PDA

View Full Version : B.U.B.: vandaag 22/02 in Leuven, Antwerpen en Namen


Bruno*
22 februari 2003, 13:31
De B.U.B. zamelt vandaag handtekeningen in in drie steden tegelijk. We gaan ervoor!

alpina
22 februari 2003, 14:24
Proficiat en wat wilt u met die handtekeningen bewijzen??

Wat heeft dit bericht trouwens met politieke discussies te maken? Het is gewoon reclame!!

Zeno!
22 februari 2003, 19:13
Proficiat en wat wilt u met die handtekeningen bewijzen??

Wat heeft dit bericht trouwens met politieke discussies te maken? Het is gewoon reclame!!

Tja, een BUB'er hoeft nog maar de deur uit te gaan of er wordt een nieuw -nutteloos- forum opgericht...

datri
22 februari 2003, 21:00
De B.U.B. zamelt vandaag handtekeningen in in drie steden tegelijk. We gaan ervoor!

Proficiat, en wat gaat ge morgen doen?? Een pakske 'belgische' friet eten? :lol:

Patriot!
22 februari 2003, 21:41
Geweldig!

Leve de BUB!!

We hebben wat tegengekomen vandaag :P

* Een vijftig jaar oude Vl-nat. Die ik hoogstpersoonlijk bekeerd heb. Hij is nu hevig Unitarist en BUB'er. Zijn enige struikelblok ivm België was in feite de Nederlands-onkunde van de Franstaligen. Ik heb hem dan uitgelegd wat individuele tweetaligheid betekende, en hij ging akkoord. Daarna zei hij zelf "Ja, we gaan naar een Verenigd Europa, dus een Verenigd België is eigenlijk ook wel beter. En dan liever één sterke regering, dan zes! Ik stem BUB!!"

* Een "Nederlander" uit Maastricht. "Ik voel me eigenlijk geen Nederlander. Meer Bourgondiër. Belg eigenlijk. Ik zou willen dat Nl-Limburg weer Belgisch werd. Ik ken vele mensen die zich zo voelen. Wij zijn eigenlijk geen Nederlanders. Net als jullie, Bourgondiërs. En we voelen ons Belg."

* Een Australiër "Belgium is a great country! I love it!" "Flanders, what is Flanders?!"

* Twee Vlaams Blokkers "Mijn grootouders streden aan het Oostfront! Voor hun Vaderland, Vlaanderen! En ja, ik keur de collaboratie goed! Het was voor Vlaanderen, en dan mag alles! Vlaanderen, Vlaanderen boven alles!"

* Een dame die de discussie met de VBers gevolgd had en kwaad wegstormde. Toen ik haar later aansprak bleek dat ze al jaren wachtte op een BELGISCHE partij, dus geen Vlaamse of Waalse. Ze is nu lid.

* Diverse progressieve jongeren "die een afkeer hadden van het mensonterende nationalisme dat niets anders doet dan tweedracht en haat zaaien."

* Enzovoort :lol: :lol: :lol: :lol:

Dimitri
22 februari 2003, 21:56
* Een "Nederlander" uit Maastricht. "Ik voel me eigenlijk geen Nederlander. Meer Bourgondiër. Belg eigenlijk. Ik zou willen dat Nl-Limburg weer Belgisch werd. Ik ken vele mensen die zich zo voelen. Wij zijn eigenlijk geen Nederlanders. Net als jullie, Bourgondiërs. En we voelen ons Belg."

Da's toevallig, ik had deze week een discussie met een Zuid-Limburger die ook zei dat Maastrichtenaren erg aansluiten bij België. Volgens hem zijn mensen uit Maastricht net zo arrogant als Amsterdammers: ze denken dat hun stad het centrum van de wereld is. "Als ik in Maastricht naar een winkel ga en ik spreek Nederlands, krijg ik antwoord in het Maastrichts dialect. Ze gaan er gewoon vanuit dat iedereen zich aanpast aan hun stad en hun taal verstaat." Klinkt een beetje als de Franstaligen in Brussel...
Hij zei mij dat in Limburg dus uit verschillende delen bestaat. Maastricht (en omgeving?) is gericht op België, Kerkrade ("daar spreken ze bijna Duits") op Duitsland, maar het grootste deel van Limburg toch vooral op Nederland, maar dan wel met een sterke eigen identiteit.

