PDA

View Full Version : ACOD-spoor legt 24 hr-staking op


Micele
27 juni 2014, 10:49
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140626_01156027

Spoorstaking gaat maandag toch door

De socialistische spoorvakbond ACOD gaat van zondagavond 29 juni tot maandagavond 30 juni staken . Dat zegt Jean Pierre Goossens, voorzitter de Vlaamse ACOD Spoor. De actie is onder meer gericht tegen de trage aanwervingspolitiek bij de spoorwegen. De liberale spoorbond VSOA staakt niet meer
De spoorbonden zijn niet tevreden met het voorstel van de directie van de NMBS. ‘Als we het voorstel lezen gaan we erop achteruit’, zegt Jean-Pierre Goossens van ACOD.

De spoorbonden willen vooral bijkomend personeel, omdat de huidige personeelsleden hun vakantiedagen onmogelijk kunnen opnemen. Ze zijn niet tevreden met het aanwervingsbeleid van de NMBS.

Reizigers zullen op zondag 29 juni (vanaf 22.00 uur) tot en met maandag 30 juni (22.00 uur) geen trein kunnen nemen.

VSOA staakt niet mee

De liberale spoorvakbond zal niet meestaken met de ACOD. VSOA Spoor eist donderdag wel vooruitgang in het sociaal conflict, dat onder meer over de aanwervingen gaat. Het bestuur van VSOA Spoor meent dat er 'concrete punten' op tafel werden gelegd, onder meer over de aanwervingen. 'Daarom doet het VSOA Spoor geen oproep tot staking, maar blijft waakzaam en zal haar standpunt herzien indien er geen aanzienlijke vooruitgang is geboekt tegen begin september.' ACV Transcom beslist vrijdag om 10 uur of ze deelneemt aan de stakingsactie.

'Bijzonder verrast'

Michel Bovy, de algemeen directeur van HR Rail en voormalig algemeen voorzitter bij ACV-Transcom, reageert 'ontsteld' en 'bijzonder verrast' op de voor 30 juni aangekondigde spoorstaking. 'HR Rail heeft tijdens de vergaderingen op 20 en 25 juni nochtans verregaande garanties gegeven die tegemoetkomen aan de eisen van de organisaties', meldt de personeelsdienst in een persmededeling. Volgens HR Rail werden, met het oog op onder andere de vervanging van 300 treinbestuurders, in 2013 515 treinbestuurders aangeworven voor hun opleiding. 'Dit jaar werden tevens al 246 treinbestuurders aangeworven die momenteel opgeleid worden en effectief ingezet worden in 2015. Voor de vervanging van 215 voorziene pensioneringen van treinbegeleiders in 2014, zullen er tegen begin september 218 aanwervingen gebeurd zijn. In 2013 werden meer dan 2.000 medewerkers aangeworven. Het totale voorziene aantal aanwervingen voor 2014 is 1.800.'

'Gemiddeld 53 vrije dagen'

'De problematiek van de niet-opgenomen vrije dagen is niet nieuw', klinkt het bij de personeelsdienst. Het personeel beschikt naast de wettelijke zon-, feest- en compensatiedagen, volgens HR Rail gemiddeld over 53 vrije dagen die naar eigen keuze kunnen worden opgenomen. 'Een groot aantal personeelsleden koos ervoor een aantal dagen op te sparen, met de bedoeling die op te nemen tegen het loopbaaneinde. Dat kan oplopen tot 35 dagen per personeelslid. Het feit dat de dagen vrij genomen kunnen worden, leidt tot een concentratie van aanvragen tijdens vakantieperiodes wat effectief operationeel en plaatselijk tot problemen kan leiden.'

Tja, wie heeft er nog geen auto ?

Eduard Khil
27 juni 2014, 11:29
ze willen nog meer personeel? :lol: :rofl:


vandaag een artikel in de tijd waardat men aanhaalt dat indien ze even efficient zouden werken als de Nederlandse spoorwegen, ze dezelfde dienstverlening als nu zouden kunnen leveren met 7000 man minder Meer personeel mijn gat, dat ze eerst eens wat leren werken

Tavek
27 juni 2014, 11:47
Ik begrijp niet waarom bvb de post of de spoorwegen nog niet volledig geprivatiseerd zijn.

Wat heeft de overheid nu daar te zoeken ?

Libro
27 juni 2014, 12:06
Ik begrijp niet waarom bvb de post of de spoorwegen nog niet volledig geprivatiseerd zijn.

