PDA

View Full Version : Komt er een rijbewijs met punten?


Universalia
11 september 2014, 07:36
Bron (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/belga_20140910-rijbewijs-met-punten)

Detail tekst:

De invoering van een rijbewijs met punten is voer voor discussie voor de zogenaamde "Zweedse" partijen, die onderhandelen over een nieuwe federale regering. CD&V en N-VA zijn expliciet voorstander van het systeem, de liberalen zijn wat meer terughoudend, maar niet a priori tegen.

Goede of slechte zaak, daar blijkt nogal wat verschil van mening over te bestaan.http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/auto-rijden/animaatjes-auto-rijden-78921.gif

Blue Sky
11 september 2014, 07:47
Bron (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/belga_20140910-rijbewijs-met-punten)

Detail tekst:



Goede of slechte zaak, daar blijkt nogal wat verschil van mening over te bestaan.http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/auto-rijden/animaatjes-auto-rijden-78921.gif

Goede of slechte zaak? Lijkt me nogal evident.

Natuurlijk zullen er ook tegenstanders zijn net zoals criminelen strengere straffen een slechte zaak zullen vinden.

maddox
11 september 2014, 08:17
Ik ben niet tegen, maar op voorwaarde dat de punten
1) niet afgenomen worden omdat er een spatje modder op de nummerplaat hing (of soortgelijk GAS boete gezeik)
2) na een bepaalde periode zonder voorwaarde terug komen. (anders is het gewoon een extra belasting)

Eduard Khil
11 september 2014, 08:35
normaal staat het rijbewijs met punten al in de wet. Er is echter nooit een KB gekomen om het uit te voeren.

Rijbewijs met punten is geen slechte zaak. Hopelijk geraken er een hoop slechte chauffeurs hun rijbewijs mee kwijt. Ze moeten dan wel strenger controleren: al te veel zaken blijven nu gewoon ongecontroleerd of onbestraft, waardoor mensen die wel gepakt worden de indruk krijgen dat ze gewoon "pech" hadden

giserke
11 september 2014, 08:39
Ze moeten eens stoppen met gewone mensen te criminaliseren voor van alles en nog wat.
Rijbewijs met punten, GAS boetes etc...
Voor alle pietluttigheden beboeten...

Weg met die shit.

hurricane
11 september 2014, 08:46
Prima idee. Voor zware overtredingen.
Zo gaan we eindelijk misschien eens chauffeurs kweken in plaats van clowns die denken dat de wet niet voor hen gemaakt is !

giserke
11 september 2014, 08:47
Prima idee. Voor zware overtredingen.
Zo gaan we eindelijk misschien eens chauffeurs kweken in plaats van clowns die denken dat de wet niet voor hen gemaakt is !

Wetten worden al gemaakt door clowns. Dus neen dank U.

hurricane
11 september 2014, 08:48
Wetten worden al gemaakt door clowns. Dus neen dank U.

Wacht maar tot er een familielid omkomt door één van die clowns....

giserke
11 september 2014, 08:50
Wacht maar tot er een familielid omkomt door één van die clowns....

Daar zijn andere middelen voor. Wie 100 rijd in de bebouwde kom, een jaar zijn auto kwijt.

dalibor
11 september 2014, 09:06
normaal staat het rijbewijs met punten al in de wet. Er is echter nooit een KB gekomen om het uit te voeren.

Rijbewijs met punten is geen slechte zaak. Hopelijk geraken er een hoop slechte chauffeurs hun rijbewijs mee kwijt. Ze moeten dan wel strenger controleren: al te veel zaken blijven nu gewoon ongecontroleerd of onbestraft, waardoor mensen die wel gepakt worden de indruk krijgen dat ze gewoon "pech" hadden

tl; dr

Eduard Khil
11 september 2014, 09:09
stemmen voor de sossen => tien strafpunten.
geen richtingsaanwijzers => tien strafpunten
middenplakken op autostrate => veertig strafpunten
te traag rijden => vijf strafpunten

dalibor
11 september 2014, 09:14
stemmen voor de sossen => tien strafpunten.
geen richtingsaanwijzers => tien strafpunten
middenplakken op autostrate => veertig strafpunten
te traag rijden => vijf strafpunten

De stemming is geheim Eduard. Of ga je het systeem Mobutu invoeren? :-D

Micele
11 september 2014, 09:52
Op voorwaarde dat er ook gecontroleerd wordt op dé hoofdoorzaken van ongevallen:

1. Voorrangsnegatie: bestaat geen of amper controle op, onder het mom te moeilijk.

2. Veiligheidsafstand (vooral eenrichtingswegen): bestaat geen of amper controle op, onder het mom van te moeilijk. Daarenboven hebben we geen fatsoenlijke wetgeving betreft veiligheidsafstand of je nu bumperkleeft < 5 m, 20 of 40 m afstand houdt bij 120 kmh, wettelijk maakt het geen verschil.

bvb in D is dat wel duidelijk afgelijnd in stappen en navenant strafpunten.

3. Onaangepaste #snelheid (art 10 wegcode) : een flitser kan dat helemaal niet controleren. Enkel mobiele videowagens kunnen dat, maar dat is weer t e moeilijk of te kostelijk.

Verwar oorzaak niet met gevolg, een hogere #impactsnelheid om welke reden dan ook verzwaart de ongevalgevolgen, de massa van het voertuig doet dat eveneens. Bij vrachtwagen- of busongevallen, ook tram met kwetsbare weggebruikers is enkele kmh al voldoende.
"Snelheid" en "voertuigmassa" is evident aan het verkeer, anders bestaat wegverkeer niet. http://upload.wikimedia.org/math/8/1/f/81f0696cafdca3618120471024ff1511.png http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinetische_energie

Menselijke fouten bij ongevallen volgens D (overheid):
http://www.gdv.de/wp-content/uploads/2013/07/GDV-Unfallursachen-2012-Grafik.jpg

Ongevaloorzaken en onderzoek:
http://www.adac.de/_mmm/pdf/Konstellationen_Auffahrunf%C3%A4lle_228KB_76230.pd f

dalibor
11 september 2014, 09:57
Om van de Sonstige Ursachen nog maar te zwijgen!

Micele
11 september 2014, 10:12
Om van de Sonstige Ursachen nog maar te zwijgen!

Idd, als je wilt kan ik je die ook geven. :-)
Veel oorzaken zijn wel geen hoofdoorzaken. ;-)
Een ongeval kan dikwijls ook meerdere oorzaken hebben.

In NL zo´n negentig oorzaken: http://forum.politics.be/showpost.php?p=5088125&postcount=13

Uit een oude Nederlandse database, mogelijke ongevaloorzaken (´98-´99-2000):
Citaat:
Bron: Adviesdienst Verkeer en Vervoer

01 - Stopteken / rood verkeerslicht
02 - Verktkn (niet stoptk) negeren
03 - Eenri-weg in verboden richting
04 - Spookrijder
05 - Geen richting aangeven
06 - Foutief richting aangeven
08 - Ffoutief invoegen
09 - Foutief uitvoegen
11 - Onvoldoende afstand bewaren
12 - Onverwacht remmen
16 - Foutief/onvold voorsorteren
17 - Inhalen rechts
18 - Inhalen links
19 - Snyden
21 - Foutieve parkeermanoeuvre
23 - Als obstakel op weg bevinden
25 - Onvoldoende rechts ryden
26 - Te veel rechts ryden
27 - Verkeerde rybaan/weghelft
28 - Op weg andere verk categorie
30 - Geen voorrang verlenen
31 - Geen doorgang verlenen
35 - Te snel ryden
37 - Fout gebr bedieningsmechanisme
38 - Plotseling oversteken
39 - Foutief bocht doorryden
40 - Onjuiste/geen verlichting voer
41 - Onvoorzichtig portier openen
45 - Doorrijder
46 - Joyriding
49 - Overige fouten bestuurder
50 - Vanachter objekt oversteken
51 - Onvoorzichtig oversteken (niet
52 - Spelen op weg, trottoir ed
53 - Onvoorzichtig op weg lopen
56 - Stopteken/rood verk li negeren
57 - Verkeersteken (=stoptk) negere
58 - Overige fouten voetganger
60 - Storend gedrag geleid dier
61 - Storend gedrag loslopende dier
63 - Overig gedrag dieren
65 - Slippen door sneeuw, yzel ed
66 - Slippen door olie, bladeren ed
70 - Mechanisch gebrek voertuig
74 - Storend gedrag passagier
75 - Weersomstandigheden (mist ed)
76 - Verblinding door zon
77 - Macht over het stuur verliezen
78 - Verliezen van lading
79 - Alkohol/medicyn/druggebruik
80 - Slaap, vermoeidheid, ziekte
82 - Schuld van derden
84 - Los voorwerp op de weg
85 - Ander ongeval
88 - Lading/onderdeel a/b botser
95 - Overige toedrachten

35 - Te snel ryden was voor gemiddeld 3,37 % hoofdverantwoordelijk van alle ongevallen over die 3 jaar.
ongevallen heben "meestal" meerdere oorzaken.

