PDA

View Full Version : Fiets 63 keer zo gevaarlijk als meerijden met ouders


Blue Sky
27 juni 2014, 11:18
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1927040/2014/06/24/Fiets-63-keer-zo-gevaarlijk-als-meerijden-met-ouders.dhtml?show=art

Kortom, vanaf morgen allemaal met de auto naar school!

Johan Bollen
27 juni 2014, 11:23
Of maak de openbare ruimte fietsvriendelijker. Dat lijkt me een keuze voor meer levenskwaliteit op lange termijn.

Micele
27 juni 2014, 12:05
Of maak de openbare ruimte fietsvriendelijker. Dat lijkt me een keuze voor meer levenskwaliteit op lange termijn.

Te voet is nog beter.

http://napnieuws.nl/2013/06/25/fietschaos-in-amsterdam-de-keerzijde-van-het-succes/

Fietschaos in Amsterdam

wingin
27 juni 2014, 12:09
Het is ook aan de ouders om met hun kinderen met de fiets het verkeer in te gaan, want het is een proces van leren. En reken niet op de school: met die theorie en onnuttige oefeningetjes een keer in het jaar op de speelplaats ben je niets tot zeer weinig. Ervaring is het belangrijkst, en dat is wat de kinderen niet hebben.

Johan Bollen
27 juni 2014, 12:41
Te voet is nog beter.Ook voor een persoonlijke helicopter of drone zal er wel een plaats zijn. Een probleem is dat een mensenleven tegenwoordig minder waard is dan de snelheid waarmee de economie dient te groeien. Time is money...net iets te veel voor zwakkere weggebruikers.

Blue Sky
27 juni 2014, 12:48
Te voet is nog beter.

Te voet is weliswaar wat veiliger dan de fiets, maar eveneens levensgevaarlijk volgens het rapport!

Micele
27 juni 2014, 16:01
Te voet is weliswaar wat veiliger dan de fiets, maar eveneens levensgevaarlijk volgens het rapport!

Leven is idd "levensgevaarlijk" !

Zelfs stilzitten ! :-P

http://www.tommies.nl/nl/gezonde-lifestyle/385-stilzitten-levensgevaarlijk

Stilzitten levensgevaarlijk

vrijdag, 23 maart 2012 10:01

“Van alle doden per jaar in de rijke landen is zestien procent het gevolg van een zittend bestaan. Veel en lang achter elkaar zitten, verhoogt de kans op hart- en vaatziekten, diabetes, botontkalking en depressies.” Volgens bijzonder hoogleraar Bewegingswetenschappen Matthijs Hesselink van de Universiteit Maastricht is stilzitten doodsoorzaak nummer 2. Met hardlopen en krachttraining is veel te voorkomen.

Micele
27 juni 2014, 16:39
Ook voor een persoonlijke helicopter of drone zal er wel een plaats zijn. Een probleem is dat een mensenleven tegenwoordig minder waard is dan de snelheid waarmee de economie dient te groeien. Time is money...net iets te veel voor zwakkere weggebruikers.

Of het zogezegde berekend risico zich te verplaatsen, een hobby of aan sport te doen, of hoe (gezond) "leven".

Hoe voorzichtiger men is in het verkeer hoe minder het risico, aan wat andere weggebruikers doen kan men in de regel niets veranderen.

Naargelang afstand, lading, weginfra, prioriteit, comfort enz... maakt men keuzes hoe men zich verplaatst. Maar dikwijls heeft men geen echte keuze.

Jan van den Berghe
28 juni 2014, 12:19
Het is ook aan de ouders om met hun kinderen met de fiets het verkeer in te gaan, want het is een proces van leren. En reken niet op de school: met die theorie en onnuttige oefeningetjes een keer in het jaar op de speelplaats ben je niets tot zeer weinig. Ervaring is het belangrijkst, en dat is wat de kinderen niet hebben.

In mijn ogen is dat dan ook niet de taak van de school.

Vlaanderen Boven
29 juni 2014, 14:37
Het blijft gevaarlijk voor fietsers in het verkeer, ongeacht leeftijd. Soms door het gedrag van de automobilisten, soms door dat van de fietsers, maar meestal omdat de verkeersinfrastructuur gewoon totaal niet gepast is.

manta
29 juni 2014, 14:40
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1927040/2014/06/24/Fiets-63-keer-zo-gevaarlijk-als-meerijden-met-ouders.dhtml?show=art

Kortom, vanaf morgen allemaal met de auto naar school!