Wat heeft de overheid nu daar te zoeken ?

Misschien omdat openbaar vervoer en postbedeling voor iedereen gegarandeerd moet worden?

Eduard Khil
27 juni 2014, 12:08
Misschien omdat openbaar vervoer en postbedeling voor iedereen gegarandeerd moet worden?

voor de postbedeling is er een vrijmaking van de markt. Nu moeten bedrijven meedingen naar de vergunning voor de universele postverdeling. Daar zijn bepaalde voorwaarden aan gekoppeld maar in principe mag ieder bedrijf er aan deelnemen.

Feit is wel dat de vakbonden en de PS de wet op die manier geschreven hebben met onhebbelijke eisen, dat de facto bpost de universele dienstverlener zal blijven, tot er een postbedrijf uit een buurland de stap durft wagen.

Eduard Khil
27 juni 2014, 12:09
in de volledig vrije markt van de paketten zie je trouwens al veel concurrentie en kan bpost amper mee. Te duur en te slechte service.

wingin
27 juni 2014, 13:33
De privatisering kan niets goeds brengen. De overheid is verplicht zijn diensten aan iedereen te verlenen, maar een gewoon bedrijf niet. Als zo een bedrijf nu eens zegt: wij ontvangen geen brieven meer van zwarten! Dan kan nu iemand er iets aan doen.

Moest de overheid er meer aandacht aan besteden, dan pas zal de dienstverlening beter verlopen. En met meer aandacht bedoel ik geen idiote foldertjes onder andere.

En er wordt in België wel heel snel gestaakt. Als ze een beetje te veel moeten werken beginnen ze te staken...

Tavek
27 juni 2014, 13:36
Misschien omdat openbaar vervoer en postbedeling voor iedereen gegarandeerd moet worden?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt gene rechtse rakker, maar:

Kan dit niet door een private partner het spoornet uit te laten baten ? In Nederland zie je dat het spoor sterk verzelfstandigd is (maar de Nederlandse overheid heeft er nog via aandeelhouderschap een stevige vinger in de pap) en de treinen rijden er wel op tijd...

Tavek
27 juni 2014, 13:36
De privatisering kan niets goeds brengen. De overheid is verplicht zijn diensten aan iedereen te verlenen, maar een gewoon bedrijf niet. Als zo een bedrijf nu eens zegt: wij ontvangen geen brieven meer van zwarten! Dan kan nu iemand er iets aan doen.

Moest de overheid er meer aandacht aan besteden, dan pas zal de dienstverlening beter verlopen. En met meer aandacht bedoel ik geen idiote foldertjes onder andere.

En er wordt in België wel heel snel gestaakt. Als ze een beetje te veel moeten werken beginnen ze te staken...

Als een bedrijf zoiets lapt, wordt het veroordeeld en kan het fors afdokken, of zelfs sluiten.

Savatage
27 juni 2014, 15:42
Kan dit niet door een private partner het spoornet uit te laten baten ?

Natuurlijk kan dat. Quasi overal gebeurt het zo en ook veel goedkoper en efficiënter dan hier. Het wordt in andere landen dan ook niet misbruikt alsof het een OCMW is.

Zwitser
28 juni 2014, 06:52
Misschien omdat openbaar vervoer en postbedeling voor iedereen gegarandeerd moet worden?

De dienstverlening van de Nederlandse post is stukken beter dan de Belgisch, en die is geprivatiseerd...

Zwitser
28 juni 2014, 06:54
De privatisering kan niets goeds brengen. De overheid is verplicht zijn diensten aan iedereen te verlenen, maar een gewoon bedrijf niet. Als zo een bedrijf nu eens zegt: wij ontvangen geen brieven meer van zwarten! Dan kan nu iemand er iets aan doen.

Een bedrijf dat er voor kiest om minder klanten te bedienen zal minder winst maken dan een bedrijf dat er voor kiest om iedereen te bedienen. Racistisch zijn kost geld.

Zwitser
28 juni 2014, 07:49
Kan dit niet door een private partner het spoornet uit te laten baten ? In Nederland zie je dat het spoor sterk verzelfstandigd is (maar de Nederlandse overheid heeft er nog via aandeelhouderschap een stevige vinger in de pap) en de treinen rijden er wel op tijd...

