PDA

View Full Version : 30 % Belgische jongeren wil geen eigen auto


Micele
3 oktober 2014, 09:48
Tegengas voor de "bleiteruitspraak": "in België is de auto-koning", of "de Belgen rijden algemeen teveel auto..." : ;-)

(de titel is ietje misleidend)
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2108326

Bijna een op drie Belgische jongeren wil geen auto

Dertig procent van de Belgen tussen 20 en 37 jaar wil geen auto kopen of leasen. Ook de komende vijf jaar zijn ze niet meteen van plan dat te doen. Dat blijkt uit een studie van het consultancybedrijf Deloitte, schrijft Het Nieuwsblad.

De studie werd uitgevoerd bij 23.000 jongeren afkomstig uit 19 landen wereldwijd. Daaruit blijkt dat België alvast hoger scoort dan het Europese gemiddelde. In Europa wil namelijk een kwart van de jongere bevolking geen auto.

Auto's zouden volgens jongeren vooral te duur zijn in aankoop en onderhoud.

"Bovendien gaan jongeren liever in de stad wonen, dichtbij hun werk om dan te voet of met het openbaar vervoer naar kantoor te gaan in plaats van elke dag in de file te staan", zegt Eric Desomer van Deloitte België.
Europa (20-37j)= 25 % geen eigen auto
België (20-37j) = 30 % geen eigen auto

Waarmee al dat in-BE-auto-koning-gelul in de prullemand ligt.

Nu nog zorgen dat al die jonge mensen niet ontgoocheld worden door het openbaar vervoer...

Tóraí
3 oktober 2014, 15:12
Ik behoor tot die jongeren. Het probleem is echter niet zozeer dat er in België meer gereden wordt met de auto, maar dat de infrastructuur gebrekkig is (e.g. lintbebouwing).

Micele
3 oktober 2014, 15:38
Ik behoor tot die jongeren. Het probleem is echter niet zozeer dat er in België meer gereden wordt met de auto, maar dat de infrastructuur gebrekkig is (e.g. lintbebouwing).

Men rijdt ook veel meer omwegen om gebrekkige wegen en de vele pestmaatregelen te vermijden. Daarbij horen te langzame wegen (of ex-expreswegen gedegradeerd tot smalle langzame gemeenteweg) al dan niet door verkeersdrukte en de bijbehorende pestdrempels en onafgestemde verkeerslichten. Er bovenop komt de *erfenis lintbebouwing. Ook het zwaar verkeer moet nog ergens kunnen geraken met de vele Nimby´s-gemeenten en -steden. Het eigenlijk positief aanzuigeffect naar de nog goede vlotte wegen leidt tot de onvermijdbare files op die wegen. Zodanig dat het aanzuigeffect zelfs een zeer negatieve perceptie gekregen heeft.

Qua vlotte hoofdwegcapaciteit (rijstrookkilometers/km²) hebben we maar 1/3 �* 1/4 tov onze buurlanden (Vlaamse ruit vergeleken met Randstad en Roergebied).

In het buitenland bestaat ook een vorm van lintbebouwing hoor, maar daar heeft men meestal meer vlotte alternatieven (met weinig omweg) waar het (zwaar) doorgaand verkeer die lintbebouwde wegen kan vermijden. In BE wordt bijna alles de snelweg op gedwongen...

*De lintbebouwing wou men ooit wettelijk eens stoppen in dit land, maar zoals vele BE-wetten waren er zoveel achterpoortjes en uitzonderingen ingelast en zodanig misbruikt/interpreteert dat die wet eigenlijk niets meer waard is/was. Hetzelfde zien we met het verkeersreglement en de plaatsingsvoorwaarden infrastructuur en verkeerstekens.

* http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimtelijke_ordening

De eerste Belgische wetgeving op de ruimtelijke ordening dateert van 29 maart 1962; dit is de "Wet op de Stedebouw". Deze regels werden niet (zo nauw) toegepast. Toen de eerste wetgeving eindelijk van kracht ging, was het kalf al verdronken. ...]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewestplan
Het werd alleen maar erger... opvulregel enz... motto: "wetten is voor de anderen uitzonderingen voor zichzelf"
https://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/1992-1993/g265-3.pdf punt 3. ...

