PDA

View Full Version : Voetgangerstunnel Antwerpen, gevaarlijk ...


Universalia
5 augustus 2014, 19:19
Een wandelingetje door de voetgangerstunnel (Antwerpen) leerde dat dit best 'gevaarlijk' is voor wandelaars daar de fietsers er met 'enorme' snelheden doorkoersen en vlak naast de mensen hun lichaam weten te scheuren.

'GAS boete' geven? Overdreven snelheid in een tunnel die open staat voor voetgangers en fietsers? :-D

Is daar controle eigenlijk??? 8O

Micele
5 augustus 2014, 20:03
Is daar controle eigenlijk??? 8O

Is dat een voetgangerszone met bord F103 ?
Met of zonder onderbord - of afgebeelde fiets zie hieronder - die het "stapvoets fietsen" toelaat ?

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/185-art22sexies

http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/F/F103N.png

22sexies.1. Tot voetgangerszones hebben alleen voetgangers toegang.

Evenwel :

1° hebben toegang tot die zones :

a) [ ... ] opgeheven (art. 8, KB 13-02-2007, BS 23-02-2007);
b) de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze zone en de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis;
c) de prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;
d) de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer;
e) de bestuurders van voertuigen waarvan de garage binnenin die zones is gelegen en slechts toegankelijk is via die zones;
f) in geval van absolute noodzaak, de voertuigen van handelsondernemingen die in die zones gevestigd zijn en slechts via die zones toegankelijk zijn, wanneer deze voertuigen bestemd zijn voor leveringen en indien die leveringen een hoofdactiviteit van deze ondernemingen uitmaken;
g) in geval van absolute noodzaak, de voertuigen die dienen voor een werk in die zones.
h) toeristische treintjes, bespannen voertuigen, rijwieltaxi's;
i) de voertuigen die gebruikt worden in het kader van de uitoefening van een medisch beroep of thuisverzorging.
j) [ ... ] opgeheven (art. 8, KB 13-02-2007, BS 23-02-2007).

In de gevallen bedoeld onder e) tot i) moeten de begunstigden aan de binnenkant van de voorruit van hun voertuig een vrije doorgangskaart aanbrengen die door de burgemeester of zijn gemachtigde is afgegeven; voor de bespannen voertuigen en de rijwieltaxi's moet de bestuurder in het bezit zijn van de vrije doorgangskaart.

2° tot die zones hebben toegang, indien verkeerstekens het voorschrijven en volgens de beperkingen die daarop vermeld staan :

a) de voertuigen die in die zones moeten laden of lossen;
b) de taxi’s, die binnen die zones een welbepaalde bestemming hebben om personen te laten in- en uitstappen;
c) de fietsers.

22sexies.2. In die zones mogen de voetgangers de volledige breedte van de openbare weg volgen.

De bestuurders die er mogen in rijden, moeten stapvoets rijden; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen.

In die zones moeten de fietsers van hun fiets afstappen wanneer de dichtheid van het voetgangersverkeer hun doorgang bemoeilijkt.

Het spelen is toegelaten.

Het is verboden te parkeren in die zones.

Universalia
7 augustus 2014, 22:21
Dat bord waar u melding van maakte lijkt mij niet ééntje wat in een tunnel geplaast zal worden.

Het ging over de 'oude voetgangerstunnel' op LO niet die aan het galgenweel gelegen is.

En in die 'oude tunnel' zag ik alleen maar het bord Maximumsnelheid 5km/u http://vocn-veiligheid.nl/webshop/wp-content/uploads/2013/06/maximumsnelheid-5kmu.jpg

Een ander bord dan weer leerde:

'Dit is een VOETGANGERSTUNNEL, het fietsen wordt hier enkel stapvoets (5km/u) toegestaan als tegemoetkoming.
Wees bijzonder voorzichtig tegenover de voetgangers.'

Iets anders staat er niet of als er werken in uitvoering zijn de fietsers moeten afstappen en hun fiets aan de hand houden.

Zo zie je maar ... :-D

freespirit
8 augustus 2014, 02:25
Vroeger was het in Antwerpen zo dat het volgende gold, ik vermoed dat dit nu nog steeds van toepassing is:

- fietsers en brommers nemen bij voorkeur de fietserstunnel die parallel gelegen is aan de Kennedytunnel, dus ter hoogte van het Zuid op de RO die uitkomt op LO ter hoogte van het Galgenweel.

- de voetgangerstunnel die noordelijker ligt en op RO de binnenstad met de Beatrijslaan op LO verbindt, die is enkel geschikt voor voetgangers en fietsers tegen stapvoetse snelheid, bij voorkeur wandelt men dan naast de fiets. Brommers en snorfietsen (in werking) zijn er d'office verboden.

Ik volg bij deze de ergernis van de draadstarter en kan beamen dat je steeds meer als voetganger in de voetgangerstunnel 'geterroriseerd' wordt door snel en rakelings fietsende lieden, die de regels aan hun laars lappen en de voetgangers in gevaar brengen doordat ze denken dat de tunnel het racecircuit van Francorchamps is.

Meestal zijn de overtreders van hetzelfde type aso's die denken dat ze met de fiets tegen 35 km/h over het voetpad mogen scheuren, onachtzaam voor de echte zwakke weggebruikers die zich een hoedje schrikken als je niet verwacht dat die letterlijk je pad kruisen.

Ik vrees dat het wachten is tot het eerste zware ongeval in de voetgangerstunnel met gekwetsten of zelfs doden vooraleer 't stad dit au sérieux zal nemen en er maatregelen zullen getroffen worden. Beetje zoals kruispunten pas heringericht worden nadat er een dodelijke botsing plaatsvond. Dat is helaas de trieste realiteit hoe onze overheden tov zulke problemen staan.

cookie monster
8 augustus 2014, 02:34
Ik volg bij deze de ergernis van de draadstarter en kan beamen dat je steeds meer als voetganger in de voetgangerstunnel 'geterroriseerd' wordt door snel en rakelings fietsende lieden, die de regels aan hun laars lappen en de voetgangers in gevaar brengen doordat ze denken dat de tunnel het racecircuit van Francorchamps is.
In vele gevallen klopt dit :(

schaduw
8 augustus 2014, 06:10
Ik fiets aan ongeveer 10 km/u door die tunnel. Ik bel nooit om voetgangers te passeren. Ik wacht gewoon tot ik voorbij kan. Voetgangers hebben er voorrang. Maar inderdaad, de mooi het leven is mooi, mijn vrijheid mijn blijheid debielen zie je tegen twintig, dertig per uur, voetgangers uit de weg bellend door de tunnel sjezen als de automobilisten die ze normaal zijn. Laat ze dus maar fietsers verbieden in de konijnenpijp. 't Is toch maar een minderheid die respect kan opbrengen voor andermans vrijheid om op 't ge makje wijl een parleke doend de tunnel door te wandelen zonder de kinderen als honden te moeten koorden.

