PDA

View Full Version : Almaar meer ongevallen met vrachtwagens


Universalia
20 maart 2014, 09:08
Bron (http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1556245/almaar-meer-ongevallen-met-vrachtwagens.aspx)

Dat menen ze niet? :roll:

Dat valt wel op dacht ik.

Ik denk dat die mensen die dagelijks de baan op moeten daar al wel meer dan getuige van zijn dat onze wegen 'overbevolkt' zijn, door het vrachtverkeer.

Weer was ik getuige van een Nederlandse vrachtwagenchauffeur die de uiterst linkse rijbaan wist te gebruiken om een andere vrachtwagen in te halen, zie je meer en meer trouwens tegenwoordig.

Ik ga ze niet allemaal veroordelen de chauffeurs maar er is wel terug een serieuze opmars van de 'cowboy vrachtwagenchauffeur', zij die het niet zo nauw nemen met het verkeersreglement.

En weer die brug der zuchten aan Gent ... ik hou beleefd 90km/u wat zie ik daar in mijn achteruitkijkspiegel, al toeterende, heftig met de lichten pinkende naderen ... [B]vrachtwagen!!

Nummerplaten uit de meest exotische landen ...

Die landen waar men ons vroeger van [U][COLOR="Magenta"]wijsgemaakt heeft dat het arme landen waren, yeah right!!! :roll:

Aan het exotische vrachtverkeer te zien dat door ons transit landje komt gereden denk ik dat die hun industrie daar op volle toeren draait.

Nee, verkeerd gedacht, dat zijn bedrijven van bij ons, die ze hier hebben laten gaan, lees: die ze naar daar 'verdreven' hebben. 8O

manta
20 maart 2014, 09:14
Bron (http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1556245/almaar-meer-ongevallen-met-vrachtwagens.aspx)

Dat menen ze niet? :roll:

Dat valt wel op dacht ik.

Ik denk dat die mensen die dagelijks de baan op moeten daar al wel meer dan getuige van zijn dat onze wegen 'overbevolkt' zijn, door het vrachtverkeer.

Weer was ik getuige van een Nederlandse vrachtwagenchauffeur die de uiterst linkse rijbaan wist te gebruiken om een andere vrachtwagen in te halen, zie je meer en meer trouwens tegenwoordig.

Ik ga ze niet allemaal veroordelen de chauffeurs maar er wel terug een serieuze opmars van de 'cowboy vrachtwagenchauffeur' zij die het niet zo nauw nemen met het verkeersreglement.

En weer die brug der zuchten aan Gent ... ik hou beleefd 90km/u wat zie ik daar al toeterende heftig met de lichten pinkende naderen ... [U][COLOR="Red"]vrachtwagen!!

Nummerplaten van de meest exotische landen ...

[B]Die landen waar men ons vroeger van wijsmaakte dat het arme landen waren, yeah right!!! :roll:

Aan het exotische vrachtverkeer te zien dat door ons landje komt gereden denk ik dat die hun industrie daar op volle toeren draait.

Nee, verkeerd gedacht, dat zijn bedrijven van bij ons, die ze hier hebben laten gaan, lees: die ze naar daar 'verdreven' hebben. 8O

Arme landen? Vroeger reden de chauffeurs uit het oostblok met roestbakken die uit mekaar vielen als ze over een steentje reden. Tegenwoordig rijden die vaak met beter materiaal dan de belgische chauffeurs. Maar dat komt ook deels door de belgische (en andere westerse) transporteurs die ginder een firma hebben en daar profiteren van de lage kosten.
Maar ook in belgië zelf rijden zo'n chauffeurs vrolijk rond, sommige transporteurs hebben vrachtwagens rondbollen met een belgische nummerplaat maar met een chauffeur die geen Nederlands kan en amper achteruit kan parkeren. Zelfs aan de dok rijden ze rond.

Jantje
20 maart 2014, 09:27
Bron (http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1556245/almaar-meer-ongevallen-met-vrachtwagens.aspx)

Dat menen ze niet? :roll:

Dat valt wel op dacht ik.

Ik denk dat die mensen die dagelijks de baan op moeten daar al wel meer dan getuige van zijn dat onze wegen 'overbevolkt' zijn, door het vrachtverkeer.

Weer was ik getuige van een Nederlandse vrachtwagenchauffeur die de uiterst linkse rijbaan wist te gebruiken om een andere vrachtwagen in te halen, zie je meer en meer trouwens tegenwoordig.

Ik ga ze niet allemaal veroordelen de chauffeurs maar er is wel terug een serieuze opmars van de 'cowboy vrachtwagenchauffeur' zij die het niet zo nauw nemen met het verkeersreglement.

En weer die brug der zuchten aan Gent ... ik hou beleefd 90km/u wat zie ik daar al toeterende heftig met de lichten pinkende naderen ... [U][COLOR="Red"]vrachtwagen!!

Nummerplaten van de meest exotische landen ...

Die landen waar men ons vroeger van wijsmaakte dat het arme landen waren, yeah right!!! :roll:

Aan het exotische vrachtverkeer te zien dat door ons landje komt gereden denk ik dat die hun industrie daar op volle toeren draait.

Nee, verkeerd gedacht, dat zijn bedrijven van bij ons, die ze hier hebben laten gaan, lees: die ze naar daar [B]'verdreven' hebben. 8O

Ben je verwondert?
Onze waterwegen zijn onbruikbaar en deze die nog bruikbaar zijn, zijn buiten de kantooruren gesloten.
Daarnaast is het onbetaalbaar geworden om nog een rijbewijs voor vrachtwagens te gaan halen.

En als je dan ziet dat bedrijven zoals Ford Genk waar de toeleveringsbedrijven op hetzelfde bedrijventerrein waren hun deuren sluiten en nu alles afgewerkt aanvoeren met vrachtwagens.
Ook Opel dat zijn deuren sloot in Antwerpen, waar de aan en afvoer van goederen vooral via het water gebeurde, voert nu zijn afgewerkte producten aan met vrachtwagens.

En dit zijn nog maar enkele voorbeelden.

Jantje
20 maart 2014, 09:32
Arme landen? Vroeger reden de chauffeurs uit het oostblok met roestbakken die uit mekaar vielen als ze over een steentje reden. Tegenwoordig rijden die vaak met beter materiaal dan de belgische chauffeurs. Maar dat komt ook deels door de belgische (en andere westerse) transporteurs die ginder een firma hebben en daar profiteren van de lage kosten.
Maar ook in belgië zelf rijden zo'n chauffeurs vrolijk rond, sommige transporteurs hebben vrachtwagens rondbollen met een belgische nummerplaat maar met een chauffeur die geen Nederlands kan en amper achteruit kan parkeren. Zelfs aan de dok rijden ze rond.

En als een bedrijf weigerd een dergelijke chauffeur aan te nemen, dan mag het bedrijf zich gaan verantwoorden op de rechbank.

Johan Daelemans
20 maart 2014, 09:42
Den deze hier heeft 10 jaar Europa doorkruist met een trekker-oplegger CE ADR klasse7 (nucleair transport).
De natuurlijke klok zal voor iedereen wel anders zijn maar ik heb echt 'doodop' moeten verder rijden omdat mijn schijfje me vertelde dat ik uitgerust was.
Op andere momenten moet je dan weer onder de wol tijdens een warme namiddag ergens in Spanje terwijl je nog zo fris bent als een hoentje.

Je kan weten wat er gebeurd als je vervolgens om 7uur s'avonds een rit van 10 uur voor de boeg krijgt. Ik kan hier zonder meer verklaren dat die opgelegde rij en rusttijden bijna mijn leven hebben gekost.

Another Jack
20 maart 2014, 10:02
Ja, rusttijden kunnen iemand bijna zijn leven kosten...

maddox
20 maart 2014, 10:13
Ja, rusttijden kunnen iemand bijna zijn leven kosten...

Geniale opmerking. Hoe lang bent U daarvoor naar school geweest?

Another Jack
20 maart 2014, 10:18
Geniale opmerking. Hoe lang bent U daarvoor naar school geweest?

Ik ga nog steeds naar school.

maddox
20 maart 2014, 10:25
Ik ga nog steeds naar school.

Het is nodig , blijkt wel.

Another Jack
20 maart 2014, 10:26
Het is nodig , blijkt wel.

