PDA

View Full Version : Auto´s "zonder rijbewijs" uiterst onveilig


Micele
3 oktober 2014, 10:55
http://www.gva.be/cnt/dmf20140930_01297066/hoog-risico-op-fataal-ongeval-met-superkleine-auto-s

Hoog risico op fataal ongeval met superkleine auto’s

30/09/2014

Inzittenden van de kleine auto’s, waarvoor je het klassieke rijbewijs B niet nodig hebt, lopen bij een aanrijding een hoog risico op dodelijke verwondingen. Dat blijkt uit een crashtests die Test-Aankoop liet uitvoeren.

Vier modellen van 4 kW deden de Euro NCAP-crashtests. Daarbij wordt een frontale en zijdelingse aanrijding met een auto van hetzelfde kaliber nagebootst.

‘De resultaten wijzen op een dodelijk risico voor de inzittenden. Zelfs de minst slechte, de Renault Twizy, moet het stellen met een score van 6 op 16 vanwege het risico op dodelijke letsels aan benen en nek. De Club Car Villager en Ligier Ixo halen 2 op 16 onder meer omdat de inzittenden blootstaan aan dodelijke letsels aan borst en hoofd’, aldus Test-Aankoop.

Deze vierwielers lijken steeds meer in het straatbeeld op te duiken. Ze zijn vooral populair bij jongeren omdat die er al vanaf 16 jaar mee mogen rijden. Omdat voor het besturen van deze wagens net als voor een bromfiets klasse B enkel het rijbewijs AM vereist is kennen deze vierwielers ook veel succes bij senioren. Wie voor 1961 geboren is hoeft zelfs helemaal geen rijbewijs.

Of nog een extra probleem in watjesland-BE (in menig buitenland is een aangepast rijbewijs wel steeds verplicht, ongeacht leeftijd)

Testen EuroNCAP 50 kmh met foto´s:
http://www.focus.de/auto/ratgeber/sicherheit/renault-twizy-tazzari-und-co-im-crashtest-wenn-sie-diese-crash-bilder-sehen-steigen-sie-nie-in-ein-mini-auto_id_3895275.html

http://p5.focus.de/img/fotos/origs3895538/9731024554-w630-h378-o-q75-p5/Unbenannt-4.jpg

Kleinstautos im EuroNCAP-Crashtest: Die Ergebnisse sind katastrophal

http://www.hbvl.be/cnt/aid1284569/bestuurder-ligier-crasht-frontaal-op-boom

http://1.hbvlcdn.be/Assets/Images_Upload/arch/2012/11/23/2428649/bestuurder-ligier-crasht-frontaal-op-boom_100_1000x0.jpg?maxheight=460&maxwidth=629&format=jpg

Heers - Op de Nieuwe Steenweg in Veulen (Heers) is vrijdag omstreeks 10 uur een bestuurder van een Ligier in de hoogste snelheid (45 km/u) frontaal op een boom gereden.

Vermoedelijk verloor hij de controle over het stuur. De bestuurder is gewond naar het ziekenhuis gebracht.

De auto, voornamelijk samengesteld uit polyester, spatte als het ware uit elkaar en is klaar voor het schroot. :-o

https://geo0.ggpht.com/cbk?cb_client=maps_sv.tactile&authuser=0&hl=nl&output=thumbnail&thumb=2&panoid=Mdw8b07nfKDjQomi_zwhnQ&w=402&h=168&yaw=193&pitch=0&ll=50.76102277778907,5.305512836220491
Of hoe op een 70/90 kmh rijbaan (met gescheiden fietspaden) 45 kmh voldoende is om op een boom te knallen. Dus we moeten overal naar 30 kmh voor "de watjes". :roll:

lohabra
3 oktober 2014, 14:19
Of nog een extra probleem in watjesland-BE (in menig buitenland is een aangepast rijbewijs wel steeds verplicht, ongeacht leeftijd)


Da's nu net de grote reden van hun succes, vrees ik. Men moet er in dit apenland géén rijbewijs voor te hebben om er de openbare weg mee op te mogen.

Want ZO goedkoop zijn die dingen niet echt. Wie een volwaardig rijbewijs bezit, kan zich voor die prijs makkelijk een deftige occasiewagen aanschaffen.

Dus: wie toert er daarmee voornamelijk rond ? Juist: diegenen die niet in staat zijn een rijbewijs te behalen. En als je dan merkt van welke materialen die dingen vervaardigd zijn, dan moet je geen ingenieur zijn om te snappen dat het levensgevaarlijk is bij een bvb. iets of wat ferme smak tegen een boom.