Zeus
8 augustus 2014, 07:53
Een wandelingetje door de voetgangerstunnel (Antwerpen) leerde dat dit best 'gevaarlijk' is voor wandelaars daar de fietsers er met 'enorme' snelheden doorkoersen en vlak naast de mensen hun lichaam weten te scheuren.

'GAS boete' geven? Overdreven snelheid in een tunnel die open staat voor voetgangers en fietsers? :-D

Is daar controle eigenlijk??? 8O

Ik heb mij daar ook al meerdere malen aan geërgerd. Er zit maar één ding op: verplicht afstappen.

Een andere ergernis: kinderen die de hele tunnel lang zo hard mogelijk krijsen. Door de akoestiek doet dat echt pijn aan de oren.

Universalia
8 augustus 2014, 09:30
Laat ze dus maar fietsers verbieden in de konijnenpijp.

Daar mag je al zeker niet met de fiets door of hij moest afgesloten geweest zijn voor de éne of andere sportmanifestatie.


Een andere ergernis: kinderen die de hele tunnel lang zo hard mogelijk krijsen. Door de akoestiek doet dat echt pijn aan de oren.

Dat is inderdaad zo, ik durf er mij ook al wel eens aan ergeren.

Van een heel klein kindje kan je dat nog verwachten, dat zal dat 'leuk' vinden al zittende in zijn buggy, daarnaast zijn er wel mensen die dat gewoon doen om lawaai te maken. 8O

Micele
8 augustus 2014, 11:37
En in die 'oude tunnel' zag ik alleen maar het bord Maximumsnelheid 5km/u http://vocn-veiligheid.nl/webshop/wp-content/uploads/2013/06/maximumsnelheid-5kmu.jpg
Een ander bord dan weer leerde:
'Dit is een VOETGANGERSTUNNEL, het fietsen wordt hier enkel stapvoets (5km/u) toegestaan als tegemoetkoming.
Wees bijzonder voorzichtig tegenover de voetgangers.'
Dat had je eerder kunnen zeggen dat daar maar max 5 kmh geldt.

DeProf_eet
8 augustus 2014, 15:14
Er zijn er al een paar (toevallig nog niet in die tunnel) met hun fiets en hun smoelwerk tegen de grond gegaan die een voetpad als een racecircuit beschouwden.

De vraag is of ik juridisch gezien in feite wel verplicht ben uit te wijken waar ik als zwakke weggebruiker voorrang heb. Een fiets word in de wegcode als een zwakke weggebruiker beschouwd. Een voetganger ook. Maar is een voetganger niet een zwakkere weggebruiker ? Voorlopig dus niet.

Fietsers opgelet dus. Ik wijk niet uit !!

cookie monster
8 augustus 2014, 18:03
Fietsers opgelet dus. Ik wijk niet uit !!
Hier van'tzelfde

freespirit
10 augustus 2014, 15:53
Er zijn er al een paar (toevallig nog niet in die tunnel) met hun fiets en hun smoelwerk tegen de grond gegaan die een voetpad als een racecircuit beschouwden.

De vraag is of ik juridisch gezien in feite wel verplicht ben uit te wijken waar ik als zwakke weggebruiker voorrang heb. Een fiets word in de wegcode als een zwakke weggebruiker beschouwd. Een voetganger ook. Maar is een voetganger niet een zwakkere weggebruiker ? Voorlopig dus niet.

Fietsers opgelet dus. Ik wijk niet uit !!

Ik weiger zo ook uit te wijken voor fietsers die onrechtmatig het voetpad gebruiken als 'racebaan' en je zo bijna van je sokken rijden. Scheldtirades en bedreigingen zijn al meermaals mijn deel geweest. Maar ik trek me dat niet aan, gewoon kalm reageren en die gefrustreerde agressieve fietsers verder in hun potje laten sudderen.

Nog een (letterlijke) dooddoener: fietsers die zonder licht rijden, omdat ze dan vinden dat ze te hard (?) moeten trappen om hun dynamo te activeren. Los van het feit dat je tegenwoordig ook losse lichtjes kan bevestigen, is dat toch echt wel een argument om van te steigeren ! Die fietsers de honderd jaar ervoor die waren dan 'sterker' of wat ? Watjes zijn het tegenwoordig !

freespirit
10 augustus 2014, 15:54
Waarom zou je een half uur willen wandelen door die tunnel? Terwijl de ondergrondse tram je op 5 minuten van de Groenplaats naar Linkeroever brengt en omgekeerd.

Nee maar eerlijk, pleit u hier nu voor een gas-boete of wat? 8O Ik denk dat de schade door snel fietsen in die tunnel zo beperkt is, dat het geen controle behoeft...

Niet van 't stad, zekers ?

Universalia
11 augustus 2014, 05:40
Nog een (letterlijke) dooddoener: fietsers die zonder licht rijden, omdat ze dan vinden dat ze te hard (?) moeten trappen om hun dynamo te activeren. Los van het feit dat je tegenwoordig ook losse lichtjes kan bevestigen, is dat toch echt wel een argument om van te steigeren ! Die fietsers de honderd jaar ervoor die waren dan 'sterker' of wat ? Watjes zijn het tegenwoordig !

De meeste fietsen die men in het verkeer ziet rondkoersen zijn ook totaal niet meer in orde: een bel, reflectoren, licht en van die dingen weet je wel.

Plicht van de fietsers (http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/fietsers_en_voetgangers/fietsers/plichten/)

Wegcode fietsers en bromfietsers (http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/216-art43)

http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/fietsen/animaatjes-fietsen-29662.gif

From_Vlaanderen
13 augustus 2014, 20:53
Een wandelingetje door de voetgangerstunnel (Antwerpen) leerde dat dit best 'gevaarlijk' is voor wandelaars daar de fietsers er met 'enorme' snelheden doorkoersen en vlak naast de mensen hun lichaam weten te scheuren.