Ja, dat klopt.
Tot mijn 65ste.

Jantje
20 maart 2014, 10:28
Ja, rusttijden kunnen iemand bijna zijn leven kosten...

De opgelegde rusttijden kunnen inderdaad vermoeidheid in de hand werken.

Door deze opgelegde tijden kan het zijn dat een chauffeur langst een drukke weg moet gaan slapen op het ogenblik dat er daar een fille is en hij dus niet kan slapen door het lawaai.
De chauffeur slaapt dus geen 7 uur, maar slechts 4 uur en kruipt dan verplicht door zijn werkgever terug voor 8 uur achter het stuur.
Of een chauffeur haalt net binnen zijn toegestane rijuren zijn laad en losbestemming en moet dan op de parking van dat bedrijf gaan slapen.
Dit terwijl zijn wagen word gelost en geladen.
De man ligt dan wel in zijn bed, maar heeft niet de rust die nodig is om verantwoord terug achter het stuur te kruipen.

Another Jack
20 maart 2014, 10:33
De opgelegde rusttijden kunnen inderdaad vermoeidheid in de hand werken.

Door deze opgelegde tijden kan het zijn dat een chauffeur langst een drukke weg moet gaan slapen op het ogenblik dat er daar een fille is en hij dus niet kan slapen door het lawaai.
De chauffeur slaapt dus geen 7 uur, maar slechts 4 uur en kruipt dan verplicht door zijn werkgever terug voor 8 uur achter het stuur.
Of een chauffeur haalt net binnen zijn toegestane rijuren zijn laad en losbestemming en moet dan op de parking van dat bedrijf gaan slapen.
Dit terwijl zijn wagen word gelost en geladen.
De man ligt dan wel in zijn bed, maar heeft niet de rust die nodig is om verantwoord terug achter het stuur te kruipen.

Dat zei ik toch?

Johan Daelemans
20 maart 2014, 10:41
Ja, rusttijden kunnen iemand bijna zijn leven kosten...

Mijnheer paljas is er weer. Hallo Jaakske alles goed man?

Another Jack
20 maart 2014, 10:54
Mijnheer paljas is er weer. Hallo Jaakske alles goed man?

Ja, ik ben goed uitgerust.

From_Vlaanderen
20 maart 2014, 17:10
Arme landen? Vroeger reden de chauffeurs uit het oostblok met roestbakken die uit mekaar vielen als ze over een steentje reden. Tegenwoordig rijden die vaak met beter materiaal dan de belgische chauffeurs. Maar dat komt ook deels door de belgische (en andere westerse) transporteurs die ginder een firma hebben en daar profiteren van de lage kosten.
Maar ook in belgië zelf rijden zo'n chauffeurs vrolijk rond, sommige transporteurs hebben vrachtwagens rondbollen met een belgische nummerplaat maar met een chauffeur die geen Nederlands kan en amper achteruit kan parkeren. Zelfs aan de dok rijden ze rond.

3 ritten laten doen CMR vervalsen en terug drie ritten laten doen.
Ik verwijt die chauffeurs zelf niks dat zijn gewoon opportunisten, maar dit probleem moet vanuit Europa aangepakt worden.

Polen rijden tegenwoordig met goed materiaal, maar die mannen moet je ook al 1800-2000 netto geven om ze een maand in een vrachtwagen te laten kamperen. Ze preken Duits en dus kan je rechtstreeks met die kerels communiceren.

De degelijke 2dehandswagens zo tussen den nearly new cars en de wrakken van Belgie die gaan voor een groot deel naar Polen.. Ik nuanceer. Ik heb dit afgeleid als ik de transporttrafieken bekeek. Of dit globaal zo is dat weet ik niet maar het viel me op.

bulgaren en roemen dat is iets anders, die verdienen zelfs geen hoofdletter. Ze zijn wel goedkoper dat wel.

From_Vlaanderen
20 maart 2014, 17:12
En als een bedrijf weigerd een dergelijke chauffeur aan te nemen, dan mag het bedrijf zich gaan verantwoorden op de rechbank.

U bent over een utopia bezig?

Micele
20 maart 2014, 17:17
Bron (http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1556245/almaar-meer-ongevallen-met-vrachtwagens.aspx)

Dat menen ze niet? :roll:

Dat valt wel op dacht ik.

Ik denk dat die mensen die dagelijks de baan op moeten daar al wel meer dan getuige van zijn dat onze wegen 'overbevolkt' zijn, door het vrachtverkeer.

Weer was ik getuige van een Nederlandse vrachtwagenchauffeur die de uiterst linkse rijbaan wist te gebruiken om een andere vrachtwagen in te halen, zie je meer en meer trouwens tegenwoordig.

Ik ga ze niet allemaal veroordelen de chauffeurs maar er is wel terug een serieuze opmars van de 'cowboy vrachtwagenchauffeur', zij die het niet zo nauw nemen met het verkeersreglement.

En weer die brug der zuchten aan Gent ... ik hou beleefd 90km/u wat zie ik daar in mijn achteruitkijkspiegel, al toeterende, heftig met de lichten pinkende naderen ... [B]vrachtwagen!!

Nummerplaten uit de meest exotische landen ...

Die landen waar men ons vroeger van [U][COLOR="Magenta"]wijsgemaakt heeft dat het arme landen waren, yeah right!!! :roll:

Aan het exotische vrachtverkeer te zien dat door ons transit landje komt gereden denk ik dat die hun industrie daar op volle toeren draait.

Nee, verkeerd gedacht, dat zijn bedrijven van bij ons, die ze hier hebben laten gaan, lees: die ze naar daar 'verdreven' hebben. 8O

Almaar meer ongevallen met vrachtwagens

Die cijfers kloppen helemaal niet.

Almaar meer ongevallen met vrachtwagens

Het aantal ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken waren, is tussen 2011 en vorig jaar aanzienlijk gestegen. Dat schrijven de Sudpressekranten.

Er waren maar liefst 52 procent meer ongevallen met gewonden of doden (van 759 tot 1.158# ). Wanneer er alleen naar de dodelijke ongvallen gekeken wordt, gaat het om een stijging van 33 procent, van 33 tot 44# . In 2012 lieten bij 56 ongevallen met vrachtwagens mensen het leven.

Waar halen ze het toch uit ? Sudpresse ? Gaat het enkel om een Waalse provincie . Originele bron: http://www.rtl.be/info/belgique/faitsdivers/1077448/les-camions-impliques-dans-beaucoup-plus-d-accidents-deux-fois-plus-de-blesses Lijkt wel alleen om de provicie Luxemburg te gaan ofwat ? :roll:

Bron van cijfers 2013:
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/Rapporten/nl/VV%20barometer%20-%20Hele%20jaar%202013%20-%20NL(1).pdf page 18 en 19

Het totaal aantal letselongevallen en verkeersdoden met vrachtwagenbetrokkenheid (incl opponenten) was nog nooit zo laag als vorig jaar (2013) !

bvb
2012 : 6030 letselongevallen met vrachtwagens
2013 : 5620 letselongevallen met vrachtwagens

page 3:
Een daling van het totaal aantal doden die te danken is aan de enige (maar belangrijke) daling van het aantal doden bij ongevallen met vrachtwagens (-23 doden): de dodenaantallen bij voetgangers, fietsers en bromfietsers stagneren, terwijl het aantal overleden motorrijders en het aantal doden bij ongevallen met lichte vrachtwagens toenemen.

page 18 tabel 9, lichte vrachtwagen:
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Doden ter plaatse 81 94 90 94 94 101 74 69 71 75 (+4)
page 19 tabel 10, zware vrachtwagen
Doden ter plaatse 156 155 132 150 121 110 107 111 106 83 (-23)

ZOWEL DE INZITTENDEN VAN DE VRACHTWAGENS ALS DE OPPONENTEN WORDEN ONDER DE SLACHTOFFERS (DODEN EN GEWONDEN) MEEGEREKEND
Jaarlijkse evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, België

From_Vlaanderen
20 maart 2014, 17:17
De opgelegde rusttijden kunnen inderdaad vermoeidheid in de hand werken.