In D ook ongeveer zoveel :
http://forum.politics.be/showpost.php?p=5088504&postcount=16

Maar als men nu eens begon met de hoofdoorzaken ? :-D

Micele
11 september 2014, 10:33
Een vbtje veiligheidsafstand-strafpunten uit D bij 120 kmh:

Bei 120 km/h drohen folgende Strafen:

Ab 30 m Abstand: 35 Euro.
Weniger als 30 m Abstand: 75 Euro und 1 Punkt.
Weniger als 24 m Abstand: 100 Euro und 1 Punkt.
Weniger als 18 m Abstand: 160 Euro, 2 Punkte und 1 Monat Fahrverbot.
Weniger als 12 m Abstand: 240 Euro, 2 Punkte und 2 Monate Fahrverbot.
Weniger als 6 m Abstand: 320 Euro, 2 Punkte und 3 Monate Fahrverbot.

https://www.bussgeldkataloge.de/ (link-venster onderaan voor afstand)
Voer dat eens in op de BE-snelweg... :-D

Alle 16 links, alle strafpunten volgens, online-rekenaar, en uitleg puntensysteem:
http://www.bussgeld-info.de/

Neuer Bußgeldkatalog 2014 – Punktekatalog mit Bußgeldrechner
Bitte wählen Sie jetzt eine Bußgeldtabelle aus dem Bußgeldkatalog 2014 aus:

Abstandsverstöße
Alkohol
Beleuchtung & Warnzeichen
Drogen
Geschwindigkeitsüberschreitung
Halten und Parken
TÜV und Papiere
Polizei
Sicherheit
Straßenbenutzung
Straßenverkehr
Überholen
Umweltschutz und Sauberkeit
Unfall
Vorfahrt und Rote Ampel
Wenden und Abbiegen

…oder nutzen Sie unseren Bußgeldrechner!
Natuurlijk zijn strafpunten enkel voor (zeer) zware overtredingen die wat met de veiligheid te maken hebben. Veel leesplezier. ;-)

vb buiten bbk _ binnen bbk, overschrijden snelheidslimiet - na aftrek correctiemarge (-3 kmh < 100 kmh /-3 % > 100 kmh) - met:
Geschwindigkeitsüberschreitung Außerorts
Bußgeld Punkte Fahrverbot
bis 10 km/h 10 EUR
11 bis 15 km/h 20 EUR
16 bis 20 km/h 30 EUR
21 bis 25 km/h 70 EUR 1
26 bis 30 km/h 80 EUR 1
31 bis 40 km/h 120 EUR 1
41 bis 50 km/h 160 EUR 2 1 Monat
51 bis 60 km/h 240 EUR 2 1 Monat
61 bis 70 km/h 440 EUR 2 2 Monate
über 70 km/h 600 EUR 2 3 Monate

Geschwindigkeitsüberschreitung Innerorts
Bußgeld Punkte Fahrverbot
bis 10 km/h 15 EUR
11 bis 15 km/h 25 EUR
16 bis 20 km/h 35 EUR
21 bis 25 km/h 80 EUR 1
26 bis 30 km/h 100 EUR 1
31 bis 40 km/h 160 EUR 2 1 Monat
41 bis 50 km/h 200 EUR 2 1 Monat
51 bis 60 km/h 280 EUR 2 2 Monate
61 bis 70 km/h 480 EUR 2 3 Monate
über 70 km/h 680 EUR 2 3 Monate

De schoofzak
11 september 2014, 10:54
Op voorwaarde dat er ook gecontroleerd wordt op dé hoofdoorzaken van ongevallen:

1. Voorrangsnegatie: bestaat geen of amper controle op, onder het mom te moeilijk.
....


Voorrangsnegatie wordt door de bestuurder afkomstig uit een (grote) stad veel strikter geïnterpreteerd dan in dorpjes op de boerenbuiten, waar "uw voorrang pakken" gelijk staat met platvloerse onbeleefdheid.
Men heeft er wel voorrang, maar men is zo voorzichtig dat als de andere zich vergist, men een ongeval toch kan vermijden.


Maar wat ik wou zeggen:
het is een schande: toen den dikke Dehaene nog (kleine) minister (vakminister, van verkeer) was, heeft het parlement gestemd.
In een democratie ....

.

Micele
11 september 2014, 14:14
Maar wat ik wou zeggen:
het is een schande: toen den dikke Dehaene nog (kleine) minister (vakminister, van verkeer) was, heeft het parlement gestemd.
In een democratie .....
Idd toen of juli 1990.

Of volgend jaar hebben we een kwarteeuw een goedgekeurde wet puntenrijbewijs.

Blijkbaar zoeken ze nog altijd naar een fatsoenlijke (totaal nieuwe) wegcode, een navenant fatsoenlijke boetecatalogus, een navenant fatsoenlijke pakkans op alle ongevaloorzaken, en natuurlijk-evident een fatsoenlijk gemaakte databank, dito opvolging.

Historiek (nu) meer als 24 jaar puntenrijbewijs in Belgie:
http://www.duurzame-mobiliteit.be/artikel/20-jaar-rijbewijs-met-punten-belgi%C3%AB

20 jaar rijbewijs met punten in België

Op 18 juli vieren we de 20e verjaardag van het rijbewijs met punten in België. “Hoezo?”, denkt de Belgische bestuurder meteen, “In België bestaat er toch geen rijbewijs met punten?”. 20 jaar geleden werd de wetgeving rond het rijbewijs met punten op punt gesteld door toenmalig minister van Verkeer Jean-Luc Dehaene (Koninklijk Besluit van 18 juli 1990), enkel de uitvoeringsbesluiten lieten op zich wachten. De praktische implementatie bleek evenwel niet zo eenvoudig. Een databank met alle verkeersovertredingen werd een werk van (heel) lange adem.

Historiek

19 van de 27 EU-lidstaten hebben een of andere vorm van het rijbewijs op punten. In Duitsland bestaat het al sinds 1974. In 1992 volgden Frankrijk en Groot-Brittannië en in 2002 Luxemburg en Ierland. Nederland voerde in 2002 een puntenrijbewijs voor beginnende bestuurders in. Zelfs Spanje ging België vooraf en heeft een rijbewijs op punten sinds 1 juli 2006.

Onderdeel van het verkeersveiligheidsbeleid

Het rijbewijs met punten is een bijkomende maatregel om de handhaving (Enforcement) te verbeteren. Een verkeersveiligheidsbeleid kan niet functioneren zonder ook een actief beleid te voeren inzake gedrag (Education) en infrastructuur (Engineering). Het rijbewijs met punten is dus niet zaligmakend, maar dient gepaard te gaan met meer controles (repressie) om een hogere pakkans te realiseren. Met de huidige pakkans blijft het rijbewijs met punten een lachtertje.

Breed draagvlak

Er is een draagvlak voor het rijbewijs met punten: in verschillende internationale studies bleek een meerderheid van de bevolking gevonden voor de invoering ervan. Toch heeft het rijbewijs met punten ook veel (actieve) tegenstanders. De tegenstanders voeren meestal twee argumenten aan waarmee ze willen aantonen dat het rijbewijs met punten ook negatieve gevolgen heeft op de verkeersveiligheid.

Er zouden meer mensen zonder rijbewijs (en bijgevolg onverzekerd) rondrijden. Wanneer het rijbewijs afgenomen wordt door het overschrijden van het puntentotaal zullen een aantal mensen toch met de auto blijven rondrijden, maar dan zonder rijbewijs. Vooral in Australië bleek dit een belangrijk en ongewenst neveneffect. Ook vandaag zien we dat al: hardleerse verkeersovertreders (hoofdzakelijk rijden onder invloed) waarvan het rijbewijs voor langere periode ingetrokken wordt, kruipen toch achter het stuur. Slechts een beperkt aantal ervan loopt tegen de lamp, meestal ten gevolge van (andermaal) een ongeval. In feite is dit geen argument tegen het rijbewijs met punten, maar een pleidooi voor een gevoelige verhoging van de pakkans.
Het aantal vluchtmisdrijven zou nog verder toenemen. Ook dit is nu vaak het geval, zeker in het geval van alcohol- of drugsmisbruik. Lange tijd werd het vluchtmisdrijf minder zwaar bestraft dan het alcohol- of drugsgebruik en dit werkte het vluchtmisdrijf nog meer in de hand. Ook dit is geen argument tegen het rijbewijs met punten, maar een argument voor het (veel) strenger bestraffen van het vluchtmisdrijf (o.a. met het intrekken van het rijbewijs en zelfs gevangenisstraffen).
De invoering van het rijbewijs op punten staat al een tijdje hoog op de prioriteitenlijst van de federale ministers en staatssecretarissen voor Mobiliteit (zie vorige beleidsnota, waar 1 januari 2012 naar voor geschoven wordt). We hopen dat de volgende federale regering er nu snel werk van maakt.

