PDA

View Full Version : Verkeerspijltjes naar boven, halfuur tijdwinst in file


Descartes Jr
8 april 2014, 12:18
Het simpel omkeren van de pijl
brengt kennelijk het verkeer veel heil.
Men gaat minder freinen.
Files verdwijnen.
't Is gratis en leuk, naar Hollandse stijl.

http://static0.hln.be/static/photo/2014/11/0/9/20140408085029/media_xll_6643209.jpg

De Redactie (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/binnenland/MV_140408_ruw_filepijlen)

Another Jack
8 april 2014, 13:45
De signalisatieboeren kunnen zich weer in de handen wrijven.

Micele
8 april 2014, 13:53
Het simpel omkeren van de pijl
brengt kennelijk het verkeer veel heil.
Men gaat minder freinen.
Files verdwijnen.
't Is gratis en leuk, naar Hollandse stijl.

http://static0.hln.be/static/photo/2014/11/0/9/20140408085029/media_xll_6643209.jpg

De Redactie (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/binnenland/MV_140408_ruw_filepijlen)

Aprilgrap ? Of gaan ze de Vmax toch naar 130 kmh brengen en 120 kmh op de Antwerpse R1 ? :-)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1845987/2014/04/08/Halfuur-minder-file-als-je-pijlen-op-borden-omdraait.dhtml

8/04/14 - 08u37 Bron: Het Laatste Nieuws

Zou het echt? Pijltjes op de blauwe borden boven de autowegen die omhoog wijzen in plaats van omlaag kunnen de files tot een halfuur inkorten, zo blijkt uit Nederlands onderzoek. In Antwerpen loopt sinds kort een proefproject, naar het voorbeeld van onze noorderburen.

De Rijkswaterstaat startte een paar jaar geleden al een proefproject op het verkeersknooppunt Velperbroek in Arnhem in Nederland. Volgens ingenieurs vertellen de pijlen die naar beneden wijzen - zoals nu nog op alle blauwe borden in Vlaanderen - iets over de bestemming op dát moment en op dié plaats, terwijl pijlen die naar boven wijzen iets zeggen over wat er aankomt over een langere afstand.

Rustigere chauffeurs

"Dit laatste maakt de chauffeurs veel rustiger", zegt Esther de Graaf van Rijkswaterstaat in de Volkskrant. "Met de nieuwe bewegwijzering stellen we vast dat de gemiddelde rijsnelheid toeneemt met 10 kilometer per uur, dat de file een halfuur eerder afneemt en dat de weggebruiker zich veel beter geïnformeerd voelt. De omhoog wijzende pijlen sluiten ook beter aan bij de routeweergave van navigatiesystemen in auto's."

Nederland is nu alle borden boven de autowegen aan het vervangen. De verandering is intussen ook in ## Duitsland en Zweden ingezet.

Vlotter en veiliger

En ook in Vlaanderen zijn de eerste borden met naar omhoog wijzende pijlen nu al te zien op het autowegenknooppunt Antwerpen-Zuid. "Het klopt dat we daar een proefproject draaien naar Nederlands model", aldus Ilse Luypaerts van Wegen en Verkeer. "We kunnen alleen maar hopen dat we ook in Vlaanderen dezelfde positieve vaststellingen als in Nederland zullen doen. Als dat zo is, zullen mogelijk ook hier alle borden veranderd worden."

Voorlopig is dat echter nog toekomstmuziek. De overheid zal na de evaluatie van het Antwerpse project de knoop doorhakken. Overal nieuwe borden hangen kost natuurlijk een smak geld.

staan ook alweer de typische ## onzin in, Duitsland heeft al héél lang die pijlen naar omhoog.

