PDA

View Full Version : Hoe de BUB denkt over oorlogsmisdaden...


Tantist
15 februari 2003, 21:04
Inderdaad, de koning heeft voordeel gehaald uit de congo, evenals onze ministers in die tijd, en iedere mens die ook maar een beetje geld had om daar naar toe te gaan en er iets op te richten.
Hoe erg het ook mocht zijn, wat daar gebeurd is, het is dankzij die gruwelen dat u en ik nu gebruik maken van het internet, dat er in België en enorme economische vooruitgang was...

We mogen dus doen wat we maar willen, als we er maar profijt uit halen... Zegt genoeg over het mensenrechtelijke karakter van de BUB...

Dimitri
15 februari 2003, 21:21
8O Deze had ik even gemist. Blijkbaar is het normaal als een Koning een heel Afrikaans land als privébezit heeft?!
Maar de relatie tussen koloniale inkomsten en internet vind ik wel het toppunt. Er zijn veel rijke landen die geen of nauwelijks koloniën hebben of hadden: Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, Luxemburg, Zwitserland, enz. Duitsland heeft wel koloniën gehad, maar heeft zich ondanks alle betalingen en de heropbouw van het land na WO I en II toch ontwikkeld tot het rijkste grote land van Europa. Het ligt er dus maar helemaal aan waar het geld terecht komt. Als ik in België kijk krijg ik in ieder geval het idee dat de koloniale inkomsten niet bepaald eerlijk verdeeld zijn...

Stefanie
15 februari 2003, 21:48
Inderdaad, de koning heeft voordeel gehaald uit de congo, evenals onze ministers in die tijd, en iedere mens die ook maar een beetje geld had om daar naar toe te gaan en er iets op te richten.
Hoe erg het ook mocht zijn, wat daar gebeurd is, het is dankzij die gruwelen dat u en ik nu gebruik maken van het internet, dat er in België en enorme economische vooruitgang was...

We mogen dus doen wat we maar willen, als we er maar profijt uit halen... Zegt genoeg over het mensenrechtelijke karakter van de BUB...

:roll: :roll: :roll: België is een klein landje. Internet komt uit Amerika. Al Gore heeft daar nog aan meegewerkt. Nee, dat we internet hebben, is dankzij de VS. Internet komt niet uit België. :roll: Trouwens, het schijnt dat de gruwelen in Congo erger waren dan in andere coloniën. Tussen haakjes, de VS (zij die internet naar hier brachten) was vroeger een kolonie van het Verenigd Koninkrijk.

Nello
15 februari 2003, 23:08
Inderdaad, de koning heeft voordeel gehaald uit de congo, evenals onze ministers in die tijd, en iedere mens die ook maar een beetje geld had om daar naar toe te gaan en er iets op te richten.
Hoe erg het ook mocht zijn, wat daar gebeurd is, het is dankzij die gruwelen dat u en ik nu gebruik maken van het internet, dat er in België en enorme economische vooruitgang was...

We mogen dus doen wat we maar willen, als we er maar profijt uit halen... Zegt genoeg over het mensenrechtelijke karakter van de BUB...

Even een rechtzetting: ik heb ook gezegd dat dit schandalig was, wat daar gebeurd was, dat ik het niet goedkeurde. Gelieve dat er ook bij te vermelden.

Wat mijn vergelijk met internet betreft: daarmee wilde ik duidelijk maken dat door deze schandalige zaken, Belgie in een economische stroomversnelling geraakte, waardoor de mensen nu een mooi spaarpotje hebben.

Ik heb echter nergens goedgekeurd wat ZKM Leopold II én de Belgische staat gedaan hebben.

Nello
15 februari 2003, 23:10
8O Deze had ik even gemist. Blijkbaar is het normaal als een Koning een heel Afrikaans land als privébezit heeft?!
Maar de relatie tussen koloniale inkomsten en internet vind ik wel het toppunt. Er zijn veel rijke landen die geen of nauwelijks koloniën hebben of hadden: Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, Luxemburg, Zwitserland, enz. Duitsland heeft wel koloniën gehad, maar heeft zich ondanks alle betalingen en de heropbouw van het land na WO I en II toch ontwikkeld tot het rijkste grote land van Europa. Het ligt er dus maar helemaal aan waar het geld terecht komt. Als ik in België kijk krijg ik in ieder geval het idee dat de koloniale inkomsten niet bepaald eerlijk verdeeld zijn...

Officieel was het geen bezit van de koning, maar het was wel het enige land dat bezit was van een privémaatschappij, wiens naam mij even ontglipt. De koning was er wel voorzitter van, dus kan men stellen dat de koning eigenaar WAS.

Stefanie
15 februari 2003, 23:13
Dat Vlaanderen rijk is, is nog maar recent. 60-70 jaar geleden bv. was er nog veel armoede. Dé grote rijkdom kwam er tijdens de jaren '60, in de periode dat Congo onafhankelijk werd.

Nello
15 februari 2003, 23:14
Dat Vlaanderen rijk is, is nog maar recent. 60-70 jaar geleden bv. was er nog veel armoede. Dé grote rijkdom kwam er tijdens de jaren '60, in de periode dat Congo onafhankelijk werd.

Ik zei Belgie

Nello
15 februari 2003, 23:15
deze discutie wordt momenteel echter ergens anders gevoerd.

Ik wilde hier maar alleen zeggen dat er geen enkel weldenkend mens de gruwelen van de Congo goedkeurt, ook ik niet.

Dimitri
15 februari 2003, 23:19
Officieel was het geen bezit van de koning, maar het was wel het enige land dat bezit was van een privémaatschappij, wiens naam mij even ontglipt. De koning was er wel voorzitter van, dus kan men stellen dat de koning eigenaar WAS.

Zo staat het in ieder geval in de geschiedenisboeken, dat Leopold het voor zichzelf had 'gekocht' op ik meen het Congres van Berlijn, waar heel Afrika werd verhandeld onder de Europese mogendheden.

Stefanie
15 februari 2003, 23:20
Precies. België. En net toen Congo onafhankelijk werd, werd Wallonië armer en Vlaanderen rijker. Je had 't over Leopold II. De Vlamingen waren in de 19e eeuw net heel arm. Ondervoeding, kinderarbeid, kindersterfte, ongezond werk, tbc... Schrijnende armoede. Toen die rubber uit Congo zoveel opbracht, waren Vlaamse kinderen gedwongen om 12 uur per dag vuil en ongezond werk te doen. Soms raakten ze gewond of werden ze gedood op het werk. Het was pure kindermishandeling. Een groot onrecht. Veel Vlamingen waren ongeletterd. Het was gewoon uitbuiting.

Nello
15 februari 2003, 23:21
Officieel was het geen bezit van de koning, maar het was wel het enige land dat bezit was van een privémaatschappij, wiens naam mij even ontglipt. De koning was er wel voorzitter van, dus kan men stellen dat de koning eigenaar WAS.

Zo staat het in ieder geval in de geschiedenisboeken, dat Leopold het voor zichzelf had 'gekocht' op ik meen het Congres van Berlijn, waar heel Afrika werd verhandeld onder de Europese mogendheden.

IDD, en daar is Congo verkocht aan die organisatie, wiens naam ik even kwijt ben

Nello
15 februari 2003, 23:23
Precies. België. En net toen Congo onafhankelijk werd, werd Wallonië armer en Vlaanderen rijker. Je had 't over Leopold II. De Vlamingen waren in de 19e eeuw net heel arm. Ondervoeding, kinderarbeid, kindersterfte, ongezond werk, tbc... Schrijnende armoede. Toen die rubber uit Congo zoveel opbracht, waren Vlaamse kinderen gedwongen om 12 uur per dag vuil en ongezond werk te doen. Soms raakten ze gewond of werden ze gedood op het werk. Het was pure kindermishandeling. Een groot onrecht. Veel Vlamingen waren ongeletterd. Het was gewoon uitbuiting.
Dat klopt, en zelfs in de 20e eeuw was het Vlaamse landsgedeelte zeer arm. maar in de jaren 55/60 kwam er veel geld naar belgie binnen, en moesten we niets meer uitgeven aan congo wegens de onafhankelijkheid. dus: Zuivere winst!!

Stefanie
15 februari 2003, 23:28
Dat klopt, en zelfs in de 20e eeuw was het Vlaamse landsgedeelte zeer arm. maar in de jaren 55/60 kwam er veel geld naar belgie binnen, en moesten we niets meer uitgeven aan congo wegens de onafhankelijkheid. dus: Zuivere winst!!





