
8 september 2004, 00:26
Weer last van een kortsluiting gehad zeker? Ook aanhanger van El Turco's liefde voor het Nazisme "Hitler heeft zijn werk niet kunnen beeindigen" was van jou tijdens de vorige kortsluiting zeker?

Als dat weer geen aanzet is tot geweld zoals jij hier blijkbaar doet en alle geweld van islamisten tracht goed te keuren . Zeer inhoudelijk is dat. En dat door wat je die paterkes je aangedaan hebben. Ochotekes toch, arme jongen en nu nog elke avond last van :-)

bruut geweld
8 september 2004, 00:30
weer inhoudelijk sterk van nadine....
aanzet tot geweld ? LOL, ja leg het me eens juridisch uit... wat hier wel en niet kan. en hoe het strafwettelijk allemaal in elkaar zit

tiss tiss... binnenkort heb je weer een nieuwe nick nodig. en ja ontken maar weer, niemand die het nog gelooft
maar je kinderlijke frustratie blijft natuurlijk wel erg amusant...

nadine
8 september 2004, 00:32
weer inhoudelijk sterk van nadine....
aanzet tot geweld ? LOL, ja leg het me eens juridisch uit... wat hier wel en niet kan.

tiss tiss... binnenkort heb je weer een nieuwe nick nodig.
maar je kinderlijke frustratie blijft natuurlijk wel erg amusant... je bent precies ergens ingeknepen, ventje en je eet er geen weg meer mee. .
Doe jij maar zo verder :-)

bruut geweld
8 september 2004, 00:35
tja, je kan toch beter dan dergelijke kinderlijke opmerkingen , nietwaar ?

zionistjes he, alles voor hen en alleen voor hen....een houding die ze ook consequent doorzetten tot in palestina...

nadine
8 september 2004, 00:48
tja, je kan toch beter dan dergelijke kinderlijke opmerkingen , nietwaar ?

zionistjes he, alles voor hen en alleen voor hen....een houding die ze ook consequent doorzetten tot in palestina... Terroristen uitschakelen. En vandaag nog eens een groepje van je hamasvriendjes. Niet zoals jij het aanwakkerd kinderen in koelen bloed gaan neerschieten en dan nog liefst in de rug. De paterkens moeten wel erge INVLOED gehad hebben op jou ;-) dat je er nog bij wakker ligt.

bruut geweld
8 september 2004, 01:00
http://www.vtjp.org/images/08._20Separation_Wall_0Qalqiliya.jpg


een voorbeeldje van het "tijdelijke hek":oops:

bruut geweld
8 september 2004, 01:10
het "hek" nog wat verder verduidelijkt...
http://www.gush-shalom.org/thewall/images/map_big_eng.gif


nog eens eventjes ter verduidelijking : al het donkergroene (bezet gebied) zou dus de facto geannexeerd worden door het lichtgroene israel en zijn muur.

daardoor wordt de westbank dus zo goed als in twee gesneden en onleefbaar als Palestijnse staat. Zal dus volledig omringd worden door Israel ...
effectief de palestijen worden langzaam doodgeknepen! Door 50 % van hun resterend land in te pikken , wordt hun ontkent staatje niet alleen aldus gereduceerd, maar ook in twee gesneden en volledig ommuurd.

PAST ALLEEN IN HET VERSJASSEN VAN DE PALESTIJNEN NAAR JORDANIE !
iets dat al toegegeven is door diegenen die hier zo maar forummers beschuldigen als ze kritiek durven uiten

Vandaar dat men Gaza wel wil laten gaan (en zelfs dan nog zijn de zionisten niet bereid) en men in de Westbank lekker verder bouwt.

Schandalige landpikkerij ...en dat vindt de VN , en het internationaal gerechtshof ook
__________________

Tacitus
8 september 2004, 08:43
http://www.vtjp.org/images/08._20Separation_Wall_0Qalqiliya.jpg


een voorbeeldje van het "tijdelijke hek":oops:
Ziet er allemaal inderdaad zeer tijdelijk uit.