Vrijheideerst
11 september 2014, 18:07
Ik ben niet tegen, maar op voorwaarde dat de punten
1) niet afgenomen worden omdat er een spatje modder op de nummerplaat hing (of soortgelijk GAS boete gezeik)
2) na een bepaalde periode zonder voorwaarde terug komen. (anders is het gewoon een extra belasting)

En hier wringt het schoentje.

IK ben trouwens ook voor hoor.

non-conformist
11 september 2014, 18:08
Bron (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/belga_20140910-rijbewijs-met-punten)

Detail tekst:



Goede of slechte zaak, daar blijkt nogal wat verschil van mening over te bestaan.http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/auto-rijden/animaatjes-auto-rijden-78921.gif

Nog een reden om tegen de NVA te zijn.

Hypochonder
11 september 2014, 18:18
Ik ben voor. Ik weet dat als er zo'n systeem komt ik zelf voorzichtiger zal zijn in het verkeer dus is dat zeker niet slecht.

Vrijheideerst
11 september 2014, 18:19
Ik ben voor. Ik weet dat als er zo'n systeem komt ik zelf voorzichtiger zal zijn in het verkeer dus is dat zeker niet slecht.

Probleem is dat het alleen zal gebruikt worden om nog meer te flitsen en te controleren, en zo nog minder aandacht besteden aan andere criminaliteit.

cookie monster
12 september 2014, 00:01
Ik ben niet tegen, maar op voorwaarde dat de punten
1) niet afgenomen worden omdat er een spatje modder op de nummerplaat hing (of soortgelijk GAS boete gezeik)
2
2) na een bepaalde periode zonder voorwaarde terug komen. (anders is het gewoon een extra belasting)
ipv Besparingen uit te voeren zoals bv: kortingen afschaffen ,
BTW verhogen e.d. !! De boetes 10x verhogen !!!!
Sommige brokkenmakers of hardrijders zijn hardleers !!!!
Ik ken er zelf die voldoende boetes krijgen , en blijven gas geven ,
zijn ze pissig telkens ze boetes ontvangen !!
Zij vinden dat de snelheid omhoog moet , omdat zij dat ZO vinden !!!!Excuses als: "Ja maar , op deze baan kan je gerust 90 ipv 70" !!
Of waar bv werken op snelweg , 70km/h toegestaan , 130 of meer ,
want in sommige gevallen de baan is breed genoeg , want ....
70km/h is verdomd traag !!!!
Wel , ze zien de situatie enkel vanuit hun standpunt !!
Ik vind zulke niet bekwaam om een rijbewijs te hebben !!!!

Awel , misschien extreem , maar ....
Zeker in geval van onder invloed en/of TE snel rijden !!!!
1) Rijbewijs inleveren + zware boete + rijles volgen + examen !!
2) Betrappen ze u daarna weeral onder invloed + eventueel TE snel ,
rijbewijs definitief inleveren + zware boete
en desnoods (tot levenslang) bak , naargelang de situatie !!!!
Mocht u toch vrijkomen , geen rijbewijs meer mogelijk !!!!
3) Betrappen ze u zonder rijbewijs , (1) & (2) , zware boete
+ in geval van 1 & u bent nuchter: 5 jaar rijverbod
- mits medische goedkeuring weer rijles + examen volgen

+ in geval van 2 , tot levenslang bak , naargelang de situatie !!!!
Ook het voertuig welke u dan bestuurt ==> in beslag name !!!!
4) U bent schuldige in een (dodelijk) ongeval
+ u bent onder invloed en/of TE snel ,
- Definitief GEEN rijbewijs meer mogelijk
- tot levenslang bak , naargelang de situatie
- zware boetes
- schadevergoeding aan de slachtoffers betalen


Bij nuchter en enkel TE snel:
1 , zware boete (desnoods gebaseerd op het inkomen)
2 , zware boete + rijbewijs 2 weken inleveren
3 , zware boete + rijbewijs inleveren + rijscholing + rijexamen !!
4 , zware boete + rijbewijs & auto inleveren
5 , zware boete + rijbewijs & auto inleveren + bak (tot max.2 jaar)
6 , wordt je betrapt zonder rijbewijs geldend vanaf (2/3/4/5) ,
- auto inleveren + 5 jaar rijverbod (2)
- auto inleveren (3)
- geen rijbewijs meer mogelijk (3/4)
- bak , tot max. 4 jaar (4/5) !!!!
7 , betrapt zonder rijbewijs + schuldige (dodelijk) ongeval
- geen rijbewijs meer mogelijk
- eventueel (4/5) wanneer nuchter !!!!
- schadevergoeding aan de slachtoffers betalen

Henri1
12 september 2014, 05:23
normaal staat het rijbewijs met punten al in de wet. Er is echter nooit een KB gekomen om het uit te voeren.

Rijbewijs met punten is geen slechte zaak. Hopelijk geraken er een hoop slechte chauffeurs hun rijbewijs mee kwijt. Ze moeten dan wel strenger controleren: al te veel zaken blijven nu gewoon ongecontroleerd of onbestraft, waardoor mensen die wel gepakt worden de indruk krijgen dat ze gewoon "pech" hadden

Voor wie is het geen slechte zaak ?
Voor oudjes die hun auto enkel op zondag buitenhalen om 300 meter verder de kerkdienst bij te wonen, of voor de handelsvertegenwoordiger die beroepsmatig 60.000 Km per jaar rijdt ?

subocaj
12 september 2014, 05:51
Voor wie is het geen slechte zaak ?
Voor oudjes die hun auto enkel op zondag buitenhalen om 300 meter verder de kerkdienst bij te wonen, of voor de handelsvertegenwoordiger die beroepsmatig 60.000 Km per jaar rijdt ?

Ik vermoed voor de handelsvertegenwoordiger, die iedereen die zich aan de snelheidsbeperking houd, toch absoluut wil voorbijsteken.

Bobke
12 september 2014, 06:34
Voor.

Skobelev
12 september 2014, 06:43
De punten zouden 10 jaar blijven staan. Indien men voor onnozelheden punten gaat uitdelen gaat er vanaf de leeftijd van pakweg 30 jaar bijna niemand meer met de auto mogen rijden. En dat is toch een prachtige manier om minder wagens op de weg te hebben. :cheer: Laat het ook maar voor beroepchauffeurs gelden hé !! Geen vrachtwagen nog op de weg. :cheer:

De schoofzak
12 september 2014, 08:16
Voor wie is het geen slechte zaak ?
Voor oudjes die hun auto enkel op zondag buitenhalen om 300 meter verder de kerkdienst bij te wonen, of voor de handelsvertegenwoordiger die beroepsmatig 60.000 Km per jaar rijdt ?

Hoe ouderwets !!
Doen die hun werk tegenwoordig niet relatief meer met electronische middelen allerhande ?

Ernstiger nu:

het rijbewijs met punten moet er vooral komen voor die chauffeurs die een groter risico vertonen om mensen overhoop te rijden.

.

De schoofzak
12 september 2014, 08:19
De punten zouden 10 jaar blijven staan. Indien men voor onnozelheden punten gaat uitdelen gaat er vanaf de leeftijd van pakweg 30 jaar bijna niemand meer met de auto mogen rijden. En dat is toch een prachtige manier om minder wagens op de weg te hebben. :cheer: Laat het ook maar voor beroepchauffeurs gelden hé !! Geen vrachtwagen nog op de weg. :cheer:

10 jaar eer een strafpunt zou verdwijnen ?

Als jij daar een ernstige link van kan geven, dan verdwijn ik hier voor 7 dagen en 7 nachten van dit forum.

Ik vrees evenwel dat jij hier maar wat geblaas aan het verkopen zijt.

.

Skobelev
12 september 2014, 08:44
10 jaar eer een strafpunt zou verdwijnen ?

Als jij daar een ernstige link van kan geven, dan verdwijn ik hier voor 7 dagen en 7 nachten van dit forum.

Ik vrees evenwel dat jij hier maar wat geblaas aan het verkopen zijt.

.

Dat was gisteren in het journaal. Als ik me niet vergis, en volgens u maar wat zit te blazen, was dat het systeem in Duitsland en wil men hier iets vergelijkbaars. Misschien kan iemand dat al dan niet bevestigen, 'k ga dat niet opzoeken, ik ben "aan 't werken" ;-)

7 dagen en nachten komen er aan, maar ik wil ze u wel kwijtschelden....;-)

Dutch_Strawberry
12 september 2014, 08:56
Ze moeten eens stoppen met gewone mensen te criminaliseren voor van alles en nog wat.
Rijbewijs met punten, GAS boetes etc...
Voor alle pietluttigheden beboeten...

Weg met die shit.

2! Het is nu al moeilijk genoeg om aan een rijbewijs te geraken...