Zeno!
22 februari 2003, 22:17
Geweldig!

Leve de BUB!!

We hebben wat tegengekomen vandaag :P

* Een vijftig jaar oude Vl-nat. Die ik hoogstpersoonlijk bekeerd heb. Hij is nu hevig Unitarist en BUB'er. Zijn enige struikelblok ivm België was in feite de Nederlands-onkunde van de Franstaligen. Ik heb hem dan uitgelegd wat individuele tweetaligheid betekende, en hij ging akkoord. Daarna zei hij zelf "Ja, we gaan naar een Verenigd Europa, dus een Verenigd België is eigenlijk ook wel beter. En dan liever één sterke regering, dan zes! Ik stem BUB!!"

* Een "Nederlander" uit Maastricht. "Ik voel me eigenlijk geen Nederlander. Meer Bourgondiër. Belg eigenlijk. Ik zou willen dat Nl-Limburg weer Belgisch werd. Ik ken vele mensen die zich zo voelen. Wij zijn eigenlijk geen Nederlanders. Net als jullie, Bourgondiërs. En we voelen ons Belg."

* Een Australiër "Belgium is a great country! I love it!" "Flanders, what is Flanders?!"

* Twee Vlaams Blokkers "Mijn grootouders streden aan het Oostfront! Voor hun Vaderland, Vlaanderen! En ja, ik keur de collaboratie goed! Het was voor Vlaanderen, en dan mag alles! Vlaanderen, Vlaanderen boven alles!"

* Een dame die de discussie met de VBers gevolgd had en kwaad wegstormde. Toen ik haar later aansprak bleek dat ze al jaren wachtte op een BELGISCHE partij, dus geen Vlaamse of Waalse. Ze is nu lid.

* Diverse progressieve jongeren "die een afkeer hadden van het mensonterende nationalisme dat niets anders doet dan tweedracht en haat zaaien."

* Enzovoort :lol: :lol: :lol: :lol:

En jij verwacht dat wij dat allemaal geloven??? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Zeno!
22 februari 2003, 22:21
* Diverse progressieve jongeren "die een afkeer hadden van het mensonterende nationalisme dat niets anders doet dan tweedracht en haat zaaien."


Schijnheiligaards, belgicisme is NATIONALISME van het zuiverste soort! :x

Patriot!
23 februari 2003, 11:42
Waar zaaien wij haat en tweedracht tussen bevolkingsgroepen?

Wij verenigen
Jullie verdelen

Dimitri
23 februari 2003, 11:49
Waar zaaien wij haat en tweedracht tussen bevolkingsgroepen?
Hier misschien:
Wij verenigen
Jullie verdelen

De Belgischgezinden benadrukken net zo goed de tegenstelling België - Vlaanderen als de Vlaamsgezinden, alleen dan vanuit de Belgische kant. De BUB is immers ook voor verdeling, nl. de verdeling van Vlaanderen.

Patriot!
23 februari 2003, 12:06
DE verdeling van Vlaanderen, hoezo?! :?

In een Verenigd België, is Vlaanderen uiteraard ook Verenigd.

Patriot!
23 februari 2003, 12:07
Trouwens, waar zijn wij tegen Vlaanderen?
Wij zijn tegen een onafhankelijk Vlaanderen, uiteraard!

Maar wij zijn vóór de Vlaamse Gemeenschap binnen België!

Dimitri
23 februari 2003, 12:43
DE verdeling van Vlaanderen, hoezo?! :?

In een Verenigd België, is Vlaanderen uiteraard ook Verenigd.

De BUB is toch voor afschaffing van de gewesten en autonomie op basis van de provincies? Dan verdeel je Vlaanderen toch in 5 (nou ja, 4,5 met de hereniging van Brabant) stukken of niet?
Van Vlaanderen blijft dan niks over, of het moeten Oost- en West-Vlaanderen zijn...

Jan van den Berghe
23 februari 2003, 13:10
Wij verenigen
Jullie verdelen

Natuurlijk, jullie trachten water en vuur te verenigen. Dat geeft onvermijdelijk spanning...

