PDA

View Full Version : Electrische auto populair in China


Micele
1 augustus 2014, 20:48
En Tesla kan eigenlijk (bijna) niet meer volgen om Tesla´s te leveren en zware oplaadpunten aan te leggen (100 tegen einde 2015).

http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-economie-buitenland/nid19827-tesla-gaat-china-op-volle-kracht-te-lijf.html

FREEMONT, 1 augustus 2014

Tesla gaat China op volle kracht te lijf

Tesla’s topman Elon Musk wil zijn imperium van luxere elektrische auto’s massaal uitbouwen in China. Een groot deel van de nieuw te bouwen auto’s worden naar ‘hongerige’ klanten in dat land verscheept. Ook zet Tesla een-derde van haar nieuwe oplaadstations in China neer waardoor er eind 2015 al zo’n 100 van die punten beschikbaar moeten zijn.

‘'We kunnen de vraag daar net zo veel opvoeren als we willen,'' denkt Musk. Tesla verkoopt pas een maand of vier de Model S aan Chinese klanten maar de vraag overstijgt veruit de verwachtingen en dus ook de hoeveelheid beschikbare auto's. Dat moet deels opgelost worden door het verder opvoeren van de productie. Musk hoopt volgend jaar minstens 100.000 auto's van de band te laten rollen, dat zou dan bijna drie keer zo veel zijn als Tesla er naar verwachting dit jaar zal bouwen. ‘'Tot nu toe kan ik zeker in China niet veel doen aan marketing omdat we gewoon niet voldoende auto's hebben om alle potentiele klanten van dienst te kunnen zijn.'' Musk denkt dat de pas onlangs bekend gemaakte technische standaarden voor de opladers niet veel problemen op zullen leveren.
Tesla heeft in het tweede kwartaal 7.579 nieuwe auto's af kunnen leveren, iets meer dan de 7.500 waar op was gemikt. Voor het lopende kwartaal mikt Musk op 7.800 auto's terwijl de productie langzaam wordt opgevoerd naar 9.000. Dankzij de hogere verkopen ging de kwartaalomzet ook met 90 procent omhoog naar 769 miljoen dollar.

en dit kan er ook nog bij: (men heeft namelijk wat extra stroom nodig, best hernieuwbare)

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/1632750/2013/05/14/China-neemt-leiding-in-productie-groene-energie.dhtml

14/05/13

China neemt leiding in productie groene energie

China en de Verenigde Staten, de twee grootste uitstoters van broeikasgassen, zijn volgens een nieuw rapport goed bezig in de strijd tegen klimaatverandering. Volgens het rapport van een Australische klimaatcommissie verdient vooral China applaus.
Het rapport, getiteld 'The Critical Decade: Global Action Building on Climate Change', werd opgesteld door de Australische Climate Commission. Die groepering werd opgericht om onafhankelijke en geloofwaardige verslagen op te stellen over klimaatverandering en de wetenschappelijke oplossingen ervoor. Volgens de onderzoekers zijn de twee grootste verbruikers ter wereld - de VS en China zijn samen goed voor 37 procent van de elektriciteitsconsumptie - goed op weg om de internationale klimaatdoelstellingen te halen.

China heeft jarenlang zwaar geïnvesteerd in elektriciteitsopwekking door kolenverbranding, maar die groei is nu veel kleiner geworden. Professor Tim Flannery, hoofd van de organisatie, zegt dat het land bovendien de groei in de totale elektriciteitsvoorziening heeft weten te halveren. Daar komt nog eens dat geen enkel land meer hernieuwbare energie opwekt: 152.000 megawatt. Dat heeft ervoor gezorgd dat China op weg is zijn internationale verplichtingen - de uitstoot met 17 procent doen dalen tussen 2005 en 2020 - na te komen.
...]

maddox
1 augustus 2014, 21:21
China is dan ook aan de lopende band kerncentrales aan't bouwen.

zeddie
1 augustus 2014, 21:49
En onze cadeautjes voor onder de kerstboom.

Johan Bollen
1 augustus 2014, 21:59
Tesla doet goede zaken in China. Ondertussen zijn de VS begonnen met massale importheffingen te heffen op Chinese zonnepanelen, volledig tegen alle vrije markt principes ingaand. Die principes dienen alleen te gelden wanneer de VS er voordeel bij kunnen doen blijkbaar. De beschuldigingen van dumping worden resoluut van de hand gewezen door China, dat zelfs verschillende zonnepaneelbedrijven over kop heeft laten gaan zonder staats tussenkomsten. En daarná beginnen de VS met importheffingen. Snood plan.