Tóraí
3 oktober 2014, 16:11
Men rijdt ook veel meer omwegen om gebrekkige wegen en de vele pestmaatregelen te vermijden. Daarbij horen te langzame wegen (of ex-expreswegen gedegradeerd tot smalle langzame gemeenteweg) al dan niet door verkeersdrukte en de bijbehorende pestdrempels en onafgestemde verkeerslichten. Er bovenop komt de *erfenis lintbebouwing. Ook het zwaar verkeer moet nog ergens kunnen geraken met de vele Nimby´s-gemeenten en -steden. Het eigenlijk positief aanzuigeffect naar de nog goede vlotte wegen leidt tot de onvermijdbare files op die wegen. Zodanig dat het aanzuigeffect zelfs een zeer negatieve perceptie gekregen heeft.

Qua vlotte hoofdwegcapaciteit (rijstrookkilometers/km²) hebben we maar 1/3 �* 1/4 tov onze buurlanden (Vlaamse ruit vergeleken met Randstad en Roergebied).

In het buitenland bestaat ook een vorm van lintbebouwing hoor, maar daar heeft men meestal meer vlotte alternatieven (met weinig omweg) waar het (zwaar) doorgaand verkeer die lintbebouwde wegen kan vermijden. In BE wordt bijna alles de snelweg op gedwongen...

*De lintbebouwing wou men ooit wettelijk eens stoppen in dit land, maar zoals vele BE-wetten waren er zoveel achterpoortjes en uitzonderingen ingelast en zodanig misbruikt/interpreteert dat die wet eigenlijk niets meer waard is/was. Hetzelfde zien we met het verkeersreglement en de plaatsingsvoorwaarden infrastructuur en verkeerstekens.
De laatste keer dat ik in Nederland was merkte ik inderdaad wel enige lintbebouwing in dorpen, maar die was leefbaarder doordat de grote wegen vlot buiten de bebouwde kom lagen. Mijn eigen gehucht wordt echter doorkliefd door een drukke gewestweg. Dat is miserie voor zowel de zogenaamde zwakke weggebruiker als de autorijder, aangezien er een school en een plein aan deze weg liggen. Het dorpscentrum ligt op de kortste weg tussen twee steden, en de drukke spitsuren overlappen met het verkeer van schoolkinderen. Auto's scheuren ongemakkelijk over lange smalle lintbebouwdestraatjes waar de meeste schoolkinderen wonen, langs fietspaden die twee handen breed zijn (en waar schoolkinderen er toch nog in slagen om naast elkaar te rijden). Het eigenlijk dorpscentrum is piepklein, en zou baat hebben met een autoluwe zone. Alles loopt namelijk uit op een semi-rotonde rond een kerk, waarlangs zowel de auto's naar de stad, de auto's naar de school en de fietsende kinderen moeten. Plannen om een halve ring aan te leggen rond het dorp en het centrum autoluw te maken worden politiek geblokkeerd. Nochtans zou zoiets iedereen heel veel tijd besparen, alsook het aantal ongevallen verminderen.

Fakteur
3 oktober 2014, 16:16
Ik lees consultancybedrijf Deloitte en daarom hecht ik al geen enkel belang in die cijfers. Deloitte is nu niet echt betrouwbaar op gebied van cijfers en eerlijkheid.

Los daarvan zou de titel misschien moeten zijn ; 30% Belgische jongeren KAN geen eigen auto kopen. Zolang ze de nieuwste iPhone 6 -meestal gekoppeld aan een veel te duur abonnement- hebben behoren ze tot de kudde en zijn ze tevreden. En een wagen zie je niet als je binnen in een discotheek er weer voor 100 euro aan sterke drank doorjaagt. En dat om in de belangstelling te staan er weeral bij de kudde te horen. Arme jeugd en dan maar klagen dat het crisis is :D

Micele
3 oktober 2014, 16:31
De laatste keer dat ik in Nederland was merkte ik inderdaad wel enige lintbebouwing in dorpen, maar die was leefbaarder doordat de grote wegen vlot buiten de bebouwde kom lagen. Mijn eigen gehucht wordt echter doorkliefd door een drukke gewestweg. Dat is miserie voor zowel de zogenaamde zwakke weggebruiker als de autorijder, aangezien er een school en een plein aan deze weg liggen. Het dorpscentrum ligt op de kortste weg tussen twee steden, en de drukke spitsuren overlappen met het verkeer van schoolkinderen. Auto's scheuren ongemakkelijk over lange smalle lintbebouwdestraatjes waar de meeste schoolkinderen wonen, langs fietspaden die twee handen breed zijn (en waar schoolkinderen er toch nog in slagen om naast elkaar te rijden). Het eigenlijk dorpscentrum is piepklein, en zou baat hebben met een autoluwe zone. Alles loopt namelijk uit op een semi-rotonde rond een kerk, waarlangs zowel de auto's naar de stad, de auto's naar de school en de fietsende kinderen moeten. Plannen om een halve ring aan te leggen rond het dorp en het centrum autoluw te maken worden politiek geblokkeerd. Nochtans zou zoiets iedereen heel veel tijd besparen, alsook het aantal ongevallen verminderen.