Wij scheiden water en vuur: dat is de verstandigste weg. Laat ieder zijn eigen weg gaan, in wederzijds respect, en iedereen zal gelukkig zijn.

Jan van den Berghe
23 februari 2003, 13:13
Maar wij zijn vóór de Vlaamse Gemeenschap binnen België!

Hoe ga je trouwens een Vlaamse gemeenschap definiëren binnen een unitair België? Als immers een volledige tweetaligheid over heel België wordt nagestreefd (Duits telt voor de BUB'ers blijkbaar nog altijd niet mee... het verwondert me in dat verband ook niet dat ze nog geen acties hebben gevoerd onder de Belgische Duitsers), wat is dan nog het belang van zo'n "Vlaamse Gemeenschap"?

En op welke terreinen zal die Vlaamse Gemeenschap dan nog werkzaam zijn? En in welke vorm? D.m.v. verkozenen? Of ambtenaren? Hoe?

Patriot!
23 februari 2003, 15:56
Individuele tweetaligheid, Jan.
De territoriale tweetaligheid blijft bestaan, maar wij moedigen de individuele tweetaligheid (dmv tweetalig onderwijs) aan voor elke Belg.

Wij maken van taal géén struikelblok!

Patriot!
23 februari 2003, 15:58
en iedereen zal gelukkig zijn.

De Belgen zijn dus ongelukkig?

De BUB is toch voor afschaffing van de gewesten en autonomie op basis van de provincies? Dan verdeel je Vlaanderen toch in 5 (nou ja, 4,5 met de hereniging van Brabant) stukken of niet?
Van Vlaanderen blijft dan niks over, of het moeten Oost- en West-Vlaanderen zijn...

Nee, Dimitri, ik denk dat U ons een beetje verkeerd begrijpt.
Wij zijn Unitaristen, geen provinciaal-federalisten.
Wij willen dat elke beslissing op Unitair (of gemeentelijk ;)) niveau genomen wordt, en uitgevoerd op Nationaal, provinciaal of gemeentelijk niveau.
Vlaanderen blijft bestaan in de Taalgemeenschappen die bevoegd blijven voor taal, cultuur, onderwijs en media.

Nello
23 februari 2003, 16:05
Geweldig!

Leve de BUB!!

We hebben wat tegengekomen vandaag :P

* Een vijftig jaar oude Vl-nat. Die ik hoogstpersoonlijk bekeerd heb. Hij is nu hevig Unitarist en BUB'er. Zijn enige struikelblok ivm België was in feite de Nederlands-onkunde van de Franstaligen. Ik heb hem dan uitgelegd wat individuele tweetaligheid betekende, en hij ging akkoord. Daarna zei hij zelf "Ja, we gaan naar een Verenigd Europa, dus een Verenigd België is eigenlijk ook wel beter. En dan liever één sterke regering, dan zes! Ik stem BUB!!"

* Een "Nederlander" uit Maastricht. "Ik voel me eigenlijk geen Nederlander. Meer Bourgondiër. Belg eigenlijk. Ik zou willen dat Nl-Limburg weer Belgisch werd. Ik ken vele mensen die zich zo voelen. Wij zijn eigenlijk geen Nederlanders. Net als jullie, Bourgondiërs. En we voelen ons Belg."

* Een Australiër "Belgium is a great country! I love it!" "Flanders, what is Flanders?!"

* Twee Vlaams Blokkers "Mijn grootouders streden aan het Oostfront! Voor hun Vaderland, Vlaanderen! En ja, ik keur de collaboratie goed! Het was voor Vlaanderen, en dan mag alles! Vlaanderen, Vlaanderen boven alles!"

* Een dame die de discussie met de VBers gevolgd had en kwaad wegstormde. Toen ik haar later aansprak bleek dat ze al jaren wachtte op een BELGISCHE partij, dus geen Vlaamse of Waalse. Ze is nu lid.

* Diverse progressieve jongeren "die een afkeer hadden van het mensonterende nationalisme dat niets anders doet dan tweedracht en haat zaaien."