Meer schoolbusjes?

Of elektrische kinderfietsen promoten, milieuvriendelijk en ze kunnen nét dat tikkie sneller...

Micele
30 juni 2014, 13:47
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1927040/2014/06/24/Fiets-63-keer-zo-gevaarlijk-als-meerijden-met-ouders.dhtml?show=art

Kortom, vanaf morgen allemaal met de auto naar school!

Betreft dat grootschalig onderzoek in de ziekenhuizen, dit is het rapport:

http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/Onderregistratie%20van%20verkeersslachtoffers.pdf

En als men de tekst en vooral de cijfers leest en opnieuw meerekent tov de officiele statistieken betekent dit dat Belgie niet 717 verkeersdoden telt in 2012 maar eerder 24 % méér of 886 verkeersdoden (of het -onaangepast- niveau 2009, uiteraard moeten die ook herzien worden...). Er zijn namelijk veel meer zwaargewonden die sterven binnen de 30 dagen na een verkeersongeval (de dodelijke gewonden volgens definitie), en daardoor bij officiele verkeersdoden moet gerekend worden. Ook de andere zwaargewonden op zich moet enorm aangepast worden in de officiele statistieken.

Verder blijkt volgens die studie dat Nederland (weet ik 100% zeker), Frankrijk en Duitsland en tal van andere landen ... wel de gegevens van al de ziekenhuizen ("MKG") méé opneemt ( navenant zo goed mogelijk) in de telling van zwaargewonden en dodelijke gewonden 30 dagen na een verkeersongeval.
Punt is dus dat Belgie het nog slechter doet qua verkeersveiligheid als "ernstigere" EU-landen.

Enkele citaten uit het onderzoek van de BIVV:

Het gebruik van de Minimale Klinische Gegevens (MKG)
...
Ondanks deze beperking en enkele andere (minder cruciale) kwalitatieve tekortkomingen, mogen de MKG echter wel aanzien worden als de beste gegevensbron voor een vergelijking met de officiële ongevallenstatistieken. Het nut van de MKG, of gelijkaardige ziekenhuisgegevens, voor het onderzoek naar verkeersslachtoffers, is trouwens reeds in tal van buitenlandse onderzoeken (waaronder Frankrijk, Nederland en Duitsland) bewezen. Bovendien is de laatste jaren de registratie van de E-code sterk verbeterd. Niettemin moeten de resultaten van deze verkennende studie, gezien de tekortkomingen van de MZG, steeds met de nodige voorzichtigheid benaderd worden.

[....]

4.1.2
...
In dit rapport worden voor wat betreft de Minimale Klinische Gegevens echter alle verkeersslachtoffers die in het ziekenhuis overlijden beschouwd als dodelijk gewonden, ook zij die meer dan een maand later na het verkeersongeval overlijden. De dodelijk gewonden vertegenwoordigen respectievelijk 2,0% en 2,4% # van de voor het onderzoek geselecteerde individuen uit de nationale ongevallenstatistieken en de Minimale Klinische Gegevens. Omdat zij een kleine minderheid vormen, wordt in dit rapport gesproken van een “onderzoek naar zwaargewonden”. In principe betreft het echter een onderzoek naar zwaargewonden én dodelijk gewonden.

4.2.4
...
Wanneer we deze “zwaargewondenratio” naar de praktijk omzetten voor de jaren 2004 tot en met 2007, dan bekomen we een ratio van 2,5. In de nationale ongevallendatabank werden gedurende de jaren 2004 tot en met 2007 immers 25.130 zwaargewonden geregistreerd terwijl in de databank van de MKG 63.429 zwaargewonden voldeden aan de gehanteerde selectiecriteria. Op basis van deze twee aantallen wordt een quotiënt van 2,5 bekomen. Deze ratio zal bij de resultaten van het vergelijkend onderzoek telkens als referentiewaarde gebruikt worden.32

Het aantal geregistreerde zwaargewonden in de nationale statistieken moet dus met factor 2,5 vermenigvuldigd worden om het aantal geregistreerde zwaargewonden in de ziekenhuizen te bekomen.