IanVD
12 september 2014, 09:12
Ik ben voor, maar die arbitraire wachttijd voordat een punt wordt kwijtgescholden mag naar mijn mening gerust aangepast worden.
Iets in de trant van na x jaar of x aantal km zonder overtredingen, zodat het eerlijker verloopt voor de mensen die constant op de baan zijn.

IanVD
12 september 2014, 09:14
2! Het is nu al moeilijk genoeg om aan een rijbewijs te geraken...

Dat is misschien met een reden...

Micele
12 september 2014, 10:04
Dat was gisteren in het journaal. Als ik me niet vergis, en volgens u maar wat zit te blazen, was dat het systeem in Duitsland en wil men hier iets vergelijkbaars. Misschien kan iemand dat al dan niet bevestigen, 'k ga dat niet opzoeken, ik ben "aan 't werken" ;-)

7 dagen en nachten komen er aan, maar ik wil ze u wel kwijtschelden....;-)
Maak het niet zotter als het is, ten eerste de geldboetes in D zijn ten eerste in de regel véél lager voor normale overtredingen omdat ér ook een strafpuntensysteem bestaat, ik heb de # D-boetetabellen voor snelheid hier al geciteerd. Dat zeggen ze natuurlijk niet in het nieuws want dat overnemen zou minder kassa-kassa betekenen, merk tevens op dat de tolerantiemarge in D in principe maar 3 kmh/3 % is of de helft van BE 6 kmh/6%, maar dat compenseert niet veel.

En bij mijn weten controleren "de Belgen" pakweg 95 % enkel op snelheid, dus moesten ze iets overnemen van D zal het zeker iets zijn dat niet op de begroting weegt in tijden van geld zoeken bij de burger... :-D

In Nederland bvb zijn 2/3 van de snelheidsboete-innames overtredingen tot 10 kmh te snel(+ marge). En snelheidsovertredingen maken daar > 80 % uit van alle verkeersboete-kassa...

# ik zal het nog eens doen in het Nederlands:
vergelijk die boetes maar met * onze onmiddelijke inningen ...vanaf 50 € ...

Overtreding snelheid: boete | strafpunten | rijverbod / *BE
tot 10 km/h te snel: 10 EUR | - | - / * 50 €
11 tot 15 km/h te snel: 20 EUR | - | - / 55 tot 75 €
16 tot 20 km/h te snel: 30 EUR | - | - / 80 tot 100 €
21 tot 25 km/h te snel: 70 EUR | 1 | - / 105 tot 125 €
26 tot 30 km/h te snel: 80 EUR | 1 |- / ....>
31 tot 40 km/h te snel:120 EUR | 1 |- /... tot 200 €
41 tot 50 km/h te snel: 160 EUR| 2 | 1 maand / Rijverbod minstens 8 dagen ... >
51 tot 60 km/h te snel: 240 EUR |2 |1 maand
61 tot 70 km/h te snel:440 EUR | 2 | 2 maanden
> 70 km/h te snel : 600 EUR | 2 | 3 maanden / ... tot 5 jaar rijverbod ?
* http://www.wegcode.be/boeteberekening

Duits voorbeeld, kwijtscheldingstermijn:
- gewone overtredingen bvb tem 20 kmh te snel + 3 kmh marge GEEN strafpunten.

1.- 2,5 jaar voor 1 strafpunt per 1 per zware overtreding.
2.- voor de zeer zware overtredingen dus 2 punten per overtreding is dit 5 jaar
3.- enkel de allerzwaarste straffen waar men eensklaps 3 punten voor 1 overtreding krijgt verdwijnen pas na 10 jaar.

Gemakkelijk te onthouden:
- 1 -> 2,5 j
- 2 -> 5 j
- 3 -> 10 j

Staat hier alles te lezen (maar blijkbaar hebben jullie geen (software) "vertaler" ?):
http://www.bussgeld-info.de/

De schoofzak
12 september 2014, 14:02
Dat was gisteren in het journaal. Als ik me niet vergis, en volgens u maar wat zit te blazen, was dat het systeem in Duitsland en wil men hier iets vergelijkbaars. Misschien kan iemand dat al dan niet bevestigen, 'k ga dat niet opzoeken, ik ben "aan 't werken" ;-)

7 dagen en nachten komen er aan, maar ik wil ze u wel kwijtschelden....;-)

Mijn Frans is beter dan mijn Duits, dus mogelijks is dit nog recent van toepassing in Frankrijk:
(voor alle duidelijkheid: je krijgt daar een kapitaal van 12 punten, die je dan kwijt kan spelen ...)

Récupération automatique

Vous êtes informé des reconstitutions de points obtenues par ce moyen par lettre simple.

Attention : la récupération de points lorsqu'on possède un permis de conduire probatoire est différente.


Après 6 mois

En cas d'infraction ayant entraîné le retrait d'un seul point, ce point est ré-attribué 6 mois après son retrait si aucune autre infraction ayant donné lieu �* un retrait de points n'a été commise dans l'intervalle.

Si, au contraire, une infraction a été commise, le premier point est définitivement perdu et ne pourra être récupéré qu'au bout de 2 ans si aucune infraction n'est commise pendant ce délai.



Après 2 ans

Si vous n'avez pas commis d'infraction dans le délai de 2 ans �* compter du paiement de la dernière amende forfaitaire ou de la dernière amende forfaitaire majorée, de l'exécution de la dernière condamnation définitive, votre permis est de nouveau affecté du nombre maximal de points.

Le délai commence �* courir lorsque le Trésor public a encaissé votre chèque ou votre paiement par carte bancaire ou par voie électronique.

Si vous commettez une infraction dans ce délai de 2 ans (exemple : 14 mois après votre dernière infraction), le délai recommence �* courir pour une récupération automatique.




Après 3 ans

Le délai de récupération est de 3 ans sans commettre une nouvelle infraction constituant un délit ou une contravention sanctionnée par une amende de 4ème ou de 5ème classe, par exemple :

excès de vitesse supérieur �* 20 km/h et inférieur �* 50 km/h de la vitesse maximale autorisée,

utilisation d'un téléphone tenu en main,

conduite avec un taux d'alcool dans le sang supérieur �* 0,5 g/l,

conduite sous l'emprise de stupéfiants,

circulation en sens interdit,

non-respect d'un stop ou d'un feu rouge.

Si vous commettez une infraction dans ce délai de 3 ans (exemple : 2 ans et demi après votre dernière infraction), le délai recommence �* courir pour une récupération automatique.




Récupération par stage

Vous pouvez récupérer jusqu'�* 4 points, sans pouvoir dépasser le plafond de 12 points, avant le délai de récupération automatique.

Vous devez, dans ce cas, accepter de suivre un stage de 2 jours de sensibilisation �* la sécurité routière.

Le permis de conduire ne doit pas avoir perdu sa validité. Il n'est donc pas possible de suivre un stage si l'on a reçu une lettre recommandée du ministère de l'intérieur informant de l'invalidation du permis de conduire pour solde de points nul.

À la suite du stage, vous êtes informé des reconstitutions de points obtenues par ce moyen par lettre simple. L'envoi de cette lettre peut prendre plusieurs semaines, mais l'ajout des points est effectif dès le lendemain du stage.

À noter : il n'est possible de suivre qu'un seul stage de sensibilisation �* la sécurité routière par an.http://www.interieur.gouv.fr/A-votre-service/Mes-demarches/Transports/Infractions-aux-regles-de-securite-routiere/Permis-a-points/Recuperation-de-points-du-permis-de-conduire

De schoofzak
12 september 2014, 14:38
De punten zouden 10 jaar blijven staan. Indien men voor onnozelheden punten gaat uitdelen gaat er vanaf de leeftijd van pakweg 30 jaar bijna niemand meer met de auto mogen rijden. En dat is toch een prachtige manier om minder wagens op de weg te hebben. :cheer: Laat het ook maar voor beroepchauffeurs gelden hé !! Geen vrachtwagen nog op de weg. :cheer:

Volgens de Micel is het nogal genuanceerder hé:
"de punten" worden "sommige punten"
en
"voor onnozelheden punten gaan uitdelen" worden "de allerzwaarste sancties van drie Duitse punten ineens".

kom kom ...

.

december
12 september 2014, 16:42
Wordt nog plezant in een land als België, waar de verkeersinfrastructuur dusdanig ineenzit dat het quasi onmogelijk is om niet in overtreding te rijden. :lol:

Een auto wordt op die manier natuurlijk pas écht onbetaalbaar voor het gros van de mensen (en zeker voor jongeren, waarvan verondersteld wordt dat ze een rijbewijs hebben wanneer ze gaan solliciteren).

