PDA

View Full Version : Werk samen met de politie


Blue Sky
31 maart 2014, 13:28
In de maand april zullen de federale en lokale politie tegelijk 24 uur lang een flitsmarathon houden, waarbij de snelheid van voertuigen gecontroleerd zal worden. Bovendien kunnen burgers de politie vragen om te flitsen op locaties die zij aanduiden. Dat kan van 31 maart tot 10 april op de website.

www.ikflitsmee.be.

Kent u nog een locatie die onveilig wordt gemaakt door automobilisten die te snel rijden? Geef de locatie door en help zo mee om onze maatschappij weer een beetje veiliger te maken!

Wij danken u!

Micele
31 maart 2014, 13:30
flitsfobie.

Blue Sky
31 maart 2014, 13:35
Ik ken enkele plaatsen waar:

- voetgangers zonder kijken de straat oversteken
- fietsers zonder licht rijden als het donker is/wordt
- fietsers zonder aanwijzing zomaar de straat kruisen
- fietsers met twee naast elkaar blijven rijden (buiten de bebouwde kom)
- voetgangers oversteken, als het licht nog op rood staat
- ...

Hallo Christoff, het gaat hier specifiek over het auto's die te snel rijden en daarmee de veiligheid van anderen in het gedrang brengen. Gelieve on topic te blijven.

Wij danken u!

Micele
31 maart 2014, 13:37
Hallo Christoff, het gaat hier specifiek over het auto's die te snel rijden en daarmee de veiligheid van anderen in het gedrang brengen. Gelieve on topic te blijven.

Wij danken u!

Wat is te snel ?

Blue Sky
31 maart 2014, 13:48
Wat is te snel ?

Hallo Micele, men beschouwt "te snel" wanneer er sneller dat de wettelijke limiet wordt gereden. In de praktijk hanteert men ook nog een marge zodat wanneer iemand 72 km/h rijdt op een baan waar je 70 km/h mag geen boete zal krijgen. Soms wordt er ook gewoon waarschuwing naar de mensen gestuurd.

Wij danken u voor uw begrip.

non-conformist
31 maart 2014, 13:58
Gelieve ze hier te posten, dan geef ik ze door aan coyote.

Micele
31 maart 2014, 14:00
Hallo Micele, men beschouwt "te snel" wanneer er sneller dat de wettelijke limiet wordt gereden. In de praktijk hanteert men ook nog een marge zodat wanneer iemand 72 km/h rijdt op een baan waar je 70 km/h mag geen boete zal krijgen. Soms wordt er ook gewoon waarschuwing naar de mensen gestuurd.

Aha dat is idd te snel.

Dus niet altijd zoals je uit je duim zuigt:
Hallo Christoff, het gaat hier specifiek over het auto's die te snel rijden en daarmee de veiligheid van anderen in het gedrang brengen. Gelieve on topic te blijven.

Wij danken u!

Blue Sky
31 maart 2014, 14:03
Als een voetganger de straat oversteekt, op het moment dat het licht voor hem/haar op rood staat; is hij dan in fout of niet?

Uiteraard mag de voetganger dat niet doen. Deze actie kadert echter in het terugdringen van het aantal snelheidsovertredingen door gemotoriseerde voertuigen.

Hebt u al een locatie doorgegeven? Wij raden zeker aan om dit te doen zodat u uw steentje kan bijdragen aan een veiligere maatschappij.

Alvast bedankt.

Micele
31 maart 2014, 14:04
Hebt u al een locatie doorgegeven? Wij raden zeker aan om dit te doen zodat u uw steentje kan bijdragen aan een veiligere maatschappij.

Alvast bedankt.
Bron ?

Hallo Micele, men beschouwt "te snel" wanneer er sneller dat de wettelijke limiet wordt gereden.
Dat is te snel, niet meer of minder.

non-conformist
31 maart 2014, 14:05
Uiteraard mag de voetganger dat niet doen. Deze actie kadert echter in het terugdringen van het aantal snelheidsovertredingen door gemotoriseerde voertuigen.

Hebt u al een locatie doorgegeven? Wij raden zeker aan om dit te doen zodat u uw steentje kan bijdragen aan een veiligere maatschappij.

Alvast bedankt.

Ik denk er niet aan. Ik zet ze daarentegen met veel plezier in mijn coyote.

non-conformist
31 maart 2014, 14:08
Ze doen het massaal.
Wanneer gaat daar eens een actie voor in het leven worden geroepen?

:rofl: wedden dat hij ook nu weer naast je argument gaat doorpraten ?

manta
31 maart 2014, 14:17
Hallo Micele, men beschouwt "te snel" wanneer er sneller dat de wettelijke limiet wordt gereden. In de praktijk hanteert men ook nog een marge zodat wanneer iemand 72 km/h rijdt op een baan waar je 70 km/h mag geen boete zal krijgen. Soms wordt er ook gewoon waarschuwing naar de mensen gestuurd.

Wij danken u voor uw begrip.

2 Straten verder rijden vaak combi's en ambulances redelijk snel. Met een goede camera gaan ze daar wel wat verdienen...

Distel
31 maart 2014, 14:18
Bron ?


Dat is te snel, niet meer of minder.

Zoals ik in een andere topic ook al eens aanhaalde:

Een mooi staaltje van de manier waarop resultaten in het verkeersbeleid misbruikt worden om datzelfde beleid te valideren.

Het doel van een flitspaal is om de veiligheid te verhogen, niet om veel mensen te pakken. Indien zo'n ding 0 (nul) chauffeurs flitst maar het aantal ongelukken daalt duidelijk, dan is die paal een succes, ondanks het feit dat ze 0 mensen flitste en dus alleen maar geld gekost heeft. Als dat ding 27.000 mensen pakt maar er verandert geen klop op vlak van ongevallen/veiligheid, dan is die paal compleet nutteloos.

Dat er 27.000 mensen gepakt zijn, bewijst dus helemaal niks, behalve dan dat een hoop mensen op die plaats sneller reden dan toegestaan.

Maar ik vermoed dat we van hypocriet op vlak van verkeersveiligheid Blue Sky ook nu niet veel weerwerk zullen zien.

Distel
31 maart 2014, 14:21
Hallo Christoff, het gaat hier specifiek over het auto's die te snel rijden en daarmee de veiligheid van anderen in het gedrang brengen.

Hoe meet je dat? Wanneer brengt een auto de veiligheid van een ander in het gedrang? Bestaan daar veiligheids-o-meters voor? Stellen die ook vast wanneer je je richtingaanwijzers niet gebruikt of vlak voor andere mensen hun neus van rijvak verandert? Kan je daar ook de vele fietsers meten die de veiligheid van anderen in het gedrang brengen?

manta
31 maart 2014, 14:22
Uiteraard mag de voetganger dat niet doen. Deze actie kadert echter in het terugdringen van het aantal snelheidsovertredingen door gemotoriseerde voertuigen.

Hebt u al een locatie doorgegeven? Wij raden zeker aan om dit te doen zodat u uw steentje kan bijdragen aan een veiligere maatschappij.

Alvast bedankt.

Is er een maximumsnelheid voor een voetganger?

Blue Sky
31 maart 2014, 14:24
Dat er 27.000 mensen gepakt zijn, bewijst dus helemaal niks, behalve dan dat een hoop mensen op die plaats sneller reden dan toegestaan.

Hallo Distel, de mensen die geflitst zijn zullen de volgende keer wellicht wat beter op hun snelheid letten. Er is een spreekwoord dat zegt "een ezel stoot zicht geen tweemaal aan dezelfde steen". Op die manier is dit a.h.w. een investering die op termijn rendeert.

Wij danken u voor uw begrip!

non-conformist
31 maart 2014, 14:26
Hallo Distel, de mensen die geflitst zijn zullen de volgende keer wellicht wat beter op hun snelheid letten. Er is een spreekwoord dat zegt "een ezel stoot zicht geen tweemaal aan dezelfde steen". Op die manier is dit a.h.w. een investering die op termijn rendeert.

Wij danken u voor uw begrip!

Het feit dat die boetes geld blijven opbrengen bewijst juist het tegenovergestelde. Fijn voor de overheid natuurlijk.

Distel
31 maart 2014, 14:29
Hallo Distel, de mensen die geflitst zijn zullen de volgende keer wellicht wat beter op hun snelheid letten. Er is een spreekwoord dat zegt "een ezel stoot zicht geen tweemaal aan dezelfde steen". Op die manier is dit a.h.w. een investering die op termijn rendeert.

Wij danken u voor uw begrip!

Alleen betekent dit helemaal niet dat de verkeersveiligheid erop vooruit gaat. En dus is het nut van die flitspalen helemaal niet aangetoond door uw cijferwerk.

Blue Sky
31 maart 2014, 14:36
Alleen betekent dit helemaal niet dat de verkeersveiligheid erop vooruit gaat. En dus is het nut van die flitspalen helemaal niet aangetoond door uw cijferwerk.

Best Distel, dit is op zich eigenlijk vanzelfsprekend. Meer informatie over de relatie snelheid - ongevallen kan u vinden op onderstaande link.

Wij danken u!

De exacte relatie tussen snelheid en ongevallen is afhankelijk van veel factoren. In algemene zin is die relatie echter zeer duidelijk: naarmate er op een bepaalde weg harder wordt gereden, neemt de kans op een ongeval steeds meer toe. De ongevalskans is ook groter voor een individueel voertuig dat sneller rijdt dan het overige verkeer op die weg. Naarmate de snelheid hoger is, resulteert een botsing ook in ernstiger letsel, zowel voor de veroorzaker van het ongeval als voor de tegenpartij.

https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Snelheid.pdf

Distel
31 maart 2014, 14:45
Best Distel, dit is op zich eigenlijk vanzelfsprekend. Meer informatie over de relatie snelheid - ongevallen kan u vinden op onderstaande link.

Wij danken u!



https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Snelheid.pdf

Daarmee is het nut van die flitspalen nog steeds niet aangetoond. Als er op die plaats nooit ongevallen gebeuren, zelfs bij bvb 150 km/h, dan heeft het in termen van veiligheid GEEN nut om de snelheid er te verlagen of om er te flitsen.

Het is dus helemaal niet vanzelfsprekend. "Vanzelfsprekend" is dan ook niet meer dan een drogreden om het anti-auto te kunnen blijven toejuichen.

non-conformist
31 maart 2014, 14:45
Best Distel, dit is op zich eigenlijk vanzelfsprekend. Meer informatie over de relatie snelheid - ongevallen kan u vinden op onderstaande link.