Micele
3 oktober 2014, 14:39
Da's nu net de grote reden van hun succes, vrees ik. Men moet er in dit apenland géén rijbewijs voor te hebben om er de openbare weg mee op te mogen.
Idd.

Dus "de apen of totaal onbekwamen" rijden er meestal mee, dat kunnen ook alcoholiekers # zijn of die geen echt rijbewijs meer hoeven als ze met de nodige promilletjes willen blijven rijden # ...

# http://nl.wikipedia.org/wiki/Alcoholslot
Wanneer men weigert of het gewoonweg niet mogelijk is om een alcoholslot te plaatsen, dan mag men 5 jaar geen auto besturen. Het is wel mogelijk om in deze periode op een bromfiets, snorfiets of in een brommobiel # rijden. Daarvoor dient het rijbewijs AM opnieuw aangevraagd te worden bij de gemeente.


Want ZO goedkoop zijn die dingen niet echt. Wie een volwaardig rijbewijs bezit, kan zich voor die prijs makkelijk een deftige occasiewagen aanschaffen.
Zeg maar nieuwe kleinwagen hoor:
http://www.waaijenberg.com/brommobiel/prijzen
11.000 tot 17.000 €...

Ik dacht eerst een catalogus van Skoda Fabia of whatever kleinwagen te zien:
http://skodapromo.be/NL/Model/fabia?gclid=CjwKEAjwkrmhBRD49Mbm_MvruWsSJAAEDt13vo ZcFQ3fJmli1Ni4WSx8rncBWQ3P-ykp30Evo931kxoCHkzw_wcB

Mambo
4 oktober 2014, 12:25
Het concept "lichtere wagens zijn veiliger" werkt dus duidelijk niet.
Heb het al altijd gezegd.

Heren ingenieurs...terug naar school.

koe de poing
4 oktober 2014, 21:56
ik heb me er altijd vragen bij gesteld. Personenwagens moeten voldoen aan massa's veiligheidseisen (herinner je het debacle met het schip Chinese auto's op weg naar Antwerpen dat terug naar af werd gestuurd).

zo'n Ligier ziet er dan weer uit alsof hij door een boer op de zolderkamer ineen is geknutseld. En de klanten lijken met niet het type dat een airbag uit een Plopsalandballon kan houden.

Allesstroomt
5 oktober 2014, 05:55
Mooi zo, men kan de toegelaten snelheid voor die bromobielen mijn inziens makkellijk verhogen tot 90 km/u. Onkruid wieden was nog nooit zo makkellijk.

Johan Daelemans
5 oktober 2014, 20:59
Da's nu net de grote reden van hun succes, vrees ik. Men moet er in dit apenland géén rijbewijs voor te hebben om er de openbare weg mee op te mogen.

Mijn vader, nu 80 jaar, rijdt al 50 jaar rond met een gekregen rijbewijs.
Toert nog steeds meer dan 10.000 km/jaar in binnen en buitenland - afgezien van enkel boetes wegens 'overdreven snelheid' jaja.... je leest het goed... verloopt het al die tijd al feilloos.
Een lomperik blijft een lomperik met of zonder rijbewijs.
Het tegenovergestelde is evengoed mogelijk.

Johan Daelemans
5 oktober 2014, 21:02
Het concept "lichtere wagens zijn veiliger" werkt dus duidelijk niet.
Heb het al altijd gezegd.

Heren ingenieurs...terug naar school.

Wat vertel je nu?
Die boom heeft toch niets?

Oh... u heeft het over de inzittenden?

Demper
5 oktober 2014, 21:04
Mooi zo, men kan de toegelaten snelheid voor die bromobielen mijn inziens makkellijk verhogen tot 90 km/u. Onkruid wieden was nog nooit zo makkellijk.

²

Jan van den Berghe
5 oktober 2014, 21:09
Da's nu net de grote reden van hun succes, vrees ik. Men moet er in dit apenland géén rijbewijs voor te hebben om er de openbare weg mee op te mogen.

Een rijbewijs is wel noodzakelijk: AM. Het is eerder een marketingpraatje het voor te doen als zou het gaan om een "auto zonder rijbewijs".

In Nederland gelden gelijkaardige regels trouwens.

Bobke
5 oktober 2014, 21:16
Mijn vader, nu 80 jaar, rijdt al 50 jaar rond met een gekregen rijbewijs.
Toert nog steeds meer dan 10.000 km/jaar in binnen en buitenland - afgezien van enkel boetes wegens 'overdreven snelheid' jaja.... je leest het goed... verloopt het al die tijd al feilloos.
Een lomperik blijft een lomperik met of zonder rijbewijs.
Het tegenovergestelde is evengoed mogelijk.
Idd.
De verkeersregels kennen is nog iets anders dan ze toepassen.