Tacitus
8 september 2004, 08:49
Precies, wanneer geen die terroristen dat eens doorkrijgen.Als ook het geweld aan de "andere kant" stopt misschien, de bezetting van de Westelijke Jordaanoever wordt beëindigd, en/of de aanwezigheid van Amerikaanse soldaten in Saoedi-Arabië en Irak? Ook de Belgen wilden tijdens WOII toch dat de Duitsers zo vlug mogelijk met hun hele hebben en houden vertrokken, en bliezen treinlijnen en depots op? Tijd om driester te worden kregen de verzetslieden meestal niet, de Duitsers echter grepen elk voorval aan om hun optreden brutaler door te zetten. Grijpen ook de Israëli's de opflakkering van geweld niet aan om hun muur te bouwen, voor de veiligheid van Israël, ja, maar toch ook met het kleine neveneffect dat 40-50% van de Jordaanoever door Israël kan worden geannexeerd?
Maar nu komt natuurlijk de reactie dat die vergelijking HELEMAAL niet opgaat. En op het eerste gezicht is dat ook zo. Maar als je er even over nadenkt zijn er toch diverse parallellen te ontdekken, bv. m.b.t de houding van het verzet (door de bezetter "terroristen" genoemd) jegens de bezetter, de bereidheid geweld te gebruiken, ...
Geweld is nooit een goede oplossing, maar soms kun je echt niet anders.

Raven
8 september 2004, 10:03
14 Palestijnen dood door 1 raket.... Amaai, die was van goeie kwaliteit

Raven
8 september 2004, 10:06
het "hek" nog wat verder verduidelijkt...

nog eens eventjes ter verduidelijking : al het donkergroene (bezet gebied) zou dus de facto geannexeerd worden door het lichtgroene israel en zijn muur.

daardoor wordt de westbank dus zo goed als in twee gesneden en onleefbaar als Palestijnse staat. Zal dus volledig omringd worden door Israel ...
effectief de palestijen worden langzaam doodgeknepen! Door 50 % van hun resterend land in te pikken , wordt hun ontkent staatje niet alleen aldus gereduceerd, maar ook in twee gesneden en volledig ommuurd.

PAST ALLEEN IN HET VERSJASSEN VAN DE PALESTIJNEN NAAR JORDANIE !
iets dat al toegegeven is door diegenen die hier zo maar forummers beschuldigen als ze kritiek durven uiten

Vandaar dat men Gaza wel wil laten gaan (en zelfs dan nog zijn de zionisten niet bereid) en men in de Westbank lekker verder bouwt.

Schandalige landpikkerij ...en dat vindt de VN , en het internationaal gerechtshof ook
__________________Die kaart is zeer onduidelijk. De "suggested wall" lijn is dezelfde als de afbakening voor "Palestian controlled territory". (hoewel dat op eerste zicht logisch is, De West-Bank wordt voor het grootste deel gecontroleerd door het IDF)

Toeval uiteraard :roll: . Een mens zou bijna denken dat die muur door het midden van de West-Bank loopt.

Antoon
8 september 2004, 10:37
opgeruimd staat netjes? misschien wel, maar morgen staan er gewoon nieuwe strijders klaar om die 14 doden te wreken. Maw: dit is een zinloze actie van Israel: de wraakzucht van de Palestijnen zal alleen maar toenemen en er zullen neit ineens minder strijders zijn...Geweld is inderdaad niet altijd de goeie oplossing. Maar wat doe je wanneer je op een voetbalveld een kamp waarneemt waar Hamas-leden in uniform aan het trainen zijn en instructies leren om bommen te plaatsen en zelfmoordaanslagen te plegen? Dan kun je een leger toch niet verwijten van zo'n terroristenkamp aan te vallen? Zeker wanneer het leger een land verdedigt waartegen regelmatig bussen vol vrouwen en kinderen worden opgeblazen...precies door die mannen die op het kamp aan het trainen zijn.