'GAS boete' geven? Overdreven snelheid in een tunnel die open staat voor voetgangers en fietsers? :-D

Is daar controle eigenlijk??? 8O

Om ter langst wheelies trekken met de motor. Ja met de moto :D.
Toen bestonden er nog geen gasboetes, dan was dat volgens mij direkt Oudaen in ;-).

DeProf_eet
13 augustus 2014, 23:52
Nee maar eerlijk, pleit u hier nu voor een gas-boete of wat? 8O Ik denk dat de schade door snel fietsen in die tunnel zo beperkt is, dat het geen controle behoeft...Ja, totdat ik dan eens een wandelingetje ga maken in die tunnel, met wandelstok bvb, en niet opzij zal gaan voor een aanstormende fietser. Binnen de kortste tijd liggen er een tiental fietsers op een hoopje te kreunen. Wedden ?

Universalia
14 augustus 2014, 07:01
Ja, totdat ik dan eens een wandelingetje ga maken in die tunnel, met wandelstok bvb, en niet opzij zal gaan voor een aanstormende fietser. Binnen de kortste tijd liggen er een tiental fietsers op een hoopje te kreunen. Wedden ?

En dat zal een wreed accident zijn denk ik met de snelheden dat die weten te halen soms. :rofl:

http://www.wtcdehellen.nl/images/informatie/cartoon_fietsongeval.jpg

circe
14 augustus 2014, 07:30
Er wordt enkel gefilmd in de lift van de voetgangerstunnel. Dus IN de tunnel zelf is er geen enkele controle.

Anna List
14 augustus 2014, 08:09
Ik weiger zo ook uit te wijken voor fietsers die onrechtmatig het voetpad gebruiken als 'racebaan' en je zo bijna van je sokken rijden. Scheldtirades en bedreigingen zijn al meermaals mijn deel geweest. Maar ik trek me dat niet aan, gewoon kalm reageren en die gefrustreerde agressieve fietsers verder in hun potje laten sudderen.

Nog een (letterlijke) dooddoener: fietsers die zonder licht rijden, omdat ze dan vinden dat ze te hard (?) moeten trappen om hun dynamo te activeren. Los van het feit dat je tegenwoordig ook losse lichtjes kan bevestigen, is dat toch echt wel een argument om van te steigeren ! Die fietsers de honderd jaar ervoor die waren dan 'sterker' of wat ? Watjes zijn het tegenwoordig !

fietsers op t voetpad ? heb je t over een specifieke plaats ?

ik zie dat eigenlijk enkel gebeuren op plaatsen waar
-geen fietspad is en de rijbaan eigenlijk te gevaarlijk is om te fietsen
-de staat vd rijbaan zo erbarmelijk is dat er eigenlijk niet (veilig)gefietst kan worden

uiteraard zouden die fietsers eigenlijk moeten afstappen, maar ik begrijp ook wel hoe t komt ...

zou mijn pijlen dan ook eerder richten op de erbarmelijke inrichting vd infrastructuur ...

nog zo iets : voetgangers die op t fietspad (cfr fietspad Antwerpse kaaien) kuieren, veelal toeristen, ... die mensen schrikken zich rot en hebben helemaal niet door dat ze op een fietspad wandelen ... niet moeilijk, dat staat ook nergens aangegeven, terwijl een bordje bij elke voetgangeroversteekplaats m.i. toch een minimum zou moeten zijn daar ...
(fyi dit was geen pleidooi voor races op t fietspad op de scheldekaaien)


Vlaamse politici en infrastructuurbeheerders zouden m.i. verplicht halfjaarlijks op studiereis (met de fiets) door NL moeten trekken ... echt, het verschil is beschamend (voor Vlaanderen)!

circe
14 augustus 2014, 08:30
Hoezo niet aangeduid? Zijn fietspaden dan niet gewoonlijk met rode steen gemaakt?

Anna List
14 augustus 2014, 08:32
Hoezo niet aangeduid? Zijn fietspaden dan niet gewoonlijk met rode steen gemaakt?

en al die cruise toeristen moeten dat maar weten ?

de helft vd Antwerpenaren beseft nog niet dat er aan de éne kant vd kaaimuur een fietspad is en aan de andere kant het voetpad ...

circe
14 augustus 2014, 08:42
en al die cruise toeristen moeten dat maar weten ?

de helft vd Antwerpenaren beseft nog niet dat er aan de éne kant vd kaaimuur een fietspad is en aan de andere kant het voetpad ...

tja, als in naar Engeland ga moet ik toch ook de verkeersregels kennen?

Anna List
14 augustus 2014, 08:45
tja, als in naar Engeland ga moet ik toch ook de verkeersregels kennen?

"in Engeland wordt links gereden"

"in Antwerpen worden sommige fietspaden aangegeven door ren rode ondergrond"

ik vermoed dat het met de wereldwijde kennis over beide statements, nogal onevenredig gesteld is ...

lohabra
14 augustus 2014, 11:25
Hoezo niet aangeduid? Zijn fietspaden dan niet gewoonlijk met rode steen gemaakt?

Een rode kleur alleen, maakt er hoegenaamd nog géén fietspad van ...



uit de bepalingen van de wegcode:

2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.


==> wegmarkeringen artikel 74 : >>> klik (http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/260-art74)

==> verkeersborden D7/D9 : >>> klik (http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/252-art69)

non-conformist
14 augustus 2014, 13:25
Boetes van € 300 wegens te hard rijden met de fiets

DeProf_eet
14 augustus 2014, 15:05
En dat zal een wreed accident zijn denk ik met de snelheden dat die weten te halen soms. :rofl:

http://www.wtcdehellen.nl/images/informatie/cartoon_fietsongeval.jpgZoiets in die aard dan, maar x 5 of meer. Aan de afstand tussen de plaats van impact en de hoop fietsers die daar dan liggen de kreunen kan dan eventueel de hun snelheid berekend worden. Het is dus nu wachten op kandidaten.