Door deze opgelegde tijden kan het zijn dat een chauffeur langst een drukke weg moet gaan slapen op het ogenblik dat er daar een fille is en hij dus niet kan slapen door het lawaai.
De chauffeur slaapt dus geen 7 uur, maar slechts 4 uur en kruipt dan verplicht door zijn werkgever terug voor 8 uur achter het stuur.
Of een chauffeur haalt net binnen zijn toegestane rijuren zijn laad en losbestemming en moet dan op de parking van dat bedrijf gaan slapen.
Dit terwijl zijn wagen word gelost en geladen.
De man ligt dan wel in zijn bed, maar heeft niet de rust die nodig is om verantwoord terug achter het stuur te kruipen.

En in de wekelijkse rusttijd kan hij 24 uur naast de snelweg staan.
Het verschil tussen vroeger en nu was dat je vroeger meer verdiende als je moe waart ;)

AsGardSGO
20 maart 2014, 19:31
Bron (http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1556245/almaar-meer-ongevallen-met-vrachtwagens.aspx)

Dat menen ze niet? :roll:

Dat valt wel op dacht ik.

Ik denk dat die mensen die dagelijks de baan op moeten daar al wel meer dan getuige van zijn dat onze wegen 'overbevolkt' zijn, door het vrachtverkeer.

Weer was ik getuige van een Nederlandse vrachtwagenchauffeur die de uiterst linkse rijbaan wist te gebruiken om een andere vrachtwagen in te halen, zie je meer en meer trouwens tegenwoordig.

Ik ga ze niet allemaal veroordelen de chauffeurs maar er is wel terug een serieuze opmars van de 'cowboy vrachtwagenchauffeur', zij die het niet zo nauw nemen met het verkeersreglement.

En weer die brug der zuchten aan Gent ... ik hou beleefd 90km/u wat zie ik daar in mijn achteruitkijkspiegel, al toeterende, heftig met de lichten pinkende naderen ... [B]vrachtwagen!!

Nummerplaten uit de meest exotische landen ...

Die landen waar men ons vroeger van [U][COLOR="Magenta"]wijsgemaakt heeft dat het arme landen waren, yeah right!!! :roll:

Aan het exotische vrachtverkeer te zien dat door ons transit landje komt gereden denk ik dat die hun industrie daar op volle toeren draait.

Nee, verkeerd gedacht, dat zijn bedrijven van bij ons, die ze hier hebben laten gaan, lees: die ze naar daar 'verdreven' hebben. 8O

Laat ons nog stellen dat die opmars van de vrachtwagen cowboys er terug is, die van de auto cowboys is nog nooit weggeweest. Meer nog die is vele malen groter dan die waar men over klaagt.
En blijkbaar willen jullie nog steeds niet de feiten zoals ze zijn onder ogen zien; die overbevolking van vrachtwagens is noodzakelijk en rechtstreeks het gevolg van onze consumptiemaatschappij. En ondanks de crisis blijft die nood blijkbaar bestaan want we leren het consumeren naar het monetaire-markt model niet af.
Maar dat verbaasd niet want de prijs voor de huidige samenleving wil niemand betalen, laat staan aanpakken aan de bron. En de bron is niet de vele vrachtwagens of de chauffeurs op zich als losstaande entiteit.

Micele
20 maart 2014, 23:24
Het aantal letselongevallen met vrachtwagenbetrokkenheid is # dalend, het aantal gewonden en doden navenant ook, dus de topictitel is foutief.
# sinds 2008 lichte vrachtwagens
# sinds 2006 zware vrachtwagens

Tabel 9 Jaarlijkse evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, België

2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Letselongevallen
3997 4077 4325 4496 4365 4252 4110 4096 3796 3418
Totaal slachtoffers
5694 5791 6196 6313 6192 6001 5690 5744 5295 4889
Doden ter plaatse
81 94 90 94 94 101 74 69 71 75
Gewonden
5613 5697 6106 6219 6098 5900 5616 5675 5224 4814

Tabel 10 Jaarlijkse evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, België

2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Letselongevallen
2630 2810 2770 2726 2662 2338 2395 2320 2234 2102
Totaal slachtoffers
3524 3771 3685 3680 3554 3096 3203 3093 2959 2895
Doden ter plaatse
156 155 132 150 121 110 107 111 106 83
Gewonden
3368 3616 3553 3530 3433 2986 3096 2982 2853 2812

Gegevensbron: WPR en CGOP/B – Infografie: BIVV

http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/Rapporten/nl/VV%20barometer%20-%20Hele%20jaar%202013%20-%20NL(1).pdf blz 18 en 19.
Afgelegde miljarden vrachtwagenkms 2004-2012:
kijk ook naar 2006-2007 waar meer kms afgelegd werden als de jaren erna. In 2006-2007 (vóór de bankencrisis) werden er ca. 5 % meer vrachtwagenkms afgelegd als de jaren 2011-2012, en > 7% tov 2004-2005, dit verklaart ook ten dele de extra stijging in die jaren.

Afgelegde afstanden per type voertuig (in mrd voertuigen-km) (d)
- vrachtwagens en trekkers (b)
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
18,04 18,47 19,14 20,04 18,73 18,05 18,57 18,59 18,75

De cijfers hebben betrekking op Belgische en op buitenlandse voertuigen. De schattingen gebeuren volgens de GcLR-methode (de meest waarschijnlijke raming).
(b) Inbegrepen bestelwagens en speciale voertuigen.

http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/afstand/#.UytrKvl5N8c

PeterCC
21 maart 2014, 21:44
Die cijfers kloppen helemaal niet.
(...)
Het totaal aantal letselongevallen en verkeersdoden met vrachtwagenbetrokkenheid (incl opponenten) was nog nooit zo laag als vorig jaar (2013) !
(...)

Ik hoorde het bericht op de radio, op Radio 1. Ik was verrast want die trend was de laatste jaren dacht ik dalend. Goed voor jou dat je er de echte cijfers hebt bij gehaald.

Ik vind het stuitend dat zelfs Radio 1 niet de moeite doet om zulke berichten op hun waarheidsgehalte te checken.

En dan dat interview met de directeur van de transportbond op Radio 1 die gevraagd werd naar de redenen van die stijging. Alle eer aan de man die er terecht op wees dat een antwoord op die vraag alleen kan beantwoord worden op basis van wetenschappelijk onderzoek dat in dit land niet gebeurt ondanks dat de transportbond daar al herhaaldelijk heeft op aangedrongen. Hij stelde terecht dat elk antwoord dat hij op die vraag zou geven niets meer zou zijn dan waardeloze speculatie.

Nu enkel nog Universalia die de titel van deze discussie zou moeten wijzigen naar "almaar minder ongevallen met vrachtwagens".

AsGardSGO
22 maart 2014, 05:58
De opgelegde rusttijden kunnen inderdaad vermoeidheid in de hand werken.

Door deze opgelegde tijden kan het zijn dat een chauffeur langst een drukke weg moet gaan slapen op het ogenblik dat er daar een fille is en hij dus niet kan slapen door het lawaai.
De chauffeur slaapt dus geen 7 uur, maar slechts 4 uur en kruipt dan verplicht door zijn werkgever terug voor 8 uur achter het stuur.
Of een chauffeur haalt net binnen zijn toegestane rijuren zijn laad en losbestemming en moet dan op de parking van dat bedrijf gaan slapen.
Dit terwijl zijn wagen word gelost en geladen.
De man ligt dan wel in zijn bed, maar heeft niet de rust die nodig is om verantwoord terug achter het stuur te kruipen.

Mag ik even opmerken dat men hier op het forum dat overspoeld wordt door zelfverklaarde genieën die blijkbaar altijd slimmer zijn dan de andere of die ze de grond trachten in te boren, toch vaak heel veel dingen moet uitleggen? En als dat dan gedaan wordt ze het niet snappen of u aansmeren dat je brabbelt, andere wartaal of nonsens uitslaat?

Iets wat mijn vader me opgemerkt had dat je dat vandaag de dag niet alleen bij kinderen ziet maar ook stilaan al bij de doorsnee volwassen.
Instinctief geloofde ik dat eerst niet tot je even gerichter rondkijkt. Zo valt het bv hier op het forum me ook op en bij een aantal tieners en jong adolescenten die ik persoonlijk ken.
Nog iemand die dt gevoel heeft?

Jan van den Berghe
22 maart 2014, 09:11
Die cijfers kloppen helemaal niet.