Ik kan best begrijpen dat bepaalde mensen het niet altijd eens zijn met de harde aanpak van Israel, zeker wanneer zoveel gewone Palestijnen het daardoor moeilijk hebben. Maar ik begrijp niet dat men kritiek levert wanneer het leger een terroristenkamp aanvalt. Echt niet.

Tacitus
8 september 2004, 11:36
Mijn beste Antoon, die kritiek komt zeker niet voort uit onwil, wel uit wantrouwen, en een oprechte bezorgdheid voor de menselijke kant van de zaak. Ik zou bijvoorbeeld willen weten hoe het komt dat dat "terroristenkamp" op dat voetbalveld ligt, en zou eerst alle diplomatieke en juridische middelen uitputten om het te laten verdwijnen, indien het effectief om terroristen zou gaan; pas in extremis zou ik hen manu militari laten verdrijven, liefst zonder er een bloedbad van te maken. Bovendien zou ik echter eerst garanties willen of het echt om een terroristenkamp gaat, en niet, bijvoorbeeld, om een vluchtelingenkamp. Als Sharon een "kamp" bestempelt als een "terroristenkamp" is dat net zo ongeloofwaardig dan als Hamas of Arafat datzelfde kamp bestempelt als een zuiver "vluchtelingenkamp". Beide zijn immers betrokken in het conflict, en aldus biassed. Meer nog, beide (ik zeg BEIDE) hebben vaak tot op zekere hoogte gelijk, omdat in een "terroristenkamp" ook gewone vluchtelingen rondlopen (die door jouw militaire aanval evengoed getroffen worden), en omdat een vluchtelingenkamp door alle miserie en wanhoop die daar aan te treffen is, een perfecte voedingsbodem is voor blinde haat, die tot terrorisme in Israël kan leiden.
De waarheid is altijd grijs, nooit zwartwit. Dat maakt de zaken altijd gecompliceerder dan ze lijken, maar regeringen simplifiëren graag ten dienste van hun bevolking, om hen te verkopen wat ze willen verkopen. Dat laatste mag u ingeval van Bush, noch Sharon uit het oog verliezen. Die mensen hebben zaken op hun geheime agenda staan, die ze zonder al die populistische propaganda nooit verkocht zouden krijgen.
En nu gaat u me zeker naar voorbeelden vragen, en vooral niet reageren op wat ik eerder over het terroristenkamp schreef?

Antoon
8 september 2004, 11:42
Mijn beste Antoon, die kritiek komt zeker niet voort uit onwil, wel uit wantrouwen, en een oprechte bezorgdheid voor de menselijke kant van de zaak. Ik zou bijvoorbeeld willen weten hoe het komt dat dat "terroristenkamp" op dat voetbalveld ligt, en zou eerst alle diplomatieke en juridische middelen uitputten om het te laten verdwijnen, indien het effectief om terroristen zou gaan; pas in extremis zou ik hen manu militari laten verdrijven, liefst zonder er een bloedbad van te maken. Bovendien zou ik echter eerst garanties willen of het echt om een terroristenkamp gaat, en niet, bijvoorbeeld, om een vluchtelingenkamp. Als Sharon een "kamp" bestempelt als een "terroristenkamp" is dat net zo ongeloofwaardig dan als Hamas of Arafat datzelfde kamp bespempelt als een zuiver "vluchtelingenkamp". Beide zijn immers betrokken in het conflict, en aldus biassed. Meer nog, beide (ik zeg BEIDE) hebben vaak tot op zekere hoogte gelijk, omdat in een "terroristenkamp" ook gewone vluchtelingen rondlopen (die door jouw militaire aanval evengoed getroffen worden), en omdat een vluchtelingenkamp door alle miserie en wanhoop die daar aan te treffen is, een perfecte voedingsbodem is voor blinde haat, die tot terrorisme in Israël kan leiden.
De waarheid is altijd grijs, nooit zwartwit. Dat maakt de zaken altijd gecompliceerder dan ze lijken, maar regeringen simplifiëren graag ten dienste van hun bevolking, om hen te verkopen wat ze willen verkopen. Dat laatste mag u ingeval van Bush, noch Sharon uit het oog verliezen. Die mensen hebben zaken op hun geheime agenda staan, die ze zonder al die populistische propaganda nooit verkocht zouden krijgen.
En nu gaat u me zeker naar voorbeelden vragen, en vooral niet reageren op wat ik eerder over het terroristenkamp schreef?
Ik ga noch naar voorbeelden vragen (dat laat ik aan de forumleden van slechte wil over), noch antwoorden op wat je eerder schreef (want dan moet ik het opzoeken, en ik kan niet alles lezen wat je schrijft , hé?).