Feit is dat al die ooit # vlotte provinciewegen -> gewestwegen geworden zijn en nadien gemeentewegen (dus de gemeente doet wat ze wil). Dus al die vlotte provinciewegen moesten thv de bebouwde zones of ergens tenminste een halve ringweg gekregen hebben, maar zoals dikwijls kregen ze het niet geregeld (nodige centen, niet prioritair), en hoe langer ze wachtten hoe duurder dat het werd (onteigeningen). In Limburg heb ik nog een paar zeldene ringwegen mogen meemaken maar ik vrees dat het voor andere Vlaamse provincies echt huilen met de pet op is. En dan maar de fout op de automobilist steken, tja kronkelen dat kunnen ze als de beste.

# sinds 1990 zijn quasi enkel de gemeentewegen nog toegenomen (+ 14 %). Gewestwegen eigenlijk continu daling en quasi verwaarloosbare toename op het einde toen al de provinciewegen naar 0 vielen.
http://www.milieurapport.be/nl/feitencijfers/sectoren/transport/ruimtegebruik-door-transport/ruimtegebruikdoor-transportnetwerk/

Vanaf 1990 stagneerde de Vlaamse toestand min of meer. Dit is enerzijds te wijten aan het reeds dichte wegennet in Vlaanderen en anderzijds aan budgetbeperkingen die werden opgelegd aan de Europese lidstaten. Ook de vaststelling dat men met nieuwe wegen het mobiliteitsprobleem niet oplost, draagt bij aan deze trend. In 2010 werden de provinciewegen deels overgedragen naar het Vlaams gewest en deels naar de gemeentes, waardoor ze op nul terugvielen. Daardoor steeg het aantal kilometer gewestwegen terug tot boven het niveau van 1990. De gemeentewegen zijn tussen 1990 en 2010 nog met 14 % toegenomen.

http://www.milieurapport.be/IndicatorImageHandler.ashx?fileid=2005&culture=nl

Ratatosk
3 oktober 2014, 17:08
Tegengas voor de "bleiteruitspraak": "in België is de auto-koning", of "de Belgen rijden algemeen teveel auto..." : ;-)

(de titel is ietje misleidend)

Europa (20-37j)= 25 % geen eigen auto
België (20-37j) = 30 % geen eigen auto

Waarmee al dat in-BE-auto-koning-gelul in de prullemand ligt.

Nu nog zorgen dat al die jonge mensen niet ontgoocheld worden door het openbaar vervoer...

Is een eigen auto wel nodig als men een auto van de zaak kan krijgen?

Micele
3 oktober 2014, 17:12
Is een eigen auto wel nodig als men een auto van de zaak kan krijgen?

Idd wslk ligt daar die 5 % verschil met menig buurland.
Bedrijfswagens en hun "subsidies"...

Micele
3 oktober 2014, 17:15
Ik lees consultancybedrijf Deloitte en daarom hecht ik al geen enkel belang in die cijfers. Deloitte is nu niet echt betrouwbaar op gebied van cijfers en eerlijkheid.
Als ze dezelfde betrouwbaarheidsfouten maken zoals met de ondervraagden in de buurlanden blijft de uitslag gelijk. ;-)

Blue Sky
5 oktober 2014, 19:19
Ik behoor tot die jongeren. Het probleem is echter niet zozeer dat er in België meer gereden wordt met de auto, maar dat de infrastructuur gebrekkig is (e.g. lintbebouwing).

Sta me toe dit even te ontkrachten;

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1645045/2013/06/03/Geen-Europeaan-rijdt-meer-met-auto-dan-de-Belg.dhtml

Dit gedrag in combinatie met de gebrekkige ruimtelijke ordening en lintbebouwing zorgt voor de problematische verkeerssituatie.

Maar vergis u niet, met dergelijke autocultuur krijg je onvermijdelijk overal gigantische verkeersproblemen in stedelijke of dichtbevolkte gebieden - met of zonder lintbebouwing. Dat laatste maakt het alleen nog wat erger.

Een ring rondleggen? Klinkt allemaal mooi; moeten we dan overal ringen gaan leggen rond de centra en de laatste groene zones aan opofferen aan nog een extra weg erbij?

Ik denk dat het eerder aan de mensen is om zich aan te passen aan de realiteit, helaas blijven de meeste selectief blind en blijven ze volharden in hun koppigheid.