DeProf_eet
14 augustus 2014, 15:13
Maar inderdaad, de mooi het leven is mooi, mijn vrijheid mijn blijheid debielen zie je tegen twintig, dertig per uur, voetgangers uit de weg bellend door de tunnel sjezen als de automobilisten die ze normaal zijn. Laat ze dus maar fietsers verbieden in de konijnenpijp. 't Is toch maar een minderheid die respect kan opbrengen voor andermans vrijheid om op 't ge makje wijl een parleke doend de tunnel door te wandelen zonder de kinderen als honden te moeten koorden.Er zijn inderdaad fietsers die denken dat omdat ze gebeld hebben ze inderdaad voorrang mogen eisen. Dat bellen wil voor mij enkel zeggen: zet u schrap er komt er ene aan die wil dat ik opzij spring. En dat doe ik dus niet, of juist wel maar geef hem dan "per ongeluk" een tik zodat hij zij evenwicht verliest. Er zijn in mijn ogen 2 manieren om zo'n aanstormende fietser te ontwijken: opzij springen of op het moment dat hij u wil aanrijden hem "van u afduwen". Ik vraag me even terloops af of het tweede wettelijk toegelaten is.

AnarchoChristophe
14 augustus 2014, 15:43
Niet van 't stad, zekers ?
Mogelijk vreest hij voor het effect in de rest van Vlaanderen. Dat heb je met die pipo's van 't Stad. Moesten jullie in 't Stad jullie idiote politici en wetten voor jezelf houden, ben ik zeker dat jullie vreedzaam met de rest van de Vlamingen konden leven.

AnarchoChristophe
14 augustus 2014, 15:46
Nog een (letterlijke) dooddoener: fietsers die zonder licht rijden, omdat ze dan vinden dat ze te hard (?) moeten trappen om hun dynamo te activeren. Los van het feit dat je tegenwoordig ook losse lichtjes kan bevestigen, is dat toch echt wel een argument om van te steigeren ! Die fietsers de honderd jaar ervoor die waren dan 'sterker' of wat ? Watjes zijn het tegenwoordig !

Voetgangers ook verplicht in een fluovestje, met fluohoofdband, een rood licht vanachter en een wit vanvoor?

freespirit
14 augustus 2014, 22:32
fietsers op t voetpad ? heb je t over een specifieke plaats ?

ik zie dat eigenlijk enkel gebeuren op plaatsen waar
-geen fietspad is en de rijbaan eigenlijk te gevaarlijk is om te fietsen
-de staat vd rijbaan zo erbarmelijk is dat er eigenlijk niet (veilig)gefietst kan worden

uiteraard zouden die fietsers eigenlijk moeten afstappen, maar ik begrijp ook wel hoe t komt ...

zou mijn pijlen dan ook eerder richten op de erbarmelijke inrichting vd infrastructuur ...

nog zo iets : voetgangers die op t fietspad (cfr fietspad Antwerpse kaaien) kuieren, veelal toeristen, ... die mensen schrikken zich rot en hebben helemaal niet door dat ze op een fietspad wandelen ... niet moeilijk, dat staat ook nergens aangegeven, terwijl een bordje bij elke voetgangeroversteekplaats m.i. toch een minimum zou moeten zijn daar ...
(fyi dit was geen pleidooi voor races op t fietspad op de scheldekaaien)


Vlaamse politici en infrastructuurbeheerders zouden m.i. verplicht halfjaarlijks op studiereis (met de fiets) door NL moeten trekken ... echt, het verschil is beschamend (voor Vlaanderen)!

Dat gebeurt volgens mij veel minder dan het omgekeerde. En is ook minder gevaarlijk, hoogstens vervelend. Fietsers kunnen de trage voetgangers aan max. 5 km per uur vrij makkelijk ontwijken. Voetgangers die onverwachte fietsers aan 20 km per uur en meer moeten ontwijken, is al iets minder evident. Uiteraard keur ik het niet goed dat voetgangers zich op fietspaden begeven, maar andersom is dus gevaarlijker.

Ik heb er alle begrip voor dat fietsers aanklagen dat de weginfrastructuur er slecht bijligt. Maar dan moeten ze gaan klagen, voor mijn part via de Fietsersbond, bij de overheid en de bevoegde instanties. Ik heb daar als voetganger eerlijk gezegd geen boodschap aan, ik wil vooral rustig en veilig mij van punt a naar punt b begeven aan stapvoetse snelheid.

Het is vooral het 'comfort' die fietsers noopt om zich op het voetpad te begeven. Bijvoorbeeld wanneer de rijweg bestaat uit kinderkoppen en kasseistroken. De meeste fietsers zijn te lui geworden om hierover te denderen en kiezen dan maar het effen voetpad om zulks te vermijden.

Trouwens, bij gevaarlijke kruispunten of passages hebben fietsers steeds het recht af te stappen en stapvoets met de fiets naast de hand zich over het zebrapad of de trottoir te begeven. Maar ik vrees dat de meeste fietsers, waarvan sommigen uitblinken in machogedrag met hun dure bikskes tegenwoordig, dat absoluut 'uncool' vinden en liever een koppel achteloze voetgangers overhoop rijden dan even af te stappen of zich gewoon reglementair op de weg te begeven.

freespirit
14 augustus 2014, 22:38
Voetgangers ook verplicht in een fluovestje, met fluohoofdband, een rood licht vanachter en een wit vanvoor?

Belachelijke argumentatie. Voetgangers zijn trage 'voorwerpen' aan max. 5 km/h, fieters halen het veelvoudige en zijn zo bijgevolg minder snel op te merken door chauffeurs. Ze kunnen ook zelf minder goed anticiperen op het verkeer.

Ik luister niet naar klagende fietsers als zij zelf niet bereid zijn enkele elementaire veiligheidsmaatregelen in acht te nemen. Ik vind het ook altijd bijzonder triest om te zien dat in studentensteden als Leuven en Gent driekwart van de studenten niet reglementair rondrijdt doorheen het stad. Van toekomstige dokters, advocaten en burgerlijk ingenieurs zou men toch iets meer verantwoordelijkheid en burgerzin mogen verwachten !

freespirit
14 augustus 2014, 22:42
en al die cruise toeristen moeten dat maar weten ?

de helft vd Antwerpenaren beseft nog niet dat er aan de éne kant vd kaaimuur een fietspad is en aan de andere kant het voetpad ...