Hier merkt u zelf hoe er met statistieken kan gegoocheld worden, zoals u heel vaak doet.

Micele
22 maart 2014, 11:43
Hier merkt u zelf hoe er met statistieken kan gegoocheld worden, zoals u heel vaak doet.
Welke statistieken ? Wie heeft dat hier rechtgezet ? Jij Jan ?

Ik check altijd de bronnen van CIJFERS, meestal dubbel zelfs.
Daarom heb ik de "vage cijferpraat" in dit topic direct rechtgezet met de off. cijfers.

En zelfs nu lul je maar wat ad hominem. Zieliger gaat niet.

Micele
22 maart 2014, 11:49
Ik hoorde het bericht op de radio, op Radio 1. Ik was verrast want die trend was de laatste jaren dacht ik dalend. Goed voor jou dat je er de echte cijfers hebt bij gehaald.

Ik vind het stuitend dat zelfs Radio 1 niet de moeite doet om zulke berichten op hun waarheidsgehalte te checken.

En dan dat interview met de directeur van de transportbond op Radio 1 die gevraagd werd naar de redenen van die stijging. Alle eer aan de man die er terecht op wees dat een antwoord op die vraag alleen kan beantwoord worden op basis van wetenschappelijk onderzoek dat in dit land niet gebeurt ondanks dat de transportbond daar al herhaaldelijk heeft op aangedrongen. Hij stelde terecht dat elk antwoord dat hij op die vraag zou geven niets meer zou zijn dan waardeloze speculatie.

Nu enkel nog Universalia die de titel van deze discussie zou moeten wijzigen naar "almaar minder ongevallen met vrachtwagens".

Idd, maar ook dat past orakel-ad-hominem-Jan vdB niet.

Ik laat de eer aan @Universalia het topic de juiste wending te geven, de bron van die rare ongekende cijfers komen blijkbaar van rtl.be (en de link staat er nog):
http://www.rtl.be/info/belgique/faitsdivers/1077448/les-camions-impliques-dans-beaucoup-plus-d-accidents-deux-fois-plus-de-blesses

Les camions impliqués dans beaucoup plus d'accidents: deux fois plus de blessés

20 Mars 2014 07h36

Entre 2011 et 2013, le nombre d'accidents impliquant des camions a sensiblement augmenté en Belgique. Les accidents avec dégâts matériels ayant fait l'objet d'un procès-verbal de la police fédérale sont passés de 5.929 �* 6.913, soit une augmentation de 16,5%.
Ceux avec blessés sont passés de 759 �* 1.158, soit une augmentation de 52%, peut-on lire jeudi dans les journaux de SudPresse. Le nombre d'accidents avec tués est quant �* lui passé de 33 en 2011 �* 56 en 2012, puis est redescendu �* 44 en 2013, selon la police fédérale. Entre 2011 et 2013, la hausse est toutefois de 33%.

Enkele kranten vertalen dat blindelings -en veralgemenen het voor gans Be- om wat plekjes op te vullen...

Het kan altijd nog zijn dat het om specifieke vrachtwagenongevallen gaat die enkel op snelwegen en gelijkaardige autowegen vallen die enkel onder de bevoegdheid van de federale politie vallen.

Jantje
22 maart 2014, 11:55
Mag ik even opmerken dat men hier op het forum dat overspoeld wordt door zelfverklaarde genieën die blijkbaar altijd slimmer zijn dan de andere of die ze de grond trachten in te boren, toch vaak heel veel dingen moet uitleggen? En als dat dan gedaan wordt ze het niet snappen of u aansmeren dat je brabbelt, andere wartaal of nonsens uitslaat?

Iets wat mijn vader me opgemerkt had dat je dat vandaag de dag niet alleen bij kinderen ziet maar ook stilaan al bij de doorsnee volwassen.
Instinctief geloofde ik dat eerst niet tot je even gerichter rondkijkt. Zo valt het bv hier op het forum me ook op en bij een aantal tieners en jong adolescenten die ik persoonlijk ken.
Nog iemand die dt gevoel heeft?

Weet ik, lig daar niet wakker van.
En het zijn vooral volwassen personen die daar last van hebben.
Het valt buiten hun denkwereld en dus is het fout.

lohabra
22 maart 2014, 15:00
Hier merkt u zelf hoe er met statistieken kan gegoocheld worden, zoals u heel vaak doet.

Nope. Micele checkt, en dubbelcheckt die cijfers, en plaatst ze in de juiste context.

Héél wat constructiever dan wat jij doet, m'n beste. Te weten: juiste cijfers en correcte wetteksten die jou efkes niet goed uitkomen proberen te weerleggen. Zonder daarvoor zelfs nog maar een begin van een fatsoenlijke argumentatie op te bouwen.

AsGardSGO
22 maart 2014, 15:34
Weet ik, lig daar niet wakker van.
En het zijn vooral volwassen personen die daar last van hebben.
Het valt buiten hun denkwereld en dus is het fout.

Heb zo net een PM gekregen waarin het neerkomt dat hij zich beter voelt dan mij en hij vanuit zijn omnipotentie het recht heeft om mij te veroordelen voor mijn in zijn en medestanders hun ogen zwakheden en onvolkomenheden.
Ben blij dat hij er alvast geen heeft. ;-)

Vrijheideerst
22 maart 2014, 20:02
Heb zo net een PM gekregen waarin het neerkomt dat hij zich beter voelt dan mij en hij vanuit zijn omnipotentie het recht heeft om mij te veroordelen voor mijn in zijn en medestanders hun ogen zwakheden en onvolkomenheden.
Ben blij dat hij er alvast geen heeft. ;-)

Ik denk dat Jan iets tegen auto's heeft :(

reservespeler
22 maart 2014, 20:05
Ben je verwondert?
Onze waterwegen zijn onbruikbaar en deze die nog bruikbaar zijn, zijn buiten de kantooruren gesloten.
Daarnaast is het onbetaalbaar geworden om nog een rijbewijs voor vrachtwagens te gaan halen.

En als je dan ziet dat bedrijven zoals Ford Genk waar de toeleveringsbedrijven op hetzelfde bedrijventerrein waren hun deuren sluiten en nu alles afgewerkt aanvoeren met vrachtwagens.
Ook Opel dat zijn deuren sloot in Antwerpen, waar de aan en afvoer van goederen vooral via het water gebeurde, voert nu zijn afgewerkte producten aan met vrachtwagens.

En dit zijn nog maar enkele voorbeelden.

Welke toeleveringsbedrijven zijn gesloten bij Ford?

reservespeler
22 maart 2014, 20:05
En als een bedrijf weigerd een dergelijke chauffeur aan te nemen, dan mag het bedrijf zich gaan verantwoorden op de rechbank.

Toch niet hoor.

reservespeler
22 maart 2014, 20:09
3 ritten laten doen CMR vervalsen en terug drie ritten laten doen.
Ik verwijt die chauffeurs zelf niks dat zijn gewoon opportunisten, maar dit probleem moet vanuit Europa aangepakt worden.

Polen rijden tegenwoordig met goed materiaal, maar die mannen moet je ook al 1800-2000 netto geven om ze een maand in een vrachtwagen te laten kamperen. Ze preken Duits en dus kan je rechtstreeks met die kerels communiceren.

De degelijke 2dehandswagens zo tussen den nearly new cars en de wrakken van Belgie die gaan voor een groot deel naar Polen.. Ik nuanceer. Ik heb dit afgeleid als ik de transporttrafieken bekeek. Of dit globaal zo is dat weet ik niet maar het viel me op.

bulgaren en roemen dat is iets anders, die verdienen zelfs geen hoofdletter. Ze zijn wel goedkoper dat wel.

Die Duitstalige Polen komen toch niet bij ons hoor.

Johan Daelemans
22 maart 2014, 23:20
Ik verwijt die chauffeurs zelf niks dat zijn gewoon opportunisten, maar dit probleem moet vanuit Europa aangepakt worden.

Niet altijd hoor. Dikke 15 jaar geleden kwam ik op vrijdag avond terug van Zweden (centrale Ringhals) en had die week al 92 werkuren op mijn rittenblad staan. Er stond een bestelwagen klaar voor een rit voor EurAtom Luxemburg. Je weet wel, zonder schijfje....Ik heb toen gezegd tegen de baas dat hij zelf kon rijden. Op staande voet ontslagen. Jaren later voor de arbeidsrechtbank van Charleroi heeft het bedrijf gelijk gekregen.
In welke positie brengt dat de chauffeurs denk je?