## foto´s van 13 jaar geleden snelwegring München, toen stonden de pijlen al naar boven:
http://www.viaberlin.de/web/img/pj/0098430_prospekt.pdf foto´s page 5. München, Stand März 2001

Euh en in 1962 ook al , vermoedelijk al sinds 1956...:
http://de.wikipedia.org/wiki/Bildtafel_der_Verkehrszeichen_in_der_Bundesrepubli k_Deutschland_von_1956_bis_1971
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Autobahn-Schilderbr%C3%BCcke_-_Vorwegweiser_-_nach_einem_Film-Standbild_von_1962.svg/120px-Autobahn-Schilderbr%C3%BCcke_-_Vorwegweiser_-_nach_einem_Film-Standbild_von_1962.svg.png
Vorwegweiser an einer Schilderbrücke, wie sie damals vorwiegend in Ballungsgebieten aufgestellt wurden. Nach einem Foto von 1962.


Wat Duitsland wel doet is 300 miljoen € extra investeren in dynamische pechstrookvrijgave tijdens de spitsuren,
dat zorgt wel voor gegarandeerd minder lange files (tot -30% filedruk)
http://www.pressrelations.de/new/standard/result_main.cfm?pfach=1&n_firmanr_=101605&sektor=pm&detail=1&r=441585&sid=&aktion=jour_pm&quelle=0

Bobke
8 april 2014, 14:07
Het simpel omkeren van de pijl
brengt kennelijk het verkeer veel heil.
Men gaat minder freinen.
Files verdwijnen.
't Is gratis en leuk, naar Hollandse stijl.

http://static0.hln.be/static/photo/2014/11/0/9/20140408085029/media_xll_6643209.jpg

De Redactie (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/binnenland/MV_140408_ruw_filepijlen)
Als je borden vervangen gratis noemt.
Ik remde in elk geval nog nooit voor een voorsorteerbord, ongeacht of de pijlen naar boven of onder wijzen.

Micele
8 april 2014, 14:18
Rustigere chauffeurs

"Dit laatste maakt de chauffeurs veel rustiger", zegt Esther de Graaf van Rijkswaterstaat in de Volkskrant. "Met de nieuwe bewegwijzering stellen we vast dat de gemiddelde rijsnelheid toeneemt met 10 kilometer per uur, dat de file een halfuur eerder afneemt en dat de weggebruiker zich veel beter geïnformeerd voelt. De omhoog wijzende pijlen sluiten ook beter aan bij de routeweergave van navigatiesystemen in auto's."

Die slimme Duitsers toch die hebben die pijlen al naar boven staan sinds 1956. :lol:

http://de.wikipedia.org/wiki/Bildtafel_der_Verkehrszeichen_in_der_Bundesrepubli k_Deutschland_von_1956_bis_1971

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Autobahn-Schilderbr%C3%BCcke_-_Vorwegweiser_-_nach_einem_Film-Standbild_von_1962.svg/120px-Autobahn-Schilderbr%C3%BCcke_-_Vorwegweiser_-_nach_einem_Film-Standbild_von_1962.svg.png
Vorwegweiser an einer Schilderbrücke, wie sie damals vorwiegend in Ballungsgebieten aufgestellt wurden. Nach einem Foto von 1962.

En wslk ook al in het "Deutsche Reich", deze is grappig (borden stonden toen enkel rechts):
Het eerste tankstation aan de autobahn, deze in mei 1936 geopend.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/Autobahnausfahrt-Vorwegweiser_mit_Tankhinweis_-_1938.svg/120px-Autobahnausfahrt-Vorwegweiser_mit_Tankhinweis_-_1938.svg.png
Der nachfolgende Autobahnausfahrt-Vorwegweiser an derselben Strecke. Die bei Darmstadt gelegene Tankstelle war die erste an einer Autobahn und im Mai 1936 eröffnet worden.

http://de.wikipedia.org/wiki/Bildtafel_der_Verkehrszeichen_im_Deutschen_Reich_v on_1938_bis_1945

1938:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/29/Autobahnausfahrt-Vorwegweiser%2C_nach_einem_Photo_von_1938.svg/120px-Autobahnausfahrt-Vorwegweiser%2C_nach_einem_Photo_von_1938.svg.png

Derk de Tweede
8 april 2014, 17:30
N201 = dodenweg

http://notab.outducks.org/z/IMG_6153n201.jpg

Micele
8 april 2014, 19:13
De Rijkswaterstaat startte een paar jaar geleden al een proefproject op het verkeersknooppunt Velperbroek in Arnhem in Nederland. Volgens ingenieurs vertellen de pijlen die naar beneden wijzen - zoals nu nog op alle blauwe borden in Vlaanderen - iets over de bestemming op dát moment en op dié plaats, terwijl pijlen die naar boven wijzen iets zeggen over wat er aankomt over een langere afstand.