Micele
12 september 2014, 17:51
Van mij mogen ze het D-systeem overnemen als ze de algemene 100 kmh-limiet buiten de bebouwde kom overnemen. ;-)

Want in traag-Vlaanderen is de algemene "officieuse" limiet eerder 70 kmh geworden, dus -duidelijk- buiten bebouwde kom ipv de officiële 90 kmh volgens artikel 11.
Vandaag nog een langere rit in het rustige Limburg gemaakt, ze maken er een sport van de 70 kmh van de lichte lintbebouwing gewoon door te trekken tot op de brede wegen kilometerslang door niemandsland. Google view heeft actuele foto´s. ;-)


https://geo0.ggpht.com/cbk?cb_client=maps_sv.tactile&authuser=0&hl=de&output=thumbnail&thumb=2&panoid=DIvYTZCHd1muWaekz6qzeg&w=402&h=168&yaw=145.83616135398344&pitch=-1.0419570914111773&ll=51.00106007709984,5.609886288336258
Steenweg naar As
Maasmechelen, Flanders
Street View - Aug. 2013

groot beeld: https://www.google.nl/maps/@51.0010601,5.6098863,3a,75y,145.84h,91.04t/data=!3m5!1e1!3m3!1sDIvYTZCHd1muWaekz6qzeg!2e0!5s2 009-04 tja met (onderbord 4,5 km lang) oppassen voor overstekend wild...
klik je het datalink aan linsboven(met klokje) zie je dat in april 2009 die weg 90 kmh had (of geen 70-C43)


- nog zo eentje, foto 2009 niemandsland Limburg toen nog algemeen 90 kmh:
https://geo0.ggpht.com/cbk?cb_client=maps_sv.tactile&authuser=0&hl=nl&output=thumbnail&thumb=2&panoid=xRx5dnHLSmqFf67ztgP5NA&w=402&h=168&yaw=305.07786150990194&pitch=10.430282229636532&ll=51.0387122,5.6877963
Europalaan, Dilsen-Stokkem, Vlaams Gewest
Street View - jun. 2009

4 jaar later, augustus 2013: https://www.google.be/maps/@51.0387122,5.6877963,3a,75y,308.83h,87.91t/data=!3m5!1e1!3m3!1sxRx5dnHLSmqFf67ztgP5NA!2e0!5s2 009-06?hl=nl :roll:

non-conformist
12 september 2014, 20:47
Hoe ouderwets !!
Doen die hun werk tegenwoordig niet relatief meer met electronische middelen allerhande ?

Ernstiger nu:

het rijbewijs met punten moet er vooral komen voor die chauffeurs die een groter risico vertonen om mensen overhoop te rijden.

.

Wat een gezeik

Ik denk dat U overduidelijk het aantal mensen onderschat dat voor zijn job op de baan zit.

Maar als U morgen een verzekering nodig hebt, of U wil producten hebben, dan zal U er misschien zelf voor mogen rijden. En dan hoop ik dat U punten gaat scoren, want ze zullen op U zitten loeren.

De schoofzak
13 september 2014, 07:24
Wordt nog plezant in een land als België, waar de verkeersinfrastructuur dusdanig ineenzit dat het quasi onmogelijk is om niet in overtreding te rijden. :lol:

Een auto wordt op die manier natuurlijk pas écht onbetaalbaar voor het gros van de mensen (en zeker voor jongeren, waarvan verondersteld wordt dat ze een rijbewijs hebben wanneer ze gaan solliciteren).

Ik ben al even met pensioen, en rij sedert mijn 18° verjaardag.
Sedert een jaar of tien ook met de moto.

Eén keer hebben ze me liggen gehad: 50 euro boete omdat ik 57 per uur reed.

Ik moet wel zeggen: ik rij nooit ofte nooit met meer dan twee pinten of met meer dan één Duvel in mijn lijf.
Dus die ene keer dat ze me deden blazen, was ook ok.

.

De schoofzak
13 september 2014, 07:28
Van mij mogen ze het D-systeem overnemen als ze de algemene 100 kmh-limiet buiten de bebouwde kom overnemen. ;-)
...


In het algemeen ben ik voorstander van eerder lagere snelheidslimieten.

Maar wel akkoord: op een gewestweg waar de fietspaden afgescheiden liggen, en waar geen ongevallen gebeuren, mag men naar 90 gaan.

Ik heb een vage indruk dat zoiets alleen in West-Vlaanderen aangedurfd wordt.

.

Bobke
13 september 2014, 08:21
Probleem is dat het alleen zal gebruikt worden om nog meer te flitsen en te controleren, en zo nog minder aandacht besteden aan andere criminaliteit.
Integendeel.
De hardleerse bestuurders verdwijnen uit het verkeer en kunnen niet meer als melkkoe gebruikt worden.
Nu kunnen kapitaalkrachtige bestuurders hun associaal rijgedrag eindeloos volhouden.

Henri1
13 september 2014, 08:49
Hoe ouderwets !!
Doen die hun werk tegenwoordig niet relatief meer met electronische middelen allerhande ?

Ernstiger nu:

het rijbewijs met punten moet er vooral komen voor die chauffeurs die een groter risico vertonen om mensen overhoop te rijden.

.

Haat ons de zaken nog wat verruimen.
De opgelopen strafpunten voor mensen die met een SUV rijden verdubbelen. Reden: als je met een SUV tegen een voetganger aan rijdt is de impact groter.

De schoofzak
13 september 2014, 09:18
Haat ons de zaken nog wat verruimen.
De opgelopen strafpunten voor mensen die met een SUV rijden verdubbelen. Reden: als je met een SUV tegen een voetganger aan rijdt is de impact groter.

Mooie flapsus linguae :lol:

.

HRobin
13 september 2014, 09:20
Haat ons de zaken nog wat verruimen.
De opgelopen strafpunten voor mensen die met een SUV rijden verdubbelen. Reden: als je met een SUV tegen een voetganger aan rijdt is de impact groter.En welke factor wil je dan toepassen bij vrachtwagenchauffeurs?

Micele
13 september 2014, 10:07
In het algemeen ben ik voorstander van eerder lagere snelheidslimieten.
Een limiet moet een limiet blijven. Als je persoonlijk voorstander bent aan lagere snelheden te rijden bij een 90- of 100-limiet mag je die daar ook altijd rijden, dus hoe kan men dan "voorstander" zijn van "lagere limieten" ?

Of een te lage limiet is geen limiet meer -in goede omstandigheden- zoals het zou moeten zijn (en zoals het in de Duitse wegcode staat)

V85-metingen in België (dus 85 % van de autobestuurders) door de BIVV, tonen aan dat die "absurde 70-limiet" - die niet als algemene limiet in de wegcode staat - ca. 20 kmh onder de V85 ligt.
De "70 kmh buiten de bebouwde kom" is dus een totaal onaangepaste snelheidsbeperking* en wordt gewoon door de strot geduwd om de kassa te spijzen.
* http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=460
SNELHEIDSBEPERKINGEN : OOK EEN KWESTIE VAN GELOOFWAARDIGHEID
Net zoals onaangepaste snelheden bestaat er ook zoiets als onaangepaste snelheidsbeperkingen.

Maar wel akkoord: op een gewestweg waar de fietspaden afgescheiden liggen, en waar geen ongevallen gebeuren, mag men naar 90 gaan.
90 kmh op de r�*jbaan -ver buiten de bebouwde kom- heeft weinig te maken met al dan niet gescheiden (toevallige) fietspaden (die geen deel uitmaken van de rijbaan). En een snelheidslimiet heeft al helemaal niets te maken (ttz heeft geen directe relatie) met het aantal ongevallen en de ernst ervan op een bepaald wegsegment (studies in overvloed, tot in den treure hier al geciteerd).

Ik heb een vage indruk dat zoiets alleen in West-Vlaanderen aangedurfd wordt.
Mag weinig met durven te maken hebben (maar je wijst al aan dat er willekeur is naargelang wegbeheerder), het staat zelfs -nog altijd- duidelijk in de wet namelijk artikel 11 over algemene snelheidsbeperkingen: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/170-art11
Men leest veel uit de tweede zin van artikel 11:
Artikel 11. Snelheidsbeperkingen
...
Op #sommige openbare wegen #kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43. ...

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
1° tot 120 km per uur : ...
2° tot 90 km per uur : ...

Met die 90 [1+1]/120 kmh (2[+]2) was er helemaal niets aan de hand, alleen was het ambetant voor de flitsbrigade omdat er veel te weinig die limiet + correctiemarge overschreden en ze stonden toch daar hun tijd te verdoen. Nochtans zijn er flitsmogelijkheden genoeg IN de bebouwde kom (30/50/zelden 70) en lintbebouwing-70 buiten de bbk. Ook in de talrijke zone 30-50-70 waar tenminste voldoende zwakke weggebruikers verkeren.

Dus hebben ze, ik herhaal ver buiten de bebouwde kom en lichte lintbebouwing, massa´s C43-borden gepland (verplicht na elk pietluttig kp) wat gewoon de wetgeving verkrachten is, een C43-bord is een afwijking (#kan... #sommige...) van de algemene limiet (ook hoger mogelijk) maar mag geen C43-virus worden die zich zomaar willekeurig doortrekt, het kan toch niet dat de limiet in niemandsland doorgaand-70 kmh is en als men een (lichte) lintbebouwing (steeds buiten bbk) doorrrijdt daar de limiet eveneneens 70 kmh blijft of omgekeerd, geen spatje verschil dus). De bestuurders krijgen de indruk dat men die borden buiten de bbk vergeten heeft weg te halen na wegenwerken.