Micele
23 maart 2014, 00:05
Deze link klopt wel: (Gewest Vlaanderen)
http://nieuws.vtm.be/binnenland/79614-aantal-ongevallen-met-trucks-daalt

AANTAL ONGEVALLEN MET TRUCKS DAALT

13/2

Het aantal ongevallen met vrachtwagens in Vlaanderen is tussen 2005 en 2012 met 20,9 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie*.

De *Verkeersveiligheidsbarometer van het BIVV wijst bovendien op de verderzetting van deze tendens in de eerste drie kwartalen van 2013.
In 2005 waren er nog 2.103 ongevallen met vrachtwagens, in 2012 was dat cijfer gedaald tot 1.663.
Ook het aantal slachtoffers dat daarbij valt en de ernst van de vrachtwagenongevallen is de afgelopen jaren sterk gedaald. Het aantal dodelijke verkeerslachtoffers daalde met 42,6 procent, van 108 naar 62. Het aantal gewonden daalde met 19,6 procent, van 2.702 naar 2.173.
Met 37 dodelijke slachtoffers per 1.000 letselongevallen blijven vrachtwagenongevallen echter bovengemiddeld ernstig. De grote massa van vrachtwagens is daar niet vreemd aan.

En volgens dezelfde *bronnen was de daling in Wallonie %-eel nog hoger als die van Vlaanderen.

AsGardSGO
23 maart 2014, 00:14
Niet altijd hoor. Dikke 15 jaar geleden kwam ik op vrijdag avond terug van Zweden (centrale Ringhals) en had die week al 92 werkuren op mijn rittenblad staan. Er stond een bestelwagen klaar voor een rit voor EurAtom Luxemburg. Je weet wel, zonder schijfje....Ik heb toen gezegd tegen de baas dat hij zelf kon rijden. Op staande voet ontslagen. Jaren later voor de arbeidsrechtbank van Charleroi heeft het bedrijf gelijk gekregen.
In welke positie brengt dat de chauffeurs denk je?

:wink:
Jamaar nee Johan die ene ervaring van u is niet relevant voor het probleem van de cowboys. Of voor welk ander punt ook dat je hier wil aanhalen.
En trouwens, dat ontslag van u is terecht, zo mag je niet tegen je werkgever spreken sanp je dat niet? Da's eeuhm... negatief assertief en getuigd niet van flexibiliteit. Je had zonder vragen te stellen moeten luisteren naar uw meesters en in die camion moeten springen.

Weet het is soms makkelijker gezegd dan gedaan maar trek het u niet teveel aan, een enkeling zal naar u luisteren en tot ruimere inzichten komen en zijn mening bijsturen. De rest blijft koppig aan hun mening/visie hangen en zal u en anderen gelijkgestemde zielen hun argumentaties en inzichten negeren of in diskrediet trachten te brengen. Als dat niet voldoende is vallen ze uw persoon wel aan.

Johan Daelemans
23 maart 2014, 11:22
Deze link klopt wel: (Gewest Vlaanderen)


En volgens dezelfde *bronnen was de daling in Wallonie %-eel nog hoger als die van Vlaanderen.

Het is ronduit belachelijk om steeds cijfers te gebruiken die afhankelijk zijn van toevalligheden. Het is best amusant om dat al die verschillende diensten te zien vechten om de eer en de pluimen op hun hoed te steken.
Eén van de spelers die effectief wat bijbrengen aan het dalen van de verkeersslachtoffers zijn de auto-constructeurs. Zet maar even een huidige wagen en een oud exemplaar naast elkaar.

Het her-aanleggen van zwarte punten is dat weer iets positiefs dat we te danken hebben aan de overheid - maar - op hetzelfde moment lokken ze een hoop fietsers naar de openbare weg waar geen geen mens veilig op de fiets op zijn werk geraakt.
En ik kan nu cijfers aanhalen en zeggen....

Micele
23 maart 2014, 12:19
Het is ronduit belachelijk om steeds cijfers te gebruiken die afhankelijk zijn van toevalligheden. Het is best amusant om dat al die verschillende diensten te zien vechten om de eer en de pluimen op hun hoed te steken.
Alle diensten (federale en lokale politie) sturen hun PV-s naar het Parket, het Parket stuurt alles naar FOD economie die de uiteindelijke officiële statistieken weergeeft, enkel die tellen. Ook de dodelijke gewonden na 30 dagen van de ziekenhuizen komen daar terecht. Hier vind je alles:
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/
Copyright © 2013 Belgian Federal Government

De media zou enkel deze statistieken mogen gebruiken. Maar omdat dit te lang duurt (soms één jaar) heeft de BIVV een maandelijkse verkeersbarometer verkeersveiligheid ingericht, met jaartotalen na elke maand, waar de cijfers van de Politiediensten ook binnenkomen, maar enkel de doden terplaatse.
alle jaartotalen vind je hier: http://bivv.be/nl/pers/verkeersveiligheids-barometer
De verkeersveiligheidsbarometer komt tot stand dankzij een snelle overdracht van enkele door de politie verzamelde gegevens (afkomstig van de processen-verbaal van de ongevallen). In afwachting van de jaarlijkse publicatie van de officiële en definitieve cijfers, biedt deze barometer een eerste overzicht van de recentste evolutie van het aantal letselongevallen en slachtoffers op onze Belgische wegen.

De barometer wordt trimestrieel gepubliceerd en geeft een overzicht van het aantal letselongevallen en slachtoffers die zich sinds het begin van het meest recente jaar hebben voorgedaan. Deze publicatie is bijgevolg een onmisbaar instrument om snelle en gerichte bijsturingen van het nationale en regionale verkeersveiligheidsbeleid mogelijk te maken.

Deze "verkeersbarometer" is dus een snelle voorlopige statistiek, maar in de regel ook voldoende nauwkeurig. De dodelijke gewonden na 30 dagen maken in de regel 10 á 15 % uit van het aantal doden +30 dagen van de uiteindelijke statistiek van FOD economie. BIVV geeft ook die schatting weer in zijn barometer 2013.
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/Rapporten/nl/VV%20barometer%20-%20Hele%20jaar%202013%20-%20NL(1).pdf
Tabel 1 Evolutie tussen 2012 en 2013 van het aantal geregistreerde letselongevallen en slachtoffers, België

2012 2013 Evolutie 2012-2013 # Evolutie 2012-2013 %
Letselongevallen 44359 41471 -2888 -6,5%
Totaal slachtoffers 57123 53812 -3311 -5,8%
Doden ter plaatse 672 628 -44 -6,5%
Gewonden 56451 53184 -3267 -5,8%
Gegevensbron: WPR en CGOP/B – Infografie: BIVV
─ Een totaal aantal doden 30 dagen (doden ter plaatse + dodelijk gewonden) geschat op 720 voor 2013.

Eén van de spelers die effectief wat bijbrengen aan het dalen van de verkeersslachtoffers zijn de auto-constructeurs. Zet maar even een huidige wagen en een oud exemplaar naast elkaar.
Idd, als het gedrag van de inzittenden dat ook gebruikt, bvb als niemand zich aangordelt helpt die ganse passieve veiligheid niet meer veel.

Het her-aanleggen van zwarte punten is dat weer iets positiefs dat we te danken hebben aan de overheid - maar - op hetzelfde moment lokken ze een hoop fietsers naar de openbare weg waar geen geen mens veilig op de fiets op zijn werk geraakt.
En ik kan nu cijfers aanhalen en zeggen....

De weg(wan)beheerder heeft heel zeker een groot aandeel in de slechte cijfers van België. Vele kemels stonden vandaag nog in de krant. (fietspaden die oversteekplaatsen moesten zijn enz... door verkeerde markeringen, men houdt het niet voor mogelijk)
Met als grootste slachtoffers de kwetsbare weggebruikers. Ik denk daar ook vooral aan de # onveilige rotondes die zelfs officieel als zwart punt verklaard werden omwille van de vele doden (onder de tweewielers op het aanliggend fietspad), de meeste van die rotondes moeten nu aangepast zijn (fietsers uit de voorrang of duurdere oplossingen) ... hoop ik.