Enkel een reactie op wat je nu net schreef : ik ben het gedeeltelijk met je eens, want ook onze democratische leiders in het Westen, of het nu Bush, Sharon of Verhofstadt is, hebben hun eigen belangen en agenda's. Maar die zullen zeker niet zo zwart zien als de ambitie van moordlustige dictators alla Arafat en zijn Hamas-trawanten.
Waar ik je een beetje naïef in vind is wanneer je een trainigkamp van Hamas-terroristen eerst wilt gaan screenen en via 'legale middelen' proberen te bestrijden. Dat is een serieuze miskenning met de toestand en de organizaties waar je mee te maken hebt, laat staan de Palestijnse overheid die zou moeten optreden....

Tacitus
8 september 2004, 12:20
Op het bericht van Antoon - ik vergat te citeren.
Ik gaf dat voorbeeld enkel om aan te geven dat een "terroristenkamp" vaak een tendentieus begrip is. In een "terroristenkamp" lopen ook niet-terroristen rond, en ook moet je je vragen stellen rond de aard van de terroristische dreiging die van dat kamp uitgaat. Is men bereid te praten? Wie zijn die "terroristen"? Wat zijn hun motieven? Wat zijn hun doelstellingen? Hoever willen ze gaan? Welke alternatieve maatregelen zijn mogelijk om de eventuele terroristische dreiging uit te schakelen - bijvoorbeeld een programma opzetten om de socio-economische toestand van miljoenen Palestijnen te verbeteren, en op te treden, niet als bezetter, maar als bestuurder? Is Israël, gezien haar onwil te besturen, en het te houden bij de terreur van de bezetting, wel gerechtigd tegelijk deel te hebben aan het conflict en tegelijkertijd genereus te veroordelen (u begrijpt dat ook ik niet echt gewonnen ben voor een "onafhankelijke" Palestijnse Autoriteit, tenzij die levensvatbaar wordt gemaakt, en een autonoom karakter aanneemt binnen een Israëlische constellatie)?
Ik heb op dit forum ooit gesuggereerd de optie te bespreken om een internationale troepenmacht te zenden, die voor een goed deel uit soldaten uit islamitische landen bestond (Egypte en Syrië bijvoorbeeld, of Pakistan en Indonesië), voor een ander deel uit Europeanen, en voor nog een ander deel uit Amerikanen. Men weigerde daar echter over te praten, en verviel in nogal klassieke rolpatronen. De vraag werd afgeketst en vervangen door de overweging waarom Israël dan wel zo'n troepenmacht op haar grondgebied zou "dulden" - zou dat wel in Israëls belang geweest zijn? U begrijpt dat die mensen Israëls rol van aanklager/verdediger (afhankelijk van de situatie) en rechter duidelijk door elkaar haspelden, wat natuurlijk niet de bedoeling was.

JusticeLover
8 september 2004, 12:24
Weer last van een kortsluiting gehad zeker? Ook aanhanger van El Turco's liefde voor het Nazisme "Hitler heeft zijn werk niet kunnen beeindigen" was van jou tijdens de vorige kortsluiting zeker?

Als dat weer geen aanzet is tot geweld zoals jij hier blijkbaar doet en alle geweld van islamisten tracht goed te keuren . Zeer inhoudelijk is dat. En dat door wat je die paterkes je aangedaan hebben. Ochotekes toch, arme jongen en nu nog elke avond last van :-)
Aanzet tot geweld? Die woorden staan niet in mijn woordenboek. Wat zit jij hier van alles uit te spoken? Wie zegt dat ik nazisme graag heb? Of ik het liever dan zionisme heb is geen reden om mij als nazi symphatisant te noemen!!