* Enzovoort :lol: :lol: :lol: :lol:

En jij verwacht dat wij dat allemaal geloven??? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Geloof het maar, Nello was erbij, net als een 50 tal mensen op aan "'t putteke van quinten metsijs" die de discutie tussen ons en de twee nazaten van de oostfronters die voor het VlaemSSche vaderland streden

alpina
23 februari 2003, 16:35
@Nello

U ontwijkt mijn berichten duidelijk systematisch omdat de inhoud u niet aanstaat, maar ik heb u er toch al eens op gewezen dat het discuSSie is!! Ik weet dat jij maar al te graag zou willen dat het Nederlands meer op het Frans zou lijken maar dat is het niet, het heeft in de verste verte niets met het Nederlands te maken!! Juist zoals Vlaanderen eigenlijk niets met Wallonie te maken heeft, maar ja...

Nello
23 februari 2003, 17:17
@Nello

U ontwijkt mijn berichten duidelijk systematisch omdat de inhoud u niet aanstaat, maar ik heb u er toch al eens op gewezen dat het discuSSie is!! Ik weet dat jij maar al te graag zou willen dat het Nederlands meer op het Frans zou lijken maar dat is het niet, het heeft in de verste verte niets met het Nederlands te maken!! Juist zoals Vlaanderen eigenlijk niets met Wallonie te maken heeft, maar ja...

Kijk Alpina, ik chat enorm veel, waardoor ik zoveel mogelijk woorden inkort, zodat ze toch dezelfde klank bewaren, maar sneller getypt zijn. Hier zit echt geen sluipende invasie van de Franstaligheid in verwerkt, maar als ik u er een plezier mee kan doen zal ik vanaf heden geen enkel woord meer trachten in te korten.

Nello
23 februari 2003, 17:19
discuSSie

hoe toepasselijk dat net u de letters SS in hoofdletter zet :wink:

Jan van den Berghe
23 februari 2003, 17:31
Individuele tweetaligheid, Jan.
De territoriale tweetaligheid blijft bestaan, maar wij moedigen de individuele tweetaligheid (dmv tweetalig onderwijs) aan voor elke Belg.

Wij maken van taal géén struikelblok!

Blijkbaar telt het Duits nog altijd niet mee...

Tweetalig onderwijs kan nu eenmaal niet, daar dit onder de bevoegdheid van de gemeenschappen valt die u juist wil behouden.

Maar daarmee heb ik nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag hoe men de wettelijke constructie nu ziet waarbij gemeenschappen in een unitaire staat worden ingepast. Welke bevoegdheden zullen nog weggelegd zijn voor de gemeenschappen? Hoe wordt die gemeenschap dan behartigt (u wilt immers de gemeenschaps- en gewestparlementen afschaffen)? Door wie en op welk niveau? Allemaal vragen waarop nog geen enkele BUB'er op heeft geantwoord.

Jan van den Berghe
23 februari 2003, 17:33
Vlaanderen blijft bestaan in de Taalgemeenschappen die bevoegd blijven voor taal, cultuur, onderwijs en media.

Hoe?

Hoe zullen de taalgemeenschappen hun bevoegdheidspakket kunnen uitoefenen? En door wie? Op welke niveaus? En zullen we, zoals nu, nog altijd culturele akkoorden kunnen sluiten met andere volkeren? Of wordt dat weer een unitaire zaak...?

En hoe zal de Vlaamse Gemeenschap een eigen onderwijs kunnen uitbouwen als men weer een soort unitair onderwijs wil???

alpina
24 februari 2003, 01:12
discuSSie

hoe toepasselijk dat net u de letters SS in hoofdletter zet :wink:

Ja en.. Wat heb ik met de SS te maken dan?? :roll:
Wilt u nu eindelijk eens ophouden met al die praat alsof iedere ietwat Vlaamsgezinde mens nazistische symphatien zou hebben!

Godfried
24 februari 2003, 01:20
Waar zaaien wij haat en tweedracht tussen bevolkingsgroepen?

Wij verenigen
Jullie verdelen

De belgische constructie verdeelt bijna twee eeuwen de Nederlanden en houdt de benelux zwak tegenover de grootmachten Duitsland, Frankrijk en het VK. Weg dus met het belgisch separatisme! Leve de Nederlanden!