IanVD
5 oktober 2014, 21:20
Een rijbewijs is wel noodzakelijk: AM. Het is eerder een marketingpraatje het voor te doen als zou het gaan om een "auto zonder rijbewijs".

In Nederland gelden gelijkaardige regels trouwens.

...veel succes bij senioren. Wie voor 1961 geboren is hoeft zelfs helemaal geen rijbewijs.
Me dunkt dat senioren vooral mensen zijn die voor 1961 zijn geboren.

Jan van den Berghe
5 oktober 2014, 21:30
Me dunkt dat senioren vooral mensen zijn die voor 1961 zijn geboren.

Vergeten we evenwel niet: dat was ook de generatie die een rijbewijs vaak ook nog gewoon kon gaan ophalen op het gemeentehuis. Welk verschil maakt het uit voor die generatie, een rijbewijs hebben of niet?

giserke
5 oktober 2014, 21:31
Die Renault Twizy is wel leuk om mee rond te touren.
Die past in mijn T5.
Als je ergens komt, parkeer buiten de stad en rij met dat wagentje de stad binnen.

Bobke
5 oktober 2014, 21:42
Vergeten we evenwel niet: dat was ook de generatie die een rijbewijs vaak ook nog gewoon kon gaan ophalen op het gemeentehuis. Welk verschil maakt het uit voor die generatie, een rijbewijs hebben of niet?
Dat het kan ingetrokken worden.

Jan van den Berghe
5 oktober 2014, 21:45
Dat het kan ingetrokken worden.

Natuurlijk, maar het feit is nu eenmaal dat ze indertijd een rijbewijs hebben gekregen zonder dat daar enige scholing of proef aan voorafging.

Bobke
5 oktober 2014, 21:54
Natuurlijk, maar het feit is nu eenmaal dat ze indertijd een rijbewijs hebben gekregen zonder dat daar enige scholing of proef aan voorafging.
Dat is zo.
Maar de meeste daarvan hebben ondertussen voldoende hun rijvaardigheid aangetoond.
Meer dan sommigen die pas hun rijbewijs haalden.

Freddie
7 oktober 2014, 07:28
Wat zijn we met een rijbewijs als er nooit naar gevraagd wordt? Ik heb het van eind 1969, nog nooit moeten laten zien. Rijbewijzen zouden slechts met beperkte duur mogen zijn. Bijv. alle 2 jaar opnieuw theorie afleggen, 1e keer gratis. Gebuisd? dan betalen. Examencentra open zaterdag en zondag van 06h00 tot22h00.

lohabra
7 oktober 2014, 07:48
Dat het kan ingetrokken worden.

Anderzijds: als zij voor een ernstige verkeersinbreuk door een rechter veroordeeld worden, maakt het weinig uit. De rechter spreekt dan (in principe) een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen uit.

Veroordeelde mag dan (tenzij nadrukkelijk anders uitgesproken), geen enkel motorvoertuig besturen gedurende een bepaalde periode. Ongeacht of er voor dat motorvoertuig een rijbewijs vereist is of niet.

SMI94
7 oktober 2014, 08:22
Het concept "lichtere wagens zijn veiliger" werkt dus duidelijk niet.
Heb het al altijd gezegd.

Heren ingenieurs...terug naar school.

Euh, geen enkele ingenieur zal zo'n onzin verkopen hoor...

Het is de constructie die een wagen (on)veilig maakt, het gewicht speelt daarin een relatief kleine rol. Ik ga liever over kop in een Mazda MX-5 van 800 kg met een rollbar dan in een truck van 40 ton.

Bobke
7 oktober 2014, 09:15
Anderzijds: als zij voor een ernstige verkeersinbreuk door een rechter veroordeeld worden, maakt het weinig uit. De rechter spreekt dan (in principe) een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen uit.

Veroordeelde mag dan (tenzij nadrukkelijk anders uitgesproken), geen enkel motorvoertuig besturen gedurende een bepaalde periode. Ongeacht of er voor dat motorvoertuig een rijbewijs vereist is of niet.
Ook waar .

koe de poing
7 oktober 2014, 16:39
kunnen we die mensen niet gewoon een electrische fiets geven ?

hoeven ze niet op de rijweg.

En zo'n electrische fiets rijdt ook sneller dan zo'n nepauto.

Bobke
7 oktober 2014, 16:49
kunnen we die mensen niet gewoon een electrische fiets geven ?

hoeven ze niet op de rijweg.

En zo'n electrische fiets rijdt ook sneller dan zo'n nepauto.
Zou die veiliger zijn denkt ge ?

IanVD
7 oktober 2014, 17:23
Zou die veiliger zijn denkt ge ?