Wij danken u!



https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Snelheid.pdf

Dat is geen antwoord op zijn vraag.

Wij danken U.

Micele
31 maart 2014, 14:51
En wat is het nut van 'op die snelheid letten', als het bijvoorbeeld compleet nutteloos is om 50 km/u op te leggen op een plaats waar 90 km/u perfect haalbaar is; zonder dat dit de kans op ongevallen vergroot?

Helemaal niets!

Zelfs integendeel het verhoogt de kans op meer ongevallen omdat er veel meer snelheidsverschillen zullen zijn (= meer maneuvers) wegens veel te weinig draagvlak. Studies genoeg die dat aantonen.

Zegt de bron van @ Blue Sky:
[...] De ongevalskans is ook groter voor een individueel voertuig dat sneller rijdt dan het overige verkeer op die weg. ...]

Dus als de V85 van die 90 kmh-weg daar echt 90 kmh is en men laat de limiet van 90 kmh staan gaan er tot 85 % zich zeker aan die snelheid houden of iets trager, de meeste hoeven zelfs niet op de teller te kijken of naar struikrovers. Daar flitst de politie immers nooit. :-)

Zet men er absurde 50 kmh gaan er pakweg 50 % foert zeggen en zelfs > 80 kmh rijden en de andere 50 % gaat zich verkrampt aan 50-55 kmh houden beide 50% groepen toch nog loerend op flitsers, want 50 kmh is z€€r verdacht roverheid op zo´n weg.

Dus veel meer snelheidsverschillen en veel meer (inhaal)maneuvers en minder alertheid op de weg zelf.

Toch simpel, maar altijd te moeilijk voor @ Blue Sky om dat te snappen ?

Blue Sky
31 maart 2014, 15:41
Zelfs integendeel het verhoogt de kans op meer ongevallen omdat er veel meer snelheidsverschillen zullen zijn (= meer maneuvers) wegens veel te weinig draagvlak. Studies genoeg die dat aantonen.

Zegt de bron van @ Blue Sky:


Dus als de V85 van die 90 kmh-weg daar echt 90 kmh is en men laat de limiet van 90 kmh staan gaan er tot 85 % zich zeker aan die snelheid houden of iets trager, de meeste hoeven zelfs niet op de teller te kijken of naar struikrovers. Daar flitst de politie immers nooit. :-)

Zet men er absurde 50 kmh gaan er pakweg 50 % foert zeggen en zelfs > 80 kmh rijden en de andere 50 % gaat zich verkrampt aan 50-55 kmh houden beide 50% groepen toch nog loerend op flitsers, want 50 kmh is z€€r verdacht roverheid op zo´n weg.

Dus veel meer snelheidsverschillen en veel meer (inhaal)maneuvers en minder alertheid op de weg zelf.

Toch simpel, maar altijd te moeilijk voor @ Blue Sky om dat te snappen ?

Beste Micele, u moet de wereld niet omdraaien. Men kan ook gewoon de mensen die te snel rijden trager doen rijden door voldoende controles te voorzien (traject controle enz ). Op die manier zal het snelheidsverschil ook verdwijnen.

Micele
31 maart 2014, 16:13
Beste Micele, u moet de wereld niet omdraaien. Men kan ook gewoon de mensen die te snel rijden trager doen rijden door voldoende controles te voorzien (traject controle enz ). Op die manier zal het snelheidsverschil ook verdwijnen.
Ik wist dat je het niet zou snappen. Wil je mss een tekeninkje ? mmh wslk ben je daar blind voor of kun je deze grafiek niet lezen:

http://www.sense.bc.ca/img/isku_85th_1.gif

Speed variance and crash risk

This graph shows that crash risk is minimized for those drivers travelling 10-15 km/h over the average speed. (Average speeds in BC are almost always over posted speeds.) Contrary to popular belief, there are more crashes at slower speeds than at faster speeds.
Raw speed and crash risk are not directly related, however, there is a U-shaped relationship which shows few fast drivers involved in crashes, and many more slow drivers involved in crashes.1

References and Footnotes

Sources (partial list):
1. D. Solomon, "Accidents on Main Rural Highways Related to Speed, Driver and Vehicle," Bureau of Public Roads, July 1964.
J. A. Cirillo, "Interstate System Accident Research Study II, Interim Report II," Public Roads, vol. 35, no. 3, August 1968.
David L. Harkey, et. al., "Assessment of Current Speed Zoning Criteria," Transportation Research Record, no. 1281, 1990.

Neen, gij spant dus de kar voor het paard. Of ben je toch vertegenwoordiger in flitsapparaten ? :lol:

Echt voldoende controles is dwaze utopie om dat af te dwingen, dat bewijzen de miljoenen snelheidsboetes elk jaar weer opnieuw, en dat zijn enkel diegene die gepakt zijn, de witte cijfers. Dus diegene die te snel rijden zal pakweg 10-100 maal hoger liggen.

Zet realistische limieten op basis van de V85 en ze rijden veel minder te snel volgens de definitie. ;-)

In Nederland zijn het aantal snelheidsovertredingen tot zowat 8-9 miljoen opgelopen per jaar.
Cijfers naargelang weg:http://www.om.nl/algemene_onderdelen/uitgebreid_zoeken/@154884/meer_dan_helft/
2013:
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/02/07/ruim-10-miljoen-verkeersovertredingen-in-2013.html
In 2013 ging het om 8.442.360 snelheidsovertredingen, tegen 7.600.173 in 2012. Ook worden net als in voorgaande jaren de meeste verkeersovertredingen geconstateerd met elektronische handhavingsmiddelen. Het aantal verkeersovertredingen dat is vastgesteld middels een staandehouding is gestegen naar 554.529 in 2013; tegen 501.073 in 2012.
Dat zijn de feiten van uw omgedraaide wereld.


Kent u nog een locatie die onveilig wordt gemaakt door automobilisten die te snel rijden?
Ik ken een paar wegen waar ze quasi zeer zelden te snel rijden volgens de limiet. Daar is nog algemene 90 kmh.
Oei maar die wegen zijn natuurlijk niet goed voor te melden ?
kzal ze best maar geheim houden vooraleer ze daar 50- of 70 kmh-borden planten, want dan rijden al die voorbeeldige bestuurders plots allemaal wel te snel. :-D

Johnny Blaze
31 maart 2014, 18:18
Je moet je contactgegevens invullen of nog erger, inloggen via Facebook. Enkel een idioot doet dat.

Universalia
31 maart 2014, 18:36
'Leuke actie' :lol:

U flitst toch ook? (klinkt zo Emiel Goelen achtig, met alle respect) (http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1836025/2014/03/31/U-flitst-massaal-mee-al-ruim-10-000-locaties-doorgegeven.dhtml)

Controle (http://flits.bnet.be/) 8O

Skobelev
31 maart 2014, 22:00
Het gat in de begroting moet toch nog voor de volgende verkiezingen worden "dichtgereden" niet? Met verkeersveiligheid heeft dit niets te maken.

Mambo
1 april 2014, 00:59
Hallo Distel, de mensen die geflitst zijn zullen de volgende keer wellicht wat beter op hun snelheid letten. Er is een spreekwoord dat zegt "een ezel stoot zicht geen tweemaal aan dezelfde steen". Op die manier is dit a.h.w. een investering die op termijn rendeert.

Wij danken u voor uw begrip!

Je wil niet weten hoeveel keer ik al tegen die zelfde steen heb gestampt.

Maar ik wil wel eens doorgeven waar er blokken op de weg liggen. :lol:

zonbron
1 april 2014, 01:32
In de maand april zullen de federale en lokale politie tegelijk 24 uur lang een flitsmarathon houden, waarbij de snelheid van voertuigen gecontroleerd zal worden. Bovendien kunnen burgers de politie vragen om te flitsen op locaties die zij aanduiden. Dat kan van 31 maart tot 10 april op de website.

www.ikflitsmee.be.

Kent u nog een locatie die onveilig wordt gemaakt door automobilisten die te snel rijden? Geef de locatie door en help zo mee om onze maatschappij weer een beetje veiliger te maken!

Wij danken u!


Klikkers zorgen voor een rendabelere inzet van de beschikbare middelen, een effectiever politieoptreden en een 'veiligere maatschappij'. Het verleden leert ons dat.

giserke
1 april 2014, 01:32
Samenwerken met de politie? Zijn ze nu helemaal zot geworden?
Straks komen ze nog vragen, waar en wanneer we te hard gaan rijden.

En al die debielen die daarop reageren? Niet te geloven. 8O

zonbron
1 april 2014, 01:36
Samenwerken met de politie? Zijn ze nu helemaal zot geworden?
Straks komen ze nog vragen, waar we te hard gaan rijden.

Maakt U zich geen zorgen, we sturen ze massaal naar erbarmelijke zandwegen waar men max. 30 km/u kan rijden, met weinig of geen verkeer. :-D

Stuur de tips maar in!

Henri1
1 april 2014, 04:36
In de maand april zullen de federale en lokale politie tegelijk 24 uur lang een flitsmarathon houden, waarbij de snelheid van voertuigen gecontroleerd zal worden. Bovendien kunnen burgers de politie vragen om te flitsen op locaties die zij aanduiden. Dat kan van 31 maart tot 10 april op de website.

www.ikflitsmee.be.

Kent u nog een locatie die onveilig wordt gemaakt door automobilisten die te snel rijden? Geef de locatie door en help zo mee om onze maatschappij weer een beetje veiliger te maken!

Wij danken u!

Goeie Aprilvis.

Blue Sky
1 april 2014, 08:38
Samenwerken met de politie? Zijn ze nu helemaal zot geworden?
Straks komen ze nog vragen, waar en wanneer we te hard gaan rijden.

En al die debielen die daarop reageren? Niet te geloven. 8O

Dit is toch een fantastisch initiatief. De burger wordt zo betrokken bij het veiliger maken van de maatschappij, het is eigenlijk zelfs een soort van burgerplicht om dit te doen. Net zoals dat het geval is bij buurtcomités waarbij mensen een oogje in het zeil houden en meehelpen bij het opsporen van criminelen en voorkomen van inbraken ed.

maddox
1 april 2014, 08:46
Dit is toch een fantastisch initiatief. De burger wordt zo betrokken bij het veiliger maken van de maatschappij, het is eigenlijk zelfs een soort van burgerplicht om dit te doen. Net zoals dat het geval is bij buurtcomités waarbij mensen een oogje in het zeil houden en meehelpen bij het opsporen van criminelen en voorkomen van inbraken ed.

U bedoeld die burgermilitie die in Borgerhout de politie in de gaten ging houden om zo racisme aan de kaak te stellen?