Rustigere chauffeurs

"Dit laatste maakt de chauffeurs veel rustiger", zegt Esther de Graaf van Rijkswaterstaat in de Volkskrant. "Met de nieuwe bewegwijzering stellen we vast dat de gemiddelde rijsnelheid toeneemt met 10 kilometer per uur, dat de file een halfuur eerder afneemt en dat de weggebruiker zich veel beter geïnformeerd voelt. De omhoog wijzende pijlen sluiten ook beter aan bij de routeweergave van navigatiesystemen in auto's."

Verkeersknooppunt Velperbroek op de A12 daar geldt 100 kmh maar 15 km verder (vanaf Duiven) hebben ze de snelheid van 120 naar 130 kmh verhoogd... en even verderop ligt de snelwegwisselaar Oud-Dijk naar de A18 daar geldt nu ook 130 kmh...
Zou dat niet meer meespelen in de betere doorstroming ?

Naar West-NL is het 130 kmh geworden vanaf afrit Veenendaal maar dat is al 3 afritten of ~ 27 km verder. Daarbij liggen er nog de A50 en A30 snelwegwisselaars tussen (daar 120 kmh)

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksweg_12#Aantal_rijstroken

Thomas-
8 april 2014, 20:01
Het bericht leek mij een late april grap, ik kan mij echt niet voorstellen dat zo'n minieme aanpassing een noemenswaardige impact kan hebben op het fileprobleem.

Descartes Jr
8 april 2014, 20:10
Het bericht leek mij een late april grap, ik kan mij echt niet voorstellen dat zo'n minieme aanpassing een noemenswaardige impact kan hebben op het fileprobleem.
6 jaar geleden (Mei 2008) werd in de Nederlandse media aangekondigd dat men zo'n onderzoek ging doen. Blijkbaar gaf dat intussen positieve bevindingen die Vlaanderen nu zelf ook wil testen. Het is dus geen aprilgrap.

Micele
8 april 2014, 20:44
6 jaar geleden (Mei 2008) werd in de Nederlandse media aangekondigd dat men zo'n onderzoek ging doen. Blijkbaar gaf dat intussen positieve bevindingen die Vlaanderen nu zelf ook wil testen. Het is dus geen aprilgrap.

Tja wanneer was nu het onderzoek ? De link spreekt van een paar jaar geleden dat kan ook 2012 zijn, en in sept 2012 hebben ze de snelheid op de snelweg verhoogd met 10 kmh. Daar ging ook een proef vooraf op een achttal trajecten...
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/verhogen-maximumsnelheid
Verhoging maximumsnelheid

Sinds 1 september 2012 geldt op de snelwegen in Nederland de algemene maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Het uitgangspunt hierbij is 'harder rijden waar het kan, langzamer waar het moet'.

Waarom een verhoging van de maximumsnelheid?

Een experiment op een achttal trajecten heeft aangetoond dat het mogelijk is om binnen de wettelijke normen voor luchtkwaliteit en geluidsnormen de maximumsnelheid op veel snelwegen in Nederland te verhogen van 120 naar 130 kilometer per uur. Een verhoging van de maximumsnelheid sluit ook beter aan bij de beleving van de weggebruiker.

Wat me niet verwondert is deze onzin:
Nederland is nu alle borden boven de autowegen aan het vervangen. De verandering is intussen ook in Duitsland en Zweden ingezet
In Duitsland en Zweden staan de pijlen al sinds de eerste snelwegen naar boven.
# Zweden had ik nog niet aangetoond, maar hier staat het duidelijk te zien:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorv%C3%A4g

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/E22_Lund_2.jpg/800px-E22_Lund_2.jpg
Sveriges första motorväg vid Lunds södra med mittbarriär bestående av betongkante

ook: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lokaliseringsm%C3%A4rken
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/79/Swedish_road_sign_1_5_2_2.svg/280px-Swedish_road_sign_1_5_2_2.svg.png

Descartes Jr
8 april 2014, 20:57
2008 ... nou nou ...

GvA 30/05/2008 (http://www.gva.be/nieuws/buitenland/nederland-introduceert-autostradebord-met-pijl-omhoog.aspx)

Micele
8 april 2014, 21:03
2008 ... nou nou ...

GvA 30/05/2008 (http://www.gva.be/nieuws/buitenland/nederland-introduceert-autostradebord-met-pijl-omhoog.aspx)

Of 6 jaar later...
Naja pas bij het groot onderhoud vd de borden heeft men de borden allemaal vervangen:
"Het kost ons niets", lacht mevrouw De Graef. "Pas als het onderhoud geprogrammeerd staat, vervangen we de borden."

Descartes Jr
8 april 2014, 21:17
Of 6 jaar later...
Naja pas bij het groot onderhoud vd de borden heeft men de borden allemaal vervangen:Werd intussen beslist in Nederland. En nu gaat Vlaanderen de test overdoen.

Overigens werd het ook reeds uitgetest in Zweden.

Micele
8 april 2014, 21:32
Overigens werd het ook reeds uitgetest in Zweden.
Dat moet dan al heel lang geleden zijn, zeker meer als 10 jaar dan.

bvb : http://www.nyheterna.net/NYHETER/Oskarshamn/28_000_jobb_vid_e_22

AsGardSGO
9 april 2014, 00:37
Het bericht leek mij een late april grap, ik kan mij echt niet voorstellen dat zo'n minieme aanpassing een noemenswaardige impact kan hebben op het fileprobleem.

Hoewel sommige zaken vaak wel een psychologische uitwerking in een of andere richting kan hebben of niet staat buiten kijf uiteraard.
Die pijlrichting nu op zich is gewoon kwestie van afspraken en uniformiteit, landelijk of werldwijd; al gelijk.

Kan verkeerd zijn maar hoor ik niet hier en elders niet constant klagen over het feit "dat men zich met zulke futiliteiten bezighoudt" als het over de Roverheid gaat? Wat doen dit soort topics hier dan feitelijk?

Descartes Jr
9 april 2014, 07:42
Hoewel sommige zaken vaak wel een psychologische uitwerking in een of andere richting kan hebben of niet staat buiten kijf uiteraard.
Die pijlrichting nu op zich is gewoon kwestie van afspraken en uniformiteit, landelijk of werldwijd; al gelijk.

Kan verkeerd zijn maar hoor ik niet hier en elders niet constant klagen over het feit "dat men zich met zulke futiliteiten bezighoudt" als het over de Roverheid gaat? Wat doen dit soort topics hier dan feitelijk?Misschien ook hier eens verder lezen dan uw gepolariseerde zonnebrilglazen ? Er is onderzoek gebeurd en dat heeft geleid tot de vaststelling dat chauffeurs minder snel gaan remmen. Ik kan daar inkomen. Onbewust doen we het misschien wel allemaal.

Een pijl omhoog jaagt beter vooruit dan een pijl omlaag.

Micele
9 april 2014, 10:36
Een pijl omhoog jaagt beter vooruit dan een pijl omlaag.

Bij de vele angstkonijnen (de remtikkers) in het verkeer zou dat zeker kunnen.

Descartes Jr
9 april 2014, 10:57
Bij de vele angstkonijnen (de remtikkers) in het verkeer zou dat zeker kunnen.Dat denk ik ook. Ervaren chauffeurs gaan er wellicht niet door beïnvloed worden.

Descartes Jr
9 april 2014, 10:58
Jij lijkt mij hier de enige de het grotere plaatje ziet ... ;)

Wat maakt het nu uit, of het pijltje omhoog of omlaag wijst?
Rationeel gezien niets, idd. Maar daar houdt de wereld niet mee op.

Bobke
9 april 2014, 11:01
Misschien ook hier eens verder lezen dan uw gepolariseerde zonnebrilglazen ? Er is onderzoek gebeurd en dat heeft geleid tot de vaststelling dat chauffeurs minder snel gaan remmen. Ik kan daar inkomen. Onbewust doen we het misschien wel allemaal.

Een pijl omhoog jaagt beter vooruit dan een pijl omlaag.
Zou dat remmen niet veroorzaakt worden doordat men naar het juiste rijvak wilt gaan?
Ik zie niet in wat die pijlen er zal aan veranderen.
Wel zijn ze beter in overeenstemming met de borden naast de weg.
Misschien worden sommige borden naast de weg wel overbodig?

Micele
9 april 2014, 11:03
Dat denk ik ook. Ervaren chauffeurs gaan er wellicht niet door beïnvloed worden.

Maar helaas bepalen de angstkonijnen het tempo van de drukke verkeerstroom.

Gas lossen en voet net boven het rempedaal houden hebben ze wslk nooit geleerd, is er überhaupt een grondige snelwegopleiding ook met hoge snelheden (BE-120 kmh) bij druk verkeer ? Vindt het rijexamen ook voor een deel plaats op de snelweg ? :oops:

Naja, in een land waar er nog geen degelijke (handhavings) wet bestaat over veiligheidsafstanden verwondert me niets meer. Nochtans is "afstand" de 2e hoofdoorzaak van ongevallen in Duitsland#, en daar bestaat handhaving én degelijke wetten en de autobahnopleiding.
# blz 3 http://www.adac.de/_mmm/pdf/Konstellationen_Auffahrunf%C3%A4lle_228KB_76230.pd f

Wie weet is "afstandgedrag" wel de hoofdoorzaak in BE, plotse accordeonstroppingen door remtikkers doen de rest...

Thomas-
9 april 2014, 11:36
is er überhaupt een grondige snelwegopleiding ook met hoge snelheden (BE-120 kmh) bij druk verkeer ?

Tijdens mijn opleiding een jaar of tien geleden was het rijden op de snelweg beperkt tot het oprijden van de autostrade en er de eerstvolgende afrit alweer af te gaan met de woorden "voor de rest gaat dat zijn eigen wel uitwijzen".

Vindt het rijexamen ook voor een deel plaats op de snelweg ?[/I] :oops:[/I]

Meestal niet.

Micele
9 april 2014, 12:05
Tijdens mijn opleiding een jaar of tien geleden was het rijden op de snelweg beperkt tot het oprijden van de autostrade en er de eerstvolgende afrit alweer af te gaan met de woorden "voor de rest gaat dat zijn eigen wel uitwijzen".

Meestal niet.
Was al mijn vermoeden.

Dus men leert wslk niet -of zelden-, dat men bij die F5-borden andere voertuigen rechts mag voorbijrijden, en zo steeds de vlotste rijstrook naar keuze kan kiezen zodat ook de snelwegcapaciteit ten volle benut wordt, en zo het snellere verkeer ook sneller kan afvloeien-desnoods afrijden, en het fileverkeer zo sneller kan oplossen ? (sorry voor de zin ;-))


Ttz bij de F5-borden geldt de verplichting enkel links in te halen niet: Art 16.2 (http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/174-art16)

http://static0.hln.be/static/photo/2014/11/0/9/20140408085029/media_xll_6643209.jpg

fabianen
10 april 2014, 14:33
Als iedereen aan de snelheidslimiet houdt maakt dat niet uit pijl naar onder of boven.

Micele
10 april 2014, 15:27
Als iedereen aan de snelheidslimiet houdt maakt dat niet uit pijl naar onder of boven.

Te traag rijden is "zich aan de snelheidslimiet houden".

Op de vrije snelweg (Art 10.1) geldt een minimumsnelheid van 70 kmh, dus als men bvb op de Antwerpse R1 70 kmh rijdt wanneer de verkeersstroom tegen de limiet of 90 �* 100 kmh kan rijden is ook 70 kmh "zich aan de snelheidslimieten houden". Dus men is dan quasi een rijdende hindernis, ook voor de vrachtwagens (90 kmh).