Meer topicgericht
De zwaargewondenratio verschilt naargelang het weggebruikerstype

Reeds decennialang geven de nationale ongevallenstatistieken aan dat autobestuurders de weggebruikers zijn die het grootste aantal zwaargewonden tellen. De Minimale Klinische Gegevens vertellen echter een ander verhaal. In de ziekenhuizen blijkt het grootste aantal zwaargewonden zich te bevinden onder de fietsers.

Dit groot verschil tussen het aantal geregistreerde zwaargewonde fietsers in de officiële ongevallenstatistieken en de MKG weerspiegelt zich in een zwaargewondenratio van maar liefst 5,5.
Daarmee hebben fietsers afgetekend de hoogste ratio van alle weggebruikerstypes. Na de fietsers volgen
de bestuurders van gemotoriseerde tweewielers (ratio 2,2), de voetgangers (2,0), de autobestuurders2(1,3) en uiteindelijk de autopassagiers3 (1,1).

Dit geeft aan dat de officiële ongevallenstatistieken het aantal zwaar gewonde kwetsbare weggebruikers (voetgangers, fietsers, bromfietsers en motorfietsers) veel sterker onderschatten dan het aantal autobestuurders en autopassagiers.

De belangrijkste verklaring voor de hoge zwaargewondenratio van fietsers is dat eenzijdige fietsongevallen nauwelijks door de officiële statistieken worden geregistreerd. Eenzijdige fietsongevallen zijn fietsongevallen waarbij geen andere weggebruikers zijn betrokken. In de periode 2004-2007 werden in de MKG bijna 15.000 zwaargewonden genoteerd met code E826 (fietsongeval zonder gemotoriseerd voertuig, wat nagenoeg overeenstemt met de definitie van eenzijdige fietsongevallen)4.
In diezelfde periode komen in de officiële ongevallenstatistieken slechts 827 dergelijke zwaargewonden voor. Dit leidt tot een zwaargewondenratio van niet minder dan 18 voor zwaargewonde fietsers in eenzijdige fietsongevallen5.
Ongeveer vier vijfde van het totaal aantal zwaargewonde fietsers in de ziekenhuizen bleek bij een dergelijk ongeval betrokken te zijn geweest.

Er zijn een aantal verklaringen voor het feit dat zwaargewonde auto-inzittenden beter worden geregistreerd dan andere zwaargewonde weggebruikers. Ten eerste is de politie in auto-ongevallen vaak niet alleen noodzakelijk voor de vaststelling van het ongeval maar ook om de verstoorde verkeerssituatie op te lossen. Daarnaast achten de betrokkenen in auto-ongevallen de formele vaststelling van het ongeval door de politie vaak noodzakelijk voor de verdere afwikkeling van het ongeval door de verzekeringsagentschappen. Mogelijk worden ongevallen met personenwagens, (lichte)vrachtwagens en bussen ook steeds als ernstiger gepercipieerd dan ongevallen zonder deze voertuigen en wordt de politie er daarom sneller bijgehaald.

De zwaargewondenratio verschilt volgens leeftijdscategorie

Het grootste verschil tussen het aantal zwaargewonden in de officiële statistieken en de MKG op het vlak van de leeftijd van de slachtoffers wordt waargenomen in twee leeftijdsgroepen: kinderen van 0-14 jaar en senioren boven de 65 jaar.
Voor zwaargewonden uit deze leeftijdscategorieën bedraagt de ratio minstens 3,3. Hij kan bij kinderen oplopen tot 5,2 (5-9 jarigen) en tot 4,5 bij bepaalde senioren (90-plussers). De hoge zwaargewondenratio van kinderen en senioren is niet verbonden aan één welbepaald vervoermiddel maar komt tot uiting bij alle verplaatsingswijzes.

Een opvallende bevinding van dit onderzoek is dat in de Minimale Klinische Gegevens 4,6 keer meer zwaargewonde kinderen (0-14 jaar) onder de zwakke weggebruikers (voetgangers en fietsers) worden geteld dan onder de passagiers van personenwagens. Hiermee komt de problematiek van jonge zwakke weggebruikers veel sterker naar voor in de MKG dan in de officiële statistieken. In deze statistieken worden “slechts” 1,7 maal meer zwaargewonde kinderen onder de zwakke weggebruikers dan onder de passagiers van personenwagens geteld.