Als de wegbeheerder de wet overvloedig gaat misbruiken moet ze niet verwachten dat weggebruikers zich aan misbruikte wetten gaan houden.

Dan kunnen al die hypocriete idioten de meeste bestuurders nog uitmaken voor snelheidsduivels als ze 85 kmh rijden op een absurde 70 kmh limiet - door een bos van borden - in niemandsland, niemand zal die onnozelaars horen.

Vrijheideerst
13 september 2014, 10:33
De punten zouden 10 jaar blijven staan. Indien men voor onnozelheden punten gaat uitdelen gaat er vanaf de leeftijd van pakweg 30 jaar bijna niemand meer met de auto mogen rijden. En dat is toch een prachtige manier om minder wagens op de weg te hebben. :cheer: Laat het ook maar voor beroepchauffeurs gelden hé !! Geen vrachtwagen nog op de weg. :cheer:

1933 is gelukkig ver weg.

Vrijheideerst
13 september 2014, 10:39
Integendeel.
De hardleerse bestuurders verdwijnen uit het verkeer en kunnen niet meer als melkkoe gebruikt worden.
Nu kunnen kapitaalkrachtige bestuurders hun associaal rijgedrag eindeloos volhouden.

Dat is de bedoeling, maar dat is nooit wat er gebeurt met zo'n acties.

Tenzij jij nog gelooft dat iedereen die geflitst wordt 120 rijdt waar hij 70 mag en zo'n "marathons" alleen voor de verkeersveiligheid zijn.

Henri1
13 september 2014, 11:24
En welke factor wil je dan toepassen bij vrachtwagenchauffeurs?

U heeft hier een onomstotelijk punt.

SMI94
13 september 2014, 12:41
2! Het is nu al moeilijk genoeg om aan een rijbewijs te geraken...

Echt? Elke dag kom ik talloze exemplaren tegen waarbij je je eigenlijk afvraagt hoe die ooit een rijbewijs gehaald hebben...

lohabra
13 september 2014, 12:57
Integendeel.
De hardleerse bestuurders verdwijnen uit het verkeer en kunnen niet meer als melkkoe gebruikt worden.

Alleen als er nadien eindelijk ook eens controle komt op het rijden zonder (geldig) rijbewijs. Anders heeft het geen zin.

Skobelev
13 september 2014, 22:25
Echt? Elke dag kom ik talloze exemplaren tegen waarbij je je eigenlijk afvraagt hoe die ooit een rijbewijs gehaald hebben...

gekregen bij een tros bananen....:?

Demper
13 september 2014, 22:27
Echt? Elke dag kom ik talloze exemplaren tegen waarbij je je eigenlijk afvraagt hoe die ooit een rijbewijs gehaald hebben...

Wat denk je dat zo een examinator doet, als papa moslim en zoon moslim schuimbekkend voor hun neus staan met de vraag of hij geslaagd is?

Universalia
14 september 2014, 06:28
Wat denk je dat zo een examinator doet, als papa moslim en zoon moslim schuimbekkend voor hun neus staan met de vraag of hij geslaagd is?

Meestal zal het er zo uitzien denk ik ... :rofl:

http://craigslol.com/wp-content/uploads/poop-pants-caption-contest.jpg

Pandareus
14 september 2014, 06:35
Ze moeten eens stoppen met gewone mensen te criminaliseren voor van alles en nog wat.
Rijbewijs met punten, GAS boetes etc...
Voor alle pietluttigheden beboeten...

Weg met die shit.

x 2

De schoofzak
14 september 2014, 07:37
Ze moeten eens stoppen met gewone mensen te criminaliseren voor van alles en nog wat.
Rijbewijs met punten, GAS boetes etc...
Voor alle pietluttigheden beboeten...

Weg met die shit.

Tut tut, ge moet maar niet te rap rijden, een Bob kiezen als ge wilt zuipen, en ge moet uw vuil maar naar het containerpark doen en er een euro of twee voor betalen.

.

IanVD
14 september 2014, 08:40
Wat denk je dat zo een examinator doet, als papa moslim en zoon moslim schuimbekkend voor hun neus staan met de vraag of hij geslaagd is?

Examen? Die kopen vlug hun rijbewijs in Marokko en laten het hier inruilen. :roll:

Ratatosk
14 september 2014, 12:37
Tegen omdat het systeem geen rekening houdt met de context van de overtreding. Niemand is perfect in het verkeer en een aantal kleine overtredingen zouden al tot verlies van het rijbewijs kunnen geven. Dit laatste kan juist sociale gevolgen geven.

Bovendien heeft men nu al de middelen om hardleerse verkeersovertreders zwaar te bestraffen. Dit moet voldoende zijn.

De schoofzak
14 september 2014, 13:06
Tegen omdat het systeem geen rekening houdt met de context van de overtreding. Niemand is perfect in het verkeer en een aantal kleine overtredingen zouden al tot verlies van het rijbewijs kunnen geven. Dit laatste kan juist sociale gevolgen geven.

Bovendien heeft men nu al de middelen om hardleerse verkeersovertreders zwaar te bestraffen. Dit moet voldoende zijn.

De context van de overtreding wordt bekeken bij de afhandeling van de overtreding zelf.

Verder gaat het niet om gewoon simpel verkeerd parkeren, maar wel over gevaarlijke overtredingen.

Of zijn ze verkeerd in bijna alle andere landen van de EU ??

.

Bobke
14 september 2014, 16:10
Alleen als er nadien eindelijk ook eens controle komt op het rijden zonder (geldig) rijbewijs. Anders heeft het geen zin.
Natuurlijk.
Maar zoals ge weet worden nu ook al rijbewijzen ingetrokken en die kunnen ook blijven rondrijden.

Bobke
14 september 2014, 16:11
Wat denk je dat zo een examinator doet, als papa moslim en zoon moslim schuimbekkend voor hun neus staan met de vraag of hij geslaagd is?
Buizen wegens verkeersagressie hoop ik.

lohabra
14 september 2014, 19:09
Natuurlijk.
Maar zoals ge weet worden nu ook al rijbewijzen ingetrokken en die kunnen ook blijven rondrijden.

Dat is het 'm nu net.

lohabra
14 september 2014, 19:17
Wat denk je dat zo een examinator doet, als papa moslim en zoon moslim schuimbekkend voor hun neus staan met de vraag of hij geslaagd is?

Hem toch buizen als daar een gegronde reden toe is. Desnoods politiehulp inschakelen. Wat ik in het examencentrum in Deurne bvb al meermaals gezien heb.

In Kontich is er bvb ook een beëdigde tolk, de Arabische talen machtig. Hij geniet bij die bevolkingsgroep een aardig aanzien. Ik heb 'm daar al meer dan eens tussenbeide zien komen tussen zo'n gebuisd kereltje en de examinator. Komt er gewoonlijk op neer: "Kijk, ben je niet akkoord, ziedaar aan 't prikbord de verhaalprocedure. Maar met je grote bek, mag je NU ophoepelen". Weg grote bek bij het gebuisd kereltje, en met de staart tussen de benen naar huis. Het enige waar hij dan nog mee bezig is, is om een goeie uitleg te hebben voor thuis. Anders zwaait er wat bij de pa. Immers, wat pa, broers, neven, whatever .... van de examinator mss niet zouden accepteren, accepteren ze dan weer wél verdomd goed van iemand die als 1 van hun beschouwd wordt.

Demper
14 september 2014, 19:21
accepteren ze dan weer wél verdomd goed van iemand die als 1 van hun beschouwd wordt

Ja, dat is wel mooi.

Vlamingen worden als uitschot aanzien in hun eigen land.

De schoofzak
14 september 2014, 20:53
Ja, dat is wel mooi.

Vlamingen worden als uitschot aanzien in hun eigen land.

Die gasten zijn pertang anders geprogrammeerd.
In hun eigen land hebben ze wel respect voor de vertegenwoordigers van de overheid.

Maar wij hebben zoiets van "een ambtenaar dient enkel om op te kakken".
Advocaat inschakelen als kindje lief een buis krijgt op school.
Topadvocaten ongestoord misdaadgeld laten verdienen door hen toe te laten op de flikken te kakken.
Beroep doen op dienstbetoon van politici van oude machtspartijen, om voordelen te bekomen die een objectieve en neutrale ambtenaar niet verleent.
...

Op dat gebied zijn ze wel rap ingeburgerd.

.

lohabra
14 september 2014, 21:42
Ja, dat is wel mooi.

Vlamingen worden als uitschot aanzien in hun eigen land.

Meent ge soms dat de Vlaming veel beter doet tegen de examinator, als hij gebuisd is ?

't Ligt aan 't systeem, 't ligt aan een te strenge examinator, 't ligt aan de lesgever, .... Maar 't ligt NOOIT aan de kandidaat zélf die een ganse rist stommiteiten uitgehaald heeft tijdens de examenrit.....