't stad zou inderdaad beter haar best moeten doen om de fietspaden duidelijk te markeren. Ik herinner me die 'bollenafbakeningen' op de heraangelegde as Rooseveltplaats - Astridplein van enkele jaren geleden nog zeer levendig. Niemand had door dat daar een fietspad liep, verschillende achteloze voetgangers werden daar dus ook van hun sokken gereden. Trouwens bijzonder dom het fietspad te plaatsen tussen de wachthokjes van de bushalten en de eigenlijke stopplaats van de bus. Reizigers kijken immers enkel naar de aankomst van hun bus, lopen ernaar toe en de fietsers worden uit het oog verloren. Nu heeft men daar al het een en ander aangepast (met een kleurmarkering inderdaad), maar het kan en moet nog veel beter !

Gamla
15 augustus 2014, 04:27
't stad zou inderdaad beter haar best moeten doen om de fietspaden duidelijk te markeren. Ik herinner me die 'bollenafbakeningen' op de heraangelegde as Rooseveltplaats - Astridplein van enkele jaren geleden nog zeer levendig. Niemand had door dat daar een fietspad liep, verschillende achteloze voetgangers werden daar dus ook van hun sokken gereden. Trouwens bijzonder dom het fietspad te plaatsen tussen de wachthokjes van de bushalten en de eigenlijke stopplaats van de bus. Reizigers kijken immers enkel naar de aankomst van hun bus, lopen ernaar toe en de fietsers worden uit het oog verloren. Nu heeft men daar al het een en ander aangepast (met een kleurmarkering inderdaad), maar het kan en moet nog veel beter !

Ik vond het toen raar. Het was daar slalommen geblazen. Was daar dan niet over nagedacht door "verkeersdeskundigen"? (Haha)

Ik denk dat Petriek toen burgemeester was.

freespirit
15 augustus 2014, 13:02
Ik vond het toen raar. Het was daar slalommen geblazen. Was daar dan niet over nagedacht door "verkeersdeskundigen"? (Haha)

Ik denk dat Petriek toen burgemeester was.

Waarschijnlijk is al het geld toen gegaan naar de ontwerpers van zijn stralende 'A' logo en hebben ze de planning van de fietspaden uitbesteed aan marginalen in sociale tewerkstelling :?

Het 'onderlijfke' hechtte vooral veel belang aan het imago en de PR van de stad, de toeristen hebben hun cruiseterminal gekregen en het Eilandje werd min of meer 'opgewaardeerd', de echte bewoners bleven echter veelal in de kou staan ondanks al zijn dure woorden. Niet verwonderlijk voor een ex-reclameman, des te opmerkelijker voor iemand die zich socialist noemde. Patrickske zal de Stationsbuurt niet belangrijk genoeg voor de PR bevonden hebben om daar degelijk beleid te voeren. Hij kon er geen eer mee opstrijken. Getuige ook de totale verloedering en leegstand van de 'dubieuze' diamant- en goudwinkeltjes in de lange gaanderijen aan het station.

We hebben een pestburgemeester ondertussen ingeruild voor een choleraburgervader. Ik vrees ook dat we van onze BDW infrastructureel weinig beterschap te verwachten hebben.

DeProf_eet
16 augustus 2014, 00:15
Fietsers kunnen de trage voetgangers aan max. 5 km per uur vrij makkelijk ontwijken.Ze doen hun best om mij te ontwijken, en ik moet zeggen dat ze soms halsbrekende toeren uithangen. Af en toe gaat er toch een tegen de vlakte. En zeer opmerkelijk !! Ik wandel dan gewoon verder. Voetgangers die onverwachte fietsers aan 20 km per uur en meer moeten ontwijken, is al iets minder evident.Mis dus, zij moeten mij ontwijken en ik niet hen. Ik ben dan ook niet de doorsnee voetganger die de argeloze fietser denkt te ontmoeten op zijn koerscircuit.

AnarchoChristophe
17 augustus 2014, 10:00
Belachelijke argumentatie. Voetgangers zijn trage 'voorwerpen' aan max. 5 km/h, fieters halen het veelvoudige en zijn zo bijgevolg minder snel op te merken door chauffeurs. Ze kunnen ook zelf minder goed anticiperen op het verkeer.
Onzin. Als jij in een zwarte frak door een donkere straat loopt te wandelen, ben je net zo slecht op te merken. Lul je er niet uit he, het is vrij duidelijk dat dit minder over uw veiligheid dan over diepe haat jegens fietsers gaat.
Ik luister niet naar klagende fietsers als zij zelf niet bereid zijn enkele elementaire veiligheidsmaatregelen in acht te nemen. Ik vind het ook altijd bijzonder triest om te zien dat in studentensteden als Leuven en Gent driekwart van de studenten niet reglementair rondrijdt doorheen het stad. Van toekomstige dokters, advocaten en burgerlijk ingenieurs zou men toch iets meer verantwoordelijkheid en burgerzin mogen verwachten !
Wel eerlijk blijven, de meeste van die studenten rijden op een fiets waar je nog geen 15 per uur mee haalt. Op een fiets van d'unief vlam je niemand tegen 30 per uur van zijn sokken.

Universalia
18 augustus 2014, 09:58
de helft vd Antwerpenaren beseft nog niet dat er aan de éne kant vd kaaimuur een fietspad is en aan de andere kant het voetpad ...

Bedoel je nu dat de meeste Antwerpenaren alle dagen straalbezopen rondlopen :rofl:

Maar u heeft wel een punt hoor. :-D

Klein Licht
19 augustus 2014, 16:13
Als iemand die daar met enige regelmaat een sjeeske durft plaatsen: hou u met uw waggelende benenwagen ** **** aan de kant. Als het al te moeilijk is om in een rechte lijn te lopen kunt ge aan Temse den overzet pakken, bende lapzwanzen

nr7
21 augustus 2014, 08:41
Als je de voetgangerstunnel al gevaarlijk vindt, blijf dan maar al uit Antwerpen weg. Bende neuten.

DeProf_eet
22 augustus 2014, 02:15
Als je de voetgangerstunnel al gevaarlijk vindt, blijf dan maar al uit Antwerpen weg. Bende neuten.Ik vind hem niet gevaarlijk. Ik denk dat ge dat aan die fietsers moet vragen die een niet onzachte landing tegen de bodem nog net overleefd hebben, nadat ik hen heb leren duiken.

