PDA

View Full Version : lichte vracht


peter25
1 september 2014, 11:06
Zouden er wijzigingen komen van het voordeel van de jaarlijkse verkeersbelasting. Ik ben particulier en hem mijn pick-up op lichte vracht. Bij BNP

reservespeler
1 september 2014, 11:07
Zouden er wijzigingen komen van het voordeel van de jaarlijkse verkeersbelasting. Ik ben particulier en hem mijn pick-up op lichte vracht. Bij BNP

Nee

giserke
1 september 2014, 11:11
Hoe weet je dat?

reservespeler
1 september 2014, 11:13
Hoe weet je dat?

Aan wie vraag je dat?

giserke
1 september 2014, 11:16
Aan wie vraag je dat?

Aan U natuurlijk

maddox
1 september 2014, 11:19
Tot nu toe nog geen veranderingen op't gebied van lichte vracht.

Maar ik vermoed dat het niet lang meer gaat duren.

Henri1
1 september 2014, 15:12
Zouden er wijzigingen komen van het voordeel van de jaarlijkse verkeersbelasting. Ik ben particulier en hem mijn pick-up op lichte vracht. Bij BNP

Eigenlijk hebt u daar als particulier geen recht op.

giserke
1 september 2014, 15:16
Eigenlijk hebt u daar als particulier geen recht op.

Onzin, het systeem 'lichte vracht' slaat op het model van voertuig.
Nergens spreekt de wet over het doel van het voertuig.

-> gescheiden personencabine en laadruimte
-> vrije laadruimte is minstens 2/3 van de wielbasis
-> voertuig heeft een homologatie 'lichte vracht' Opgemaakt door de fabrikant

maddox
1 september 2014, 16:13
Eigenlijk hebt u daar als particulier geen recht op.

En waarom niet?

De schoofzak
1 september 2014, 19:47
Eigenlijk hebt u daar als particulier geen recht op.

Wat is dat nu voor geblaas ?

Zelfs in het onland b. heersen sommige vrijheden voor burgers.

Schoofken, als particulier, mag alles kopen: gewone auto, lichte vracht, zware camion, bus, dubbeldekker, boerentractor, quad, moto, mobiletse, ...
en als ik het juiste rijbewijs, de juiste verzekering, de juiste verkeersbelasting, de juiste uitrusting, (tc ...) heb/betaal, dan mag ik daarmee zelfs rondrijden.

.

hurricane
1 september 2014, 19:58
Eigenlijk hebt u daar als particulier geen recht op.

U begrijpt dat u hiermee al uw toekomstige uitspraken even ongeloofwaardig maakt ? :-)

non-conformist
1 september 2014, 20:35
Zouden er wijzigingen komen van het voordeel van de jaarlijkse verkeersbelasting. Ik ben particulier en hem mijn pick-up op lichte vracht. Bij BNP

Als die kilometerheffing er door komt, speelt lichte vracht of niet geen rol. U betaalt net als al de rest.

En als die kilometerheffing afhankelijk wordt van uw uitstoot bent u met die pickup helemaal gejost.

En dat is de enige reden waarom U ogenschijnlijk buiten schot blijft op dit moment.

U moet mij niet bedanken, bedank de NVA en de CD&V maar.

Henri1
1 september 2014, 20:49
Onzin, het systeem 'lichte vracht' slaat op het model van voertuig.
Nergens spreekt de wet over het doel van het voertuig.

-> gescheiden personencabine en laadruimte
-> vrije laadruimte is minstens 2/3 van de wielbasis
-> voertuig heeft een homologatie 'lichte vracht' Opgemaakt door de fabrikant

Waarom particulieren onnodig en ongestraft het milieu zwaar mogen vervuilen blijft me een raadsel.

Henri1
1 september 2014, 20:50
U begrijpt dat u hiermee al uw toekomstige uitspraken even ongeloofwaardig maakt ? :-)

Bedankt om uw normen en waarden hier even te ventileren.

non-conformist
1 september 2014, 20:53
Waarom particulieren onnodig en ongestraft het milieu zwaar mogen vervuilen blijft me een raadsel.