Distel
1 april 2014, 08:51
Dit is toch een fantastisch initiatief. De burger wordt zo betrokken bij het veiliger maken van de maatschappij, het is eigenlijk zelfs een soort van burgerplicht om dit te doen. Net zoals dat het geval is bij buurtcomités waarbij mensen een oogje in het zeil houden en meehelpen bij het opsporen van criminelen en voorkomen van inbraken ed.

Alleen heb je nog steeds niet aangetoond dat die controles de maatschappij effectief veiliger maken. Misschien maken ze de maatschappij zelfs ONveiliger, wie weet (automobilisten pesten leidt nu eenmaal tot frustratie en vervolgens agressie).

Als er dan al iets "burgerplicht" zou zijn, dan lijkt het mij productiever om eens uit te vissen in welke mate al die hindernissen, belemmeringen, en controles effectief iets opbrengen in termen van veiligheid, en in welke mate ze effectief nodig zijn op bepaalde plaatsen of tijdstippen. Daar dan gepast iets mee doen zou pas echt de veiligheid ten goede komen.

Maar als een lemming het anti-auto mantra achternahollen is natuurlijk veel makkelijker en lijkt lekker sociaal, nietwaar?

Distel
1 april 2014, 08:52
U bedoeld die burgermilitie die in Borgerhout de politie in de gaten ging houden om zo racisme aan de kaak te stellen?

Ouch. ;-)

Johnny Blaze
1 april 2014, 09:08
Dit is toch een fantastisch initiatief. De burger wordt zo betrokken bij het veiliger maken van de maatschappij, het is eigenlijk zelfs een soort van burgerplicht om dit te doen. Net zoals dat het geval is bij buurtcomités waarbij mensen een oogje in het zeil houden en meehelpen bij het opsporen van criminelen en voorkomen van inbraken ed.

http://1.bp.blogspot.com/_S7iVIzpIReM/TEenB2AggUI/AAAAAAAAADs/pphQ9KjujKg/s1600/HJ+Tunic+With+Neck+Scarf,+Whistle,+and+Streifendie nst+Sleeveband.jpg

nein, nie wieder

maddox
1 april 2014, 09:14
Zonder uniform gaat het beter hoor. Oost duitsland heeft dat gedurende decennia gedemonstreerd.

Micele
1 april 2014, 10:34
Ik tip op een aprilgrap.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/column/1.1927120

non-conformist
1 april 2014, 14:31
Eerlijk gezegd kick er tegenwoordig op om een flitser op coyote te gooien. Dat geeft een heel specifiek zelfvoldaanheid achteraf.

non-conformist
1 april 2014, 14:34
Ik heb eens op die website gekeken.
Bij ons in het dorp; en omgeving staan er een paar markeringen, te midden van een weide.
Andere staan dan weer ter hoogte van een straat, waar enkel boer Teun drie keer in de week passeert.

hihi, da's een goeie.

Geef me dat adres van die website eens.

Micele
1 april 2014, 16:44
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1927070

"Ikflitsmee-actie is niet haalbaar"
VRT
di 01/04/2014 - 10:17 Frank Segers

Niet alle politiezones zijn bereid om mee te werken aan de "Ikflitsmee"-actie van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en de politie.
De politie is van plan om in de paasvakantie een dag lang intensief op snelheid te controleren. Via de website van het BIVV kan iedereen mee bepalen waar er dan geflitst moet worden.

Korpschef Eddy Vandaele van de politiezone Het Houtsche in West-Vlaanderen vindt dat idee niet haalbaar: "Het is een goed idee omdat het de aandacht vestigt op het probleem van de snelheid, want dat is er wel degelijk, maar aan de andere kant creëert het ook verwachtingen die je als politie nooit kunt oplossen", zegt Vandaele. "De uren die je hebt om te flitsen, om effectief controle te gaan doen, zijn beperkt en die kan je dan maar beter inzetten op plaatsen waar er echt een probleem is."

De federale politie zegt dat het alle zones vrijstaat om te kiezen of ze meedoen of niet.

Politiepersoneel / inwoners (2011-2013) :

1. - België : 46.000 /10,9 milj = 4220 per milj of 42 /10.000 inwoners.
http://www.lokalepolitie.be/#
http://www.polfed-fedpol.be/pol_int_nl.php
lokale politie: 33.000 + federale politie: 13.000 : totaal ~ 46.000
Ook als men rekening houdt met wat extra politie wegens "internationale organisaties" zoals de EU/Nato/... is dat...

2. - Nederland : 55.051 /16,67 = 3302 per milj of 33 / 10.000 inwoners
http://www.jaarverslagpolitie.nl/hoofdstukken/organisatie/sterkte-(inclusief

3. - Nordrhein-Westfalen : 50.000 / 18 milj = 2778 per milj of 28 /10.000 inwoners
http://www.polizei-nrw.de/im/Wir_ueber_uns/Organisation/
NRW heeft wel relatief weinig "waterpolitie" (geen zee).

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1422070/2012/04/12/Politie-heeft-ruim-3-000-agenten-te-weinig.dhtml

Politie heeft ruim 3.000 agenten te weinig

:-D Er is zeker te weinig flitspolitie. ;-)

ook Columbia (cijfers 2009) : 147.000 /44,7 milj = 3289 per milj inwoners
http://policianacionaldecolombia.blogspot.be/2009/06/policia-nacional-de-colombia-dios-y.html
Se estima que está constituida por cerca de 147.000 uniformados

http://www.mensenrecht.be/node/671

BELGIË: GROOTSTE POLITIEKORPS, MEEST CRIMINALITEIT

Door Mensenrecht op 13 april 2012 - 10:49am

België telt, in vergelijking met de buurlanden, het grootste politiekorps. Maar dat levert geen beter resultaat op, integendeel, ook de criminaliteit is hier het grootst.

Eurostat, de dienst statistiek van de Europese Unie, telde (in 2009) 39.861 politie-agenten in België = 3,7 per 1000 inwoners. Nederland kwam uit op 2,2 politie-agenten per 1000 inwoners, Duitsland op 3, Luxemburg op 3,2. Meer politie-agenten, dat moet logischerwijze minder criminaliteit opleveren. Maar dat is niet het geval. België telt 97 criminele feiten per 1000 inwoners, beduidend hoger dan in de buurlanden. En de roep om (nog) meer politie-agenten klinkt alsmaar luider. Steevast wordt verwezen naar het nijpend tekort aan agenten: 1923 agenten tekort bij de lokale politie in Vlaanderen, 1200 agenten tekort bij de federale politie.

Nochtans, stelt criminoloog Cyrille Fijnaut in "De Morgen" van vandaag, is dat niet het echte probleem, door het aantal politie-agenten uit te breiden zal de criminaliteit niet dalen. Fijnaut is emeritus hoogleraar criminologie in Leuven, Rotterdam en Tilburg, en was nauw betrokken bij de doorlichting en reorganisatie van de Gentse politie.

Naar aanleiding van de (gerechtvaardigde) onrust bij de MIVB beloofde de Minister van binnenlandse zaken 400 politieagenten extra. "Maar dat is niet meer dan een pleister op een houten been", zegt Fijnaut, "een sterk politiekorps is geen kwestie van aantallen, maar van efficiëntie, organisatie en opleiding".

Dat politievakbonden toch om meer personeel roepen, vindt Fijnaut normaal. "Een politietaak is oneindig: het kan altijd meer en beter." Maar volgens hem "kan België beter investeren in een efficiënte politiestructuur. België telt bijna 200 politiezones. Hoewel de overheid in 2001 heeft beslist om naar een geïntegreerde politie te gaan, is daar in praktijk bitter weinig van te merken. Iedere zone werkt afzonderlijk, onder de eigen kerktoren."
Ook de politieopleiding wacht nog altijd op hervorming. "Het heeft geen zin om agenten aan te werven, als ze geen proces verbaal kunnen opstellen."
Hij pleit dan ook voor een nieuwe grondige doorlichting van de politie, na de mislukte doorlichting van meer dan tien jaar geleden (2001). "Het resultaat was een wereldvreemde analyse, waarin geen rekening werd gehouden met de problemen op het terrein. Onder meer door die mislukking wordt België nu geconfronteerd met allerlei problemen waarop men beter had kunnen inspelen, zoals de rondtrekkende bendes en de criminaliteit op het openbaar vervoer."

From_Vlaanderen
1 april 2014, 19:19
In de maand april zullen de federale en lokale politie tegelijk 24 uur lang een flitsmarathon houden, waarbij de snelheid van voertuigen gecontroleerd zal worden. Bovendien kunnen burgers de politie vragen om te flitsen op locaties die zij aanduiden. Dat kan van 31 maart tot 10 april op de website.

www.ikflitsmee.be.

Kent u nog een locatie die onveilig wordt gemaakt door automobilisten die te snel rijden? Geef de locatie door en help zo mee om onze maatschappij weer een beetje veiliger te maken!

Wij danken u!

In mijn straat wil er iemand flitser. Het staat al vol bloembakken en boebelen. En dan moet je weten dat bij die bloembakken de omwonenden betonblokken op het stuk tussen de straat en hun voortuin leggen. Zodat je niet eens deftig kan draaien met een wagen die langer dan 4 meter is.
Ik ben er peter van dat het wel een sos is die dat heeft aangemeld!

Maar elk voordeel heeft zijn nadeel!
Ik heb een nieuwe sluikweg gevonden :).

Micele
1 april 2014, 20:28
Al de straten waar burgemeesters wonen zijn doorgegeven. :-)

Bobke
1 april 2014, 20:39
Christoff?

Wat is het probleem? Mogen voetgangers/fietsers meer dan?
Die hoeven niet geflitst te worden.
Gaat ge ook beginnen janken dat automobilisten meer mogen als fietsers en voetgangers aangepakt worden?

Bobke
1 april 2014, 20:48
En wat is het nut van 'op die snelheid letten', als het bijvoorbeeld compleet nutteloos is om 50 km/u op te leggen op een plaats waar 90 km/u perfect haalbaar is; zonder dat dit de kans op ongevallen vergroot?

Helemaal niets!
Dan moeten we ijveren om de toegestane snelheid op die plaats naar 90 te brengen.
Het kan natuurlijk niet dat iedereen voor zichzelf uitmaakt hoe snel ergens mag gereden worden.

Bobke
1 april 2014, 20:52
Of voldoende controles voorzien, om te vermijden dat voetgangers oversteken als het rood is?
Waarschijnlijk vinden die ook dat ze dat veilig doen.