Anna List
22 augustus 2014, 06:29
Dat gebeurt volgens mij veel minder dan het omgekeerde. En is ook minder gevaarlijk, hoogstens vervelend. Fietsers kunnen de trage voetgangers aan max. 5 km per uur vrij makkelijk ontwijken. Voetgangers die onverwachte fietsers aan 20 km per uur en meer moeten ontwijken, is al iets minder evident. Uiteraard keur ik het niet goed dat voetgangers zich op fietspaden begeven, maar andersom is dus gevaarlijker.

Ik heb er alle begrip voor dat fietsers aanklagen dat de weginfrastructuur er slecht bijligt. Maar dan moeten ze gaan klagen, voor mijn part via de Fietsersbond, bij de overheid en de bevoegde instanties. Ik heb daar als voetganger eerlijk gezegd geen boodschap aan, ik wil vooral rustig en veilig mij van punt a naar punt b begeven aan stapvoetse snelheid.

Het is vooral het 'comfort' die fietsers noopt om zich op het voetpad te begeven. Bijvoorbeeld wanneer de rijweg bestaat uit kinderkoppen en kasseistroken. De meeste fietsers zijn te lui geworden om hierover te denderen en kiezen dan maar het effen voetpad om zulks te vermijden.

Trouwens, bij gevaarlijke kruispunten of passages hebben fietsers steeds het recht af te stappen en stapvoets met de fiets naast de hand zich over het zebrapad of de trottoir te begeven. Maar ik vrees dat de meeste fietsers, waarvan sommigen uitblinken in machogedrag met hun dure bikskes tegenwoordig, dat absoluut 'uncool' vinden en liever een koppel achteloze voetgangers overhoop rijden dan even af te stappen of zich gewoon reglementair op de weg te begeven.

zoals ik zei, ik hield geen pleidooi voor fietsraces op de stoep !

maar ik heb t geluk van dicht bij de NL grens te wonen en ga dus heeeel veel in NL fietsen.

ik zie de dagelijkse problemen door slechte weginfrastructuur daar veel minder.

deze week nog een topic over gevaar v fietsers op stoep bij werken in t stad 'ik dacht weer nationalestraat? te zien ...

en terecht, dat is gevaarlijk. maar dan zie je ook 1 metertje doorgang voor voetgangers en fietsers langs de werken ...

ik kan me in NL zoiets niet voorstellen ... in zulk geval wordt er daar gekozen om die 1m voor te behouden voor voetgangers, fietsers er te verbieden ... MAAR er wordt wel een wegomlegging voor fietser (straatje rond of zo) aangeduid ...

fietsers vinden een straat om immers veel minder erg dan afstappen.


PS over de voetgangerstunnel...heb daar zelf niet al te veel slechte ervaringen (maar merk ook dat ik de traagste fietser ben, wanneer ik er toch eens doorkom) ... maar kennissen vertellen me dat de problemen in se veroorzaakt worden door de fouten in de fietserstunnel (die 2km verderop ligt) ... roltrappen werden daar vervangen door een absoluut slecht liftensysteem (werkt heel dikwijls niet-zelfs website opgestart om aan te geven wanneer ze weer eens stuk of in onderhoud zijn)... absoluut onbetrouwbare route geworden dus ...
terwijl voetgangers en fietstunnel er eigenlijk al zijn, en dit verkeer absoluut gescheiden zou kunnen worden (als de roltrappen terug geplaatst zouden worden in de fietstunnel)

Anna List
22 augustus 2014, 06:30
Ik vind hem niet gevaarlijk. Ik denk dat ge dat aan die fietsers moet vragen die een niet onzachte landing tegen de bodem nog net overleefd hebben, nadat ik hen heb leren duiken.

ben jij altijd zo agressief Prof ? of is dat alleen je alter ego achter de PC ?

Anna List
22 augustus 2014, 06:36
Dat gebeurt volgens mij veel minder dan het omgekeerde. En is ook minder gevaarlijk, hoogstens vervelend. Fietsers kunnen de trage voetgangers aan max. 5 km per uur vrij makkelijk ontwijken. Voetgangers die onverwachte fietsers aan 20 km per uur en meer moeten ontwijken, is al iets minder evident. Uiteraard keur ik het niet goed dat voetgangers zich op fietspaden begeven, maar andersom is dus gevaarlijker.

...

had het hier specifiek over wandelaars/toeristen op de kaai

het gevaarlijke hieraan is niet 5 - 20 kmu verschil ... da's geen probleem idd

maar vermits die wandelaars absoluut niet beseffen dat ze op een fietspad staan, zijn die ook niet gewoon aan t wandelen maar aan t kuieren en (gelukkig) onze stad aan t bewonderen, en maken die geregeld een bocht van 90° of staan ze onvoorzien plots stil enzo ... allemaal niet in te schatten en niet te voorziene bewegingen ... da's gevaarlijk, ook als je daar slecht tegen 15 kmu langsfietst.

opnieuw : niet schuld van voetganger én niet schuld van fietser ... slechte en onduidelijke infrastructuur.


wie bedacht het ook om het fietspad voor de kaaimuur (kant stad) en het voetpad achter de kaaimuur (kant scheldekaai) te voorzien ???
een kind kan bedenken dat het net andersom al meteen veel veiliger zou zijn ...

DeProf_eet
22 augustus 2014, 11:13
deze week nog een topic over gevaar v fietsers op stoep bij werken in t stad 'ik dacht weer nationalestraat? te zien ...
en terecht, dat is gevaarlijk. maar dan zie je ook 1 metertje doorgang voor voetgangers en fietsers langs de werken ...1m doorgang voor voetgangers en fietsers ? Sorry, daar is niets voorzien voor de fietsers. Maar toch rijden die daar op het voetpad dat alleen voor voetgangers dus is. Het is de dame die mijn weg als voetganger kruisste weer gelukt om mij te ontwijken. Ik ga dus niet opzij, en de volgende heeft het vlaggen.

DeProf_eet
22 augustus 2014, 11:15
ben jij altijd zo agressief Prof ? of is dat alleen je alter ego achter de PC ?Zie je ? Je bedoelt dus weer dat de voetganger maar opzij moet springen als er zo'n fietser aangereden komt. Heeft weinig met agressiviteit te maken. Bij jullie fietsers is het altijd de ander die maar opzij moet gaan.