En ik begrijp nog altijd niet waarom wij nog steeds door een bende imbicielen worden bestuurd.

hurricane
1 september 2014, 21:16
Waarom particulieren onnodig en ongestraft het milieu zwaar mogen vervuilen blijft me een raadsel.

En niet-particulieren mogen dat wél ?
Als dat uw normen en waarden zijn .... :roll:

maddox
1 september 2014, 23:47
Waarom particulieren onnodig en ongestraft het milieu zwaar mogen vervuilen blijft me een raadsel.

Een doorsnee lichte vracht vervuild een pak minder dan een leuke sportwagen of grote directiewagen.

Met andere woorden, met uw standpunt, mogen particulieren alleen nog maar met een minimalistisch wagentje rijden, als ze dat al mogen van U. Anders is het schoenzolen verslijten.

De schoofzak
2 september 2014, 08:03
Als die kilometerheffing er door komt, speelt lichte vracht of niet geen rol. U betaalt net als al de rest.

En als die kilometerheffing afhankelijk wordt van uw uitstoot bent u met die pickup helemaal gejost.

En dat is de enige reden waarom U ogenschijnlijk buiten schot blijft op dit moment.

U moet mij niet bedanken, bedank de NVA en de CD&V maar.

Het systeem is momenteel inderdaad "oneerlijk".
Maar dat kon niet anders, wegens het ontbreken van technische hulpmiddelen, zoals vb. straks de slimme km-heffing.

Licht vracht is fiscaal interessant omdat men de bedrijven niet wil belasten zoals een particulier wordt belast voor zijn "luxe"-auto.

Wie is, als niet-bedrijf, gediend met zo'n voertuig als een lichte vracht?
Paardenliefhebbers, kleinvee amateurs als rasschapen, geiten, ..., kampeerders, andere hobby's die al eens iets zwaar moeten vervoeren in hun aanhangwagen (kano's ...)

Eigenlijk zouden die mensen inderdaad fiscaal belast moeten worden zoals nu de gewone auto's.

Idem dito voor de mobil homes !!!!

.

giserke
2 september 2014, 08:13
Zelfde belasten? Denk het niet. Wagens die als lichte vracht zijn ingeschreven hebben ook hun nadelen.
Zo kun je maar met 2 max 3 mensen in de auto zitten, want de achterbanken zijn gesneuveld.

CLAESSENS Joris
2 september 2014, 08:41
U begrijpt dat u hiermee al uw toekomstige uitspraken even ongeloofwaardig maakt ? :-)

Naar de letter van de wet heeft u gelijk.
Naar de geest van de wet niet.
Deze wet was bedoeld om ondernemers te bevoordelen. Dat er private personen misbruik zouden maken van de gaten in de opstelling van de wet was te voorzien.
Zij doen daarmee niets onwettelijks maar strikt genomen pakken zij wel een voordeel dat niet voor hun bedoelt is en laten de maatschappij daarvoor opdraaien.

non-conformist
2 september 2014, 11:43
Het systeem is momenteel inderdaad "oneerlijk".
Maar dat kon niet anders, wegens het ontbreken van technische hulpmiddelen, zoals vb. straks de slimme km-heffing.

Licht vracht is fiscaal interessant omdat men de bedrijven niet wil belasten zoals een particulier wordt belast voor zijn "luxe"-auto.

Wie is, als niet-bedrijf, gediend met zo'n voertuig als een lichte vracht?
Paardenliefhebbers, kleinvee amateurs als rasschapen, geiten, ..., kampeerders, andere hobby's die al eens iets zwaar moeten vervoeren in hun aanhangwagen (kano's ...)

Eigenlijk zouden die mensen inderdaad fiscaal belast moeten worden zoals nu de gewone auto's.

Idem dito voor de mobil homes !!!!

.

En al dat gelul om feitelijk gewoon te zeggen dat ze geld nodig hebben...