Rudy
24 mei 2022, 19:46
Vias pleit voor rijbewijs met punten om lichtere overtredingen beter op te volgen.

Het verkeersveiligheidsinstituut Vias pleit ervoor om snel een rijbewijs met punten in te voeren waar tot op een bepaald niveau automatisch maatregelen aan gekoppeld zijn. Dat staat in een studie op vraag van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Wie verschillende inbreuken begaat, zou na een reeks sancties dan voor de rechter moeten verschijnen.

Bron: VRT NWS (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05/24/vias-rijbewijs-met-punten/)

De lichtere inbreuken worden zogezegd blijkbaar niet opgevolgd.

Bierke
25 mei 2022, 14:38
Vias pleit voor rijbewijs met punten om lichtere overtredingen beter op te volgen.

Het verkeersveiligheidsinstituut Vias pleit ervoor om snel een rijbewijs met punten in te voeren waar tot op een bepaald niveau automatisch maatregelen aan gekoppeld zijn. Dat staat in een studie op vraag van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Wie verschillende inbreuken begaat, zou na een reeks sancties dan voor de rechter moeten verschijnen.

Bron: VRT NWS (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05/24/vias-rijbewijs-met-punten/)

De lichtere inbreuken worden zogezegd blijkbaar niet opgevolgd.

En de tjeven zijn er weer als de kippen bij, alles om in de belangstelling te komen en Kinderopvang Beke, AntiBoer Crevits en Spook Coens zo snel mogelijk te vergeten.
https://www.hln.be/binnenland/minister-verlinden-pleit-voor-snelle-invoering-rijbewijs-met-punten~a0a86863/

Om te kotsen, er zijn boetes voor overtredingen.

morte-vivante
25 mei 2022, 14:59
Dees keer is het voor echt!

Jan Janssen
25 mei 2022, 15:33
Dees keer is het voor echt!

Hoeveel slachtoffers zouden echt het slachtoffer zijn omdat iemand 80 of 90 rijdt waar men 70 mag rijden?

Ik denk dat er meer slachtoffers vallen omdat de mensen bijna in slaap worden gewiegd door het overal traag te moeten rijden en nog eerder afgeleid zijn.

Hier hebben ze pas een trajectcontrole geplaatst langs een weg waar geen huizen zijn en de fietspaden 2 meter van de weg afliggen.

Vroeger mocht je daar altijd 90 en toen gebeurde daar nog minder accidenten dan tegenwoordig.

Bierke
25 mei 2022, 18:31
Hoeveel slachtoffers zouden echt het slachtoffer zijn omdat iemand 80 of 90 rijdt waar men 70 mag rijden?

Ik denk dat er meer slachtoffers vallen omdat de mensen bijna in slaap worden gewiegd door het overal traag te moeten rijden en nog eerder afgeleid zijn.

Hier hebben ze pas een trajectcontrole geplaatst langs een weg waar geen huizen zijn en de fietspaden 2 meter van de weg afliggen.

Vroeger mocht je daar altijd 90 en toen gebeurde daar nog minder accidenten dan tegenwoordig.

Inderdaad die snelheidsbeperkingen 50 naar 30, 90 naar 70, leiden enkel tot een vals gevoel van veiligheid, terwijl zotten er nog steeds van doorrazen, met of zonder rijbewijs. Dus dat puntensysteem gaat ook niet veel helpen hoor, de wagen openbaar verkopen wel.
En het ergste nog, Vias schermt met verkeersveiligheid maar trekt in twijfel dat het inhaalverbod bij regenweer dient gehandhaafd te blijven (ingevoerd in 2004 dacht ik) omdat het in ons omringende landen ook niet geldig is volgens hen, en dat vrachtwagens verplicht zijn spatlappen te hebben ... Ik betwijfel of die bakfietsidioten ooit al naast een vrachtwagen in regenweer op de snelweg gehangen hebben.

Rudy
25 mei 2022, 19:10
Om te kotsen, er zijn boetes voor overtredingen.
Er zijn mensen die geen last hebben van het betalen van boetes.
Pak efkes of definitief hun rijbewijs af bij 0 punten.

Rudy
25 mei 2022, 19:14
Hoeveel slachtoffers zouden echt het slachtoffer zijn omdat iemand 80 of 90 rijdt waar men 70 mag rijden?

Ik denk dat er meer slachtoffers vallen omdat de mensen bijna in slaap worden gewiegd door het overal traag te moeten rijden en nog eerder afgeleid zijn.

Hier hebben ze pas een trajectcontrole geplaatst langs een weg waar geen huizen zijn en de fietspaden 2 meter van de weg afliggen.

Vroeger mocht je daar altijd 90 en toen gebeurde daar nog minder accidenten dan tegenwoordig.

Moeilijk te geloven.

Rudy
25 mei 2022, 19:19
Inderdaad die snelheidsbeperkingen 50 naar 30, 90 naar 70, leiden enkel tot een vals gevoel van veiligheid, terwijl zotten er nog steeds van doorrazen, met of zonder rijbewijs. Dus dat puntensysteem gaat ook niet veel helpen hoor, de wagen openbaar verkopen wel.
En het ergste nog, Vias schermt met verkeersveiligheid maar trekt in twijfel dat het inhaalverbod bij regenweer dient gehandhaafd te blijven (ingevoerd in 2004 dacht ik) omdat het in ons omringende landen ook niet geldig is volgens hen, en dat vrachtwagens verplicht zijn spatlappen te hebben ... Ik betwijfel of die bakfietsidioten ooit al naast een vrachtwagen in regenweer op de snelweg gehangen hebben.

Dat er maar 30 per uur mag gereden worden, dat heeft een reden. Woonwijk, smalle straten, waar kinderen kunnen oversteken.
In die straten hoef je geen uur aan een stuk 30 per uur te rijden.
Het vals gevoel van veiligheid zit hem in het feit dat je tegenwoordig in veel wagens niet meer voelt hoe hard je rijdt.

Micele
26 mei 2022, 08:42
België is een van de weinige landen die de recidivisten niet willen aanpakken met een "puntenrijbewijs".

5 op 29 Europese landen hebben helemaal geen "soort puntenrijbewijs", maar nemen wie weet andere maatregelen, kan men evtl grondig nachecken.

België, Slovakije, Zweden, Estland en Zwitserland (niet-EU).

In België is alles nog kutter https://www.demorgen.be/nieuws/in-kaart-hoe-belgie-een-europese-uitzondering-is-voor-het-rijbewijs-met-punten~b4dde602/

https://i.redd.it/j73j20k5pf191.png

https://www.reddit.com/r/kutautos/comments/uws5db/in_belgi%C3%AB_is_alles_nog_kutter/

Nochtans is die wet er al lang (Dehaene). En komt om de x-jaar alweer op de politieke tafel, zoals 2014: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/09/14/fact_check_werkthetrijbewijsoppuntenecht-1-2086021/
Fact Check: werkt het rijbewijs op punten écht?

Het kan natuurlijk zijn dat Be te lomp is - of de politieke wil is er nog altijd niet - om dat te organiseren. Ik tip op het laatste. Maar wie weet komt het er ooit. Zo een beetje als met de EU-nummerplaat, België als allerlaatste. Zelfs over het kleurtje werd gediscussieerd.

chris k
26 mei 2022, 09:12
Dat er maar 30 per uur mag gereden worden, dat heeft een reden. Woonwijk, smalle straten, waar kinderen kunnen oversteken.
In die straten hoef je geen uur aan een stuk 30 per uur te rijden.
Het vals gevoel van veiligheid zit hem in het feit dat je tegenwoordig in veel wagens niet meer voelt hoe hard je rijdt.

voelen en niet meer horen ......bij auto's moet het --> bij mensen dan is er iets mis :-P

De schoofzak
26 mei 2022, 09:41
...
Nochtans is die wet er al lang (Dehaene). En komt om de x-jaar alweer op de politieke tafel, zoals 2014:
...


Een grote schande. De wetgevende macht heeft beslist, maar de uitvoerende macht staakt.
En het parlement berust.

Een grote schande.

Ik roep de oppositie op om een wetsvoorstel in te dienen om die wet terug af te schaffen. Beetje vuur stoken onder die Vivaldi-lafaards.

Micele
26 mei 2022, 10:30
België is een van de weinige landen die de recidivisten niet willen aanpakken met een "puntenrijbewijs".

5 op 29 Europese landen hebben helemaal geen "soort puntenrijbewijs", maar nemen wie weet andere maatregelen, kan men evtl grondig nachecken.

België, Slovakije, Zweden, Estland en Zwitserland (niet-EU).

Nagecheckt.

1. Zwitserland heeft een Kaskadensystem (https://www.vsz.ch/strassenverkehr/administrativmassnahmen/kaskade/), tel ik zeker "als een puntenrijbewijs". Blijven nog 4 landen over.