Bobke
1 april 2014, 20:55
Het gat in de begroting moet toch nog voor de volgende verkiezingen worden "dichtgereden" niet? Met verkeersveiligheid heeft dit niets te maken.
Dan zijn ze wel heel dom om het aan te kondigen vind ik.

Micele
1 april 2014, 21:08
Het kan natuurlijk niet dat iedereen voor zichzelf uitmaakt hoe snel ergens mag gereden worden.

Natuurlijk kan dat. (maar mag niet in Belgenland, elders wel)

Bobke
1 april 2014, 21:14
Natuurlijk kan dat. (maar mag niet in Belgenland, elders wel)
Dan zal ik mijn snelheidsovertreding terugsturen naar Frankrijk.
Met de groeten van Michele.

Micele
1 april 2014, 21:26
Dan zal ik mijn snelheidsovertreding terugsturen naar Frankrijk.
Met de groeten van Michele.
Dus je weet niet waar elders is ?

euhm... el·ders (bijwoord)
1
ergens anders

Bobke
2 april 2014, 08:17
Dus je weet niet waar elders is ?

euhm...
Ik weet waar elders is .
Maar jij weet blijkbaat niet dat Frankrijk elders is.:lol:

ilfalco
2 april 2014, 08:23
Ik vind gsm en achter het stuur en sms veel gevaarlijker.... Als ik soms naar de bakker wandel( max 600 m) tel ik er soms 6.... En met de lintbebouwing en wildgroei aan borden is het onmogelijk om zich altijd aan de snelheidslimiet te houden zonder zelf een gevaar op de weg te worden.

Micele
2 april 2014, 09:55
Ik weet waar elders is .
Maar jij weet blijkbaat niet dat Frankrijk elders is.:lol:
Toch wel maar daar zijn limieten dus daar kan men het niet.

En bvb Duitsland en het Eiland Man is ook elders (ergens anders) en daar kan men dat wel, dus had je ongelijk of je woordkeuze was onjuist of onvolledig. :-)

Het kan natuurlijk niet dat iedereen voor zichzelf uitmaakt hoe snel ergens mag gereden worden.
Dus het kan wel, zelfs in een buurland. Uw betoog houdt dus weinig steek.

Libro
2 april 2014, 10:00
Christoff?

Wat is het probleem? Mogen voetgangers/fietsers meer dan?

Volgens BlueSky wel. Ik denk dat hij een geboren en getogen Leuvenaar is.

Bobke
2 april 2014, 10:03
Toch wel maar daar zijn limieten dus daar kan men het niet.

En bvb Duitsland en het Eiland Man is ook elders (ergens anders) en daar kan men dat wel, dus had je ongelijk of je woordkeuze was onjuist. ;-)
Ik dacht wel dat "elders" Duitsland zou betekenen. :lol:
En nee, ook daar mag het niet overal.
Koop u maar eens een bril, dan gaat ge daar wel de borden zien staan.

Micele
2 april 2014, 10:06
En nee, ook daar mag het niet overal.
Waar beweerde ik dat ?
Koop u maar eens een bril, dan gaat ge daar wel de borden zien staan. Jij hebt dus zeker een bril nodig.

Bobke
2 april 2014, 10:58
Waar beweerde ik dat ?

Hier mijn beste.
Natuurlijk kan dat. (maar mag niet in Belgenland, elders wel)
Maar ge kunt natuurlijk verder blijven lullen en kronkelen, maar dan zonder mij.
Doei,

Distel
2 april 2014, 11:19
Interessant. Wanneer iemand zegt "Ik bevind mij momenteel elders", dan out die persoon zich dus als goddelijke entiteit (wegens blijkbaar omnipresent). Het is d�*t, of Bobke slaat de bal een beetje mis over de betekenis van het woord "elders".

Bobke
2 april 2014, 11:41
Interessant. Wanneer iemand zegt "Ik bevind mij momenteel elders", dan out die persoon zich dus als goddelijke entiteit (wegens blijkbaar omnipresent). Het is d�*t, of Bobke slaat de bal een beetje mis over de betekenis van het woord "elders".
In België is het zo, elder is het anders.
Leg jij dan eens uit waar "elders" is.
Ik wil altijd graag bij leren.

Jan van den Berghe
2 april 2014, 11:45
Ik ken enkele plaatsen waar:

- voetgangers zonder kijken de straat oversteken
- fietsers zonder licht rijden als het donker is/wordt
- fietsers zonder aanwijzing zomaar de straat kruisen
- fietsers met twee naast elkaar blijven rijden (buiten de bebouwde kom)
- voetgangers oversteken, als het licht nog op rood staat
- ...

Signaleren aan de bevoegde diensten.

Jan van den Berghe
2 april 2014, 11:48
Het gat in de begroting moet toch nog voor de volgende verkiezingen worden "dichtgereden" niet? Met verkeersveiligheid heeft dit niets te maken.

Als iedereen zich netjes aan de regels houdt, wordt er door de overheid geen eurocent geïncasseerd.

Jan van den Berghe
2 april 2014, 11:54
Alleen heb je nog steeds niet aangetoond dat die controles de maatschappij effectief veiliger maken. Misschien maken ze de maatschappij zelfs ONveiliger, wie weet (automobilisten pesten leidt nu eenmaal tot frustratie en vervolgens agressie).

Als er dan al iets "burgerplicht" zou zijn, dan lijkt het mij productiever om eens uit te vissen in welke mate al die hindernissen, belemmeringen, en controles effectief iets opbrengen in termen van veiligheid, en in welke mate ze effectief nodig zijn op bepaalde plaatsen of tijdstippen. Daar dan gepast iets mee doen zou pas echt de veiligheid ten goede komen.

Maar als een lemming het anti-auto mantra achternahollen is natuurlijk veel makkelijker en lijkt lekker sociaal, nietwaar?

Hiermee wordt helemaal niet tegen de automobilist geageerd. Wel tegen wie zich niet aan de voorgeschreven snelheden houdt en hiermee dus een loopje neemt met de eigen burgerplichten.

Tenzij u evenwel aanneemt dat automobilisten mensen zijn die zich niet aan de regels wensen te houden, natuurlijk...

non-conformist
2 april 2014, 12:16
Ik heb al vele locaties doorgeseind :

- doodlopende straten
- straten waar je onmogelijk hard kunt rijden.
- wegen waar bijna niemand voorbij komt etc.

Heimelijk heb ik daar genoegen aan beleefd.

Bobke
2 april 2014, 14:16
Hiermee wordt helemaal niet tegen de automobilist geageerd. Wel tegen wie zich niet aan de voorgeschreven snelheden houdt en hiermee dus een loopje neemt met de eigen burgerplichten.

Tenzij u evenwel aanneemt dat automobilisten mensen zijn die zich niet aan de regels wensen te houden, natuurlijk...
Nu goed, er is wel een en ander over de snelheidsbeperkingen die de overheid oplegt te zeggen maar dat is hier niet aan de orde..
Hier kan de burger immers zelf bepalen waar volgens hem moet geflitst worden, dus op welke plaatsen het nodig is voor de verkeersveiligheid.
De reacties die we hier lezen zullen inderdaad ingegeven zijn door een flitsfobie. Het woordje "flitsen" werkt bij sommigen als een rode lap op een stier.

Jan van den Berghe
2 april 2014, 14:41
Ik heb al vele locaties doorgeseind :

- doodlopende straten
- straten waar je onmogelijk hard kunt rijden.
- wegen waar bijna niemand voorbij komt etc.

Heimelijk heb ik daar genoegen aan beleefd.

Schijnbaar beseft u dan niet hoe het werkt: louter op basis van het aantal meldingen zal de pers concluderen of het een succes is of niet. Daarnaast gaat men natuurlijk maar pas over tot controles bij pijnpunten die relevant worden geacht.

Blue Sky
2 april 2014, 14:45
Nu goed, er is wel een en ander over de snelheidsbeperkingen die de overheid oplegt te zeggen maar dat is hier niet aan de orde..
Hier kan de burger immers zelf bepalen waar volgens hem moet geflitst worden, dus op welke plaatsen het nodig is voor de verkeersveiligheid.
De reacties die we hier lezen zullen inderdaad ingegeven zijn door een flitsfobie. Het woordje "flitsen" werkt bij sommigen als een rode lap op een stier.

Vreemd he? Nochtans wordt er gewoon controle gedaan op het naleven van het verkeersreglement.

Libro
2 april 2014, 14:48
Signaleren aan de bevoegde diensten.

Die doen daar nogal veel mee!

Bobke
2 april 2014, 15:06
Vreemd he? Nochtans wordt er gewoon controle gedaan op het naleven van het verkeersreglement.
We zitten hier nu eenmaal met wat typen die hun eigen visie op dat reglement hebben.

non-conformist
2 april 2014, 22:26
Schijnbaar beseft u dan niet hoe het werkt: louter op basis van het aantal meldingen zal de pers concluderen of het een succes is of niet. Daarnaast gaat men natuurlijk maar pas over tot controles bij pijnpunten die relevant worden geacht.

Dan beseft U niet wat mijn doel is.

fbpolitics
3 april 2014, 00:31
Denk in termen van de (r)overheid in BE: het moet $$ opbrengen.

Dus: de flitspalen brengen niets meer op, de meest gebruikte plaatsen waar men flitst brengen ook minder op, de trajectcontrole waarschijnlijk ook minder... En dus vraagt men aan diezelfde burger nieuwe plaatsen die $$ kunnen opbrengen onder het mom van 'veiligheid'. De niet-realistisch lage snelheden zijn hiervoor ook een bewijs.

.

Bobke
3 april 2014, 03:20
Denk in termen van de (r)overheid in BE: het moet $$ opbrengen.

Dus: de flitspalen brengen niets meer op, de meest gebruikte plaatsen waar men flitst brengen ook minder op, de trajectcontrole waarschijnlijk ook minder... En dus vraagt men aan diezelfde burger nieuwe plaatsen die $$ kunnen opbrengen onder het mom van 'veiligheid'. De niet-realistisch lage snelheden zijn hiervoor ook een bewijs.

.
Wat brengt de wildgroei van verkeersdrempels en asverschuivingen dan op volgens u ?
Geef mij maar flitscontroles, daar hinderen ze alleen de overtreders mee.

giserke
3 april 2014, 08:52
Wat brengt de wildgroei van verkeersdrempels en asverschuivingen dan op volgens u ?
Geef mij maar flitscontroles, daar hinderen ze alleen de overtreders mee.