Wat mijn vergelijk met internet betreft: daarmee wilde ik duidelijk maken dat door deze schandalige zaken, Belgie in een economische stroomversnelling geraakte, waardoor de mensen nu een mooi spaarpotje hebben.

Dus Vlaanderen (60 % van de Belgen) legde een mooi spaarpotje aan dankzij deze schandalige zaken in Congo. De rijkdom kwam echter pas nadat Congo onafhankelijk werd. :?

Tantist
15 februari 2003, 23:44
Inderdaad, de koning heeft voordeel gehaald uit de congo, evenals onze ministers in die tijd, en iedere mens die ook maar een beetje geld had om daar naar toe te gaan en er iets op te richten.
Hoe erg het ook mocht zijn, wat daar gebeurd is, het is dankzij die gruwelen dat u en ik nu gebruik maken van het internet, dat er in België en enorme economische vooruitgang was...

We mogen dus doen wat we maar willen, als we er maar profijt uit halen... Zegt genoeg over het mensenrechtelijke karakter van de BUB...

Even een rechtzetting: ik heb ook gezegd dat dit schandalig was, wat daar gebeurd was, dat ik het niet goedkeurde. Gelieve dat er ook bij te vermelden.

U bent dus werkelijk in de leer gegaan bij Chris Dusauchoit :lol:

Tantist
15 februari 2003, 23:47
Dat klopt, en zelfs in de 20e eeuw was het Vlaamse landsgedeelte zeer arm. maar in de jaren 55/60 kwam er veel geld naar belgie binnen, en moesten we niets meer uitgeven aan congo wegens de onafhankelijkheid. dus: Zuivere winst!!





Wat mijn vergelijk met internet betreft: daarmee wilde ik duidelijk maken dat door deze schandalige zaken, Belgie in een economische stroomversnelling geraakte, waardoor de mensen nu een mooi spaarpotje hebben.

Dus Vlaanderen (60 % van de Belgen) legde een mooi spaarpotje aan dankzij deze schandalige zaken in Congo. De rijkdom kwam echter pas nadat Congo onafhankelijk werd. :?

Ah mooi... Ik ben niet de enige die merkt dat deze uitleg rammelt langs alle kanten...

John Stufflebeam
16 februari 2003, 00:09
8O Deze had ik even gemist. Blijkbaar is het normaal als een Koning een heel Afrikaans land als privébezit heeft?!
Maar de relatie tussen koloniale inkomsten en internet vind ik wel het toppunt. Er zijn veel rijke landen die geen of nauwelijks koloniën hebben of hadden: Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, Luxemburg, Zwitserland, enz. Duitsland heeft wel koloniën gehad, maar heeft zich ondanks alle betalingen en de heropbouw van het land na WO I en II toch ontwikkeld tot het rijkste grote land van Europa. Het ligt er dus maar helemaal aan waar het geld terecht komt. Als ik in België kijk krijg ik in ieder geval het idee dat de koloniale inkomsten niet bepaald eerlijk verdeeld zijn...

Officieel was het geen bezit van de koning, maar het was wel het enige land dat bezit was van een privémaatschappij, wiens naam mij even ontglipt. De koning was er wel voorzitter van, dus kan men stellen dat de koning eigenaar WAS.

De "Congo Vrijstaat" was officieel uiteraard wel het bezit van Leopold II. Leopold was niet alleen koning van Belgié, maar ook koning van Kongo Vrijstaat, hiertoe had hij de toestemming van het belgische parlement verkregen.

De wandaden van Leopold II in Kongo veroorzaakten de dood van miljoenen mensen, de schattingen liggen tussen de 6 en de 10 miljoen. dit was één van de grootste misdaden tegen de mensheid. Overigens -en dat leert u niet op school - werd de term "Crimes against humanity" uitgevonden om de misdaden van Leopold II aan te klagen. (George Washington Williams, in een brief uit 1891 aan de US minister van buitenlandse zaken).

Het is verbijsterend dat de monarchie of de Belgische staat zich nooit gedistancieerd hebben van de misdaden van Leopold II. Meer nog, de beeltenis van Leopold II siert menig Brussels plein, straten en tunnels dragen de naam van de tiran, op school wordt de zwartste bladzijde uit de geschiedenis van de monarchie en van dit land weggemoffeld.

Tantist
16 februari 2003, 00:14
Tja, wat kan ik daar nog aan toevoegen? Ik heb het boek van Hochschild gezien in De Standaard, misschien aanrader voor Nello in Wonderland?

Stefanie
16 februari 2003, 00:21
De wandaden van Leopold II in Kongo veroorzaakten de dood van miljoenen mensen, de schattingen liggen tussen de 6 en de 10 miljoen. dit was één van de grootste misdaden tegen de mensheid. Overigens -en dat leert u niet op school - werd de term "Crimes against humanity" uitgevonden om de misdaden van Leopold II aan te klagen. (George Washington Williams, in een brief uit 1891 aan de US minister van buitenlandse zaken).

Dat wist ik inderdaad niet. Wat betreft die 6 of 10 miljoen doden: ik las een paar jaar geleden ergens dat Congo in die tijd helemaal niet dicht bevolkt was en dat er dus onmogelijk zoveel slachtoffers konden zijn. Nu ja, ik herinner mij de details niet meer. Het is al 'n tijd geleden. Ook beweerden ze dat Leopold II helemaal niet van die misdaden op de hoogte was. En van zodra hij het wist, probeerde hij het te stoppen, zo stond daar.

Tantist
16 februari 2003, 00:26
De wandaden van Leopold II in Kongo veroorzaakten de dood van miljoenen mensen, de schattingen liggen tussen de 6 en de 10 miljoen. dit was één van de grootste misdaden tegen de mensheid. Overigens -en dat leert u niet op school - werd de term "Crimes against humanity" uitgevonden om de misdaden van Leopold II aan te klagen. (George Washington Williams, in een brief uit 1891 aan de US minister van buitenlandse zaken).

Dat wist ik inderdaad niet. Wat betreft die 6 of 10 miljoen doden: ik las een paar jaar geleden ergens dat Congo in die tijd helemaal niet dicht bevolkt was en dat er dus onmogelijk zoveel slachtoffers konden zijn. Nu ja, ik herinner mij de details niet meer. Het is al 'n tijd geleden. Ook beweerden ze dat Leopold II helemaal niet van die misdaden op de hoogte was. En van zodra hij het wist, probeerde hij het te stoppen, zo stond daar.

Ik heb ook zo iets gelijksaardigs gelezen op het internet, maar dat ging dan over Hitler: Er hat es nicht gewüsst... :lol:

Dimitri
16 februari 2003, 00:35
Nee, dat waren de Duitsers zelf, die es nicht gewusst haben. :wink:

Waarom wordt Congo trouwens tegenwoordig met een C geschreven, het was vroeger toch Kongo?

Tantist
16 februari 2003, 02:07
Nee, dat waren de Duitsers zelf, die es nicht gewusst haben. :wink:


Hola, dat is misschien wel zo, maar ik heb expliciet een neonazi tekst gevonden ooit waarin de holocaust tenminste niet ontkend werd, maar waarin gesteld werd dat de Führer niet op de hoogte was van deze genocide...

Een beetje zoals Nello 8)

Nello
16 februari 2003, 11:12
8O Deze had ik even gemist. Blijkbaar is het normaal als een Koning een heel Afrikaans land als privébezit heeft?!
Maar de relatie tussen koloniale inkomsten en internet vind ik wel het toppunt. Er zijn veel rijke landen die geen of nauwelijks koloniën hebben of hadden: Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, Luxemburg, Zwitserland, enz. Duitsland heeft wel koloniën gehad, maar heeft zich ondanks alle betalingen en de heropbouw van het land na WO I en II toch ontwikkeld tot het rijkste grote land van Europa. Het ligt er dus maar helemaal aan waar het geld terecht komt. Als ik in België kijk krijg ik in ieder geval het idee dat de koloniale inkomsten niet bepaald eerlijk verdeeld zijn...

Officieel was het geen bezit van de koning, maar het was wel het enige land dat bezit was van een privémaatschappij, wiens naam mij even ontglipt. De koning was er wel voorzitter van, dus kan men stellen dat de koning eigenaar WAS.

De "Congo Vrijstaat" was officieel uiteraard wel het bezit van Leopold II. Leopold was niet alleen koning van Belgié, maar ook koning van Kongo Vrijstaat, hiertoe had hij de toestemming van het belgische parlement verkregen.

De wandaden van Leopold II in Kongo veroorzaakten de dood van miljoenen mensen, de schattingen liggen tussen de 6 en de 10 miljoen. dit was één van de grootste misdaden tegen de mensheid. Overigens -en dat leert u niet op school - werd de term "Crimes against humanity" uitgevonden om de misdaden van Leopold II aan te klagen. (George Washington Williams, in een brief uit 1891 aan de US minister van buitenlandse zaken).