Die Definition von Wahnsinn ist, immer wieder das Gleiche zu tun und andere Ergebnisse zu erwarten. Albert Einstein

Jan van den Berghe
5 oktober 2014, 19:27
Dit gedrag in combinatie met de gebrekkige ruimtelijke ordening en lintbebouwing zorgt voor de problematische verkeerssituatie.

Maar vergis u niet, met dergelijke autocultuur krijg je onvermijdelijk overal gigantische verkeersproblemen in stedelijke of dichtbevolkte gebieden - met of zonder lintbebouwing. Dat laatste maakt het alleen nog wat erger.

Een ring rondleggen? Klinkt allemaal mooi; moeten we dan overal ringen gaan leggen rond de centra en de laatste groene zones aan opofferen aan nog een extra weg erbij?

Ik denk dat het eerder aan de mensen is om zich aan te passen aan de realiteit, helaas blijven de meeste selectief blind en blijven ze volharden in hun koppigheid.

Die Definition von Wahnsinn ist, immer wieder das Gleiche zu tun und andere Ergebnisse zu erwarten. Albert Einstein

Inderdaad, het is al eerder gebleken dat meer beton gewoonweg meer verkeer aantrekt, waardoor we in een vicieuze cirkel terechtkomen. Daarnaast hebben we in Vlaanderen al zo weinig open ruimte en is het grotendeels met een vergrootglas zoeken naar aaneengesloten natuurgebied. Met meer beton en asfalt hakken we er nog meer in. En dat kan echt niet de bedoeling zijn. Een ommekeer in onze mobiliteitsgewoonten dringt zich gewoonweg op.

lombas
5 oktober 2014, 21:22
Ik lees consultancybedrijf Deloitte en daarom hecht ik al geen enkel belang in die cijfers. Deloitte is nu niet echt betrouwbaar op gebied van cijfers en eerlijkheid.

Los daarvan zou de titel misschien moeten zijn ; 30% Belgische jongeren KAN geen eigen auto kopen. Zolang ze de nieuwste iPhone 6 -meestal gekoppeld aan een veel te duur abonnement- hebben behoren ze tot de kudde en zijn ze tevreden. En een wagen zie je niet als je binnen in een discotheek er weer voor 100 euro aan sterke drank doorjaagt. En dat om in de belangstelling te staan er weeral bij de kudde te horen. Arme jeugd en dan maar klagen dat het crisis is :D

Het staat iedereen vrij prioriteiten te stellen.

Voorts begrijp ik niet goed waarom minder mensen die auto's willen bezitten, een slechte zaak zou zijn.

Autoproducenten hebben ook veel te hard ingezet op de hogere middenklassewagens die de middenklasse zich wenste te permitteren tot midden jaren 2000. Dat is helemaal omgeslagen nu: mensen willen niet meer veel geld geven aan wagens of kunnen het niet, maar de modellen zijn in doorsnee te duur geworden.

Jan van den Berghe
5 oktober 2014, 21:26
Het staat iedereen vrij prioriteiten te stellen.

Voorts begrijp ik niet goed waarom minder mensen die auto's willen bezitten, een slechte zaak zou zijn.

Autoproducenten hebben ook veel te hard ingezet op de hogere middenklassewagens die de middenklasse zich wenste te permitteren tot midden jaren 2000. Dat is helemaal omgeslagen nu: mensen willen niet meer veel geld geven aan wagens of kunnen het niet, maar de modellen zijn in doorsnee te duur geworden.

Misschien hangt het ook samen met het feit dat een wagen in veel gevallen geen statussymbool meer is.

Micele
5 oktober 2014, 21:51
Een ring rondleggen? Klinkt allemaal mooi; moeten we dan overal ringen gaan leggen rond de centra en de laatste groene zones aan opofferen aan nog een extra weg erbij?

Als men de leefbaarheid van de stadsmensen of bepaalde bewoners enorm wil verhogen zijn doordachte ringwegen noodzakelijk. Een doordachte halve ring is meestal voldoende, vbn uit Limburg kan ik je geven. Redelijk recente ringwegen of ontbrekende ringschakels in Peer (*Oostweg = extra ontsluitingsweg), # Meeuwen ( ~ 1/4 oosterring) , **Bree (verbindingsweg ten westen en aanknoping op 2+2 naar Bocholt en extra rotonde)... voldoende of wil je er nog ? :-)

En wie zegt dat ringwegen door "groene zones" lopen ? Bedoel je weiland en-of braakliggende gronden met onkruid ? :lol:

# http://www.standaard.be/cnt/sr1tv9o7
'Omleidingsweg zal leefbaarheid van centrum enorm verhogen'

05 JULI 2008 | Kizzy van Horne
Het officiële startschot van de werken aan de omleidingsweg in Meeuwen is gisteren gegeven. Tegen 2010 moet de omleiding een feit zijn. Met meer dan twintigduizend voertuigen per dag door het centrum van Meeuwen was er grote nood aan deze weg.