# http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showJournaalLijn.action?id=480239

De heer Pieter Huybrechts:
Mevrouw de voorzitter, mevrouw de minister, mijnheer de minister, geachte leden, Vlaanderen telt heel wat rotondes. Op gewest- en provinciewegen zijn dat er momenteel ongeveer 380. Op alle wegen samen in Vlaanderen moeten het er zo'n 1700 zijn.

Niemand zal betwisten dat rotondes de veiligheid ten goede komen. Dat komt vooral omdat rotondes de verkeerssnelheid drastisch doen dalen, zo drastisch zelfs dat tijdens de piekuren aan talrijke rotondes ellenlange files ontstaan. In mijn streek, de streek van Herentals, zijn wat men in de volksmond de Worst van Wellens en de Darmen in Geel noemt, heel berucht hierdoor.

Veiliger voor de automobilist, dat wel, maar vele fietsers en voetgangers voelen zich helemaal niet zo veilig bij het passeren van een rotonde. Daar stond destijds niemand bij stil. Niemand deed hier onderzoek naar, tot het in 2001 opgerichte Steunpunt Verkeersveiligheid een onderzoek uitvoerde op 95 rotondes op de gewestwegen in Vlaanderen. De resultaten bevestigden dat de rotondes het aantal ongevallen met letsel doen dalen. In Nederland was men in 1993 ook al tot deze conclusie gekomen. Volgens de studie van het steunpunt zouden rotondes algemeen genomen leiden tot 34 percent minder verkeersongevallen met lichamelijk letsel, in vergelijking met de situatie voor de aanleg van de rotonde. Het nadeel zijn de ellenlange files tijdens de spitsuren, die uiteraard ook hun gevolgen hebben voor milieu en economie. Dat is echter een ander verhaal.

Uit het onderzoek is echter ook gebleken dat rotondes voor fietsers helemaal niet zo veilig zijn. Het aantal ongevallen met fietsers stijgt na de aanleg van een rotonde gemiddeld met 29 percent. Voor de zwaarste ongevallen, met doden en zwaargewonden, bedraagt de stijging zelfs bijna 50 percent.

Naargelang de rotonde binnen of buiten de bebouwde kom ligt, is het effect voor de fietsers verschillend. De stijging van het aantal ongevallen met fietsers doet zich immers vrijwel uitsluitend voor op rotondes binnen de bebouwde kom. Daar stijgt het aantal ongevallen met doden en zwaargewonden met zowat 80 percent.

De belangrijkste oorzaak van het feit dat rotondes minder veilig zijn voor fietsers, is de beruchte dode hoek. Vooral bij wagens en vrachtwagens die de rotonde verlaten, kan dat tot aanrijdingen leiden. De meestal door plaatsgebrek veel te kleine Vlaamse rotondes hebben dikwijls veel aftakkingen kort na elkaar. Bovendien moet de automobilist op de rotondes, zeker die met meerdere rijstroken, meerdere wagens in het oog houden en wordt hij er overstelpt met signalen uit alle richtingen tegelijk. Daar zijn de fietsers de eerste slachtoffers van.

Logischerwijs zijn rotondes met een gescheiden fietspad veiliger dan rotondes waarop de fietser de weg moet delen met de automobilisten. Een oplossing bestaat in de aanleg van fietstunnels en fietsbruggen, waardoor het fietspad geen wegen meer kruist. De aanleg van twee rotondes op de E34 in Gierle is daar een mooi voorbeeld van.

Een andere verklaring waarom rotondes minder veilig zijn voor fietsers, is de verwarring over de voorrangsregels. De ene keer heeft de fietser voorrang, de andere keer niet. Mijnheer de minister, het is duidelijk dat bij de aanleg van rotondes veel meer aandacht moet gaan naar de veiligheid van de fietsers. Waarom is er nagelaten de verkeersveiligheid op rotondes voor de verschillende weggebruikers te bestuderen alvorens over te gaan tot de aanleg? Is het trouwens nodig op elke plaats waar twee wegen elkaar kruisen een rotonde aan te leggen? Op de meeste plaatsen is er daar niet eens voldoende ruimte voor en worden vrachtwagenchauffeurs gedwongen gevaarlijke manoeuvres uit te voeren.
ook: https://doclib.uhasselt.be/dspace/bitstream/1942/11404/1/Overig-nummer4%5B1%5D.pdf
Rotondes verhogen veiligheid, maar niet voor fietsers
Stijn Daniels – Universiteit Hasselt, Instituut voor Mobiliteit (IMOB)

Johan Daelemans
23 maart 2014, 12:53
Alle diensten (federale en lokale politie) sturen hun PV-s naar het Parket, het Parket stuurt alles naar FOD economie die de uiteindelijke officiële statistieken weergeeft, enkel die tellen.

Ieder zijn mening toch?
Ik blijf erbij dat die je al die cijfers een heel stuk genuanceerder moet bekijken.
Ik mis bijvoorbeeld alle zelfmoorden die gebeuren met auto's.
Aan hoeveel zitten we? 5000 geslaagde middenvingers aan het leven per jaar?
Beetje belachelijk dat er niet één 'zelfmoord' verkeersslachtoffer in mindering wordt gebracht. Tel daar nog de groep bij in het pre-stadium van hun zelfmoord.
Hoeveel mensen mag je hiertoe rekenen? De 'foert - het kan me niet schelen' chauffeurs?

Johan Daelemans
23 maart 2014, 13:02
Idd, als het gedrag van de inzittenden dat ook gebruikt, bvb als niemand zich aangordelt helpt die ganse passieve veiligheid niet meer veel.

Autogordel of niet, de wagens hebben dusdanige evolutie meegemaakt dat het een enorm verschil bestaat tussen de auto met gordel van 1970 en de auto zonder gordel anno 2014.

Ik pleit hier niet voor het niet dragen van de gordel, je bent goed gek als je het niet doet, maar wees eerlijk - de evolutie van de wagen heeft meer gedaan voor de veiligheid van iedereen dan de miljarden verkeersboetes die vele totaal onschuldige chauffeurs al hebben mogen betalen.
Twee weken geleden nog mijn vader, 80 jaar, een boete voor te snel rijden;
56 km/uur waar je 50 mag. - N1 Zemst - ik denk dat dat genoeg zegt.

Micele
23 maart 2014, 13:10
Autogordel of niet, de wagens hebben dusdanige evolutie meegemaakt dat het een enorm verschil bestaat tussen de auto met gordel van 1970 en de auto zonder gordel anno 2014.
Ik weet heel goed wat je bedoelt, een onveilige auto (kreukelzones-stevige kooi-enz..) is ook met aangordelen niet veel waard. Gordelplicht was vanaf 1975...

Ik pleit hier niet voor het niet dragen van de gordel, je bent goed gek als je het niet doet, maar wees eerlijk - de evolutie van de wagen heeft meer gedaan voor de veiligheid van iedereen dan de miljarden verkeersboetes die vele totaal onschuldige chauffeurs al hebben mogen betalen.
Idd, enkel buitenlandse kranten (vooral Duitse) geven dat ook ruimschoots toe en halen dat ook sterk aan. Hier lijkt dat wel gecensureerd...

Twee weken geleden nog mijn vader, 80 jaar, een boete voor te snel rijden; 56 km/uur waar je 50 mag. - N1 Zemst - ik denk dat dat genoeg zegt. Focussering snelheid...

quercus
23 maart 2014, 13:27
Bron (http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1556245/almaar-meer-ongevallen-met-vrachtwagens.aspx)

Dat menen ze niet? :roll:

Dat valt wel op dacht ik.

Ik denk dat die mensen die dagelijks de baan op moeten daar al wel meer dan getuige van zijn dat onze wegen 'overbevolkt' zijn, door het vrachtverkeer.

Weer was ik getuige van een Nederlandse vrachtwagenchauffeur die de uiterst linkse rijbaan wist te gebruiken om een andere vrachtwagen in te halen, zie je meer en meer trouwens tegenwoordig.

Ik ga ze niet allemaal veroordelen de chauffeurs maar er is wel terug een serieuze opmars van de 'cowboy vrachtwagenchauffeur', zij die het niet zo nauw nemen met het verkeersreglement.