Waar je mee kan beginnen is van de overheidsbedrijven normale bedrijven te maken. Dus wilswaar in overheidshanden, maar gewoon met een normaal bestuur, arbeidsvoorwaarden zoals gebruikelijk in de privé, CAOs ed.

En dan kan je ze dan deels of geheel later privatiseren, maar laat er eerst gerust een jaar of 10 over gaan.

In Zwitserland zijn zo'n 50 verschillende spoorbedrijven actief. De meeste zijn in overheidshanden. Echter dat kunnen ook lokale overheden zijn, en juist daarom zijn in Zwitserland bijna alles spoorlijnen die ooit gebouwd zijn nog open.
Maar het zijn ook normale bedrijven, met normale arbeidsvoorwaarden. En dus hebben die een CAO waar zoals in Zwitserland gebruikelijk, in staat dat er niet gestaakt wordt.
En dus wordt er niet gestaakt. De laatste keer dat er wegens een staking in Zwitserland treinen stil stonden was 1918. Een paar jaar terug was er wel een korte staking bij een onderhoudsafdeling. Ik herinner mij dat nog goed. De eerste reactie van de SBB toen was gewoon om iedereen in die werkplaats te ontslaan. En dan te onderhandelen over onder welke voorwaarden men hen weer in dienst zou nemen...

Vrijheideerst
28 juni 2014, 10:48
in de volledig vrije markt van de paketten zie je trouwens al veel concurrentie en kan bpost amper mee. Te duur en te slechte service.

Klopt, al ben ik ook tegen blinde privatisering.

UPS is mijn keuze 8-)

Vlaanderen Boven
29 juni 2014, 15:00
'De problematiek van de niet-opgenomen vrije dagen is niet nieuw', klinkt het bij de personeelsdienst. Het personeel beschikt naast de wettelijke zon-, feest- en compensatiedagen, volgens HR Rail gemiddeld over 53 vrije dagen die naar eigen keuze kunnen worden opgenomen. 'Een groot aantal personeelsleden koos ervoor een aantal dagen op te sparen, met de bedoeling die op te nemen tegen het loopbaaneinde. Dat kan oplopen tot 35 dagen per personeelslid. Het feit dat de dagen vrij genomen kunnen worden, leidt tot een concentratie van aanvragen tijdens vakantieperiodes wat effectief operationeel en plaatselijk tot problemen kan leiden.'

Dat is één van de grote problemen, het brugpensioen is zogezegd afgeschaft maar men kent natuurlijk allerlei trucjes die neerkomen op vervroegd pensioen. Daardoor blijft de activiteitsgraad bedroevend laag nu de babyboomers massaal beginnen uit te kijken naar hun pensioen. Op een dag gaat dit niet meer betaalbaar zijn. Een eerste goede stap zou al zijn om ervoor te zorgen dat maar een beperkt aantal dagen over te zetten zijn naar het volgende jaar, en misschien dat cijfer van 53 verlofdagen wat terug te schroeven. Dat is nu toch wel echt veel.

manta
29 juni 2014, 15:04
ze dezelfde dienstverlening als nu zouden kunnen leveren met 7000 man minder

Weer 7000 werklozen er bij...

Jan van den Berghe
29 juni 2014, 20:04
De privatisering kan niets goeds brengen. De overheid is verplicht zijn diensten aan iedereen te verlenen, maar een gewoon bedrijf niet. Als zo een bedrijf nu eens zegt: wij ontvangen geen brieven meer van zwarten! Dan kan nu iemand er iets aan doen.

Dan is het toch heel eenvoudig: die zwarten gaan dan bij de concurrentie. Dat is nu eenmaal de sterkte van de vrije markt en bijgevolg ook de kracht van de consument.

Libro
30 juni 2014, 00:08
Een bedrijf dat er voor kiest om minder klanten te bedienen zal minder winst maken dan een bedrijf dat er voor kiest om iedereen te bedienen. Racistisch zijn kost geld.

Heroriëntering van de doelgroep kan onderdeel van een herstructurering zijn.

Libro
30 juni 2014, 00:11
in de volledig vrije markt van de paketten zie je trouwens al veel concurrentie en kan bpost amper mee. Te duur en te slechte service.

Over de service van Bpost heb ik niet te klagen (itt tot sommige privébezorgers) maar ik geef toe dat ze flink duurder is.