Ik haat verkeersdrempels. Volgens mij worden die geïnstalleerd op vraag van garagisten

Distel
3 april 2014, 14:25
Hiermee wordt helemaal niet tegen de automobilist geageerd. Wel tegen wie zich niet aan de voorgeschreven snelheden houdt en hiermee dus een loopje neemt met de eigen burgerplichten.

Tenzij u evenwel aanneemt dat automobilisten mensen zijn die zich niet aan de regels wensen te houden, natuurlijk...

Overdreven restricites, absurde regeltjes, en andere dingen die door velen als pestmaatregel worden ervaren zijn contraproductief wanneer ze de veiligheid meer schade toebrengen (bvb verkeersagressie, onverantwoord inhalen, ...) and dat ze opleveren (bvb als de ongevallencijfers er niet op vooruitgaan). Het lijkt mij dus eerder een "burgerplicht" om dat allemaal eens deftig te onderzoeken en aan te passen waar nodig, in plaats van telkens klakkeloos aan te nemen dat trager altijd beter is (al dan niet voorzien van een vermanend vingertje).

Diegenen die een loopje nemen met de burgerplichten zouden misschien wel eens diegenen kunnen zijn die er weigeren rekening mee te houden dat voor chauffeurs op een gegeven moment ook de emmer overloopt (en de v85 regel bewijst dat dit niet zomaar uit de lucht gegrepen is).

Distel
3 april 2014, 14:33
We zitten hier nu eenmaal met wat typen die hun eigen visie op dat reglement hebben.

In de wetstraat zitten er ook zo's types, zij passen dat reglement zelfs af en toe eens aan. En wanneer we verkeersexperts hun advies horen geven op het nieuws blijkt dat ook zij hun eigen visie op het reglement hebben. Allemaal heel erg natuurlijk. Kwestie van nog eens lekker op ons moreel paard te kunnen kruipen he.

Distel
3 april 2014, 14:36
Wat brengt de wildgroei van verkeersdrempels en asverschuivingen dan op volgens u ?
Geef mij maar flitscontroles, daar hinderen ze alleen de overtreders mee.

Terwijl ze in de eerste plaats een hindernis zouden moeten zijn voor veroorzakers van ongevallen. En dat is niet noodzakelijk dezelfde groep mensen.

Bobke
3 april 2014, 15:53
In de wetstraat zitten er ook zo's types, zij passen dat reglement zelfs af en toe eens aan. En wanneer we verkeersexperts hun advies horen geven op het nieuws blijkt dat ook zij hun eigen visie op het reglement hebben. Allemaal heel erg natuurlijk. Kwestie van nog eens lekker op ons moreel paard te kunnen kruipen he.

Dat is zo.
Maar nu heeft de burger ook inspraak waar moet geflitst worden.
Toch beter dan staan flitsen net na het bord.

Bobke
3 april 2014, 15:55
Terwijl ze in de eerste plaats een hindernis zouden moeten zijn voor veroorzakers van ongevallen. En dat is niet noodzakelijk dezelfde groep mensen.
Niet noodzakelijk, nee.

Bobke
3 april 2014, 15:55
Terwijl ze in de eerste plaats een hindernis zouden moeten zijn voor veroorzakers van ongevallen. En dat is niet noodzakelijk dezelfde groep mensen.
Niet noodzakelijk, nee.

Jan van den Berghe
4 april 2014, 01:37
Overdreven restricites, absurde regeltjes, en andere dingen die door velen als pestmaatregel worden ervaren zijn contraproductief wanneer ze de veiligheid meer schade toebrengen (bvb verkeersagressie, onverantwoord inhalen, ...) and dat ze opleveren (bvb als de ongevallencijfers er niet op vooruitgaan). Het lijkt mij dus eerder een "burgerplicht" om dat allemaal eens deftig te onderzoeken en aan te passen waar nodig, in plaats van telkens klakkeloos aan te nemen dat trager altijd beter is (al dan niet voorzien van een vermanend vingertje).

Diegenen die een loopje nemen met de burgerplichten zouden misschien wel eens diegenen kunnen zijn die er weigeren rekening mee te houden dat voor chauffeurs op een gegeven moment ook de emmer overloopt (en de v85 regel bewijst dat dit niet zomaar uit de lucht gegrepen is).

Uw redenering is wel heel merkwaardig: de wet wordt overtreden, dus de wet moet veranderen.

Distel
4 april 2014, 06:59
Dat is zo.
Maar nu heeft de burger ook inspraak waar moet geflitst worden.
Toch beter dan staan flitsen net na het bord.

Ik zou me niet te veel illusies maken over die "inspraak". Dit is meer een PR campagne dan iets anders.

Distel
4 april 2014, 07:01
Uw redenering is wel heel merkwaardig: de wet wordt overtreden, dus de wet moet veranderen.

Dat is helemaal niet mijn redenering. Maar voeg 1 woordje toe en ik ben akkoord:

De wet wordt overtreden, dus de wet moet misschien veranderen.

Wetten zijn er nu eenmaal voor het volk en niet omgekeerd. Wanneer wetten systematisch en grootschalig worden overtreden, dan trekt de wet in kwestie mogelijk op niks.

Bobke
4 april 2014, 07:40
Ik zou me niet te veel illusies maken over die "inspraak". Dit is meer een PR campagne dan iets anders.
Wat het ook is, het idee is niet slecht.
Ik heb niets tegen snelheidscontroles, integendeel.
Over de manier waarop en waar is natuurlijk veel te zeggen.
Maar in tegenstelling tot wat Michelle met zijn gekronkel wilt beweren kan men ook in Duitsland niet zelf bepalen hoe snel men mag rijden.
De plaatsen waar het wel mag is door de wetgever bepaald en niet door Jan en alleman.

Distel
4 april 2014, 07:48
Wat het ook is, het idee is niet slecht.
Ik heb niets tegen snelheidscontroles, integendeel.
Over de manier waarop en waar is natuurlijk veel te zeggen.
Maar in tegenstelling tot wat Michelle met zijn gekronkel wilt beweren kan men ook in Duitsland niet zelf bepalen hoe snel men mag rijden.
De plaatsen waar het wel mag is door de wetgever bepaald en niet door Jan en alleman.

Kom kom, laten we niet onnozel doen, je bent daar een semantisch spelletje aan het spelen.

Blue Sky
4 april 2014, 08:01
Dat is helemaal niet mijn redenering. Maar voeg 1 woordje toe en ik ben akkoord:

De wet wordt overtreden, dus de wet moet misschien veranderen.

Wetten zijn er nu eenmaal voor het volk en niet omgekeerd. Wanneer wetten systematisch en grootschalig worden overtreden, dan trekt de wet in kwestie mogelijk op niks.

Ik snap het. Dus daar 2/3 autobestuurders dagelijks belt met de GSM in de wagen ( = systematisch en grootschalig overtreden van wet ) impliceert dit dat de wet op niks trekt en moet men bellen met de GSM toelaten in de wagen, toch?

Distel
4 april 2014, 08:04
Ik snap het. Dus daar 2/3 autobestuurders dagelijks belt met de GSM in de wagen ( = systematisch en grootschalig overtreden van wet ) impliceert dit dat de wet op niks trekt en moet men bellen met de GSM toelaten in de wagen, toch?

Blijkbaar is de betekenis van de woorden "misschien" en "mogelijk" jou niet helemaal duidelijk. Ik raad je aan een woordenboek te kopen. Wel opletten dat je dat ding niet achter het stuur zit te lezen.

giserke
4 april 2014, 08:08
Uw redenering is wel heel merkwaardig: de wet wordt overtreden, dus de wet moet veranderen.

Als het absurde wetten zijn die niet werken, waarom niet?
Waarom zou een slechte wet tegen elke prijs moeten blijven bestaan?

Bobke
4 april 2014, 10:03
Kom kom, laten we niet onnozel doen, je bent daar een semantisch spelletje aan het spelen.
Mij goed, als u het een spelletje vindt kan ik mijn tijd nuttiger besteden.
Doei.

Distel
4 april 2014, 10:21
Mij goed, als u het een spelletje vindt

Het is dan ook een spelletje

kan ik mijn tijd nuttiger besteden.
Doei.

Oei, ik heb u blijkbaar een excuus gegeven om te kunnen gaan lopen.

Micele
4 april 2014, 12:33
Maar in tegenstelling tot wat Michelle met zijn gekronkel wilt beweren kan men ook in Duitsland niet zelf bepalen hoe snel men mag rijden.
Kun jij niet zelf bepalen op welke wegen jij wilt rijden In Duitsland ?
Moogt ge niet van iemand op de Autobahn rijden ? Van uw vrouw/partner ofzo ? ;-)

Natuurlijk kan men dat op quasi 2/3 van de Duitse autosnelwegen - waar enkel een adviessnelheid van 130 kmh voorgeschreven wordt -, daar kan men desnoods - als de omstandigheden het veilig toelaten - zo snel rijden als het voertuig het veilig aan kan. Of ken de je de Duitse wegcode niet ? :-)

Hier uitleg:
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimite_in_Deutschland
Zulässige Höchstgeschwindigkeit im Straßenverkehr (Deutschland)

In Deutschland gelten gemäß # § 3 Abs. 3 StVO für PKW als zulässige Höchstgeschwindigkeit innerhalb einer geschlossenen Ortschaft 50 km/h, wie in den meisten Ländern Europas. Außerhalb geschlossener Ortschaften beträgt die zulässige Höchstgeschwindigkeit 100 km/h. Darüber hinaus gilt auf den Bundesautobahnen eine Richtgeschwindigkeit (empfohlene maximale Geschwindigkeit) von 130 km/h, also keine definierte generell maximal zulässige Geschwindigkeit.

# hier de wet:
http://www.gesetze-im-internet.de/stvo_2013/__3.html
§ 3 Geschwindigkeit
(3) Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt auch unter günstigsten Umständen:
...
2) außerhalb geschlossener Ortschaften (buiten bebouwde kom)
c) für Personenkraftwagen sowie für andere Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse bis 3,5 t
100 km/h.

Diese Geschwindigkeitsbeschränkung gilt nicht auf Autobahnen (Zeichen 330.1) sowie auf anderen Straßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die durch Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen getrennt sind. Sie gilt ferner nicht auf Straßen, die mindestens zwei durch Fahrstreifenbegrenzung (Zeichen 295) oder durch Leitlinien (Zeichen 340) markierte Fahrstreifen für jede Richtung haben.
Zoals vele niet weten is het niet enkel op de autobahn waar aanbevolen 130 kmh kan gelden, maar alsook vanaf veilig ingerichte 2+2-wegen is het ook mogelijk tenzij anders aangegeven.(maar die zijn eerder zelden, ik heb er ooit al op gereden)

In het Engels:
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_Germany#Autobahns
:-);-)

Sywen
4 april 2014, 15:41
nogmaals de hypocrisie blootgelegd.

staan juichen om een kliklijn á la VB, en nu zitten te jammeren om deze kliklijn.