Het is verbijsterend dat de monarchie of de Belgische staat zich nooit gedistancieerd hebben van de misdaden van Leopold II. Meer nog, de beeltenis van Leopold II siert menig Brussels plein, straten en tunnels dragen de naam van de tiran, op school wordt de zwartste bladzijde uit de geschiedenis van de monarchie en van dit land weggemoffeld.

Inderdaad, de koning was tevens ook koning van Congo (Kongo), maar niet de officiele eigenaar, dat was die firma, ik ben even wanhopig op zoek naar de naam, zodra ik hem weet, weten jullie hem ook.

Nello
16 februari 2003, 11:13
Nee, dat waren de Duitsers zelf, die es nicht gewusst haben. :wink:


Hola, dat is misschien wel zo, maar ik heb expliciet een neonazi tekst gevonden ooit waarin de holocaust tenminste niet ontkend werd, maar waarin gesteld werd dat de Führer niet op de hoogte was van deze genocide...

Een beetje zoals Nello 8)

U valt echter wel in herhaling, ik heb al meerdere keren op dit forum gezegd dat het een schandalige affaire was, of spreekt u me dat tegen?

Nello
16 februari 2003, 13:05
Beste mensen, de privémaatschappij is gekend onder de naam: Association International du Congo.

Ik zal alle informatie die ik hierover heb op een website plaatsen, via geocities, en jullie de link doorgeven.

Tantist
16 februari 2003, 13:18
Nee, dat waren de Duitsers zelf, die es nicht gewusst haben. :wink:


Hola, dat is misschien wel zo, maar ik heb expliciet een neonazi tekst gevonden ooit waarin de holocaust tenminste niet ontkend werd, maar waarin gesteld werd dat de Führer niet op de hoogte was van deze genocide...

Een beetje zoals Nello 8)

U valt echter wel in herhaling, ik heb al meerdere keren op dit forum gezegd dat het een schandalige affaire was, of spreekt u me dat tegen?

"Ik weet van niets van Agusta" - Willy Claes

Nello
16 februari 2003, 13:22
Nee, dat waren de Duitsers zelf, die es nicht gewusst haben. :wink:


Hola, dat is misschien wel zo, maar ik heb expliciet een neonazi tekst gevonden ooit waarin de holocaust tenminste niet ontkend werd, maar waarin gesteld werd dat de Führer niet op de hoogte was van deze genocide...

Een beetje zoals Nello 8)

U valt echter wel in herhaling, ik heb al meerdere keren op dit forum gezegd dat het een schandalige affaire was, of spreekt u me dat tegen?

"Ik weet van niets van Agusta" - Willy Claes

Fantastisch, wat wil u nu bewijzen met Willy Claes? Ik heb op dit forum niets ontkend, noch ben ik betrokken bij enig schandaal van onze koning+regering

Jan van den Berghe
16 februari 2003, 13:50
Dat klopt, en zelfs in de 20e eeuw was het Vlaamse landsgedeelte zeer arm. maar in de jaren 55/60 kwam er veel geld naar belgie binnen, en moesten we niets meer uitgeven aan congo wegens de onafhankelijkheid. dus: Zuivere winst!!

De economische heropstanding van Vlaanderen heeft niets te maken met de Kongolese onafhankelijkheid. Zolang Kongo een Belgische kolonie was, fungeerde Antwerpen als de belangrijkste draaischijf voor de op- en omslag van goederen uit Afrika. Toen daaraan een eind kwam, betekende dit ook een zware doffer voor Antwerpen.

Vlaanderen is uit het dal geraakt door twee belangrijke factoren: (a) Amerikaanse investeringen na WO II en (b) het ontstaan van een eigen Vlaams groot-ondernemersnetwerk (dat voordien nog sterk door een Franstalige klasse werd gedomineerd).

Nello
16 februari 2003, 13:54
Vlaanderen is uit het dal geraakt door twee belangrijke factoren: (a) Amerikaanse investeringen na WO II en (b) het ontstaan van een eigen Vlaams groot-ondernemersnetwerk (dat voordien nog sterk door een Franstalige klasse werd gedomineerd).

Maar de Vlaamse KMO's waren toch al ontwikkeld voor WOII, bv Gevaert in Antwerpen, maar ook nog andere industrietakken, aan boom, aan de kust (staalindustrie)

Ik ga hier niet ontkennen dat Antwerpen, en heel Belgie veel winsten heeft gehaald uit de Congo. Is dat ook niet de bedoeling van een kolonie geweest vroeger?
Ik heb alleen maar willen duiden op het logische gevolg van de eerste jaren van onafhankelijkheid van Congo, op België

Tantist
16 februari 2003, 14:31
Nee, dat waren de Duitsers zelf, die es nicht gewusst haben. :wink:


Hola, dat is misschien wel zo, maar ik heb expliciet een neonazi tekst gevonden ooit waarin de holocaust tenminste niet ontkend werd, maar waarin gesteld werd dat de Führer niet op de hoogte was van deze genocide...

Een beetje zoals Nello 8)

U valt echter wel in herhaling, ik heb al meerdere keren op dit forum gezegd dat het een schandalige affaire was, of spreekt u me dat tegen?

"Ik weet van niets van Agusta" - Willy Claes

Fantastisch, wat wil u nu bewijzen met Willy Claes? Ik heb op dit forum niets ontkend, noch ben ik betrokken bij enig schandaal van onze koning+regering

Chris heeft de trekker ook niet overgehaald, maar kon toch niet nalaten te zeggen dat de moord op Fortuyn zeer aangename gevolgen had... Kan de parallel nog duidelijker zijn?

Gotcha!!!

Nello
16 februari 2003, 14:34
Nee, dat waren de Duitsers zelf, die es nicht gewusst haben. :wink:


Hola, dat is misschien wel zo, maar ik heb expliciet een neonazi tekst gevonden ooit waarin de holocaust tenminste niet ontkend werd, maar waarin gesteld werd dat de Führer niet op de hoogte was van deze genocide...

Een beetje zoals Nello 8)

U valt echter wel in herhaling, ik heb al meerdere keren op dit forum gezegd dat het een schandalige affaire was, of spreekt u me dat tegen?



"Ik weet van niets van Agusta" - Willy Claes

Fantastisch, wat wil u nu bewijzen met Willy Claes? Ik heb op dit forum niets ontkend, noch ben ik betrokken bij enig schandaal van onze koning+regering

Chris heeft de trekker ook niet overgehaald, maar kon toch niet nalaten te zeggen dat de moord op Fortuyn zeer aangename gevolgen had... Kan de parallel nog duidelijker zijn?

Gotcha!!!

Kijk, Tantist,
Chris heeft duidelijk de feiten van 6 mei toegejuicht en goedgekeurd.
U zult van mij geen enkele toejuiching vinden over de mensonwaardigheden gebeurd in Congo, dus: welke parallel?

Tantist
16 februari 2003, 15:19
Die is toch duidelijk dacht ik? Aj aj aj, wat een flater dat je begaan hebt...

Tantist
16 februari 2003, 15:22
Kijk, Tantist,
Chris heeft duidelijk de feiten van 6 mei toegejuicht en goedgekeurd.
U zult van mij geen enkele toejuiching vinden over de mensonwaardigheden gebeurd in Congo, dus: welke parallel?

Allez, nog eens speciaal om je te kakken te zetten, het gesprek van Dusauchoit Chris keurt de moord ook direct af (vet):

Gotcha!!


Ben Crabbé: Waar ben je hard van geschrokken dit jaar?



Chris Dusauchoit: "Waar ik hard van geschrokken was, Ben, was het plotse heengaan van de heer Fortuyn, Pim."



Ben Crabbé: "Dat was niet om te lachen, hé?"



Chris Duchausoit: "Euh ... wel laat me zeggen dat ik daar toch een kleine bedenking bij had. Ik herinner me dat toen het nieuws mij bereikte - ik was aan het koken - en ik had er toch geen slecht gevoel bij. Ik dacht: erger kwaad is voorkomen."



Ben Crabbé:"Meen je dat nu echt?"



Chris Duchausoit: "Ja, dat meen ik echt. Ik dacht, eigenlijk dacht ik om eerlijk te zijn: one down, twenty to go. het heeft mij verwonderd dat de zaak zo lekker snel geïmplodeerd is." (Stilte)



Ben Crabbé: "Ik zwijg ..."



Chris Duchausoit: ""Ja het wordt stil op de radio"



Ben Crabbé: "... om te zien wat je daar verder op gaat zeggen."