Tacitus
8 september 2004, 12:36
Aanzet tot geweld? Die woorden staan niet in mijn woordenboek. Wat zit jij hier van alles uit te spoken? Wie zegt dat ik nazisme graag heb? Of ik het liever dan zionisme heb is geen reden om mij als nazi symphatisant te noemen!!
Om aan dat laatste uitdrukking te geven zou u dus moeten schrijven: "Nog liever nazisme dan zionisme", al zou ik het toch houden bij "Noch nazisme, noch zionisme". Wat heeft u immers liever: keelpijn of maagpijn? Welnu, geef mij dan maar ... geen van beide! Eén van beide taalkundige (en morele) ingrepen zou ik zeker doen, om alle terechte verontwaardiging - in Europa weten wij maar al te goed wat nazisme betekent - te vermijden.

Antoon
8 september 2004, 13:05
Om aan dat laatste uitdrukking te geven zou u dus moeten schrijven: "Nog liever nazisme dan zionisme", al zou ik het toch houden bij "Noch nazisme, noch zionisme". Wat heeft u immers liever: keelpijn of maagpijn? Welnu, geef mij dan maar ... geen van beide! Eén van beide taalkundige (en morele) ingrepen zou ik zeker doen, om alle terechte verontwaardiging - in Europa weten wij maar al te goed wat nazisme betekent - te vermijden.Jouw vegelijkingen gaan niet op. Nazisme is een ideologie die een wereldbrand met 55 miljoen doden tot haar geweten heeft, onder andere het uitmoorden van 6 miljoen joden in een gruwelijke genocide (andere genocides zijn uiteraard niet minder gruwelijk, maar kom). Het zionisme is gewoon een nobele beweging voor de terugkeer van de joden naar Zion. In het zionistische Israel leven er 4 miljoen joodse Israeli's, 1,5 miljoen moslim Israeli's en 500.000 Chistelijke Israëli's. Allemaal in een democrtisch land met stemrecht. Israel leeft wel in oorlog met haar buurlanden en heeft Palestijns gebied veroverd van Egypte en Jordanië waar mensen vanwege het conflict in moelijke omstandigheden moeten leven. Maar het zionisme in eenzelfde equatie zetten als nazisme geeft geen blijk van afwijzing van de doctrine, eerder van een flagrante tekort aan kennis.

Seba
8 september 2004, 13:25
Mijn beste Antoon, die kritiek komt zeker niet voort uit onwil, wel uit wantrouwen, en een oprechte bezorgdheid voor de menselijke kant van de zaak. Ik zou bijvoorbeeld willen weten hoe het komt dat dat "terroristenkamp" op dat voetbalveld ligt, en zou eerst alle diplomatieke en juridische middelen uitputten om het te laten verdwijnen, indien het effectief om terroristen zou gaan; pas in extremis zou ik hen manu militari laten verdrijven, liefst zonder er een bloedbad van te maken. Bovendien zou ik echter eerst garanties willen of het echt om een terroristenkamp gaat, en niet, bijvoorbeeld, om een vluchtelingenkamp. Als Sharon een "kamp" bestempelt als een "terroristenkamp" is dat net zo ongeloofwaardig dan als Hamas of Arafat datzelfde kamp bespempelt als een zuiver "vluchtelingenkamp". Beide zijn immers betrokken in het conflict, en aldus biassed. Meer nog, beide (ik zeg BEIDE) hebben vaak tot op zekere hoogte gelijk, omdat in een "terroristenkamp" ook gewone vluchtelingen rondlopen (die door jouw militaire aanval evengoed getroffen worden), en omdat een vluchtelingenkamp door alle miserie en wanhoop die daar aan te treffen is, een perfecte voedingsbodem is voor blinde haat, die tot terrorisme in Israël kan leiden.
De waarheid is altijd grijs, nooit zwartwit. Dat maakt de zaken altijd gecompliceerder dan ze lijken, maar regeringen simplifiëren graag ten dienste van hun bevolking, om hen te verkopen wat ze willen verkopen. Dat laatste mag u ingeval van Bush, noch Sharon uit het oog verliezen. Die mensen hebben zaken op hun geheime agenda staan, die ze zonder al die populistische propaganda nooit verkocht zouden krijgen.
En nu gaat u me zeker naar voorbeelden vragen, en vooral niet reageren op wat ik eerder over het terroristenkamp schreef?mooi gezegd, ook al ga ik niet akkoord met alles wat u zegt in andere posts