Bobke
4 april 2014, 21:27
Kun jij niet zelf bepalen op welke wegen jij wilt rijden In Duitsland ?
Moogt ge niet van iemand op de Autobahn rijden ? Van uw vrouw/partner ofzo ? ;-)

Natuurlijk kan men dat op quasi 2/3 van de Duitse autosnelwegen - waar enkel een adviessnelheid van 130 kmh voorgeschreven wordt -, daar kan men desnoods - als de omstandigheden het veilig toelaten - zo snel rijden als het voertuig het veilig aan kan. Of ken de je de Duitse wegcode niet ? :-)

Hier uitleg:

# hier de wet:

Zoals vele niet weten is het niet enkel op de autobahn waar aanbevolen 130 kmh kan gelden, maar alsook vanaf veilig ingerichte 2+2-wegen is het ook mogelijk tenzij anders aangegeven.(maar die zijn eerder zelden, ik heb er ooit al op gereden)

In het Engels:
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_Germany#Autobahns
:-);-)
Dat ge sterk zijt in quoten is ons ondertussen al duidelijk.
Begrijpend lezen iets moeilijker. :lol:

fbpolitics
5 april 2014, 00:35
Wat brengt de wildgroei van verkeersdrempels en asverschuivingen dan op volgens u ?
Geef mij maar flitscontroles, daar hinderen ze alleen de overtreders mee.
Deze verkeersdrempels zal men niet vinden op een autosnelweg, noch op grote wegen.
De snelheden liggen onrealistisch laag zodat men kan flitsen.

Bobke
5 april 2014, 22:18
Deze verkeersdrempels zal men niet vinden op een autosnelweg, noch op grote wegen.
De snelheden liggen onrealistisch laag zodat men kan flitsen.
Wie zegt dat verkeersdrempels op een autosnelweg, of op grote wegen liggen.
Als ik jullie reacties hier lees heeft onze vriend Micelle in post #2 gelijk en is het in inderdaad een flitsfobie bij sommigen.
Al twijfel ik er stilaan aan of hij het woordje fobie begrijpt.

Micele
5 april 2014, 22:38
Wie zegt dat verkeersdrempels op een autosnelweg, of op grote wegen liggen.
Als ik jullie reacties hier lees heeft onze vriend Micelle in post #2 gelijk en is het in inderdaad een flitsfobie bij sommigen.
Al twijfel ik er stilaan aan of hij het woordje fobie begrijpt.

Mss was de woordkeuze niet helemaal gepast.

Ik bedoelde: de overheid heeft een ziekelijke angst (= fobie) steeds maar meer te moeten flitsen zodat de flitskassa gestaag kan blijven groeien. Die ziekelijke angst gaat zover dat ze ondertussen de laagste limieten buiten de bebouwde kom van Europa hebben:

1- 50 kmh op 1+1 (soms lichte lintbebouwing bij het verlaten van de bbk)
2- 70 kmh op veilige 1+1 met ruim gescheiden fietspaden vér van de bbk, kilometerver geen huis te bespeuren.
3- 70 kmh op 2+2 (gescheiden door middellijn, en gescheiden door brede middenberm)
4- 90 kmh op zeer veilige 2+2, ttz gescheiden door (beveiligde) middenberm (vangrails).

Die flitsfobie is dus zo erg dat de wegbeheerder zijn eigen wetsartikelen - Artikel 11- algemene snelheidslimieten - zodanig op grote schaal uitholt dat die eigenlijk niets meer waard zijn, dit door een bos van verbodsborden (C43) na elk pietluttig kruispuntje te -moeten- plaatsen.

Dus alle 4 genoemde Vmax wijken af van de algemene regel 120/90 van artikel 11 buiten de bbk.

# Daarnaast wordt er met de klak gesmeten met zone 50s en zone 70s buiten de bbk. Iedere gemeente zijn eigen meug.

# Daarnaast nog temporaire 30 kmh op deze absolute voorrangswegen, een maatregel die je in het buitenland nooit tegenkomt. (bvb door wet verboden in D). Bij zulke scholen kan men toch simpelweg de schoolpoort verleggen en desnoods al de nodige oversteekplaatsen met voetgangerslichten voorzien.

# Ook de vele plateaus en drempels buiten de bebouwde kom - zelfs op absolute voorrangswegen - vindt men nergens in het Europese buitenland.
Zoals iedereen weet ? is op die drempel of op het plateau ook een Vmax van 30 kmh van kracht alhoewel de weg geforceerde 50 of 70 kmh kan hebben. Vele drempels en plateaus onder de noemer verhoogde inrichtingen zijn ook nog eens illegaal volgens de wet. Zelfs met het vele flitsgeld wordt daar weinig aan gedaan, ook na 12 jaar wetsverandering nog niet.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/170-art11

Artikel 11. Snelheidsbeperkingen

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

2° tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
Vooral de afwijkende regel op de algemene regel wordt op grote schaal toegepast

Bobke
6 april 2014, 07:42
Mss was de woordkeuze niet helemaal gepast.

Ik bedoelde: de overheid heeft een ziekelijke angst (= fobie) steeds maar meer te moeten flitsen zodat de flitskassa gestaag kan blijven groeien. Die ziekelijke angst gaat zover dat ze ondertussen de laagste limieten buiten de bebouwde kom van Europa hebben:

Ik zou dat een flitsmanie noemen. ;-)

1- 50 kmh op 1+1 (soms lichte lintbebouwing bij het verlaten van de bbk)
2- 70 kmh op veilige 1+1 met ruim gescheiden fietspaden vér van de bbk, kilometerver geen huis te bespeuren.
3- 70 kmh op 2+2 (gescheiden door middellijn, en gescheiden door brede middenberm)
4- 90 kmh op zeer veilige 2+2, ttz gescheiden door (beveiligde) middenberm (vangrails).

Die flitsfobie is dus zo erg dat de wegbeheerder zijn eigen wetsartikelen - Artikel 11- algemene snelheidslimieten - zodanig op grote schaal uitholt dat die eigenlijk niets meer waard zijn, dit door een bos van verbodsborden (C43) na elk pietluttig kruispuntje te -moeten- plaatsen.

Dus alle 4 genoemde Vmax wijken af van de algemene regel 120/90 van artikel 11 buiten de bbk.

# Daarnaast wordt er met de klak gesmeten met zone 50s en zone 70s buiten de bbk. Iedere gemeente zijn eigen meug.

# Daarnaast nog temporaire 30 kmh op deze absolute voorrangswegen, een maatregel die je in het buitenland nooit tegenkomt. (bvb door wet verboden in D). Bij zulke scholen kan men toch simpelweg de schoolpoort verleggen en desnoods al de nodige oversteekplaatsen met voetgangerslichten voorzien.

# Ook de vele plateaus en drempels buiten de bebouwde kom - zelfs op absolute voorrangswegen - vindt men nergens in het Europese buitenland.
Zoals iedereen weet ? is op die drempel of op het plateau ook een Vmax van 30 kmh van kracht alhoewel de weg geforceerde 50 of 70 kmh kan hebben. Vele drempels en plateaus onder de noemer verhoogde inrichtingen zijn ook nog eens illegaal volgens de wet. Zelfs met het vele flitsgeld wordt daar weinig aan gedaan, ook na 12 jaar wetsverandering nog niet.


Vooral de afwijkende regel op de algemene regel wordt op grote schaal toegepast
Daar deel ik uw mening maar daar gaat deze draad niet over, integendeel.
Hier gaat het over hoe burgers mee kunnen bepalen waar het echt nuttig is om te flitsen.
Over nutteloze betutteling door de overheid bestaan trouwens al draadjes genoeg waar ge uw hart kunt luchten.

ilfalco
6 april 2014, 08:01
Deze verkeersdrempels zal men niet vinden op een autosnelweg, noch op grote wegen.
De snelheden liggen onrealistisch laag zodat men kan flitsen.

Het is gewoon absurd onlangs geflitst op baan van mechelen naar lier/berlaar... daar is het constant switchen tussen 50 en 70. En dan in een klein veldwegje dat enkel recreatief gebruikt zou mogen worden mag je 70....

Micele
6 april 2014, 16:24
Ik zou dat een flitsmanie noemen. ;-)

Ook goed, maar komt quasi op hetzelfde neer.

Een flitsmanie duurt meestal maar enkele maanden volgens de defintie*, dus past idd beter bij dit topic (allez dat ikflitsmee-gedoe zal maar wslk maar enkele weken duren, het aantal flitslocaties geraakt nog niet eens aan 48.000, tegen rekeningrijden geraakt over 173.000... als ik me goed herinner... ik weet het slecht vergelijk... :-)).

http://www.encyclo.nl/begrip/manie

Manie
Een manie is een ziekelijke geestestoestand die gepaard gaat met opgewondenheid, geprikkeldheid en verwardheid. Een manie doet zich vooral voor als onderdeel van een geestelijke stoornis; de manisch-depressieve psychose. Hierbij verkeert de patiënt enige maanden in een opgewonden (manische) toestand, waarna hetzij herstel, hetzij omslag naar een...
* http://www.gezondheidsplein.nl/medisch-woordenboek/item30768?letter=m

Een fobie duurt veel langer en ontwikkeld zich wslk langzamer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fobie

Een fobie (Grieks: φόβος, phóbos = angst, vrees[1]) is een psychische aandoening waarbij iemand, om doorgaans onduidelijke redenen, een ziekelijke angst ontwikkelt voor specifieke zaken of situaties. Deze angst staat niet in verhouding tot de reële bedreiging die van de situatie of het object uitgaat en de lijder is zich hiervan goed bewust. Niet alle angststoornissen worden fobieën genoemd. Als angst niet voor bepaalde zaken of situaties is, spreken we niet van een fobie, maar van een paniekstoornis of van gegeneraliseerde angst.
Aangezien men al sinds 1998 in BE flitst en sindsdien het steeds meer ziekelijke vormen aanneemt (+ wereldrecord flitspalen Vlaanderen en BE in Europa) kan men ook van een fobie spreken. Zeggen we een ziekelijke angst van "snelheid", daarbij verhindert geen enkele snelheidscontrole of flitspaal dat men sneller als de limiet rijdt of onaangepast snel rijdt. En al zeker niet als men zeer goed struikrovertje speelt voor de kassa te spijzen. Zelfs sommige drempels doen dat niet bij Jeeps of SUVs met lange vering.