Chris Duchausoit: "Ik vond dat daarmee de zaak snel was afgehandeld."



Ben Crabbé: "Daar kun je je toch nooit achter scharen?"



Chris Duschausoit:"Nee, natuurlijk niet."



Ben Crabbé: "Een politieke moord dat kan toch niet?"



Chris Duchausoit: " Nee, natuurlijk niet. Maar ik vond het toch, laat ons zeggen, een oplossing waar ik op termijn misschien toch de positieve kanten van ga inzien."

John Stufflebeam
16 februari 2003, 15:28
Beste mensen, de privémaatschappij is gekend onder de naam: Association International du Congo.

Ik zal alle informatie die ik hierover heb op een website plaatsen, via geocities, en jullie de link doorgeven.

Een bijzonder grappige blunder. De "Association International du Congo" was gewoon de eerste naam van Kongo. Op de conferentie van Berlijn werd Leopold II erkend als staatshoofd van de AIC. Op 1 juli 1885 veranderde Leopold II de naam dan in "Etat libre du Congo"

Kongo vrijstaat (http://www.boondocksnet.com/congo/congo_cc_news0409e.html)

The Berlin Conference of 1884 - 85 recognized King Leopold II of Belgium as the sovereign head of state for an International Association of the Congo. On July 1, 1885, the entity was renamed the Congo Free State, and in 1908 the state was accorded colonial status as the Belgian Congo.

Nello
16 februari 2003, 16:47
Beste mensen, de privémaatschappij is gekend onder de naam: Association International du Congo.

Ik zal alle informatie die ik hierover heb op een website plaatsen, via geocities, en jullie de link doorgeven.

Een bijzonder grappige blunder. De "Association International du Congo" was gewoon de eerste naam van Kongo. Op de conferentie van Berlijn werd Leopold II erkend als staatshoofd van de AIC. Op 1 juli 1885 veranderde Leopold II de naam dan in "Etat libre du Congo"

Kongo vrijstaat (http://www.boondocksnet.com/congo/congo_cc_news0409e.html)

The Berlin Conference of 1884 - 85 recognized King Leopold II of Belgium as the sovereign head of state for an International Association of the Congo. On July 1, 1885, the entity was renamed the Congo Free State, and in 1908 the state was accorded colonial status as the Belgian Congo.

Ik vrees dat u betere bronnen zult moeten zoeken, aangezien Stanley zelfs deel uitmaakte van de organisatie AIC, opgericht door ZKM Leopold II

Na de ontdekkingen van Henry Morton Stanley (in 1875 – 1879) stuurde de Belgische koning Leopold II een expeditie eropuit om het gebied rond de Kongo-rivier voor hem in te nemen. In die tijd was het niet moeilijk meer om de macht van de plaatselijke koningen over te nemen. In 1885, tijdens de Conferentie van Berlijn, waarop de Europese machthebbers Afrika onderling verdeelden, riep de Belgische koning Kongo uit tot zijn privé-bezit. Met dat doel had Stanley, door de Kongolezen Boula Matari (Rotsenbreker) genoemd, zo’n 450 inheemse stamhoofden contracten laten ondertekenen. Zo werd vastgelegd waar de grenzen van koning Leopolds gebied in Afrika zouden lopen. De koning financierde zelf het vervolg van die expeditie en zorgde ervoor dat hij het geld terugverdiende met zijn Kongo-Vrijstaat. Bedrijven die zich verbonden aan zijn onderneming betaalden hoge prijzen om concessies te verkrijgen. De belangrijkste opbrengsten van de kolonie kwamen van de winning van koper, palmolie en rubber. Helaas waren het niet de Kongolezen die profiteerden van die opbrengsten. Integendeel: onder dwang moesten zij hard werken voor de blanken en kregen daarvoor alleen eten en wat zakgeld. Aan het begin van de twintigste eeuw werd het misbruik nog erger. Tussen 1885 en 1907 werden ongeveer drie miljoen Afrikanen omgebracht door de kolonisten.

Toen de schuldenlast van Kongo te groot begon te worden, gaf Leopold II zonder aarzelen zijn privé-kolonie op. Mede onder druk van de kritiek die hij (in binnen- en buitenland) op zijn beleid kreeg gaf Leopold II in 1908 Kongo-Vrijstaat aan België, werd het Belgisch Kongo en kon de Belgische staatskas opdraaien voor de ontwikkelingskosten van het gebied.
http://www.xs4all.nl/~imdo/bienco/geschiedenis.htm

John Stufflebeam
16 februari 2003, 17:35
Beste mensen, de privémaatschappij is gekend onder de naam: Association International du Congo.

Ik zal alle informatie die ik hierover heb op een website plaatsen, via geocities, en jullie de link doorgeven.

Een bijzonder grappige blunder. De "Association International du Congo" was gewoon de eerste naam van Kongo. Op de conferentie van Berlijn werd Leopold II erkend als staatshoofd van de AIC. Op 1 juli 1885 veranderde Leopold II de naam dan in "Etat libre du Congo"

Kongo vrijstaat (http://www.boondocksnet.com/congo/congo_cc_news0409e.html)

The Berlin Conference of 1884 - 85 recognized King Leopold II of Belgium as the sovereign head of state for an International Association of the Congo. On July 1, 1885, the entity was renamed the Congo Free State, and in 1908 the state was accorded colonial status as the Belgian Congo.

Ik vrees dat u betere bronnen zult moeten zoeken, aangezien Stanley zelfs deel uitmaakte van de organisatie AIC, opgericht door ZKM Leopold II

Na de ontdekkingen van Henry Morton Stanley (in 1875 – 1879) stuurde de Belgische koning Leopold II een expeditie eropuit om het gebied rond de Kongo-rivier voor hem in te nemen. In die tijd was het niet moeilijk meer om de macht van de plaatselijke koningen over te nemen. In 1885, tijdens de Conferentie van Berlijn, waarop de Europese machthebbers Afrika onderling verdeelden, riep de Belgische koning Kongo uit tot zijn privé-bezit. Met dat doel had Stanley, door de Kongolezen Boula Matari (Rotsenbreker) genoemd, zo’n 450 inheemse stamhoofden contracten laten ondertekenen. Zo werd vastgelegd waar de grenzen van koning Leopolds gebied in Afrika zouden lopen. De koning financierde zelf het vervolg van die expeditie en zorgde ervoor dat hij het geld terugverdiende met zijn Kongo-Vrijstaat. Bedrijven die zich verbonden aan zijn onderneming betaalden hoge prijzen om concessies te verkrijgen. De belangrijkste opbrengsten van de kolonie kwamen van de winning van koper, palmolie en rubber. Helaas waren het niet de Kongolezen die profiteerden van die opbrengsten. Integendeel: onder dwang moesten zij hard werken voor de blanken en kregen daarvoor alleen eten en wat zakgeld. Aan het begin van de twintigste eeuw werd het misbruik nog erger. Tussen 1885 en 1907 werden ongeveer drie miljoen Afrikanen omgebracht door de kolonisten.

Toen de schuldenlast van Kongo te groot begon te worden, gaf Leopold II zonder aarzelen zijn privé-kolonie op. Mede onder druk van de kritiek die hij (in binnen- en buitenland) op zijn beleid kreeg gaf Leopold II in 1908 Kongo-Vrijstaat aan België, werd het Belgisch Kongo en kon de Belgische staatskas opdraaien voor de ontwikkelingskosten van het gebied.
http://www.xs4all.nl/~imdo/bienco/geschiedenis.htm

Ik lees nergens in je citaat iets over AIC, dus ik herhaal: Leopold II werd op de conferntie van Berlijn erkend als staatshoofd van de AIC, wat later omgedoopt werd tot Kongo Vrijstaat. Je geciteerde tekst staat overigens bol van fouten. Zo gaf Leopold II zijn kolonie helemaal niet zonder aarzelen op, hij bleef ervoor vechten tot de laatste snik. Hij financierde de kolonie niet zelf, hij kreeg een grote lening van de Belgische staat die hij weigerde terug te betalen. Hij schonk zijn kolonie niet aan België, hij verkocht ze voor een ferme som.

En bovenal waren het niet de kolonisten die miljoenen Kongolezen ombrachten, het waren mensen en handelsmaatschappijen die rechtstreeks door de koning werden gestuurd.

O ja, de Kongolezen kregen helemaal geen eten en wat zakgeld voor hun atbeid. De Kongolezen mochten geen geld bezitten of uitgeven. En voor eten moesten ze zelf zorgen. Daarom dat vele slachtoffers gewoon van honger en uitputting omkwamen.