Libro
30 juni 2014, 00:12
Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt gene rechtse rakker, maar:

Kan dit niet door een private partner het spoornet uit te laten baten ? In Nederland zie je dat het spoor sterk verzelfstandigd is (maar de Nederlandse overheid heeft er nog via aandeelhouderschap een stevige vinger in de pap) en de treinen rijden er wel op tijd...

Het is dus nog een overheidsbedrijf dat gewoon via methodes uit de privé werkt. Dat kan werken, ja, maar succes is niet gegarandeerd.

Zwitser
30 juni 2014, 06:31
Weer 7000 werklozen er bij...

Weer iemand gebuisd voor economie...

Zwitser
30 juni 2014, 06:34
Het is dus nog een overheidsbedrijf dat gewoon via methodes uit de privé werkt. Dat kan werken, ja, maar succes is niet gegarandeerd.

Succes is nooit gegarandeert. Echter het is belangrijk dat het bedrijf weet en voelt dat haar inkomsten niet vanzelfsprekend zijn. Alleen dan doet men namelijk zijn best.
Een privé bedrijf hangt permanent het faillissement als zwaard van damocles boven het hoofd. Deze heel erg belangrijk prikkel ontbreekt bij vele overheidsbedrijven. Men duidelijk stellen dat men, indien nodig, inderdaad de NMBS kan laten failliet gaan.

Cheminot
30 juni 2014, 09:08
Misschien omdat openbaar vervoer en postbedeling voor iedereen gegarandeerd moet worden?

Dat kan ook door privé bedrijven gebeuren. De staat legt gewoon de regels op die de vervoersmaatschappijen moeten respecteren. Daarenboven kan de staat subsidies geven voor die openbare dienstverlening aan eender welk bedrijf dat de vooropgestelde regels volgt.

In Nederland heb je met Veolia en Arriva al twee maatschappijen die spoorlijnen uitbaten. Die doen het veel beter dan de NS.

skaldis
30 juni 2014, 10:34
Succes is nooit gegarandeert. Echter het is belangrijk dat het bedrijf weet en voelt dat haar inkomsten niet vanzelfsprekend zijn. Alleen dan doet men namelijk zijn best.
Een privé bedrijf hangt permanent het faillissement als zwaard van damocles boven het hoofd. Deze heel erg belangrijk prikkel ontbreekt bij vele overheidsbedrijven. Men duidelijk stellen dat men, indien nodig, inderdaad de NMBS kan laten failliet gaan.

Er is enkele jaren geleden een wet gestemd waardoor ook overheidsbedrijven van publiek recht kunnen failliet gaan.

Freddie
30 juni 2014, 12:02
De privatisering kan niets goeds brengen. De overheid is verplicht zijn diensten aan iedereen te verlenen, maar een gewoon bedrijf niet. Als zo een bedrijf nu eens zegt: wij ontvangen geen brieven meer van zwarten! Dan kan nu iemand er iets aan doen.

Moest de overheid er meer aandacht aan besteden, dan pas zal de dienstverlening beter verlopen. En met meer aandacht bedoel ik geen idiote foldertjes onder andere.

En er wordt in België wel heel snel gestaakt. Als ze een beetje te veel moeten werken beginnen ze te staken...

Al vergeten zeker? Jaren terug kieperde de Post de briefwisseling van het Vlaams Blok in de vuilbak.

Freddie
30 juni 2014, 12:06
Over de service van Bpost heb ik niet te klagen (itt tot sommige privébezorgers) maar ik geef toe dat ze flink duurder is.
Ik anders wel! Deze morgen nogmaals mijn buurttoer gedaan met de verkeerd bestelde post in mijn brievenbus. De straatnaam klopt nog maar de nummers zitten verkeerd!:evil:

manta
30 juni 2014, 12:37
Weer iemand gebuisd voor economie...

Ah ja?
En u kent er meer van en zou 10.000 mensen aanhouden om 't werk te doen dat door 3.000 werknemers ook kan gedaan worden?
Want uit die richting kwam het stukje quote van waar ik op reageerde...

Zwitser
30 juni 2014, 12:53
Ah ja?
En u kent er meer van en zou 10.000 mensen aanhouden om 't werk te doen dat door 3.000 werknemers ook kan gedaan worden?
Want uit die richting kwam het stukje quote van waar ik op reageerde...

Euh, jij bent degene die schreef "weer 7000 werklozen er bij", niet ik.

manta
30 juni 2014, 13:04
Euh, jij bent degene die schreef "weer 7000 werklozen er bij", niet ik.