Johan Bollen
1 augustus 2014, 22:20
China is dan ook aan de lopende band kerncentrales aan't bouwen.Dit is een vooroordeel. China investeert vooral in hernieuwbare energie tegenwoordig. Het is daarmee ook wereldleider.

Micele
2 augustus 2014, 11:08
China is dan ook aan de lopende band kerncentrales aan't bouwen.
Tja ze kunnen niet anders, als ze niet willen creperen aan luchtvervuiling, vooral fijnstof.
http://images.bwbx.io/cms/2013-12-11/1211_China_smog_inline_315.jpg
# details http://earthobservatory.nasa.gov/IOTD/view.php?id=82535

http://www.reuters.com/article/2013/10/21/us-china-smog-idUSBRE99K02Z20131021
http://s1.reutersmedia.net/resources/r/?m=02&d=20131021&t=2&i=804668145&w=&fh=&fw=&ll=700&pl=378&r=CBRE99K0G9C00
China smog emergency shuts city of 11 million people

BEIJING Mon Oct 21, 2013

(Reuters) - Choking smog all but shut down one of northeastern China's largest cities on Monday, forcing schools to suspended classes, snarling traffic and closing the airport, in the country's first major air pollution crisis of the winter.

An index measuring PM2.5, or particulate matter with a diameter of 2.5 micrometers (PM2.5), reached a reading of 1,000 in some parts of Harbin, the gritty capital of northeastern Heilongjiang province and home to some 11 million people.

A level above 300 is considered hazardous, while the World Health Organisation recommends a daily level of no more than 20.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_China

Nuclear power in China

As of April 2014, the People's Republic of China has 21 nuclear power reactors operating on 6 separate sites and 28 under construction.[1][2][3] Additional reactors are planned, providing 58 GWe of capacity by 2020.[1]

Een realistisch evenwicht aan kernenergiestroom en hernieuwbare energie zullen ze daar wel uitgedokterd hebben. Zo weinig mogelijk fossiele uitstoot, dit zo snel mogelijk...
Soms dagelijks in China (https://www.google.be/search?q=smog+in+China&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=cLrcU76EBYP4yQPS14LIDA&ved=0CB8QsAQ&biw=1775&bih=905&dpr=0.9#facrc=_&imgdii=_&imgrc=UH7PgzmmNTCSaM%253A%3B2whahf26GE9leM%3Bhttp% 253A%252F%252Fs1.reutersmedia.net%252Fresources%25 2Fr%252F%253Fm%253D02%2526d%253D20131021%2526t%253 D2%2526i%253D804668145%2526w%253D%2526fh%253D%2526 fw%253D%2526ll%253D580%2526pl%253D378%2526r%253DCB RE99K0G9C00%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.reuters.com%2 52Farticle%252F2013%252F10%252F21%252Fus-china-smog-idUSBRE99K02Z20131021%3B450%3B261)
# Ook luchthavens worden lamgelegd:
http://www.businessweek.com/articles/2013-12-11/yes-you-can-see-chinese-smog-from-space

Micele
2 augustus 2014, 11:58
vervolg, wat meer topic, enkele cijfers: ;-)

Zeer uitgebreide Wiki site met up to date cijfers en tabllen tot juli 2014:
verbruik - kosten- milieu life cyclus enz...

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car

As of January 2014, the number of mass production highway-capable all-electric passenger cars and utility vans available in the market is limited to about 25 models, mainly in the United States, Japan, Western European countries and China. Pure electric car sales in 2012 were led by Japan with a 28% market share of global sales, followed by the United States with a 26% share, China with 16%, France with 11%, and Norway with 7%.[7] The world's top selling highway-capable electric car ever is the Nissan Leaf, released in December 2010 and sold in 35 countries, with global sales of 125,000 units by the end of July 2014, representing a market share of almost 50% of worldwide pure electric vehicles sold since 2010.[8][9]

