PDA

View Full Version : Vlaams Parlement naar Antwerpen?


Zeno!
27 september 2004, 18:36
Het is de laatste weken nog maar eens pijnlijk duidelijk geworden: Brussel is niet de hoofdstad van Vlaanderen. Het wordt nu maar eens tijd om onder ogen te zien dat het Franstalige Brussel geen hoofdstad k�*n zijn van een Nederlandstalig land/gewest.

Flaminganten die krampachtig vasthouden aan Brussel houden de zelfstandigheid van Vlaanderen tegen. Zo simpel is het. En ik weet dat ik nu de woede van menig flamingant over mij heen ga krijgen, maar zo zie ik het.

Ik stel voor om te stoppen met onszelf voor de gek te houden en te denken dat Bruxelles onze hoofdstad is, en de (politieke) moed te hebben om eindelijk een èchte hoofdstad van Vlaanderen te kiezen.
Olivier Maingain (FDF) stelt voor om het Vlaams parlement alvast te verhuizen naar Antwerpen. Alhoewel ik geen fan ben van de man, geef ik hem deze keer wel gelijk. Waarom nog langer investeren in een Franstalige stad waar menig Vlaming zich al lang niet meer thuisvoelt? Nota bene een stad die ons economisch tegenwerkt!

Piet Hein
27 september 2004, 19:21
Het is de laatste weken nog maar eens pijnlijk duidelijk geworden: Brussel is niet de hoofdstad van Vlaanderen. Het wordt nu maar eens tijd om onder ogen te zien dat het Franstalige Brussel geen hoofdstad k�*n zijn van een Nederlandstalig land/gewest.

Flaminganten die krampachtig vasthouden aan Brussel houden de zelfstandigheid van Vlaanderen tegen. Zo simpel is het. En ik weet dat ik nu de woede van menig flamingant over mij heen ga krijgen, maar zo zie ik het.

Ik stel voor om te stoppen met onszelf voor de gek te houden en te denken dat Bruxelles onze hoofdstad is, en de (politieke) moed te hebben om eindelijk een èchte hoofdstad van Vlaanderen te kiezen.
Olivier Maingain (FDF) stelt voor om het Vlaams parlement alvast te verhuizen naar Antwerpen. Alhoewel ik geen fan ben van de man, geef ik hem deze keer wel gelijk. Waarom nog langer investeren in een Franstalige stad waar menig Vlaming zich al lang niet meer thuisvoelt? Nota bene een stad die ons economisch tegenwerkt!
Brussel is wel de hoofdstad van vlaanderen en die geeft gij zomaar af aan het F"D"F

Zeno!
27 september 2004, 19:43
Brussel is wel de hoofdstad van vlaanderen en die geeft gij zomaar af aan het F"D"F
Hoe kan je iets geven wat je niet eens hèbt???

jOOSt
28 september 2004, 12:40
Bah! Uw lakse houding maakt mij pisnijdig, beste Zeno! Door gasten zoals u zitten we al 174 jaar onder de knoet. Geen meter Vlaamse grond gaat nog naar dat Waals gespuis.

Betweter
28 september 2004, 13:02
Brussel mogen we nooit afgeven!

PAJOT
28 september 2004, 13:42
In Brussel moet de Vlaams fierheid heroverd worden. Aldus MOET het Vlaams Parlement in Brussel gevestigd blijven.

PAJOT
28 september 2004, 13:45
Flaminganten die krampachtig vasthouden aan Brussel houden de zelfstandigheid van Vlaanderen tegen.Vlaamse onafhankelijkheid is in mijn ogen waardeloos zonder Brussel.

vrijevlaming
28 september 2004, 13:57
brussel is van ons, we hebben ons al genoeg laten wegjagen uit brussel. Tijd om de koe eens terug bij de horens te vatten.