Nederland heeft het plan van een kilometerheffing niet voor niets afgevoerd, maar de Nederlander heeft al eerder bewezen dat hij net iets slimmer is dan de Belg.

De Belg laat zich gewoonweg op de mouw spelden dat het allemaal met milieu te maken heeft, terwijl men hem gewoonweg in zijn zakken zit.

De schoofzak
4 september 2014, 17:02
Zelfde belasten? Denk het niet. Wagens die als lichte vracht zijn ingeschreven hebben ook hun nadelen.
Zo kun je maar met 2 max 3 mensen in de auto zitten, want de achterbanken zijn gesneuveld.

Gaat ge dan sportwagens en soortgelijke, met maar twee fatsoenlijke zitplaatsen, ook fiscaal milder behandelen ?

.

giserke
4 september 2014, 17:37
Hebben sportwagens een laadruimte van 2/3 van de wielbasis?

non-conformist
5 september 2014, 14:40
Hebben sportwagens een laadruimte van 2/3 van de wielbasis?

Als ge een Dodge pickup met viper motor ziet als een sportwagen wel. Pas op het zou best kunnen. Schijnt dat die dingen genadeloos kunnen accelereren.

giserke
5 september 2014, 16:57
Als ge een Dodge pickup met viper motor ziet als een sportwagen wel. Pas op het zou best kunnen. Schijnt dat die dingen genadeloos kunnen accelereren.

Amerikaanse waardeloze rommel is dat.

De schoofzak
6 september 2014, 21:14
Hebben sportwagens een laadruimte van 2/3 van de wielbasis?

Geen idee er van hoe dat zit bij de Cayenne bvb.

Overigens heb je de draad wel iets te vlug doornomen. Moet ik besluiten uit jouw vraagstelling.

.

snowseals
3 december 2014, 22:13
Waarom particulieren onnodig en ongestraft het milieu zwaar mogen vervuilen blijft me een raadsel.

bullshit is dat ! ik rij met een toyota tundra 5,7 op lpg
mijn uitstoot is slechts 125gr co2
dus zit ik lager dan zoveel andere wagens

Jan van den Berghe
3 december 2014, 23:06
Waarom particulieren onnodig en ongestraft het milieu zwaar mogen vervuilen blijft me een raadsel.

Kunt u aantonen dat een lichte vracht steeds vervuilender is dan een personenwagen?

Micele
3 december 2014, 23:12
bullshit is dat ! ik rij met een toyota tundra 5,7 op lpg
mijn uitstoot is slechts 125gr co2
dus zit ik lager dan zoveel andere wagens

Bron ? :?
Dat is omgerekend maar 7,184 liter LPG/100 km.

Moelijk te geloven voor een 5,7 liter van ruim 2 ton.

Volgens specs is het minimum verbruik 20 mpg of 11,76 l/100 km of zelfs 18 mpg of > 13 liter/100 km
http://www.cars.com/toyota/tundra/2013/specifications/?acode=USC30TOT109B0
Specs for Style:
Grade 5.7L V8 4x2 Crew Max 5.6 ft. box 145.7 in. WB

Select Style
Standard Engine
Engine 381-hp, 5.7-liter V-8 (regular gas)
Fuel economy city 13 mpg
Fuel economy highway 18 mpg


Het zal dus wel eerder 225 grCO2/km zijn of ~ 12,9 l/100 km. ;-)

snowseals
4 december 2014, 12:27
uw omrekening klopt helemaal niet !
de tundra heeft 4 grote katalisatoren en voldoet aan de euro 5
norm
??????

Micele
4 december 2014, 12:39
uw omrekening klopt helemaal niet !
de tundra heeft 4 grote katalisatoren en voldoet aan de euro 5
norm ??????
En wat klopt er niet ?
Dan mag je tundra 100 katalysatoren hebben en euronorm 20 hebben, CO2 zal hij evenredig uitstoten navenant je verbruik.

Je weet helemaal niet waarover je het hebt, ik zie het al daarom die 6 vraagtekens ?

Of je verward CO2 met CO dat wel bij de Euronorm-emissies staat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard CO2 staat er niet bij hé.