Over nutteloze betutteling door de overheid bestaan trouwens al draadjes genoeg waar ge uw hart kunt luchten.
:-) Jamaar die flitsmaniakken willen zelfs hulp van de fobie-burger, hoe erg is die ziekte nu eigenlijk...

Deze angst staat niet in verhouding tot de reële bedreiging die van de situatie of het object uitgaat en de lijder is zich hiervan goed bewust.

http://static.skynetblogs.be/media/50797/dyn001_original_499_333_pjpeg_2574466_0176eedb51f1 7c50ed22215030723cd7.jpghttps://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT5LlYtwU_GYL8ix82ZEgzVHlN69RJEF 1iuNrxAWjVMQCUL1jVtpg
__________________

AsGardSGO
7 april 2014, 17:30
Wat mij vooral opvalt is dat zowat iedereen klaagt op de flits-fobie in analogie op de snelheidsfobie van de roverheid als ultieme veiligheidsverbeteraar maar wel op Politiestaat waardige manier wel gretig gaat verklikken/aangeven waar er geflitst zou moeten worden.

Hypochonder
7 april 2014, 18:21
We zijn hier al genoeg gekloot in dit kloteland: torenhoge belastingen, een barslecht en onveilig wegennet, incompetente en corrupte politici, jaarlijks miljarden die naar Wallonië stromen waar vrijwel geen flitscontroles zijn....


En de Vlaming maar blijven pikken dat hij langs alle kanten gepluimd en gemolken wordt. Kutland.

AsGardSGO
9 april 2014, 00:59
We zijn hier al genoeg gekloot in dit kloteland: torenhoge belastingen, een barslecht en onveilig wegennet, incompetente en corrupte politici, jaarlijks miljarden die naar Wallonië stromen waar vrijwel geen flitscontroles zijn....


En de Vlaming maar blijven pikken dat hij langs alle kanten gepluimd en gemolken wordt. Kutland.

Tja.. maar daar komt allemaal verandering in beste;
Den 25ste mei gaan we dat allemaal met zijn allen braafjes als kiesvee afslachten en dan ga je nog eens wat verandering zien se goh-goh-goh!
En dan weer in 2018 en nog eens in 2022 en nog is en nog is... op elke hoogdag van de democratie zullen wij het klote beleid afstraffen....

zonbron
9 april 2014, 05:47
Als iedereen zich netjes aan de regels houdt, wordt er door de overheid geen eurocent geïncasseerd.

:lol: :thumbsup:

Skobelev
11 april 2014, 05:44
We zijn hier al genoeg gekloot in dit kloteland: torenhoge belastingen, een barslecht en onveilig wegennet, incompetente en corrupte politici, jaarlijks miljarden die naar Wallonië stromen waar vrijwel geen flitscontroles zijn....


En de Vlaming maar blijven pikken dat hij langs alle kanten gepluimd en gemolken wordt. Kutland.

Misschien moeten we 17 april met zen allen ons eens wel aan de limiet houden of beter nog 20% er onder. Het verkeer op paard-en-kar snelheid brengen. Al hun gemaakte kosten voor niets, het gat in de begroting niet dichtgereden. :twisted:

wedden dat ze het als een geslaagde actie verkopen? :-(

Micele
11 april 2014, 10:42
wedden dat ze het als een geslaagde actie verkopen? :-(
Dat doen ze altijd, ook als de hopeloosheid er vanaf druipt.

plǝɹǝʍ ǝp
11 april 2014, 10:59
Ik denk er niet aan. Ik zet ze daarentegen met veel plezier in mijn coyote.

Dan ga je niet meer deftig kunnen rijden, want er zijn als meer dan 51000 locaties aangemeld, zelfs smalle eenrichtingsstraten waar er onmogelijk een flitser kan staan.

Als ik naar sommige locaties kijk, kan ik me niet van de indruk ontdoen dat:

1) er een paar grappenmakers aan de slag geweest zijn
2) iedereen graag precies voor zijn deur geflitst wil zien (sommige straten staan er zeker drie keer op). Wat is het omgekeerde van NIMBY?

Ondernemerke
11 april 2014, 11:01
We zijn hier al genoeg gekloot in dit kloteland: torenhoge belastingen, een barslecht en onveilig wegennet, incompetente en corrupte politici, jaarlijks miljarden die naar Wallonië stromen waar vrijwel geen flitscontroles zijn....


En de Vlaming maar blijven pikken dat hij langs alle kanten gepluimd en gemolken wordt. Kutland.
Ik kan alleen maar zeggen: verhuizen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Zorgen dat je hier niets meer hebt maar wel nog de vruchten van dit prachtig systeem kunt plukken. Af en toe eens komen bijtanken noemen ze dat :D

Wel prachtig wat ze hier weer uitsteken: de verklikkermaatschappij. Het zal weer mooi worden. overal staan flitsen, zich verstoppende als een bang kieken. Ik zal al terug weg zijn. Spijtig ;:( Anders even een valse nummerplaat op een snelle wagen vijzen en die dag overal maar gaan rond vlammen.

Skobelev
11 april 2014, 14:44
Dat doen ze altijd, ook als de hopeloosheid er vanaf druipt.

't is zoals verkiezingen, de grootste losers hebben naar zeggen zeggen ook altijd gewonnen.

Blue Sky
11 april 2014, 17:31
Ik vind het allemaal wel goed. Er komen hoe langer hoe meer camera's, dashcams, ... zodat men meer controles kan uitvoeren. Want dat is wat thans nodig is. Er is totaal geen discipline meer op de weg en iedereen doet maar wat hij wil en meent zich dat te kunnen permitteren ten koste van anderen die zich wel netjes aan de wegcode houden.

Enkel door een lik op stuk beleid met een hoge pakkans en zware straffen kan men die egoïstjes op de knieën dwingen.

Skobelev
11 april 2014, 18:18
Ik vind het allemaal wel goed. Er komen hoe langer hoe meer camera's, dashcams, ... zodat men meer controles kan uitvoeren. Want dat is wat thans nodig is. Er is totaal geen discipline meer op de weg en iedereen doet maar wat hij wil en meent zich dat te kunnen permitteren ten koste van anderen die zich wel netjes aan de wegcode houden.

Enkel door een lik op stuk beleid met een hoge pakkans en zware straffen kan men die egoïstjes op de knieën dwingen.

enkel met mee te rijden en er de gevaarlijke uit te plukken gaat men resultaat boeken. Flitsen voor een paar km per uur teveel maken geen verschil. Je moet straks meer op de teller kijken dan op de rest van het verkeer. Veiligheid?

PeterCC
11 april 2014, 22:11
Wat mij vooral opvalt is dat zowat iedereen klaagt op de flits-fobie in analogie op de snelheidsfobie van de roverheid als ultieme veiligheidsverbeteraar maar wel op Politiestaat waardige manier wel gretig gaat verklikken/aangeven waar er geflitst zou moeten worden.
Ooit al gehoord van NIMBY? Not In My Backyard?
De verklaring is simpel.
In het verkeer zijn er evenveel meningen als er burgers zijn, maar over 1 ding is iedereen het eens: voor mijn deur wordt er te snel gereden.
Dat is dus NIMBY in het verkeer.
Je kent wellicht het referendum van Peer?

PeterCC
11 april 2014, 22:28
Ik vind het allemaal wel goed. Er komen hoe langer hoe meer camera's, dashcams, ... zodat men meer controles kan uitvoeren. Want dat is wat thans nodig is. Er is totaal geen discipline meer op de weg en iedereen doet maar wat hij wil en meent zich dat te kunnen permitteren ten koste van anderen die zich wel netjes aan de wegcode houden.

Enkel door een lik op stuk beleid met een hoge pakkans en zware straffen kan men die egoïstjes op de knieën dwingen.
Ik kan jouw redenering moeilijk volgen.

Jaar na jaar neemt het aantal snelheidscontroles op onze wegen overhand toe, en het aantal boetes ook. Volgens de laatste cijfers die ik heb is er na Nederland geen enkel land ter wereld dat zoveel snelheidsboetes uitschrijft dan ons land (relatief tot de bevolking).

En ondanks dat zou er volgens jou "totaal geen discipline meer" zijn op onze wegen. Dus meer controles leiden blijkbaar volgens jou tot minder discipline.

En dan pleit jij voor nog meer controles?
Waartoe gaat dat leiden? Tot nog minder discipline?

Blue Sky
12 april 2014, 18:34
Ik kan jouw redenering moeilijk volgen.

Jaar na jaar neemt het aantal snelheidscontroles op onze wegen overhand toe, en het aantal boetes ook. Volgens de laatste cijfers die ik heb is er na Nederland geen enkel land ter wereld dat zoveel snelheidsboetes uitschrijft dan ons land (relatief tot de bevolking).

Yup het "succes" van de controles toont duidelijk de noodzaak ervan aan.
Controles is één zaak, minstens zo niet no belangrijker is de strafmaat. Zware boetes die effectief geïnd worden zorgen voor resultaat.


En ondanks dat zou er volgens jou "totaal geen discipline meer" zijn op onze wegen. Dus meer controles leiden blijkbaar volgens jou tot minder discipline.

Heb ik niet gezegd. Ik zeg dat meer controles en consequente bestraffing als onderdeel van een lik op stuk beleid tot meer discipline zullen leiden.



En dan pleit jij voor nog meer controles?
Waartoe gaat dat leiden? Tot nog minder discipline?

Zoals reeds uitgelegd zouden meer controles tot meer discipline moeten leiden. Thans menen velen dat ze de verkeerswetgeving op hun eigen manier mogen invullen en interpreteren terwijl die éénduidig is.

Micele
12 april 2014, 20:04
Ik vind het allemaal wel goed. Er komen hoe langer hoe meer camera's, dashcams, ... zodat men meer controles kan uitvoeren. Want dat is wat thans nodig is. Er is totaal geen discipline meer op de weg en iedereen doet maar wat hij wil en meent zich dat te kunnen permitteren ten koste van anderen die zich wel netjes aan de wegcode houden.

Enkel door een lik op stuk beleid met een hoge pakkans en zware straffen kan men die egoïstjes op de knieën dwingen.

Ik weet niet over welk topic je het hier hebt maar ENKEL de wettelijke Vmax wordt "meer gecontroleerd".

Als enorme overdrijving kan dit dus wel tellen.

Of die snelheid nu echt gevaarlijk onaangepast is (volgens Art 10.1) of niet speelt geen rol.
En onaangepaste snelheid onder de limiet wordt sowieso niet geflitst.

