PDA

View Full Version : De elektrische auto en wateroverlast.


Johan Daelemans
11 augustus 2014, 14:37
Korte vraag.
Wat gebeurt er indien je elektrische wagen (400 volt batterijspanning)
onder water komt te staan?

Is het zoiets als met je haardroger/radio/broodrooster onder de douche gaan staan of loopt het zo'n vaart niet?

Micele
11 augustus 2014, 15:05
Korte vraag.
Wat gebeurt er indien je elektrische wagen (400 volt batterijspanning)
onder water komt te staan?

Is het zoiets als met je haardroger/radio/broodrooster onder de douche gaan staan of loopt het zo'n vaart niet?
Kijk eens op de Tesla Website. Heb je een electrofobie ?

Wat gebeurt er als je diesel invriest en je blijft onderweg liggen ?

http://raschlebens.com/diesel-ingevroren-bij-vw-wat-te-doen/

maddox
11 augustus 2014, 15:21
Korte vraag.
Wat gebeurt er indien je elektrische wagen (400 volt batterijspanning)
onder water komt te staan?

Is het zoiets als met je haardroger/radio/broodrooster onder de douche gaan staan of loopt het zo'n vaart niet?

Het zou me verbazen dat er meer gebeurd dan dat de electronica nadien moet drogen.
Da's in alle geval met onze robots en RC voertuigen zo. En da's met niet afgeschermde electronica.

Om een vergelijking te geven, de spanning die naar de bougies gaat is enkele 10 000 volts. Krijgt U schokken bij regenweer als u achter het stuur zit?

Johan Daelemans
11 augustus 2014, 15:39
Om een vergelijking te geven, de spanning die naar de bougies gaat is enkele 10 000 volts. Krijgt U schokken bij regenweer als u achter het stuur zit?

We hebben het hier over een energiebron die aan een spanning van 400 volt honderden ampères kan leveren en dit gedurende 15 minuten.
Dat vergelijken met een vonkje van een ontstekingskaars....
het is wel 10000 volt maar ook amper enkel milliampères en een fractie van een seconde..

Johan Daelemans
11 augustus 2014, 15:48
Kijk eens op de Tesla Website.

Hebben ze al een opgeladen Tesla ondergedompeld?
Wat was het resultaat?

maddox
11 augustus 2014, 15:56
We hebben het hier over een energiebron die aan een spanning van 400 volt honderden ampères kan leveren en dit gedurende 15 minuten.
Dat vergelijken met een vonkje van een ontstekingskaars....
het is wel 10000 volt maar ook amper enkel milliampères en een fractie van een seconde..

Het voltage bepaald wel hoeveel stroom er kan lopen.
Water is geen goeie geleider.

Bof, ge moet me niet geloven, maar volgens mij is het simpel, rij met een electrische wagen in een kanaal en heb een kapotte wagen.
De andere gevolgen zijn krek dezelfde.

Johan Daelemans
11 augustus 2014, 15:57
Het zou me verbazen dat er meer gebeurd dan dat de electronica nadien moet drogen.


Deze foto lijkt toch wel een andere richting uit te wijzen...
Stel dat er zo eentje in uw garage staat.

Aurora_Borealis
11 augustus 2014, 16:05
Korte vraag.
Wat gebeurt er indien je elektrische wagen (400 volt batterijspanning)
onder water komt te staan?

Is het zoiets als met je haardroger/radio/broodrooster onder de douche gaan staan of loopt het zo'n vaart niet?

Weinig, de batterij is uitgerust met geïntegreerde, verzegelde relais die het hoogspanningscircuit isoleren van de batterij...link (http://www.nfpa.org/research/fire-protection-research-foundation/reports-and-proceedings/for-emergency-responders/fireground-operations/fire-fighter-safety-and-emergency-response-for-electric-drive-and-hybrid-electric-vehicles)

Aan de andere kant, die tank met 50 liter ontvlambare benzine of diesel is ook niet geheel zonder risico's (50 L benzine heeft evenveel chemische energie als 240 kg dynamiet, trouwens).