Ook onderstaande wordt wslk niet gehandhaafd of gecontroleerd op de snelweg:
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/168-art10

Of Nederland:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-is-de-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer.html

Wat is de minimumsnelheid voor het wegverkeer?

Er geldt geen minimumsnelheid voor het wegverkeer. U kunt wel een boete krijgen als u door uw lage snelheid het overige verkeer hindert of in gevaar brengt. Motorvoertuigen zijn alleen toegestaan op autowegen en autosnelwegen als deze een bepaalde snelheid kunnen en mogen rijden.

Toegestane motorvoertuigen op autowegen en autosnelwegen

Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur (km/u) kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 km/u. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.

Boete voor gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag

U kunt een boete krijgen voor gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag. Dit is geregeld in artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994. Brengt u met een te lage snelheid andere verkeersdeelnemers in gevaar? Of hindert u andere verkeersdeelnemers door uw lage snelheid? Dan kunt u een boete krijgen.

lohabra
11 april 2014, 07:26
[QUOTE=Micele;7092262]Ttz bij de F5-borden geldt de verplichting enkel links in te halen niet: Art 16.2 (http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/174-art16)

Wanneer iemand de aanwijzingen van een F15 opvolgt, is er geen sprake van inhalen.

Maarreuhm, ik voorspel dat men de wegcode weer gaat aanpassen aan dit fantasietje. Namelijk 't feit dat een F15 voortaan (ook?) naar boven gerichte, ipv neerwaarts gerichte pijlen zal/kan hebben.

Micele
11 april 2014, 10:20
Wanneer iemand de aanwijzingen van een F15 opvolgt, is er geen sprake van inhalen.

Maarreuhm, ik voorspel dat men de wegcode weer gaat aanpassen aan dit fantasietje. Namelijk 't feit dat een F15 voortaan (ook?) naar boven gerichte, ipv neerwaarts gerichte pijlen zal/kan hebben.

Zoals gewoonlijk komt de wet er pas als de borden al bestaan, onwettelijke borden dus als men het strikt juridisch bekijkt, al zijn het "maar" aanwijzingsborden.

Art 71.2 zal ook moeten aangepast worden in onze lappendeken wegcode:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/254-art71a

F 15. Verkeersbord dat de keuze van een richting voorschrijft.
- neerwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op doorgaande richtingen;
- schuin opwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op afslaande richtingen;
- het aantal pijlen vertegenwoordigt het aantal rijstroken.

We zijn wel nog altijd in blijde verwachting voor een volledig nieuwe wegcode die euhm 10 jaar geleden al klaar moest zijn (politieke belofte... Dewael ?) . :mrgreen:
http://www.wegcode.be/component/content/article?id=1310

PeterCC
11 april 2014, 21:54
Zou dat remmen niet veroorzaakt worden doordat men naar het juiste rijvak wilt gaan?
Ik zie niet in wat die pijlen er zal aan veranderen.
(...)

Mij is de richting van die pijlen nooit opgevallen maar dat wil niet zeggen dat de onderzoekers het bij het verkeerde eind hebben.
Misschien worden pijlen naar beneden teveel als "nu" ervaren terwijl pijlen naar boven meer aangevoeld worden als "straks".

Ik geef die wijziging een kans al was het maar omdat het één van de zeldzame wijzigingen is die de gemiddelde snelheid zou laten stijgen terwijl wij in dit land sinds 1973 alleen maar horen dat de gemiddelde snelheden naar beneden moeten.

PeterCC
11 april 2014, 21:55
Als iedereen zich aan de snelheidslimiet houdt maakt dat niet uit pijl naar onder of boven.
Hoe kom je tot die conclusie?

PeterCC
11 april 2014, 22:01
Maar helaas bepalen de angstkonijnen het tempo van de drukke verkeersstroom.
(...)

Dat is helaas maar al te waar.

Mambo
13 april 2014, 23:21
Ze moeten toch iets verzinnen om budgetten vrij te maken.
Zou het verband hebben met leveranciers en drinkgeld?