Groot Bakkes
28 september 2004, 19:36
Allez die Maingain denkt ook niet aan de eigen partijleden hé, dan moet die UF'er Christian Van Eyken elke dag in de file staan omdat het Vlaams parlement in Antwerpen staat.:d

Tantist
29 september 2004, 00:49
Bah! Uw lakse houding maakt mij pisnijdig, beste Zeno! Door gasten zoals u zitten we al 174 jaar onder de knoet. Geen meter Vlaamse grond gaat nog naar dat Waals gespuis.
Het is weer tijd om zonder nadenken alle dogma's van de VB boven te halen. Dat aspect van de VB stoort mij het meest...

Het is door die dogma's als "Brussel hoofdstad van Vlaanderen" dat we al 174 jaar onder de knoet zitten. Zeno! daarentegen durft verder kijken dan die idéefixen die zo contraproductief werken.

Zou jij Annemie Neyts als een Vlaamsgezinde beschouwen? Ik niet, en toch doet Annemie Neyts enorm veel om het Vlaamse karakter -of wat daar van over blijft- van Brussel te bewaren. Waarom? Omdat Vlaanderen zo zijn best doet om Brussel in zijn invloed te krijgen, dat ze er zelfs hun onafhankelijkheid voor over hebben.

Zonder Brussel komt de splitsing er direct. Met Brussel helemaals Vlaams natuurlijk ook, maar een beetje realiteitsbesef volstaat om te beseffen dat we een evolutie van in 1790 90% Nederlandstaligen naar 10% in 2004 niet zo maar kunnen omdraaien. We lachen toch ook met de belgicisten die België unitair willen maken?

Er zijn maar 100.000 Vlamingen zijn (en dan ben ik er nog niet zeker dat het er wel 100.000 zijn, want interpolatie van het aantal stemmers op Vlaamse partijen geeft zo'n 90.000 Vlamingen, en dan moet je er ook nog rekening mee houden dat er nog een hele boel franstaligen op het VB stemmen ook, dus ik schat iets van 80.000 Vlamingen).

De naakte waarheid is dat die 80K-100K Vlamingen én die ondoordachte dogma's de onafhankelijkheid van een natie van 6 miljoen blokkeren. Dat is absurd, maar aan die dogma's mag niet geraakt worden, want dan zijde ne zoetwaterflamingant, en helemaal potsierlijk wordt het als men dan op u de stempel plakt van "Verrader van de Vlaamse Zaak". Allo kroket zeg... Ik hoop dat jullie toch allemaal voorbij dat stadium van kaakslagflamingantisme zijn?

OK, het is zeer Bijbels om de kudde in de steek te laten en het ene verloren schaap te gaan zoeken. Maar als we nu eerst de kudde op stal zetten zodat die veilig is, en dan het arme schaapje gaan zoeken?

Tantist
29 september 2004, 00:51
Alle reacties eens overlezen en ik moet zeggen dat het erger gesteld is met de Vlaamse Beweging dan ik dacht.

jOOSt
30 september 2004, 11:35
Zo te zien ben ik dus een ouderwetse boereflamingant... "Brussel Vlaams?!? Stel je voor! Dit is gewoon te gek!" Volgens de moderne flamingant geven we gewoon Brussel af en misschien nog wel enkele stukjes erbij, kwestie van het onze Waalse vriendjes gemakkelijker te maken. Neen, dit is te veel voor mij. Ik ben serieus aan het denken van het hier af te trappen. Waar kan ik mijn lidkaart van het Vlaams-nationalistisch forum indienen?

Tantist
30 september 2004, 17:46
Zo te zien ben ik dus een ouderwetse boereflamingant...
En mij schelden ze uit voor zoetwaterflamingant. Neh! ;-)

"Brussel Vlaams?!? Stel je voor! Dit is gewoon te gek!" Volgens de moderne flamingant geven we gewoon Brussel af en misschien nog wel enkele stukjes erbij, kwestie van het onze Waalse vriendjes gemakkelijker te maken.
We hebben niets af te "geven", want Brussel is al niet meer van ons. Met de creatie van het gewest Brussel in 1988/89 zijn we Brussel definitief kwijt, want gecontroleerd door 90% franstaligen. We kunnen niet meer geven wat we niet meer hebben.