Top selling highway-capable electric cars and light
utility vehicles produced since 2008 through June 2014(1)
Model Market launch Global sales Sales through
Nissan Leaf[262] Dec 2010 ~ 120,000 Jun 2014
Tesla Model S[257][258][263][264][265] Jun 2012 39,163 Jun 2014
Mitsubishi i-MiEV family[255][266][267][268][269] Jul 2009 ~ 29,700 Jun 2014
Renault Kangoo Z.E.[252] Oct 2011 14,542 Jun 2014
Renault Zoe[252] Dec 2012 12,631 Jun 2014
Chery QQ3 EV[270][271][272] Mar 2010 ~ 11,528 Mar 2014
Smart electric drive(3) 2009 ~ 8,500 Jun 2014
BMW i3[273][274] Nov 2013 6,873 Jun 2014
JAC J3 EV[272][275][276][277] 2010 6,731 Mar 2014
Mitsubishi Minicab MiEV(2) Dec 2011 5,648 Jun 2014
BYD e6(4) May 2010 5,059 Jun 2014
Volkswagen e-Up![278][279] Oct 2013 4,952 Jun 2014
Renault Fluence Z.E.[252] 2011 3,894 Jun 2014
Ford Focus Electric(5) Dec 2011 3,327 Jun 2014
Bolloré Bluecar[280] Dec 2011 3,131 Jun 2014
Tesla Roadster[281][282] Mar 2008 ~ 2,500 Dec 2012
Dat is niet meer te stoppen, zeker in de landen/ballingsgebieden met enorme fijnstofvervuiling.

btw qua Europa heeft (verdieselt) Vlaanderen de hoogste fijnstovervuiling per km².
http://www.uhasselt.be/images/CMK/onderzoeksgroepen/milieu/img1.jpg
Figuur 1: Jaargemiddelde van fijn stof concentratie (PM2.5, µg/m3) voor het jaar 2002 in Europa
http://www.uhasselt.be/UH/CMK/CMK_nl-Onderzoek/CMK_nl-Onderzoek-Onderzoeksgroepen/Milieubiologie-.html
andere jaar 2000 met prognose 2020:
http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/figures/loss-of-statistical-life-expectancy-attributed-to-anthropogenic-contributions-to-pm2-5-2000-and-2020
http://wwws1.eea.europa.eu/data-and-maps/figures/loss-of-statistical-life-expectancy-attributed-to-anthropogenic-contributions-to-pm2-5-2000-and-2020/fig-3-2-left-and-right-loss-life.eps/image_large

PM 2,5 is natuurlijk een niet gans correcte grootte en aantal UFP wat dieselverkeer betreft maar toch beter als niets.

Dat zien men namelijk snel als men een PM2,5 kaart neemt van 2010:
http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/figures/pm2-5-annual-average-2010/pm25_eur10_avg.tif/image_original

De echte schok gaat pas komen als ze ooit de kaarten met PM 0,1 gaan tonen, als PM 0,1 op grote schaal gemonitord zal worden.
Dieselmotoren stoten namelijk in de regel 80 % UFP deeltjes uit of < PM 0,1 = minder als 100 nanometer
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Partikelgr%C3%B6%C3%9Fenverteilung.png
http://de.wikipedia.org/wiki/Russfilter

Vrijheideerst
2 augustus 2014, 13:08
Vandaar dat de Chinese regering een wanhoopspoging ondernam met hun 30% overheidsvoertuigen op electriciteit tegen 2016 zeker.

Otherwise
2 augustus 2014, 17:42
En Tesla kan eigenlijk (bijna) niet meer volgen om Tesla´s te leveren en zware oplaadpunten aan te leggen (100 tegen einde 2015).



en dit kan er ook nog bij: (men heeft namelijk wat extra stroom nodig, best hernieuwbare)

Micele is een van de velen die de eenheden van energie en vermogen door mekaar klutst.

Micele
2 augustus 2014, 23:26
Micele is een van de velen die de eenheden van energie en vermogen door mekaar klutst.
Waar ?

Otherwise
3 augustus 2014, 17:32
Chinezen zijn verzot op high tech en zogezegd groene spulletjes. Zal niet lang duren of de eerste Chinese kopieen van de Tesla zullen op de markt verschijnen....

Micele
3 augustus 2014, 18:03
Chinezen zijn verzot op high tech en zogezegd groene spulletjes. Zal niet lang duren of de eerste Chinese kopieen van de Tesla zullen op de markt verschijnen....

Dat zal Tesla wslk wel zelf regelen, zoals BMW dat zelf regelde met een BMW E-X1 made in China onder de naam Zinoro 1E.

http://www.carscoops.com/2013/11/new-zinoro-1e-all-electric-bmw-x1-made.html

If you're aware about China's massive counterfeit business, you may easily be tempted to call out Zinoro for cloning the BMW X1 crossover, but that is far away from the truth. It's actually BMW itself that has cloned the X1 to create the new all-electric 1E crossover for its newly established local brand Zinoro. The car made its world premiere today at the Guangzhou Auto Show.
Zinoro is a joint-venture between BMW and their local manufacturing partner Brilliance Auto, with the name meaning promise in the local language.

BMW says Zinoro's goal is to become "a premium Chinese brand that is caring, respectful and contemporary", adding that, "ZINORO 1E is not aiming at sales volume of today. Instead, it is future-oriented to build the ZINORO brand image, raise customer understanding and acceptance of electric vehicle, and drive the commercialization of electric vehicles."

On the styling front, BMW's designers made subtle changes to the car's front end and rear end eliminating some, but not all, BMW cues like the double kidney grille, and adding new bumpers and head/tail light clusters. More of the same applies to the lightly tweaked interior that hasn't changed much from the X1.

BMW calls the Zinoro E1 an…ESAV, which stands for Electric Sports Activity Vehicle. Under the metal, there's an electric motor likely sourced from the i3 - since it develops the same 125kw (168hp / 170PS) and 250Nm (184 lb-ft) of peak torque, and three lithium batteries mounted at the front under the engine hook, the center and the rear replacing traditional gasoline tank. Luggage space stands at a respectable 306 liters.

According to the automaker, the E1 has a top speed of 130km/h (81mph) and a driving range of up to 150 kilometers (93 miles), with a full charge taking 7.5 hours.

Standard features will include a navigation system, Bluetooth, Auto A/C, Multi-function leather steering wheel, front seat adjustment electric with memory for driver's, PDC, Rain sensor, seat heating for driver and front passenger etc. Active safety technologies include ESP, PSS, and Tire Pressure Monitor.

BMW's China brand said that in order to "attract and encourage" more customers to accept electric vehicles, the 1E will be offered initially as a lease, with the company to open up stores Beijing and Shanghai for brand communication and customer service, beginning from early next year.

Live photos via Auto-Sina

http://4.bp.blogspot.com/-iVt5aAaAAmc/Uo4opLlNqXI/AAAAAAAPKYg/3swXS0Ljvjg/s1600/Zinoro-BMW-1E-16.jpg
Maar de Chinezen zelf zitten natuurlijk ook niet stil ze maken hun electrische bussen ook zelf. Ik vermoed dat er zelfs meer Chinese E-modellen rondrijden dan op de EU/USA-markt: http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_industry_in_China

En bij de klassieke automarkt hebben ze het Westen ook ingehaald qua productie, dit al een tijdje geleden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry_in_China

Sectors

China had a total of 6,322 automotive enterprises as of the end of November 2006.[citation needed] The total output value of the automotive sector for the first three quarters of 2006 was US$143 billion.[citation needed] As incomes increase the high annual growth rate of private ownership is expected to accelerate.

Automobile production

China surpassed Japan to become the world's second-largest vehicle market in 2006, and passed the United States to become the largest in 2009.[citation needed] This growth is spurring demand for automotive parts, services, and after-care products. China is presently capable of manufacturing a complete line of automobile products and large automotive enterprises. Major domestic firms include the China First Automobile Group Corp. (FAW), Dongfeng Motor Corp. (DMC) and Shanghai Automotive Industry (Group) Corp. (SAIC).

Alternate fuel vehicles[edit]

China encourages the development of clean and fuel efficient vehicles in an effort to sustain continued growth of the country’s automobile industry (see Fuel economy in automobiles). By the end of 2007, China plans to reduce the average fuel consumption per 100 km for all types of vehicles by 10%. The proportion of vehicles burning alternate fuel will be increased to help optimize the country's energy consumption. Priority will be given to facilitating the research and development of electric and hybrid vehicles as well as alternate fuel vehicles, especially CNG/LNG. Major cities like Beijing and Shanghai already require Euro III emission standards. In 2009, Beijing will be the first city to require GUO IV emission standards (Euro IV emission standards).

Electric vehicles[edit]

The Chinese Automotive Industry Plan, announced on the main Web site of China's central government, said China aims to create capacity to produce 500,000 "new energy" vehicles, such as battery electric cars and plug-in hybrid vehicles. The plan aims to increase sales of such new-energy cars to account for about 5% of China's passenger vehicle sales.[20] At the 2010 Beijing Motor Show, more than 20 electric vehicles were on display, most of which came from native automakers. As of May 2010, at least 10 all-electric models have been reported to be on track for volume-production.[21] The first mass-produced plug-in hybrid car (BYD F3DM), all-electric minivan (Luxgen 7 MPV EV) and all-electric long-range bus (500 km range Zonda Bus) are Chinese.
China subsidies oil[22] [23] [24] and some Chinese automakers see opportunities in less mature electric vehicles because Western companies have yet to develop much of a lead in the technology.[25][26]

EV auto´s krijgen een korting van 10 % op de prijs, de invoerders ook:
http://www.bloomberg.com/news/2014-07-09/china-to-exclude-electric-cars-from-purchase-tax-amid-smog-fight.html

Met samenwerking zoals BMW met Brilliance Auto kunnen ze de prijs nog wat drukken en gemakkelijker concurreren.

Micele
3 augustus 2014, 18:36
vervolg, en betreft laadstations helpen de Chinezen wel een handje, of eventjes 5750 km... http://online.wsj.com/articles/teslas-expansion-in-china-gets-a-local-assist-1405534959

http://si.wsj.net/public/resources/images/AM-BE327A_CTESL_D_20140716131910.jpg

vb van een Chinese E-constructeur men ziet het aan de naam:
http://www.greenwheelev.com/pinpaichexing/chundiandongjiaoche/ begonnen in 2001 met E-voertuigen.

Otherwise
3 augustus 2014, 19:25
vervolg, en betreft laadstations helpen de Chinezen wel een handje, of eventjes 5750 km... http://online.wsj.com/articles/teslas-expansion-in-china-gets-a-local-assist-1405534959

http://si.wsj.net/public/resources/images/AM-BE327A_CTESL_D_20140716131910.jpg

vb van een Chinese E-constructeur men ziet het aan de naam:
http://www.greenwheelev.com/pinpaichexing/chundiandongjiaoche/ begonnen in 2001 met E-voertuigen.

Maw. ook hier doet de Chinese staat alles om deze industrie uit de grond te stampen, terwijl de EU, als steeds alles doet om snelle vooruitgang onmogelijk te maken. Het collectivistische china heeft een politiek systeem dat voor vooruitgang zorgt, het kapitalistische EU heeft een politiek systeem dat naar armoede leidt.

Micele
3 augustus 2014, 19:59
Maw. ook hier doet de Chinese staat alles om deze industrie uit de grond te stampen, terwijl de EU, als steeds alles doet om snelle vooruitgang onmogelijk te maken. Het collectivistische china heeft een politiek systeem dat voor vooruitgang zorgt, het kapitalistische EU heeft een politiek systeem dat naar armoede leidt.

Daar lijkt het idd op. (ook teveel doemdenkers, veel blabla planning en amper boem...)

Hoe China te keer gaat is bijna niet te geloven, daar groeit een vissersstadje van # 25.000 naar ~ 300.000 inwoners en dan naar 14 miljoen op ~ 40 jaar ofzo : http://nl.wikipedia.org/wiki/Shenzhen
(ligt wel tegenover Hong-Kong maar toch...)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/Shenzhen_futian.jpg/800px-Shenzhen_futian.jpg

# meer (+ cijfers groei online-China): http://www.nicosmusings.com/chinese-online-market/

The Chinese online opportunity – Part 1: It’s huge!

12/03/2013

http://www.nicosmusings.com/wp-content/uploads/2013/03/shenzhen-china-30-years-ago-300x170.jpg http://www.nicosmusings.com/wp-content/uploads/2013/03/shenzhen-today-640x425.jpg

Otherwise
6 augustus 2014, 13:42
Tesla doet goede zaken in China. Ondertussen zijn de VS begonnen met massale importheffingen te heffen op Chinese zonnepanelen, volledig tegen alle vrije markt principes ingaand. Die principes dienen alleen te gelden wanneer de VS er voordeel bij kunnen doen blijkbaar. De beschuldigingen van dumping worden resoluut van de hand gewezen door China, dat zelfs verschillende zonnepaneelbedrijven over kop heeft laten gaan zonder staats tussenkomsten. En daarná beginnen de VS met importheffingen. Snood plan.

Sterk plan, die importtaxen. Obama is stukken intelligenter dan het verzameld intellect van alle EU bestuurder van alle niveaus tesamen. Importtax op alle goederen geproduceerd in landen die geen goed system hebben van sociale zekerheid is het enige wat nog potten en pannen kan redden in EU, zoniet zal de armoede binnen 20 jaar totaal zijn.