PDA

View Full Version : Oosterweel opnieuw op de helling???


omaplop
14 april 2014, 11:35
Belga


www.belga.be - ‎maandag‎ ‎14‎ ‎april‎ ‎2014


Twee Groen-leden uit Zwijndrecht eisen bij de Raad van State de nietigverklaring van de milieustudie rond Oosterweel. Als ze gelijk krijgen, moet het dossier terug naar af, schrijft De Morgen vandaag.Volgens de krant valt er vandaag bij de Raad van State een aangetekende brief in de bus van Greet Bergmans en Steven Vervaet. De twee leden van Groen uit Zwijndrecht dienen met de steun van hun partijtop een "verzoekschrift tot nietigverklaring" in tegen de goedkeuring van het milieueffectenrapport (MER) van Oosterweel. Volgens de aanklagers heeft de Vlaamse regering "de algemene beginselen van behoorlijk bestuur" geschonden. Op 14 februari koos de regering-Peeters II definitief voor het Oosterweeltracé voor het sluiten van de Antwerpse ring. Ze baseerde zich daarvoor op het milieurapport dat door de dienst MER werd goedgekeurd. Daaruit blijkt dat het Oosterweeltracé de beste keuze is voor een betere mobiliteit in en rond Antwerpen. Greet Bergmans en Steven Vervaet, die ook lid zijn van Ademloos, eisen dat de Raad van State de milieustudie terugroept. De mogelijke gevolgen zijn enorm. Als de klacht ontvankelijk en gegrond wordt verklaard, dan vervallen ook het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) en de bouwvergunningen die op basis van de studie worden opgesteld. Dan moet de Vlaamse regering dus terug naar af. "Het MER-rapport voldoet volgens ons niet aan de richtlijnen die op voorhand werden opgesteld", legt Bergmans uit. "Zo moest de dienst-MER de gezondheidseffecten voor het gebied Zwijndrecht in een apart hoofdstuk belichten. Dat is niet gebeurd."








TWEE personen kunnen alles opnieuw naar de papiermand verwijzen???

En dan maar zagen over de hoge studiekosten!!

kelt
14 april 2014, 16:54
Precies waarom ik er al een tijdje voor pleit om geen enkele advokaat,van geen enkele partij,meer te stemmen....

Ieder aspect van onze wetboeken,ook op "wat we zelf doen doen we beter Vlaams niveau" is doorkankerd met valkuilen,belangrijke uitzonderingen en onduidelijkheden...


Het valtdus te vrezen dat die personen gelijk hebben en niet alle wetten en reglementen (geschreven voor en door.....) nagekomen zijn.Men kan dat NU regelen,of men kan dan riskeren later voor een of ander Europees hoger hof een serieuze boete op kosten van ons,de belastingsbetaler,te incasseren....

Ja mensen,WIJ,ja WIJ ALLEMAAL,hebben jarenlang de clowns gekozen die zodanig "diepgaande" wetten en reglementen opstellen dat er weinig of niks "gewoon" mogelijk is na stemming met democratische meerderheid...

WIJ,ja WIJ ALLEMAAL,zullen moeten leren stemmen voor mensen die eerst en vooral onze wetgeving weer uiteenrafelen tot de "bare essentials".....

.....zoniet verarmen we allemaal in ons "wettelijk kader"....

AsGardSGO
14 april 2014, 18:13
Tja en dan zou je het niet moe mogen worden van het politiek, economisch en gelijkaardig gewauwel...

Maar ja ik heb het al vaak gezegd; de mens is compleet zot gedraaid en blijft zichzelf en anderen zotdraaien. Maar ja zolang de ziekelijke brood en spelen blijven draaien, we onze luxe nog op een of andere manier hebben en de ogen nog kunnen blijven sluiten voro de problemen die onze levensstijl meebrengt zal er niets veranderen.

Vrijheideerst
15 april 2014, 11:11
Tja en dan zou je het niet moe mogen worden van het politiek, economisch en gelijkaardig gewauwel...

Maar ja ik heb het al vaak gezegd; de mens is compleet zot gedraaid en blijft zichzelf en anderen zotdraaien. Maar ja zolang de ziekelijke brood en spelen blijven draaien, we onze luxe nog op een of andere manier hebben en de ogen nog kunnen blijven sluiten voro de problemen die onze levensstijl meebrengt zal er niets veranderen.

Deze beslissing is genomen, nog mede opgestart door Groen en VLD in de tijd en moet eindelijk eens aanvaard worden.