We moeten dat nuchter durven vaststellen. En de illusie dat Brussel nog te redden valt, die illusie die mensen als jij cultiveren, die zorgt er voor dat Vlaanderen niet onafhankelijk kan en zal worden.

Brussel immers terugwinnen vergt een totale demografische ommekeer. Als je weet dat Brussel er 200 jaar over gedaan heeft om van 90% Vlamingen naar 10% Vlamingen te gaan, dan weet je dat het niet voor morgen zal zijn dat Brussel terug bij Vlaanderen hoort, en als je op Brussel dus wil wachten, dan kan je lang wachten op Godot.

Neen, dit is te veel voor mij.
Dat is je goed recht, maar dan moet je maar kunnen aanvaarden dat Vlaanderen de eerste 200 jaar niet onafhankelijk zal worden. Je kan niet alles willen.


Ik ben serieus aan het denken van het hier af te trappen. Waar kan ik mijn lidkaart van het Vlaams-nationalistisch forum indienen?

Uh?

jOOSt
1 oktober 2004, 10:24
Wat jullie blijkbaar niet kunnen begrijpen, is dat Brussel deel zou uitmaken van Vlaanderen met een speciaal statuut. Dat moet kunnen. Langzaam (misschien wel 200 jaar!) zouden we dan gewoon de hele zaak vervlaamsen. Vergeet niet dat vele Brusselaars verfranste Vlamingen zijn, en stel nu voor dat we deze jongens terug winnen voor onze zaak...

Tantist
1 oktober 2004, 19:40
Wat jullie blijkbaar niet kunnen begrijpen, is dat Brussel deel zou uitmaken van Vlaanderen met een speciaal statuut.
Dat begrijp ik wel. Alleen heeft Brussel door de Gewestvorming een deel autonomie gekregen en aldus zelfbeschikking.

Ga jij de Picqués en de Moureaux overtuigen met je speciaal statuut? Bonne chance, mon ami...

Langzaam (misschien wel 200 jaar!) zouden we dan gewoon de hele zaak vervlaamsen.
Je zal Brussel enkel kunnen vervlaamsen als je macht hebt in Brussel. Je kan enkel macht hebben in Brussel als Brussel dat toelaat, grace aux staatshervormingen die van Brussel een aparte entiteit maken. Begrijp dat toch!

Brussel zonder inspraak van Brussel opslokken, zal internationaal als een annexatie overkomen, en ze zouden er nog niet eens zo ver naast zitten. En voor wat? Om de Vlaamse fetisj van "Brussel hoofdstad" te bevredigen.

Je kan Brussel dus enkel herwinnen als Brussel dat zelf wil, en als je niet wil dat Vlaanderen onafhankelijk wil worden zonder Brussel, laat je de beslissing of Vlaanderen onafhankelijk zal worden dus over aan het gewest Brussel, dat voor 90% bestaat uit Franstaligen (als het al niet meer is). Dus je laat in feite de Franstaligen beslissen of Vlaanderen onafhankelijk mag worden. En wat zouden die doen, rarara... Nogmaals: bonne chance, et soyez la bienvenue en Belgique.

Vlaamse Leeuw
1 oktober 2004, 19:47
Indien we Brussel moeten afstaan om een Vlaamse onafhankelijke staat te bekomen, dan ben ik bereid om deze te betalen. Ook was er iemand die een interessante stelling opwierp hier over:

Indien Brussel toch bij Vlaanderen zou gaan bij een Vlaamse staat, dan zou het Vlaams Parlement de facto tweetalig moeten worden, aangezien er ook Franstaligen - via Brussel - in het Vlaams - dan enig parlement natuurlijk :clapping: - zouden kunnen zitten.

Tantist
1 oktober 2004, 21:29
Indien we Brussel moeten afstaan om een Vlaamse onafhankelijke staat te bekomen, dan ben ik bereid om deze te betalen.
Het is zelfs zo dat een onafhankelijk Vlaanderen zónder Brussel (maar niet omdat we dat weigeren natuurlijk) meer kans op slagen heeft om Brussel te winnen dan Brussel te winnen binnen de Belgische contrafederatie om dan de onafhankelijkheid uit te roepen.