Niet voor hen, wel voor anderen.

koe de poing
7 oktober 2014, 17:27
Zou die veiliger zijn denkt ge ?

wel als ze een helmpje opzetten, zullen ze hooguit iets breken. Wat nog altijd beter is dan onder een SUV terechtkomen met hun plastieken dozeke

Bobke
7 oktober 2014, 17:31
wel als ze een helmpje opzetten, zullen ze hooguit iets breken. Wat nog altijd beter is dan onder een SUV terechtkomen met hun plastieken dozeke
Ja dat helmpje zal ze zeker redden als ze onder een SUV terechtkomen met hun veloke.

Micele
7 oktober 2014, 17:38
Ja dat helmpje zal ze zeker redden als ze onder een SUV terechtkomen met hun veloke.

SUV´s die op het fietspad rijden ?

lohabra
9 oktober 2014, 19:58
Een rijbewijs is wel noodzakelijk: AM. Het is eerder een marketingpraatje het voor te doen als zou het gaan om een "auto zonder rijbewijs".

Valt nog maar te zien wanneer de bestuurder geboren is, mijnen beste. En wie rijdt er het vaakst mee ?

Whoops, alweer een regel waar ge niet goed genoeg van op de hoogte bent hé.

Bartjeuh
10 oktober 2014, 09:01
Ach, met of zonder rijbewijs, wat maakt het uit?
Binnenkort hebben we auto's zonder chauffeur (http://tweakers.net/nieuws/98971/tesla-voorziet-nieuw-tesla-s-model-van-autopilot-met-radar-sonar-en-camera.html), en dan is zo'n rijbewijs helemaal overbodig geworden.

DeProf_eet
10 oktober 2014, 09:44
Dat is zo.
Maar de meeste daarvan hebben ondertussen voldoende hun rijvaardigheid aangetoond.Dat denk ik ook. Ik kan dan ook laagvliegen als geen ander. :twisted:

Kallikles
10 oktober 2014, 09:46
Het concept "lichtere wagens zijn veiliger" werkt dus duidelijk niet.
Heb het al altijd gezegd.

Heren ingenieurs...terug naar school.

Je bent wel veiliger... voor de anderen. Als zo'n mini-auto je Volvo aanrijdt heb je niet direct een probleem. Word je geramd door een zware vrachtwagen, ziet de situatie er misschien anders uit.

giserke
10 oktober 2014, 11:18
Spijtig dat je de batterij van die Renauld moet huren per maand.

giserke
10 oktober 2014, 11:23
And now give me that machine goes PINGG!!!


Wat is er onveiliger van die wagentjes tov een bromfiets of motor?

Johan Daelemans
11 oktober 2014, 22:14
Natuurlijk, maar het feit is nu eenmaal dat ze indertijd een rijbewijs hebben gekregen zonder dat daar enige scholing of proef aan voorafging.

En ze doen het niet slechter of beter dan de mensen die vandaag een fortuin dienen uit te geven om aan een rijbewijs te geraken.

maddox
12 oktober 2014, 00:04
En ze doen het niet slechter of beter dan de mensen die vandaag een fortuin dienen uit te geven om aan een rijbewijs te geraken.

Te bedenken dat er "semi pro" rijbewijshalers zijn. Ze moeten alleen op de klant lijken.

Johan Daelemans
12 oktober 2014, 09:03
Te bedenken dat er "semi pro" rijbewijshalers zijn. Ze moeten alleen op de klant lijken.

Dan moet ik mijn zin iets uitbreiden.

En ze doen het niet slechter of beter dan de mensen die vandaag een fortuin dienen uit te geven om aan een rijbewijs te geraken - al dan niet vervangen door een 'stand-in'.

Johan Daelemans
12 oktober 2014, 09:08
Je bent wel veiliger... voor de anderen.

Tuurlijk. Hoe minder gewicht je verplaatst hoe minder schade je kan berokkenen.
Je moet wel zeker zijn van je rijvaardigheid en verstand genoeg hebben om defensief te rijden.
Kan je niet deftig sturen en wil je de wildebras uithangen dan ben je beter af met een groot en zwaar exemplaar.

Bartjeuh
12 oktober 2014, 09:53
Kan je niet deftig sturen en wil je de wildebras uithangen dan ben je beter af met een groot en zwaar exemplaar.

19 cm in erectie, maar ik hem nog niet gewogen...

Johan Daelemans
12 oktober 2014, 09:57
19 cm in erectie, maar ik hem nog niet gewogen...

Dat is dan een schaalmodel dat je hebt aangeschaft?
God, ik dacht steeds dat je een echte Tesla bezat.