PDA

View Full Version : Hoeveel Belgen zijn nog Katholiek ?


Geertje
10 september 2004, 12:29
Als je statistieken bekijkt, zou nog 90 % van de Belgen Katholiek zijn. Maar waar halen ze deze cijfers. Zijn deze van 50 jaar geleden ? Als ik rondom mij kijk zijn - vooral bij de jongeren - nog nauwelijks mensen met een Katholieke overtuiging.

Wie weet hoeveel het er heden ten dage nog zijn ?

de Vexille
10 september 2004, 12:57
Ik vermoed dat de vraagstelling allesbepalend is (zoals zo vaak bij enquêtes).
Als men vraagt hoeveel mensen er nog wekelijks naar de mis gaan, dan zal de score behoorlijk laag liggen. Een serieus stuk hoger wanneer de vraag is hoeveel mensen voor de kerk gehuwd zijn en hoeveel ook een kerkelijke dienst willen bij de begrafenis. Nog hoger wanneer de vraag is hoeveel mensen gedoopt zijn / hun communie hebben gedaan. En als men dan heel algemeen peilt naar "geloof" en in welke hoek de mensen dat dan moeten zoeken.... tja, dan zullen nog behoorlijk wat mensen eerder het vakje "katholiek" aanvinken dan "atheïst" , denk ik dan.

Het feit dat je weinig mensen in jouw omgeving aantreft die zich "katholiek" noemen heeft wellicht te maken met twee factoren (er zullen er wel meer zijn hoor):

1. het is niet "in" om je als gelovige te "outen" (de meeste mensen willen zich op dat vlak niet laten labelen; kwestie van imago en hoe eraan te beantwoorden...) Als ik de reacties van sommigen hier lees, de stapel van vooroordelen, het hokjesdenken en de spottende opmerkingen... verwondert mij dat dus niet in het minst.

2. het hangt er ook vanaf waar je de mosterd gaat halen. In mijn vriendenkring zitten toch behoorlijk wat mensen die zich "katholiek" zouden noemen (naast een vrolijke bende atheïsten en ...hmmmm, "zoekenden"?). Over geloof wordt zelden gezeverd aan de toog, maar later op de avond wil een goed glas wel eens aanzetten tot filosofische beschouwingen. Dan valt toch op dat je de wereld niet mag afmeten aan het kringetje van vrienden en kennissen waarin we voortdurend onze rondjes draaien.

labyrinth
10 september 2004, 17:34
[QUOTE]In mijn vriendenkring zitten toch behoorlijk wat mensen die zich "katholiek" zouden noemen (naast een vrolijke bende atheïsten en ...hmmmm, "zoekenden"?). Waarom een vrolijke bende atheïsten, zijn de anderen dan niet vrolijk ?

Over geloof wordt zelden gezeverd aan de toog, maar later op de avond wil een goed glas wel eens aanzetten tot filosofische beschouwingen.Filosofische beschouwingen zijn niet altijd katholiek.....

Ik ben gedoopt, heb mijn plechtige communie gedaan, ben niet getrouwd voor de kerk en wil niet begraven worden. Eigenlijk wil ik juist maar zeggen dat er weinig echte katholieken zijn. Zoekende wel..... maar niet in de katholieke kerk. Religies moeten zich te dikwijls verontschuldigen voor fouten die ze begaan ......

Darwin
10 september 2004, 20:49
Ik denk dat de (ontwikkelde en denkende) mensen zich meer en meer als "kinderen van het heelal" gaan beschouwen.

Het heelal dat alles is en alles heeft voortgebracht.


Ik denk dat we langzaam maar zeker het postmonotheïstisch tijdperk binnenwandelen waarbij we het begrip "God" gewoon inruilen voor het "heelal" of de "natuur".

Au fond verandert er niet zoveel. Het begrip "heelal" en "natuur" heeft echter boven de bestaande religies het grote voordeel van universeel te zijn, niet enkel op aarde, maar voor het ganse heelal.

Gedaan dus met verdeeldheidzaaiende verzen als "de Joden en de Christenen zullen u nooit goed gezind zijn" of "de Joden hebben Christus aan het kruis geslagen" ed.

Vlaanderen Boven
10 september 2004, 21:59
Ik ben niet gedoopt, noch heb ik een van die andere vreemde tradities moeten ondergaan...en ik heb ook nooit de drang gekregen om in een of ander opperwezen te geloven.

Maar goed, als mensen dat willen, is dat hun zaak, al kan ik er moeilijk bijkomen.

Ik ben in mijn leven nog maar een paar keer, en maar een keer echt, een kerk binnengeweest (begrafenis van mijn grootvader).

Phrea|K
10 september 2004, 23:53
Ik ben ook niet gedoopt, heb nog nooit een mis bijgewoond (doch wel al een paar kerken/kathedralen vanbinnen gezien, gewoon omwille vd architectuur). Europa zal zich langzaam afkeren vh Christendom, en Oosterse levensfilosfieën zoals het zen-boeddhisme zullen terrein winnen, omdat ze veel beter aansluiten bij onze Westerse, rationele visie op de wereld. Het zen-boeddhisme vereist geen geloof in bovennatuurlijke zaken, het maakt ook geen loze beloftes zoals een hemel of reïncarnatie, of gelijk welke 'beloning' in welke vorm dan ook (zoals vrijwel alle godsdiensten dat wel doen).

Het is niet zo dat atheïsme noodzakelijkerwijs zal winnen. Ik denk dat mensen behoefte hebben aan religie, maar de klassieke godsdiensten hebben hun beste tijd wel gehad. :-D

de Vexille
11 september 2004, 17:20
Waarom een vrolijke bende atheïsten, zijn de anderen dan niet vrolijk ?

mijn vriendenkring telt enkel vrolijke mensen...
uw punt is ?