En weer die brug der zuchten aan Gent ... ik hou beleefd 90km/u wat zie ik daar in mijn achteruitkijkspiegel, al toeterende, heftig met de lichten pinkende naderen ... [B]vrachtwagen!!

Nummerplaten uit de meest exotische landen ...

Die landen waar men ons vroeger van [U][COLOR="Magenta"]wijsgemaakt heeft dat het arme landen waren, yeah right!!! :roll:

Aan het exotische vrachtverkeer te zien dat door ons transit landje komt gereden denk ik dat die hun industrie daar op volle toeren draait.

Nee, verkeerd gedacht, dat zijn bedrijven van bij ons, die ze hier hebben laten gaan, lees: die ze naar daar 'verdreven' hebben. 8O

We leven in een vervloekt gedeelte van West-Europa. Gekneld tussen Duitsland, Frankrijk en United-Kingdom. Met havens zoals Rotterdam, Antwerpen, Zeebrugge, Duinkerken, Le Havre... waarvan elk havenbestuur natte dromen krijgt ingevolge expansiedrift. Steeds meer en meer en nóg meer containers. Niet te vergeten: onze politici toeteren naar alle windrichtingen de boodschap dat Vlaanderen en Nederland als roeping hebben een "logistieke draaischijf" voor gans Europa te zijn. Als het zo verder gaat zullen ze tegen het jaar 2100 onze autostrades tot 200 meter verbreed hebben. Verwacht niet van onze politici dat ze er vlug zouden aan denken om het gebruik van dieselmotoren te ontmoedigen, laat staan verbieden.

From_Vlaanderen
23 maart 2014, 14:38
Niet altijd hoor. Dikke 15 jaar geleden kwam ik op vrijdag avond terug van Zweden (centrale Ringhals) en had die week al 92 werkuren op mijn rittenblad staan. Er stond een bestelwagen klaar voor een rit voor EurAtom Luxemburg. Je weet wel, zonder schijfje....Ik heb toen gezegd tegen de baas dat hij zelf kon rijden. Op staande voet ontslagen. Jaren later voor de arbeidsrechtbank van Charleroi heeft het bedrijf gelijk gekregen.
In welke positie brengt dat de chauffeurs denk je?

Enkel die duitse buskes hebben schijfkes.
Als ge te oud zijt om te bollen moet ge thuis blijven.

Maar tegenwoordig zijn ze op de rechtbank niet meer zo mild als vroeger. Daar moet je al goed oppassen wat je doet.

AsGardSGO
23 maart 2014, 15:12
Autogordel of niet, de wagens hebben dusdanige evolutie meegemaakt dat het een enorm verschil bestaat tussen de auto met gordel van 1970 en de auto zonder gordel anno 2014.

Ik pleit hier niet voor het niet dragen van de gordel, je bent goed gek als je het niet doet, maar wees eerlijk - de evolutie van de wagen heeft meer gedaan voor de veiligheid van iedereen dan de miljarden verkeersboetes die vele totaal onschuldige chauffeurs al hebben mogen betalen.
Twee weken geleden nog mijn vader, 80 jaar, een boete voor te snel rijden;
56 km/uur waar je 50 mag. - N1 Zemst - ik denk dat dat genoeg zegt.

Kijk ik vind het in eerste plaats ook ronduit frustrerend dat men kortzichtig blijft vanuit de overheid of andere wetgevende machten alsook de uitvoerende machten.
Te hard rijden is meer dan 10km/u boven de toegelaten snelheid en punt andere lijn!

Stelling:
Bij het inhalen mag de maximumsnelheid nooit overschreden worden.
Je moet er wel voor zorgen dat het inhalen op korte tijd kan gebeuren, dus als het snelheidsverschil tussen beide voertuigen niet groot genoeg is, blijf je beter op een veilige afstand achter het andere voertuig rijden. Dit is preventief rijden.
Ik begrijp dat het frustrerend is om achter een voertuig te moeten rijden dat geen constante snelheid aanhoudt, maar in het verkeer komen is een sociaal gebeuren en houdt in dat je rekening moet houden met het gedrag van andere weggebruikers.

Als er iemand 65km/u rijd waar max 70 toegelaten is en je kan die veilig voorbijsteken maar je moet wel naar 72km/u gaan of harder omdat die automobilist vergeet zijn snelheid te laten zakken zodat u veilig kan voorbijsteken zou u niet het risico mogen lopen van een boete te krijgen daarvoor omdat u kortstondig net iets te rap reed. Ook niet vergeten, achter u rijden nog een hele hoop wagens.
Om in navolging van een aan een onregelmatige snelheid rijdende chauffeur die zwalpt in het verkeer, dergelijk slecht voorbeeld te volgen en nog meer afstand te houden, wat impliceert dat je nog trager zou moeten rijden tot pakweg 50 km per uur op een weg waar klaarblijkelijk de maximale snelheid - in de gestelde hypothese - 70 km per uur bedraagt, is immers wettelijk gezien minder evident verdedigbaar.
De wet verbiedt immers dat je aanzienlijk te traag rijdt als je daarmee een normale circulatie van het verkeer belemmert. Van langsom meer worden daar processen-verbaal voor uitgeschreven, en m.i. geheel en al terecht!

Cruisecontrol hoor ik sommige zeggen; probeer eens met cruisecontrol fix op 70km/u iemand veilig voorbij te steken... zelfs met adaptieve moeilijke opgave om niet over de snelheidslimiet te raken toch? En niet iedereen heeft cruiscontrol

Maar ik heb het al heel vaak gezegd:
Men maakt een heksenjacht op "overdreven snelheid" en verliest daarbij alle perspectief. Een concept dat slechts weinig mensen vreemd is; war on terror en de onuitgesproken war on conspiracy theorists or whistleblowers om maar enkele te noemen.
Dat men de echte laagvliegers aanpakt, volledig akkoord. NIETS kan zo dringend, belangrijk of fun zijn dat je door een bebouwde kom en voorbij scholen moet knallen tegen 80 of 120km/u of tegen 180km/u of meer en zeker niet bij toenemende drukte. Laat staan tegen die snelheden in iemand zijn gat gaan hangen of zigzaggen.
De arrogante klootzakken die steevast aan elke verkeers- én hoffelijkheidsregel en medemens of mededeelnemer in het verkeer schijt hebben (raar fenomeen trouwens) en hun gevaarlijk gedrag nog niet eens doorhebben of erger nog, bewust van zijn maar er net een ziekelijke kick uit halen, volledig akkoord.

Snelheid is niet per definitie hét constante oorzakelijke verband tussen het ongeval en de oorzaak. bovenstaande zijn veel gewichtiger maar worden dus uit de vergelijking geweerd om het beleid en de fixatie op de "overdreven snelheid" te rechtvaardigen.
Al de andere mogelijke verbanden worden te vaak stiefmoederlijk behandeld of gedekt met de mantel van minimalisatie.

PeterCC
28 maart 2014, 22:56
(...)
Ik laat de eer aan @Universalia het topic de juiste wending te geven,
(...)

Universalia geeft voorlopig niet thuis.

Universalia
29 maart 2014, 04:09
Aantal ongevallen met vrachtwagens kent opvallende stijging ...

bron (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140320_01034536) :roll:

Micele
29 maart 2014, 09:34
Aantal ongevallen met vrachtwagens kent opvallende stijging ...

bron (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140320_01034536) :roll:

Onvolledige "titel". Het krantenartikel zegt:

Het aantal ongevallen met vrachtwagens op snelwegen zit in stijgende lijn.
Dus enkel snelwegen, en dus enkel op basis van PV´s van de federale politie.
En verder spreken ze enkel over 2012-2013 tov 2011:
Onderzoek nodig

Uit cijfers van de federale politie blijkt dat het aantal ongevallen met vrachtwagens in stijgende lijn zit. In 2011 stelde de politie nog 5.929 processen-verbaal op, in 2013 waren dat er 6.913. Daarbovenop zijn er nog een onbekend aantal ongevallen met enkel blikschade waarbij de politie niet werd opgeroepen. Van de 6.913 ongevallen mét proces-verbaal waren er 1.158 ongevallen met doden of gewonden, tegenover 759 in 2011. Het enige positieve puntje is dat het aantal doden het afgelopen jaar daalde: 33 doden in 2011, 56 doden in 2012 en 44 doden in 2013.
M.a.w. kan ook pure toeval zijn, en zeer weinig zeggend -amper 2 jaar-, maar alleszins genoeg om in het oog te houden (of de krant te vullen)

In het algemeen - dus alle wegen Be - is het aantal vrachtongevallen met doden en gewonden - namelijk dalend, en het aantal slachtoffers ook.
Bron FOD economie: http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/
Ook bron VTM van 14 februari 2014 op die basis.
Bij een voldoende aantal jaren kan men pas echt van een dalende tendens spreken, bvb hier quasi 8 jaar: basis 2005 tem 3Q 2013.

http://nieuws.vtm.be/binnenland/79614-aantal-ongevallen-met-trucks-daalt

AANTAL ONGEVALLEN MET TRUCKS DAALT

13/2

Het aantal ongevallen met vrachtwagens in Vlaanderen is tussen 2005 en 2012 met 20,9 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie. De Verkeersveiligheidsbarometer van het BIVV wijst bovendien op de verderzetting van deze tendens in de eerste drie kwartalen van 2013.
In 2005 waren er nog 2.103 ongevallen met vrachtwagens, in 2012 was dat cijfer gedaald tot 1.663.