Johan Daelemans
11 augustus 2014, 16:10
Aan de andere kant, die tank met 50 liter ontvlambare benzine of diesel is ook niet geheel zonder risico's (50 L benzine heeft evenveel chemische energie als 240 kg dynamiet, trouwens).

Water doet geen benzine of diesel ontvlammen.
Ik had nog nooit van een wagen gehoord die bij wateroverlast in brand vliegt en/of ontploft.

maddox
11 augustus 2014, 16:31
Mijn LiPo accu's ontploffen ook niet als ik die in water gooi.

Er gaten in prikken levert wel leuke rookbommetjes op.

En wat betreft die Fiskers. Als er een orkaan nodig is om ze kapot te krijgen, dan lijkt me een accu het laatste van de problemen.

Aurora_Borealis
11 augustus 2014, 16:42
Water doet geen benzine of diesel ontvlammen.
Ik had nog nooit van een wagen gehoord die bij wateroverlast in brand vliegt en/of ontploft.

Maar van een oververhitte motor, een brandstoflek, een oververhitte katalysator,...etc wel - en die dingen heeft een EV niet. In de VS alleen is er gemiddeld om de 3 minuten een voertuig die in brand vliegt.

Punt is: EV's hebben andere, zij het minder risico's.

Micele
11 augustus 2014, 17:30
Maar van een oververhitte motor, een brandstoflek, een oververhitte katalysator,...etc wel - en die dingen heeft een EV niet. In de VS alleen is er gemiddeld om de 3 minuten een voertuig die in brand vliegt.

Punt is: EV's hebben andere, zij het minder risico's.

Idd, maar @JD is er enkel maar op uit EV´s goedkoop aan te vallen (bashen genoemd) , alle manieren zijn goed.

Fossiele auto´s kunnen daarentegen "niets verkeerd doen", wslk werkt hij in die sector maar hij heeft blijkbaar een electrofobie heb ik de indruk. :-P

Johan Daelemans
11 augustus 2014, 18:38
Fossiele auto´s kunnen daarentegen "niets verkeerd doen", wslk werkt hij in die sector maar hij heeft blijkbaar een electrofobie heb ik de indruk. :-P

Wij hebben hier ook hybrides en volledig elektrische wagens hoor.
Sinds wanneer is een kritische instelling ook een fobie?

Johan Daelemans
11 augustus 2014, 18:41
Idd, maar @JD is er enkel maar op uit EV´s goedkoop aan te vallen (bashen genoemd) , alle manieren zijn goed.


Post dan even mijn neergepende onwaarheden.

Johan Daelemans
11 augustus 2014, 18:46
EV's hebben andere, zij het minder risico's.

De vraag is nochtans duidelijk. Wat gebeurt er met een EV bij wateroverlast. Gezien de foto van de uitgebrande hybrides lijkt dit toch een terechte vraag niet?

Moest ik morgen een hybride aanschaffen dan wil ik die specifieke risico's wel weten.

Bartjeuh
12 augustus 2014, 15:03
Een Tesla onder water?
Geen nood! Elon is eraan aan het werken (http://money.cnn.com/2013/10/17/autos/musk-bond-sub-tesla/)...

Johan Daelemans
12 augustus 2014, 15:22
Een Tesla onder water?
Geen nood! Elon is eraan aan het werken (http://money.cnn.com/2013/10/17/autos/musk-bond-sub-tesla/)...

Dat fantasietje is een beetje naast de kwestie.
Het gaat hier over E-auto's of hybrides.

Bartjeuh
12 augustus 2014, 15:25
Dat fantasietje is een beetje naast de kwestie.

Heb je je gevoel voor humor verdronken in de Zoete Waters, misschien?

maddox
12 augustus 2014, 15:49
Electrische voertuigen onder water. Da's niet bepaald nieuwe technologie.
Hier een voorbeeldje. (http://en.wikipedia.org/wiki/Peral_Submarine)

En natuurlijk, de avonturen van deze mensen, hier (https://www.youtube.com/watch?v=3QJLIKNrKxI&list=UUj_XaV1ss-qdD-lPUtTEcXw)testen aan het doen met electrische motoren zonder enige afscherming in zout water.