Brussel heeft altijd al de tendens gehad om de kant van de "sterkste" te kiezen. Binnen België, dus als we wachten op Godot... euh Brussel, kunnen we dus wachten tot we een ons wegen, want de Franstaligen zijn, zeker gezien hun macht in verhouding tot hun demografische situatie, de sterksten.

In een Vlaamse context is Vlaanderen de sterkste, omdat politieke sterkte binnen een Belgisch verband er niet meer toe doet, eenvoudigweg omdat het niet meer bestaat. En de realiteit is dat Vlaanderen economisch sterker staat, en infrastructureel (ring van Brussel, luchthaven Zaventem staan in VL) en socio-economisch er het sterktste bij aansluit...

Twee andere figuren uit de Vlaamse Beweging zijn al tot die conclusie gekomen. De eerste is Guido Tastenhoye van het Vlaams Blok (niet zo belangrijk), de andere is Ivan Mertens, het genie van Vlaanderen Vlagt.


Indien Brussel toch bij Vlaanderen zou gaan bij een Vlaamse staat, dan zou het Vlaams Parlement de facto tweetalig moeten worden, aangezien er ook Franstaligen - via Brussel - in het Vlaams - dan enig parlement natuurlijk :clapping: - zouden kunnen zitten.

Mnja... Brussel is tweetalig, Vlaanderen is Nederlands. In principe moeten die vertegenwoordigers ook Nederlands kunnen.

Vlaanderen_onafhankelijk
3 oktober 2004, 11:56
Pfff, ik zou liever met Brussel dan zonder Brussel verder gaan, maar als Brussel het offer is wat we moeten maken voor Vlaamse onafhankelijkheid, dan moet dat maar.

Het zou toch enorm veel moeite kosten om Brussel terug proper te maken en dan heb ik het niet over de franstaligen in de stad, maar om bijvoorbeeld al het geweld wat er heerst in de scholen en op straat, waar sommige mensen nog neit meer een bepaald park of een wijk durven binnengaan.

Tantist
3 oktober 2004, 16:45
Pfff, ik zou liever met Brussel dan zonder Brussel verder gaan,
Ik ook, al is het maar symbolisch...

maar als Brussel het offer is wat we moeten maken voor Vlaamse onafhankelijkheid, dan moet dat maar.
Welke objectieve verliezen hebben we dan? Is Brussel echt zo'n 7e hemel?


Het zou toch enorm veel moeite kosten om Brussel terug proper te maken en dan heb ik het niet over de franstaligen in de stad, maar om bijvoorbeeld al het geweld wat er heerst in de scholen en op straat, waar sommige mensen nog neit meer een bepaald park of een wijk durven binnengaan.

Exact. Brussel is niet meteen het toonbeeld van hoe ik Vlaanderen wil zien.

Vlaanderen_onafhankelijk
3 oktober 2004, 22:20
Welke objectieve verliezen hebben we dan? Is Brussel echt zo'n 7e hemel?
De enige reden waarom ik Brussel er bij zou willen, is omwille van haar 'prestige'. Brussel geniet - en nu ga ik gm10 gelukkig maken - als Europese hoofdstad een zeker aanzien. Alhoewel sommige Europeanen bij het horen van Brussel hun tenen al gaan krullen, niet in het minst in het VK.
Niet te vergeten dat er in Brussel nog een Vlaams historisch patrimonium is en het één van de weinige plaatsen met historie en een bloeiend toerisme is.

Nuja, dit zijn geen objectieve verliezen, maar toch zijn het redenen waarom ik Brussel er graag bij heb, al moet je daar de grote negatieve aspecten van Brussel tegen afwegen...

Maar zoals ik al zei: als de onafhankelijkheid enkel mogelijk is zonder Brussel, dan moet dat maar.

Tantist
10 oktober 2004, 14:40
Dat prestige komt vooral door de hoofdstadfunctie hoor. Je moet maar eens gaan vragen in Bonn wat er van hun prestige overblijft.