2. Zweden heeft geen puntenrijbewijs (https://travelinformation.eu/sweden-traffic-fines/) ook niet in lichte vorm. Daarvoor hebben ze (als rijk land) wel een van de minste verkeerslachtoffers van Europa. Ze pakken veel meer de weginfrastructuur aan, vooral om de ongevalgevolgen te minimaliseren, Vision Zero (https://www.roadsafetysweden.com/about-the-conference/vision-zero---no-fatalities-or-serious-injuries-through-road-accidents/).

3. Slovakije heeft geen officieel puntenrijbewijs, enkel een milde vorm van aanpakken, kan ik niet echt tellen, kan ook willekeur zijn.
https://speedingeurope.com/slovakia/
There is no penalty point system in Slovakia, but the police can take your license after 3 offenses exceeding €60 within a 12 month period.

4. Estland heeft ook nog geen puntenrijbewijs, maar is op weg er een in te voeren zoals hun buurlanden: https://news.err.ee/1608243528/driving-penalty-points-system-sent-to-government-for-consideration
Driving penalty points system sent to government for consideration

5. België/Belgique? Ik denk het niet, "de Walen" zijn nog veel minder warm te krijgen voor een puntenrijbewijs, slechts 30% zijn ervoor: https://www.rtbf.be/article/le-permis-a-points-bientot-en-vigueur-en-belgique-10979168

La plupart des avis sont défavorables. Seulement 30% des Wallons y sont favorables et 50% en Flandre. Un tel système représente trop de stress, trop de paperasse pour certains automobilistes. D’autres craignent de perdre trop rapidement leur permis. "Avec la zone 30 généralisée, on va perdre trois points ici, trois autres la-bas. Imaginez a la fin de la journée, avec quelques excès de vitesse, on n’a déja plus de permis”, nous confie un automobiliste a Bruxelles.Wat stemmingmakerij of FUD, want strafpunten krijgt men in de regel enkel maar bij zware snelheidsovertredingen, bovendien moet er genoeg inzamelen op een bepaalde periode, en komen de 1-strafpunten evenzo allemaal terug te vervallen na een bepaalde periode (in D na 2,5 jaar (https://www.bussgeld-info.de/wann-verfallen-punkte/)). Gewoon onwetendheid...

• Blijven nog 4 landen op 30 Europese landen (ik tel Malta mee), die geen hebben. Of ~13% van de Europese landen, maar ik zou eerder alle verkeersdeelnemers=inwoners nemen dan is het slechts ~5%. (27,2/527)

Henri1
26 mei 2022, 10:44
Vias pleit voor rijbewijs met punten om lichtere overtredingen beter op te volgen.

Het verkeersveiligheidsinstituut Vias pleit ervoor om snel een rijbewijs met punten in te voeren waar tot op een bepaald niveau automatisch maatregelen aan gekoppeld zijn. Dat staat in een studie op vraag van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Wie verschillende inbreuken begaat, zou na een reeks sancties dan voor de rechter moeten verschijnen.

Bron: VRT NWS (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05/24/vias-rijbewijs-met-punten/)

De lichtere inbreuken worden zogezegd blijkbaar niet opgevolgd.

een regelrechte schande is het.

Enkel over mijn dood lijk.

De schoofzak
27 mei 2022, 12:45
een regelrechte schande is het.

Enkel over mijn dood lijk.

Veel beloven maar weinig geven, ... in vreugde leven.

Bierke
30 mei 2022, 11:47
Dat er maar 30 per uur mag gereden worden, dat heeft een reden. Woonwijk, smalle straten, waar kinderen kunnen oversteken.
In die straten hoef je geen uur aan een stuk 30 per uur te rijden.
Het vals gevoel van veiligheid zit hem in het feit dat je tegenwoordig in veel wagens niet meer voelt hoe hard je rijdt.

Dat er steeds beter geïsoleerde wagens zijn is enkel maar toe te juichen, dat geeft namelijk een rustigere rijervaring en dus een veiligere setting voor alle weggebruikers. Zoals ik zei geven die 30 per uur zones, fietsstraten ed een vals gevoel van veiligheid voor fietsers, belangrijker is (en zeker voor kinderen) een actieve opleiding dat het openbaar domein geen speeltuin is.
https://fietsberaad.be/documenten/fietsers-in-de-jaarlijkse-ongevallencijfers/

fred vanhove
30 mei 2022, 12:04
Het vals gevoel van veiligheid zit hem in het feit dat je tegenwoordig in veel wagens niet meer voelt hoe hard je rijdt.

Niet helemaal mee akkoord. Een moderne wagen is dan ook een pak veiliger. Om dat te weten moet je eens rijden met een auto uit de jaren 60 met trommelremmen voor en achter zonder bekrachtiging.

Als je in Oostende wou stilstaan begon je best al te remmen vanaf Brugge:roll:

Totaal niks meer te maken met een moderne auto met ferme klauwen grote geventileerde schijven rondom ABS en dito bekrachtiging.

Jay-P.
30 mei 2022, 12:18
Dat er maar 30 per uur mag gereden worden, dat heeft een reden. Woonwijk, smalle straten, waar kinderen kunnen oversteken.
In die straten hoef je geen uur aan een stuk 30 per uur te rijden.
Het vals gevoel van veiligheid zit hem in het feit dat je tegenwoordig in veel wagens niet meer voelt hoe hard je rijdt.Dat vals gevoel zit wel in hopen meer dingen zoals (en niet beperkt tot) de incompetentie op de openbare weg van chauffeurs van wagens, (motor)fietsen, e-steps/bikes en gangers van eigen voeten binnen de huidige eind-alfabet generaties.

Nu het moeilijkste, Rudy: je dat alles realiseren.

PeterCC
8 juni 2022, 20:01
(...)
2. Zweden heeft geen puntenrijbewijs (https://travelinformation.eu/sweden-traffic-fines/) ook niet in lichte vorm. Daarvoor hebben ze (als rijk land) wel een van de minste verkeerslachtoffers van Europa. Ze pakken veel meer de weginfrastructuur aan, vooral om de ongevalgevolgen te minimaliseren, Vision Zero (https://www.roadsafetysweden.com/about-the-conference/vision-zero---no-fatalities-or-serious-injuries-through-road-accidents/).
(...)


Zweden is samen met de UK al vele jaren één van de meest verkeersveilige landen van Europa, en dus van de wereld. Al van lang voor die Vision Zero. Al van in de jaren 50. De oudste data die ik gevonden heb komen uit 1956.

Zoals overal kende S een stijging tijdens de jaren 60 maar die was, net zoals in de UK, lang niet zo dramatisch als in de meeste andere landen.
Het hoogste aantal verkeersdoden dat S ooit gekend heeft was in 1966 met 163 doden per milj inwoners. Dat hebben wij hier in B pas gehaald in 1994.

Relatief volgen S en de UK de gemiddelde trend. Er zijn niet veel landen die beter doen dan de gemiddelde trend, wat er op wijst dat allerlei maatregelen door de band maar heel weinig effect sorteren. Die Vision Zero is daar een voorbeeld van: geen trendbreuk te zien.

D doet duidelijk veel beter dan de trend. Zat midden de jaren 70 ongeveer aan de max en zit nu S en UK op de hielen.
US is het andere uiterste. Zat midden de jaren 70 best goed maar is nu vergeleken met Europese landen een ramp.

Vlad
2 juni 2023, 06:55
Volgens de laatste cijfers van de federale politie werden 47.000 bestuurders betrapt op rijden zonder rijbewijs in 2022. Dat is natuurlijk enorm, maar het werkelijke aantal ligt nog veel hoger. VIAS schat het aantal bestuurders zonder rijbewijs in ons land op ongeveer 100.000 (ter vergelijking: in Frankrijk zijn er dat ongeveer 700.000). Bron. (https://businessam.be/partners-gocar/31602/)

Ik had precies zoal iets willen merken. Als nog 1 op 5 weet wat een pinker is in Antwerpen is het veel.

Jay-P.
4 juli 2023, 08:53
Ze moeten eens stoppen met gewone mensen te criminaliseren voor van alles en nog wat.
Rijbewijs met punten, GAS boetes etc...
Voor alle pietluttigheden beboeten...

Weg met die shit.https://forum.politics.be/attachment.php?attachmentid=118048&d=1688457040

fox
4 juli 2023, 09:32
Verlies je eigenlijk punten voor kleine overtredingen zoals 52 waar je 50 mag? En hoe gaan ze controleren of je de juiste bestuurder opgeeft? Als ik bijvoorbeeld mijn rijbewijs zou verliezen kan ik toch gemakkelijk pakweg mijn vrouw opgeven als bestuurder op dat moment? Heeft iemand een link met hoe het er ongeveer zou uitzien in Belgie?

Persoonlijk maak ik eigenlijk nooit een zware overtreding, maar ik ben alleszins niet vrij van zonde en het gebeurt geregeld dat ik een boete van een goeie 60 euro in de bus krijg...