Lees nog eens wat je schreef:
In de maand april zullen de federale en lokale politie tegelijk 24 uur lang een flitsmarathon houden, waarbij de snelheid van voertuigen gecontroleerd zal worden. ...]

Moest je een bron hebben waar -met die actie- meer als de wettelijke snelheidslimiet gecontroleerd wordt, had ik die graag. ;-)

Micele
16 april 2014, 09:54
Uilen in het verkeer ipv snelheidsduivels ? ;-)

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140415_01069997

POLITIE ZET DONDERDAG AL HAAR CAMERA’S IN TIJDENS FLITSMARATHON

'Wie toch nog geflitst wordt, is een uil'

woensdag 16 april 2014,

...

Maar de inspanning van de wegpolitie verzinkt haast in het niets naast de politiemacht die de lokale zones op de been brengen. Uit een rondvraag van onze redactie bij de Vlaamse en Brusselse politiekorpsen blijkt dat de deelnemende zones samen meer dan tweehonderd camera’s opstellen en dat die gedurende de dag geregeld van plaats zullen wisselen. In totaal zijn er al minstens vijfhonderd locaties vastgelegd, maar wellicht zijn dat er nog een pak meer: ongeveer één op de drie zones houdt geheim op hoeveel locaties ze hun mobiele camera’s zullen inzetten.

De omvang van de controles van morgen mag dan wel ongezien zijn, toch verwachten veel zones geen recordaantal boetes. ‘Wie toch nog geflitst wordt, is een uil’, vindt de politie. Lees meer en bekijk alle flitslocaties in Het Nieuwsblad van woensdag 16 april.

Flitsmanie en-of flitsfobie.

The Syndrome
16 april 2014, 12:11
Ik heb mij eens moeten laten fouilleren door de politie .
Ik loop nog onpasselijk .

zonbron
16 april 2014, 17:46
Uilen in het verkeer ipv snelheidsduivels ? ;-)



Flitsmanie en-of flitsfobie.

Belgie flitst compleet door.

Skobelev
17 april 2014, 05:24
Het moet vermeld, de camionettenkoers op de E40 deze morgen was opmerkelijk afwezig. 'k Had de derde rijstrook zo goed als voor mezelf aan 124 km/uur op cc.

Distel
17 april 2014, 06:44
Het moet vermeld, de camionettenkoers op de E40 deze morgen was opmerkelijk afwezig. 'k Had de derde rijstrook zo goed als voor mezelf aan 124 km/uur op cc.

Vandaag en morgen zijn zogenaamde "rustdagen" in de bouw. Noem het gerust bouwverlof. De afwezigheid van de camionettenkoers hebben we dus in de eerste plaats te danken aan de afwezigheid van die camionetten.

Skobelev
17 april 2014, 08:20
Vandaag en morgen zijn zogenaamde "rustdagen" in de bouw. Noem het gerust bouwverlof. De afwezigheid van de camionettenkoers hebben we dus in de eerste plaats te danken aan de afwezigheid van die camionetten.

:-(

maar morgen gaan we dus eens ferm kunnen doorrijden :cheer:

Vrijheideerst
17 april 2014, 17:41
Christoff?

Wat is het probleem? Mogen voetgangers/fietsers meer dan?

Ja, dankzij het hyper irritante en bemoeizieke BIVV.

Vrijheideerst
17 april 2014, 17:42
Het moet vermeld, de camionettenkoers op de E40 deze morgen was opmerkelijk afwezig. 'k Had de derde rijstrook zo goed als voor mezelf aan 124 km/uur op cc.

Moordenaar :x

Skobelev
17 april 2014, 18:59
Moordenaar :x

zeveraar, dat is maar half zo snel als mijn wagen kan.

Vrijheideerst
17 april 2014, 19:15
zeveraar, dat is maar half zo snel als mijn wagen kan.

Je snapt me wel ;-)

Skobelev
17 april 2014, 21:37
Je snapt me wel ;-)

yep.;-)

Hypochonder
18 april 2014, 06:47
Deze flitsmarathon zou voor de Vlaming een reden temeer moeten zijn om op 25 mei niet op de incompetente politici te stemmen die hiervoor verantwoordelijk zijn.

Blue Sky
18 april 2014, 08:23
Deze flitsmarathon zou voor de Vlaming een reden temeer moeten zijn om op 25 mei niet op de incompetente politici te stemmen die hiervoor verantwoordelijk zijn.

Temeer daar dit zo van fundamenteel belang is om onze welvaart structureel op peil te kunnen blijven houden.

Erw
19 april 2014, 19:27
Incompetente?
Ze zijn slim genoeg om uw geld naar hun zak te FLITSEN.
En als ge hun boetes kunt ontlopen, passen ze wel hun regels zodanig aan dat ge toch iets doet dat niet mag en dus voor een betalingske zorgt.

PeterCC
19 april 2014, 21:20
Hallo Micele, men beschouwt "te snel" wanneer er sneller dat de wettelijke limiet wordt gereden.
(...)

Dus dat is voor jou de definitie van "te snel"?

Voor mij is dat wanneer artikel 10 niet wordt gerespecteerd: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/168-art10 .
Lees het artikel en je zal moeten concluderen dat een wettelijke limiet compleet irrelevant is.

Erw
20 april 2014, 08:44
Dus dat is voor jou de definitie van "te snel"?

Voor mij is dat wanneer artikel 10 niet wordt gerespecteerd: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/168-art10 .
Lees het artikel en je zal moeten concluderen dat een wettelijke limiet compleet irrelevant is.
Is uw logica niet fout? Het gaat hier om 2 wetteksten, beide gelden, en zijn relevant. Als er een koe op de weg staat dan mag je niet sneller rijden dan de limiet, en OOK niet sneller dan de snelheid die de koe de tijd geeft om het af te bollen. De wetteksten zijn EN, niet OF. Om dit te illustreren met een randwaarde: stel een lege snelweg en enkel uw artikel 10 is relevant, dan zou je mogen rijden zo snel je wil/kan, wat niet het geval is. En het is net zulk een situatie (uiteraard niet deze randwaarde zelf), waar het bij deze 'flitsactie' om gaat, want het is op voorhand besloten, los van elke tijdelijke situatie (zoals de koe uit het voorbeeld) die zich op het moment ervan zou kunnen voordoen. Het is dus net uw artikel 10 die in dit onderwerp 'het minst' relevant is.

Micele
21 april 2014, 09:38
Deze flitsmarathon zou voor de Vlaming een reden temeer moeten zijn om op 25 mei niet op de incompetente politici te stemmen die hiervoor verantwoordelijk zijn.

Zullen ze zeker doen, ook de ribbelstroken liggen ook nog vers in het geheugen van de kiezers (onder "wielerliefhebbers"):
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1667159/2013/07/11/Vlaamse-overheid-verklaart-oorlog-aan-wielerterroristen.dhtml

Vlaamse overheid verklaart oorlog aan 'wielerterroristen'

http://static1.hln.be/static/photo/2013/6/5/14/20130711063947/media_xll_5977919.jpg

Met tientallen ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde verklaart de Vlaamse overheid de oorlog aan grote groepen wielertoeristen. De 'pelotonremmers' moeten een einde maken aan een reeks klachten over voorbijrazende 'wielerterroristen'. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard vandaag.
De kamikazes van de Schelde worden ze ook wel genoemd: een mix van oud-renners, geschorste dopingzondaars, amateurs, profrenners en beloftevolle jongeren. Ze bestaan al dertig jaar en noemen zichzelf het 'Scheldepeloton'. In peloton rijdt de groep al jaar en dag het jaagpad af tegen een erg hoge snelheid. 53 kilometer per uur is zelfs geen uitzondering.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1669741/2013/07/16/Crevits-ziet-geen-heil-in-ribbelstroken.dhtml

telaat... dat beetje inkorting. Het kwaad is geschied.:-)

Alle peilingen 2010 tot april 2014:
http://www.nieuwsblad.be/extra/verkiezingen2014/peiling/

http://public.tableausoftware.com/static/images/pe/peilingen/Dashboard1/1_rss.png

http://s.llb.be/image/87/534d70c73570d35ee3eed987.jpg
http://www.mensenrecht.be/node/3982

Kijk-kijk met de verkiezingen in zicht... gaan ze (soms) de onwettige drempels zelfs weghalen (leuk toch ? ):
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140327_01044147

Alle drempels moeten weg uit Bodegemstraat

VRIJDAG 28 MAART 2014, 03U00

DILBEEK - Alle verkeersdrempels in de Bodegemstraat verdwijnen nog dit jaar uit het straatbeeld. Dat besliste de Dilbeekse gemeenteraad.
Vier van de zes drempels worden effectief uitgebroken, een drempel verdwijnt automatisch door werken die er bezig zijn en een drempel wordt later verwijderd.

‘De drempels zijn destijds verkeerd aangelegd en zijn niet reglementair’, zegt schepen van Openbare Werken Stijn Quaghebeur (N-VA). ‘De helling is te kort en de drempel te hoog. Dat zorgt voor hinder bij de omwonenden. Door de trillingen die de drempel voortbrengt, zijn op verschillende plaatsen al scheuren in muren vastgesteld. De drempels zijn ook moeilijk te nemen door de bussen van De Lijn’.

‘We zochten naar een oplossing en hebben uiteindelijk beslist om de drempels gewoon te verwijderen. Door ze aan te passen en reglementair te maken, kun je er vlot over rijden, maar dan verliezen ze ook hun snelheidsremmend nut. Dan kunnen we er beter geen plaatsen’, aldus schepen Quaghebeur. ‘We wachten af en als er opnieuw te snel gereden wordt, overwegen we om zoals in de Herdebeekstraat bloembakken te plaatsen en afwisselend parkeervakken te maken langs een kant van de straat. Dat is ook een goedkopere oplossing dan nieuwe drempels.’

Op de gemeenteraad was oppositiepartij Open VLD niet te vinden voor het weghalen van de verkeersdrempels. ‘We hebben ze destijds aangelegd omdat er veel te snel werd gereden in de Bodegemstraat en er ongevallen gebeurden’, aldus Luc Deleu. ‘We vrezen dat de Bodegemstraat opnieuw een dodenweg wordt. We hopen dat er snel andere maatregelen komen’.

http://www.letselschade.nl/verkeersveiligheid/70-van-verkeersdrempels-in-belgie-zijn-gevaarlijk/

70% van verkeersdrempels in België zijn gevaarlijk!

12 MEI 2011
Hopeloze prutsers...