De algemene hogere zwaargewondenratio bij kinderen en ouderen kan gedeeltelijk verklaard worden door het hoge aantal zwaar gewonde voetgangers en fietsers in deze leeftijdsgroepen in vergelijking met de tussenliggende leeftijdsgroepen. Maar ook als enkel fietsers en voetgangers worden geobserveerd, blijkt de ratio van kinderen en senioren hoger dan voor zwaargewonden van 20 tot 65 jaar.

Nota´s (kleingedrukte)
1 De analyses in dit rapport zijn uitgevoerd voor de periode 2004-2007. Enkel de analyse van de evolutie van de zwaargewondenratio wijkt van deze regel af, want voor deze analyse waren ook reeds gegevens voor het jaar 2008 beschikbaar.

2 Onder deze categorie vallen naast de autobestuurders ook alle andere bestuurders van gemotoriseerde voertuigen die geen tweewielers zijn (bvb. vrachtwagens, bussen, etc.)

3 Onder deze categorie vallen naast de autopassagiers ook alle andere passagiers van gemotoriseerde voertuigen die geen tweewielers zijn (bvb. vrachtwagens, bussen, etc.)

4 De code E826 wordt gebruikt voor fietsongevallen zonder betrokken gemotoriseerde voertuigen. De meeste van deze fietsongevallen zijn eenzijdige ongevallen, ongevallen waarbij de fietser tegen een hindernis aanrijdt of waarbij de fietser het evenwicht verliest en ten val komt. Een kleine minderheid van de fietsongevallen met code E828 zijn ongevallen tussen een fietser en een voetganger, tussen twee fietsers, of nog een andere ongevalstype tussen een fietser en een niet gemotoriseerde weggebruiker.

5 Net als in deze paragraaf worden zwaargewonden met code E826 in de rest van dit rapport gelijkgesteld aan fietsers in eenzijdige fietsongevallen. Er moet hierbij in gedachten worden gehouden dat een kleine minderheid onder hen echter voetgangers zijn of fietsers die tegen een andere fietser aanbotsten.

Mijn (ruwe) berekening (verbeter me evtl)
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersongevallen/

Als ik die factor 2,5 meer zwaargewonden -niet geteld uit ziekenhuizen- hypothetisch uitzet op de offic. *4703 zwaargewonden van 2012 hebben we in werkelijk ratio*2.5= 11757 zwaargewonden, en van dat verschil 7054 zwgew daarvan sterven gemiddeld 2,4 % MKG (zie link#) binnen 30 dagen of 169 offic. verkeersdoden meer...

Dus hebben we geen 717 doden in 2012 maar wel 886 of bijna 24 % meer ! (en ~ 24 % voor al de vorige jaren ook)
En wslk zijn ~ de helft ervan fietsers (vooral + 65 jaar en kinderen) zo lees ik uit de studie en na een berekening.

al ouder onderzoek waarom dat in BE nog altijd zo is:
Johan de Mol UGent (vanaf blz 15 onderaan lezen...)
http://www.cvs-congres.nl/cvspdfdocs/cvs06.40.pdf

5) Medisch geheim versus maatschappelijk belang

De algemene regel in ziekenhuizen is dat het medische geheim of de privacy van de patiënt absoluut is en belangrijker dan het maatschappelijke belang. [...]

En BIVV: http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20Kwetsbare%20weggebruikers%20DEF.pdf pagina 6 onder opmerking [10]

10 Wegens ontbreken financiering gegevensregistratie door ziekenhuispersoneel en de beperking van gegevensoverdracht op grond van de strafrechtelijke bepalingen m.b.t. het medisch geheim.

Micele
7 juli 2014, 20:54
En alweer verspreid men vetgedrukte kwakkels die nergens in de wegcode staan.
Uit stadskrantje Mechelen, via http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4334.0.html :

http://forum.christophoros.be/index.php?action=dlattach;topic=4334.0;attach=547; image

Fietsers hebben daar überhaupt geen voorrang.

Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/1804-art22novies

Blue Sky
8 juli 2014, 09:04
Meer schoolbusjes?

Of elektrische kinderfietsen promoten, milieuvriendelijk en ze kunnen nét dat tikkie sneller...