Filosofische beschouwingen zijn niet altijd katholiek.....


Heb ik dat trouwens ooit beweerd ?

Vlaanderen Boven
11 september 2004, 22:08
Het is niet zo dat atheïsme noodzakelijkerwijs zal winnen. Ik denk dat mensen behoefte hebben aan religie, maar de klassieke godsdiensten hebben hun beste tijd wel gehad. :-D
Bij mij heeft het alleszins al gewonnen...ik voel evenmin behoefte aan één of andere oosterse godsdienst (of wat dan ook)

Rock Against Communism
11 september 2004, 22:11
Als je statistieken bekijkt, zou nog 90 % van de Belgen Katholiek zijn. Maar waar halen ze deze cijfers. Zijn deze van 50 jaar geleden ? Als ik rondom mij kijk zijn - vooral bij de jongeren - nog nauwelijks mensen met een Katholieke overtuiging.

Wie weet hoeveel het er heden ten dage nog zijn ? "katholiek" is misschien wat veel gezegd, maar "gelovig" zou al op (veel) meer bijval kunnen rekenen, ook bij jongeren.

Zeno!
24 september 2004, 17:36
Alle godsdiensten ter wereld zijn pure verzinsels. Dat deze verzinsels dan ook nog eens de oorzaak zijn van 90% van de grote wereldconflicten, maakt het des te erger.

Fuck religion. :)

Dimitri
24 september 2004, 18:56
Zijn er geen statistieken over het aantal mensen dat zich rekent tot een bepaalde religie? Want het zijn zulke statistieken, waar mensen zelf aangeven of en wat ze geloven, die je moet hebben, niet de gegevens over doopleden o.i.d.

In de Nederlandse provincie Limburg, de enige die volledig katholiek is, noemde zich in 2003 volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek:
78,4% katholiek
2,1% hervormd/gereformeerd
3,5% moslim
14,8% ongelovig

In Noord-Brabant, waar ook enkele protestantse gebiedjes te vinden zijn, was het:
64,4% katholiek
6,1% hervormd/gereformeerd
4,5% moslim
24,2% ongelovig

Hoewel er in Nederland inmiddels niet meer zo negatief over het geloof wordt gedacht als in Vlaanderen, dat nog volop in de ontkerkelijkingsfase zit, zullen de percentages wellicht wel enigszins vergelijkbaar zijn denk ik (eerder de Limburgse dan de Noord-Brabantse natuurlijk).

Rock Against Communism
24 september 2004, 19:00
Fuck religion. :) stoer.. ;-)

Zeno!
24 september 2004, 19:16
stoer.. ;-)
Da's durven hé! Misschien ga ik nu naar de hel! :lol:

Geertje
24 september 2004, 20:32
Da's durven hé! Misschien ga ik nu naar de hel! :lol:
O jee, daar zitten alle sexy vrouwen !:smilecol:

M.V.V.
25 september 2004, 17:54
Katholicisme heeft weinig van doen met Christendom (paus (vervanger van God op aarde???), beeldendienaars, mariavereerders, heiligendienaars,...) Het is niet moeilijk dat mensen daar niet meer voor gaan.

JEZUS LEEFT !!!

Dimitri
2 oktober 2004, 12:22
Volgens VRT-teletekst, die het weer van Le Soir heeft, is 65% van de Belgen katholiek, 4% moslim, 1% protestants, een enkel procentje heeft een andere godsdienst en de rest (bijna 30%) is ongelovig. De kerksheid is wel erg laag: maar 10% van de Belgen gaat regelmatig naar de kerk. De verdeling over de gewesten en provincies stond er helaas niet bij.

Mitgard
2 oktober 2004, 19:40
O jee, daar zitten alle sexy vrouwen !:smilecol:
in de hel zit marilyn monroe.

en in de hemel zit moeder theresa.

ik denk dat ik nog wat zonden ga begaan...

Alvader
2 oktober 2004, 23:38
Ik ben ook niet gedoopt, heb nog nooit een mis bijgewoond (doch wel al een paar kerken/kathedralen vanbinnen gezien, gewoon omwille vd architectuur). Europa zal zich langzaam afkeren vh Christendom, en Oosterse levensfilosfieën zoals het zen-boeddhisme zullen terrein winnen, omdat ze veel beter aansluiten bij onze Westerse, rationele visie op de wereld. Het zen-boeddhisme vereist geen geloof in bovennatuurlijke zaken, het maakt ook geen loze beloftes zoals een hemel of reïncarnatie, of gelijk welke 'beloning' in welke vorm dan ook (zoals vrijwel alle godsdiensten dat wel doen).

Het is niet zo dat atheïsme noodzakelijkerwijs zal winnen. Ik denk dat mensen behoefte hebben aan religie, maar de klassieke godsdiensten hebben hun beste tijd wel gehad. :-D
Je moet dan wel beseffen dat Boeddhisme enz het Christendom niet uitsluiten. Ze wijzen in eerste instantie wel een dogmatisch Christendom ( bv het huidige katholicisme af ).

Rock Against Communism
2 oktober 2004, 23:46
Je moet dan wel beseffen dat Boeddhisme enz het Christendom niet uitsluiten. Ze wijzen in eerste instantie wel een dogmatisch Christendom ( bv het huidige katholicisme af ). ik prefereer dan wel het dogmatisch christendom boven het pre-communistisch eerste-christen clubje van effe na christus hoor..

Alvader
3 oktober 2004, 00:14
ik prefereer dan wel het dogmatisch christendom boven het pre-communistisch eerste-christen clubje van effe na christus hoor..
Dat kan ik begrijpen, aangezien je op het eerste christendom geen maatschaoppij kunt bouwen.