En waar staat dat haaks op een examen voor economie?

Zoals ik al zei, kijk van waar de quote komt en je weet genoeg...:-D

ze willen nog meer personeel? :lol: :rofl:


vandaag een artikel in de tijd waardat men aanhaalt dat indien ze even efficient zouden werken als de Nederlandse spoorwegen, ze dezelfde dienstverlening als nu zouden kunnen leveren met 7000 man minder Meer personeel mijn gat, dat ze eerst eens wat leren werken

U dacht toch niet dat Eduard zulks laat vallen in de hoop nog meer volk aan te werven?
Dus, lekker liberaal knippen en herstructureren, minder volk betalen voor dezelfde job = winst...

Zwitser
30 juni 2014, 16:35
En waar staat dat haaks op een examen voor economie?

Zoals ik al zei, kijk van waar de quote komt en je weet genoeg...:-D



U dacht toch niet dat Eduard zulks laat vallen in de hoop nog meer volk aan te werven?
Dus, lekker liberaal knippen en herstructureren, minder volk betalen voor dezelfde job = winst...

Jij stelt dat
"Hetzelfde doen met minder mensen" = "meer werklozen' = "slecht"
Of vergis ik mij?

Libro
30 juni 2014, 19:31
Ik anders wel! Deze morgen nogmaals mijn buurttoer gedaan met de verkeerd bestelde post in mijn brievenbus. De straatnaam klopt nog maar de nummers zitten verkeerd!:evil:

Even ter verduidelijking: mijn dialoog met Eduard Khil ging over de pakketdienst, niet over de briefwisseling.

elsina
30 juni 2014, 21:58
http://www.hgbtf.net/download/file.php?id=5944&mode=view

Micele
30 juni 2014, 22:11
http://www.hgbtf.net/download/file.php?id=5944&mode=view

Hopelijk volgen er (veel) meer.

manta
30 juni 2014, 22:16
Jij stelt dat
"Hetzelfde doen met minder mensen" = "meer werklozen' = "slecht"
Of vergis ik mij?

Zolang er ergens nieuwe banen zijn voor die mensen zal dat zo slecht niet zijn, of een stevig sociaal vangnet, dat is ook handig in zo'n gevallen...

Savatage
30 juni 2014, 22:22
http://www.hgbtf.net/download/file.php?id=5944&mode=view

Nice!

groentje
1 juli 2014, 00:04
En ja, zo zijn er meer.

Jan van den Berghe
1 juli 2014, 06:07
Ik anders wel! Deze morgen nogmaals mijn buurttoer gedaan met de verkeerd bestelde post in mijn brievenbus. De straatnaam klopt nog maar de nummers zitten verkeerd!:evil:

Ach, dat gebeurde vroeger ook wel eens.

kelt
20 juli 2014, 07:11
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-28289319

Het is eigenlijk fascinerend om te observeren....
Terwijl alhier (niet alleen in Belgie overigens)onze spoorwegJES naar hun navel aan het staren zijn ,zijn de Chinezen transcontinentaal bezig...

Het is bijna zover,straks worden in Polen goederentreinen die helemaal vanuit China komen ,ontladen......De "zijde-route" bestaat opnieuw...per CHINESE trein!.

Het is nog maar begonnen,het ZAL effecten hebben op internationale handelsstromen en zeker op de maritieme-!Bovendien betekent spoortransport dat West-China geen "nadeel" meer heeft ten opzichte van de kustgebieden als het gaat over internationale handel met Europa...integendeel!!!



De ontzagwekkende snelheid waarmee China ondertussen zijn hogesnelheidsnet aan het uitrollen is,met duizenden kilometers per 5 jaar geeft te denken.Het is een kwestie van tijd voordat ze op de Internationale scene,met ,ondertussen,hun eigen technologie,komplete oplossingen aanbieden tegen niet-beconcurreerbare prijzen!
Een paar dagen reistijd tussen West-Europa en China,per trein,begint in zicht te komen!

Henri1
20 juli 2014, 07:41
ze willen nog meer personeel? :lol: :rofl:


vandaag een artikel in de tijd waardat men aanhaalt dat indien ze even efficient zouden werken als de Nederlandse spoorwegen, ze dezelfde dienstverlening als nu zouden kunnen leveren met 7000 man minder Meer personeel mijn gat, dat ze eerst eens wat leren werken

U snapt het niet, de werkdruk is te hoog.