Tacitus
8 september 2004, 16:25
mooi gezegd, ook al ga ik niet akkoord met alles wat u zegt in andere posts
Dat hoeft natuurlijk ook niet. Daarom is dit een forum. Bedankt in elk geval.

Tacitus
8 september 2004, 16:29
Jouw vegelijkingen gaan niet op. Nazisme is een ideologie die een wereldbrand met 55 miljoen doden tot haar geweten heeft, onder andere het uitmoorden van 6 miljoen joden in een gruwelijke genocide (andere genocides zijn uiteraard niet minder gruwelijk, maar kom). Het zionisme is gewoon een nobele beweging voor de terugkeer van de joden naar Zion. In het zionistische Israel leven er 4 miljoen joodse Israeli's, 1,5 miljoen moslim Israeli's en 500.000 Chistelijke Israëli's. Allemaal in een democrtisch land met stemrecht. Israel leeft wel in oorlog met haar buurlanden en heeft Palestijns gebied veroverd van Egypte en Jordanië waar mensen vanwege het conflict in moelijke omstandigheden moeten leven. Maar het zionisme in eenzelfde equatie zetten als nazisme geeft geen blijk van afwijzing van de doctrine, eerder van een flagrante tekort aan kennis.Je hebt gelijk. Het is dan ook niet mijn vergelijking, wel die van El Turco: hij heeft zelfs liever nazisme dan zionisme - ik wou hem enkel wat matigen, maar ben daar totnogtoe niet in geslaagd. Ik zou zionisme en nazisme nooit op één lijn zetten, al heeft het zionistische streven, hoe nobel dat ook moge wezen, de stabiliteit, weliswaar niet in Europa maar in het Nabije Oosten, danig ondermijnd. Maar verder dan dat gaat de vergelijking wat mij betreft niet op, al kan ik me niet vinden in de stellingen van sommige extreem-zionisten die van het "Beloofde Land" een zuiver joods land willen maken. Maar goed, zelfs Sharon is voor dat laatste niet te vinden.

JoeQpublic
8 september 2004, 16:43
Geweld is inderdaad niet altijd de goeie oplossing. Maar wat doe je wanneer je op een voetbalveld een kamp waarneemt waar Hamas-leden in uniform aan het trainen zijn en instructies leren om bommen te plaatsen en zelfmoordaanslagen te plegen? Dan kun je een leger toch niet verwijten van zo'n terroristenkamp aan te vallen?

Ik kan best begrijpen dat bepaalde mensen het niet altijd eens zijn met de harde aanpak van Israel, zeker wanneer zoveel gewone Palestijnen het daardoor moeilijk hebben. Maar ik begrijp niet dat men kritiek levert wanneer het leger een terroristenkamp aanvalt. Echt niet. correct, Antoon. Ben verre van liefhebber van de Israelische aanpak, maar dit was een 'legitimate target'. Idem voor leden van IDF dus.

Allemaal adolescente mannen, 'n deel in camo-pak, die 's nachts op een voetbalveld rondhangen?
Goed werk dus van de Israelische inlichtingendienst, natuurlijk een drama voor de families van die 14 gasten maar het is en blijft een spel voor grote mensen. Iedereen kent de regels en inzet.