Ook het aantal slachtoffers dat daarbij valt en de ernst van de vrachtwagenongevallen is de afgelopen jaren sterk gedaald. Het aantal dodelijke verkeerslachtoffers daalde met 42,6 procent, van 108 naar 62. Het aantal gewonden daalde met 19,6 procent, van 2.702 naar 2.173.

Met 37 dodelijke slachtoffers per 1.000 letselongevallen blijven vrachtwagenongevallen echter bovengemiddeld ernstig. De grote massa van vrachtwagens is daar niet vreemd aan.

Jaagt men alle vrachtwagens de snelweg op omdat er geen alternatieve hoofddoorstroomwegen zijn (die veilig genoeg zijn) moet men niet verwonderd zijn dat alleen op de snelweg ook eens het aantal specifieke ongevallen kan toenemen op 2 jaar. Kan ook een teken zijn dat de economie wat meer aantrekt en er meer kms gedaan worden.

Wat ik wel heel graag had geweten van de federale politie als ze toch die PV´s maken welke de specifieke oorzaken waren van die letselongevallen van vrachtwagens op snelwegen:
vbn
1. Te weinig afstand, wordt daar voldoende op gecontroleerd ? (wslk geen controle)
2. Onaangepaste snelheid, idem (wslk geen controle)
3. Voorrangsnegatie (rijstrookwissel ) , idem (wslk geen controle)

Menselijke factor:
1. Indommelen, onoplettendheid, vermoeidheid...
2. ? Rijvaardigheid ? Rijdiscipline ? Het zijn in de regel professionals.
3. Fouten van andere bestuurders (vooral voorrangsnegatie, te weinig afstand, onoplettendheid)

Infrastructuur:
1. worden strukturele files vroegtijdig aangekondigd door matrixborden ?
(vooral voor truckers die de Be-chaos nog niet gewend zijn)
2. ...

From_Vlaanderen
29 maart 2014, 21:53
Onvolledige "titel". Het krantenartikel zegt:


Dus enkel snelwegen, en dus enkel op basis van PV´s van de federale politie.
En verder spreken ze enkel over 2012-2013 tov 2011:

M.a.w. kan ook pure toeval zijn, en zeer weinig zeggend -amper 2 jaar-, maar alleszins genoeg om in het oog te houden (of de krant te vullen)

In het algemeen - dus alle wegen Be - is het aantal vrachtongevallen met doden en gewonden - namelijk dalend, en het aantal slachtoffers ook.
Bron FOD economie: http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/
Ook bron VTM van 14 februari 2014 op die basis.
Bij een voldoende aantal jaren kan men pas echt van een dalende tendens spreken, bvb hier quasi 8 jaar: basis 2005 tem 3Q 2013.



Jaagt men alle vrachtwagens de snelweg op omdat er geen alternatieve hoofddoorstroomwegen zijn (die veilig genoeg zijn) moet men niet verwonderd zijn dat alleen op de snelweg ook eens het aantal specifieke ongevallen kan toenemen op 2 jaar. Kan ook een teken zijn dat de economie wat meer aantrekt en er meer kms gedaan worden.

Wat ik wel heel graag had geweten van de federale politie als ze toch die PV´s maken welke de specifieke oorzaken waren van die letselongevallen van vrachtwagens op snelwegen:
vbn
1. Te weinig afstand, wordt daar voldoende op gecontroleerd ? (wslk geen controle)
2. Onaangepaste snelheid, idem (wslk geen controle)
3. Voorrangsnegatie (rijstrookwissel ) , idem (wslk geen controle)

Menselijke factor:
1. Indommelen, onoplettendheid, vermoeidheid...
2. ? Rijvaardigheid ? Rijdiscipline ? Het zijn in de regel professionals.
3. Fouten van andere bestuurders (vooral voorrangsnegatie, te weinig afstand, onoplettendheid)

Infrastructuur:
1. worden strukturele files vroegtijdig aangekondigd door matrixborden ?
(vooral voor truckers die de Be-chaos nog niet gewend zijn)
2. ...

En in hoeveel gevallen het de schuld was van de vrachtwagenbestuurder.

Mcnab
8 april 2014, 18:21
Verkeersveiligheid staat niet bovenaan de agenda van de overheid.
Geld innen is hun enige echte prioriteit.
Zolang men de mensen wagens gaat geven die sneller gaan dan de toegestane snelheid en mensen de keuze geeft om dronken achter hun stuur te kruipen zullen er veel doden vallen op onze wegen.
Daarom pleit ik ervoor dat men elke wagen uitrust met een alcoholslot en een begrenzer aangesloten op een intern gps toestel zodat men bv max 75kan rijden daar waar men 70 mag enz.
Gedaan met onze wegen vol te plaatsen met nutteloze flitspalen. Op het ogenblik dat je geflitst wordt is de overtreding namelijk al begaan.
Gedaan met nutteloze alcoholcontroles waar slechts een klein percentage van de dronken bestuurders gepakt wordt.
Gedaan met nutteloze en dure campagnes die slechts heel weinig en tijdelijk effect hebben.

Bovenstaande maatregelen samen met een goede verkeersinfrastructuur en verplichte degelijke rijopleidingen en sensibilisering campagnes is de enige echte oplossing naar maximale verkeersveiligheid.
Maarja dit brengt geen geld op he.

AsGardSGO
9 april 2014, 00:52
Verkeersveiligheid staat niet bovenaan de agenda van de overheid.
Geld innen is hun enige echte prioriteit.
Zolang men de mensen wagens gaat geven die sneller gaan dan de toegestane snelheid en mensen de keuze geeft om dronken achter hun stuur te kruipen zullen er veel doden vallen op onze wegen.
Daarom pleit ik ervoor dat men elke wagen uitrust met een alcoholslot en een begrenzer aangesloten op een intern gps toestel zodat men bv max 75kan rijden daar waar men 70 mag enz.
Gedaan met onze wegen vol te plaatsen met nutteloze flitspalen. Op het ogenblik dat je geflitst wordt is de overtreding namelijk al begaan.
Gedaan met nutteloze alcoholcontroles waar slechts een klein percentage van de dronken bestuurders gepakt wordt.
Gedaan met nutteloze en dure campagnes die slechts heel weinig en tijdelijk effect hebben.

Bovenstaande maatregelen samen met een goede verkeersinfrastructuur en verplichte degelijke rijopleidingen en sensibilisering campagnes is de enige echte oplossing naar maximale verkeersveiligheid.
Maarja dit brengt geen geld op he.

De essentie gevat.

cookie monster
18 augustus 2020, 23:17
2019 of iets eerder:
https://www.dumpert.nl/item/7737439_2a3b00c5
Maar hier heb ik toch zo m'n twijfels dat de vrachtwagenchauffeur in fout is !!

cookie monster
20 augustus 2020, 10:08
https://www.hln.be/video/hallucinante-beelden-trucker-ramt-collega-en-vlucht~p162502
Nou , geweldig eentje die te laat de afslag neemt , knalt daardoor bijna op de betonnenberm ,
vervolgens de collega opzij rammen , en doorrijden !! Ik ben benieuwd naar het vervolg !!