Begin 2001 werd er aan de hand van een mobiliteitsplan aangetoond dat er dringend nood was aan een omleiding rond het centrum van Meeuwen. 'Het centrum was onleefbaar geworden en lag er enorm troosteloos bij', zegt burgemeester Lode Ceyssens (CD&V). 'Als ruim twintigduizend voertuigen elke dag het centrum richting Genk doorrijden, is het duidelijk dat er iets ... }
Heeft uiteindelijk bijna 10 jaar geduurd...:
http://www.hbvl.be/cnt/aid935169/omleidingsweg-meeuwen-open
Omleidingsweg Meeuwen open
29/05/2010

Meeuwen-Gruitrode - Vrijdagnamiddag is de nieuwe omleidingsweg rond Meeuwen-centrum geopend. Het zware verkeer maar ook de gewone automobilist maakten onmiddellijk gebruik van het nieuwe en snellere tracé, om onder meer de traditionele avondfile in Meeuwen-centrum te ontwijken.

De opening van de omleidingsweg gebeurde nu al omdat ze in Meeuwen dit weekend feesten. Op die manier wordt het doorgaand verkeer afgeleid via de omleidingsweg en worden de woonstraten en in het dorpscentrum niet overbelast.

*
http://www.peer.be/nl/press/1330/noordweg-en-oostweg.html
De omleidingsweg (tussen Steenweg Wijchmaal en de nieuwe rotonde op de Baan naar Bree) en de nieuwe ontsluitingsweg (tussen Baan naar Bree en sportzone De Deuster) krijgen een officiële straatnaam. Dat gebeurt op vraag van de hulpdiensten en met het oog op het gebruik van GPS-toestellen.

De omleidingsweg heet voortaan Noordweg, de ontsluitingsweg wordt de Oostweg.

** http://www.hbvl.be/cnt/aid1492948/nieuwe-verbindingsweg-in-bree-vanaf-morgen-open
Nieuwe verbindingsweg in Bree vandaag open
22/11/2013

http://1.hbvlcdn.be/Assets/Images_Upload/arch/2013/11/21/2770171/nieuwe-verbindingsweg-in-bree-vanaf-morgen-open_100_1000x0.jpg?maxheight=460&maxwidth=629&format=jpg

Bree - De verbindingsweg tussen de Peerderbaan en de Meeuwerkiezel wordt vandaag terug opengesteld voor het verkeer. De weg loopt vanaf de rotonde aan de Aldi op de Peerderbaan tot aan het kruispunt van de Riekskensstraat en de Boneputstraat op de Meeuwerkiezel.

“Door het in gebruik nemen van de verbindingsweg zal niet alleen de Meeuwerkiezel veiliger worden, maar gaat de verkeersleefbaarheid in de hele omgeving er een flink stuk op vooruit”, zegt burgemeester Liesbeth Van der Auwera (CD&V).

PeterCC
10 oktober 2014, 22:40
Sta me toe dit even te ontkrachten;

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1645045/2013/06/03/Geen-Europeaan-rijdt-meer-met-auto-dan-de-Belg.dhtml
(...)

Als dat al zou zijn kan ik dat best begrijpen.
Ons land is qua formaat ideaal voor autoverkeer. Op een dikke 2 uur rij je met de wagen van uiterst oost naar uiterst west.

kelt
11 oktober 2014, 11:38
Misschien hangt het ook samen met het feit dat een wagen in veel gevallen geen statussymbool meer is.

Dat zou er wel eens recht op kunnen zijn..

Persoonlijk behoor ik ook tot de "generatie" waarbij het bezit van een eigen auto een van de "streefdoelen" was...
Tijden veranderen...jongeren veranderen....
In dit draadje leest men een bijdrage van "geen auto meer kunnen permitteren" wegens uitgaven aan "communicatiemiddelen"....
Misschien moet het zijn OMDAT men die centen nu uitgeeft aan "communicatiemiddelen"....En de autofabrikanten leveren die niet.
Een auto WAS een praktisch "communicatiemiddel" voor jonge mensen een paar decennia geleden.
Met de nadruk op WAS.....Misschien zijn ouderen onder ons vergeten voor welke "onbenulligheden" we in onze "jonge jaren" wel eens in een auto stapten....."onbenulligheden" die nu middels modernere communicatiemiddelen overgebracht kunnen worden...

iets om over na te denken...