Edina
22 augustus 2014, 13:10
1m doorgang voor voetgangers en fietsers ? Sorry, daar is niets voorzien voor de fietsers. Maar toch rijden die daar op het voetpad dat alleen voor voetgangers dus is. Het is de dame die mijn weg als voetganger kruisste weer gelukt om mij te ontwijken. Ik ga dus niet opzij, en de volgende heeft het vlaggen.

Ik zal u dan volgende keer gewoon met mijn volgeladen fiets aan de hand passeren. Dan ben ik ook een voetganger. Wedden dat ge opzij zult moeten gaan en dat "jij het vlaggen hebt"? Als ge daar woont en winkelt en er dus moet zijn, dan is stapvoets fietsen de beste oplossing voor iedereen. Enkel mensen die zelf nooit fietsen begrijpen dat niet.

Anna List
22 augustus 2014, 13:22
1m doorgang voor voetgangers en fietsers ? Sorry, daar is niets voorzien voor de fietsers. Maar toch rijden die daar op het voetpad dat alleen voor voetgangers dus is. Het is de dame die mijn weg als voetganger kruisste weer gelukt om mij te ontwijken. Ik ga dus niet opzij, en de volgende heeft het vlaggen.

neen, ik bedoelde dit in de betekenis van 1m waar iedereen door moet, de voetgangers én de fietsers (met de fiets aan de hand)

moet je eens iemand kruisen zo op 1 m

Anna List
22 augustus 2014, 13:24
Zie je ? Je bedoelt dus weer dat de voetganger maar opzij moet springen als er zo'n fietser aangereden komt. Heeft weinig met agressiviteit te maken. Bij jullie fietsers is het altijd de ander die maar opzij moet gaan.

nee dat bedoelde ik niet. ik bedoelde wel dat de infrastructuurmakers in B er niks van kennen en of terecht brengen.

en ik vroeg echt naar jouw agressie ... 'mensen tegen de grond kwakken enzo' ...

jij kan dat gewoon vinden, ik vind dat een agressieve houding.

Anna List
22 augustus 2014, 13:25
Ik zal u dan volgende keer gewoon met mijn volgeladen fiets aan de hand passeren. Dan ben ik ook een voetganger. Wedden dat ge opzij zult moeten gaan en dat "jij het vlaggen hebt"? Als ge daar woont en winkelt en er dus moet zijn, dan is stapvoets fietsen de beste oplossing voor iedereen. Enkel mensen die zelf nooit fietsen begrijpen dat niet.

dat is de pragmatische en welwillende oplossing bij de huidige toestand.


de beste oplossing is m.i. een (liefst korte) wegomlegging aanduiden voor fietsers.

Edina
22 augustus 2014, 13:28
dat is de pragmatische en welwillende oplossing bij de huidige toestand.


de beste oplossing is m.i. een (liefst korte) wegomlegging aanduiden voor fietsers.

Als ge daar woont en winkelt en er dus moet zijn, dan is stapvoets fietsen de beste oplossing voor iedereen. Enkel mensen die zelf nooit fietsen begrijpen dat niet.

;-)

Edina
22 augustus 2014, 13:36
Wat trouwens de voetgangerstunnel betreft: daar wordt al zo lang als ik weet in gefietst en ik heb nog nooit van (zware) accidenten gehoord in de voetgangerstunnel. Dat gevaar zal dus wel meevallen. Het is nu ook niet dat die tunnel bepaald smal is... Ge moet daar natuurlijk niet in gaan racen, maar traag fietsen is echt geen enkel probleem.

En de fietserstunnel is afhankelijk van waar je komt en waar je heen moet echt wel een hele omweg. Het is nu niet dat die vlakbij elkaar liggen. Bovendien is de fietstunnel helemaal niet zo fietsvriendelijk. De lift is veel kleiner dan die in de voetgangerstunnel, er zijn geen roltrappen en met de trap is echt niet voor iedereen weggelegd, ondanks de aa aanwezige fietsgoten.

Anna List
22 augustus 2014, 13:38
;-)

oops :oops:

Anna List
22 augustus 2014, 13:41
Wat trouwens de voetgangerstunnel betreft: daar wordt al zo lang als ik weet in gefietst en ik heb nog nooit van (zware) accidenten gehoord in de voetgangerstunnel. Dat gevaar zal dus wel meevallen. Het is nu ook niet dat die tunnel bepaald smal is... Ge moet daar natuurlijk niet in gaan racen, maar traag fietsen is echt geen enkel probleem.

En de fietserstunnel is afhankelijk van waar je komt en waar je heen moet echt wel een hele omweg. Het is nu niet dat die vlakbij elkaar liggen. Bovendien is de fietstunnel helemaal niet zo fietsvriendelijk. De lift is veel kleiner dan die in de voetgangerstunnel, er zijn geen roltrappen en met de trap is echt niet voor iedereen weggelegd, ondanks de aa aanwezige fietsgoten.

fietstunnel is sinds de wissel van roltrappen naar liften een ramp.

en ook die in- en uitgangen (smalle 90°hoek gangen) zijn totaal onaangepast voor fietsers ... wie heeft zoiets verzonnen ???? en waarom wordt die niet aangepast ??

met de fiets valt die afstand echt wel mee...

maar idd een fietsbrug over t Scheld ter hoogte van de voetgangerstunnel zou een reuze aanwinst zijn voor t Stad

Edina
22 augustus 2014, 13:51
met de fiets valt die afstand echt wel mee...

Natuurlijk valt die afstand mee, maar toch wel een serieus tijdverschil voor - ik zeg maar wat - een havenarbeider die in de buurt van de voetgangerstunnel woont en met de fiets gaat werken of iemand die op het eilandje woont en wil gaan wandelen in het Sint-Annabos. Ik zie echt niet in waarom je dan die omweg zou moeten maken. Bij mijn weten is de voetgangerstunnel - ondanks zijn naam - van meet af aan bedoelt geweest voor voetgangers én fietsen.

DeProf_eet
22 augustus 2014, 14:15
Ik zal u dan volgende keer gewoon met mijn volgeladen fiets aan de hand passeren. Dan ben ik ook een voetganger. Wedden dat ge opzij zult moeten gaan en dat "jij het vlaggen hebt"? Als ge daar woont en winkelt en er dus moet zijn, dan is stapvoets fietsen de beste oplossing voor iedereen. Enkel mensen die zelf nooit fietsen begrijpen dat niet.Nee, want stapvoets fietsen is ook niet toegelaten. Gij behoort tot het linkse groene of rode volkje dat denkt dat iedereen maar opzij moet springen voor een fietser.