Gebrek aan berichtgeving ivm onschuldige bijstaanders (kinderen) versterkt mijn vermoeden dat het hier wel degelijk om een oefensite ging. De bezette gebieden zijn dichtbevolkt, altijd wel volk wat rondhangt of in de weg loopt tenzij ze natuurlijk weten dat er bazaar kan ontploffen.

kelt
8 september 2004, 20:17
Een bewapende Israeli die zich ongevraagd in de palestijnse gebieden ophoudt is "legitiem doelwit",tenzij een Palestijnse autoriteit daar anders over beslist.

Een bewapende Palestijn die zich ongevraagd in de Israelische gebieden ophoudt is "legitiem doelwit",tenzij een Israelische autoriteit daar anders over beslist.

Ik denk dat dit niet anders is als de erkenning van territoria,grenzen,wetgeving....enz.....


Dergelijke aanval in Palestijns gebied is dus even onwettelijk en schabuleus als gelijk welke aanval op een kibboets,of een bushalte enz in Israelisch gebied....


Neen,ik vind geen sympathie meer voor deze verzameling Midden-Oosterlingen,Joden en Arabieren, die het "Heilig Land" omgetoverd hebben tot "centrale slachtbank",vastbesloten in elkaars woonsteden zoveel mogelijk problemen te kreeren.....

VlaamseBelg
9 september 2004, 10:03
Wanneer gaat het daar eindelijk eens ophouden? Die muur gaat niet veel uithalen, daar ben ik zeker van.

Zou een buitenlandse troepenmacht kunnen helpen? Ik weet dat Israel dat niet wil, maar Servie wilde dat ook niet en het is toch maar goed uitgedraaid.
Gewoon het land intrekken, alle Israelis aan een kant, alle palestijnen aan de andere, en 10 jaar lang geen enkel transport of contact over de grens. Dan zijn de hardliners misschien wat gekalmeerd (en de Arafats en Sharons het hoekje om, joepie!!) en kan er gepraat worden.

Shizie
9 september 2004, 11:28
Isreal zou het nooit toelaten, echt nooit :P

De meeste palestijnen werken in Israel, zonder mogelijkheid om in Israel te werken sterven ze uit...

Gewoon het land intrekken ? Lol, een land met uitgebreide kernwapens voorraad trek je niet zomaar in jongske, vooral een land dat bevriend is met USA..

Het leger van Israel is een van de sterkste ter wereld, meerdere malen bewezen. Israel is ook een van de weinige landen die de opkomst van islam tegenvecht.

Open your eyes people, Israel is not the enemy, de palestijnen krijgen hun verdiend loon..
Geweld is de enige taal dat ze begrijpen, spijtig genoeg. Dus geweld krijgen ze

VlaamseBelg
9 september 2004, 12:07
Isreal zou het nooit toelaten, echt nooit :P

De meeste palestijnen werken in Israel, zonder mogelijkheid om in Israel te werken sterven ze uit...

Gewoon het land intrekken ? Lol, een land met uitgebreide kernwapens voorraad trek je niet zomaar in jongske, vooral een land dat bevriend is met USA..

Het leger van Israel is een van de sterkste ter wereld, meerdere malen bewezen. Israel is ook een van de weinige landen die de opkomst van islam tegenvecht.

Open your eyes people, Israel is not the enemy, de palestijnen krijgen hun verdiend loon..
Geweld is de enige taal dat ze begrijpen, spijtig genoeg. Dus geweld krijgen ze
Gemakkelijk gezegd vanuit je luie stoel, maar ondertussen is dat conflict onrechtstreeks de hele regio in brand aan 't zetten, en wij zullen daarin meegesleurd worden. Israel mag dan een sterk leger hebben, maar ze zijn hun eigen graf aan het graven. Als je niks te verliezen hebt en niks om naar uit te kijken, is de dood meer een verlossing dan iets anders. Zolang Israel met haar huidige politiek verdergaat, zullen er aanslagen blijven, gewoon omdat dat nog het enige verzet is dat aandacht krijgt.

De hulp zal van buitenaf moeten komen, of ze nu uitgebreide kernwapens hebben of niet. De dag nadert dat Hamas een onconventionele bom bemachtigd, en ze zullen niet aarzelen die te gebruiken, ook al betekent dat ook de dood van eigen mensen.