CO2 heeft dus geen bal uitstaans met bepaalde euronormgrenzen, omdat CO2 een broeikasgas is en geen direct vervuilend gas.

CO2 is rechtevenredig met het verbruik en bij LPG gebruik je best deze online rekenaar:
http://www.ruemmele.ch/eco/co2.php

geef 125 bij CO2-venster in en klik GO voor de uitkomsten per soort brandstof van Benzine tot CNG. (Je kunt ook nog 100 km ingeven maar hoeft niet, is gewoon x 100)
125 CO2 g/km onstaat na verbranding van

5,3648 liter Benzine
4,7348 liter Diesel
7.1839 liter LPG
4,5454 kg CNG (aardgas L en H)

http://www.ruemmele.ch/eco/co2.php

Nederlandstalige uitleg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandstofverbruik#CO2-uitstoot

CO2-uitstoot

De emissie van CO2 bedraagt ongeveer 2,32 - 2,4 kg CO2 per liter benzine: de massa van een liter benzine is ca. 0,71-0,77 kg/liter. In de benzine zit er aan elk koolstof atoom gemiddeld 2 waterstof atomen. Deze hebben samen een massa van 2. Bij verbranding worden de waterstof atomen vervangen door zuurstof en hebben gezamenlijk een massa van 32. De koolstofdioxide- uitstoot kan ruwweg berekend worden door de massa van een liter benzine te delen door 14 (koolstof 12 + waterstof 2 x 1) en te vermenigvuldigen met 44 (koolstof 12 + zuurstof 2 x 16).

770 gram benzine / 14 * 44 = 2420 gram CO2

Voor een liter diesel is dit 2,7 kg CO2 en voor een m3 aardgas (1 bar, 0 °C) is dit 1,8 kg CO2.[3]

Deze getallen betreffen uitsluitend de CO2 die aanwezig is in het product (bij de pomp) en die vrijkomt bij verbranding. Dit is echter maar een gedeelte van de totale hoeveelheid CO2 die deze brandstof veroorzaakt. Volgens de well to wheel methodiek wordt alle CO2 die ontstaat bij het opsporen, produceren, raffineren, transporteren en opslaan van deze brandstoffen toegerekend aan die brandstof. Biobrandstoffen worden op een vergelijkbare wijze beoordeeld. Bij het vervoer en de productie van diesel komt ongeveer 0,6 kg CO2 per liter vrij, wat samen ongeveer 3,2 kg CO2, per liter diesel, is.

Maar troost je ondanks je hoog verbruik zul je met je zware LPG-wagen nog altijd minder direct vervuilen als menige dieselpersonenwagen en dan gaat het wel over vervuilende giftige emissies. Euronormgrenzen is bijna puur theorie en worden onder ideale labotoestanden bepaald, in de praktijk wordt in de meeste gevallen het vijfvoudige uitgestoten, tot 10-voudig op korte stukken en koude motor.

Micele
4 december 2014, 13:23
Vervolg, en moest je eens eerlijk googlen op ´ Toyota Tundra CO2 uitstoot ´
vind je dit:
http://carsunplugged.com/nl/01_faq2.php?id=2785&feld=co2

# Toyota Tundra 5.7 - 6 seat
# CO2-uitstoot: 341 g/km
Wat overeenkomt met 19,6 liter LPG/100 km.

De benzine versie heeft namelijk 394 g/km CO2:
http://www.wittkopp-automobile.de/auto-toyota-tundra-1794-edition-crewmax-4x4-5-7-v8-mod-2014-X12315.php

Motordaten: 284 kW (386 PS), 8 Zylinder, Autom. 6-Gang, 4x4, 5.700 ccm, Kraftstoffverbrauch innerorts: 18,6 außerorts: 14,8 kombiniert: 16,6 l/100km Benzin, CO2-Emission kombiniert: 394 g/km, Euro 5,

Ik was dus heel voorzichtig met mijn eerste minimum-schattingen, blijkbaar weegt dat karretje > 2,5 ton.