En met een volgeladen fiets kunt ge stapvoets naast de fiets stappen ja, dat is alles. Trouwens is voor U blijkbaar "aan de hand passeren" al juist hetzelfde als "stapvoets fietsen". Geeft duidelijk te kennen dat jullie er niets van snappen dat jullie ook plichten hebben en zich aan de verkeersregels moeten aanpassen, als ge die tenminste al snapt.

DeProf_eet
22 augustus 2014, 14:22
nee dat bedoelde ik niet. ik bedoelde wel dat de infrastructuurmakers in B er niks van kennen en of terecht brengen.

en ik vroeg echt naar jouw agressie ... 'mensen tegen de grond kwakken enzo' ...

jij kan dat gewoon vinden, ik vind dat een agressieve houding.Kijk Analist, als er zo'n fietser op je komt toegestormt, en ik heb dat trouwens hierboven al uitgelegd, maar zal het nog eens herhalen: dan zijn er 3 mogelijkheden: je bent er mee akkoord dat hij je omverrijd als je niet wil opzij springen, of je duwt hem van je af zodat hij jou niet kan omverrijden. Die derde mogelijkheid is dat je wel opzij springt, maar dat ben jij niet verplicht, en ik doe dat dan ook nooit. En dan kan het hard aankomen voor de fietser als je verplicht bent van je te verdedigen.

DeProf_eet
22 augustus 2014, 14:25
Ge moet daar natuurlijk niet in gaan racen, maar traag fietsen is echt geen enkel probleem. Voor jou misschien niet, maar het mag niet. Maar je bent wel een egoist op die manier.

Edina
22 augustus 2014, 15:06
Nee, want stapvoets fietsen is ook niet toegelaten. Gij behoort tot het linkse groene of rode volkje dat denkt dat iedereen maar opzij moet springen voor een fietser.

En met een volgeladen fiets kunt ge stapvoets naast de fiets stappen ja, dat is alles. Trouwens is voor U blijkbaar "aan de hand passeren" al juist hetzelfde als "stapvoets fietsen". Geeft duidelijk te kennen dat jullie er niets van snappen dat jullie ook plichten hebben en zich aan de verkeersregels moeten aanpassen, als ge die tenminste al snapt.

Hoezo, voor mij is dat hetzelfde? Ik geef juist aan dat het niet hetzelfde is, maar begrijpend lezen lukt blijkbaar niet.

Als er maar een meter plaats is, dan zal je mij niet kunnen passeren wanneer ik met mijn volgeladen fiets (lees: fietszakken aan beide zijden gevuld met boodschappen, waaronder uitstekende soepgroenten en stokbrood) volledig reglementair aan de hand over het voetpad loop. U zal dan moeten stoppen en opzij gaan staan om mij te laten passeren wanneer je niet tegen mijn handvat of trapper wil opbotsen. Wanneer ik echter stapvoets met de fiets rij, kunnen wij elkaar zonder enige hinder passeren. Probeer het eens uit, zou ik zo zeggen... Maar iets zegt mij dat jij al heel lang niet meer op een fiets hebt gereden. Laat staan ermee gewinkeld heb!

En het zal je ongetwijfeld verbazen, maar in de Nationalestraat wonen ook mensen. En het is bovendien een winkelstraat. Er zijn dus echt wel een pak mensen die daar moeten zijn met de fiets!

Edina
22 augustus 2014, 15:08
Voor jou misschien niet, maar het mag niet. Maar je bent wel een egoist op die manier.

Waar haal je dat vandaan? In de voetgangerstunnel mag wel degelijk gefietst worden hoor. Weliswaar tegen aangepaste snelheid. Wat daarentegen niet mag, is fietsers opzettelijk laten vallen. Dat is niet alleen agressief, maar getuigt bovendien van een zeer slechte inborst.

Klein Licht
26 augustus 2014, 09:07
maar idd een fietsbrug over t Scheld ter hoogte van de voetgangerstunnel zou een reuze aanwinst zijn voor t Stad

Ze zal inderdaad reuze moeten zijn

http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2010/03/11/B5_G1H2N8VVH.1+ascruise2.jpg.h170.jpg.280.jpg

Jan van den Berghe
26 augustus 2014, 22:57
maar idd een fietsbrug over t Scheld ter hoogte van de voetgangerstunnel zou een reuze aanwinst zijn voor t Stad

Ja? Ooit nagedacht over de noodzakelijke hoogte van zo'n brug en bijgevolg ook de noodzakelijke hellingen aan landzijde?

Universalia
3 september 2014, 01:25
Dat moet een serieus hoge brug zijn dan want sommige schepen liggen enorm hoog (niet allemaal uiteraard)

Ooit deze eens zien doorkomen en die ligt hoog hoor. (vetgedrukte volgende regel)

De "Prins Philippe" was een Belgische carrferry van de Regie voor Maritiem Transport voor de Britse kust. Het schip werd gebouwd door de Boelwerf N.V. in Temse in 1973. Het schip is gedoopt naar Prins Filip, kroonprins van België.

Als je dan een brug zou bouwen op die hoogte denk ik dat de aanloop enorm moet zijn om die hoogte met uw fiets te kunnen 'overwinnen' voor je aan de andere kant geraakt :rofl:

Ik ken natuurlijk niets van bruggen bouwen :-D

Jan van den Berghe
21 september 2014, 22:24
Dat moet een serieus hoge brug zijn dan want sommige schepen liggen enorm hoog (niet allemaal uiteraard)

Ooit deze eens zien doorkomen en die ligt hoog hoor. (vetgedrukte volgende regel)

De "Prins Philippe" was een Belgische carrferry van de Regie voor Maritiem Transport voor de Britse kust. Het schip werd gebouwd door de Boelwerf N.V. in Temse in 1973. Het schip is gedoopt naar Prins Filip, kroonprins van België.

Als je dan een brug zou bouwen op die hoogte denk ik dat de aanloop enorm moet zijn om die hoogte met uw fiets te kunnen 'overwinnen' voor je aan de andere kant geraakt :rofl:

Ik ken natuurlijk niets van bruggen bouwen :-D

Anna List is in geen mijlen meer te bekennen...