Vrijheideerst
18 april 2014, 09:35
Antwerpen maakt keuzes voor ALLE mobiliteitsvormen, dus ook voor de auto, en natuurlijk wordt het weer afgeschoten door anti-autohysterici zoals Stijn Daniëls in GVA.

Smijt alles dicht, dat alle kleinhandel en horeca verdwijnen en mensen enkel nog kunnen/willen gaan in shoppingcentra. BUITEN de stad.

kelt
18 april 2014, 18:28
Antwerpen maakt keuzes voor ALLE mobiliteitsvormen, dus ook voor de auto, en natuurlijk wordt het weer afgeschoten door anti-autohysterici zoals Stijn Daniëls in GVA.

Smijt alles dicht, dat alle kleinhandel en horeca verdwijnen en mensen enkel nog kunnen/willen gaan in shoppingcentra. BUITEN de stad.

Er is u iets ontgaan in verband met de handel de laatste jaren....Jaja,zelfs in amper drie jaar is dat gebeurd.(tip: VERGEET "shoppingcentra,wie daar nog geld in steekt heeft duidelijk geld te veel) ;-)

Het zou kunnen gebeuren dat "ruime toegang en parkinggelegenheden bmv auto's tot handelszaken" steeds irrelevanter wordt....

Jedd
23 april 2014, 08:31
TWEE personen kunnen alles opnieuw naar de papiermand verwijzen???
En dan maar zagen over de hoge studiekosten!!

De RvS kijkt enkel de legaliteit na. Als twee personen gelijk zouden krijgen van de RvS, wil dat vooral zeggen dat ze gelijk hebben.

Klein Licht
24 april 2014, 17:08
Een kleine twee miljard duurder dan begroot ook, zo blijkt (http://www.knack.be/nieuws/belgie/oosterweel-wordt-fors-duurder-dan-verwacht/article-normal-139933.html).

In het BAM-dossier staat dat de totale kostprijs van Oosterweel niet 3,2 miljard euro maar 4,91 miljard euro bedraagt. Of zowat 1,7 miljard euro meer dan wat voorzien was in het Valentijnsakkoord, dat de Vlaamse regering op 14 februari 2014 afsloot.


Ra ra wat gebeurt er als je een club betonboeren een blanco cheque geeft, en hun concurrenten buiten spel zet?

kelt
24 april 2014, 17:22
Het is misschien tijd om met de bouwfirmas waarmee bindende afspraken gemaakt zijn een schadevergoeding wegens kontraktbreuk af te spreken,en de zaak maar te vergeten...

Ik had eigenlijk gehoopt dat de beslissing tot uitvoering volgens het BAM-tracé,beslissing van alweer enkele weken geleden ,een beslisisng was gebaseerd op (eindelijk) komplete dossiers. Het duurt echt al lang genoeg!

Als echter,alweer,blijkt dat er iets in de dossiers niet klopt,(nu weer een serieus kostrisico die op de kop van een volgende Vlaams Regering kan komen),dan hoeft het niet meer....forget it!

Een paar miljard extra,op kosten van de belastingsbetaler,is niet verteerbaar.

Als ik het enigszins plastisch mag uitdrukken,met het origineel voorziene bedrag,van meer dan 10 jaar geleden,kan men hoogstens nog een verhoogd fietspad langs het BAM-trace aanleggen vrees ik...:roll:


Als de kwaliteit van de "schattingen" even "goed" blijft,dan heeft men na 10 jaar studie waarschijnlijk voldoende centjes ingepland voor de aanleg van een eenrichtingsbaan op dat BAM-trace...

:lol:

kelt
30 april 2014, 18:48
Wie gedacht had dat een "goed en langdurig overwogen verkeersplan" :roll: toch niet (meer) in het politiek gekrakeel terecht zou komen....die vergist zich...

Ooit stond Mevrouw Vogels te "dansen" voor een macquette van een gigantische brug die ongeveer volgens het Oosterweel-trace zou geplaatst worden....

Groen! wil er niks meer mee te maken hebben.

Ooit was O-VLD-minister Vanmechelen ,uit een vorige Vlaamse regering,er zowat van overtuigd dat het Oosterweel gedoe geregeld was.

O-VLD heeft vandaag afstand genomen van het Oosterweel-project....

*REPLAY*

kelt
17 juli 2014, 05:09
Wat betreft het financieren van BAM was men nog op zoek naar een manier opdat de overheid zich wel garant tegenover privé-partners zou stellen bij financiele problemen maar deze risico's uit zicht,en zeker uit de begroting, te houden.