Kinderen hebben vooral nood aan beweging gezien hun belabberde conditie en het toenemende overgewicht. Ze zitten al genoeg voor TV of de computer. Elektrische kinderfietsen zijn dus allerminst een goed idee, temeer daar het erg gevaarlijk is voor kinderen die sowieso al minder goed het verkeer kunnen inschatten en minder behendig zijn.

lohabra
8 juli 2014, 16:34
In mijn ogen is dat dan ook niet de taak van de school.

Natuurlijk niet. Volgens u, mogen de lieden uit het onderwijs vrolijk hun koppeke in 't zand steken.

Ik had niet anders verwacht van u, eerlijk gezegd.

lohabra
8 juli 2014, 16:36
En alweer verspreid men vetgedrukte kwakkels die nergens in de wegcode staan.

Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

http://wegcode.be/wetteksten/secties...04-art22novies


Tsja, en dan hebben die slimme knapen die de wetten uitvaardigen, er nog geeneens aan gedacht om artikel 43 aan te passen.

43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.

Wanneer fietsers de rijstrook die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde openbare diensten en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen of de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden.

Fietsers moeten achter elkaar rijden wanneer een aanhangwagen aan een fiets gekoppeld is.

De gebruikers van het fietspad mogen elkaar noch hinderen, noch in gevaar brengen, noch een gevaarlijk gedrag vertonen ten opzichte van de andere weggebruikers.

Wanneer bromfietsers de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden.

Wie zijn die genieën eigenlijk, die de wetteksten opstellen ?

Micele
9 juli 2014, 17:52
Wie zijn die genieën eigenlijk, die de wetteksten opstellen ?
Iets met wereldvreemden in een eeuwenoude ivoren toren.

Tja wetteksten waar driewielers nog altijd geen fietsen per definitie# zijn, waar in NL sinds 1966 driewielers wel fietsers met meer als 2 wielen zijn... (rijwielen is in 1966 gechrapt door fietsen in NL)

Bijgevolg tellen alle Be-wetteksten waar fietsers genoemd worden of verkeersborden en onderborden -met een fiets of uitgezonderd fiets- wettelijk niet voor driewielers en vierwielers met pedalen of handvaten # .

Ook de fietsstraat telt niet voor driewielers en vierwielers, zelfs niet voor kinderdriewielers. Politiekers denken van wel.
http://www.gva.be/regio-mechelen/mechelen/coalitie-verdeeld-over-fietsstraat.aspx
...
Groen is een groot voorstander van de fietsstraat en voert er in de provincie zelfs campagne mee voor de komende verkiezingen. Zo steekt raadslid Patrick Princen niet onder stoelen of banken dat hij de visie van Van Hammée totaal niet deelt. "Een moeder kan nu met haar kind van acht de volledige breedte van de Hoogstraat gebruiken, zonder dat ze zich zorgen moet maken over haar veiligheid. Idem voor een vriendin met een handicap die een driewieler heeft", zegt hij. Zaterdag om 11u zal een peloton fietsers vanaf de Plaisancebrug de nieuwe fietsstraat feestelijk inhuldigen.


....]

Artikel 22quinquies. Verkeer op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers en ruiters
Artikel 22octies. Verkeer op wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en ruiters
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
Artikel 41. Gedrag tegenover militaire kolonnes, stoeten, groepen voetgangers, processies, culturele, sportieve en toeristische evenementen, wielerwedstrijden, niet-gemotoriseerde sportwedstrijden of -competities, groepen fietsers, groepen motorfietsers,

Artikel 43. Fietsers en bromfietsers
Artikel 43bis. Fietsers in groep
...]

Al de verkeersborden met afbeelding/symbool fiets ...

# 2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/100-art2

cookie monster
9 juli 2014, 17:57
¡¡¡ fietsen is veilig maar je moet wel KUNNEN fietsen !!!
Eindelijk !!

Micele
9 juli 2014, 18:09
¡¡¡ fietsen is veilig maar je moet wel KUNNEN fietsen !!!
Is dat ook kunnen remmen/stoppen als men geen voorrang heeft ? ;-)

cookie monster
9 juli 2014, 18:10
http://forum.politics.be/showpost.php?p=7228223&postcount=20
Ik had het niet over die fiets , of die nou stevig of duur is ,
als de rijder een wielerterrorist is ....

Micele
9 juli 2014, 18:14
¡¡¡ yep maar uitwijken is óók een optie !!!
Dacht ik al.... :roll:
(men ziet het aan de statistieken)