Fredje
24 februari 2003, 12:43
discuSSie

hoe toepasselijk dat net u de letters SS in hoofdletter zet :wink:

He bah, soms denk ik dat ik echt niet goed wordt van deze manier van reageren. Die steeds wederkerende allusies op het Nazisme, is dat het beste wat jullie kunnen???
Daarbij is het zielig. Ik denk niet dat er hier veel mensen die WO II bewust hebben meegemaakt aanwezig zijn op dit forum, laat staan mensen die deel uitmaakten van de SS. Wat voor zin heeft het dan of beter welk plezier halen jullie uit die spelletjes?????????

Zeno!
24 februari 2003, 15:43
discuSSie

hoe toepasselijk dat net u de letters SS in hoofdletter zet :wink:

He bah, soms denk ik dat ik echt niet goed wordt van deze manier van reageren. Die steeds wederkerende allusies op het Nazisme, is dat het beste wat jullie kunnen???
Daarbij is het zielig. Ik denk niet dat er hier veel mensen die WO II bewust hebben meegemaakt aanwezig zijn op dit forum, laat staan mensen die deel uitmaakten van de SS. Wat voor zin heeft het dan of beter welk plezier halen jullie uit die spelletjes?????????

Helemaal mee eens! Zo'n oer-domme uitspraken zijn gewoon grof, flauw, belachelijk en bijzonder kinderachtig!
Maar laat ze maar wild om zich heen schoppen: Het toont enkel hun onmacht aan!

Bruno*
24 februari 2003, 17:58
Tweetalig onderwijs kan nu eenmaal niet, daar dit onder de bevoegdheid van de gemeenschappen valt die u juist wil behouden.


...Evenwel moet de mogelijkheid geschapen worden voor een nationaal ministerie van cultuur, onderwijs, media (BRT-RTB) (concurrerende bevoegdheid).

Bruno*
24 februari 2003, 17:59
Helemaal mee eens! Zo'n oer-domme uitspraken zijn gewoon grof, flauw, belachelijk en bijzonder kinderachtig!
Maar laat ze maar wild om zich heen schoppen: Het toont enkel hun onmacht aan!


En wat zijn uw argumenten?

Jan van den Berghe
24 februari 2003, 18:11
Tweetalig onderwijs kan nu eenmaal niet, daar dit onder de bevoegdheid van de gemeenschappen valt die u juist wil behouden.


...Evenwel moet de mogelijkheid geschapen worden voor een nationaal ministerie van cultuur, onderwijs, media (BRT-RTB) (concurrerende bevoegdheid).

En bij deze moet ik blijkbaar nogmaals mijn vraag herhalen: hoe zult u dan de gemeenschappen wettelijk een plaats geven? Hoe? En door wie zal het functioneren? Ambtenaren? Of verkozenen? En als er verkozenen zijn dan zal er een gemeenschapsraad moeten zijn, wat wezenlijk een federalistisch element is...

Concurrerende bevoegdheid? Waren het juist jullie niet die de afschaffing nastreefden van de vele ministeries en regeringen in de huidige constructie? Waarom dan plotseling een federaal en een gemeenschapsministerie van onderwijs naast elkaar plaatsen???

Heel uw redenering mangelt aan alle kanten.

Bruno*
25 februari 2003, 23:13
En bij deze moet ik blijkbaar nogmaals mijn vraag herhalen: hoe zult u dan de gemeenschappen wettelijk een plaats geven? Hoe? En door wie zal het functioneren? Ambtenaren? Of verkozenen? En als er verkozenen zijn dan zal er een gemeenschapsraad moeten zijn, wat wezenlijk een federalistisch element is...

Concurrerende bevoegdheid? Waren het juist jullie niet die de afschaffing nastreefden van de vele ministeries en regeringen in de huidige constructie? Waarom dan plotseling een federaal en een gemeenschapsministerie van onderwijs naast elkaar plaatsen???

Heel uw redenering mangelt aan alle kanten.


De gemeenschappen krijgen geen aparte raad, de territoriale eentaligheid, de taalwetten alsook de door de gemeenschappen te regelen bevoegdheden gebeuren door ministers in de nationale regering die hiervoor bevoegd zijn. De controle gebeurt in de senaat. De concurrerende bevoegdheid zorgt hier niet voor overlappingen maar zorgt ervoor dat de verkozenen nu eens in de hoedanigheid van hun gemeenschap, dan weer in nationale kunnen optreden.