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_economie_belgie/Oosterweel_opnieuw_op_de_helling.9524304-3137.art?ckc=1

Eurostat heeft al duidelijk gemaakt dat dit NIET kan.In het Europa van vandaag moet een overheid ook zijn risicos een plaatsje geven in de begroting(opdat lijken niet meer onverwacht uit kasten kunnen vallen en er effectief provisies voorzien- en ingeschreven staan)....


Zonder dergelijke overheidsgaranties is het onwaarschijnlijk dat privé-partners grootschalig gaan meedoen voor financiering van die bedragen van 3,6 miljard en meer euro's (zeg maar MEER...)


.....terug naar af..na al die jaren is er NIKS in orde,NIKS..:|

kelt
12 september 2014, 06:43
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/2048260/2014/09/12/Oosterweel-alweer-op-de-helling.dhtml

Eurostat MEENT het...en de waarschuwing van enkele maanden geleden is nu bevestigd..

De financiele konstruktie die de Vlaamse overheid,als initiatiefnemer,maar ook als garantiegever, opgezet had rond het bouwen van "iets" MOET in de Vlaamse begroting opgenomen worden..Dit wegstoppen in een "bedrijf" met slechts één aktiviteit(belastingsgeld voor de financiering van het "ding" uitgeven),en dat buiten de begroting houden,botst met alle Europese regels waarbij ALLES wat de overheid,gelijk welke overheid,uitgeeft of waarvoor ze zich garant stelt,zichtbaar moet worden op een begroting......(dit voorkomt "walvissen")


Indien de Vlaamse overheid dit op de boeken moet zetten,dan kan men niet anders dan nog meer besparen ,of schrappen,ofwel....o ramp.....meer belasten, tot de balans weer in evenwicht is.....


schitterend werk...na al die jaren.....regering na regering.....:?

Allesstroomt
12 september 2014, 06:54
Als Vlaanderen al haar pps'en in haar begroting gaat moeten inschrijven dan kunnen we de oosterweel wel begraven. Dan is Belgie failliet.

kelt
12 september 2014, 07:01
Als Vlaanderen al zijn pps'en in haar begroting gaat moeten inschrijven dan kunnen we de oosterweel wel begraven. Dan is Belgie failliet.

Verkeersinfrastruktuur is een Vlaamse materie en inderdaad,eigenlijk kunnen we ons geen infrastruktuurwerken op dergelijke schaal veroorloven puur op kosten van de belastingsbetaler...

Als de heilige koeien van de tolheffing,de "juridische procedureslag",het "middenveld" en "politiek micromanagement" eindelijk geslacht kunnen worden,en er dus mogelijkheden ontstaan om partners te vergoeden(systeem payage),DAN kan dergelijke infrastruktuur grotendeels bekostigd worden door diegenen die het NODIG hebben....en komen prive-financiers (bij voorkeur Aziatische-)in beeld......


De politiek zorgt voor het wetgevende en juridische kader,belooft zich verder niet te moeien in ruil voor een deeltje van de inkomsten(21% BTW per ticket bvb)....de privé zal wel de rest doen...

STraks zal na 20 jaar "politiek project" er NIKS zijn.....geen "ding",maar evengoed geen van de alternatieven.......Tegen dan zal Antwerpen zo vastgelopen zijn dat het economische leven al zijn conclusies getrokken heeft...en er geen "ding" meer nodig is ...

Detroit aan de Schelde,het KAN dus gebeuren! :roll:

Blue Sky
15 september 2014, 08:54
Antwerpen maakt keuzes voor ALLE mobiliteitsvormen, dus ook voor de auto, en natuurlijk wordt het weer afgeschoten door anti-autohysterici zoals Stijn Daniëls in GVA.
Smijt alles dicht, dat alle kleinhandel en horeca verdwijnen en mensen enkel nog kunnen/willen gaan in shoppingcentra. BUITEN de stad.

De geschiedenis leert en het is al langer geweten en gebleken dat een keuze maken voor alle mobiliteitsvormen absoluut niet werkt en op termijn nefast is, vandaar ook dat de meeste steden wel duidelijke keuzes maken.

De NVA is echter nog een jonge partij met veel naïeve groentjes die de geschiedenis niet kennen en de fout van enkele decennia geleden opnieuw maken. Zij geloven nog in sprookjes, helaas beste mensen, sprookjes bestaan niet!