Nello
16 februari 2003, 17:43
Kijk, ik zal u in de loop van deze week de ernstige documentatie voorleggen, maar voor dit ogenblik kan ik daar niet bij.

Laat mij even het discutiepunt samenvatten: ik zeg: AIC = privéfirma, u zegt: AIC = land

laat het er voor vandaag daarop houden, ik zal u bericht sturen wanneer ik de documentatie toevoeg.

John Stufflebeam
16 februari 2003, 18:21
Kijk, ik zal u in de loop van deze week de ernstige documentatie voorleggen, maar voor dit ogenblik kan ik daar niet bij.

Laat mij even het discutiepunt samenvatten: ik zeg: AIC = privéfirma, u zegt: AIC = land

laat het er voor vandaag daarop houden, ik zal u bericht sturen wanneer ik de documentatie toevoeg.

Ik zeg ook Leopold II = moordenaar van miljoenen Kongolezen.

Tantist
16 februari 2003, 19:09
Aangezien Nello niet meer reageert op mijn citaat van Dusauchoit, denk ik: game, set and match 8)

Tantist
16 februari 2003, 19:11
Kijk, ik zal u in de loop van deze week de ernstige documentatie voorleggen, maar voor dit ogenblik kan ik daar niet bij.

Laat mij even het discutiepunt samenvatten: ik zeg: AIC = privéfirma, u zegt: AIC = land

laat het er voor vandaag daarop houden, ik zal u bericht sturen wanneer ik de documentatie toevoeg.

Ik zeg ook Leopold II = moordenaar van miljoenen Kongolezen.

Ach zo... Ik betwijfel of nonkel Marcel zelf zijn handen heeft vuil gemaakt aan de 6 miljoen joden. 't Is gewoon maar een opmerking...

Nello
16 februari 2003, 19:43
Aangezien Nello niet meer reageert op mijn citaat van Dusauchoit, denk ik: game, set and match 8)

Sorry Tantist, maar in een 'welles - nietes'spelletje heb ik geen zin
"je bent dusauchoit, ik ben niet dusauchoit..."
U hebt uw zeg gedaan, ik de mijne, we kunnen mekaar niet overtuigen over éénieders bedoeling, dus een compromis des belges is uitgesloten :wink:

John Stufflebeam
16 februari 2003, 20:33
Leopold II vond munitie nogal duur, verspilling diende dus vermeden te worden. Daarom moesten zijn soldaten (Force Publique) voor elke afgevuurde kogel de hand van één Kongolees inleveren. Vaak werden te veel kogels verschoten, en werden dan maar de handen van levende Kongolezen afgehakt.

http://users.pandora.be/realitybytes/handen.gif

Nello
16 februari 2003, 22:00
Leopold II vond munitie nogal duur, verspilling diende dus vermeden te worden. Daarom moesten zijn soldaten (Force Publique) voor elke afgevuurde kogel de hand van één Kongolees inleveren. Vaak werden te veel kogels verschoten, en werden dan maar de handen van levende Kongolezen afgehakt.

http://users.pandora.be/realitybytes/handen.gif
Kunnen we dan misschien rond Congo een nieuwe topic starten? dit heeft niets met communautaire discussie te maken, wel?

Zeno!
16 februari 2003, 22:08
Inderdaad, de koning heeft voordeel gehaald uit de congo, evenals onze ministers in die tijd, en iedere mens die ook maar een beetje geld had om daar naar toe te gaan en er iets op te richten.
Hoe erg het ook mocht zijn, wat daar gebeurd is, het is dankzij die gruwelen dat u en ik nu gebruik maken van het internet, dat er in België en enorme economische vooruitgang was...

Simplisme, grofheid en naïviteit in één. Da's kunnen.

Toch blij dat al die zwarten zijn gestorven/vermoord voor Internet (!) en ONZE vooruitgang! Ja, op ons koningshuis kunnen we trots zijn.

En dat Vlaanderen vandaag de wervarendste regio TER WERELD is, is ONDANKS Belgie en zéker niet DANKZIJ Belgie.

De Belgische constructie is een constante REM op de (economische) ontwikkeling van Vlaanderen. Vraag het maar eens aan het VEV!

Nello
17 februari 2003, 00:01
Inderdaad, de koning heeft voordeel gehaald uit de congo, evenals onze ministers in die tijd, en iedere mens die ook maar een beetje geld had om daar naar toe te gaan en er iets op te richten.
Hoe erg het ook mocht zijn, wat daar gebeurd is, het is dankzij die gruwelen dat u en ik nu gebruik maken van het internet, dat er in België en enorme economische vooruitgang was...

Simplisme, grofheid en naïviteit in één. Da's kunnen.

Toch blij dat al die zwarten zijn gestorven/vermoord voor Internet (!) en ONZE vooruitgang! Ja, op ons koningshuis kunnen we trots zijn.

En dat Vlaanderen vandaag de wervarendste regio TER WERELD is, is ONDANKS Belgie en zéker niet DANKZIJ Belgie.

De Belgische constructie is een constante REM op de (economische) ontwikkeling van Vlaanderen. Vraag het maar eens aan het VEV!

Goed, ik steun u nu volledig, ook Antwerpen zou economisch veel sterker staan zonder de rest van Vlaanderen.

Ik kondig bij deze de onafhankelijkheid van de Antwerpse mini-republiek af. Anversisten, meld u bij de nieuwe politieke formatie: NAA Nieuwe Antwerpse Alliantie.

1e programmapunt: speelgoedautootjes uitdelen aan antwerpse kindjes met het bedrag dat Antwerpenaren jaarlijks uitgeven aan niet-Antwerpssprekenden (uit bv Limburg, of West-Vlaanderen), want discrimineren op basis van taal, dat is geen strafbaar feit...

alpina
17 februari 2003, 00:34
Inderdaad, de koning heeft voordeel gehaald uit de congo, evenals onze ministers in die tijd, en iedere mens die ook maar een beetje geld had om daar naar toe te gaan en er iets op te richten.
Hoe erg het ook mocht zijn, wat daar gebeurd is, het is dankzij die gruwelen dat u en ik nu gebruik maken van het internet, dat er in België en enorme economische vooruitgang was...

Simplisme, grofheid en naïviteit in één. Da's kunnen.

Toch blij dat al die zwarten zijn gestorven/vermoord voor Internet (!) en ONZE vooruitgang! Ja, op ons koningshuis kunnen we trots zijn.

En dat Vlaanderen vandaag de wervarendste regio TER WERELD is, is ONDANKS Belgie en zéker niet DANKZIJ Belgie.

De Belgische constructie is een constante REM op de (economische) ontwikkeling van Vlaanderen. Vraag het maar eens aan het VEV!

Goed, ik steun u nu volledig, ook Antwerpen zou economisch veel sterker staan zonder de rest van Vlaanderen.

Ik kondig bij deze de onafhankelijkheid van de Antwerpse mini-republiek af. Anversisten, meld u bij de nieuwe politieke formatie: NAA Nieuwe Antwerpse Alliantie.

1e programmapunt: speelgoedautootjes uitdelen aan antwerpse kindjes met het bedrag dat Antwerpenaren jaarlijks uitgeven aan niet-Antwerpssprekenden (uit bv Limburg, of West-Vlaanderen), want discrimineren op basis van taal, dat is geen strafbaar feit...

U praat CONSTANT naast de kwestie, continu!!

Is het nu zo moeilijk om toe te geven dat in Belgie steeds een groep belangrijke heren is geweest die het niet afkonden dat Vlaanderen het als maar beter deed dan Wallonie, niet in het minst de koninklijke familie! Men heeft jarenlang geld gepompt in de Waalse metaalindustrie terwijl men goed genoeg wist dat Vlaanderen veel geschikter was omdat het aan de kust lag!! Nu verschiet men dan plots dat de metaalindustrie in Wallonie niet meer rendabel genoeg is voor het moederbedrijf, in vergelijking met beter gelegen concurrenten! Dat is dus twee keer geld pompen in een verkeerde zaak! Eerst om de metaalindustrie op een verkeerde plaats te blijven steunen en dan nog eens om de sociale dramas op te lossen!

Waar haalt u het dat Antwerpen sterker zou staan zonder de rest van Vlaanderen? Vlaanderen hangt gewoon samen met de sterke havens van Antwerpen en ZeeBrugge! Zij zorgen er onder meer voor dat de Economie in Vlaanderen goed draait, maar de rest van Vlaanderen eist niet dat een aantal bedrijven zich moeten positioneren in onrendabele gemeentes omdat ze anders jaloers zijn!!

Moi
17 februari 2003, 20:36
Inderdaad, de koning heeft voordeel gehaald uit de congo, evenals onze ministers in die tijd, en iedere mens die ook maar een beetje geld had om daar naar toe te gaan en er iets op te richten.
Hoe erg het ook mocht zijn, wat daar gebeurd is, het is dankzij die gruwelen dat u en ik nu gebruik maken van het internet, dat er in België en enorme economische vooruitgang was...

We mogen dus doen wat we maar willen, als we er maar profijt uit halen... Zegt genoeg over het mensenrechtelijke karakter van de BUB...

Hoe belachelijk om een hele natie af te schieten op een paar zinnen. Het is daarenboven een persoonlijke mening, en geen officiële mening van de Belgische staat of zo.

Wat bepaalde mensen in WOII deden, dat kan het Vlaamsch Parlement echter niet afkeuren? Als dit in Chili zou gebeuren, dan noemen we dat een fascistisch regime.

Stefanie
17 februari 2003, 20:59
Wat bepaalde mensen in WOII deden, dat kan het Vlaamsch Parlement echter niet afkeuren? Als dit in Chili zou gebeuren, dan noemen we dat een fascistisch regime.

8O 8O 8O :?: :?: :?: Waarom het Vlaams parlement? In Wallonië waren er ook collaborators. Tussen haakjes, de Vlaamse regering doet mee met het zogenaamde "knuffelbeleid". En heeft Patrick De Waal ons niet verschillende keren herinnert aan de holocaust?

Patriot!
17 februari 2003, 21:01
De Tweede Wereldoorlog en de collaboratie...

Er zijn toen duizenden mensen gestorven dankzij de flaminganten, en ook al is dat 60 jaar geleden en deden zeker niet alle flaminganten eraan mee, is het toch de schuld van álle flaminganten van vandaag! :roll:
Uiteraard een compleet ridicule redenering, maar zo denken jullie ook :x

Ik heb al maanden bewust niet meer naar de collaboratie verwezen als het om extreem-rechtse Vlaams-nationalen gaat, maar als jullie álle Belgen (of Belgicisten, die er al even weinig mee te maken hadden) of de Monarchie beschuldigen van Congolezen afgeslacht te hebben... :roll: :roll: :x :x

Moi
17 februari 2003, 21:10
Waarom het Vlaams parlement?

Natuurlijk waren er in Wallonnië ook collaborateurs, er waren zelfs in heel Europa collaborateurs waarschijnlijk zelfs over heel de wereld. Maar daar gaat het niet om. Dat mensen collaboreren, dat begrijp ik best, ik verwijt de collaborateurs zelf ook niks, het is namelijk zo dat diegenen met wie je collaboreert je land bestuurt! Maar waar ik het van krijg, is dat het Vlaams parlement niet kan zeggen dat de collaboratie met de Nazi's SLECHT was, ze hebben het geprobeerd, maar het is niet gelukt. Neen, de conclusie werd dat de collaborateurs moesten vergeven worden. Ik vind dat mensen die zulke regimes gesteund hebben, niet kunnen vergeven worden. Misschien had ik zelf ook gecollaboreerd, maar dan zou ik nu niet eens vergeven WILLEN worden. De collaboratie was slecht. Ze moeten die mensen voor mij part nu niet eens meer straffen. als ze gewoon kunnen zeggen dat de collaboratie verkeerd, slecht en misdadig was, dat ware voor mij genoeg geweest. Maar dat konden ze niet. Zoals in het Oude Testament staat: "Gij zult niet doden!" Volgens de wet is doden strafbaar, maar het Vlaams Parlement kan maar niet zeggen dat dit slecht is. In Wallonnië konden ze de collaboratie wel veroordelen. In Vlaanderen blijkbaar niet. Maar als een buitenlands regime dit niet kan veroordelen, dan noemt Dewael dat een fascistoïd regime. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Stefanie
17 februari 2003, 21:12
Jamaar, zo is het niet helemaal. Patrick De Waal is tégen het Vlaams blok. Hij doet mee met de (bij momenten?) Waalsgezinde Guy en co. Je kan hem moeilijk vergelijken met Van Den Brande, hee? Het koningshuis zegt echter niets over Leopold II. Integendeel. Koning Boudewijn was in zijn toespraak vol lof over Leopold II! :evil:

Bruno*
17 februari 2003, 23:51
Jamaar, zo is het niet helemaal. Patrick De Waal is tégen het Vlaams blok. Hij doet mee met de (bij momenten?) Waalsgezinde Guy en co. Je kan hem moeilijk vergelijken met Van Den Brande, hee? Het koningshuis zegt echter niets over Leopold II. Integendeel. Koning Boudewijn was in zijn toespraak vol lof over Leopold II!

Dewael zijn visie en de visie van het VB op SZ zijn dezelfde. Misschien was het u overigens ontgaan dat Koning Boudewijn de zoon was van Leopold III?

Stefanie
17 februari 2003, 23:57
Nee, da's me helemaal niet ontgaan. Om te beginnen was Boudewijn een verre nazaat van Leopold II. Leopold III heeft hier niks mee te maken. Hou die er dus buiten. Ik blijf erbij dat Boudewijn had moeten afstand nemen van Leopold II's praktijken.

Jan van den Berghe
18 februari 2003, 13:59
In Wallonnië konden ze de collaboratie wel veroordelen. In Vlaanderen blijkbaar niet.

Wanneer heeft het Waals Parlement dan iets over de collaboratie afgekondigd, beste vriend?

En over de Waalse collaborateurs, nietwaar, niet over de Vlamingen? Wanneer was dat?

Graag tekst en uitleg.

Moi
18 februari 2003, 19:30
Het is natuurlijk wel zo dat de gehele collaboratie werd veroordeeld, maar dat kan het Vlaams Parlement zelfs niet!

Jan van den Berghe
18 februari 2003, 20:14
Het is natuurlijk wel zo dat de gehele collaboratie werd veroordeeld, maar dat kan het Vlaams Parlement zelfs niet!

Geen antwoord op de vraag.

Wanneer veroordeelde het Waals Parlement de collaboratie? Ik wil graag datum, zodat ik de teksten kan opsporen.

John Stufflebeam
18 februari 2003, 21:28
De Tweede Wereldoorlog en de collaboratie...

Er zijn toen duizenden mensen gestorven dankzij de flaminganten, en ook al is dat 60 jaar geleden en deden zeker niet alle flaminganten eraan mee, is het toch de schuld van álle flaminganten van vandaag! :roll:
Uiteraard een compleet ridicule redenering, maar zo denken jullie ook :x

Ik heb al maanden bewust niet meer naar de collaboratie verwezen als het om extreem-rechtse Vlaams-nationalen gaat, maar als jullie álle Belgen (of Belgicisten, die er al even weinig mee te maken hadden) of de Monarchie beschuldigen van Congolezen afgeslacht te hebben... :roll: :roll: :x :x

Na de collaboratie werden de schuldigen (en onschuldigen) aangepakt: de collaborerende organisaties werden ontbonden, de collaborateurs werden zwaar gestraft: ontzetting uit de burgerrechten, gevangenisstraf of de doodstraf.

Er werden wetten gestemd om herhaling van de feiten te verhinderen: de wet op de privé milities, het verbod op negationisme.

Niets van dit alles na de moord op miljoenen Kongolezen: de koning werd niet vervolgd, zijn organisatie - de monarchie - werd niet ontbonden, en behield al haar macht.

Een geweteloze Belgische koning kon dus dankzij zijn mandaat zware misdaden begaan. Om herhaling te voorkomen was het noodzakelijk om de macht van latere koningen te beperken, nochtans werd niets ondernomen.

Ook nu nog worden de wandaden van Leopold II door de Belgische overheid systematisch ontkend, op de site belgium.be kan je lezen dat Leopold II een goede kerel was. Eergisteren, 17 februari, brachten de leden van de koninklijke familie hulde aan alle overleden koningen, dus ook Leopold II. Boudewijn haalde het zelfs in zijn hoofd om Leopold II te loven in zijn toespraak bij de Kongolese onafhankelijkheid.

De vergelijking met het oorlogsverleden gaat dus helemaal niet op.

zorroaster
18 februari 2003, 22:41
De Tweede Wereldoorlog en de collaboratie...

Er zijn toen duizenden mensen gestorven dankzij de flaminganten, en ook al is dat 60 jaar geleden en deden zeker niet alle flaminganten eraan mee, is het toch de schuld van álle flaminganten van vandaag! :roll:
Uiteraard een compleet ridicule redenering, maar zo denken jullie ook :x


Ik zou het eerder een ridicule vergelijking noemen die u maakt, maar soit; we worden het al een beetje gewoon...

-Tien miljoen doden met enkele duizenden, dat is inderdaad perfect te vergelijken...

-Een deel van de flaminganten heeft gedeeltelijk gecollaboreerd, maar heeft geenszins meegeholpen aan de concentratiekampen of andere uitwassen. Leopold II heeft hoogspersoonlijk het systeem bestuurd dat 10 miljoen Congolezen heeft laten omkomen, perfecte vergelijking dus...

-Uit ideologie in volle oorlogstijd gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor de dood van enkele duizenden mensen of in vredestijd uit puur winstbejag 10 miljoen mensen laten ombrengen voor wat centen, perfecte vergelijking...

-Na WOII werden er in België 600.000 mensen slachtoffer van de repressie, gaande van executie tot gevangenzetting naar levenslang ontnemen van de burgerrechten etc.
Leopold II heeft straten en pleinen naar zich genoemd, wordt elk jaar geëerd op de dag van de monarchie en de overleden vorsten, wordt bewierrookt op belgium.be en Boudewijn prees hem zowaar in zijn toespraak bij de Congolese onafhankelijkheid!
Als de collaborateurs dezelfde behandeling gekregen hadden als Leopold II, dan had je nog een tikje vergelijking kunnen maken. Nu is ze op het randje van het ridicule grotesk! :lol:

Patriot!
19 februari 2003, 14:54
Hoe durf je de collaboratie zo minimaliseren? :x :x

Ik snap het al. Leopold = België Collaborateurs = Vlaanderen

Dus => Leopold II is het vleesgeworden kwaad
De collaborateurs waren revolutionnaire helden.

zorroaster
19 februari 2003, 15:12
Hoe durf je de collaboratie zo minimaliseren? :x :x

Ik snap het al. Leopold = België Collaborateurs = Vlaanderen

Dus => Leopold II is het vleesgeworden kwaad
De collaborateurs waren revolutionnaire helden.

Nee, u bent slechts een analfabete domoor, als u denkt dat ik zoiets schreef. Een kind leert lezen in het eerste leerjaar, die fase zou u nu toch al wel eventjes bereikt mogen hebben.

alpina
19 februari 2003, 15:20
Hoe durf je de collaboratie zo minimaliseren? :x :x

Ik snap het al. Leopold = België Collaborateurs = Vlaanderen

Dus => Leopold II is het vleesgeworden kwaad
De collaborateurs waren revolutionnaire helden.

Schrijf jij daar nu Collaborateurs is Vlaanderen?? Beweer je nu dat er in Wallonie geen collaborateurs waren?? :roll: Hoe durf jij de collaboratie in Wallonie zo minimaliseren?

Patriot!
19 februari 2003, 15:57
Ik heb het over de Vlaamse collaborateurs.

Uiteraard waren er Waalse collaborateurs, maar daar hebben we het niet over.

John Stufflebeam
21 februari 2003, 13:00
Hoe durf je de collaboratie zo minimaliseren? :x :x

Ik snap het al. Leopold = België Collaborateurs = Vlaanderen

Dus => Leopold II is het vleesgeworden kwaad
De collaborateurs waren revolutionnaire helden.

Mark Twain - nochtans geen Vlaams-nationalist - schreef over Leopold II:

Here under this gilded tomb lies rotting the body of one the smell of whose name will still offend the nostrils of men ages upon ages after all the Caesars and Washingtons & Napoleons shall have ceased to be praised or blamed & been forgotten -- Leopold of Belgium.

Voor de Belgische staat en de monarchie is Leopold II echter een held: de langste tunnel in de hoofdstad heet de Leopold II tunnel, zijn beeltenis prijkt op het Troonplein, in het Afrikamuseum van Tervuren, in de koninklijke serres. Op school heb ik van buiten moeten leren dat Leopold de slavernij in Afrika bestreed, op de website van de overheid wordt er staalhard gelogen over de kerel.

En tot mijn verbijstering worden zijn daden door de Belgicisten - zelfs op dit forum - geminimaliseerd.

Dat is fout. gewoon echt fout.

John Stufflebeam
27 februari 2003, 23:01
Kijk, ik zal u in de loop van deze week de ernstige documentatie voorleggen, maar voor dit ogenblik kan ik daar niet bij.

Laat mij even het discutiepunt samenvatten: ik zeg: AIC = privéfirma, u zegt: AIC = land

laat het er voor vandaag daarop houden, ik zal u bericht sturen wanneer ik de documentatie toevoeg.

Nello? Kan je me even je beloofde antwoord geven? Toegeven dat je geblunderd hebt is ook goed.

Activist
27 februari 2003, 23:38
Ik heb het over de Vlaamse collaborateurs.

Uiteraard waren er Waalse collaborateurs, maar daar hebben we het niet over.

Wat U wel even vergeet is dat het gros van de Vlaamse Collaborateurs enderzijds anti-communist waren en anderszijds onafhankelijk gezind waren .

Telkens weer wordt Vlaanderen met de schuldige vinger aangewezen.
Wat men vergeet is dat het een logische reactie is .
Vlaamsgezinde wilden onafhankelijkheid ...dan gaat u zeker niet met België in het verzet gaan .
De vechtende eenheden gingen naar het Oostfront waar ze Russische troepen een aantal weken lang hebben kunnen tegenhouden ...anders was die flank ingestort en zou Stalingrad sneller bevrijd geweest zijn .
U mag ons deels bedanken dat U vandaag de dag geen Russisch moet klappen .

Vergeet ook niet dat vele die in Vlaanderen collaboreerden ook oudstrijders waren van 1914-1918 ...toevallig een oorlog waar de Vlamingen werden afgeslacht met de bosjes omwille van Belgische Incompetentie en Franstalige pretentie !

Langst andere zijde zijn er ook veel onschuldige mensen beschuldigd van collaboratie .

Wat U WEL VERGEET BIJ TE VOEGEN :

REX was Belgisch gezind ....dat waren pas echte NAZI's , Degrelle en co .
Dat de koning zo snel opgegeven heeft kan ik aanvaarden...hij had het deels juist wanneer hij stelde dat zo dat er in België minder slachtoffers zouden vallen .
Wat men wel vergeet te zeggen is dat het gros van VLAANDEREN pro-koning was tijdens de koningskwestie en dat het alweer de Franstaligen de plak hebben gezwaait , plus het feit dat de Vlamingen zwaar gestraft werden en gedemoniseert hebben ertoe geleid dat men eindelijk heeft ingezien dat België geen echt land is en dat het in realiteit niet al te veel aantrekt van haar Vlaamse inwoners ....het is dan ook logisch dan men de rug toekeert .

Conclusie :

Collaboratie moet vergeven worden , zeker langs Vlaamse zijde want het was goed bedoeld (hetzelfde gebeurde in WO I en toen was de reactie dezelfde).


Da da .....Lang Leve JahJah

Bruno*
27 februari 2003, 23:57
Conclusie :

Collaboratie moet vergeven worden , zeker langs Vlaamse zijde want het was goed bedoeld (hetzelfde gebeurde in WO I en toen was de reactie dezelfde).

Vergeven impliceert NIET vergeten!

Bruno*
27 februari 2003, 23:58
Uw vergelijking tussen de 15.000 (hoofdzakelijk carrièrejagers) van WO I en de massacollaboratie van WO II van 95% van de Vl. beweging loopt eerder spaak...

Nello
28 februari 2003, 16:12
Kijk, ik zal u in de loop van deze week de ernstige documentatie voorleggen, maar voor dit ogenblik kan ik daar niet bij.

Laat mij even het discutiepunt samenvatten: ik zeg: AIC = privéfirma, u zegt: AIC = land

laat het er voor vandaag daarop houden, ik zal u bericht sturen wanneer ik de documentatie toevoeg.

Nello? Kan je me even je beloofde antwoord geven? Toegeven dat je geblunderd hebt is ook goed.

Mijn excuses, ik heb nog geen moeite gedaan hiervoor, ik beloof u deze week mijn reactie.

Nello
28 februari 2003, 16:15
Collaboratie moet vergeven worden , zeker langs Vlaamse zijde want het was goed bedoeld (hetzelfde gebeurde in WO I en toen was de reactie dezelfde).


mogen de mensen zelf niet kiezen wat ze vergeven en wat niet? of is het inderdaad een verplichting moet vergeven worden

Activist
28 februari 2003, 18:35
Conclusie :

Collaboratie moet vergeven worden , zeker langs Vlaamse zijde want het was goed bedoeld (hetzelfde gebeurde in WO I en toen was de reactie dezelfde).

Vergeven impliceert NIET vergeten!


Heb ik ooit gezegt dat men het moest vergeten ?
Neen .

Leg geen woorden in mijn mond die ik niet uitgesproken heb .
Verander eens van politiek programma dan de 7de dag waar dit soort zaken courant is .

Activist
28 februari 2003, 18:38
Collaboratie moet vergeven worden , zeker langs Vlaamse zijde want het was goed bedoeld (hetzelfde gebeurde in WO I en toen was de reactie dezelfde).


mogen de mensen zelf niet kiezen wat ze vergeven en wat niet? of is het inderdaad een verplichting moet vergeven worden

Ze mogen kiezen natuurlijk .

Maar heeft U mogen kiezen of de wapens van FN naar Nepal mochten gaan.
Voor sommige dingen mag men het zo te zien dan wel verplicht inslikken.

Collaboratie moet volgens mij vergeven worden.
Het is eens tijd dat men dit hoofdstuk afsluit en dat men volwassen wordt en verder leeft .
Duidelijk heeft u niet de maturiteit om dezelfde stappen te ondernemen ...omdat dit namelijk één van uw argumenten is voor het behoud van uw dierbaar facistisch land.

Activist
28 februari 2003, 18:45
Uw vergelijking tussen de 15.000 (hoofdzakelijk carrièrejagers) van WO I en de massacollaboratie van WO II van 95% van de Vl. beweging loopt eerder spaak...

Carrièrejagers ?
Neen , Vlamingen die alles deden voor hun bevolking .
Massacollaboratie , begin niet te veralgemenen.
Maar weeral blijft U precies steken op de Vlamingen alsof er enkel een éénzijdig collaboratie was . Het is duidelijk dat U dit uit de weg gaat waardoor U alles meer dan genoeg duidelijk maakt .

Vlamingen zijn collaborateurs en facisten en moeten gestrafd worden omdat ze tegen "het moederland" durfden te vechten .
U bent duidelijk niet beter dan de Nazi's , lekker Ultra-nationalistisch .
U heeft duidelijk ook niet begrepen waarom er enige collaboratie was langs Vlaamse zijde ... indien U het begreep waarom dan zou u van mening veranderen , maar U zult dat nooit doen want dan moet U toegeven dat België haar Vlaamse burgers slecht behandeld heeft en dat België wel geen echte bestaansvoet meer heeft .

Nello
28 februari 2003, 20:44
Ze mogen kiezen natuurlijk .

Maar heeft U mogen kiezen of de wapens van FN naar Nepal mochten gaan.

Wat heeft dat er nu weer mee te maken, en ja, door vorige verkiezingen te stemmen hebt u uw fiat gegeven aan deze regering. dat noemt men democratie...

Activist
1 maart 2003, 16:29
Ze mogen kiezen natuurlijk .

Maar heeft U mogen kiezen of de wapens van FN naar Nepal mochten gaan.

Wat heeft dat er nu weer mee te maken, en ja, door vorige verkiezingen te stemmen hebt u uw fiat gegeven aan deze regering. dat noemt men democratie...


Dit was een voorbeeld dat men niet altijd de vrije keus heeft !
Ik heb niet voor deze regering gestemt. (en ik rij ni met ne FIAT ! )

Nello
1 maart 2003, 23:07
Ze mogen kiezen natuurlijk .

Maar heeft U mogen kiezen of de wapens van FN naar Nepal mochten gaan.

Wat heeft dat er nu weer mee te maken, en ja, door vorige verkiezingen te stemmen hebt u uw fiat gegeven aan deze regering. dat noemt men democratie...


Dit was een voorbeeld dat men niet altijd de vrije keus heeft !
Ik heb niet voor deze regering gestemt. (en ik rij ni met ne FIAT ! )

Wel, Activist, uw transportmiddel interesseert mij geen klop, met alle respect.
Anderzijds is het de term 'democratie' die toelaat dat een meerderheid der meningen regeert.
Tot mijn grote verbazing is deze meerderheid niet VlaemSSch-nationalistisch...

Bruno*
1 maart 2003, 23:35
Uw vergelijking tussen de 15.000 (hoofdzakelijk carrièrejagers) van WO I en de massacollaboratie van WO II van 95% van de Vl. beweging loopt eerder spaak...


Carrièrejagers ?
Neen , Vlamingen die alles deden voor hun bevolking .
Massacollaboratie , begin niet te veralgemenen.
Maar weeral blijft U precies steken op de Vlamingen alsof er enkel een éénzijdig collaboratie was . Het is duidelijk dat U dit uit de weg gaat waardoor U alles meer dan genoeg duidelijk maakt

Massacolaboratie? 15.000??? 0.1% ja. In WO I was de collaboratie inderdaad eenzijdig.

Activist
2 maart 2003, 21:42
Ze mogen kiezen natuurlijk .

Maar heeft U mogen kiezen of de wapens van FN naar Nepal mochten gaan.

Wat heeft dat er nu weer mee te maken, en ja, door vorige verkiezingen te stemmen hebt u uw fiat gegeven aan deze regering. dat noemt men democratie...


Dit was een voorbeeld dat men niet altijd de vrije keus heeft !
Ik heb niet voor deze regering gestemt. (en ik rij ni met ne FIAT ! )

Wel, Activist, uw transportmiddel interesseert mij geen klop, met alle respect.
Anderzijds is het de term 'democratie' die toelaat dat een meerderheid der meningen regeert.
Tot mijn grote verbazing is deze meerderheid niet VlaemSSch-nationalistisch...

en deze is ook niet BelgiSSch-nationalistisch a la BUB

Bruno*
2 maart 2003, 21:53
Flauw hoor die grap met SS overnemen.

Activist
2 maart 2003, 22:16
Flauw hoor die grap met SS overnemen.

Ik verlaag mij tot jullie niveau .

Bruno*
2 maart 2003, 22:17
U stijgt in mijn achting :mrgreen:

Activist
2 maart 2003, 22:23
U stijgt in mijn achting :mrgreen:

Zie maar dat ik niet naar jouw kop stijg :twisted:

Bruno*
2 maart 2003, 22:25
Wees gerust ik leer van mijn tegenstrevers 8)

Nello
3 maart 2003, 22:16
Ze mogen kiezen natuurlijk .

Maar heeft U mogen kiezen of de wapens van FN naar Nepal mochten gaan.

Wat heeft dat er nu weer mee te maken, en ja, door vorige verkiezingen te stemmen hebt u uw fiat gegeven aan deze regering. dat noemt men democratie...


Dit was een voorbeeld dat men niet altijd de vrije keus heeft !
Ik heb niet voor deze regering gestemt. (en ik rij ni met ne FIAT ! )

Wel, Activist, uw transportmiddel interesseert mij geen klop, met alle respect.
Anderzijds is het de term 'democratie' die toelaat dat een meerderheid der meningen regeert.
Tot mijn grote verbazing is deze meerderheid niet VlaemSSch-nationalistisch...

en deze is ook niet BelgiSSch-nationalistisch a la BUB

Wat nog gezien en bewezen moet worden.
het VlaemSSch Nationalisme heeft al een 50 jaar kans gekregen, wij zullen deze termijn niet nodig hebben...

Zeno!
3 maart 2003, 22:26
Flauw hoor die grap met SS overnemen.

Ik verlaag mij tot jullie niveau .

Voila! 8)

Al heb ik mijn twijfels of je ooit zó laag kan... :wink:

Bruno*
4 maart 2003, 00:51
Zeno, wil je geen lid worden bij de B.U.B. Ik geef u een goei post en dan ben ik van u gezaag af. Vlaamse cultuurminister, ok?

Godfried
4 maart 2003, 01:50
Inderdaad, de koning heeft voordeel gehaald uit de congo, evenals onze ministers in die tijd, en iedere mens die ook maar een beetje geld had om daar naar toe te gaan en er iets op te richten.
Hoe erg het ook mocht zijn, wat daar gebeurd is, het is dankzij die gruwelen dat u en ik nu gebruik maken van het internet, dat er in België en enorme economische vooruitgang was...

We mogen dus doen wat we maar willen, als we er maar profijt uit halen... Zegt genoeg over het mensenrechtelijke karakter van de BUB...

Jamaar, hier moet ik de belgicisten wel bijtreden. De kolonisatie van Afrika was een goede zaak, zowel voor de negers als voor ons. Het wordt tijd dat we daar terug orde op zaken gaan stellen, voor alle negerkes mekaar hebben uitgeroeid. Soorten tegen uitsterving beschermen, zijn de groenen daar ook niet voor?

Bruno*
4 maart 2003, 02:19
Is de dekolonisatie te vroeg gekomen?
Heeft de dekolonisatie de petit pays-petit esprit aangezwengeld?