Fredje
26 februari 2003, 13:29
De gemeenschappen krijgen geen aparte raad, de territoriale eentaligheid, de taalwetten alsook de door de gemeenschappen te regelen bevoegdheden gebeuren door ministers in de nationale regering die hiervoor bevoegd zijn. De controle gebeurt in de senaat. De concurrerende bevoegdheid zorgt hier niet voor overlappingen maar zorgt ervoor dat de verkozenen nu eens in de hoedanigheid van hun gemeenschap, dan weer in nationale kunnen optreden.

Welke taal gaan ze spreken in de nationale regering en de senaat? Frans, Nederlands of Duits?
Krijgt de Duitstalige gemeenschap dan ook meer inspraak of negeren jullie die gewoon totaal? Je kan het Duitstalig gebied toch moeilijk bij de Franssprekende steken.

Jan van den Berghe
26 februari 2003, 14:47
De gemeenschappen krijgen geen aparte raad, de territoriale eentaligheid, de taalwetten alsook de door de gemeenschappen te regelen bevoegdheden gebeuren door ministers in de nationale regering die hiervoor bevoegd zijn. De controle gebeurt in de senaat. De concurrerende bevoegdheid zorgt hier niet voor overlappingen maar zorgt ervoor dat de verkozenen nu eens in de hoedanigheid van hun gemeenschap, dan weer in nationale kunnen optreden.

M.a.w. de gemeenschappen houden op nog langer bestuurlijke lichamen te zijn. Hiermee wordt duidelijk dat men eigenlijk heel de gemeenschapsstructuur ook afschaft, maar nog slechts het woord behoudt. We gaan immers terug in de tijd waar ook de ministers van de landsregering verantwoordelijk waren voor taalgebonden materies. Toen noemde men dat zo, u noemt het "gemeenschapsmaterie". De naam verschilt, maar men keert gewoon in de geschiedenis terug. En zo wordt de gemeenschapsstructuur afgeschaft.

Waarom moeten gemeenschapsmateries (alias taalgeboden materies) in de senaat worden gecontroleerd? Waarom heeft de Kamer hier geen zeggenschap in? Mogen taalgebonden wetsvoorstellen dan niet langer via de normale parlementaire weg ingediend en behandeld worden (en dat is nog steeds eerst de Kamer)?

En verkozenen die dan als vertegenwoordiger van hun gemeenschap dan weer als iets anders optreden... Dat wordt nogal een staatsstructuur! Dat belooft heibel!

Dimitri
27 februari 2003, 18:00
Es ist ja klar: weder der Bruno noch die BUB hat einige Interesse an der deutschsprachige Gemeinschaft. Wir können also auch feststellen, dass die Deutschsprachigen nichts erwarten müssen von der BUB. Das hatte man aber auch zuvor schon wissen können, weil die "Belgische Unie - Union Belge" in dem Name keinen Platz für die deutsche Sprache reserviert hat. Hätte die BUB es wirklich ernst gewesen mit ihrem Streben eine Belgische Partei zu sein, wäre der Name nicht BUB gewesen sondern mindestens BUBU: Belgische Unie - Union Belge - Belgische Union.

zorroaster
27 februari 2003, 23:24
Es ist ja klar: weder der Bruno noch die BUB hat einige Interesse an der deutschsprachige Gemeinschaft. Wir können also auch feststellen, dass die Deutschsprachigen nichts erwarten müssen von der BUB. Das hatte man aber auch zuvor schon wissen können, weil die "Belgische Unie - Union Belge" in dem Name keinen Platz für die deutsche Sprache reserviert hat. Hätte die BUB es wirklich ernst gewesen mit ihrem Streben eine Belgische Partei zu sein, wäre der Name nicht BUB gewesen sondern mindestens BUBU: Belgische Unie - Union Belge - Belgische Union.

Na klar!

Bruno*
2 maart 2003, 02:06
En verkozenen die dan als vertegenwoordiger van hun gemeenschap dan weer als iets anders optreden... Dat wordt nogal een staatsstructuur!

We zullen ons best doen :wink: